Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.506 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
BarôZZa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Aziaten behoren tot de risicogroep? Wat gaat er mis in jouw hoofd dan?
Je snapt het niet denk ik.
Aziaten hebben het hier gebracht.
Dus als ouderen dan zo voorzichtig zouden zijn, houden ze zich aan de regels.

Het was in het begin een theorie dat het Aziatische gen sterker zou reageren.
Niks negatiefs ofzo.
Gewoon een constatering van een uurtje buitenveldert.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:08

De Nelis

en anders maar niet...

Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:50:
https://www.rtlnieuws.nl/...RraPHTGxT729MFSsFDUqTN-j8

Mooi artikel dat het niet aan de burger te wijten valt, maar aan de overheid die onterecht de burger de schuld geeft voor hun eigen wanbeleid
Mooi artikel, maar ondanks dat het beleid van de overheid niet evenredig en duidelijk is, kan de burger wel z'n eigen verstand gebruiken en zich gewoon aan de basis regels houden natuurlijk. In dit geval ligt de fout zowel bij de overheid als bij de burger. Wellicht nog het meest bij de laatste die zich niet aan de basis regels houd en het verspreid.

[ Voor 6% gewijzigd door De Nelis op 09-10-2020 20:18 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kan er een VN Interventiemacht komen om de maatregelen af te dwingen die de overheid niet wil nemen ? Voor minder doden zijn landen binnengevallen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Hij wilde niet ingaan op de vraag of er extra maatregelen nodig zijn. "Maar als het de komende dagen niet verbetert, dan zullen we daar niet aan ontkomen", zegt hij. "De komende 72 uur zijn belangrijk. We houden het in de gaten."

https://nos.nl/artikel/23...en-moeten-verbeteren.html

Zijn die 72u ambtenaar uren? Dus maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:18:
Hij wilde niet ingaan op de vraag of er extra maatregelen nodig zijn. "Maar als het de komende dagen niet verbetert, dan zullen we daar niet aan ontkomen", zegt hij. "De komende 72 uur zijn belangrijk. We houden het in de gaten."

https://nos.nl/artikel/23...en-moeten-verbeteren.html

Zijn die 72u ambtenaar uren? Dus maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00?
De komende 72 uur, dus nee, het weekend telt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:15:
Kan er een VN Interventiemacht komen om de maatregelen af te dwingen die de overheid niet wil nemen ? Voor minder doden zijn landen binnengevallen.
Je wil dat er een blauwhelm in camouflagekleding over je schouder heen kijkt om te controleren of je wel vaak genoeg je handen wast? ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ShellGhost
IJzerlijm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:15:
Hier is geen olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Je wil dat er een blauwhelm in camouflagekleding over je schouder heen kijkt om te controleren of je wel vaak genoeg je handen wast? ;)
Als het een beetje leuke dame is, waarom niet ;) Vrouw in uniform }:O

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 09-10-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38

Mooi artikel dat het niet aan de burger te wijten valt, maar aan de overheid die onterecht de burger de schuld geeft voor hun eigen wanbeleid
Het artikel weet zelf ook niet helemaal meer hoe het nu zit:
Er is veel discussie over mondkapjes of waar je nu wel of geen afstand hoeft te houden. Dat helpt niet, dan wordt het enorm onduidelijk.

De anderhalve meter afstand is een duidelijkere regel: volgens bijna 90 procent is die volstrekt te begrijpen.
De auteur van het artikel is het niet eens met de hoogleraar of hoe moet ik dit nu weer intepreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

psychodude schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:14:
[...]

Ik geloof er alleen geen zak van dat 95% van de mensen zich houdt aan "afstand houden", en ook geloof ik "handen wassen" met circa 90% ook echt totaal niet. Als ik om mij heen kijk en zie hoeveel moeite ik moet doen na mijn werk om slalommend om mensen thuis te komen. En zie hoeveel mensen strak langs alcohol pompjes heen loopt. Dan nee. Of die 5 - 10% woont in de provincie Groningen, deze steekproef is totaal niet representatief of men doet zich gewoon beter voor dan dat men in werkelijkheid zich aan de regels houdt.
Dit is een enquête uit het voorjaar.

Maar eens hoor, nu is dat een stuk minder, al heb ik de laatste week wel het gevoel dat mensen zich er weer beter aan houden. Van de zomer leek het op veel plekken gewoon normaal hier vond ik, zeker in de winkels en winkelstraten. Heb me er over verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Thomas schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:24:
[...]

Dit is een enquête uit het voorjaar.

Maar eens hoor, nu is dat een stuk minder, al heb ik de laatste week wel het gevoel dat mensen zich er weer beter aan houden. Van de zomer leek het op veel plekken gewoon normaal hier vond ik, zeker in de winkels en winkelstraten. Heb me er over verbaasd.
Hier hetzelfde beeld inderdaad. Er waren geen persconferenties, de enige maatregel was eigen mondmasker in ov. Bij mij zaten beide stranden elke dag vol toen de zon scheen, alsof er niets meer was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShellGhost
Ik snap niet goed trouwens waarom sporten weer verboten zou moeten worden.
Het is volgens mij alles behalve een brandhaard. Komt bij mij over als onderbuikpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
ultimateharry schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:12:
... grondlegger van “R”...

:?
Het concept van R(0) komt voor zover ik weet ongeveer van halverwege de 19e eeuw (nog niet in epidemiologische context), in de epidemiologie wordt het concept vziw vanaf de eerste helft van de 20e eeuw gebruikt, het gebruik van het symbool R is volgens mij ongeveer vanaf 1980 opgekomen, namen die in verbinding daarmee vaak worden genoemd zijn Anderson, May, Dietz. Hoe grondlegger van R door de NOS wordt bedoeld, kan ik eigenlijk niet helemaal volgen.grondlegger van R voor COVID-19 is beter te volgen

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 09-10-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
De Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:26:
[...]

Hier hetzelfde beeld inderdaad. Er waren geen persconferenties, de enige maatregel was eigen mondmasker in ov. Bij mij zaten beide stranden elke dag vol toen de zon scheen, alsof er niets meer was.
En iedereen bij het RIVM en politiek den haag hield hun adem in. En er gebeurde niet bijster veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dat is denk ik ook het probleem. Aan de ene kant heb je een overheid die:
  • Dringende adviezen geeft maar weinig echte regels stelt (met consequenties)
  • Rare beslissingen neemt of overweegt, zoals plekken dicht (of beperkt open) waar amper besmettingen voorkomen
  • Continue aan het draaikonten is en waar de neuzen niet dezelfde kant op staan: kabinet, OMT en RIVM lijken allemaal weer wat anders te zeggen
Aan de andere kant de bevolking, die:
  • Door de bomen het bos niet meer ziet, teveel adviezen, regels, dingen die gewoon maar worden gezegd, en het lijkt wel wekelijks te veranderen
  • Blijkbaar regels en consequenties nodig heeft om zich aan de maatregelen te houden
  • Ook gewoon deels laks is
Zo schiet het niet op. De overheid moet duidelijk zijn, streng handhaven en op zijn minst uitstralen dat ze weten wat ze doen. Van niks is nu sprake. Gek is het dan niet dat iedereen maar wat doet.

E: Ik weet ook echt niet wie verantwoordelijk is voor wat, maar wat straal je uit als lokale/regionale/nationale overheid wanneer straten vol met mensen staan, stranden vol, terrassen vol, kroegen vol, alles schijnbaar zonder dat de overheid ingrijpt? Dat steekt vooral: wel idiote maatregelen zoals max 30 mensen in o.a. theaters met ruimte voor duizenden, maar een kroeg stampvol? Hooguit een fucking waarschuwing. Dit is ook meer een waarneming van mezelf, hier in Leiden, geen idee hoe het elders gaat want ik blijf zoveel mogelijk in mijn woonplaats. Maar goed, als je zoiets dan ziet dan ga je je ook afvragen wat de fuck de overheid nu aan het doen is.

[ Voor 29% gewijzigd door Thomas op 09-10-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:27:
Ik snap niet goed trouwens waarom sporten weer verboten zou moeten worden.
Het is volgens mij alles behalve een brandhaard. Komt bij mij over als onderbuikpolitiek.
teamsporten kan ik wel degelijk inkomen. Bij contactsporten staat men toch in de nek te hijgen. Dan zijn er veel contacten die zich van regio naar regio verspreiden. Trainingen doorgang, en evt team tegen team van een club houdt een uitbraak meer gecontroleerd. teams kennen elkaar en bij een coronageval is het snel gedeeld met elkaar. Speel je tegen een andere club verplaats je het virus van regio naar regio. Contactonderzoek is veel moeilijker. Alles om eweging van het virus te beperken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Vergelijken met andere landen heeft volgens mij weinig nut gezien omstandigheden en demografie in elk land anders zijn. Leeftijdverdeling, economische inrichting, hoe dichtbevolkt is een land, hoeveel aanzien heeft de overheid, hoe vrij is de cultuur. Vele variabelen hoe het virus zich anders kan ontwikkelen icm maatregelen. Maar persoonlijk vind ik het veel te makkelijk om in Nederland naar de overheid te wijzen voor de tweede golf. We zijn een vrij land hier maar zijn wel continu op de gevolgen gewezen. We willen zo weinig mogelijk overheidsbemoeienis maar zodra ons gedrag voor grote problemen zorgt is het de schuld van de overheid? Ik heb veel moeite met deze zienswijze. Eigen verantwoordelijkheid is nu ook op zijn plek.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:14:
[...]

Mooi artikel, maar ondanks dat het beleid van de overheid niet evenredig en duidelijk is, kan de burger wel z'n eigen verstand gebruiken en zich gewoon aan de basis regels houden natuurlijk. In dit geval ligt de fout zowel bij de overheid als bij de burger. Wellicht nog het meest bij de laatste die zich niet aan de basis regels houd en het verspreid.
Inderdaad... Wat een schijtartikel zeg...

Je hebt twee keuzes:
- "Ik snap de regels niet helemaal dus ik doe er lekker helemaal niks mee"
- "ik snap de regels niet, maar doe een beetje m'n best om te volgen wat ik wel snap".

En wat doen al die zogenaamd bijdehante Nederlanders in grote getale: het eerste.

Bij elke maatregel of advies eerst gaan zitten zoeken naar de hiaten of uitzonderingen. En van de weeromstuit maar precies het tegenovergestelde doen. Gatverdamme wat een zeikvolk zijn we toch geworden :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

En iedereen bij het RIVM en politiek den haag hield hun adem in. En er gebeurde niet bijster veel.
Nee dat klopt, maar toen kwamen de gelijkgestemde mensen terug uit het buitenland. Kijk waar we nu weer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:38
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

teamsporten kan ik wel degelijk inkomen. Bij contactsporten staat men toch in de nek te hijgen. Dan zijn er veel contacten die zich van regio naar regio verspreiden. Trainingen doorgang, en evt team tegen team van een club houdt een uitbraak meer gecontroleerd. teams kennen elkaar en bij een coronageval is het snel gedeeld met elkaar. Speel je tegen een andere club verplaats je het virus van regio naar regio. Contactonderzoek is veel moeilijker. Alles om eweging van het virus te beperken.
Hier om de hoek is bij een aantal parkeerplaatsen de vaste verzamel locatie van een aantal jeugd voetbalteams. Daar komen ieder weekend op meerdere tijdstippen een aantal jongeren variërend van ik schat een jaar of acht tot een jaar of zestien/zeventien bij elkaar. Een paar lopend, paar fietsend, paar met de brommer en dan een paar samen met ouders in de auto. Dolle pret, beetje voetbal op straat, ouders vlak naast elkaar lekker kletsen en dan verdelen over een paar auto's om te vertrekken naar een uitwedstrijd. Blijven ook altijd enkele auto's langer staan, ook nu nog.
Sport is gezond, vluchtige contacten leveren weinig risico op maar of dit soort zaken er omheen wel zo handig is vraag ik me af. Dat gezegd hebbend zou ik ook niet zo snel weten hoe je dat anders zou moeten doen met jongeren die zichzelf niet kunnen verplaatsen naar een uitwedstrijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
TrailBlazer schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:11:
Volgens mij zit het probleem dat iedereen in Nederland zijn mening mag verkondigen. Iedereen kan dus ook een passende mening vinden waar hij zich achter kan scharen. Waarom mag een fuckin doutzen kroes een mening hebben over het beleid.
Maar als de overheid onze meningen gaat onderdrukken over onderwerpen wil ik ook graag in elke woning een mooi portret van Rutte als De Grote Leider. Standbeeld van De Jonge, kan je over zijn schoentjes wrijven voor geluk. Kritiek op het overheidsbeleid past ook niet in de situatie die jij beschrijft, is ook een ongewenste mening van een van de 17 miljoen amateur virologen en bestuurders.

Doutzen Kroes mag prima een mening hebben en een beetje zinnig mens kan daar ook de nodige vraagtekens bij zetten. Jij hoort in een dag vermoedelijk ook veel meningen over een scala aan onderwerpen, die slik je toch ook niet meteen als zoete koek?
Ik heb het gelezen. Mijn punt blijft.

Na lang aandringen van burgemeesters van steden als Amsterdam en Rotterdam werden regionale maatregelen mogelijk gemaakt. Op dat moment bleken de burgemeesters nu niet echt daadkrachtiger dan het kabinet. Beetje experimentje met een mondkapje en dat was het wel. De moeilijke keuzes wilden ze liever niet maken, dat mocht het kabinet doen. Halsema en Aboutaleb wisten niet hoe snel ze weer naar het kabinet moesten wijzen. Dus werd de bal weer naar het kabinet toegespeeld en werd het beleid weer landelijk bepaald. Echter komen we er weer op terug dat de regio's hun eigen maatregelen kunnen treffen, wat nou niet bepaald een succes bleek. Gaan ze dan nu wel echt iets doen? Dat zwalkt nogal naar mijn mening.
psychodude schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:14:
En zie hoeveel mensen strak langs alcohol pompjes heen loopt. Dan nee.
Laten we wel wezen, die alcoholpompjes en het poetsen van het handvat van het winkelwagentje is onzin.

In de eerste plaats omdat veel van de geboden middelen geen virussen doden. Er wordt vooral bacteriedodende middelen aangeboden of gebruikt op het handvat van het karretje. Overigens poetst de supermarktmedewerker het karretje niet lang genoeg. Al zouden ze een effectief schoonmaakmiddel gebruiken dan moeten ze langer poetsen voordat iets als zeep het beschermlaagje van het virus kapot maakt.
Ten tweede, tijdens een rondje door de gemiddeld winkel raak je nog behoorlijk wat zaken aan die niet ontsmet worden telkens. Denk aan de producten in de schappen en bijvoorbeeld handvaten van deurtjes van het koel schap.

Ik sla daarom dit soort dingen over. Mijn inziens doe ik er beter aan om op dit soort momenten scherp te zijn dat ik niet aan mijn gezicht zit (mond, neus en ogen) om contact met slijmvliezen te mijden. Ik kan beter mijn handen nog schoonmaken als ik weer bij de auto ben of even wachten tot ik thuis ben om dan adequaat mijn handen te wassen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:32
MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:36:
[...]

Inderdaad... Wat een schijtartikel zeg...

Je hebt twee keuzes:
- "Ik snap de regels niet helemaal dus ik doe er lekker helemaal niks mee"
- "ik snap de regels niet, maar doe een beetje m'n best om te volgen wat ik wel snap".

En wat doen al die zogenaamd bijdehante Nederlanders in grote getale: het eerste.

Bij elke maatregel of advies eerst gaan zitten zoeken naar de hiaten of uitzonderingen. En van de weeromstuit maar precies het tegenovergestelde doen. Gatverdamme wat een zeikvolk zijn we toch geworden :r
Ik denk dat het meestal geen van beide is. Ze zeggen niet voor niks dat 5% van het gedrag bewust is en 95% onbewust. De meeste mensen denken niet in regels. Ik denk niet dat mensen schijt hebben aan een ander, maar dat het juist sociale dieren zijn die het gedrag van elkaar overnemen.

Je kan wel eindeloos op een persconferentie de maatregelen herhalen, maar dan blijf je dezelfde fout maken. Als je zo makkelijk gedrag kon aanpassen, dan zouden we geen reclamebranche hebben maar een filmpje waarin we zeggen dat je product A moet kopen. Iedereen snap daar dat gedrag een stuk complexer is en vooral heel veel moet blijven herhalen. Bij dat laatste hebben we in mijn ogen enorm veel steken laten vallen. De persconferenties verdwenen, de waarschuwingen bij winkels, alle winkels en horeca waren weer open en het liep weer vol. Niks herinnerde de mensen nog aan de maatregelen. Onbewust zie je dan dat mensen terugvallen in hun oude patronen, zeker als er maanden overheen gaan. Veel mensen die stoppen met roken beginnen na maanden weer. Die mensen willen het niet, weten de risico's en nog lukt het niet om oude gewoonten te veranderen.

Ook de communicatie vind ik vaak zwak. Je kan wel zeggen dat je mondkapjes adviseert, maar het volk ziet tijdens de persberichten alleen een paar mannen zonder mondkapje. Als iedereen een mondkapje op(behalve Jaap van Dissel) had én 1.5 meter afstand hield dan was dat het verhaal. Dat beeld was op alle voorpagina's verschenen.

Daarnaast lijkt de helft van de berichten in de media over de horeca te gaan. Over de zorg lees je net hoeveel bedden ze overhebben, maar verder hoor je amper wat. Elke horecabaas krijgt echter een podium om uitgebreid te klagen over het oneerlijke beleid. Mij is het een raadsel waarom we continu daar de meeste aandacht aan geven. Zo ontstaat het beeld van horeca/volk tegen de overheid ipv tegen COVID-19.Niks constructiefs, het voedt puur de onvrede.

De studentes op m'n werk waren enorm bezorgd en probeerden zich aan alle regels te houden. Toch besmet. Een andere jongen hier is begonnen aan z'n derde(!) quarantaine omdat er weer iemand in het studentenhuis positief is getest. Een paar oudere collega's hoorde ik over dat ze al een tijdje de ontwikkelingen niet meer hadden gevolgd. Niet omdat ze niet willen luisteren, ze raken simpelweg in de stress.

Allemaal mensen die niet bewust de regels negeren. Mensen die bewust de regels negeren zijn hopelooos want die kan je niet veranderen. Maar voor het grootste deel gaat dat denk ik niet op. Die moet je beter bereiken. Alleen lukt dat niet door nog harder te schreeuwen of ze weg te zetten als feestende studenten. Als bij zoveel mensen de boodschap niet goed overkomt, dan zou ik nog eens goed naar de zender kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Sport is gezond, vluchtige contacten leveren weinig risico op maar of dit soort zaken er omheen wel zo handig is vraag ik me af. Dat gezegd hebbend zou ik ook niet zo snel weten hoe je dat anders zou moeten doen met jongeren die zichzelf niet kunnen verplaatsen naar een uitwedstrijd.
Eigenlijk heb je het antwoord al gegeven. Dat gaat niet. Dat kan dus reden zijn om wedstrijden te verbieden zodat mensen gewoon thuis blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als een coronavaccin in de toekomst onverwachte bijwerkingen veroorzaakt, betaalt de Nederlandse overheid mee aan eventuele schadeclaims. Dat hebben de EU-lidstaten afgesproken met farmaceuten, schrijft het AD. Volgens minister De Jonge van Volksgezondheid wordt er financiële compensatie geboden bij "claims die bijvoorbeeld te maken hebben met een verborgen gebrek van een vaccin dat niet bekend was op het moment van toelating".

Omdat de vaccins in hoog tempo worden ontwikkeld, kunnen bijwerkingen op de lange termijn niet uitgesloten worden. "Dit is een unieke situatie waarin wij als bedrijf geen risico's kunnen nemen als bijvoorbeeld blijkt dat een vaccin over vier jaar bijwerkingen geeft", zegt AstraZeneca-topman Ruud Dobber. Dat bedrijf ontwikkelt nu een coronavaccin, waarvan de EU er alvast 300 tot 400 miljoen heeft gereserveerd.

Oppositiepartij GroenLinks is kritisch op de afspraken die door de EU zijn gemaakt. "De farmaceuten komen hier te makkelijk mee weg. Hun bedrijfsmodellen zijn volledig ingericht op winst. Waarom moeten overheden dan bijdragen aan eventuele schadeclaims?", zegt Kamerlid Corinne Ellemeet. Volgende week debatteert de Kamer over de kwestie met minister Van Ark, die als minister voor Medische Zorg gaat over geneesmiddelen.
(NOS Liveblog)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:06
Ben het niet met Stientje eens. Mits er een, voor de overheid, zeer riante winstdeling is overeengekomen (of dat er nauwelijks marge op zit).

Niet alleen de lusten, ook de lasten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Volgens mij zit het probleem dat iedereen in Nederland zijn mening mag verkondigen. Iedereen kan dus ook een passende mening vinden waar hij zich achter kan scharen. Waarom mag een fuckin doutzen kroes een mening hebben over het beleid.
Het begint een riedeltje te worden inmiddels merk ik: We leven in Nederland en niet in de Sovjet-Unie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:10
WTF 😱
Dat is echt de box van Pandora! Commerciële bedrijven maken met stoom en kokend water vaccins en zijn vervolgens, waarschijnlijk gezien de vraag tegen hele goede marges (extreem grote markt), en vervolgens is de overheid mede aansprakelijk voor de gevolgen.

Prima. Maar dan lever je tegen kostprijs vanuit een stichting waarin we dan wat geld voor onderzoek op de lange termijn opnemen....

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De overheden kunnen beslissen niet af te wijken van het standaard goedkeuringsproces voor vaccins dat een paar jaar langer duurt. Dan hebben we deze discussie niet. Wel een paar miljoen extra doden.

Ook kan dit alleen wereldwijd. Als een land een vaccin niet goedkeurt moeten ze ook maatregelen nemen dat hun burgers niet in een ander land het verboden vaccin gaan halen of buitenlanders die dit verboden vaccin dragen het land binnenkomen.

Om nog maar te zwijgen van de illegale handel die dan zal ontstaan. Zodra een groot land met de capaciteit voor produktie een vaccin goedkeurt is het feitelijk de hele wereld.

[ Voor 53% gewijzigd door IJzerlijm op 10-10-2020 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:40
Even over die mondkapjes: ik draag hem rustig, alle kleine beetjes helpen.
Maar is er ook onderzoek geweest dat mensen met COVID-19 (die dat zelf niet weten, vrijwel geen klachten) die een mondkapje dragen daar juist ernstigere klachten van krijgen?
Reden: door het mondkapje houdt je de virusdelen meer bij je, adem je ze zelf weer veelvuldig in. Medisch personeel werd in Italië ook veel zieker omdat ze veel meer bloot werden gesteld aan COVID-19. Toen werd gezegd dat de hoeveelheid blootstelling ook een relatie had met hoe ziek je werd. Maar geen idee of dit inmiddels al ontkracht is?

Zou een reden zijn om juist geen mondkapje te dragen, als je er zelf juist zieker van zou kunnen worden.. oké, is niet heel erg sociaal (juist anderen besmetten of juist jezelf besmetten 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 20:41
@Goofyduck384 Als je klachten hebt, moet je binnenblijven en je laten testen. Dus volgens mij is dat geen argument om geen mondkapje te dragen. Ik begrijp je benadering wel, maar dat zou dan alleen in de situatie zijn dat je wel corona hebt en klachtenvrij bent of zo mild dat je het niet opmerkt. Dan geeft het volgens mij ook geen extra risico.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:00
Corona-app is nu in heel Nederland te gebruiken

https://www.nu.nl/tech/60...ederland-beschikbaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 09:26

The Legend

*Plop*

Goofyduck384 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:40:
Even over die mondkapjes: ik draag hem rustig, alle kleine beetjes helpen.
Maar is er ook onderzoek geweest dat mensen met COVID-19 (die dat zelf niet weten, vrijwel geen klachten) die een mondkapje dragen daar juist ernstigere klachten van krijgen?
Reden: door het mondkapje houdt je de virusdelen meer bij je, adem je ze zelf weer veelvuldig in. Medisch personeel werd in Italië ook veel zieker omdat ze veel meer bloot werden gesteld aan COVID-19. Toen werd gezegd dat de hoeveelheid blootstelling ook een relatie had met hoe ziek je werd. Maar geen idee of dit inmiddels al ontkracht is?

Zou een reden zijn om juist geen mondkapje te dragen, als je er zelf juist zieker van zou kunnen worden.. oké, is niet heel erg sociaal (juist anderen besmetten of juist jezelf besmetten 😉)
Ben geen medicus, maar dat lijkt me onzin. Een niet-besmet persoon kan zieker worden als hij wordt blootgesteld aan grotere hoeveelheden virusdeeltjes. Als je al besmet bent vermenigvuldigd het virus zichzelf in je lichaam, de deeltjes die je zelf uitademt besmetten jezelf dus niet extra. Dat virus zit er immers al.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
The Legend schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:45:
[...]
Ben geen medicus, maar dat lijkt me onzin. Een niet-besmet persoon kan zieker worden als hij wordt blootgesteld aan grotere hoeveelheden virusdeeltjes. Als je al besmet bent vermenigvuldigd het virus zichzelf in je lichaam, de deeltjes die je zelf uitademt besmetten jezelf dus niet extra. Dat virus zit er immers al.
Ik ben ook geen medicus, maar het lijkt me niet logisch dat besmet en ziek zijn een binaire staat is waarbij het aantal virusdeeltjes niet uitmaakt. Het aantal virusdeeltjes lijkt me wel relevant. Deeltjes die je inademt, of dan nu van andere afkomt of je eigen oude adem, dragen dan bij aan een ernstiger ziektebeeld.

Wat mij betreft is de vraag dan ook niet of het uitmaakt, maar in hoeverre het uitmaakt. Misschien is het verwaarloosbaar klein?

Onderzoek laat in elk geval zien dat vermeerdering van virusdeeltjes (ook) plaats vind in de keel en de longen, en dat is toch waar die ingeademde deeltje direct terechtkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Er zijn dingen waar je als overheid wel en niet op kan controleren. Handen wassen is dat niet. Mondkapjes dragen, maximale bezetting van een locatie of het sluiten of beperken van (openingstijden van) locaties wel, bijv.

Er is nog genoeg ruimte voor de overheid om te manoeuvreren.
In maart werden we ook niet letterlijk op de vingers gekeken.

Zeggen dat er blauwhelmen komen kijken of je genoeg je handen wast is een beetje onnozele bangmakerij.

En over blauwhelmen gesproken: Die zijn natuurlijk niet nodig, maar de overheid neigt wel naar het onvoldoende vervullen van haar grondwettelijke plicht (artikel 22.1): "De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid."

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 10-10-2020 10:09 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
MoldyInko schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:58:
[...]

Even mijzelf gequote want de eerste GGDs hebben al helaas af moeten schalen. (Ondanks dat zij hard bezig geweest om in de vorige maanden ook op te schalen)

Link 1
Link 2
Link 3

Ik hoop dat de persco snel duidelijkheid geeft. Ik hoop de komende weken op het allerbeste.
Na West Brabant legt ook de GGD Twente hun bron en contactonderzoek praktisch bijna stil.

Bij zeker 10 van de 25 GGDs speelt dit probleem al sinds augustus/september en hebben hun bron en contactonderzoek afgeschaald. Zie ook de NOS archief van september.

[ Voor 3% gewijzigd door MoldyInko op 10-10-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
MoldyInko schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Na West Brabant legt ook de GGD Twente hun bron en contactonderzoek praktisch bijna stil.

Al zeker 10 van de 25 GGDs speelt dit probleem al sinds augustus/september en hebben hun bron en contactonderzoek afgeschaald.
Je kan je ook af gaan vragen hoeveel zin dat nog heeft, zie ook
ultimateharry in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Stinger_Ventura schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:31:
[...]

WTF 😱
Dat is echt de box van Pandora! Commerciële bedrijven maken met stoom en kokend water vaccins en zijn vervolgens, waarschijnlijk gezien de vraag tegen hele goede marges (extreem grote markt), en vervolgens is de overheid mede aansprakelijk voor de gevolgen.

Prima. Maar dan lever je tegen kostprijs vanuit een stichting waarin we dan wat geld voor onderzoek op de lange termijn opnemen....
Uhm, in ieder geval AstraZeneca gaat tegen kostprijs leveren en zij zijn vast niet de enige.

Bovendien, wat denk je dat er gebeurd als er met zo’n vaccin een ernstige bijwerking naar boven komt na een aantal jaar? Zo’n bedrijf is dan zo failliet. Als bedrijf brandt je daar dan je vingers niet aan.

Deze constructie is noodzakelijk.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:31
Bij een bruiloft in Hengelo raakten vorige maand dertig mensen besmet met het coronavirus. Volgens de Veiligheidsregio Twente dwarsboomden gasten het bron- en contactonderzoek van de GGD. De kwestie is inmiddels voorgelegd aan het Openbaar Ministerie.

De bruiloft vond plaats op zaterdag 19 september. Toen de GGD in de week erop de eerste besmette gasten testte en aan het bron- en contactonderzoek begon, kwamen ze bij tal van mensen voor een dichte deur te staan.
Ad.nl liveblog en hier het hele artikel: https://www.tubantia.nl/h...lijk-vervolging~a4104faa/

Wat ik me dan afvraag is waarom dit dan ineens OM waardig is, en een aantal maanden terug vonden de veiligheidsregio's en GGD's het "wel prima" als je niemand wilde "aangeven" voor het BCO.

Ben erg benieuwd hoe dat zich gaat verhouden bij de rechter, aangezien die ook gewoon doodleuk de eerder gegeven boetes verlagen op basis van de mening van de Tweede Kamer:

https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Dus als de zaak gewoon bij wijze van in mei gediend had had je gewoon het volledige bedrag kunnen aftikken. (tenzij er andere valide gronden, zoals bijvoorbeeld de persoonlijke situatie van iemand, zijn om te verlagen natuurlijk) Vind het bijzonder dat dat je argument is. OM zal nog wel in beroep gaan daarna mede met het oog op het gelijkheidsbeginsel van de mensen die dus al betaald hebben in die eerdere fase.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:31:
AstraZeneca heeft al toegezegd hun covid-19 vaccin tegen kostprijs aan te bieden zolang er sprake is van een pandemie. De verwachte kostprijs zal hooguit een paar euro per dosis worden. Nederland en de EU hebben ook prijsafspraken gemaakt met andere leveranciers. Jansen Vaccines zal ook tegen kostprijs leveren in het begin.

Het probleem met de aansprakelijkheid is dat het normaal veel en veel langer duurt voordat een vaccin op de markt komt. Als het lukt heeft een bedrijf als AstraZeneca een jaar na het uitbreken van covid-19 een werkend vaccin op de markt. Normaliter mag je daar bijna 10 jaar voor uittrekken. Overigens worden nog steeds de geldende regels voor onderzoek gevolgd, maar goedkeuring wordt al gedaan terwijl de onderzoeke nog lopen. Normaal moeten alle onderzoeken klaar zijn voordat de resultaten beoordeeld worden.

Dat of jij moet de huidige maatregelen zo prettig vinden dat dit nog wel tot tien jaar mag duren van je.
BarôZZa schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 01:01:
Daarnaast lijkt de helft van de berichten in de media over de horeca te gaan. Over de zorg lees je net hoeveel bedden ze overhebben, maar verder hoor je amper wat. Elke horecabaas krijgt echter een podium om uitgebreid te klagen over het oneerlijke beleid. Mij is het een raadsel waarom we continu daar de meeste aandacht aan geven. Zo ontstaat het beeld van horeca/volk tegen de overheid ipv tegen COVID-19.Niks constructiefs, het voedt puur de onvrede.
Dat klopt niet. Ik denk dat je dan het deel van het journaal mist waar ze elke dag de statistieken van de dag oplepelen. Ernst Kuipers komt wel zo'n beetje elke dag op tv dat hij weer mag zeggen dat de ziekenhuizen het moeilijk hebben. Kuipers en Gommers komen vrijwel elke dag ergens voorbij met opmerkingen hoe de druk op de zorg en ic's is. Bijna elke dag kan je bij talkshows wel virologen en andere medici zijn die ook over de zorg spreken. Dit is denk ik een mooie korte samenvatting van het nieuws sinds begin dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
TIGER1125 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Ad.nl liveblog en hier het hele artikel: https://www.tubantia.nl/h...lijk-vervolging~a4104faa/

Wat ik me dan afvraag is waarom dit dan ineens OM waardig is, en een aantal maanden terug vonden de veiligheidsregio's en GGD's het "wel prima" als je niemand wilde "aangeven" voor het BCO.
Toen de GGD in de week erop de eerste besmette gasten testte en aan het bron- en contactonderzoek begon, kwamen ze bij tal van mensen voor een dichte deur te staan.
- De bel was stuk
- Ik was een zwaar gesprek aan het voeren via de telefoon
- Ik was bezig in de tuin, bel niet gehoord.
- Ik lag ziek in bed.

Kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:31
ed1703 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

[...]

- Ik lag ziek in bed.
Dat zou nog wel het mooiste argument zijn... "ik lag ziek in bed en wilde niet de kans lopen iemand te besmetten mocht ik toch corona hebben" :+

[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 10-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ed1703 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:29:
[...]
[...]

- De bel was stuk
- Ik was een zwaar gesprek aan het voeren via de telefoon
- Ik was bezig in de tuin, bel niet gehoord.
- Ik lag ziek in bed.

Kansloos.
Letterlijk VS Figuurlijk ;)

Verder zal het meer hier om gaan:
De bezoekers ontkenden op het feest te zijn geweest. De feestgangers spraken onderling af te ontkennen

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Letterlijk VS Figuurlijk ;)

Verder zal het meer hier om gaan:

[...]
Benieuwd hoe het OM dat wil gaan bewijzen.
Ik voorzie een zeer nutteloze gang naar de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ed1703 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Facebookend Nederland kennende staat dat dwarsbomen van het contact onderzoek zwart op wit in een whatsapp of Facebook groep :)
Zo moeilijk is dat niet te bewijzen als de dader het je zwart op wit geeft?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ed1703 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Misschien moet er een noodwet komen om de grootste volksgezondheidscrisis in 100 jaar te helpen bestrijden.

Bewijzen is niet moeilijk maar er is denk ik niks strafbaars aan wat er gedaan is. Want je bent vrij een dodelijke ziekte te verspreiden in Nederland.

[ Voor 19% gewijzigd door IJzerlijm op 10-10-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Facebookend Nederland kennende staat dat dwarsbomen van het contact onderzoek zwart op wit in een whatsapp of Facebook groep :)
Zo moeilijk is dat niet te bewijzen als de dader het je zwart op wit geeft?
Ik geloof niet dat het OM enige grond heeft om zoiets te vorderen. Welk strafbaar feit is hier gepleegd?
IJzerlijm schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:48:
[...]
Misschien moet er een noodwet komen om de grootste volksgezondheidscrisis in 100 jaar te helpen bestrijden.
Goh _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ed1703 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Ik geloof niet dat het OM enige grond heeft om zoiets te vorderen. Welk strafbaar feit is hier gepleegd?
Covid-19 valt onder infectie ziekte klasse A waar gedwongen onderzoek is toegestaan.

Het zou best kunnen dat daaruit sancties kunnen worden opgelegd. Dat zal het OM het beste weten denk ik?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De Infectieziektenwet heeft een aantal artikelen die gebruikt kunnen worden maar aan zoals het is geschreven zie je duidelijk dat deze bedoeld is om een enkel geval te handhaven.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009684/2008-09-01
Indien een infectieziekte voorkomt of indien een gegrond vermoeden daarvan bestaat, zijn binnen hun ambtsgebied de burgemeester, de directeur en de hoofdinspecteur bevoegd elke plaats te betreden, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak op grond van deze wet nodig is. Zo nodig verschaffen zij zich de toegang met behulp van de sterke arm.
Die drie krijgen het aardig druk als ze iedereen langs moeten gaan.

Dit is ook wel weer boeiend
persoon in de eerste ring: persoon, niet zijnde een patiënt lijdend aan een infectieziekte behorend tot groep A of groep B, die:

1º.gedurende twee of meer minuten gezichtscontact op een afstand van minder dan twee meter met een zodanige patiënt heeft gehad;

2º.gedurende twee of meer uren met een zodanige patiënt in dezelfde ruimte heeft doorgebracht;

3º.is blootgesteld aan de opzettelijke verspreiding van een infectieziekte behorend tot groep A of groep B;

4º.met de verzorging van een zodanige patiënt belast is geweest;
Punt 4 zou betekenen dat je zo'n beetje alle zorgmedewerkers kan gaan isoleren.

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 10-10-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Succes met het doorspitten van alle bruiloftfoto's.. en hoe ga je die vorderen?
Maargoed, ik geloof dat het OM het wel aardig druk heeft met genoeg andere zaken, alsmede de GGD.
Neemt overigens niet weg dat als dit klopt deze personen wel wat zwaardere sancties mogen krijgen dan bijna 100 euro p.p., wat mij betreft.

[ Voor 17% gewijzigd door ed1703 op 10-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
@IJzerlijm Dat kan ja. Merk op dat behoorlijk veel zorgmedewerkers dat effectief vrijwillig al deden in de eerste golf (dus verder/strenger dan de formele maatregelen).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:55
Mijn vader kreeg afgelopen week een herseninfarct. Contact opgenomen met huisartsenpost en gelukkig goed geholpen. Maar bij het ondervragen waren ze erg strict rondom de coronamaatregelen, wat logisch is. Maar dit kostte veel tijd en zoals we weten is tijd funest bij een infarct.

Gelukkig waren de hulpverleners snel ter plekke. kort diagnose gesteld en besloten hem mee te nemen. Ik mocht NIET mee in de ambulance vanwege corona en moest met eigen vervoer komen. Er mag maar 1 persoon mee met mondkapje en aanwezig zijn in het ziekenhuis bij de eerste hulp.

Aangekomen bij de ziekenhuis ook weer de gewoonlijke coronavragen (terwijl baliemedewerker hoest, maar ik neem aan dat hij getest is). Daarna de draaimolen doorlopen. Diagnose: herseninfarct. Toen ik naar huis ging, kreeg ik nog te horen dat er alleen 1 persoon als bezoek is toegestaan en de volgende regels gelden:

- Max bezoek van 1 uur
- Van tevoren een afspraak maken
- Max 1 bezoek op een dag
- Max 1 persoon mag meekomen
- Mondkapje
- Tijdsraam: 11:00 tot 20:00

De dagen erna was spannend vanwege zijn herstel en observatie. Het was pijnlijk dat er maar 1 persoon hem mocht bezoeken. Is ook niet bevorderlijk voor iemand zijn herstel, want er heerste wel de angst dat je misschien elkaar al voor het laatst gezien had. Het bracht stress mee, want iedereen tastte in het duister.
Gelukkig is alles goed gekomen dankzij de hulpverleners. Wij zijn blij dat hij nu thuis is, want hierdoor hersteld hij sneller.

Maar het volgende viel mij op in de ziekenhuis. De labresultaten van de bloedafname komt pas over enkele weken, i.p.v. dagen omdat alle capaciteit verschoven en verplaatst is naar coronatesten (aldus, volgens hulpverleners). Ik had altijd het beeld gehad dat de testcapaciteit vergroot is, maar is dat wel zo? Het lijkt er eerder op dat er (test)capaciteit verschoven is, en bepaalde zaken uitgesteld worden. Rutte kan wel leuk zeggen dat er meer testen afgenomen kan worden, maar hij verteld er niet bij dat er gemoeid moet worden met testcapaciteit van de reguliere zorg.

Ik heb de afgelopen dagen inmiddels wel gemerkt dat de reguliere zorg sterk onder druk staat, vooral met name door de verschuiving van de capaciteit. Wat ik me afvraag is, in hoeverre is de capaciteit gegroeid in de afgelopen maanden?

En in hoeverre kunnen zorgverleners het nog aan? Ze zagen er uitgeput en somber uit en op sommige afdelingen staan er minder mensen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Ik begin vandaag maar eens met mezelf te quoten, met mijn kritiek op van Dissel:
Mfpower schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

Ik vind het geen superverhaal. Ja bij mazelen zie je dat iedereen aerogeen verspreidt. Maar bij COVID zijn er ook al onderzoeken cq hypotheses die aangeven dat de pandemie in stand wordt gehouden juist door superspreaders. Een kleine groep met zo’n hoge viral load dat die verantwoordelijk zijn voor veel besmettingen.

Let op, ik pretendeer hier geen waarheid te poneren, maar van Dissels verhaal gaat hier niet op in. Als deze hypothese klopt dan is het logisch dat je geen R van 20 vindt maar zou wel verklaren waarom bijvoorbeeld op het VO hele klassen besmet raken en in de horeca hele cafés. En misschien ook wel hele bussen treinstellen etc. In Duitsland bijvoorbeeld wordt in het beleid juist wel rekening gehouden met aerogene transmissie.

Maar in Duitsland werkt het virus natuurlijk anders. /sarcasme.
En wat valt er vandaag in de virtuele brievenbus: https://decorrespondent.n...pen/170237648372-26993e6d

Een verhaal over het k-getal. Met een betoog om niet alleen naar het gemiddelde te kijken, maar ook de variatie. Met als voorbeeld een (oud) verhaal over miljonairs:
Zoals een oude grap onder statistici het uitlegt: als Bill Gates in een bus stapt, wordt iedere passagier gemiddeld miljonair. Als je wilt begrijpen hoe het met het vermogen van de mensen in de bus staat, heb je aan dat gemiddelde dus vrij weinig.

Ook het reproductiegetal is een gemiddelde. Maar wat als er een Bill Gates tussen zit? Met andere woorden, wat als er mensen zijn die een hele hoop meer mensen besmetten dan anderen? Dat zijn de zogenaamde ‘superspreaders’.
Als alternatief moet er dan ook naar de k-waarde gekeken worden:
Naast de R kijken onderzoekers daarom ook naar de k – de mate van spreiding. Waar R gaat over het gemiddelde, gaat k over de variatie rond dat gemiddelde. De formule is wat ingewikkeld, maar Adam Kucharski legt een vuistregel
Lees het hele artikel op de website van The Guardian. uit in The Guardian. ‘De algemene regel is: hoe kleiner de k-waarde is, des te meer de verspreiding van een kleinere groep besmettelijke mensen komt. Als k onder de 1 ligt, dan is er kans op superspreading.
Omdat we nog zo weinig weten, 70% van de besmettingen een onbekende herkomst hebben en er in veel landen (niet in Nederland) steeds meer rekening gehouden wordt met de superspreader events, cq aerosole verspreiding vind ik het antwoord van van Dissel nog steeds niet echt bevredigend. WE komen straks niet verder dan een nieuwe lockdown om de verspreiding te stoppen, ipv dat we gewoon onze lessen leren en meer interventies gingen uitproberen.

Verder staan er nog wat aanbevelingen en bronverwijzingen in het stuk. Ik heb ze nog niet onderzocht, maar dat is natuurlijk wel nodig voor de credibiliteit van het artikel. Het is alleen soms vermoeiend dat als ik deze dingen al kan verzinnen, het in een antwoord van van Dissel niet terugkomt. Zo zijn er nog wel een paar dingen die ik nu niet zal herhalen. In elk geval in Duitsland wordt met deze factoren meer rekening gehouden dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:24:
Ik heb de afgelopen dagen inmiddels wel gemerkt dat de reguliere zorg sterk onder druk staat, vooral met name door de verschuiving van de capaciteit. Wat ik me afvraag is, in hoeverre is de capaciteit gegroeid in de afgelopen maanden?
Welk ziekenhuis was dat?

Wij komen regelmatig in zowel VU als AMC en daar is de uitslag doorgaans (ook deze week nog) binnen een uur bekend. Al zal het type test en de urgentie daarvan waarschijnlijk ook meespelen.

Dat gezegd hebbende herken ik het probleem met de testcapaciteit wel: een buurman die met z'n gezin door de test-straat ging kon 8 dagen wachten op de uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

Covid-19 valt onder infectie ziekte klasse A waar gedwongen onderzoek is toegestaan.
Het 'gedwongen onderzoek' heeft twee keerzijdes. Als het om gedwongen testen gaat, dan betekent het nog altijd dat het OM (of een ander orgaan) voor elk afzonderlijk geval een vordering moet aanvragen bij de rechter. Dat is voor enkele gevallen wel te doen, maar niet voor grote groepen.

En voor gedwongen bron- en contactonderzoek, zit je met het probleem dat je mensen niet kan dwingen om de waarheid te vertellen. Klassiek probleempje, hebben ze in jaren-70-spionagefilms een makkelijke oplossing voor, maar in de praktijk betekent het dat mensen óf helemaal niets meer zeggen (want als verdachte heb je ook nog eens het recht om niet mee te hoeven werken aan je eigen veroordeling) óf het OM alleen zeggen wat ze willen horen, ongeacht of dat de waarheid is of niet. Je kan immers ook een geloofwaardig verhaal ophangen waarin stukken zijn verzwegen.

Het OM zal in dit geval dus zelf voor detective moeten gaan spelen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 20:00

gws24

Thinking is hard!

@Mfpower Ik denk dat het k getal echt niet onbekend is bij het RIVM of de modelleurs daar. Is denk ik veel meer een communicatie 'probleem'/keuze waar bij je de gewone burger niet wil overvoeren met allerlei factoren, dan is een éénduidig getal zoals R veel makkelijker cq beter begrijpbaar. Dat het voor ons, bovenmatig ge-interesseerden, dan als te weinig gezien wordt is dan maar zo.

Eind mei had de Volkskrant trouwens al een artikel over o.a. dat k getal: https://www.volkskrant.nl...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Als vuistregel hanteren epidemiologen daarbij vaak de ‘20/80-regel’: 20 procent van de geïnfecteerden veroorzaakt ruwweg 80 procent van de besmettingen. Voor coronavirussen ligt die verdeling wel erg scheef, zo valt steeds meer wetenschappers op. De virussen lijken zich haast in de regel in explosieve uitbraken te verspreiden. Via superspreading events, zoals dat modieus heet: superverspreidingen.
In een beroemd geworden artikel uit 2005 werkte de Amerikaanse ecoloog Jamie Lloyd-Smith die wiskunde verder uit. Bij een uitbraak moet je ook kijken naar het getal k, schreef Lloyd-Smith naar aanleiding van de sars-epidemie: een maat voor hoe ongelijkmatig de ziekte toeslaat. Is de k-waarde zeer groot, dan zal elke patiënt precies evenveel mensen besmetten. Voor ebola ligt de k rond de 5, bij pokken iets onder de 1 en voor sars ligt de k rond 0,16.
edit:
Hier nog een interview met Jacob Wallinga, de hoofd modelleur van het RIVM, uit maart: https://www.parool.nl/nie...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Wat is nog een onzekere aanname van het huidige model?

“Hoe besmettelijk iemand is. Gemiddeld besmet één persoon twee tot drie anderen. De wetenschap is het erover eens dat die getallen kloppen, maar de ene geïnfecteerde besmet veel anderen, de andere besmet bijna niemand.”

“Tachtig procent van de besmettingen wordt veroorzaakt door tien procent van de virusdragers, weten we. De ene besmet dus 16 man, de andere 9 samen besmetten slechts 4 anderen. Die zogenaamde superverspreiders spelen een grote rol, maar we kennen hun karakteristieken niet. Frustrerend, want als we dat wel wisten, waren alleen maatregelen nodig voor specifieke mensen of groepen. De maatschappelijke en economische schade zou dan minder zijn.”
Dit beschrijft in principe de R en k waarde.

[ Voor 24% gewijzigd door gws24 op 10-10-2020 12:08 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:55:
En voor gedwongen bron- en contactonderzoek, zit je met het probleem dat je mensen niet kan dwingen om de waarheid te vertellen.
Zie hier BCO 2.0 :+

YakuzA schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:55:
Ik blijf het apart vinden ergens dat covid-19 op gelijke voet is gezet met ebola, marburg of dengue. Een van deze is niet als de andere, zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Omdat we in een vrij land wonen. Daarom mag jij ook een mening over dat beleid hebben, net zoals kroes

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:44
42erik schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Omdat we in een vrij land wonen. Daarom mag jij ook een mening over dat beleid hebben, net zoals kroes
Maar dat wil niet zeggen dat alle meningen gelijkwaardig zijn en evenveel aandacht moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Adlermann schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Maar dat wil niet zeggen dat alle meningen gelijkwaardig zijn en evenveel aandacht moeten krijgen.
Dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Heeft iemand toevallig een link naar het resultaat van de corona app testen?
Ben al even aan het zoeken, maar kan niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Adlermann schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Gelukkig censureren we de discussie niet. Als je dat wel wil stel ik voor dat je verhuist naar Noord Korea of China.
En wat jij als niet relevant ziet kan voor een ander wel relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

ShellGhost schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:32:
Die zijn volgens mij niet publiekelijk beschikbaar gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56
CMD-Snake schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Zie hier BCO 2.0 :+

[YouTube: Goldfinger Movie CLIP - I Expect you To Die (1964) HD]

[...]

Ik blijf het apart vinden ergens dat covid-19 op gelijke voet is gezet met ebola, marburg of dengue. Een van deze is niet als de andere, zullen we maar zeggen.
Heeft weinig met gelijke voet te maken, maar alles met potentiële impact op de volksgezondheid. En dan kan een virus een relatief lage kans van transmissie hebben zoals bijvoorbeeld Marburg of Ebola, waarbij redelijk nauw contact noodzakelijk is, maar zodra eenmaal opgelopen je als individu een grote kans hebt om te sterven. Maar ook in het kader van een virus dat een meer gemakkelijke transmissie toont maar op populatie niveau een fikse oversterfte veroorzaakt. Zoals bijvoorbeeld COVID-19.

Nota bene, Dengue is in Nederland geen klasse A meldingsplichtige infectieziekten. Dengue is een klasse C binnen Caribisch Nederland. Dus Dengue is niet als de andere, maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet :+.
Stoney3K schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:55:
Het 'gedwongen onderzoek' heeft twee keerzijdes. Als het om gedwongen testen gaat, dan betekent het nog altijd dat het OM (of een ander orgaan) voor elk afzonderlijk geval een vordering moet aanvragen bij de rechter. Dat is voor enkele gevallen wel te doen, maar niet voor grote groepen.
Het zou mij niet verbazen als deze wetgeving ergens in de komende jaren zal gaan veranderen binnen de westerse wereld. Veel van het economisch leed had hier voorkomen kunnen worden indien de bevolking zich als geheel beter had opgesteld. En dan speelt hierbij nog het voordeel van dit virus dat hoewel de mortaliteit relatief gezien hoog is, het geen mortaliteit van bijvoorbeeld SARS of MERS heeft. Als deze tijd ons één ding heeft getoond dan is het dan de huidige maatschappij de verantwoording niet kan dragen om zich naar behoren te gedragen ten tijden van een pandemie.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:41
Staphorst neemt toch wat stappen. Toen viel mijn oog op deze zin.

"Ook worden kerkgangers niet verplicht een mondkapje te dragen bij het in- en uitgaan van de kerk, omdat er volgens de kerk in Staphorst "geen wetenschappelijk bewijs is over het nut van mondkapjes"

Ik moest even 10 minuten hard lachen :+ :+ It became self aware! Maar waarschijnlijk hebben ze dat zelf niet door _O-

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 10-10-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
Tja, je moet wat als het niet in de bijbel staat dat je mondkapjes moet dragen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
Leon Zwiers schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:02:

"Ook worden kerkgangers niet verplicht een mondkapje te dragen bij het in- en uitgaan van de kerk, omdat er volgens de kerk in Staphorst "geen wetenschappelijk bewijs is over het nut van mondkapjes"

Ik moest even 10 minuten hard lachen :+ :+
Compleet van god los daar.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ShellGhost schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:32:
Wat voor testen? Pentesten?

Ik meen dat die wel naar de kamer gestuurd zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
mesa57 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:04:
Tja, je moet wat als het niet in de bijbel staat dat je mondkapjes moet dragen 8)
Gek genoeg heeft de Bijbel vrij strikte regels over quarantaine en hoe daarmee om te gaan - dat komt uit een tijd dat er minder bekend was over besmettelijke ziektes. In de middeleeuwen waren het vaak de Joodse wijken waar rond pandemieën (pest) (veel) minder sterfte was. Immers, de Joden hielden zich aan de reinheidswetten uit de Bijbel en bleven daardoor gezond(er).
Maar ja, dat zagen buitenstaanders anders en in pogroms werden de Joden vervolgd .. (bron)

Even een vraag wat ik niet goed terug kan vinden - misschien heeft iemand wat interessant leesvoer.

Voor uitwasbare mondkapjes heb je verwisselbare koolstoffilters met bescherming tot PM2.5. Alleen vraag ik me af: is pm2.5 fijn genoeg om virusdeeltjes tegen te houden of is het bij voorbaat al de verhouding van een mug die door een tunnel kan vliegen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

-
Dit is precies wat hier door flink wat mensen al maanden hier wordt beweerd.

Wel goed dat de grefo's dit nu zeggen, misschien zal dit mensen er wel toe brengen hun standpunt te herzien om het maar niet met Staphosters eens te zijn.

edit: 6500+ besmettingen, gaat lekker zo.

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 10-10-2020 14:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:39:
Is dit het eerste teken van afvlakking of is dit wederom een springplank naar boven zoals we de laatste weken, helaas, vaker gezien hebben. Wie het weet mag het zeggen.

Rutte en de Jonge verwachten dit weekend resultaat. Dus het is spannend wat de komende 3 dagen gaan brengen.

Ik hoop van ganser harte dat we ondertussen bovenin de piek zitten, dan kunnen we langzaam weer naar de toekomst gaan kijken.
6499 vandaag. Toch helaas weer een stijging, gisteren was helaas een springplank. Niet een hele grote dit keer, de groei lijkt de laatste dagen wel iets af te nemen. Maar vooralsnog dus nog geen goed nieuws op dat vlak.

Ziekenhuisopnames 49, dat is wel positief denk ik. 17 naar de IC, maar door de uitstroom is het totaal wel iets gedaald wat er nu ligt (net -4).

Al met al niet een dag die we wilden zien denk ik. Nog 2 spannende dagen te gaan waarin duidelijk wordt welke richting we op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Meer maatregelen inc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik denk dat er gewacht wordt op het rapport van de RIVM waarin ook correcties opgenomen zijn en een overzicht hoeveel testen er nog op uitslag wachten.

Maar als ik dit zo zie gebeuren dan ben ik het met je eens.

Vraag me wel af of een deel van de maatregelen van 2 weken terug weer teruggedraaid wordt, je ziet dat ze 0,0 zin hebben en dus niet nuttig zijn. Ik zou dan liever een mondkapjesplicht zien en versoepeling voor restaurants, theaters, musea en stadions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Drardollan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:25:
...
Vraag me wel af of een deel van de maatregelen van 2 weken terug weer teruggedraaid wordt, je ziet dat ze 0,0 zin hebben en dus niet nuttig zijn. ...
Hoe zie je dat? Wellicht was de incidentie zonder die maatregelen inmiddels twee keer zo hoog, heb je aanwijzingen dat de maatregelen niets doen?

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 10-10-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als ik naar de afgelopen week kijk groeit het aantal besmettingen met 8,5% per dag, het goeie nieuws is dat dan over 81 dagen iedereen in Nederland besmet is. Dan zijn we precies voor het eind van het jaar klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Kunnen we Amsterdam.afstoten. dan valt het nog mee. 600+ gevallen daarzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Eusebius schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:09:
[...]
Voor uitwasbare mondkapjes heb je verwisselbare koolstoffilters met bescherming tot PM2.5. Alleen vraag ik me af: is pm2.5 fijn genoeg om virusdeeltjes tegen te houden of is het bij voorbaat al de verhouding van een mug die door een tunnel kan vliegen?
Het reduceert, maar beperkt niet volledig. En daarmee is, afhankelijk van duur van exposure, het dan ook lastig in te schatten wat de effectiviteit is aangaande bescherming. Met andere woorden, indien jij 1 jaar lang door een hoog endemisch gebied rondloopt met een dusdanig masker is de kans aannemelijk dat er in die tussentijd gewoon een besmetting plaatsvindt.

Meer theoretisch gezien is het inderdaad een beetje de verhouding van mug door een tunnel, maar in de praktijk, door de opbouw van de tunnels, knallen veel van de muggen gewoon tegen de muur.

Dus als jij éénmalig door de drukte moet ergens, dan is er zeker iets voor te zeggen om zo'n ding inderdaad te dragen. Indien het een structureel iets wordt, dan is een onvoldoende beschermend masker alleen gewoon niet het pad dat ingeslagen moet worden. En als de maatschappij het dan al niet doet, kun je in ieder geval voor jezelf zorg dragen dat je het zo veilig mogelijk doet. En het meest veilige is gewoon afstand en hygiëne. Reduceer je sociale contacten tot bare minimum en je beperkt je eigen risico veel meer dan binnen de drukte met een masker met onvoldoende filtratie. Want filtratie tot zelfs 90 - 95% is leuk, maar heb je als individu natuurlijk niets aan indien de rest van de omstandigheden sterk suboptimaal zijn. En uiteindelijk is het de individuele basis wat voor jou in deze vraag natuurlijk relevant is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Het kabinet houdt de cijfers van dit weekend en maandag scherp in de gaten met het oog op eventuele extra maatregelen. Zet de stijgende trend door of beginnen de eerder aangekondigde maatregelen hun vruchten af te werpen?
Wat waren de maatregelen ook alweer?
Ohja, compleet verblijvende adviezen over thuiswerken en mondkapjes.
Minder mensen bij elkaar maar-niet-heus-kijk-maar-naar-kerken-en-Grapperhaus.

En dat werkt niet?

I'm shocked :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
begintmeta schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Hoe zie je dat? Wellicht was de incidentie zonder die maatregelen inmiddels twee keer zo hoog, heb je aanwijzingen dat de maatregelen niets doen?
In het RIVM rapport met besmettingsbron is er niets veranderd, je zou dan een daling in de genoemde sectoren verwachten. Ofwel, niets gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
anandus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:28:
[...]

Wat waren de maatregelen ook alweer?
Ohja, compleet verblijvende adviezen over thuiswerken en mondkapjes.
Minder mensen bij elkaar maar-niet-heus-kijk-maar-naar-kerken-en-Grapperhaus.

En dat werkt niet?

I'm shocked :o
Het had beter overgekomen als je op zijn minst de juiste maatregelen had kunnen benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:27:
Ik begrijp werkelijk niet dat er daar niets veranderd.

Maar het meest schrijnende is nog wel dat zowel de veiligheidsregio als Halsema het prima lijken te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:27:
Als ik naar de afgelopen week kijk groeit het aantal besmettingen met 8,5% per dag, het goeie nieuws is dat dan over 81 dagen iedereen in Nederland besmet is. Dan zijn we precies voor het eind van het jaar klaar.
Als dit doorzet zijn we er veel eerder vanaf. Ik denk dat we op dit moment maximaal 1 op de 10 besmettingen vinden. De overige 9 zijn niet ziek genoeg om een test te gaan doen of hebben er sowieso geen zin in. Ik denk dat het totaal aantal gevonden besmettingen zelfs nog meer afwijkt, tot en met 1 augustus hebben we amper getest. In het begin vonden we denk ik 1 op de 1000 besmettingen maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Leon Zwiers schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:27:
Amsterdam is inderdaad een probleem gebied aan het worden. Niet alleen qua besmettings aantallen, ook qua ziekenhuisopnames springt Amsterdam er zeer nadelig bovenuit. Van de dagelijkse ziekenhuisopnames is op dit moment circa 15 - 20% toe te schrijven aan Amsterdam alleen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Het reduceert, maar beperkt niet volledig.
...
Dat snap en zeg ik ook altijd.
Als je 100% zekerheid wilt hebben, moet je een bio-hazard pak aan. Maar al pak je 5% minder besmettingen door een stel halfbakken maatregelen, dan heb je al een flinke dip in de groeicurve.

Ik ben van de Zwitserse kaas-methode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dS7RnhghL2E9pJ4P2Zpi811N5ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euH0oYnw8MT8JrrLpynvPySG.jpg?f=fotoalbum_large

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:44
ShellGhost schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Gelukkig censureren we de discussie niet. Als je dat wel wil stel ik voor dat je verhuist naar Noord Korea of China.
En wat jij als niet relevant ziet kan voor een ander wel relevant zijn.
Meningen zijn ook gewoon per definitie niet gelijk, hoe beter de onderbouwing des te beter/belangrijker de mening is. We moeten maar eens ophouden met iedereen gelijk te zijn qua mening. Als je geen fatsoenlijke, relevante onderbouwing voor een mening kunt leveren, moet je er gewoon niet raar van opkijken dat het aan de kant wordt gezet. En dan ook geen gejank aub, moeten ze hun huiswerk maar beter doen.

En een discussie hoeft niet gecensureerd te worden, dat staat nergens. Maar aan meningen die niet onderbouwd zijn, hoef je gewoon niet dezelfde waarde aan te hechten.

[ Voor 14% gewijzigd door Adlermann op 10-10-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:32
Laten we eerst maar is afwachten wat de aantallen testen zijn die zijn afgenomen en wat de ziekenhuisopnames ons vertellende de komende dagen.... Het heeft geen zin om te schrikken van de aantallen als er veel meer testen zijn afgenomen.

Lichtpuntje, des te meer we testen, des te meer gevallen we vinden en als de aantallen in het ziekenhuis behapbaar blijven en de aantallen besmettingen meer stijgen dan de ziekenhuisopnames, dan gaan de getallen zoals % ziekenhuisopnames , mortaliteit, ic etc. Ook omlaag. Feit blijft natuurlijk wel dat de druk op de zorg immens is, maar dat we toch met een minder dodelijke ziekte te maken hebben dan dat we dachten in maart.

We hebben in maart/april veel meer besmette personen over het hoofd gezien. (Zelfs meer dan het RIVM denkt gok ik zo)

Het RIVM schat in dat het aantal positief geteste mensen * 8 ongeveer in Nederland besmettelijk rondlopen. (Dus 1/8 laat zich testen) dan komen er dagelijks momenteel wel 40-50k aan besmettingen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Mr.Joker schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:38:
Laten we eerst maar is afwachten wat de aantallen testen zijn die zijn afgenomen en wat de ziekenhuisopnames ons vertellende de komende dagen.... Het heeft geen zin om te schrikken van de aantallen als er veel meer testen zijn afgenomen.

Lichtpuntje, des te meer we testen, des te meer gevallen we vinden en als de aantallen in het ziekenhuis behapbaar blijven en de aantallen besmettingen meer stijgen dan de ziekenhuisopnames, dan gaan de getallen zoals % ziekenhuisopnames , mortaliteit, ic etc. Ook omlaag. Feit blijft natuurlijk wel dat de druk op de zorg immens is, maar dat we toch met een minder dodelijke ziekte te maken hebben dan dat we dachten in maart.

We hebben in maart/april veel meer besmette personen over het hoofd gezien. (Zelfs meer dan het RIVM denkt gok ik zo)

Het RIVM schat in dat het aantal positief geteste mensen * 8 ongeveer in Nederland besmettelijk rondlopen. (Dus 1/8 laat zich testen) dan komen er dagelijks momenteel wel 40-50k aan besmettingen bij.
Zat ik er niet ver naast met mijn 1 op de 10.

Belangrijk ook is de correctie die we dinsdag horen, kijken we nu naar 6499 testuitslagen van testen van de afgelopen 48 uur of kijken we naar testuitslagen van 1 oktober?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:02

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

Ik denk dat er gewacht wordt op het rapport van de RIVM waarin ook correcties opgenomen zijn en een overzicht hoeveel testen er nog op uitslag wachten.

Maar als ik dit zo zie gebeuren dan ben ik het met je eens.

Vraag me wel af of een deel van de maatregelen van 2 weken terug weer teruggedraaid wordt, je ziet dat ze 0,0 zin hebben en dus niet nuttig zijn. Ik zou dan liever een mondkapjesplicht zien en versoepeling voor restaurants, theaters, musea en stadions.
Een mondkapjesplicht gaat niet helpen, kijk maar naar Tsjechië. Sinds 9 september dien je daar op de volgende plekken een mondkapje te dragen:
  • In al het openbaar vervoer (dus niet alleen de metro)
  • In alle winkels, winkelcentra en andere openbare gebouwen, zelfs in de trappenhuizen van appartemencomplexen
  • In bars en restaurants, zodra je je tafel of kruk verlaat
  • In taxi’s
  • In officiële gebouwen, zoals bijvoorbeeld het politiebureau en het ziekenhuis
  • Bij overdekte evenementen met meer dan 100 deelnemers
Ondertussen hebben ze nu voor de 4de dag op een rij een nieuw record aan dagelijkse besmettingen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

Het had beter overgekomen als je op zijn minst de juiste maatregelen had kunnen benoemen.
Dat waren de maatregelen ;)

Ja, en nog wat kleine dingetjes, zoals de kroegen een uurtje eerder dicht (22 uur) en geen publiek bij sporten.

Maar het was voornamelijk
* Meer thuiswerken
* Minder mensen bij elkaar
* Beperk het aantal reizen

Zie: https://www.rijksoverheid...elijke+Maatregelen+A4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
anandus schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Dat waren de maatregelen ;)

Ja, en nog wat kleine dingetjes, zoals de kroegen een uurtje eerder dicht (22 uur) en geen publiek bij sporten.

Maar het was voornamelijk
* Meer thuiswerken
* Minder mensen bij elkaar
* Beperk het aantal reizen

Zie: https://www.rijksoverheid...elijke+Maatregelen+A4.pdf
De mondkapjes die je noemt was geen maatregel, dat was pas 1 of 2 dagen later een advies. En nu noem je andere dingen dan net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Laguna schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Een mondkapjesplicht gaat niet helpen, kijk maar naar Tsjechië. Sinds 9 september dien je daar op de volgende plekken een mondkapje te dragen:
  • In al het openbaar vervoer (dus niet alleen de metro)
  • In alle winkels, winkelcentra en andere openbare gebouwen, zelfs in de trappenhuizen van appartemencomplexen
  • In bars en restaurants, zodra je je tafel of kruk verlaat
  • In taxi’s
  • In officiële gebouwen, zoals bijvoorbeeld het politiebureau en het ziekenhuis
  • Bij overdekte evenementen met meer dan 100 deelnemers
Ondertussen hebben ze nu voor de 4de dag op een rij een nieuw record aan dagelijkse besmettingen.
Als je kijkt naar Nieuw-Zeeland dan werken ze goed.

Waarom constant zinloze vergelijkingen maken met andere landen? Is het je nog steeds niet duidelijk dat dat geen enkele meerwaarde heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:32
Ik heb het al eerder gezegd. Een groot deel van de mensen is gewoon niet bang meer en daarom blijven die cijfers toch stijgen.

Heb je 2 opties: hopen dat een groot deel van de mensen die er lak aan hebben ziek worden en er immuniteit ontstaat in die groep of je moet nog strenger handhaven en achter de voordeur gaan handhaven.

Ik bedoel, geen alcohol verkoop na 22:00? Mooi, dan koop je het toch om 21:30 of om 18:00? De grote groepen weten een week van tevoren al dat ze gaan zuipen in het weekend.

In dit tempo komen we denk ik wel in de buurt van enige immuniteit 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Eusebius schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Dat snap en zeg ik ook altijd.
Als je 100% zekerheid wilt hebben, moet je een bio-hazard pak aan. Maar al pak je 5% minder besmettingen door een stel halfbakken maatregelen, dan heb je al een flinke dip in de groeicurve.

Ik ben van de Zwitserse kaas-methode
Maar heeft alleen zin bij beperkte exposure frequentie. Zwitserse kaas approach is leuk, maar indien jij dagelijks daarmee de confrontatie op blijft zoeken is het spreekwoordelijke mandje dus zo lek als die kaas.

En groeicurve is op individuele basis niet van toepassing. Ik maak geen groeicurve door, de poster op wie ik reageerde maakt geen groeicurve door. Als individu ben je besmet of niet, that's it. Het leven is eenvoudig. En op dit moment is het enige dat je echt kunt doen om structureel je kans om besmet te raken te reduceren sociaal contact vermijden. De rest is leuk, maar blijft een risico activiteit. Zeker met de oplopende aantallen.

Dan kun je een masker dragen wat je wilt. Heck, de gehele maatschappij kan een masker dragen. En indien dit laatste gebeurd dan zal dat vermoedelijk helpen om de R iets te gaan doen beperken. Maar bij de structurele blootstelling voor jezelf blijft hiermee hetzelfde gelden, het risico blijft reëel aanwezig. Wil je jezelf echt beschermen, vermijd contact waar niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:02

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

Waarom constant zinloze vergelijkingen maken met andere landen? Is het je nog steeds niet duidelijk dat dat geen enkele meerwaarde heeft?
Waarom staar jij je blind op een mondkapjesplicht? Tsjechië kan je prima vergelijken met Nederland, Nieuw-Zeeland daarentegen niet.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
"geen wetenschappelijk bewijs is over het nut van mondkapjes"
Ze hebben geen ongelijk. Er is geen sterk bewijs voor de niet-medische mondkapjes, het is nu vooral een symbool geworden. Het motto van "Doe nu maar". In landen die de mondkapjes nooit losgelaten hebben loopt het nog steeds uit de klauwen. Spanje, Frankrijk en België doen het niet zo best bijvoorbeeld. Ook Italië heeft de laatste paar dagen meer besmettingen, mogelijk dat daar ook een oplopende trend begint. Duitsland zit ook in een oplopende trend zo lijkt het.

In de modellen van het RIVM hebben mondkapjes ook weinig effect, de avondklok en sluiting van middelbare scholen sorteert in die modellen een veel groter effect. Contacten verminderen doet veel meer dan een stukje stof voor je mond.
Drardollan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:30:
Ik begrijp werkelijk niet dat er daar niets veranderd.

Maar het meest schrijnende is nog wel dat zowel de veiligheidsregio als Halsema het prima lijken te vinden.
Wat kunnen ze doen? De meeste besmettingen vinden plaats in Nieuw-West en Zuid-Oost. Waarschijnlijk vooral in omstandigheden waar de overheid niets aan kan doen achter de voordeur. Mogelijk speelt ook een rol dat mensen die daar wonen moeilijker te bereiken zijn in de communicatie, bijvoorbeeld omdat ze het Nederlands slecht beheersen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:41
Ik verwacht dat middelbare scholen dichtgaan, binnensport stil gelegd wordt en een nog sterker advies ons aan de regels te houden

Edit: ik vermoed dat bovenstaande de enige nog nuttige maatregelen zijn - eventueel met beboeten van werkgevers die personeel bij klachten gewoon laat komen - tenzij we weer in lockdown gaan

[ Voor 42% gewijzigd door rik86 op 10-10-2020 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
Drardollan schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

Wil je ons svp niet vergelijken met een eiland ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Laguna schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Waarom staar jij je blind op een mondkapjesplicht? Tsjechië kan je prima vergelijken met Nederland, Nieuw-Zeeland daarentegen niet.
Waarom lees je geen eerdere posts van mij? Ik staar mij nergens op blind en heb een open blik.

Mondkapjes kunnen het verschil gaan maken, als extra maatregel. De zwitserse kaas die kort hiervoor gepost werd is hoe ik het ook zie. Een enkele maatregel heeft te weinig effect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
CMD-Snake schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Ze hebben geen ongelijk. Er is geen sterk bewijs voor de niet-medische mondkapjes, het is nu vooral een symbool geworden. Het motto van "Doe nu maar". In landen die de mondkapjes nooit losgelaten hebben loopt het nog steeds uit de klauwen. Spanje, Frankrijk en België doen het niet zo best bijvoorbeeld. Ook Italië heeft de laatste paar dagen meer besmettingen, mogelijk dat daar ook een oplopende trend begint. Duitsland zit ook in een oplopende trend zo lijkt het.

In de modellen van het RIVM hebben mondkapjes ook weinig effect, de avondklok en sluiting van middelbare scholen sorteert in die modellen een veel groter effect. Contacten verminderen doet veel meer dan een stukje stof voor je mond.

[...]

Wat kunnen ze doen? De meeste besmettingen vinden plaats in Nieuw-West en Zuid-Oost. Waarschijnlijk vooral in omstandigheden waar de overheid niets aan kan doen achter de voordeur. Mogelijk speelt ook een rol dat mensen die daar wonen moeilijker te bereiken zijn in de communicatie, bijvoorbeeld omdat ze het Nederlands slecht beheersen.
Gaat mij er meer om de ironie dat orthodoxe christenen ineens over wetenschappelijk bewijs beginnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 20:58
rik86 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:55:
Ik verwacht dat middelbare scholen dichtgaan, binnensport stil gelegd wordt en een nog sterker advies ons aan de regels te houden

Edit: ik vermoed dat bovenstaande de enige nog nuttige maatregelen zijn - eventueel met beboeten van werkgevers die personeel bij klachten gewoon laat komen - tenzij we weer in lockdown gaan
Scholen gaan ze sws niet dicht doen.
Pagina: 1 ... 126 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic