Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.526 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jovatov schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Volgens mij is het mondkapje vrijwillig en toch zie je 30-70% met zo'n ding op in de winkel. Dus of mensen er op vrijwillige basis genoeg van hebben?
Je ziet dus dat vrijwillig niet werkt, aangezien 50% zich er maar aan houdt.
Dat zie je eigenlijk overal wel, afstand houden doen maar weinig mensen, feestjes thuis zie je ook gewoon overal, groepen oudjes lekker kletsen bij het bankje, te drukke horeca, geen 1,5m in de horeca, elk weekend de bouwmarkten, Ikea en binnenstad vol.
Dat is wat ik zie en dat werkt dus niet, mensen hebben er genoeg van zolang het nog vrijwillig is.
Pas als we weer dingen gaan sluiten zullen meer mensen zich er aan houden, aangezien ze dan gewoon nergens meer heen kunnen.
Horeca na 22:00 dicht werkt ook niet, want dan beginnen ze gewoon wat eerder en zijn de mensen nog steeds dronken op het eind.

PS. ik ben niet voor strengere regels, maar voor betere scheiding tussen de gezonde jonge mensen en de oudere zieke mensen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 08-10-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:19
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Dat werkt dus alleen op die manier als gevaccineerde mensen ook niet besmettelijk zijn.

Als een vaccin alleen werkt tegen de symptomen hebben we met die aanpak dus dikke pech.
Alles wordt gewogen aan capaciteit van de ziekenhuizen. Als een vaccin ervoor zorgt dat er nog nauwelijks mensen in het ziekenhuis terecht komen, dan heeft het zin.

En dan bedoel ik niet dat zieke mensen spontaan dood neervallen voordat ze naar het ziekenhuis kunnen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, als er echt pas zicht is op eind 2021 dat er misschien geen maatregelen meer zijn, dan weet ik niet eens of het huidige kabinet dat gaat overleven. En veel succes om de pandemie te beslechten met een demissionair kabinet wat geen bevoegdheden meer heeft,
Om maar even hoogleraar staatsrecht Paul Bovend'Eert te quoten:
"Een demissionair kabinet is een kabinet dat zijn ontslag heeft aangeboden. De ministers blijven gewoon minister en houden alle bevoegdheden. Ze mogen besluiten en maatregelen nemen, en wetsvoorstellen indienen. Een demissionair kabinet kan dus hetzelfde als een niet-demissionair kabinet.

Het is dus een misverstand dat een demissionair kabinet niets mag doen."

Bron: https://www.nu.nl/kabinet...demissionair-kabinet.html
Wat ga je doen als de maatregelen er op papier nog zijn maar iedereen ze steeds meer en meer gaan negeren?
Dat iedereen zal sowieso nooit gebeuren maar wat er imho wel zal gaan gebeuren is dat de groep mensen die de regels wel willen volgen zich steeds meer afzijdig zullen houden van de mensen die steeds meer negeren en dat zal zeer zeker slecht uitpakken voor de economie.
Dan kun je allerlei maatregelen (versneld) willen afschaffen maar als een redelijk deel van de samenleving daar niet in stinkt, met de voeten stemt, en gewoon wegblijft bij alles wat maar open is maar wat ze niet vertrouwen dan kan de economie nog wel eens veel meer schade oplopen dan nu het geval is.
Ik hoor in ieder geval best veel mensen die in de zomer weer relatief ondernemend waren qua winkelen en dus ook geld uitgeven maar daar (buiten online) weer bijna volledig mee gestopt zijn.

Voor wat betreft mensen die het niet (meer) trekken om zolang thuis te zitten en geïsoleerd te zijn, er zijn ook weer mensen die zich gedwongen voelen tot zelf isolatie met de huidige oplopende cijfers en het niet trekken dat velen zich (in hun ogen) misdragen waardoor hun vrijheid die ze tijdelijk hadden weer afgepakt is/wordt.
Voor mensen met angst voor corona bijv vanwege verhoogd risico is het ook dramatisch en angst is geen knop die je zomaar even aan/uit kunt zetten. Komt nog bij dat allerlei medische ondersteuning nu op afstand is door middel van (video)bellen en het is natuurlijk best apart om met een hulpverlener via de webcam te praten over angst voor corona en dat op die manier te moeten doen omdat corona er voor zorgt dat je elkaar niet veilig fysiek kunt ontmoeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:01
TrailBlazer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:26:
Als ik kijk naar de verdeling over de leeftijdsgroepen lijkt de toename in de groep 20-29 af te nemen. Helaas zonder testdata is het allemaal koffiedik kijken op het moment.
de procentuele piek in leeftijdsgroep 20-29 ligt inderdaad al even achter ons.. het wordt nu weer meer verdeeld over de verschillende groepen, waarbi 50-59 de laatste dagen wat oploopt, en 10-19 juist wat inlevert **procentueel**

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Erzt0ONVg3UO3EqNjJYClhVG5FQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZPHLVDKQRKEdsmI9MuOcVDce.png?f=fotoalbum_medium

wat dit zegt: niets meer en minder dan de procentuele verdeling van positieve testen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 16:09
Verwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Dan werkt get vaccin niet, wanneer gevaccineerde personen nog steeds ziek worden. Dat is juist het hele idee van een vaccin. 8)7
Tenzij het vaccin meer lijkt op een griepvaccin, daar wordt toch ook jaarlijks op geënt omdat het een beperkte werking heeft. Als je dan ook nog eens de verkeerde variant wordt gebruikt zie je de uitvallers a.g.v. griep aanzienlijk toenemen, zoals een aantal jaren terug.

Dan moet je dus jaarlijks een herhaling moeten doen. (goed verdienmodel :P en loop je ook geen risico dat die trackingchips ;( in het "vaccin" :9 het niet meer doen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

breew schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

de procentuele piek in leeftijdsgroep 20-29 ligt inderdaad al even achter ons.. het wordt nu weer meer verdeeld over de verschillende groepen, waarbi 50-59 de laatste dagen wat oploopt, en 10-19 juist wat inlevert **procentueel**

[Afbeelding]

wat dit zegt: niets meer en minder dan de procentuele verdeling van positieve testen..
Heb je die grafiek zelf gemaakt?

Zonder de aantallen testen per groep heb je er inderdaad weinig aan. Als daadwerkelijk het aantal besmettingen in die groep afneemt is dat natuurlijk wel positief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:14

Mfpower

In dubio

Cobb schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:41:
Ha dat is de school van mijn drie kinderen (Lansingerland)
@Chiron

[...]

Och nou de school van mijn kinderen dus ook. Het begon in een klas 7. Een week later heel de school dicht.

Echt heel sneu.
Hier een lijstje met maatregel die de school genomen heeft sinds de scholen weer open gingen, maar niets hebben uitgehaald.

1. Docenten komen niet samen, hebben apart pauze. Via teams vergaderen ze.
2. Houden zoveel dat kan afstand van de kinderen.
3. Ramen staat altijd open in de klassen
4. Geen ouders naar binnen en looproutes buiten.

De GGD heeft geen idee hoe de medewerkers besmet zijn geraakt.
Inmiddels ook enkele kinderen positief getest en als je het mij vraagt is de enige conclusie dat het via de kinderen gaat (die zelf eigenlijk nagenoeg geen klachten ervan ondervinden!) Want 7 of 8 uur per dag in een klas met snotneusjes is gewoon te lang.
Tsja ik heb het al vaak geroepen. De diverse onderzoeken hebben al lang uitgewezen dat de besmettelijkheid bij kinderen lager is (50%) tot een jaar of 13/14, maar als je met zovelen bij elkaar gaat zitten is het gewoon wachten op problemen. De klassen moeten gewoon kleiner, dat is de oplossing (en ook de oplossing voor veel andere onderwijsproblemen). Ook al is de kans kleiner, het getal is groot: de meeste mensen zitten op school, hebben (klein)kinderen op school, of werken er zelf. Of een combinatie ervan. Om het over VO maar niet te hebben. Het beleid om snotneuzen gewoon naar school te sturen vind ik ook raar. Als kinderen weinig symptomen hebben van corona zullen ze minder makkelijk anderen besmetten, maar als ze een snotneus hebben én corona dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Hoe dan ook, ik heb er een hard hoofd in dat de huidige maatregelen gaan werken: vandaag 1000 besmettingen meer dan gisteren. Ik weet het, de daling zou pas later in moeten zetten maar de huidige maatregelen lijken niet effectief omdat van 70% nog steeds onbekend is waar de besmetting is opgelopen. Ik vraag me af of de horeca een uurtje eerder sluiten het gewenste effect gaat hebben. Daarnaast houdt niemand meer afstand in de winkels is mijn ervaring. Sterker nog: ik werd gisteren in de winkel aangesproken door een oudere man dat ik een mondkapje droeg, dat ik me niet zo moest laten leiden door al die onzin! Hallo, ik probeer mijn steentje bij te dragen.

Mijn glazen bol voorspelling: er komt een lockdown c.q. zeer zware maatregelen aan (avondklok) waarbij de scholen open blijven; dat blijkt niet goed genoeg te werken en er worden alsnog (tijdelijk) maatregelen op scholen genomen. Of het gaat gewoon helemaal mis (in de zorg).... omdat niemand meer wil :(
Cobb schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:51:
Ik verwacht inderdaad ook dat dit het 'normaal' blijft tot er voldoende mensen gevaccineerd zijn en blijkt dat het vaccin ook echt werkt.

Ik heb inmiddels een Thorax foto gehad ( omdat ik vanaf maart nog steeds klachten heb) en ben getest op antilichamen.

Gelukkig geen longschade, maar een instekking van het kraakbeen (kan ook gebeuren na een gewone longontsteking)
Helaas geen antilichamen.

Huisarts gaf aan dat ze naar een aantal maanden nog maar bij zeer weinig mensen antilichamen vinden.
Ik had ook een antilichamen test, maar ook negatief met vergelijkbare klachten. Het zou kunnen dat de t-cel respons de infectie heeft afgeslagen; sommige mensen met milde klachten maken helemaal geen meetbare antistoffen aan. Hoe dan ook ik ben nu 80% beter dan in maart in een vrij rechte lijn naar boven (inmiddels 7 maanden). Houd moed, het komt vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
TrailBlazer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Heb je die grafiek zelf gemaakt?

Zonder de aantallen testen per groep heb je er inderdaad weinig aan. Als daadwerkelijk het aantal besmettingen in die groep afneemt is dat natuurlijk wel positief.
ja, zelf gemaakt. Bron is de dagelijkse RIVM update...
Het is vast niet hele moeilijk om er even wat CBS-bevolkingsdata overheen te trekken.. maar ook dat zegt weer niet veel, want de ene gemeente is gemiddeld weer veel 'ouder' dan de andere... Daar kun eje natuurlijk ook weer rekening mee houden, maar dan... en dan... en zo kun je blijven specificeren en categoriseren.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Aangezien de helft van de resultaten van vorige week binnendruppelt, schrik ik eigenlijk niet van deze getallen. Ja, 1.000 meer. Maar er worden ook veel meer mensen getest.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:02

ultimateharry

Team Slayer:-)

Señor Sjon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:03:
Aangezien de helft van de resultaten van vorige week binnendruppelt, schrik ik eigenlijk niet van deze getallen. Ja, 1.000 meer. Maar er worden ook veel meer mensen getest.
Volgens mij is dat pas op z'n vroegst volgende week?

https://www.nu.nl/coronav...onatests-per-dag-aan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:39
Zou er niet opgeschaald zijn/worden van 30000 naar 56000 tests per dag? Kan best zijn dat het % positieven dan daalt, maar de hoeveelheid positieve mensen nog steeds stijgt. Ziekenhuisopnames zullen het vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Bovendien zitten we nu pas aan het begin van de periode waarin je de impact van de maatregelen van de afgelopen weken kan meten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:07:
Bovendien zitten we nu pas aan het begin van de periode waarin je de impact van de maatregelen van de afgelopen weken kan meten.
Dit weekend moet het beter gaan:
De Jonge: Trend moet dit weekend keren, anders extra maatregelen nodig
bron https://www.parool.nl/ned...atregelen-nodig~bf115d8d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris748 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:37:
[...]

Die hebben inderdaad vaak uitstekende ventilatie. Maar uitstekend is niet voldoende als er bijvoorbeeld 30 hijgende herten volledig los gaan tijdens spinning of crossfit.

Dan zul je onderscheid moeten gaan maken in wat wel en wat niet toegestaan is in een sportschool.
Ben je überhaupt in een sportschool geweest de afgelopen weken of roep je maar wat?
Hier is alles afgeplakt + machines buiten werking, waardoor je gemiddeld 2 tot 2.5 meter afstand hebt tot de persoon naast je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
En dat zou dan een dag of 4 later in de cijfers zichtbaar moeten zijn? (Aannames: twee dagen voor je kunt testen, twee dagen voor je de uitslag hebt)

(overigens heb je daarna meteen weer ruis: de herfstvakantie)

alles kan off-topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Sporten gaan afschaffen gaat weinig helpen denk ik.

Ik ging net naar de psycholoog. Dit zit in een gebouw een dorp verder waar ook fysio gegeven wordt, maar waar ook ouderen bijeenkomen. Ik stap uit mijn auto. Doe m'n mond/neus masker op en loop naar binnen. Mijn mond viel open ( dat zag je niet door het masker maar toch). Ouderen stonden naast elkaar en dicht op elkaar voor de koffie. Het personeel liep door elkaar heen en ik was de enige met een mond/neus masker en de jongste (24) . De desinfectiepaal stond er voor de leuk volgens mij, ook die gebruikte ik.

Mensen in het oosten zijn sowieso al bijdehand en meer van " komt wel goed" maar hier schrok ik wel van.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Ja als je rekening houd met incubatie-tijd (gemiddeld 5 a 6 dagen), wachttijd op test (1,5 dag gemiddeld?), test-uitslag (1,5 dag gemiddeld?), dan zou het in het weekend toch minimaal moeten afvlakken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Het laagste wat de R heeft gezeten is 0,48 volgens het RIVM. Gingen ze echter niet uit van ziekenhuisopnames en later weer naar aantal infecties?

Volgens mij zijn de maatregelen effectief 'genoeg' om de R naar 0.9 te halen. Dan zou de afvlakking wel heel geleidelijk gaan. Als je het al kan zien is dat denk ik het 2de weekend na de maatregelen en niet in het weekend.

Laten we dan niet hopen dat het aantal positieven toeneemt, maar het positief-percentage afneemt en de Jonge besluit om strengere maatregelen te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Tsja, welke trend?

Absolute aantallen? Met het meer- en meer testen vind je ook meer. Dus dat stijgt vanzelf mee. De aantallen worden binnen dezelfde foutmarges vanzelf groter.
Relatieve aantallen? Ook daar zal men serieuzer naar een test gaan gezien de wachttijden.

Aangezien er meer mensen besmet zullen zijn geweest, is de kans ook groter dat de tests een oude variant oppikken.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 08-10-2020 16:19 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Mr.Joker schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:06:
Zou er niet opgeschaald zijn/worden van 30000 naar 56000 tests per dag? Kan best zijn dat het % positieven dan daalt, maar de hoeveelheid positieve mensen nog steeds stijgt. Ziekenhuisopnames zullen het vertellen.
https://ggdghor.nl/actuee...ronatests-bij-de-ggden-2/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
1 t/m 7 juni                  49.228
8 t/m 14 juni                 57.501
15 t/m 21 juni                61.939
22 t/m 28 juni                61.598
29 juni t/m 5 juli            67.758
6 juli t/m 12 juli            75.547
13 t/m 19 juli                88.886
20 t/m 26 juli               111.764
27 juli t/m 2 augustus       101.905
3 t/m 9 augustus              98.978
10 t/m 16 augustus           102.487
17 t/m 23 augustus           140.432
24 t/m 30 augustus           163.572
31 augustus t/m 6 september  180.182
7 t/m 13 september           195.545
14 t/m 20 september          192.255
21 t/m 27 september          207.670
28 september t/m 4 oktober   222.877

maar daar staat het percentage positieven + leeftijdcategorie dan weer niet bij, dan kan je dan weer uit de weekstaten vanj het RIVM halen... onhandig/jammer dat door RIVM nog geen complete test-dataset (ge-anonimiseerd) wordt aangeboden. cijfertjes zijn leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Señor Sjon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:18:
[...]

Tsja, welke trend?

Absolute aantallen? Met het meer- en meer testen vind je ook meer. Dus dat stijgt vanzelf mee. De aantallen worden binnen dezelfde foutmarges vanzelf groter.
Relatieve aantallen? Ook daar zal men serieuzer naar een test gaan gezien de wachttijden.

Aangezien er meer mensen besmet zullen zijn geweest, is de kans ook groter dat de tests een oude variant oppikken.
Ik denk dat je met incubatietijd, wachttijd test, test-uitslag, ergens in dit weekend een afvlakking in absolute aantallen zou moeten gaan zien. Opschaling test-capaciteit is op zijn vroegst pas ergens volgende week, maar de GGD had nog een behoorlijk voorbehoud (wat ik overigens ook totaal niet snap, dit plan je toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mr.Joker schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:18:
[...]

Laten we dan niet hopen dat het aantal positieven toeneemt, maar het positief-percentage afneemt en de Jonge besluit om strengere maatregelen te nemen...
Dan ben ik wel benieuwd welke maatregelen er binnen de wet nog zijn.

Je kan publieke gelegenheden sluiten maar hoeveel impact zal dat nog hebben op de R-waarde? Hoeveel mogelijkheden hebben we binnen de wet om de maatregelen die we nu hebben, strikter te gaan handhaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mr.Joker schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:18:
[...]

Het laagste wat de R heeft gezeten is 0,48 volgens het RIVM. Gingen ze echter niet uit van ziekenhuisopnames en later weer naar aantal infecties?

Volgens mij zijn de maatregelen effectief 'genoeg' om de R naar 0.9 te halen. Dan zou de afvlakking wel heel geleidelijk gaan. Als je het al kan zien is dat denk ik het 2de weekend na de maatregelen en niet in het weekend.

0,48! We hadden toen even door moeten zetten! ;)

Maar zonder gekheid ik kan me bijna niet voorstellen dat de maatregelen de R naar 0,9 gaan brengen. Zoals ik al eerder aangaf van 70% weet men niet waar de besmetting is opgelopen. Alleen de kroegen zijn aangepakt met een uurtje eerder dicht. Oh en iets met de groepsgrootte. Het omt gaf ook al aan dat dit wel in een zeer gunstige situatie zou zijn echter wel omringd met onzekerheden.

Het enige waarvan we weten dat zeker werkt is een lockdown, maar welke van die maatregelen binnen de lockdown het meest effectief zijn is ook nog niet bekend... dus ik vrees het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:03
Mr.Joker schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:06:
De analyse-capaciteit is opgeschaald, bottleneck zit nu bij de afnamecapaciteit. Er wordt nog nauwelijks meer getest atm.

Maar dit kan idd nog van de backlog zijn van vorige week, waar de resultaten niet van bekend waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Ben je überhaupt in een sportschool geweest de afgelopen weken of roep je maar wat?
Hier is alles afgeplakt + machines buiten werking, waardoor je gemiddeld 2 tot 2.5 meter afstand hebt tot de persoon naast je.
Nee, ik ben sinds de uitbraak van Corona niet meer in de sportschool geweest. Kwam daar voornamelijk voor spinning en hit-training. Twee dingen die ik voorlopig liever niet binnen doen. Ook niet met 2 tot 2,5 meter afstand.

Overigens kan je toon ook wat minder ...

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:33:
Dan werkt get vaccin niet, wanneer gevaccineerde personen nog steeds ziek worden. Dat is juist het hele idee van een vaccin. 8)7
Vaccins zijn geen garantie voor immuniteit, het ligt sterk ook aan de ziekte waar het vaccin voor is. Een vaccin helpt om de ziekte minder erg te maken als je het krijgt. Het lichaam kent het virus al en heeft een respons klaarliggen. Daardoor wordt je veel minder ziek en duurt je ziekte korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

breew schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

https://ggdghor.nl/actuee...ronatests-bij-de-ggden-2/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
1 t/m 7 juni                  49.228
8 t/m 14 juni                 57.501
15 t/m 21 juni                61.939
22 t/m 28 juni                61.598
29 juni t/m 5 juli            67.758
6 juli t/m 12 juli            75.547
13 t/m 19 juli                88.886
20 t/m 26 juli               111.764
27 juli t/m 2 augustus       101.905
3 t/m 9 augustus              98.978
10 t/m 16 augustus           102.487
17 t/m 23 augustus           140.432
24 t/m 30 augustus           163.572
31 augustus t/m 6 september  180.182
7 t/m 13 september           195.545
14 t/m 20 september          192.255
21 t/m 27 september          207.670
28 september t/m 4 oktober   222.877

maar daar staat het percentage positieven + leeftijdcategorie dan weer niet bij, dan kan je dan weer uit de weekstaten vanj het RIVM halen... onhandig/jammer dat door RIVM nog geen complete test-dataset (ge-anonimiseerd) wordt aangeboden. cijfertjes zijn leuk...
Hier heb je op weekbasis #tests en percentage: https://allecijfers.nl/ni...-en-covid19/#Corona_tests

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

CMD-Snake schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Vaccins zijn geen garantie voor immuniteit, het ligt sterk ook aan de ziekte waar het vaccin voor is. Een vaccin helpt om de ziekte minder erg te maken als je het krijgt. Het lichaam kent het virus al en heeft een respons klaarliggen. Daardoor wordt je veel minder ziek en duurt je ziekte korter.
Ja dit gaat interessant worden vwb er uit de stage 3 trials gaat komen voor de diverse vaccins in ontwikkeling.
Er kan "steriele immuniteit ontstaan", tot aan "reductie ziekteverschijnselen". En verschillen in transmissie.

Zie: https://www.thelancet.com...-6736(20)31976-0/fulltext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ultimateharry schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:34:
[...]

Ja dit gaat interessant worden vwb er uit de stage 3 trials gaat komen voor de diverse vaccins in ontwikkeling.
Er kan "steriele immuniteit ontstaan", tot aan "reductie ziekteverschijnselen". En verschillen in transmissie.

Zie: https://www.thelancet.com...-6736(20)31976-0/fulltext
Waardoor uiteindelijk misschien een combinatie van de verschillende vaccins een oplossing gaat bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 23:18

Chiron

Moderator Discord
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Op het moment dat je al 5 weken klachten hebt dan ben je al lang door het ziekteverloop heen en heb je dus geen corona.
Maar weten of je corona hebt of niet weet je pas na testen B)
Mijn punt was dat iemand die klachten heeft zich over het algemeen meteen laat testen, en niet 5 weken wacht en dan pas naar een testcentrum gaat.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:36:
[...]

Waardoor uiteindelijk misschien een combinatie van de verschillende vaccins een oplossing gaat bieden?
Het gaat in ieder geval een combinatie worden. In de tijd, met verschillende effecten (en dus toepassingen).
Ik vermoed dat de vaccinatie-strategie pas gedetailleerd kan worden wanneer deze parameters beschikbaar zijn (in combinatie met distributie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
je kan natuurlijk niet 1 op 1 sars cov en sars-cov2 met mekaar vergelijken, maar het is wel interessant:

https://www.dailymail.co....ents-crucial-T-cells.html

Betekent niet dat je niet meer ziek kan worden natuurlijk, maar de verschijnselen worden een stuk minder of je merkt er nagenoeg niks van.

Misschien dat dat vaccin dat ook voor mekaar krijgt? Deze moet immers een natuurlijke immuunrespons opwekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:44
(jarig!)
redwing schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Precies.....

[...]

En waar is dat op gebaseerd? Onderbuikgevoel? Want dat vindt ik een slechte raadgever.

[...]

Wat volledig te verklaren is met het gebrek aan tijdige maatregelen.

[...]

Ik zie dat totaal niet als eigen bestwil voor het volk. Als het al zo zou zijn dat het door tekorten kwam (wat nog steeds stelselmatig wordt ontkend), is het wel duidelijlk dat het vooral heeft tegengewerkt omdat je nu geen draagvlak meer hebt. Er is een heel verschil tussen iets aanraden om te gebruiken en zeggen dat iets totaal niets toevoegd.

[...]

Die landen hebben veel eerder en veel strengere maatregelen genomen. Zelfs maatregelen die je er hier niet door zult krijgen. Dat heeft niets met mondkapjes te maken (als je iedereen opsluit doen mondkapjes ten slotte niet veel meer)

[...]

Ik heb daar gewoond (Seoul) en kan je vertellen dat dit niet zo is. Zodra daar het griepseizoen begint, loopt 3/4 van de mensen daar met een mondkapje rond en wordt je aangekeken als je er geen op hebt. De hoeveelheid die daar gedragen wordt zou zeker impact moeten hebben op de cijfers. Helaas zie je die impact totaal niet.

[...]

Ook daar ben ik regelmatig geweest en het klopt dat dat druk is, maar in Nederland hebben we juist weer veel meer mensen die dicht op elkaar wonen en die ook veel meer met elkaar in contact komen. Als je dus niet alleen naar de metro kijkt, zou je juist verwachten dat het in Nederland sneller gaat. Aan de andere kant zie je het griepvirus toch echt overal op een redelijk standaard tempo rond gaan.

[...]

Tja, maar wederom gaat het virus daar niet veel minder snel rond. Dus dit is weer een onderbuikgevoel waar je uiteindelijk weinig mee kunt.

[...]

Eigenlijk zegt hij juist dat het niet werkt. Het staat er als 'ja het kan werken', gevolgd door allerlei redenen waarom het juist niet werkt om dan af te sluiten met dat handen wassen eigenlijk beter is en mondkapjes eigenlijk alleen werken omdat je dan meer afstand tot elkaar zou nemen.
Zelfs nu nog houdt hij vol dat het een 'buitengewoon gering effect' heeft.
Conclusie van hem is simpelweg dat je moet zorgen dat je afstand houdt, je handen wast en thuisblijft bij klachten. Doe je dat niet gaat een mondkapje je ook niet helpen. Het enige dat het doet is je een gevoel van veiligheid geven en zoals hij ook zegt : 'Als iemand zich dan veiliger waant, vinden wij dat prima'.
Precies ook de reden waarom ik zonder probleem een mondkapje omdoe als dat gevraagd wordt in b.v. een winkel. Maar ik heb niet de illusie dat het helpt om een mondkapje om te doen in een supermarkt om daarna zonder enige rekening te houden met afstand daar je spullen te gaan pakken. En dat is wel de huidige praktijk.

Maar als je verder wilt over mondkapjes moeten we naar het andere topic gaan :)
Misschien heb je gelijk hoor. Misschien weten we hier wel veel meer van hoe een pandemie te bestrijden dan in landen waar ze in de steden 6x onze bevolkingsdichtheid hebben en waar ze de dure lessen hebben getrokken uit SARS. Wie zijn zij om aan te geven dat het het een van de belangrijkste maatregelen voor ze is: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7291980/ ? Waarom zou je de experts uit die landen geloven als ze het continu bij het rechte eind hebben daar waar het RIVM er volledig naast zat?

Of misschien is onze arrogante betweterige houding juist wel het verschil vergeleken met andere landen en wat ons tegenwerkt. Waar de landen om ons heen bleven leren van andere ervaringen en de maatregelen aanpasten, waren we hier vooral bezig met onszelf op de borst te kloppen. De tweede golf zouden we op dezelfde manier doen als de eerste. Werkte perfect. Elke scheet van Trump wordt hier uitvergroot in de media, maar de experts mogen onbeperkt Trumpiaanse uitspraken doen zonder tegenspraak. Zelden zoveel onzinnige zelfbevlekking gezien. Onze aanpak was de enige juiste. Italianen waren dom. Onze lockdown is intelligent. Mondkapjes werken niet, heel de wereld is gek.

Wel zonde dat onze expertise niet echt naar voren komt in de statistieken. En dat onze waterdichte theoretische anderhalvemetersamenleving in de praktijk niet echt lijkt te functioneren. Ik snap niet hoe het niet kan werken om met 17 miljoen mensen maanden lang continu minstens 1.5meter afstand te houden. Als andere landen ons voorbeeld zouden volgen, dan zijn binnen een paar weken alle besmettelijke ziektes verdwenen. Misschien moeten we nog een persconferentie geven en nogmaals hameren op de regel, dan gaat het nu wel goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
BarôZZa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Misschien heb je gelijk hoor. Misschien weten we hier wel veel meer van hoe een pandemie te bestrijden dan in landen waar ze in de steden 6x onze bevolkingsdichtheid hebben en waar ze de dure lessen hebben getrokken uit SARS. Wie zijn zij om aan te geven dat het het een van de belangrijkste maatregelen voor ze is: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7291980/ ? Waarom zou je de experts uit die landen geloven als ze het continu bij het rechte eind hebben daar waar het RIVM er volledig naast zat?
Het belangrijkste wat bij ons mis gaat is dat de maatregelen weer veel te laat zijn ingezet. En vooral dat we niet genoeg vooruit geplanned hebben en daardoor niet voldoende kunnen testen/traceren waar het virus zit met bijbehorend contactonderzoek. Iets waar Z-Korea juist zeer goed in is. Daar waren ze al iedereen aan het testen terwijl wij nog niet eens wisten dat het virus er al was (en dat is tussendoor ook niet gestopt!). En als je precies weet wie het virus wel en niet heeft kun je voorkomen dat het zich verspreid.

Wat we hier echter doen is eerst wachten totdat het virus teveel verspreid is, nog steeds onvoldoende testmiddelen hebben, geen contactonderzoek meer kunnen doen en geen plan hebben wat we moeten doen. Dat heeft weinig met mondkapjes te maken maar met een gebrek aan pro-actief plannen opstellen en voorbereiden. En ja, ik ben het er helemaal mee eens dat Nederland het wel heel slecht doet momenteel. Kom op, in 6 maanden tijd niet kunnen opschalen terwijl de grote bedrijven het allang voor elkaar hebben dat hun mensen getest kunnen worden en dat zonder de GGD-testcapaciteit in gevaar te brengen. Dat is geen tekort aan capaciteit, maar een tekort aan planning.

En laten we wel wezen, zelfs als mondkapjes zouden helpen zijn die niet de reden waarom het nu zo de verkeerde kant op gaat in Nederland.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Het belangrijkste wat bij ons mis gaat is dat de maatregelen weer veel te laat zijn ingezet. En vooral dat we niet genoeg vooruit geplanned hebben en daardoor niet voldoende kunnen testen/traceren waar het virus zit met bijbehorend contactonderzoek.
Het belangrijkste dat hier mis gaat is dat we een stel eigenwijze klonten zijn hier in NL. En dat we willekeurig welke maatregel met voeten treden. Ik begin een beetje te vrezen dat het beste wat ons op de langere termijn kan overkomen is dat het nu echt volledig uit de klauwen loopt. Gecombineerd met een nog veel verder gaande lockdown. Italiaanse praktijken zeg maar. Misschien dat het dan eens wil landen, en volgende golven worden voorkomen. Anders blijft het doormodderen vrees ik.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
Moet je in ZK geen gps bandje dragen of je telefoon constant laten monitoren op je locatie Indien je in quarantaine moet? Tsja, weet niet of we dat zouden moeten laten willen... Dan kan je beter de problemen wegnemen bij mensen die hinder hebben van quarantaine... ZZP'ers, mensen die slecht ter been zijn etc. Voorzie ze in hun behoeften zodat ze geen reden hebben om de quarantaine maatregel te verbreken. Hier hoort natuurlijk ook het testbeleid bij. Testen> volgende dag uitslag, dan hoeven mensen niet een week in quarantaine (afspraak + uitslag afwachten, wat in 90%> van de gevallen onnodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
MoldyInko schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:52:
Wat ik nu zorgelijk vind is dat bijna alle regio’s opgeschaald zijn van waakzaam naar zorgelijk. Waarvan regio Amsterdam naar ernstig. We hebben drie verschillende niveau’s.

Dit dames en heren is gewoon een zorgelijke ontwikkeling. Dan kun je wel stoer gaan roepen dat het meevalt maar dat is het dus niet. Met name wanneer je de officiële rapporten over een periode terug leest dat het duidelijk naar voren komt dat de bron van besmetting vaak onbekend is. Ruim een derde of zelfs meer van de totalen.

Als je bron en contact onderzoek enkele weken geleden al hebt moeten af schalen maar je gaat wel meer testen (bij een volle test capaciteit) en -dus- je vind meer positieve mensen, hoe wil je dan deze mogelijke tweede golf gaan bijhouden? Een van de belangrijkste instrumenten doet zich teniet als je de bron niet meer kunt achterhalen. En dan heb ik het nog niet eens over de hoogtepunt van een mogelijke tweede golf als deze stijging doorzet. Als er niks meer te achterhalen valt dan kun je ook niet meer sturen, indammen of maatregelen aankondigen aan de hand van bepaalde data.

Ik had wel verwacht dat we gisteren een extra persconferentie zouden krijgen maar ook hier hoor ik niks over. Alleen dat er misschien een persconferentie voor volgende week gepland staat.
Even mijzelf gequote want de eerste GGDs hebben al helaas af moeten schalen. (Ondanks dat zij hard bezig geweest om in de vorige maanden ook op te schalen)

Link 1
Link 2
Link 3

Ik hoop dat de persco snel duidelijkheid geeft. Ik hoop de komende weken op het allerbeste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31
Bij een aantal besmette leraren op de basisschool van mijn kinderen duurde het een week voordat de GGD antwoord gaf op vragen van de basisschool. Geen antwoord helaas, maar meer de mededeling: "Wij zijn overbelast, hier is het protocol, doen jullie het contactonderzoek zelf even?"

Dat was dus al na een paar dagen wachten op uitslagen, omdat ook daar vertraging was. GGD Amsterdam en school in Amsterdam trouwens.

Redelijk begrijpelijk dat op deze manier nooit ingedamd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:49

boesOne

meuh

MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:15:
[...]

Het belangrijkste dat hier mis gaat is dat we een stel eigenwijze klonten zijn hier in NL. En dat we willekeurig welke maatregel met voeten treden. Ik begin een beetje te vrezen dat het beste wat ons op de langere termijn kan overkomen is dat het nu echt volledig uit de klauwen loopt. Gecombineerd met een nog veel verder gaande lockdown. Italiaanse praktijken zeg maar. Misschien dat het dan eens wil landen, en volgende golven worden voorkomen. Anders blijft het doormodderen vrees ik.
In deze context werkt dat tegen ons, en in andere contexten kloppen we ons op de borst dat we niet al te volgzaam zijn, lekker dwars en vrijheidslievend.

Wat ik wel denk is dat er een groot gebaar nodig is. Die eerste toespraak van Rutte maakte enorme indruk. Dat niveau van het volk toespreken en het volk dezelfde kant op krijgen is niet meer gehaald.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:59

St@m

@ Your Service

MoldyInko schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:58:
[...]

Ik hoop dat de persco snel duidelijkheid geeft.
Welke? Die van misschien begin volgende week? Of heb ik iets gemist?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
boesOne schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:09:
Wat ik wel denk is dat er een groot gebaar nodig is. Die eerste toespraak van Rutte maakte enorme indruk. Dat niveau van het volk toespreken en het volk dezelfde kant op krijgen is niet meer gehaald.
Wat destijds ook hielp was dat het bijna een unicum was dat de premier het volk toesprak. Dat was al heel lang niet meer voorgekomen. Dat gaf er wat extra gewicht aan. Met regelmatig terugkerende persconferenties gaat die glans er snel vanaf.
St@m schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:33:
Welke? Die van misschien begin volgende week? Of heb ik iets gemist?
Mogelijke persconferentie. Indien de besmettingsgetallen niet verbeteren dit weekend zijn er meer maatregelen nodig, die zullen dan in het weekend bedacht worden en vermoedelijk dinsdag aangekondigd worden. Maar vooralsnog is het niet zeker.

[ Voor 27% gewijzigd door CMD-Snake op 08-10-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

CMD-Snake schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:39:
[...]

Mogelijke persconferentie. Indien de besmettingsgetallen niet verbeteren dit weekend zijn er meer maatregelen nodig, die zullen dan in het weekend bedacht worden en vermoedelijk dinsdag aangekondigd worden. Maar vooralsnog is het niet zeker.
Ja, die ja, ik zei het met wat minder woorden :p

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Er zijn nog 110k niet gerapporteerde uitslagen? Worden die gewoon opgeteld bij de dagelijkste cijfers zodra cijfers bekend worden? met ongeveer 9% positieven komen er dus nog 10k ongeveer bij bovenop de nieuwe testen :P

Dan krijg je nu al op een presenteerblaadje dat maatregelen strenger gaan worden.

Laten we hopen dat Hugo naar het % positieven kijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VT4q6jdam6QoXI82_oLy9NHwX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfNAUfTnHFYEdYjc8nwo0h7N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 08-10-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski1986
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 08:55
We stevenen af op opnieuw een lockdown. Met dank aan de scholen en de open grenzen en NIET aan de kroegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Tomski1986 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:05:
We stevenen af op opnieuw een lockdown. Met dank aan de scholen en de open grenzen en NIET aan de kroegen ;)
Scholen dragen wel veel bij aan de besmetting denk ik ja, de open grenzen denk ik niet zozeer. Vakantiestromen waren dit jaar vele malen minder... Denk dat de meeste toeristen in Nederland misschien Duitsers waren in de zomer? Als ze het ergens voor mekaar hebben is het wel daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tomski1986 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:05:
En hoe weet je dat zo zeker?

Ik heb verleden week vrijdag even bij de kroeg gekeken. Om 6 uur prima met 3 mensen binnen, om half 7 stond ik buiten met mn glas en was het cafe aan het vollopen. Om 7 uur was het bomvol. Als er ook maar 1 tussen heeft gestaan die besmettelijk was dan is het een regelrecht corona feestje geworden.

Natuurlijk weten al die mensen bij een BCO waar ze zijn geweest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:34

Paladin

Play Ball!

Wat mij opvalt is dat in de landen waar de scholen open zijn gegaan de getallen vrij snel omhoog gaan, Frankrijk en Spanje gingen ons voor en hebben momenteel hoge aantallen besmettingen. NL kwam daarna gevolgd door Duitsland en je ziet bij ons, maar ook DL de getallen oplopen.

Italië gingen de scholen pas half sept open maar ook daar zie je nu de getallen toch vrij snel oplopen, dus je zou toch wel enige correlatie moeten gaan zien tussen besmettingen en de open scholen.

Ik kan er volledig naast zitten maar het valt wel op.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Indoubt schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

En hoe weet je dat zo zeker?

Ik heb verleden week vrijdag even bij de kroeg gekeken. Om 6 uur prima met 3 mensen binnen, om half 7 stond ik buiten met mn glas en was het cafe aan het vollopen. Om 7 uur was het bomvol. Als er ook maar 1 tussen heeft gestaan die besmettelijk was dan is het een regelrecht corona feestje geworden.

Natuurlijk weten al die mensen bij een BCO waar ze zijn geweest :+
Hier in Leiden was het in september ook stampvol in een aantal kroegen. Alsof corona niet bestond. Ik fietste toen langs een kroeg (de Kroeg, voor wie het wil weten) waar je super goed naar binnen kan kijken. Bomvol. Politie deed er blijkbaar niks aan want ik hoorde van anderen dat dat al weken zo ging. Hoorde ook dat het bij een aantal andere kroegen business as usual was. Maar nee, die kroegen hebben er niks mee te maken. Gaat nu eindelijk weer beter in Leiden zelf, gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:05
Mfpower schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Tsja ik heb het al vaak geroepen. De diverse onderzoeken hebben al lang uitgewezen dat de besmettelijkheid bij kinderen lager is (50%) tot een jaar of 13/14, maar als je met zovelen bij elkaar gaat zitten is het gewoon wachten op problemen. De klassen moeten gewoon kleiner, dat is de oplossing (en ook de oplossing voor veel andere onderwijsproblemen). Ook al is de kans kleiner, het getal is groot: de meeste mensen zitten op school, hebben (klein)kinderen op school, of werken er zelf. Of een combinatie ervan. Om het over VO maar niet te hebben. Het beleid om snotneuzen gewoon naar school te sturen vind ik ook raar. Als kinderen weinig symptomen hebben van corona zullen ze minder makkelijk anderen besmetten, maar als ze een snotneus hebben én corona dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Je ziet ook na september gewoon de lijn keihard omhoog gaan. Het is mij inmiddels ook wel duidelijk dat de scholen een flink deel van de besmettingen veroorzaken.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Het RIVM zegt dat scholen geen bron zijn dus dan moet het wel aan iets anders liggen!

/Sarcasme mode off

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Shadow_Agent schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:44:
Het RIVM zegt dat scholen geen bron zijn dus dan moet het wel aan iets anders liggen!

/Sarcasme mode off
Waarschijnlijk de voetbalsupporters, die hebben immers een beetje geschreeuwd.

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 08-10-2020 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:08
BarôZZa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:57:
[...] Ik weet niet of je bijvoorbeeld ooit in de metro van Tokyo bent geweest, maar vanwege de enorme bevolkingsdichtheid en drukte zou je dan verwachten dat een virus zich daar juist veel sneller zou verspreiden dan in Nederland. Als dat niet het geval is, dan kan dat erop duiden dat het natuurlijk wel degelijk werkt.
Ik hap; in mijn ervaring is de metro van Tokyo in de spits niet drukker dan die van Londen, Amsrterdam, Rome *Vul in welke wereldstad dan ook*. Overal is de metro dan gewoon stampvol. En dan gaat een mondkapje helaas ook niet meer werken.

Het is al meermaals herhaald, maar het probleem zit hem in het testen, het te snel afbouwen en het met zijn allen op vakantie gaan. En hierdoor is het draagvlak ook helemaal weggeslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024

/Sarcasme mode off
Het RIVM is dan ook totaal niet meer geloofwaardig. Ze hadden maar 1 taak en zelfs dat lukte nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

/Sarcasme mode off
Hoeft niet aan de scholen zelf te liggen maar aan de bewegingen van ouders die weer naar het werk kunnen wellicht wel.

Op de school van mijn dochter met >2000 kids zijn een handvol VWOers uit de hogere klassen besmet geraakt. Dat is niet geëindigd in een superspread verhaal.

Op school is het makkelijk genoeg te volgen als het wel het geval lijkt en dan was het veel vaker in het nieuws gekomen. Zoveel kinderen op een kluitje en toch geen massale uitval.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, kijk, het volgende konijn uit de hoge hoed:

https://nos.nl/artikel/23...chrappen-koopavonden.html

Koopavonden schrappen. Dan kan tenminste iedereen in een korter tijdsbestek naar dezelfde winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
Ik zag net een video met 3 wetenschappers die pleiten voor een omgekeerde lockdown.
Dus geen lockdown voor leeftijdsgroepen. zeg onder de 60 en de rest goed beschermen.
Ze zeggen dat dit de beste manier is om nog redelijk ongeschonden uit deze crisis te komen.
Ik neig om ze inderdaad gelijk te geven. Maar dat vereist wel een goede planning en maatregelen.
En of onze regering en RIVM dat kan heb ik zo mijn twijfels aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 11:44

basvn

Breezand - NHN

MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:44:

Koopavonden schrappen. Dan kan tenminste iedereen in een korter tijdsbestek naar dezelfde winkels.
ja die 4 uur extra die winkels 1x per week langer open zijn (hier dan) gaan echt het verschil wel maken..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tuurlijk, want dan kunnen we tenminste niet meer buiten de piekuren boodschappen gaan doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:45:
Ik zag net een video met 3 wetenschappers die pleiten voor een omgekeerde lockdown.
Dus geen lockdown voor leeftijdsgroepen. zeg onder de 60 en de rest goed beschermen.
Ze zeggen dat dit de beste manier is om nog redelijk ongeschonden uit deze crisis te komen.
Ik neig om ze inderdaad gelijk te geven. Maar dat vereist wel een goede planning en maatregelen.
Ik zet vooral vraagtekens bij de uitvoering ervan, ook omdat 60+'ers nog genoeg contact hebben met de jongere leeftijdsgroep (mantelzorgers oa.).

Je kan niet de deur van het verpleeghuis op slot draaien en af en toe een boodschappentas met magnetronmaaltijden door het raam heen gooien. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Die Dr Sunetra Gupta, Dr Jay Bhattacharya en Dr. Martin Kulldorff krijgen maximaal aandacht met hun plannetje. Dat op een heleboel aannames is gebaseerd en heel weinig feiten.

Gupta verklaarde overigens eind Maart dat Engeland al 50% herd immunity had bereikt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Niet zo sarcastisch doen, lijkt me een uitstekende maatregel. Iedereen werkt toch thuis, dus men kan gewoon kleren kopen overdag.

/s

Kan me niet eens heugen dat ik gebruik heb gemaakt van een koopavond. Wellicht vroeger met een meisje door de stad slenteren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:50:
[...]

Ik zet vooral vraagtekens bij de uitvoering ervan, ook omdat 60+'ers nog genoeg contact hebben met de jongere leeftijdsgroep (mantelzorgers oa.).

Je kan niet de deur van het verpleeghuis op slot draaien en af en toe een boodschappentas met magnetronmaaltijden door het raam heen gooien. ;)
Hun antwoord daarop is dat mensen >60 gewoon een uitkering moeten krijgen en thuis moeten blijven of, in de situatie die je noemt, alleen in contact komen met anderen die reeds besmet zijn geweest of kort daarvoor negatief getest zijn.
Het kan dus m.i. wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Hun antwoord daarop is dat mensen >60 gewoon een uitkering moeten krijgen en thuis moeten blijven of, in de situatie die je noemt, alleen in contact komen met anderen die reeds besmet zijn geweest of kort daarvoor negatief getest zijn.Het kan dus m.i. wél.
Stiekem zijn dat wel héél veel mensen die toch voor noodzakelijke dingen met die 60+'ers in contact komen. Van de schoonmaker, de thuiszorg, tot de persoon die de belastingaangiftes voor ze doet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

God, blijft die onzin hier langs komen...

Hoeveel mensen denk je dat je binnen moet houden om hieraan te voldoen.
Recent even snel wat cijfers bij elkaar gesprokkeld:
Obesitas en leeftijd boven de 70 (1300k) zijn dan de makkelijkst te specificeren. Maar ook mensen met suikerziekte(1200k), hartpatiënten (240k) en nierpatiënten (1700k) hebben een fors hoger risico.
Dat zijn al bijna 4,4 miljoen mensen.
En dat is o.b.v. 70. Kijk je naar 60+ zijn het er al 3 miljoen extra!
Zal vast wat overlap in deze cijfers zitten uiteraard, maar het zijn duizelingwekkende getallen.

En dit alles is nog los van de verzorgenden die bij deze mensen langs moeten en die in een lagere leeftijdscategorie vallen.
Best plan ja :Y

@St@m weet niet of de supermarkten er ook onder zouden moeten vallen, maar verkorten van de openingstijden lijkt me juist mensen bij elkaar brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 08-10-2020 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:54:
[...]

Stiekem zijn dat wel héél veel mensen die toch voor noodzakelijke dingen met die 60+'ers in contact komen. Van de schoonmaker, de thuiszorg, tot de persoon die de belastingaangiftes voor ze doet...
Voor de schoonmaken en de thuiszorg gelden de regels die ik noemde en belastingaangifte kun je heel goed via online contact doen.
Natuurlijk is dit ook geen 100% oplossing, maar het is beter dan alles wat we nu doen (zeker al je nog meer lockdown maatregelen in overweging neemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

[...]

En het gaat niet alleen over leeftijd. De groep kwetsbaren is breder dan dat. Zelfs niet iedereen weet dat hij of zij tot deze groep behoord (iemand die ik ken kwam er per toeval achter een gevaarlijke hartafwijking te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Men moet gewoon as weekend massaal thuis blijven, ik hoop echt op kutweer zodat dit ook mensen pushed om gewoon thuis te blijven. Lekker uitgaan kan nu even niet meer.

De komende week ben ik ook gewoon thuis, heb genoeg eten ingeslagen.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

[...]

En dit alles is nog los van de verzorgenden die bij deze mensen langs moeten en die in een lagere leeftijdscategorie vallen.
En hoeveel van die 4.4m zullen nu dan besmet raken ?
Hoe sneller het virus zich kan verspreiden hoe sneller we weer uit die omgekeerde lockdown komen.
En dat je uitspraken van 3 wetenschappers tot onzin verklaard mag je voor jezelf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ultimateharry schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

En het gaat niet alleen over leeftijd. De groep kwetsbaren is breder dan dat. Zelfs niet iedereen weet dat hij of zij tot deze groep behoord (iemand die ik ken kwam er per toeval achter een gevaarlijke hartafwijking te hebben).
Die groep kan dan nog wel door de zorg opgevangen worden die 'vrij gekomen' is door de 60+'ers af te zonderen, maar alleen het afzonderen van de ouderen al lijkt me gewoon niet uitvoerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Die groep kan dan nog wel door de zorg opgevangen worden die 'vrij gekomen' is door de 60+'ers af te zonderen, maar alleen het afzonderen van de ouderen al lijkt me gewoon niet uitvoerbaar.
Ja eens, dat is lastig uitvoerbaar. Los van de impact op deze miljoenen mensen zelf natuurlijk...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Als mensen nu nog niet snappen dat je gewoon zo weinig mogelijk naar de winkels moet snap ik het ook niet meer.
Oh wacht, laat ook maar, het is te onduidelijk voor veel mensen.

Is het in veel steden nog zo druk 's avonds op straat dan? Ik heb geen idee want ik blijf namelijk braaf zo veel mogelijk thuis, zoals geadviseerd.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verder wil het kabinet gaan werken aan een plan voor de lange termijn, zodat er niet elke week nieuwe maatregelen aangekondigd hoeven te worden die niemand ziet aankomen.

Fresen: "Ze gaan er hier van uit dat het nog wel anderhalf jaar kan duren voordat we hier van verlost zijn. Als er een vaccin is in het voorjaar dan duurt het volgens wetenschappers nog zeker een jaar voor het effect echt groot genoeg is. Vandaar dat er nu ook wordt nagedacht over een langetermijnplan, want je kunt het land niet zo lang in onzekerheid laten."

Bron: https://nos.nl/artikel/23...chrappen-koopavonden.html

Als het inderdaad nog anderhalf jaar gaat duren mogen ze een verdomd goed plan gaan neerleggen, anders gaat dit geen anderhalf jaar goed.
Ze zullen met zo'n verschrikkelijk duidelijk onderbouwd verhaal moeten komen wat nog nooit vertoont is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
[...]

En daarbij niet te vergeten, er start toch eigenlijk al een redelijke risico verhoging boven de leeftijd van 50 jaar. Je kunt niet wachten dat de groep 50 - 60 zich vrijelijk zal bewegen tussen de menigte. Dus ook deze groep zul je dus in levensonderhoud moeten voorzien.

Daarmee heb je het over astronomische bedragen die gedurende een lange periode gedragen dient te worden door de rest. Want eer herd immunity bereikt is, is niet een kwestie van een paar weken of maanden. Kijkende naar in het verleden behaalde resultaten met bijvoorbeeld de Spaanse griep, de Mexicaanse griep, etc. kun je denken aan periodes van 2 tot 3 jaar met nagenoeg geen maatregelen.

En zelfs tot aan adequate dekking van vaccinatie, zit je alsnog snel naar alle waarschijnlijkheid ruim 1 ~ 1.5 jaar verder.

Dan heb je het over ruim 2.5 miljoen werknemers.

Om nog maar te zwijgen over de groep 70+, werkt misschien wel niet. Maar het risico dat zij in de thuissituatie besmet zullen raken wordt er niet kleiner op op het moment dat thuiszorg etcetera jongeren zijn die een grote mogelijkheid van besmetting hebben. En omdat er een zorg afhankelijkheid bestaat voor een in absolute zin ruim aantal mensen, is het de vraag hoe je dit dekkend kunt gaan krijgen. Maatschappelijke dienstplicht, negatieve status paspoort met dagelijkse sneltesten voor een deel van de populatie om hierin te voorzien?

Het is natuurlijk fraai om te roepen omgekeerde lockdown is de heilige graal, maar in de praktijk is het gewoon werkelijk waar onwerkbaar zodra je gaat proberen het af te bakenen en de problemen die je tegenkomt gaat afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:04:

Als het inderdaad nog anderhalf jaar gaat duren mogen ze een verdomd goed plan gaan neerleggen, anders gaat dit geen anderhalf jaar goed.
Ze zullen met zo'n verschrikkelijk duidelijk onderbouwd verhaal moeten komen wat nog nooit vertoont is.
En laat dit nou vaak in mijn ogen juist het probleem zijn.
De onderbouwing, de informatie en duidelijkheid ontbreekt vaak nu.

Zoals dit mag wel vaker gedaan worden. Bijna niemand weet dat je dit kunt gebruiken.

Er zit geen eenheid in. En als er geen eenheid is dan gaat je draagvlak. Communicatie is de sleutel en dat kan beter vind ik.

Ik hoop dat we dit vaker gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Ik denk dat de lockdown op de huidige manier ook ontzettend veel kost.
En je kunt dit virus niet vergelijken met de spaanse griep op die manier. Die heeft er 2-3 jaar over gedaan om de wereld rond te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:04:
Je laat het bijna klinken alsof dit een verrassing is. Maar buiten de optimistische insteek van politici hebben diverse experts, zowel binnen Nederland als daarbuiten. Alsmede fabrikanten van vaccins bij herhaling aangegeven dat voorspellingen als eind 2020 of begin 2021 gewoon totaal onwerkelijk waren.

Journalistiek, talkshows, social media en wat dan ook nog meer is benut om bij herhaling dit te communiceren.
mesa57 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:09:
Ik denk dat de lockdown op de huidige manier ook ontzettend veel kost.
En je kunt dit virus niet vergelijken met de spaanse griep op die manier. Die heeft er 2-3 jaar over gedaan om de wereld rond te gaan.
De Spaanse griep heeft er geen 2 - 3 jaar over gedaan om de wereld rond te gaan, dit is vele malen rapper gebeurd dan dat. Het destijds al aanwezige internationale verkeer heeft daar een belangrijke rol in gespeeld.

Nota bene, de Mexicaanse griep is van veel recentere datum, met een internationaal verkeer vergelijkbaar zoals dat van nu. Dat laat juist bijzonder weinig verschil zien.

En ook nu, ruim 11 maanden na de eerste casus, zitten we op circa 10% van de wereldbevolking die besmet is dan wel geweest volgens WHO estimates. Waarbij we weten dat we tenminste tot circa 50% te gaan hebben. In India waar het al maanden redelijk vrij om zich heen slaat, blijven de dagelijkse aantallen nog altijd hoog.

Het is weinig anders dan een illusie om te denken dat dit binnen een paar maandjes omgekeerde lockdown dan ook wel voorbij zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat ik overigens niet snap is waarom het nog 12~18 maanden zou duren voordat er een groot effect zichtbaar is na vaccinatie. Anticiperen ze hierbij erop dat dit de benodigde periode is om voldoende vaccins te produceren, of ligt het probleem ergens anders (vaccinatiegraad o.i.d.)?

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Drumatiko schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:22:
Wat ik overigens niet snap is waarom het nog 12~18 maanden zou duren voordat er een groot effect zichtbaar is na vaccinatie. Anticiperen ze hierbij erop dat dit de benodigde periode is om voldoende vaccins te produceren, of ligt het probleem ergens anders (vaccinatiegraad o.i.d.)?
Vaccin fabrikanten hebben aangegeven in augustus dat de verwachting is eind Q1 2020 circa 1 miljard vaccins geproduceerd te hebben, eind 2020 9 miljard. Daar komt dan nog distributie bij. Daar komt dan bij kijken dat het nog niet goed duidelijk is of voor adequate dekking iedereen af is met een enkele vaccinatie om voldoende titer op te bouwen of mogelijk meer dosis noodzakelijk is. En daarbij komt dan bij kijken dat alles volgens planning verloopt.

En aangezien zaken met dit soort oplages vaker niet dan wel volgens planning verlopen, zijn eventuele delays niet ondenkbaar.

Maar dus zelfs als alles volgens planning verloopt, zit je dus al snel tegen eind 2021 exclusief distributie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Drumatiko schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:22:
Productie van sommige vaccins is al begonnen. AstraZeneca en Jansen en Jansen hebben de productie gestart om na goedkeuring direct te leveren. Toch zal het een hele exercitie zijn om 17 miljoen Nederlanders te enten. Daarbij moet je bedenken dat we hier nog georganiseerd zijn. De rest van de wereld is nog meer werk, zeker in landen met slechtere infrastructuur. Het zal een combinatie zijn van beschikbaarheid van de vaccins, hoe effectief deze werken en hoe snel de wereldbevolking geënt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als het vaccin als eerste naar de zwaarst getroffen landen gaat zitten we in Nederland vooraan !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShellGhost
psychodude schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

En daarbij niet te vergeten, er start toch eigenlijk al een redelijke risico verhoging boven de leeftijd van 50 jaar. Je kunt niet wachten dat de groep 50 - 60 zich vrijelijk zal bewegen tussen de menigte. Dus ook deze groep zul je dus in levensonderhoud moeten voorzien.

Daarmee heb je het over astronomische bedragen die gedurende een lange periode gedragen dient te worden door de rest. Want eer herd immunity bereikt is, is niet een kwestie van een paar weken of maanden. Kijkende naar in het verleden behaalde resultaten met bijvoorbeeld de Spaanse griep, de Mexicaanse griep, etc. kun je denken aan periodes van 2 tot 3 jaar met nagenoeg geen maatregelen.

En zelfs tot aan adequate dekking van vaccinatie, zit je alsnog snel naar alle waarschijnlijkheid ruim 1 ~ 1.5 jaar verder.

Dan heb je het over ruim 2.5 miljoen werknemers.

Om nog maar te zwijgen over de groep 70+, werkt misschien wel niet. Maar het risico dat zij in de thuissituatie besmet zullen raken wordt er niet kleiner op op het moment dat thuiszorg etcetera jongeren zijn die een grote mogelijkheid van besmetting hebben. En omdat er een zorg afhankelijkheid bestaat voor een in absolute zin ruim aantal mensen, is het de vraag hoe je dit dekkend kunt gaan krijgen. Maatschappelijke dienstplicht, negatieve status paspoort met dagelijkse sneltesten voor een deel van de populatie om hierin te voorzien?

Het is natuurlijk fraai om te roepen omgekeerde lockdown is de heilige graal, maar in de praktijk is het gewoon werkelijk waar onwerkbaar zodra je gaat proberen het af te bakenen en de problemen die je tegenkomt gaat afwegen.
Vandaar dat er nog ergens miljoenen vaccinaties liggen voor de mexicaanse griep....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
IJzerlijm schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:27:
Als het vaccin als eerste naar de zwaarst getroffen landen gaat zitten we in Nederland vooraan !
De EU hanteert een verdeelsleutel voor alle lidstaten. Wij krijgen bijvoorbeeld 7,9 miljoen dosissen van het vaccin van Jansen en Jansen. Dat kan eventueel verdubbeld worden. Je hebt dan al genoeg overigens voor bijna de hele bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09

Agent47

I always close my contracts.

CMD-Snake schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:30:
[...]

De EU hanteert een verdeelsleutel voor alle lidstaten. Wij krijgen bijvoorbeeld 7,9 miljoen dosissen van het vaccin van Jansen en Jansen. Dat kan eventueel verdubbeld worden. Je hebt dan al genoeg overigens voor bijna de hele bevolking.
Oh je hebt dan genoeg! De helft wil het niet. Kunnen de mensen die willen er eventueel 2:)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Vandaar dat er nog ergens miljoenen vaccinaties liggen voor de mexicaanse griep....
Bel Ab Osterhaus anders ff of we die niet kunnen afstoffen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Ik had zojuist m'n jongbejaarde moeder weer eens aan de telefoon en ik vroeg of ze haar boodschappen nu bij het bejaardenuurtje doet.

"dat heb ik 1x geprobeerd. Echt vreselijk, ze staan midden in de winkel met hun kar dwars met elkaar te kleppen, veel te dicht bij elkaar en ook behoorlijk vol allemaal. Dat doe ik maar niet meer"

Kortom ze deden blijkbaar precies wat ze altijd doen. Alleen nu geconcentreerd op hetzelfde tijdstip :D

nu kun je niet iedereen over een kam scheren enz enz enz, maar ik vond het wel hilarisch dat bejaarden zich blijkbaar ook aan hun mede-bejaarden storen om precies dezelfde dingen waar jongere mensen over klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:31:
[...]

Bel Ab Osterhaus anders ff of we die niet kunnen afstoffen. :)
Waarschijnlijk moeten we dan weer gaan betalen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
@psychodude & @CMD-Snake , dank voor de toelichting d:)b

Ik vraag me wel af in hoeverre de vaccins naar behoefte gelijkmatig over de landen verspreid gaan worden. Idealiter zou je gericht vaccinatie willen toepassen om indamming te realiseren, voordat je het in gaat zetten als algemene bescherming in landen waar weinig aan de hand is. Is het een cynische gedachte van me als ik verwacht dat de eerste lichtingen van de vaccins volledig opgekocht gaan worden door rijkere landen om hun eigen bevolking als eerste te beschermen (en hiermee dus niet 12~18 maanden nodig gaan hebben)?

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
CMD-Snake schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:30:
[...]

Ik wil niet vervelend doen maar het is Janssen Vaccines (voormalig Crucell), dochterbedrijf van Johnson & Johnson :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:21
Drumatiko schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:37:

Ik vraag me wel af in hoeverre de vaccins naar behoefte gelijkmatig over de landen verspreid gaan worden. Idealiter zou je gericht vaccinatie willen toepassen om indamming te realiseren, voordat je het in gaat zetten als algemene bescherming in landen waar weinig aan de hand is. Is het een cynische gedachte van me als ik verwacht dat de eerste lichtingen van de vaccins volledig opgekocht gaan worden door rijkere landen om hun eigen bevolking als eerste te beschermen (en hiermee dus niet 12~18 maanden nodig gaan hebben)?
Mja, het ene land doet een lockdown met de nodige economische gevolgen, mondkapjes, kosten, etc en heeft daardoor een lage bedreiging. Het andere land (extreem voorbeeld) laat het leven gewoon door gaan in het land zonder strenge maatregelen, de economie draait door maar veel besmettingen en veel doden.

Moeten we volgens jou het tweede land dan maar met vaccins geven omdat de niks daar hoog is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Nou, dat wordt pittig om nog anderhalf jaar hiermee te leven. Respect voor de mensen die dat volhouden. Ik denk dat op een gegeven moment de geest uit de fles gaat zijn, als dat al niet het geval is, en dat vind ik dan harstikke begrijpelijk. Ik merk dat ik nu al vrij ongelukkig word soms van nieuws rondom corona en dat wordt er niet beter op ben ik bang. Twee jaar lang mensen met dit soort regels laten leven vind ik te ver gaan, ook al kan een regering er ook weinig aan doen omdat dat virus er nou eenmaal is.

[ Voor 12% gewijzigd door Soccer98 op 08-10-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Nog even over de 'Great Barrington Declaration' die nog wel een keer of 10 langs zal komen met 'Waarom Doen We Dit Niet ?', als er een ding in is dat het hele zaakje nutteloos maakt is dit het wel:
People who are more at risk may participate if they wish
https://gbdeclaration.org/

Denken die lui nou echt dat als hun plan wordt uitgevoerd en alles weer open is dat de 'at risk' groep thuis blijft ? Natuurlijk niet ! Dit is net als wat er nu in Nederland gebeurd als essentiele maatregelen als vriendelijke suggesties worden gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
President schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

Mja, het ene land doet een lockdown met de nodige economische gevolgen, mondkapjes, kosten, etc en heeft daardoor een lage bedreiging. Het andere land (extreem voorbeeld) laat het leven gewoon door gaan in het land zonder strenge maatregelen, de economie draait door maar veel besmettingen en veel doden.

Moeten we volgens jou het tweede land dan maar met vaccins geven omdat de niks daar hoog is?
Met het zinsdeel "naar behoefte gelijkmatig over de landen verspreid" bedoel ik een gelijkmatige verdeling bij een gelijke behoefte. Ik denk dus inderdaad dat het bij de bestrijding van de verspreiding van het virus beter is om de regio's waar het virus zich verder onder de bevolking heeft verspreid voorrang te geven. Er zullen ongetwijfeld ook nog andere criteria meewegen in de afweging waar het vaccin het beste ingezet kan worden om wereldwijd het maximale effect te hebben; bevolkingsopbouw qua leeftijd, mobiliteit, risico op overlijden, etc.

Je hebt overigens wel gelijk dat hiermee landen die wel hun verantwoording hebben genomen benadeeld worden (al hebben ze indirect ook profijt van indamming van het virus elders). Wellicht het een idee zijn een deel van de vaccins (bv. 60%(?) van de productie) in te zetten in probleemgebieden, en de rest gelijkmatig te verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
De WHO is er bang voor dat rijkere landen alles kunnen opkopen, zowel zelfstandig als via machtsblokken als de EU. De WHO wil een wereldwijde verdeelsleutel, maar tot zover wordt daar niet naar geluisterd.

Sowieso hebben de arme landen een probleem. Los van mogelijk geen geld om vaccins te komen hebben ze doorgaans ook niet de infrastructuur om zo'n enorme operatie te starten om de gehele bevolking in te enten. Mogelijk dat in die landen NGO's als het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen etc. dit overnemen. Een gemiddeld Europees land kan dit veel sneller organiseren dan een gemiddeld Afrikaans land, als het daar al lukt.
President schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:50:

De EU hanteert een verdeelsleutel, alhoewel ik niet weet hoe die in elkaar zit. Het lijkt op basis van bevolkingsgrootte te gaan en niet op basis van ernst.
Agent47 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:31:
Oh je hebt dan genoeg! De helft wil het niet. Kunnen de mensen die willen er eventueel 2:)
Nederland heeft ook nog recht op het vaccin van AstraZeneca. We zullen dus snel genoeg een flinke voorraad hebben liggen. Je zal nooit 100% dekking halen. Sommige mensen komen de enting niet halen om redenen en sommige kan je niet enten om redenen.
Yucon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:32:
Ik had zojuist m'n jongbejaarde moeder weer eens aan de telefoon en ik vroeg of ze haar boodschappen nu bij het bejaardenuurtje doet.

"dat heb ik 1x geprobeerd. Echt vreselijk, ze staan midden in de winkel met hun kar dwars met elkaar te kleppen, veel te dicht bij elkaar en ook behoorlijk vol allemaal. Dat doe ik maar niet meer"
De bejaarden zijn wel dapper of wanhopig. Mijn lokale supermarkt had de koffieautomaat weer in ere hersteld en meteen zaten er bergen oudjes weer aan tafel gratis koffie te drinken. Ik heb het idee dat sommigen de hele dag daar blijven zitten zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude

'Rijkere' landen is natuurlijk een relatief begrip. Rijkdom wordt veelal natuurlijk relatief bekeken t.o.v. onze lokale welvaart. En daarbij met name het gemiddelde inkomen van de bevolking in andere landen. Kijken we met die blik naar landen als India en China, dan zijn beide arme landen, India nog meer zo dan China. In de praktijk echter hebben beide landen ook gewoon een grote farmaceutische industrie waar veel essentiële producten vandaan komen en ook vaccins zelf ontwikkeld worden. En beide landen zijn er natuurlijk maar al te goed bij gebaat om niet alleen aan het westen te verkopen, maar dit ook zelf in te zetten.

En dat zijn slechts 2 landen met alvast een inwonersaantal gecombineerd van meer dan 2.7 miljard inwoners. Daar komt nog eens bij kijken dat meer dan 1 miljard mensen lastig in toom te houden zal zijn per land zodra je vaccins, op eigen grond geproduceerd, massaal gaat exporteren terwijl familieleden in massagraven gedumpt moeten worden zoals bijvoorbeeld in India gebeurd.

Voeg daar Europa, VS, Canada, Australië/nieuw Zeeland en Rusland aan toe en je hebt alvast zo'n 4 miljard mensen van de wereldbevolking. Enkele andere rijkere zuidoost Aziatische landen en de rijkere landen binnen het midden oosten zijn ook nog eens goed voor een paar honderd miljoen.

Persoonlijk denk ik dus ook niet zozeer dat er hele grote verschillen gaan bestaan tussen de tijdstippen van levering voor een groot aandeel van de wereldbevolking.

Binnen landen met meer politieke corruptie in Afrika en zuid Amerika zal dit mogelijk iets anders zijn. Maar je behoudt daarmee relatief gezien eigenlijk niet eens zo gek veel mensen over indien je het grotere plaatje bekijkt.

Voor wat betreft Europa wordt binnen de Europese landen gewerkt met een verdeelsleutel. Dus onderling tussen de Europese landen zal er sowieso in ieder geval al geen invloed zijn van de economische status van een land versus dat van een ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46

Amphiebietje

In de blubber

Koopavonden zijn vaak juist een van de momenten waar het in winkels het rustigst is, in mijn ervaring.

Eerder een maatregel voor de bühne, van "Kijk eens, we doen wat!", terwijl de echt nuttige maatregelen ofwel er niet komen, ofwel een andere nuttige maatregel vervangen die vervolgens wordt geschrapt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Amphiebietje schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:41:
[...]

Koopavonden zijn vaak juist een van de momenten waar het in winkels het rustigst is, in mijn ervaring.

Eerder een maatregel voor de bühne, van "Kijk eens, we doen wat!", terwijl de echt nuttige maatregelen ofwel er niet komen, ofwel een andere nuttige maatregel vervangen die vervolgens wordt geschrapt. 8)7
Dat is natuurlijk een manier om mensen klaar te stomen voor strengere maatregelen: "Zie je wel dat het niet werkt!" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:56:
[...]

Hoeveel mensen denk je dat je binnen moet houden om hieraan te voldoen.
Recent even snel wat cijfers bij elkaar gesprokkeld:

[...]

Zal vast wat overlap in deze cijfers zitten uiteraard, maar het zijn duizelingwekkende getallen.

@St@m weet niet of de supermarkten er ook onder zouden moeten vallen, maar verkorten van de openingstijden lijkt me juist mensen bij elkaar brengen.
Hoe kom je aan die cijfers?

Hier is een mooi overzicht van wie extra risico loopt.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen

Dus niet alle nierpatiënten, suikerpatienten of mensen met hart en vaatziekten. Alleen de mensen die er echt slecht aan toe zijn behoren tot de risicogroep.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 08-10-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:16
Vanavond mijn wekelijkse supermarktbezoek en tot mijn verbazing droegen de meeste klanten (ik schat zo’n 75%) geen mondkapje. En dat terwijl vorige week, toen de maatregel nog maar net was aangekondigd, meer mensen een mondkapje droegen. En dan was het ook nog zo dat juist de mensen zonder mondkapje verschillende keren geen 1,5m afstand hielden en er zelfs eentje hoestend voorbij kwam. Tsja....

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 17:48

/Sarcasme mode off
Natuurlijk raken er via die scholen wel mensen besmet, maar die scholieren, hun ouders en de leraren zijn over het algemeen mensen die het wel kunnen lijen. Scholen weer dicht is zo'n gigantisch zware maatregel, je zadelt een generatie kinderen op met een onderwijsachterstand, voor kinderen is het nog veel lastiger en schadelijker als ze niet met leeftijdsgenootjes kunnen omgaan, hun ouders kunnen veel moeilijker thuiswerken (economische schade). En wat levert het op, tja wat minder besmettingen in de dagelijkse cijfers. Iedereen met klachten blijft thuis, laat zich testen en niet bij oma op bezoek, zo blijft de schade heus wel beperkt.
Ik mis een hoop dingen en moet er een hoop voor laten maar ik lever liever die laatste restjes ook nog in voordat de scholen weer dicht gaan, ik ben zelf kinderloos maar ik hoop van harte dat het die kinderen en hun ouders bespaard blijft dat ze weer thuis moeten gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ernemmer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:48:
[...]

Hoe kom je aan die cijfers?

Hier is een mooi overzicht van wie extra risico loopt.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen

Dus niet alle nierpatiënten, suikerpatienten of mensen met hart en vaatziekten. Alleen de mensen die er echt slecht aan toe zijn behoren tot de risicogroep.
Algemeen beschikbare cijfers, niks spannends aan.

Maar wat is je punt? Alsof daar makkelijk in te differentiëren is. En daarnaast, dit zijn slechts de bekende gevallen. Zullen er nog een hoop onder de radar blijven terwijl ze wel extra risico lopen.
Pagina: 1 ... 122 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic