RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:26:
[...]
Die 0.8 waar ze op mikken zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Het zit zelfs minder onder de 1 dan we er eerst boven zaten (1.3), zo duurt het maanden om weer minder besmettingen te krijgen.
Het doel is ook helemaal niet om het virus uit te roeien, het doel is zoals Rutte in maart al zei een geleidelijke verspreiding van het virus. Het wordt niet meer gezegd, maar het resultaat is nog steeds hetzelfde.
Ja inderdaad. Die groepsimmuniteit was vanaf begin al een faal, maar volgens mij is het in de hogere regionen nooit echt losgelaten. Nu zeggen ze dat het een bij-effect is, maar zelfs dat is maar de vraag gezien de duur van immuniteit een grote vraag is.
Volksgezondheid is ook maar een semi-prioriteit; anders zouden ze echt wel meer maatregelen op scholen kunnen nemen bijvoorbeeld waar je een mooie balans zoekt tussen maatregelen en voortgang onderwijs. Het enige argument is overbelasting van de zorg voorkomen, maar eigenlijk vind ik dat ook maar halfslachtig: zolang de zorg het aan kan is het blijkbaar prima dat mensen al zijn het er minder maar doodgaan op IC's of langetermijn klachten krijgen.
Ook een werkend vaccin is nog een enorm vraagteken. Die wortel kan en mag je niet voorhouden aan de bevolking. Er moet ook een alternatief zijn.
Dit alles maakt dat het doel en de exitstrategie niet helder is. Van mij mogen ze dan eerlijk zijn. Zeg dan: we gaan het uitzingen en er vindt een ramp in slow-motion plaats. Iedereen gaat langzaam het virus krijgen, wordt er mogelijk doodziek van maar we belasten de zorg niet zodat er maximum care plaatsvindt. Je kunt dan ook niet meer aankomen met het beschermen van risicogroepen, want dat kan dan simpelweg niet. Dat doen we nu ook niet, want daarvoor is eigenlijk nog teveel open. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is
zo snel mogelijk terug naar de zomer-situatie en dat kan alleen met een heftige lockdown. Dat doen we nu niet, maar vanwege de gebrekkige communicatie is me echt helemaal niet helder wat de visie is achter de strategie
Het komt op mij neer: we modderen aan zodat het allemaal nét goed gaat in de zorg; maar we maken geen radicale keuzes om echt de kwetsbaren te beschermen (maar ook de niet-kwetsbaren kunnen heel ziek worden) dus uiteindelijk is het aanmodderen én ieder voor zich zonder zicht op een einde aan deze ellende.
Tomcatter_31 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:13:
[...]
Uit het advies:
"Ofschoon het OMT constateert dat jongeren regelmatig besmet worden en
zouden kunnen bijdragen aan de verspreiding van COVID-19, ziet zij bewust
af van maatregelen gericht op scholen. Allereerst is er geen reden om
beperkingen op te leggen aan het primair onderwijs, in die leeftijdscategorie
komen weinig infecties voor."
Mijn vriendin werkt in het basisonderwijs en wij zitten nu thuis vanwege Corona besmetting. In een week tijd zijn op haar school 8 leerkrachten besmet. Ik kan niet zoveel meer met het advies waar de instellingen mee komen. Een stagiaire op de school had de GGD gebeld omdat hij een loopneus had, maar met neusspray had hij nergens last meer van....hij mocht van de GGD gewoon naar school. Vorige persconferentie werden op verschillende plekken maatregelen aangescherpt omdat het virus teruggedrongen moest worden....tegelijk mogen kinderen met klachten tot 12 jaar gewoon naar school zonder getest te hoeven worden. Sorry hoor, maar alle logica ontgaat mij. Wij zitten nu met Corona thuis dankzij dit fantastische beleid. Voor ons verloopt het tot nu toe gelukkig mild. Andere leerkrachten van de 8 zijn er minder best aan toe. Het heeft slechts 7 weken geduurd sinds de zomervakantie dat de school een brandhaard was... en deze school is niet de enige hier in de regio. Scholen sluiten is misschien niet de oplossing. Maar laat op zijn minst kinderen met klachten gewoon thuisblijven. En laat de instanties ook een keer met consequent advies komen. Heb nu al geregeld advies van GGD etc gezien waarbij ik denk... huh?
Dit dus! Het gaat helemaal niet om de volkgezondheid! Jullie worden ziek, hopelijk knap je snel op maar het virus gaat op deze manier gewoon de maatschappij in en de "kwetsbaren" worden helemaal niet beschermd! Ja onderwijs is belangrijk, maar op deze manier worden de belangrijkste doelstellingen helemaal niet bereikt. Ik snap ook echt niet meer wat ze aan het doen zijn, en intussen mogen wij niet meer met een bevriende familie een boswandeling maken want > 4 personen al is het risico van besmetting vrijwel afwezig. Een van de weinige dingen die kunnen en die mij nog "sane" houden in deze tijd.
[
Voor 31% gewijzigd door
Mfpower op 14-10-2020 11:22
]