Is het misschien niet meer gevoelsmatig dat vorige week meer mensen een mondkapje droegen? Ik zie meer niet dan wel, de mondkapjes zijn echt in de minderheid. Zou er geen percentages aan durven hangen verder.PatrickC schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:54:
Vanavond mijn wekelijkse supermarktbezoek en tot mijn verbazing droegen de meeste klanten (ik schat zo’n 75%) geen mondkapje. En dat terwijl vorige week, toen de maatregel nog maar net was aangekondigd, meer mensen een mondkapje droegen. En dan was het ook nog zo dat juist de mensen zonder mondkapje verschillende keren geen 1,5m afstand hielden en er zelfs eentje hoestend voorbij kwam. Tsja....
Mijn punt is dat Groepen scheiden best kan aangezien de risicogroep veel kleiner is dan wat jij zegt.MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:11:
[...]
Algemeen beschikbare cijfers, niks spannends aan.
Maar wat is je punt? Alsof daar makkelijk in te differentiëren is. En daarnaast, dit zijn slechts de bekende gevallen. Zullen er nog een hoop onder de radar blijven terwijl ze wel extra risico lopen.
Met die 100 miljard wat het nu kost hadden we 2 miljoen zwakkere kunnen helpen met van alles.
Dan hadden we dat geld niet hoeven geven aan 200000 extra werklozen en een berg failliete bedrijven.
[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 08-10-2020 23:29 ]
Op basis waarvan precies? Als je binnen 'risicogroepen' nog moet gaan scheiden is het einde zoek.Ernemmer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:25:
[...]
Mijn punt is dat Groepen scheiden best kan aangezien de risicogroep veel kleiner is dan wat jij zegt.
Kansloze exercitie.
Dit stokt al op de selectie, laat staan dat je het überhaupt kunt uitvoeren.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 23:30 ]
Ik had mijn post nog iets aangepast, er zou ongeveer 50000 euro per zwakkere uitgegeven kunnen worden om hem of haar te beschermen.MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:27:
[...]
Op basis waarvan precies? Als je binnen 'risicogroepen' nog moet gaan scheiden is het einde zoek.
Kansloze exercitie.
Het enige wat echt kansloos is, is van veel mensen hun baan, waardigheid en over een tijdje hun huis af te pakken.
[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 08-10-2020 23:34 ]
Ja, konden we alles maar in cijfers vatten. Zou mij ook beter uit komen. Maar vrees dat het nieteens een klein beetje praktisch uitvoerbaar is. Zeker niet als je 60+ en misschien zelfs 50+ moet gaan uitsluiten.Ernemmer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:30:
[...]
Ik had mijn post nog iets aangepast, er zou ongeveer 50000 euro per zwakkere uitgegeven kunnen worden om hem of haar te beschermen.
Het enige wat echt kansloos is, is van veel mensen hun baan, waardigheid en over een tijdje hun huis af te pakken.
Ik heb het eerder gezegd, maar het probleem wat ik nog steeds zie is dat er eigenlijk maar 1 goede manier is om de situatie onder controle te krijgen:
Over de mondkapjes is alles al gezegd, maar het risico bestaat dat het een dankbaar politiek middel wordt om de aandacht af te leiden van het falen bij het test en contact traceersysteem
Een tweede politiek probleem is de politieke verantwoordelijk, d.w.z. de politiek neemt niet zelf daadkrachtig beslissingen, maar laat beslissingen afhangen van in hoeverre er onder de bevolking inmiddels steun is voor maatregelen. Politiek gezien is dit meestal een veilig weg om je brede steun krijgt als er inmiddels brand is, maar het getuigd natuurlijk niet van een vooruitziende blik. Regeren is echter nog steeds vooruitzien.
- Een functionerend testsysteem om iedereen snel te kunnen testen.
- Een functionerende contact traceersysteem.
- En een bevolking die zich aan bovenstaande houdt en zich ook laat testen en zich laat isoleren. Zeker voor mensen die voor het virus risicovol gedrag hebben vertoond, d.w.z. mensen met horeca/toerisme of feestactiviteiten.
Over de mondkapjes is alles al gezegd, maar het risico bestaat dat het een dankbaar politiek middel wordt om de aandacht af te leiden van het falen bij het test en contact traceersysteem
Een tweede politiek probleem is de politieke verantwoordelijk, d.w.z. de politiek neemt niet zelf daadkrachtig beslissingen, maar laat beslissingen afhangen van in hoeverre er onder de bevolking inmiddels steun is voor maatregelen. Politiek gezien is dit meestal een veilig weg om je brede steun krijgt als er inmiddels brand is, maar het getuigd natuurlijk niet van een vooruitziende blik. Regeren is echter nog steeds vooruitzien.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Ik was gistermiddag even in de AH op het Gelderlandplein in Buitenveldert.CMD-Snake schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:03:
De bejaarden zijn wel dapper of wanhopig. Mijn lokale supermarkt had de koffieautomaat weer in ere hersteld en meteen zaten er bergen oudjes weer aan tafel gratis koffie te drinken. Ik heb het idee dat sommigen de hele dag daar blijven zitten zelfs.
Dat is zeg maar een openluchtbejaardentehuis.
Daar wonen (rijke) aziaten en (rijke) bejaarden met hier en daar een andere categorie.
-Mondkapjes? Misschien 10% buiten (de winkels) en op de vele terrasjes.
In de appie misschien 20%.
-1.5M? Eigenlijk nergens. terwijl aziaten en bejaarden toch wel zo'n beetje tot "de risicogroep" behoren.
Wel hebben ze bij die appie geld voor een karpoetsmedewerker.
Dat zie ik eigenlijk alleen daar en in Laren, Bussum,. duurdere wijken/steden.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Hier lokaal viel me een paar dagen geleden iets heel vreemds op. Bij de jumbo had meer dan de helft van de klanten er een op. Bij de plus 500 meter verderop minder dan 5%.CMD-Snake schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:19:
[...]
Is het misschien niet meer gevoelsmatig dat vorige week meer mensen een mondkapje droegen? Ik zie meer niet dan wel, de mondkapjes zijn echt in de minderheid. Zou er geen percentages aan durven hangen verder.
Dat is toch raar? Zelfde wijk, zelfde doelgroep
Bij het personeel was het gek genoeg andersom. Bij de jumbo niemand en bij de plus iedereen.
Tsja, dit is anders wel het bewijs dat het helemaal neit zo gek is om in geval van onraad toch maar die 15 miljoen vaccins in te slaan. Uiteraard waren er nu geen vaccins, maar stel je voor dat we aan de hand van de varkensgriep ervaringen niet hadden ingekochtShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:32:
[...
Waarschijnlijk moeten we dan weer gaan betalen.
Het is niet alleen een grote, maar ook vrij diverse groep.MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:36:
[...]
Ja, konden we alles maar in cijfers vatten. Zou mij ook beter uit komen. Maar vrees dat het nieteens een klein beetje praktisch uitvoerbaar is. Zeker niet als je 60+ en misschien zelfs 50+ moet gaan uitsluiten.
Volgens het RIVM gaat het o.a. om:
- Diabetes-patientien (1,2 miljoen)
- Hart-patienten (1,4 miljoen)
- Mensen met chronische luchtweg- of longproblemen
- Mensen met ernstig overgewicht
- Mensen met een leverziekte
- Mensen met een nierziekte (1,7 miljoen)
- Mensen met een verminderde weerstand
Dit is echt niet een kwestie van de deur van verpleeghuizen op slot draaien tot nader order (als je dat al humaan zou vinden natuurlijk).
[ Voor 7% gewijzigd door ultimateharry op 09-10-2020 07:41 ]
@ultimateharry dan vergeet je de ouderen zelfs nog. 50+? 60+? 70+? Dat loopt hard op.
@defiant ik mis 'de bevolking moet zich eens aan de basisregels gaan houden' in je betoog.
@defiant ik mis 'de bevolking moet zich eens aan de basisregels gaan houden' in je betoog.
80 mensen aangehouden bij illegale demonstratie Den Haag
...en gezien het feit dat men helemaal op elkaar zit is het waarschijnlijk een goed idee dat de agenten mondkapjes op hebben. Hopelijk worden die HTM-bussen grondig ontsmet na die demonstranten/wandelende toekomstige corona hotspot te hebben afgevoerd. En door het aantal grijze koppen op die foto's zie ik dat voor sommigen fout eindigen...
Verder is het toch wel opmerkelijk hoeveel vrije tijd sommige van onze landgenoten blijkbaar hebben om te demonstreren...
...en gezien het feit dat men helemaal op elkaar zit is het waarschijnlijk een goed idee dat de agenten mondkapjes op hebben. Hopelijk worden die HTM-bussen grondig ontsmet na die demonstranten/wandelende toekomstige corona hotspot te hebben afgevoerd. En door het aantal grijze koppen op die foto's zie ik dat voor sommigen fout eindigen...

Verder is het toch wel opmerkelijk hoeveel vrije tijd sommige van onze landgenoten blijkbaar hebben om te demonstreren...

[ Voor 11% gewijzigd door Amphiebietje op 09-10-2020 08:02 ]
Nee zeker, was meer een aanvulling op jouw post. Bedoelde meer dat het niet alleen om leeftijd gaat.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:00:
@ultimateharry dan vergeet je de ouderen zelfs nog. 50+? 60+? 70+? Dat loopt hard op.
@Amphiebietje en dat is al de vierde dag op rij

https://nos.nl/artikel/23...-deze-herfstvakantie.html
NOS.....waarom.....
Ik mag hopen dat de hele bevolking overal geweigerd wordt. Achteraf gezien hebben we die 2e golf te danken aan vakantiegangers, dan ga je toch met je domme kop niet weer lekker op vakantie?
NOS.....waarom.....
Ik mag hopen dat de hele bevolking overal geweigerd wordt. Achteraf gezien hebben we die 2e golf te danken aan vakantiegangers, dan ga je toch met je domme kop niet weer lekker op vakantie?
Onbenulligheid bij de (Vlaamse) huisarts:
"Maar dokter, het is geen corona hoor, ik heb dit elk jaar." Ik slaak een diepe zucht
Het zal hier niet anders zijn...
"Maar dokter, het is geen corona hoor, ik heb dit elk jaar." Ik slaak een diepe zucht
Mja, elk jaar ben ik in de wintermaanden vaak voor lange tijd stront en de stront verkouden.
Zal hiervoor op een moment wel een test voor moeten halen, maar dat haalt mijn verkoudheid niet weg, om de hoeveel tijd moet ik me laten testen? 1 keer per week(2?)/maand/kwartaal?
Ik werk als IT'r fulltime thuis, op het moment geen teamsport. Ga niet uit eten/stappen/dagjes uit.
Heel soms naar de winkel. Vrouw doet de boodschappen en werkt in de (jeugd)psychiatrie, waar inmiddels ook al 90% online wordt gedaan, behalve crisissen.
Opa's en Oma's (60-70) komen niet elke week op bezoek..
Ik zal vast niet de enige zijn die heel vaak/lang verkouden is, hoe ga je hier mee om? want ben driekwart van de winter/herfst maanden verkouden, dus symptomen.
Zal hiervoor op een moment wel een test voor moeten halen, maar dat haalt mijn verkoudheid niet weg, om de hoeveel tijd moet ik me laten testen? 1 keer per week(2?)/maand/kwartaal?
Ik werk als IT'r fulltime thuis, op het moment geen teamsport. Ga niet uit eten/stappen/dagjes uit.
Heel soms naar de winkel. Vrouw doet de boodschappen en werkt in de (jeugd)psychiatrie, waar inmiddels ook al 90% online wordt gedaan, behalve crisissen.
Ik zal vast niet de enige zijn die heel vaak/lang verkouden is, hoe ga je hier mee om? want ben driekwart van de winter/herfst maanden verkouden, dus symptomen.
Met m.i. hét verschil dat hier de nadruk wel ligt op de basismaatregelen. Wij geen 'bubbels' hebben. Alleen zijn bij ons de basismaatregelen voor sommige mensen vrij interpreteerbaar omdat wij blijkbaar 'intelligent' zijn.Amphiebietje schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:34:
Al vond ik het ook zeer opvallend dat ik van het consultatiebureau wel moest komen met de kleine, terwijl mijn vrouw die dag een coronatest kreeg.. (negatief)..
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Het lijkt mij verstandig om winkelend publiek zo veel mogelijk te spreiden. Nu moeten er meer mensen in minder tijd winkelen...Amphiebietje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:41:
[...]
Koopavonden zijn vaak juist een van de momenten waar het in winkels het rustigst is, in mijn ervaring.
Eerder een maatregel voor de bühne, van "Kijk eens, we doen wat!", terwijl de echt nuttige maatregelen ofwel er niet komen, ofwel een andere nuttige maatregel vervangen die vervolgens wordt geschrapt.
Personeel wordt kennelijk vrijgelaten om zelf de keuze te maken. Ik zie bij de supermarkten hier dat sommige personeelsleden wel en sommige niet, dus het is niet opgelegd lijkt mij.Yucon schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:08:
Hier lokaal viel me een paar dagen geleden iets heel vreemds op. Bij de jumbo had meer dan de helft van de klanten er een op. Bij de plus 500 meter verderop minder dan 5%.
Dat is toch raar? Zelfde wijk, zelfde doelgroep
Bij het personeel was het gek genoeg andersom. Bij de jumbo niemand en bij de plus iedereen.
En toch is het de politie die de demonstranten in die bus stopt. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om tijdens het vervoer ook de coronamaatregelen in acht te nemen.Amphiebietje schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:01:
Dat denk ik ook als wat klimaatwappies een kruispunt bezetten.Verder is het toch wel opmerkelijk hoeveel vrije tijd sommige van onze landgenoten blijkbaar hebben om te demonstreren...
Met de criteria om te testen dit voorjaar had ik elke week wel heen kunnen gaan met mijn hooikoorts. Dat was ook niezen en een loopneus. Ik ging niet heen. Nou had ik wel de goede hint van jeukende ogen, maar het stopte ook weer rond de tijd dat mijn hooikoorts over is.Amphiebietje schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:34:
Je ziet ook met het testen dat als je klachten te licht zijn je afgewimpeld wordt. Is meerderen in dit topic al overkomen.
Ik denk dus dat ik door alle maatregelen aan de dans ontspring. Natuurlijk heb ik een kuchje her en der, maar 'normaal' ben ik steevast 3 keer per jaar verkouden. Dan loop ik vooral gewoon te snotteren en zit het dicht. Sinds het begin van de crisis (toen ik zelf ziek was, vermoedelijk corona) niet meer echt ziek/verkouden geweest.Bloodclot schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:46:
Mja, elk jaar ben ik in de wintermaanden vaak voor lange tijd stront en de stront verkouden.
Iedereen blijft binnen Nederland. Ik zie het probleem niet.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:33:
NOS.....waarom.....
Die tweede golf hebben we voor een groot deel aan buitenlandse vakantiegangers te danken. Niet aan binnenlandse.
Wellicht zal je minder verkoudheid oppikken doordat je minder in contact hebt met anderen. Maar vervelend is het zeker.Bloodclot schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:46:
Ik vraag mij bovendien af of het een groot verschil maakt of de NOS wel of niet aandacht aan dat soort zaken geeft. Mensen gaan toch wel op zoek naar vakantiemogelijkheden.ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:54:
[...]
Iedereen blijft binnen Nederland. Ik zie het probleem niet.
Die tweede golf hebben we voor een groot deel aan buitenlandse vakantiegangers te danken. Niet aan binnenlandse.
Koopavonden beperken
Zijn ze het spoor daar helemaal bijster ofzo?
Ik doe juist 's avonds m'n boodschappen omdat het dan redelijk rustig is. Heerlijk. Tijdens de eerste lockdown waren de bouwmarkten bijvoorbeeld ook maar tot 18:00 uur open. Echt nooit begrepen want daardoor was het juist drukker op de piekmomenten.

Ik doe juist 's avonds m'n boodschappen omdat het dan redelijk rustig is. Heerlijk. Tijdens de eerste lockdown waren de bouwmarkten bijvoorbeeld ook maar tot 18:00 uur open. Echt nooit begrepen want daardoor was het juist drukker op de piekmomenten.
Do { Ping } while ( LOL )
Zou je denken, he? Ik heb precies hetzelfde probleem. Ondanks alle maatregelen ben ik toch weer verkouden.ultimateharry schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:01:
[...]
Wellicht zal je minder verkoudheid oppikken doordat je minder in contact hebt met anderen. Maar vervelend is het zeker.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal
Ik ben ex. jeugdastmapatient en allergisch voor (o.a.) ambrosia. Ik heb heel augustus en een stuk van september rondgelopen met hooikoortsklachten. Nou heb ik al Covid-19 gehad en de klachten zijn onvergelijkbaar, maar ergens zei een stemmetje toch: "Stel je voor dat je opnieuw geinfecteerd bent en het nu als een verkoudheid voelt, omdat het veel minder heftig is".Bloodclot schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:46:
Ik heb sowieso nog lange tijd klachten gehad na mijn infectie in het voorjaar. Zelfs nog bronchitis deze zomer (voor het eerst sinds mijn 15e ofzo weer bronchitis, vroeger had ik dat geregeld). Toen wel laten testen, gelukkig negatief. Als ik bij elk hoestje of klacht het afgelopen half jaar had moeten testen en thuisblijven, dan was ik niet buiten de deur geweest. Al met al ben ik nu een half jaar verder en eindelijk kan ik zeggen dat ik er geen lichamelijke gevolgen meer van ondervind en weer 100% longcapaciteit en conditie heb bij sporten.
(Ow, en ik loop sinds eind juli overal binnen in NL weer rond met een mondkapje, om een ander niet te besmetten)
[ Voor 3% gewijzigd door __fred__ op 09-10-2020 09:38 ]
Misschien geen zakdoekjes uit de prullenbak hergebruiken ;PTrinsec schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:14:
[...]
Zou je denken, he? Ik heb precies hetzelfde probleem. Ondanks alle maatregelen ben ik toch weer verkouden.Volgens mij heb ik geen contact met anderen nodig om verkouden te worden.
Maar ik snap hoe je je voel.t Ik heb daar normaal ook altijd last van. Maar ik doe echt heel erg m'n best, sinds februari niet echt meer verkouden en of griep gehad. (normaal 3xp er jaar een week 38,5,39 koorts met zware longklachten). Maar nu nog geen last van gehad.
Echter ik merk nu wel dat ik echt geestelijk wat moe begin te raken (alleenstaand). Maar ok, doorbikkelen it is.
Wil wel even de nuance aanbrengen dat supermarkten echt wel ruim open zullen blijven. Desalniettemin, koopavonden beperken lijkt me ook echt een heel slecht idee. Heb tijdens de hele crisis koopavonden juist als een rustig winkelmoment ervaren i.t.t. de middag of weekenden.Shadow_Agent schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:11:
Koopavonden beperkenZijn ze het spoor daar helemaal bijster ofzo?
![]()
![]()
Gezien het aantal boekingen niet.ed1703 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:08:
[...]
Ik vraag mij bovendien af of het een groot verschil maakt of de NOS wel of niet aandacht aan dat soort zaken geeft. Mensen gaan toch wel op zoek naar vakantiemogelijkheden.
Geheel in lijn met de maatregelen van vorige week maandag: te laat, op de verkeerde plek en onbegrijpelijk. We kunnen nu ondertussen toch wel vaststellen dat theaters, bioscopen, musea en voetbalstadions geen enkele bron van infectie zijn.Shadow_Agent schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:11:
![]()
![]()
Het probleem lijkt zich met name in de grote steden te ontwikkelen. Er is maar 1 oplossing die helpt en dat is daar het aantal bewegingen/contacten inperken. Ofwel, kroegen dicht (uitzondering: terrasen) en restaurants strenger controleren. Dit zou ik dan in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht doen voor een periode van 2 weken. Zeer lokaal zodat je de economie zo min mogelijk raakt en toch een grote impact krijgt.
Maar laten we vooral even het weekend afwachten. Van de week zei ik als dat ik het rustiger vond op de weg (kan ook in een ander topic geweest zijn, vergeef me als dat zo is) en dat werd net in de krant bevestigd door de ANWB:
https://www.telegraaf.nl/...ndspits-bestaan-niet-meerANWB: Ochtend- en avondspits bestaan niet meer
Utrecht - De ochtend- en avondspits in het verkeer bestaan niet meer. Na de oproep vorige week van het kabinet om meer thuis te werken en het reizen te beperken is het aantal opstoppingen dagelijks op een hand te tellen.
Dat zegt Arnoud Broekhuis van de ANWB Verkeersinformatie op basis van de meest recente filecijfers. „Het is nog niet zo rustig op de wegen als in maart, toen het land eigenlijk op slot ging. Maar we zien nu al wel bijna een halvering van het aantal files in vergelijking met begin september. Toen werd het juist weer drukker na de zomervakantie, maar het tij is weer gekeerd.”
Ik denk dat dat een goede stap in de goede richting is. De mensen die thuiswerken zijn ook de mensen die de regels beter in acht zullen nemen. Het had heel even nodig om zover te komen, in vergelijking met maart (toen was er paniek en een full stop) hebben mensen nu naar mijn gevoel meer tijd genomen om weer zover te komen (dingen regelen, afspraken omzetten, etc.) maar is het nu goed op gang gekomen. Ik verwacht daar zelf wel een effect van.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Verstandige landen weigeren toeristen. In Europa komen Belgen Duitsland (waarschijnlijk Nederlanders ook niet, maar dat heb ik niet zo gevolgd) niet in zonder test (als je die niet hebt wordt je daar getest en ga je eerst in quarantaine).Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:33:
NOS.....waarom.....
Nieuw Zeeland heeft geen Corona meer (en als hun dat zeggen vind ik dat betrouwbaarder dan wanneer China of Noord Korea dat zeggen) en daar zijn alle maatregelen afgeschaft. Behalve het in quarantaine zetten van iedereen die het land binnenkomt. En dat pakken ze serieus aan, je wordt dan door het leger in een hotel gezet voor de quarantaine. Misschien is dat makkelijker voor een eiland, maar dat zijn toch ook 5 miljoen mensen die dat samen voor elkaar hebben gekregen dat virus weg te krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 09-10-2020 09:32 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Want alle zwakkeren die je zegt te willen beschermen hebben geen baan, waardigheid en een huis?Ernemmer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 23:30:
[...]
Ik had mijn post nog iets aangepast, er zou ongeveer 50000 euro per zwakkere uitgegeven kunnen worden om hem of haar te beschermen.
Uiteraard N=1 maar makkelijk voorbeeld want heel dichtbij, mijn vrouw. Paar jaar in de overgang, eigenwijs als verpleegkundige dus wat langer doorlopen met klachten en dan blijkt ze diabetes type 2 te hebben en een te hoge bloeddruk. Schoonmoeder heeft al vele jaren hartklachten dus het vinkje risicogroep/zwakkere mag aan voor de griepprik (zes miljoen uitnodigingen per jaar) en ook voor corona.
Diabetes is in remissie, bloeddruk is onder controle na hard werken maar vanwege corona mogen de medicijnen niet afgebouwd/gestopt worden en blijft men (telefonisch consult, bezoek niet toegestaan) aangeven dat ze voorzichtig moet zijn en tot de risicogroepen behoort.
Voor ik het vergeet, leeftijd onder de 50 dus nog wel wat jaartjes te gaan voor het pensioen.
Hoe zie jij dat beschermen van haar nu voor je dan? Als het puur N=1 of N=1000 was zou het makkelijk zijn met een zak(je) geld maar zoals het lijstje laat zien zijn er toch best wel wat aandoeningen die voor een verhoogd risico zorgen en dus mensen die bescherming nodig zouden hebben.
Met een beetje 'pech' hebben veel van deze mensen ook nog een partner, met nog meer 'pech' thuiswonende kinderen en moet je die ook allemaal in je plan betrekken om de zwakkere te beschermen.
Jep, oud collega. Ziek geweest. 'Jeuj eindelijk weer aan het!' 'Nergens meer last van?' 'Nee, alleen nog verkouden en een loopneus, maar dat heb ik altijd deze tijd van het jaar, maar ga gewoon werken hoor.'Amphiebietje schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:34:
time is infinite, but each week is ten hours short..
Is denk ik een stuk makkelijker voor NZ dan voor ons. Denk dat er een paar factoren mee wegen:Marzman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Verstandige landen weigeren toeristen. In Europa komen Belgen Duitsland (waarschijnlijk Nederlanders ook niet, maar dat heb ik niet zo gevolgd) niet in zonder test (als je die niet hebt wordt je daar getest en ga je eerst in quarantaine).
Nieuw Zeeland heeft geen Corona meer (en als hun dat zeggen vind ik dat betrouwbaarder dan wanneer China of Noord Korea dat zeggen) en daar zijn alle maatregelen afgeschaft. Behalve het in quarantaine zetten van iedereen die het land binnenkomt. En dat pakken ze serieus aan, je wordt dan door het leger in een hotel gezet voor de quarantaine. Misschien is dat makkelijker voor een eiland, maar dat zijn toch ook 5 miljoen mensen die dat samen voor elkaar hebben gekregen dat virus weg te krijgen.
1. Geen EU waar vrij verkeer mogelijk is, iedereen komt via boot of vliegtuig aan waardoor toestroom van mensen en goederen beter te reguleren valt
2. Corona heeft in NZ sowieso minder voet aan de grond gekregen dan hier, dan ben je natuurlijk ook makkelijker en sneller corona vrij
3. NZ heeft simpelweg beter ingegrepen met strengere maatregelen (zeker als het gaat om vervoer van mensen)
Ben echt stikjaloers op dat soort landen. Vind het echt ongein ook dat de EU de grenzen niet heeft gesloten tussen landen. Klinkt misschien super heftig, maar als het om een pandemie van deze schaal gaat zou dat denk ik best effect hebben gehad.
Het is al regelmatig door de experts (afgelopen dinsdag nog op TV) aangegeven dat scheiden gewoon niet gaat werken. Tevens, vind ik dat ook erg raar. Het 100% afzonderen van een grote groep vs gedeelde smart/maatregelen zodat iedereen nog wel wat van een sociaal leven kan hebbne.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:35:
[...]
Want alle zwakkeren die je zegt te willen beschermen hebben geen baan, waardigheid en een huis?
Uiteraard N=1 maar makkelijk voorbeeld want heel dichtbij, mijn vrouw. Paar jaar in de overgang, eigenwijs als verpleegkundige dus wat langer doorlopen met klachten en dan blijkt ze diabetes type 2 te hebben en een te hoge bloeddruk. Schoonmoeder heeft al vele jaren hartklachten dus het vinkje risicogroep/zwakkere mag aan voor de griepprik (zes miljoen uitnodigingen per jaar) en ook voor corona.
Diabetes is in remissie, bloeddruk is onder controle na hard werken maar vanwege corona mogen de medicijnen niet afgebouwd/gestopt worden en blijft men (telefonisch consult, bezoek niet toegestaan) aangeven dat ze voorzichtig moet zijn en tot de risicogroepen behoort.
Voor ik het vergeet, leeftijd onder de 50 dus nog wel wat jaartjes te gaan voor het pensioen.
Hoe zie jij dat beschermen van haar nu voor je dan? Als het puur N=1 of N=1000 was zou het makkelijk zijn met een zak(je) geld maar zoals het lijstje laat zien zijn er toch best wel wat aandoeningen die voor een verhoogd risico zorgen en dus mensen die bescherming nodig zouden hebben.
Met een beetje 'pech' hebben veel van deze mensen ook nog een partner, met nog meer 'pech' thuiswonende kinderen en moet je die ook allemaal in je plan betrekken om de zwakkere te beschermen.
Maar nee, hele groepen willen alles. Waar is die opofferingsbereidheid? Dat hebben we nodig, sterker nog, we hebben dat juist ook na dezez crisis nodig. De klimaatcrisis gaat ergens nog grotere offers van ons vragen (levensstijl, vlees eten, stoppen met vliegen, geen autorijden, meer ov (argh))
Dit is een mooie test en die zijn we hard aan het falen.
Dan laat je die dus thuis zitten tot er een vaccin is ipv die 25 jarige gezonde evenementmedewerker.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:35:
[...]
Want alle zwakkeren die je zegt te willen beschermen hebben geen baan, waardigheid en een huis?
Ja, dat is ook wel heel lastig nu. Veel mensen hebben dat ook in deze tijd van het jaar. Wel een stuk minder dan normaal, dus dat zal ook door de maatregelen komen en door de mensen die wel thuis blijven.De Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:36:
[...]
Jep, oud collega. Ziek geweest. 'Jeuj eindelijk weer aan het!' 'Nergens meer last van?' 'Nee, alleen nog verkouden en een loopneus, maar dat heb ik altijd deze tijd van het jaar, maar ga gewoon werken hoor.'
Sowieso als je van koud naar warm gaat heb je dat al. Dus als de huisarts de kachel aan heeft en je komt daar met de fiets ...
/▌
De echte doorzetters gaan toch wel op zoek naar vakantiemogelijkhedened1703 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:08:
[...]
Ik vraag mij bovendien af of het een groot verschil maakt of de NOS wel of niet aandacht aan dat soort zaken geeft. Mensen gaan toch wel op zoek naar vakantiemogelijkheden.
Urgentie communiceren en hopen dat het volk dat niet doorziet. Grote gevaar is dat het volk keer op keer slimmer is dan de regering denkt waardoor het hele pakket met een korrel zout genomen wordt ipv dat de noodzaak van het opvolgen van de echt belangrijke maatregelen goed ingezien wordt. (Zelfde als publiek niet meer toestaan bij amateur/jeugd sport. Draagt helemaal niets bij, is enkel burgertje pesten om het ze heel duidelijk te maken dat het menens is)Shadow_Agent schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:11:
![]()
![]()
alles kan off-topic
Ja dat is het ook zeker, maar ik denk dan wel. Kom op, je bent nog niet helemaal beter blijkbaar, blijf nog even thuis. Maar goed, men moet het zelf weten, het is allemaal vrijblijvend in dit land.Marzman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:39:
[...]
Ja, dat is ook wel heel lastig nu. Veel mensen hebben dat ook in deze tijd van het jaar. Wel een stuk minder dan normaal, dus dat zal ook door de maatregelen komen en door de mensen die wel thuis blijven.
Sowieso als je van koud naar warm gaat heb je dat al. Dus als de huisarts de kachel aan heeft en je komt daar met de fiets ...
Ben blij dat ik m'n jaarlijkse verkoudheid niet heb gehad deze periode.
Ik ben gisteren zonder problemen de hele dag in Duitsland geweest. Dat is gewoon toegestaan. Duitsers mogen ook gewoon naar Nederland komen.Marzman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:31:
[...]
Verstandige landen weigeren toeristen. In Europa komen Belgen Duitsland (waarschijnlijk Nederlanders ook niet, maar dat heb ik niet zo gevolgd) niet in zonder test (als je die niet hebt wordt je daar getest en ga je eerst in quarantaine).
Niet gek ook, want daar zitten de problemen niet. De problemen komen, deels, door jeugd die in Spanje en weet ik waar is gaan zuipen en tongworstelen. Die hebben de boel weer meegenomen naar Nederland.
Echt de slechte vergelijking in weken. Vergelijken van landen is al lastig, maar een eiland wat 100% controle heeft op inkomende mensen is echt het meest verschillend van zo'n beetje alle landen ter wereld.Nieuw Zeeland heeft geen Corona meer (en als hun dat zeggen vind ik dat betrouwbaarder dan wanneer China of Noord Korea dat zeggen) en daar zijn alle maatregelen afgeschaft. Behalve het in quarantaine zetten van iedereen die het land binnenkomt. En dat pakken ze serieus aan, je wordt dan door het leger in een hotel gezet voor de quarantaine. Misschien is dat makkelijker voor een eiland, maar dat zijn toch ook 5 miljoen mensen die dat samen voor elkaar hebben gekregen dat virus weg te krijgen.
Het is alleen maar slim als het gaat om verzinnen van argumenten waarom ze hun pretjes wel moeten mogen hebben. Jouw gebruik van de term burgertje pesten is daarin typerend.Ankona schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:44:
[...]
Urgentie communiceren en hopen dat het volk dat niet doorziet. Grote gevaar is dat het volk keer op keer slimmer is dan de regering denkt waardoor het hele pakket met een korrel zout genomen wordt ipv dat de noodzaak van het opvolgen van de echt belangrijke maatregelen goed ingezien wordt. (Zelfde als publiek niet meer toestaan bij amateur/jeugd sport. Draagt helemaal niets bij, is enkel burgertje pesten om het ze heel duidelijk te maken dat het menens is)
And to think they once said that computers would take away jobs.
Je lijkt het grote(re) plaatje te missen maar spreekt jezelf nu ook tegen. Het was volgens je eigen woorden kansloos om van veel mensen hun baan af te pakken en daarbij maakte je geen onderscheid qua leeftijd. Waarom is het nu opeens wel goed om haar baan af te pakken? De baan van iemand die bijna 50 is en het veel lastiger zal krijgen op de arbeidsmarkt om weer een nieuwe baan te krijgen (in de zorg waarschijnlijk niet maar in andere sectoren wel) ?Ernemmer schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:38:
[...]
Dan laat je die dus thuis zitten tot er een vaccin is ipv die 25 jarige gezonde evenementmedewerker.
Wat je voor het gemak ook nog even mist is dat ze thuis niet beschermd is van haar partner en eventueel ook nog kinderen die wel gewoon nog deelnemen aan de maatschappij en het dus ook mee naar huis kunnen nemen.
Het idee mag dan sympathiek klinken maar praktisch is het niet haalbaar en hoe meer je de maatschappij terug laat keren naar 'normaal' omdat de zwakkeren opgesloten zitten hoe groter het risico wordt dat zo'n zwakkere het juist oploopt van een naaste omdat het virus veel meer aanwezig zal zijn in het dagelijkse leven.
Dat denk ik ook dat het voor ons lastiger is. Maar vijf miljoen mensen is ook niet niks om dat samen te moeten doen. Ze hebben een volledige lockdown gehad en een tweede golf waarbij ongeveer de helft in lockdown moest. Voor hun zal dat ook grote financiële gevolgen hebben, dergelijke eilanden zitten ook vol hotels voor toerisme.Thomas schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:37:
[...]
Is denk ik een stuk makkelijker voor NZ dan voor ons. Denk dat er een paar factoren mee wegen:
1. Geen EU waar vrij verkeer mogelijk is, iedereen komt via boot of vliegtuig aan waardoor toestroom van mensen en goederen beter te reguleren valt
2. Corona heeft in NZ sowieso minder voet aan de grond gekregen dan hier, dan ben je natuurlijk ook makkelijker en sneller corona vrij
3. NZ heeft simpelweg beter ingegrepen met strengere maatregelen (zeker als het gaat om vervoer van mensen)
Ben echt stikjaloers op dat soort landen. Vind het echt ongein ook dat de EU de grenzen niet heeft gesloten tussen landen. Klinkt misschien super heftig, maar als het om een pandemie van deze schaal gaat zou dat denk ik best effect hebben gehad.
Maar in Europa lijkt me dat ook niet te doen. Ik zie tegenwoordig meer Europeanen uit andere landen dan Belgen (ik ben zelf ook geen Belg
/▌
Dat is wel raar, Duitsers mogen ook naar België komen maar dat zou geen reden mogen zijn. Ik weet dat Nederland dit wel als reden gebruikt, maar dat slaat nergens op binnen de EU. Kijk gewoon naar het risico van de inwoners van je land en maak daarop maatregelen.Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:46:
[...]
Ik ben gisteren zonder problemen de hele dag in Duitsland geweest. Dat is gewoon toegestaan. Duitsers mogen ook gewoon naar Nederland komen.
Niet gek ook, want daar zitten de problemen niet. De problemen komen, deels, door jeugd die in Spanje en weet ik waar is gaan zuipen en tongworstelen. Die hebben de boel weer meegenomen naar Nederland.
/▌
Das leuk, maar dan moet wel iedereen in dat land blijven. En zich aan de maatregelen houden.Marzman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:54:
[...]
Kijk gewoon naar het risico van de inwoners van je land en maak daarop maatregelen.
Ben ik helemaal met je eens hoor. Ik denk dat werkgevers en dokters er zelfs makkelijker mee omgaan om je 'vrij' te gevenDe Nelis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:44:
[...]
Ja dat is het ook zeker, maar ik denk dan wel. Kom op, je bent nog niet helemaal beter blijkbaar, blijf nog even thuis. Maar goed, men moet het zelf weten, het is allemaal vrijblijvend in dit land.
Ben blij dat ik m'n jaarlijkse verkoudheid niet heb gehad deze periode.
/▌
Maar dat gaat dus niet werken. Die hebben ook ouders, kinderen, oudere collega's en een vriendin die in de geriatrie werkt. Contacten zijn veel te veel verweven om een bepaalde groep "op te sluiten". Wat doe je met de ~350.000 mensen die in de ouderenzorg werken? En alle mensen die met die groep contact hebben.Ernemmer schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:38:
[...]
Dan laat je die dus thuis zitten tot er een vaccin is ipv die 25 jarige gezonde evenementmedewerker.
Het is een volkomen illusie dat je een bepaalde groep kan afschermen binnen deze maatschappij.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Van de NOS: Verder is samenscholing op straat met meer dan vier personen niet toegestaan, met enkele uitzonderingen zoals wielerclubs.
Over de strengere regels in Belgie.
Ik voorzie een hoop nieuwe wielerclubs.
Of moet je nu als wielerclub gaan bewijzen dat je een wielerclub bent?
Over de strengere regels in Belgie.
Wat heeft dat er mee te maken? Ik had het over Nederland die kleurcodes geeft omdat andere landen Nederland een kleurcode geven. Ik ben zelf Nederlander en ik woon in België, maar dat Nederland België van oranje terug geel maakt omdat België iets veranderd (wat eigenlijk niks met Nederland te maken had) dat slaat nergens op als de cijfers in België alleen maar stijgen. Als Nederland België oranje maakt vanwege de Coronacijfers zou ik normaal vinden.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:56:
[...]
Das leuk, maar dan moet wel iedereen in dat land blijven. En zich aan de maatregelen houden.
/▌
Dat is een tijdje geweest in de rusthuizen (in Belgie), familie mocht niet op bezoek.Standeman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:00:
[...]
Het is een volkomen illusie dat je een bepaalde groep kan afschermen binnen deze maatschappij.
Maar helemaal in isolatie zitten die mensen dan nog steeds niet, ze hebben verzorging nodig, daarom zijn ze daar. En die verzorging heeft gezinnen, kinderen die naar school gaan etc.
/▌
Ah, daar komt de kapotte plaat weer, ga je nu ook verkondigen dat 'die jeugd van tegenwoordig' vooral netjes moet zitten, niet moet wippen met de stoel en van je erf af moet gaan?Drardollan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:46:
[...]
Ik ben gisteren zonder problemen de hele dag in Duitsland geweest. Dat is gewoon toegestaan. Duitsers mogen ook gewoon naar Nederland komen.

Dat vakantievierende jeugd de boel terug heeft gebracht of daar op zijn minst aan heeft bijgedragen, dat zal ik ook zeker niet ontkennen, maar het is niet zo dat bij jongeren alle gezond verstand ontbreekt en iedereen onder de 20 in een touringcar naar de Costa gaat alleen maar omdat ze daar wél de beest uit kunnen hangen, zich vol kunnen gieten met cocktails, en alles kunnen neuken wat los en vast zit, omdat ze dat nu in Nederland niet kunnen.
En als dat wel zo is, dan hebben we dat aan onszelf te danken, als we de discotheken en nachtclubs in Nederland niet zouden sluiten in de zomer, dan hadden we er op zijn minst nog zicht op.
Nu gebeurt dat over de landsgrens heen, en volgens de Nederlandse regels doet die jeugd niets verkeerd, ze mochten immers op vakantie (sterker nog, er werd aangemoedigd om op vakantie te gaan) en als Spanje bij terugkomst niet oranje was, dan heeft de Nederlandse overheid weinig poten om op te staan.
Wat mensen aan de andere kant van de grens precies uitspoken, daar kan de Nederlandse overheid heel weinig tegen uithalen, daarvoor zou je bij in dit geval de Spaanse overheid moeten zijn dat ze in de uitgaansgebieden niet handhaven. Als de maatregelen daar soepeler waren, dan kun je in principe helemaal niets doen want ze doen (volgens de wet) niets fout.
Dat het totaal niet verstandig is ben ik overigens compleet met je eens.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik denk dat een racefiets daarvoor toch nog best een voorwaarde is.ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:00:
Hier in Nederland ook. En dat is dan nog een zeer beperkte groep die heel makkelijk te isoleren is. Maar als je alle andere mensen met een hoog risico wil isoleren is dat onmogelijk.Marzman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:03:
[...]
Dat is een tijdje geweest in de rusthuizen (in Belgie), familie mocht niet op bezoek.
Maar helemaal in isolatie zitten die mensen dan nog steeds niet, ze hebben verzorging nodig, daarom zijn ze daar. En die verzorging heeft gezinnen, kinderen die naar school gaan etc.
Tsjah, net als veel andere regels is het allemaal onduidelijk óf wijzigen ze om de dag. De ene dag mag je niet naar Duitsland en de volgende dag mag het wel van de deelstaat.Marzman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:54:
[...]
Dat is wel raar, Duitsers mogen ook naar België komen maar dat zou geen reden mogen zijn. Ik weet dat Nederland dit wel als reden gebruikt, maar dat slaat nergens op binnen de EU. Kijk gewoon naar het risico van de inwoners van je land en maak daarop maatregelen.
Wat dat betreft is Nederland wel duidelijk, de grens is in principe open.
Je moet ze ook niet opsluiten, maar beter beschermen met het geld wat je nu uitgeeft aan branches die dan niet dicht hoeven.Standeman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:00:
[...]
Maar dat gaat dus niet werken. Die hebben ook ouders, kinderen, oudere collega's en een vriendin die in de geriatrie werkt. Contacten zijn veel te veel verweven om een bepaalde groep "op te sluiten". Wat doe je met de ~350.000 mensen die in de ouderenzorg werken? En alle mensen die met die groep contact hebben.
Steeds weer komt het idee langs dat mensen met verhoogd risico kunnen worden afgeschermd. Het gaat om honderdduizenden mensen die werken en onderdeel uitmaken van een gezinnen. Blijkbaar moeten ze ontslag nemen en hun gezin of verpleeghuis verlaten.Standeman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:00:
[...]
De landen die tot nu toe het minste schade hebben opgelopen hanteren de volgende aanpak:
- Stel een verplichte quarantaine ring in rond iedereen die contact kan hebben gehad met een besmet persoon en test iedereen die binnen deze ring valt meerdere malen tot nieuwe virusoverdracht is uitgesloten.
- Als het indammen niet meer werkt is een strenge korte lockdown noodzakelijk. Bij een R van 0.3 is het virus 10x sneller weg dan met een R van 0.9. Een lockdown van 4-6 weken is dan genoeg. Hiermee stopt ook de verspreiding van de griep en verkoudheid wat de druk op de teststraten verminderd.
Volgens economen blijkt dat een korte strenge lockdown minder schadelijk is dan een oproep tot in acht nemen van minimale maatregelen die de R rond de 0.9 moeten brengen.
Het instellen van een quarantaine ring raakt veel minder mensen dan het afzonderen van alle personen die in een risico groep zitten. Dit maakt het mogelijk om alle getroffenen financieel te compenseren. Doordat de economie door de afwezigheid van het virus beter functioneert kost deze optie per saldo ook weer minder geld.
De voordelen van quarantaine ringen boven een landelijke lockdown zijn evident. Als we in juli beperkte lockdowns hadden kunnen instellen, hoefde nu niet heel Nederland voor een tweede keer in lockdown.
Het is dus de overweging of je een grote groep mensen die verhoogd risico lopen in permanente quarantaine plaatst, of de een kleine groep bij een besmetting rond de eigen kring voor een korte periode in quarantaine plaatst.
Aziaten behoren tot de risicogroep? Wat gaat er mis in jouw hoofd dan?Koos2009 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 06:01:
[...]
-1.5M? Eigenlijk nergens. terwijl aziaten en bejaarden toch wel zo'n beetje tot "de risicogroep" behoren.
Het probleem met quarantaine-ringen in Nederland is dat ze haaks staan op het vrije verkeer van personen, goederen, en diensten.ledog schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:31:
[...]
De voordelen van quarantaine ringen boven een landelijke lockdown zijn evident. Als we in juli beperkte lockdowns hadden kunnen instellen, hoefde nu niet heel Nederland voor een tweede keer in lockdown.
Het is dus de overweging of je een grote groep mensen die verhoogd risico lopen in permanente quarantaine plaatst, of de een kleine groep bij een besmetting rond de eigen kring voor een korte periode in quarantaine plaatst.
Als we mensen van andere EU-landen al niet buiten ons land kunnen houden, denk je dat quarantaine-ringen dan überhaupt haalbaar zijn in ons land?
Ja en vervolgens is het na de korte lockdown tijd voor de wintersport, het voorjaar of de zomervakantie, ligt er natuurlijk aan wanneer die lockdown valt, en gaat iedereen naar het buitenland. Vervolgens kunnen we weer van voor af aan beginnen. Er is een reden dat Israël bijvoorbeeld twee keer in lockdown heeft gezeten. Zelfs een afgezonderd land als Nieuw-Zeeland is het niet volledig gelukt.ledog schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:31:
[...]
Steeds weer komt het idee langs dat mensen met verhoogd risico kunnen worden afgeschermd. Het gaat om honderdduizenden mensen die werken en onderdeel uitmaken van een gezinnen. Blijkbaar moeten ze ontslag nemen en hun gezin of verpleeghuis verlaten.
De landen die tot nu toe het minste schade hebben opgelopen hanteren de volgende aanpak:
- Stel een verplichte quarantaine ring in rond iedereen die contact kan hebben gehad met een besmet persoon en test iedereen die binnen deze ring valt meerdere malen tot nieuwe virusoverdracht is uitgesloten.
- Als het indammen niet meer werkt is een strenge korte lockdown noodzakelijk. Bij een R van 0.3 is het virus 10x sneller weg dan met een R van 0.9. Een lockdown van 4-6 weken is dan genoeg. Hiermee stopt ook de verspreiding van de griep en verkoudheid wat de druk op de teststraten verminderd.
Volgens economen blijkt dat een korte strenge lockdown minder schadelijk is dan een oproep tot in acht nemen van minimale maatregelen die de R rond de 0.9 moeten brengen.
Het instellen van een quarantaine ring raakt veel minder mensen dan het afzonderen van alle personen die in een risico groep zitten. Dit maakt het mogelijk om alle getroffenen financieel te compenseren. Doordat de economie door de afwezigheid van het virus beter functioneert kost deze optie per saldo ook weer minder geld.
En ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat lockdowns afwisselen met periodes van vrijheden, zoals ik van de week geopperd zag worden, niemand goed doet. Dat gaat mentaal/psychisch heel veel mensen niet goed af.
Verwijderd
Partner probeert een test te plannen met symptomen.
Vanuit Utrecht is de dichtsbijzijnde testlocatie: 75km verderop.
De komende dagen is er geen plek in de provincie én bellen heeft een wachttijd van 2 uur.
Waardoor er geen test gedaan kan worden én gewoon doorgewerkt wordt in een beroep met veel mensen-contact, anders geen inkomen (wat hard nodig is door persoonlijke omstandigheden).
De komende dagen is er geen plek in de provincie én bellen heeft een wachttijd van 2 uur.
Waardoor er geen test gedaan kan worden én gewoon doorgewerkt wordt in een beroep met veel mensen-contact, anders geen inkomen (wat hard nodig is door persoonlijke omstandigheden).
Je mist alleen een aspect. Leuk dat je in een paar weken de boel onder controle kunt brengen, zodra je stopt met je maatregelen is het weer terug.ledog schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:31:
[...]
Steeds weer komt het idee langs dat mensen met verhoogd risico kunnen worden afgeschermd. Het gaat om honderdduizenden mensen die werken en onderdeel uitmaken van een gezinnen. Blijkbaar moeten ze ontslag nemen en hun gezin of verpleeghuis verlaten.
Je moet gewoon een lange termijn balans vinden. Ik denk dat een balans met gecontroleerd het virus zijn gang laten gaan zolang de zorg het maar aankan het beste is. Vroeg of laat komt toch iedereen aan de beurt.
alles kan off-topic
Fijn, en als ze positief is weer een clustertje erbij.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:49:
Partner probeert een test te plannen met symptomen.
Ik vraag me af of een lockdown die je in de agenda kan zetten afgewisseld met veel vrijheden, psychisch slechter is voor mensen dan een beleid waar je nu echt geen pijl op kan trekken en waar je niet van weet waar je aan toe bent, en waarin je permanent weinig vrijheden hebt.Soccer98 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:46:
[...]
Ja en vervolgens is het na de korte lockdown tijd voor de wintersport, het voorjaar of de zomervakantie, ligt er natuurlijk aan wanneer die lockdown valt, en gaat iedereen naar het buitenland. Vervolgens kunnen we weer van voor af aan beginnen. Er is een reden dat Israël bijvoorbeeld twee keer in lockdown heeft gezeten. Zelfs een afgezonderd land als Nieuw-Zeeland is het niet volledig gelukt.
En ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat lockdowns afwisselen met periodes van vrijheden, zoals ik van de week geopperd zag worden, niemand goed doet. Dat gaat mentaal/psychisch heel veel mensen niet goed af.
Het gebrek aan vrijheden is niet eens zo zeer het grote probleem, wat het probleem is is dat je volgende week niet weet of het nog minder gaat worden. En we wel horen dat we het allemaal aan onszelf te danken hebben met ons gedrag.
Verwijderd
Gelukkig zagen we de vraag naar testlocaties en testen niet toenemen zo'n 6 maanden geleden.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:51:
[...]
Fijn, en als ze positief is weer een clustertje erbij.
Het is gewoon falend beleid van de overheid. Hand op de knip, want stel je voor je geeft te veel uit aan testen.
De vraag was al maanden te voorspellen.
In plaats daarvan wijst de politiek naar jongeren en wijzen ze zelf alle hulp vanuit het buitenland (Duitsland) maanden lang af, omdat de adviesleden financiële voordelen hebben wanneer ze testen uitvoeren in hun eigen labs. Wij van wc eend...
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2020 10:54 ]
Ja, dat ben ik zeker met je eens. Je weet prcies hoeveel mensen verkouden worden wanneer. Dat is de capaciteit die je moet hebben. Geen schatting van mensen die daadwerkelijk komen.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:52:
[...]
Gelukkig zagen we de vraag naar testlocaties en testen niet toenemen zo'n 6 maanden geleden.
Het is gewoon falend beleid van de overheid. Hand op de knip, want stel je voor je geeft te veel uit aan testen.
In plaats daarvan wijst de politiek naar jongeren en wijzen ze zelf alle hulp vanuit het buitenland (Duitsland) maanden lang af, omdat de adviesleden financiële voordelen heeft wanneer ze testen uitvoeren in hun eigen labs. Wij van wc eend...
De overheid faalt wel in het testen testen testen ja, maar.......Neemt niet weg dat de overheid al ruim een HALF JAAR BASISREGELS HEEFT. Blijf thuis bij klachten is daar dus een speerpunt in........Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:52:
[...]
Gelukkig zagen we de vraag naar testlocaties en testen niet toenemen zo'n 6 maanden geleden.
In plaats daarvan wijst de politiek naar jongeren, etc.
En daar houdt je je dus nog niet eens aan...... Lekker makkelijk he, wijzen naar anderen terwijl je zelf ook fout zit.
Door mensen die doen zoals jouw partner zitten we nu dus met die golf die maar groter en groter wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 09-10-2020 10:56 ]
Het huidige testbeleid verdient inderdaad geen schoonheidsprijs. Gelukkig is dezelfde overheid op dit moment miljoenen sneltesten (die nu pas op grote schaal beschikbaar komen) aan het inkopen. Met die testen heb je binnen een half uur de uitslag. Daarmee gaat de testcapaciteit van de teststraten op korte termijn flink omhoog.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:52:
[...]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Heb je zeker een punt, vooral met dat laatste. Aangaande het schematische lockdownbeleid; ik snap wel waar het vandaan komt, vooral op het gebied van duidelijkheid heeft het een voordeel, maar zoiets moeten we echt niet willen vind ik. Vind ik niet thuishoren in een vrij land, ongeacht wat er speelt. Mensen moeten gewoon naar buiten kunnen, naar het park of iets dergelijks, als ze dat willen. Dan moet er daar ter plekken duidelijke maatregelen zijn.Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:51:
[...]
Ik vraag me af of een lockdown die je in de agenda kan zetten afgewisseld met veel vrijheden, psychisch slechter is voor mensen dan een beleid waar je nu echt geen pijl op kan trekken en waar je niet van weet waar je aan toe bent, en waarin je permanent weinig vrijheden hebt.
Het gebrek aan vrijheden is niet eens zo zeer het grote probleem, wat het probleem is is dat je volgende week niet weet of het nog minder gaat worden. En we wel horen dat we het allemaal aan onszelf te danken hebben met ons gedrag.
Verwijderd
Basisregels verzonnen door mensen die een vast inkomen hebben en dit ook doorbetaald krijgen.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
De overheid faalt wel in het testen testen testen ja, maar.......Neemt niet weg dat de overheid al ruim een HALF JAAR BASISREGELS HEEFT.
En daar houdt je je dus nog niet eens aan...... Lekker makkelijk he, wijzen naar anderen terwijl je zelf ook fout zit.
Door mensen die doen zoals jouw partner zitten we nu dus met die golf die maar groter en groter wordt.
Wanneer je financiële problemen hebt PLUS een contract op oproepbasis, dan kan je het niet veroorloven je aan die regels te houden.
Makkelijk regels opstellen als je er zelf bijna geen last van hebt.
Schei uit man, gaat nergens over, die basis regels. Die kunnen nog niet eens de standaard griep tegen houden, laat staan Corona.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
De overheid faalt wel in het testen testen testen ja, maar.......Neemt niet weg dat de overheid al ruim een HALF JAAR BASISREGELS HEEFT.
Persoonlijk gezien ben ik nog steeds voor een nieuwe echte fatsoenlijke lockdown, en dan ook echt alles dicht, grenzen, vliegveld (!!).
Ja, dat valt niet mee, maar zo doormodderen maakt de schade alleen maar erger.
Dat is natuurlijk een ander probleem, namelijk dat de Nederlandse arbeidsmark door de 'flexibilisering' steeds meer op drijfzand is gebouwd en er dus bij veel werknemers geen ruimte meer is om situaties zoals dit op te vangen, want dan staan ze op straat, omdat ze zich aan de maatregelen houden die de overheid zelf heeft opgesteld.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:56:
[...]
Basisregels verzonnen door mensen die een vast inkomen hebben en dit ook doorbetaald krijgen.
Wanneer je financiële problemen hebt PLUS een contract op oproepbasis, dan kan je het niet veroorloven je aan die regels te houden.
Het is inderdaad een domino/butterfly effect, falend testbeleid van de overheid werkt uiteindelijk door naar de mensen toe. Mensen moet dan keuzes maken, een (potentieel) week niet kunnen werken als je ZZP wachten op een (grote kans op negatieve) uitslag. Of aan eigen gezin denken en zorgen voor inkomen en erg voorzichtig aandoen in contact. Misschien dat je aankomende zaterdag ergens terecht kunt. en heb je als je geluk hebt maandag de uitslag.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:52:
[...]
Zelf zit ik (ver) buiten de randstad, test halen zal denk ik niet echt een probleem zijn. Maar ik kan begrijpen dat veel mensen voor een simpele loopneus zich niet laten testen als ze zo lang moeten wachten op een test/uitslag. Misschien egoistisch? ja, misschien wel.
Ja, want jullie zijn de enige die erdoor getroffen worden.... Als in je eigen kring mensen komen te overlijden door COVID, wat voorkomen had kunnen worden door thuis te blijven ben jij ook pissed en is waarschijnlijk de wereld te klein.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:56:
[...]
Basisregels verzonnen door mensen die een vast inkomen hebben en dit ook doorbetaald krijgen.
Ik heb covid gehad, dankzij een lul die op bezoek kwam bij een familielid op onze IC die dus klachten bleek te hebben en dit verzwegen heeft.
Die financiele problemen hebben wij toch niet veroorzaakt? Maar nu moeten mogelijk kwetsbaren wel lijden omdat er dus ten koste van alles naar het werk gegaan wordt....
Als IC-medewerkers snap ik erg goed je frustraties. Vergeet echter niet dat er vanuit verschillende brillen gekeken wordt, hè. Jij kijkt vanuit je IC-bril, waardoor je frustraties erg goed begrepen worden. Jij bent immers degene op wiens bordje het uiteindelijk terecht komt én degene die van dichtbij meemaakt hoe hard COVID kan zijn.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:54:
[...]
Anderzijds: het blijkt gewoon dat het best veel van mensen vraagt om een half jaar lang aan een voor de gemiddelde mens niet normale regels te houden. Dat men verslapt, ja, zo werkt het blijkbaar. Onverstandig, maar niet ten alle tijden verwijtbaar vind ik. Onderschat echt niet hoe veel mensen psychisch/mentaal er aan onderdoor gaan. Die snakken naar terug naar het normaal en na een half jaar wil men nog wel eens verslappen.
Testen is leuk, maar bij sterk stijgende aantallen moet de prioriteit liggen bij het terugdringen daarvan. Je kan sowieso niet eindeloos meeschalen met exponentiele groei. Als je de aantallen terugbrengt heb je ook minder tests nodig.
Maar veel meer tekenen voor een lockdown hebben we niet nodig. Ziekenhuizen afschalen, tekort aan testen en hard stijgende aantallen. Het lijkt mij nog de enige optie op dit moment, dus beter zo snel mogelijk aan beginnen.
Las trouwens dat ze in Hong Kong zich voorbereiden op de vierde golf. Nu zijn die golven kleiner dan een dag aan besmettingen hier, maar ik denk niet dat we na deze golf het lek boven zullen hebben.
Maar veel meer tekenen voor een lockdown hebben we niet nodig. Ziekenhuizen afschalen, tekort aan testen en hard stijgende aantallen. Het lijkt mij nog de enige optie op dit moment, dus beter zo snel mogelijk aan beginnen.
Las trouwens dat ze in Hong Kong zich voorbereiden op de vierde golf. Nu zijn die golven kleiner dan een dag aan besmettingen hier, maar ik denk niet dat we na deze golf het lek boven zullen hebben.
Dus als je partner positief is, blijft ze ook gewoon werken? Waarom überhaupt een test doen dan?Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:56:
[...]
Dat mag je natuurlijk niet zeggen, iedereen die zich niet aan de regels houdt ontbreekt het gewoon aan zelfdiscipline en wilskracht. Alleen sámen!Soccer98 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
Onderschat echt niet hoe veel mensen psychisch/mentaal er aan onderdoor gaan. Die snakken naar terug naar het normaal en na een half jaar wil men nog wel eens verslappen.

Ik snap best dat het allemaal lastig is. Maar het gros van de mensen heeft net 3+ maanden lekker uitbundig los geleefd weer. Nu zitten we met meer dan 5000 nieuwe gevallen per dag en worden de teugels aan alle kanten weer aangetrokken. Als je dan leest dat mensen de standaard, houdt afstand en blijf thuis met klachten dan niet aanhouden, terwijl ziekenhuizen weer beginnen te overstromen dan snap ik waarom NL met het zo verdomde slecht doet vergeleken met de rest van de wereld nu.Soccer98 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
Als IC-medewerkers snap ik erg goed je frustraties. Vergeet echter niet dat er vanuit verschillende brillen gekeken wordt, hè. Jij kijkt vanuit je IC-bril, waardoor je frustraties erg goed begrepen worden. Jij bent immers degene op wiens bordje het uiteindelijk terecht komt én degene die van dichtbij meemaakt hoe hard COVID kan zijn.
Anderzijds: het blijkt gewoon dat het best veel van mensen vraagt om een half jaar lang aan een voor de gemiddelde mens niet normale regels te houden. Dat men verslapt, ja, zo werkt het blijkbaar. Onverstandig, maar niet ten alle tijden verwijtbaar vind ik. Onderschat echt niet hoe veel mensen psychisch/mentaal er aan onderdoor gaan. Die snakken naar terug naar het normaal en na een half jaar wil men nog wel eens verslappen.
Iedereen zal vast wel een reden kunnen verzinnen zovan: ja maar dat geldt niet voor mij want ik..... Super egoistisch en ronduit asociaal. Het is gevaarlijk voor anderen. En aangezien ontzettend veel mensen blijkbaar zo denken zitten we straks weer in een dikke lockdown.
Normaal komt voorlopig nog niet terug, duurt zeker nog een half jaar tot een jaar, ivm vaccinatie e.d.Soccer98 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
Onderschat echt niet hoe veel mensen psychisch/mentaal er aan onderdoor gaan. Die snakken naar terug naar het normaal en na een half jaar wil men nog wel eens verslappen.
Verwijderd
Het is gewoon heel smerig van de overheid om dit bij de burger neer te leggen, wanneer diezelfde overheid er voor heeft gezorgd dat:Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
Ja, want jullie zijn de enige die erdoor getroffen worden.... Als in je eigen kring mensen komen te overlijden door COVID, wat voorkomen had kunnen worden door thuis te blijven ben jij ook pissed en is waarschijnlijk de wereld te klein.
Ik heb covid gehad, dankzij een lul die op bezoek kwam bij een familielid op onze IC die dus klachten bleek te hebben en dit verzwegen heeft.
Die financiele problemen hebben wij toch niet veroorzaakt? Maar nu moeten mogelijk kwetsbaren wel lijden omdat er dus ten koste van alles naar het werk gegaan wordt....
- Er zoveel bezuinigd werd op de zorg, waardoor de IC capaciteit te laag was.
- Zoals @Stoney3K al aangeeft economie op drijfzand bouwt, waardoor werknemers niet voor hun rechten (en plichten) kunnen opkomen, zonder inkomsten te verliezen.
- Te weinig testen inkoopt (waar ze al sinds februari de tijd voor hadden).
- Te druk bezig is met het winnen van de verkiezingen over 5 maanden en daardoor meer focust op kiezers dan op beleid.
Maar in plaats van als overheid de verantwoording te nemen, schuift de overheid het af op burgers. Een van de dingen die de overheid had kunnen doen is: iedereen die werkt (dus ook ZZP'ers en mensen met 0-urencontracten die niet meer ingezet worden) doorbetalen zolang zij klachten hebben.
Verwijderd
Er is een verschil tussen positief zijn en niet weten of je positief bent.Standeman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:01:
[...]
Dus als je partner positief is, blijft ze ook gewoon werken? Waarom überhaupt een test doen dan?
Als je inkomsten mist doordat je positief bent, dan weet je zeker dat je niet voor niets thuis blijft.
Maar nu is het gokken, ga je het inkomen dat je hard nodig hebt opzeggen om misschien over 3 weken weer hetzelfde mee te maken?
De overheid gaat het sowieso niet oplossen, hebben andere prioriteiten en dat er wat meerdere ouderen omvallen komt ze alleen maar goed uit, hoeven ze minder uit te keren.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:06:
[...]
Het is gewoon heel smerig van de overheid om dit bij de burger neer te leggen, wanneer diezelfde overheid er voor heeft gezorgd dat:
- Zoals @Stoney3K al aangeeft economie op drijfzand bouwt, waardoor werknemers niet voor hun rechten (en plichten) kunnen opkomen, zonder inkomsten te verliezen.
- Te druk bezig is met het winnen van de verkiezingen over 5 maanden en daardoor meer focust op kiezers dan op beleid.
Maar in plaats van als overheid de verantwoording te nemen, schuift de overheid het af op burgers. Een van de dingen die de overheid had kunnen doen is: iedereen die werkt (dus ook ZZP'ers en mensen met 0-urencontracten die niet meer ingezet worden) doorbetalen zolang zij klachten hebben.
En ja, vind het zelf ook diep triest dat de overheid het bij ons over de schutting gooit, succes burger

Denk hieraan in het stemhokje zou ik zeggen. NVerwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:06:
[...]
Het is gewoon heel smerig van de overheid om dit bij de burger neer te leggen, wanneer diezelfde overheid er voor heeft gezorgd dat:
iet perse jij, maar ik merk dat ontzettend veel mensen die VVD hebben gestemd nu allemaal klagen dat er VVD beleid is uitgevoerd met die marktwerking, vergaande liberalisering etc. Wellicht voordat men stemt even verdiepen en niet enkel 1 dag voor de verkiezingen 1 stemwijzer invullen....
Het volk heeft VVD gestemd, dit is o.a. het gevolg
Even iets anders, de scholen blijven nu open he. Nu kan ik ergens wel volgen dat scholen niet de primaire driver zijn achter de besmettingen, maar ik denk dat het secundaire effect van scholen dicht misschien nog wel groter is. Mensen moeten thuis lesgeven en dus ook thuis werken. Klote klus, moe, dus gaan niet naar kroeg. etc etc.
Scholen dicht zorgt er voor dat er een hoop tot stilstand komt. En dat is denk ik de bedoeling nu?
Je kan volgens mij als overheid niet willen dat de economie voluit blijft draaien EN dat er weinig interactie is tussen mensen. Volgens mij is dat niet compatible. Blijkt ook wel.
Scholen dicht zorgt er voor dat er een hoop tot stilstand komt. En dat is denk ik de bedoeling nu?
Je kan volgens mij als overheid niet willen dat de economie voluit blijft draaien EN dat er weinig interactie is tussen mensen. Volgens mij is dat niet compatible. Blijkt ook wel.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Maar je partner heeft klachten, is dus ziek, dus blijf je sowieso thuis is dan de regel toch? Kijk ik snap het, als de inkomsten nodig zijn is het lastig. Maar thuis blijven als je ziek bent is en blijft mijns inziens normaal.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:08:
[...]
Er is een verschil tussen positief zijn en niet weten of je positief bent.
Als je inkomsten mist doordat je positief bent, dan weet je zeker dat je niet voor niets thuis blijft.
Maar nu is het gokken, ga je het inkomen dat je hard nodig hebt opzeggen om misschien over 3 weken weer hetzelfde mee te maken?
Ik ben persoonlijk nog steeds van mening dat we echt op hoofdlijnen de juiste keuzes gemaakt hebben voor de zorg. (dat is een andere discussie eigenlijk).Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:11:
[...]
Denk hieraan in het stemhokje zou ik zeggen. N
iet perse jij, maar ik merk dat ontzettend veel mensen die VVD hebben gestemd nu allemaal klagen dat er VVD beleid is uitgevoerd met die marktwerking, vergaande liberalisering etc. Wellicht voordat men stemt even verdiepen en niet enkel 1 dag voor de verkiezingen 1 stemwijzer invullen....
Als we kijken naar overall het gehele zorgsysteem en dat is niet alleen zorg verlenen, scoren we gewoon erg goed. We staan op de tweede plek in de EU mbt beste zorgsysteem(wel gedaald van 1 naar twee).
Ik heb hier laatst een hele post over geschreven. (maar misshcien komt die daling ook wel door de laatste bezuinigingen, maar in essentie blijf ik achter dit systeem staan, het ism eer een kwestie van knoppen draaien dan een complete redesign)
Maar mbt ic capaciteit: ik vind het prima verdedigbaar dat je een efficiente IC hebt, en weinig overcapaciteit. Het is nou niet zo dat dit echt te voorspellen was.
Waar het nu vooral misgaat is dat ze nu efficient willen blijven. Nu zitten we in crisismanagement, geen business as usual. Dus de ggds hadden opgeschaald moeten worden naar max te verwachten capaciteit, etc etc.
Omdat het een samenloop van allerhande omstandigheden is denk ik. De regering straalde afgelopen zomer zelf uit dat de crisissituatie voorbij is door te kappen met persconferenties en expliciet te melden dat vakanties kunnen. Hugo de Jonge is naar Zuid-Frankrijk gegaan, daar waar blijkbaar de tweede golf via feestvierende jongeren begonnen is.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:04:
[...]
Ik snap best dat het allemaal lastig is. Maar het gros van de mensen heeft net 3+ maanden lekker uitbundig los geleefd weer. Nu zitten we met meer dan 5000 nieuwe gevallen per dag en worden de teugels aan alle kanten weer aangetrokken. Als je dan leest dat mensen de standaard, houdt afstand en blijf thuis met klachten dan niet aanhouden, terwijl ziekenhuizen weer beginnen te overstromen dan snap ik waarom NL met het zo verdomde slecht doet vergeleken met de rest van de wereld nu.
Iedereen zal vast wel een reden kunnen verzinnen zovan: ja maar dat geldt niet voor mij want ik..... Super egoistisch en ronduit asociaal. Het is gevaarlijk voor anderen. En aangezien ontzettend veel mensen blijkbaar zo denken zitten we straks weer in een dikke lockdown.
En dan vervolgens de bevolking de opmars van het virus de schuld geven. Vervolgens is bij de eerste de beste stijging gelijk de testcapaciteit door het dak heengevlogen en worden regels aangescherpt. Tegelijkertijd zien we massademonstraties en een Grapperhaus lak hebben aan regels en er mee wegkomen. Maar het is allemaal de schuld van de mensen.
Ik ben het zeker met je eens dat het in principe niet goed te praten is dat mensen in afwachting van een test alsnog hun ding doen. Echter: word je met een snotneus en hoofdpijn wakker, heb je coronaklachten en moet je een test doen. Ben je zo een week verder door die capaciteit met een aanzienlijke kans van 90 procent dat deze negatief is en je dus voor saus je leven een week op pauze hebt gezet. Je kan niet naar je werk, mits je niet thuiswerkt natuurlijk, je kan niet naar school en ga zo maar door. Die drempel is enorm veel hoger geworden.
Wat ik bedoel te zeggen is dus dat een half jaar lang nu al vrij veel van de mensen gevraagd wordt. De één kan er beter mee omgaan dan de ander en dat vind ik begrijpelijk. Mensen verschillen. Ik ken zat mensen die er mentaal (een klein beetje) aan onderdoorgaan. Dat moeten we niet negeren.
En dan is de rol van de regering zeker belangrijk vind ik. Zoals vooral in het voorjaar aangehaald hebben mensen in crisistijden behoefte aan goed leiderschap, over het algemeen dan natuurlijk. Onze leider(s) hebben echter ook verzaakt. De crississituatie bewust afgewend in de zomer is een voorbeeld. Denk echter ook aan Hugo de Jonge die net iets te graag zijn CDA-baantje wilde hebben en nu zitten we opeens met een lage testcapaciteit. Niet dat het één met elkaar te maken heeft, maar het gaat om het signaal dat je afgeeft. Dan Grapperhaus en ga zo maar door.
Maar het is allemaal de schuld van de bevolking, alles. En jij wordt aan het lijntje gehouden met de zorgbonus. Dankzij onze regering.
EDIT: Hiermee praat ik overigens niet goed dat mensen bewust schijt hebben aan regels. Zoals ik bijvoorbeeld eerder heb aangegeven vind ik het niet gek dat men wel eens verslapt, omdat regels nou eenmaal veel vergen. Hooguit onverstandig, maar niet verwijtbaar. Los dus dat mensen compleet schijt hebben, dat is gewoon niet goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Soccer98 op 09-10-2020 11:18 ]
Die basisregels van ons werken niet. Die zouden in praktisch elk ander land tot dezelfde problemen hebben geleid. Alles aan het beleid is verkeerd. De politiek die de regie weggeeft aan het volk. Vervolgens wordt de schuld bij het volk gelegd, met als gevolg dat niemand elkaar nog vertrouwt of denkt dat het nog wat uitmaakt. Het is ieder voor zich geworden en vingertje wijzen. RIVM doet lekker mee.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:04:
[...]
Ik snap best dat het allemaal lastig is. Maar het gros van de mensen heeft net 3+ maanden lekker uitbundig los geleefd weer. Nu zitten we met meer dan 5000 nieuwe gevallen per dag en worden de teugels aan alle kanten weer aangetrokken. Als je dan leest dat mensen de standaard, houdt afstand en blijf thuis met klachten dan niet aanhouden, terwijl ziekenhuizen weer beginnen te overstromen dan snap ik waarom NL met het zo verdomde slecht doet vergeleken met de rest van de wereld nu.
Als je kijkt naar andere landen, dan wordt daar veel meer gepusht op solidariteit.
Allemaal enorm goede redenen om je niet aan zelfs de meest basale regels te houden natuurlijk.Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

We hebben drie maanden gedaan alsof er niks aan de hand is, en plukken daar nu de vruchten van.
Makkelijk schoppen ook op een zorgstelsel wat wel eindeloze mogelijkheden moet hebben, maar niks mag kosten. Moeten we bedden afstemmen op het totaal onzinnige gedrag van onze medelanders? Of zouden we ons gedrag een beetje moeten aanpassen aan de niet oneindige capaciteit?
En jij denkt dat er dan in die vrije perioden niet nog veel meer vrijheden genomen worden dan de afgelopen tijd?Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:51:
[...]
Ik vraag me af of een lockdown die je in de agenda kan zetten afgewisseld met veel vrijheden, psychisch slechter is voor mensen dan een beleid waar je nu echt geen pijl op kan trekken en waar je niet van weet waar je aan toe bent, en waarin je permanent weinig vrijheden hebt.
Ja, heel vervelend, maar zoals @Stoney3K terecht aangeeft; dat is een heel ander probleem. Verzin jij eens regels waar alleen de mensen met een vast inkomen last van hebben dan?Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:56:
[...]
@BarôZZa Die basisregels werken prima. Hier hebben ze uitstekend gewerkt in maart/april. En ze zijn helemaal niet anders dan in andere landen. Blijkbaar zijn we hier gewoon iets dommer of zelfdestructief dan in andere landen.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 09-10-2020 11:20 ]
Alsof de VVD alleen geregeerd heeft gedurende die periode.Leon Zwiers schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:11:
[...]
Denk hieraan in het stemhokje zou ik zeggen. N
Ik zou je gekleurde bril afzetten.
In maart was het niet te voorspellen, maar nu wel, het griepseizoen staat weer voor de deur.Adlermann schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:14:
[...]
Ik ben persoonlijk nog steeds van mening dat we echt op hoofdlijnen de juiste keuzes gemaakt hebben voor de zorg. (dat is een andere discussie eigenlijk).
Als we kijken naar overall het gehele zorgsysteem en dat is niet alleen zorg verlenen, scoren we gewoon erg goed. We staan op de tweede plek in de EU mbt beste zorgsysteem(wel gedaald van 1 naar twee).
Ik heb hier laatst een hele post over geschreven. (maar misshcien komt die daling ook wel door de laatste bezuinigingen, maar in essentie blijf ik achter dit systeem staan, het ism eer een kwestie van knoppen draaien dan een complete redesign)
Maar mbt ic capaciteit: ik vind het prima verdedigbaar dat je een efficiente IC hebt, en weinig overcapaciteit. Het is nou niet zo dat dit echt te voorspellen was.
Waar het nu vooral misgaat is dat ze nu efficient willen blijven. Nu zitten we in crisismanagement, geen business as usual. Dus de ggds hadden opgeschaald moeten worden naar max te verwachten capaciteit, etc etc.
Buiten dat is de zorg de afgelopen jaren compleet uitgehold en afgebroken.
Het is toch van de zotte dat 1000 (IC) bedden het hele land bijna tot halt kunnen roepen.
Dat weet ik wel zeker, maar ik weet ook dat er genoeg mensen zijn waarvoor die vrijheden niet alleen luxe zijn maar ook keiharde noodzaak. En door de regelmatige lockdowns (bijvoorbeeld elke 4 weken) zorg je dat daarvoor ruimte wordt gemaakt.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:17:
En jij denkt dat er dan in die vrije perioden niet nog veel meer vrijheden genomen worden dan de afgelopen tijd?
Het alternatief is om ineens veel capaciteit bij te schalen bij de GGZ want die gaan we dan hard nodig hebben in een jarenlange nasleep. En er mogen wat maatschappelijk werkers bij, want zaken als alcoholmisbruik en huiselijk geweld zul je straks ook als een idioot zien stijgen.
Niet alleen geregeerd, maar wel continue geregeerd. En sinds een decennium met Mark Rutte als premier.ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:17:
[...]
Alsof de VVD alleen geregeerd heeft gedurende die periode.
Die van "Als je visie zoekt, dan moet je naar de oogarts". En denk je nu echt dat zeg pak em beet de PVDA de term "BV Nederland" gecoined heeft en levend houdt?
Je kan diverse partijen kwalijk nemen dat ze niet meer bijgestuurd hebben. Maar blijkbaar was dat of heel lastig, of niet hun intentie (op specifieke dossiers).
[ Voor 14% gewijzigd door ultimateharry op 09-10-2020 11:22 ]
Nee, dat hebben ze niet. Het probleem is misschien groter dan de VVD alleen. Ook bij het CDA en andere partijen zie je het terug. Ze hebben, op een bepaalde manier allemaal ingestemd met de flexibilisering van de arbeidsmarkt, (te veel) marktwerking in de zorg, zelfredzaamheid, uitkleden van opleidingsinstituten etc.ShellGhost schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:17:
[...]
Alsof de VVD alleen geregeerd heeft gedurende die periode.
Dat maakt dat deze corona crisis veel harder aankomt als nodig is.
Inderdaad. Het is hoog tijd om heel goed na te denken voor we het stemhokje ingaan
Mag hopen dat de scholen zo lang mogelijk open blijven.boesOne schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:13:
Even iets anders, de scholen blijven nu open he. Nu kan ik ergens wel volgen dat scholen niet de primaire driver zijn achter de besmettingen, maar ik denk dat het secundaire effect van scholen dicht misschien nog wel groter is. Mensen moeten thuis lesgeven en dus ook thuis werken. Klote klus, moe, dus gaan niet naar kroeg. etc etc.
Die tijd in april/mei waarbij ik tegelijkertijd vader/werknemer/leraar was hoop ik nooit meer mee te maken. De kinderen waren ook dolblij dat ze weer naar school mochten. Mijn dochter van 11 kon je nog wel een en ander uitleggen maar mijn zoontje van 6 had totaal geen contact meer met leeftijdsgenootjes met driftbuien tot gevolg. We moeten echt niet onderschatten wat een impact het op kinderen heeft.
Daar heb je toch de TOZO en co voor, wordt voor die tijd gecompenseerd tot bijstandsniveau mocht je daar onder komen ?Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:06:
Verwijderd
Het hele probleem is: wanneer je covid echt wil bestrijden dan maak je regels waar juist niemand last van heeft. Waardoor er geen afwegingen meer gemaakt hoeven te worden.MikeyMan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:17:
[...]
Ja, heel vervelend, maar zoals @Stoney3K terecht aangeeft; dat is een heel ander probleem. Verzin jij eens regels waar alleen de mensen met een vast inkomen last van hebben dan?
Want wanneer mijn partner zijn rekeningen niet meer kan betalen door gebrek aan inkomen, is er ook geen solidaire oplossing om dat over te nemen. Sterker nog: het uwv geeft aan dat de gewone regels blijven gelden voor uitkeringen en dat wanneer je niet voldoet aan alle regels, je geen uitkering krijgt, ook al komt je ontslag door corona. Dus als hij niet meer opgeroepen wordt omdat hij in quarantaine is gegaan, zal de overheid daar niet bij helpen.
Je kan niet verwachten dat een individu de maatschappij voorop zet als diezelfde maatschappij het individu niet voorop heeft staan.
Het werken met quarantaine ringen zal vrije verkeer van personen, goederen, en diensten per saldo verhogen, zelfs voor de mensen die voor beperkte tijd te maken krijgen met een quarantaine.Stoney3K schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
Het probleem met quarantaine-ringen in Nederland is dat ze haaks staan op het vrije verkeer van personen, goederen, en diensten.
Als we mensen van andere EU-landen al niet buiten ons land kunnen houden, denk je dat quarantaine-ringen dan überhaupt haalbaar zijn in ons land?
Vrij verkeer van goederen, en diensten kan zelfs binnen een quarantaine in beperkte mate voortgang vinden. Het recht op vrij verkeer van personen is net als alle andere rechten een belangenafweging.
Met succesvol uitgevoerde quarantaine ringen is Nederland nagenoeg virusvrij. De bewegingsvrijheid, zelfs voor de mensen die tijdelijk in quarantaine hebben gezeten, neemt daardoor per saldo toe.
Andere landen in Europa houden Nederlanders nu ook buiten de deur. Reizen naar het buitenland is prima, maar wil je naar een gebeid waar corona zit, dan ga je terug in Nederland in quarantaine. Het alternatief is dat na een week of 10 heel Nederland weer aan de quarantaine maatregelen moet.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic