Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.424 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:25
Mfpower schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Het gaat helemaal niet om vingerwijzen, het is gewoon een constatering.
Dan lees jij zijn post toch aanzienlijk anders dan ik ;)
En of het een docent is maakt helemaal niet uit; het feit dat een docent doordat er amper regels zijn op het VO zo'n impact kan maken is net zo belachelijk. Het gaat om het feit dat er op die plekken niets gebeurd, en dat het doodgezwegen wordt. Niet om het vingerwijzen. WIe het ook zijn, als je ze met een miljoen op elkaar plakt gaan deze clusters gewoon komen.
Wat een hyperbool... de discussie over het onderwijs wordt overal (o.a. hier) breed gevoerd. Er wordt in dit land niets doodgezwegen.

En betreft het vingerwijzen, alleen al Wiklders is een directe verwerping van je stelling dat het niet om vingerwijzen gaat (zo ook de reactie van de arts op alle gekrakeel, dat geeft al aan hoe de discussie verloopt). En ook in deze draad kan ik je de posts over studenten geven, in de eerste golf was het Vindicat en nu hebben we het over feestende jongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:02:
[...]

Je hebt gelijk, ik gebruik hier de verkeerde term. Die existentiele crisis zitten we juist midden in. |:(

Wat we niet gaan zien is een im/exploderen van de samenleving. Dat is echt teveel doom scrollen.
Nouja, je kunt er beter op bedacht zijn.

Zoals je zelfs hier al ziet is het vingerwijzen beide kanten voor een hoop polarisatie aan het zorgen. En dan komt er nog een discussie aan m.b.t. de economie die daarin zeker niet gaan helpen.

Geïmplodeerde zorg, onderwijs en politieapparaat gaan hier niet bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Je doet hier wel alsof je Lucky Luke bent waarbij het niet duidelijk is of je net zo scherp schiet.

Er zijn 13 stafleden besmet. Voordat we met vingers gaan wijzen naar die ongehoorzame jeugd is het ontzettend belangrijk om te kijken hoe de vector loopt anders nemen we straks de verkeerde maatregelen. Anders gezegd, als de bron een docent is die per ongeluk al die anderen heeft aangestoken is het hele morele theater wat je hier probeerd neer te zetten onnodig.

Verder; het zijn jongeren. Als we niet willen dat ze in groepjes de AH ingaan moeten we daar regels voorop stellen en handhaven. Je kan van tieners niet verwachten dat ze verder kijken dan hun eigen wereld, daarvoor gebeurd er nog teveel in hun cortex en is het veranderende zelfbeeld veel te spannend. Ja er zullen erbij zijn die heel volwassen zijn, maar het zijn nog steeds geen volwaseenen en we hebben niet eerder dit gedrag van ze geeist.

Laten we eens ophouden met het vingertje.. allochtonen, henk en ingrid, bejaarden in de AH, het lijkt wel een sport om te kijken wie we het meeste de zwarte piet kunnen toespelen.
Het valt mij gewoon op, dat waar ik mijn mondkapje opzet, zij hem precies afdoen: zodra ze aankomen bij het winkelcentrum (net uit zicht van school). Dat is een feit, je kunt het gewoon waarnemen.

Verder.... maakt het uit waar die eerste besmetting op die school precies vandaan komt? Hij was er en in no-time hadden we er 61. Dan zie ik maar 2 mogelijkheden:
- de maatregelen werken niet
- de maatregelen zijn niet nageleefd

Dit lijkt mij dus een enorm zorgenpunt, want die scholieren gaan allemaal elke dag weer naar huis en steken daar het gezin aan. Deze middelbare school is mogelijk debet aan honderden besmettingen daar. Want die 61, dat zijn dus alleen nog maar de scholieren en de stafleden. Daar omheen hebben we inmiddels alweer honderden nieuwe besmettingen.

We kunnen allemaal een niet-medisch modkapje opzetten, maar zolang er katalysators zoals middelbare scholen volop blijven verspreiden en hun leerlingen massaal zonder mondkapje de winkels in duiken, heeft dat mondkapje echt 0,0 zin. Daarom: je zit nog veiliger in de trein dan in een supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:08:
[...]
Geïmplodeerde zorg, onderwijs en politieapparaat gaan hier niet bij helpen.
We zijn niet in benadering zo ver. Zoals ik al zei, ook in NY en Lombardije niet. Het is niet leuk, het doet veel schade, maar we kijken niet naar een systeem collapse. Daarvoor is de shock van Corona echt niet groot genoeg.

Je zorg over de schade van polarisatie deel ik wel, dat is al heel lang een enorm probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
Drardollan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Ik heb toen gezegd dat de maatregelen op de verkeerde plek zijn genomen. De problemen zitten bij de jeugd en onbereikbare allochtonen. Het vroeg sluiten van restaurants, verboden stadionbezoek en beperkingen in theater, musea en bioscoop hebben nagenoeg geen invloed op het aantal besmettingen. Dat riep ik toen al direct en dat blijkt maar al te duidelijk.

De maatregelen hadden bijvoorbeeld moeten zijn om de jeugd een halt toe te roepen. Bijvoorbeeld cafés dicht na 18:00 en geen binnensporten en derde helft meer. Ook hadden we veel meer moeten inzetten, vanaf maart, op het informeren van onbereikbare allochtone burgers.

Uiteindelijk gaat dat wel gebeuren hoor, vanavond. Een deel van de maatregelen van vanavond zullen zo full-stop zijn dat dit absoluut gaat helpen. Het is alleen weer weken te laat, we hadden ondertussen met de juiste maatregelen het virus alweer een kopje kleiner kunnen maken. Nu duurt het minstens tot eind oktober voor we iets van goede resultaten gaan zien en hebben we dus weken lang extra besmettingen opgedaan die mee naar huis worden genomen en daar gaan woekeren.
Hmm. Ik denk dat je met alleen de jeugd in quarantaine te zetten en een turkse tolk bij de persco's er ook niet komt.... ben het wel met je eens dat we gruwelijk achter de feiten aan lopen en dat we een maand geleden al hadden moet ingrijpen. Vrees dat alles staat of valt met de handhaving in de komende weken.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:51:
https://www.nu.nl/binnenl...a-61-positieve-tests.html

Maar het heeft verder natuurlijk niets met de scholieren te maken. :)
Gelukkig gaan die ook niet met z'n allen massaal even naar De AH tijdens hun pauze / tussenuur of na school.

Wat wel opvalt, is dat ze op school een mondkapje op moeten (daar hoor je ze massaal over klagen als ze naar school fietsen) en vervolgens dat mondkapje verdwijnt zodra ze de school weer uitlopen, de AH in, in groepjes.
Klopt, de politiek maakt zich volstrekt belachelijk door het onderwijs te negeren. Thuis maximaal 4 mensen, buiten ook, horeca dicht: maar op de middelbare school met 25 in de klas, veel praten op geen anderhalve meter afstand. Zo krikt het besmettingsaantal in thuissituaties wel omhoog idd, ze nemen het allemaal mee naar huis.

[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 13-10-2020 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:12:
[...]

We zijn niet in benadering zo ver. Zoals ik al zei, ook in NY en Lombardije niet. Het is niet leuk, het doet veel schade, maar we kijken niet naar een systeem collapse. Daarvoor is de shock van Corona echt niet groot genoeg.

Je zorg over de schade van polarisatie deel ik wel, dat is al heel lang een enorm probleem.
Edoch lijkt het daar vooral een probleem te zijn dat ontstaan is door corona.

Hier is een onderliggende kwetsbaarheid zichtbaar geworden. We hebben gewoon te weinig leraren/medisch personeel en politieagenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
CyberMania schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Klopt, de politiek maakt zich volstrekt belachelijk door het onderwijs te negeren. Thuis maximaal 4 mensen, buiten ook, horeca dicht: maar op de middelbare school met 25 in de klas, veel praten op geen anderhalve meter afstand.
Helemaal met je eens, zeker als de maatregelen dan vooral gericht zijn op het beperken van besmettingen in een setting van korte wisselende contacten, (mondmasker in algemene ruimtes) maar niet bij langere contacten. (in het lokaal)

Ik had daarom graag een week langer vakantie gezien, in combinatie met de overige maatregelen omdat je straks in een situatie komt waarbij er alsnog hard ingegrepen moet worden in het onderwijs. (voor langere tijd)

[ Voor 15% gewijzigd door TIGER1125 op 13-10-2020 10:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Klopt, de politiek maakt zich volstrekt belachelijk door het onderwijs te negeren. Thuis maximaal 4 mensen, buiten ook, horeca dicht: maar op de middelbare school met 25 in de klas, veel praten op geen anderhalve meter afstand. Zo krikt het besmettingsaantal in thuissituaties wel omhoog idd, ze nemen het allemaal mee naar huis.
Dat niet alleen.
Ook teamsporten onder de 18 is geen probleem.
Dus iemand die 17 jaar, 11 maanden en 30 dagen oud is, mag vandaag nog sporten.
Maar is morgen een gevaar voor de samenleving.

Tenzij hij/zij miljoenen verdiend op commercieel niveau, ook dan is teamsport ongevaarlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Lekkere frame ook :X

Ik blijf erbij dat het niet gek is dat er voor 'naar school gaan' een andere afweging wordt gemaakt dan voor 'een stuk in je kraag zuipen'. Zie ook weinig oplossingen aangedragen worden vanuit die hoek.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 13-10-2020 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:15:
[...]

Edoch lijkt het daar vooral een probleem te zijn dat ontstaan is door corona.

Hier is een onderliggende kwetsbaarheid zichtbaar geworden. We hebben gewoon te weinig leraren/medisch personeel en politieagenten.
Te weinig handen aan het bed
Te weinig politieagenten
Een kabinet wat zwalkt qua beleid (en totaal niet serieus genomen wordt door veel mensen)
Mensen die zich te goed voelen om zich aan de regels te houden
Mensen die uberhaupt geen rekening met anderen houden

Natuurlijk zijn er ook wel plekken waar het goed gaat en is niet iedereen een totale idioot, maar deze pandemie maakt wel duidelijk dat er heel veel idioten in dit land lopen. 1 van de gevolgen van corona kan hersenschade zijn, alleen hoef je daarvoor dus kennelijk niet het virus op te lopen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:48
[...]

Dat niet alleen.

Tenzij hij/zij miljoenen verdiend op commercieel niveau, ook dan is teamsport ongevaarlijk.
Grens is grens... als ik 105 rijd op de snelweg krijg ik ook een boete? Ben ik dan zoveel gevaarlijker als dat ik 100 rijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat niet alleen.

Onder de 18 is natuurlijk geen probleem. Middelbare scholieren verspreiden het virus ni..... oh wacht. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dr.lowtune schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Te weinig handen aan het bed
Te weinig politieagenten
Een kabinet wat zwalkt qua beleid (en totaal niet serieus genomen wordt door veel mensen)
Mensen die zich te goed voelen om zich aan de regels te houden
Mensen die uberhaupt geen rekening met anderen houden

Natuurlijk zijn er ook wel plekken waar het goed gaat en is niet iedereen een totale idioot, maar deze pandemie maakt wel duidelijk dat er heel veel idioten in dit land lopen. 1 van de gevolgen van corona kan hersenschade zijn, alleen hoef je daarvoor dus kennelijk niet het virus op te lopen.....
Precies dit. En dan moet ik nog bekennen dat ik al jaren VVD stem, en zelfs lid ben.
Probleem is wel dat ik me bij de andere partijen nog veel minder thuis ben.

Ben wel vrij vocaal richting de partij, en merk ook dat er wel een kentering lijkt te ontstaan. Vooral de sterkere overheid en terugdraaien van wat privatisering begint een sterkere stem te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Lekkere frame ook :X

Ik blijf erbij dat het niet gek is dat er voor 'naar school gaan' een andere afweging wordt gemaakt dan voor 'een stuk in je kraag zuipen'. Zie ook weinig oplossingen aangedragen worden vanuit die hoek.
Dat frame is nou juist waardoor de overheid faalt in haar beleid. Enerzijds mogen kleinkinderen niet bij opa en oma op bezoek ivm besmettelijkheid, maar anderzijds zijn ze min of meer onbesmettelijk en mogen ze vanalles wat een 18 jarige niet meer mag. Terwijl al meerdere malen is aangetoonde dat kinderen juist verspreiders zijn.

School is een van de dingen die goed op afstand kan. Sterker nog: wellicht ooit de oplossing voor het lerarentekort. Zeker voor de hogere klassen, waar de nadruk meer op theorie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:45

Mfpower

In dubio

[...]

Het lijkt wel of er een soort moratorium op zit. Twee weken geleden werd het niet genoemd. Nu ook niet. Ook niet in de overwegingen.

Terwijl als je het sec beschouwd maatregelen op het VO de economie amper raken. Je kunt stellen dat het ten koste gaat van kwaliteit van onderwijs, maar we moeten nu eenmaal allemaal een prijs betalen. En er is meer mogelijk dan niets doen op het VO. Het hoeft op termijn echt niet helemaal stilgelegd te worden. Maar op dit moment zou ik er wel voor zijn. Niets doen was naïef maar blijkbaar durft men zijn vingers er niet aan te branden. En dan moet de hele horeca maar hard bloeden met ondernemers die dagelijks voedsel voor hun kinderen op het VO moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:31
stylezzz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Grens is grens... als ik 105 rijd op de snelweg krijg ik ook een boete? Ben ik dan zoveel gevaarlijker als dat ik 100 rijd?
Inderdaad. Uiteindelijk gaat het om totaalplaatje: het aantal gevaarlijke bewegingen omlaag brengen. Grensgevallen waarbij je twijfels kunt hebben zijn niet voorkomen.

Wel vind ik dat je nog wel onderscheid zou kunnen maken in bijvoorbeeld restaurants en kroegen of misschien zelfs wel en geen alcohol. En bij de laatste opmerking loop ik dat even hard weg voor de boze reacties die ik misschien krijg ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:29
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Precies dit. En dan moet ik nog bekennen dat ik al jaren VVD stem, en zelfs lid ben.

Ben wel vrij vocaal richting de partij, en merk ook dat er wel een kentering lijkt te ontstaan. Vooral de sterkere overheid en terugdraaien van wat privatisering begint een sterkere stem te krijgen.
Zelfde hier; maar ik ben zo niet tevreden over Rutte dat ik overweeg Blanco te stemmen in maart (andere partijen weiger ik helemaal op te stemmen).

Sterkere overheid kan ik ook wel mee leven, maar niet in de uitvoering, maar meer governance. Uitvoering en overheid gaan niet samen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Het laatste wat ik scholieren gun is thuisonderwijs, want dat is gewoon waardeloos en voor niemand goed, maar een ander uiterste is om amper noemenswaardige regels te hebben op de middelbare scholen. Daar lopen ook gewoon mensen van zestien en zeventien rond en die zouden op het mbo en hbo helemaal thuis moeten zitten.

Van mij hoeven de scholen niet gelijk te sluiten of naar 80% online gaan, want ik weet hoe klote dat is, maar het lijkt net alsof het kabinet vooral de middelbare scholen helemaal ontziet.
Adlermann schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Zelfde hier; maar ik ben zo niet tevreden over Rutte dat ik overweeg Blanco te stemmen in maart (andere partijen weiger ik helemaal op te stemmen).
Mee eens, dit ga ik ook doen. Ik overwoog eerst nog CDA vanwege Omtzigt, maar nu is elke stem op die partij in feite een stem die De Jonge dichterbij het torentje brengt en daar zit ik al helemaal niet op te wachten.

[ Voor 55% gewijzigd door Soccer98 op 13-10-2020 10:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Dat frame is nou juist waardoor de overheid faalt in haar beleid. Enerzijds mogen kleinkinderen niet bij opa en oma op bezoek ivm besmettelijkheid, maar anderzijds zijn ze min of meer onbesmettelijk en mogen ze vanalles wat een 18 jarige niet meer mag. Terwijl al meerdere malen is aangetoonde dat kinderen juist verspreiders zijn.

School is een van de dingen die goed op afstand kan. Sterker nog: wellicht ooit de oplossing voor het lerarentekort. Zeker voor de hogere klassen, waar de nadruk meer op theorie ligt.
Nee, dat is volledig wat je er zelf van maakt.

Er is alles aan gelegen om juist de groep onder de 18 zijn ontwikkeling en opleiding door te laten maken. Dat daar ook meer ruimte aan gegeven wordt en meer risico wordt genomen vind ik volledig begrijpelijk.

Als 'doe maar online' de enige oplossing is die je aandraagt heb je het m.i. niet begrepen.

Wat @Soccer98 zegt...

En ook hier weer; gaat er een hele branche als een stel verlamde herten in de koplampen zitten staren totdat de overheid eens regels maakt. Is het nou zo moeilijk om als school of als branche zelf iets te verzinnen? Voor zover ik weet is het nog steeds zo dat alle leerlingen van klas wisselen ipv de leraren om maar een voorbeeld te noemen.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 13-10-2020 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
[...]

Nou bedankt voor de shit he :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Soccer98 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:23:
Het laatste wat ik scholieren gun is thuisonderwijs, want dat is gewoon waardeloos en voor niemand goed, maar een ander uiterste is om amper noemenswaardige regels te hebben op de middelbare scholen. Daar lopen ook gewoon mensen van zestien en zeventien rond en die zouden op het mbo en hbo helemaal thuis moeten zitten.
Dan maar een jaar geen onderwijs hoor, is niet het einde van de wereld, zijn in het verleden genoeg mensen een jaar blijven zitten en die zijn er echt niet slechter van geworden.

Juist de drang om alles maar door te laten gaan zorgt voor extra (veel) besmettingen en alle gevolgen ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Soccer98 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:23:

Van mij hoeven de scholen niet gelijk te sluiten of naar 80% online gaan, want ik weet hoe klote dat is, maar het lijkt net alsof het kabinet vooral de middelbare scholen helemaal ontziet.
Precies. Kleinere groepen, minder contacturen. Zoals in Finland eigenlijk :) een combinatie van toch iets meer thuisonderwijs online of huiswerk icm kleinere groepen en afstand houden zou imho prima kunnen. We hebben in NL toch al heel veel contacturen en er is niet een absolute correlatie met de kwaliteit van onderwijs (zit uiteraard een bodem op). Voor kleinere groepen geldt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Segafreak83 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

Dan maar een jaar geen onderwijs hoor, is niet het einde van de wereld, zijn in het verleden genoeg mensen een jaar blijven zitten en die zijn er echt niet slechter van geworden.

Juist de drang om alles maar door te laten gaan zorgt voor extra (veel) besmettingen en alle gevolgen ervan.
ALS iedereen een jaar achterloopt is er geen achterstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leon Zwiers schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Nou bedankt voor de shit he :+ :+
Zeg, het is niet mijn schuld dat de overige 118 zetels erin trappen :P

@Adlermann sterkere overheid is misschien niet de juiste term. Maar dat basisvoorzieningen als Post, Stroomnet, Zorg etc niet geprivatiseerd hadden moeten worden lijkt me wel evident inmiddels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
[...]

Nee, ben ik het echt helemaal niet mee eens. Daar denk je toch wat te makkelijk over, wat ik overigens niet als verwijt bedoel. Ik zit op het hbo en dat is volledig online, tot juli. Ik kan je zeggen: dat is gewoon fucking kut, echt heel kut. Online sessies werken voor geen meter, je krijgt halfbakken les, moet vooral alles zelf uitzoeken (hoort natuurlijk ook bij het hbo, maar dan nog een paar stappen meer), de lesstof komt totaal niet binnen en je zit 24/7 op je kamertje, al helemaal als straks het OV aan banden gelegd wordt.

Dus dat gun ik niemand. Wel is het zaak om toch nader te kijken naar wat er meer mogelijk is op de middelbare scholen zelf. Daar valt echt wel wat te winnen zonder dat je gelijk alles online gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Mfpower schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:26:
[...]

Precies. Kleinere groepen, minder contacturen. Zoals in Finland eigenlijk :) een combinatie van toch iets meer thuisonderwijs online of huiswerk icm kleinere groepen en afstand houden zou imho prima kunnen. We hebben in NL toch al heel veel contacturen en er is niet een absolute correlatie met de kwaliteit van onderwijs (zit uiteraard een bodem op). Voor kleinere groepen geldt dat wel.
Waar haal je de docenten vandaan voor die kleinere groepen? Aantal contacturen terugschoreven ben ik helemaal voor, maar daar ga je het niet mee halen, los van het vervelende feit dat het curriculum al is vastgesteld.

Zelfs 1 op 1 verplaatsen van de school naar online is roofbouw op je docenten die dit helemaal niet trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Sorry, maar die "kleinere overheid" en "meer efficiëntie" is toch gewoon hardcore VVD-beleid? Ze hebben er speciaal allerlei jeukwoorden voor uitgevonden zelfs. Je mag daar voorstander van zijn maar je kunt niet beweren dat als een probleem te zien en toch VVD blijven stemmen. In elk geval zolang Rutte aan het roer staat gaat dat niet veranderen. Je ziet het nu ook: die hele man ademt het afschuiven van verantwoordelijkheid. Typisch een manager zoals je die de laatste decennia overal ziet.
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

En ook hier weer; gaat er een hele branche als een stel verlamde herten in de koplampen zitten staren totdat de overheid eens regels maakt. Is het nou zo moeilijk om als school of als branche zelf iets te verzinnen? Voor zover ik weet is het nog steeds zo dat alle leerlingen van klas wisselen ipv de leraren om maar een voorbeeld te noemen.
Het meest sneu vind ik het daarom voor de theaters. Ik had het idee dat ze daar echt goed bezig waren met allerlei experimenten.

[ Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 13-10-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Waar haal je de docenten vandaan voor die kleinere groepen? Aantal contacturen terugschoreven ben ik helemaal voor, maar daar ga je het niet mee halen, los van het vervelende feit dat het curriculum al is vastgesteld.

Zelfs 1 op 1 verplaatsen van de school naar online is roofbouw op je docenten die dit helemaal niet trekken.
Je halveert de lestijden en de grootte van de groepen en je bent er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Zeg, het is niet mijn schuld dat de overige 118 zetels erin trappen :P

@Adlermann sterkere overheid is misschien niet de juiste term. Maar dat basisvoorzieningen als Post, Stroomnet, Zorg etc niet geprivatiseerd hadden moeten worden lijkt me wel evident inmiddels.
Ik ben met stroom niet helemaal eens. De infrastructuur moet in handen van de overheid blijven, echter het verkopen van de diensten kan je prima los zien. Ik ben wel fan van hybride-systemen waar je zowel de kracht van marktwerking, maar met goede corrigerende governance-maatregelen het publieke belang waarborgt. Marktwerking heeft zowel voordelen als nadelen, die nadelen zijn echt wel te mitigeren.

Maar, ook hier zijn we nu weer te ver doorgeschoten, de infrastructuur (opwekking, kabels, fysieke dingen) gaat nu ook richting marktpartijen.

En ook hier moeten we dat per tak bekijken, de spoorwegen bv werkt dat weer niet goed.
roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Ik vind online onderwijs al complete roofbouw op de docenten. Ik ga dat ook niet lang nog volhouden ( met nominale belasting). Ik heb dagen van 10 uur online les in 12 klokuren. Ik kan je garanderen die laatste twee uur ben ik er niet meer bij en pas de avond erna een beetje hersteld.

Ik heb zeker een uur tot 90 min nodig tussen online lessen om cognitief te herstellen, bij fysiek lesgeven een kop koffie..

Maar ja, ik durf ook niet echt voor de klas te staan nu; dus het is wel een moeilijk afweging. Naja je kan niet elk jaar uitstekend scoren op de beoordeling denk ik dan maar...

[ Voor 33% gewijzigd door Adlermann op 13-10-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Soccer98 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Nee, ben ik het echt helemaal niet mee eens. Daar denk je toch wat te makkelijk over, wat ik overigens niet als verwijt bedoel. Ik zit op het hbo en dat is volledig online, tot juli. Ik kan je zeggen: dat is gewoon fucking kut, echt heel kut. Online sessies werken voor geen meter, je krijgt halfbakken les, moet vooral alles zelf uitzoeken (hoort natuurlijk ook bij het hbo, maar dan nog een paar stappen meer), de lesstof komt totaal niet binnen en je zit 24/7 op je kamertje, al helemaal als straks het OV aan banden gelegd wordt.

Dus dat gun ik niemand. Wel is het zaak om toch nader te kijken naar wat er meer mogelijk is op de middelbare scholen zelf. Daar valt echt wel wat te winnen zonder dat je gelijk alles online gooit.
Dat snap ik ook wel, en online les is ook niet fijn, maar we zullen iets moeten om het in te dammen.

Scholen zijn nu eenmaal een locatie waar veel verschillende mensen dagelijks in- en uitstromen, en zit je (over het algemeen) langer dan 15 minuten bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:01

ThunderNet

Flits!

Mfpower schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:30:
[...]

En hoe ga je dan aan de urenquota komen? Of uberhaupt dezelfde hoeveelheid kennis overdragen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:53
Mfpower schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:46:
[...]
Als die 0,8 gehaald wordt tenminste, want daar heb ik ook een hard hoofd in. De maatregelen van twee weken geleden hadden gewoon 0 effect. Terwijl die al mikten op een R van 0,9.
Het is niet helemaal waar dat het 0 effect had. Een ander heel groot probleem en grote faal van de overheid is namelijk dat de dagcijfers helemaal nergens op slaan. Er zit ontzettend veel vertraging in de testuitslagen, gisteren waren er +/- 3000 meldingen ouder dan 24 uur (dit kan je zien in de CSV die dagelijks gepubliceerd wordt) en dat is eigenlijk al weken zo. Bijna 50% van de 'nieuwe besmettingen' is ouder dan 24 uur met uitlopers tot 7 dagen terug (en zelfs tot in april een paar _O- ).

Het is leuk al die maatregelen, maar als de overheid weigert om het testbeleid te verbeteren zal je de komende maanden nog achter de feiten aan blijven lopen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Sorry, maar die "kleinere overheid" en "meer efficiëntie" is toch gewoon hardcore VVD-beleid? Ze hebben er speciaal allerlei jeukwoorden voor uitgevonden zelfs. Je mag daar voorstander van zijn maar je kunt niet beweren dat als een probleem te zien en toch VVD blijven stemmen. In elk geval zolang Rutte aan het roer staat gaat dat niet veranderen. Je ziet het nu ook: die hele man ademt het afschuiven van verantwoordelijkheid. Typisch een manager zoals je die de laatste decennia overal ziet.
Ja, dat zeg ik; met de rest van de partijen kan ik me helemaal niet vinden, dan kan ik beter stemmen wat het dichtst bij me ligt, en nog een poging doen om bij te sturen toch? Nogmaals; ik merk dat de discussies beginnen te verschuiven. Dus in die zin heeft deze coronacrisis nog een positieve bijdrage.

Blanco stem is helemaal niet productief.

@Adlermann ik zeg ook 'stroomnet', dus infra ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 13-10-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
ThunderNet schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

En hoe ga je dan aan de urenquota komen? Of uberhaupt dezelfde hoeveelheid kennis overdragen?
Zo moeilijk is dat toch niet?

Camera in leslokaal de lessen gewoon uitzenden.

Als je dan gewoon de ene week 3 dagen en de andere week 2 dagen fysiek op school met de helft van je klas bent en de overige dagen vanuit huis de les kan volgen kom je gewoon aan de uren en wordt dezelfde kennis gewoon overgedragen. De mogelijkheid tot fysiek vragen stellen maar ook digitaal is gewoon aanwezig.

Niet aanmelden voor de les online is gewoon spijbelen.

En de verantwoordelijkheid leg je bij de student en ga nou niet doen alsof een puber niet gestuurd kan worden of met verantwoordelijkheid om kan gaan en een stukje discipline zoals dat ook bij vergaderingen gebeurdt.

[ Voor 26% gewijzigd door TIGER1125 op 13-10-2020 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

ThunderNet schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat je dergelijke zaken zoals een urennorm (die toch al belachelijk is) los moet gaan laten in een pandemie. You can't have your cake and eat it. Dezelfde kennis overdragen kan nog wel, maar meer compact. Ook zul je moeten accepteren dat niet alles meer lukt, dus focussen op de core of desnoods een achterstand accepteren. Het gaat om damage control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Mfpower schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:30:
[...]

Ik hoop dat mijn sarcasme meter weer stuk is en dat je hier grapjes maakt?

10 studenten twintig uur is absoluut veel minder werk dan 20 studenten tien uur.

Ik ben het helemaal eens met je verhaal over de contacturen en normuren, maar je kan het niet zomaar als rekensom neerzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 13-10-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
Over vaccins, waarom je toch niet alle stappen wilt skippen en er pas na uitrol op grote schaal achter komen dat er soms problemen optreden:

https://nos.nl/artikel/23...tijdelijk-stilgelegd.html

Hoort er bij natuurlijk, maar voor degenen die roepen 'hup doorknallen maar met die vaccins' toch even reality check, die gebruikelijke voorzichtigheid is niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Soccer98 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Totaal off topic, maar ik moest wel een beetje gniffelen om je opmerkingen over online les krijgen. Ik heb in een ver ver verleden ooit ook heel kort op het HBO gezeten. Maar.... jouw opmerkingen passen precies in mijn beeld van toen, al was het toen niet online. :) Alleen dat stukje van 24/7 op je kamer zitten herken ik natuurlijk niet.

Nou moet ik ook wel zeggen dat ik destijds in een zwaar vervelende groep Havisten terechtkwam, zonder enige motivatie en er mensen voor de klas stonden die in de praktijk vast erg goed waren, maar totaal niet opgewassen tegen zo'n ongemotiveerd zooitje ongeregeld. Fontys, complex Rachelsmolen.... Eindhoven. Ik hoop voor de scholieren dat daar veel verbeterd is!

Online vergaderingen (ik begin er inmiddels een beetje aan te wennen) vereisen discipline van alle deelnemers. Je staat op mute, tenzij je wat gevraagd wordt of je iets moet presenteren. Verder, gun iemand de tijd om te unmuten als je hem wat vraagt. Ja, sommige mensen hebben daar 2 seconden voor nodig en in een meeting lijkt dat een eeuwigheid. Misschien kan Ellie Lust hier nog wat in betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Is juist nu niet het momentum om de effecten verspreiding covid onder middelbare scholieren te bepalen en mogelijk een klap te geven op de snelle verspreiding, zonder dat het ten koste gaat van essentiële lesuren.

Een deel heeft nu vakantie, ander deel volgende week. Verleng de vakantie met ten minste een halve week, dan komen ze ten minste 10 dagen niet samen op school en kost het maar een halve week les. Laat het schooljaar iets langer doorlopen, om dit weer te compenseren.

Uiteraard de taak aan de ouders om te zorgen dat hun kinderen hun contacten sterk beperken in deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 15:19
Paar weken geleden ging het er richting Deltion Zwolle nog zo aan toe: https://www.destentor.nl/...en-lang-wachten~af57db11/
Denk dat het wel tijd is om VO scholen en hoger een paar weken stop te zetten wil je het aantal bewegingen in het OV verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wilke schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:37:
Over vaccins, waarom je toch niet alle stappen wilt skippen en er pas na uitrol op grote schaal achter komen dat er soms problemen optreden:

https://nos.nl/artikel/23...tijdelijk-stilgelegd.html

Hoort er bij natuurlijk, maar voor degenen die roepen 'hup doorknallen maar met die vaccins' toch even reality check, die gebruikelijke voorzichtigheid is niet voor niets.
Misschien dat de formulering van je eerste zin niet helemaal gelukkig is; maar dit toont toch juist dat ze de goede stappen volgen? Dit is dezelfde voorzichtigheid als anders; alleen wordt er nu wat meer prio aan gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Ik hoop dat mijn sarcasme meter weer stuk is en dat je hier grapjes maakt?

10 studenten twintig uur is absoluut veel minder werk dan 20 studenten tien uur.
Nee hoor zo doen wij het ook nu op school (HBO) voor eerstejaars die daardoor nog bijna een volledig programma kunnen ontvangen.
Je bent precies evenveel tijd kwijt; ipv 120 minuten aan 30 studenten spenderen is het nu 2x60 minuten aan 15. Daarbij is de bezettingsgraad gehalveerd en kan er in een klas afstand gehouden worden. Dmv looprichtingen en wisselen van docenten ipv studenten; pauzes in klassen etc. is er een hele veilige omgeving gecreeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
jip_86 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:37:
Paar weken geleden ging het er richting Deltion Zwolle nog zo aan toe: https://www.destentor.nl/...en-lang-wachten~af57db11/
Denk dat het wel tijd is om VO scholen en hoger een paar weken stop te zetten wil je het aantal bewegingen in het OV verminderen.
Haha, sorry hoor, maar je kan/kon een gratis fiets krijgen. En dan nog kiezen om opgepropt te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:39:
Misschien dat de formulering van je eerste zin niet helemaal gelukkig is; maar dit toont toch juist dat ze de goede stappen volgen? Dit is dezelfde voorzichtigheid als anders; alleen wordt er nu wat meer prio aan gegeven.
Ja, er waren eerder wat discussies in dit topic dat het mensen eigenlijk niet snel genoeg kon gaan. Ik bedoel dus juist, dat daar een goede reden voor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TIGER1125 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Zo moeilijk is dat toch niet?

Camera in leslokaal de lessen gewoon uitzenden.
En weer is mijn sarcasme meter stuk?

We hebben het hier niet over getrainde acteurs die niet in hun neus pulken of foutloos hun tekst kunnen voorlezen omdat ze 100 takes hebben. Een docent is doodsbang dat hij iets doms doet en dat dat dan de rest van zijn carrierre online staat.

Anders gezegd, zullen we jou eens drie dagen in de week een paar uur opnemen en dit online zetten? Misschien ben je wat exhibitionistischer dan de gemiddelde mens, maar ik vermoed dat jje net als de meesten van ons dat absoluut niet fijn zou vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Zelfs als we de sociale impact hiervan negeren, en je een complete generatie maar een jaar achterstand geeft: De economische impact hiervan is gigantisch op langere termijn. Een complete generatie schaaf je een jaar van hun werkzame leven af. Een jaar waar ze belasting zouden betalen ipv geld kosten.

En er wordt ook wel heel makkelijk gezegd dat het maar allemaal online moet, en eigen verantwoordelijkheid van de scholieren. Zelfs bij WO studenten is gebleken dat heel veel niet met de verantwoordelijkheid om kunnen gaan van meer vrijheid hebben. En dan denk je dat die 13 jarige op de middelbare school wel netjes alles online blijven doen? En de motivatie behouden terwijl ze de hele dag alleen op hun kamer mogen zitten?

Ik zou dolgraag van het thuiswerken af zijn. Ik heb er een hekel aan. Maar niet als de prijs zou zijn dat alle middelbare scholen dicht moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Adlermann schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Ik ben met stroom niet helemaal eens. De infrastructuur moet in handen van de overheid blijven, echter het verkopen van de diensten kan je prima los zien. Ik ben wel fan van hybride-systemen waar je zowel de kracht van marktwerking, maar met goede corrigerende governance-maatregelen het publieke belang waarborgt. Marktwerking heeft zowel voordelen als nadelen, die nadelen zijn echt wel te mitigeren.

Maar, ook hier zijn we nu weer te ver doorgeschoten, de infrastructuur (opwekking, kabels, fysieke dingen) gaat nu ook richting marktpartijen.

En ook hier moeten we dat per tak bekijken, de spoorwegen bv werkt dat weer niet goed.

[...]

Ik vind online onderwijs al complete roofbouw op de docenten. Ik ga dat ook niet lang nog volhouden ( met nominale belasting). Ik heb dagen van 10 uur online les in 12 klokuren. Ik kan je garanderen die laatste twee uur ben ik er niet meer bij en pas de avond erna een beetje hersteld.

Ik heb zeker een uur tot 90 min nodig tussen online lessen om cognitief te herstellen, bij fysiek lesgeven een kop koffie..

Maar ja, ik durf ook niet echt voor de klas te staan nu; dus het is wel een moeilijk afweging. Naja je kan niet elk jaar uitstekend scoren op de beoordeling denk ik dan maar...
Ja ik heb precies hetzelfde. Wat ik naar vind is dat ons management gewoon gezegd heeft "we doen hetzelfde maar dan online" en ik ben van mening dat het niet kan. Ik heb gisteren van 8.30 tot 18.00 in videocalls gezeten. Ik ben er nu nog stuk van en ik heb alleen nog maar energie om hier op het forum m'n frustratie weg te typen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Ja, dat zeg ik; met de rest van de partijen kan ik me helemaal niet vinden, dan kan ik beter stemmen wat het dichtst bij me ligt, en nog een poging doen om bij te sturen toch?
Is de VVD zo uniek in de overige standpunten dan? Dat valt wel mee. Er zal nooit een partij zijn waarbij alles 100% is maar ik blijf erbij: je kunt niet klagen over een zich terugtrekkende overheid en dan VVD blijven stemmen. Want de VVD is gewoon de belangrijkste motor achter dat hele beleid. Ik kan ook lid worden van de PvdD in de hoop hun beleid tegen megastallen "bij te sturen" maar dat lijkt me zinloos...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Mfpower schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Nee hoor zo doen wij het ook nu op school (HBO) voor eerstejaars die daardoor nog bijna een volledig programma kunnen ontvangen.
Je bent precies evenveel tijd kwijt; ipv 120 minuten aan 30 studenten spenderen is het nu 2x60 minuten aan 15. Daarbij is de bezettingsgraad gehalveerd en kan er in een klas afstand gehouden worden. Dmv looprichtingen en wisselen van docenten ipv studenten; pauzes in klassen etc. is er een hele veilige omgeving gecreeerd.
Ik werk toevallig ook op een HBO en wij hebben duidelijk niet de briljante docenten en het geweldige systeem waar jullie gebruik van maken. Het is een puinhoop.

Het vreemde is dat alle andere HBO's die ik spreek met hetzelfde verhaal komen, dus of jullie zijn een enorme uitzondering, of het is ietsje minder makkelijk dan dat je het hier nu neerzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

We hebben het hier niet over getrainde acteurs die niet in hun neus pulken of foutloos hun tekst kunnen voorlezen omdat ze 100 takes hebben. Een docent is doodsbang dat hij iets doms doet en dat dat dan de rest van zijn carrierre online staat.

Anders gezegd, zullen we jou eens drie dagen in de week een paar uur opnemen en dit online zetten? Misschien ben je wat exhibitionistischer dan de gemiddelde mens, maar ik vermoed dat jje net als de meesten van ons dat absoluut niet fijn zou vinden.
Dat is ook de reden dat het onmogelijk is om het onderwijs door te laten gaan zonder er iets op in te leveren. Nogmaals: you can't have your cake and eat it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Is de VVD zo uniek in de overige standpunten dan? Dat valt wel mee.
Nou, beantwoord die vraag zelf eens?

Op rechts hebben we Wilders en Baudet, waar ik hoe dan ook nooit op zal stemmen. CU, CDA, SGP ga ik niet op stemmen ivm geloofsachtergrond. Dan blijft alleen D66 over. Tsjah...

Daarnaast; in principe ben ik het er ook mee eens dat de overheid zich terugtrekt, maar niet op alle vlakken. Privatisering ook prima, behalve voor sommige basisbehoeften.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 13-10-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dat niet alleen.
Maar is morgen een gevaar voor de samenleving
Wat vind jij van de leeftijdsgrens om een auto te rijden? Te stemmen? Leerplicht? Meerderjarigheid? Pensioenleeftijd? Elke andere leeftijdsgrens? Allemaal afschaffen? Wat is jouw alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Adlermann schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:31:

Herkenbaar, dat is ook zo met online vergaderen. Na vier uur Teams op een dag zijn de meeste mensen gewoon echt helemaal gaar, maar helaas zijn die vier uur regelmatig zes uur+.

Wat dat betreft is het zoeken naar de balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:43:
[...]

Ik werk toevallig ook op een HBO en wij hebben duidelijk niet de briljante docenten en het geweldige systeem waar jullie gebruik van maken. Het is een puinhoop.

Het vreemde is dat alle andere HBO's die ik spreek met hetzelfde verhaal komen, dus of jullie zijn een enorme uitzondering, of het is ietsje minder makkelijk dan dat je het hier nu neerzet.
Nee, de pijn wordt bij ons genomen bij de hogerejaars. Die mogen helemaal niet meer komen. Ik ben helaas een specialistisch docent, dus ik geef alleen maar hogerejaars les. Ik zit dus de hele dag online les te geven (vandaag roostervrij, yay). En dat werkt redelijk, maar is gelijk ook een drama en een energievreter. Voor het eerst in m'n werkende leven voel ik een mentale druk die ik niet herken van eerder. Er moet wat gaan gebeuren of ik ga richting een burnout/depressie. De hele dag op m'n zolderkamer, m'n familie niet kunnen zien (risicogroep) omdat onze kinderen op school zitten en dus niet naar oma kunnen.. het wordt gewoon te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Wat vind jij van de leeftijdsgrens om een auto te rijden? Te stemmen? Leerplicht? Meerderjarigheid? Pensioenleeftijd? Elke andere leeftijdsgrens? Allemaal afschaffen? Wat is jouw alternatief?
Allemaal leeftijdsdiscriminatie, wat ik je brom! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Op rechts hebben we Wilders en Baudet, waar ik hoe dan ook nooit op zal stemmen. CU, CDA, SGP ga ik niet op stemmen ivm geloofsachtergrond. Dan blijft alleen D66 over. Tsjah...
Of je stemt op een partij die de meest bedreigende crisis op aarde al een aantal jaar aan de orde brengt? :+

overigens is die partij behoorlijk liberaal te noemen, ondanks het stigma ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Mfpower schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Nee, de pijn wordt bij ons genomen bij de hogerejaars. Die mogen helemaal niet meer komen. Ik ben helaas een specialistisch docent, dus ik geef alleen maar hogerejaars les. Ik zit dus de hele dag online les te geven (vandaag roostervrij, yay). En dat werkt redelijk, maar is gelijk ook een drama en een energievreter. Voor het eerst in m'n werkende leven voel ik een mentale druk die ik niet herken van eerder. Er moet wat gaan gebeuren of ik ga richting een burnout/depressie. De hele dag op m'n zolderkamer, m'n familie niet kunnen zien (risicogroep) omdat onze kinderen op school zitten en dus niet naar oma kunnen.. het wordt gewoon te veel.
Juist ook hierom, straks heb je helemaal geen docenten (m/v) over om überhaupt les te kunnen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 15:19
Segafreak83 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Haha, sorry hoor, maar je kan/kon een gratis fiets krijgen. En dan nog kiezen om opgepropt te zitten.
Dat is een oplossing voor die volle bus in Zwolle zelf. Ze moeten nog steeds naar Zwolle toe reizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

Daarnaast; in principe ben ik het er ook mee eens dat de overheid zich terugtrekt, maar niet op alle vlakken. Privatisering ook prima, behalve voor sommige basisbehoeften.
Dan blijft er nog een heel spectrum op links over ;) Of durf je daar niet te kijken? >:) Ik ben door de jaren heen ook opgeschoven: VVD > CDA > D66 > GL. De centrumrechtse coalities hebben de kans gehad (en hebben in mijn ogen gefaald). Tijd voor een andere wind :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

Dan blijft er nog een heel spectrum op links over ;) Of durf je daar niet te kijken? >:) Ik ben door de jaren heen ook opgeschoven: VVD > CDA > D66 > GL. De centrumrechtse coalities hebben de kans gehad (en hebben in mijn ogen gefaald). Tijd voor een andere wind :)
Ja precies... Nee dus...

Hoewel het weleens mooi zou zijn om te zien hoe sommige partijen het doen als ze ineens niet meer overal "Nee" tegen hoeven te zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 13-10-2020 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...] De hele dag op m'n zolderkamer, m'n familie niet kunnen zien (risicogroep) omdat onze kinderen op school zitten en dus niet naar oma kunnen.. het wordt gewoon te veel.
Ik weet het man... zoals ik al zei, onze docenten gaan bij bosjes naar een burnout. Scheiding werk prive is voor die groep nog lastiger dan bij andere thuiswerkers.

Maar dit illustreert wel het probleem, het is niet zo simpel, Ook op jouw HBO gaat het dus helemaal niet goed (anders zou jij niet zo kapot gaan).

We kunnen hopen dat we nu eindelijk de contacturen voor alle cohorten drastisch verminderen waardoor we ook meteen het lerarentekort kunnen aanpakken. Maar dan wel graag mensen full-time blijven betalen, anders hebben we het WEER niet begrepen |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Segafreak83 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Juist ook hierom, straks heb je helemaal geen docenten (m/v) over om überhaupt les te kunnen geven.
Ik heb ook al aangegeven bij ons MT: wat kunnen we minder doen; dat moet gewoon in deze omstandigheden. Ik heb welgeteld een toets kunnen schrappen en de competenties over de andere kunnen verdelen, maar de bureaucratie die die wijziging mee heeft gebracht kostte me meer tijd dan gewoon die toets na te kijken... het kan gewoon niet zijn dat alles hetzelfde blijft als je naar online gaat. Ik heb m'n situatie voorgelegd, maar mijn manager komt niet verder dan: deal with it. Nou dat doe ik maar tot het niet meer gaat.

Ik werk op een ICT opleiding, dus de pijn van online werken komt voor de studenten iets minder hard aan dankzij de geweldige online tooling van nu (van teams tot github e.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
[...]

Doe je best in mijn werkveld kom ik genoeg in het nieuws om daarna voor lul gezet te worden door m'n collega's met die kleine stukjes en screenshots :+ Ik ga me er absoluut niet druk om maken als ik gewoon bezig ben, ook niet om spastische, dwangneurotische of neuspeuter neigingen die ik al dan niet heb.

Ik snap wel wat je bedoeld, máár het is niet zo dat we dit niet al gedaan hebben hè? Ik meen me te herinneren dat er online/op afstand/thuis onderwijs is geweest de laatste maanden. Toen was dat geen issue toen we in onze onderbroek voor de camera stonden nu is dat ineens een issue?

Je kan er als docent ook zelf een draai aan geven, en het meer als college in te richten zoals in het hoger onderwijs zodat je minder video contact momenten hebt. Het is te makkelijk om te zeggen dat doen we niet want ... maar wel lekker klagen dat je op school besmet kan raken door de grote klassen.

Wat dan? Lekker thuiszitten en opdrachtjes mailen naar de leerlingen en 1x in de week een vragen kwartiertje?

We hebben zoveel technische mogelijkheden en dan is het argument: Een docent is doodsbang dat hij iets doms doet en dat dat dan de rest van zijn carrierre online staat. Als je had gezegd het is mentaal vele malen zwaarder vanwege de discipline die van beide kanten nodig is, het controlerende of het feit dat het meer moeite kost de stof over te brengen. Dan had ik het er misschien nog mee eens geweest maar dit eigen belang is totale onzin. Alsof leerlingen in een volle klas niet filmen en je keihard voor lul zetten, legio voorbeelden van dingen die helemaal fout gaan in een klas en online staan.

Neemt niet weg dat ik het snap en het voor iedereen zwaar is, om dag in dag uit thuis te werken en de scheiding werk/prive helemaal weg te zien vallen. Maar de situatie waar we nu inzitten is wel een situatie waarin we moeten proberen alles zoveel mogelijk door te laten gaan, en waar mogelijk de risico's zoveel mogelijk te beperken. Waarbij een klas met 30 man vanwege het risico op neuspeuteren online ondergeschikt moet zijn aan het feit dat je straks misschien wel op de IC ligt omdat je Corona hebt opgelopen.

[ Voor 14% gewijzigd door TIGER1125 op 13-10-2020 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Waarom is hier niet meteen ingezet op professioneel online studiemateriaal? Voor universiteiten met vrij unieke colleges werkt dat niet, maar voor basisscholen en middelbare scholen is het toch allemaal hetzelfde en kan prima centraal voor alle leerlingen hoge kwaliteit online materiaal worden opgenomen? Neem iemand die de lesstof goed kan presenteren, en laat de eigen juf alleen individuele begeleiding toevoegen en vragen over de stof beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
[...]

Wees blij, ik wil alleen hogere-jaars lesgeven, maar ik moet ook een 1.1 vak nu (ook MV voor). Damn wat is dat online een hel met 12 docenten dat afstemmen, met een nieuw curriculum en verkeerd genomen ontwerpbeslissingen (door mij, dat wel :) ). Dit vak kan je gewoon meteen de herontwikkeling insturen.

(niemand anders wilde dat vak geven).

Ik ga nu echt overstappen naar hogerejaars na dit jaar en grootste focus gaat naar onderzoek toe (mijn proefschrift uitwerken en verdere vertaling naar praktijkgerichte oplossingen toe).

Deze crisis stuurt wel mijn ambitie meer om eerder minder onderwijs te gaan doen en meer het werk te doen waar ik energie van krijg. Dat is onderzoek en specialistisch onderwijs/ onderwijs verbeteren dmv mijn onderzoek.

Het gewoon kennis draaien van anderen ben ik klaar mee, en deze crisis zorgt dat dat sneller is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TIGER1125 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
Alsof leerlingen in een volle klas niet filmen en je keihard voor lul zetten, legio voorbeelden van dingen die helemaal fout gaan in een klas en online staan.
Dat is toch juist een belangrijke reden?

Betreft egoisme van de leraren, jij verwacht dat ze even hun werkveld herontwerpen terwijl ze ook nog online les moeten geven?

Je onderschat hier het probleem met enkele ordes van grootte.
RemcoDelft schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
Waarom is hier niet meteen ingezet op professioneel online studiemateriaal? Voor universiteiten met vrij unieke colleges werkt dat niet, maar voor basisscholen en middelbare scholen is het toch allemaal hetzelfde en kan prima centraal voor alle leerlingen hoge kwaliteit online materiaal worden opgenomen? Neem iemand die de lesstof goed kan presenteren, en laat de eigen juf alleen individuele begeleiding toevoegen en vragen over de stof beantwoorden.
Wie gaat eventjes het curriculum herontwerpen, de docenten trainen en de systemen hiervoor inrichten? Waar haal je de popppetjes en de centen vandaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Adlermann Gelukkig denken andere docenten, verpleegkundigen, artsen en politieagenten daar ook zo over. Die gaan en masse iets anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Vraag is hoeverre dat geloof bij het CDA een rol speelt. Er zitten ook gewoon moslims in die partij. Economisch heeft D66 de laatste tien jaar niet zoveel anders gedaan dan de VVD. Voornaamste geschilpunt is wellicht migratie maar als er één punt is waarop je in mijn ogen je stem niet zou moeten laten bepalen is dat het wel. Wilders gaat de migratiestroom niet stoppen en Klaver gaat niet voorkomen dat dat Europees strenger geregeld gaat worden.
Volgens mij gaat het hier juist om de basisbehoeften. En draai het eens om: waar moet de overheid zich dan niet terugtrekken? Sterker nog: zijn er überhaupt onderdelen waar de overheid geen terugtrekkende beweging heeft gemaakt, buiten zoiets als de politie? Je doet nu net of andere partijen voor een communistische staat pleiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:00:
@Adlermann Gelukkig denken andere docenten, verpleegkundigen, artsen en politieagenten daar ook zo over. Die gaan en masse iets anders doen.
Tja, als het lukt ik kan ze het niet kwalijk nemen!

Maar ik blijf gewoon in het onderwijs, alleen mijn carrierepad ga ik wat sneller afbuigen naar iets meer specialisme ipv generiek. Dat was altijd al het plan. Maar nog een jaar lang zo fors in online onderwijs is gewoon voor mij persoonlijk roofbouw. Ik ga g een roofbouw meer plegen.

Ik kan prima 60+ uren in de week werken, mits het energie geeft, ipv alleen maar kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:02

codex

Geen OpenAI agent :)

Laat ze de horeca maar compenseren dan. Prima dat ik daar ook voor opdraai, ik sponsor liever de kleine ondernemer dan een grote onderneming met genoeg vet op de botten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Ik weet het man... zoals ik al zei, onze docenten gaan bij bosjes naar een burnout. Scheiding werk prive is voor die groep nog lastiger dan bij andere thuiswerkers.

Maar dit illustreert wel het probleem, het is niet zo simpel, Ook op jouw HBO gaat het dus helemaal niet goed (anders zou jij niet zo kapot gaan).

We kunnen hopen dat we nu eindelijk de contacturen voor alle cohorten drastisch verminderen waardoor we ook meteen het lerarentekort kunnen aanpakken. Maar dan wel graag mensen full-time blijven betalen, anders hebben we het WEER niet begrepen |:( |:( |:(
Klopt het is niet simpel. Mijn punt is dat je niet de sluizen van het VO open kunt laten staan en verder alles wat het leven de moeite waard maakt stoppen zodat het VO door kan gaan (ik chargeer hier even, sorry). Dat is gewoon onevenredig. Het is ook onevenredig om het VO volledig stil te zetten (hoewel ik daar nu voor een korte termijn een voorstander voor zou zijn). We moeten dus de heilige huisjes van contacturen, een in beton gegoten curriculum, urennormen e.d. loslaten en naar een systeem gaan van damage control. Zowel op besmettingen als in onderwijs. Niets is ideaal, maar ja het is crisis.

Mijn klacht op mijn werk is dat daar 100% van de besmettingskans is weggenomen zo'n beetje, maar daarnaast gedaan wordt alsof alles maar gewoon door kan gaan. Dat is ook niet zo. De pandemie kost gewoon, en ik denk dat de prijs breed genomen moet worden in de zin dat niet dezelfde kwaliteit geleverd kan worden. Die schade moeten we dan later maar inhalen, of accepteren dat niet alle beoordelingscriteria 100% gematched zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:59:

Wie gaat eventjes het curriculum herontwerpen, de docenten trainen en de systemen hiervoor inrichten? Waar haal je de popppetjes en de centen vandaan :?
Niet, want dat geld is er (zogenaamd) niet, maar buiten dat, het lijkt wel alsof complete sectoren de afgelopen maanden niets gedaan hebben om een tweede golf op te vangen, en nu loopt alles finaal in het 100.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:00:
En toch stem je op een partij die het liefste met een vlammenwerper publieke instanties sloopt :?

Je posts en je politieke keuze geven mij toch een ietwat schizofreen gevoel. Als je een sterke zorg, onderwijs en politie wil is stemmen op het VVD hetzelfde als zeggen dat je graag goed voor jezelf zorgt terwijl je met een honkbalknuppel je eigen tanden eruit ramt.

En dan verbaasd zijn dat je gebit geruineerd is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:07:
[...]

Tuurlijk kan dat. Moet je wel "even" artikel 19 van de Grondwet schrappen of aanpassen.

Voor we zover zijn, zijn we een jaar of 5-6 verder. Optimistisch geschat. Good luck om dáár ene meerderheid voor in de kamer te krijgen. Zal op dezelfde dag gebeuren dat Pasen en Pinksteren op dezelfde dag gaan vallen vermoed ik.

Wat jij voorstelt is rechten van werknemers inperken, zodat ze niet zelf mogen bepalen waar ze werken, maar de overheid ze ergens verplicht laat werken.

Ik heb zo het idee dat een aantal partijen in de Tweede Kamer daar wel een opinie over zullen hebben. Net als een heleboel rechters enzo.
offtopic:
Geef het vijf jaar en er zal heel anders gedacht worden. Vorig jaar regende het al studies en onderzoeken naar de haalbaarheid van constructies waarbij afstuderende studenten hun schuld kunnen laten overnemen door bedrijven in een transactie voor arbeid / plaatsing ... VNO vindt het fantastisch. En wat VNO fantastisch vindt ... In slechts een onderzoek werd gesproken over het concept indentured servitude en de noodzaak tot advies WRR voor termijneffecten.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Virtuozzo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:55:
[...]

Er is nog steeds teveel onbekend. Een maand geleden kregen stafmedewerkers een briefing waarin gesteld werd dat herbesmetting zeer onwaarschijnlijk was. Inmiddels zijn er twee waar dat wel het geval is.
Dit valt me op, eerlijk gezegd. Nu ken ik de specifieke eigenschappen van deze groep medewerkers niet, maar dus niet alleen 2 besmettingen, maar zelfs 2 herbesmettingen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Adlermann schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Tja, als het lukt ik kan ze het niet kwalijk nemen!

Maar ik blijf gewoon in het onderwijs, alleen mijn carrierepad ga ik wat sneller afbuigen naar iets meer specialisme ipv generiek. Dat was altijd al het plan. Maar nog een jaar lang zo fors in online onderwijs is gewoon voor mij persoonlijk roofbouw. Ik ga g een roofbouw meer plegen.

Ik kan prima 60+ uren in de week werken, mits het energie geeft, ipv alleen maar kost.
Ik wil ook heel graag iets anders doen; ik ben inmiddels de vacaturebanken al aan het doorkijken, maar ik wil niet meer als devver de IT in dus ik moet heel hard gaan nadenken wat dan wel. Ik haal heel veel uit het contact met mensen, daarom koos ik voor het onderwijs. En dat is de enige plek so far waar ik een combi IT/sociaal heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Een leeftijdgrens moet zin hebben.
Voor autorijden/stemmen geld dat wanneer iemand de verantwoordelijkheid aan zou moeten kunnen: gemiddeld.

Maar corona komt bij alle leeftijden voor.
Dus waarom hangen we er een leeftijdsgrens aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
reemprive schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:02:
Laat ze de horeca maar compenseren dan. Prima dat ik daar ook voor opdraai, ik sponsor liever de kleine ondernemer dan een grote onderneming met genoeg vet op de botten.
Daar zit ook een economische logica in. Arbeid wordt geschapen in specifieke segmenten, optimalisatie / schaalvergroting doet het vernietigen. Daarmee liggen er nogal wat prikkels om condities voor het eerste te bewaken en stimuleren, versus het tweede. Maar, dit is afhankelijk van perspectief op duratie van maatregelen / crisis.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Segafreak83 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:03:
[...]
het lijkt wel alsof complete sectoren de afgelopen maanden niets gedaan hebben om een tweede golf op te vangen, en nu loopt alles finaal in het 100.
Ik kan je geruststellen, in het onderwijs is er sinds maart dit jaar kei- en keihard gewerkt om dingen te regelen. Van online materiaal aanbieden tot inrichten van leer en werkomgevingen tot aan online proctoring, letterlijk op elk gebied wordt er nagedacht en bizar snel geschakeld. Dat zie je bij het WO, bij het HBO, bij het VO en bij het basisonderwijs. Er is volgens mij geen school die het niet snapt en die niet alle hens aan dek vol aan het inztten is op online middelen.

Alleen zijn die poppetjes die dat allemaal hebben geregeld nu allemaal stuk :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Virtuozzo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

offtopic:
Geef het vijf jaar en er zal heel anders gedacht worden. Vorig jaar regende het al studies en onderzoeken naar de haalbaarheid van constructies waarbij afstuderende studenten hun schuld kunnen laten overnemen door bedrijven in een transactie voor arbeid / plaatsing ... VNO vindt het fantastisch. En wat VNO fantastisch vindt ... In slechts een onderzoek werd gesproken over het concept indentured servitude en de noodzaak tot advies WRR voor termijneffecten.
offtopic:
Ah we voeren de gouden handboeien terug in. Geen financiële verplichting naar de overheid, maar naar je broodheer. Weet niet of het daar beter wordt. Herinner me de medewerkers van de bank nog, die niet weg konden vanwege de riante rentekorting op de hypotheek.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Vraag is hoeverre dat geloof bij het CDA een rol speelt. Er zitten ook gewoon moslims in die partij. Economisch heeft D66 de laatste tien jaar niet zoveel anders gedaan dan de VVD. Voornaamste geschilpunt is wellicht migratie maar als er één punt is waarop je in mijn ogen je stem niet zou moeten laten bepalen is dat het wel. Wilders gaat de migratiestroom niet stoppen en Klaver gaat niet voorkomen dat dat Europees strenger geregeld gaat worden.
Tsjah, als overtuigd atheïst is het CDA gewoon bij voorbaat een no-go.
[...]

Volgens mij gaat het hier juist om de basisbehoeften. En draai het eens om: waar moet de overheid zich dan niet terugtrekken? Sterker nog: zijn er überhaupt onderdelen waar de overheid geen terugtrekkende beweging heeft gemaakt, buiten zoiets als de politie? Je doet nu net of andere partijen voor een communistische staat pleiten.
Je legt me woorden in de mond.

Waar de overheid privatisering moet terugdraaien heb ik al aangegeven: post, zorg en stroomnet.
Hoe pijnlijk dat ook vanuit ideologisch oogpunt is; het brengt niet wat het zou moeten brengen. En brengt tevens het risico mee dat het weer allemaal volloopt met bureaucratie.

Maargoed; vreselijk offtopic dit natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
RemcoDelft schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Zeker voor middelbare scholen is dit een prima idee. Het curriculum staat vast. Zoek een aantal professionele docenten met video-vaardigheden en laat ze een mooie uitleg maken. Dat scheelt heel veel werk voor de overige docenten en is, gezien de kwaliteit die sommige docenten afgelopen jaar mijn kinderen voorschotelen, heel positief voor de kwaliteit van het online onderwijs.

Als je dat landelijk oppakt dan is dat financieel geen enkel probleem. Kan de VO-raad vast geld voor bij zijn leden halen.

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 13-10-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
blissard schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Zeker voor middelbare scholen is dit een prima idee. Het curriculum staat vast. Zoek een aantal professionele docenten met video-vaardigheden en laat ze een mooie uitleg maken. Dat scheelt heel veel werk voor de overige docenten en is, gezien de kwaliteit die sommige docenten afgelopen jaar mijn kinderen voorschotelen, heel positief voor de kwaliteit van het online onderwijs.
Je stelt dus eigenlijk voor om het lesboek (gedeeltelijk) te vervangen door filmpjes? En dat de docenten die filmpjes als lesmateriaal gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Joris748 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Je stelt dus eigenlijk voor om het lesboek (gedeeltelijk) te vervangen door filmpjes? En dat de docenten die filmpjes als lesmateriaal gebruiken?
Nee, de filmpjes zouden dan een toelichting / uitleg bij het boek zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

blissard schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Dat lijkt op flipped classroom; dat hebben wij bij onze eerstejaars ook. Maar mijn ervaring is dat het niet werkt. Het gaat er namelijk vanuit dat studenten de filmpjes bekeken hebben én serieus geprobeerd hebben het te begrijpen. Vaak is dat niet zo, en dan moet je eigenlijk alsnog alles opnieuw doen, terwijl bij de werkvorm opdrachten bespreken centraal staat. En ik heb het dan over 18-21 jarigen die dat niet op kunnen brengen; laat staan pubers.

De aanwezigheid van een docent staat centraal. Videolessen? OK maar dan 1 op 1 (duur). Daarom denk ik dat halveringen van de lestijd en de groepen veel beter werkt nu. Je hebt nog maar de helft van de leerlingen op school maar je bent toch aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08
Mfpower schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Mijn oprechte condoleances. Wat een nare situatie.
Thanks @Mfpower , @stylezzz en @ZieMaar!.

Mijn vrouw en ik hebben ons laten testen (ik zaterdagmiddag, zij zondagmiddag). We hebben beiden onze testuitslag niet binnen. 8)7 Wel hebben we inmiddels aardig wat symptomen (verhoging, droge hoest, verlies van geur en smaak, hoofdpijn, spierpijn etc). Die testuitslag boeit ons dus niet meer, 1+1=2. Ik heb het hoogstwaarschijnlijk in het ziekenhuis opgelopen.

Van oma (84j) weten we het niet, want men wil niet langskomen voor de test en zij is niet mobiel genoeg om naar een teststraat gebracht te worden. Het is aannemelijk dat ze het ook heeft... Zonder een testuitslag weigert buurtzorg (het covid-team) langs te komen. :')

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nope, deze situatie wens ik zelfs mijn vijand niet toe. Ik heb een vrouw die ik moet steunen, zij die haar moeder moet steunen, en zij weer een schoonmoeder (die het heeel lastig maakt). Mijn grote familie die mij zou kunnen steunen kan dat niet vanwege corona.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
Joris748 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Dat is wel een ontwikkeling die vanuit onderwijskundigen wel hard gepushed wordt. Filmpjes thuis laten bekijken en dan de lessen zo inrichten op kennis toepassen ipv vergaren. (beetje flip the classroom idee). En filmpjes zouden ze prima zelf kunnen kijken, met boeken als naslagwerk.

Ik ben er niet helemaal van overtuigd (van blended learning in z'n algemeenheid (even als kapstok)).

Ook wetenschappelijk is er weinig validatie daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@Mfpower Ik zie het toch regelmatig wel goed werken. Ik denk dat we zeker kunnen stellen dat het beter werkt dan de broddel die nu door veel docenten geproduceerd wordt. Dat is vaak echt zonde van de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 20:28

boesOne

meuh

roffeltjes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Ik kan je geruststellen, in het onderwijs is er sinds maart dit jaar kei- en keihard gewerkt om dingen te regelen. Van online materiaal aanbieden tot inrichten van leer en werkomgevingen tot aan online proctoring, letterlijk op elk gebied wordt er nagedacht en bizar snel geschakeld. Dat zie je bij het WO, bij het HBO, bij het VO en bij het basisonderwijs. Er is volgens mij geen school die het niet snapt en die niet alle hens aan dek vol aan het inztten is op online middelen.

Alleen zijn die poppetjes die dat allemaal hebben geregeld nu allemaal stuk :X
Ik kan hier wel op even op inhaken als roostermaker / ict-er in t VO onderwijs. Het oplossen van alle ziekmeldingen van docenten is bijna een dagtaak. Tel daarbij op het roostertechnisch voorbereiden op verschillende scenario's als helemaal online les, hybride online/locatie les en dat soort zaken qua tijd en je zit al aan je uren. Dan heb ik het nog niet over de extra IT zaken als het streamen vanuit de klas.
Feitelijk werk ik sinds maart al op 110%. Kan niet wachten op de herfstvakantie. :P

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
blissard schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:14:
@Mfpower Ik zie het toch regelmatig wel goed werken. Ik denk dat we zeker kunnen stellen dat het beter werkt dan de broddel die nu door veel docenten geproduceerd wordt. Dat is vaak echt zonde van de tijd.
Heb in het grijs verleden een duikcursus gedaan en daarvan heb ik onthouden dat mensen op 3 manieren theorie kunnen leren: lezen, kijken en uitleg krijgen. En dat voor de meeste individuen één van die manieren (of een combinatie daarvan) het beste werkt. Het kijken (van filmpjes) zou in theorie een deel van de cursisten kunnen helpen.

En de docent houdt tijd over omdat deze niet zoveel uit hoeven leggen en de cursisten die niet zo sterk zijn in begrijpend lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het nare aan deze 2e golf is dat waarschijnlijk de IC's het wel aan gaan kunnen... maar we vrijwel alle andere zorg nagenoeg weer volledig af moeten schalen. Gevolg is dat we heel veel (onnodige) doden krijgen aan mensen die te laat behandeld worden aan ziekten. Dit komt niet zo in de picture.. dus wordt ook de politiek er niet hard mee afgestraft. (lees: liever geen harde maatregelen.)

Voor de politiek is alleen beelden van voorkomen van overvolle ziekenhuizen het doel... dat is namelijk desastreus voor hun imago. Als er gewoon 70% normale zorg geleverd blijft worden (ok.. simpele knieoperatie kunnen misschien een half jaartje wachten)... dan wordt het tekort ook gelijk duidelijk. We gaan patienten nu "verborgen" thuis laten sterven om beelden van overvolle gangen met coronapatienten te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:08:
[...]
Je legt me woorden in de mond.

Waar de overheid privatisering moet terugdraaien heb ik al aangegeven: post, zorg en stroomnet.
Hoe pijnlijk dat ook vanuit ideologisch oogpunt is; het brengt niet wat het zou moeten brengen. En brengt tevens het risico mee dat het weer allemaal volloopt met bureaucratie.
Waarschijnlijk zijn we het niet geheel oneens over wat er moet gebeuren. We zijn het alleen oneens hoe dat überhaupt kan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:31:
het nare aan deze 2e golf is dat waarschijnlijk de IC's het wel aan gaan kunnen... maar we vrijwel alle andere zorg nagenoeg weer volledig af moeten schalen. Gevolg is dat we heel veel (onnodige) doden krijgen aan mensen die te laat behandeld worden aan ziekten. Dit komt niet zo in de picture.. dus wordt ook de politiek er niet hard mee afgestraft. (lees: liever geen harde maatregelen.)

Voor de politiek is alleen beelden van voorkomen van overvolle ziekenhuizen het doel... dat is namelijk desastreus voor hun imago. Als er gewoon 70% normale zorg geleverd blijft worden (ok.. simpele knieoperatie kunnen misschien een half jaartje wachten)... dan wordt het tekort ook gelijk duidelijk. We gaan patienten nu "verborgen" thuis laten sterven om beelden van overvolle gangen met coronapatienten te voorkomen.
Aan het imago van de politiek is toch niet veel meer te redden, grijpen veel te laat en zwak in.

Buiten dat, vaak worden knie en heup operaties al gerekt tot je echt vergaat van de pijn.

Het is sneu om te zien dat nu de reguliere zorg moet wijken, door keihard falen van de overheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

blissard schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:14:
Ook interessant voor @Adlermann. John Hattie heeft veel onderzoek gedaan naar de effecten van werkvormen op het leerproces. Een (niet onderbouwd) overzicht vind je hier: https://visible-learning....ng-backup-of-138-effects/ ik kon helaas de tabel met onderbouwing niet zo snel vinden.
Eigenlijk kun je zeggen hoe hoger het getal is, hoe beter de strategie werkt. En dit is een van de weinige breed-wetenschappelijke onderzochte lijsten die er zijn. Helaas staat de flipped classroom niet erg hoog. Bij een negatief getal heeft het zelfs een negatief effect, en alles onder de 0,4 is verwaarloosbaar, alles onder de 0.4 doet het slechter dan alleen maar leerlingen in een klas zetten en verder niets doen. Sorry voor de offtopic-heid.

Edit: ik heb hier ooit eerder een post over geschreven: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60977800

Maar de site met de onderbouwing is helaas down. Gelukkig is er de wayback machine: https://web.archive.org/w...rningmetax.com/Influences
De site doet het gewoon: https://www.visiblelearningmetax.com/Influences

[ Voor 20% gewijzigd door Mfpower op 13-10-2020 11:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Segafreak83 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Het is sneu om te zien dat nu de reguliere zorg moet wijken, door keihard falen van de overheid. doordat iedereen schijt aan de regels heeft.
FTFY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:31:
het nare aan deze 2e golf is dat waarschijnlijk de IC's het wel aan gaan kunnen... maar we vrijwel alle andere zorg nagenoeg weer volledig af moeten schalen.
Oftewel: de zorg kan het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Nee hoor, niet iedereen, wel veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
zacht schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Oftewel: de zorg kan het niet aan.
Is ook niet raar, is al jaren kapot bezuinigd door de overheid, daar plukken wij nu de vruchten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Segafreak83 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Is ook niet raar, is al jaren kapot bezuinigd door de overheid, daar plukken wij nu de vruchten van.
Yep, geprivatiseerd en dus vercommercialiseerd. Je maakt het meeste winst als je je dagelijkse werk met zo weinig mogelijk middelen kunt uitvoeren en zo weinig mogelijk resrouces "op de plank" hebt liggen. M.a.w.: het aanbod is afgeschaald tot het minimaal nodig niveau voor de normale dagelijkse gang van zaken, zonder pandemie.

Het is alleen geen compute cloud, waar je even een paar nodes bij kunt hangen en binnen 1 dag fors kunt upscalen als dat ineens nodig blijkt te zijn.

En commercieel gezien maakt dat ook niet echt uit. Die extra capaciteit had veel geld gekost en dan was er dus minder verdiend. Commericeel ontstaan er geen problemen. Sterker nog, de fabriek draait nu echt op volle toeren. Dat de vraag nog veel groter is, geeft groeipotentie maar er wordt nu nog steeds prima verdiend. Waarschijnlijk zelfs nog beter als voor Corona, al klinkt dat misschien wat cru.
Pagina: 1 ... 141 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic