Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 151 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.359 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Soccer98 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:11:
[...]

Omdat het mag. Je kan mensen moeilijk vier weken lang thuis opsluiten.
Dat het mag, wil niet zeggen dat het moet....

En dan moet je vooral ook niet komen klagen als we over 4 weken nóg strengere maatregelen gaan nemen, als het op blijft lopen. Dan zitten we écht in een lock-down.

Kiezen of delen: nu even inschikken, en dan mogelijk straks wat soepeler. Of nu alles doen wat mag, en dan over 4 weken écht niks meer mogen. Your choice.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:10:
[...]

Tijd voor een vermogensheffing op pensioenfondsen? We doen dit tenslotte voor de oudere generatie, dus het zou best eerlijk zijn als die generatie ook wat bijdraagt aan de kosten.
Zeg 1% vermogensheffing op pensioenfondsen voor het aflossen van de staatsschuld, dat is 15 miljard per jaar. Tenslotte is geld lenen van jezelf met de verwachting dat je (klein)kinderen dat later (aan jouzelf) terugbetalen behoorlijk onethisch.
En hoe zou je dat zelf zien werken dan?

Want elk miljard dat je nu uit de pot vist betekend ook dat er een miljard minder beschikbaar is, om jou pensioen te laten groeien?

Die pot is in welk (Nederlands) pensioenstelsel dan ook een gezamenlijke pot die ingezet wordt om de pensioenen (collectief of individueel) gezamenlijk te laten groeien.

Er wordt nu al niets gedaan, aan kortingen terwijl dat wel zou moeten op basis van de geldende rekenregels waardoor de pensioenen niet veranderen en dan gaan we nog even 15 miljard per jaar uit de pot vissen om de staatsschuld te verlagen. Dat betekend dat hoe langer het duurt, in combinatie met die 15 miljard van jou de volgende generaties alleen maar harder worden geraakt, want die betalen net zo hard mee, misschien wel harder zelfs omdat dat geld nog zou moeten oprenten/geïnvesteerd moeten worden.

Ik geloof dat de deelnemers van het ABP nog op 80 miljard (incl. inflatie renteverliezen e.d.) terugbetaling wachten voor de compensatie van de greep uit de pot in de jaren 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
wildhagen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:14:
[...]

En dan moet je vooral ook niet komen klagen als we over 4 weken nóg strengere maatregelen gaan nemen, als het op blijft lopen. Dan zitten we écht in een lock-down.

Kiezen of delen: nu even inschikken, en dan mogelijk straks wat soepeler. Of nu alles doen wat mag, en dan over 4 weken écht niks meer mogen. Your choice.
Dat vind ik makkelijk. Als het mag, dan mag het en moet het ook geen verwijt zijn al mensen het doen, mits ze zich aan geldende regels houden. Dan had het kabinet het maar helemaal aan banden moeten leggen. Dat ligt niet aan die mensen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Soccer98 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:19:
[...]

Dat vind ik makkelijk. Als het mag, dan mag het en moet het ook geen verwijt zijn al mensen het doen, mits ze zich aan geldende regels houden. Dan had het kabinet het maar helemaal aan banden moeten leggen. Dat ligt niet aan die mensen.
Wat jij doet is inderdaad lekker makkelijk. Geen enkele eigen verantwoordelijkheid willen nemen, en alle verantwoordelijkheid bij een ander (de overheid dumpen).

En als het kabinet dan alles aan banden had gelegd, had je dáár zeker weer over loepn zeuren, "dat we ook niks meer mogen????!!!!????"?

Mensen zouden ook eens moeten proberen zelfstandig na te denken, en af te wegen of het wel verstandig is om iets te doen, ook al mag het. Dat iets mag, wil nog niet zeggen dat het slim is om iets te doen.

En ja, ik weet dat veel mensen niet in staat zijn om zelfstandig na te denken, en ja, ik weet dat het ernstig vermoeiend is. Maar toch zouden mensen het eens moeten proberen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchCommando schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:14:
[...]

Nee. Dat zegt men niet. Men zegt dat er nu veel jongeren besmet zijn en dat is aantoonbaar juist. Destijds werden alle leeftijden in de bevolking evenredig getroffen (en dus niet vooral ouderen zoals jij stelt). Dat is niet met gemeten data te onderbouwen, maar wel met gedrag: er was geen enkele vorm van social distancing en scheiding tussen leeftijdsgroepen terwijl dat nu wel het geval is.
Logischerwijs is bij de eerste golf de bevolking evenredig getroffen.. Genormaliseerd voor het aantal "natuurlijke" contacten. Het was volledig onbekend. Jongeren hebben over het algemeen meer contacten, dus erg onlogisch dat ze bij de 1e golf minder getroffen zouden zijn. Nu zijn veel ouderen extra voorzichtig, en is het logisch dat het in de jongeren populatie meer rondgaat.
Neemt niet weg dat ook nu het virus de ouderen weer raakt.. Kan goed betekenen dat de totale besmettingsgraad hoger is dan de 1e golf met minder gevolg voor de ziekenhuizen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
wildhagen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:22:
[...]

Wat jij doet is inderdaad lekker makkelijk. Geen enkele eigen verantwoordelijkheid willen nemen, en alle verantwoordelijkheid bij een ander (de overheid dumpen).

En als het kabinet dan alles aan banden had gelegd, had je dáár zeker weer over loepn zeuren, "dat we ook niks meer mogen????!!!!????"?

Mensen zouden ook eens moeten proberen zelfstandig na te denken, en af te wegen of het wel verstandig is om iets te doen, ook al mag het. Dat iets mag, wil nog niet zeggen dat het slim is om iets te doen.

En ja, ik weet dat veel mensen niet in staat zijn om zelfstandig na te denken, en ja, ik weet dat het ernstig vermoeiend is. Maar toch zouden mensen het eens moeten proberen.
Het punt is dat MLL zich loopt te ergeren als mensen vragen of ze samen mogen sporten. Het is heel simpel: zo lang je afstand houdt, mag je met maximaal vier mensen buiten een balletje trappen of hardlopen.

Vervolgens vraagt MLL zich af hoe moeilijk het is om thuis te blijven en vul je dus voor die mensen in dat ze dat maar ook moeten/mogen doen, terwijl je zeker nog het één en ander mogen doen buiten en samen.

Dat mensen er geen moeite mee hebben om een tijdje vooral binnen te zetten, betekent niet dat anderen (die er wellicht wel meer moeite mee hebben) dat dan maar ook moeten. Dat vind ik dus een wat makkelijke opmerking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 23:12
St@m schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Ja, prima dat je dat gelooft hoor. Mondkapjes zullen ons verlossen. Ik ben benieuwd.
Degene die dát gelooft......
België was al heel vroeg en heel streng met mondkapjes, ook op heel veel plekken verplicht zoals kassa tankstation. En België voert nog steeds de Europese gelederen aan qua besmettingen, meer dan Nederland en toch 3x minder inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ramon 73 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:33:
[...]

België was al heel vroeg en heel streng met mondkapjes, ook op heel veel plekken verplicht zoals kassa tankstation. En België voert nog steeds de Europese gelederen aan qua besmettingen, meer dan Nederland en toch 3x minder inwoners.
Ik vraag me af in hoeverre die cijfers te vergelijken zijn.

In Belgie werkt contacttracing nog steeds, wordt nog steeds preventief getest en liggen er 70 mensen met Corona op de IC (in Nederland 300?).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:39:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre die cijfers te vergelijken zijn.

In Belgie werkt contacttracing nog steeds, wordt nog steeds preventief getest en liggen er 70 mensen met Corona op de IC (in Nederland 300?).
267 volgens hun Corona dashboard (https://covid-19.sciensan...st%20recente%20update.pdf).

Dus ic (ff gecorrigeerd voor het inwonersaantal): 408 (277 in NL)
Gewone ziekenhuizen (ook gecorrigeerd): 2252(1133 in NL)

Maar dat betekent volgens mij niet per se dat België het echt veel slechter doet. Het gaat om het momentum, de start van de 2e golf is gewoon net wat eerder op de ene plek dan op de andere. Maatregelen zijn overal praktisch gelijk (op de Belgische bubble na) dus volgens mij kan je eigenlijk alleen zeggen dat Duitsland het momenteel wel echt beter lijkt te doen in Europa. De Scandinavische landen ook, maar dat is wat lastiger te vergelijken (afstand en vermijd drukte was altijd al de norm daar ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ramon 73 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:33:
[...]

Ja dat komt omdat ondertussen velen die mondkapjes niet meer (fatsoenlijk) dragen en de regels niet meer volgen. De cafés zitten mooi vol, na het sporten wordt er lekker in grote groep nagepraat in de kantine en de mensen zijn het over het algemeen beu. Er is helaas geen draagvlak meer bij een groot deel van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

PalingDrone schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:39:
[...]

Persoonlijk denk ik ook niet dat die verhouding erg veel anders ligt.
Ladingen mensen die in die eerste golf lichte of geen klachten hadden maar ongetwijfeld wel besmet zijn, alleen was testen toen compleet onmogelijk wanneer je niet in ademnood een ziekenhuis binnenstrompelde.
Inmiddels zijn er wel wat meer jongeren getest waardoor zij nu wel opduiken in de cijfers en blijkbaar reageert men daar nu op door het beleid daarop aan te passen.
Straks blijkt ook nog dat kinderen dit virus prima kunnen verspreiden.... (in het buitenland is men daar al van overtuigd, goed kans dat dat bij ons pas doordringt over een maand of wat) Wanneer dat uit de cijfers naar boven komt zullen daar ook vast maatregelen tegen genomen gaan worden.
Voorlopig hoop ik dat de komende maand een flinke afname van het aantal nieuwe gevallen zal ontstaan.
Indien er wel een afname is maar niet op de scholen dan hebben we iig weer wat geleerd en kan er met die wetenschap hopelijk effectief beleid voor de wat jongere groep gemaakt worden.
Volgens mij is dat hier ook wel duidelijk. Tijdens de persconferentie zei Rutte dat het onderwijs te belangrijk is. Horeca heeft minder clusters dan onderwijs maar wordt wel volledig gesloten ook de nette restaurants. Op het VO gebeurt niets. Ik denk dat de besmettingen wel zullen afnemen met de huidige maatregelen maar niet voldoende. En dan mag het straks alsnog dicht.

Regeren is vooruitzien zeg maar. Niet hier.

Ook worden school clusters niet echt goed gerapporteerd. Vrienden van mij op het VO werken vertellen me dat de besmettingen niet vermeld worden ivm privacy. Ik mag hopen dat die wel in de staatjes van het rivm voorkomen. Ik werk zelf in het HBO en wij hebben zelfs instructie gekregen niets te vermelden over vermeende besmettingen en aantallen ivm privacy (ook al zou je niet vertellen om wie het gaat). Zo houd je eea buiten de media natuurlijk.

Edit: ook trouw bericht over dit onderwerp https://www.trouw.nl/binn...rstandig-is-dat~b59b9842/

[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 14-10-2020 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ZieMaar! schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:02:
[...]

267 volgens hun Corona dashboard (https://covid-19.sciensan...st%20recente%20update.pdf).

Dus ic (ff gecorrigeerd voor het inwonersaantal): 408 (277 in NL)
Gewone ziekenhuizen (ook gecorrigeerd): 2252(1133 in NL)
Sorry dan zat ik er naast, ik baseerde me op nieuwsartikelen maar die 70 zal een ander cijfer geweest zijn.

Je hebt wel gelijk dat landen in andere fasen zitten. Duitsland doet het dan inderdaad goed en Italie lijkt ook de zomervakantie goed doorgekomen te zijn. Misschien dat mensen er niet heen durfden omdat het daar begon in Februari/Maart of ze doen echt iets beter.

Met de eerste golf waren Nederland en Belgie al niet vergelijkbaar omdat in Belige het verspreid zat door het hele land en in Nederland ging het toen vooral nog om Brabant.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
jadjong schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:04:
[...]

Die beide werken waardoor opa en oma 3x per week op de kinderen passen? Haken en ogen zitten overal. :)
Dus moet je dat ontmoedigen!
Al snap ik niet dat mensen zelf niet nadenken.

Onze kinderen gaan sinds maart niet meer naar beide opa’s en oma’s.

BSO, thuis werken of klasgenoten die om en om oppassen vangen dit op.

Beetje flexibel zijn en zoeken naar mogelijkheden.
RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:10:
[...]

Tijd voor een vermogensheffing op pensioenfondsen? We doen dit tenslotte voor de oudere generatie, dus het zou best eerlijk zijn als die generatie ook wat bijdraagt aan de kosten.
Zeg 1% vermogensheffing op pensioenfondsen voor het aflossen van de staatsschuld, dat is 15 miljard per jaar. Tenslotte is geld lenen van jezelf met de verwachting dat je (klein)kinderen dat later (aan jouzelf) terugbetalen behoorlijk onethisch.
Helemaal mee eens!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15

Rannasha

Does not compute.

Mfpower schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:36:
[...]
Horeca heeft minder clusters dan onderwijs maar wordt wel volledig gesloten ook de nette restaurants.
Horeca heeft minder *bekende* clusters dan onderwijs. Contact tracing is zeer beperkt en zolang je niet exact bij houdt wie er op welk moment in een horeca-gelegenheid aanwezig is, zul je er vrijwel geen clusters kunnen vinden.

Van het overgrote deel van de besmettingen kan momenteel niet worden bepaald waar deze heeft plaatsgevonden. Het is niet gek dat de locaties die wel bekend zijn doorgaans de plekken zijn waar traceren veel makkelijker is omdat de groepen er doorgaans een vaste samenstelling hebben. Denk aan een thuissituatie, waar je gezin niet van dag op dag een andere samenstelling heeft. Of een school waar met de roosters en klasindeling precies is in te zien wie wanneer bij wie in de buurt is geweest.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rannasha schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

Horeca heeft minder *bekende* clusters dan onderwijs. Contact tracing is zeer beperkt en zolang je niet exact bij houdt wie er op welk moment in een horeca-gelegenheid aanwezig is, zul je er vrijwel geen clusters kunnen vinden.

Van het overgrote deel van de besmettingen kan momenteel niet worden bepaald waar deze heeft plaatsgevonden. Het is niet gek dat de locaties die wel bekend zijn doorgaans de plekken zijn waar traceren veel makkelijker is omdat de groepen er doorgaans een vaste samenstelling hebben. Denk aan een thuissituatie, waar je gezin niet van dag op dag een andere samenstelling heeft. Of een school waar met de roosters en klasindeling precies is in te zien wie wanneer bij wie in de buurt is geweest.
Misschien moeten ze die registratie ook eens veranderen. Beetje a la de reishistorie.

Dus niet; we hebben 100 mensen gevonden die besmet zijn geraakt in een kroeg.

Maar: 30% van de besmette gevallen is in 1 kroeg geweest, 20% in twee kroegen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:43
Gunner schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:01:
[...]

Ik zeg niet dat je dan ook op reis moet he. Integendeel.

Heb zelf een week vakantie, maar het komt niet eens in me op om echt 'weg' te gaan.
Jij niet, ik niet :) (heb ook vakantie nu) maar de vakantieparken schijnen uit te puilen deze weken.... die mensen willen echt niet elke dag monopoly gaan spelen vrees ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:48
DutchCommando schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:14:
[...]

Nee. Dat zegt men niet. Men zegt dat er nu veel jongeren besmet zijn en dat is aantoonbaar juist. Destijds werden alle leeftijden in de bevolking evenredig getroffen (en dus niet vooral ouderen zoals jij stelt). Dat is niet met gemeten data te onderbouwen, maar wel met gedrag: er was geen enkele vorm van social distancing en scheiding tussen leeftijdsgroepen terwijl dat nu wel het geval is.
Jawel dat wordt wel gezegd. Het klopt niet wat jij zegt over dat alle leeftijden evenredig werden getroffen. Of ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dus niet volgens de Jonge. Kijk vanaf 45min tot 46:30

YouTube: TERUGKIJKEN: Persconferentie nieuwe coronamaatregelen; horeca sluit,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:10

Bloodclot

Jawier!

Zouden de besmettingen nu wat teruglopen komende week ivm vakanties van de scholen(VO)?

En na de vakanties zullen we weer een stijging zien. Zolang de drukke scholen open blijven waar geen 1,5 meter geldt (niet te handhaven) en 30-40 leerlingen die wisselen om het uur van lokaal, zie ik het aantal besmettingen niet drastisch dalen. Leerlingen besmetten leraren en (groot)ouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bloodclot schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:08:
Zouden de besmettingen nu wat teruglopen komende week ivm vakanties van de scholen(VO)?

En na de vakanties zullen we weer een stijging zien. Zolang de drukke scholen open blijven waar geen 1,5 meter geldt (niet te handhaven) en 30-40 leerlingen die wisselen om het uur van lokaal, zie ik het aantal besmettingen niet drastisch dalen. Leerlingen besmetten leraren en (groot)ouders.
Middelbare scholieren kun je beter op school zetten en ze voldoende huiswerk geven vrees ik. Die hebben nu een week niets te doen en gaan in die week echt niet alleen maar scrabbelen met moeders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00

Standeman

Prutser 1e klasse

zacht schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Middelbare scholieren kun je beter op school zetten en ze voldoende huiswerk geven vrees ik. Die hebben nu een week niets te doen en gaan in die week echt niet alleen maar scrabbelen met moeders.
Die van mij zit de hele dag op zijn kamer om Iron Hearts te spelen en anime te kijken :p

Het kan dus erg verschillen per geval..

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 14-10-2020 09:17 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Bloodclot schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:08:
Ik hoop alleen niet dat die dip dan gezien wordt als een "Kijk, de maatregelen werken" waardoor er weer te vroeg aan de knoppen wordt gedraaid.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:06
zacht schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Ik heb een aantal van die scholieren (gehad) en in de vakanties gaan ze om met een beperkte groep vrienden. Nu zeker, maar zonder beperkingen is dat nog steeds veel minder dan het aantal leeftijdsgenoten dat ze op school tegenkomen en waarmee ze in slecht geventileerde ruimtes zitten.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35
Toch blijf ik het raar vinden dat mensen nog steeds in groepen van 30! mogen samenkomen. Heeft iemand de rationale hiervoor ergens teruggelezen?

Contactberoepen vind ik ook raar, maar die zullen wel niet in de brononderzoeken als grote speler gezien worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Basekid schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:20:
Toch blijf ik het raar vinden dat mensen nog steeds in groepen van 30! mogen samenkomen. Heeft iemand de rationale hiervoor ergens teruggelezen?

Contactberoepen vind ik ook raar, maar die zullen wel niet in de brononderzoeken als grote speler gezien worden.
Vind vooral die uitvaarten met 100 of 250 man absoluut ridicuul.

Rest is denk ik vooral een keuze. Hoewel 4 buiten en 30 binnen idd beetje raar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Uit het NOS.nl liveblog:
OMT-advies: kijk of deel restaurants open kan
Het Outbreak Management Team heeft het kabinet aangeraden om te onderzoeken of restaurants zonder cafégelegenheid open kunnen blijven. Dat blijkt uit het advies van de deskundigen die maandag opnieuw bij elkaar kwamen over hoe het coronavirus het best kan worden aangepakt.

Aan het openhouden van die groep restaurants zouden wel voorwaarden moeten zitten, staat in het advies. De gezondheidscheck, registratie, zitplaatsen en anderhalve meter afstand moeten goed zijn geregeld en bedienend personeel moet een mondkapje of gelaatsscherm dragen.

"Het aantal gasten per tafel is dan gelimiteerd tot vier en het aantal placeringen per tafel per avond tot één. Bij voorkeur wordt de sluitingstijd vervroegd, bijvoorbeeld naar 22.00 uur. In alle gevallen dienen onbeperkte groepsvorming en onbeheersbare vervoersbewegingen voorkomen te worden."

De adviezen van het OMT worden door het kabinet regelmatig helemaal overgenomen. In dit geval is dat niet gebeurd; cafés en restaurants moeten vanaf vanavond 22.00 uur voorlopig de deuren sluiten. Alleen afhalen is nog mogelijk.
Link naar het advies: https://www.rijksoverheid.../10/14/advies-nav-80e-omt

Ik snap het eerlijk gezegd wel, dat het Kabinet heeft gekozen voor deze weg, dan zou je over 2 weken misschien wel kunnen zeggen we zien de besmettingen nu per dag afnemen en we gaan ruimte bieden om de restaurants weer (beperkt) te openen.

Er is nu gekozen voor een soort gulden middenweg vanuit de de adviezen van het OMT en het Red team, geen halve maatregelen en iets harder die hamer neer slaan.
Basekid schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:20:
Ben ik volledig met je eens, ik vraag me alleen af hoe je dit nu moet lezen? Binnen die groep van 30 mogen dus eigenlijk alleen kleine groepjes van maximaal 4 personen zitten?

Dus een groep van 10 medewerkers die een (noodzakelijke) cursus gaan volgen vanuit een bedrijf kunnen dan toch eigenlijk ook niet? Je bent met meer dan 4 maar met minder dan 30.

Ja ja ja, ik weet het spijkers en laag water maar ik snap de gedachte gang niet helemaal.

[ Voor 17% gewijzigd door TIGER1125 op 14-10-2020 09:28 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Godsamme... nog geen 24 uur na de aankondiging van de maatregelen en er wordt alweer -nota bene door OMT- aan de stoelpoten van het draagvlak gezaagd.

Kunnen we dan echt niks normaal doen hier? :X

edit: zie verdere posts. OMT advies was van vóór de maatregelen.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2020 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

TIGER1125 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:25:
Uit het NOS.nl liveblog:

[...]

Link naar het advies: https://www.rijksoverheid.../10/14/advies-nav-80e-omt

Ik snap het eerlijk gezegd wel, dat het Kabinet heeft gekozen voor deze weg, dan zou je over 2 weken misschien wel kunnen zeggen we zien de besmettingen nu per dag afnemen en we gaan ruimte bieden om de restaurants weer (beperkt) te openen.

Er is nu gekozen voor een soort gulden middenweg vanuit de de adviezen van het OMT en het Red team, geen halve maatregelen en iets harder die hamer neer slaan.
Ik mis een beetje de lange termijn visie. Wat als alles weer onder controle is, we gooien de boel weer open en de besmettingen lopen weer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zometeen is er weer een briefing: https://www.tweedekamer.n...n/livedebat/troelstrazaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35
Ik heb de laatste maanden het idee dat het OMT te veel in een fantasiewereld leeft: Zie bijv hun advies over mondkapjes: die helpen toch niet want we adviseren al thuisblijven bij klachten en 1.5m afstand houden.

In "de echte' wereld zie je dat we als bevolking zeer slecht zijn in het voldoen aan die twee regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
wildhagen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:14:
[...]

Aangezien de kans bestaat dat ze over vier weken nog steeds druk zijn met het verwerken van testen van deze week heb ik geen enkele hoop op verbetering. We hangen onszelf telkens op aan absolute testgetallen, terwijl het aantal testen stijgt. Het percentage besmettelijk is daarbij veel relevanter. Alles omrekenen naar 100k inwoners is op zich goed, maar geeft rare resultaten in kleine gemeenschappen, waarbij een gezin het gebied bijkans in code rood kan drukken.

Maar goed, Corona is bijna tijdzone gedreven. Aangezien elk land zijn eigen set maatregelen heeft, ben ik een beetje de draad kwijt wat wel en niet zou werken. Vooralsnog lijkt het virus zich weinig van al die maatregelen aan te trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAB2s5UGiMGy2WUCaCF12sYEFVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BopQPh2QjoiY0gEtIPPztrGI.png?f=user_large
MikeyMan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:26:
Godsamme... nog geen 24 uur na de aankondiging van de maatregelen en er wordt alweer -nota bene door OMT- aan de stoelpoten van het draagvlak gezaagd.

Welkom in Nederland. :P Bizar dat ze vorige keer strenger wilde en nu weer andersom.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125

Dit wist je, aangezien dat advies pas na de persconferentie gepubliceerd wordt, en als het Kabinet anders besluit krijg je dit soort "sensatie"artikelen.

Dat het niet handig is is een ander verhaal, maar ja anders is alles weer schimmig en geheim :9
souljah1h schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:26:
[...]

Ik mis een beetje de lange termijn visie. Wat als alles weer onder controle is, we gooien de boel weer open en de besmettingen lopen weer op?
Tja, daar is de routekaart toch voor? ...Open - dicht - open - dicht...

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 14-10-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:23

marapuru

db.

Eens. Dit is mijns inziens het hele probleem met de Nederlandse politiek. Er is altijd wel iets om af te zeiken en dat krijgt dan weer draagvlak. Omdat het wel beschouwd moet worden.

Dat eeuwige gepolder.... Gruwelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz

Inderdaad.... besmettingen in restaurants zullen veel lager liggen als in cafes. Maar als je de restaurants open laat dan gaat iedereen daar flink na zitten borrelen uiteraard..... het kan zo simpel zijn allemaal. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 23:58
Eens, maar wat is het alternatief? Je kunt de OMT-adviezen moeilijk openbaar maken voor de persconferentie en ze geheim houden lijkt me evenmin wenselijk.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stylezzz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Inderdaad.... besmettingen in restaurants zullen veel lager liggen als in cafes. Maar als je de restaurants open laat dan gaat iedereen daar flink na zitten borrelen uiteraard..... het kan zo simpel zijn allemaal. :(
Als die na de 2e leg om ~21.00 moeten sluiten voorkom je dat ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

voske schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Eens, maar wat is het alternatief? Je kunt de OMT-adviezen moeilijk openbaar maken voor de persconferentie en ze geheim houden lijkt me evenmin wenselijk.
Nou, ik roep zomaar wat:
- Als de de regels opgevolgd worden kunnen we over twee weken kijken of restaurants zonder cafes open kunnen?
- We hopen dat met deze strengere maatregelen de duur kan worden beperkt

Ga nou verdomme niet eerst zeuren dat de R harder omlaag moet, en dan alweer draagvlak onder een maatregel vandaan halen zeg.

Oh, wacht eens; my bad. De NOS neemt een loopje met het advies. Het is niet alsof het OMT nu met een nieuwe mededeling komt...

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

voske schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Geheim zijn ze al want ze zijn permanent uitgesloten van de WOB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 23:58
Stoney3K schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

En toch worden ze elke keer openbaar gemaakt door toezending ervan aan de Tweede Kamer.
MikeyMan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:34:
[...]
Oh, wacht eens; my bad. De NOS neemt een loopje met het advies. Het is niet alsof het OMT nu met een nieuwe mededeling komt...
De OMT-adviezen worden inderdaad altijd opgesteld voorafgaand aan de besluitvorming van de regering. Na de persconferentie gaat het OMT-advies samen met de brief van de minister over de maatregelen naar de Tweede Kamer.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Daar ging ik ook vanuit, maar is toch integraal vrijgegeven, zie eerdere link.
Daarin staat:
Horeca
Het OMT adviseert om cafés, eetcafés- en drinkgelegenheden te sluiten.
Afhalen van maaltijden kan wel mogelijk blijven. Het OMT is van mening dat
onderzocht zou moeten worden of eigenstandige restaurants (die niet een
primaire bijkomende functie van drinkgelegenheid hebben) open kunnen
blijven, mits de gezondheidscheck, registratie en placering en 1,5 m afstand
goed geregeld zijn, en bedienend personeel gebruik maakt van faceshields of
mondneuskapjes. Het aantal gasten per tafel is dan gelimiteerd tot 4, en het
aantal placeringen per tafel per avond tot één. Bij voorkeur wordt de
sluitingstijd vervroegd, bijv. om 22.00 uur. In alle gevallen dienen onbeperkte
groepsvorming en onbeheersbare vervoersbewegingen voorkomen te worden.
Hotels kunnen open blijven voor logies, waarbij de restauratie conform
bovenstaande geregeld is.
Ergo; 'onderzoek of restaurants open kunnen blijven' wat op zich prima zou kunnen inhouden dat er over twee weken bij afbuiging weer wat restaurants open kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09

codex

Geen OpenAI agent :)

Volgens mij is het OMT het adviesorgaan? In mijn optiek is het andersom, het kabinet besluit niet het advies van het OMT op te volgen.

Ik snap ook niet waarom restauranthouders moeten boeten. In veel restaurants zijn het voornamelijk tafels voor 2 personen op geruime afstand van andere gasten. In cafés zitten en staan mensen nog steeds in groepjes, met elkaar in gesprek.

Ik blijf het een bijzonder besluit vinden, zeker als je ziet dat er geen enkel advies is naar het hoger onderwijs om thuisleren te stimuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
[...]

Dat lijkt me niet bevordelijk voor het controleren van de macht als dat zo is.

Ik hoop heel erg dat het kabinet deze veredelde lockdown met beide handen aangrijpt om nou eens écht de randvoorwaarden voor een corona-proof maatschappij op orde te krijgen. Zoals het de afgelopen drie maanden is gegaan, werkt het in ieder geval niet. Zo ga je lockdown in en lockdown uit, daar heeft helemaal niemand baat bij.

Hopelijk gaat het kabinet nu alles op alles zetten om de testcapaciteit permanent enorm te verhogen, gaan ze sneltests uitrollen (beginnend bij vitale beroepen, daarna steeds voor meer mensen beschikbaar) en komt er een eenduidige lijn met communiceren. Geen individuele OMT-leden die in Jinek of de Vooravond zitten om hun mening te verkopen etc etc. Licht mensen voor hoe je goed een mondkapje moet gebruiken, want dan hebben die dingen wel nut.

Als ze dat voor elkaar krijgen is bijvoorbeeld de drempel om je te laten testen veel lager. Nu ligt bij de eerste de beste stijging de hele GGD gelijk op haar gat. Totaal niet wat je wil in een pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Als die na de 2e leg om ~21.00 moeten sluiten voorkom je dat ook.
Welke 2e leg? Ik denk dat een business model van iedereen een bord friet met appelmoes om 5 uur serveren en vervolgens tot 22 uur borrelen winstgevender is als elke tafel 2x op een avond een biefstuk of schnitzel te serveren met 3 bier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
MikeyMan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:37:
[...]

Daar ging ik ook vanuit, maar is toch integraal vrijgegeven, zie eerdere link.
Daarin staat:

[...]
Volgens mij is het gespreksverslag geheim, vanwege het feit dat de adviezen herleidbaar zouden kunnen zijn naar de adviseur.

De gedachtegang daarachter is volgens mij dat iemand vrijuit advies moet kunnen geven en niet beïnvloed kan worden door partijen die daar belang bij zouden hebben.

Beetje dit idee:
Viroloog x zegt alle horeca moet dicht, behalve de horeca in gebied X. Maanden later lekt uit dat horeca baas brede Harry bij viroloog X op de koffie geweest is om te zeggen dat gebied X open moet blijven (want daar zitten al zijn zaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reemprive schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Volgens mij is het OMT het adviesorgaan? In mijn optiek is het andersom, het kabinet besluit niet het advies van het OMT op te volgen.

Ik snap ook niet waarom restauranthouders moeten boeten. In veel restaurants zijn het voornamelijk tafels voor 2 personen op geruime afstand van andere gasten. In cafés zitten en staan mensen nog steeds in groepjes, met elkaar in gesprek.

Ik blijf het een bijzonder besluit vinden, zeker als je ziet dat er geen enkel advies is naar het hoger onderwijs om thuisleren te stimuleren.
Nou, het gaat vooral mis in de volgordelijkheid van berichtgeving en de formulering. Ik ging er onterecht vanuit dat het OMT vandaag nog even met additioneel advies kwam...

NOS Zegt vanmorgen: Het Outbreak Management Team heeft het kabinet aangeraden om te onderzoeken of restaurants zonder cafégelegenheid open kunnen blijven.

Onzorgvuldige formulering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
reemprive schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:40:
[...]
U zei?
- Onderwijs
Ofschoon het OMT constateert dat jongeren regelmatig besmet worden en zouden kunnen bijdragen aan de verspreiding van COVID-19, ziet zij bewust af van maatregelen gericht op scholen. Allereerst is er geen reden om beperkingen op te leggen aan het primair onderwijs, in die leeftijdscategorie komen weinig infecties voor. Er wordt wel een stijgend aantal infecties gezien onder jongeren en jongvolwassenen. Echter, gezien het grote belang van onderwijs voor het welzijn, de ontwikkeling en de gezondheid van kinderen en
jongeren, is het OMT van mening dat het voortgezet onderwijs open kan blijven op de wijze waarop dit nu georganiseerd is.

Ten aanzien van het middelbaar- en hoger onderwijs en het universitair onderwijs is het OMT verdeeld of hier een tijdelijk fysieke onderwijsstop passend is. Voor studenten zou duidelijk moeten zijn dat zij niet naar de onderwijslocatie komen tenzij dat echt noodzakelijk is. Praktijkonderwijs zou tot individuele stageperioden beperkt kunnen worden (met 1,5-meter-regels, etc.), en groepsstages opgeschort.
https://www.rijksoverheid.../10/14/advies-nav-80e-omt

[ Voor 12% gewijzigd door TIGER1125 op 14-10-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

TIGER1125 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

Volgens mij is het gespreksverslag geheim, vanwege het feit dat de adviezen herleidbaar zouden kunnen zijn naar de adviseur.

De gedachtegang daarachter is volgens mij dat iemand vrijuit advies moet kunnen geven en niet beïnvloed kan worden door partijen die daar belang bij zouden hebben.
Maar dan moet je de OMT leden ook verbieden om op persoonlijke titel hun mening te laten verkondigen bij Jinek.

Of, effectiever, laten we tijdens de pandemie gewoon Lubach en Jinek maar verbieden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stylezzz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

Welke 2e leg? Ik denk dat een business model van iedereen een bord friet met appelmoes om 5 uur serveren en vervolgens tot 22 uur borrelen winstgevender is als elke tafel 2x op een avond een biefstuk of schnitzel te serveren met 3 bier.
Meestal heb je een zitting om 17.00 en 19.00 om nog enigszins wat omzet te draaien. Om 21.00 de tent dan dicht. En dan kan ik het OMT wel volgen dat restaurants open zouden mogen blijven, maar zaken met een toog (cafe's, kroegen, etc) dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Maar dan moet je de OMT leden ook verbieden om op persoonlijke titel hun mening te laten verkondigen bij Jinek.

Of, effectiever, laten we tijdens de pandemie gewoon Lubach en Jinek maar verbieden. ;)
Met dat mening-gegooi van Kuipers, Van Dissel, OMT en zelfs de knuffelbare Gommers heb ik het ook gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Meestal heb je een zitting om 17.00 en 19.00 om nog enigszins wat omzet te draaien. Om 21.00 de tent dan dicht. En dan kan ik het OMT wel volgen dat restaurants open zouden mogen blijven, maar zaken met een toog (cafe's, kroegen, etc) dicht.
Denk dat het wel lastig is om het onderscheid te maken tussen een eetcafe en een restaurant op een gegeven moment. Of gaan alleen sterrenrestaurants open? Zou Katja hier iets mee van doen hebben? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Stoney3K schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Je zou verwachten dat ze dat nu al eens geleerd zouden hebben, tegen de leden van het OMT en het RIVM om minder in de media te komen.

Maar las van de week dat daar wel enige kritiek op was, en dat het ondermijnend werkt ten aanzien van het kabinetsbeleid.

Verbieden van Lubach en Jinek vind ik wat overdreven, (maar ik snap je punt ;) ) en tegen geluid mag best gehoord worden en je mag als RIVM best daar ook weer een tegen woord tegenover zetten. Je moet alleen voorkomen dat ze inderdaad op persoonlijke titel gaan lopen roepen "ik vond dat het anders moest"

Verduidelijking:
De medewerker vanuit het RIVM of lid van het OMT zit er dan om het Kabinetsbeleid te verdedigen, ik zie dat ik dat wat onhandig verwoord heb.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 14-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
TIGER1125 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:25:
Uit het NOS.nl liveblog:

Lijkt me bij voorbaat een kansloze excercitie. Voordat je maatregelen gaat afschalen heb je ruimte nodig om te bewegen. Dat gaat je niet lukken in 2 weken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ijdod schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Lijkt me bij voorbaat een kansloze excercitie. Voordat je maatregelen gaat afschalen heb je ruimte nodig om te bewegen. Dat gaat je niet lukken in 2 weken.
Als je er vanuit gaat dat de maatregelen van 2 weken geleden ook langzaam doorwerken zou er wel iets mogelijk moeten zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

En als je een restaurant met bar hebt? ;) helaas, ik denk dat het alleen maar ruimte geeft om de randjes verder op te zoeken. En dat moeten we op dit moment echt niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stylezzz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

En als je een restaurant met bar hebt? ;) helaas, ik denk dat het alleen maar ruimte geeft om de randjes verder op te zoeken. En dat moeten we op dit moment echt niet willen.
Elk restaurant heeft een bar. Het gaat erom dat je alleen maar mocht zitten aan tafel om te eten. Althans dat was de regel meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:30:
[...] We hangen onszelf telkens op aan absolute testgetallen, terwijl het aantal testen stijgt. Het percentage besmettelijk is daarbij veel relevanter. Alles omrekenen naar 100k inwoners is op zich goed, maar geeft rare resultaten in kleine gemeenschappen, waarbij een gezin het gebied bijkans in code rood kan drukken.

[Afbeelding]
Dat is natuurlijk het lastige. Testcapaciteit is niet oneindig maar nu zeker niet afdoende. De cijfers van nu kan je zeker niet vergelijken met de eerste golf. Daarnaast is het maar de vraag of zo'n afbeelding van Europa een goed beeld laat zien, zeker zonder context over verschillen in testaanpak (volume, wie en wanneer, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:24

Pierre

Van nature lui!

Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

Elk restaurant heeft een bar. Het gaat erom dat je alleen maar mocht zitten aan tafel om te eten. Althans dat was de regel meen ik.
Geen idee welke restaurants jij komt maar die waar ik kom hebben geen bar kan ik je zeggen.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
TIGER1125 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Je zou verwachten dat ze dat nu al eens geleerd zouden hebben, tegen de leden van het OMT en het RIVM om minder in de media te komen.

Maar las van de week dat daar wel enige kritiek op was, en dat het ondermijnend werkt ten aanzien van het kabinetsbeleid.

Verbieden van Lubach en Jinek vind ik wat overdreven, (maar ik snap je punt ;) ) en tegen geluid mag best gehoord worden en je mag als RIVM best daar ook weer een tegen woord tegenover zetten. Je moet alleen voorkomen dat ze inderdaad op persoonlijke titel gaan lopen roepen "ik vond dat het anders moest"
Die laatste alinea vind ik wat tegenstrijdig. Sowieso: als er één ding duidelijk geworden is tijdens deze pandemie is dat wij ons slecht aan simpele regels kunnen houden. Door publiekelijk als beleidsbepalend en/of adviserend 'expert' ook nog eens aan de stoelpoten van de vrij simpele regels te gaan zagen gaat niet bevorderlijk zijn voor het algemene we-houden-ons-aan-de-regels.
Zit je in zo'n rol, dan hoor je dat advies en beleid te steunen, of je het er nu mee eens bent of niet.
Ik ben het ook wel eens niet eens met het beleid van mijn werkgever, maar het komt niet in mijn hoofd op omdat extern te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Dan sluit je die bar, zorg je dat er niemand bij kan, verpakt hem in prikkeldraad. Hoe moeilijk is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Pierre schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:58:
[...]

Geen idee welke restaurants jij komt maar die waar ik kom hebben geen bar kan ik je zeggen.
Grappig. Het gros die ik ken hebben in de regel een bar waar je af kan rekenen. Zeg maar model eetcafe zonder barkrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Rannasha schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

Ik ben het met je eens dat het overgrote deel niet kan worden vastgesteld en dat is een probleem.

Maar ook bij horeca gold een registratieplicht en dan kom je in dezelfde situatie als bijvoorbeeld een school mbt bco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Het makkelijkste is gewoon restaurants open, maar geen alcohol laten schenken.

Dan zullen de 'kroeg/cafe' zaken ook niet open gaan, omdat die puur op de alcohol leunen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik denk dat ook dit een kuil is die elders gegraven is. Het verhaal rond Team Red, onduidelijkheid welke adviezen er overgenomen zijn, en welke niet. Maar wel lekker naar het OMT laten wijzen van 'hullie hebben het gedaan'. Dan mag je daarin ook weerwoord geven.

Overigens zie ik niet helemaal hoe dit de zaak ondermijnd... anders dan bij mensen die toch al redenen zoeken om zich ergens niet aan te hoeven houden. Die gaan ze toch wel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
zacht schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:58:
[...]

Die laatste alinea vind ik wat tegenstrijdig. Sowieso: als er één ding duidelijk geworden is tijdens deze pandemie is dat wij ons slecht aan simpele regels kunnen houden. Door publiekelijk als beleidsbepalend en/of adviserend 'expert' ook nog eens aan de stoelpoten van de vrij simpele regels te gaan zagen gaat niet bevorderlijk zijn voor het algemene we-houden-ons-aan-de-regels.
Zit je in zo'n rol, dan hoor je dat advies en beleid te steunen, of je het er nu mee eens bent of niet.
Ik ben het ook wel eens niet eens met het beleid van mijn werkgever, maar het komt niet in mijn hoofd op omdat extern te bespreken.
Ik bedoelde te zeggen dat dat lid van het OMT of de medewerker van het RIVM daar dan in de hoedanigheid van de overheid zit om het beleid te verdedigen en dan een tegengeluid kan geven richting de tegenstanders van dat beleid, in plaats van dat via losse nieuwsberichten te doen.

Wat onhandig verwoord van mijn kant :)

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 14-10-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ga nou verdomme niet eerst zeuren dat de R harder omlaag moet, en dan alweer draagvlak onder een maatregel vandaan halen zeg.
Wellicht een mislukte poging tot perspectief? Zogenaamd enkel vier weken van dit leek ook een poging tot perspectief.

Moet bekennen dat ze mij wel kwijt zijn geraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
YakuzA schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:01:
Het makkelijkste is gewoon restaurants open, maar geen alcohol laten schenken.

Dan zullen de 'kroeg/cafe' zaken ook niet open gaan, omdat die puur op de alcohol leunen.
De inkomsten in de horeca zitten vooral in het drinken heb ik begrepen, minder in het eten. Vraag is of het rendabel is dan om de tent open te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mfpower schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Maar ook bij horeca gold een registratieplicht en dan kom je in dezelfde situatie als bijvoorbeeld een school mbt bco.
Mijn ervaring met horeca is beperkt maar die registratieplicht was echt een lachtertje. Net zoals afstand houden afdwingen.

Hoe het OMT met droge ogen een plan als 'laten we elke tafel maar 1 keer per avond gebruiken' kan bedenken kan ik echt niet bevatten. Het is alsof er een soort competitie was wie de meest onhandhaafbare regel kan verzinnen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 22:54
benchMarc schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:06:
[...]
Jawel dat wordt wel gezegd. Het klopt niet wat jij zegt over dat alle leeftijden evenredig werden getroffen. Of ja, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dus niet volgens de Jonge. Kijk vanaf 45min tot 46:30

YouTube: TERUGKIJKEN: Persconferentie nieuwe coronamaatregelen; horeca sluit,...
"De oudere leeftijd". Dus niet... De ouderen. "Ander type generatie", dus niet "de mensen van 1920-1950".
Uiteindelijk zal de verdeling evenredig zijn geweest. Wat is je discussiepunt eigenlijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
IJzerlijm schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

Mijn ervaring met horeca is beperkt maar die registratieplicht was echt een lachtertje. Net zoals afstand houden afdwingen.

Hoe het OMT met droge ogen een plan als 'laten we elke tafel maar 1 keer per avond gebruiken' kan bedenken kan ik echt niet bevatten. Het is alsof er een soort competitie was wie de meest onhandhaafbare regel kan verzinnen.
Het is aan het OMT om een risico-inschatting te maken: onder welke voorwaarden een restaurant open zou kunnen. Het is aan de politiek om de haalbaarheid van die voorwaarden te beoordelen.

Goede scheiding tussen OMT en beleidsmakers.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Wellicht een mislukte poging tot perspectief? Zogenaamd enkel vier weken van dit leek ook een poging tot perspectief.

Moet bekennen dat ze mij wel kwijt zijn geraakt.
Tsjah, perspectief...
Dat lijkt me vragen om het onmogelijke.

Tenminste; de wortel dat we naar de 1 juli situatie terug kunnen, en dit vrij lang kunnen volhouden zonder verdere maatregelen, MITS iedereen zich aan de basisregels houdt, is blijkbaar niet genoeg.

Maar nogmaals; de NOS brengt het een beetje alsof het OMT ná de aankondiging nog even advies ging geven. Maar het is dus precies andersom; het komt uit het OMT Advies van vóór de aankondiging.

@ijdod dat maakt m.i. het verhaal heel wat anders; ik dacht in eerste instantie op basis van het NOS bericht dat het OMT Nog even met een nabrander kwam in de vorm van "Ja maar de restaurants kunnen wel open blijven". In plaats van dat ze op voorhand het advies hebben gegeven om het te onderzoeken.

@YakuzA Als ik cola moet gaan zitten drinken bij mijn haute cuisine, neem ik het liever mee naar huis.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2020 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Nou, ik roep zomaar wat:
- Als de de regels opgevolgd worden kunnen we over twee weken kijken of restaurants zonder cafes open kunnen?
- We hopen dat met deze strengere maatregelen de duur kan worden beperkt

Die 0.8 waar ze op mikken zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Het zit zelfs minder onder de 1 dan we er eerst boven zaten (1.3), zo duurt het maanden om weer minder besmettingen te krijgen.
Het doel is ook helemaal niet om het virus uit te roeien, het doel is zoals Rutte in maart al zei een geleidelijke verspreiding van het virus. Het wordt niet meer gezegd, maar het resultaat is nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Leon Zwiers schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

Zal de drempel om lekker te gaan shoppen wellicht wat verhogen.
Ik denk het niet, mensen blijven nu al weg: https://www.ad.nl/economi...nwege-mondkapje~a079f162/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik blijf het vreemd vinden dat middelbare en hogere scholen compleet buiten schot blijven nu terwijl die de brandhaarden veroorzaken, maar de horeca weer de lul is. Terwijl die nauwelijks bijdragen aan de brandhaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
zacht schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

Dan sluit je die bar, zorg je dat er niemand bij kan, verpakt hem in prikkeldraad. Hoe moeilijk is het?
Maar er moet toch geld verdient worden? ;) nee, laten we het gewoon helder en simpel houden voor iedereen. Persoonlijk ken ik al een sportkantine die zichzelf maar tot horeca heeft gebombardeerd om open te kunnen blijven de afgelopen weken. Moet je niet willen, maar goed hij kan nu alsnog de deur op slot doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Veel mensen winkelen graag voor de gezelligheid. Met de huidige regelgeving en nu die belachelijke mondkapjes zal het niet beter worden om voor je plezier te gaan winkelen.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Maar er moet toch geld verdient worden? ;) nee, laten we het gewoon helder en simpel houden voor iedereen. Persoonlijk ken ik al een sportkantine die zichzelf maar tot horeca heeft gebombardeerd om open te kunnen blijven de afgelopen weken. Moet je niet willen, maar goed hij kan nu alsnog de deur op slot doen.
Absoluut. Mijn reactie was gericht op het eeuwige grens-opzoeken waar dit land last van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:19
Redax schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Veel mensen winkelen graag voor de gezelligheid. Met de huidige regelgeving en nu die belachelijke mondkapjes zal het niet beter worden om voor je plezier te gaan winkelen.
Voor je plezier winkelen was toch al geen goed idee de afgelopen weken. Het AD artikel is sowieso ontzettend suggestief. De grootste reden dat de winkelstraten in Amsterdam en de andere grote steden leeg zijn, is juist omdat de regio wegblijft. Mondkapjes of niet, als jouw gemeente de helft of een derde van het aantal besmettingen heeft als Amsterdam, dan ga je de ellende natuurlijk niet opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ShellGhost schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:36:
Ik blijf het vreemd vinden dat middelbare en hogere scholen compleet buiten schot blijven nu terwijl die de brandhaarden veroorzaken, maar de horeca weer de lul is. Terwijl die nauwelijks bijdragen aan de brandhaarden.
Lees het eerder gelinkte OMT advies zou ik zeggen.

Tevens:
https://www.hartvannederl...meest-positief-op-corona/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Kan Kuipers alsjeblieft aan de kant geschoven worden? Wordt echt pissig als hem hoor praten.
Alleen maar aan het zeiken, klagen, mekkeren, claims maken die nooit uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
https://www.telegraaf.nl/...men-nemen-met-de-week-toe
https://www.volkskrant.nl...-van-tweede-golf~b49c56b3
https://www.hartvannederl...-middelbare-school-soest/

Uit je eigen bron:
Cijfers van het RIVM tonen volgens KHN aan dat slechts 3,9 procent van alle besmette personen te herleiden is naar de horeca. Dat zijn 165 personen in één week afgezet tegen 15 miljoen horecabezoeken per week, benadrukt KHN. Daarmee is de besmettingskans volgens de belangenorganisatie maar 0,001 procent.
Je punt is?

[ Voor 21% gewijzigd door ShellGhost op 14-10-2020 10:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ShellGhost schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:36:
3% noem ik niet nauwelijks (t.o.v. 3.8%) en daarbij heb je dus nog 70% onbekend waar ongetwijfeld ook gevallen zitten die via de horeca zijn besmet. Zo groot is dat verschil dus niet. Daarbij komt nog kijken dat BCO veel eenvoudiger / makkelijker is op scholen (je weet wie er is) dan in de horeca met constant verschillende samenstellingen qua bezoekers.
In het beperken van het sociale contact en het aantal reisbewegingen is de Horeca laaghangend fruit, lager dan educatie.

Het kabinet vind tevens dat educatie belangrijker is dan bier drinken tussen onbekenden en de omzet van die ondernemers. Het is een keuze die ze hebben gemaakt die waarschijnlijk het meeste effect op de R waarde heeft.

* de percentages heb ik uit mijn geheugen, dus misschien wijkt het af
ShellGhost schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:48:
Kan Kuipers alsjeblieft aan de kant geschoven worden? Wordt echt pissig als hem hoor praten.
Hij schetst een realistische scenario's. Daar komt geen zeiken, klagen of mekkeren bij kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Standeman op 14-10-2020 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Horeca vind je net zo belangrijk als scholen?
Nogmaals; lees het OMT advies voordat je begint te ranten. Er is een afweging gemaakt.
En ook hier geldt; je kunt de horeca wellicht (Deels) open houden als je de scholen sluit. Maar niet allebei dus. En dan is de keuze gemaakt om de scholen wel en de horeca niet open te houden.

Zoals ook degenen in dit topic die leraar zijn aangeven; de impact van sluiting is gigantisch. Niet alleen op de leerling, maar ook de ouders en leraren.

Daarnaast; zoals @Standeman al aangeeft; het is momenteel varen op de percentages van de bekende gevallen. Ofwel; de besmettingen die simpel terug te herleiden waren.
Welke besmettingen zijn intrinsiek moeilijker terug te herleiden? Juist; kroegbezoek.

Overigens; disclaimer; ik heb geen kinderen, en ga wel graag uit eten of naar de kroeg...

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Standeman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

3% noem ik niet nauwelijks (t.o.v. 3.8%) en daarbij heb je dus nog 70% onbekend waar ongetwijfeld ook gevallen zitten die via de horeca zijn besmet. Zo groot is dat verschil dus niet. Daarbij komt nog kijken dat BCO veel eenvoudiger / makkelijker is op scholen (je weet wie er is) dan in de horeca met constant verschillende samenstellingen qua bezoekers.
In het beperken van het sociale contact en het aantal reisbewegingen is de Horeca laaghangend fruit, lager dan educatie.

Het kabinet vind tevens dat educatie belangrijker is dan bier drinken tussen onbekenden en de omzet van die ondernemers. Het is een keuze die ze hebben gemaakt die waarschijnlijk het meeste effect op de R waarde heeft.

* de percentages heb ik uit mijn geheugen, dus misschien wijkt het af

[...]

Hij schetst een realistische scenario's. Daar komt geen zeiken, klagen of mekkeren bij kijken.
Tot nu toe zit hij er regelmatig naast. Dus zo realistisch is het niet. Paniekzaaiers kunnen we nu niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ShellGhost schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Tot nu toe zit hij er regelmatig naast. Dus zo realistisch is het niet. Paniekzaaiers kunnen we nu niet gebruiken.
En je onderbouwing daarvan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
MikeyMan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Horeca vind je net zo belangrijk als scholen?
Nogmaals; lees het OMT advies voordat je begint te ranten. Er is een afweging gemaakt.
En ook hier geldt; je kunt de horeca wellicht (Deels) open houden als je de scholen sluit. Maar niet allebei dus. En dan is de keuze gemaakt om de scholen wel en de horeca niet open te houden.

Zoals ook degenen in dit topic die leraar zijn aangeven; de impact van sluiting is gigantisch. Niet alleen op de leerling, maar ook de ouders en leraren.

Daarnaast; zoals @Standeman al aangeeft; het is momenteel varen op de percentages van de bekende gevallen. Ofwel; de besmettingen die simpel terug te herleiden waren.
Welke besmettingen zijn intrinsiek moeilijker terug te herleiden? Juist; kroegbezoek.
Dus het apparaat wat het minste veroorzaakt wordt gesloten terwijl datgene wat bewezen brandhaarden zijn blijft open.
De scholen zijn in Maart en later ook dicht geweest. Ja, was niet leuk en gaf aardig wat problemen, maar die zijn ook opgelost voor een deel.
Maar nu doen alsof de horeca schuldig is aan de brandhaarden en de scholen compleet negeren in de waarschuwingen van Rutte is bullshit.
Ga dan over op een 50/50 systeem. Dan doe je in ieder geval nog iets aan de brandhaarden.
Desnoods sneltesten op school. Wil je naar binnen: sneltest verplicht. Ben je besmet, opzouten voor 10 dagen. Dat zet pas zoden aan de dijk. Weet je meteen wie het was, en kan meteen de familie getest worden en in quarantaine gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Standeman hij zegt dingen die @ShellGhost niet leuk vindt, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 14-09 13:19
Scholen sluiten heeft een dubbele impact: Zowel schade in de ontwikkeling van de kinderen, als direct een 15% lagere economische output omdat alle werkende ouders thuis komen te zitten.

De horeca zal daar altijd aan ondergeschikt zijn als ze dus extra maatregelen zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ShellGhost schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Dus het apparaat wat het minste veroorzaakt wordt gesloten terwijl datgene wat bewezen brandhaarden zijn blijft open.
De scholen zijn in Maart en later ook dicht geweest. Ja, was niet leuk en gaf aardig wat problemen, maar die zijn ook opgelost voor een deel.
Maar nu doen alsof de horeca schuldig is aan de brandhaarden en de scholen compleet negeren in de waarschuwingen van Rutte is bullshit.
Ga dan over op een 50/50 systeem. Dan doe je in ieder geval nog iets aan de brandhaarden.
Desnoods sneltesten op school. Wil je naar binnen: sneltest verplicht. Ben je besmet, opzouten voor 10 dagen. Dat zet pas zoden aan de dijk. Weet je meteen wie het was, en kan meteen de familie getest worden en in quarantaine gezet worden.
Nee... Voor de zoveelste keer; het gaat niet om 'veroorzaakt', het gaat om 'teruggevonden veroorzaker'. Twee heel erg verschillende zaken.

Beiden hebben een bijdrage aan de verspreiding.
Hoe groot die bijdrage is; is in beide gevallen moeilijk exact te zeggen. Maar ik denk dat we wel kunnen aannemen dat een besmetting op school vaker te herleiden is dan een besmetting in de Horeca.

Dus; scholen zijn relatief oververtegenwoordigd in de 'gevonden' bronnen, waar er bij de horeca in veel grotere mate een ondervertegenwoordiging is.

Wetende dat ze beiden een bijdrage hebben; zou je aan beiden iets kunnen doen.
Maar dan komt de afweging; wat vinden we belangrijker; vreten en zuipen of sociale ontwikkeling en opleiding?

Daarnaast heeft Rutte gisteren letterlijk gezegd dat het niet veel (teruggevonden) brandhaarden zijn, maar als ze teruggevonden worden; dit vaak gelijk grote getallen betreft. 300 man die besmet raken in Bar het Tapje zorgen voor een hele grote verspreiding. Die gaan naar huis en besmetten hun gezinsleden. En dat is in het geval je het nog terug weet te herleiden.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 14-10-2020 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:11

MLLL

Palm Treo 650

Soccer98 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:30:
[...]

Het punt is dat MLL zich loopt te ergeren als mensen vragen of ze samen mogen sporten. Het is heel simpel: zo lang je afstand houdt, mag je met maximaal vier mensen buiten een balletje trappen of hardlopen.

Vervolgens vraagt MLL zich af hoe moeilijk het is om thuis te blijven en vul je dus voor die mensen in dat ze dat maar ook moeten/mogen doen, terwijl je zeker nog het één en ander mogen doen buiten en samen.

Dat mensen er geen moeite mee hebben om een tijdje vooral binnen te zetten, betekent niet dat anderen (die er wellicht wel meer moeite mee hebben) dat dan maar ook moeten. Dat vind ik dus een wat makkelijke opmerking.
Je verdraait de boel wel een beetje erg vind je niet?

Knap dat je uit mijn korte reactie zoveel kan aannames doen.

Het beste is gewoon om zoveel mogelijk thuis te blijven, sporten kun je ook in je eentje, waarom zou dan het kat op het spek binden om met zoveel mensen als toegestaan te gaan sporten?

Altijd maar de grenzen blijven opzoeken, daar word ik moe van. :O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Blijkbaar is de groei eind september en begin oktober net iets minder hard gegaan dan in eerste instantie voorspeld is, maar de lijn volgt exact de trend (maar een week later) als de voorspelling en laat een flinke stijging zien. Die 40% lijkt veel, maar alleen voor mensen die niet begrijpen wat exponentiële groei betekend.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EkNmn-vU4AA78ik?format=jpg&name=medium
Jij doet alsof hij er enorm naast zit, maar dat zit hij helemaal niet. Dit is echt spijkers op laag water zoeken. Elk klein dingetje aangrijpen om flink te kunnen schreeuwen.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 14-10-2020 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ShellGhost schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:48:
Ik snap het probleem dataommigen hebben met Kuipers echt niet. Hij communiceert super duidelijk en is geduldig in het beantwoorden van vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
MikeyMan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Nee... Voor de zoveelste keer; het gaat niet om 'veroorzaakt', het gaat om 'teruggevonden veroorzaker'. Twee heel erg verschillende zaken.

Beiden hebben een bijdrage aan de verspreiding.
Hoe groot die bijdrage is; is in beide gevallen moeilijk exact te zeggen. Maar ik denk dat we wel kunnen aannemen dat een besmetting op school vaker te herleiden is dan een besmetting in de Horeca.

Dus; scholen zijn relatief oververtegenwoordigd in de 'gevonden' bronnen, waar er bij de horeca in veel grotere mate een ondervertegenwoordiging is.

Wetende dat ze beiden een bijdrage hebben; zou je aan beiden iets kunnen doen.
Maar dan komt de afweging; wat vinden we belangrijker; vreten en zuipen of sociale ontwikkeling en opleiding?

Daarnaast heeft Rutte gisteren letterlijk gezegd dat het niet veel (teruggevonden) brandhaarden zijn, maar als ze teruggevonden worden; dit vaak gelijk grote getallen betreft. 300 man die besmet raken in Bar het Tapje zorgen voor een hele grote verspreiding. Die gaan naar huis en besmetten hun gezinsleden. En dat is in het geval je het nog terug weet te herleiden.
Rutte heeft ook gezegd dat het sluiten van de horeca niet veel gaat bijdragen aan het tegenhouden van de verspreiding.
Dus richt je dan op datgene wat wel voor flinke verspreidingen zorgt.
Je kan het niet leuk vinden, maar dat veranderd niks aan het feit dat scholen een grotere verspreiding hebben dan zeg een restaurant.
Maar dat is blijkbaar een taboe om te zeggen, zorg dat je dat aanpakt wat voor de grootste verspreiding zorgt. Stel je voor dat het echt zou werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Standeman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Blijkbaar is de groei eind september en begin oktober net iets minder hard gegaan dan in eerste instantie voorspeld is, maar de lijn volgt exact de trend (maar een week later) als de voorspelling en laat een flinke stijging zien. Die 40% lijkt veel, maar alleen voor mensen die niet begrijpen wat exponentiële groei betekend.

[Afbeelding]
Jij doet alsof hij er enorm naast zit, maar dat zit hij helemaal niet. Dit is echt spijkers op laag water zoeken. Elk klein dingetje aangrijpen om flink te kunnen schreeuwen.
40% is veel, hoe je het ook wend of keert. Kuipers zat er weer naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
MLLL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Je verdraait de boel wel een beetje erg vind je niet?

Knap dat je uit mijn korte reactie zoveel kan aannames doen.

Het beste is gewoon om zoveel mogelijk thuis te blijven, sporten kun je ook in je eentje, waarom zou dan het kat op het spek binden om met zoveel mensen als toegestaan te gaan sporten?

Altijd maar de grenzen blijven opzoeken, daar word ik moe van. :O
Wellicht dat ik je post iets te letterijk interpreteer, ja. Ik zie er zelf in ieder geval niet zo veel problemen mee als mensen zich aan het maximaal aantal houden, mits afstand gehouden kan worden. Ik kan er opzich wel inkomen dat je dat onverstandig acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:47
Uit het advies:
"Ofschoon het OMT constateert dat jongeren regelmatig besmet worden en
zouden kunnen bijdragen aan de verspreiding van COVID-19, ziet zij bewust
af van maatregelen gericht op scholen. Allereerst is er geen reden om
beperkingen op te leggen aan het primair onderwijs, in die leeftijdscategorie
komen weinig infecties voor."

Mijn vriendin werkt in het basisonderwijs en wij zitten nu thuis vanwege Corona besmetting. In een week tijd zijn op haar school 8 leerkrachten besmet. Ik kan niet zoveel meer met het advies waar de instellingen mee komen. Een stagiaire op de school had de GGD gebeld omdat hij een loopneus had, maar met neusspray had hij nergens last meer van....hij mocht van de GGD gewoon naar school. Vorige persconferentie werden op verschillende plekken maatregelen aangescherpt omdat het virus teruggedrongen moest worden....tegelijk mogen kinderen met klachten tot 12 jaar gewoon naar school zonder getest te hoeven worden. Sorry hoor, maar alle logica ontgaat mij. Wij zitten nu met Corona thuis dankzij dit fantastische beleid. Voor ons verloopt het tot nu toe gelukkig mild. Andere leerkrachten van de 8 zijn er minder best aan toe. Het heeft slechts 7 weken geduurd sinds de zomervakantie dat de school een brandhaard was... en deze school is niet de enige hier in de regio. Scholen sluiten is misschien niet de oplossing. Maar laat op zijn minst kinderen met klachten gewoon thuisblijven. En laat de instanties ook een keer met consequent advies komen. Heb nu al geregeld advies van GGD etc gezien waarbij ik denk... huh?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ShellGhost schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

40% is veel, hoe je het ook wend of keert. Kuipers zat er weer naast.
Ok, je weet dus niet wat exponentiële groei betekend. Dat is dan duidelijk. Tevens ga weer niet inhoudelijk op argumenten. Leuk dat je vanuit de onderbuik allemaal zaken post, maar hout snijden doet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

RemcoDelft schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:26:
[...]

Die 0.8 waar ze op mikken zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Het zit zelfs minder onder de 1 dan we er eerst boven zaten (1.3), zo duurt het maanden om weer minder besmettingen te krijgen.
Het doel is ook helemaal niet om het virus uit te roeien, het doel is zoals Rutte in maart al zei een geleidelijke verspreiding van het virus. Het wordt niet meer gezegd, maar het resultaat is nog steeds hetzelfde.
Ja inderdaad. Die groepsimmuniteit was vanaf begin al een faal, maar volgens mij is het in de hogere regionen nooit echt losgelaten. Nu zeggen ze dat het een bij-effect is, maar zelfs dat is maar de vraag gezien de duur van immuniteit een grote vraag is.

Volksgezondheid is ook maar een semi-prioriteit; anders zouden ze echt wel meer maatregelen op scholen kunnen nemen bijvoorbeeld waar je een mooie balans zoekt tussen maatregelen en voortgang onderwijs. Het enige argument is overbelasting van de zorg voorkomen, maar eigenlijk vind ik dat ook maar halfslachtig: zolang de zorg het aan kan is het blijkbaar prima dat mensen al zijn het er minder maar doodgaan op IC's of langetermijn klachten krijgen.

Ook een werkend vaccin is nog een enorm vraagteken. Die wortel kan en mag je niet voorhouden aan de bevolking. Er moet ook een alternatief zijn.

Dit alles maakt dat het doel en de exitstrategie niet helder is. Van mij mogen ze dan eerlijk zijn. Zeg dan: we gaan het uitzingen en er vindt een ramp in slow-motion plaats. Iedereen gaat langzaam het virus krijgen, wordt er mogelijk doodziek van maar we belasten de zorg niet zodat er maximum care plaatsvindt. Je kunt dan ook niet meer aankomen met het beschermen van risicogroepen, want dat kan dan simpelweg niet. Dat doen we nu ook niet, want daarvoor is eigenlijk nog teveel open. De enige manier om dat voor elkaar te krijgen is zo snel mogelijk terug naar de zomer-situatie en dat kan alleen met een heftige lockdown. Dat doen we nu niet, maar vanwege de gebrekkige communicatie is me echt helemaal niet helder wat de visie is achter de strategie

Het komt op mij neer: we modderen aan zodat het allemaal nét goed gaat in de zorg; maar we maken geen radicale keuzes om echt de kwetsbaren te beschermen (maar ook de niet-kwetsbaren kunnen heel ziek worden) dus uiteindelijk is het aanmodderen én ieder voor zich zonder zicht op een einde aan deze ellende.
Tomcatter_31 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Uit het advies:

Mijn vriendin werkt in het basisonderwijs en wij zitten nu thuis vanwege Corona besmetting. In een week tijd zijn op haar school 8 leerkrachten besmet. Ik kan niet zoveel meer met het advies waar de instellingen mee komen. Een stagiaire op de school had de GGD gebeld omdat hij een loopneus had, maar met neusspray had hij nergens last meer van....hij mocht van de GGD gewoon naar school. Vorige persconferentie werden op verschillende plekken maatregelen aangescherpt omdat het virus teruggedrongen moest worden....tegelijk mogen kinderen met klachten tot 12 jaar gewoon naar school zonder getest te hoeven worden. Sorry hoor, maar alle logica ontgaat mij. Wij zitten nu met Corona thuis dankzij dit fantastische beleid. Voor ons verloopt het tot nu toe gelukkig mild. Andere leerkrachten van de 8 zijn er minder best aan toe. Het heeft slechts 7 weken geduurd sinds de zomervakantie dat de school een brandhaard was... en deze school is niet de enige hier in de regio. Scholen sluiten is misschien niet de oplossing. Maar laat op zijn minst kinderen met klachten gewoon thuisblijven. En laat de instanties ook een keer met consequent advies komen. Heb nu al geregeld advies van GGD etc gezien waarbij ik denk... huh?
Dit dus! Het gaat helemaal niet om de volkgezondheid! Jullie worden ziek, hopelijk knap je snel op maar het virus gaat op deze manier gewoon de maatschappij in en de "kwetsbaren" worden helemaal niet beschermd! Ja onderwijs is belangrijk, maar op deze manier worden de belangrijkste doelstellingen helemaal niet bereikt. Ik snap ook echt niet meer wat ze aan het doen zijn, en intussen mogen wij niet meer met een bevriende familie een boswandeling maken want > 4 personen al is het risico van besmetting vrijwel afwezig. Een van de weinige dingen die kunnen en die mij nog "sane" houden in deze tijd.

[ Voor 31% gewijzigd door Mfpower op 14-10-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:20
Soccer98 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Wellicht dat ik je post iets te letterijk interpreteer, ja. Ik zie er zelf in ieder geval niet zo veel problemen mee als mensen zich aan het maximaal aantal houden, mits afstand gehouden kan worden. Ik kan er opzich wel inkomen dat je dat onverstandig acht.
Op zich is dat geen probleem nee. Echter lezen sommigen "maximaal" als een soort combinatie van minimaal en maximaal.

Je kan er natuurlijk ook zelf voor kiezen om dus niet die 4 aan te houden maar bijvoorbeeld 2, ipv "oh dus in die gevallen 30, maar daar weer 4 dus als ik het zus en zo aanpak rek ik het net op binnen de regels".

En die insteek is best wel irritant imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Standeman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Ok, je weet dus niet wat exponentiële groei betekend. Dat is dan duidelijk. Tevens ga weer niet inhoudelijk op argumenten. Leuk dat je vanuit de onderbuik allemaal zaken post, maar hout snijden doet het niet.
Exponentiële groei is een toename evenredig aan de eigen omvang. Iedere grootheid die continu met hetzelfde percentage per tijdseenheid groeit, ondergaat een exponentiële groei.
Dat gaat nu niet op omdat de testen alles behalve evenredig zijn. De testen die afgenomen worden en werden zijn niet elke dag hetzelfde. Dus jou Exponentiële groei gaat niet op in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Tomcatter_31 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Uit het advies:

Misschien een gekke gedachte, maar zou de overweging ook niet kunnen zijn dat kinderen een kleine, vaste sociale kring hebben? Dat men de besmettingen onder kinderen toelaat, zodat het in kleine stapjes door de maatschappij loopt?

De hele strategie is op indammen gericht, (nog) niet op uitroeien. Alle maatregelen zijn er immers op gericht om de curve van ziekenhuisopnames laag te houden. Met andere woorden (en dat wordt niet hardop gezegd), we worden allemaal een keertje besmet. Voor de meesten verloopt het niet zo ernstig. Als deze week dorp X aan de beurt is en volgende week dorp Y dan is het te handelen. Als je alles in één keer krijgt, ja dan gaat het op zwart.

- edit hier moet ik nog wat aan toevoegen. Vorige week ouder werd ziek. Liet zich testen. Bleek Corona te hebben. Tussen dat hij ziek werd en de testuitslag had, hadden al onze 3 kinderen ook vage klachten die bij Corona hoorden. Dat zagen we achteraf pas, toen de mail van de directeur kwam. Verliep allemaal heel soepeltjes en niemand heeft nog ergens last van.

[ Voor 7% gewijzigd door Eusebius op 14-10-2020 11:21 ]

==
hoi

Pagina: 1 ... 151 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic