Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.297 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nogal een "Oeps!"-moment in België:
Tientallen patiënten van een 68-jarige huisarts uit het Belgische Ouwegem moeten dit weekeinde halsoverkop een coronatest ondergaan, omdat de arts tijdens zijn consultaties niet consequent een mondkapje droeg. De huisarts bleek begin deze week zelf besmet met het coronavirus.

De praktijk van huisarts Leon G. zit inmiddels dicht, maar dat betekent niet dat de telefoon niet roodgloeiend staat. Volgens de arts wordt hij uitgescholden en bedreigd. ,,Ik heb die mensen alleen maar willen helpen. Heel mijn leven heb ik zó mijn best gedaan. En nu krijg ik dit op mijn bord. Ik weet niet of ik straks opnieuw mijn praktijk open’’, zo laat hij aan de Belgische krant Het Laatste Nieuws weten.

De arts uit Ouwegem, een dorp met 1.500 inwoners aan de rand van de Vlaamse Ardennen, werd afgelopen maandag ziek. Dinsdag werd hij getest. Woensdag bleek de uitslag positief. Hij sloot daarop direct de deuren van de praktijk, maar het leed was al geschied. ,,In de drie dagen tussen het ziek worden en mijn positieve test ben ik blijven werken. Er zijn patiënten bij me geweest. Allemaal mensen die ik mogelijk kan hebben besmet. Maar ik wilde die mensen gewoon helpen.’’

Dat hij daarbij niet altijd een mondkapje droeg, bleek al snel na een klacht van een patiënt. ,,Tja, ik heb dat toegegeven. Onmiddellijk zelfs. Ik ben geen leugenaar. Af en toe moet ik vergeten zijn om het op te zetten. Maar dat deed ik niet met opzet. Maar het is dom natuurlijk. Dat weet ik ook.’’
Bron, en meer info: Belgische huisarts die geen mondkapje droeg, besmette mogelijk 100 patiënten

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Sowieso op die leeftijd nog huisarts zijn... hoeveel jaar is het inmiddels geleden zijn dat hij zijn studie afgerond heeft? Heb zelf ervaring met een oudere huisarts die de laatste jaren dat hij zijn praktijk had zo doof begon te worden dat hij geen snars meer hoorde via zijn stethoscoop en er zelfs commentaar kwam vanuit het ziekenhuis op allemaal zaken die hij compleet gemist had. Natuurlijk is ervaring ook wat waard maar heb liever een jonge verse arts die van de laatste ontwikkelingen op de hoogte is dan een inmiddels knap eigenwijze en slordige die op routine draait.
Een medisch expert en een team van het gemeentebestuur van Kruisem zochten alle patiënten van de huisarts op die eventueel besmet kunnen zijn geraakt. Dat ging volgens hen overigens niet eenvoudig, omdat de arts nog met een ouderwetse kaartjesbak werkt en zelfs niet van alle patiënten een telefoonnummer bezit. Zij spreken van mogelijk meer dan honderd besmette patiënten.
De laatste ontwikkelingen via internet volgen zal ook wel lastig geweest zijn.
De man zal ongetwijfeld met de beste bedoelingen gehandeld hebben maar het is eigenlijk compleet onverantwoord om zo door te werken met klachten.

[ Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 18-10-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Gebruiken huisartsen in Nederland ondertussen wel mondneusmaskers? Enkele weken geleden nog niet in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RemcoDelft schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:27:
[...]

Gebruiken huisartsen in Nederland ondertussen wel mondneusmaskers? Enkele weken geleden nog niet in ieder geval.
Geen idee of het algemeen is, maar bij mijn huisartsenpraktijk draagt iedereen, dus ook de recpetionist en de assistenten, een mondkapje.

Heb namelijk afgelopen dinsdag mijn oren laten uitspuiten (zat weer eens dicht, gebeurt elke paar maanden bij mij), en toen droeg ook de assistent die dat deed een mondkapje. De dokter zelf heb ik toen niet gezien, maar ik ga ervanuit dat die er ook gewoon een draagt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 12:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

RemcoDelft schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 08:27:
[...]

De zorg is pas 2 weken geleden overgegaan op mondmaskers. Wat dat betreft staat deze huisarts dus niet alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:11
Ik zie dat de Corona melder app pas waarschuwt als iemand langere tijd(15 minuten in NL app) bij een mogelijk besmettelijk persoon in de buurt is geweest. Blijkbaar acht men de kans op oppervlakte besmetting niet hoog. Ook besmetting met grotere(>µ5m) druppeltjes word dan niet meegenomen in de risico bepaling aangezien die al snel(<2m) naar de grond gaan en dus niet echt afhankelijk zijn van de tijd die je bij iemand in de buurt bent. Als het goed is word het risico van die deeltjes door afstand te houden ook nagenoeg teniet gedaan. Het vermoeden is ook dat de kleinere deeltjes het gevaarlijkst zijn zeker in het geval van luchtweg infecties. Deeltjes groter dan 5µm komen in het bovenste deel van de luchtweg terecht, de kleinere deeltjes worden dieper in de longen teruggevonden waar de kans op besmetting groter is.

bron: Particle sizes of infectious aerosols: implications for infection control

Voor influenza is in een onderzoek door het RIVM in 2010 vastgesteld dat kleinere deeltjes(<5µm, kunnen voor onbepaalde tijd rondzweven) 20x zo besmettelijk waren als grotere druppels(>5µm). Over de exacte details mbt SARS-CoV-2 is nog heel weinig bekend. Wat ik wel een beetje vind tegenvallen. Ik had toch gehoopt dat er wereldwijd extreem veel onderzoek gedaan zou worden om alle eigenschappen van dit virus snel in kaart te brengen aangezien de impact zo groot is.
Ook Hugo de Jonge z'n mantra maximaal in te zetten op testen valt me nog erg tegen als ik hoor dat als de Corona melder app een contact waarschuwing geeft dat niet voldoende is om voor een test in aanmerking te komen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GAIAjohan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 00:51:
[...]

Zoals ik al zei ben ik er sinds+/- januari niet geweest muv de vrijdagavonden tussen 21-22 voor boodschappen, maar dan is überhaupt alleen de AH open. Dus ik heb werkelijk geen idee hoe het overdag of in het weekend daar is.
Als laatste moest ik heel specifiek een cadeau hebben, dus daarvoor ben ik geweest. En als ik dan tegelijkertijd even mijn kapotte koekenpan kan vervangen door voor 10 euro 1 bij Action te halen, is dat wellicht beter dan dan voor 15+ verzendkosten elders hè..

Wat ik niet snap is dat er binnen winkels dan niet gehandhaafd wordt.
Als er een rij buiten staat snap ik wel dat het er veel te druk is.
Aardige drogredenering. En je ziet, je bent de enige niet. De winkelier zal moeten handhaven, maar waarom het als publiek extra moeilijk maken? Ga gewoon weg als het druk is. Punt.

Dit had prima online gekund, had je de tijd kunnen besteden aan een boswandeling en nog benzinegeld uitgespaard ook.

Dat gezegd hebbende; ik liep gisteren langs het winkel centrum in de buurt. Uiteraard ook fucking druk. Dit wordt helemaal niks zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

PalingDrone schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 05:43:
https://www.at5.nl/artike...itten-als-de-ggd-dat-zegt
Heeft minister de Jonge inmiddels het boekje "Stoere taal uitslaan om daadkrachtig over te komen" gelezen nadat Rutte het uit had?
Pfff, begin zo onderhand wel flink moe te worden van al dat geblaf in de media zonder daadwerkelijk iets te durven beslissen. Uit de reportage blijkt dat dit gewoon al lang kan alleen moeten er dan opeens wat burgemeesters aan de slag. Hoezo duurt het een half jaar voordat iets zo volkomen logisch als een quarantaineplicht ook maar in ze op komt als maatregel om besmettingen te voorkomen. Zijn de enkelbanden op of zo? Is het makkelijker om de hele samenleving maar stil te leggen ipv de angels er uit te trekken?
Dat hele vrijblijvend advies gefaal werkt gewoon niet, dat zal het RIVM inmiddels ook wel aan kunnen tonen. Als blijkt dat mensen hun quarantaine negeren, toch de deur uit gaan en daarmee doelbewust de samenleving lamleggen mag daar best een boete/straf op staan. Er zijn ladingen landen waar dat al lang geregeld is en mocht het sputterende en twitterende deel van de bevolking dat niet wensen dan hebben ze dat maar gewoon te slikken, voorlopig heeft de voorzichtige meerderheid nog flink te lijden onder die eigenwijze minderheid.
Je merkt dat een enorm deel van de bevolking gewoon knap klaar begint te raken met alle beperkingen die we door dit virus opgelegd krijgen. Zet je tijdelijk een paar man verplicht in isolatie dan is het risico op een lockdown waar werkelijk iedereen last van heeft al stukken kleiner dan het maar lekker op zijn beloop te laten en te wensdenken dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid naar de samenleving serieus neemt.
In een land vol egoïsten is die gedachte ronduit bizar.
Stoere taal van De Jonge inderdaad.... bij de volgende persco “bek houden en op je reet zitten, voetvolk”. Nou, dat zal indruk maken op veel mensen....De mensen die maling aan hem hebben luisteren toch niet, de mensen die hem hoger hebben zitten vragen zich waarom hij het op die toon moet doen.

Ik heb het antwoord overigens ook niet, hoe je mensen aan het luisteren krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
MikeyMan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Dat gezegd hebbende; ik liep gisteren langs het winkel centrum in de buurt. Uiteraard ook fucking druk. Dit wordt helemaal niks zo.
Snap ook niet waarom het deurbeleid niet verplicht is ingevoerd. Minder mensen in winkels en het zorgt wellicht ook ervoor dat minder mensen naar winkels gaan.
Daarnaast snap ik al die mensen sowieso niet, alles kan online ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:58

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 06:16:
[...]

En sommige horeca bedrijven bedenken ook extreem dubieuze constructies om de regels te kunnen negeren, zie bijvoorbeeld https://www.ad.nl/rotterd...s-klant-bedankt~a69e49db/

En zo komen we dus steeds in strengere regels terecht door dit soort dubieuze clowns (en die strengere regels zijn IMHO terecht).
Eens!
Wat mij dan ook weer ongelooflijk stoort is dat deze maas in de wet weer "trots" door het AD uitgebreid moet worden toegelicht. Echt een rioolkrant is het. Bah

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:01
The Reeferman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:32:
Ik zie dat de Corona melder app pas waarschuwt als iemand langere tijd(15 minuten in NL app) bij een mogelijk besmettelijk persoon in de buurt is geweest. Blijkbaar acht men de kans op oppervlakte besmetting niet hoog. Ook besmetting met grotere(>µ5m) druppeltjes word dan niet meegenomen in de risico bepaling aangezien die al snel(<2m) naar de grond gaan en dus niet echt afhankelijk zijn van de tijd die je bij iemand in de buurt bent. Als het goed is word het risico van die deeltjes door afstand te houden ook nagenoeg teniet gedaan. Het vermoeden is ook dat de kleinere deeltjes het gevaarlijkst zijn zeker in het geval van luchtweg infecties. Deeltjes groter dan 5µm komen in het bovenste deel van de luchtweg terecht, de kleinere deeltjes worden dieper in de longen teruggevonden waar de kans op besmetting groter is.

bron: Particle sizes of infectious aerosols: implications for infection control

Voor influenza is in een onderzoek door het RIVM in 2010 vastgesteld dat kleinere deeltjes(<5µm, kunnen voor onbepaalde tijd rondzweven) 20x zo besmettelijk waren als grotere druppels(>5µm). Over de exacte details mbt SARS-CoV-2 is nog heel weinig bekend. Wat ik wel een beetje vind tegenvallen. Ik had toch gehoopt dat er wereldwijd extreem veel onderzoek gedaan zou worden om alle eigenschappen van dit virus snel in kaart te brengen aangezien de impact zo groot is.
Ook Hugo de Jonge z'n mantra maximaal in te zetten op testen valt me nog erg tegen als ik hoor dat als de Corona melder app een contact waarschuwing geeft dat niet voldoende is om voor een test in aanmerking te komen.
En nu? De app maar weer verwijderen uit de stores :?

De Corona melder app is één van de vele hulpmiddelen om Corona in te dammen en niet de oplossing. Zo is de app ook nooit aangekondigd door minster de Jonge. Het is een logische stap in een tijd waar praktisch iedereen wel een smartphone heeft en het een kleine moeite is om een app te hebben die contact tijd bijhoud. Ik heb van de zomer onfortuinlijk naast iemand gezeten en gedineerd die achteraf Corona had. Na 14 dagen in quarantaine te hebben gezeten zonder klachten mocht ik weer uit huis. Betekent nu dat die 1,5 meter en 15 min contacttijd dan ook discutabel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:07
[...]

Aardige drogredenering. En je ziet, je bent de enige niet. De winkelier zal moeten handhaven, maar waarom het als publiek extra moeilijk maken? Ga gewoon weg als het druk is. Punt.

Dit had prima online gekund, had je de tijd kunnen besteden aan een boswandeling en nog benzinegeld uitgespaard ook.

Even los van dat je niet naar binnen hoeft (of zou moeten) gaan wanneer het te druk is... zou het binnen nooit te druk mogen zijn... je kan ook al binnen zijn waarna het vol stroomt en dan met geen mogelijkheid op een "veilige" manier vertrekken.

Tenzij de winkels gesloten willen worden met nog strengere maatregelen natuurlijk. Dan is men prima bezig...

Ik vermoed dat we er zonder volledige lock-down niet gaan komen. Niet omdat het met minder maatregelen niet zou kunnen, maar mensen - zowel bezoekers als aanbieders - maken het gewoonweg onmogelijk.

Ook mensen privé overigens. Wij houden ons aan de regels maar ik kan mij niet voorstellen dat de meerderheid zich gaat houden aan max. 3 mensen op bezoek per dag.

Ik verwacht zelf over een week nog strengere maatregelen en een kerst met avondklok (mits de politiek dat aandurft met de aankomende verkiezingen voor de deur... We zullen het gaan meemaken...

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 18-10-2020 10:13 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Shadow_Agent schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Eens!
Wat mij dan ook weer ongelooflijk stoort is dat deze maas in de wet weer "trots" door het AD uitgebreid moet worden toegelicht. Echt een rioolkrant is het. Bah
Waar jouw haat tegen AD vandaan kom weet ik niet, maar het slaat iig nergens op, het heeft ook anderere media gehaald, zie bijvoorbeeld https://www.parool.nl/ams...-lunch-en-diner~bf449da7/

Ook was het op radio te horen en op TV te zien.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:47
[...]

De winkelier/Action deed helemaal niks. Ja ze hadden verplicht mandjes, maar blijkbaar zoveel dat de winkel veel te vol was.
Tevens kun je niet van buiten zeggen wáár het druk is. Die parking bedient een tiental winkels, aantal meubelwinkels en een sportschool. Voor hetzelfde geld waren de AH, beter bed en de sportschool vol.

Tenzij als men controleert. Wat ze bij de MediaMarkt wel deden, daar was 1,5m eenvoudig aan te houden, en stond er bij de ingang controle.
Zoals gezegd de Blokker was inderdaad aardig rustig zoals ik verwacht had, echter als je dan aangeraakt wordt door medewerkers houdt het wel volledig op.

Juist een Action kan heel eenvoudig handhaven door het aantal mandjes te beperken. Dat deden ze al niet, want ze werden aangevuld.
Tevens kun je, als je eenmaal binnen bent alleen via de kassa weer weg zijn. En die zijn daar blijkbaar nog steeds onderbezet, dus een safe escape heb je daar ook niet.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
PalingDrone schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 05:43:
https://www.at5.nl/artike...itten-als-de-ggd-dat-zegt
Heeft minister de Jonge inmiddels het boekje "Stoere taal uitslaan om daadkrachtig over te komen" gelezen nadat Rutte het uit had?
Nee, De Jonge heeft toch echt dat boekje geschreven. Tot zover is het vooral De Jonge die dit soort taal bezigt in de hoop daadkrachtig over te komen. Rutte hoeft dat niet te doen, die heeft De Jonge en Grapperhaus die stoer staan te doen voor hem. De vorige keer kreeg De Jonge de deksel op zijn neus nadat hij zoiets vergelijkbaars riep.

Ik kan niet zeggen dat ik warm loop voor deze regeling. Hoe ziet hij dit voor zich? Een burgemeester kan dan razendsnel iedereen met een loopneus ophokken? Dat gaat nog leuk worden in de winter. Beetje gure wind buiten en je loopt toch even een paar uur te snuffelen daarna. Er moet ook een bezwaar en beroep procedure blijven. Als je tien dagen onterecht opgehokt zit is een schadevergoeding op zijn plaats, het is en blijft vrijheidsberoving dan.

En uiteraard kan je ook in de hand werken dat men de GGD gaat mijden. Geen test is geen corona en met wat neusdruppels en paracetamol kan je de symptomen prima drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:16
Het is wel fijn om te beseffen dat diverse kerken ons ook deze zondag een dikke middelvinger geven. Ondanks de oproep om niet meer dan maximaal 30 personen toe te laten en niet te zingen, en dit afgesproken te hebben met de overheid, gaan veel kerken dit wel gewoon lekker doen. Fuck de rest van Nederland en fuck vooral de zorgmedewerkers.

In de tijd dat de kerk veel zieltjes en respect had kunnen terugwinnen hebben ze ervoor gekozen om zichzelf nog meer buiten de maatschappij te plaatsen. Reden te meer om zo snel mogelijk de grondwet aan te passen en deze belachelijke organisaties hun privileges te ontnemen. Ze hebben voor de zoveelste keer laten zien dat ze niet met verantwoordelijkheid kunnen omgaan.

En dan bedenk ik nog even dat ons grote voorbeeld, de koning, niet wist hoe snel hij na de drooglegging op het vliegtuig moest stappen om in Griekenland lekker te gaan knuffelen met de ober. Grapperhaus ons aso noemt en gezellig los gaat op zijn eigen bruiloft en de overheid fout op fout maakt met als lachwekkend voorbeeld de mondkapjes van hun website.

Ja, het draagvlak is groot ondertussen Dat zag je gisteren ook in de winkelcentra en winkelstraten. Op veel plekken kon je over de hoofden lopen.

Ik ga er maar vanuit dat we tot juni volgend jaar in lockdown zullen zitten met misschien 1 of 2 tijdelijke versoepelingen. Ik heb niet meer de illusie dat we dit als Nederlanders echt onder controle gaan krijgen. Ik verwacht wel een lichte daling zoals ik gisteren zei, maar ik verwacht niet dat we de structureel 5000 of minder nieuwe besmettingen gaan halen dit jaar. Het is met alles te hopen dat er een vaccin komt wat afdoende werkt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Drardollan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:38:
Ik ga er maar vanuit dat we tot juni volgend jaar in lockdown zullen zitten met misschien 1 of 2 tijdelijke versoepelingen. Ik heb niet meer de illusie dat we dit als Nederlanders echt onder controle gaan krijgen. Ik verwacht wel een lichte daling zoals ik gisteren zei, maar ik verwacht niet dat we de structureel 5000 of minder nieuwe besmettingen gaan halen dit jaar. Het is met alles te hopen dat er een vaccin komt wat afdoende werkt.
De lockdown is geannuleerd wegens gebrek aan interesse. ;) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NOS heeft vandaag een aardige analyse: Kritiek op coronabeleid wordt steeds vaker huis-aan-huis verspreid

Wat blijkt, er zijn dus miljoenen exemplaren verspreid van bladen die kritiek leveren op het anti-corona beleid, en na analysen blijken de verreweg grootsten daarvan ("De Andere Krant" en "Gezond Verstand", met in totaal ruim 1.5 miljoen exemplaren) dus te bestaan uit leden van de Russische trollenfabriek in Sint Petersburg (IRA).

Rusland is dus blijkbar bezig om maatschappelijke onrust te zaaien in Nederland, en in dit specifieke geval verspreiden ze dus anticorona-beleid complotten, wat direct impact heeft op de volksgezondheid.

Begint toch een redelijk kwalijke ontwikkeling te worden zo allemaal imho.

Wel één voordeel: nu weten we iig waar de tegenstanders van het anti-corona beleid mee samenwerken, of waar hun sympathiën liggen (in Moskou/het Kremlin dus).

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 18-10-2020 10:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Welke lockdown?

Je kan niet naar de kroeg of uit eten (tenzij hotel :') ) en na 20:00 uur kan je geen zuip meer inslaan.. Dat was het dan wel weer. Zelfs mensen die besmet zijn (incl. positieve test op zak) blijven niet allemaal netjes thuis...

Lockdown... _O-

[ Voor 11% gewijzigd door Thalaron op 18-10-2020 10:43 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Nee hoor, over 2 weken wordt gewoon alles dicht gedonderd. Alle sport, kappers, fysio, sportscholen en alles wat nog open was.

Maar kerken en predikanten, die laten we alles doen en geven we gelijk nog even een platform om hun nonsens uit te kramen: https://www.ad.nl/binnenl...loed-in-de-kerk~aaa66200/ (sorry, premium only).

Welkom in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Thalaron schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Welke lockdown?

Je kan niet naar de kroeg of uit eten (tenzij hotel :') ) en na 20:00 uur kan je geen zuip meer inslaan.. Dat was het dan wel weer. Zelfs mensen die besmet zijn (incl. positieve test op zak) blijven niet allemaal netjes thuis...

Lockdown... _O-
Hier zijn we wel netjes thuis gebleven, ik mag woensdag weer naar buiten (10 dagen na laatste nauwe contact). Maar ik vraag mij af waarvoor, de meesten geven toch een middelvinger. Het is dat partner de trap niet op of af kon zo ziek, dat heeft de maatschappij beschermd ;j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 12:43

ultimateharry

Team Slayer:-)

wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:41:
NOS heeft vandaag een aardige analyse: Kritiek op coronabeleid wordt steeds vaker huis-aan-huis verspreid

Wat blijkt, er zijn dus miljoenen exemplaren verspreid van bladen die kritiek leveren op het anti-corona beleid, en na analysen blijken de verreweg grootsten daarvan ("De Andere Krant" en "Gezond Verstand", met in totaal ruim 1.5 miljoen exemplaren) dus te bestaan uit leden van de Russische trollenfabriek in Sint Petersburg (IRA).

Rusland is dus blijkbar bezig om maatschappelijke onrust te zaaien in Nederland, en in dit specifieke geval verspreiden ze dus anticorona-beleid complotten, wat direct impact heeft op de volksgezondheid.

Wel één voordeel: nu weten we iig waar de tegenstanders van het anti-corona beleid mee samenwerken, of waar hun sympathiën liggen (in Moskou/het Kremlin dus).
Ja, dit is al jaren aan de gang, zeker MH-17 heeft er voor gezorgd dat NL ook een actiever doelwit is geworden: https://www.trouw.nl/opin...-nieuwe-normaal~b5b7bc94/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Influencer (33) die bestaan van corona ontkende, overlijdt door het virus
https://www.telegraaf.nl/...-overlijdt-door-het-virus

Dit is wel de ultieme karma. Maar dat maakt het natuurlijk niet minder triest. Hopelijk brengt zijn dood iets goeds en is er minstens 1 iemand die nu na gaat denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 22:47

Op Twitter was dat toch wel een beetje duidelijk toch? Veel van die viruswaarheid gekkies hebben nogal een bot-naam 'oprutte13434335' oid, en daarnaast worden de sympathieën met de fvd niet onder stoelen of banken geschoven

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

GAIAjohan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Op Twitter was dat toch wel een beetje duidelijk toch? Veel van die viruswaarheid gekkies hebben nogal een bot-naam 'oprutte13434335' oid, en daarnaast worden de sympathieën met de fvd niet onder stoelen of banken geschoven
True, en de FvD heeft uiteraard redelijk nauwe banden met het Kremlin (Baudet steekt zijn bewondering voor Rusland ook niet echt onder banken of stoelen ofzo), maar het blijft wel goed om zo'n analyse toch te zien.

Immers, niet iedereen volgt Twitter, en zal dit dus niet meekrijgen allemaal. Daarom is het fijn dat zo'n analyse nu eens een breder publiek bereiken. Zeker als het risico's voor de volksgezondheid met zich meebrengt, zoals in dit specifieke geval dus.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron

Over onrust zaaien en het verspreiden van troep gesproken... ik had ook wat in de brievenbus aangetroffen laatst. Dit voed natuurlijk de mensen die al schijt hebben aan de overheid/dringende adviezen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzqpZiFlyu-hLW1WZBiF9ry3HWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uonVS1cEqUwZnSXnlWCG3Guc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQCznraqIlkNlKA0FBh1IMgzKnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1L0ZISLSVqSUINmRQLO6nF2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VVkFD5jrHz2FWlH5_dPbLaB-es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2THCiLN5M2egw2FMZGMGO5aO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upIk_vlFkWH64m9r83X_QdhUBfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqQsIvkWm15vcTqX5gq8lihE.jpg?f=fotoalbum_large

:X -O- ;w :F ;(

Ik geloof dus oprecht - nee niet in die onzin - dat NL er niet gaan komen zonder wetswijzigingen, strenge handhaving etc. Wellicht niet alleen in NL maar ik focus mij nu dus maar even niet op de rest van de wereld :|

[ Voor 16% gewijzigd door Thalaron op 18-10-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 06:49:
[...]
Ah, tnx, die had ik nog niet meegekregen. Gelukkig goed gehandeld door de gemeente en veiligheidsregio.
[...]
Precies. Ook een beetje wrang dat die clown met deze constructie kwam, nog geen uur na de persconferentie van Rutte, waarin hij opriep "ben niet degene die de randjes opzoekt", wat deze clown dus aan het doen was.
Denk ook niet dat hij nog veel meer van dit soort publiciteit kon gebruiken met z'n michelinster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Thalaron schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Over onrust zaaien en het verspreiden van troep gesproken... ik had ook wat in de brievenbus aangetroffen laatst. Dit voed natuurlijk de mensen die al schijt hebben aan de overheid/dringende adviezen;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik geloof dus oprecht - nee niet in die onzin - dat NL er niet gaan komen zonder wetswijzigingen, strenge handhaving etc. Wellicht niet alleen in NL maar ik focus mij nu dus maar even niet op de rest van de wereld :|
Deze kende ik dan nog niet. Maar ik heb net even de eerste 2 namen (Pierre Capel en Michaela Schippers) eens door Google gehaald, en beiden lijken nogal nauwe banden te hebben met Viruswaanzinnigen. Die van Willem Engel dus.

En dan staat Engel zelf er ook nog eens tussen.

Dan weet ik al wel weer genoeg...

:X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Het enge is, het klinkt allemaal heel waarschijnlijk. Veel mensen zullen niet door dat soort berichten (met zelfs bronvermelding, waar al die zeurende linkse kritische mensen altijd om vragen! /s) heen kunnen prikken.

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 18-10-2020 11:04 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelfs de koptekst kleuren zijn een omgekeerde Nederlandse driekleur.
Wit blauw rood had ik dan wel weer een grappig foutje gevonden maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Deze kende ik dan nog niet. Maar ik heb net even de eerste 2 namen (Pierre Capel en Michaela Schippers) eens door Google gehaald, en beiden lijken nogal nauwe banden te hebben met Viruswaanzinnigen. Die van Willem Engel dus.

Ik ook, maar helaas zijn er wel véél mensen gevoelig voor het geschreven woord ( :+ )

Nu weet ik niet wie dit allemaal heeft ontvangen maar ik geloof direct dat velen dit als waarheid zien. Ik ken er genoeg die al vanaf het begin af aan geen boodschap hebben aan de maatregelen en volgens deze gedachte leven. Dus die gedachte is met een dergelijk schriftelijke bevestiging natuurlijk alleen maar sterker geworden.

Wel grappig dat deze folder samen met een dingetje van de GGD zat met uitleg hoe/wat :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Thalaron schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Ik ook, maar helaas zijn er wel véél mensen gevoelig voor het geschreven woord ( :+ )

Nu weet ik niet wie dit allemaal heeft ontvangen maar ik geloof direct dat velen dit als waarheid zien. Ik ken er genoeg die al vanaf het begin af aan geen boodschap hebben aan de maatregelen en volgens deze gedachte leven. Dus die gedachte is met een dergelijk schriftelijke bevestiging natuurlijk alleen maar sterker geworden.

Wel grappig dat deze folder samen met een dingetje van de GGD zat met uitleg hoe/wat :Y)
En maar roepen dat we in een dictatuur leven. Terwijl je wel dit soort spul ongevraagd door de brievenbus mag schuiven. Benieuwd wat hier het doel van is, ik denk een bredere doelgroep aanboren die nu niet door die maalstroom aan FB / YouTube onzin wordt bereikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

1) kan ik in mee gaan
2) nog niet aangetoond, als dat zo was waren we allemaal al besmet geweest denk ik.
3) alleen wanneer 2 waar is.
4) hoe dat voor de fysieke gezondheid schadelijk is weet ik niet, maar geestelijk zal de ene er meer last van hebben dan de ander.
5) klopt, maar er gaan ook mensen dood aan. Mooi voorbeeldje van middel soms erger dan de kwaal. :+
6) klopt als 2 aangetoond kan worden
7) een vaccin binnen een jaar heb ik ook niet veel vertrouwen in.
8) klopt.
9) klopt ook, politiek besloten dat dit acceptabel is.
10) 'it depends'. Jammer dat maar de helft hiervan waar is en misbruikt wordt om een punt te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Drardollan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:43:
Nee hoor, over 2 weken wordt gewoon alles dicht gedonderd. Alle sport, kappers, fysio, sportscholen en alles wat nog open was.
Denk dat ze liever geen lockdown doen. Te veel schade en vooral aan hun kansen op herverkiezing.

Ik vraag mij af wat het kabinet nog kan doen als de interesse opdroogt voor de lockdowns. Je ziet het nu al gebeuren. Hoe hard wil je er nog aan trekken als men er geen zin meer in heeft?
Drardollan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:51:
Dit is wel de ultieme karma. Maar dat maakt het natuurlijk niet minder triest. Hopelijk brengt zijn dood iets goeds en is er minstens 1 iemand die nu na gaat denken.
Toch, kans op overlijden door corona op die leeftijd is <0,01% volgens de getallen van het RIVM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Jeroen Pols is al jarenlang de huisjurist van de familie Engel.
Voor pappie Engel heeft hij miljoenen binnengeharkt aan oprotpremie omdat Rotterdam de "krottenkoning" maar niet uit hun gemeente gewerkt kreeg. Eerst de vaste jurist van de huisjesmelker en nu fulltime bezig met de hobby van Willem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PalingDrone schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Jeroen Pols is al jarenlang de huisjurist van de familie Engel.
Voor pappie Engel heeft hij miljoenen binnengeharkt aan oprotpremie omdat de Rotterdam de "krottenkoning" maar niet uit hun gemeente gewerkt kreeg. Eerst de vaste jurist van de huisjesmelker en nu fulltime bezig met de hobby van Willem.
Ja, ik had eerst de link niet gelegd, maar ook bij Fort Oranje (waar Cees Engel de eigenaar van was), was Pols de advocaat, hij vergeleek de aanpak toen met Rusland en Egypte.

Dat vodje is dus geschreven door een kliek die in zijn geheel behoort tot de Viruswaanzinnigen-sekte van Engel. Spoel maar door het toilet dus.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als ik dit zo zie dan begin je bijna te geloven dat het virus inderdaad uit een Chinees lab komt en dat het bedoeld is het Westen kreupel te maken. Ze hebben in ieder geval goed door dat effectieve bestrijding van het virus en de desinformatie hier onmogelijk is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:47
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Denk dat ze liever geen lockdown doen. Te veel schade en vooral aan hun kansen op herverkiezing.

Ik vraag mij af wat het kabinet nog kan doen als de interesse opdroogt voor de lockdowns. Je ziet het nu al gebeuren. Hoe hard wil je er nog aan trekken als men er geen zin meer in heeft?
Je kunt op een gegeven moment gewoon niet anders. Het alternatief is namelijk letterlijk gewoon mensen voor de deur van het ziekenhuis te gaan laten sterven omdat er geen ruimte meer is op een gegeven moment.

Dan kan men er misschien wel geen zin in hebben, maar een virus heeft nu niet echt een bewustzijnsniveau om te denken. Ach, ze zijn mij even beu, laat ik even achterover leunen, vakantie nemen en als het weer rustig is ga ik verder.

Blijven de problemen dan ook verder oplopen, dan zullen wetswijzigingen noodzakelijk zijn. Sowieso denk ik dat op zich al geen kwaad kan. Niet zozeer omdat het echt hard noodzakelijk zou moeten zijn voor het huidige virus, mits men zich niet gewoon van zijn slechtste kant laat zien. Maar des te meer omdat als we al iets geleerd hebben van deze uitbraak, dat we als Europa toch echt een zeer groot probleem gaan hebben indien er een virus met een mortaliteit van e.g. SARS, MERS, Nipah, Ebola of wat dan ook hier uitbreekt.

Zelfs in tijden van crisis wil men namelijk dat er een juridische basis is voor alles dat gedaan wordt, dan is het nu de tijd om preemptief die juridische basis vast te gaan leggen. Want dit gaat namelijk echt niet de laatste virus uitbraak zijn waar we mee te maken krijgen, en het gaat ook zeker niet de zwaarste virus uitbraak zijn waar we mee te maken krijgen. En of de volgende nu over 5, 10, 20 of 40 jaar komt. De absolute idioterie zoals we nu zien moet je gewoon vanaf.
IJzerlijm schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:24:
Als ik dit zo zie dan begin je bijna te geloven dat het virus inderdaad uit een Chinees lab komt en dat het bedoeld is het Westen kreupel te maken. Ze hebben in ieder geval goed door dat effectieve bestrijding van het virus en de desinformatie hier onmogelijk is.
Het zou bijna het plot van een leuke hollywood film kunen zijn, maar ik betwijfel toch ten zeerste dat het uit een Chinees lab komt. Dat het westen zich het er slecht vanaf brengt daarentegen ben ik zeker met je eens. Economisch gezien knalt China inmiddels weer lekker door en Europa is het dal nog niet eens voorbij. Daarbij kan men natuurlijk wel de vinger willen wijzen naar het verre oosten, maar zelf reflectie als Europese maatschappij is hier toch echt veel meer op zijn plaats. Wij hebben het als samenleving verkloot. De éne persoon wat meer dan de ander. Maar we kunnen China hierin toch echt niet de schuld toebedelen voor het blijvend falen van onze eigen maatschappij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

jadjong schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

1) kan ik in mee gaan
2) nog niet aangetoond, als dat zo was waren we allemaal al besmet geweest denk ik.
3) alleen wanneer 2 waar is.
4) hoe dat voor de fysieke gezondheid schadelijk is weet ik niet, maar geestelijk zal de ene er meer last van hebben dan de ander.
5) klopt, maar er gaan ook mensen dood aan. Mooi voorbeeldje van middel soms erger dan de kwaal. :+
7) een vaccin binnen een jaar heb ik ook niet veel vertrouwen in.
8) klopt.
9) klopt ook, politiek besloten dat dit acceptabel is.
10) 'it depends'. Jammer dat maar de helft hiervan waar is en misbruikt wordt om een punt te maken.
Wat hier vooral kwalijk aan is, is dat je inderdaad punt-voor-punt nog zoiets kan hebben van "zit wat in misschien".
Wat echter de klassieke populistische insteek is, is dat je geen daadwerkelijke oplossingen geeft voor (vaak complexe) problemen.
Wat zijn de voorgestelde oplossingen hier om uit deze crisis te komen? Er worden "inzichten' gepresenteerd.
Als je dan punt voor punt gaat kijken:

1. Is het slechts gevaarlijk voor 2% van de bevolking? Als de ziekenhuizen overstromen is het ook gevaarlijk en potentieel dodelijk voor zeg een verkeersslachtoffer. Bovendien weten we nog onvoldoende over schade bij bredere bevolkingsgroepen. Daar zijn signalen van, maar meer onderzoek is vereist.
2. Geef je zelf ook al aan.
7. Zoals ik het begrijp (ook van mensen die van de hoed en de rand weten in het wetenschaps-topic) is dit virus niet een specifieke uitdaging om een vaccin voor te ontwikkelen. Voortgang in de studies wijzen voorlopig in de goede richting, en er is een veelvoud aan initiatieven.
9. De schade aan economie is er inderdaad, maar in hoeverre dat direct aan maatregelen toe te schrijven is? Je ziet ook in gebieden met minder / weinig maatregelen significante impact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
psychodude schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:28:
Blijven de problemen dan ook verder oplopen, dan zullen wetswijzigingen noodzakelijk zijn. Sowieso denk ik dat op zich al geen kwaad kan. Niet zozeer omdat het echt hard noodzakelijk zou moeten zijn voor het huidige virus, mits men zich niet gewoon van zijn slechtste kant laat zien. Maar des te meer omdat als we al iets geleerd hebben van deze uitbraak, dat we als Europa toch echt een zeer groot probleem gaan hebben indien er een virus met een mortaliteit van e.g. SARS, MERS, Nipah, Ebola of wat dan ook hier uitbreekt.

Zelfs in tijden van crisis wil men namelijk dat er een juridische basis is voor alles dat gedaan wordt, dan is het nu de tijd om preemptief die juridische basis vast te gaan leggen. Want dit gaat namelijk echt niet de laatste virus uitbraak zijn waar we mee te maken krijgen, en het gaat ook zeker niet de zwaarste virus uitbraak zijn waar we mee te maken krijgen. En of de volgende nu over 5, 10, 20 of 40 jaar komt. De absolute idioterie zoals we nu zien moet je gewoon vanaf.
De wetswijzigingen zijn tijdelijk. De coronaspoedwet is een gedrocht en zodra het niet nodig is moet De Jonge of zijn opvolger zijn speelgoed weer inleveren. Zeker niet laten voortbestaan zulke wetgeving.

MERS hebben we al een vaccin voor. Dit wordt op grote schaal in Midden-Oosten gebruikt en het corona vaccin van AstraZeneca is op basis daarvan. SARS is een vriendje van het huidige coronavirus, dus goede kans dat een werkend corona vaccin ook daar wat mee kan. Ebola acht ik onwaarschijnlijk. Transmissie is lastiger gezien je echt contact moet hebben met lichaamsvloeistoffen en omdat het zo dodelijk is heeft een patiënt weinig mogelijkheden om het te verspreiden. Nipah valt in dezelfde categorie zo'n beetje. Binnen twee dagen na infectie is een patiënt al in coma en niet veel later sterft 75%. Er is weinig gelegenheid om het te verspreiden.
Hier heb je dus geen wetgeving voor nodig of omdat je er al mee kan omgaan of omdat de kans op impact zeer klein is.

Het verlies aan animo is al interessant. Driekwart van de Nederlanders wil strenge maatregelen, maar slechte 40% is er ook van plan om zich eraan te houden. Wat is dan nog het nut van ervoor zijn? Het is wel een apart wending in zo'n peiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Het zou bijna het plot van een leuke hollywood film kunen zijn, maar ik betwijfel toch ten zeerste dat het uit een Chinees lab komt. Dat het westen zich het er slecht vanaf brengt daarentegen ben ik zeker met je eens. Economisch gezien knalt China inmiddels weer lekker door en Europa is het dal nog niet eens voorbij. Daarbij kan men natuurlijk wel de vinger willen wijzen naar het verre oosten, maar zelf reflectie als Europese maatschappij is hier toch echt veel meer op zijn plaats. Wij hebben het als samenleving verkloot. De éne persoon wat meer dan de ander. Maar we kunnen China hierin toch echt niet de schuld toebedelen voor het blijvend falen van onze eigen maatschappij.
Natuurlijk is het success van dit virus geen toeval, ontelbare andere varianten hebben het niet verder gered dan een vleermuis of rat omdat ze niet die exacte spike hebben. Maar in tegenstelling tot onze cellen hebben we wel een keus om het desinformatievirus toe te laten of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
jadjong schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:12:
Errr er is nog een tweede zin heh bij puntje 6.
In hoeverre wil je met het aantonen dat aerosolen de buitengewoon maatgevende factor zijn in de overdracht, bewezen vinden dat mondkapjes "tumorgroei versnellen" ?

(Misschien dat dat nog een kliekje is wat in de tekst overgebleven is om alle 5G theoristen aan te spreken ?)

Verder hebben ze het wel aardig in elkaar gestoken qua volksmennerij, rood-wit-blauw als kleuren, mooi lijstje met titels, als (vermeende) bronnen beginnen met een aantal RIVM's om wat geloof te kweken.
En verder "stemp of de tegenpartij", maar wat we verder doen als we het loslaten (behandelen we dan niemand meer en heeft iedereen die het oploopt en enige medische attentie nodig heeft dan gewoon pech ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

De wetswijzigingen zijn tijdelijk. De coronaspoedwet is een gedrocht en zodra het niet nodig is moet De Jonge of zijn opvolger zijn speelgoed weer inleveren. Zeker niet laten voortbestaan zulke wetgeving.

MERS hebben we al een vaccin voor. Dit wordt op grote schaal in Midden-Oosten gebruikt en het corona vaccin van AstraZeneca is op basis daarvan. SARS is een vriendje van het huidige coronavirus, dus goede kans dat een werkend corona vaccin ook daar wat mee kan. Ebola acht ik onwaarschijnlijk. Transmissie is lastiger gezien je echt contact moet hebben met lichaamsvloeistoffen en omdat het zo dodelijk is heeft een patiënt weinig mogelijkheden om het te verspreiden. Nipah valt in dezelfde categorie zo'n beetje. Binnen twee dagen na infectie is een patiënt al in coma en niet veel later sterft 75%. Er is weinig gelegenheid om het te verspreiden.
Hier heb je dus geen wetgeving voor nodig of omdat je er al mee kan omgaan of omdat de kans op impact zeer klein is.

Het verlies aan animo is al interessant. Driekwart van de Nederlanders wil strenge maatregelen, maar slechte 40% is er ook van plan om zich eraan te houden. Wat is dan nog het nut van ervoor zijn? Het is wel een apart wending in zo'n peiling.
Je mist het punt volledig ben ik bang. Het gaat niet om die virussen in het bijzonder, maar om een potentieel nieuw virus met hoge mortaliteit. We hebben binnen de afgelopen honderden jaren voldoende uitbraken gezien van zorgelijke pathogenen en dit is niet iets dat zich niet weer zal herhalen. Gewoon een kwestie van wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
[...]

[...]

Geplanned zou wel heel erg demonisch zijn maar zolang China goed garen spint bij de wereldwijde vraag naar pbm en nu al met vaccins loopt te leuren maken zij er wel keihard gebruikmisbruik van. Hebben wij eigenlijk al eens een bedankje gekregen voor dat vliegtuig vol met gratis medische hulpmiddelen wat in februari Sinterklaas ging spelen in China?
De EU is niet voor niets enorm bedacht op overnames van bedrijven die momenteel in Europa hun waarde verliezen door de voortdurende covid ellende. China heeft Afrika al een tijdje geleden binnengeharkt en leeggetrokken, mooi moment om wanneer de markt nu laag staat goedkoop te gaan winkelen in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

psychodude schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Je mist het punt volledig ben ik bang. Het gaat niet om die virussen in het bijzonder, maar om een potentieel nieuw virus met hoge mortaliteit. We hebben binnen de afgelopen honderden jaren voldoende uitbraken gezien van zorgelijke pathogenen en dit is niet iets dat zich niet weer zal herhalen. Gewoon een kwestie van wanneer.
Bij een 10 keer zo dodelijk virus had je dezelfde discussies gehad. De vrijheden die we hebben zijn verankererd in de grondwet en 100.00 of een miljoen doden veranderen daar niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ach ja, de bananen van de jaren 80 zijn ook uitgeroeid door een virus. Als het virus te succesvol is stopt het vanzelf. De meeste virussen willen dit zelf ook niet (want dan hebben ze geen host meer) en worden na verloop van tijd minder dodelijk. Dat was ook met Sars het geval.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Je mist het punt volledig ben ik bang. Het gaat niet om die virussen in het bijzonder, maar om een potentieel nieuw virus met hoge mortaliteit.
Elk virus met hogere mortaliteit heeft ib principe minder mogelijkheid om zich te verspreiden. Simpel gezegd, om te verspreiden is het nogal belangrijk dat je gastheer op 2 benen vrij rond loopt. ;)

Virussen met een lage mortaliteit hebben daardoor veel meer kans om uit te groeien tot een pandemie.

Verrardelijk wordt het als mensen pas 1-2 jaar na besmetting ernstig ziek worden, zie HIV bijvoorbeeld.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ik mis je punt niet. Een virus met hoge mortaliteit heeft doorgaans weinig kans om te verspreiden, het dood de gastheren te snel. Dat is de reden waarom ebola en dergelijken zeer beperkt blijven geografisch. Je ziet ook bij de dodelijkste virussen op aarde dat ze nog lastig verspreiden. Ze hebben vaak contact nodig met lichaamsvloeistoffen en daarna komen ze niet ver omdat de nieuwe patiënt ook snel ten onder gaat aan het virus.

In jouw hypothetische scenario van een virus dat zich kan verspreiden met de snelheid van corona en met de mortaliteit van ebola dan zaten we nu al niet meer zo gezellig te praten. De wereld was dan in het voorjaar al vergaan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Ik mis je punt niet. Een virus met hoge mortaliteit heeft doorgaans weinig kans om te verspreiden, het dood de gastheren te snel. Dat is de reden waarom ebola en dergelijken zeer beperkt blijven geografisch. Je ziet ook bij de dodelijkste virussen op aarde dat ze nog lastig verspreiden. Ze hebben vaak contact nodig met lichaamsvloeistoffen en daarna komen ze niet ver omdat de nieuwe patiënt ook snel ten onder gaat aan het virus.

In jouw hypothetische scenario van een virus dat zich kan verspreiden met de snelheid van corona en met de mortaliteit van ebola dan zaten we nu al niet meer zo gezellig te praten. De wereld was dan in het voorjaar al vergaan namelijk.
Er zijn genoeg pathogeen uitbraken geweest waarbij bekend circa 50% van de bevolking of soms meer het loodje gelegd heeft, ondanks snelheid van uitbraak. Denk aan de eerste grote pest uitbraak, 541 - 542. 40 - 50% mortaliteit. Dat is dus in het geval van het huidige coronavirus 2019 - 2020 een soortgelijk tijdsbestek straks.

Je moet je niet verkijken op hoe snel het kan gaan bij nieuwe pathogenen. Daar hoeven geen tientallen jaren overheen te gaan. Daar is niets hypothetisch aan. Dat zijn gewoon in het verleden behaalde resultaten van worst case scenarios die zich prima weer opnieuw voort kunnen doen in de toekomst. En dan is tijdens de uitbraak nu niet bepaald het moment om de discussie aan te gaan, daarvoor gaat het gewoon te snel. En dit zien we nu, bij een relatief gezien vrij milde pathogeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

psychodude schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Er zijn genoeg pathogeen uitbraken geweest waarbij bekend circa 50% van de bevolking of soms meer het loodje gelegd heeft, ondanks snelheid van uitbraak. Denk aan de eerste grote pest uitbraak, 541 - 542. 40 - 50% mortaliteit. Dat is dus in het geval van het huidige coronavirus 2019 - 2020 een soortgelijk tijdsbestek straks.
Ik weet niet of je de pestuitbraak goed kan vergelijken, een groot deel van de mortaliteit en van de verspreiding van de pest was te wijten aan slechte hygiëne en nagenoeg geen gezondheidszorg. Tegenwoordig hebben we daar veel betere behandelmethodes voor.

Als je pandemieën gaat vergelijken dan moet je dat ook in vergelijkbare omstandigheden doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 00:44
[...]

Je moet je niet verkijken op hoe snel het kan gaan bij nieuwe pathogenen. Daar hoeven geen tientallen jaren overheen te gaan. Daar is niets hypothetisch aan. Dat zijn gewoon in het verleden behaalde resultaten van worst case scenarios die zich prima weer opnieuw voort kunnen doen in de toekomst. En dan is tijdens de uitbraak nu niet bepaald het moment om de discussie aan te gaan, daarvoor gaat het gewoon te snel. En dit zien we nu, bij een relatief gezien vrij milde pathogeen.
Ja, tijdsbestek van 541 met 2020 vergelijken. In die tijd kon je al doodgaan aan een ontstoken kleine teen. 8)7 8)7

Hij heeft ook gewoon gelijk. Vanuit evolutionair oogpunt wilt een pathogeen of organisme (wat een virus niet is) gewoon voortplanten om zijn soort voort te laten bestaan. een pathogeen wat heel dodelijk is, is daar gewoon niet goed in.

Of denk je dat je geïnfecteerd kan raken met een virus, een incubatietijd hebt van 4 weken zonder ergens last van te hebben, anderen besmetten en dan opeens op dag 29 uit het niets doodziek wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mr.Joker schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Ja, tijdsbestek van 541 met 2020 vergelijken. In die tijd kon je al doodgaan aan een ontstoken kleine teen. 8)7 8)7
Mwah, iets recenter ook nodig aardig wat doden hoor, zoals eind 19e eeuw :)

Zie Wikipedia: Yersinia pestis
Yersinia pestis (formerly Pasteurella pestis) is a gram-negative, non-motile, rod-shaped, coccobacillus bacterium, without spores. It is a facultative anaerobic organism that can infect humans via the Oriental rat flea (Xenopsylla cheopis).It causes the disease plague, which takes three main forms: pneumonic, septicemic, and bubonic.

All three forms have been responsible for high-mortality epidemics throughout human history, including the Plague of Justinian in the sixth century; the Black Death, which accounted for the death of at least one-third of the European population between 1347 and 1353; and the Third Pandemic, sometimes referred to as the Modern Plague, which began in the late 19th century in China and spread by rats on steamships, claiming close to 10 million lives.
Die specifieke uitbraak: Wikipedia: Third plague pandemic

Maar de Pest was natuurlijk geen virus-ziekte, de pest wordt immers door een bacterie veroorzaakt, en is tegenwoordig behoorlijk goed te bestrijden met antibiotica. Voor corona is nog geen effectieve bewezen bestrijding.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ten eerste, builenpest wordt veroorzaakt door een bacterie (Yersinia pestis) en geen virus.

De Middeleeuwen is een wat lastig voorbeeld. De steden waren uitermate vuil. Boerderijdieren liepen door de straten en riolering bestond ook niet. Ratten waren de vector waarmee vlooien verspreid werden die de bacterie Yersinia pestis bij zich droegen. De bacterie zorgde ervoor dat de vlooien niet meer konden voeden, hierdoor werden de vlooien veel agressiever in hun bijt gedrag waardoor de bacterie snel kon verspreiden.

De leeftomstandigheden in Middeleeuwse steden waren ideaal voor ratten om te leven en de vlooien met bacterie droegen. Deze vlooien sprongen dan over op mensen.

De Middeleeuwse wetenschap kon de ziekte niet verklaren of bestrijden. Het was een straf van god en patienten vielen niet te behandelen. De oorzaak van slechte hygiëne en ongedierte werd nooit ontdekt. Een andere vermoedelijke bijdrage kwam door de vervolging van katten in de Middeleeuwen. Katten zouden geholpen hebben om de rattenpopulatie te bestrijden.

Je ziet dat eigenlijk sinds de 19e eeuw enorme golven van dodelijke ziektes niet meer voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

Is "De Pest" ook geen verzamelnaam voor meerdere soorten?

Misschien is een vergelijking met de Spaanse Griep beter (zei de leek)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 21:25
GAIAjohan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 00:35:
Liep toch naar binnen, wilde nog even een nieuwe koekenpan halen want
... Enter reden dat iedereen naar binnen loopt.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mr.Joker schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Als de gezondheidszorg uit elkaar flikkert kom je daar ook in de buurt. Die kleine teen misschien niet dankzij winkels als de Kruidvat, maar iets ingewikkeldere behandelingen waar wel een arts voor nodig is worden dan onnodig gevaarlijk en je komt in een neerwaartse spiraal.
Hij heeft ook gewoon gelijk. Vanuit evolutionair oogpunt wilt een pathogeen of organisme (wat een virus niet is) gewoon voortplanten om zijn soort voort te laten bestaan. een pathogeen wat heel dodelijk is, is daar gewoon niet goed in.

Of denk je dat je geïnfecteerd kan raken met een virus, een incubatietijd hebt van 4 weken zonder ergens last van te hebben, anderen besmetten en dan opeens op dag 29 uit het niets doodziek wordt?
Dat laatste zou wel gaaf zijn. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:59

RayNbow

Kirika <3

Marzman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:54:
De meeste virussen willen dit zelf ook niet [...]
Virussen hebben een wil? :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Ik weet niet of je de pestuitbraak goed kan vergelijken, een groot deel van de mortaliteit en van de verspreiding van de pest was te wijten aan slechte hygiëne en nagenoeg geen gezondheidszorg. Tegenwoordig hebben we daar veel betere behandelmethodes voor.

Als je pandemieën gaat vergelijken dan moet je dat ook in vergelijkbare omstandigheden doen.
Bij een pathogeen die voldoende symptomatologie geeft, doet het er weinig toe dat dit nu 2020 is. De gezondheidszorg komt dan namelijk niet tot het huidige niveau, want er is geen capaciteit. En ook andere zaken die je voor lief neemt, kunnen prima uitvallen in zo'n scenario. Het gebrek aan gezondheidszorg zien we namelijk nu al.

En we hebben nu gelukkig nog nutsvoorzieningen en eten. Maar hoe verloopt dit bij een pathogeen met hoge mortaliteit? Als ik vakkenvuller was, zou ik het wel weten. De manager gaat daar zelf maar staan, wat natuurlijk ook niet zal gebeuren. Je samenleving stort gewoon in elkaar.

Het is natuurlijk allemaal zeer optimistisch om dan ook te blijven stellen. Ach, dat is allemaal lang geleden, tegenwoordig zal ons dat niet meer gebeuren. Maar die gedachtegang is gewoon niet realistisch. We kunnen zo'n crisis ook nu namelijk gewoon helemaal niet opvangen als het echt mis gaat. En natuurlijk kun je hopen dat het de komende 80 jaar niet gebeurd, heeft niemand van ons er last van. En die kans is ook zeker aanwezig. Maar het is echt geen onmogelijkheid. En dan kan je beter wat wetgeving klaar hebben liggen om reeds zeer vroeg in te kunnen grijpen mocht het zover komen, met een aanzienlijk hoge kans dat je dit voor niets binnen je wetboek hebt opgenomen voor de komende 100 jaar. Dan dat je erom verlegen zit in een uitzonderlijke situatie en je binnen een half jaar vervalt van beschaving tot totale anarchie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
RayNbow schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:20:
[...]
Ach ja virussen zijn in zekere zin ook wel een "freak of nature" en evolutie.
We hebben kennelijk toch enige aandrang om het te verklaren in wat meer "menselijke" concepten en analogieen.
Een onzichtbare "vijand" en dan ook nog is eentje zonder "wil", dat motiveert ook niet echt.
Misschien een beetje analoog aan het altijd moedige gevecht tegen kanker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, de laatste Nederlandse gemeente die nog corona-vrij was, Schiermonnikoog, moet er nu ook aan geloven. Alle gemeenten hebben nu dus besmettingen gekend, inclusief de drie gemeentes in Caraïbisch Nederland:
Op Schiermonnikoog is nu voor het eerst een persoon positief getest op het coronavirus. Dat meldt de gemeente Schiermonnikoog zondag in een persbericht. Het waddeneiland had als enige Nederlandse gemeente nog geen besmettingen, maar nu is officieel elke gemeente in ons land besmet.

De besmetting is vastgesteld door lokale huisartsen. De GGD voert momenteel een bron- en contactonderzoek uit.

Burgemeester Ineke van Gent wenst de besmette inwoner en de familie veel sterkte toe, evenals een snel herstel. "Ik hoop dat de gevolen en verdere besmettingen heel beperkt zullen zijn".

Van Gent drukt de inwoners en bezoekers op Schiermonnikoog op het hart dat zij de maatregelen blijven naleven.
Bron: Coronavirus bereikt nu ook Schiermonnikoog, alle gemeentes nu besmet

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:17:
[...]

Je ziet dat eigenlijk sinds de 19e eeuw enorme golven van dodelijke ziektes niet meer voorkomen.
Voor die tijd was het ook niet elke week raak hoor 8) En de Spaanse Griep was van na die tijd.

Ook nu zijn er nog genoeg virussen en bacteriën waar we serieus last van hebben. HIV, Ebola, Borrelia burgdorferi (veroorzaakt Lyme) en MRSA om er maar 4 te noemen. Nu kunnen we dit in meer of mindere mate gelukkig wel aanpakken en worden het geen hele grote problemen in de moderne Westerse Wereld. Maar in Afrika is dat een heel ander verhaal.

Enorme golven misschien niet, maar je kan het ook niet allemaal wegzetten als niet ter zake doende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Laatst online: 12-09 06:33

De Nelis

en anders maar niet...

GAIAjohan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 00:52:
[...]

De overheid heeft verder juist door koopavonden te verbieden spreiding van winkelend publiek kleiner gemaakt, en zeker zij die gewoon 40u/week draaien kunnen zo alleen in het weekend. Ik kan niet even op maandag om 14:30 iets gaan halen. Op donderdag om 20u had prima gekund. Zoals ik normaliter op vrijdag de boodschappen tussen 21 en 22u haal..
Ze geven aan dat de koopavonden worden afgeschaft. Echter de meeste winkels zijn op de koopavond een uurtje korter open tot 20:00 i.p.v. 21:00.
Heck, de AH bij mij is gewoon tot 22:00 open, alleen mag er na 20:00 geen alcohol meer verkocht worden 8)7

Maar het is al sinds Maart zo dat je enkel naar de winkel gaat voor het noodzakelijke natuurlijk. In het weekend gaat iedereen er op uit, zeker nu want het is 'mooi' weer.

Persoonlijk was ik al na de Mediamarkt naar huis gegaan, nee jij plakt er nog 2 winkels (de Action waar het altijd druk is) aan vast en gaat hier klagen. Was je vergeten dat we in de 2e golf zitten momenteel?

Het cadeau had ook online besteld kunnen worden natuurlijk ;)
Wat een vreselijke ervaring was dit.. lijkt wel of de winkels zelf ook gewoon geen klant willen behouden. :X
Ik blijf wel weer helemaal weg. Ze wíllen gewoon niet overleven
Willen ze wel, maar dat gaat niet met deze eigenwijze bevolking.

[ Voor 5% gewijzigd door De Nelis op 18-10-2020 12:35 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Drardollan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

Ook nu zijn er nog genoeg virussen en bacteriën waar we serieus last van hebben. HIV, Ebola, Borrelia burgdorferi (veroorzaakt Lyme) en MRSA om er maar 4 te noemen.
En nog wat andere grote probleemgevallen: malaria, gele koorts, dengue en cholera die allen wereldwijd best wel wat slachtoffers eisen nog, op jaarbasis.

Ook anderen "good oldies" steken zo af en toe nog de kop op: (buik)tyfus, tuberculose, difterie, dysenterie, polio, de pest...

[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 18-10-2020 12:36 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Evolutie geldt wel voor virussen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

De definitie van 'leven' is nog steeds onduidelijk in de wetenschap, en de vraag of virussen hieronder vallen ook.
Het heeft niet zozeer met 'een wil' te maken, als wel met evolutieleer. De beter aangepaste soorten planten en dieren overleven en de minder aangepaste soorten leggen het loodje.
In het kader van deze theorie kun je, als een virus onderhevig is aan evolutie, stellen dat virussen die hun gastheren niet te massaal omleggen het beter doen dan virussen die dat wel doen.
Ik vind het een interessante discussie waar ik verder absoluut geen verstand van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Marzman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:33:
[...]

Evolutie geldt wel voor virussen.
Klopt, maar dat is een kwestie van pure statistiek en kansberekening, niet van een 'wil' of intentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

En nog wat andere grote probleemgevallen: malaria, gele koorts, dengue en cholera die allen wereldwijd best wel wat slachtoffers eisen nog, op jaarbasis.

Ook anderen "good oldies" steken zo af en toe nog de kop op: (buik)tyfus, tuberculose, difterie, dysenterie, polio, de pest...
Ik had er slechts 4 uitgezocht, maar wat je zegt klopt. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn sinds de 19e eeuw.

Gelukkig zijn een hoop ziektes niet zo besmettelijks als Corona, want uiteindelijk zit daar het hele probleem. De besmettelijkheid zorgt voor een razend tempo van besmetting wat niet bijgehouden kan worden door de zorg. Als dit een factor 100 lager was geweest, dan hadden we dit gewoon als een verkoudheid of griep afgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Klopt, maar dat is een kwestie van pure statistiek en kansberekening, niet van een 'wil' of intentie.
Dat snap ik ook wel. Sorry voor mijn te simplistische jip-en-janneke uitleg :P

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
zacht schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

De definitie van 'leven' is nog steeds onduidelijk in de wetenschap, en de vraag of virussen hieronder vallen ook.
Het heeft niet zozeer met 'een wil' te maken, als wel met evolutieleer. De beter aangepaste soorten planten en dieren overleven en de minder aangepaste soorten leggen het loodje.
In het kader van deze theorie kun je, als een virus onderhevig is aan evolutie, stellen dat virussen die hun gastheren niet te massaal omleggen het beter doen dan virussen die dat wel doen.
Ik vind het een interessante discussie waar ik verder absoluut geen verstand van heb.
Ik dacht dit ook, ik dacht in het begin dat het virus net zo snel zou gaan als dat het kwam. Simpelweg omdat de besmettelijkheid zo hoog was, binnen mum van tijd zijn er geen gastheren meer.

Maar ja, toen kwamen er maatregelen en was het gedaan met de pret :D

Nee, dat laatste is natuurlijk niet heel serieus. Maar ik denk dat een virus als dit een paar honderd jaar geleden in een paar maanden over de hele wereld was gegaan en dan de gastheren op waren geweest. Het virus is ‘te succesvol’ in die zin, het helpt zichzelf om zeep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:27:
Zo, de laatste Nederlandse gemeente die nog corona-vrij was, Schiermonnikoog, moet er nu ook aan geloven. Alle gemeenten hebben nu dus besmettingen gekend, inclusief de drie gemeentes in Caraïbisch Nederland:

[...]

Bron: Coronavirus bereikt nu ook Schiermonnikoog, alle gemeentes nu besmet
Dan blijven alleen de Marker wadden over als last resort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Drardollan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:48:
[...]
Nee, dat laatste is natuurlijk niet heel serieus. Maar ik denk dat een virus als dit een paar honderd jaar geleden in een paar maanden over de hele wereld was gegaan en dan de gastheren op waren geweest. Het virus is ‘te succesvol’ in die zin, het helpt zichzelf om zeep.
Toen waren de verplaatsingen weer minder, minder ver en langzamer.
Nu hebben we weer meer kennis en enige mogelijkheden tot detectie en behandeling.
En zo zijn er nog een hele hoop factoren anders die wellicht bij zouden dragen aan een snellere dan wel aan een langzamere verspreiding.

Dus het blijft nogal lastig vergelijken, maar ik heb er wat twijfels over dat het in een paar maanden de hele wereld langs was gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 18-10-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Daarom is die 'het is ge-engineered in een lab' theorie ook complete onzin, als je zoiets in een lab zou maken, dan zou je doelstelling zijn om een virus te ontwikkelen wat heel erg lang verspreid kan worden zonder dat iemand symptomen heeft, en na 1 of 2 maanden besmetting valt iedereen spontaan dood neer. Dat is het soort virus wat 'the perfect storm' kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gekkie schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Toen waren de verplaatsingen weer minder, minder ver en langzamer.
Nu hebben we weer meer kennis en enige mogelijkheden tot detectie en behandeling.
En zo zijn er nog een hele hoop factoren anders die wellicht bij zouden dragen aan een snellere dan wel aan een langzamere verspreiding.

Dus het blijft nogal lastig vergelijken, maar ik heb er wat twijfels over dat het in een paar maanden de hele wereld langs was gegaan.
We zullen dat nooit weten, maar je hebt niet alleen met mensen te maken. Ook dieren kunnen ziektes krijgen, Corona is een groot probleem bij nertsen.

Corona is ook al gevonden bij inheemse stammen die amper tot geen contact met ons hebben:
https://www.nu.nl/coronav...t-stuit-op-weerstand.html
https://www.scientias.nl/...nheemse-stammen-in-india/

Ook vroeger gingen ziektes oncontroleerbaar en snel de wereld over. Ondanks dat er toen minder en langzamere verplaatsingen waren. Toen was er dan weer geen kennis en hygiëne. Zo is er in elke tijd wel iets wat een virus als dit aanjaagt zoals je terecht opmerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:54:
Daarom is die 'het is ge-engineered in een lab' theorie ook complete onzin, als je zoiets in een lab zou maken, dan zou je doelstelling zijn om een virus te ontwikkelen wat heel erg lang verspreid kan worden zonder dat iemand symptomen heeft, en na 1 of 2 maanden besmetting valt iedereen spontaan dood neer. Dat is het soort virus wat 'the perfect storm' kan veroorzaken.
Misschien zijn de Chinezen gewoon slecht in Plague, Inc. spelen. :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
@CMD-Snake Dat moet haast wel. Madagascar en Groenland. Zo moeilijk is het niet :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ijdod schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:07:
@CMD-Snake Dat moet haast wel. Madagascar en Groenland. Zo moeilijk is het niet :P
In Madagascar hebben ze laatste 6 jaar anders nog 2 uitbraken van de Pest gehad (2014/2015, en nogmaals in 2017/2018): Wikipedia: 21st century Madagascar plague outbreaks :P

CFR's van 27 procent (2014/2015) en 8.6 (2017/2018).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Drardollan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:01:
Ook vroeger gingen ziektes oncontroleerbaar en snel de wereld over. Ondanks dat er toen minder en langzamere verplaatsingen waren. Toen was er dan weer geen kennis en hygiëne. Zo is er in elke tijd wel iets wat een virus als dit aanjaagt zoals je terecht opmerkt.
En iets wat het kan vertragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

Ik dacht dit ook, ik dacht in het begin dat het virus net zo snel zou gaan als dat het kwam. Simpelweg omdat de besmettelijkheid zo hoog was, binnen mum van tijd zijn er geen gastheren meer.

Wat dat betreft is Corona geniaal, er vallen doden, maar er zijn nog behoorlijk wat gastheren ter beschikking, ik heb bijvoorbeeld ook nog een plekje vrij. En er zijn al meldingen van mensen die meerdere keren besmet zijn geraakt.
En er kunnen uiteraard meer vergelijkbare virussen zijn, die kans acht ik groter dan dat het niet zo is. Zoals ik gisteren hier ergens in dit topic las: met een beetje pech lopen we nog jarenlang met mondkapjes op.
Maar nogmaals: ik heb er de ballen verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
gws24 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:21:
Hoe jij 9 of zelfs 18 patienten significant kan noemen is mij een raadsel. De kritiek zou met bakken uit de hemel vallen als een vaccin maar op 20 mensen getest zou zijn, en terecht.
offtopic:
Heel gek dat je een vaccin noemt. Het gaat om bestaande medicijnen die reeds op miljoenen en waarschijnlijk zelfs miljarden mensen zijn getest, heel iets anders dan een vaccin. De middelen worden zelfs zo vaak gebruikt in andere omstandigheden dat bij toeval ze ook al heel veel gebruikt zijn in combinatie met corona. Daarnaast gaat het om statistische significante: is er een effect of niet? Ook bij slechts 8 mensen verdeeld in 2 groepen kun je soms al een statistische significantie krijgen (met p<0.05).
Voor zover ik weet zijn juist de meeste andere landen ook gestopt met HCQ.
offtopic:
Ah, daarom exporteert India het aan 140+ landen en is bijvoorbeeld Panama het toch weer gaan gebruiken. Ik stel overigens niet voor om HCQ te gaan gebruiken. Ik haalde het aan dat om te laten zien dat willekeurige medicijnen vaak al grote effecten laten zien in Nederland.
Verder wordt er van alles en nog wat getest op het moment. Waarom denk je dat al dat soort dingen niet getest worden?
Simpelweg omdat er geen trials te vinden zijn. Wat wordt er dan getest buiten het ziekenhuis op dit moment in Nederland? Van outpatient niet-vaccin onderzoek naar behandelingen kan ik er 1 vinden, NCT04333654. Sanofi heeft dit onderzoek geannuleerd naar aanleiding van de volledig frauduleuze studie in The Lancet en vervolgens niet heropgestart toen de studie overduidelijk frauduleus bleek. Sanofi is zich gaan richten op vaccins, met koersstijging tot gevolg.

Als je ziekenhuisopnames daadwerkelijk wil voorkomen, dan was het al minstens sinds 2017 logisch om te zorgen dat niemand een vitamine D tekort heeft. Dat kost ook ~100x minder dan bijvoorbeeld goed gebruik van mondkapjes. Daarnaast was het logisch geweest om te kijken of zelfzorg werkt. Ook was het logisch geweest om maatregelen te treffen die juist voor risicogroepen gelden, niet juist voor jongeren zoals een alcoholverbod.
Jij beweerde: 'Het blijft heel onlogisch om bij zeer goede resultaten in het buitenland (zoals 80% of zelfs 96% minder IC-opnames) niets met de resultaten te doen.' en ik vroeg om een bron.
Die heb ik al zo vaak gebruikt, 96% minder in RCT, staat tussen het lijstje bij de link. En die site moet je als een verzameling zien van links naar onderzoeken en daar zal vast wel een keer een foutje in staan. En 96% zal vast niet exact kloppen als je het breder uitrolt, geen enkel effect is echter tamelijk onwaarschijnlijk.
2e link zou ik verder in moeten duiken maar broomhexine was dacht ik ook al redelijk snel afgeschoten.
Wut, waardoor? Er zijn 3 praktijkonderzoeken geweest in Rusland, China en Iran, alle klein maar positief. De RCT in Iran zag ~80% minder IC-opnames.

Wat er opvallend aan is, is dat de conclusie in de abstract van de Iraanse RCT geen woord Spaans bevat. Doe je er niets mee (geen nieuwe RCTs te zien) en overlijden er mensen, dan is dat toch een soort karma: het resultaat is inherent aan het nietsdoen.

Bestrijd je iemand die naar oplossingen zoekt zoals een Rob Elens, in plaats van dat je dezelfde energie steekt in samen een onderzoek opzetten, dan zijn de mogelijk dodelijke gevolgen ook inherent aan de actie.
De 3e is een youtube filmpje van een arts die beweert 1700 patienten(!) genezen te hebben en is van het OAN tv station :X . Ter info, OAN is echt nog erger dan Fox in amerika met allerlei onzin verhalen.
Dat was een grap van wat ik juist niet aanhaalde. Ik denk wel dat het klopt, omdat onder de 70 de IFR rond de 0.05% zit kun je met een dropje duizenden mensen "behandelen" waarvan er geen 1 dood gaat. Dat zou je ook in Nederland kunnen doen, maar beter kun je mensen gerust stellen in plaats van angstig maken.
Echt, je moet je bronnen veel beter gaan screenen en daar ben je in het wetenschaps topic volgens mij ook al meerdere keren op gewezen.
offtopic:
Ik ben erg benieuwd welke bron je exact bedoelt. Iedere bron, ook goede bronnen, bevatten wel eens kleine foutjes. Associatie met zogenaamd foute bron is meestal een zeer zwak argument bij gebrek aan beter. Over het algemeen kunnen mensen niets pinpointen dat echt daadwerkelijk fout is, het gaat om de voorstelling van zaken die ze niet bevalt omdat ze zelf andere conclusies in gedachten hebben en emotioneel betrokken zijn.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Snap niet dat mensen zich zo druk maken over Willem-Alexander. Alhoewel: ik snap het misschien wel, en dat is dom: Mensen denken hij wel op vakantie, ik niet. Maar je kan zijn vakantie absoluut niet vergelijken met de gemiddelde Hollander die op vakantie gaat.

Alsof WA ook door drukke stukken op Schiphol loopt, in een vliegtuig zit met 100 anderen, op de plaats van bestemming allerlei toeristische attracties gaat bezoeken, in een hotel met 100 anderen zit en elke avond uiteten gaat bij drukke toeristische horeca tentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CyberMania schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:17:
Snap niet dat mensen zich zo druk maken over Willem-Alexander. Alhoewel: ik snap het misschien wel, en dat is dom: Mensen denken hij wel op vakantie, ik niet. Maar je kan zijn vakantie absoluut niet vergelijken met de gemiddelde Hollander die op vakantie gaat.

Alsof WA ook door drukke stukken op Schiphol loopt, in een vliegtuig zit met 100 anderen, op de plaats van bestemming allerlei toeristische attracties gaat bezoeken, in een hotel met 100 anderen zit en elke avond uiteten gaat bij drukke toeristische horeca tentjes.
Hij wordt betaald door het volk, en dik ook. Wij thuis, hij thuis. Iets met een voorbeeldfunctie.
Gisteren las ik ergens iemand die schreef: Wilhelmina is in 1940 ook naar Engeland gegaan, en dat vonden wij toen ook het beste. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Het gaat dan ook niet zo zeer om zijn vakantie maar het feit dat hij op vakantie gaat terwijl er net een paar dagen eerder gezegd is het niet te doen. "Wat geel is kan oranje worden." De timing is verkeerd.

Neem daarbij in mee dat degene die de uitspraak 'doe het niet' de verkeerde inschatting heeft gemaakt maakt het alleen maar pijnlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
zacht schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Hij wordt betaald door het volk, en dik ook. Wij thuis, hij thuis. Iets met een voorbeeldfunctie.
Gisteren las ik ergens iemand die schreef: Wilhelmina is in 1940 ook naar Engeland gegaan, en dat vonden wij toen ook het beste. 8)7
Je zou een punt hebben als we in een noodtoestand zouden zitten, maar het land zit officieel niet eens in een lockdown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarschijnlijk is het grootste deel van de mensen die klaagt over WIllem-Alexander zodanig dat ze over een maand of 3 ofzo zelf op wintersport gaat. In het Wintersport-topic zie je al mensen die aangeven gewoon te gaan of dat minstens serieuze overwegen, ook al is het gebied code oranje enzo (zoals in Oostenrijk).

Mjah, die mensen moeten eerst de boter van hun hoofd vegen voor ze iets zeggen over Willem-Alexander.

Niet dat het publicitair handig is (verre van), maar ik zag al een tweet vcorbij komen dat er een parlementaire enquete zou moeten komen waarom Rutte deze vakantie goedgekeurd had 8)7

En dan ging WIllem-Alexander ook nog eens naar een gebied wat code geel was, dus niet eens oranje...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De Nelis schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Het gaat dan ook niet zo zeer om zijn vakantie maar het feit dat hij op vakantie gaat terwijl er net een paar dagen eerder gezegd is het niet te doen. De timing is verkeerd. Neem daarbij in mee dat degene die de uitspraak 'doe het niet' de verkeerde inschatting heeft gemaakt maakt het alleen maar pijnlijker.
Het is inderdaad puur de timing.

Op zich doet hij niks wat verboden is, hij gaat naar een oranje gebied.

Heeft een privevliegtuig, en zit daar ook flink geisoleerd van iedereen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Marzman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:21:
[...]

Precies, veel mensen vergelijken hun manier met vakantie en denken dat de Koning ook op die manier vakantie viert en dat zou niet eerlijk zijn inderdaad (vermijd drukke gebieden etc). Maar hij komt onderweg praktisch niemand tegen (regeringsvliegtuig) en zit daar vast op een half reservaat waar hij vrij weinig mensen zal tegenkomen. Absoluut niet vergelijkbaar met hoe een normale Hollander zijn vakantie beleeft.

[ Voor 19% gewijzigd door CyberMania op 18-10-2020 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
CyberMania schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Je zou een punt hebben als we in een noodtoestand zouden zitten, maar het land zit officieel niet eens in een lockdown.
Ook zonder die lockdown vind ik dat ik een punt heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Niet eens, hij was onderweg naar een code geel-gebied, dus niet eens oranje ;)
Prive-vliegtuig? Niet echt, de PH-GOV is van de Nederlandse regering, niet alleen van het koninklijk huis.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

[...]

Hij ging naar het laatste stukje geel in Griekenland, niet oranje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 18-10-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
[...]

Nou ... kijk eens naar Zweden met nauwelijks een lockdown.
Hoe ze dat met de zorg belasting hebben gedaan weet ik niet (beter dan in NL ?)
In ieder geval hebben ze veel minder last met de 2e golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
zacht schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

Wat dat betreft is Corona geniaal, er vallen doden, maar er zijn nog behoorlijk wat gastheren ter beschikking, ik heb bijvoorbeeld ook nog een plekje vrij. En er zijn al meldingen van mensen die meerdere keren besmet zijn geraakt.
23 herbesmettingen op 40 miljoen bevestigde besmettingen is verwaarloosbaar. 1 van de herbesmettingen van de week betrof een vrouw die 0 weerstand meer had en geen immuunsysteem meer. Dat is geen serieus risico.
En er kunnen uiteraard meer vergelijkbare virussen zijn, die kans acht ik groter dan dat het niet zo is. Zoals ik gisteren hier ergens in dit topic las: met een beetje pech lopen we nog jarenlang met mondkapjes op.
Maar nogmaals: ik heb er de ballen verstand van.
Er zullen altijd vergelijkbare virussen zijn, dat is geen hogere wiskunde. Maar ik zou niet weten waarom we daardoor jaren met mondkapjes zouden lopen, dat is iets wat de complotwappies je graag doen geloven. Ter info, voor maart zag je amper mondkapjes in de wereld en naar die situatie gaan we gewoon weer terug. In China is het al 1 groot feest, zonder mondkapjes.

Het is even doorbijten, maar we gaan echt wel weer terug naar de situatie zoals we die tot maart hadden. Het duurt iets langer dan gehoopt, maar we komen daar vanzelf wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Niet eens, hij was onderweg naar een code geel-gebied, dus niet eens oranje ;)
Ok, ik woon in Belige. Volgens mij is ons oranje jullie geel (wij hebben geen geel).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Marzman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Ok, in woon in Belige. Volgens mij is ons oranje jullie geel (wij hebben geen geel).
Code Groen: niks aan de hand
Code Geel: let op, veiligheidsrisico's
Code Oranje: alleen noodzakelijke reizen, geen vakanties
Code Rood: geen reizen

Let wel dat Code Geel bij sommige landen semi-permanent is. Veiligheidsrisco's is namelijk algemeen, en niet corona-specifiek. Het kan ook gelden als er in het land verhoogde kans is op iets als zakkenrollen enzo.

Bij Code Geel is er eigenlijk zelden iets serieus aan de hand, het is meer een oproep tot waakzaamheid.

Bij Code Oranje wordt het pas iets spannender. En Rood is natuurlijk duidelijk, maar die wordt doorgaans alleen gebruikt bij landen waar een oorlog heerst (denk aan Afghanistan of diverse Afrikaanse landen) of waar het zeer onrustig is (denk aan Venezuela enzo).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
zacht schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:19:
Het is een storm in een glas water. Gewoon lekker elkaar de maat nemen. Kijk mij eens een symbool van corona deugdelijkheid zijn met mijn mondkapje thuis. Bij gebrek aan beter is dat nu het nieuwe tijdverdrijf geworden.

Ik kan mij er geeneens over opwinden. Van mijn had Willem-Alexander lekker daar mogen zitten met zijn gezin. Het gebied is geel en als hij op zijn landgoed blijft is er weinig aan het handje. De koning kan niet een huisje bij Center Parks huren en daar eventjes zitten.

Voor degene die nog steeds boos willen zijn, zie het zo. Je verwacht toch dat de koning van een volk wat graag de regels in zijn voordeel buigt hij de beste van allemaal is? :P
zacht schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:22:
Ook zonder die lockdown vind ik dat ik een punt heb.
Ach, ik kan voor vijf tientjes naar een knal rood land vliegen. Doet de koning het nog netjes.
wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:23:
Prive-vliegtuig? Niet echt, de PH-GOV is van de Nederlandse regering, niet alleen van het koninklijk huis.
De koning heeft voorrang bij gebruik van het vliegtuig, zijn gebruik ook voor vakantie gaat voor op ministers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Bij Code Oranje wordt het pas iets spannender. En Rood is natuurlijk duidelijk, maar die wordt doorgaans alleen gebruikt bij landen waar een oorlog heerst (denk aan Afghanistan of diverse Afrikaanse landen) of waar het zeer onrustig is (denk aan Venezuela enzo).
Volgens mij is het bij Rood ook zo dat alle Nederlanders op kosten van de staat worden gerepatriëerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Drardollan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
Langzamere en mindere verplaatsingen, maar wat velen vaak vergeten is dat 500 - 2500 jaar geleden, en zelfs daarvoor, de mensheid nu niet bepaald primaten waren. We hebben al millennia lang handelsroutes over grote afstanden, van west naar oost is de zijde route de meest bekende. Weinig mensen legden uiteraard de hele route af. Te voet is een retourtje namelijk goed voor circa 3 jaar, te paard zou je heen en terug er nog altijd rond één jaar over doen.

Maar korte afstanden van handelspost naar handelspost waren zeer frequent. En heeft dan ook vermoedelijk een zeer grote bijdrage gespeeld in de endemische uitbraken binnen Europa. Lastig is natuurlijk dat lang niet alles gedocumenteerd is geweest uit de tijd, we hadden toen geen John Hopkins of worldometers voor wat publieke data. Maar zeker voor wat betreft meer omvangrijke uitbraken zijn in redelijk korte tijdsintervallen van periodes van rond de 6 maanden significante ziekten episoden gerapporteerd tussen de gebieden, waarbij het waarschijnlijk is dat dit om uitbraken van dezelfde pathogenen gaat.

Anno 2020 zijn we dan ook niet eens zo gek veel sneller. Met een uitbraak in China in november - december. En een uitbraak in Italië in februari, Nederland in maart. Ondanks ons vele vliegverkeer, heeft het alsnog 3 - 4 maanden nodig gehad om tot een echt goed merkbaar niveau te komen.

En dat dan ook met name binnen een periode van grote onzekerheid. Onzekerheid voor wat betreft case-fatality rates, vorm van transmissie, etc. Daar moet je van tevoren voor zorgen dat je wetgeving en draaiboeken paraat hebt liggen. Hoewel waardes daarin natuurlijk arbitrair zijn, moet je als economie en maatschappij hierin vroegtijdig strikt willen ingrijpen. Iets dat als je het mij vraagt niet iets is dat op landelijk niveau zou moeten gebeuren, maar wel op continentaal niveau of voor de grotere continenten, binnen clusters van landen. Internationale afspraken zijn daarin natuurlijk ook van groot belang. Maar is op termijn vermoedelijk toch echt te verkiezen.

Bij wijze van spreken: Uitbraak met een CFR van >5% initieel bij een tot dan toe nog onbekend pathogeen? Sluit het Europese internationale verkeer (zowel via grond als lucht) voor alle niet Europese bestemmingen. Hoge paraatheid binnen Europa. Zorg direct voor opschalen van PPE op Europees niveau. Wees hierin defensief. Pak lokale clusters hard aan. Zet een dorp / wijk / stad in quarantaine. Betaal lonen door uit Europese financiën voor de mensen binnen quarantaine.

Zakt de CFR, zakt de impact, dan is dan het moment om af te gaan schalen. Je wilt bij herhaling van een uitbraak niet zoals nu gaande weg willen gaan bedenken waar we als maatschappij nu helemaal mee bezig zijn, grote brandhaarden op meerdere locaties binnen Europa laten ontstaan en de economieën op nationaal niveau lam leggen. Want het wordt er namelijk allemaal niet goedkoper op.

De aanpak in China is veel meer geweest zoals in retrospect het hier ook goed zou zijn geweest. Ja, het was anders, ja het was rigoureus, maar het was wel effectief en is zeker op termijn economisch gezien niet ongunstig geweest.

En laten we wel wezen. Een maandje quarantaine op koste van Europa, is nu ook weer niet het einde van de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Vakantie is vakantie. Er is nu eenmaal opgeroepen in Nederland te blijven of niet te gaan. Dan heb je als koning een voorbeeldfunctie. Het is net als de kerken doen, constant de grenzen opzoeken en een middelvinger opsteken naar de rest van Nederland. Dat is wat de koning nu ook gedaan heeft in mijn ogen. Juist iemand met een dergelijke functie moet weten dat hij een voorbeeldfunctie heeft en in dienst staat van het volk. Ik vind het een hele grove fout, niet alleen van de koning maar ook van Rutte.

Want laten we wel wezen, als er 1 burger en 1 koning uit Griekenland terugkomen na de vakantie en de ziekenhuizen liggen vol (gelukkig is dat niet zo) dan kan ik wel vertellen wie er dood gaat en voor wie er een speciale vleugel wordt vrijgemaakt.

Het is vergelijkbaar met het incident van Grapperhaus. Deze mensen zouden beter moeten weten.
Alsof WA ook door drukke stukken op Schiphol loopt, in een vliegtuig zit met 100 anderen,
Ze zijn teruggekomen met een lijnvlucht. Dus dat hebben ze wél gedaan.
op de plaats van bestemming allerlei toeristische attracties gaat bezoeken
Hoe weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Stoney3K schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

Volgens mij is het bij Rood ook zo dat alle Nederlanders op kosten van de staat worden gerepatriëerd.
Alleen als ze daar al waren toen het Rood werd, toch? Als je bij wijze van spreken nú afreist naar Afghanistan, Mali of Venezuela wordt je volgens mij niet (kosteloos) gerepatrieerd?

Sowieso heb je een paar problemen met je verzekering, want volgens mij dekt vrijwel geen enkele verzekering een reis naar een Rood-gebied, en bij Oranje doen een aantal verzekeraars ook al moeilijk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Code Groen: niks aan de hand
Code Geel: let op, veiligheidsrisico's
Code Oranje: alleen noodzakelijke reizen, geen vakanties
Code Rood: geen reizen
Die kleuren zouden europees moeten zijn.

In Belgie was het
groen ok (komt niet meer voor :p )
oranje afgeraden en test en quarantaine aangeraden
rood verboden en test en quarantaine verplicht

En dat is nu veranderd naar
groen komt nog minder voor :p
oranje opletten (jullie geel)
rood ten zeerste afgeraden en test en quarantaine verplicht

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

wildhagen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Alleen als ze daar al waren toen het Rood werd, toch? Als je bij wijze van spreken nú afreist naar Afghanistan, Mali of Venezuela wordt je volgens mij niet (kosteloos) gerepatrieerd?
Als je nu naar een rood land zou willen ben ik bang dat je niet eens tot de gate van het vliegtuig komt, en ook bij de grensovergang van het land zelf, het land niet zo maar in komt.

Pagina: 1 ... 167 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic