Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.470 views

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:03

NMH

Moderator General Chat
Die uitlatingen van Wilders zijn ook weer heerlijk onderdacht:
  • Moskeeen sluiten? De moskeeen die ik in het nieuws heb gezien gingen vrijwillig dicht op vrijdag (de "zondag" van de Islam) om de verspreiding tegen te gaan. Dit in tegenstelling tot een zekere kerk in Staphorst. Toegegeven, anekdotisch bewijs, maar toch.
  • Geen communicatie in de eigen taal omdat men geacht wordt Nederlands te spreken? Van zo'n principiele houding worden Henk en Ingrid ook niet beter.
  • Misschien moeten we eerst eens kijken waarom niet westerse allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de ziekenhuizen. Wellicht staan ze tegen een hongerloontje karkassen uit te benen in de vleesfabriek onder een baas die eist dat ze ook met klachten aan het werk gaan terwijl Henk en Ingrid lekker aan de keukentafel zitten thuis te werken. Fijne trap na in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:47
ijdod schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:43:
@BarôZZa Ik denk dat je even een stapje terug moet doen, adem halen, en het artikel in kwestie lezen (het is iets meer dan 'een arts in Z-O'), en de discussie erop volgend. Ik ben het volkomen eens met je punt dat dergelijke cijfers gevoelig liggen, maar de toon van je reactie strookt compleet niet met de insteek en toon van de berichten waar je op reageert, mijns inziens. Ik erken direct het risico wat je schetst, maar dat was in mijn ogen niet de insteek van het artikel, noch de reacties zoals ik die 123 kan herinneren.
Ik ben enorm rustig :). Voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen een Amsterdamse arts die in een Amsterdamse krant laat weten wat zijn ervaringen zijn. Ik heb alleen een probleem met wanneer daar conclusies uit getrokken worden in plaats van het te nemen voor wat het is: een persoonlijke observatie.

Ik denk dat normaal gesproken iedereen het met me eens is dat Amsterdam niet gelijk staat aan de rest van Nederland. Maar de verhalen gaan als snel van: een IC-arts zei...
Je hoorde ze toen wel degelijk over andere gemeenschappelijke kenmerken die ze observeerden bij hun patienten. Zoals obesitas.
Ik heb het nadrukkelijk over het woord autochtonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NMH schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:54:
  • Misschien moeten we eerst eens kijken waarom niet westerse allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de ziekenhuizen. Wellicht staan ze tegen een hongerloontje karkassen uit te benen in de vleesfabriek onder een baas die eist dat ze ook met klachten aan het werk gaan terwijl Henk en Ingrid lekker aan de keukentafel zitten thuis te werken. Fijne trap na in dat geval.
Werkende allochtonen komen niet zo snel op de IC terecht want te jong voor de risicogroepen. Grote kans dat het gaat om gepensioneerde oudere allochtonen die hier niet geboren zijn, vaak slecht Nederlands spreken en die, qua kijkgedrag, dankzij satellietschotels meer op Turkije en Marokko dan op Nederlandse media gericht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

....en ook die mensen hebben we gewoon Nederlander gemaakt (of zijn hier geboren) en hebben dus gewoon net zoveel recht op goede zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dr.lowtune schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:21:
....en ook die mensen hebben we gewoon Nederlander gemaakt (of zijn hier geboren) en hebben dus gewoon net zoveel recht op goede zorg.
Waar maak je uit op dat ik er anders over denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

downtime schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:26:
[...]

Waar maak je uit op dat ik er anders over denk?
Waar maak je uit op dat ik specifiek op jou reageer of denk dat jij er anders over denkt? ;)

Wilders is gewoon een idioot. Misschien klopt de constatering wel dat er bovengemiddeld veel niet-westerse mensen op de IC liggen, net zoals dat mensen met obesitas meer risico lopen. Het waardeoordeel wat hij er aan hangt is totaal kansloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
En hier kon je op wachten natuurlijk... :F

https://www.thetimes.co.u...s-being-sold-on-s0d85mkrr
Contact-tracing data harvested from pubs and restaurants being sold on

Ook iets om in Nederland alert op te zijn, al hebben we hier niet zo'n electronisch QR systeem gelukkig. We hebben strenge privacywetten (alhoewel niet strenger dan de Britten die tot eind dit jaar ook nog gewoon onder GDPR vallen) maar de horeca eigenaren staan ook onder hoge financiele druk.

[ Voor 33% gewijzigd door GekkePrutser op 11-10-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:24
Waarom kan het RIVM dit soort analyses ook niet gewoon maken ?

https://twitter.com/c19re.../1315258150161977344?s=21

Helder, maar geen concrete maatregelen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
BarôZZa schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:10:
[...]
Maar de verhalen gaan als snel van: een IC-arts zei...
Het is inmiddels al Geert Wilders zei. De rest van de politiek heeft het vervolgens alleen maar weer over de toon. Het daadwerkelijke probleem vergeten ze dan verder over te praten |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:33
loekf2 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:40:
Waarom kan het RIVM dit soort analyses ook niet gewoon maken ?

https://twitter.com/c19re.../1315258150161977344?s=21

Helder, maar geen concrete maatregelen.
Jammer genoeg niet, maar goed je kan toch ook niet anders verwachten van al die deskundigen? Roepen scoort en dadelijk allemaal weer kritiek op het OMT vanwege halfzachte adviezen en het Kabinet dat tussen 2 slechten moet kiezen, medische en economische kant van de schade.

Uiteindelijk gaan we allemaal naar hetzelfde toe, er veranderd niets zo lang mensen het óf niet direct meemaken of de zieken voor de deur van het ziekenhuis liggen. Anders is het voor teveel mensen een ver van je bed show en dan gaat het land weer "op slot"

Als de observaties van de IC arts kloppen:
‘Covid-patiënten van niet-westerse afkomst oververtegenwoordigd op IC’s grote steden’
https://www.vpro.nl/argos...-op-ics-grote-steden.html

Moet je je dan niet af gaan vragen wat daarvoor de reden is, is het omdat die mensen onvoorzichtig zijn? Komt het door de aard van het werk dat ze doen? Of zijn daar genetische redenen voor? Of omdat ze (bepaalde generaties) de taal niet machtig zijn? Of omdat ze nog massaal naar religieuze bijeenkomsten gaan? (een wezenlijk onderdeel van de cultuur overigens)

Of zou het kunnen zijn waar al weken voor gewaarschuwd wordt, het feit dat de jongere niet zo ziek wordt van het virus maar het wel meeneemt naar huis en daarmee Papa/Mama/Opa/Oma/Oom/Tante/Broer/Zus met het virus kunt besmetten?

Ik denk namelijk dat het eerder dat laatste in combinatie met een andere reden is, feestende jongeren en daarna door de contacten (ook een wezenlijk onderdeel van de cultureel) een verspreiding door de leeftijdsgroepen heen naar de kwetsbaren in de groep. Want waarom zag je deze groep tijdens de eerste golf en tussenliggende periode dan niet aanzienlijk oververtegenwoordigd in de cijfers? Gelukkig wordt er nu onderzoek naar gedaan: (volgens hetzelfde artikel)
Op dit moment doet het Amsterdam UMC onder leiding van hoogleraren Karien Stronks en Charles Agyemang onderzoek naar de invloed van etniciteit op de epidemiologie van covid-19 in Nederland. De resultaten van hun studie worden naar verwachting begin november bekend.
Daar zal waarschijnlijk wat inzichten gaan geven, de vraag is alleen of dat genoeg zal zijn en niet dat er een conclusie volgt van: "zijn vaker ziek vanwege werk gerelateerde klachten" of "gaan minder naar de dokter vanwege culturele verschillen". Maar een duidelijk conclusie hoe je aan de preventie kant zou moeten handelen.

Disclaimer:
Ik probeer met het bovenstaande absoluut niet te discrimineren of op de afkomst of van iemand te spelen danwel bepaalde leeftijdsgroepen de schuld te geven, maar als het beeld dat geschetst wordt in het artikel klopt is het een blinde vlek waar zeer zeker op ingespeeld moet worden en de reden van een verhoogde besmetting in een groep met dezelfde kenmerken te achterhalen. Om indien nodig bepaalde maatregelen te nemen of een andere manier te informeren om met name de druk in de zorg te kunnen verlagen.

Aanvulling:
Jammer genoeg gaat het in de politiek weer, vooral over Wilders die er het zijne van spint dan het probleem te durven benoemen. Door te zeggen dat als de observatie klopt dat het zaak is te achterhalen waarom deze groep al dan niet oververtegenwoordigd is op de IC.

Dan krijg je al een heel andere discussie dan het gejankbal van Wilders over Henk en Ingrid die niet geholpen kunnen worden in het Ziekenhuis met hun chronische aandoening oid. datzelfde geldt namelijk ook voor Hassan en Fatima. (om maar eens random 2 namen te noemen)
NMH schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:54:
Die uitlatingen van Wilders zijn ook weer heerlijk onderdacht:
  • Moskeeen sluiten? De moskeeen die ik in het nieuws heb gezien gingen vrijwillig dicht op vrijdag (de "zondag" van de Islam) om de verspreiding tegen te gaan. Dit in tegenstelling tot een zekere kerk in Staphorst. Toegegeven, anekdotisch bewijs, maar toch.
U zei?
2 van 32 Rotterdamse moskeeën volgt advies om dicht te gaan
https://www.rijnmond.nl/n...t-advies-om-dicht-te-gaan

Moskeeën volgen gewoon de lijn die kerken ook volgen, het mag als we ons aan de adviezen houden dus we doen het. (uitzonderingen aan alle kanten daar gelaten) Of het handig is kun je een discussie over voeren, maar dat neemt niet weg dat ik het wel snap. Net als mensen die geen mondkapje in een supermarkt dragen, kun je van alles van vinden maar zo lang er niets van bovenaf opgelegd wordt gaat dit gewoon door, er zullen altijd mensen zijn die zich niets aantrekken van adviezen of er voor kiezen om die tot het maximale te rekken.

Ten aanzien van religieuze bijeenkomsten:
Dat zal alleen veranderen door het afdwingen van maximale aantallen of een cluster n.a.v. een religieuze bijeenkomst. Die ook direct herleidbaar is naar een bijeenkomst. Of op het moment dat een gemeenschap heel hard geraakt is/wordt door het virus.

[ Voor 51% gewijzigd door TIGER1125 op 12-10-2020 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:37

Amphiebietje

In de blubber

@TIGER1125 We gaan merken wat het probleem is. Gezien hoe diverse kerken zich verschuilen achter het recht op vrije godsdienst* om massabijeenkomsten te houden, zouden we binnen niet afzienbare tijd in de Nederlandse Biblebelt een stijging van Christenen op de IC moeten zien.

* Recht op vrije godsdienst betekent niet dat je het recht hebt je aan algemene maatregelen en wetten te onttrekken... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Amphiebietje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:37:
@TIGER1125 We gaan merken wat het probleem is. Gezien hoe diverse kerken zich verschuilen achter het recht op vrije godsdienst* om massabijeenkomsten te houden, zouden we binnen niet afzienbare tijd in de Nederlandse Biblebelt een stijging van Christenen op de IC moeten zien.

* Recht op vrije godsdienst betekent niet dat je het recht hebt je aan algemene maatregelen en wetten te onttrekken... 8)7
Volgens mij valt dat wel mee. Ben je nog wel eens in een kerk geweest? Die zijn dermate groot dat je gemakkelijk de afstand kunt houden van andere mensen. In Belgie is dat ook sinds de heropening met mondmaskers.

Er is alleen een grote kerk in Nederland in het nieuws geweest met 600 mensen, wat eigenlijk 200 mensen per zaal waren (andere grote zalen hebben ook een uitzondering tot 250 mensen). In de meeste kerken zullen amper 20 mensen zitten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
TIGER1125 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 06:38:

Moet je je dan niet af gaan vragen wat daarvoor de reden is, is het omdat die mensen onvoorzichtig zijn? Komt het door de aard van het werk dat ze doen? Of zijn daar genetische redenen voor? Of omdat ze (bepaalde generaties) de taal niet machtig zijn? Of omdat ze nog massaal naar religieuze bijeenkomsten gaan? (een wezenlijk onderdeel van de cultuur overigens)
In grote steden wonen nou eenmaal meer allochtonen. De grote steden zijn sowieso een brandhaard, dus logisch dat je daar ook meer allochtonen op de IC belanden dan in Groningen of Middelburg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CyberMania schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:45:
[...]

In grote steden wonen nou eenmaal meer allochtonen. De grote steden zijn sowieso een brandhaard, dus logisch dat je daar ook meer allochtonen op de IC belanden dan in Groningen of Middelburg.
Als je kijkt naar de Coronacijfers wereldwijd zijn het ook vooral allochtonen :+

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Marzman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:47:
[...]

Als je kijkt naar de Coronacijfers wereldwijd zijn het ook vooral allochtonen :+
Misschien omdat ze vaak grotere gezinnen hebben (meer kinderen) in een kleine flat? Dus eerder overdragen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 12-10-2020 07:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:33
CyberMania schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:48:
[...]

Misschien omdat ze vaak grotere gezinnen hebben (meer kinderen) in een kleine flat? Dus eerder overdragen.
Vergeet ook het feit niet, dat de cultuur is om veel samen te doen. Dus al zouden ze in een grotere woning wonen komen ze nog veel in contact met elkaar en aanverwanten als ooms, tantes, neefjes en nichtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CyberMania schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:45:
[...]

Tel daarbij op dat sociaal-economische situatie invloed heeft op de gezondheid (bijv overgewicht) en dat in grote steden veel allochtonen in lagere sociaal-economische situaties zitten.
Het is allemaal redelijk logisch dat de verhoudingen zo liggen.
(Grote steden harder geraakt door corona, groot aandeel allochtonen daar, allochtonen vaker mindere gezondheid, etc.)

Mag ik even zeggen dat ik het echt totaal walgelijk vindt dat Wilders hier een ding van maakt?
Er liggen mensen te vechten om hun leven op de IC en Wilders maakt er een campagne-paradepaardje van.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CyberMania schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:48:
[...]

Nee, ze zijn gewoon met meer, 13 miljoen autochtonen, tegenover 7,8 miljard allochtonen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Ik denk dat het biologische/virologische probleem wel meevalt. De regels zijn vrij arbitrair opgesteld en die kerken hebben best wat meer ruimte dan een kroeg om de hoek.

Punt is meer dat de kerken zich onttrekken aan de maatschappij en, binnen de formele regels, schijt hebben aan wat er speelt. Daarmee geven ze een verkeerd signaal af. (Tenminste, die paar kerken die nu het nieuws domineren. Daarmee vergeten we dat de meeste kerken zich wel aan de richtlijnen houden)

alles kan off-topic

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij zijn de meeste mensen hier die het hebben over de mensen op de ic met een niet westerse migranten achtergrond, helemaal niet rascistisch. Misschien moeten we elkaars opmerkingen ook per definitie zo lezen, tenzij iemand expliciet wel andere vertrekpunten heeft (zoals Wilders).

Die hele gevoeligheid zorgt er misschien ook wel voor dat dit pas (te) laat naar buiten komt. Waar mensen soms al twijfels hadden over het feit of bepaalde minderheden goed bereikt werden, uitten ze dat heel voorzichtig en werden ze direct verketterd door aantal mensen. Het is een gevoelig onderwerp.

Ik hoop dat we beter die verschillende groepen op zo’n manier kunnen bereiken dat het landt. Hoe dat moet? Geen idee, misschien via leidende mensen in hun gemeenschap?

Mensen kunnen ook gewoon bang worden en als reflex daarop hun familie (of hun kerk in Staphorst) opzoeken. Dat is voor heel veel mensen de beste manier om met angst om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De Grondwet heeft een enorm gat dat het inperken van de mogelijkheden een religie uit te oefenen alleen buiten gebouwen kan worden gedaan. Als de religie de puurheid van je eeuwige ziel belangrijker vindt dat het aardse bestaan en gezondheid dan zullen ze ook niet gemotiveerd zijn vrijwillig die beperkingen te doen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
anandus schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:04:
[...]

Mag ik even zeggen dat ik het echt totaal walgelijk vindt dat Wilders hier een ding van maakt?
Er liggen mensen te vechten om hun leven op de IC en Wilders maakt er een campagne-paradepaardje van.
Je zou COVID-19 niet moeten willen politiseren, De focus moet zijn op het bestrijden van het virus zodat de samenleving veilig kan blijven functioneren. Dat er voor bepaalde groepen extra aandacht nodig is zoals met momenten jongeren, religies, bedrijfstakken maar ook afkomsten is een realiteit. Specifieke communicatie voor specifieke groepen is met momenten nodig om ze goed te kunnen bereiken echter dient dezelfde boodschap verstrekt te worden.

Dat de PVV dit soort statistiek aangrijpt om een campagne mee te voeren is geen verrassing en zou ook geen verrassing moeten zijn. Makkelijk scoren vanuit de zijlijn zoals andere partijen ook doen (FvD als voorbeeld daarvan). Als niet regerende partij en derhalve niet verantwoordelijk voor het beleid is het bijzonder gemakkelijk. Realiteit is ook dat de PVV voor dit soort uitspraken niet afgestraft gaat worden door haar kiezers, eerder andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
Deze imam geeft aan dat bepaalde groepen een sterkere groepscultuur (familie!) hebben en uit schaamte over Corona besmetting wordt gezwegen.

https://www.volkskrant.nl...-soms-verzwegen~b102a7d4/
‘Het heeft waarschijnlijk te maken met de culturele achtergrond. Het is in sommige culturen erg moeilijk om te zeggen dat het slecht met je gaat. Bovendien vinden mensen het lastig om gezien te worden als iemand die zich niet aan de regels heeft gehouden. We horen verhalen van jongeren van wie vrienden al een tijdlang verdwenen zijn, maar van wie ze tot op de dag van vandaag niet weten of ze corona hebben. En dan heb ik het over echt goede vrienden.
‘Deze signalen komen uit mijn achterban, maar het heeft niets met religie te maken. Dit is zeker geen islam-probleem. Het is iets cultureels. Het is een cultuur met een collectief karakter waarin mensen graag en in groten getale bij elkaar komen. En waarin ze vooral niet als schuldige aangewezen willen worden. Het zou net zo goed in Volendam kunnen spelen.
Voor de grap even de situatie in de gemeente Edam-Volendam opgezocht: 69,1 besmettingen per 100.000 versus landelijk 36,6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:29

ultimateharry

Team Slayer:-)

Kalentum schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:30:

Voor de grap even de situatie in de gemeente Edam-Volendam opgezocht: 69,1 besmettingen per 100.000 versus landelijk 36,6.
Ja, daar is de schaamteloosheid van de cultuur weer het probleem denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ultimateharry schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Ja, daar is de schaamteloosheid van de cultuur weer het probleem denk ik :+
Ja, dat was toen met Carnaval in Brabant ook het probleem. De schaamte :+

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:14

boesOne

meuh

ZieMaar! schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:19:
Volgens mij zijn de meeste mensen hier die het hebben over de mensen op de ic met een niet westerse migranten achtergrond, helemaal niet rascistisch. Misschien moeten we elkaars opmerkingen ook per definitie zo lezen, tenzij iemand expliciet wel andere vertrekpunten heeft (zoals Wilders).

Die hele gevoeligheid zorgt er misschien ook wel voor dat dit pas (te) laat naar buiten komt. Waar mensen soms al twijfels hadden over het feit of bepaalde minderheden goed bereikt werden, uitten ze dat heel voorzichtig en werden ze direct verketterd door aantal mensen. Het is een gevoelig onderwerp.

Ik hoop dat we beter die verschillende groepen op zo’n manier kunnen bereiken dat het landt. Hoe dat moet? Geen idee, misschien via leidende mensen in hun gemeenschap?

Mensen kunnen ook gewoon bang worden en als reflex daarop hun familie (of hun kerk in Staphorst) opzoeken. Dat is voor heel veel mensen de beste manier om met angst om te gaan.
The Lancet heeft er een artikel over:
https://www.thelancet.com...-6736(20)32000-6/fulltext

Corona blijkt vooral groepen te raken met een grote sociaal economische achterstand en legt op die manier diepe ongelijkheden binnen de maatschappij bloot. In die zin is het niet raar dat er meer allochtonen op de IC liggen. Wederom zijn sociaal economische factoren genoeg om de verschillen uit te leggen en heeft cultuur en ras er weinig mee te maken.

In het tekort door de bocht: het is makkelijker je in je 2 onder 1 kap terug te trekken en je werk via de laptop te doen dan op de gallerijflat met je baan als pakjesbezorger.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

boesOne schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:54:
[...]

The Lancet heeft er een artikel over:

Corona blijkt vooral groepen te raken met een grote sociaal economische achterstand en legt op die manier diepe ongelijkheden binnen de maatschappij bloot. In die zin is het niet raar dat er meer allochtonen op de IC liggen. Wederom zijn sociaal economische factoren genoeg om de verschillen uit te leggen en heeft cultuur en ras er weinig mee te maken.

In het tekort door de bocht: het is makkelijker je in je 2 onder 1 kap terug te trekken en je werk via de laptop te doen dan op de gallerijflat met je baan als pakjesbezorger.
Corona zit vooral in de steden. Daar heb je al een andere bevolking en zitten mensen dichter op elkaar.

Misschien zelfs in bepaalde buurten van steden, ik weet niet of cijfers al op dat niveau gaan.

Iemand in een vrijstaande villa in een weiland die kan telewerken heeft minder kans op Corona dan iemand die in een grote stad in een flat woont en in een fabriek werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 12-10-2020 08:59 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53
En vergeet niet dat ze in dein die flat vaak met grote gezinnen zitten, en dat de pubers in die gezinnen de flat vaak ontvluchten wegens gebrek aan eigen ruimte. Er is op veel plekken notoir veel overlast van die jongeren, en die houden zich ook al niet zo goed aan regels....

Die besmetten dus hun ouders en die liggen vervolgens wel in et ziekenhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:10
Leon Zwiers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:27:
En vergeet niet dat ze in dein die flat vaak met grote gezinnen zitten, en dat de pubers in die gezinnen de flat vaak ontvluchten wegens gebrek aan eigen ruimte. Er is op veel plekken notoir veel overlast van die jongeren, en die houden zich ook al niet zo goed aan regels....

Pffffftttt wat een flauwekul. Het gros van de allochtonen gedragen zich heel netjes.. waarom je nu opeens lekker op die goed gevulde smerige stinkende onderbuik trom van je wil roffelen terwijl daar geen enkele onderbouwing voor is doet me het zuur in de mond lopen.

Of om deze even scherp te zetten: waren het die notoire relschoppers die ervoor zorgden dat het Spinoza Lyceum in Zuid in september overspoeld werd door Corona? Waren het de notoire relschoppers die hun ouder besmetten in Loon op t Zand? Of had je toen niet je mond vol over problemen die je er met de haren bij trekt?

Sterker nog, we hebben geen flauw idee WELKE allochtone niet-westerse groep nu zo hard wordt getroffen... Nigerianen? Marokkanen? Antillianen? Allemaal?

Waarom is het Alii de hangjongere en niet Fatima die gewoon een studie volgt? Waarom is het niet Yousouf die vanaf zijn vakkenvul baantje zijn ouders besmet? Je hebt hier geen antwoord op en toch durf je zo'n vuile insinuatie te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Een paar weken geleden had The Lancet er al een artikel over, waarbij werd gesuggereerd dat sociaal economische factoren een (grote) rol kunnen spelen.

@roffeltjes hij zegt ook niet dat ze zich niet netjes gedragen, maar wel dat er meer factoren zijn die besmetting bevorderen, zoals wonen in een kleine galerijflat (wat dan weer niet een cultureel dingetje is). Ik denk dat Nederlandse pubers ook het huis zouden ontvluchten als ze met de hele familie elke avond 3-hoog achter moeten zitten elke dag....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
dr.lowtune schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:47:
@roffeltjes hij zegt ook niet dat ze zich niet netjes gedragen,
Helaas :
Er is op veel plekken notoir veel overlast van die jongeren, en die houden zich ook al niet zo goed aan regels....

De beste poster was toch wel degelijk lekker even de discussie aan het onderschijten met populistische bral.

Er is geen enkel verband te leggen ussen overlast van jongeren uit een ethnische groep en ICU gevallen. We hebben het hier niet over de samenhang tussen hangjongeren en geweld... Nee een autochtone hangjongere wordt nu ook maar even gelinkt aan Corona besmetting...

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 12-10-2020 09:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Helaas :

[...]

De beste poster was toch wel degelijk lekker even de discussie aan het onderschijten met populistische bral.
Chill. Notoir veel overlast hoort bij erbarmelijke sociaal economische omstandigheden zou ik zeggen.

edit: Armoe en dicht op elkaar is altijd al een recept geweest voor ziekten. Wie er ook wonen.

[ Voor 11% gewijzigd door boesOne op 12-10-2020 09:54 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
boesOne schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:52:
[...]
Chill. Notoir veel overlast hoort bij erbarmelijke sociaal economische omstandigheden zou ik zeggen.
Ja, dat hoort rapmuziek, weed roken en straattaal ook.

What does that have to do with the price of tea in China?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Ja, dat hoort rapmuziek, weed roken en straattaal ook.

What does that have to do with the price of tea in China?
Dat zegt hij toch. Pubers die buiten elkaar aansteken en het vervolgens de flat binnen brengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:29

ultimateharry

Team Slayer:-)

boesOne schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Dat zegt hij toch. Pubers die buiten elkaar aansteken en het vervolgens de flat binnen brengen.
Volgens mij bezigen sommigen hier een nogal stereotype beeld van de Nederlandse samenleving dat noch correct, noch nuttig is in deze context.

Of jongeren elkaar nu aansteken bij het "hangen op straat", "in de keet op het platteland", of "in het inpandige zwembad van de kapitale villa in Laren" maakt het virus niet zoveel uit lijkt me.
En als je een huishouden bent steek je elkaar in veel gevallen toch wel aan. Of je nu in een flatje 3-hoog achter woont of in een rijtjeshuis etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
boesOne schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:55:
[...]
Dat zegt hij toch. Pubers die buiten die elkaar aansteken en het vervolgens de flat binnen brengen.
1. Nee, hij heeft het over overlast veroorzakende pubers.
2. Er is NUL bewijs dat hangjongeren een vector van belang zijn.
3. Aangezien het overgrote deel van de allochtone jongeren heel netjes is en naar school gaat, werkt of studeert is het veel logischer dat dat de vector is. Het komt namelijk ook overeen met wat we weten van de besmettingshaarden: Werken+Studeren.

Of om deze maar eens neer te zetten... een idyllisch verhaal over samenhang in huis vol lieve welopgevoedde blonde mooie meisjes;

https://www.parool.nl/ps/...n-bordjes-klaar~bc72d1d8/

Maar ja, dat is de cultuur, dat voor elkaar zorgen en lief zijn, in plaats van die "notoir overlast bezorgende jongeren".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het zijn denk ik allemaal gevolgen van een lagere sociale status. Hangen op straat omdat er binnen geen plek. Besmet worden en daarna met zijn allen op de bank zitten en elkaar besmetten. Daarnaast schaamte om te laten testen en je hebt een dodelijke combi. Heel anders dan Carnaval eerder dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TrailBlazer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:01:
Het zijn denk ik allemaal gevolgen van een lagere sociale status. Hangen op straat omdat er binnen geen plek. Besmet worden en daarna met zijn allen op de bank zitten en elkaar besmetten. Daarnaast schaamte om te laten testen en je hebt een dodelijke combi. Heel anders dan Carnaval eerder dit jaar.
Er.is.geen.enkel.bewijs.dat.allochtone.hangjongeren.corona.verspreiden.

Er zijn andere sociaal culturele problemen die een rol spelen, maar het feit dat er hangjongeren zijn wordt er hier met de haren bijgesleept.

Nogmaals; Studeren en werken zijn de bekende vectoren, niet hangen op het Mercatorplein. We hebben heel veel allochtone studenten en ze hebben ook vaak een baan, o.a. in de Appie! Dat het dan daarvandaan land in een klein kamertje in een gesloten cultuur is een heel ander verhaal dan dat we het hebben over Ali die de hele tijd loopt te sissen naar meisjes.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 12-10-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Aboutaleb positief getest op Corona, heeft milde klachten.

bron: NOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Er.is.geen.enkel.bewijs.dat.allochtone.hangjongeren.corona.verspreiden.

Er zijn andere sociaal culturele problemen die een rol spelen, maar het feit dat er hangjongeren zijn wordt er hier met de haren bijgesleept.

Nogmaals; Studeren en werken zijn de bekende vectoren, niet hangen op het Mercatorplein. We hebben heel veel allochtone studenten en ze hebben ook vaak een baan, o.a. in de Appie! Dat het dan daarvandaan land in een klein kamertje in een gesloten cultuur is een heel ander verhaal dan dat we het hebben over Ali die de hele tijd loopt te sissen naar meisjes.
Prima dan lopen ze het ook op school andere plekken op waarmee ze het binnen brengen. Ik heb het alleen nergens over dat ze zich misdragen maar dat een groter deel van het sociale leven van die jongeren zich op straat afspeelt dan bij jan-kees uit Blaricum valt denk ik niet te ontkennen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LZ86
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Pffffftttt wat een flauwekul. Het gros van de allochtonen gedragen zich heel netjes.. waarom je nu opeens lekker op die goed gevulde smerige stinkende onderbuik trom van je wil roffelen terwijl daar geen enkele onderbouwing voor is doet me het zuur in de mond lopen.

Of om deze even scherp te zetten: waren het die notoire relschoppers die ervoor zorgden dat het Spinoza Lyceum in Zuid in september overspoeld werd door Corona? Waren het de notoire relschoppers die hun ouder besmetten in Loon op t Zand? Of had je toen niet je mond vol over problemen die je er met de haren bij trekt?

Sterker nog, we hebben geen flauw idee WELKE allochtone niet-westerse groep nu zo hard wordt getroffen... Nigerianen? Marokkanen? Antillianen? Allemaal?

Waarom is het Alii de hangjongere en niet Fatima die gewoon een studie volgt? Waarom is het niet Yousouf die vanaf zijn vakkenvul baantje zijn ouders besmet? Je hebt hier geen antwoord op en toch durf je zo'n vuile insinuatie te doen...
Jezus man, stel je even niet zo aan. ;w Ik beweer toch niet dat alle allochtonen kut zijn? Maar bedankt om meteen te bevestigen dat je niets kan bediscussieren over dit soort zaken zonder meteen voor racist uitgemaakt te worden, meteen ook een van de redenen dat dit "nieuws"( want in mijn ZH is de populatie covid patienten op de IC al enkele maanden alleen maar van Marokkaanse achtergrond) zo onderbelicht bleef. Iedereen is bang om voor racist uitgemaakt te worden, die dooddoener smoort elke discussie.

Hier, stukje uit AUGUSTUS https://www.ad.nl/gouda/c...l-familiemensen~a18a6da8/ Ook racisme en populisme zeker? :F

In de groepen ( bij ons zijn het Marokkanen in het ZH) is dit nu eenmaal gewoon helaas zo. Wonen vaak in kleinere huizen, de jongeren (vooral de jongens) gaan hangen omdat die vaak een kamer moeten delen en hebben het in het pubergedrag ook niet zo nauw met de regels omtrent 1,5 meter. Die zijn er niet happig op hun vrienden te "verraden", dus gedegen BCO verloopt lastig. Dat plus het feit dat de ouderen vaak de NL taal niet machtig zijn en geen NPO 1 consumeren maakt dat ook daar het zich houden aan de regels lastig verloopt en er gewoon diverse brandhaarden zijn. DIt is in heel het land aan het gebeuren he.... Let wel, mijn ervaringen stoelen op regio rijnmond. Hoe het in Amsterdam gaat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TrailBlazer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Prima dan lopen ze het ook op school andere plekken op waarmee ze het binnen brengen. Ik heb het alleen nergens over dat ze zich misdragen maar dat een groter deel van het sociale leven van die jongeren zich op straat afspeelt dan bij jan-kees uit Blaricum valt denk ik niet te ontkennen.
Allereerst, JIJ zei dat niet, maar de poster waar ik op reageerde zei dat expliciet wel ;)

Ten tweede, het gros van de allochtone jongeren speelt spelletjes online. Ik durf zelfs te stelllen dat jongeren buiten de stad MEER naar buiten komen dan stadsjongeren.

Ik weet niet wat voor beelden jullie hebben over Amsterdam, maar jullie beeld van hangjongeren is compleet uit zijn verband gerukt door verhalen over problematische gevallen. Als je naar het gemiddelde hollandse dorp gaat zie je ook elke dag weer hangende en giebelende tieners op het plein, alleen zitten daar gelukkig minder zakkenrollers tussen.

Maar dat sociale probleem van geweld en misdaad heeft helemaal en dan ook helemaal niks van doen met Corona!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Leon Zwiers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Jezus man, stel je even niet zo aan. ;w Ik beweer toch niet dat alle allochtonen kut zijn?
Jouw link heeft het absoluut niet wat je geniepig de discussie in durfde te smokkelen... dat je erop bent gepakt en niet eens "sorry zo bedoelde ik het niet" durft te zeggen is zwak. Ik quote je maar weer:
[b]Leon Zwiers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:27:[/b]Er is op veel plekken notoir veel overlast van die jongeren, en die houden zich ook al niet zo goed aan regels....
Er is geen enkel verband te leggen ttussen hangjongeren en corona. Je artikel wiijst hier ook niet op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
Plus, dat autochtone jongerenkutgedrag vertonen in deze crisis ontkent helemaal niemand. Studenten(verenigingen) in de grote steden, in het oosten die brallende jeugd in die drank keten en ga zo maar verder. Alleen zijn er in het oosten in die keten geen enorme brandhaarden zoals in de grote steden, en we hadden het over het waarom van de bovengemiddelde allochtone IC bezetting.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Jouw link heeft het absoluut niet wat je geniepig de discussie in durfde te smokkelen... dat je erop bent gepakt en niet eens "sorry zo bedoelde ik het niet" durft te zeggen is zwak. Ik quote je maar weer:

[...]

Er is geen enkel verband te leggen ttussen hangjongeren en corona. Je artikel wiijst hier ook niet op.
Jij maakt dat ervan...... Nergens zeg ik "hangjongeren veroorzaken corona" dus leg me dat dan ook niet in de mond..........

We hebben een discussie over waarom allochtonen oververtegenwoordigd zijn op de IC's. Ik breng daar mijn persoonlijke ervaring in vanuit een IC in regio rijnmond. En hoor van andere collega's uit andere ziekenhuizen soortgelijke verhalen. Dat jij er meteen RACISME van maakt en mij voor halve WIlders loopt uit te maken is diep triest en ook meteen een van de redenen dat dit onderwerp onderbelicht is.

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 12-10-2020 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

[...]

https://www.parool.nl/ams...n-geluidshinder~b8bfa877/

''De politie van Amsterdam heeft sinds de invoering van de coronamaatregelen flink meer meldingen gekregen van burgers die te maken hadden met jeugdoverlast''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Geert1976 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

''De politie van Amsterdam heeft sinds de invoering van de coronamaatregelen flink meer meldingen gekregen van burgers die te maken hadden met jeugdoverlast''.
Maar is er ook meer overlast? Als ik naar mijn eigen buurt kijk is er minder overlast dan in voorgaande jaren. Maar wat wel anders is, is dat de politie nu ingrijpt als iemand er melding van maakt en voorheen vrijwel niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
Geert1976 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Waarschijnlijk prima te verklaren doordat mensen nu meer thuis zitten ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Als je dan niets toe te voegen hebt, post dan niks

[ Voor 81% gewijzigd door Standeman op 12-10-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

CBS: nog altijd weinig faillissementen, wel lichte stijging
In september is het aantal faillissementen licht gestegen. 183 bedrijven gingen over de kop, tegenover 175 in augustus, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meeste faillissementen waren in de handel (40), bouw (29) en industrie (23).

Het aantal faillissementen ligt nog altijd een stuk lager dan voor de coronacrisis. In de eerste drie maanden moesten steeds tussen de 259 en 272 bedrijven hun deuren sluiten. Na een piek in april met 335 faillissementen daalde dat naar 175 in augustus, het laagste aantal in meer dan 20 jaar.

Dat minder bedrijven failliet gaan komt waarschijnlijk door de corona-steunpakketten: bedrijven die zonder corona zouden zijn omgevallen, konden door de overheidssteun toch overeind blijven.

Bron: NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Geert1976 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:13:
Aboutaleb positief getest op Corona, heeft milde klachten.

bron: NOS
Spijtig voor hem maar hoe is dat relevant in een bredere context?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik begrijp dat mensen denken dat ik overreageer:

1. Er zijn meer problemen met allochtone ziekte gevallen.
2. Laten we kijken naar mogelijke scoiaalculturele verschillen
3. Veel hangjongeren volgen de regels niet op!

Alle drie ware beweringen, maar er zit geen connectie tussen 1-2 en 3.

Niet alleen is stap 3 niet logisch gezien wat we weten van de brandhaarden (werk, studeren), zonder het te ridiculiseren kunnen we hem spiegelen:

1. Er waren veel gevallen in Brabant
2. In Brabant is men voor PSV.
3. Veel voetbalsupporters volgen de regels niet op!

De initiele brandhaarden waren carnaval. Of de besmette man/vrouw nu al dan niet voor of tegen PSV was en of hij al dan niet met stenen naar de ME slingert is totaal niet van belang.

Let op! Ik ontken dus niet dat er sociaal culturele problemen zijn die het verschil maken. Ik ontken ook niet dat er boven proportioneel veel allochtone jongeren zijn die overlast veroorzaken.

Maar daar waar het eerste invloed heeft op corona, is dat bij het tweede zeer onwaarschijnlijk, het is een typisch hondenfluitje.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 12-10-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:58:

Niet alleen is stap 3 niet logisch gezien wat we weten van de brandhaarden (werk, studeren), zonder het te ridiculiseren kunnen we hem spiegelen:

De initiele brandhaarden waren carnaval. Of de besmette man/vrouw nu al dan niet voor of tegen PSV was en of hij al dan niet met stenen naar de ME slingert is totaal niet van belang.
Wtf. :')
Er zijn veel meer voetbalclubs in Brabant dan alleen PSV. :')
Daarbij houd jij er een zeer vreemde beredeneringen op na die je totaal niet staaft met bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
ShellGhost schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Wtf. :')
Er zijn veel meer voetbalclubs in Brabant dan alleen PSV. :')
Daarbij houd jij er een zeer vreemde beredeneringen op na die je totaal niet staaft met bewijzen.
Misschien is dat nou net het punt? :+

- Er zijn veel meer niet relschoppende allochtone jongeren. (en ja, die besmetten zoals we nu lijken te zien hun ouderen, wonen te dicht op elkaar, leven in schaamte etc. etc.)
- De beredenering is zo krom als de zogeheten hoepel.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 12-10-2020 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Napo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Hij stond toch bekend als iemand die telkens zeer goed naar de buitenwereld overkwam als iemand die zich zeer goed aan alle maatregelen hield. (Dit in tegenstelling tot bijv de Burgemeesters van Amsterdam en Den Haag die ik daar zelden over hoor).

Verder, Aboutaleb is afgelopen 10 a 14 dagen redelijk vaak in TV studio's geweest voor interviews. Veel studio's die slechts wat afstand houden tussen de mensen die in de studio aanwezig zijn.
Benieuwd wat dit betekent voor bijv de overige gasten waar Aboutaleb in 1 studio mee samen was als ook de presentatoren van de desbetreffende programma's.

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 12-10-2020 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
Gaat het minder hard rond onder Nederlandse studenten dan onder Marokkaanse hangjongeren, of hebben de Nederlandse studenten een minder hechte band met hun ouders en zorgen ze minder vaak voor hen?

Een (logische) uitleg geven aan een situatie is altijd heel makkelijk. Maar het blijft maar gissen, totdat er echt onderzoek is gedaan. Bij elke statistiek kan je een verhaaltje gaan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BarôZZa schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:05:
Gaat het minder hard rond onder Nederlandse studenten dan onder Marokkaanse hangjongeren, of hebben de Nederlandse studenten een minder hechte band met hun ouders en zorgen ze minder vaak voor hen?

Een (logische) uitleg geven aan een situatie is altijd heel makkelijk. Maar het blijft maar gissen, totdat er echt onderzoek is gedaan. Bij elke statistiek kan je een verhaaltje gaan verzinnen.
Sowieso kan je het hele verhaal over hangjongeren gevoegelijk weglaten. Straat Mocro's zijn niet een corona probleem.

Wat we weten van de RIVM is dat werk en studie problematisch zijn. Wat we ook weten is dat Allochtnen oververtegenwoordigd zijn in de ICU cijfers. Dat wijst dus op geen enkele manier po straatjongeren, maar op het probleem dat allochtonen jongeren ook studeren en werken en dat de oudere genraties waarschijnlijk minder work-from-home kunnen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:58:

We zoeken in de medische wereld nu eenmaal naar verbanden. Waar we in de eerste golf een notoire groep wintersporters en carnavallers op onze IC hadden, en (wij dan) geen enkele allochtoon is dat nu precies andersom.

En dan ga je naar overeenkomsten zoeken tussen onze patiënten en kijken naar verbanden. De eerste allochtonen kwamen een week na het offerfeest bij ons op de IC. En sindsdien zijn die veruit in de meerderheid. Dus ja, bij een aantal patienten bleek de puberzoon die contact gehad bleek te hebben met zijn maten die positief bleken maar hem niet "verraden" hebben bij BCO de besmettingsbron. Net zoals in andere gevallen dat het niet afstand houden en omhelzen / zoenen als begroeting het probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Trouwens, waren de mensen hier niet eerder aan het beweren dat je geen corona in de buitenlucht kon overbrengen en dat mondkapjes dan niet nodig zijn? Dan moeten de straatmocro's toch de meest bewuste jongeren zijn lijkt me 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

- Er zijn veel meer niet relschoppende allochtone jongeren. (en ja, die besmetten zoals we nu lijken te zien hun ouderen, wonen te dicht op elkaar, leven in schaamte etc. etc.)
Das natuurlijk wel een algemeen ding.
We kunnen wel focussen op iedereen die het wel goed doet, maar daar lossen we het probleem niet op. Ongetwijfeld zullen de meeste mensen hun best doen en/of welwillend zijn.

Maar we zullen toch moeten acteren op de plekken en besmettingsroutes die nu voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Leon Zwiers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

We zoeken in de medische wereld nu eenmaal naar verbanden. Waar we in de eerste golf een notoire groep wintersporters en carnavallers op onze IC hadden, en (wij dan) geen enkele allochtoon is dat nu precies andersom.

En dan ga je naar overeenkomsten zoeken tussen onze patiënten en kijken naar verbanden. De eerste allochtonen kwamen een week na het offerfeest bij ons op de IC. En sindsdien zijn die veruit in de meerderheid. Dus ja, bij een aantal patienten bleek de puberzoon die contact gehad bleek te hebben met zijn maten die positief bleken maar hem niet "verraden" hebben bij BCO de besmettingsbron. Net zoals in andere gevallen dat het niet afstand houden en omhelzen / zoenen als begroeting het probleem te zijn.
Ik ga iets minder naar je blaffen. Ik ben nog steeds van mening dat je daar (ongewild) een hondenfluit hebt geproduceerd, maar laten we daar overheen stappen.

Het verhaal wat je hierboven stelt heeft niets te maken met hangjongeren die overlast veroorzaken.

Elke hollandse jongen heeft het over zijn "maten" en geen enkele jongere vind het leuk om een snitch te zijn. Is dat erger bij Marokkanen? Ja, zeker waar en absoluut iets om mee te nemen.

Het heeft alleen niet te maken met overlast veroorzakende jongeren.

Er zijn heel veel sociaal culturele issues die een rol spelen en die we absoluut moeten benoemen. En als er onverhoopt blijkt dat naast studeren en werk rondhangen op het Mercator plein en sissen naar meisjes een belangrijke vector is moet hij zeker benoemd worden. Maar voor wat we zien en weten is dat vooralsnog geen corona probleem.

Het is wel een sociaal probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
[...]

[...]

Je kan wel door blijven hameren op dat zinnetje, maar dat leidt alleen maar af van het onderwerp. Leon Zwiers ziet op zijn eigen IC's veel mensen met een migrantenachtergrond liggen en dat in combinatie met eerdere berichtgeving, kan op een verband duiden. Dan is het van belang denk ik om dat ook uit te zoeken. In plaats van dat wordt gelijk de eerste de beste racismekaart getrokken, in zijn algemeenheid, en gaat het minder over het belangrijke onderwerp.

[ Voor 32% gewijzigd door Soccer98 op 12-10-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:09:
[...]
Sowieso kan je het hele verhaal over hangjongeren gevoegelijk weglaten. Straat Mocro's zijn niet een corona probleem.

Wat we weten van de RIVM is dat werk en studie problematisch zijn. Wat we ook weten is dat Allochtnen oververtegenwoordigd zijn in de ICU cijfers. Dat wijst dus op geen enkele manier po straatjongeren, maar op het probleem dat allochtonen jongeren ook studeren en werken en dat de oudere genraties waarschijnlijk minder work-from-home kunnen doen.
Nou is zowel de categorie "bron/overdracht onbekend" vrij groot en lijken er ook wel signalen te zijn dat men vanuit die "cultuur" minder goed mee werkt met het bron en contact onderzoek, alsmede dat jongeren dat wellicht sowieso al minder doen. Kortom wellicht komen ze minder duidelijk in de statistieken naar boven drijven dan zou moeten.

En dat mensen het dubbel irritant vinden, kan dan ook moeilijk een verrassing zijn, gezien de overige problematiek waar deze groepen over vertegenwoordigd in lijken te zijn (wat je ook zelf lijkt te onderschrijven), dit komt er dan nog eens een keer boven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MikeyMan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Das natuurlijk wel een algemeen ding.
We kunnen wel focussen op iedereen die het wel goed doet, maar daar lossen we het probleem niet op. Ongetwijfeld zullen de meeste mensen hun best doen en/of welwillend zijn.

Maar we zullen toch moeten acteren op de plekken en besmettingsroutes die nu voor problemen zorgen.
Mikeyman, in hoeverre is het probleem van Yousouf die vakkenvult en die thuis iedereen besmet, of van Ali die naar meisjes sist?

Dat mensen de corona regels niet goed volgen betekend niet dat hij/zij een notoire relschopper is. Net zo min dat we ons moeten gaan focussen op de notoire relschopper, want de cijfers wijzen erop dat het via werk en studie loopt; oftewel de nette allochtoon die helaas wel zijn ouders besmet.

Nogmaals, tenzij het Mercator plein nu opeens in de cijfers naar voren komt als grotere vector dan de werkplaats lijkt het me vooral zinnig om me op het laatste te richten.

En mocht het toch het mercator plein zijn ook eerst even kijken of het via de buurtsuper loopt in plaats van dat we maar weer preventief de jonge Marokkaan gaan controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
souljah1h schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:52:
CBS: nog altijd weinig faillissementen, wel lichte stijging
In september is het aantal faillissementen licht gestegen. 183 bedrijven gingen over de kop, tegenover 175 in augustus, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meeste faillissementen waren in de handel (40), bouw (29) en industrie (23).

Het aantal faillissementen ligt nog altijd een stuk lager dan voor de coronacrisis. In de eerste drie maanden moesten steeds tussen de 259 en 272 bedrijven hun deuren sluiten. Na een piek in april met 335 faillissementen daalde dat naar 175 in augustus, het laagste aantal in meer dan 20 jaar.

Dat minder bedrijven failliet gaan komt waarschijnlijk door de corona-steunpakketten: bedrijven die zonder corona zouden zijn omgevallen, konden door de overheidssteun toch overeind blijven.

Bron: NOS.
Heerlijk dit soort uit-context statistieken door de NOS. In 2019 waren het aantal faillissementen bijvoorbeedl veel hoger. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen concluderen dat de corona-steunpakketten ook bedrijven in de lucht houden die anders toch kopje onder zou zijn gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tamKEqFNon0JyfYoJ_17FPlR10s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a3xS179YZSCLxnLXwVtRubIu.png?f=fotoalbum_large
(bron : CBS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gekkie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

Nou is zowel de categorie "bron/overdracht onbekend" vrij groot
Die groep 'onbekend' is al sinds het begin van de BCO zo groot, dit is niet specifiek voor de huidige opleving?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47
Skyaero schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Heerlijk dit soort uit-context statistieken door de NOS. In 2019 waren het aantal faillissementen bijvoorbeedl veel hoger. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen concluderen dat de corona-steunpakketten ook bedrijven in de lucht houden die anders toch kopje onder zou zijn gegaan.

[Afbeelding]
(bron : CBS)
Dat is exact de conclusie die de NOS trekt in het stukje waar je uit citeert ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:48
BarôZZa schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:11:
Trouwens, waren de mensen hier niet eerder aan het beweren dat je geen corona in de buitenlucht kon overbrengen en dat mondkapjes dan niet nodig zijn? Dan moeten de straatmocro's toch de meest bewuste jongeren zijn lijkt me 8)
Ik denk dat de kans om buiten besmet te raken veel kleiner is dan binnen.
En het feit dat er veel allochtonen met covid-19 in het ziekenhuis liggen toont niet aan dat ze dat buiten hebben opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
gekkie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:19:
[...]

Nou is zowel de categorie "bron/overdracht onbekend" vrij groot en lijken er ook wel signalen te zijn dat men vanuit die "cultuur" minder goed mee werkt met het bron en contact onderzoek, alsmede dat jongeren dat wellicht sowieso al minder doen. Kortom wellicht komen ze minder duidelijk in de statistieken naar boven drijven dan zou moeten.
Dat ontkent toch niemand?
En dat mensen het dubbel irritant vinden, kan dan ook moeilijk een verrassing zijn, gezien de overige problematiek waar deze groepen over vertegenwoordigd in lijken te zijn (wat je ook zelf lijkt te onderschrijven), dit komt er dan nog eens een keer boven op.
En dit is dus waar je een verband legt wat er niet is:

- Criminaliteit onder jongeren is een gevolg van sociaal culturele omstandigheden.
- Corona sterfte is een gevolg van sociaal culturele omstandigheden.

Je kan niet zeggen:

- Corona sterfte is een gevolg van crinimaliteit onder jongeren.

Of laat ik hem omdraaien zodat hij nog duidelijker wordt:

- Criminaliteit onder jongeren is een gevolg van de Corona sterfte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Mikeyman, in hoeverre is het probleem van Yousouf die vakkenvult en die thuis iedereen besmet, of van Ali die naar meisjes sist?

Dat mensen de corona regels niet goed volgen betekend niet dat hij/zij een notoire relschopper is. Net zo min dat we ons moeten gaan focussen op de notoire relschopper, want de cijfers wijzen erop dat het via werk en studie loopt; oftewel de nette allochtoon die helaas wel zijn ouders besmet.

Nogmaals, tenzij het Mercator plein nu opeens in de cijfers naar voren komt als grotere vector dan de werkplaats lijkt het me vooral zinnig om me op het laatste te richten.

En mocht het toch het mercator plein zijn ook eerst even kijken of het via de buurtsuper loopt in plaats van dat we maar weer preventief de jonge Marokkaan gaan controleren.
Ok kijk er dan eens op deze manier naar.

Jongere A. Gaat naar school, komt thuis om te eten en gaat daarna met zijn matties (B,C en D) chillen ergens op een parkeerplaats in een auto. Daar zitten ze een paar uur (hangen). Na enkele dagen blijkt jongere A Corona te hebben. Waar opgelopen? Geen idee, maar school is waarschijnlijk. Contacten? Ja mijn huisgenote en school. Verder niets? Nee hoor!

Vervolgens wordt niets gemeld aan mattie B, C en D uit schaamte / stoerdoen. Maar B en D zijn wel besmet. Die chillen ook weer lekker door, besmetten het hele huishouden waar wellicht ook weer wat chillers tussenzitten. Ouders gaan toch nog naar bijeenkomsten en omhelzen ook gewoon de bekenden en familie en hop. Brandhaard met "onbekende" oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Leon Zwiers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Ok kijk er dan eens op deze manier naar.

Jongere A. Gaat naar school, komt thuis om te eten en gaat daarna met zijn matties (B,C en D) chillen ergens op een parkeerplaats in een auto. Daar zitten ze een paar uur (hangen). Na enkele dagen blijkt jongere A Corona te hebben. Waar opgelopen? Geen idee, maar school is waarschijnlijk. Contacten? Ja mijn huisgenote en school. Verder niets? Nee hoor!

Vervolgens wordt niets gemeld aan mattie B, C en D. Maar B en D zijn wel besmet. Die chillen ook weer lekker door, besmetten het hele huishouden waar wellicht ook weer wat chillers tussenzitten. Ouders gaan toch nog naar bijeenkomsten en omhelzen ook gewoon de bekenden en familie en hop. Brandhaard met "onbekende" oorzaak.
Leon, kom op.....
Jongere A. Gaat naar school, komt thuis om te eten en gaat daarna met zijn matties (B,C en D) X-Boxen bij éen van de jongens. Daar zitten ze een paar uur. Na enkele dagen blijkt jongere A Corona te hebben. Waar opgelopen? Geen idee, maar school is waarschijnlijk. Contacten? Ja mijn huisgenote en school. Verder niets? Nee hoor!

Vervolgens wordt niets gemeld aan mattie B, C en D. Maar B en D zijn wel besmet. Die chillen ook weer lekker door, besmetten het hele huishouden waar wellicht ook weer wat chillers tussenzitten. Ouders gaan toch nog naar bijeenkomsten en omhelzen ook gewoon de bekenden en familie en hop. Brandhaard met "onbekende" oorzaak.
Geloof me dat er een stuk meer jongeren x-boxen dan in een auto in een parkeerplaats rondhangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik denk dat jullie langs elkaar heen praten. Als ik het goed begrijpt valt @roffeltjes vooral over het gebruik van 'overlastgevende hangjongeren' (zeker in deze context), terwijl het issue niet specifiek met die subgroep te maken heeft. Dat is namelijk gewoon 'jongeren gonna jonger' met een mogelijk extra sausje van wat culturele zaken. Dus het gaat zowel om Mo de studerende vakkenvuller als om Ali de vrouwen-sisser. Alleen de groep van Ali benoemen is niet relevant.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18-09 22:08
Kortom deze "culturen" leggen al enige tijd een onevenredig beslag op de samenleving en er lijkt ook niet heel veel schot in te zitten in een richting die door de rest gewenst wordt. En dus o.a. ook op hulpverlening en gezag.
En dit is dus waar je een verband legt wat er niet is:

- Criminaliteit onder jongeren is een gevolg van sociaal culturele omstandigheden.
- Corona sterfte is een gevolg van sociaal culturele omstandigheden.

Je kan niet zeggen:

- Corona sterfte is een gevolg van crinimaliteit onder jongeren.

Of laat ik hem omdraaien zodat hij nog duidelijker wordt:

- Criminaliteit onder jongeren is een gevolg van de Corona sterfte.
Sinds wanneer moeten een causatie dan wel een hier veronderstelde correlatie ook altijd omkeerbaar waar zijn ? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:15:
[...]
Elke hollandse jongen heeft het over zijn "maten" en geen enkele jongere vind het leuk om een snitch te zijn. Is dat erger bij Marokkanen? Ja, zeker waar en absoluut iets om mee te nemen.

Het heeft alleen niet te maken met overlast veroorzakende jongeren.

Er zijn heel veel sociaal culturele issues die een rol spelen en die we absoluut moeten benoemen. En als er onverhoopt blijkt dat naast studeren en werk rondhangen op het Mercator plein en sissen naar meisjes een belangrijke vector is moet hij zeker benoemd worden. Maar voor wat we zien en weten is dat vooralsnog geen corona probleem.

Volgens mij gaat het @Leon Zwiers vooral er om dat het BCO minder effectief is binnen de cultuur van "hangjongeren", niet per se waar de besmetting is opgelopen. Wat mij betreft wel een punt waar aan gedacht moet worden, als binnen een bepaalde cultuur / groep de contacten niet worden doorgegeven vanwege angst of schaamte, dan moeten er gekeken worden wat er gedaan kan worden om dat weg te nemen of te verminderen. (dan zeg ik dus niet dat het specifiek om (hang)jongeren gaat)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Leon, kom op.....

[...]

Geloof me dat er een stuk meer jongeren x-boxen dan in een auto in een parkeerplaats rondhangen.
https://gamer.nl/artikele...ford-met-ingebouwde-xbox/ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Napo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Misschien omdat Aboutaleb in deze coronacrisis nogal eens hoog van de toren blaast, zoals met zijn uitspraak: "Ik wil geen maatregel onbenut laten om te voorkomen dat er één Rotterdammer sterft.' (AD)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk waar het hier fout gaat is dat jongeren niet aan het BCO mee willen werken omdat ze 'iemand besmetten' zien als iets wat ze bewust fout hebben gedaan, in plaats van een gevalletje domme pech. Dus ze willen hun maten er niet bij verlinken omdat ze bang zijn voor óf consequenties thuis, óf consequenties zoals achteraf nog een boete krijgen omdat je je niet aan de afstandregels hebt gehouden.

De beeldvorming van de overheid zelf is daar ook debet aan, want ze lopen overal te brullen met "geen afstand houden = boete" of "geen mondkapje (in de trein) = boete", terwijl de belangrijkste boodschap moet zijn, dat je meer risico loopt om corona op te lopen als je geen afstand houdt.

Juist door die berichtgeving zien mensen anderen die corona-positief getest worden als aso's omdat ze klaarblijkelijk geen afstand gehouden hebben. "Corona is een ziekte van gedrag" werkt dan twee kanten op.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Maar voor wat we zien en weten is dat vooralsnog geen corona probleem.

Het is een sociaal probleem dat zorgt voor een corona probleem.
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Dat zou een probleem van Yousouf en van Ali kunnen zijn als zij vanuit cultuur dichter op pa, ma, opa en oma zitten. Maar eerlijk gezegd interesseert het me geen donder of het Ali of Hans is. Als er op een of andere manier een positieve stap te zetten is door bepaald de boodschap op bepaald gedrag of een bepaalde taal te enten, moeten we dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
mesa57 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Ik denk dat de kans om buiten besmet te raken veel kleiner is dan binnen.
En het feit dat er veel allochtonen met covid-19 in het ziekenhuis liggen toont niet aan dat ze dat buiten hebben opgelopen.
Geen idee hoe je dit uit mijn post weet te halen.
prijk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Misschien omdat Aboutaleb in deze coronacrisis nogal eens hoog van de toren blaast, zoals met zijn uitspraak: "Ik wil geen maatregel onbenut laten om te voorkomen dat er één Rotterdammer sterft.' (AD)
Aboutaleb heeft toch gewoon gelijk gekregen? Hij heeft juist vanaf het begin gehamerd op dat we het serieus moeten nemen en maatregelen moeten treffen. Dat er vanuit de politiek niks wordt gedaan kan je hem niet kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Aboutaleb heeft toch gewoon gelijk gekregen?
Oh? Is Rotterdam inmiddels militair zwaar bewaakt als een oorlogsgebied dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Geen idee hoe je dit uit mijn post weet te halen.

[...]

Aboutaleb heeft toch gewoon gelijk gekregen? Hij heeft juist vanaf het begin gehamerd op dat we het serieus moeten nemen en maatregelen moeten treffen. Dat er vanuit de politiek niks wordt gedaan kan je hem niet kwalijk nemen.
Volgens mij heeft hij van 'de politiek' een paar maanden vrijwel carte blanche gekregen om maatregelen te nemen. En wat gebeurde er toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tenzij er een Rose--garden event aan ten grondslag ligt lijkt het me wat vroeg om Aboutaleb nu tegen de paal te zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
BarôZZa schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:11:
"De buitenlucht" heeft twee voordelen; enerzijds dat de concentratie virusdeeltjes vrij snel verdund raakt, waar hangjongeren ongetwijfeld ook baat bij hebben, en anderzijds dat je in de regel niet meer dan een paar minuten dezelfde kant op loopt als eender welke wildvreemde, en dus ook niet cumulatief een voldoende hoeveelheid oppikt (en wederom aangeboren/innate immuniteit z'n werk afdoende doen kan). Dat laatste is bij hangjongeren denk ik wat minder aan de orde.

...De rest van de hangjongeren-discussie bemoei ik me maar liever even niet mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
[...]

Nou ja, 'hoog van de toren blaast' klinkt nog bijna alsof iets hieraan een verwijt aan Aboutaleb zou zijn, en dat lijkt me niet helemaal eerlijk.

Aan de andere kant is het stomweg nieuwswaardig dat een hoge bestuurder van een zwaar getroffen regio op z'n best een aantal weken in quarantaine moet, en potentieel zelfs lange(re) tijd geheel uit de running zou kunnen raken (of in z'n functioneren beperkt zou kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
MikeyMan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

Volgens mij heeft hij van 'de politiek' een paar maanden vrijwel carte blanche gekregen om maatregelen te nemen. En wat gebeurde er toen?
Carte blanche? Hoe kan een burgemeester op eigen houtje coronamaatregelen treffen? Veel meer dan een mondkapje kon hij niet echt doen.
Stoney3K schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:41:
[...]

Oh? Is Rotterdam inmiddels militair zwaar bewaakt als een oorlogsgebied dan?
Hij is een burgemeester, geen dictator.

[ Voor 45% gewijzigd door BarôZZa op 12-10-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Dan moet hij dus ook niet gaan schreeuwen dat het doel de middelen maar moet heiligen. Dat is een beetje mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
[...]

Lees zijn uitspraak nog eens rustig over. Hij stelde in zijn uitspraak dat hij zelf maatregelen zou nemen ("ik wil geen maatregel onbenut laten") om te voorkomen dat Rotterdammers zouden sterven. Sowieso een uitspraak die niet in overeenstemming is met het regeringsbeleid, dat er helemaal niet op gericht is om sterfgevallen te voorkomen, maar om de druk op de zorg hanteerbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 21:17
roffeltjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:45:
Tenzij er een Rose--garden event aan ten grondslag ligt lijkt het me wat vroeg om Aboutaleb nu tegen de paal te zetten :D
Ik denk ook dat het helaas niet altijd te vermijden is besmet te raken, zelfs wanneer je je heel strikt aan alle regels houd.
In een huisartsenpraktijk hier in Hengelo zijn ook 8 medewerkers waarvan 2 artsen besmet geraakt, ondanks alle voorzorgsmaatregelen die genomen en strikt nageleefd zijn.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

Dan moet hij dus ook niet gaan schreeuwen dat het doel de middelen maar moet heiligen. Dat is een beetje mijn punt.
Niet echt, hij riep overduidelijk de politiek om serieuze maatregelen te treffen omdat hij de problemen in zijn stad voorzag.

Terwijl de meeste hier nog riepen dat hij zich maar aanstelde en dat het zo'n vaart niet liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
BarôZZa schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Carte blanche? Hoe kan een burgemeester op eigen houtje coronamaatregelen treffen? Veel meer dan een mondkapje kon hij niet echt doen.

[...]

Precies. Dan moet hij ook niet zo hoog van de toren blazen met zijn bewering dat hij daadwerkelijk beleid kan maken om sterfgevallen te voorkomen.
Edit: als je het interview leest, wordt zonder meer duidelijk dat hij echt doelt op maatregelen die hij zelf zou nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door prijk op 12-10-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:39
[...]

ehm... wat wil je nu zeggen? Omdat Aboutaleb het nu heeft, moet die aan de schandpaal? want hij zal wel zich niet aan regels gehouden hebben?

Moet Aboutaleb dan als een kluizenaar, afgesloten van de wereld, de één na grootste stad van Nederland besturen? Of zou die het ook gewoon gekregen kunnen hebben bij het boodschappen doen, van een gezinslid of familielid...

Onthoud: Mondkapjes zijn geen magisch middel dat 100% werkt. Het is geen condoom.... Idem voor 1,5 meter. Dat is ook geen maatregel die 100% besmetting voorkomt, zelfs ALS iedereen zich er aan houd.

En Aboutaleb kan enkel beleid voor zijn stad voorschrijven, en dan wel binnen de regels en wetten die door de staat zijn opgesteld... Het is niet alsof hij elke deur in Rotterdam kan dichtlassen als zou die dat willen. We zijn geen China :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
prijk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:53:
[...]

Precies. Dan moet hij ook niet zo hoog van de toren blazen met zijn bewering dat hij daadwerkelijk beleid kan maken om sterfgevallen te voorkomen.
Hoog van te toren blazen?

Hij zegt dat hij bereid is om alle maatregelen te treffen die hij kan treffen als dat levens bespaart. Wat hij dus deed met zaken als mondkapjes.

Niks mis met de uitspraak, duidt op een duidelijke prioriteit. Als er meer in de politiek zo hadden gedacht, dan zaten we niet in deze situatie. En ik heb niks met de PvdA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hij kan makkelijk nog veel meer doen hoor, winkels/horeca sluiten, markten verbieden, etc. etc. Het punt is alleen dat het kabinet zelf de niet-populaire maatregelen niet graag neemt omdat je er niet populaire van wordt, Aboutaleb carte blanche geven is dan best lullig, want dan staat hij met de rug tegen de muur.
Uiteindelijk zijn het namelijk maatregelen die gewon moeten, maar waar blijkbaar te veel mensen blind voor zijn en fel tegen van leer trekken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen kan het oplopen... Hoe goed je je ook aan de regels houdt. 1.5 meter is geen garantie dat je het niet krijgt, het reduceert je kans. Als burgemeester heb je tov van "gewone" burger ook heel veel contacten, dat is ook je beroep.

Hopelijk komt hij er snel bovenop.. vind het eerlijk gezegd wel een burgemeester met aanzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
BarôZZa schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Hoog van te toren blazen?

Hij zegt dat hij bereid is om alle maatregelen te treffen die hij kan treffen als dat levens bespaart. Wat hij dus deed met zaken als mondkapjes.

Niks mis met de uitspraak, duidt op een duidelijke prioriteit. Als er meer in de politiek zo hadden gedacht, dan zaten we niet in deze situatie. En ik heb niks met de PvdA
Hoog van de toren blazen inderdaad. Want Aboutaleb of welke politicus in Nederland ook kan onmogelijk de noodzakelijke maatregelen treffen om te voorkomen dat ook maar één iemand (Rotterdammer of niet) sterft. Dat is toch volstrekt evident?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Gonadan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:59:
Hij kan makkelijk nog veel meer doen hoor, winkels/horeca sluiten, markten verbieden, etc. etc. Het punt is alleen dat het kabinet zelf de niet-populaire maatregelen niet graag neemt omdat je er niet populaire van wordt, Aboutaleb carte blanche geven is dan best lullig, want dan staat hij met de rug tegen de muur.
Uiteindelijk zijn het namelijk maatregelen die gewon moeten, maar waar blijkbaar te veel mensen blind voor zijn en fel tegen van leer trekken.
En op machte van welke wet kan hij zomaar alle winkels en horeca sluiten? En opeens alle vergunningen voor de markt terugtrekken?

Zoals je zelf zegt: Als het kabinet niet zorgt dat Aboutaleb een stok krijgt om mee te slaan, kan die enkel doen wat binnen zijn macht ligt. Vandaar dat Rotterdam de eerste was met en proef met mondkapjes om te kijken of dat helpt.... (samen met A'dam). Als Aboutaleb had gezegd: Alle winkels en horeca dicht.... Hoe had die dat moeten handhaven? Wettelijk gezien mag dat volgens mij niet zomaar... Zeker niet als het kabinet juist zegt dat alles steeds meer open mag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
prijk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Hoog van de toren blazen inderdaad. Want Aboutaleb of welke politicus in Nederland ook kan onmogelijk de noodzakelijke maatregelen treffen om te voorkomen dat ook maar één iemand (Rotterdammer of niet) sterft. Dat is toch volstrekt evident?
Oh wacht, je neemt de uitspraak letterlijk. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
prijk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Het is toch ook evident dat hij geen dictator is die alles maar kan doen zonder wettelijke basis? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:01:
Iedereen kan het oplopen... Hoe goed je je ook aan de regels houdt. 1.5 meter is geen garantie dat je het niet krijgt, het reduceert je kans.
Laat de overheid dat ook maar eens met Postbus-51 spotjes duidelijk maken en ook duidelijk maken dat meewerken aan bron- en contactonderzoek niks te maken heeft met 'klikken' maar vooral met het uit voorzorg waarschuwen van anderen.

Misschien dat mensen daardoor corona-besmette mensen ook niet meer als melaatsen gaan zien. Want het kan gevaarlijk zijn, maar zó erg is het dan ook weer niet.

Pagina: 1 ... 133 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic