Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.591 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:51

ultimateharry

Team Slayer:-)

MikeyMan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:38:
[...]

Dat is een secundair probleem. Geef de kroeg niet de schuld van het idiote volk.
Tuurlijk niet, zijn genoeg kroegen / horeca-gelegenheden waar er totaal niet op gestuurd wordt. Of zelfs het tegenovergestelde, zie de kroeg in Hillegom bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Dat is een secundair probleem. Geef de kroeg niet de schuld van het idiote volk.

@mesa57 en dan? Elke kroeg nog even 20k uit laten geven aan een verbouwing om de ventilatie aan te pakken?
Zou ik niet erg vinden. M.n. in kroegen is de ventilatie vaak zo absurd beroerd. Heb vorige zomer als barman gewerkt bij een kroeg/danscafé en daar werd het met gemak 50 graden binnen. De enige ventilatie in die tent (met een officiële maxcapaciteit van 200 man, maar de eigenaar hield 400 aan) waren de ramen die amper open konden en een paar ventilatoren boven de dansvloer. Geldt natuurlijk niet voor elke kroeg, maar wel voor veel kroegen. De regels oprekken lijkt af en toe wel een handelsmerk van kroegbazen.

Tent is overigens al even dicht/failliet i.v.m. wanbeleid van de eigenaar, goddank.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomas op 02-08-2020 15:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:04
Thomas schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

De leeftijdsopbouw van besmette personen is nu dan ook anders, althans zo lijkt. We moeten natuurlijk rekening houden met het feit dat er in maart/april/mei alleen werd getest bij mensen die er zeer slecht aan toe waren of in de zorg werkzaam waren. Houdt ook in dat het aantal besmette personen toen zeker een veelvoud hoger lag dan nu. Die 1100 besmettingen die je noemt zullen er veel en veel meer zijn geweest aangezien het gros van de mensen thuis is uitgeziekt zonder ooit getest te zijn. Denk daarom dat het inderdaad minder erg is dan het lijkt.
[...]
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de cijfers duiden op een kleine piek (het testbeleid is immers al 2 maanden hetzelfde, en de testbereidheid is niet extreem veranderd als we de cijfers van de GGD bekijken). Het is verstandig om als (lokale) overheid of individu die zich zorgen maakt de banden toch weer wat strakker aan te trekken lijkt mij.
Helemaal waar, we moeten het ook niet onderschatten allemaal. Maar we mogen ook wel wat positiever zijn hier in dit topic, alles wordt enkel naar het negatieve geschreven. Iets wat veel kranten ook doen. Zoals vandaag nergens grote koppen dat er 65 minder besmettingen zijn, nee dan ineens is het totaal aantal besmettingen in de wereld belangrijk. Als het maar angst zaait.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Ventilatie is leuk, maar wat is 'voldoende ventilatie'? Volgens mij is de kennis op dit moment formeel gezien niet meer dan correlatie...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:39
Lekker verhaal... :(
Medewerkers van slachterij Van Rooi Meat uit Helmond zeggen tegen de NOS dat ze de afgelopen twee maanden met coronaklachten hebben doorgewerkt. Ze durven niet te melden dat ze klachten hebben of ziek zijn, uit angst hun baan te verliezen.

Een aantal werknemers verklaart dat ze de instructie kregen om te liegen. Ze zeggen dat een leidinggevende van het bedrijf hun opdroeg bij de vraag of ze ziek zijn 'nee' aan te kruisen op gezondheidsverklaringen, die dagelijks moeten worden ingevuld. Sommigen vulden uit eigen beweging de gezondheidsverklaring verkeerd in, uit vrees dat ze bij klachten nooit meer terug hoefden te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
@mesa57 en dan? Elke kroeg nog even 20k uit laten geven aan een verbouwing om de ventilatie aan te pakken?
Bijkomend voordeel is dat dan gelijk het rookverbod er weer uit mag...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
ijdod schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:01:
Ventilatie is leuk, maar wat is 'voldoende ventilatie'? Volgens mij is de kennis op dit moment formeel gezien niet meer dan correlatie...
Ventilatie zorgt onbedoeld ook weer voor extra luchtstromen door een ruimte heen. Of dat altijd wenselijk is, dat is ook een vraag.

Ik snap zelf niet zo goed waarom mensen die drukke plekken opzoeken. Wat moet je in een druk café of bijvoorbeeld een kerk op zondag. Volgens de regels mag het, maar moet je het daarom opzoeken? Zelf ben ik in de buitenlucht wel redelijk soepel, tracht alle regels op te volgen maar ben niet zo bang dat er wat gebeurd. Maar binnen ben ik eigenlijk alleen thuis of op het werk (noodzakelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Drardollan nouja, je mag een café of kerk opzoeken. Maar een druk café of kerk niet. Vind het ook vrij retarded eerlijk gezegd :X

@Stoney3K tegen rook valt niet op te ventileren. En een kroeg waar gerookt mag worden, ga ik niet in.

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 02-08-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

Bijkomend voordeel is dat dan gelijk het rookverbod er weer uit mag...
Roken en corona, het sloopt beiden je longen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:10:
@Drardollan nouja, je mag een café of kerk opzoeken. Maar een druk café of kerk niet. Vind het ook vrij retarded eerlijk gezegd :X
Wat is druk of te druk. Ik vind het heel lastig inschatten. En daarin ben ik vast geen uitzondering. Ik zoek ook geen rustig café of kerk op (sowieso zal ik nooit vrijwillig een kerk ingaan :D ). Het is niet nodig en je loopt onnodig risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:10:
@Stoney3K tegen rook valt niet op te ventileren. En een kroeg waar gerookt mag worden, ga ik niet in.
Ik ook niet, ik haal het voorbeeld alleen aan omdat een kroegbaas best de keuze zal maken om 20K te investeren als ie daardoor volle bak kan draaien in plaats van een paar dozijn bezoekers. Want dan heeft ie die investering van 20K aan ventilatie er héél snel uit.

Dus als blijkt dat voldoende ventilatie betekent dat binnenruimtes weer behoorlijk benut kunnen worden dan gaan ondernemers daar heel snel op inspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:57
Zo wreed zal het leven toch niet zijn, denkt Anna als het ziekenhuis haar belt. Een arts vraagt of ze nu meteen afscheid komt nemen van haar één jaar oudere broer Sammy (43 jaar). Hij ligt al twee weken buiten bewustzijn aan de beademing en gaat het niet redden.

Anna heeft die dag net een dubbele uitvaart van haar moeder en oom achter de rug. Ze kan niet nog een mokerslag van het coronavirus aan. De klap komt toch, zo wreed is het leven blijkbaar wel.

Met haar zwarte uitvaartkleding nog aan haast Anna zich naar het ziekenhuis in Eindhoven. Pas als ze naast haar broer staat, breken haar tranen los. Ze moedigt hem aan het nog één keer te proberen. ,,Kom op lieve Sammy, als je nog kan. We hebben je nog nodig hier. Maar ik zei ook: Als het niet meer gaat, hoef je niet bang te zijn. Wij zorgen voor je vrouw en je meiden.
Vanochtend gelezen en moet er nog steeds aan denken. Weet niet of het al langs was gekomen.
Openen in incognitobrowser: https://www.bndestem.nl/b...-periodes-gehad~a5b4d046/

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
wodkabuikje schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:43:
[...]

Vanochtend gelezen en moet er nog steeds aan denken. Weet niet of het al langs was gekomen.
Openen in incognitobrowser: https://www.bndestem.nl/b...-periodes-gehad~a5b4d046/
Hoewel de situatie natuurlijk ontzettend triest is, overkomt dit honderden mensen per dag met allerlei verschillende oorzaken.
Door nu corona overal zo ontzettend uit te belichten, wordt de hele context scheefgetrokken.
Ik ben dan vrij allergisch voor dit soort emotionele verhalen, waar waren ze pre-corona met de verhalen over kanker/auto-ongeluk/etc.?

Nogmaals, persoonlijk is het enorm heftig, maar dit is niet corona-specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:48
geenstijl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:32:
[...]
Hoewel de situatie natuurlijk ontzettend triest is, overkomt dit honderden mensen per dag met allerlei verschillende oorzaken.
Door nu corona overal zo ontzettend uit te belichten, wordt de hele context scheefgetrokken.
Ik ben dan vrij allergisch voor dit soort emotionele verhalen, waar waren ze pre-corona met de verhalen over kanker/auto-ongeluk/etc.?

Nogmaals, persoonlijk is het enorm heftig, maar dit is niet corona-specifiek.
Hoe is dit niet corona-specifiek? Dit soort verhalen zijn toch juist kenmerkend voor de manier waarop corona de wereld over gaat? Ik ken weinig verhalen van families in Nederland waarin binnen enkele weken drie mensen in dezelfde familie die voorheen nog gezond gewoon gezond waren overlijden.

Ik snap niet waarom dit soort verhalen moeten worden gedownplayed. Dat er ook mensen aan andere oorzaken overlijden ontkent niemand, ook niet in het artikel, maar de context wordt daardoor m.i. niet scheefgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

virofi schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:50:
[...]

Ik snap niet waarom dit soort verhalen moeten worden gedownplayed. Dat er ook mensen aan andere oorzaken overlijden ontkent niemand, ook niet in het artikel, maar de context wordt daardoor m.i. niet scheefgetrokken.
Dat soort snik-verhalen zie je in de media niet over griep, of over een andere ziekte, of zelfs niet over een auto-ongeluk. Het is alleen maar zo in de media gezet om corona te framen als een soort 'killer virus' waar niemand aan overleeft, terwijl dit waarschijnlijk een uitzonderingsgeval is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
virofi schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:50:
[...]Ik ken weinig verhalen van families in Nederland waarin binnen enkele weken drie mensen in dezelfde familie die voorheen nog gezond gewoon gezond waren overlijden.

Zowel moeder als oom hadden al bewezen onderliggend lijden, corona heeft laatste zetje gegeven.

Ik wil het verhaal niet downplayen, alleen vind ik het bezwaarlijk dat de pers dit soort persoonlijke verhalen nu ineens enorm belicht, terwijl dat "vroeger" met andere doodsoorzaken niet gebeurde.

Er is in deze corona crisis zo'n enorme fixatie op cijfers/verhalen, dat enige relativering soms op zijn plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
geenstijl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:56:
[...]
Zowel moeder als oom hadden al bewezen onderliggend lijden, corona heeft laatste zetje gegeven.

Ik wil het verhaal niet downplayen, alleen vind ik het bezwaarlijk dat de pers dit soort persoonlijke verhalen nu ineens enorm belicht, terwijl dat "vroeger" met andere doodsoorzaken niet gebeurde.

Er is in deze corona crisis zo'n enorme fixatie op cijfers/verhalen, dat enige relativering soms op zijn plaats is.
Tuurlijk, er was onderliggend lijden. Maar dat neemt toch niet weg dat corona (anders dan griep) de oorzaak was en dat het dus nieuwswaardig is omdat het kenmerkend is voor de pandemie en de tijd van nu?

Ik denk dat mijn punt is: waarom moeten we bij dit soort verhalen benoemen dat er ook mensen dood gaan aan andere zaken en dat daar nu niet over geschreven wordt? Corona is nu eenmaal behoorlijk actueel en dus nieuwswaardig momenteel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
virofi schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:13:
[...]
Ik denk dat mijn punt is: waarom moeten we bij dit soort verhalen benoemen dat er ook mensen dood gaan aan andere zaken en dat daar nu niet over geschreven wordt? Corona is nu eenmaal behoorlijk actueel en dus nieuwswaardig momenteel.
Ik draai het liever andersom, waarom moeten nu ineens persoonlijke verhalen enorm uitgelicht worden, terwijl dat in andere gevallen (bijna) nooit gebeurde.
Ik snap dat Corona nieuwswaardig is, maar ik mis gewoon in veel nieuwsuitingen relativering.
Gaat veel verder, bijvoorbeeld steeds melden Amerika meest aantal doden, terwijl percentages tov bevolking meer zeggen, al die ophef over drukke stranden/winkelstraten, terwijl niet aangegeven wordt dat kans op besmetting op straat zo goed als nul is en zo zijn er tientallen voorbeelden, waarbij ik mij serieus afvraag wat de opleiding journalist überhaupt aanleert. Want het niveau vind ik eerlijk gezegd vrij bedroevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Laatst online: 18:57
Het is gewoon een pittig en zeer triest verhaal. Het zal je maar gebeuren dat je een belletje krijgt om afscheid te nemen van je broer (43 jaar met kinderen) terwijl je op diezelfde dag je moeder en oom aan het begraven bent.

Een broer, blijkbaar medisch gezond, met een vrouw en kinderen.

Dat komt gewoon aan. Het is voor mij iig weer even een wake up call.
En ja, dit zou ook kunnen gebeuren met een auto ongeluk. Het verhaal blijft erg triest, ongeacht de oorzaak.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:23
geenstijl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:56:
[...]

Met andere buitengewoonlijke doodsoorzaken gebeurd het ook gewoon. Als er een familie overlijdt omdat ze de auto in de sloot parkeren, staat dit ook gewoon in de krant.

Ja, zodra het binnen het normale valt, dan is het niet noemenswaardig nee. Maar er is voldoende feitelijke onderbouwing om te ondersteunen dat de hoogte van mortaliteit ten gevolge van het coronavirus dusdanig hoger dan gewoonlijk ligt dat het in dat geval noemenswaardig is, zeker binnen getroffen haarden.

Laten we tenslotte niet vergeten dat Uden, één van de zwaarst getroffen gemeenten, een oversterfte op weekbasis tot meer dan 600% gekend heeft.

En ja, onderliggend lijden is vaak aanwezig. Maar dit is gewoon een gegeven binnen de maatschappij. Een zekere mate van onderliggend lijden heb je al snel. Dat wil zeker nog niet zeggen dat corona net even dat laatste zetje hoeft te geven. Kijk ik naar de diverse casus waar ik zelf mee in aanraking ben geweest waar relatief jonge mensen van in de 40 en 50 of zelfs jonger zijn overleden, dan zouden deze op basis van hun voorgeschiedenis zonder corona hoogst onwaarschijnlijk overleden zijn. Uiteraard is het nooit helemaal uit te sluiten, maar het waren nu echt geen bijzonder uitzonderlijke casus.

Dat losstaand van de verdere intentie van een artikel als dit, is het puur feitelijk natuurlijk gewoon slecht te vergelijken met een normale situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24
Drardollan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:12:
[...]
Dat is allemaal niet zorgelijk en ondanks dat we nu al 2 weken bang worden gemaakt met stijgende cijfers qua aantal besmettingen, zien we dit op geen enkele manier terug in de andere cijfers.
Waarom hebben mensen mensen het hier telkens over bangmaken en doemdenken als je niet de naïeve optimistische kant op neigt? Volgens mij zijn de meeste mensen hier verre van bang, het is meer een kwestie van logisch redeneren, maatregelen en data vergelijken en risicoanalyse. De schade van een eventuele golf is zoveel meer groter dan die van enkele maatregelen meer of minder en een paar weken langer of korter. Ook al is die kans maar x %.

Voor de rest zijn de gevolgen precies zoals je had kunnen verwachten. Dan kunnen mensen roepen dat niemand het zag aankomen en de mensen die het wel voorspelden bange doemdenkers zijn, maar dan lijkt het er meer op dat zij moeite hebben met logische verbanden leggen.
Stoney3K schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:55:
[...]

Dat soort snik-verhalen zie je in de media niet over griep, of over een andere ziekte, of zelfs niet over een auto-ongeluk. Het is alleen maar zo in de media gezet om corona te framen als een soort 'killer virus' waar niemand aan overleeft, terwijl dit waarschijnlijk een uitzonderingsgeval is.
Dat mensen het continu met de griep blijven vergelijken geeft volgens mij vooral aan hoe beperkt ons referentiekader is. We kennen hier geen dodelijke besmettelijke ziekten, dus dan maar een vergelijking met griep. In Azië vergelijken ze het met SARS, waarvan ze de ontregelende gevolgen op de samenleving hebben ervaren. In Afrika kennen ze ook genoeg enge ziekten, dus daar maken ze ook geen grappen. Hier is het griep, griep, griep.

Het is begrijpelijk, maar heel simpel en wat dommig. Het is een totaal ander virus. Het is ook niet alsof het in plaats van de griep komt, het is een nieuw virus erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
geenstijl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:20:
[...]
Ik draai het liever andersom, waarom moeten nu ineens persoonlijke verhalen enorm uitgelicht worden, terwijl dat in andere gevallen (bijna) nooit gebeurde.
Ik snap dat Corona nieuwswaardig is, maar ik mis gewoon in veel nieuwsuitingen relativering.
Gaat veel verder, bijvoorbeeld steeds melden Amerika meest aantal doden, terwijl percentages tov bevolking meer zeggen, al die ophef over drukke stranden/winkelstraten, terwijl niet aangegeven wordt dat kans op besmetting op straat zo goed als nul is en zo zijn er tientallen voorbeelden, waarbij ik mij serieus afvraag wat de opleiding journalist überhaupt aanleert. Want het niveau vind ik eerlijk gezegd vrij bedroevend.
Waarom nu persoonlijke verhalen moeten worden uitgelicht? Omdat het een pandemie is, omdat het nu gebeurd, omdat het heel veel mensen treft, omdat een gezicht geven aan mensen die overlijden kan helpen bij het besef van de noodzaak van de (basis)maatregelen. Genoeg redenen te benoemen.

Je overige punt snap ik en ben ik het (deels) ook mee eens. Er is inderdaad sensatiezucht en er wordt gejaagd op kliks, kijkcijfers en krantenverkoop en dat zal ongetwijfeld niet zijn omdat journalistiek Nederland het zo belangrijk vindt dat we het virus onder de controle krijgen maar ook gedreven zijn door eigen belang.

Maar het is wel waar dat de besmettingen weer oplopen, het overal drukker is en we het als maatschappij (logisch) steeds moeilijker vinden om de basisregels in acht te nemen. Als er dan een paar mensen zijn die een dergelijk artikel lezen en daardoor getriggerd worden zich er beter aan te houden is dat, naast het documenteren van wat er in Nederland gebeurt, mooi meegenomen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

En laten we niet vergeten dat sensatie is waar een krant op draait. Er gebeurt dagelijks van alles in de wereld waar lezers helemaal geen interesse in hebben. Nu het virus weer enigszins oplaait is het natuurlijk geweldig om zo'n bericht te publiceren.

Desalniettemin vreselijk overigens, maar het is zoals ongeveer al het nieuws een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

virofi schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:28:
[...]
Als er dan een paar mensen zijn die een dergelijk artikel lezen en daardoor getriggerd worden zich er beter aan te houden is dat, naast het documenteren van wat er in Nederland gebeurt, mooi meegenomen lijkt me.
Maar dat is uiteindelijk niet wat er gebeurt, wat er eerder gebeurt is dat mensen die al kwetsbaar zijn en vatbaar zijn voor angst en paniek, nu getriggerd worden en daardoor over het randje heen gaan omdat er een angstcultuur wordt gecreëerd.

Zie ook het voorbeeld hier in dit topic van iemand die onder behandeling is voor smetvrees, en door de adviezen van het RIVM een terugval kreeg omdat de adviezen niks anders deden dan de smetvrees bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
Stoney3K schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:31:
[...]

Maar dat is uiteindelijk niet wat er gebeurt, wat er eerder gebeurt is dat mensen die al kwetsbaar zijn en vatbaar zijn voor angst en paniek, nu getriggerd worden en daardoor over het randje heen gaan omdat er een angstcultuur wordt gecreëerd.

Zie ook het voorbeeld hier in dit topic van iemand die onder behandeling is voor smetvrees, en door de adviezen van het RIVM een terugval kreeg omdat de adviezen niks anders deden dan de smetvrees bevestigen.
Het is wél wat er gebeurt. Zie het bericht van @wodkabuikje hierboven. Voor mij geldt dat ook en ik zie mezelf als een behoorlijk nuchter persoon en ben absoluut niet vatbaar voor angst en paniek. Ik zou mezelf wel realistisch noemen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:43:
Want jij accepteert dat ongeveer 1:200 van de bevolking potentieel komt te overlijden? Grofweg 86000 Nederlanders indien we iedereen de kans geven om besmet te raken? Jij accepteert dat indien we dit te snel laten gebeuren, de zorg compleet overbelast raakt?
Acht je nu die 86000 reëel? Het lijkt mij dat je 0.5% keer 17.3M inwoners hebt gedaan. Dat zou betekenen dat iedereen het nog een keer krijgt, inclusief de mensen die het al gehad hebben en zelfs reeds overledenen. Dit in plaats van max zo'n 20% wat in Stockholm is gebeurd, waar je dan de huidige 8K coronadoden af moet halen (6K + 2K oversterfte).

Op zich heb ik geen probleem met overschattingen als de maatregelen onschuldig waren. Maar die maatregelen hebben ertoe geleid dat we tijdelijk meer dan 2 miljoen mensen zonder werk hadden, dat alleen al zijn zomaar 500.000 verloren levensjaren (0.25 per tijdelijk werkloze). In plaats van al die focus op 8K coronadoden zou het interessanter zijn als de pers ook eens die 2M mensen aan bod liet komen die zonder werk zaten of zitten.
virofi schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Het is wél wat er gebeurt.
Per coronaverhaal zou je 10 verhalen moeten maken over werkloosheid/schoolgebrek/kanker/etc, wel zo eerlijk als je kijkt naar de verwachte verloren levensjaren bij beide groepen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
pedorus schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

Op zich heb ik geen probleem met overschattingen als de maatregelen onschuldig waren. Maar die maatregelen hebben ertoe geleid dat we tijdelijk meer dan 2 miljoen mensen zonder werk hadden, dat alleen al zijn zomaar 500.000 verloren levensjaren (0.25 per tijdelijk werkloze). In plaats van al die focus op 8K coronadoden zou het interessanter zijn als de pers ook eens die 2M mensen aan bod liet komen die zonder werk zaten of zitten.
Alsof corona bestrijden zonder maatregelen géén heftige effecten zou hebben op de economie...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:36
Iemand heeft de Now aanvragen inzichtelijk gemaakt:
https://now-inzichtelijk.nl

Wow! Volgens mij heeft zo'n beetje ieder bedrijf in Nederland gebruik gemaakt van dit "cadeautje".

Waarom zou bijvoorbeeld "PEAK IT B.V." € 865.233 gekregen hebben? Op hun website staan nog meer dan 10 vacatures. ICT personeel kan gewoon vanaf huis werken en het bespaart juist geld op reiskosten.

"CAPITAL VALUE B.V." € 127.413 - "Specialist en marktleider op de woningbeleggingsmarkt". Really?

"Tencourts BV" € 497.553 - "The Company's line of business includes the management of funds, trusts, and foundations organized for purposes other than religious, educational, charitable, or nonprofit research." Vast ook hard geraakt door de crisis...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
pedorus schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

Acht je nu die 86000 reëel? Het lijkt mij dat je 0.5% keer 17.3M inwoners hebt gedaan. Dat zou betekenen dat iedereen het nog een keer krijgt, inclusief de mensen die het al gehad hebben en zelfs reeds overledenen. Dit in plaats van max zo'n 20% wat in Stockholm is gebeurd, waar je dan de huidige 8K coronadoden af moet halen (6K + 2K oversterfte).

Ging enkel in op de cijfers die de ander plaatste, in de zin van acceptatie. Heb verder geen glazen bol. Harde cijfers zijn dan ook lastig te geven, nota bene is het ook voor een land als Zweden nog onduidelijk of het bij 20% blijft. Kijk je bijvoorbeeld binnen New York naar de diverse gemeenschappen, dan zie je duidelijke verschillen. Een gemiddelde van 20%, ja, maar de Bronx bijvoorbeeld zat in juni al op circa 35%.

Wat de toekomst een stad als Stockholm gaat bieden is natuurlijk te bezien. Maar het belangrijkste is en blijft gewoon de balans tussen wat de gezondheidszorg aan kan en wat voor een behoefte er ontstaat door een virus als dit.

Ja, daar staan economische gevolgen tegenover. Maar het ongecontroleerd zijn gang laten gaan, dat heeft toch wel duidelijk laten zien dat, mits er een verwachting op gezondheidszorg bestaat, gewoonweg geen optie is.

En laten we wel wezen. Zweden wordt aangehaald als land waarin de maatregelen niet gelden, maar Zweden is gewoon een relatief gezien vrij rustig land. Zelfs Stockholm.

Je kunt die situatie gewoonweg echt niet vergelijken met Nederland, met een stad als bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam of Den Haag.

Dit is een wandeling vrij centraal binnen Stockholm, enkele dagen geleden. Omdat men tegenwoordig alles op youtube zet :p. Het is nog iets rustiger dan gebruikelijk, maar voor wat ik gewend ben van Stockholm, nu ook weer niet veel rustiger. Zie bijvoorbeeld een Stockholm Walk van een jaar geleden, voor dit alles: YouTube: Stockholm Walks: Drottninggatan - Karlbergs Palace (4 km for treadmi....

Tsja, dan kun je natuurlijk wel zeggen ze doen niet aan social distancing, de restaurants en bars blijven open, etc. Maar in Zweden heb ik eigenlijk nog nooit met 100 man op elkaar gepropt in een veel te klein café gestaan. Nee, dan zit je doorgaans met een tafel er tussen vrij omdat mensen toch redelijk op zichzelf gesteld zijn.

Schitterende stad overigens. Maar het is natuurlijk van de zotte om te denken dat social distancing, beperkingen in aantallen, etc. in Zweden niet toegepast wordt omdat het niet formeel opgelegd wordt. Het is daar gewoon van nature al als dusdanig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

En dan heb je een Mojo Concerts, een Stageco en een AED Rental die geen cent krijgem terwijl ze een jaar lang geen werk mogen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:45
Jovatov schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Alsof corona bestrijden zonder maatregelen géén heftige effecten zou hebben op de economie...
Ik durf eerder te beweren dat die economieën harder geraakt worden. Klasse voorbeeld is natuurlijk de VS, te laat begonnen met ingrijpen en koploper in doden en economische krimp.... wat dichter bij huis hebben we natuurlijk zweden en de UK. Die krimpen net zo hard of zelfs harder als de rest van europa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Laatst online: 05-10 22:53
De Belgen bewijzen de aanname over mondkapjes.....we gaan er vaak van uit dat een mondkapje voor schijnveiligheid zorgt en we dus de minimale afstand niet hanteren. Exact dat vandaag gezien. Gaan wandelen in Wallonië, is een drukke uitspanning waar de tocht start en daar stonden grote borden "masque obligatoire" tot diep in het bos. Dus iedereen mondkapje op en gewoon óp elkaars lip wandelen. Een hele zwik politie erbij die bekeuringen van €250 uitdeelden, voornamelijk aan Nederlanders en Duitsers die niet rekenden op de idiotie van een mondkapje in het bos....
Al bij de aanblik van het gekrioel en gedoe en overschrijding van minimale afstand zijn we omgedraaid en hebben de wandeling 2kn verschoven. Onderweg troffen we Duitse wandelaars die zich wel door de meute gewrongen hadden, zij vertelden van de waanzin op bekeuringen.
België, land zonder praktisch nut. Ik ga ze nu zoveel mogelijk mijden. Doortochten alleen als het niet anders kan en niet gestopt hoeft te worden. Belgische bieren net weggespoeld, tanken kan 70mtr over de grens zonder gedoe of mensen in je buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Voor iedereen die denkt een vrijbrief te hebben omdat men "toch niet achter de voordeur mag controleren"

https://www.omroepbrabant...om-15-meter-te-waarborgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:57:
Voor iedereen die denkt een vrijbrief te hebben omdat men "toch niet achter de voordeur mag controleren"

Ja hallo, 125 man. Dan kun je niet meer over 'huiselijke kring' spreken maar dan wordt het ook een vergunningsplichtig feestje.

Ik zie het echt niet zo ver komen dat ze even de BBQ van de buren komen controleren waar ze met zijn tienen rondom een kratje bier zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Stoney3K schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:59:
[...]

Ik zie het echt niet zo ver komen dat ze even de BBQ van de buren komen controleren waar ze met zijn tienen rondom een kratje bier zitten.
Zolang je geen geluidsoverlast veroorzaakt, rook anderen hindert, geen auto's hinderlijk geparkeerd staan is er heel weinig reden om te komen controleren.
Daarbij is die beruchte corona wet aangepast op dat punt van controle achter de voordeur. Dat was oorspronkelijk bijna zonder reden mogelijk maar is eruit gehaald (correct me if I'm wrong).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 06-10 19:38
Biggg schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:41:

Wow! Volgens mij heeft zo'n beetje ieder bedrijf in Nederland gebruik gemaakt van dit "cadeautje".

Waarom zou bijvoorbeeld "PEAK IT B.V." € 865.233 gekregen hebben? Op hun website staan nog meer dan 10 vacatures. ICT personeel kan gewoon vanaf huis werken en het bespaart juist geld op reiskosten.

"CAPITAL VALUE B.V." € 127.413 - "Specialist en marktleider op de woningbeleggingsmarkt". Really?

"Tencourts BV" € 497.553 - "The Company's line of business includes the management of funds, trusts, and foundations organized for purposes other than religious, educational, charitable, or nonprofit research." Vast ook hard geraakt door de crisis...
En dan doen ze moeilijk over bijstand op bijstandsniveau bij flexwerkers en zzp'ers ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:04

St@m

@ Your Service

Geluidsoverlast he, en waarschijnlijk zelf binnengelaten.. sukkels :p

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
gekkie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

En dan doen ze moeilijk over bijstand op bijstandsniveau bij flexwerkers en zzp'ers ..
Ik vraag me bij dit soort zaken toch wel af wat nu bepalend is voor de hoogte van dit soort bedragen.

Bijvoorbeeld:
CAFE DE JAREN B.V. 226.737
SCHAAKCAFE HET HOK B.V. 19.908
V.O.F. CAFE DE ROOSEBOOM 163

Wat maakt dat het ene Café in Amsterdam 1391 keer zoveel krijgt als het andere café? Bij mijn weten heeft café de Jaren ook maar gewoon één locatie.

Toch wel enigszins frapant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psychodude schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:25:
[...]

Ik vraag me bij dit soort zaken toch wel af wat nu bepalend is voor de hoogte van dit soort bedragen.

Bijvoorbeeld:

Wat maakt dat het ene Café in Amsterdam 1391 keer zoveel krijgt als het andere café? Bij mijn weten heeft café de Jaren ook maar gewoon één locatie.

Het is een combinatie van omzetverlies en personeelskosten. Zit overigens ook nog een check achteraf op, op basis waarvan terugbetaald kan moeten worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Echt idioot dit. Hier ook een leuke. Een collega van mij was vorige week op een corona feest en zat hier in geuren en kleuren over te vertellen. Hij vertelde zelfs dat hij zelf een feest wil geven. We wonen in hetzelfde studentencomplex en vroeg mij of ik dacht dat mensen hem erbij zouden lullen. Ik heb het niet gezegd maar uiteraard zou ik de politie bellen, studentbeheer, en de woningcorporatie ook een fotootje sturen (heb vanuit mijn woning zicht op zijn woning dus dat komt mooi uit). Mijn baas heeft er lucht van gekregen en is ontzettend boos op hem geworden.

Zou dat soort types graag een klap voor hun kop willen geven. Ergens hoop ik wel dat hij dat feestje houdt want dat betekent dat hij zijn huis uit wordt gezet en een flinke boete. En dat werkt overigens in een winkel waar afstand houden onderling en met (veel oudere) klanten gewoon moeilijk is. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Waarom zeg je niet gewoon dan dat je de politie zou bellen? Waarom hem dan wel achter z'n rug om zo hard mogelijk naaien? Fijne vent.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
St@m schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:48:
Waarom zeg je niet gewoon dan dat je de politie zou bellen? Waarom hem dan wel achter z'n rug om zo hard mogelijk naaien? Fijne vent.
Denk dat hij geen zin heeft in een auto vol krassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

stylezzz schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:53:
[...]

Denk dat hij geen zin heeft in een auto vol krassen.
Ja, als mijn collega voorstelt om iets strafbaars te doen en vraagt of ik dan de politie bel, en ik zeg ja, dan bekrast die mijn auto. Standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Tsjah, als ik zo het verhaal lees heeft die 'beste' collega sowieso al lak aan regelgeving.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Jovatov schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:30:
[...]

Waarom maakt dat wat uit voor een verslag van wat er nu speelt in de samenleving? Maakt dat die mensen minder werkloos, minder last hebben van slechte scholing of minder last hebben van te laat ontdekte kanker? Waarom mochten opgesloten bejaarden niet hun eigen verhaal vertellen?

Ik denk overigens wel dat er wel degelijk veel te voorkomen was en is. Coronamaatregelen zijn er in alle soorten en maten. Je zou bijvoorbeeld je kunnen richten op superspreader-events en de rest op zijn beloop kunnen laten. Je zou alleen met vrijwillige maatregelen kunnen werken. Je zou medicijnen kunnen onderzoeken. Enzovoorts. Wat je echter ziet is dat er geen kosten-baten analyse gemaakt wordt: wat kosten die maatregelen en wat leven ze op? En welke vrijheden worden ingeleverd door verplichtingen?

Dan wordt er ook wel gedaan alsof de economie stil kan komen te liggen door het virus zelf omdat veel mensen ziek zijn. Dit is echter nog nergens voorgekomen. De oversterfte onder de 65 in Nederland was 216. De economie stopt niet als er een laag percentage uitvalt, hooguit zal dit bij een enkel familiebedrijf voorkomen omdat er erfelijke aanleg lijkt te zijn.

Vandaag blijkt dat een slachterij een zeer onethisch experiment heeft gedaan. Potentiële coronagevallen mochten zich niet eens melden en moesten zelfs doorwerken. Er staan geen doden of gewonden bij en de productie is gewoon doorgegaan.
stylezzz schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:44:
[...]

Ik durf eerder te beweren dat die economieën harder geraakt worden. Klasse voorbeeld is natuurlijk de VS, te laat begonnen met ingrijpen en koploper in doden en economische krimp.... wat dichter bij huis hebben we natuurlijk zweden en de UK. Die krimpen net zo hard of zelfs harder als de rest van europa.
De VS heeft vooral een ernstig gebrek aan vangnet, elke crisis is daar veel harder dan hier. Daarnaast lijken Trump en de democraten/pers vooral bezig te zijn elkaars glazen in te gooien, het is een voorbeeld met harde lockdowns die weinig uitgehaald lijken te hebben, sommige staten waren juist veel te vroeg in lockdown. De UK had een te late en veel te harde lockdown. Zweden klopt simpelweg niet, die zijn economisch veel minder getroffen heb ik in het vorige draadje wel eens gepost. Of heb je een nieuwe bron daarvoor?
Ik ken genoeg bedrijven die er niet tussen staan hoor. Dit jaar hebben we tot nog toe nog gewoon miljoenen winst gemaakt en geen aanvraag gedaan. Echter de ongelijkheid tussen bedrijven (en individuen) is natuurlijk enorm. Er gaat herverdeling en meer ongelijkheid plaats vinden.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
pedorus schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:06:
[...]

De VS heeft vooral een ernstig gebrek aan vangnet, elke crisis is daar veel harder dan hier. Daarnaast lijken Trump en de democraten/pers vooral bezig te zijn elkaars glazen in te gooien, het is een voorbeeld met harde lockdowns die weinig uitgehaald lijken te hebben, sommige staten waren juist veel te vroeg in lockdown. De UK had een te late en veel te harde lockdown. Zweden klopt simpelweg niet, die zijn economisch veel minder getroffen heb ik in het vorige draadje wel eens gepost. Of heb je een nieuwe bron daarvoor?
Tsjah, politiek usa is natuurlijk een kermis op zich, maar de cijfers liegen er niet om. Vreemd trouwens van zweden, ik heb genoeg cijfers gezien dat de economie in gelijke tred met de rest naar beneden gaat. In de media gaat natuurlijk het beeld rond van terasjes en ogenschijnlijk zorgeloze zweden die genieten van de horeca. Alleen die horeca is maar een klein deel van de horeca, de economie is van veel meer factoren afhankelijk en nog niet eens volledig van een eventuele lockdown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

stylezzz schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 23:25:
[...]

Tsjah, politiek usa is natuurlijk een kermis op zich, maar de cijfers liegen er niet om. Vreemd trouwens van zweden, ik heb genoeg cijfers gezien dat de economie in gelijke tred met de rest naar beneden gaat. In de media gaat natuurlijk het beeld rond van terasjes en ogenschijnlijk zorgeloze zweden die genieten van de horeca. Alleen die horeca is maar een klein deel van de horeca, de economie is van veel meer factoren afhankelijk en nog niet eens volledig van een eventuele lockdown.
De economie heeft enorm veel internationale banden.
Vooral binnen Europa zijn veel landen aardig verworven qua economische bedrijvigheid.
De internationale dip in de economische bedrijvigheid raakt dan ook gewoon een land als Zweden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:07

alienfruit

the alien you never expected

Ik wist niet dat Booking.com zoveel BVs had in Nederland en allemaal vangen ze een hoop geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Slim, het enige wat kan gebeuren is dat je het moet terugbetalen. Nergens lees ik iets over met verhoging of boetes. Dus gewoon standaard een aanvraag doen en op zij zetten. Na vijf jaar niks meer gehoord dan kassa $$$. De regeling is simpelweg te aantrekkelijk om er geen beroep op te doen. Het enige wat dus kan gebeuren is terugbetalen maar zoals gezegd gewoon even dat geld parkeren. Heb je het echt direct nodig, dus niet op zij zetten? Dan was je aanvraag waarschijnlijk wel terecht. En anders ga je sowieso wel failliet en valt er ook niks terug te betalen bij BV's/NV's bij behoorlijk bestuur.

[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 03-08-2020 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Blij dat mijn werkgever er niet tussen staat. Ze mogen het trouwens ook wel even verrekenen met de mindere brandstofkosten van alle leasebakken trouwens. Dat scheelt denk ik al gauw 150 euro per werknemer per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 28-09 20:32
Overigens is het natuurlijk niet zo dat omdat je last hebt van de crisis, je 'dus' geen vacatures kan hebben. Als je een netwerkspecialist nodig hebt, heb je nog steeds niets aan een van de 10 helpdeskmedewerkers die je op de bank hebt zitten.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:25:
[...]

Bijvoorbeeld:

De hoeveelheid personeel op de loonlijst, het gekregen geld is alleen bedoeld voor doorbetalen van loon tijdens sluiting. Ook nog eens gebaseerd op januari 2020. Cafe de Jaren is een groot grand-cafe op een A-lokatie in Amsterdam. Heeft waarschijnlijk het hele jaar door 10 man op de (parttime)loonlijst. Cafe de Rooseboom zit ergens ver weg van het centrum in west en wordt gerund door de eigenaar met een incidentele flexwerker die in januari niet mee deed. De eigenaar mag zelf geen aanspraak maken op de NOW, hij/zij valt onder de regeling voor zelfstandigen met&zonder personeel en krijgt maximaal 1500.- per maand.
Het hierboven genoemde Mojo concerts heeft 132 mensen op de loonlijst staan en ontvangt 1.5 miljoen. Dat is 3700.- per werknemer per maand inclusief ~30% werkgeverslasten. Lijkt mij geen abnormaal bedrag als je niets verdiend hebt tussen maart en juni.

[ Voor 21% gewijzigd door jadjong op 03-08-2020 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Misschien was Peak-IT wel bezig bij KLM of Shell, die projecten zijn per direct geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Eigenlijk moeten we blij zijn met de hoeveelheid flexwerkers. Het bedrag is dan max 1500 per maand en in de praktijk heeft een behoorlijk aandeel ook nog een buffer waardoor ze niet gelijk aan de grond zitten.

En voordat iemand over WW-premie/inleg begint; de steunmaatregelen komen niet uit het WW-fonds. Als die bedrijven na zes maanden NOW hun personeel ontslaan mogen die nog steeds van hun opgespaarde WW gebruik maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Thomas schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:38:
[...]

Echt idioot dit. Hier ook een leuke. Een collega van mij was vorige week op een corona feest en zat hier in geuren en kleuren over te vertellen. Hij vertelde zelfs dat hij zelf een feest wil geven. We wonen in hetzelfde studentencomplex en vroeg mij of ik dacht dat mensen hem erbij zouden lullen. Ik heb het niet gezegd maar uiteraard zou ik de politie bellen, studentbeheer, en de woningcorporatie ook een fotootje sturen (heb vanuit mijn woning zicht op zijn woning dus dat komt mooi uit). Mijn baas heeft er lucht van gekregen en is ontzettend boos op hem geworden.

Zou dat soort types graag een klap voor hun kop willen geven. Ergens hoop ik wel dat hij dat feestje houdt want dat betekent dat hij zijn huis uit wordt gezet en een flinke boete. En dat werkt overigens in een winkel waar afstand houden onderling en met (veel oudere) klanten gewoon moeilijk is. :F
Van je collega's moet je het hebben. Wat is er mis om een direct dialoog aan te gaan met je collega? Ipv een mes in iemands rug steken? En hopen dat iemand zijn huis wordt uitgezet met een flinke boete maakt jou minder sympathiek dan je collega die de wet overtreedt. Iets wat jij waarschijnlijk nooit doet... Wees een échte man en ga met je collega het gesprek aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
Verwijderd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:52:
[...]

Van je collega's moet je het hebben. Wat is er mis om een direct dialoog aan te gaan met je collega? Ipv een mes in iemands rug steken? En hopen dat iemand zijn huis wordt uitgezet met een flinke boete maakt jou minder sympathiek dan je collega die de wet overtreedt. Iets wat jij waarschijnlijk nooit doet... Wees een échte man en ga met je collega het gesprek aan.
Hij heeft prima gehandeld. Zulk soort asociaal gedrag moet je niet eens bespreken.

Mensen die doelbewust het risico nemen om het virus te verspreiden, die al bewust naar andere coronafeestjes gaan.

En dat je dit ziet als een mes in iemands rug steken zegt meer over je eigen referentiekader. Ik zie dit als voorbeeldig gedrag. Er zijn regels en daar moeten mensen zich aan houden. Coronafeestjes geven is niet normaal. Abnormaal gedrag dient niet genormaliseerd te worden door er over te praten. Erop en eroverheen!

[edit]
Hij zegt trouwens niet eens expliciet dat hij het was. Kan ook via een andere route gebeurd zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 03-08-2020 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:05:
[...]

Hij heeft prima gehandeld. Zulk soort asociaal gedrag moet je niet eens bespreken.

Mensen die doelbewust het risico nemen om het virus te verspreiden, die al bewust naar andere coronafeestjes gaan.

En dat je dit ziet als een mes in iemands rug steken zegt meer over je eigen referentiekader. Ik zie dit als voorbeeldig gedrag. Er zijn regels en daar moeten mensen zich aan houden. Coronafeestjes geven is niet normaal. Abnormaal gedrag dient niet genormaliseerd te worden door er over te praten. Erop en eroverheen!

[edit]
Hij zegt trouwens niet eens expliciet dat hij het was. Kan ook via een andere route gebeurd zijn.
Ik zeg ook niet dat de collega goed bezig was. Alleen dat hij ook direct het gesprek aan kan gaan met zijn collega. Alsof hij zelf nooit de wet overtreedt. (Maar Nederlanders zijn dan weer het typische volk dat graag iedereens fouten aanwijst en hun eigen overtredingen ziet als 'ja, maar...')

Het hopen dat iemand zijn woning kwijt raakt, klinkt meer als afgunst en het plezier halen uit andermans ellende, dan het willen handhaven van de wet. Anders was hij wel tevreden met een geannuleerd feest én boete. Maar in plaats daarvan wil hij niet alleen de politie bellen, maar is hij ook direct naar zijn baas gerend en staat hij klaar om de woningbouw en studentencommissie ook nog in te schakelen. Dit heeft niets met een wet handhaven te maken, maar puur uit verveling/afgunst iemand proberen te ruïneren.

We leven tegenwoordig in een tijd waarin we enorm druk zijn met letter op anderen hun gedrag. En mochten we het gedrag niet goed vinden, dan bellen we het liefst direct de politie, woningbouw, etc.

Terwijl het me sterk lijkt dat zijn collega een ontsnapte TBS'er is, waarbij je geen veilig gesprek kunt voeren. Sterker nog, ik denk dat hij gevaarlijker is dan zijn collega, gezien zijn wens dat iemand dakloos wordt en het liefst met fysiek geweld (klap voor de kop) wilt oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:22:
[...]
. Dit heeft niets met een wet handhaven te maken, maar puur uit verveling/afgunst iemand proberen te ruïneren.
Ooit van sociale controle gehoord? Dit is niets meer en niets minder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
“Nu even niet”.

Maar nee, men moet weer op vakantie

Vermijd drukte is een stap te ver. Maar allemaal op vakantie gaan is geen probleem.

Heeft iemand ook zicht op de stranden? Drukte op het strand. Leuk fileprobleem bij de slagboom. Afstand houden is ook een kunst.

Bron en het nieuwsbericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
stylezzz schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

Ooit van sociale controle gehoord? Dit is niets meer en niets minder.....
Man, de collega vroeg nog of hij iemand wist die er een probleem van zou maken. Dat is gewoon het moment om het aan te kaarten. Niks zeggen en achter de rug om actie ondernemen is gewoon heel smerig.

Sociale controle is elkaar ergens op aan durven spreken, niet liegen in je gezicht en achter de rug om verklikken.

Sowieso nooit mensen begrepen die de politie bellen en een ander niet durven aan te spreken. Laffer dan dat wordt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:06
BarôZZa schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Sowieso nooit mensen begrepen die de politie bellen en een ander niet durven aan te spreken. Laffer dan dat wordt het niet.
tja omdat je tegenwoordig als je iemand aan spreekt misschien gelijk verrot wordt gescholden

of in het ernstige geval gelijk een muilpeer krijg zeg maar wat hoor ik heb er geen probleem mee om het te doen maar kan me voorstellen dat ze het niet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Man, de collega vroeg nog of hij iemand wist die er een probleem van zou maken. Dat is gewoon het moment om het aan te kaarten. Niks zeggen en achter de rug om actie ondernemen is gewoon heel smerig.

Sociale controle is elkaar ergens op aan durven spreken, niet liegen in je gezicht en achter de rug om verklikken.

Niet iedereen is verbaal even sterk. Als een aso lekker rap is met de tong en jij zelf vaak wat meer moet nadenken over wat je zegt etc. dan snap ik dat je verbaal niet graag de confrontatie aangaat. Werkt ook niet. Als je dan toch vindt dat er ingegrepen moet worden, wat rest er dan?

Nog los van de sociale gevolgen wanneer een populair iemand jou als matennaaier weg gaat zetten.

Ik snap donders goed dat mensen ervoor kiezen om "laf" bij de instanties te klikken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03:56
bie100 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

tja omdat je tegenwoordig als je iemand aan spreekt misschien gelijk verrot wordt gescholden

of in het ernstige geval gelijk een muilpeer krijg zeg maar wat hoor ik heb er geen probleem mee om het te doen maar kan me voorstellen dat ze het niet doen
Dit kan ik wel begrijpen bij een wild vreemde op straat, maar bij een collega? Ik vind het ook wel apart om te zeggen dat je niks verklapt, maar eigelijk wel de politie etc. wilt benaderen. Zeg gewoon tegen je collega dat die niet spoort en als die een feestje geeft je de politie belt. Dat is de sociale controle. Niet zeggen dat je er geen problemen mee hebt, maar dit eigelijk wel hebt.

Dat je een wild vreemde niet aanspreekt snap ik wel. Voor je het weet word je neergestoken of in elkaar getrapt, zoals die man van het weekend.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Ik ken de desbetreffende persoon niet. Ik spreek ook gewoon mijn buren aan op het moment dat er wat is, en hun mij ook. Maar ik ken er ook een paar in de straat waar ik dat niet doe en meteen de politie bel (nog maar 1 keer voorgekomen gelukkig), anders weet ik wel dat er binnenkort een paar mooie krassen op mijn auto staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

stylezzz schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Ik ken de desbetreffende persoon niet. Ik spreek ook gewoon mijn buren aan op het moment dat er wat is, en hun mij ook. Maar ik ken er ook een paar in de straat waar ik dat niet doe en meteen de politie bel (nog maar 1 keer voorgekomen gelukkig), anders weet ik wel dat er binnenkort een paar mooie krassen op mijn auto staan.
Meestal is het net andersom, als je iemand persoonlijk aanspreekt, weten ze welke auto ze moeten krassen.
Als anoniem de politie langs komt, weten ze niet welke auto ze moeten krassen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
[...]

Een algemeen voorbeeld, wat ik later naar corona trek:

Omdat het soms dweilen met de kraan open is. Ik woonde hiervoor in een ghettobuurt (hogeland Enschede voor de kenners). Tussen de singel, brinkstraat, van deinselaan tot aan het diekman :)

Dan blijf je in gesprek gaan ,dat volk wil zich niet aanpassen. Meteen de politie bellen en het is rustig. Ik ga echt niet elke keer (lees: 1x per week een volkszanger in achtertuin midden in de week) er mee in gesprek.

Ook een mooie, in de zomer ELKE avond tot 2:00 buiten zitten en schreeuwen totdat ze dronken worden :)

En de klassieker dronken vak p mensen op een dinsdagavond met de trommels op straat staan te zingen en schreeuwen WELKOM IN DE HEL VAN ENSCHEDE. Ja, dan bel ik meteen de politie :)

Mensen moeten gewoon leren zich netjes te gedragen en de regels te volgen. Het is de omgekeerde wereld dat er moeite gedaan moet worden om de niet socialen te corrigeren. Sterker nog, ik heb vaker een bedreiging gekregen dan dat er wat nuttigs uitkwam.

(huidige buurt is trouwens wel een ander verhaal atm).

Maar mensen die bewust de coronamaatregelen/adviezen in de wind slaan, ga ik ook niet meer mee in discussie. Dat is ook dweilen met de kraan open. Gewoon meteen handhaven, boete erop anders leren ze het nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 03-08-2020 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:31
Adlermann schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:28:
[...]

ghettobuurt (hogeland Enschede voor de kenners).
Als ik makelaars en de prijzen mag geloven, is Hogeland anders helemaal upcoming :+ Heb er zelf naar een huis gekeken en toen de overburen een quad en scooter in de voortuin hadden en met de deur open schreeuwden met Hollandse muziek keihard aan, had ik wel genoeg gezien. Voor de helft van het geld nog niet...

[ Voor 5% gewijzigd door vickypollard op 03-08-2020 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
vickypollard schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Als ik makelaars en de prijzen mag geloven, is Hogeland anders helemaal upcoming :+ Heb er zelf naar een huis gekeken en toen de overburen een quad en scooter in de voortuin hadden en met de deur open schreeuwden met Hollandse muziek keihard aan, had ik wel genoeg gezien. Voor de helft van het geld nog niet...
Lol het is juist achteruit gegaan en ninet zo'n beetje ook:

Aanslagen met ak47's op woonhuizen (100 meter van waar ik woonde) en horeca (200 meter). Moorden en doden op straat (100 meter afstand). Drugsdealers (elke paar honderd meter)..

of ook een mooie; je huurt een afvalbak voor verhuizen. En hij is al vol, voordat je er zelf wat in hebt gedaan :)

Maar ok, dit gaat wat offtopic :)

Maar dus heel typisch, in die buurt doet dus iedereen al FU tegen de maatregelen. Dus ik vraag me af of er meer is dan (mogelijk?) correlatie tussen opleidingsniveau, sociale status en het accepteren van de maatregelen.

[ Voor 18% gewijzigd door Adlermann op 03-08-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:28:
[...]
boete erop anders leren ze het nooit.
Het is toch al lang bewezen dat boetes niet werken? Anders was Nederland ondertussen toch wel een land met modelburgers, zoveel boetes zijn er uitgeschreven. Boetes geven juist het gevoel dat mensen hun fouten kunnen afkopen.

Mensen hun gedrag verander je niet met boetes, maar met het gesprek aangaan. Bij sociale controle hoort ook sociale druk. Juist wanneer een collega in een groep vraagt of iemand er problemen mee heeft.

De collega vroeg het zelf, dus dat is juist het moment om je mening te horen en te weten dat hij je niet aanvalt. Maar in plaats daarvan laat je hem zijn feest geven (wat de persoon in mijn ogen net zo schuldig maakt) en besluit je daarna even de modelburger te spelen door niet alleen bij de politie te klagen, maar ook even snel te klikken bij de woningbouw, bij de studentencommissie en zelf bij zijn baas.

Juist wanneer de persoon in de groep had gezegd had aangegeven dat hij het geen goed idee vond, had het gedrag kunnen aanpassen van zijn collega. Het achteraf gedragen als een achterbakse slang, zal geen enkel gedrag aanpassen, maar enkel wrijving veroorzaken.

We doen nu net alsof iedereen met een mening direct aangevallen wordt, maar hoe vaak gebeurd dat? Het lijkt enkel vaker voor te komen, omdat het geen nieuwswaarde heeft wanneer iemand op zijn gedrag wordt aangesproken zonder geweld. Wat héél vaak gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Het is toch al lang bewezen dat boetes niet werken? Anders was Nederland ondertussen toch wel een land met modelburgers, zoveel boetes zijn er uitgeschreven. Boetes geven juist het gevoel dat mensen hun fouten kunnen afkopen.

Mensen hun gedrag verander je niet met boetes, maar met het gesprek aangaan. Bij sociale controle hoort ook sociale druk. Juist wanneer een collega in een groep vraagt of iemand er problemen mee heeft.
Ergens heb je een punt. 'Normale' burgers luisteren daadwerkelijk naar het verhaal en zullen zich wellicht aanpassen als je een goed gesprek hebt gevoerd. Er is echter ook een groep die zich er niks van zal aantrekken, en juist de aanval zal kiezen op het moment dat ze aangesproken worden op hun gedrag. Je kunt je zelfs afvragen of boetes dan helpen, maar je zal iets moeten. In het geval van een boete word het in ieder geval geregistreerd en wellicht in de toekomst gebruiken om verdere stappen te ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-10 10:52
Ramon 73 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:48:
De Belgen bewijzen de aanname over mondkapjes.....we gaan er vaak van uit dat een mondkapje voor schijnveiligheid zorgt en we dus de minimale afstand niet hanteren. Exact dat vandaag gezien. Gaan wandelen in Wallonië, is een drukke uitspanning waar de tocht start en daar stonden grote borden "masque obligatoire" tot diep in het bos. Dus iedereen mondkapje op en gewoon óp elkaars lip wandelen. Een hele zwik politie erbij die bekeuringen van €250 uitdeelden, voornamelijk aan Nederlanders en Duitsers die niet rekenden op de idiotie van een mondkapje in het bos....
Al bij de aanblik van het gekrioel en gedoe en overschrijding van minimale afstand zijn we omgedraaid en hebben de wandeling 2kn verschoven. Onderweg troffen we Duitse wandelaars die zich wel door de meute gewrongen hadden, zij vertelden van de waanzin op bekeuringen.
België, land zonder praktisch nut. Ik ga ze nu zoveel mogelijk mijden. Doortochten alleen als het niet anders kan en niet gestopt hoeft te worden. Belgische bieren net weggespoeld, tanken kan 70mtr over de grens zonder gedoe of mensen in je buurt.
Die Belgen doen gewoon iets structureel fout, hebben per 100.000 inwoners veruit de meeste Covid sterfgevallen.

Dat je nou Belgische biertjes wegspoelt vind ik een tikkeltje overdreven, bier brouwen kunnen ze alsnog als de beste. Heb nog wat Palmpjes in de koelkast en die spoel ik echt niet door de gootsteen. Is geen echt speciaalbier natuurlijk maar dan nog... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Vlassie1980 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Die Belgen doen gewoon iets structureel fout, hebben per 100.000 inwoners veruit de meeste Covid sterfgevallen.

Dat je nou Belgische biertjes wegspoelt vind ik een tikkeltje overdreven, bier brouwen kunnen ze alsnog als de beste. Heb nog wat Palmpjes in de koelkast en die spoel ik echt niet door de gootsteen. Is geen echt speciaalbier natuurlijk maar dan nog... :)
Dat is het nou juist! De regels zijn behoorlijk veel strakker in België dan in Nederland. Wat doen de Belgen? In het buitenland gaan winkelen en horeca gebruiken. In eigen land klitten ze liefst dicht op elkaar. Weliswaar met mondkapje....waarvan verteld wordt dat het van ondergeschikt belang is aan afstand houden. De gemiddelde Belg zet steevast een mondkapje op en gaat dan vervolgens lekker samenklonteren in winkels of op straat.
Of ze zijn er te dom voor, of ze willen het niet snappen.
De Belgen zie ik echt als bedreiging, komen massaal de NL grens over en helpen onze besmettingen ook nog even mee.

Zondag een fors ongeluk geweest(geen doden of zwaargewonden), en zie hoe men op elkaar staat te dringen:

Afbeeldingslocatie: https://images2.persgroep.net/rcs/81zdJmlZIjfQ1g_MZiTRyKVWr2Y/diocontent/174202174/_fitwidth/763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2&quality=0.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:26
Vlassie1980 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Belgen rapporteerden ook sterfgevallen in verzorgingstehuizen waar mensen vermoedelijk zijn overleden aan corona. In Nederland werden alleen bevestigde gevallen geregistreerd. Bovendien hangt het aantal doden erg af van de tijd tussen de introductie van het virus in het land en de start van de maatregelen. Het vervelende is dat de eerste besmetting gewoon niet meer is terug te halen, omdat veel mensen ook asymptomatisch zijn of gewoon hele lichte klachten hebben (zoals verkoudheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
bie100 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Sorry, maar ik krijg echt liever een muilpeer dan dat ik de politie bel. En als ik wel de politie bel, dan verdien ik er sowieso eentje.

Lijkt me vreselijk om zo bang door het leven te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Ramon 73 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:21:
[...]
De gemiddelde Belg zet steevast een mondkapje op en gaat dan vervolgens lekker samenklonteren in winkels of op straat.
of je bent gigantisch aan het overdrijven en van uitschieters de norm aan het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:06
BarôZZa schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Sorry, maar ik krijg echt liever een muilpeer dan dat ik de politie bel. En als ik wel de politie bel, dan verdien ik er sowieso eentje.

heeft niks met bang te maken maar met voorzichtigheid en daarbij je kan zelf niet alles oplossen vaak is daar gewoon de politie voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Positief getest 55.470, toename: 372
Ziekenhuisopnames 11.949 (21,5% van positief getest), toename: 6
IC-opnames 2.955 (5,3% van positief getest)
Overleden 6.149 (11,1% van positief getest), toename: 0

Bron

Grote steden:
Rotterdam +93
Amsterdam +44
Den Haag +31
Utrecht +12

Verder blijft Breda met +15 een probleemgeval.

[ Voor 18% gewijzigd door autje op 03-08-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Nette cijfers weer. Cluster Utrecht lijkt goed onder controle. Rotterdam is en blijft een probleem, wanneer zou de jeugd daar eindelijk verstand krijgen?

Irritant overigens dat de cijfers in het grid van de verschillende plaatsen niet bijgewerkt wordt, je moet doorklikken op een plaats en dan zelf rekenen.

[ Voor 33% gewijzigd door Drardollan op 03-08-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 11:35

Aidix

Geluidspietlut

[...]

Zondag een fors ongeluk geweest(geen doden of zwaargewonden), en zie hoe men op elkaar staat te dringen:

[Afbeelding]
Kan elke willekeurige grote stad in NL zijn als er een ongeluk gebeurt bij een 'kansenbuurt' , alleen zie je dan geen mondkapjes :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
[...]

Dat zegt meer over jouw verstoorde wereldbeeld dan van de rest van ons.

Je krijgt liever klappen, dan dat je de politie belt. Als de context is dat je klappen krijgt door met mensen in gesprek te staan ,dan is dat al een teken dat je dus wel de politie had moeten bellen.

Alhoewel na een klap kan je natuurlijk wel mooi aangifte doen van mishandeling en desnoods een artikel 12 procedure beginnen voor vervolging :) Als je dat bedoelt, dan ben je gewoon een diehard schorrie-morrie-aanpakker :P

[edit]
Ik heb hier regelmatig de politie gebeld bij overtredingen van kapperszaken (die moesten dicht zijn!). Na een paar keer hadden ze het door en bleven ze lekker dicht :)

[ Voor 9% gewijzigd door Adlermann op 03-08-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Dat is het nou juist! De regels zijn behoorlijk veel strakker in België dan in Nederland. Wat doen de Belgen? In het buitenland gaan winkelen en horeca gebruiken. In eigen land klitten ze liefst dicht op elkaar. Weliswaar met mondkapje....waarvan verteld wordt dat het van ondergeschikt belang is aan afstand houden. De gemiddelde Belg zet steevast een mondkapje op en gaat dan vervolgens lekker samenklonteren in winkels of op straat.
De Belgen zie ik echt als bedreiging, komen massaal de NL grens over en helpen onze besmettingen ook nog even mee.

[Afbeelding]
Ik weet niet wat jij dringen vindt, maar ik zie afstand en mondkapjes. Dringen is iets heel anders. Overdrijven is een vak, nog even los van de schandalige manier hoe je over onze zuiderburen praat.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 03-08-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Opvallend dat de laatste twee clusters die gemeld staan (kan nog bijgewerkt worden) verzorgingstehuizen zijn. Waarvan één in Breda, waar kort daarvoor meerdere clusters zijn gevonden.

Zo te zien (onder voorbehoud) 16 gemeentes met 4 besmettingen of meer (iets wat me me BCO wel goed onder controle lijkt te houden).

Also: waar ligt in godsnaam Lansingerland? :P

[ Voor 33% gewijzigd door autje op 03-08-2020 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
autje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:33:
Opvallend dat de laatste twee clusters die gemeld staan (kan nog bijgewerkt worden) verzorgingstehuizen zijn. Waarvan één in Breda, waar kort daarvoor meerdere clusters zijn gevonden.

Zo te zien (onder voorbehoud) 16 gemeentes met 4 besmettingen of meer (iets wat me me BCO wel goed onder controle lijkt te houden).

Also: waar ligt in godsnaam Lansingerland? :P
Bij Zoetermeer.

Bestaat nog niet zo heel lang, samenvoeging van paar gemeentes aldaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16

J2S

Adlermann schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:30:
Alhoewel na een klap kan je natuurlijk wel mooi aangifte doen van mishandeling en desnoods een artikel 12 procedure beginnen voor vervolging :) Als je dat bedoelt, dan ben je gewoon een diehard schorrie-morrie-aanpakker :P
Niet wat ie bedoeld:
En als ik wel de politie bel, dan verdien ik er sowieso eentje.
Hij wil gewoon maffia praktijken promoten.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Drardollan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Ik weet niet wat jij dringen vindt, maar ik zie afstand en mondkapjes. Dringen is iets heel anders. Overdrijven is een vak, nog even los van de schandalige manier hoe je over onze zuiderburen praat.
Dat! Ik zie bubbels die onderling voldoende afstand lijken te houden.
Wat is precies jouw probleem met die foto @Ramon 73 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:28:
Nette cijfers weer. Cluster Utrecht lijkt goed onder controle. Rotterdam is en blijft een probleem, wanneer zou de jeugd daar eindelijk verstand krijgen?

Irritant overigens dat de cijfers in het grid van de verschillende plaatsen niet bijgewerkt wordt, je moet doorklikken op een plaats en dan zelf rekenen.
Rotterdam is en blijft nu volgens mij (inclusief die omliggende dorpen) het grootste probleem in Nederland.

We zijn nu 2 weken verder, dus ergens gaan we, met wat pech, de ziekenhuis opnames nu ook wat harder zien toenemen. Tegelijk is dit ook het moment waarop je hoopt dat het aantal besmettingen echt stabiliseert (of in ieder geval de groei flink afneemt). Mochten er maatregelen nodig zijn, dan hoop ik wel dat dan lokale maatregelen zijn...

Nederland in totaal gaat denk ik dan vandaag door grens van 20 besmettingen per 100k inwoners in 14 dagen heen, dat is ook gelijk het getal waar veel Europese landen nu op zitten, maar we hebben een paar probleemgevallen:
Spanje: 50
België: 48
Roemenië: 81(!)
Bulgarije: 46

Op Luxemburg na zit de rest ergens tussen de 10 en 30 in en valt vooral Italië in positieve zin erg op met 6/100k in 14 dagen. Helaas kan ik niet zo snel de positiviteitspercentages vinden.

Cijfers: https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea (t/m gisteren bijgewerkt volgens mij). Je kunt doorklikken naar de onderliggende Excelletjes.

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 03-08-2020 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
ZieMaar! schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Rotterdam is en blijft nu volgens mij (inclusief die omliggende dorpen) het grootste probleem in Nederland.

We zijn nu 2 weken verder, dus ergens gaan we, met wat pech, de ziekenhuis opnames nu ook wat harder zien toenemen. Tegelijk is dit ook het moment waarop je hoopt dat het aantal besmettingen echt stabiliseert (of in ieder geval de groei flink afneemt). Mochten er maatregelen nodig zijn, dan hoop ik wel dat dan lokale maatregelen zijn...

Nederland in totaal gaat denk ik dan vandaag door grens van 20 besmettingen per 100k inwoners in 14 dagen heen, dat is ook gelijk het getal waar veel Europese landen nu op zitten, maar we hebben een paar probleemgevallen:
Spanje: 50
België: 48
Roemenië: 81(!)
Bulgarije: 46

Op Luxemburg na zit de rest ergens tussen de 10 en 30 in en valt vooral Italië in positieve zin erg op met 6/100k in 14 dagen. Helaas kan ik niet zo snel de positiviteitspercentages vinden.

Cijfers: https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea (t/m gisteren bijgewerkt volgens mij). Je kunt doorklikken naar de onderliggende Excelletjes.
Laten we hopen dat het stabiliseert op dit punt. De trend lijkt nu weer wat af te vlakken. Laten we hopen dat het zo blijft.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EefkSftWsAIK2fW?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Toch maar even reageren. Ik heb geen zin om hier alles in detail uit te leggen maar ik ben het zeker met je eens dat het in veel/de meeste gevallen beter is om iemand gewoon aan te spreken. Bij iedere andere collega zou ik er gewoon over hebben gepraat. De context is hier wel belangrijk. Deze collega vroeg niet of iemand er een probleem mee zou hebben, maar vroeg zich af of er mensen zouden 'snitchen' als hij 40 man over de vloer heeft, veroorzaakt vaker ernstige overlast (en dat wil wat zeggen in een studentenflat waar iedereen een stuk toleranter is dan de gemiddelde flat) en is uitgesproken tegen de lockdown, regels, en wie kwetsbaar is, ik citeer; "heeft maar pech".

Je mag het er best mee oneens zijn maar ik ga daar dan niet meer het gesprek mee aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Thomas schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Toch maar even reageren. Ik heb geen zin om hier alles in detail uit te leggen maar ik ben het zeker met je eens dat het in veel/de meeste gevallen beter is om iemand gewoon aan te spreken. Bij iedere andere collega zou ik er gewoon over hebben gepraat. De context is hier wel belangrijk. Deze collega vroeg niet of iemand er een probleem mee zou hebben, maar vroeg zich af of er mensen zouden 'snitchen' als hij 40 man over de vloer heeft, veroorzaakt vaker ernstige overlast (en dat wil wat zeggen in een studentenflat waar iedereen een stuk toleranter is dan de gemiddelde flat) en is uitgesproken tegen de lockdown, regels, en wie kwetsbaar is, ik citeer; "heeft maar pech".

Je mag het er best mee oneens zijn maar ik ga daar dan niet meer het gesprek mee aan.
En in die context heb je prima gehandeld. Geen woorden aan vuilmaken bij zulke mensen. Die moeten voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Adlermann schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:05:
[...]

Laten we hopen dat het stabiliseert op dit punt. De trend lijkt nu weer wat af te vlakken. Laten we hopen dat het zo blijft.

[Afbeelding]
Opvallend dat Antwerpen op 29 juli de avondklok instelt, en de lijn vanaf daar weer begint te dalen. Je verwacht het niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
Thomas schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Wat ik van dit soort figuren nooit begrijp: je weet dat je standpunt nou niet bepaald gedeeld wordt. Waarom ga je dit soort dingen dan rondbazuinen in plaats van in alle stilte (niet letterlijk natuurlijk) je feestje te houden met gelijkgezinde idioten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Opvallend dat Antwerpen op 29 juli de avondklok instelt, en de lijn vanaf daar weer begint te dalen. Je verwacht het niet...
Dat is natuurlijk nog maar 5 dagen geleden, dus de vraag is hoe nauwkeurig die metingen zijn met een vertraging in het aantal besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Trend is trend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Die relatie is er dus niet. Corona heeft 2 tot 12 dagen incubatietijd met een gemiddelde van 6 dagen. En dan gaan de meesten nog helemaal niet naar een test of ziekenhuis, want het duurt dan nog een paar dagen voor de klachten erger worden. Pas na een dag of 14 kan je iets zeggen over een relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Daarbij nog het weekend en inmiddels vakantie voor grote hoeveelheden personeel. Komt de volgende dagen wel tot uiting denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Het duurt in de meeste gevallen ca 1 week voor je klachten krijgt (iets korter). Vanaf klachten ga je volgens mij na een week of twee a drie het ziekenhuis in (als je het ziekenhuis ingaat).

De vraag is dan daarnaast hoe snel je de besmettingen ziet dalen. Ik denk, kijkend naar Nederland, dat we komende week een daling moeten zien in de cijfers als gevolg van de 'paniek' van 14 dagen geleden om de stijging. Als de trend nu niet keert, dan zou het kunnen zijn dat er regionale maatregelen nodig zijn (die dus pas op zijn vroegst volgende week gecommuniceerd worden én dus pas eind augustus iets in de cijfers zullen laten zien).

Ik heb er overigens wel goede hoop op dat de cijfers af gaan vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Kheos schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

of je bent gigantisch aan het overdrijven en van uitschieters de norm aan het maken.
Nou, denk dat dit plaatje niet overdreven is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/d67a099956cb5fad33442c7f021b40a0e9763316/?url=https%3A%2F%2Fimages2.persgroep.net%2Frcs%2F81zdJmlZIjfQ1g_MZiTRyKVWr2Y%2Fdiocontent%2F174202174%2F_fitwidth%2F763%3FappId%3D2dc96dd3f167e919913d808324cbfeb2%26quality%3D0.8

En zelf gisteren een vergelijkbare situatie gezien. Beginount van populaire wandelroute. Grote parkeerplaats met café/restaurant. Ontzettend druk, iedereen mondkapje en op elkaars tenen staan. In Nederland worden dan delen van de parkeerplaatsen afgezet (of zelfs helemaal) en denken mensen nog eens aan afstand houden. Ik heb dergelijke taferelen in NL nog niet gezien, en toch ook op drukke plekken geweest de afgelopen maanden.
Heb ik van gisteren alleen al 2 voorbeelden van hoe het in BE toegaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 16:37
Buiten hebben afstand houden en mondkapjes nauwelijks zin.
Bijna niemand raakt besmet buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Kheos schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Dat! Ik zie bubbels die onderling voldoende afstand lijken te houden.
Wat is precies jouw probleem met die foto @Ramon 73 ?
Op de achtergrond zie ik 7 gasten schouder aan schouder staan. Dat is alvast meer dan 5.
En het lijkt mij niet aannemelijk dat je een dergelijk ongeval gaat opzoeken met je vaste 5 contactpersonen.
mesa57 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:23:
Buiten hebben afstand houden en mondkapjes nauwelijks zin.
Bijna niemand raakt besmet buiten.
Dat dacht ik toch ook al vaker gelezen te hebben. Maar toch verplicht de Belgische staat mensen om in het openbaar mondkapjes te dragen (NL ook op sommige plekken). Zelfs in het bos geldt die regel (Ninglinspo-Aywaille, Pietersheim-Lanaken). Men zal het wel "sensibiliseren" noemen en de mensen met de neus op de feiten willen drukken dan men voorzichtig moet zijn. Wel, nu ik het gezien heb is mij wel duidelijk dat mondkapjes niks doen voor de afstand.

Nog zo'n anekdote uit eigen privé |:(
Zitten bi schoonouders op visite(tuin), keurig op voldoende afstand, geen handje geven, niet kussen. Komt schoonzusje de tuin in en op 4mtr afstand roept ze "ik doe ff mondkapje op!!". Komt ze dichterbij en geeft haar ouders een stevige knuffel want 'met mondkapje kan dat wel'. Doet vervolgens kapje af en zwaait naar ons 'ik blijf even op afstand'
Dat mondkapje was iets zelf gefabriekt, ter dikte van een zakdoek (enkellaags). Tsja, begrijp je het dan niet of boeit het je niet?

[ Voor 57% gewijzigd door Ramon 73 op 03-08-2020 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn ervaring met Belgen tijdens Corona is heel beperkt. Half juni, toen de horeca net aan het opstarten was, vroeg een 'bubbel' van 8 Belgen of mij niet met hun mee de lift in wilden naar het restaurant. Dat hebben we toen maar niet gedaan. Het enige dat ik daarnaast zie zijn nieuwsberichten over Belgische burgemeesters die continu alles zo proberen te draaien dat het aan Nederland(ers) ligt.

Maar goed, als je als Belg alleen nu in Rotterdam of langs de kust bent, dan zul je veel vergelijkbare verhalen over Nederlanders hebben.

Ik besef me gelukkig dat er ook meer dan genoeg Belgen zijn die dit heel serieus nemen, net als het overgrote deel van Nederland zich ook nog goed aan de maatregelen houdt. Laten we elkaar nou niet teveel gaan veroordelen obv foto's of anekdotes.
Pagina: 1 ... 13 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic