gambieter schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:56:
[...]
Yep. Ik heb dit initiatief mede ondertekend (niet een van de auteurs maar wel al heel lang actief in de infectieziekten). Er is een meer kwaadaardig iniatief (Barrington Declaration, financieel gesteund door een Koch broertje, wat al genoeg zegt) om de infectie maar rond te laten zingen en de mogelijk niet eens bestaande "herd immunity" te verkrijgen.
Waarom denk je dat het andere initiatief "kwaadaardig" is, en dit initiatief goed? Bij het andere initiatief staken 3 professoren epidemiologie van de top 3 universiteiten Stanford, Hardvard en Oxford hun nek uit door tegen het huidige beleid in te gaan. Ook stelden ze hun leven op het spel door voor te stellen zelf weer college te gaan geven voor de studenten. Hier is het onduidelijk wie überhaupt de auteurs zijn, de hoofdauteur heeft
‘chronische COVID-19’, voor de rest zijn de eigen belangen niet makkelijk vast te stellen. Ook het niet noemen van
het andere initiatief is bijzonder, daar het duidelijk een reactie is.
Waar het andere initiatief vooral gaat over de fors nadelige effecten van het huidige beleid, zwijgt deze brief daar bijna volledig over. Volgens de wereldbank raken door het beleid
150 miljoen mensen in extreme armoede. Per dode die met corona sterft zijn dat er
zo'n 30. Per ondertekenaar van de brief zijn dat op dit moment meer dan 100.000 mensen die richting ondervoeding gaan.
Deze brief heeft het ook niet over studenten, zoals de petitie waar ze op reageren wel doet. Studenten hebben zelf weinig risico (1000x minder dan zeer oude mensen). Daar de ondertekenaars op universiteiten werken, en het "samen tegen corona" is, zijn ze dan ook bereid om met de helft minder salaris genoegen te nemen? Ze leveren tenslotte een minder product. Of welk aandeel nemen ze voor zichzelf zoals de ondertekenaars van de petitie waar ze op reageren doen? Die hebben letterlijk hun leven op het spel gezet.
De voorbeelden waar het voorgesteld beleid zogenaamd wel werkt zijn eilanden. Japan als tegenvoorbeeld tegen groepsimmuniteit is erg bijzonder vanwege
mogelijke groepsimmuniteit in Tokyo. Het geclaimde gebrek aan onderbouwing is ook bijzonder
vanwege deze herbekening van het model dat tot lockdowns heeft geleid.
Dat er geen bewijs zou zijn dat gerichte groepsimmuniteit werkt is daarmee een zeer bijzondere stelling. Ook omdat we in Zweden volle treinen zien rijden zonder mondkapjes. Ook is het een beetje als zwaartekracht: we zien dat dingen naar beneden vallen, dit hebben we zwaartekracht genoemd. In de biologie zien we dat hoe meer wezens reeds immuun zijn, hoe lastiger een virus zich verspreid, dit hebben we groepsimmuniteit genoemd. Dit werkt al vele duizenden jaren, het is tamelijk absurd om te veronderstellen dat de zwaartekracht er morgen mee op houdt. Ik snap niet waarom het acceptabel is om dat bij groepsimmuniteit wel te doen, zo van ik zie het in mijn wolkenkrabber naar boven regenen, dus de zwaartekracht zal wel gestopt zijn.. Zo gebruiken de ondertekenaars van de brief de enkele uitzonderingen op immuniteit echter wel.
Naast de praktische voorbeelden ontbreekt enige onderbouwing met getallen dat de te nemen maatregelen meer baten kennen dan kosten. Een 'business case' zeg maar, we willen tenslotte niet dat mensen jarenlang verplicht stilzitten of zelfs verhongeren zonder enige onderbouwing. Bij gebrek aan zo'n onderbouwing is het gebruikelijk om niets te doen, vandaar dat de andere petitie niet zo'n onderbouwing nodig heeft.
Laten we gewoon maar kijken hoe de praktijkcase van de andere petitie er uit ziet:
Ik zie een fatsoenlijk land, met druk OV en zonder mondkapjes, een beetje zoals Nederland er een jaar geleden uit zag. Als het niet door groepsimmuniteit komt, dan vraag ik me af waardoor het wel komt..
De bron daarvan zijn antibody-studies.
Niet iedereen ontwikkeld antilichamen. Daarnaast was de sampling vast niet goed (qua testpopulatie en zieke mensen mochten niet komen bij Sanquin). Ook hebben vrij veel mensen
waarschijnlijk al bruikbare kruisimmuniteit.
Mocht ziekenhuiscapaciteit nu een groot probleem vormen, dan snap ik niet
waarom de literatuur over behandelingen ter voorkoming van opnames niet beter gelezen wordt. Volgens dat artikel snappen onze experts niet goed waarom Trump vitamine D kreeg, terwijl er vrijwel iedere dag wel een studie over in het nieuws komt,
ook vandaag. Andere landen geven hun bevolking covid kits met middelen om ziekenhuisopnames te voorkomen, Nederland niet. Het is vreemd om volle ziekenhuizen te krijgen, maar ondertussen geen enkel middel op huisartsniveau te testen (of ik kan er niets over vinden).