Totaal begrijpelijk, want er is een pandemie en we staan voor een enorme tweede golf. Er gaan dingen sneuvelen. Waar volgens de wetenschappers én economen de meeste besmettingen zijn, zal het hardst geraakt worden.
niet uit te leggen naar ondernemers die wel echt hun best doen de regels te handhaven.
Daar gaat het niet om. Het is heel lullig, dat wel. Maar als een sector niet valt te handhaven, ook al is dat door 1% of 50% van de sector, dan is het niet anders. Er moet nu een maatregel komen. Het is geen optie om een maatregel niet te nemen, omdat het sneu is voor goede mensen.
Ik neem aan dat het kabinet 100% garant staat voor het dekken van alle verliezen die de horeca maakt? We praten hier over ondernemers wiens leven dit is en wellicht een gezin met bijvoorbeeld studerende kinderen hebben.
Dat zal vast en zeker gebeuren. Het is niet nodig om daar te dramatiseren. Iedereen wil over een jaar de horeca in. Het wordt wekenlang feesten met gouden maanden voor de horeca.
Waar ik mij meer zorgen over maak is de overbelasting van bepaald zorgpersoneel. Die krijgen na de zware taak gewoon hun oude al zware baan terug.
En dan is dit alles voorbij en stijgen de besmettingen weet. Gaan we dan hetzelfde riedeltje herhalen? De regering mag écht eens nu na gaan denken aan een vaste aanpak voor de lange termijn, want ze falen.
Beste stuurlui. Wij als volk falen ook. Het riedeltje in de tweede golf is al anders dan in de eerste. Daarnaast is het altijd een verhaal geweest van uitzitten tot een vaccin en een balans tussen economie en gezondheid. Er zal dus altijd veel kritiek mogelijk zijn, zeker achteraf. Want elke burger heeft een eigen mening over hoe de balans moet zijn.
Ik vind het jammer dat je in het algemeen alleen vraagt om leiding vanuit de overheid. Terwijl we in zo'n pandemie juist als volk zelf actie moeten ondernemen. Jij en ik doen dat vast redelijk, maar de tendens is steeds dat het grootste deel van het volk zich totaal aso gedraagt qua maatregelen.
Daarnaast hebben we een dichtbevolkt land en gaat het bij ons qua besmettingen daarom ook sneller fout. En nog veel meer andere zaken die alles complex maken.
De eerste golf hebben we best redelijk doorstaan. Tussen golf één en twee hadden we het goed, en waren de cijfers laag. Nu de scholen weer open zijn... gaat het fout. Zoals verwacht. Maar alle kinderen thuis laten zitten voor de tweede keer is voor velen thuis en voor het kabinet en voor de kinderen zelf een heel slecht scenario. Het is gewoon een keuze tussen een kwade en een kwadere. En als het verder fout gaat over vier weken, dan zul je zien dat de scholen nog gaan sluiten. De vier weken voor kerst zijn toch al de minst productieve weken. En dan na de kerstvakantie hopen op een snel vaccin of langzaam aan weer scholen en horeca openen.