Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.335 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
__fred__ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Echt, het gros van Nederland lijkt wel de republikeinse partij in Amerika. En maar blijven argumenteren waarom ze niet naar een ander om hoeven te kijken, liefst met vers verworven "kennis" van facebook.
Het is opeens wel heel stil met wijzen naar Trump, hoe slecht ze het daar wel niet doen... Ondertussen hebben wij 3 keer zoveel besmettingen per dag (per inwonersaantal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45
ultimateharry schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

“Met regeltjes lastig gevallen worden”. En dan ook nog het recht menen te hebben pissig en agressief te mogen worden als anderen er iets van zeggen? Serieus?

Dit is dus PRECIES wat er mis is met een groep mensen. Houd je verdomme gewoon aan een paar basisregels en houd dat domme misplaatste agressieve gedrag helemaal voor je.
Hoewel ik het in de basis met je eens ben;

Ga anderen niet lastig vallen met dat ze zicht niet aan een advies houden..
Het advies is ook om niet teveel te drinken of b.v. te roken. Je ziet mij echter niet mensen op het terras aanspreken bij het aansteken van een sigaret ;)

Nogmaals, ik ben het met je eens(!). De bal ligt mijn inziens echter bij de overheid om het wettelijk verplicht te maken i.p.v. een dringend advies. Dán pas burgers onderling vingertje laten wijzen i.p.v. andersom.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:57

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik vind het argument "een (dringend) advies is verwarrend" ook wel een beetje flauw hoor. Ik ben een voorstander van mondmaskers en een advies is wellicht te vrijblijvend, maar het is niet verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

zacht schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:07:
Vandaag verscheidene ouders die met mondkapje op hun kinderen kwamen halen. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Blijkbaar is de boodschap van gisteravond aangekomen.
Ik wil eigenlijk zeggen: goedzo! Maar ik durf het niet omdat ik weet dat mensen ook weer zo kunnen omslaan...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
Niet medische mondkapjes hebben geen bewezen toegevoegde waarde in de verspreiding.
Maar wel een leuk signaal als '#ikdoewelmee'
Voor de rest nergens goed voor.

[ Voor 21% gewijzigd door mesa57 op 14-10-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

ultimateharry

Team Slayer:-)

Thalaron schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Het advies is ook om niet teveel te drinken of b.v. te roken. Je ziet mij echter niet mensen op het terras aanspreken bij het aansteken van een sigaret ;)

Nogmaals, ik ben het met je eens(!). De bal ligt mijn inziens echter bij de overheid om het wettelijk verplicht te maken i.p.v. een dringend advies. Dán pas burgers onderling vingertje laten wijzen i.p.v. andersom.
Ik vind dit iets anders dan de voorbeelden (drinken, roken) die je aandraagt.
Dit is een probleem dat ons allemaal aangaat. In medische zin, in sociale en zeker in economische. Het probleem is juist dat we te weinig normeren. Dat is normaal hartstikke fijn, vind ik ook zeker.
Maar dit ga je anders gewoon niet oplossen.

En wanneer iemand in een lege winkel zich ongeveer tegen me aan drukt en half in mijn gezicht staat te hijgen dan zeg ik daar zeker wat van. En zo heb ik ook eens een filiaal-manager van de AH aangesproken op de ontzettend onverantwoorde tering-bende die hij het liet worden. Dat hielp zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
ultimateharry schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:42:
[...]

Ik vind dit iets anders dan de voorbeelden (drinken, roken) die je aandraagt.
Dit is een probleem dat ons allemaal aangaat. In medische zin, in sociale en zeker in economische. Het probleem is juist dat we te weinig normeren. Dat is normaal hartstikke fijn, vind ik ook zeker.
Maar dit ga je anders gewoon niet oplossen.

En wanneer iemand in een lege winkel zich ongeveer tegen me aan drukt en half in mijn gezicht staat te hijgen dan zeg ik daar zeker wat van. En zo heb ik ook eens een filiaal-manager van de AH aangesproken op de ontzettend onverantwoorde tering-bende die hij het liet worden. Dat hielp zeker.
Ik doelde dan ook meer op iemand die op afstand blijft aanspreken dat hij/zij zich aan een dringend advies heeft te houden. Er worden dagelijks wetten overtreden waar niemand over klaagt (rood licht voor voetgangers kan in grote steden wat mij betreft afgeschaft worden).

Zorg er gewoon voor dat het wettelijk verplicht is om in een publieke ruimte/winkel een mondkapje te dragen. Of vanuit de overheid aangeven dat je winkel open mag blijven mits je een mondkapje in het deurbeleid opneemt. Bevalt het je niet? Ga dan maar online shoppen. Niet in het deurbeleid? Dan sluit de toko maar.

Ik heb sinds vandaag ook weer een mondkapje opgedaan in de winkel, maar ik merk dat mensen dan juist dichterbij komen. Vorige week zonder mondkapje en iedereen bleef mooi op afstand. Gezien afstand mijn 1e doel was baal ik er dus enigszins van dat het nu zo geforceerd word. In andere landen zie je dat het ook maar weinig effect heeft maar goed, verplicht die shit gewoon en dan ben je van een deel van het gezeur af.

[ Voor 13% gewijzigd door Thalaron op 14-10-2020 20:51 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

mesa57 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:41:
Niet medische mondkapjes hebben geen bewezen toegevoegde waarde in de verspreiding.
Maar wel een leuk signaal als '#ikdoewelmee'
Voor de rest nergens goed voor.
(PS Een dubbelblind test met het influenza virus leverde op dat ze geen invloed hadden)
Kun je dat onderzoek eens linken? Ik kan het namelijk niet vinden. Het enige wat ik kan vinden is bijvoorbeeld deze, en die zegt meer iets over het effect op de aerosolen. Wat ik bij veel van die onderzoeken een beetje mis is de vervolgstap, namelijk of dat dan ook daadwerkelijk tot minder besmettingen leidt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:19
CMD-Snake schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:28:
Jij hoeft het ook niet voor mij te doen.
Ik doe het voor mijn personeel dat voor een deel 50+ is. Ik doe het voor de schooldirecteur van mijn dochter die op dit moment helaas in het ziekenhuis is beland met Corona, ik doe het voor mijn ouders die 70+ zijn, mijn schoonmoeder die reuma heeft en daarvoor immuunonderdrukkende medicatie gebruikt, een vriendin van mijn leeftijd die een autoimmuunziekte heeft en al een half jaar met angst rond loopt en ja ik doe het ook voor jou.

Jammer dat jij nou net de eikel kan zijn die het aan mij geeft als je ongemerkt besmet bent.

Ik heb zonder dat ik het wist (want nog geen symptomen) vier mensen besmet in het voorjaar in maart, en een daarvan is nog steeds één iemand smaak en reuk kwijt. Dat is een permanent gevolg waar ik me schuldig over voel en waar ik elke keer als we een etentje hebben weer aan herinnerd word.

Dat het zomaar zo snel raak kan zijn en dat je dan je halve familie kwijt bent kan deze kerel beter vertellen dan ik: https://edition.cnn.com/v...ring-cooper-ac360-vpx.cnn

Echt de verhouding eigenwijsheid / compassie in deze samenleving zou echt andersom moeten zijn, werd de wereld een stuk leuker van. Al loop ik achteraf nutteloos een half jaar met een mondkapje dan zal ik daar geen dag van wakker liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik was benieuwd hoe andere landen het doen, en vond deze site: https://www.endcoronavirus.org/countries

Niet alleen doen we het enorm slecht, de politiek heeft ook niet eens de intentie om het virus uit te roeien. De hele zomer hoor ik dat er voldoende IC-bedden zijn. Volgens de huidige routekaart mogen we straks (over een paar maanden waarschijnlijk) alles weer als we op iets van 500 besmettingen per dag zitten, i.p.v. dan even door te pakken en dit ding uit te roeien.

Het is ook erg voorspelbaar hoe de oppositie nu om het hardst roept dat Rutte gefaald heeft. Maar de afgelopen maanden hoorde je ze niet. Juist toen was de exponentiele groei nog in te dammen, maar net als Rutte komt ook de oppositie pas in actie als er electoraal iets aan populariteit te winnen valt.

[ Voor 24% gewijzigd door RemcoDelft op 14-10-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:57:
Ik was benieuwd hoe andere landen het doen, en vond deze site: https://www.endcoronavirus.org/countries

Niet alleen doen we het enorm slecht, de politiek heeft ook niet eens de intentie om het virus uit te roeien. De hele zomer hoor ik dat er voldoende IC-bedden zijn. Volgens de huidige routekaart mogen we straks (over een paar maanden waarschijnlijk) alles weer als we op iets van 500 besmettingen per dag zitten, i.p.v. dan even door te pakken en dit ding uit te roeien.
Uitroeien en dan de grenzen open laten schiet natuurlijk niet op. Dan moet het virus overal zijn opgerot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het pas 'uit te roeien' als we een vaccin hebben tenzij je op een eiland zit zoals Nieuw Zeeland of alle grenzen dichtgooit. Beide kan niet/gebeuren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Laatst online: 19:59

Het is ook erg voorspelbaar hoe de oppositie nu om het hardst roept dat Rutte gefaald heeft. Maar de afgelopen maanden hoorde je ze niet. Juist toen was de exponentiele groei nog in te dammen, maar net als Rutte komt ook de oppositie pas in actie als er electoraal iets aan populariteit te winnen valt.
Virus gaat nooit meer weg, er onstaat alleen bescherming door gedrag of vaccin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Thalaron schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

Uitroeien en dan de grenzen open laten schiet natuurlijk niet op. Dan moet het virus overal zijn opgerot...
Ook dat zou een leuke taak voor de EU zijn, maar net als in maart is de EU ook nu weer erg stil. Okee, ze hebben gezegd dat ze vaccins eerlijk gaan verdelen over arme landen... En ze hebben voor de vakantie gezorgd dat alle grenzen weer open gingen zodat iedereen op vakantie kon! Leuk hoor, populair doen :F
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Volgens mij is het pas 'uit te roeien' als we een vaccin hebben tenzij je op een eiland zit zoals Nieuw Zeeland of alle grenzen dichtgooit. Beide kan niet/gebeuren niet.
Een politieke keuze dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:02:
[...]

[...]

Een politieke keuze dus.
Meningen verschillen. Verdiep je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Uitroeien zal je zelfs niet met een vaccin lukken. De geest is uit de fles, je zal altijd wat besmettingen houden omdat er altijd wel klein voedingsbodempje zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Uitroeien zal je zelfs niet met een vaccin lukken. De geest is uit de fles, je zal altijd wat besmettingen houden omdat er altijd wel klein voedingsbodempje zal blijven.
Die besmettingen ontstaan niet uit het niets, iemand moet iemand anders besmetten. En als de R-waarde onder de 1 is dan dooft het virus (op termijn) uit, wanneer er dan genoeg mensen niet vatbaar zijn, dan wordt uiteindelijk de R-waarde effectief nul.

Theoretisch gezien natuurlijk niet, maar in de praktijk wel: Als iedereen gevaccineerd is en daarna zou je alle besmette patiënten isoleren, dan heb je na het ziekteverloop van die besmette patiënten geen enkele besmetting meer over.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:33
[...]

Is natuurlijk niet helemaal waar. Europa kan het natuurlijk ook prima op Europees niveau aanpakken. Een land met het formaat van China lukt het tenslotte ook. Rondom de EU de grenzen dan inderdaad dicht. Maar binnen de EU had het verkeer weer op gang gebracht kunnen worden op veilige wijze indien de EU de handen ineen geslagen had. EN wetgeving snel had aangepast. Want dat laatste is namelijk ook gewoonweg een probleem. Europese landen worden door hun vrijheden beperkt in een effectieve aanpak van een pandemie als dit.

En hoe leuk onze westerse vrijheden ook zijn, doordat een deel van de populatie de ernst van de situatie niet wenst in te zien hebben onze westerse vrijheden een zeer belangrijke rol in het compleet de grond in boren van onze Europese economie. Waar we een duidelijke economische krimp zien binnen 2020, en ook langzamerhand zien we de voorspellingen voor 2021 negatief bijgesteld worden. Dat tegenover zuid oost Azië waar een land als China wederom in economische voorspoed zit.

Tsja, zit je dan met al die westerse vrijheden, een belangrijk deel binnen Europa thuis werkloos op de bank omdat te veel mensen ons keer op keer naar lockdowns blijft sturen |:(.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
psychodude schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:22:
Een land met het formaat van China lukt het tenslotte ook.

[...]

Dat tegenover zuid oost Azië waar een land als China wederom in economische voorspoed zit.
Ik zou niet te veel waarde hechten aan iets wat China zegt of beweert. Als dictatuur heb je wat extra mogelijkheden om te handelen. Ze zijn daar niet vies van dokteren met de cijfers of ronduit liegen.

[ Voor 6% gewijzigd door CMD-Snake op 14-10-2020 21:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Tsja. Helaas blijkt de EU toch niet de macht en invloed te hebben op de interne aangelegenheden van de lidstaten die veel tegenstanders claimen. Omdat die lidstaten dat niet wilden. Maar dat is nu opeens ook de schuld van de EU.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Ik zou niet te veel waarde hechten aan iets wat China zegt of beweert. Als dictatuur heb je wat extra mogelijkheden om te handelen. Ze zijn daar niet vies van dokteren met de cijfers of ronduit liegen.
Nog afgezien van het feit dat 'afdwingen' van gehoorzaamheid aan de maatregelen daar ook wat makkelijker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:05
Vervang China door Nieuw-Zeeland. Dit is een zwakke argumentatie tegenover @psychodude's verhaal.

[ Voor 56% gewijzigd door DutchCommando op 14-10-2020 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ja want onze cijfers zijn zo betrouwbaar, een voorbeeld van vandaag:
https://www.nu.nl/coronav...patienten.html?redirect=1

Ook al is dat niet met opzet gedaan.

China heeft echt geen tienduizenen besmettingen per dag, die great firewall werkt echt niet zo goed dat dat niet naar buiten komt.

China test heel veel en heeft een laag aantal besmettingen, Nederland test weinig en heeft een hoog aantal besmettingen. Niemand kan je een nauwkeurige schatting geven hoeveel mensen er momenteel besmettelijk zijn in NL.. Ik ben er vrij zeker van dat de cijfers van China op dit moment een nauwkeuriger beeld geven dan die van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

We hadden net bepaald dat grenzen kunstmatige en onwenselijke zaken zijn. Ook is het advies van de WHO altijd geweest om nooit, onder geen enkele omstandigheid de grenzen te sluiten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Sphere- schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:35:

China heeft echt geen tienduizenen besmettingen per dag, die great firewall werkt echt niet zo goed dat dat niet naar buiten komt.

China test heel veel en heeft een laag aantal besmettingen, Nederland test weinig en heeft een hoog aantal besmettingen. Niemand kan je een nauwkeurige schatting geven hoeveel mensen er momenteel besmettelijk zijn in NL.. Ik ben er vrij zeker van dat de cijfers van China op dit moment een nauwkeuriger beeld geven dan die van Nederland.
Het verschil is dat het hier in Nederland met onkunde te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sphere- schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:35:

Als je zo goed als geen positieve gevallen hebt kan je ook héél veel testen draaien door ze te batchen (als batch-test negatief -> iedereen negatief, als positief -> uitvogelen wie in de batch het was).

Zoals laatst China een miljoenenstad in een paar dagen test. Dat gaat makkelijk als het bijna allemaal negatief is.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

We hadden net bepaald dat grenzen kunstmatige en onwenselijke zaken zijn. Ook is het advies van de WHO altijd geweest om nooit, onder geen enkele omstandigheid de grenzen te sluiten.
Dat beweer ik ook niet? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
https://nos.nl/l/2352346
Wie niet besmet is, hoort dat meteen en kan direct weer naar school of aan het werk. Het ministerie van VWS heeft honderden van de apparaten besteld bij Breathomix. Die worden binnenkort ingezet in de teststraten van de GGD.

Bij elkaar duurt de test zo'n 45 seconden: ongeveer een halve minuut in het apparaat ademen, en een paar seconden wachten op de uitslag. Daarna kan het blaasapparaat na desinfectie en vervanging van het mondstukje en filter opnieuw worden gebruikt.
Hopelijk komt hier geen tegenvaller bij, dit lijkt toch een heel positief iets (en het komt ook nog van Nederlandse bodem ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

Als je zo goed als geen positieve gevallen hebt kan je ook héél veel testen draaien door ze te batchen (als batch-test negatief -> iedereen negatief, als positief -> uitvogelen wie in de batch het was).

Zoals laatst China een miljoenenstad in een paar dagen test. Dat gaat makkelijk als het bijna allemaal negatief is.
Hier was het ook laag en konden we ook niet genoeg testen. Het gebrek ligt gewoon bij de regering, als ze echt willen hadden wij ook veel meer mensen kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:41

Bloodclot

Jawier!

ZieMaar! schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:41:
https://nos.nl/l/2352346

[...]

Hopelijk komt hier geen tegenvaller bij, dit lijkt toch een heel positief iets (en het komt ook nog van Nederlandse bodem ;)).
Ik lees dit ook net. Dit opent weer deuren(letterlijk en figuurlijk) zo kun je als horeca mensen binnenlaten die geen corona hebben. Indien genoeg van die apparaten er zijn.

Stadions/zwembaden/evenementen/pretparken/scholen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@ZieMaar! ik kan niet beoordelen hoe goed die test is, maar dat is wel qua snelheid van het niveau waar je wat aan hebt als 'sneltest'. De eerdere sneltesten waren met 'sneller dan PCR' dan echt snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bloodclot schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Ik lees dit ook net. Dit opent weer deuren(letterlijk en figuurlijk) zo kun je als horeca mensen binnenlaten die geen corona hebben. Indien genoeg van die apparaten er zijn.

Misschien beginnen bij alle verzorgingshuizen waar de meeste doden vallen. Die andere gebouwen kunnen ook wel open zonder blaastest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:45:
@ZieMaar! ik kan niet beoordelen hoe goed die test is, maar dat is wel qua snelheid van het niveau waar je wat aan hebt als 'sneltest'. De eerdere sneltesten waren met 'sneller dan PCR' dan echt snel.
En je hoeft geen neuzen meer te swabben, waardoor het afnemen ook consistenter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
Bloodclot schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Lijkt me sterk dat dat interessant is voor de horeca... apparaatje zal vast niet goedkoop zijn en moet na elk gebruik weer ontsmet worden.. En je wilt dat het door kundige mensen wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
ijdod schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:45:
Volgens mij zijn die andere sneltesten ook wel iets van een kwartiertje oid, toch? Ook dat kan, als de basis weer gefixed is, ook helpen bij luchthavens ed. Het helpt volgens mij beiden vooral de druk op pcr testen enorm te verlagen (dat is het primaire doel denk ik), daarna kan er breder gekeken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Misschien beginnen bij alle verzorgingshuizen waar de meeste doden vallen. Die andere gebouwen kunnen ook wel open zonder blaastest.
Die doden in de verzorgingshuizen zijn niet het primaire probleem, maar dat is de druk op de zorg.

Zeg ik niet dat het geen goed idee is om te checken dat alleen corona-negatieve mensen de verzorgingshuizen binnenkomen. Prima idee, zelfs.

Maar dat doet niets voor het grote probleem. De mensen die sterven in de verzorgingstehuizen zijn maar een klein deel van de zorgdruk (vaak gaan ze niet eens meer naar het ziekenhuis toe).
Sphere- schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Lijkt me sterk dat dat interessant is voor de horeca... apparaatje zal vast niet goedkoop zijn en moet na elk gebruik weer ontsmet worden.. En je wilt dat het door kundige mensen wordt gedaan.
En ga jij een kroegbaas vertrouwen om dat netjes, integer en consequent te doen?

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 14-10-2020 21:52 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
ZieMaar! schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Volgens mij zijn die andere sneltesten ook wel iets van een kwartiertje oid, toch? Ook dat kan, als de basis weer gefixed is, ook helpen bij luchthavens ed. Het helpt volgens mij beiden vooral de druk op pcr testen enorm te verlagen (dat is het primaire doel denk ik), daarna kan er breder gekeken worden.
Ik weet dat er een test was van een kwartier (die van Abbott, meen ik), maar die schaalt slecht. Dat apparaat doet letterlijk 1 test per keer, en is daar een kwartier mee bezig. Andere tests hadden het over een uur. Da's nuttig om bv zorgpersoneel inzetbaar te houden, maar voor algemene tests voegt dat weinig toe (er van uitgaande dat je een PCR test ben een normale doorlooptijd kan krijgen). Voor de overgrote hoeveelheid tests is die 5 uur van de PCR test niet de voornaamste beperkende factor, maar het feit dat je hem niet vandaag kan krijgen en binnen een dag na testen de uitslag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:41

Bloodclot

Jawier!

Sphere- schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Mondstukjes kun je snel vervangen. Een test kost een paar euro. Bereken dat door aan de klant. Ja zo'n tester kan heel duur zijn in het begin. Maar ik neem aan dat zo iets snel in massaproductie kan.

Je hebt natuurlijk ook gelijk mbt zorg instellingen, medewerkers kunnen snel getest worden en eventueel bezoekers ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ijdod schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Ik weet dat er een test was van een kwartier (die van Abbott, meen ik), maar die schaalt slecht. Dat apparaat doet letterlijk 1 test per keer, en is daar een kwartier mee bezig. Andere tests hadden het over een uur. Da's nuttig om bv zorgpersoneel inzetbaar te houden, maar voor algemene tests voegt dat weinig toe (er van uitgaande dat je een PCR test ben een normale doorlooptijd kan krijgen). Voor de overgrote hoeveelheid tests is die 5 uur van de PCR test niet de voornaamste beperkende factor, maar het feit dat je hem niet vandaag kan krijgen en binnen een dag na testen de uitslag hebt.
De sneltesten die laatst bij de NOS te zien waren, zijn zo te zien niet afhankelijk van apparaten. Dan kun je natuurlijk nog niet een enorme groep testen in een kwartier maar als je kijkt naar bijvoorbeeld een luchthaven dan is het volgens mij wel mogelijk om mensen bij het uitstappen te testen en ze de uitslag te laten weten voordat ze de luchthaven verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
Tja, we zitten midden in een pandemie met een gigantisch testtekort wereldwijd. Ik denk niet dat de horeca een hoge prioriteit heeft voor een lange tijd voor dit soort apparaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Thalaron schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Het is enkel (nog maar) een advies omdat het nog niet wettelijk geregeld is. De overheid kan het van rechtswege momenteel simpelweg niet verplichten.

Maar daar wordt aan gewerkt.

Tot die tijd doet men een beroep op het verstand en medemenselijkheid van de burger om net te doen alsof die verplichting al bestaat.

Het gedrag van een minderheid bewijst dat niet iedereen met vrijheid en verantwoordelijkheid om kan gaan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50

We zijn hier natuurlijk gewoon ordinair gaan bezuinigen op de bestrijding van het virus en Rutte wist het als geen ander te verkopen alsof het een cadeau aan het volk was, omdat we hier zulke volwassen en intelligente mensen ten opzichte van de rest van de wereld.
Heeft ongekend veel steun in de kamer gehad de laatste maanden om vrij te kunnen regeren en kwam na de onnodig heftige eerste golf er bijna mee weg. ‘Rutte en Van Dissel helden van de coronacrisis’

Met deze tweede golf is het sprookje ineens ten einde. Logisch dat de oppositie nu staat te trappelen, al stoorde ik me ook aan hun kritiekloze houding de afgelopen maanden. Ik vind de reacties nog vrij mild eerlijk gezegd, want volgens mij had het echt bijna niet slechter gekund. Die lui doen echt moeite om maatregelen te nemen waarvan je niks terug ziet in de statistieken. Ik denk ook niet dat iemand anders het slechter had gedaan, simpelweg omdat je niet snel iemand zal vinden die de economie zo ver boven al het andere plaatst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thalaron
alexbl69 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Het is enkel (nog maar) een advies omdat het nog niet wettelijk geregeld is. De overheid kan het van rechtswege momenteel simpelweg niet verplichten.

Maar daar wordt aan gewerkt.

Tot die tijd doet men een beroep op het verstand en medemenselijkheid van de burger om net te doen alsof die verplichting al bestaat.

Het gedrag van een minderheid bewijst dat niet iedereen met vrijheid en verantwoordelijkheid om kan gaan.
Dat weet ik ook wel, maar deze pandemie is niet pas net begonnen. In 6 maanden tijd had men best wel wat kunnen regelen lijkt mij. Iets zegt mij dat dit voorlopig niet gaat gebeuren.. In ieder geval verwacht ik er weinig van voor 17-03-2021...

Tot het een wet is, blijft het maar wat slap gelul voor velen (helaas).

Tevens;
https://twitter.com/annah.../1316466568793133056?s=20

:X 8)7 ;w ;w ;w

[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 14-10-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Echt bizar he die tweet.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thalaron schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:22:
[...]

Dat weet ik ook wel, maar deze pandemie is niet pas net begonnen. In 6 maanden tijd had men best wel wat kunnen regelen lijkt mij. Iets zegt mij dat dit voorlopig niet gaat gebeuren.. In ieder geval verwacht ik er weinig van voor 17-03-2021...

Tevens;

Ik wou hem net posten. Wat een stel mongolen zeg. Ik hoop dat ze de ic vlot verlaten. In een zak :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
souljah1h schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:52:
Er komt toch geen verbod op het gebruik en bezit van softdrugs op straat in de avond en nacht. Het verbod werd gisteren samen met andere maatregelen aangekondigd door het kabinet om het aantal coronabesmettingen terug te brengen.

Maar de maatregel blijkt in strijd met het gedoogbeleid, bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Het verbod op het bezit en gebruik van alcohol in openbare ruimten tussen 20.00 uur en 07.00 uur blijft wel van kracht.

Bron: NOS.
Alleen in Nederland...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Daar geloof ik eerlijk gezegd geen reet van.

Wou overigens zeggen dat het hier in mijn vinexwijk op straat ineens wel een heel stuk rustiger is dan de afgelopen weken.

Deze zag trouwens niemand aankomen toen ze er vandaag 22:00 van maakten ipv gisteren :X

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Zijn voetballers van het Nederlands elftal boven Corona verheven? Na de wedstrijd tegen Italië lekker handen schudden |:(

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

MikeyMan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:40:
[...]

Wou overigens zeggen dat het hier in mijn vinexwijk op straat ineens wel een heel stuk rustiger is dan de afgelopen weken.
We zijn het enige land met een gedoogbeleid toch, dus in die zin is het wel zo :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:52

NMH

Moderator General Chat
Ik zag die tweet ook en ik werd er even goed pissig van. :( Het land is in crisis, de zorg wordt alweer afgeschaald, de zorgmedewerkers werken zich uit de naad, maar wij laten ons een laatste feestje niet ontzeggen (er van uitgaande dat die beelden inderdaad van vanavond zijn).

Fijn ook voor de collega horeca-uitbaters die wel hun best doen om zich aan de regels te houden. Wordt direct weer een partijtje goodwill weggepist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51

St@m

@ Your Service

Slasher schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:41:
Zijn voetballers van het Nederlands elftal boven Corona verheven? Na de wedstrijd tegen Italië lekker handen schudden |:(
Ja, die worden helemaal kapot getest en zitten in een bubbel. Die staan samen onder de douche, likken elkaars zweet en ademen aërosolen van de ander. Een handje geven maakt dan niet zoveel uit.

Overigens iedere profwedstrijd sinds corona gaat zo.

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 14-10-2020 22:44 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 20:39

gws24

Thinking is hard!

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MikeyMan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:40:
[...]

Deze zag trouwens niemand aankomen toen ze er vandaag 22:00 van maakten ipv gisteren :X
Het grootste voordeel van kroegen dicht is zondag ochtend weer veilig met de MTB/racefiets op pad zonder op te hoeven letten voor glas op het fietspad.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik wil niet corona bagatelliseren, maar we moeten niet vergeten dat in bv 2018 ook reguliere zorg afgeschaald moest worden. Vergeet ook niet wat een ander naampje (corona ipv griep) bij mensen kan doen.

http://imgur.com/a/sS8ircZ

https://twitter.com/Wakke.../1309945037468430336?s=09

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dennis_rsb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:58:
Ik wil niet corona bagatelliseren, maar we moeten niet vergeten dat in bv 2018 ook reguliere zorg afgeschaald moest worden. Vergeet ook niet wat een ander naampje (corona ipv griep) bij mensen kan doen.

Daar zitten natuurlijk twee verschillen in, namelijk de mate waarin afschaling nodig was, en het feit dat er al een vaccin op de plank lag.

Wanneer het coronavaccin uitgerold is dan zal COVID-19 gewoon meegenomen worden in dezelfde statistieken als griep en rhinovirussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Groot verschil is dat dat zonder maatregelen was en het nu met maatregelen is... Ook is het toen, ondanks dat het een hoge belasting was, niet zo ver gekomen als begin dit jaar met opschaling ic en verplaatsingen naar Duitsland. Echt, het is niet vergelijkbaar.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:58
Dat Twitter filmpje, gatverdamme :'( :r

Ik zou ze bijna Corona toewensen, maar dan schuif je het probleem af op de zorgmedewerkers, dat wil ik ze niet aandoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Covid-19 is geen griep. Ben dus voorzichtig met vergelijkingen, zelfs van condities en ontwikkelingen. Dergelijke vergelijkingen gaan scheef en scheppen dus ook scheve perceptie.

Zorg schalen is een continu proces, triage is een concept overal aanwezig. Zorg die collabeert, dat is iets anders. Met dit soort opzetjes, ongeacht intentie, is het netto effect, ongeacht intentie, zowel bagatelliseren als ruimte geven aan vrij gestoorde signalen die niets met kritiek te maken.

Bovendien, weet waar je informatie vandaan komt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik vond juist die aankondiging heel raar. Er een probleem van maken als iemand wat wiet op zak heeft gaat niks oplossen. Dito voor alcohol verkoop verbod na 8 uur. Dit komt bij mij meer over als de moraalridder uithangen nadat je zelf tot op de laatste minuut de horeca open moest houden. Het volk straffen en belonen, in plaats van gewoon objectief de meest nuttige maatregelen treffen.
Lees wel meer dat mensen en branches het ervaren alsof ze ergens voor gestraft worden. Dat zou je juist weg moeten nemen. Maatregelen moeten gewoon de huidige stand van zaken reflecteren, geen waardeoordeel uitdragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
BarôZZa schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:03:
[...]

Ik vond juist die aankondiging heel raar. Er een probleem van maken als iemand wat wiet op zak heeft gaat niks oplossen. Dito voor alcohol verkoop verbod na 8 uur. Dit komt bij mij meer over als de moraalridder uithangen nadat je zelf tot op de laatste minuut de horeca open moest houden. Het volk straffen en belonen, in plaats van gewoon objectief de meest nuttige maatregelen treffen.
Lees wel meer dat mensen en branches het ervaren alsof ze ergens voor gestraft worden. Dat zou je juist weg moeten nemen. Maatregelen moeten gewoon de huidige stand van zaken reflecteren, geen waardeoordeel uitdragen.
Tja, perceptie is altijd een dingetje. Heeft zelden of ooit veel met realiteit te maken, wel met subjectieve ervaring. Dat gezegd, als we ons aan de maatregelen gehouden hadden ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Stoney3K ik bedoel meer, toen vielen mij die berichten niet eens echt op.

@gws24 weet je niet, in sommige landen met weinig maatregelen ging het ook goed en vice versa.

Het is geen ebola, een griepvirus kan je ook flink de klos mee zijn. Neemt niet weg dat ik wel basisregels volg. Maar ik ben niet meer zo bang als in maart. Wel ben ik de maatregelen beu, maar ik houd me er wel aan, hooguit vermijd ik bepaalde plekken waar te veel regels zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door dennis_rsb op 14-10-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Virtuozzo de teksten en video is van de normale media. KrAnten en TV zenders. Nee corona is geen griep, maar wel vergelijkbaar qua mortaliteit. Aanvankelijk leek het veel gevaarlijker. Maar als je de media volgt lijkt het wel of met ebola te maken hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:19
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:( |:( |:( ;w ;w ;w ;w ;w

En voor dat soort idioten hebben wij allemaal (of i.i.g. de overgrote meerderheid) concessies gedaan wat betreft uitstellen van reizen, sporten, bezoek en weet ik wat nog meer.

Het is jammer dat de kwaliteit van die video net te laag lijkt om deze mensen effectief op te sporen, een fikse sanctie is écht op zijn plaats hier ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dennis_rsb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:05:

Het is geen ebola, een griepvirus kan je ook flink de klos mee zijn. Neemt niet weg dat ik wel basisregels volg. Maar ik ben niet meer zo bang als in maart. Wel ben ik de maatregelen beu, maar ik houd me er wel aan, hooguit vermijd ik bepaalde plekken waar te veel regels zijn.
Doe dit nou gewoon niet. Je stapt nu van bagatelliseren naar marginaliseren.

Het heeft niks met angst te maken, dit was gewoon een voorbeeld van beïnvloed raken door beeld. Dat is menselijk, het is ook prima verklaarbaar - zeker onder omstandigheden van druk. Het probleem daarbij blijft helaas het effect.

En dat effect is schadelijk. Links- of rechtsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dennis_rsb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:10:
@Virtuozzo de teksten en video is van de normale media. KrAnten en TV zenders.
Gebracht op sociale media, voor saus, kleur, smaak en doel. Selectief, vanuit verslaggeving, vanuit beeldvorming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@Virtuozzo mag jij vinden. Ik hoef geen oordeel over een foto en een filmpje. Wat moet ik dan volgens jou? Doen alsof het een enorm dodelijk virus is en dan gek worden? Ik houd me aan de basisregels, en dat vind ik al een opgave.

Ja en? Het is op sociale media. Maar het komt uit kranten en tv. Alleen naast elkaar gezet.

[ Voor 17% gewijzigd door dennis_rsb op 14-10-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:40
Ik mis enige visie danwel openheid over de vraag wat er gebeurt als er eenmaal een vaccin is. Laat ik hopen dat de verantwoordelijken achter de schermen al druk zijn met het formuleren van knelpunten en oplossingen (en meer primair: ook een worst-case scenario onderzoeken).

Enige openheid omtrent bovengenoemde constatering is en blijft wenselijk. Bij crises is een visie op de middellange termijn wellicht van ondergeschikt belang, maar toch...ik hoor er weinig van.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
St@m schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:43:

Ja, die worden helemaal kapot getest en zitten in een bubbel. Die staan samen onder de douche, likken elkaars zweet en ademen aërosolen van de ander. Een handje geven maakt dan niet zoveel uit.
True, maar je hebt als profvoetballer van een bekend landenteam of grote club wel een voorbeeldfunctie.

Tijdens de wedstrijden zelf kun je hier inderdaad totaal geen rekening mee houden, maar na of voor de wedstrijd handen schudden of elkaar om de hals vliegen bij een doelpunt is in feite nergens voor nodig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dennis_rsb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:14:
@Virtuozzo mag jij vinden. Ik hoef geen oordeel over een foto en een filmpje. Wat moet ik dan volgens jou? Doen alsof het een enorm dodelijk virus is en dan gek worden? Ik houd me aan de basisregels, en dat vind ik al een opgave.
Begrijp je nou echt niet dat je gebruikt wordt om ruimte te scheppen voor mensen die geen enkele boodschap hebben aan ook maar iets anders dan hun eigen gratificatie? Mijn hemel, je hoeft geen student communicatiewetenschappen of marketing te zijn om die scripts te herkennen.

En wat nou doen alsof het een dodelijk virus is?

Het is een dodelijk virus. Het is ook nog eens een virus wat enorme schadelast veroorzaakt. En dan heb ik het niet over de consequenties van lockdown en overbelasting van zorg - maar over fysiologische schadelast. Die zich ook nog eens uitwerkt over de komende jaren heen. Sectoraal en over leeftijdsgroepen.

Wat we moeten doen is vrij logisch: niet gaan klooien met ruimte scheppen voor idioten die enkel aan zichzelf willen denken en na hen de zondvloed. Maar wel gewoon nuchter blijven, voorzichtig zijn, af en toe tot tien tellen en ons aan maatregelen houden in constructief gedrag.

Oh, en sociale media weggooien. Het is ontworpen om mensen te triggeren. Puur en simpel. Zelfs ik kan met kinderlijk eenvoudig knippen en plakken met zelfs de meest neutrale beelden selectief te knutselen mensen laten geloven wat ik wil. Welkom in de echte wereld. Dit is tegenwoordig toegepaste marketing van kleuterniveau zo eenvoudig en genormaliseerd als het is.

Dit is geen crisis van een virus. De reden waarom dit een crisis is, dat is omdat het een crisis van gedrag is.

En dat is dan ook meteen de harde reden waarom de crisis duurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 14-10-2020 23:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

dennis_rsb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:05:
Precies hoe ik mij voel maar dat is denk ik heel erg verneukeratief. Vergelijking met de griep is gewoon niet goed ondanks dat de symptomen heel erg op elkaar lijken. Grootste probleem is gewoon dat er nog heel weinig immuniteit in de bevolking is terwijl die er bij de griep wel is (o.a. dankzij vaccinatie). Dan kan de dodelijkheid redelijk hetzelfde liggen maar de belasting op de zorg zal bij corona veel hoger liggen zonder maatregelen omdat de aantallen groter zijn (want geen immuniteit) en dat heeft weer effect op de reguliere zorg waardoor bij overbelasting nog meer mensen last krijgen/overlijden, ook de niet kwetsnbaren. Het is dus niet zo zeer de dodelijkheid maar het gebrek aan immuniteit dat het probleem is. Hoe langer corona onder is hoe minder dat een probleem zal zijn maar voorlopig zullen er, helaas, maatregelen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@gws24 Maar dat de zorg het niet aan kan, het spijt me maar het kabinet Rutte II heeft flink gesneden in de zorg. O.a IC bedden weggehaald en 77.000 zorgmedewerkers ontslagen. Ik begrijp best dat zorgkosten hoog zijn, maar het is ook een politieke keuze waar je meer en minder geld in wil steken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:50
De minister-president van Beieren, Markus Söder, haalde tijdens de Duitse 'Corona-Gipfel' Nederland als voorbeeld aan: "kijk maar wat er gebeurt als je het laat gaan".

Nu gaat alles in Duitsland zeker niet perfect, maar mijn hemel...het is wel verbijsterend hoe dit in Nederland aangepakt wordt. Of eigenlijk niet aangepakt wordt. Ik lees de berichten soms echt met verbazing...

Wij hebben al vanaf april mondkapjes op in winkels en in het OV en best veel mensen dragen ze ook gewoon op straat. De Corona Warn app is er ook al een tijdje.

Nu is Duitsland iets groter dan Nederland en zou ik ook zeker niet willen beweren dat Berlijn (waar ik woon) representatief is voor heel Duitsland, maar wat ik zo ervaar is dat maatregelen best serieus genomen worden.

Maar dat ik zo lees dat mensen in NL moeite hebben met de basisregels? Als af en toe je handen wassen, een mondkapje opzetten en 1,5 meter afstand houden te moeilijk is; hoe moeilijk heb je het dan in de rest van je leven? Unfassbar.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:02
dennis_rsb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:27:
@gws24 en 77.000 zorgmedewerkers ontslagen.
Dit is een quote van een van de meest betrouwbare personen in de tweede kamer, meneer Wilders.

Korrel
Zout.

Fact checkers classificeren het als "Onwaar". Kijk uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

@gws24 Maar dat de zorg het niet aan kan, het spijt me maar het kabinet Rutte II heeft flink gesneden in de zorg. O.a IC bedden weggehaald en 77.000 zorgmedewerkers ontslagen. Ik begrijp best dat zorgkosten hoog zijn, maar het is ook een politieke keuze waar je meer en minder geld in wil steken.
Klopt helemaal en daar zullen de meeste mensen maar eens goed over moeten nadenken voordat ze weer op de vvd stemmen de komende verkiezingen. Helaas is het wel waar we nu mee te dealen hebben en heeft het in die zin niks te maken of invloed op de vergelijking corona/griep. In die zin is de situatie zoals die is en moeten we er mee omgaan en dan zijn de griep en corona qua immuniteit in de bevolking gewoon niet vergelijkbaar en zitten we in de shit. Dat betekent helaas maatregelen die af en toe unfair overkomen of onzinnig maar wel nodig zijn om het niet compleet uit de hand te laten lopen.*

*zelf vind ik de mondkapjes bijvoorbeeld onzinnig omdat ze maar een heel klein beetje helpen, zeker gezien de manier waar op veel mensen ze gebruiken, maar alle beetjes helpen denk ik dan maar. |En zo er g is zo'n ding nou ook weer niet ;) .

edit: terecht wordt er hierboven door @eric.1 op gewezen dat het getal van 77k niet klopt en volgens mij is de begroting ook met 13 miljard omhoog gegaan zelfs maar niemand kan ontkennen dat er ziekenhuizen sluiten en er misschien veel betere zorg geleverd kan worden maar dat het qua bezetting niet overhoud.

edit 2: ik heb het zelf meegemaakt. Mijn vader heeft 20 jaar in een verpleeg tehuis gezeten en waar in de begin periode er genoeg verplegers waren was dat op het laatst echt dramatisch. Mensen werden soms pas om 11:00 uit bed gehaald omdat er te weinig personeel was bijvoorbeeld :N. Het aantal managers daarentegen werd wel veel groter.

Begrijp mij niet verkeerd, sommige zaken zijn echt wel verbeterd de afgelopen 20 jaar in de zorg zoals behandelingen etc maar qua handjes aan het bed is het slechter geworden.

[ Voor 23% gewijzigd door gws24 op 14-10-2020 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
gws24 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:41:
[...]
*zelf vind ik de mondkapjes bijvoorbeeld onzinnig omdat ze maar een heel klein beetje helpen, zeker gezien de manier waar op veel mensen ze gebruiken, maar alle beetjes helpen denk ik dan maar. |En zo er g is zo'n ding nou ook weer niet ;) .
offtopic:
Ze horen toch onder je kin of neus? :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

MdO82 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:44:
[...]

offtopic:
Ze horen toch onder je kin of neus? :+
offtopic:
om je pols :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik vind het hele "zo dodelijk is het virus niet" argument vooral een argument dat niet af is. Er valt volgens mij wel een discussie te voeren over hoe de effecten van het virus enerzijds en de effecten van de maatregelen tegen het virus anderzijds tegen elkaar afsteken, maar dat is m.i. dan wel een argument dat je dus ook af moet maken.

Als je vind dat bijvoorbeeld meer levensverlies in een beperkte groep niet opweegt tegen de nadelige effecten (en die zijn allerlei) van de maatregelen, zeg dat ook dan. Tegelijkertijd ben ik dan ook wel benieuwd waar "de grens" dan ligt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sphere-
Ook al hadden we tien keer zoveel bedden en was half nederland een zorgmedewerker, zonder strenge maatregelen hadden we het ook niet gered. De groei van het virus verloopt steeds sneller en sneller. Als je dacht dat vandaag een slechte dag was, dan is morgen een nog slechtere dag.. en de dag erna en erna en erna... zolang er geen resistentie is en geen maatregelen of verandering in menselijk gedrag dan zal de groei min of meer exponentioneel toenemen. Dus bijvoorbeeld de dagelijkse aantallen besmettingen (fictief, volgens mij ging het in maart 4 keer minder snel, de verdubbelingstijd was toen ongeveer 4 dagen):

dag 1: 2
dag 2: 4
dag 3: 8
dag 4: 16
dag 5: 32
dag 6: 64
dag 7: 128
dag 8: 256
dag 9: 512
dag 10: 1024
dag 11: 2048
dag 12: 4096

Nu lijkt het de eerste dagen best mee te vallen, een verdubbeling van 2 naar 4, dat is maar 2 meer... een verdubbeling van 8 naar 16, dat is maar 8 meer, dat is toch niks? En dan een paar dagen verder gaat het ineens om duizendtallen extra per dag en zit je in de diepe shit. Van dag 1 tot dag 7 zijn er 126 bijgekomen en van dag 7 tot dag 12 zijn er 3968 bijgekomen! Merk ook op dat op dag 12 er 4096 besmettingen zijn bijgekomen en dat is meer dan de besmettingen van dag 1 tot en met 11 bij elkaar opgeteld!

[ Voor 6% gewijzigd door Sphere- op 15-10-2020 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Thalaron schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:22:
[...]

Tevens;

Heeft Wilders al iets getweet over dat Fatima en Mohammed straks geen zorg hebben dankzij Ricardo en Chantal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@eric.1 niet dat ik factcheckers per definitie vertrouw, maar ik kon het nrc artikel niet lezen. Wel op reddit https://www.reddit.com/r/...binet_heeft_de_afgelopen/

Ik wist niet eens dat die tekst van Wilders kwam. Maar ik heb het wel vaak gehoord, en heb het ooit wel eens opgezocht. Onder die 77.000 zaten toen niet alleen ziekenhuis medewerkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
BarôZZa schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:03:
[...]

Mwah, ieder wietzakje of heupflesje drank van straat halen gaat ze echt niet lukken maar zeulen met kratten bier of een paar flessen wijn onderweg naar een feestje valt gewoon meer op, daar valt prima op te handhaven.
Het is waarschijnlijk ontstaan na de run op avondwinkels en de beelden die daarvan naar buiten kwamen, ook de soort drugs speelt volgens mij een rol. Een apathische stony zie je niet zo snel heel druk doen en iedereen om de hals vliegen of aflebberen.
De twitterbeelden laten precies zien wat alcohol doet (en ook hoe de "verantwoordelijke" horeca uitbater nog wat omzet draait bij het "vaten legen") Van alcohol wordt je extravert en verlies je je remmingen, die blowers kakken gewoon in.
Je kan misschien niet voorkomen dat mensen samenkomen maar het ff impulsief naar de supermarkt/avondwinkel gaan en daar wat inkopen voor een spontaan feestje ondervang je daar wel degelijk mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Sphere- schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:49:
[...]

Ook al hadden we tien keer zoveel bedden en was half nederland een zorgmedewerker, zonder strenge maatregelen hadden we het ook niet gered. De groei van het virus verloopt steeds sneller en sneller. Als je dacht dat vandaag een slechte dag was, dan is morgen een nog slechtere dag.. en de dag erna en erna en erna... zolang er geen resistentie is en geen maatregelen of verandering in menselijk gedrag dan zal de groei min of meer exponentioneel toenemen. Dus bijvoorbeeld de dagelijkse aantallen infecties (fictief, volgens mij ging het in maart 4 keer minder snel, de verdubbelingstijd was toen ongeveer 4 dagen):

dag 1: 2
dag 2: 4
dag 3: 8
dag 4: 16
dag 5: 32
dag 6: 64
dag 7: 128
dag 8: 256
dag 9: 512
dag 10: 1024
dag 11: 2048
dag 12: 4096

Nu lijkt het de eerste dagen best mee te vallen, een verdubbeling van 2 naar 4, dat is maar 2 meer... een verdubbeling van 8 naar 16, dat is maar 8 meer, dat is toch niks? En dan een paar dagen verder gaat het ineens om duizendtallen extra per dag en zit je in de diepe shit. Van dag 1 tot dag 7 zijn er 126 bijgekomen en van dag 7 tot dag 12 zijn er 3968 bijgekomen! Merk ook op dat op dag 12 er 4096 besmettingen zijn bijgekomen en dat is meer dan de besmettingen van dag 1 tot en met 11 bij elkaar opgeteld!
Doet mij meteen denken aan de schaakbord legende:
Over het schaakbord bestaat een beroemde legende.[1] Naar verluidt vond Sissa, een wijze uit India, ongeveer 1500 jaar geleden het schaakspel uit.[2] Hij leerde de koning het spel. Deze was zo enthousiast over het spel dat hij besloot dat het als voorbeeld voor het hele volk moest dienen: het schaakspel had hem geleerd dat de boeren (pionnen) en de adel (de stukken) als een eenheid moesten samenwerken.

De koning beloofde de man een beloning die hij zelf mocht uitkiezen. Deze vroeg de koning om 1 rijstkorrel (of graankorrel) op het eerste veld van het schaakveld, 2 korrels op het tweede veld, 4 korrels op het derde, 8 korrels op het vierde enz. Op ieder veld dus steeds het dubbele aantal rijstkorrels van het vorige veld, totdat alle velden gevuld waren.

Aanvankelijk was de koning beledigd door de bescheiden vergoeding die er van hem gevraagd werd, maar dat verdween snel toen de rekenmeesters aan het hof hadden uitgerekend om hoeveel rijstkorrels het ging: in totaal zouden er meer dan 18 triljoen (2^64 − 1; een getal van 20 cijfers) rijstkorrels op het schaakbord gelegd moeten worden: vele malen meer dan de hele wereldproductie bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Mwah, ieder wietzakje of heupflesje drank van straat halen gaat ze echt niet lukken maar zeulen met kratten bier of een paar flessen wijn onderweg naar een feestje valt gewoon meer op, daar valt prima op te handhaven.
Het is waarschijnlijk ontstaan na de run op avondwinkels en de beelden die daarvan naar buiten kwamen, ook de soort drugs speelt volgens mij een rol.
Ik vind dat toch enigszins twijfelachtig. Je gaat natuurlijk mensen op weg naar een feestje afschrikken, maar ik heb het idee dat de run op avondwinkels e.d. vooral veroorzaakt werd door de maatregel die zei dat het café om 22u moest sluiten. Dan heb je een boel mensen die al wat gedronken hebben en dat feestje toch gaan doorzetten op een andere locatie omdat ze gewoon nog niet klaar zijn met hun avond. Dat was ook omdat het gewoon de mogelijkheid was, er was niet echt noodzaak om van tevoren iets te regelen.

Als je nu, tegen alles in, toch zo'n feestje wil organiseren dan ontkom je er sowieso niet aan om dat te regelen en als je dat regelt dan deert het je niet dat je het na 20u niet meer mag halen. Dat doe je toch gewoon eerder in de week, of in ieder geval eerder op de dag.

Wat we moeten gaan zien is of de sluiting van de horeca een maatregel is die genoeg indruk achterlaat bij genoeg mensen om ze er toch van te behouden zo'n feestje te organiseren of bij te wonen. Als dat niet op zijn minst aanzienlijk minder gaat worden dan hebben geen van de maatregelen die vanavond zijn ingegaan heel veel zin gehad en dan is het over vier weken nog niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:36
Ps3gamer91 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:15:
Ik mis enige visie danwel openheid over de vraag wat er gebeurt als er eenmaal een vaccin is. Laat ik hopen dat de verantwoordelijken achter de schermen al druk zijn met het formuleren van knelpunten en oplossingen (en meer primair: ook een worst-case scenario onderzoeken).

Enige openheid omtrent bovengenoemde constatering is en blijft wenselijk. Bij crises is een visie op de middellange termijn wellicht van ondergeschikt belang, maar toch...ik hoor er weinig van.
Er zal weinig veranderen, er is al gezegd dat je niet hoeft te denken dat je dan je mondkapje aan de wilgen kan hangen aangezien het maar 60% kans heeft dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
@Sphere- De exponentiële groei blijft een lastig iets voor mensen om te bevatten, te abstract ofzo. Dito voor de politiek.

Dat is ook waarom ik de suggestie over dat het allemaal aan het volk ligt en dat het puur gedrag is, gewoon heel onlogisch klinken. Verantwoordelijken moeten die cijfers gewoon herkennen en vroeg maatregelen treffen die daadwerkelijk werken in de praktijk. Maar misschien vinden mensen het een fijner idee dat ze in een land met onbenullen leven in plaats van dat ze aan het roer staan. Ons beleid had overal tot problemen gezorgd en dat ziet Duitsland ook. Die snappen heel goed dat er qua cultuur en mensen niet veel verschil zal zijn.

@PalingDrone Die studenten hier gaan gewoon om kwart voor 8 een paar extra kratten inslaan voor het geval dat het nog gezellig wordt die avond. Dit gaat echt niks uitmaken. En mocht er helemaal geen bier meer zijn, dan bellen we de dealer. Alsof je kids aan de universiteit geen 2 uur vooruit kunnen denken.

Als je het altijd hebt over de wetenschap, dan moet je ver weg blijven van al die symboolpolitiek. Dat is allemaal onbewezen willekeur. Dat soort zaken zorgt alleen maar voor meer verzet tegen de maatregelen. Iedereen gaat nu kijken wat anderen wel mogen, dus dan zien ze dat je wel een hoer mag neuken, maar geen blikje bier mag kopen na 8 uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Het werkt wellicht de eerste keer dat ze ermee overvallen worden. Daarna zorgen ze gewoon voor voldoende voorraad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
dennis_rsb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:51:
@eric.1 niet dat ik factcheckers per definitie vertrouw, maar ik kon het nrc artikel niet lezen. Wel op reddit https://www.reddit.com/r/...binet_heeft_de_afgelopen/

Ik wist niet eens dat die tekst van Wilders kwam. Maar ik heb het wel vaak gehoord, en heb het ooit wel eens opgezocht. Onder die 77.000 zaten toen niet alleen ziekenhuis medewerkers.
Weet je wat nog mooier is...dit vond plaats ten tijde van het minderheidskabinet van Rutte...raad eens wie er voor zorgde dat de wetten er doorheen kwamen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@bvbal79 zover ik weet komt t uit de koker rutte-asscher. Wilders heeft juist niet ingestemd met megabezuinigingen. Waarschijnlijk omdat ie het niet kon verkopen aan henk en ingrid :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
BarôZZa schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:17:
@Sphere- De exponentiële groei blijft een lastig iets voor mensen om te bevatten, te abstract ofzo. Dito voor de politiek.

Dat is ook waarom ik de suggestie over dat het allemaal aan het volk ligt en dat het puur gedrag is, gewoon heel onlogisch klinken. Verantwoordelijken moeten die cijfers gewoon herkennen en vroeg maatregelen treffen die daadwerkelijk werken in de praktijk. Maar misschien vinden mensen het een fijner idee dat ze in een land met onbenullen leven in plaats van dat ze aan het roer staan. Ons beleid had overal tot problemen gezorgd en dat ziet Duitsland ook. Die snappen heel goed dat er qua cultuur en mensen niet veel verschil zal zijn.

@PalingDrone Die studenten hier gaan gewoon om kwart voor 8 een paar extra kratten inslaan voor het geval dat het nog gezellig wordt die avond. Dit gaat echt niks uitmaken. En mocht er helemaal geen bier meer zijn, dan bellen we de dealer. Alsof je kids aan de universiteit geen 2 uur vooruit kunnen denken.

Als je het altijd hebt over de wetenschap, dan moet je ver weg blijven van al die symboolpolitiek. Dat is allemaal onbewezen willekeur. Dat soort zaken zorgt alleen maar voor meer verzet tegen de maatregelen. Iedereen gaat nu kijken wat anderen wel mogen, dus dan zien ze dat je wel een hoer mag neuken, maar geen blikje bier mag kopen na 8 uur :+
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat wanneer men van de alcohol massaal overstapt op de prostituee dat daar ook vrij snel strengere maatregelen voor gaan gelden ;)

Natuurlijk ondervang je de "planners" niet maar hoe vaak ik niet op een feestje ben geweest waar op een gegeven moment werkelijk alles op was en er een bierkoerier gebeld moest worden of ik als bob gecharterd werd om peuken en alcohol te gaan scoren ergens bij een nachtwinkel, vroege supermarkt of bij een kroeg na sluitingstijd.
Als goed plannen zo gebruikelijk was dan hadden al die bierkoeriers echt geen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
@PalingDrone Bij hoeveel van die feesten ging iedereen naar huis en bij hoeveel gingen ze afteren tot de supermarkten weer open waren :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
dennis_rsb schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:28:
@bvbal79 zover ik weet komt t uit de koker rutte-asscher. Wilders heeft juist niet ingestemd met megabezuinigingen. Waarschijnlijk omdat ie het niet kon verkopen aan henk en ingrid :p
Rutte I kreeg deze wetten erdoor door gedoogsteun van PVV. Maar goed is alweer bijna 10 jaar geleden, maar de 24 zetels van PVV waren toen voor bijna alle wetten nodig in de 2de kamer

[ Voor 14% gewijzigd door bvbal79 op 15-10-2020 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Nu online
@bvbal79 ah oke wist ik niet. Ik dacht dat deze zorgbezuinigingen hoorden bij het catshuisoverleg, en dat nadat de PVV niet wou instemmen, asscher het alsnog deed.maarblijkbaar zit ik fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
BarôZZa schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:40:
@PalingDrone Bij hoeveel van die feesten ging iedereen naar huis en bij hoeveel gingen ze afteren tot de supermarkten weer open waren :+ ?
Dat waren vaak al de afters of de after van de after. ;)
Wanneer er niks meer te zuipen was taaide een groot gedeelte toch wel af.
In de grote (studenten)steden was dat nooit zo'n probleem, nachtwinkels genoeg maar wat meer in de regio kon je als je geluk had pas op zondagmiddag in de super terecht.

[ Voor 18% gewijzigd door PalingDrone op 15-10-2020 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dennis_rsb schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:45:
@bvbal79 ah oke wist ik niet. Ik dacht dat deze zorgbezuinigingen hoorden bij het catshuisoverleg, en dat nadat de PVV niet wou instemmen, asscher het alsnog deed.maarblijkbaar zit ik fout.
Was idd gedoogsteun PVV. Lang geleden, maar niet uitzonderlijk voor de PVV. Er ligt helaas altijd verschil tussen wat politici zeggen en wat ze doen - het zijn immers ook mensen. Er zijn middelen om daar doorheen te prikken, tools zoals bijvoorbeeld https://partijgedrag.nl of https://1848.nl - maar ze liggen niet voor de hand. En het is complex, altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:37
dennis_rsb schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:10:
Nee corona is geen griep, maar wel vergelijkbaar qua mortaliteit.
Dat verdient enige nuance. Waar 0,83 procent van de 65-plussers overlijdt aan griep, sterft 8 procent van de 70-plussers en bijna 15 procent van de 80-plussers aan het coronavirus. Dat maakt Covid-19 voor ouderen vele malen ernstiger.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Gluten Parody schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 02:38:
[...]

Dat verdient enige nuance. Waar 0,83 procent van de 65-plussers overlijdt aan griep, sterft 8 procent van de 70-plussers en bijna 15 procent van de 80-plussers aan het coronavirus. Dat maakt Covid-19 voor ouderen vele malen ernstiger.
En niet te vergeten, de diversiteit en distributie van fysiologische schadelast over leeftijdsgroepen en varianten van ziektebeeld heen is een factor die eigen impact heeft. Zeker, uitgestelde impact, maar hoe dan ook impact. Het is meer iets van een ander topic in dit themaforum, maar dat plaatje wordt helaas steeds duidelijker en minder prettig.

En dat is absoluut niet iets van puur senioren, integendeel. En niet enkel voor duratie van herstel en revalidatie. Enfin, iets voor het topic van wetenschappelijke ontwikkelingen - maar ons algemene beeld van Covid blijft - dankzij de initiële stringente focus op IC data - zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:37
Een ziektebeeld met langdurige klachten komt ook wel bij griep voor. Maar eensch, in zijn algemeenheid mogen we zéér terughoudend zijn in het vergelijken van influenza met sars-cov-2. Vermoedelijk nog diverse unknown unknowns.
Corona blijkt hard toe te slaan in het brein, ontdekten Amsterdamse onderzoekers tot hun verbazing. Dat kan verklaren waarom patiënten hun smaak en reuk verliezen en ‘vergeten’ te ademen – maar ook waarom sommige patiënten langdurig last houden van concentratiestoornissen, hartkloppingen en geheugenverlies.

https://www.volkskrant.nl...-in-de-hersenen~bac7630e/

[ Voor 55% gewijzigd door Gluten Parody op 15-10-2020 03:20 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Gluten Parody schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 03:03:
Het ziektebeeld van langdurige klachten komt ook wel bij/na griep voor. Maar eensch, in zijn algemeenheid mogen we zéér terughoudend zijn in het vergelijken van influenza met sars-cov-2. Nog veel unknown unknowns.
Hersenschade, longschade, hartfalen, de lijst groeit met de dag. Jongeren zoals mijn PA die nooit meer met de fiets naar kantoor zal kunnen komen, de intern die zijn studie moet opschorten - als ik puur bij eigen kring van kennissen werkzaam in de zorg luister, de impact is niet te vergelijken met die van griep. Dat is al zichtbaar in hoe allergisch gereageerd wordt door instellingen en verzekeraars op elke discussie om Covid aan te merken als beroepsziekte voor zorgmedewerkers. En net zo zichtbaar in de huiveringen bij VNO-NCW bij verkenningen impact arbeidsmarkt.

De unknowns nemen af, langzaam, de ene terughoudendheid is inderdaad vereist, een andere is indicatief. Maar goed, dit is meer een zijstap voor een ander topic. Al denk ik wel dat meer bewustzijn van de schadelast effect zou kunnen hebben op gedragslijnen t.a.v. maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
Kwam deze tegen bij een snelle zoektocht:

https://medium.com/microb...e-as-the-flu-8148e38b9ab5
Covid-19 has an IFR of 1% and CFR of 2–3%. More recent data by the CDC and WHO, however, estimates that Covid-19 has an IFR of 0.65% and 0.5-1%, respectively.

The flu has an IFR of 0.1% or lower and CFR of 2–3%. (Please also see the update below about this.)
De IFR (infection fatality rate) voor griep is volgens dat artikel lager doordat er meer mensen met griep asymptomatisch zijn.
Dus de kans dat je overlijdt aan griep of COVID-19 (over alle leeftijden / groepen) is vergelijkbaar als je er goed ziek van wordt. Maar de kans dat je ziek wordt bij een infectie is veel groter bij COVID-19.

Verder is het grootste probleem voor de zorg dat COVID-19 veel besmettelijker is, met een reproductiefactor R0 tussen de 2 en 3 waar dat bij "de griep" rond de 1.3 ligt. Dit verschil lijkt niet zo groot maar het is niet lineair, het is de groeifactor in een exponentionele functie en daar is het al snel een wereld van verschil. Al snel tussen tientallen en duizenden. Komt nog bij dat er voor griep meer resistentie is door vaccinatie en opgebouwde immuniteit van eerder opgelopen infecties, waardoor de effectieve reproductiefactor nog een stuk lager ligt en de griep dus niet gemakkelijk ongecontrolleerd kan groeien ook zonder maatregelen.

Dus het is de zeer hoge besmettelijkheid in combinatie met een veel hogere kans om ziek te worden bij infectie dat COVID-19 veel gevaarlijker maakt dan de griep ondanks dat de kans op overleven bij ziekte wellicht vergelijkbaar zijn.

Het RIVM schat de IFR van COVID-19 ook op 1%:

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziekte
De IFR (Infection Fatality Rate) staat voor de verhouding tussen het aantal doden en het aantal besmette personen door een bepaalde verwekker (in dit geval SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2). Dit getal geeft weer hoe groot de kans is dat iemand met het nieuwe coronavirus aan de ziekte overlijdt. Het getal is een schatting. Ook het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft de IFR geschat. Daarbij hebben we gekeken naar de totale oversterfte en naar het aantal mensen dat naar schatting besmet is met het virus. Daarvoor gebruiken we sterftegegevens van het CBS Centraal Bureau voor de Statistiek en gegevens uit onderzoeken van het RIVM (de Pienter Corona studie) en Sanquin naar het aantal mensen dat antistoffen tegen het virus in het bloed heeft. Op dit moment schat het RIVM de IFR op ongeveer 1%. Binnenkort verschijnt hierover een wetenschappelijke publicatie.

[ Voor 58% gewijzigd door Sphere- op 15-10-2020 03:47 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:33
https://www.nu.nl/coronav...est-in-den-haag-stil.html

https://nos.nl/artikel/23...oistisch-en-hufterig.html

https://www.ad.nl/binnenl...-onverantwoord~ab24dad6b/

Dit soort idioten zou men dus gewoon 5 jaar een nationale ziekenhuisontzegging moeten geven. Geen electieve zorg, geen spoedzorg. Laat het dit soort egocentrische idioten maar uitzoeken.
Pagina: 1 ... 155 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic