Ik had dit elders gepost maar zet het toch even hier omdat ik de discussie erg interessant vind.
Ik ben persoonlijk niet te spreken over de rol van onze overheid gedurende de afgelopen tijd.
Er wordt een hoop "Gemanaged", maar geen leiderschap getoond. Rutte wordt geroemd om zijn "Crisismanagement" skills daar waar ik ze zou willen kunnen complimenteren op openheid, eerlijkheid en consequentheid.
Het beleid wat hieruit voortvloeit is passief, reactief en gepolariseerd.
Wat ik bedoel met gepolariseerd is het volgende:
Onderneem geen actie totdat het niet anders kan, en onderneem dan hele extreme actie de andere kant op. Op die manier hebben je acties ALTIJD het gewenste effect (lager wordt hoger, kleiner wordt groter, langer wordt korter). Het is echter net zo duurzaam en stabiel als een crashdieet: NIET
Zo lang de overheid geen afgewogen, onderbouwd beleid, met bijhorende concrete doelstellingen definieert , vind ik het onterecht om de individuele burger aan te spreken of de schuld te geven, daar de overheid zelf haar verplichting nog niet heeft genomen.
Iedere henk en ingrid is capabel om het land op deze wijze te besturen. Daar hebben we geen RIVM, OMT, en kabinet voor nodig.
Echt leiderschap zou het vormen van een duurzaam beleid zijn wat niet alleen maar gebaseerd is op een magisch vaccin. Een duurzaam beleid waarin mensenlevens wel degelijk worden afgezet tegen de economie. Waarin je concreet een "acceptabel" niveau van besmettingen, mensen met symptonen, ziekenhuis opnames, IC opnames en doden, zodat de bevolking weet waar we met z'n allen naar streven.
Om een idee te geven over wat ik met concreet bedoel:
Wij (nederland) vinden het volgende acceptabel totdat er een vaccin is om hopelijk soelaas te bieden:
2.000 positieve besmettingen per dag
en/of
100 ziekenhuis opnamen per dag
en/of
20 IC opnamen per dag
en/of
10 doden per dag
Wij (nederland) hebben bovenstaande doorgerekend, en afgaande op de gemiddeld ligduur blablabla is bovenstaande stroom besmettingen en daaruit voortvloeiende patienten te borgen in ons zorgstelse.
Op het momente dat 1 of meerdere van deze waarden wordt overschreden dan kan in onderstaande tabel gelezen worden op basis van welk percentage welke beperkingen worden opgelegd:
1-10%:Thuiswerken
11:-20%: Horeca terug naar 30 man
etc etc etc
De huidige "signaalwaarden" van besmettingen / 100.000, dat is gewoon een zwaktebod om het niet over mensenlevens te hoeven hebben.
Toch wel benieuwd hoe andere hier naar kijken. Dit is eigenlijk sinds april~mei al mijn grote ergenis.