Mektheb schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:31:
[...]
Weet niet waar je dat vandaan haalt maar geld hebben en krijgen is als Nederland zijnde niet zo lastig.
En terug halen doen we wel op de volgende generatie.
De “economie” kan deze klappen niet nog is hebben dus doen we het niet is niet de rede voor de overheid om het niet te doen.
Tuurlijk als we hier wat economisch verantwoord uitkomen is dat mooi, maar denk niet dat de 1e prio heeft.
Maar goed ik zit gelukkig niet in de politiek.
Ik zal je een geheimpje verklappen: Economien storten zelden in door overheidsschulden.
Dat is ook logisch, alleen als de schuldeiser boter bij de vis vraagt krijg je een default.
- Nederland is één van de allersterkste economien van de wereld. In de huidige economische omstandigheden wil iedereen Nederlands waardepapier, ook met negatieve rente.
- Een groot deel van de staatsschuld... is aan ons zelf (spaartegoeden en pensioengelden). Juist in de huidge economische situatie neemt ons spaartegoed toe. Ceteris Paribus betekent dit dat er ergens dus schulden worden gemaakt.
Dit betekend niet dat we gewoon lekker YOLO alles bij elkaar kunnen lenen, er speelt aanzienlijk meer (overheid verdringt in dit soort scenarios de private sector van de markt) maar in dit soort extreme situaties is het helemaal niet een vreemde beslissing om inderdaad de economie op de pof te nemen, zeker omdat je weet dat als wij er zo voor staan de rest van de wereld dezelfde of grotere issues heeft.
Betreft de wissel op de toekomst: ook deze is nog nooit getrokken. Het is een vaak gebezigde morele uitroep, maar staats-schulden hebben de economische groei nooit op lange termijn negatief beinvloed en gezien de economische IS Curve is dat ook niet te verwachten
Maar wat als het deze keer anders is? Tsja, dan hebben we pech, maar het risico nemen tov de economie hoe dan ook de afgrond in te duwen lijkt me simpel.
Overigens ga ik er vanuit dat dit ook vanuit de EU wordt ingezien en dat we uiteindelijk via "eurobonds"de boel netjes wegwerken. Gelukkig maar....
*Voor de mensen die de economische crisis erbij halen: De eurobonds en steun kwam NA de instorting van de hypotheekmarkt. Deze markt stortte in omdat de rijkere landen veel ongedekte hypotheek eigenaren hadden. Ook dat is helaas logisch, het ten onder gaan van Griekenalnd is nooit genoeg voor een wereldwijde system-shock, daarvoor was er een karrevracht aan schunnige (vooral Amerikaanse) hypotheken nodig.
Kortweg, de staatsschuld heeft niet zoveel te maken met de economische crisis, het zijn de bedrijven en consumenten die het probleem waren (en nu weer zijn). Daarom moet(s)t de overheid inspringen.