iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Sorry hoor, maarloekf2 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:58:
[...]
Klopt, maar ga je al. Te veel tekst, ik lees er over heen. Mijn ogen gingen meteen naar de titel en de roze wolken. Denk niet dat ik de enige ben.

Het is verdorie een documentje van twee (halve) pagina's.
[ Voor 9% gewijzigd door Playa del C. op 13-10-2020 13:05 ]
Ook in tijden van crisis heeft de overheid zich aan de Grondwet (en andere wetten) te houden, dat blijft buiten kijf wat mij betreft. Zeker als we langdurig in die situatie verkeren zoals nu. Anders zouden we onze staatsinrichting aantasten, want wie bepaald dan of de crisis erg genoeg om meteen de Grondwet aan de kant te zetten? We hebben de Grondwet met een reden. Deze biedt zekerheid en beschermt burgers ook tegen de onbeperkte macht van de overheid. De Grondwet is ook gebouwd met ervaringen uit het verleden om misbruik en ongebreideld macht verzamelen te voorkomen.IJzerlijm schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:44:
Er zullen nog veel boeken worden geschreven over The Dutch Tragedy, hoe een schijnbaar hoog ontwikkeld land compleet niet in staat bleek een pandemie te beheersen omdat alle maatregelen daartegen onmogelijk waren gemaakt in de grondwet.
Hoe walgelijk de coronaspoedwet ook is, dat is wel de geëigende route om de maatregelen in te bedden.
Er is trouwens wel een ding wat gedaan kan worden om van die lastige Grondwet af te komen: noodtoestand. Als ze die afkondigen kunnen ze doen en laten waar ze zin in hebben.
Daar gaat het denk ik zo.stylezzz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:53:
[...]
Yep.... al lijkt het wel dat hoe strenger het regime hoe beter dat het virus onder controle blijft. Noord korea anyone?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MQeJCG107lbuEpf8PCw9yTpo.jpg?f=user_large)
Het zorg er in het slechtste geval voor dat het wat drukte wegneemt bij de supermarkt.zacht schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:31:
Ja, want eten koop je alleen op de markt, het is helaas nergens anders verkrijgbaar.
In het beste geval heeft het minder risico's dan de supermarkt want in de buitenlucht.
Ik denk dat je die dingen niet met elkaar moet vergelijken.Gummie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:35:
Wat ik dan niet begrijp.
In europa gaan we 1 definitie hanteren voor de niveau's Geel, Oranje, Rood. En nu lees ik in de 'gelekte' roadmap 4 niveau's in plaats van 3.![]()
Moet je de kleuren dan zo lezen?
Geel = Waakzaam
Oranje = Zorgelijk
Rood = Ernstig en Zeer ernstig?
Het ene is het risico nivo in het gebied waar je op vakantie wil cq het nederlandse reisadvies voor het buitenland.
Het andere is een opschaling van maatregelen in een bepaald gebied, waar elk land nog zelf invloed op heeft.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het probleem is dat de Grondwet zichzelf tegenspreekt.CMD-Snake schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
Ook in tijden van crisis heeft de overheid zich aan de Grondwet (en andere wetten) te houden, dat blijft buiten kijf wat mij betreft. Zeker als we langdurig in die situatie verkeren zoals nu. Anders zouden we onze staatsinrichting aantasten, want wie bepaald dan of de crisis erg genoeg om meteen de Grondwet aan de kant te zetten? We hebben de Grondwet met een reden. Deze biedt zekerheid en beschermt burgers ook tegen de onbeperkte macht van de overheid. De Grondwet is ook gebouwd met ervaringen uit het verleden om misbruik en ongebreideld macht verzamelen te voorkomen.
Hoe walgelijk de coronaspoedwet ook is, dat is wel de geëigende route om de maatregelen in te bedden.
Er is trouwens wel een ding wat gedaan kan worden om van die lastige Grondwet af te komen: noodtoestand. Als ze die afkondigen kunnen ze doen en laten waar ze zin in hebben.
De overheid heeft de grondwettelijke plicht om de gezondheid te bevorderen en dat staat in dit geval weer haaks op andere grondwettelijke artikelen.
(Sterker nog, binnen een artikel zelfs: Artikel 22.1 staat in het geval van lockdown weer haaks op 22.3)
Ook is het te vaag.
Wat is het bevorderen van de gezondheid?
Wat is het belijden van een religie? (hoort zang erbij? Of een burka?)
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
En ook tijdens een noodtoestand moeten ze zich aan een heleboel wetten houden.CMD-Snake schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
https://www.denederlandse...vkl1oucfq6v2/vkjaj9cxsbx4
De grondwet kent de uitzonderingssituatie, en de wetgeving daaromtrent (de noodtoestand) kan ook om medische redenen worden ingezet. Dan zijn vergaande maatregelen zoals verplichte quarantine mogelijk. Maar hoe erg COVID-19 is, het is geen builenpest of Ebola.IJzerlijm schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:44:
[...]
Er zullen nog veel boeken worden geschreven over The Dutch Tragedy, hoe een schijnbaar hoog ontwikkeld land compleet niet in staat bleek een pandemie te beheersen omdat alle maatregelen daartegen onmogelijk waren gemaakt in de grondwet.
Je kan ook boeken vol schrijven of de maatregelen altijd in verhouding stonden met de volksgezondheid van het hele land. Overigens denk ik de grootste problemen op het conto van Hugo de Jonge (en Rutte) komen, namelijk na 7 maanden nog geen steeds geen goede test systematiek, teveel inzetten op vaccin als enige oplossing (sneltesten lijkt mij een haalbaardere gamechanger), weinig lange termijn visie en de relatieve rust in de zomer slecht benut om op diverse kanten capaciteit bij te schakelen. Komt ook nog bij de onduidelijke communicatie (nog steeds!), lekken naar media om de mening te peilen onder het volk maar op voor de hand liggende vragen geen antwoord hebben na het aankondigen van bepaalde maatregelen.
Als Hugo de Jonge vol had ingezet in de zomer om de capaciteit van de GGD voor BCO te vergroten (het argument dat GGD decentraal geregeld worden zou niets uit moeten maken, deze situatie vraagt om Realpolitik) en de test capaciteit had vergroot/versneld dan had een groot deel van de besmettingen nu voorkomen kunnen worden.
Maatregelen kabinet gaan morgenavond in
De maatregelen die het kabinet vandaag op een persconferentie aankondigt gaan morgen om 18.00 uur in, bevestigen bronnen aan de NOS. Het kabinet wil de horeca volledig sluiten en drankverkoop in de avond verbieden.
Gezelschappen mogen als het aan het kabinet ligt niet groter zijn dan vier personen, zowel binnen als buiten. De richtlijn dat je niet meer dan drie mensen mag ontvangen in huis wordt verder aangescherpt: het aantal van drie wordt het maximum voor een hele dag. Wie 's ochtends drie buren op bezoek heeft gehad, moet dus niet 's avonds ook nog familie uitnodigen.
Gisteren lekte al uit dat het kabinet teamsporten door volwassenen wil stilleggen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Goed dat er nu zo'n plan ligt, alleen jammer dat het nu 3 maanden te laat is. Net als zo'n beetje als elk plan/maatregel te laat is. Eind juli zag je de stijgende lijn al en vanaf eind augustus was het al duidelijk dat er maatregelen nodig zijn. We zitten nu in oktober en er zijn nog maar amper maatregelen geweest. De maatregelen van vandaag hadden er vorige maand al moeten zijn. Nu een maand later zul je deze maatregelen veel langer vol moeten houden om weer op een normaal nivo te geraken.Playa del C. schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:54:
[...]
Sinds vandaag heeft de regering een duidelijk plan. Met precies de opzet die jij beschrijft. Zie het nieuws. Daarvoor hadden ze dat ook al, maar het werd niet naar buiten gebracht. Er zijn fouten gemaakt, maar er is wel degelijk hard gewerkt om de crisis te bestrijden.
Die éénmalige boost gecombineerd met het totale gebrek aan testen en contactonderzoek zijn voldoende om het virus weer teveel te verspreiden om in bedwang te houden.Een pijnpunt is de jeugd. De scholen sluiten is heel lastig gebleken. Voor het onderwijs (voor docent en prestaties van de leerling), voor ouders thuis en voor kinderopvang. Het sluiten van scholen zal als laatste gebeuren, want het geeft veel kosten en zeer grote onrust.
Dus ja, vakantiegangers hebben éénmalig een boost aan de verspreiding gegeven. Dat lijkt mij ook. Echter op scholen, van 4 tot 25 jaar, is momenteel weinig tot geen rem én veel onderling contact. Ze zullen het niet of nauwelijks willen toegeven, maar daar gebeurt wel het één en ander. Op vrijwel elke school zijn ondertussen meerdere leerlingen en docenten besmet.
En wederom de besmettingen op scholen zijn amper hoger dan je nu ziet buiten de scholen. Er zijn maar heel weinig gevallen waarbij iemand op school weer een ander besmet heeft.
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk zijn er extra besmettingen doordat de scholen open zijn. Maar dat aantal valt in het niet bij de besmettingen op veel andere plekken. Daarnaast heeft het een zeer grote impact (zowel korte als lange termijn) en daarmee is het dus logisch dat je dat pas doet als alle andere maatregelen niet voldoende zijn. Het is alleen zo jammer dat er zo lang gewacht wordt met die andere maatregelen waardoor je inderdaad de kans hebt dat scholen straks dicht moetenEn indirect door scholen, gaan leerlingen weer meer naar elkaar thuis, starten deels andere schoolse excursies/sportdagen/evenementen, is het drukker in het OV, enz. Via alle wegen komt het virus uiteindelijk bij de ouderen terecht en daarmee stijgt het aantal IC opnames ook door jeugd.
Maar we zullen het zien, over vier tot zes weken gaan de scholen waarschijnlijk weer dicht.
[removed]
Verwijderd

Volgens mij moet je wel groepsgrootte in zijn algemeen beperken. Voldoende afstand bewaren, mondkapjesplicht in openbare ruimten, en een avondklok instellen. Na 22:00 uur iedereen thuis, tenzij noodzakelijk en/of voor werkzaamheden. Verplicht thuis werken waar het kan.
Nee, we sluiten de horeca weer. Jongeren hebben er schijt aan en blijven zelf feestjes organiseren, dat verhelp je hier niet mee.
Mijn vrouw is net gebeld voor bco, want ze is positief getest. Ik nam de telefoon over en heb aangegeven dat ik mijn uitslag ook nog niet heb ontvangen. Aan de hand van mijn bsn en naam heeft ze mijn uitslag erbij gepakt: positief.sylvesterrr schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:13:
[...]
Thanks @Mfpower , @stylezzz en @ZieMaar!.
Mijn vrouw en ik hebben ons laten testen (ik zaterdagmiddag, zij zondagmiddag). We hebben beiden onze testuitslag niet binnen.Wel hebben we inmiddels aardig wat symptomen (verhoging, droge hoest, verlies van geur en smaak, hoofdpijn, spierpijn etc). Die testuitslag boeit ons dus niet meer, 1+1=2. Ik heb het hoogstwaarschijnlijk in het ziekenhuis opgelopen.
Op coronatest.nl staat nog steeds dat de testuitslag (voor ons allebei) niet bekend is.

Binnensporter hier, teamverband. Het probleem is dat het in praktijk gewoon niet werkt. Protocollen zat, hoor, maar niemand houdt zich eraan. Afstand houden - het gebeurt gewoon niet. Als je net samen hebt gesport zit je daarna nog te ouwehoeren over de wedstrijd, de training, wat dan ook. Dus het sporten is het probleem niet - het is alles eromheen...En vergeet niet dat met een team de reisbeweging ook wel eens gezamenlijk kan zijn. Zit je weer met zijn allen in de auto.Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:15:
Horeca en evenementen worden in ieder geval goed om zeep geholpen in NL. Ik ben het lang eens geweest met de aanpak Rutte en De Jonge, maar om de horeca nu weer te sluiten is m.i. niet terecht. Ook team- sporten wordt aan banden gelegd, terwijl is aangetoond dat dit buiten niet/nauwelijks overdraagbaar is. Veel amateurclubs gaan straks in de problemen komen en omvallen. Binnen zweten in een fitnessclub mag nog wel...
Het is de gedragsverandering bij mensen die getriggered moet worden.
Aan welke knoppen kan het kabinet nog meer draaien? Het is lullig voor de horeca - oprecht, want ik probeer al sinds de horeca weer open is mijn stamkroeg open te houden - maar ze moeten werken met de middelen die ze hebben. En er zijn genoeg plekken waar het goed gaan, maar ook genoeg waar dat niet gebeurd.Volgens mij moet je wel groepsgrootte in zijn algemeen beperken. Voldoende afstand bewaren, mondkapjesplicht in openbare ruimten, en een avondklok instellen. Na 22:00 uur iedereen thuis, tenzij noodzakelijk en/of voor werkzaamheden. Verplicht thuis werken waar het kan.
Nee, we sluiten de horeca weer. Jongeren hebben er schijt aan en blijven zelf feestjes organiseren, dat verhelp je hier niet mee.
Ik zie dit pakket dan ook helaas als een noodzakelijke wake-up call voor mensen. Dat ze het pas weer gaan begrijpen als er dingen ontnomen worden. Ja, 't voelt alsof je een klein kind iets leert maar blijkbaar gaat het gewoon niet op een volwassen manier.
[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 13-10-2020 13:29 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Men had kunnen weten dat het griepseizoen er aan zou komen en dus de testcapaciteit onvoldoende ging zijn. Men wist dat binnenruimtes meer gebruikt gingen worden door de afnemende tempratuur en dat er daarmee meer besmettingsrisico zou zijn. Zo kan je een heel rijtje met reeele gevolgen neer kunnen schrijven waar weinig aan gedaan lijkt te zijn.redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:15:
[...]
Goed dat er nu zo'n plan ligt, alleen jammer dat het nu 3 maanden te laat is. Net als zo'n beetje als elk plan/maatregel te laat is. Eind juli zag je de stijgende lijn al en vanaf eind augustus was het al duidelijk dat er maatregelen nodig zijn. We zitten nu in oktober en er zijn nog maar amper maatregelen geweest. De maatregelen van vandaag hadden er vorige maand al moeten zijn. Nu een maand later zul je deze maatregelen veel langer vol moeten houden om weer op een normaal nivo te geraken.
Het is allemaal zo ad hoc en vrijblijvend, in de eerste maand kan je nog terugvallen op het gebrek aan informatie, dat stadium zijn we voorbij en toch heeft het zo lang geduurt om tot de huidige stand te komen. bizar.
Hier bij de Volkskrant staat meer info, inclusief de "routekaart". Natuurlijk onder voorbehoud, maar het lijkt wel vrij realistisch.
Het lijkt per regio opgedeeld te worden (afgaande op de signaalwaardes van besmettingen per 100.000 inwoners), is me alleen niet duidelijk of dit GGD regio's betreft of gemeentes.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Veel sterkte jullie daar met alles. En bizar dat het nog steeds niet goed geregeld is met die online uitslagen.sylvesterrr schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:20:
[...]
Mijn vrouw is net gebeld voor bco, want ze is positief getest. Ik nam de telefoon over en heb aangegeven dat ik mijn uitslag ook nog niet heb ontvangen. Aan de hand van mijn bsn en naam heeft ze mijn uitslag erbij gepakt: positief.
Op coronatest.nl staat nog steeds dat de testuitslag (voor ons allebei) niet bekend is.
Teamleider vertelde een verhaal dat het eerste team van zijn voetbalclub gezellig nog even de kroeg in duikt na de wedstrijd, want in de sportkantine kon dat al niet meer. Dat is gewoon onnodig, maar gebeurt wel gewoon.Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:15:
Horeca en evenementen worden in ieder geval goed om zeep geholpen in NL. Ik ben het lang eens geweest met de aanpak Rutte en De Jonge, maar om de horeca nu weer te sluiten is m.i. niet terecht. Ook team- sporten wordt aan banden gelegd, terwijl is aangetoond dat dit buiten niet/nauwelijks overdraagbaar is. Veel amateurclubs gaan straks in de problemen komen en omvallen. Binnen zweten in een fitnessclub mag nog wel...![]()
Volgens mij moet je wel groepsgrootte in zijn algemeen beperken. Voldoende afstand bewaren, mondkapjesplicht in openbare ruimten, en een avondklok instellen. Na 22:00 uur iedereen thuis, tenzij noodzakelijk en/of voor werkzaamheden. Verplicht thuis werken waar het kan.
We zullen het met elkaar moeten doen en elkaar moeten steunen, ook als die ander het volkomen verkeerd doet / ziet / zegt etc.
[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 13-10-2020 13:27 ]
Dat is natuurlijk geen 'routekaart' want het heeft geen duidelijke eindstrategie. Alleen een strategie voor de korte tot middellange termijn.anandus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:06:
De (vermoedelijke) routekaart:
Volkskrant: Dit is de routekaart waarmee het kabinet de tweede golf wil bedwingen
Edit:
Ah, was al genoemd
De enige eindstrategie blijft voorlopig nog altijd hopen op dat heilige vaccin, maar hoe en wanneer we dat precies uit gaan rollen, en wat het plan is voor situaties waarin dat niet werkt, daar wordt nog steeds geen woord over gerept.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
En wat denk je met de door jou genoemde maatregelen te bereiken? Afstand houden moeten we al, maar doen we vaak niet. Mondkapjesplicht lijkt weinig te helpen, en zal zeker niet helpen op plekken waar al niet veel besmettingen zijn. Verplicht thuiswerken waar het kan wordt al zeer aangeraden en met een avondklok krijg je vooral dat al die jongeren dus bij hun feestje moeten blijven slapen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:15:
Horeca en evenementen worden in ieder geval goed om zeep geholpen in NL. Ik ben het lang eens geweest met de aanpak Rutte en De Jonge, maar om de horeca nu weer te sluiten is m.i. niet terecht. Ook team- sporten wordt aan banden gelegd, terwijl is aangetoond dat dit buiten niet/nauwelijks overdraagbaar is. Veel amateurclubs gaan straks in de problemen komen en omvallen. Binnen zweten in een fitnessclub mag nog wel...![]()
De belangrijkste plek van besmettingen lijkt toch echt binnen met grotere groepen te zijn. Dat is dus vooral horeca-gelegenheden. Dus logisch dat die dicht moeten aangezien zeker de zalen iedere keer weer laten zien dat ze de regels niet kunnen naleven. En ik durf te wedden dat de echte reden van het stilleggen van de amateursport volwassenen vooral ligt aan de 3e helft die vaak nog gevierd wordt.
Oftewel als je zegt dat horeca dicht gooien niet werkt omdat jongeren toch feestjes blijven organiseren kun je net zo goed geen maatregelen nemen. De rest van de maatregelen zal nl. nog veel minder helpen.
[removed]
Ben daar ook wel benieuwd naar. Al met al geen gekke dingen, denk ik. Te overwegen is een logische categorie, zeker als je dit op de wat langere termijn wil hanteren. Seizoen, feestdagen, examens etc kan best invloed hebben om de overwegingen.Moi_in_actie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:23:
[...]
Hier bij de Volkskrant staat meer info, inclusief de "routekaart". Natuurlijk onder voorbehoud, maar het lijkt wel vrij realistisch.
Het lijkt per regio opgedeeld te worden (afgaande op de signaalwaardes van besmettingen per 100.000 inwoners), is me alleen niet duidelijk of dit GGD regio's betreft of gemeentes.
Zo'n routekaart zou daar wel op wijzen, maar wat ik uit de gelekte berichtgeving hoor lijkt het me dat ze gewoon het hele land op "zeer ernstig" gooien.Moi_in_actie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:23:
[...]
Althans, ik heb nergens een weerwoord gehoord dat horeca in "zorgelijke" regio's wel open mogen blijven.
Sterkte beidesylvesterrr schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:20:
[...]
Mijn vrouw is net gebeld voor bco, want ze is positief getest. Ik nam de telefoon over en heb aangegeven dat ik mijn uitslag ook nog niet heb ontvangen. Aan de hand van mijn bsn en naam heeft ze mijn uitslag erbij gepakt: positief.
blissard schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:26:
Het zou ook kunnen zijn dat niemand De Schuld heeft en dat dit gewoon is wat er gebeurt bij een Pandemie. Erg vervelend, maar helaas onontkoombaar. Leuk dat er specifieke problemen zijn aan te wijzen (BCO! Testen!, Studenten! etc.) maar ongeacht die problemen, verloopt een Pandemie zoals we hem zich nu zien voltrekken. Inclusief de fouten, overreactioes of onderreacties, boosheid, depressie, gelatenheid en helaas ook inclusief de armoede die hierop gaat volgen. Doe je niets aan. We zijn met z'n allen slachtoffer.
We zullen het met elkaar moeten doen en elkaar moeten steunen, ook als die ander het volkomen verkeerd doet / ziet / zegt etc.

Verwijderd
Dan moet je de kroegen/café's dichtgooien, en niet de restaurants waar netjes gehandeld wordt.redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:27:
[...]
En wat denk je met de door jou genoemde maatregelen te bereiken? Afstand houden moeten we al, maar doen we vaak niet. Mondkapjesplicht lijkt weinig te helpen, en zal zeker niet helpen op plekken waar al niet veel besmettingen zijn. Verplicht thuiswerken waar het kan wordt al zeer aangeraden en met een avondklok krijg je vooral dat al die jongeren dus bij hun feestje moeten blijven slapen.
De belangrijkste plek van besmettingen lijkt toch echt binnen met grotere groepen te zijn. Dat is dus vooral horeca-gelegenheden. Dus logisch dat die dicht moeten aangezien zeker de zalen iedere keer weer laten zien dat ze de regels niet kunnen naleven. En ik durf te wedden dat de echte reden van het stilleggen van de amateursport volwassenen vooral ligt aan de 3e helft die vaak nog gevierd wordt.
Oftewel als je zegt dat horeca dicht gooien niet werkt omdat jongeren toch feestjes blijven organiseren kun je net zo goed geen maatregelen nemen. De rest van de maatregelen zal nl. nog veel minder helpen.
Volgens mij is die routekaart ook niet regionaal, juist om te voorkomen dat mensen zich gaan verplaatsen naar andere regio's omdat daar de horeca nog steeds open is.anandus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:28:
[...]
Zo'n routekaart zou daar wel op wijzen, maar wat ik uit de gelekte berichtgeving hoor lijkt het me dat ze gewoon het hele land op "zeer ernstig" gooien.
Althans, ik heb nergens een weerwoord gehoord dat horeca in "zorgelijke" regio's wel open mogen blijven.
En ik ben het ermee eens, een 'niveau 5' ontbreekt, alsof niveau 4 waarin we nu zitten het allerernstigste scenario is en we eigenlijk niet meer kunnen doen dan dit.
De maatregelen waren er wel, alleen hield bijna niemand zich er aan. Dan maar gewoon verbieden en dicht gaan, dan worden de maatregelen op die locaties niet meer overtreden.redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:15:
[...]
Goed dat er nu zo'n plan ligt, alleen jammer dat het nu 3 maanden te laat is. Net als zo'n beetje als elk plan/maatregel te laat is. Eind juli zag je de stijgende lijn al en vanaf eind augustus was het al duidelijk dat er maatregelen nodig zijn. We zitten nu in oktober en er zijn nog maar amper maatregelen geweest. De maatregelen van vandaag hadden er vorige maand al moeten zijn. Nu een maand later zul je deze maatregelen veel langer vol moeten houden om weer op een normaal nivo te geraken.
Als iedereen zich gewoon aan de 1,5m houdt en even niet te lang bij de zwakkere groep op bezoek gaat waren verdere maatregelen echt niet nodig.
En de kroeg die een broodje serveert dan? Of het bruine eetcafé op de hoek?Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
Dan moet je de kroegen/café's dichtgooien, en niet de restaurants waar netjes gehandeld wordt.
Zijn het eigenlijk niet 9 fases?Stoney3K schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
En ik ben het ermee eens, een 'niveau 5' ontbreekt, alsof niveau 4 waarin we nu zitten het allerernstigste scenario is en we eigenlijk niet meer kunnen doen dan dit.
Waakzaam (zeker), Waakzaam+ (te overwegen)
Zorgelijk (zeker), Zorgelijk+ (te overwegen)
Ernstig (zeker), Ernstig+ (te overwegen)
Zeer Ernstig (zeker), Zeer Ernstig+ (te overwegen), Zeer Ernstig++ (lockdown)
Netjes gehandeld van het restaurant misschien. Bezoek gaat vrolijk met vier man aan tafel zitten waarvan Stevie Wonder nog ziet dat het niet uit hetzelfde huishouden komt. Overal 1.5 meter afstand houden met vrienden en collega's, maar wel een uur(of langer) aan dezelfde tafel gaan zitten en uitbundig praten/lachen tijdens het eten.Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
Dan moet je de kroegen/café's dichtgooien, en niet de restaurants waar netjes gehandeld wordt.

Dan zet het cafe gewoon een bitterbal op de menukaart, en noemen ze zichzelf een restaurant. Kunnen ze alsnog openblijven.Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
In andere woorden, dat gaat dus niet werken.
Virussen? Scan ze hier!
Inderdaad. En dan wordt het gegooid op een tekort aan testcapaciteit, terwijl je tegelijkertijd bedrijven ziet die een eigen test-straat oprichten, volledig met middelen en laboratoria die niet door de reguliere testen worden gebruikt. De capaciteit is er dus gewoon, alleen is er niet tijdig voor gezorgd dat die ook daadwerkelijk gebruikt kunnen worden (wat vooral aan contracten ligt en niet aan het niet beschikbaar zijn van materiaal+ruimte)Napo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:22:
[...]
Men had kunnen weten dat het griepseizoen er aan zou komen en dus de testcapaciteit onvoldoende ging zijn. Men wist dat binnenruimtes meer gebruikt gingen worden door de afnemende tempratuur en dat er daarmee meer besmettingsrisico zou zijn. Zo kan je een heel rijtje met reeele gevolgen neer kunnen schrijven waar weinig aan gedaan lijkt te zijn.
Inderdaad. Je zag het al eerder, maar vanaf eind augustus was het wel duidelijk dat we in de 2e golf terecht kwamen. Nu na bijna 2 maanden krijgen we pas de eerste echte maatregelen. Gek he dat het uit de hand aan het lopen is....Het is allemaal zo ad hoc en vrijblijvend, in de eerste maand kan je nog terugvallen op het gebrek aan informatie, dat stadium zijn we voorbij en toch heeft het zo lang geduurt om tot de huidige stand te komen. bizar.
[removed]
Ik denk dat alles nu gericht is op het beperken van de besmettingen.anandus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:28:
[...]
Zo'n routekaart zou daar wel op wijzen, maar wat ik uit de gelekte berichtgeving hoor lijkt het me dat ze gewoon het hele land op "zeer ernstig" gooien.
Anders krijg je een soort waterbed effect, mensen gaan of naar andere regio's om naar de horeca zoals we met de feestzalen ook al zagen. Of de besmettingen in de randstad nemen af en gaan op anders plekken in het land weer oplopen, want daar kon alles nog.
Van daaruit werk je dan naar een soort 0 situatie en ga je je maatregelen op regionaal niveau opschalen, als dat nodig lijkt te zijn. (als de regio strategie nog steeds van toepassing is natuurlijk)
Buitensporter hier. Niet in 'teamverband', maar wel als groep. Ik ga regelmatig hardlopen met een groep van mijn atletiekvereniging. Afstand houden met een klein groepje hardlopers, dat lijkt nog best aardig te lukken.Nat-Water schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:21:
Binnensporter hier, teamverband. Het probleem is dat het in praktijk gewoon niet werkt. Protocollen zat, hoor, maar niemand houdt zich eraan. Afstand houden - het gebeurt gewoon niet.
De bar van het clubhuis is alweer een tijdje dicht, dus ouwehoeren na het sporten, dat doen we ook al niet meer.
Wij houden ons netjes aan de regels, maar ook voor ons houdt het waarschijnlijk vanaf morgen weer even op. Qua sport is het geen issue, maar die groepsgrootte van max. 4 personen, dat is het probleem...

Punctuality is the politeness of kings
Of mensen bestellen in een restaurant een voorgerecht en twintig bierwildhagen schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:32:
[...]
Dan zet het cafe gewoon een bitterbal op de menukaart, en noemen ze zichzelf een restaurant. Kunnen ze alsnog openblijven.
In andere woorden, dat gaat dus niet werken.
Totdat er gewoon verboden wordt om alcohol te serveren in de horeca. Heeft dat café weinig reden meer om open te blijven maar kan het restaurant nog prima maaltijden verkopen met een glas cola.wildhagen schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:32:
[...]
Dan zet het cafe gewoon een bitterbal op de menukaart, en noemen ze zichzelf een restaurant. Kunnen ze alsnog openblijven.
In andere woorden, dat gat dus niet werken.
Wellicht dat die "te overwegen" zaken een soort van vrije invulling zijn aan de burgemeester(s) van die regio? De standaard dingen moeten gewoon altijd, de te overwegen naar inzicht van de burgemeester.ZieMaar! schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:27:
[...]
Ben daar ook wel benieuwd naar. Al met al geen gekke dingen, denk ik. Te overwegen is een logische categorie, zeker als je dit op de wat langere termijn wil hanteren. Seizoen, feestdagen, examens etc kan best invloed hebben om de overwegingen.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
De horeca heeft vanaf het begin gezegd dat ze als 1 geheel gezien en behandeld willen worden. Daarnaast zit er maar een heel kleine grens tussen een restaurant die ook bier schenkt en een cafe die eten serveert. Dat onderscheid is ook niet te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
[removed]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Exact dit. Op deze manier is er een klein beetje zekerheid ( de fases 1t/m4 en de daarbij horende "in ieder geval maatregelen"). De crux zit hem in de "te overwegen" maatregelen. Bij fase3 moet, bijvoorbeeld, de Horeca ondernemer nog afvragen of hij open of dicht mag zijn.anandus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:31:
[...]
Zijn het eigenlijk niet 9 fases?
Waakzaam (zeker), Waakzaam+ (te overwegen)
Zorgelijk (zeker), Zorgelijk+ (te overwegen)
Ernstig (zeker), Ernstig+ (te overwegen)
Zeer Ernstig (zeker), Zeer Ernstig+ (te overwegen), Zeer Ernstig++ (lockdown)
Ze hadden zich de moeite kunnen besparen in mijn ogen. Behalve dat we nu een sneak preview hebben wat ons voor over 'n week of 3 boven het hoofd hangt.
[ Voor 3% gewijzigd door link_mario op 13-10-2020 13:37 ]
1 geheel dan, behalve de hotels natuurlijk weer...redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:33:
[...]
De horeca heeft vanaf het begin gezegd dat ze als 1 geheel gezien en behandeld willen worden. Daarnaast zit er maar een heel kleine grens tussen een restaurant die ook bier schenkt en een cafe die eten serveert. Dat onderscheid is ook niet te maken.
Daar hoeft ook geen onderscheid in te zijn. Heel simpel, zitten met max 4 aan een tafel op afstand en je mag open. Of er dan een biertje gedronken wordt of hapje gegeten, boeiend toch?redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:33:
[...]
De horeca heeft vanaf het begin gezegd dat ze als 1 geheel gezien en behandeld willen worden. Daarnaast zit er maar een heel kleine grens tussen een restaurant die ook bier schenkt en een cafe die eten serveert. Dat onderscheid is ook niet te maken.
Dan pak je alsnog de restaurants, want daar wordt ook alcohol geschonken (wijn, bier, sterkte drank etc) bij het eten.Stoney3K schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:33:
[...]
Totdat er gewoon verboden wordt om alcohol te serveren in de horeca.
Daarnaast is dat niet te handhaven, tenzij je continue een mannetje in elk restaurant zet. Niet te doen.
Virussen? Scan ze hier!
Zat ik ook aan te denken, een 'drooglegging' in de horeca.Stoney3K schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:33:
[...]
Totdat er gewoon verboden wordt om alcohol te serveren in de horeca. Heeft dat café weinig reden meer om open te blijven maar kan het restaurant nog prima maaltijden verkopen met een glas cola.
Maar ik weet niet hoe nuttig of haalbaar het is. Het lijkt me wel een (tijdelijke) oplossing voor bijv restaurants.
Je kan toch de toelevering van alcoholische dranken aan horeca gewoon verbieden?wildhagen schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:35:
[...]
Daarnaast is dat niet te handhaven, tenzij je continue een mannetje in elk restaurant zet. Niet te doen.
Maar goed, dat vinden de brouwers natuurlijk weer minder leuk.
Zelfs met De Hond z'n vertraging zou het nu wel zichtbaar moeten worden.Drardollan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:34:
Nog 45 minuten. Dan weten we hoeveel besmettingen we 11 dagen geleden hadden. Zouden de maatregelen van eind september zin hebben gehad en gaan we dat terugzien?
Maar volgens mij denkt niemand dat die maatregelen zin hebben gehad.
Ook dat wist je al. Tot nu toe zijn alle maatregelen puur een aanscherping geweest van adviezen waar mensen zich al niet voldoende aan hielden. Totaal zinloos dus.Ernemmer schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:30:
[...]
De maatregelen waren er wel, alleen hield bijna niemand zich er aan. Dan maar gewoon verbieden en dicht gaan, dan worden de maatregelen op die locaties niet meer overtreden.
Alleen gebeurt dat niet, en is het ook al duidelijk dat zeker binnen het virus ook regelmatig langere afstanden aflegt. En het niet naar zwakkere groepen gaan klinkt leuk, maar betekent wel dat je ze volledig moet isoleren. Ik denk niet dat de meeste zwakkeren daarop zitten te wachten.Als iedereen zich gewoon aan de 1,5m houdt en even niet te lang bij de zwakkere groep op bezoek gaat waren verdere maatregelen echt niet nodig.
[removed]
Ik denk niet dat ze heel Nederland over één kam gaan scheren, hooguit per provincie of GGD regio. De getallen zijn in de Randstad b.v. al veel langer een stuk kritischer dan in Zeeland, Limburg of delen van het Noord-Oosten van het land.anandus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:28:
[...]
Lijkt me eerlijk gezegd ook, gezien de publieke opinie, logischer om het per regio dagelijks/wekelijks te bekijken, anders wordt de weerstand in gebieden waar het "nog wel meevalt" steeds groter wanneer zij zeer zware maatregelen te verwerken krijgen omdat aan de andere kant van het land het uit de klauwen loopt.
Nu loop ik toevallig ook hard naast mijn andere sport, maar wel koos vriendloos. Ik kom ook regelmatig groepen tegen, en daartussen past dus echt geen 1.5m tussen iedereen. Geen idee hoe het bij jjouw groep is natuurlijk. Ook bij de verzamelplek voor de rondjes zie ik mensen vaak samen.dreamscape schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:32:
[...]
Buitensporter hier. Niet in 'teamverband', maar wel als groep. Ik ga regelmatig hardlopen met een groep van mijn atletiekvereniging. Afstand houden met een klein groepje hardlopers, dat lijkt nog best aardig te lukken.
De bar van het clubhuis is alweer een tijdje dicht, dus ouwehoeren na het sporten, dat doen we ook al niet meer.
Wij houden ons netjes aan de regels, maar ook voor ons houdt het waarschijnlijk vanaf morgen weer even op. Qua sport is het geen issue, maar die groepsgrootte van max. 4 personen, dat is het probleem...
Het is echt het gedrag van mensen zelf. Je hebt buiten zat plek om wel afstand te houden.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Cola bij De Librije bij hun 3 sterren maaltijd? Denk dat ze dan nog liever harakiri plegen.Stoney3K schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:33:
[...]
Totdat er gewoon verboden wordt om alcohol te serveren in de horeca. Heeft dat café weinig reden meer om open te blijven maar kan het restaurant nog prima maaltijden verkopen met een glas cola.
Verwijderd
Wat is er mis met 4 man uiteten? Jij denkt dus dat het sluiten hiervan de besmettingen fors gaat doen dalen?jadjong schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:32:
[...]
Netjes gehandeld van het restaurant misschien. Bezoek gaat vrolijk met vier man aan tafel zitten waarvan Stevie Wonder nog ziet dat het niet uit hetzelfde huishouden komt. Overal 1.5 meter afstand houden met vrienden en collega's, maar wel een uur(of langer) aan dezelfde tafel gaan zitten en uitbundig praten/lachen tijdens het eten.
Als je het zo bekijkt dan moet iedereen vanaf morgen gewoon 2 weken thuis blijven, dan ben je van het gezeik af.
Dat is dan verder het probleem van hún businessmodel natuurlijk. Niemand verbiedt ze om uit eigen beweging dicht te gaan als ze denken dat er toch geen hond komt.ShellGhost schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:38:
[...]
Cola bij De Librije bij hun 3 sterren maaltijd? Denk dat ze dan nog liever harakiri plegen.
Omdat hotels om losse kamers gaat waar je mensen makkelijk uit elkaar houdt. Cafe's/kroegen/restaurants hebben niet zo'n scherpe scheidslijn.Stoney3K schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:34:
[...]
1 geheel dan, behalve de hotels natuurlijk weer...
Zo zijn de regels nu al, iedereen moet een zitplaats hebben. Maar het lijkt niet echt te helpen als ik bij de kroegen hier in de buurt naar binnen kijk....Drardollan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:35:
[...]
Daar hoeft ook geen onderscheid in te zijn. Heel simpel, zitten met max 4 aan een tafel op afstand en je mag open. Of er dan een biertje gedronken wordt of hapje gegeten, boeiend toch?
[removed]
Zoals ik al zei, het systeem faalt niet, wat dat betreft zitten we hier een beetje te gillen, maar er zijn wel een aantal bassale dinegn die nu aan het licht komen maar die al eerder zijn opgevallen.blissard schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:26:
Het zou ook kunnen zijn dat niemand De Schuld heeft en dat dit gewoon is wat er gebeurt bij een Pandemie. Erg vervelend, maar helaas onontkoombaar. Leuk dat er specifieke problemen zijn aan te wijzen (BCO! Testen!, Studenten! etc.) maar ongeacht die problemen, verloopt een Pandemie zoals we hem zich nu zien voltrekken. Inclusief de fouten, overreactioes of onderreacties, boosheid, depressie, gelatenheid en helaas ook inclusief de armoede die hierop gaat volgen. Doe je niets aan. We zijn met z'n allen slachtoffer.
Zo is de info vanuit de RIVM heel ingewikkeld geschreven. Wij zijn bovengemiddeld geinteresseerd en ook hier hebben we regelmatig een veldslag over de info. Een zelfde is dat ik pas na een uurtje lezen eruit kwam wat de impact was van een besmette begeleider van mijn dochter, gewoonweg omdat de brief van de GGD heel lastig te interpreteren is.
En als ik het al niet altijd snap durf ik wel te stellen dat het gros van de mensen het niet snapt... ik kom uit HBO adviesrapport land, ik ben echt wel wat gewend

Zo ook de ontbrekende vertalingen. Het blijkt nu dat er bureautjes uit irritatie vertalingen zijn gaan leveren en dat die na een tijdje vanuit de overheid een centje kregen (dat gelukkig weer wel). Dat is op zijn zachts gezegd bizar.
Toen de TOZO materialen in Amsterdam werden opgesteld werd dat direct meertalig ondertitelt. Sterker nog, de gemeente heeft dat er in no-time laten fabriceren door een studio (in dit geval zit ik heeeeeeel dicht bij de bron). Oftewel we weten het en we kunnen het.
Dat er testsralen kwijtraken? Dat is verassend genoeg op al die duizenden gevallen één keer gebeurd (inkt op etiketjes was doorgelopen), op dat punt is het gewoon een krachttoertje van jewelste. Dat we te laat opschalen? Heel vervelend, hadden we kunnen weten,. maar het is zoals het is.
Maar je info stroom laten beoordelen op Jip-en-Janneke taal, alles uitleggen met heel duidelijke tekeningen, zorgen dat het in alle EU talen en migranten talen beschikbaar is is geen helse klus en is op de bedragen waar we het over hebben pinda's. Amsterdam kan het toch ook? En de gemeente is echt geen toonbeeld van efficientie

Dan moet je als 'horeca' niet pleiten om als één sector behandeld te worden dus, want die 'ho' hoort er net zo goed bij.redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:39:
[...]
Omdat hotels om losse kamers gaat waar je mensen makkelijk uit elkaar houdt. Cafe's/kroegen/restaurants hebben niet zo'n scherpe scheidslijn.
Dan gaan de mensen uit de randstad dus (per eigen auto, controle is dan vrijwel niet mogelijk) vrolijk naar gebieden waar het wel mag. Dan versnel je naar mijn idee de verspreiding alleen maar.Moi_in_actie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:37:
Ik denk niet dat ze heel Nederland over één kam gaan scheren, hooguit per provincie of GGD regio. De getallen zijn in de Randstad b.v. al veel langer een stuk kritischer dan in Zeeland, Limburg of delen van het Noord-Oosten van het land.
Van regio Rotterdam naar Zeeland is immers maar een korte rit per auto, voor maatregelen per regio is Nederland denk ik te klein en de bevolking te eigenwijs.
Je hebt een punt.Moi_in_actie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:37:
[...]
Ik denk niet dat ze heel Nederland over één kam gaan scheren, hooguit per provincie of GGD regio. De getallen zijn in de Randstad b.v. al veel langer een stuk kritischer dan in Zeeland, Limburg of delen van het Noord-Oosten van het land.
Lijkt me eerlijk gezegd ook, gezien de publieke opinie, logischer om het per regio dagelijks/wekelijks te bekijken, anders wordt de weerstand in gebieden waar het "nog wel meevalt" steeds groter wanneer zij zeer zware maatregelen te verwerken krijgen omdat aan de andere kant van het land het uit de klauwen loopt.
Maar het eerder genoemd waterbedeffect is wel een probleem, dan gaan mensen gewoon een stukje verderop de kroeg pakken (weet je nog dat de kroegen in België dichtgingen en in Nederland open waren?), dan heb je nóg meer verspreiding.
Je kan inderdaad niet blijven herhalen dat je toch echt iets niet mag doen. Nee echt niet doen. Dringend advies om het toch echt niet meer te doen!redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:37:
[...]
Ook dat wist je al. Tot nu toe zijn alle maatregelen puur een aanscherping geweest van adviezen waar mensen zich al niet voldoende aan hielden. Totaal zinloos dus.
Hoewel het in een ideale samenleving zou werken is de realiteit dat het niet zo werkt. Men zoekt de grenzen op en men heeft harde grenzen nodig om zich aan te conformeren. En ja, als samenleving zijn we verantwoordelijk voor ons gedrag maar we zien met zijn allen - uitzonderingen daargelaten - dat het op deze manier niet werkt. Dan mogen we ook als samenleving wel eens wat strikter zijn en dat wat meer afdwingen.
Ik denk dat je Den Haag overschat. Er is de Randstad, dat is Nederland. De rest is wingewest.Moi_in_actie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:37:
[...]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Het zou vandaag zichtbaar moeten zijn. Een heel klein deel van de maatregelen is wel uitgevoerd, het is rustiger op de weg omdat er meer thuisgewerkt wordt. Maar of dat voldoende is om het te zien in de cijfers....anandus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:37:
[...]
Zelfs met De Hond z'n vertraging zou het nu wel zichtbaar moeten worden.
Maar volgens mij denkt niemand dat die maatregelen zin hebben gehad.
Opvallend genoeg is ook alleen in de Randstad de situatie echt 'zorgelijk' maar in de rest van het land wordt de soep niet zo heet gegeten.Virtuozzo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:42:
[...]
Ik denk dat je Den Haag overschat. Er is de Randstad, dat is Nederland. De rest is wingewest.
Niet alles te letterlijk nemen heStoney3K schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:40:
[...]
Dan moet je als 'horeca' niet pleiten om als één sector behandeld te worden dus, want die 'ho' hoort er net zo goed bij.
[removed]
De grondwet biedt een raamwerk, een soort algemene beginselen voor de verhouding overheid tot burger. De concrete invulling gebeurt in wetten, dus voor de beantwoording van je vragen moet je de betreffende wetten over dat onderwerp raadplegen.anandus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:08:
[...]
Het probleem is dat de Grondwet zichzelf tegenspreekt.
De overheid heeft de grondwettelijke plicht om de gezondheid te bevorderen en dat staat in dit geval weer haaks op andere grondwettelijke artikelen.
(Sterker nog, binnen een artikel zelfs: Artikel 22.1 staat in het geval van lockdown weer haaks op 22.3)
Ook is het te vaag.
Wat is het bevorderen van de gezondheid?
Wat is het belijden van een religie? (hoort zang erbij? Of een burka?)
De tegenspraak die jij constateert, kan ik met de beste wil van de wereld niet ontdekken. Een lockdown is niet in tegenspraak met "voorwaarden voor vrijetijdsbesteding", immers het is geen absoluut en onbeperkt gebod. Geen enkel recht is trouwens absoluut.
Niet eens dat eerste, wel het tweede.Napo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:41:
[...]
. Men zoekt de grenzen op en men heeft harde grenzen nodig om zich aan te conformeren.
Anders gesteld: Ik leef al vanaf maart thuis, ik ben voorzichtig. Maar ik ben in September wel weer gaan sporten terwijl ik weet dat het eigenlijk niet slim is. Dat is niet omdat ik de grens op zocht maar deels uit een rationalisatie dat ik alle andere risico's heb afgedekt en "ik sporten nodig heb".
De hele club volgt braaf de regels, maar in geval van advies gaan we het zelf interpreteren en schatten we onszelf in als klein risico.Je ziet ook dat mensen zich braaf afmelden als ze een snotneus o.i.d. hebben... we doen echt ons best.
Maar dat is dus niet goed genoeg, ook voor ons is een regel veel beter dan een advies, hoe geweldig wij ook zijn.
De kleuterjuf benadering. Nee, wil je dat nou echt doen? Neem je verantwoordelijkheid kleine jongen! Nudging is en blijft helaas een dominant thema, men zal daar echt doorheen moet prikken.Napo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:41:
[...]
Je kan inderdaad niet blijven herhalen dat je toch echt iets niet mag doen. Nee echt niet doen. Dringend advies om het toch echt niet meer te doen!
Hoewel het in een ideale samenleving zou werken is de realiteit dat het niet zo werkt. Men zoekt de grenzen op en men heeft harde grenzen nodig om zich aan te conformeren. En ja, als samenleving zijn we verantwoordelijk voor ons gedrag maar we zien met zijn allen - uitzonderingen daargelaten - dat het op deze manier niet werkt. Dan mogen we ook als samenleving wel eens wat strikter zijn en dat wat meer afdwingen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Er zijn ook hele kroegen geweest die als besmettingshaard behoorlijk groot waren.Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:39:
[...]
Wat is er mis met 4 man uiteten? Jij denkt dus dat het sluiten hiervan de besmettingen fors gaat doen dalen?
Als je het zo bekijkt dan moet iedereen vanaf morgen gewoon 2 weken thuis blijven, dan ben je van het gezeik af.
Gooi de boel gewoon dicht, maar nee, we gaan weer advies geven

Vooral doen. Dan verdien je gewoon een keiharde lockdown. Heb ik geen medelijden meer mee.
Volgens mij staat tussen die regels ook iets van: reizen alleen voor strikt noodzakelijke dingen (werk, bezoek aan ziekenhuis etc.). Goed, als mensen dat gaan negeren, toch domweg dan maar met een hele club naar een andere stad gaan om daar in de kroeg te hangen, dan moeten ze maar met grover geschut aankomen. Mensen die het geheel nu nog steeds onderschatten, denken "mij gebeurt niets", "het is maar een griepje", "wat een overdreven gedoe", voor die mensen heb ik alle hoop al opgegeven!mark schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:41:
[...]
Dan gaan de mensen uit de randstad dus (per eigen auto, controle is dan vrijwel niet mogelijk) vrolijk naar gebieden waar het wel mag. Dan versnel je naar mijn idee de verspreiding alleen maar.
Van regio Rotterdam naar Zeeland is immers maar een korte rit per auto, voor maatregelen per regio is Nederland denk ik te klein en de bevolking te eigenwijs.

Wie gaat dat controleren? Hebben ze geen mankracht voor.Moi_in_actie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:46:
[...]
Volgens mij staat tussen die regels ook iets van: reizen alleen voor strikt noodzakelijke dingen (werk, bezoek aan ziekenhuis etc.). Goed, als mensen dat gaan negeren, toch domweg dan maar met een hele club naar een andere stad gaan om daar in de kroeg te hangen, dan moeten ze maar met grover geschut aankomen. Mensen die het geheel nu nog steeds onderschatten, denken "mij gebeurt niets", "het is maar een griepje", "wat een overdreven gedoe", voor die mensen heb ik alle hoop al opgegeven
Het is inderdaad echt het gedrag. Wij proberen er ontzettend goed op te letten, maar op smallere paadjes werkt het niet altijd. Een keer extra roepen dat ze achter elkaar moeten lopen, dat helpt wel. En men luistert er ook nog naar.Nat-Water schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:37:
Nu loop ik toevallig ook hard naast mijn andere sport, maar wel koos vriendloos. Ik kom ook regelmatig groepen tegen, en daartussen past dus echt geen 1.5m tussen iedereen. Geen idee hoe het bij jjouw groep is natuurlijk. Ook bij de verzamelplek voor de rondjes zie ik mensen vaak samen.
Het is echt het gedrag van mensen zelf. Je hebt buiten zat plek om wel afstand te houden.
Bij langere duurlopen merk je dat kleine tempoverschillen gaan meespelen en de groep wat verder uit elkaar gaat lopen. Nee, de afstand is niet altijd 1,5 meter. Maar schouder aan schouder lopen terwijl je bijna bij degene voor je op de hielen loopt, dat doen we toch echt al maanden niet meer.
Punctuality is the politeness of kings
Niet als de cijfers onbetrouwbaar zijn en achterlopen.marcunator schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:46:
Is het aantal positieve testen per 100.000 inwoners per week wel een goede eenheid om op te sturen?
Zeker, maar zie hier hoe krachtig het fenomeen van disproportioneel signaal geworden is. Minderheid schept verstoring voor de meerderheid - of het nu sociale media, publiek debat of bredere kwesties zoals deze is, er mag eens serieus over nagedacht worden.Moi_in_actie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:46:
[...]
Volgens mij staat tussen die regels ook iets van: reizen alleen voor strikt noodzakelijke dingen (werk, bezoek aan ziekenhuis etc.). Goed, als mensen dat gaan negeren, toch domweg dan maar met een hele club naar een andere stad gaan om daar in de kroeg te hangen, dan moeten ze maar met grover geschut aankomen. Mensen die het geheel nu nog steeds onderschatten, denken "mij gebeurt niets", "het is maar een griepje", "wat een overdreven gedoe", voor die mensen heb ik alle hoop al opgegeven
Daar heb ik mijn twijfels over, want als er veel mensen tussen zitten die opnieuw besmet zijn en amper symptomen hebben, wordt de impact en besmettelijkheid uit verhouding groot ingeschat.marcunator schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:46:
Is het aantal positieve testen per 100.000 inwoners per week wel een goede eenheid om op te sturen?
Mijn mening is van niet.marcunator schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:46:
Volgens mij hangt het nauw samen met aantal testen, aantal positief en allicht nog meer zaken
Maar, waar trek je dan de grens/meetwaarde, die vraag is wellicht te groot
[ Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 13-10-2020 13:48 ]
Ik dacht dat je op een terras of buiten nog mocht staan. My bad, niet duidelijk bij mij dus.redwing schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:39:
[...]
Zo zijn de regels nu al, iedereen moet een zitplaats hebben. Maar het lijkt niet echt te helpen als ik bij de kroegen hier in de buurt naar binnen kijk....
Dan is er toch geen enkel probleem om te handhaven? Hoe moeilijk kan dat zijn? Overtreding = waarschuwing, 2e overtreding = tent 14 dagen dicht.
Mankracht.Drardollan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:49:
[...]
Ik dacht dat je op een terras of buiten nog mocht staan. My bad, niet duidelijk bij mij dus.
Dan is er toch geen enkel probleem om te handhaven? Hoe moeilijk kan dat zijn? Overtreding = waarschuwing, 2e overtreding = tent 14 dagen dicht.
Denk het niet, komende tijd word er weer enorm opgeschaald. Dan groeit dat getal automatisch. Beter is volgens mij om naar percentage positief te kijken.marcunator schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:46:
Daar heb je controle voor nodig en die is er niet. Ik ken verschillende cafe's waar een keer een politie binnen foei heeft gezegd, waarna er zonder wijzigingen vrolijk op dezelfde voet verder is gegaan. Maar naar mijn idee is dat ook 1 van de problemen. Zouden ze een paar agenten vrij maken om alle kroegen langs te lopen en daadwerkelijk bij een 2e waarschuwing de tent zouden sluiten + boete, zou je al een heel stuk verder zijn. Sterker nog, ik schat dat dan 3/4 van de kroegen uit zichzelf al dicht zouden gaan.Drardollan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:49:
[...]
Ik dacht dat je op een terras of buiten nog mocht staan. My bad, niet duidelijk bij mij dus.
[removed]
Bij de eerdere verscherpingen (van 2 weken terug dus) waren er toch echt mensen die aangaven dat voor hen een bezoek aan het cafe toch écht noodzakelijk was, voor o.a. hun sociale contacten.Moi_in_actie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:46:
[...]
Volgens mij staat tussen die regels ook iets van: reizen alleen voor strikt noodzakelijke dingen (werk, bezoek aan ziekenhuis etc.).
Immers, wat voor de één wel strikt noodzakelijk is, is dat voor een ander niet, en vice versa.
Dat gaat dus niet werken op die manier. Iedereen kan 'strikt noodzakelijk' op een andere manier interpreteren.
Virussen? Scan ze hier!
Het was slechts een voorbeeld. Anderhalve meter afstand houden lost net zo goed niet 'alles' op, maar is net zo goed soort van verplicht (en ook iets waareen grote groep mensen lak aan heeft).MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:53:
Ah ja... De mondkapjes hadden het allemaal opgelost!
"We"? Ik doe netjes iedere keer als ik naar de Appie ga een mondkapje op. Twee weken geleden toen dat advies kwam, had ongeveer 80-90% er een op (note bene waren het vaak oude mensen die ze niet hadden). Nu is dat slechts 50%.We maken er gewoon collectief een bende van met zijn allen. Ja er valt genoeg te zeiken op de overheid, en er had van alles beter gekund.
Maar als je ervoor kiest om langs de afgrond te lopen, moet je niet klagen als je in het gat valt
Het aan mensen zelf laten werkt niet. Dat is hetzelfde argument om de maximumsnelheid, de verplichting gordels te dragen of het verbod te appen in de auto maar af te schaffen.
Iedereen weet dat de groep mensen die alleen aan zichzelf denkt te groot is om dit niet centraal aan te pakken volgens mij.
https://niels.nu
Nee, anderhalve meter houden lost het wel op, het mondkapje niet.Hydra schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:52:
[...]
Het was slechts een voorbeeld. Anderhalve meter afstand houden lost net zo goed niet 'alles' op, maar is net zo goed soort van verplicht (en ook iets waareen grote groep mensen lak aan heeft).
Ja "We" ja. Het Nederlandse volk als grote groep. Als "We" ons wel aan de regels hadden gehouden als groep, hadden "we" geen 6000 besmettingen per dag gehad.[...]
"We"? Ik doe netjes iedere keer als ik naar de Appie ga een mondkapje op. Twee weken geleden toen dat advies kwam, had ongeveer 80-90% er een op (note bene waren het vaak oude mensen die ze niet hadden). Nu is dat slechts 50%.
Het aan mensen zelf laten werkt niet. Dat is hetzelfde argument om de maximumsnelheid, de verplichting gordels te dragen of het verbod te appen in de auto maar af te schaffen.
Iedereen weet dat de groep mensen die alleen aan zichzelf denkt te groot is om dit niet centraal aan te pakken volgens mij.
Ik zeg bewust "we", terwijl ik me ook prima aan de regels hou.
Afdwingen, dat staat bij mij gelijk aan beboeten of geforceerd sluiten van bepaalde gelegenheden. We weten allemaal hoe het gaat wanneer we een forse straf zetten op het negeren van bepaalde corona-regels...Napo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:41:
[...]
Je kan inderdaad niet blijven herhalen dat je toch echt iets niet mag doen. Nee echt niet doen. Dringend advies om het toch echt niet meer te doen!
De een is zielig, de ander is dicutabel en de derde vond dat het onterecht is dat alleen hij de sjaak was. En dan verlagen we de straf maar weer tot 90 Euro, dan staat het gevolg weer niet in proportie tot de pakkans.
Uiteindelijk moeten we ook gewoon elkaar aanspreken ipv altijd maar de grens opzoeken totdat we een bekeuring krijgen. We hebben simpelweg de mogelijkheid niet om 17M mensen te babysitten. Dus het is vrij logisch dat we de horeca weer sluiten, dat is hoe we het voelen...
Het probleem in een notendop... en dat is NIET jouw schuld.Drardollan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:49:
[...]
Hang op elk terras een infographic van 1 bij 05m waar je in beelden aangeeft wat wel en niet mag. Elke gemeente kan ze uitpoepen voor de bekende terrassen en op laten hangen door de sociale arbeiders (en dat laatste meen ik met volle liefde en respect).
Om weer naar Amsterdam te kijken, een park in de buurt werd ook gewoon afgezet en overal kwamen posters.Zo ingewikkeld is het niet, er zijn mensen die nog veel beter dan ik in een paar snelkook sessies een aardige campagne kunnen verzinnen.
Ga eens hierheen:Stoney3K schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:42:
[...]
Opvallend genoeg is ook alleen in de Randstad de situatie echt 'zorgelijk' maar in de rest van het land wordt de soep niet zo heet gegeten.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Scroll omlaag naar "Verdeling positief geteste mensen in Nederland" (het tweede kaartje) en zet het eens op gemeente ipv veiligheidsregio.
De soep wordt weldegelijk op veel plaatsen heet gegeten.
Ik woon in hartje Randstad, Leiden, studentenstad. Allemaal 'triggers'. 48/100k.
Moet je eens met je muis rondkijken naar de waardes in de rest van het land. Oost-Gelderland ("Oost-Gelre", 57), west-Friesland ("Súdwest Fryslân", 48), noord-Limburg (Peel en Maas", 48), zuid-Drente ("Coevorden", 52).
En dat is niet eens (heel erg) cherrypicking. Kijk maar rond naar andere gemeentes binnen en buiten de Randstad.
Ja, er zijn ook talloze gemeentes( vooral buiten de Randstad) die nog niet donker gekleurd zijn, maar om te doen alsof het alleen een probleem van de Randstad is, is gewoon niet waar.
[ Voor 36% gewijzigd door anandus op 13-10-2020 14:02 ]
Nu zijn de bedrijven hier net zo fout in. Na de afgelopen persconferentie buitelden de supermarkten zich over elkaar om te zeggen dat het bij hen niet verplicht was om een masker te dragen. Lekker signaal geef je dan.Hydra schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:52:
"We"? Ik doe netjes iedere keer als ik naar de Appie ga een mondkapje op. Twee weken geleden toen dat advies kwam, had ongeveer 80-90% er een op (note bene waren het vaak oude mensen die ze niet hadden). Nu is dat slechts 50%.
Reden te meer om het gewoon verplicht te maken.Nat-Water schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:56:
Nu zijn de bedrijven hier net zo fout in. Na de afgelopen persconferentie buitelden de supermarkten zich over elkaar om te zeggen dat het bij hen niet verplicht was om een masker te dragen. Lekker signaal geef je dan.
Dat was omdat Rutte de handhaving aan hen overliet. Dan geef ik ze groot gelijk dat ze daar voor bedanken.Nat-Water schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:56:
[...]
Nu zijn de bedrijven hier net zo fout in. Na de afgelopen persconferentie buitelden de supermarkten zich over elkaar om te zeggen dat het bij hen niet verplicht was om een masker te dragen. Lekker signaal geef je dan.
Is dat zo? Begrijp me niet verkeerd, ik ben het met je eens, maar ik betwijfel ten zeerste óf dit besef op politieke beleidsniveaus breed gedeeld wordt - en waar het besef er wel is ligt er een de facto diep conflict met partijpolitieke vereisten voor politieke bindingskracht.Hydra schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:52:
Ik vraag me af of mensen zich wel realiseren hoe ontzettend haaks het idee van centrale aanpak voor collectieve behartiging staat op de genestelde prikkels voor electorale werving. Consumptieve individualisten zijn het brood en de boter voor beeldvorming van politieke economie, en dan moeten we dat onderuit gaan halen? Nee! Maar wat dat dan? En toen kwam dat advies van nudging en iedereen sprong er bovenop.
Alle regio's behalve Randstad staan op 'zorgelijk' en die getallen vertekenen omdat er in Eersel nu eenmaal maar een paar duizend man wonen en 10 besmettingen daar gelijk alle alarmbellen af laten gaan, net zoals 1 besmetting op Schiermonnikoog.anandus schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:55:
[...]
Ga eens hierheen:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Scroll omlaag naar "Verdeling positief geteste mensen in Nederland" (het tweede kaartje) en zet het eens op gemeente ipv veiligheidsregio.
De soep wordt weldegelijk op veel plaatsen heet gegeten.
Die anderhalve meter is, net zoals mondkapjes, gewoon statistiek. Je hebt door anderhalve meter afstand te houden gewoon een lagere kans, maar die is niet nul. Net zoals mondkapjes de kans verlagen, maar niet nul maken. Door beiden te verplichten, maak je de kans nog kleiner en kunnen we hopelijk voorkomen dat de horeca helemaal dicht moet en/of mensen de komende maanden niet morgen sporten. Beiden zaken die lange termijn veel negatievere effecten hebben dan gewoon simpelweg een mondkapje te dragen.MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:54:
Nee, anderhalve meter houden lost het wel op, het mondkapje niet.
Daarom moet het ook verplicht zijn. De discussie hierover moet de overheid voeren en niet de winkelier met zijn klant hoeven te doen.Nat-Water schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:56:
[...]
Dan hoef je alsnog niet een persbericht eruit te gooien om te zeggen dat het niet hoeft. Dat zijn namelijk de dingen die blijven hangen..jip_86 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:57:
[...]
Dat was omdat Rutte de handhaving aan hen overliet. Dan geef ik ze groot gelijk dat ze daar voor bedanken.
Je kan ook gewoon zeggen dat het juist wel moet. Wat heb je te verliezen? Ergste geval komen er net zo weinig mensen met een mondkapje als nu, beste geval iedereen.
[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 13-10-2020 14:01 ]
Daarin maak je alleen de denkfout dat 'verplicht' betekent dat mensen zich er aan gaan houden. Dat gebeurt pas wanneer de pakkans op die verplichting ook hoog is.Hydra schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:00:
[...]
Die anderhalve meter is, net zoals mondkapjes, gewoon statistiek. Je hebt door anderhalve meter afstand te houden gewoon een lagere kans, maar die is niet nul. Net zoals mondkapjes de kans verlagen, maar niet nul maken. Door beiden te verplichten, maak je de kans nog kleiner en kunnen we hopelijk voorkomen dat de horeca helemaal dicht moet en/of mensen de komende maanden niet morgen sporten. Beiden zaken die lange termijn veel negatievere effecten hebben dan gewoon simpelweg een mondkapje te dragen.
Sorry dat ik het op zijn Hollands zeg (bedoel ik niet persoonlijk naar jou), maar dat slappe gelul hoor ik nu al 7 maanden. En dan hoor ik aan de andere kant dat er tig duizend werkelozen zijn.
Als de overheid zijn taken serieus zou nemen, dan waren ze 7 maanden geleden begonnen met opschalen. Niet alleen op handhaving maar ook op heel veel andere gebieden. Ik roep het al een tijdje, maar de overheid faalt gewoon kei en keihard. En wij, burgers en hardwerkende ondernemers die zich wél aan de regels houden zijn keer op keer de dupe.
Als je de werkelozen die kunnen werken zou opleiden dan kan je 2 dingen krijgen:
1. Je betaalt ze geld en ze doen iets want er werk
2. Je betaalt ze geld en ze doen niets want er is geen werk
Op dit moment betalen we sowieso geld en doen ze niets. Dan kan je ze beter inzetten en opschalen voor nuttig werk wat wellicht nodig gaat zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Drardollan op 13-10-2020 14:04 ]
Nouja, je verwijdert even de voorbeelden die ik in de alinea ervoor aanhaal waardoor je mijn verhaal volledig uit verband haalt.
De regering weet dit prima. Net zoals dat ze er niet aan twijfelen of ze gordels verplicht moeten houden. Ze zijn alleen bang voor de backlash van kiezers. Als ik ongelijk heb, en ze het niet weten, zijn ze m.i. niet in staat ons land te leiden.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic