Wat een prachtig antwoord. Ik snap niet wat mevrouw Agema hierop aan te merken had.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:52:
[...]
Uit het transcript van de kamer briefing:
[...]
Bron:
https://www.tweedekamer.n...update%20coronavirus.docx
Vergeet niet dat de zuidelijke landen nu eenmaal een economie hebben die veel meer afhankelijk is van toerisme, dus economisch veel harder zijn getroffen. Ook hebben die juist een minder sociaal vangnet (van de bijstand leven in Spanje lukt echt niet).Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:10:
[...]
Dit niet alleen. Terwijl landen in Zuid Europa geld weggeven, zit Nederland te kijken hoe je op nationaal niveau zo veel mogelijk kosten kan besparen, om zo het weggeven van Zuid-Europa te kunnen financieren.
En de crisis is daar veel erger juist door de afgedwongen bezuinigingen tijdens de kredietcrisis, het hele gezondheidssysteem was daar al helemaal leegbezuinigd (net als in Nederland overigens). Waardoor er weinig flexibiliteit meer is. Rutte zijn verplichte 'hervormingen' (lees: bezuinigingen) gekoppeld aan de noodsteun gaan daar nog een flinke scherp bovenop doen waardoor de volgende crisis nog een klap erger zal worden. Steeds maar weer bezuiniging op bezuiniging brengt je alleen maar dieper in de problemen. En ook in de kredietcrisis die de zuidelijke landen zo'n slechte naam heeft gegeven is Nederland geen groot licht, door het aanbieden van een EU belastingparadijs voor multinationals lopen de zuidelijke landen veel inkomsten mis.
Maar het land waar ik geweest ben dat het echt het slechtste deed is Ierland. Dat heeft zijn gezondheidszorg sinds de vroege jaren '2000 (toen de celtic tiger effecten in begonnen te storten) helemaal kapot bezuinigd, waardoor er sinds 2003 al structueel elke dag mensen op bedden in gangen lagen: Een schrikbeeld waarin in Nederland alleen maar gesproken wordt als gevolg van extreme Corona gevolgen!! Ik heb het zelf meegemaakt op een moment dat er niks aan de hand was in de wereld. En er is al die jaren echt helemaal niks aan gedaan. Daarom reageren ze nu enorm hard (bijv. provincies in lockdown) terwijl ze een van de lichtste Corona landen zijn.
Maar kortom: Meer bezuinigen levert alleen maar meer shit op in de toekomst, en is juist de oorzaak van de extreme inflexibiliteit in deze landen in de omgang met Corona.
[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 09-10-2020 14:46 ]
Nou, zoals je ziet reageert ze alleen op de laatste zin. De rest snapt ze niet. Maar wel lekker selectief verontwaardigd doen!Adlermann schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:15:
[...]
Wat een prachtig antwoord. Ik snap niet wat mevrouw Agema hierop aan te merken had.
Mevrouw Agema (PVV):
We krijgen nu weer de belofte dat er een OMT-advies komt. Die belofte kregen we op 20 mei al. We zouden een OMT-advies krijgen over aerogene transmissie. Het is heel ernstig dat de halve wereld het inmiddels erkent, maar dat wij hier nog steeds het betoog krijgen dat het allemaal niet waar zou zijn. Kan dat advies er alsjeblieft nog voor het zomerreces komen? Juist dat wat je moet voorkomen, zijn natuurlijk nieuwe superspread events, want daar is R soms wel 100, 250 of 300. Dat is natuurlijk waar de grote zorg zit voor de komende zomer.
[ Voor 48% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 14:18 ]
Dat lijkt mij geen zekerheid. De opdrachtgever bepaald, de labs voeren de testen uit met een opdracht.YakuzA schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:55:
[...]
Aangezien er ook Nederlandse testen in Duitse labs gedaan worden is dit niet mogelijk?
Een positieve PCR test in Nederland is hetzelfde als een positieve PCR test in Duitsland.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ja, ze snapt het inderdaad niet. Dit was voor mij een prima te begrijpen antwoordMikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:16:
[...]
Nou, zoals je ziet reageert ze alleen op de laatste zin. De rest snapt ze niet. Maar wel lekker boos doen op van alles en nog wat...
Ik heb het al eerder gezegd, die mevrouw Agema is niet zo snugger.
Ik vind het geen superverhaal. Ja bij mazelen zie je dat iedereen aerogeen verspreidt. Maar bij COVID zijn er ook al onderzoeken cq hypotheses die aangeven dat de pandemie in stand wordt gehouden juist door superspreaders. Een kleine groep met zo’n hoge viral load dat die verantwoordelijk zijn voor veel besmettingen.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:52:
[...]
Uit het transcript van de kamer briefing:
[...]
Bron:
https://www.tweedekamer.n...update%20coronavirus.docx
Let op, ik pretendeer hier geen waarheid te poneren, maar van Dissels verhaal gaat hier niet op in. Als deze hypothese klopt dan is het logisch dat je geen R van 20 vindt maar zou wel verklaren waarom bijvoorbeeld op het VO hele klassen besmet raken en in de horeca hele cafés. En misschien ook wel hele bussen treinstellen etc. In Duitsland bijvoorbeeld wordt in het beleid juist wel rekening gehouden met aerogene transmissie.
Maar in Duitsland werkt het virus natuurlijk anders. /sarcasme.
Vandaag +5971 (gisteren +5822)
Van afgelopen maandag t/m vandaag is dat gemiddeld +5177 per dag
Voor afvlakking zal het de komende dagen dus terug richting 5000 moeten gaan.
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 9 oktober 2020
Positief getest: 5983
Totaal: 161781 (+5971 ivm -12 corr.)
Opgenomen: 66
Totaal: 13199
Opgenomen op IC*: 28
Huidig: 257
Totaal: 3517
* bewezen of verdacht
(https://t.co/CSg3RREYsl)
Overleden: 15
Totaal: 6544 (+13 ivm -2 corr.) pic.twitter.com/m18MZIi2Ve
Ze snapt er gewoon geen zak van. Maarja, ze zit ook in een populistenpartij die alleen maar op 1 liners en onderbuikgevoelens draait, dus verrassend is het nietMikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:16:
[...]
Nou, zoals je ziet reageert ze alleen op de laatste zin. De rest snapt ze niet. Maar wel lekker selectief verontwaardigd doen!
[...]
Maar +151 nieuwe gevallen vergeleken met de +1000 van gisteren. Zou dat van gisteren dan toch een hoop ingehaalde testen van vorige week zijn?Plenkske schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:33:
Er moet een afvlakking van het % positief getesten komen, de aantallen zijn iets minder relevant als er meer getest wordt. Dinsdag krijgen we te zien hoeveel er getest is afgelopen week.Plenkske schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:33:
Helaas zijn die dagkoersen niet echt betrouwbaar. Volgens mij hadden we ook een soort van afvlakking rond de 4000, toen we opeens naar 4800 schoten dacht ik.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:37:
[...]
Maar +151 nieuwe gevallen vergeleken met de +1000 van gisteren. Zou dat van gisteren dan toch een hoop ingehaalde testen van vorige week zijn?
Zo veel slechter? Het is maar net wanneer je kijkt. Frankrijk, Spanje, Belgie deden het lange tijd veel slechter (en nu nog niet echt beter). Die zaten gewoon wat vroeger in de piek. Duitsland deed het beter maar daar schieten de cijfers nu ook omhoog. Die zijn gewoon wat later.HereIsTom schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:30:
[...]
Lariekoek? Dat Nederland momenteel het slechtste jongetje van de klas is komt waarschijnlijk omdat er zoveel mensen hier zijn die denken dat ze het allemaal beter weten.
Niet dat er geen verschillen zijn in hoe goed landen het doen, maar zomaar roepen dat we het slechtste jongentje uit de klas zijn is ook weer wat lomp en niet terecht.
(overigens, onze dagkoersen lijken al af te vlakken)
alles kan off-topic
Is dit het eerste teken van afvlakking of is dit wederom een springplank naar boven zoals we de laatste weken, helaas, vaker gezien hebben. Wie het weet mag het zeggen.
Rutte en de Jonge verwachten dit weekend resultaat. Dus het is spannend wat de komende 3 dagen gaan brengen.
Ik hoop van ganser harte dat we ondertussen bovenin de piek zitten, dan kunnen we langzaam weer naar de toekomst gaan kijken.
Rutte en de Jonge verwachten dit weekend resultaat. Dus het is spannend wat de komende 3 dagen gaan brengen.
Ik hoop van ganser harte dat we ondertussen bovenin de piek zitten, dan kunnen we langzaam weer naar de toekomst gaan kijken.
Zullen ze het expres doen?
hadden iets onder 3000
iets onder 4000
iets onder 5000
nu weer iets onder de 6000
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik denk zelf dat ze een ruimere marge moeten aanhouden. Dit weekend resultaat is 12 dagen i.p.v. de 2-3 weken die er staan.Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:39:
Is dit het eerste teken van afvlakking of is dit wederom een springplank naar boven zoals we de laatste weken, helaas, vaker gezien hebben. Wie het weet mag het zeggen.
Dan heb je de maatregelen die worden aangekondigd, 1-3 dagen dat mensen pas doorhebben dat ze zich aan de maatregelen moeten houden > incubatieperiode > symptomen hebben > heel erg ziek worden > ziekenhuis.
Het kan best zijn dat als je toch een afvlakking gaat zien dat ze deze maatregelen verlengen na het weekend. Mocht het veel erger worden, gaat het vanzelfsprekend. strenger worden
Als ik naar mijn omgeving kijk kan ik me haast niet voorstellen dat we aan de piek zitten. Afgelopen bijna tien mensen die ik via werk of privé ken besmet, terwijl ik tot nu toe nog niemand kende die besmet was (maar ik woon in het noorden)...Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:39:
Ja moeilijk te zeggen. Het is niet goed meer te volgen of ze nou daadwerkelijk moeten inhalen of niet. Rapporten en berichten die ik heb gezien spreken elkaar tegen.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:37:
[...]
Maar +151 nieuwe gevallen vergeleken met de +1000 van gisteren. Zou dat van gisteren dan toch een hoop ingehaalde testen van vorige week zijn?
Sowieso zal het dinsdag beter te zien zijn ipv de dagelijkse cijfers.
En het zal meerdere dagen duren voor we echte afvlakking en echte daling zien.
Is het dan ook niet wat om te kijken naar wat voor besmettingcijfers 'acceptabel' geacht worden? Klaarblijkelijk kan de zorg het onder de 1000 per dag bijvoorbeeld wel aan. Vanaf welk moment werd het precies nijpend?
Vind dit eerlijk gezegd nog aardig mee vallen.
Inderdaad, met 10-15 dagen lig tijd en 30 per dag er bij, komt de max uit op 300-450 op de IC wat volgens mij nog wel te doen is voor het zorgpersoneel.ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:45:
Curve loopt nog steeds omhoog, en dat blijft nog wel even zo. Ik verwacht binnen twee weken geen piek (wat niet wil zeggen dat we niet gaan afvlakken).Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:39:
Zonder gecorrigeerde cijfers is er gewoon niet veel van te zeggen op het moment. Toen het in juni nog behapbaar was en die cijfers niet voortdurend achterliepen waren de dagcijfers een stuk nuttiger, nu is alleen de dinsdag nuttig.
Overigens verwacht ik de echte stijging in ziekenhuisopnames pas volgende week (plus of min een paar dagen), aangezien de curve pas echt sinds eind september weer niet lineair is (na bijna drie weken wel).
De IC-opnames lopen een week of twee achter de besmettingscijfers aan. Rond volgend weekend zitten we dus vermoedelijk rond de 50 IC-opnames per dag, zelfs al zouden de besmettingscijfers (of betere indicator: positiviteitsratio) nu op de piek zitten.ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:45:
Dit is nog behapbaar voor de meeste regio's. Maar als het nu niet snel inzakt zitten we gegarandeerd over drie/vier weken naar honderd IC-opnames per dag te kijken. Zeg maar niveau maart.
En ook dat is koffiedik kijken. Gezien het aantal besmettingen wat nu naar boven komt zou je verwachten dat het aantal opnames ook flink zou stijgen, maar dat doet het niet. Het gaat omhoog en dat is nooit goed, maar niet zo snel als je dat afzet tegen het aantal besmettingen.Jovatov schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:53:
[...]
De IC-opnames lopen een week of twee achter de besmettingscijfers aan. Rond volgend weekend zitten we dus vermoedelijk rond de 50 IC-opnames per dag, zelfs al zouden de besmettingscijfers (of betere indicator: positiviteitsratio) nu op de piek zitten.
Dit is nog behapbaar voor de meeste regio's. Maar als het nu niet snel inzakt zitten we gegarandeerd over drie/vier weken naar honderd IC-opnames per dag te kijken. Zeg maar niveau maart.
Ik heb geen idee, het klinkt aan de ene kant wel logisch wat je zegt. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat het grootste leed geleden is en dit een uitloper is. Het is ontzettend moeilijk te voorspellen.virofi schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:42:
[...]
Als ik naar mijn omgeving kijk kan ik me haast niet voorstellen dat we aan de piek zitten. Afgelopen bijna tien mensen die ik via werk of privé ken besmet, terwijl ik tot nu toe nog niemand kende die besmet was (maar ik woon in het noorden)...
Vanaf het moment dat je qua ziekenhuisopnames een netto stijging begon te zien op IC's en verpleegafdelingen. Want op termijn is een dagelijks netto stijging namelijk niet doenlijk. En dat heeft zich ergens ongeveer halverwege september langzaam ingezet. Rekening houdend met het feit dat je circa 7 - 14 dagen delay hebt tussen positieve test en opname in het ziekenhuis/IC, ben je dus op zoek naar cijfers van begin september.Soccer98 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:44:
Is het dan ook niet wat om te kijken naar wat voor besmettingcijfers 'acceptabel' geacht worden? Klaarblijkelijk kan de zorg het onder de 1000 per dag bijvoorbeeld wel aan. Vanaf welk moment werd het precies nijpend?
Dat zou neerkomen op circa 500 positieve tests per dag, op basis van de destijds beschikbare capaciteit / inzet van mensen om zich daadwerkelijk te laten testen. Met name dit laatste maakt het natuurlijk heel lastig om er echt een betrouwbaar getal aan te hangen. Maar één ding is natuurlijk wel duidelijk, de inmiddels bijna 6000 per dag waar we op zitten is natuurlijk verre van acceptabel. Ten opzichte van een week geleden hebben we netto 79 meer IC patiënten. In de week daarvoor hadden we een toename van ongeveer 25 - 30 (lcps data kapt wat onhandig af). Qua toename in snelheid in ieder geval meer dan een verdubbeling.
Indien dit volgende week doorzet, zoals het aantal besmettingen de afgelopen weken in ieder geval ook beduidend is doorgezet, dan is het niet ondenkbaar dat we eind volgende week op zijn minst of 400 COVID-19 IC patiënten zitten en over een week of 2 ergens in de orde van 600 - 700.
En twee weken verder zijn we natuurlijk zo. Die dagen vliegen voorbij. Het is niet alsof het een stipje in de verte aan de horizon is. Je komt langzamerhand weer op een punt, ook in Nederland, waarbij het niet langer mogelijk is om te proberen die mammoettanker van de Jonge met beperkte maatregelen bij te gaan sturen. Maar waarbij we ook hier niet gek op moeten gaan kijken dat volgende week dan we de week daarop ook Nederland weer lockdowns gaat afkondigen.
Iets dat natuurlijk ontzettend jammer is, want het zou niet noodzakelijk geweest hoeven zijn.
Helaas loopt de leeftijdsverdeling ook twee weken achter. Ik denk dat het redelijk is om te stellen dat we boven de 50 per dag uit gaan komen, gezien het feit dat in die twee weken langzaam van scholieren en studenten, naar ouders, naar grootouders gegaan zijn.Jovatov schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:53:
[...]
De IC-opnames lopen een week of twee achter de besmettingscijfers aan. Rond volgend weekend zitten we dus vermoedelijk rond de 50 IC-opnames per dag, zelfs al zouden de besmettingscijfers (of betere indicator: positiviteitsratio) nu op de piek zitten.
ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:55:
[...]
En ook dat is koffiedik kijken. Gezien het aantal besmettingen wat nu naar boven komt zou je verwachten dat het aantal opnames ook flink zou stijgen, maar dat doet het niet. Het gaat omhoog en dat is nooit goed, maar niet zo snel als je dat afzet tegen het aantal besmettingen.
:strip_exif()/f/image/C5nZBOxb2CAdsptZkM8I00uq.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron
Deze grafiek stelt het gemiddelde aantal besmettingen per 100.000 inwoners af tegen het gemiddeld aantal ziekenhuisopnames (niet gecorrigeerd).
Beide lijnen hebben naar mijn idee een redelijk vergelijkbare curve omhoog. Ik zie geen reden om aan te nemen dat de ziekenhuisopnames komende weken niet net zo hard als de besmettingen nu zullen stijgen.
De groene gaat naar beneden de afgelopen dagen. Dus zo vergelijkbaar is die niet.
Het gaat vooral om de meerdaagse groei:ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:07:
De groene gaat naar beneden de afgelopen dagen. Dus zo vergelijkbaar is die niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2FSxVbYbzkEbTRkUK9Sf7Zzr.png?f=user_large)
Dagkoersen zijn niet zo spannend natuurlijk.
Opvallend is wel deze grafiek bij BDDataplan:
/f/image/dYOiUnsA6qgIUl6k1uOlmV14.png?f=fotoalbum_large)
Van de week hadden we het erover wanneer een besmetting 'zou tellen'. Op de dag van de test of op de dag van uitslag. Het lijkt erop alsof het 2-ledig is:
1. Besmetting die vandaag gemeld wordt aan het RIVM gaat mee in de cijfers van vandaag (tot 10:00, anders volgende dag). Dit getal wordt gecommuniceerd rond 14:00
2. De besmetting wordt vervolgens ingeboekt op de datum van testen
Dat betekent dus dat de +/- 6000 van vandaag er dus een stuk meer of minder zijn. De 4121 uit de grafiek is van 2 oktober, dat is nu een week terug. Daar zal weinig grote aanvulling meer op zijn verwacht ik.
Als de politiek deze grafiek gebruikt (of een soortgelijke natuurlijk, ze zullen vast niet BDDataplan als bron gebruiken), dan snap ik wel dat ze niet keihard bezig zijn met nieuwe maatregelen. Want op basis van deze grafiek zou je kunnen spreken over een zekere afvlakking de afgelopen paar dagen.
-Deze grafiek wordt wekelijks bijgewerkt zie ik nu, niet heel accuraat dus helaas-
/f/image/dYOiUnsA6qgIUl6k1uOlmV14.png?f=fotoalbum_large)
Van de week hadden we het erover wanneer een besmetting 'zou tellen'. Op de dag van de test of op de dag van uitslag. Het lijkt erop alsof het 2-ledig is:
1. Besmetting die vandaag gemeld wordt aan het RIVM gaat mee in de cijfers van vandaag (tot 10:00, anders volgende dag). Dit getal wordt gecommuniceerd rond 14:00
Dat betekent dus dat de +/- 6000 van vandaag er dus een stuk meer of minder zijn. De 4121 uit de grafiek is van 2 oktober, dat is nu een week terug. Daar zal weinig grote aanvulling meer op zijn verwacht ik.
Als de politiek deze grafiek gebruikt (of een soortgelijke natuurlijk, ze zullen vast niet BDDataplan als bron gebruiken), dan snap ik wel dat ze niet keihard bezig zijn met nieuwe maatregelen. Want op basis van deze grafiek zou je kunnen spreken over een zekere afvlakking de afgelopen paar dagen.
-Deze grafiek wordt wekelijks bijgewerkt zie ik nu, niet heel accuraat dus helaas-
[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 09-10-2020 15:19 ]
Zo lastig is het niet om te voorspellen, maar ik geloof dat jij altijd zegt dat het nu toch wel echt voorbij is. Tweede golf was ook maar doemdenken. Geen idee waarom je telkens denk dat het spontaan voorbij is of zou pieken. Waarom zou het virus pieken als het geen strobreed in de weg wordt gelegd?Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:55:
[...]
Ik heb geen idee, het klinkt aan de ene kant wel logisch wat je zegt. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat het grootste leed geleden is en dit een uitloper is. Het is ontzettend moeilijk te voorspellen.
Het is vrij eenvoudig, zo lang mensen het aantal sociale contacten niet significant verminderen zullen we gewoon blijven stijgen. Nu lijkt het op plekken volgens de berichten zo'n 10-25% rustiger te zijn, dus dan verwacht ik alleen een kleine knik maar verder gewoon volle bak omhoog. Ik zou denken dat je eerder met 80% moet verminderen om op korte termijn omlaag te gaan, dus dat is een lockdowntje. Zal komende week wel zijn, maar het is uiteraard afwachten op hoeveel we nog moeten stijgen. De 10K moet wel binnen bereik liggen natuurlijk
Ik zou het fijn vinden als je mij geen woorden in de mond zou proberen te leggen. Ik heb nergens gezegd dat het voorbij is en ik heb ook nooit gezegd dat een tweede golf doemdenken is.BarôZZa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:13:
[...]
Zo lastig is het niet om te voorspellen, maar ik geloof dat jij altijd zegt dat het nu toch wel echt voorbij is. Tweede golf was ook maar doemdenken. Geen idee waarom je telkens denk dat het spontaan voorbij is of zou pieken. Waarom zou het virus pieken als het geen strobreed in de weg wordt gelegd?
Je idee dat het virus geen strobreed in de weg wordt gelegd onderschrijf ik niet.
Ik ga niet mee in deze speculatie.Het is vrij eenvoudig, zo lang mensen het aantal sociale contacten niet significant verminderen zullen we gewoon blijven stijgen. Nu lijkt het op plekken volgens de berichten zo'n 10-25% rustiger te zijn, dus dan verwacht ik alleen een kleine knik maar verder gewoon volle bak omhoog. Ik zou denken dat je eerder met 80% moet verminderen om op korte termijn omlaag te gaan, dus dat is een lockdowntje. Zal komende week wel zijn, maar het is uiteraard afwachten op hoeveel we nog moeten stijgen. De 10K moet wel binnen bereik liggen natuurlijk
Ligduur volgens het laatste rapport van NICE ia 6 dagen op de IC dacht ik.Ernemmer schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:49:
[...]
Inderdaad, met 10-15 dagen lig tijd en 30 per dag er bij, komt de max uit op 300-450 op de IC wat volgens mij nog wel te doen is voor het zorgpersoneel.
Nu denk ik misschien te makkelijk, maar de ruimte die we momenteel op de IC hebben, kunnen ze die bedden niet voor reguliere patienten gebruiken? Of denk ik te makkelijk? Misschien doen ze dat ook al...
De grafiek die je toont zijn de getallen die op dinsdag door het RIVM worden gerapporteerd.Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:10:
[Afbeelding]
Dus as. dinsdag zul je zien dat die grafiek weer nieuwe data krijgt.
Dit zijn dan de dagcijfers zoals RIVM die tot dat moment kent. Als je in de grafiek de "nieuw" aan zet zie je de dagelijks gerapporteerde en daar zit dan enig verschil tussen.
Volgens mij was de discussie of de ingeboekte (dus gecorrigeerde datum RIVM op dinsdag) de dag van het testen betrof of de dag dat de GGD de uitslag had. Jouw punt 2 dus.Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:10:
[Afbeelding]
Je eerste punt klopt, het dagelijkse aantal gaat alleen om de meldingen van de GGD. Die lopen dus inderdaad achter, zoals al sinds maart/april dagelijks overal wordt gecommuniceerd. Het OMT/RIVM zal dat uiteraard ook meenemen...
Ik denk dat het qua planning en logistiek wat lastiger is. Ook de combinatie met de bezetting van van de verpleegafdelingen zit in de mix voor reguliere (geplande) zorg lijkt me. En daar is het al een stuk krapper, overplaatsen schijnt niet lekker te gaan etc.Mr.Joker schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:17:
[...]
Ligduur volgens het laatste rapport van NICE ia 6 dagen op de IC dacht ik.
Nu denk ik misschien te makkelijk, maar de ruimte die we momenteel op de IC hebben, kunnen ze die bedden niet voor reguliere patienten gebruiken? Of denk ik te makkelijk? Misschien doen ze dat ook al...
Ik edit net mijn post, had gemist dat het maar 1 keer per week werd bijgewerkt. We moeten dus tot dinsdag wachten voor het iets zinnigs zegt.Plenkske schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:18:
[...]
De grafiek die je toont zijn de getallen die op dinsdag door het RIVM worden gerapporteerd.
Dus as. dinsdag zul je zien dat die grafiek weer nieuwe data krijgt.
Dit zijn dan de dagcijfers zoals RIVM die tot dat moment kent. Als je in de grafiek de "nieuw" aan zet zie je de dagelijks gerapporteerde en daar zit dan enig verschil tussen.
Het zwaartepunt ligt momenteel niet op de IC maar op de verpleegafdeling. Dus dat zullen ze ongetwijfeld doen.Mr.Joker schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:17:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 09-10-2020 15:22 ]
Vandaar dat ik me afvraag of de patienten op de verpleegafdelingen niet naar een IC bed kunnen. M.a.w. dat snap ik ook wel lol.Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:21:
[...]
Het zwaartepunt ligt momenteel niet op de IC maar op de verpleegafdeling. Dus dat zullen ze ongetwijfeld doen.
Ik denk dat de handjes aan het bed een probleem zijn, bedden hebben we zat. Maar de IC verpleegkundigen kunnen makkelijk ingezet worden op de verpleegafdeling, andersom is lastiger.Mr.Joker schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:23:
[...]
Vandaar dat ik me afvraag of de patienten op de verpleegafdelingen niet naar een IC bed kunnen. M.a.w. dat snap ik ook wel lol.
-Nonsens, sorry-
[ Voor 96% gewijzigd door Drardollan op 09-10-2020 15:43 ]
Als dit nog niet bekend was, dan hebben er echt mensen 6 maanden onder een steen geleefd?Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:10:
[Afbeelding]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Geeft inderdaad wel aan dat een deel van die enorme plussen ook te wijten is aan een backlog van testen die ze nog hadden.Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:37:
Als aanvulling op net, RIVM heeft wel de juiste cijfers blijkt.
[Afbeelding]
Ik wil hiermee geen juichstemming creëren of de situatie bagatelliseren, maar zo gecorrigeerd ziet het er allemaal wel iets genuanceerder uit dan wat er dagelijks geroepen wordt.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dit zijn exact dezelfde cijfers als de gafriek die je net plaatst. Het is namelijk de bron van bddataplan.Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:37:
Als aanvulling op net, RIVM heeft wel de juiste cijfers blijkt.
[Afbeelding]
Ik wil hiermee geen juichstemming creëren of de situatie bagatelliseren, maar zo gecorrigeerd ziet het er allemaal wel iets genuanceerder uit dan wat er dagelijks geroepen wordt.
Deze site wordt elke dinsdag ge-update en bddataplan gebruikt die cijfers voor die "correctie" lijnen.
Overigens heb ik die site al meerdere keren geplaatst hier en gister zelfs nog als reactie op jou bericht.
[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 09-10-2020 15:43 ]
Ben ik nu echt zo scheel aan het kijkenPlenkske schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:41:
[...]
Dit zijn exact dezelfde cijfers als de gafriek die je net plaatst. Het is namelijk de bron van bddataplan.
Deze site wordt elke dinsdag ge-update en bddataplan gebruikt die cijfers voor die "correctie" lijnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 09-10-2020 15:44 ]
Bedankt voor je positieve en nuttige bijdrageYakuzA schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:40:
[...]
Als dit nog niet bekend was, dan hebben er echt mensen 6 maanden onder een steen geleefd?
maar zijn dit geen grafieken die alleen op dinsdag geupdate worden? Dus die forse stijging van de afgelopen week gaan we pas dinsdag zienDrardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:37:
-Nonsens, sorry-
Zie editrik86 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:48:
[...]
maar zijn dit geen grafieken die alleen op dinsdag geupdate worden? Dus die forse stijging van de afgelopen week gaan we pas dinsdag zien
Verwijderd
doet het ook... procentuele stijging in de ziekenhuizen gaat net zo hard. Met 160 opnames op dit moment zit je op dezelfde hoeveelheden als toen de vorige echte "semi"-lock-down gestart werd. Dat wil niet zeggen dat we dezelfde piek te verwerken krijgen (ik ga nog steeds uit van een lagere R dan toen we blind waren begin maart)ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:55:
[...]
En ook dat is koffiedik kijken. Gezien het aantal besmettingen wat nu naar boven komt zou je verwachten dat het aantal opnames ook flink zou stijgen, maar dat doet het niet. Het gaat omhoog en dat is nooit goed, maar niet zo snel als je dat afzet tegen het aantal besmettingen.
Waarschijnlijk ligt het aantal geinfecteerde hoger dan tijdens in maart... veel risicogroepen zijn voorzichtiger.
https://www.stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp
Verwijderd
Klinkklare onzin... dat kan je nooit uit een NICe-rapport gehaald hebben. Dan ben je heel selectief aan het shoppen geweest.Mr.Joker schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:17:
[...]
Uit de periode juli-augustus is 95% van de IC af (al dan niet dood).. een paar "langdurige" patienten daar gelaten). Gemiddeld 12 dagen erop gelegen.
2/3 is er inderdaad vanaf met een gemiddelde van 7 dagen... maar 1/3 ligt er toch al 12 dagen gemiddeld.
Periode September-5 oktober
Patiënten die nog op de IC behandeld worden* 156 11.9 (6.9)
Ontslagen naar verpleegafdeling zelfde of ander ziekenhuis 100 6.9 (5.2)
Ander ontslagbestemming 8 3.2 (3.2)
Op de IC overleden 24 8.9 (7.3)
TOTAAL 288 9.6 (6.8)
Daarom zei ik ook, dacht ik.. > verkeerde interpretatie. Feit blijft natuurlijk wel dat de ligduur meer dan de helft verminderd is en de er nu minder dan de helft naar een IC wordt doorverwezen door onder andere een betere behandeling . (1:2 in het voorjaar, nu 1:5)Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:10:
[...]
Klinkklare onzin... dat kan je nooit uit een NICe-rapport gehaald hebben. Dan ben je heel selectief aan het shoppen geweest.
Uit de periode juli-augustus is 95% van de IC af (al dan niet dood).. een paar "langdurige" patienten daar gelaten). Gemiddeld 12 dagen erop gelegen.
2/3 is er inderdaad vanaf met een gemiddelde van 7 dagen... maar 1/3 ligt er toch al 12 dagen gemiddeld.
Periode September-5 oktober
Patiënten die nog op de IC behandeld worden* 156 11.9 (6.9)
Ontslagen naar verpleegafdeling zelfde of ander ziekenhuis 100 6.9 (5.2)
Ander ontslagbestemming 8 3.2 (3.2)
Op de IC overleden 24 8.9 (7.3)
TOTAAL 288 9.6 (6.8)
Nope, gaat niet door, De Jonge doet een 180 graden draaikont-manoeuvrebasvn schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:19:
[Twitter]
[Afbeelding]
Want dit is makkelijker en efficiënter als in Duitsland? of mis ik iets
(uit het NOS-liveblog)Het verwerken van Nederlandse coronatests in Abu Dhabi gaat niet door, heeft minister De Jonge van Volksgezondheid bekendgemaakt. Er zijn te grote privacyproblemen en gegevens kunnen niet voldoende worden beschermd. Volgens de minister lukte het niet om dat aan te passen.
Het was de bedoeling dat er in Abu Dhabi zo'n 10.000 tests per dag onderzocht konden worden. "We proberen in Nederland meer grootschalige laboratoria op te zetten", zegt de minister.
Twee weken geleden zei De Jonge in de Tweede Kamer dat hij het contract met Abu Dhabi wilde sluiten vanwege het tekort aan testcapaciteit in Nederland. "In een normale situatie zou ik dat contract niet hebben gesloten. Maar in deze situatie zeg ik: ja, we gaan het toch doen", stelde hij toen nog.
Virussen? Scan ze hier!
Mijn god wat een flater weer. De Jonge mag, ook denkend aan zijn lijsttrekkerschap komende verkiezingen, wel eens wat betere beslissingen nemen. Ongelofelijk dat dit soort dingen gebeuren.wildhagen schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:31:
[...]
Nope, gaat niet door, De Jonge doet een 180 graden draaikont-manoeuvre
[...]
(uit het NOS-liveblog)
Ik meende me te herinneren dat je bij het kliekje hoorde dat een paar weken geleden het nog had over doemdenkers en bangmakerij. En bij elke update dat het erop leek dat de daling weer was ingezet en dat er niks aan de hand was.Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:17:
[...]
Ik zou het fijn vinden als je mij geen woorden in de mond zou proberen te leggen. Ik heb nergens gezegd dat het voorbij is en ik heb ook nooit gezegd dat een tweede golf doemdenken is.
Dan ben ik wel benieuwd waarom je zou denken dat we nu op de piek zitten en de R<1 is waardoor we weer dalen. Ik zie daar echt geen enkele aanwijzing voor. Integendeel, ik denk dat de maatregelen voor de drie weken veel minder effect hebben gehad dan waarop ze hadden gehoopt. Dat we nog niet eens in de buurt van de R=1 zullen komen.Je idee dat het virus geen strobreed in de weg wordt gelegd onderschrijf ik niet
De Jonge doet mij denken aan van die IT managers bij een vorig bedrijf. Die alleen maar nieuwe shiny features willen in plaats van de werking van het buggy systeem te verbeteren.wildhagen schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:31:
[...]
[...]
(uit het NOS-liveblog)
Dat lijkt me op zich geen onaardige beslissing. Vraag is alleen of ie ook een alternatief achter de hand heeft om de opschaling wel te faciliteren.
dus 2 weken! later is dit niet in gang gezetwildhagen schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:31:
[...]
[...]
(uit het NOS-liveblog)
en lopen ze qua capaciteit nog steeds achter? (zo komt het hier in het topic in ieder geval over, omdat er een aantal mensen zijn die pas met 2 dagen getest kunnen worden)..
zo blijven de aantallen wel laag ja
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
https://nos.nl/artikel/23...en-moeten-verbeteren.html
Maar na doorvragen van verschillende journalisten kwam hij toch met voorbeelden. "Je kunt overwegen de hele horeca dicht te doen, en de theaters en alle sport. Of het zo grof zal moeten worden weet ik nu ook nog niet. Maar ik wil dat mensen zich aan de maatregelen houden. Ik wil dat mensen met aandoeningen aan hun hart of met kanker nog op de zorg kunnen rekenen."
Theaters dicht een paar weken dicht is inderdaad wel enorm grof vergeleken met kankerpatiënten die geen zorg kunnen krijgen. Tsja, die belastingcenten he. Economie, economie.
Maar na doorvragen van verschillende journalisten kwam hij toch met voorbeelden. "Je kunt overwegen de hele horeca dicht te doen, en de theaters en alle sport. Of het zo grof zal moeten worden weet ik nu ook nog niet. Maar ik wil dat mensen zich aan de maatregelen houden. Ik wil dat mensen met aandoeningen aan hun hart of met kanker nog op de zorg kunnen rekenen."
Theaters dicht een paar weken dicht is inderdaad wel enorm grof vergeleken met kankerpatiënten die geen zorg kunnen krijgen. Tsja, die belastingcenten he. Economie, economie.
Dat zag je ook met het toelaten van vakantiereizen in de zomer. Blijkbaar waren de economische belangen van het vliegverkeer toch best belangrijk.BarôZZa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:40:
Nou, vliegverkeer... Denk dat hotels en andere op toeristen draaiende bedrijven het meer nodig hadden. Zou het overigens niet erg vinden als bijv. in Amsterdam de hordes Nutella pannekoek winkels, nep musea en veel te dure kroegen in het centrum kopje onder gaan.Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:42:
[...]
Dat zag je ook met het toelaten van vakantiereizen in de zomer. Blijkbaar waren de economische belangen van het vliegverkeer toch best belangrijk.
Rise to the maximum level of competence.... and one step beyondThomas schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
Mijn god wat een flater weer. De Jonge mag, ook denkend aan zijn lijsttrekkerschap komende verkiezingen, wel eens wat betere beslissingen nemen. Ongelofelijk dat dit soort dingen gebeuren.
Het heeft mij verbaasd dat ie de beauty contest binnen het CDA heeft gewonnen. ik had verwacht dat een van de andere kandidaten meer serieus genomen zou worden
Ik denk (en hoop ergens ook) dat de crisis nog wel wat zal losmaken tijdens de verkiezingen. Ik zal zelf in ieder geval niet op een coalitiepartij stemmen (nu heb ik dat de afgelopen verkiezing ook niet gedaan, maar goed).Indoubt schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:47:
[...]
Rise to the maximum level of competence.... and one step beyond
Het heeft mij verbaasd dat ie de beauty contest binnen het CDA heeft gewonnen. ik had verwacht dat een van de andere kandidaten meer serieus genomen zou worden
Dat is letterlijk bij elke beslissing die ze nemen.Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:42:
[...]
Dat zag je ook met het toelaten van vakantiereizen in de zomer. Blijkbaar waren de economische belangen van het vliegverkeer toch best belangrijk.
In plaats van het virus zo effectief mogelijk te bestrijden zijn ze meer bezig met alle financiële belangen. *Horeca moet open blijven, theaters natuurlijk ook. Welke maatregelen blijven er nog over? Ah, uurtje eerder dicht*
De economische belangen gaan voor alles, maar ze hebben nog steeds niet door dat de economie zo juist hardere klappen krijgt. Bij mij op m'n werk raken steeds meer mensen ziek of zitten ze in quarantaine, zorgkosten zullen fors zijn, land is donkerrood voor de rest van de wereld dus dat is niet erg aantrekkelijk en een lockdown ligt op de loer met kans op meer faillisementen en ontslagen.
Gelukkig zijn de theaters open.
@BarôZZa gelukkig laat geen enkele branchevereniging een kans onbenut om precies het tegenovergestelde te beweren.
Dat niet alleen, 'op last van de overheid dicht' betekent ook dat theaters veel eerder een handje op gaan houden omdat ze niets er aan kunnen doen dat ze dicht kunnen.
Terwijl dat niet gebeurt als ze uit eigen beweging dicht gaan omdat ze toch niet rendabel kunnen draaien op dit moment.
Terwijl dat niet gebeurt als ze uit eigen beweging dicht gaan omdat ze toch niet rendabel kunnen draaien op dit moment.
De testcapaciteit word vanaf volgende week weer opgeschaald, dus dat word opgelost.basvn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:37:
[...]
dus 2 weken! later is dit niet in gang gezet
en lopen ze qua capaciteit nog steeds achter? (zo komt het hier in het topic in ieder geval over, omdat er een aantal mensen zijn die pas met 2 dagen getest kunnen worden)..
zo blijven de aantallen wel laag ja
Maar inderdaad, misschien eerst goed uitzoeken voordat ze iets roepen te gaan doen.

time is infinite, but each week is ten hours short..
Maar hoe wil jij het anders?BarôZZa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:51:
[...]
Dat is letterlijk bij elke beslissing die ze nemen.
In plaats van het virus zo effectief mogelijk te bestrijden zijn ze meer bezig met alle financiële belangen. *Horeca moet open blijven, theaters natuurlijk ook. Welke maatregelen blijven er nog over? Ah, uurtje eerder dicht*
De economische belangen gaan voor alles, maar ze hebben nog steeds niet door dat de economie zo juist hardere klappen krijgt. Bij mij op m'n werk raken steeds meer mensen ziek of zitten ze in quarantaine, zorgkosten zullen fors zijn, land is donkerrood voor de rest van de wereld dus dat is niet erg aantrekkelijk en een lockdown ligt op de loer met kans op meer faillisementen en ontslagen.
Het virus is nu niet te bestrijden. Het enige wat ze kunnen doen is de schade die het virus aanricht zo klein mogelijk te houden om de tijd uit te zingen tot er wel een oplossing is. (via natuurlijke of farmaceutische weg)
En de schade die beperkt gehouden moet worden zit op diverse vlakken. Belasting van de zorg, kosten van de zorg, economische schade van bedrijven, psychische/fysieke klachten individuen etc.
Ga er maar aanstaan om daar een verantwoorde mix van belangen van te maken en die in balans te houden.
Op dit moment is de situatie nog niet rampzalig, alleen dreigen de besmettingen wat te snel te gaan. Daar moet op gestuurd worden om te voorkomen dat de zorg overbelast raakt maar het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.
alles kan off-topic
Het komt op mij over alsof je het raar vindt dat de regering aan de economie denkt. Dat is het hele uitgangspunt van de coronacrisis die we sinds mei hebben: het virus zo goed mogelijk indammen zonder daarmee te veel schade te doen aan de economie. Wellicht is het nu zaak om het zwaartepunt wat meer op de zorg te zetten, maar dat betekent niet dat de economie over boord gegooid moet worden. De gevolgen daarvan zijn immers minstens zo rampzalig.BarôZZa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:51:
[...]
Dat is letterlijk bij elke beslissing die ze nemen.
Indoubt schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:47:
Rise to the maximum level of competence.... and one step beyond
offtopic:
Ik vermoed dat je refereert aan het Peter Principle. Daar gaat het er juist om dat iemand tot zijn level of incompetence wordt gepromoveerd. Of bedoel je echt dat je vindt dat de Jonge maximaal competent is, en zelfs nog beter?
Ik vermoed dat je refereert aan het Peter Principle. Daar gaat het er juist om dat iemand tot zijn level of incompetence wordt gepromoveerd. Of bedoel je echt dat je vindt dat de Jonge maximaal competent is, en zelfs nog beter?
En weer terug naar de regionale aanpak. De Jonge komt met nieuwe lijst van mogelijke maatregelen, maar geeft ook de regio's de mogelijkheid om een eigen beleid er bovenop te doen. Regio's kunnen beslissingen nemen als een avondklok of bijvoorbeeld contactberoepen weer verbieden. Daar bovenop mogen regio's nu ook mensen gaan weren uit andere regio's. Zo kan een stad bijvoorbeeld op slot gaan. Ben benieuwd hoe ze die willen uitvoeren.
Hugo heeft duidelijk de horeca niet nodig om zwalkend over straat te gaan.
Tijd om een geheugentrainer te kopen.BarôZZa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:35:
[...]
Ik meende me te herinneren dat je bij het kliekje hoorde dat een paar weken geleden het nog had over doemdenkers en bangmakerij. En bij elke update dat het erop leek dat de daling weer was ingezet en dat er niks aan de hand was.
Kan je mij eens quoten waar ik gezegd heb dat we op de piek zitten? Of waar ik gezegd heb wat de R waadde is?[...]
Dan ben ik wel benieuwd waarom je zou denken dat we nu op de piek zitten en de R<1 is waardoor we weer dalen. Ik zie daar echt geen enkele aanwijzing voor. Integendeel, ik denk dat de maatregelen voor de drie weken veel minder effect hebben gehad dan waarop ze hadden gehoopt. Dat we nog niet eens in de buurt van de R=1 zullen komen.
[...]
Overigens is de R waarde wel gedaald in het laatste rapport. Wat de huidige R waarde is, dat weet ik niet.
Vind de laatste alinea wel interessant:CMD-Snake schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:14:
En weer terug naar de regionale aanpak. De Jonge komt met nieuwe lijst van mogelijke maatregelen, maar geeft ook de regio's de mogelijkheid om een eigen beleid er bovenop te doen. Regio's kunnen beslissingen nemen als een avondklok of bijvoorbeeld contactberoepen weer verbieden. Daar bovenop mogen regio's nu ook mensen gaan weren uit andere regio's. Zo kan een stad bijvoorbeeld op slot gaan. Ben benieuwd hoe ze die willen uitvoeren.
Daar zie ik toch maatregelen die niet genomen zijn, maar wel effectiever dan mondkapjes.Toen het kabinet op 28 september aanvullende landelijke coronamaatregelen koos, had het RIVM wel berekend welke effecten die op de R zouden hebben. Zo zou het dragen van maskers in ‘winkels en openbare gebouwen’ de R met 0,05 terugdringen. De uiteindelijk niet gekozen avondklok zou een effect van 0,15 hebben. Een sluiting van middelbare scholen zou de R met 0,1 terugdringen. Het kabinet deed met de maatregelen die het toen nam, het minimale om onder de 1 uit te komen: de verwachte uitkomst van de maatregelen was een R van 0,9.
De enige brancheorganisaties die recht van spreken hebben zijn die van de zorg.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:52:
@BarôZZa gelukkig laat geen enkele branchevereniging een kans onbenut om precies het tegenovergestelde te beweren.
De rest is alleen maar ruis.
Zag hier op de plaatselijke nieuwssite ook al staan:
De maatregelen pakken de horeca onevenredig hard aan, vindt Derksen. Hij neemt een van zijn eigen restaurants als voorbeeld: “Bij Buurten in de Gaard kan ik binnen makkelijk 80 mensen kwijt, maar ik mag er nu maar 30 binnenlaten. Dat is absurd.” En dat de sluitingstijd naar 22.00 uur verschuift; “daar is niemand blij mee.”
Derksen: “Als je ziet wat voor een zooitje het in supermarkten en bouwmarkten is, de feesten die in parken worden gehouden. Dat leidt tot woede bij veel horecamensen. Het voelt voor ons oneerlijk.
Die man heeft 4 van dezelfde gare tenten hier, als er drie omvallen dan gaan we er nog niks op achteruit. Ik snap dat het vervelend is als je even niet kan incashen met broodjes tonijnsalade voor €7.50, maar ik vermoed dat hij het wel overleeft.
We zitten in de top van Europa en zitten volgens hun eigen dashboard 5x boven de signaalwaarde qua besmettingen. Als het niet al rampzalig is, dan moeten we er alles aan doen om dat te voorkomen.Ankona schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:02:
[...]
Maar hoe wil jij het anders?
Het virus is nu niet te bestrijden. Het enige wat ze kunnen doen is de schade die het virus aanricht zo klein mogelijk te houden om de tijd uit te zingen tot er wel een oplossing is. (via natuurlijke of farmaceutische weg)
En de schade die beperkt gehouden moet worden zit op diverse vlakken. Belasting van de zorg, kosten van de zorg, economische schade van bedrijven, psychische/fysieke klachten individuen etc.
Ga er maar aanstaan om daar een verantwoorde mix van belangen van te maken en die in balans te houden.
Op dit moment is de situatie nog niet rampzalig, alleen dreigen de besmettingen wat te snel te gaan. Daar moet op gestuurd worden om te voorkomen dat de zorg overbelast raakt maar het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.
Theaters en horeca zijn nu even wat minder belangrijk.
De schade loopt op omdat we de belangen van teveel partijen proberen te behartigen, maar dat is puur korte termijn. Daarnaast merk je aan alles dat de prioriteiten verkeerd liggen. Rutte zit continu met meerdere petten op en het zit een goed beleid in de weg.
In andere landen was het beleid veel duidelijker: de nummer 1 prioriteit is het bestrijden van het virus. Niet treuzelen en afwachten, geen zaken ontzien, geen financiële afwegingen, gewoon zo snel mogelijk de belangijkste zaken aanpakken. Het is voor iedereen duidelijk en uiteindelijk hebben de schreeuwende bedrijven daar later het meeste profijt van. De landen die het virus goed bestrijden hebben structureel minder economische schade. Hier is het idee ontstaan dat je moet kiezen, maar met exponentiële groei stel je simpelweg het probleem uit en maak je het groter. Het altijd effenciënter om vroeg in te grijpen, dan om te wachten tot je wel moet en de controle kwijt bent.
Het idee dat we een verantwoorde mix van belangen moeten vinden als we een epidemie moeten bestrijden is precies het probleem.
Dus, ze gaan alleen voor de korte termijn en hopen het daarmee te redden.
Economie voor alles, belachelijk.
De hoofdmoot moet zijn om het virus te bestrijden, niet dit soort laffe "zoek het zelf maar uit" regio maatregelen..
De hoofdmoot moet zijn om het virus te bestrijden, niet dit soort laffe "zoek het zelf maar uit" regio maatregelen..
Heb je het artikel ook gelezen?CMD-Snake schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:14:
@BarôZZa mijn punt was vooral; je kunt wel vinden dat de economie teveel voorrang krijgt, maar zonder economie geen zorg ook. En tegelijkertijd zijn er genoeg mensen die vinden dat de gezondheidszorg teveel voorrang krijgt.De verwachting is dat als de besmettingen weer teruglopen, er alsnog gebruik gemaakt gaat worden van regionale maatregelen zoals in het document beschreven.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 17:37 ]
Ik ben ook benieuwd of regio's straks zelf het mandaat krijgen om scholen te sluiten. Want dan denk ik dat het echt een zootje wordt.Segafreak83 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:32:
Dus, ze gaan alleen voor de korte termijn en hopen het daarmee te redden.
Bedoel precies hetzelfde alleen verwoord ik het anders. Vandaar "and beyond".Dido schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:14:
[...]
offtopic:
Zeker een rotzooi!Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:38:
[...]
Ik ben ook benieuwd of regio's straks zelf het mandaat krijgen om scholen te sluiten. Want dan denk ik dat het echt een zootje wordt.
Vooral omdat het best makkelijk kan gebeuren dat de kinderen in compleet andere regio's op school zitten.
Dan heb je dus ene kind in de regionale/lokale lockdown thuis en de andere moet toch naar school
Maar dat is alleen als je een heel kort voor je uit kijkt. De landen met ervaring met epidemieën zetten allemaal in op preventie. Veel goedkoper. Veel minder belastend voor de zorg. En als iedereen gezond is, dan is het makkelijker ondernemen.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:36:
[...]
@BarôZZa mijn punt was vooral; je kunt wel vinden dat de economie teveel voorrang krijgt, maar zonder economie geen zorg ook. En tegelijkertijd zijn er genoeg mensen die vinden dat de gezondheidszorg teveel voorrang krijgt.
Een virus laten rondrazen is niet alleen slecht voor de gezondheidszorg, het is vooral heel duur. Het ontegelt de hele samenleving. Toen het virus hier net uitbrak waren alle maatregelen ondenkbaar. Allemaal slecht voor de economie. Eindstand, een lockdown, miljarden aan overheidssteun en enorme economische krimp.
Van ondernemers weet je dat ze gaan schreeuwen als ze zien dat ze morgen een euro minder verdienen. Maar juist van de politiek en het RIVM moet je kunnen verwachten dat ze dit kunnen uitleggen. Dat zij wel net iets langer vooruit kijken en snappen wat exponentiële groei tot gevolgen heeft. Maar zie liepen voorop in de polonaise.
Versoepelingen had je gewoon één voor één kunnen doen. Laat de horeca maar lootjes trekken. En dan open je horeca totdat je ziet dat het moeilijker houdbaar. Dan weet je tot hoe ver je kan gaan. Versoepel je alles in één keer, dan levert je dat een paar weekjes omzet op, maar het is een gevaarlijke gok. Of je hebt geluk en het gaat goed, of het is niet beheersbaar en je gaat weer de kant op dat alles dicht moet.
Verder is het probleem hier momenteel niet dat we niet genoeg geld hebben voor de zorg. De capaciteit is een probleem. En als niet al teveel mensen onnodig hun ouders hoeven te begraven, dan zou dat ook best prima zijn.
Verwijderd
Ik zou willen dat ik in zo'n naïef droomwereldje woonde als jij. Maar nief iedere zzp'er verdient gouden bergen. Velen hebben geen andere keus dan zzp er worden.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:45:
[...]
Als je dit al aan zag komen, waarom is je partner dan nog steeds ZZP? Wel de gouden bergen als het goed gaat, maar als het minder gaat ben je meteen de lul ja. Dat kennen we nog uit de bankencrisis.
Maar goed. M'n partner is geen ZZP'er maar heeft een nul-urencontract.
"Rutte waarschuwt voor extra maatregelen: 'Cijfers zullen moeten verbeteren'"
lol, of wat, moeten de avondwinkels om 1 uur dicht in plaats van 2 uur?
* anandus is niet echt onder de indruk van de "maatregelen" die de overheid neemt de laatste tijd.
* anandus is niet echt onder de indruk van de "maatregelen" die de overheid neemt de laatste tijd.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Zou De Jong ongemerkt corona hebben gehad en nu kampen met "Brain Fog"?
https://www.theguardian.c...learly-months-after-covid
Zijn beleid lijkt er in elk geval sterk op!
https://www.theguardian.c...learly-months-after-covid
Zijn beleid lijkt er in elk geval sterk op!
Naïef droomwereldje? Het is niet echt te verifiëren, maar als de man daadwerkelijk dag in dag uit op de ic staat te werken, vind ik dit een treurige uitspraak.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:08:
[...]
Ik zou willen dat ik in zo'n naïef droomwereldje woonde als jij. Maar nief iedere zzp'er verdient gouden bergen. Velen hebben geen andere keus dan zzp er worden.
Maar goed. M'n partner is geen ZZP'er maar heeft een nul-urencontract.
Elke dag in volledig oorlogstenu aan de slag terwijl de ene na de andere binnen wordt gereden. Een sloot overuren waar je u tegen zegt, maar geen tijd of gelegenheid om ze op te nemen. Kans op besmetting van jezelf en gezin. En dan ook nog moeten toezien hoe het gemiddelde IQ in Nederland geen 100 maar eerder de helft blijkt te zijn, lijkt me weinig met een naïef droomwereldje te maken hebben.
Zo werkt IQ niet. 100 is altijd de mediaan.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:24:
[...]
En dan ook nog moeten toezien hoe het gemiddelde IQ in Nederland geen 100 maar eerder de helft blijkt te zijn, lijkt me weinig met een naïef droomwereldje te maken hebben.
Alhoewel ik mij wel serieus afvraag waarom een regering geleid door nota bene de VVD er zo haastig mee is tienduizenden extra gehandicapten te creëren...

Ik denk dat het onderdeel "naïef droomwereldje" vooral is dat de illusie is dat een ZZP'er op bergen met geld zit die hij te pas en te onpas even op kan maken als het een keertje wat minder gaat.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:24:
[...]
Naïef droomwereldje? Het is niet echt te verifiëren, maar als de man daadwerkelijk dag in dag uit op de ic staat te werken, vind ik dit een treurige uitspraak.
Elke dag in volledig oorlogstenu aan de slag terwijl de ene na de andere binnen wordt gereden. Een sloot overuren waar je u tegen zegt, maar geen tijd of gelegenheid om ze op te nemen. Kans op besmetting van jezelf en gezin. En dan ook nog moeten toezien hoe het gemiddelde IQ in Nederland geen 100 maar eerder de helft blijkt te zijn, lijkt me weinig met een naïef droomwereldje te maken hebben.
Weet je wie er wel bergen met geld hebben? De 1%'ers in ons land. Maar als je daar wat solidariteit van verwacht om, ik weet het niet hoor, maar bijvoorbeeld de zorg wat extra toe te schuiven of de getroffen ondernemingen overeind te houden, dan is het ineens te veel gevraagd. Wat gebeurt er? Ahold gaat met dikke bonussen voor de directie strooien omdat de omzet dit jaar zo'n recordhoogte heeft bereikt. Never waste a good crisis!
Dat "alleen samen" geldt dus blijkbaar alleen voor het afstand houden en schijnheilig met mondkapjes lopen, maar de dingen waar je echt een impact mee kan maken, daar gaat niemand zijn vingers aan branden.
@Stoney3K Denk dat een groot deel van de Tweakers in dit topic stiekem ook onder die 1% vallen.
Maargoed, das een hele andere discussie. Ik vind dat we ons geld de afgelopen tijd niet goed besteed hebben. Te veel mensen tegen te hoge kosten in leven gehouden, te veel mensen kinderen gegund terwijl de natuur daar een stokje voor stak. Dat geld had wat mij betreft beter besteed kunnen worden aan zorg-, onderwijs en politiepersoneel. Van beide kanten van die medaille plukken we nu de zure vruchten.
@Amphiebietje dan nemen we het op een wereldwijde schaal, ook goed
Maargoed, das een hele andere discussie. Ik vind dat we ons geld de afgelopen tijd niet goed besteed hebben. Te veel mensen tegen te hoge kosten in leven gehouden, te veel mensen kinderen gegund terwijl de natuur daar een stokje voor stak. Dat geld had wat mij betreft beter besteed kunnen worden aan zorg-, onderwijs en politiepersoneel. Van beide kanten van die medaille plukken we nu de zure vruchten.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 18:33 ]
Ik denk dat je Tweakers niet in de Quote 500 terug gaat vinden hoor.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:32:
@Stoney3K Denk dat een groot deel van de Tweakers in dit topic stiekem ook onder die 1% vallen.
Zit in ieder geval al 1 Tweaker in de QuoteStoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:34:
[...]
Ik denk dat je Tweakers niet in de Quote 500 terug gaat vinden hoor.
time is infinite, but each week is ten hours short..
Je moet dan meer dan 90k per jaar verdienen. No way dat de gemiddelde tweaker dat verdient.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:32:
Qua inkomen ligt dat op 90k plus geloof ik. 1% <> quote 500.Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:34:
[...]
Ik denk dat je Tweakers niet in de Quote 500 terug gaat vinden hoor.
@TrailBlazer wie zegt er gemiddeld?
Maargoed, besides the point... Punt was vooral dat de voorgestelde 1% niet perse al de extremen omvat.
[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 18:40 ]
Mooie quote van de grondlegger van “R”:
Contactonderzoek moet volgens hem vergeleken worden met een rol keukenpapier. "Dat gebruik je bij een klein ongelukje in de keuken, om dat snel aan te pakken. Als er een olietanker doormidden is gebroken, werkt wat keukenpapier niet meer. Daarom heb je preventieve maatregelen nodig, om dat te voorkomen.”
Uit: https://nos.nl/l/2351686
Contactonderzoek moet volgens hem vergeleken worden met een rol keukenpapier. "Dat gebruik je bij een klein ongelukje in de keuken, om dat snel aan te pakken. Als er een olietanker doormidden is gebroken, werkt wat keukenpapier niet meer. Daarom heb je preventieve maatregelen nodig, om dat te voorkomen.”
Of de treinen gaan weer minder rijden, hoger onderwijs weer dicht, poeh, wie zal het zeggen. Heb ook niet veel vertrouwen meer in de maatregelen.anandus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:13:
"Rutte waarschuwt voor extra maatregelen: 'Cijfers zullen moeten verbeteren'"
De "1%" term gaat dan ook over het vermogen en niet over het jaarinkomen.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:38:
[...]
Qua inkomen ligt dat op 90k plus geloof ik. 1% <> quote 500.
@TrailBlazer wie zegt er gemiddeld?
Maargoed, besides the point... Punt was vooral dat de voorgestelde 1% niet perse al de extremen omvat.
De GGD ziet dat nu ook.. https://www.rtlnieuws.nl/...-besmetting-positief-testultimateharry schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:12:
De hele wereld probeert de olietanker bij te sturen terwijl die al doormidden gebroken is bedoel je?ultimateharry schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:12:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nee, ik vind de analogie van een doorgebroken olietanker (200.000 ton olie) opruimen met een papieren zakdoekje wel grappig en passend.YakuzA schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:16:
[...]
De hele wereld probeert de olietanker bij te sturen terwijl die al doormidden gebroken is bedoel je?
Hogescholen zijn praktisch al dicht. Ik zit het komende jaar thuis helaas.Thomas schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:14:
[...]
Of de treinen gaan weer minder rijden, hoger onderwijs weer dicht, poeh, wie zal het zeggen. Heb ook niet veel vertrouwen meer in de maatregelen.
Verwijderd
https://www.rtlnieuws.nl/...RraPHTGxT729MFSsFDUqTN-j8
Mooi artikel dat het niet aan de burger te wijten valt, maar aan de overheid die onterecht de burger de schuld geeft voor hun eigen wanbeleid
Mooi artikel dat het niet aan de burger te wijten valt, maar aan de overheid die onterecht de burger de schuld geeft voor hun eigen wanbeleid
Volgens mij zit het probleem dat iedereen in Nederland zijn mening mag verkondigen. Iedereen kan dus ook een passende mening vinden waar hij zich achter kan scharen. Waarom mag een fuckin doutzen kroes een mening hebben over het beleid.
Ik geloof er alleen geen zak van dat 95% van de mensen zich houdt aan "afstand houden", en ook geloof ik "handen wassen" met circa 90% ook echt totaal niet. Als ik om mij heen kijk en zie hoeveel moeite ik moet doen na mijn werk om slalommend om mensen thuis te komen. En zie hoeveel mensen strak langs alcohol pompjes heen loopt. Dan nee. Of die 5 - 10% woont in de provincie Groningen, deze steekproef is totaal niet representatief of men doet zich gewoon beter voor dan dat men in werkelijkheid zich aan de regels houdt.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:50:
https://www.rtlnieuws.nl/...RraPHTGxT729MFSsFDUqTN-j8
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic