CornermanNL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:55:
Ik ben ook bang dat er teveel naar de modellen wordt gekeken en iedereen een cijfer pakt dat zijn gevoel aanspreekt, maar er is een enorme ik wil door met leven vibe gaande. Ik moet en zal op vakantie, naar de kroeg vul maar in. En dat is nu net iets waar modellen niet geschikt voor zijn. Het zijn hulpmiddelen.
Het geeft een indicatie over wat er eventueel zou kunnen gebeuren. Meer niet, als je kijkt naar de risico's van de modellen en de constante noodzaak om ze aan te passen is het niet een ultiem middel.
Blijven staren naar de dashboards en dan maar achteraf de cijfers en maatregelen bekritiseren als zijnde teveel of te weinig is nutteloos. Luisteren naar deskundigen wel, en ook die zijn lerende. Wetenschap is niet het even uitvogelen van een probleem en binnen no time de enige juiste oplossing bieden.
Het is een proces, en een waarbij fouten ervoor zorgen dat je leert en betere beslissingen kunt nemen in de toekomst. Het maar blijven twijfelen aan de maatregelen en cijfers en ook aan de wetenschap gaat ons als maatschappij de kop kosten.
Het kabinet moet ook nog eens de dunne lijn bewandelen van gezondheid (op alle vlakken) , het zo goed mogelijk overeind houden van de economie en daarbij de cohesie en draagkracht in de samenleving en alles wat er nog meer aan parameters bij komt kijken.
We hebben denk ik geen idee van de complexiteit. En vervolgens door ons als een stel kleuters te gedragen ondermijnen we het proces om het virus eronder te krijgen en de maatregelen zodanig te kunnen afstellen dat ze inderdaad nut hebben.
Ik neem de maatregelen maar als ondergrens van wat er moet gebeuren momenteel. Ik heb de kalender alvast leeggemaakt.
Het hele ding is dat ze niks leren, totaal blind zijn voor elk signaal, alle maatregelen en adviezen negeren uit andere landen en standaard veel te laat handelen.
Ze moeten helemaal geen dunne lijnen gaan bewandelen, ze moeten duidelijk lijnen uitzetten.
We hebben een prima idee van de complexiteit, want we zijn niet de enige met dit probleem. Er zijn honderden landen de ermee dealen en standaard zitten wij ergens bij de slechtste. We deden hier zo'n beetje het tegenovergestelde van wat landen doen die wel hun zaakjes op orde hebben. Wat andere landen beter snappen is dat een goede economie een gevolg is van een samenleving die functioneert. Hier kunnen geen drie woorden gesproken worden zonder dat het over de economie en horeca gaat.
Ik word ook moe met dat gezeur over de wetenschap, want het is allemaal een aaneenschakeling van onlogische beslissingen, maatregelen en adviezen. Je staat als land gewoon voor lul met mensen als Rutte van Jaap van Dissel in prominente posities. Die zouden in andere landen gezien worden als zo'n wappie als Willem Engel.
Voor de rest snap ik niet wat mensen zo erg hebben tegen tijdige passende maatregelen. Ik heb zelf veel liever dat als dat tenminste weer perspectief biedt in plaats van eindeloos uitzichtloos aanmodderen met stijgende cijfers.
Het enige wat ik heb geleerd is dat we geld en plezier belangrijker vinden dan proberen te voorkomen dat zwakkeren onnodig sterven.