Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.524 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Dat weet ik wel zeker, maar ik weet ook dat er genoeg mensen zijn waarvoor die vrijheden niet alleen luxe zijn maar ook keiharde noodzaak. En door de regelmatige lockdowns (bijvoorbeeld elke 4 weken) zorg je dat daarvoor ruimte wordt gemaakt.

Het alternatief is om ineens veel capaciteit bij te schalen bij de GGZ want die gaan we dan hard nodig hebben in een jarenlange nasleep. En er mogen wat maatschappelijk werkers bij, want zaken als alcoholmisbruik en huiselijk geweld zul je straks ook als een idioot zien stijgen.
Vrees dat dat geen alternatief is, maar dat dat sowieso nodig is.

@Verwijderd Maatregelen waar niemand last van heeft? Zoals? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:34
MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:17:
[...]

@BarôZZa Die basisregels werken prima. Hier hebben ze uitstekend gewerkt in maart/april. En ze zijn helemaal niet anders dan in andere landen. Blijkbaar zijn we hier gewoon iets dommer of zelfdestructief dan in andere landen.
Ik snap niet waarom dit fabeltje zo vaak herhaald blijft worden. We hebben toen een lockdown gehad. Die hadden we niet nodig omdat het met wat afstand houden op te lossen is.

Ik snap niet hoe mensen kunnen denken dat je een pandemie kan bestrijden met een beetje afstand houden. Als dat zo zou zijn, dan kunnen we met de hele wereld even een paar weken afstand houden en dan zijn alle besmettelijke ziektes weg.

Andere landen hebben een heel draaiboek aan maatregelen getroffen. En extra maatregelen voor als die maatregelen niet werken. En nog meer voor als het dan nog niet lukt.

De cijfers laten zien dat het wederom niet werkt en mensen blijven nog steeds alleen maar anderhalve meter roepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Ik snap niet waarom dit fabeltje zo vaak herhaald blijft worden. We hebben toen een lockdown gehad. Die hadden we niet nodig omdat het met wat afstand houden op te lossen is.

Ik snap niet hoe mensen kunnen denken dat je een pandemie kan bestrijden met een beetje afstand houden. Als dat zo zou zijn, dan kunnen we met de hele wereld even een paar weken afstand houden en dan zijn alle besmettelijke ziektes weg.
Ik snap niet dat mensen blijven geloven dat een maatregel niet meer werkt omdat niemand zich er meer aan houdt. Omgekeerde wereld dit...

Iemand die je van anderhalve meter wil besmetten moet je toch vrij fanatiek recht in het gezicht hoesten/schreeuwen/niezen. Het virus springt niet ineens vanzelf over.

Daarnaast; die zogenaamde lockdown behelste ook op het hoogtepunt niet heel veel meer dan de maatregelen die we nu hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Veel Nederlanders zullen hun gedrag pas aanpassen als ze bang worden voor iets anders dan het virus of de overheid. En dat is volle ziekenhuizen. Want daar kunnen zij door geraakt worden.

De overheid kan het wederom overstressen van de zorg voor zijn door die nu al af te schalen maar dat zal wel weer tegen wetten en verdagen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 09-10-2020 11:33 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:47

ultimateharry

Team Slayer:-)

[...]

Andere landen hebben een heel draaiboek aan maatregelen getroffen. En extra maatregelen voor als die maatregelen niet werken. En nog meer voor als het dan nog niet lukt.

De cijfers laten zien dat het wederom niet werkt en mensen blijven nog steeds alleen maar anderhalve meter roepen.
Ik denk dat verschillende aanpakken passen bij verschillende stadia.
  • Niveau zeg juni / juli, geen brede transmissie, identificeerbare clusters: basale regels, afstand, groepsgrootte, thuisblijven bij klachten, gecombineerd met testen en BCO (is dan nog uitvoerbaar).
  • Niveau brede transmissie, sterk oplopende verspreiding (steile curve): meer lockdown-achtige aanpak om een flinke deuk te slaan in verspreiding, transmissie om weer richting vorig (hanteerbaar) niveau te komen.
Waar het mis ging is dat we in fase 1 in slaap gesust zijn met z'n allen, geen handhaving etc meer deden.
Vervolgens liep verspreiding op, te laat geescaleerd (zal wel meevallen, en we moeten denken om het draagvlak). Dat gecombineerd met het ronduit negeren van prognoses voor het najaar / winter.
En zo vrij snel naar niveau 2 zijn doorgestoten. Test-capaciteit onvoldoende, BCO niet meer mogelijk, controle kwijt. Te lang denken in regionaal maatwerk etc.
Klapper op de vuurpeil: symbolische "maatregelen" als horeca om 12:00 uur dicht 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door ultimateharry op 09-10-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:34
MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Ik snap niet dat mensen blijven geloven dat een maatregel niet meer werkt omdat niemand zich er meer aan houdt. Omgekeerde wereld dit...

Iemand die je van anderhalve meter wil besmetten moet je toch vrij fanatiek recht in het gezicht hoesten/schreeuwen/niezen. Het virus springt niet ineens vanzelf over.

Daarnaast; die zogenaamde lockdown behelste ook op het hoogtepunt niet heel veel meer dan de maatregelen die we nu hebben.
Tijdens de lockdown was de horeca dicht, het gros van de winkels, de bioscopen, theaters, sportscholen, scholen etc. Het OV lag op z'n gat. De hele binnenstad van Utrecht was leeg. Dito voor Amsterdam.

Dus nee, dat was totaal niet hetzelfde als een beetje afstand houden. En dat gaan we nu weer krijgen.

Als al maanden blijkt dat de maatregel in de praktijk niet werkt, dan moet je aanvullende nemen. In elk ander land is social distancing een van de vele maatregelen. Hier hebben we alles eraan opgehangen met als gevolg dat alles in elkaar stort.

Het is slecht ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Nee, dat hebben ze niet. Het probleem is misschien groter dan de VVD alleen. Ook bij het CDA en andere partijen zie je het terug. Ze hebben, op een bepaalde manier allemaal ingestemd met de flexibilisering van de arbeidsmarkt, (te veel) marktwerking in de zorg, zelfredzaamheid, uitkleden van opleidingsinstituten etc.

Dat maakt dat deze corona crisis veel harder aankomt als nodig is.

Inderdaad. Het is hoog tijd om heel goed na te denken voor we het stemhokje ingaan
Ik blijf het bijzonder vinden dat men maar blijft denken dat zorg betaalbaar kan worden door op een andere partij te stemmen. Linksom of rechtstom moet dat geld ergens vandaan komen. Wat moet deze regering dan? 40-50% van de rijksuitgaven besteden aan zorg? Totaal onrealistisch. We kunnen ook andere kosten nog meer omhoog gooien. Draai er maar voor op in je maandelijkse zorgkosten: Ik ben van 2015 103 euro p/m naar nu 2020 155 euro gegaan. Hoeveel ruimte zit daar nog in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:27
[...]

Ik weet niet over welk land je het hebt, maar in Nederland hebben we geen lockdown gehad. Er zijn wat sectoren gesloten en er was een dringend advies voor thuiswerken (los van de 3 andere basisregels). Je kon grotendeels nog doen en laten wat je wilde. Dit in tegenstelling tot andere landen waar kinderen 6 weken niet eens op het balkon mochten komen.
Veel te simpel gedacht. Niet alle besmettelijke ziektes worden op dezelfde manier overgebracht en ook niet alle contact is uit te bannen. Soms is er contact nodig, helaas. Los van dat een virus of bacterie ook op andere wezens of oppervlaktes een overlevingskans heeft.

Maar als iedereen in de wereld morgen voor 2 weken per gezinslid binnen gaat zitten, ja, dan zal je een groot deel van de ziektes uitdunnen. Maar ook echt niet alles.
De cijfers laten zien dat het afstand houden niet voldoende uitgevoerd wordt. Anders waren de cijfers vele malen lager. Dat zegt niet dat afstand houden niet werkt, dat zegt dat een deel van de bevolking het IQ van een ui heeft.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:53
BarôZZa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Die basisregels van ons werken niet. Die zouden in praktisch elk ander land tot dezelfde problemen hebben geleid. Alles aan het beleid is verkeerd. De politiek die de regie weggeeft aan het volk. Vervolgens wordt de schuld bij het volk gelegd, met als gevolg dat niemand elkaar nog vertrouwt of denkt dat het nog wat uitmaakt. Het is ieder voor zich geworden en vingertje wijzen. RIVM doet lekker mee.

Als je kijkt naar andere landen, dan wordt daar veel meer gepusht op solidariteit.
Geworden? Nee, dit is helaas typisch Nederlands. Wij zijn niet solidair in dit land, hebben allemaal een grote bek en zijn ontzettend eigenwijs. Dat is in omringende landen veel minder.

https://www.ad.nl/binnenl...illen-begrijpen~ae5cbb5c/

hier doet met het leuk uit de doeken (premium)

In andere landen luistert men gewoon, als in Duitsland de regering en de Rober Koch instituut zegt, scholen blijven open, dan is dat zo. Hier heb je een halve volksopstand want die scholen moeten dicht bla bla bla 5G en vervolgens klagen dat de kinderen thuiszitten, je zelf onderwijs moet geven want het is zo zwaar.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
Soccer98 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

En ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat lockdowns afwisselen met periodes van vrijheden, zoals ik van de week geopperd zag worden, niemand goed doet. Dat gaat mentaal/psychisch heel veel mensen niet goed af.
Daarom pleit ik ervoor om de maatregelen tot een zo klein mogelijke groep te beperken. Financiële compensatie voor deze mensen en bedrijven kost veel minder dan waar we nu mee bezig zijn.

Uit recent onderzoek uit het VK blijkt dat 80% van de mensen met een positieve PCR test geen symptomen heeft. In landen als Zuid Korea weten ze allang dat het geen zin heeft om alleen mensen met klachten te testen. Als de ring om een positief getest persoon niet actief benaderen breidt de veenbrand zich uit en kunnen we tot de komst van een vaccin nog een paar stevige lockdowns verwachten.

De aanpak met persoonlijke en lokale quarantaine maatregelen kost veel inspanning. Bij succes geeft het iedereen de zekerheid dat we het virus onder controle hebben. Dit is een wereld van verschil met het mentaal/psychisch leed dat de constante dreiging van het virus en beperkende maatregelen teweeg brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Geworden? Nee, dit is helaas typisch Nederlands. Wij zijn niet solidair in dit land, hebben allemaal een grote bek en zijn ontzettend eigenwijs. Dat is in omringende landen veel minder.

In andere landen luistert men gewoon, als in Duitsland de regering en de Rober Koch instituut zegt, scholen blijven open, dan is dat zo. Hier heb je een halve volksopstand want die scholen moeten dicht bla bla bla 5G en vervolgens klagen dat de kinderen thuiszitten, je zelf onderwijs moet geven want het is zo zwaar.... 8)7
Ik kan dat enkel beamen. Ik kom veel in Duitsland en daar is de mentaliteit echt een stuk beter. Zo ook gisteren, ik liep in een pretpark waar mondkapjes (uiteraard) verplicht zijn in wachtrij en attractie. Naast het afstand houden en veel handen wassen. Je zag in de wachtrij wel af en toe mensen iets te dichtbij komen, strict genomen moet het 1,5 meter zijn maar soms werd het 0,5 tot 1 meter. Daar werd over het algemeen iets van gezegd en opgevolgd.

Maar belangrijker, over de hele dag gezien heb ik 1 iemand gezien die geen mondkapje had en die daar ook direct op werd aangesproken. Geen attractie voor deze jongeman. Prima geregeld.

Maar ja, dan kijk je in Nederland en zie je een stel nitwits rondlopen die overal lak aan hebben :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Ik kan dat enkel beamen. Ik kom veel in Duitsland en daar is de mentaliteit echt een stuk beter. Zo ook gisteren, ik liep in een pretpark waar mondkapjes (uiteraard) verplicht zijn in wachtrij en attractie. Naast het afstand houden en veel handen wassen. Je zag in de wachtrij wel af en toe mensen iets te dichtbij komen, strict genomen moet het 1,5 meter zijn maar soms werd het 0,5 tot 1 meter. Daar werd over het algemeen iets van gezegd en opgevolgd.

Maar belangrijker, over de hele dag gezien heb ik 1 iemand gezien die geen mondkapje had en die daar ook direct op werd aangesproken. Geen attractie voor deze jongeman. Prima geregeld.

Maar ja, dan kijk je in Nederland en zie je een stel nitwits rondlopen die overal lak aan hebben :'(
Lak hebben aan een advies? Een advies is vrijblijvend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Ik snap best dat het allemaal lastig is. Maar het gros van de mensen heeft net 3+ maanden lekker uitbundig los geleefd weer. Nu zitten we met meer dan 5000 nieuwe gevallen per dag en worden de teugels aan alle kanten weer aangetrokken. Als je dan leest dat mensen de standaard, houdt afstand en blijf thuis met klachten dan niet aanhouden, terwijl ziekenhuizen weer beginnen te overstromen dan snap ik waarom NL met het zo verdomde slecht doet vergeleken met de rest van de wereld nu.

Iedereen zal vast wel een reden kunnen verzinnen zovan: ja maar dat geldt niet voor mij want ik..... Super egoistisch en ronduit asociaal. Het is gevaarlijk voor anderen. En aangezien ontzettend veel mensen blijkbaar zo denken zitten we straks weer in een dikke lockdown.
Ik snap het allemaal ook niet meer. Eerder werd er een moord gedaan bewijs van spreken voor een vrije dag of om thuis te werken. Nu kunnen mensen thuis werken / meer thuis zijn en MOET er persé naar buiten gegaan worden. Als je je niet lekker voelt blij je *** gewoon thuis, klaar, zo moeilijk is het niet. Deze hele situatie bewijst wel weer dat Nederlanders gewoon stront eigenwijs zijn. Ik ben zelf 100% Nederlander maar ik erger me gewoon kapot aan mensen. Ga gewoon NIET naar het stadion, NIET drukke steden of plekken bezoeken en je gaat ook maar gewoon een keer NIET op vakantie tot er een vaccin is.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
ledog schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Daarom pleit ik ervoor om de maatregelen tot een zo klein mogelijke groep te beperken. Financiële compensatie voor deze mensen en bedrijven kost veel minder dan waar we nu mee bezig zijn.

Uit recent onderzoek uit het VK blijkt dat 80% van de mensen met een positieve PCR test geen symptomen heeft. In landen als Zuid Korea weten ze allang dat het geen zin heeft om alleen mensen met klachten te testen. Als de ring om een positief getest persoon niet actief benaderen breidt de veenbrand zich uit en kunnen we tot de komst van een vaccin nog een paar stevige lockdowns verwachten.

De aanpak met persoonlijke en lokale quarantaine maatregelen kost veel inspanning. Bij succes geeft het iedereen de zekerheid dat we het virus onder controle hebben. Dit is een wereld van verschil met het mentaal/psychisch leed dat de constante dreiging van het virus en beperkende maatregelen teweeg brengen.
Vooruit ik hap. Heb je een link naar dat onderzoek uit het VK? Want ik geloof er geen snars van.

Ik had een positieve PCR en geen klachten. 3 dagen later begonnen die pas. (snotteren, hoesten, keelpijn) en hebben ruim 8 dagen aangehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
souljah1h schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Ja en die instelling is dus precies wat NL-ers zo kut maakt op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

Ligt dat aan de overheid? Of aan de mensen? Mensen willen graag duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:39
Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Vooruit ik hap. Heb je een link naar dat onderzoek uit het VK? Want ik geloof er geen snars van.

Ik had een positieve PCR en geen klachten. 3 dagen later begonnen die pas. (snotteren, hoesten, keelpijn) en hebben ruim 8 dagen aangehouden.
Hij refereert naar dit onderzoek denk ik:

https://www.dovepress.com...eer-reviewed-article-CLEP

''Conclusion: COVID-19 symptoms are poor markers of SARS-CoV-2. Thus, 76.5% of this random sample who tested positive reported no symptoms, and 86.1% reported none of those specific to COVID-19. A more widespread testing programme is necessary to capture “silent” transmission and potentially prevent and reduce future outbreaks.''

[ Voor 23% gewijzigd door Mr.Joker op 09-10-2020 11:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
souljah1h schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Er is zat duidelijkheid. Namelijk, werk thuis, houdt afstand en blijf thuis met klachten en laat je testen.
Ligt puur aan de mensen die weigeren te luisteren omdat het maar "streng advies" is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Tijdens de lockdown was de horeca dicht, het gros van de winkels, de bioscopen, theaters, sportscholen, scholen etc. Het OV lag op z'n gat. De hele binnenstad van Utrecht was leeg. Dito voor Amsterdam.

Dus nee, dat was totaal niet hetzelfde als een beetje afstand houden. En dat gaan we nu weer krijgen.

Als al maanden blijkt dat de maatregel in de praktijk niet werkt, dan moet je aanvullende nemen. In elk ander land is social distancing een van de vele maatregelen. Hier hebben we alles eraan opgehangen met als gevolg dat alles in elkaar stort.

Het is slecht ontworpen.
Winkels waren dicht omdat ze dit zelf wilden, niet omdat het een maatregel was. Scholen moesten onder publieke druk dicht. OV reed in principe ook door; maar ook hier; dit werkte omdat mensen zich aan de maateregelen hielden en dus niet massaal de tram in stapten.

Tuurlijk; vooral de horeca, entertainment en sportclubs waren dicht. Deze konden weer open op voorwaarde van de basismaatregelen weer open. Dat hebben we lekker verkloot met zijn allen! Well done!
Agent47 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Ik snap het allemaal ook niet meer. Eerder werd er een moord gedaan bewijs van spreken voor een vrije dag of om thuis te werken. Nu kunnen mensen thuis werken / meer thuis zijn en MOET er persé naar buiten gegaan worden.
Nu moet ik eerlijk zeggen; ik werkte al twee a drie dagen thuis, maar nu volcontinu zonder afwisseling of vooruitzicht valt me toch zwaarder dan ik soms wil toegeven.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

We staan met stip op nummer 1 in Europa als het om aantal besmettingen gaat per 100k inwoners.

Hoe duidelijk wil je het hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

Nederlanders zijn niet zo van de adviezen. Overigens is dat in het GB niet veel anders. Ik begrijp de verbazing hier niet zo. Je gaat een mentaliteit niet draaien door "we zijn allemaal volwassen mensen hier" te roepen.

[ Voor 12% gewijzigd door ed1703 op 09-10-2020 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

[...]

Dit ligt aan de mensen. Als er gezegd wordt: Restaurants gaan dicht, zijn er zat Nederlanders die dan zeggen: Oh maar kroegen blijven openen, dan gaan we daar wel heen! Mensen zijn alleen maar aan het zoeken naar manieren om de regels te ontlopen en gebruiken het gezonde verstand niet.

Wacht maar , je mag het niet hopen, maar als alle ziekenhuizen vol zijn en er moeten keuzes gemaakt worden, dan gaat het pas werken ben ik bang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Mr.Joker schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Hij refereert naar dit onderzoek denk ik:

https://www.dovepress.com...eer-reviewed-article-CLEP

''Conclusion: COVID-19 symptoms are poor markers of SARS-CoV-2. Thus, 76.5% of this random sample who tested positive reported no symptoms, and 86.1% reported none of those specific to COVID-19. A more widespread testing programme is necessary to capture “silent” transmission and potentially prevent and reduce future outbreaks.''
Dank, ik ga zo eens even lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
ed1703 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:53:
[...]

Nederlanders zijn niet zo van de adviezen. Overigens is dat in het GB niet veel anders. Ik begrijp de verbazing hier niet zo. Je gaat een mentaliteit niet draaien door "we zijn allemaal volwassen mensen hier" te roepen.
Doorgeschoten liberalisme.

Maar vooral volhouden dat het aan links ligt allemaal mensen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
souljah1h schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Ik weet niet precies welke van de 3 belangrijkste regels jij een advies vindt? Afstand houden, handen wassen en thuiswerken bij klachten zijn volgens mij geen advies namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Ik weet niet precies welke van de 3 belangrijkste regels jij een advies vindt? Afstand houden, handen wassen en thuiswerken bij klachten zijn volgens mij geen advies namelijk.
Nou, je krijgt geen boete of straf als je het niet doet. Dus het is nog wel een advies..
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[...]

Hij doelde op mondkapjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
ed1703 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Tja, mondkapjes. Ik heb niet de illusie dat mensen die massaal dragen als de basisregels niet eens normaal nageleefd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Agent47 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:55:
[...]

Dit ligt aan de mensen. Als er gezegd wordt: Restaurants gaan dicht, zijn er zat Nederlanders die dan zeggen: Oh maar kroegen blijven openen, dan gaan we daar wel heen! Mensen zijn alleen maar aan het zoeken naar manieren om de regels te ontlopen en gebruiken het gezonde verstand niet.
Het is mens eigen. Dat kan je de mensen niet kwalijk nemen normaliter. Het overgrote deel van onze bevolking is dagelijks bezig met net buiten de lijntjes kleuren. Of dat nu 5 km/u te hard rijden is, een maniertje zoeken om een tientje minder belasting te betalen of 20 minuten werktijd van de baas af te snoepen. Om maar wat te noemen.

Maar de ernst van deze situatie zou toch onderhand wel bekend moeten zijn. Het is schrikbarend dat dat blijkbaar niet zo is.
Wacht maar , je mag het niet hopen, maar als alle ziekenhuizen vol zijn en er moeten keuzes gemaakt worden, dan gaat het pas werken ben ik bang..
Ik ben niet bang dat het zover komt. Voor die tijd zitten we weer zoals in maart met veel dingen dicht. Maar ook dat zie ik niet gebeuren eigenlijk. Ik heb de hoop dat het gezonde verstand toch gaat overheersen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Het is mens eigen. Dat kan je de mensen niet kwalijk nemen normaliter. Het overgrote deel van onze bevolking is dagelijks bezig met net buiten de lijntjes kleuren. Of dat nu 5 km/u te hard rijden is, een maniertje zoeken om een tientje minder belasting te betalen of 20 minuten werktijd van de baas af te snoepen. Om maar wat te noemen.

Maar de ernst van deze situatie zou toch onderhand wel bekend moeten zijn. Het is schrikbarend dat dat blijkbaar niet zo is.

[...]

Ik ben niet bang dat het zover komt. Voor die tijd zitten we weer zoals in maart met veel dingen dicht. Maar ook dat zie ik niet gebeuren eigenlijk. Ik heb de hoop dat het gezonde verstand toch gaat overheersen.
Ik denk eerder dat het omgedraaid is, de meerderheid kleurt netjes binnen de lijntjes, maar je hoort juist de uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Agent47 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Nou, je krijgt geen boete of straf als je het niet doet. Dus het is nog wel een advies..
.
Als er bij een bocht een adviessnelheid staat, dan krijg je ook geen boete als je er te snel doorheen gaat (maximum snelheid in acht nemend). Maar je doet vanzelf een keer boete.

Je krijgt overigens wél een boete als je de 1,5 meter niet aanhoudt. Zie de taart-etende mensen in het parkje van begin dit jaar als bekendste voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

[...]

Ik ben wel bang dat het zo ver komt. En waarom? Omdat er steeds meer mensen schijt aan krijgen. " Het is maar een griepje" " Bij mij zal het vast niet erg zijn" " Er is plek zat in het ziekenhuis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Ik denk eerder dat het omgedraaid is, de meerderheid kleurt netjes binnen de lijntjes, maar je hoort juist de uitzonderingen.
Ik heb niet de illusie dat de gemiddelde Nederlander netjes binnen de lijntjes kleurt. Althans, in breed opzicht. Als je het hebt over Corona specifiek, dan denk ik dat je gelijk hebt.

Wat ik wilde aangeven is dat het niet in onze natuur zit om altijd maar binnen de lijntjes te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

Zeggen dat het in Duitsland beter erop gelet wordt, maar wel in een pretpark rondlopen, wat doe je daar in jezusnaam? 7(8)7.

En dan zeggen dat nitwits overal lak aan hebben _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ed1703 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Dat is prima, maar dat is geen verplichting in Nederland. Ik heb dat ook nooit gezegd. Ik heb alleen gezegd dat er in Duitsland geleefd wordt naar de huidige maatregelen en de mentaliteit daar een stuk beter is. In dit voorbeeld toevallig mondkapjes, maar het had ook kunnen zijn dat ik het over een verplichte roze broek had gehad om maar iets geks te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:03:
Je krijgt overigens wél een boete als je de 1,5 meter niet aanhoudt. Zie de taart-etende mensen in het parkje van begin dit jaar als bekendste meest trieste voorbeeld.
There. I fixed it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Segafreak83 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:06:
[...]

Zeggen dat het in Duitsland beter erop gelet wordt, maar wel in een pretpark rondlopen, wat doe je daar in jezusnaam? 7(8)7.

Ah, de lockdown fanatiekeling.
Je mag gewoon naar pretparken en dierentuinen als je je maar aan de regeltjes houd.
De parken hebben daar netjes voorbereidingen voor getroffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Segafreak83 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:06:
[...]

Gewoon, rondlopen en attracties bezoeken.

Vertel eens welke regel ik daarmee heb overtreden? Ik mag erheen, ik houd afstand, ik draag mondkapjes en ontsmet mijn handen. Alles conform de regeltjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ledog
[...]

Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Ik heb het uit dit artikel en een ander artikel waar de 80% in stond vermeld dat ik niet meer terug kan vinden. Het artikel is inderdaad niet duidelijk of geteste mensen later alsnog symptomen ontwikkelden.

https://medicalxpress.com...oor-marker-infection.html

"The authors say a more widespread testing programme is needed to catch 'silent' transmission and reduce future outbreaks. Future testing programmes should involve frequent testing of a wider group of individuals, ..."

Dit is een van de redenen dat ik pleit voor het minder vrijblijvend benaderen van mensen in de sociale ring rond een besmet persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:01:
[...]

Tja, mondkapjes. Ik heb niet de illusie dat mensen die massaal dragen als de basisregels niet eens normaal nageleefd kunnen worden.
Komt dat ook niet door berichten in Augustus dat het "allemaal best wel meevalt met de opnames en besmettingen"
Ik zie die berichten van sommigen ook hier (zelfs vorige week nog). Niet iedereen gaat daar even verstandig mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:27:
[...]
Dan heb je deze nog niet gelezen :
https://www.cnbc.com/amp/...ow-to-prevent-spread.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stoney3K

Flatsehats!

gekkie schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:22:
[...]

Daar heb je toch de TOZO en co voor, wordt voor die tijd gecompenseerd tot bijstandsniveau mocht je daar onder komen ?
Dus iemand die 2 keer modaal verdiende als ZZP'er moet tot 2 jaar lang van zijn TOZO gaan leven Hoe zie je dat voor je? Moet het huis verkopen, of kan de huur niet meer betalen, wat dan?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Ah, de lockdown fanatiekeling.
Je mag gewoon naar pretparken en dierentuinen als je je maar aan de regeltjes houd.
De parken hebben daar netjes voorbereidingen voor getroffen.
Inderdaad. Zolang je de regels opvolgt kan je nog steeds leuke dingen doen in Nederland (of Duitsland).

Maar blijkbaar moeten we onszelf tussen 4 muren opsluiten de komende jaren? Dat zal de geestelijke gezondheid goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Onzinnige toevoeging, geen idee waarom je de drang voelt om dat toe te voegen.

Het gaat er niet om of het onzinnig of triest was, het gaat erom dat er een boete is uitgedeeld omdat er (blijkbaar) een regel werd overtreden. Enkel om aan te tonen dat niet alles in Nederland een advies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Ze zijn ook niet bindend want je kan ze niet afdwingen. Je kan niet bewijzen of iemand wel of niet zijn handen wast of thuisblijft bij klachten.

De enige bindende maatregelen zijn het afstand houden en het maximum aantal personen, voor zover daar op gecontroleerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat staat daar precies? Net niks...

Het reproductie getal is te laag om als ‘airborne’ virus aan te merken. Er zal vast wat blijven hangen, en er zal vast ook eens iemand besmet raken door lang in een ruimte te zijn met veel verspreiding. Maar dat zegt nog niet dat andere overdrachten voor meer verspreiding zorgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:58
MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:25:
[...]

Wat staat daar precies? Net niks...

Het reproductie getal is te laag om als ‘airborne’ virus aan te merken. Er zal vast wat blijven hangen, en er zal vast ook eens iemand besmet raken door lang in een ruimte te zijn met veel verspreiding. Maar dat zegt nog niet dat andere overdrachten voor meer verspreiding zorgen.
En van Dissel bewees dat prima uit het ongerijmde. Hij vertelde prima dat airborne virussen bepaalde observeerbare eigenschappen hadden (ben ze zelf even vergeten). Maar bij covid-19 werd dat niet gezien. Als covid-19 eenb elangrijk airborne-component zou hebben, dan zouden we dat iig ook terug moeten zien bij de besmettingen bij covid. En dat was er niet.

De nuance was wel, de kans is niet 0, maar het was geen belangrijke bijdrage.

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 09-10-2020 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als aerosolen zwaar besmettelijk waren dan was heel Nederland allang besmet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
IJzerlijm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:32:
Als aerosolen zwaar besmettelijk waren dan was heel Nederland allang besmet geweest.
Gezien de aantallen die dagelijks bekend worden gemaakt zou dat zo maar kunnen. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
Onzin. Aerosolen zijn alleen besmettelijk als je ze langere tijd inademt.
Dus dat speelt met name een grote rol in gesloten ruimtes met grotere groepen mensen die daar gedurende langere tijd verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:33:
[...]

Gezien de aantallen die dagelijks bekend worden gemaakt zou dat zo maar kunnen. :D
Nee, iedereen was dan in Maart al besmet geweest.

OK, niet iedereen, dat is een term die veel te veel wordt gebruikt. Maar wel veel meer mensen dan wat we zagen.

[ Voor 18% gewijzigd door IJzerlijm op 09-10-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
In maart hebben we alles dichtgegooid. Logisch dat mensen dan niet meer besmet raken (behalve in verpleegtehuizen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
Blij dat we hier weten wat er wel en niet besmettelijk is. Even bellen met de RIVM? Weten ze dat ook gelijk en kunnen ze de regels direct aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
mesa57 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:36:
In maart hebben we alles dichtgegooid. Logisch dat mensen dan niet meer besmet raken (behalve in verpleegtehuizen).
Er is anders geen dag voorbij gegaan zonder nieuwe besmettingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:43:

De gebruikelijke reeks buitenlandse experts die een land mogen bashen, want daar komt het artikel op neer. Kennelijk gaat het zo geweldig in hun eigen land dat ze tijd over houden.

In meer Europese landen loopt het uit de klauwen, het is niet alsof Nederland nu zo speciaal is. We zijn nummer 1 momenteel in besmettingen per 100.000 inwoners, maar we worden door een flinke groep landen op de hielen gezeten. Schijnbaar hebben die ook niet die 'silver bullet' voor het probleem. Zelfs Duitsland lijkt nu een stijgende trend in te gaan.
Alleen het afstand houden is geen advies, dat is het enige wat ze kunnen bestraffen. De rest is advies, want dat kunnen ze niet hard maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Adlermann schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

En van Dissel bewees dat prima uit het ongerijmde. Hij vertelde prima dat airborne virussen bepaalde observeerbare eigenschappen hadden (ben ze zelf even vergeten). Maar bij covid-19 werd dat niet gezien. Als covid-19 eenb elangrijk airborne-component zou hebben, dan zouden we dat iig ook terug moeten zien bij de besmettingen bij covid. En dat was er niet.

Uit het transcript van de kamer briefing:
De heer Van Dissel:
Ik weet niet precies waar die hoogoplopende wetenschappelijke discussie plaatsvindt, maar dat even terzijde. We hebben binnen het OMT uitvoerig aandacht gegeven aan dit probleem. Voor de duidelijkheid: het OMT vindt niet dat dit een maatregel is omdat die zo makkelijk te communiceren is. Het is gewoon een maatregel waarvan we uit de medische literatuur weten hoe belangrijk die is bij het voorkomen van overdracht van infecties.
Met betrekking tot het probleem, of niet het probleem... Met aerosolen, grote en kleine druppels en aerogene besmetting kunnen we hier denk ik zonder meer nog een paar uur vullen. Maar als we dat kort samen nemen... U vindt dat overigens deels al als addendum toegevoegd bij het vorige OMT-advies. Dat is inmiddels geloof ik drie weken geleden en daar komt een aparte notitie over. Ik zal proberen het heel kort samen te vatten. Als er druppels worden gevormd, hebben die druppels verschillende grootten. Druppels van 10, 1 of 0,1 micrometer verschillen al snel geweldig in volume en dus ook in de hoeveelheid virus die ze eventueel kunnen bevatten. Grote druppels bevatten natuurlijk veel meer virus dan hele kleine druppeltjes, domweg door hun grootte.
We kennen een heleboel omstandigheden waaronder die druppels gevormd worden. Dat kan deels bij spraak. Bij schreeuwen is dat weer anders. Dat kan in bepaalde gevallen bij zang zijn. Maar we weten dat zeker bij bepaalde behandelingen in het ziekenhuis die aerosolen vrijkomen, waarbij die aerosolen ook consequenties hebben. Want los van de natuurkundige, fysische eigenschappen van aerosolen, waar een heleboel mensen een mening over hebben, is de algemene opvatting dat grote druppeltjes als een kogel in een parabool naar de grond gaan terwijl hele kleine druppels lang kunnen blijven hangen in ruimtes. Daar is iedereen het over eens. Het OMT is ook volledig van die studies overtuigd. Maar de vraag bij dit specifieke virus is natuurlijk: wat is nou de toege- voegde waarde van het type aerosol dat vrijkomt – grote versus grote en kleine versus kleine druppeltjes – voor de overdracht van het virus?
Laten we een paar voorbeelden nemen van virussen waarvan we weten dat ze via die aerogene verspreiding, dus via minuscule druppeltjes, plaatsvinden. Dat zijn bijvoorbeeld pokken. Dat hebben we gelukkig niet meer. Andere voorbeelden zijn waterpokken en mazelen. Daarvan weten we dat, als een persoon het heeft in een ruimte als deze, zelfs als hij al weg is, talloze personen in deze ruimte besmet raken. Is dat een kenmerk dat we bij COVID-19 terugzien? Nee, dat zien we niet terug bij COVID-19. Hoe verplegen we onze patiënten in het ziekenhuis, waar toch patiënten liggen die ziek zijn en die veel druppels verspreiden? Die verplegen we tegenwoordig in eenpersoonskamers, waarbij er niet eens altijd sprake hoeft te zijn van een sluis. Dat kunnen we doen, omdat we weten dat het in de praktijk via die grote druppels gaat. Als het via kleine druppels zou gaan, dan zou dat betekend hebben dat alle ziekenhuizen die patiënten hebben behandeld in eenpersoonskamers – dat zijn bijna alle ziekenhuizen in Nederland – hele grote zogenaamde nosocomiale ziekenhuisuitbraken zouden hebben gehad, en die hebben we niet gezien.
Ik noem een ander voorbeeld. Wat heeft dan gewerkt? We hebben nu net – dat citeerde u gelukkig – laten zien dat de COVID-19-infectiedruk in Nederland geweldig is afgenomen. Met andere woorden, we zijn er blijkbaar in geslaagd om de infecties terug te brengen. Hoe hebben we dat gedaan? Dat hebben we gedaan door met name de anderhalvemeter- maatregel in ere te zetten en te houden, wetende dat we daarmee de overdracht door de grotere druppels – maar zeker niet de aerogene verspreiding – tegengaan. Is dat dan succesvol gebleken? Ik denk dat u aan de grafieken heeft kunnen zien hoe succesvol dat was. Ook daarvoor geldt dat, als aerogene besmetting de hoofdmoot was geweest, we dan niet naar deze curves hadden gekeken, want dan was het gewoon doorgegaan. Zo kan ik u talloze voorbeelden noemen.
Het is geen zwart-witverhaal. Dat wil ik hier ook niet beweren. Het is niet zo dat wij zeggen dat er nooit aerogene verspreiding kan zijn. Dat kan er wel zeker zijn. Daar houden we ook rekening mee bij allerlei handelingen in het ziekenhuis waarvan we weten dat die tot aerogene verspreiding kunnen leiden. Dan handelen we aldus, met de maskers en eventueel met aparte kamers. We weten dat we daarmee die infectie ook kunnen beperken. Door alle experts binnen het OMT is natuurlijk uitvoerig bediscussieerd wat het belang van aerogene verspreiding in de publieke ruimtes in Nederland is. Maar hoe je het ook wendt of keert, we moeten gewoon constateren dat wij het niet zien en dat het dus zeer gering is, als het al een rol speelt, en dat de maatregelen gericht op contactinfecties en druppelinfecties via de grotere druppels succesvol zijn gebleken. Misschien ten slotte nog het volgende. Ik zei al dat, als infecties echt aerogeen verspreiden, zich dat natuurlijk als eerste uit in het zogenaamde reproductiegetal, waar we het vaak over hebben gehad. We weten dat we voor mazelen, voor waterpokken en voor pokken, zonder interventies geen reproductiegetal van 2 tot 3 vinden. Nee, dan is het tegen de 20 aan. Dat hebben we ook niet gezien in de situatie dat er nog helemaal geen interventies werden gedaan. Ook het feit dat we een heleboel familie- clusters kennen waarbij lang niet iedereen in de familie besmet raakt, pleit tegen een belangrijke rol voor aerogene verspreiding. Dit is uitvoerig bediscussieerd in het OMT. In het OMT is daar verder geen hoogoplopend wetenschappelijk discours over. Daar zijn we het over eens. Dat vind je ook terug in de stukken die we daarover geschreven hebben. Het enige wat nog volgt, is een algemeen stuk over ventilatie. Dat komt binnenkort beschikbaar.
Bron:
https://www.tweedekamer.n...update%20coronavirus.docx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:48:
[...]
Alleen het afstand houden is geen advies, dat is het enige wat ze kunnen bestraffen. De rest is advies, want dat kunnen ze niet hard maken.
Dat ze het niet hard kunnen maken betekent dat ze er niet op kunnen handhaven. Maar naar mijn idee is het wel een regel en geen vrijblijvend advies.

Maar laten we niet verzanden in hoe we het noemen, als iedereen de 4 belangrijkste maatregelen netjes opvolgt dan gaat het een stuk beter met Nederland over een week.

Als ik overigens dit lees: https://www.rijksoverheid...virus/gezondheidsadviezen dan is het niet zo vrijblijvend als er hier geroepen wordt. Er staan duidelijk regels, adviezen en dringende adviezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 09-10-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
https://eenvandaag.avrotr...k-langer-of-sluit-horeca/

Ik heb een ander idee: ontmantel het redteam.
Horeca dicht voor een week lost niks op, en de herfstvakantie een week langer ook niet.
Als je echt resultaten wil zal je alles langer dicht moeten doen, maar dan gaat het MKB echt naar de klote.
En lopen de achterstanden op school nog verder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Dat ze het niet hard kunnen maken betekent dat ze er niet op kunnen handhaven. Maar naar mijn idee is het wel een regel en geen vrijblijvend advies.

Maar laten we niet verzanden in hoe we het noemen, als iedereen de 4 belangrijkste maatregelen netjes opvolgt dan gaat het een stuk beter met Nederland over een week.
In andere landen zijn de regels een stuk strenger en lopen de besmettingen ook (vrij) hard op. Misschien zijn deze 4 basis regels niet afdoende om het virus genoeg af te remmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
souljah1h schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

In andere landen zijn de regels een stuk strenger en lopen de besmettingen ook (vrij) hard op. Misschien zijn deze 4 basis regels niet afdoende?
Als iedereen ze strikt zou opvolgen, dan is het voldoende.

Op dit moment doet niet iedereen dat en zijn er dus aanvullende regels in werking. Deze zullen naar gelang de situatie verlicht of verzwaard worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:54:
https://eenvandaag.avrotr...k-langer-of-sluit-horeca/

Horeca dicht voor een week lost niks op, en de herfstvakantie een week langer ook niet.
Als je echt resultaten wil zal je alles langer dicht moeten doen, maar dan gaat het MKB echt naar de klote.
En lopen de achterstanden op school nog verder op.
Och, het tegengeluid is niet onaardig. Maar tis veel klagen en weinig oplossingen aandragen. Hoewel die langere herfstvakantie op zich nieteens een gek idee is misschien. Maar dan moet natuurlijk iedereen met vakantie naar Kreta, dus zijn we weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Als iedereen ze strikt zou opvolgen, dan is het voldoende.

Op dit moment doet niet iedereen dat en zijn er dus aanvullende regels in werking. Deze zullen naar gelang de situatie verlicht of verzwaard worden.
Dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom in landen met zware en harde maatregelen de aantallen ook hard oplopen. Dan zou het juist geen zin hebben om de maatregelen te verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:45
@CMD-Snake Ik vind dat echt te makkelijk. Als een van de meest welvarende landen in de wereld, met een stabiel en betrouwbaar politiek en publiek bestel zou je niet verwachte dat we dusdanig door het ijs zakken.

Je kan echt niet zeggen dat we dit niet zagen aankomen, je kan ook echt niet zeggen dat we dit niet anders hadden kunnen aanvliegen.

Bij mijn werkgever wisten we in april al dat we nog tot diep in 2021 thuis moeten werken en we moesten daarvoor plannen indienen. Ik vraag me zelfs af of we nog wel helemaal terug gaan aangezien er sommige dingen eigenlijk veel soepeler lopen.

Dus waarom was dit niet de boodschap in april? Blijf transparant en herhaal dat we tot diep in 2021 in de poep zitten... en ga niet als een soort YOLO idioot het land meteen weer van het slot gooien in juni (wat een faal.... wat een faal...).

Net zoals al die ZZPers en zelfstandigen... je kan het vooruit schuiven, maar er moet een oplossing komen en dat gaat een bak geld kosten. Wees daarover eerlijk en kaart dat aan bij de EU in plaats van als een betweter met een vinger te gaan zwaaien over budgetten. We mogen op onze knietjes gaan dat andere landen ons nog willen helpen na dat morele theater.

Want laten we wel wezen, als er iets is wat we nu moeten loslaten is het het idee dat we vooral geen schulden moeten maken... dit is echt een geval waarin als we nog een beetje een leuk toekomst perspectief willen maken voor de jongere generaties we nu de boedel moeten redden en daarna maar eens als EU overleggen hoe we dat wegmoffelen (ja dat kan, ook zonder hyperinflatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:59:
[...]
Dat is natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom in landen met zware en harde maatregelen de aantallen ook hard oplopen. Dan zou het juist geen zin hebben om de maatregelen te verzwaren.
Wij zijn toch echt wel een heel erge outlier... we hebben meer besmettingen dan Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
roffeltjes schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:03:
[...]

Wij zijn toch echt wel een heel erge outlier... we hebben meer besmettingen dan Duitsland.
Nog wel. Maar in Duitsland is het nu ook hard aan het oplopen. Straks halen ze ons nog in >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24

De Nelis

en anders maar niet...

roffeltjes schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:01:
@CMD-Snake Ik vind dat echt te makkelijk. Als een van de meest welvarende landen in de wereld, met een stabiel en betrouwbaar politiek en publiek bestel zou je niet verwachte dat we dusdanig door het ijs zakken.

Je kan echt niet zeggen dat we dit niet zagen aankomen, je kan ook echt niet zeggen dat we dit niet anders hadden kunnen aanvliegen.

Bij mijn werkgever wisten we in april al dat we nog tot diep in 2021 thuis moeten werken en we moesten daarvoor plannen indienen. Ik vraag me zelfs af of we nog wel helemaal terug gaan aangezien er sommige dingen eigenlijk veel soepeler lopen.

Dus waarom was dit niet de boodschap in april? Blijf transparant en herhaal dat we tot diep in 2021 in de poep zitten... en ga niet als een soort YOLO idioot het land meteen weer van het slot gooien in juni (wat een faal.... wat een faal...).
Dit, maar ja ze weten dat mensen huilie huilie gaan doen, dus 'vertroetelen' door het per week te gaan bekijken en zo het 'beleid' aanpassen. Gewoon eenduidig en concreet zijn had inderdaad minder gezeik gebracht en men weet waar hij/zij aan toe is.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net zoals al die ZZPers en zelfstandigen... je kan het vooruit schuiven, maar er moet een oplossing komen en dat gaat een bak geld kosten. Wees daarover eerlijk en kaart dat aan bij de EU in plaats van als een betweter met een vinger te gaan zwaaien over budgetten. We mogen op onze knietjes gaan dat andere landen ons nog willen helpen na dat morele theater.

Want laten we wel wezen, als er iets is wat we nu moeten loslaten is het het idee dat we vooral geen schulden moeten maken... dit is echt een geval waarin als we nog een beetje een leuk toekomst perspectief willen maken voor de jongere generaties we nu de boedel moeten redden en daarna maar eens als EU overleggen hoe we dat wegmoffelen (ja dat kan, ook zonder hyperinflatie).
Dit niet alleen. Terwijl landen in Zuid Europa geld weggeven, zit Nederland te kijken hoe je op nationaal niveau zo veel mogelijk kosten kan besparen, om zo het weggeven van Zuid-Europa te kunnen financieren.

Net zoals met de reisadviezen, de maatregelen, voorraden van medische apparatuur: ontbreekt het ook hier weer van één Europa.

Nederlanders denken dat we op een of andere gouden troon zitten en heel goed zijn in economie. Maar waar we de vorige crisis onze economie een flinke klap hebben gegeven door te bezuinigen, gaan we dat nu weer doen door te zuinig te zijn.

We zitten weer elke euro om te draaien: minimale inzet GGD's , minimale inkoop medische middelen, minimale inkoop test, minimale financiële bijstand voor ZZP'ers, etc.

Terwijl nu juist de tijd is om mensen te helpen en niet iedere euro vijf keer om te draaien, zodat we uiteindelijk de economie draaiende kunnen houden op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
mesa57 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

Nog wel. Maar in Duitsland is het nu ook hard aan het oplopen. Straks halen ze ons nog in >:)
Volgens mij heeft Duitsland 5x zoveel inwoners, dus alleen al dat we in absolute aantallen boven Duitsland zitten geeft al aan hoe gigantisch het verschil is.

En ja, ik wil er wel wat op zetten dat Duitsland het veel beter gaat doen... we zijn namelijk al te laat om het om te buigen. Duitsland heeft nog fors meer tijd voordat ze op onze getallen zitten.. en Duitsland is niet een land wat dat zomaar laat gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:54:
Het Red Team zegt altijd constructief bezig te zijn, maar het lijkt eerder tegenovergesteld. Zodra het RIVM wat zegt beweren zij iets anders op social media en aan tafel bij de talkshows. Zij zijn net zo schuldig aan de verwarring die er ontstaan is door hun aanpak om hun zo te verkondigen.
Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:52:

Als ik overigens dit lees: https://www.rijksoverheid...virus/gezondheidsadviezen dan is het niet zo vrijblijvend als er hier geroepen wordt. Er staan duidelijk regels, adviezen en dringende adviezen.
Een dringend advies blijft een advies. Hoe wil je daarop handhaven? Je kan niet bij iedereen de politie langs sturen om te kijken of ze hun handen wel wassen.
De versoepelingen kwam niet alleen vanwege dalende besmettingen, maar ook door maatschappelijke druk. Je merkte dat zoveel maanden zonder uitlaatkleppen de spanningen opliepen in de maatschappij, de lontjes werden overal korter. Het kabinet zag dat ook en vermoedde dat het niet een houdbare situatie was.
Wees daarover eerlijk en kaart dat aan bij de EU in plaats van als een betweter met een vinger te gaan zwaaien over budgetten. We mogen op onze knietjes gaan dat andere landen ons nog willen helpen na dat morele theater.
Het gedoe bij de EU was dat andere landen geld kunnen lenen op basis van de kredietwaardigheid van de EU als geheel, met als risico dat bij betalingsproblemen de overige landen dat moeten helpen oplossen. Dat wringt nogal, zeker als je bedenkt dat de landen die deze regeling nodig hadden niet de financieel verstandigste landen waren in het verleden. Wij moeten de gulheid van de Zuid-Europese landen richting hun inwoners bij elkaar sparen op deze manier.
We lenen al 50 miljard bij als Nederland in dit jaar. En dat zal nog wel oplopen. Dus dit klopt simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledog
Adlermann schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

De conclusies zijn minder sterkt als een groot deel van de besmettingen, vooral bij jongeren, structureel buiten beeld valt.

De beperkte airborne-component kan door de anderhalve meter maatregelen een onevenredig grote rol hebben gespeeld bij de super spreading events die vorige maand hebben bijgedragen aan het verlies van controle op het virus.

Misschien helpt het reduceren van aerosole verspreiding juist genoeg om het aantal super spreading events voldoende te verminderen opdat BCO nog mogelijk is en de R onder de 1 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
roffeltjes schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Volgens mij heeft Duitsland 5x zoveel inwoners, dus alleen al dat we in absolute aantallen boven Duitsland zitten geeft al aan hoe gigantisch het verschil is.
China heeft 100 keer zoveel inwoners, en ook daar zitten we in absolute aantallen ver boven. En dat ondanks dat we 3 maanden vantevoren gewaarschuwd werden...
Ik hoorde vanmorgen op BNR dat de WHO landen aanraadt om te kijken hoe landen als China de coronacrisis hebben aangepakt.

Het is ook jammer dat de hele handhaving de afgelopen maanden is opgegeven. Juist toen had er gehandhaafd moeten worden op afstand houden, maar het kabinet doet elke keer pas iets als het te laat is.
Ze lijken maar niet te begrijpen dat het niet uitmaakt of de verdubbeling van 10 naar 20 gevallen per dag gaat, of van 1000 naar 2000. Beide mogelijkheden hebben hetzelfde effect op het versnellen van de tweede golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

De Spaanse regering heeft de noodtoestand uitgeroepen voor Madrid. De regering komt met het besluit vanwege het snel oplopende aantal coronabesmettingen in de regio. Het houdt in dat Madrid vanaf 15.00 uur wordt afgesloten.

Een van de redenen van het abrupte afsluiten is dat de regering wil voorkomen dat er een uittocht vanuit de stad op gang komt. Maandag is de nationale feestdag El Pilar. Die wordt traditioneel massaal aangegrepen voor bezoeken aan buitenhuizen en stranden. De regering is bang dat zo nieuwe coronabrandhaarden ontstaan.

De noodtoestand blijft in elk geval 15 dagen van kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RemcoDelft schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:18:
[...]

China heeft 100 keer zoveel inwoners, en ook daar zitten we in absolute aantallen ver boven. En dat ondanks dat we 3 maanden vantevoren gewaarschuwd werden...
Ik hoorde vanmorgen op BNR dat de WHO landen aanraadt om te kijken hoe landen als China de coronacrisis hebben aangepakt.

Het is ook jammer dat de hele handhaving de afgelopen maanden is opgegeven. Juist toen had er gehandhaafd moeten worden op afstand houden, maar het kabinet doet elke keer pas iets als het te laat is.
Ze lijken maar niet te begrijpen dat het niet uitmaakt of de verdubbeling van 10 naar 20 gevallen per dag gaat, of van 1000 naar 2000. Beide mogelijkheden hebben hetzelfde effect op het versnellen van de tweede golf.
Nouja, China... Vraag me nog steeds af hoeveel van die verhalen je moet geloven...

En die handhaving; dit hakt er ook bij de politie vreselijk hard in. Ze liepen daar al op hun laatste benen voordat corona hier nog een schepje bovenop deed. Tel daar uitval in de eigen organisatie (door ziekte, maar ook door quarantaine) bovenop, en wat relletjes en protesten, en die zijn ook echt niet te benijden.

Ga dan maar eens 180 PV's zitten tikken omdat er een stel idioten nog een bruiloftsfeest geeft 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
CMD-Snake schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

Het gedoe bij de EU was dat andere landen geld kunnen lenen op basis van de kredietwaardigheid van de EU als geheel, met als risico dat bij betalingsproblemen de overige landen dat moeten helpen oplossen. Dat wringt nogal, zeker als je bedenkt dat de landen die deze regeling nodig hadden niet de financieel verstandigste landen waren in het verleden. Wij moeten de gulheid van de Zuid-Europese landen richting hun inwoners bij elkaar sparen op deze manier.
Ahhhh de PIGGS mythe.

- Laten we vooral zwijgen over de geweldige concurentie positie die de rijkere landen hebben vanwege de koersdrukkende werking van de armere landen, want dan blijkt het morele vingertje hel erg te stinken.
- Laten we vooral niet verklappen dat steun naar het zuiden vooral steun aan onszelf is (bilateraal hulp verlenen), want dan kunnen we niet lekker xenofoob gaan bashen over die onverantwoordelijke zuiderlingen.

Dit bedoel ik nou met moraal riddertje spelen terwijl we dondersgoed weten dat we zelf achter de schermen profiteren van de situatie.

Anders gesteld; alsof de Nederlandse welvaart zonder de EU groter zou zijn ;w

Of om je maar eens fijntjes me de neus op de feiten te drukken:

https://www.google.com/pu...oup&hl=nl&dl=nl&ind=false

Blijkbaar waren we voor de kredietcrisis grotere potverteerders dan die spilzieke spanjolen... alleen is dat niet een verhaal wat wij als Nederlanders graag willen horen, we hebben het liever over hoe zij "op onze kosten geld weggeven".
.
We lenen al 50 miljard bij als Nederland in dit jaar. En dat zal nog wel oplopen. Dus dit klopt simpelweg niet.
Wat klopt niet?

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 09-10-2020 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Door in het begin alles te verzwijgen en artsen die ons waarschuwde monddood te maken?

Ik raad je aan deze oude aflevering te kijken om een moment dat je de WHO nog serieus neemt met positieve berichten over China:
YouTube: China & World Health Organization | Zondag met Lubach (S11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43
roffeltjes schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

En ja, ik wil er wel wat op zetten dat Duitsland het veel beter gaat doen... we zijn namelijk al te laat om het om te buigen. Duitsland heeft nog fors meer tijd voordat ze op onze getallen zitten.. en Duitsland is niet een land wat dat zomaar laat gebeuren.
Op de nürburgring dit weekend 20.000 bezoekers. Ik ben benieuwd...
Verder is vergelijken met heel veel andere landen gewoon ook lariekoek omdat we in NL een veel grotere bevolkingsdichtheid hebben, en dus eenvoudigere grootschalige verspreiding.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Zonder concrete voorbeelden is daar weinig over te zeggen.

Ik weet enkel dat in Duitsland de regels anders zijn, beter opgevolgd worden en ze het zowel in maart als nu beter doen dan Nederland.

Maar er zijn zoveel verschillen tussen de landen dat serieus vergelijken eigenlijk geen doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
GAIAjohan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Verder is vergelijken met heel veel andere landen gewoon ook lariekoek omdat we in NL een veel grotere bevolkingsdichtheid hebben, en dus eenvoudigere grootschalige verspreiding.
Lariekoek? Dat Nederland momenteel het slechtste jongetje van de klas is komt waarschijnlijk omdat er zoveel mensen hier zijn die denken dat ze het allemaal beter weten.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
Tja,wij hebben ook geen Cristian Drosten en Angela Merkel ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:11:
[...]
Dus iemand die 2 keer modaal verdiende als ZZP'er moet tot 2 jaar lang van zijn TOZO gaan leven Hoe zie je dat voor je? Moet het huis verkopen, of kan de huur niet meer betalen, wat dan?
Het ging hier specifiek om die paar weken quarantaine die niet zouden kunnen, want geen inkomen, dat is dus prima afgedekt. En als je normaal 2x modaal verdient en ook 2x modaal uit weet te geven, dan is en was dat inderdaad "ondernemersrisico", met of zonder corona in de lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

[...]

Ze lijken goed afstand te houden. Was wel beetje mistig.. Dus misschien niet goed te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
En dat ondanks dat we 3 maanden vantevoren gewaarschuwd werden...
In China werd pas op 8 februari 2020 duidelijk wat er aan de hand was en werd SARS-CoV-2 als veroorzaker van de longontstekingen vastgesteld (bron: Wikipedia: Coronacrisis in China).
In Nederland werd op 27 februari 2020 de eerste patiënt vastgesteld (bron: Wikipedia: Coronacrisis in Nederland).

Ik zou die 19 dagen niet als '3 maanden' classificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

Zonder concrete voorbeelden is daar weinig over te zeggen.

Ik weet enkel dat in Duitsland de regels anders zijn, beter opgevolgd worden en ze het zowel in maart als nu beter doen dan Nederland.

Maar er zijn zoveel verschillen tussen de landen dat serieus vergelijken eigenlijk geen doen is.
Maar dat is ook het hele probleem.
Elk land hanteert zijn eigen manier van tellen.
Wat in Nederland positief geteld wordt, hoeft in Duitsland niet positief te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Ik weet niet of je wel eens in Hamburg/Berlijn/ München komt? En dan heb je meteen een aantal inwoners wat overeenkomt met de randstad. (Dan gaan we Frankfurt, Aken, Keulen etc niet eens meetellen). Dat wij in absolute aantallen meer infecties hebben dan de Duitsers is echt niet zomaar te verklaren aan de bevolkinsgdichtheid.

Of zoals het Parool aangeeft (incognito venster ivm paywall)

https://www.parool.nl/ned...eter-werkt-niet~b570ddb0/
Een verklaring die soms wordt geopperd is dat we zo’n beetje het dichtstbevolkte land van Europa zijn. Dan kom je elkaar vaker tegen, is de gedachte, en is de kans op besmetting groter. Dat idee wordt ondersteund door grote uitbraken in bijvoorbeeld New York en Madrid.

Toch bestaat voor dit vermoeden geen wetenschappelijke onderbouwing. De Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health onderzocht de cijfers van 913 Amerikaanse regio’s en ontdekte dat de mate waarin corona toeslaat niets te maken heeft met de bevolkingsdichtheid. Ook in Nederland vonden onderzoekers (op basis van cijfers uit de eerste golf) geen duidelijk verband.

Ruimte genoeg
Ger Rijkers, immunoloog aan Roosevelt University College, is daar niet verbaasd over. “We wonen in een dichtbevolkt land, inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat je geen afstand kunt houden. Ook hier is ruimte genoeg.”

Het RIVM en de GGD melden dat binnenshuis de meeste besmettingen plaatsvinden. Wonen we in Nederland dan dichter op elkaar? Nee. Volgens cijfers van Eurostat wonen Nederlanders naar verhouding heel weinig in ‘overbezette’ woningen (4,1 procent van de bevolking). In Italië bijvoorbeeld is dat bijna 30 procent. De gemiddelde omvang van Nederlandse huishoudens (2,3 personen) ligt iets onder het EU-gemiddelde, en bijna nergens wonen zo weinig mensen in flatjes.

Het lijkt er dus op dat we onze leefsituatie niet de schuld kunnen geven. Hebben we in Nederland dan misschien een besmettelijker variant van het virus te pakken? Nee, zegt Rijkers. “Er is niets wat daarop duidt.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Je ziet dat het niet overal in Nederland mis gaat. Juist de dunbevolkte gebieden komen er nog prima uit. En dat is wel vergelijkbaar met andere landen, je ziet overal dat steden waar het druk is het aantal besmettingen hoger is.

Niet gek ook, de gemiddelde boer in Groningen zal een stuk minder contacten hebben dan een student in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Wat in Nederland positief geteld wordt, hoeft in Duitsland niet positief te zijn.
Alle landen verschillen dag en nacht. Niet alleen het tellen, ook in opnames. Wij nemen minder snel een bejaarde op de IC op dan Italië om maar wat te noemen.

Ik kan geen getal noemen wat je zou kunnen gebruiken om landen te vergelijken. Op elk getal is iets aan te merken, niets is objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Je ziet dat het niet overal in Nederland mis gaat. Juist de dunbevolkte gebieden komen er nog prima uit. En dat is wel vergelijkbaar met andere landen, je ziet overal dat steden waar het druk is het aantal besmettingen hoger is.

Niet gek ook, de gemiddelde boer in Groningen zal een stuk minder contacten hebben dan een student in Amsterdam.
Dat kan je op basis van de cijfers niet zomaar stellen. Amsterdam was in de eerste gevolg relatief veilig.

Ja er was NY, maar waarom Boston niet? Philladelphia (over supercompact gesproken)/ Waarom gaat het in Miami niet helemaal mis?

Er is zonder twijfel een correlatie met bevolkingsdichtheid en infectie verspreiding, maar het is niet een onvermijdelijke uitkomst, dat weten we ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
HereIsTom schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Lariekoek? Dat Nederland momenteel het slechtste jongetje van de klas is komt waarschijnlijk omdat er zoveel mensen hier zijn die denken dat ze het allemaal beter weten.
Je kunt simpelweg niet vergelijken als er:
A. Verschillen zijn in bevolkingsdichtheid
Simpelweg is de kans op besmetting veel groter in de randstad dan als je in Noord Finland woont. Lijkt me logisch.

Of
B. Verschillen zijn in leeftijd tussen landen
RTL dat gister noemde dat Afrika het super doet.
- in Afrika is de gemiddelde leeftijd best een slag lager dan in Europa, dus ook minder ernstige gevallen..
-In Afrika wonen ouderen niet samengepakt in een bejaardenhuis.

Als Nederland en Duitsland hetzelfde aantal besmettingen per miljoen inwoners zouden hebben, zou Duitsland het veel slechter doen vanwege de lagere bevolkingsdichtheid.
Daarom is vergelijken per X inwoners ook een scheve manier. Echter, ook geeft een hoge bevolkingsdichtheid en grotere kans om helemaal uit de klauwen te lopen.

Aantal besmettingen is ook niet boeiend als je niet weet waarmee je vergelijkt. "Aantal doden in de VS hoogste van de wereld" is ook zo'n holle frase. Absoluut wel, maar het is niet logisch om het aantal doden in de VS direct tegenover IJsland te zetten, om maar wat te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Dit niet alleen. Terwijl landen in Zuid Europa geld weggeven, zit Nederland te kijken hoe je op nationaal niveau zo veel mogelijk kosten kan besparen, om zo het weggeven van Zuid-Europa te kunnen financieren.

Net zoals met de reisadviezen, de maatregelen, voorraden van medische apparatuur: ontbreekt het ook hier weer van één Europa.

Nederlanders denken dat we op een of andere gouden troon zitten en heel goed zijn in economie. Maar waar we de vorige crisis onze economie een flinke klap hebben gegeven door te bezuinigen, gaan we dat nu weer doen door te zuinig te zijn.

We zitten weer elke euro om te draaien: minimale inzet GGD's , minimale inkoop medische middelen, minimale inkoop test, minimale financiële bijstand voor ZZP'ers, etc.

Terwijl nu juist de tijd is om mensen te helpen en niet iedere euro vijf keer om te draaien, zodat we uiteindelijk de economie draaiende kunnen houden op de lange termijn.
Als je dit al aan zag komen, waarom is je partner dan nog steeds ZZP? Wel de gouden bergen als het goed gaat, maar als het minder gaat ben je meteen de lul ja. Dat kennen we nog uit de bankencrisis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
roffeltjes schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Ik weet niet of je wel eens in Hamburg/Berlijn/ München komt? En dan heb je meteen een aantal inwoners wat overeenkomt met de randstad. (Dan gaan we Frankfurt, Aken, Keulen etc niet eens meetellen). Dat wij in absolute aantallen meer infecties hebben dan de Duitsers is echt niet zomaar te verklaren aan de bevolkinsgdichtheid.
Maar is daar al net zo'n event geweest als in de Randstad? Wie weet dat het nú nog goed lijkt daar, maar het hoeft maar 1x fout te gaan, en de industriële regio's in Duitsland kunnen ook heel snel in de shit zitten. Zie ook Tsjechië

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Als je dit al aan zag komen, waarom is je partner dan nog steeds ZZP? Wel de gouden bergen als het goed gaat, maar als het minder gaat ben je meteen de lul ja. Dat kennen we nog uit de bankencrisis. :P
Als je in de post werkt en dan ontslagen wordt om vervolgens als ZZP weer te worden ingehuurd, is er niet echt sprake van gouden bergen hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
roffeltjes schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:43:
[...]

Dat kan je op basis van de cijfers niet zomaar stellen. Amsterdam was in de eerste gevolg relatief veilig.

Ja er was NY, maar waarom Boston niet? Philladelphia (over supercompact gesproken)/ Waarom gaat het in Miami niet helemaal mis?

Er is zonder twijfel een correlatie met bevolkingsdichtheid en infectie verspreiding, maar het is niet een onvermijdelijke uitkomst, dat weten we ook.
Wellicht was ik niet duidelijk genoeg, het is niet enkel te wijten aan drukte. Zoals je terecht opmerkt is er een correlatie, maar is het niet het enige punt.

De vraag is ook wat er in bepaalde steden te doen is, hoeveel reizigers je inkomend hebt, etc.
Zo is het in Nederland in sommige badplaatsen druk geweest, maar zijn het geen brandhaarden geworden. Simpelweg omdat de attractie buiten was (het strand) waar ruimte en buitenlucht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Aangezien er ook Nederlandse testen in Duitse labs gedaan worden is dit niet mogelijk?

Een positieve PCR test in Nederland is hetzelfde als een positieve PCR test in Duitsland.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Dat is een beetje erg kort door de bocht. Als je in de afgelopen je baan hebt verloren dan kom je niet meer aan de bak, alleen nog als flexwerker cq zzp er. Die verdienen echt geen gouden bergen. Dat handjevol dat het wel doet is leuk maar met de drie miljoen flexwerkers/ZZPers/0 uren contracters in NL is de zekerheid een stuk minder geworden

Tegenwoordig is alles boven de 40 te oud om nog in dienst te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Zo kan 't ook:

De Spaanse regering heeft de noodtoestand uitgeroepen voor Madrid. De regering komt met het besluit vanwege het snel oplopende aantal coronabesmettingen in de regio. Het houdt in dat Madrid vanaf 15.00 uur wordt afgesloten.

Bron: NOS livefeed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Indoubt schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Dat is een beetje erg kort door de bocht. Als je in de afgelopen je baan hebt verloren dan kom je niet meer aan de bak, alleen nog als flexwerker cq zzp er. Die verdienen echt geen gouden bergen. Dat handjevol dat het wel doet is leuk maar met de drie miljoen flexwerkers/ZZPers/0 uren contracters in NL is de zekerheid een stuk minder geworden

Tegenwoordig is alles boven de 40 te oud om nog in dienst te nemen
Tja, ook weer doorgeslagen liberalisme / VVD visie. Ik neem het mensen niet kwalijk, maar het is aan de andere kant ook ondernemers risico. Dat mensen vervolgens met klachten toch in groepen mensen gaan werken omdat ze ZZP zijn is natuurlijk een enorm probleem en ronduit asociaal.

Neemt niet weg dat ik het wel met die mensen die half gedwongen ZZP zijn geworden zoals inderdaad in de post het enorm te doen heb. Gelukkig worden die schijn zzp constructies meer en meer afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:47:
[...]

Als je in de post werkt en dan ontslagen wordt om vervolgens als ZZP weer te worden ingehuurd, is er niet echt sprake van gouden bergen hoor. ;)
Beetje chargeren. Want het ligt bij de persoon waar ik op reageerde aan iedereen behalve aan hen zelf. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:05:
Zo kan 't ook:

Dat is in reactie op:
https://www.telegraaf.nl/...n-strijd-met-grondrechten

Dat gaat hier in NL vast ook de handen op elkaar krijgen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Geert1976 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:05:
Zo kan 't ook:

Dat heb ik inderdaad ook gelezen. Men wil voorkomen dat grote aantallen Madrilenen naar buiten de stad gaan en daar mogelijk andere regio's besmetten. Het zou om een "echte" lockdown gaan dus niemand de stad uit tenzij met een ontheffing (die dan waarschijnlijk niet eenvoudig te krijgen is)

Spanje heeft eerder al vrij stevige maatregelen gehad. Je mocht naar de supermarkt maar alleen om essentiele dingen te kopen. Ik ken mensen die een boete hebben gehad omdat de guardia civil had beoordeelt dat de boodschappen niet essentieel genoeg waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
GAIAjohan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Maar is daar al net zo'n event geweest als in de Randstad? Wie weet dat het nú nog goed lijkt daar, maar het hoeft maar 1x fout te gaan, en de industriële regio's in Duitsland kunnen ook heel snel in de shit zitten. Zie ook Tsjechië
Tsja.... gezien de absolute cijfers moet het nogal een event zijn. Bij ons zit de infectie geconcentreerd in de Randstad en dat alleen al is genoeg om in absolute cijfers Duitsland te overtreffen.

Ik geloof niet dat Duitsland het toevallig al het hele jaar zo goed doet en elke keer weer komen we uit op testen en traceren. Duitsers testen niet eens meer, als wel veel gerichter en hebben de contact tracering vooralsnog beter onder controle. Wij falen al voor de tweede keer op dit vlak.

Ik ben geen profeet, maar nogmaals, ik sluit direct een weddenschap af dat Duitsland het veel beter gaat doen dan Nederland. Wat dat betreft is Rutte toch helaas een faalhaas gebleken... teveel op zijn beloop gelaten in plaats van zich als vader figuur op te stellen en het land te vertellen dat lange tijd pijn gaat doen(zoals Merkel zo goed doet).

En dan heb je nog van die malloten als Grapperhaus die elke morele fundering wegnemen, hoe kan je zo'n blunder begaan in die positie??? Zelfs als hij was afgetreden was het kwaad al geschiedt.
Pagina: 1 ... 124 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic