Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.531 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BarôZZa schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:01:
Ben ik trouwens de enige die een beetje moe wordt van dat horecagejammer de hele tijd?
Absoluut. Elke dag wel weer een uitbater die doet alsof Corona alleen bestaat om hem te pesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:47
(jarig!)
Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

Dat strookt niet met de conclusie van het RIVM en de universiteit van Maastricht.

De streng die hier lokaal was, werd steeds minder gevonden bij besmette personen. Juist de zuid europese streng werd veel gevonden. Zo weten ze ook dat het bij de vakantiegangers weg komt. dat is geen loze kreet ofzo.

Dus nee, een 2e golf had niet gehoeven. Of denk je dat Duitsers niet op vakantie gaan en stappen?

Die hebben alleen duidelijke regels. En daardoor is helder voor iedereen wat de gevolgen zijn.... Hier is geen duidelijk gevolg.
Dan hadden de feestvierende jongeren wel feestgevierd in Nederland en die variant een boost gegeven.En zoals ik zei is het aantal besmettingen nooit dicht bij de nul geweest en in juli liepen ze alweer op . Dus dat het zou oplaaien is nogal wiedes.

Overigens zijn er meer die er vraagtekens bij hebben:

https://www.volkskrant.nl...t-aangezwengeld~b71a0a73/

Ik vind het een beetje een oversimplificatie en het wordt een beetje gepresenteerd als: als die jongeren niet op vakantie waren geweest, dan was hier helemaal niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
BarôZZa schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

Dan hadden de feestvierende jongeren wel feestgevierd in Nederland en die variant een boost gegeven.En zoals ik zei is het aantal besmettingen nooit dicht bij de nul geweest en in juli liepen ze alweer op . Dus dat het zou oplaaien is nogal wiedes.

Ik vind het een beetje een oversimplificatie en het wordt een beetje gepresenteerd als: als die jongeren niet op vakantie waren geweest, dan was hier helemaal niks aan de hand.
Ga solliciteren bij het RIVM en ga daar onderzoek doen. :)
Wat jij zegt is een oversimplificatie. De nieuwe golf was er wel gekomen, maar niet met een buitenlandse streng. Niet op dit niveau blijkbaar. Anders had het RIVM wel iets anders gezegd of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:38
downtime schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:27:
[...]

Het ging niet goed. Er ging van alles over de grens. Die waren hier altijd al zo lek als een mandje. Grenscontroles vonden voornamelijk steekproefsgewijs plaats, en voornamelijk op vrachtverkeer, om te checken of de belastingregels wel nageleefd werden.
Oke excuus dat wist ik oprecht niet. Ik davht dat alles gecontroleerd werd. Ik ben zelf pas 27 dus ik weet niet alles uit die tijd. Maar als je echt wil kan je wel strengere grenscontroles opzetten. Kost wel geld, maar scheelt wel illegale asielzoekers en in deze tijd ook besmettingen vAn grens naar grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
dennis_rsb schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:43:
[...]

Oke excuus dat wist ik oprecht niet. Ik davht dat alles gecontroleerd werd. Ik ben zelf pas 27 dus ik weet niet alles uit die tijd. Maar als je echt wil kan je wel strengere grenscontroles opzetten. Kost wel geld, maar scheelt wel illegale asielzoekers en in deze tijd ook besmettingen vAn grens naar grens.
Dus elke vrachtwagenchauffeur moet worden getest, in en uitgaand.
Zelfde geldt voor boten en vliegtuigen.
Daarbij denkt ik dat Brussel hier ook iets van zal gaan vinden. Iets met vrije gang van goederen en mensen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:44
[...]

Tja, als het aan Volkskrant ligt trekken we dus nooit conclusies... Een onderzoeker zal altijd meer onderzoek willen doen. Dat is ook goed. Maar voorzichtig conclusies trekken is helemaal niet verkeerd. Het is zeker aannemelijk dat het heeft meegespeeld.

Het is alleen niet de schuld van de jongeren. Het is de schuld van Rutte het kabinet, die:
  • geen duidelijk beleid wil voeren.
  • De cijfers en drempelwaardes niet koppelt met maatregelen.
  • Alles bij de regio's wil leggen, en zelf zijn handen schoon houd.
  • Die zelf zegt niet eens weet dat je een wegwerp-mondkapje niet vaker mag gebruiken, terwijl die elke week het bespreekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShellGhost
Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:47:
[...]

Tja, als het aan Volkskrant ligt trekken we dus nooit conclusies... Een onderzoeker zal altijd meer onderzoek willen doen. Dat is ook goed. Maar voorzichtig conclusies trekken is helemaal niet verkeerd. Het is zeker aannemelijk dat het heeft meegespeeld.

Het is alleen niet de schuld van de jongeren. Het is de schuld van Rutte, die:
  • geen duidelijk beleid wil voeren.
  • De cijfers en drempelwaardes niet koppelt met maatregelen.
  • Alles bij de regio's wil leggen, en zelf zijn handen schoon houd.
  • Die zelf zegt niet eens weet dat je een wegwerp-mondkapje niet vaker mag gebruiken, terwijl die elke week het bespreekt.
Rutte bepaald niks. Die kan niks alleen bepalen. Anders zou het een dictatuur zijn.
Het kabinet bepaald. Hij is woordvoerder namens het kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Johannes Keuning van reisplatform 27vakantiedagen.nl. ‘Om maar iets te noemen: jongeren gaan helemaal niet naar Zuid-Frankrijk om te feesten’, zegt de reisondernemer,

Die heeft helemaal geen belangen verder... En ook Koopmans geeft in dat artikel aan dat er nieuwe strengen zijn geïntroduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Rutte bepaald niks. Die kan niks alleen bepalen. Anders zou het een dictatuur zijn.
Het kabinet bepaald. Hij is woordvoerder namens het kabinet.
Je hebt gelijk, gefixt.

Maar de communicatie die hij doet is die wel verantwoordelijk voor.... Meneer "ik ben de baas niet, je papa is de baas" :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:38
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:47:
[...]

Dus elke vrachtwagenchauffeur moet worden getest, in en uitgaand.
Zelfde geldt voor boten en vliegtuigen.
Daarbij denkt ik dat Brussel hier ook iets van zal gaan vinden. Iets met vrije gang van goederen en mensen...
Ja kan. En coronatesten gebeurd toch al bij vliegvelden?

En betreft brussel.. tja dat denk ik ook, ik ben ook geen voorstander van een VS of Europe (daar gaat het heen)

Betreft corona, ik denk ook niet dat grenscontroles ofzo nu HET lapmiddel is. Het is simpelweg te complex. Er zijn zoveel oorzaken aan te wijzen waar brandhaarden kunnen ontstaan en wie of wat zich in zijn algemeenheid te weinig aan de regel houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Je hebt gelijk, gefixt.

Maar de communicatie die hij doet is die wel verantwoordelijk voor.... Meneer "ik ben de baas niet, je papa is de baas" :r
Mjah. Je kan je twijfels hebben over de bewoording. Maar ga er maar aan staan. Kiezen tussen bedrijven naar de klote laten gaan omdat je en lockdown afkondigd of een beroep doen op het verstand van mensen.
Hoe dan ook, je doet het nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
dennis_rsb schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:55:
[...]

Ja kan. En coronatesten gebeurd toch al bij vliegvelden?

En betreft brussel.. tja dat denk ik ook, ik ben ook geen voorstander van een VS of Europe (daar gaat het heen)

Betreft corona, ik denk ook niet dat grenscontroles ofzo nu HET lapmiddel is. Het is simpelweg te complex. Er zijn zoveel oorzaken aan te wijzen waar brandhaarden kunnen ontstaan en wie of wat zich in zijn algemeenheid te weinig aan de regel houd.
Die teststraat is alweer opgeheven zo ver ik weet. :')
Vrij verkeer van mensen en goederen is an sich best goed, alleen nu niet. Is klote, maar je doet er niks aan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Mjah. Je kan je twijfels hebben over de bewoording. Maar ga er maar aan staan. Kiezen tussen bedrijven naar de klote laten gaan omdat je en lockdown afkondigd of een beroep doen op het verstand van mensen.
Als je niets écht doet, doe je het niet goed nee. :+
Het zijn geen simpele keuzes. Maar genoeg andere landen durven wél keuzes te maken. Wél leider te zijn. Maar Rutte en kabinet lijken vooral aan de verkiezingen te denken...

Waarom kan een Ierland wel een lijstje met regels bedenken, en grenswaarden opstellen? Waarom kan Duitsland wel zeggen: Bij meer dan X per miljoen lokale lockdown?

Maar nope. We beroepen ons op het verstand van de burger. En de lokale regio's.... Oftewel: we schuiven de verantwoording af. Do your damn job.

We verwachten ook dat de zorg hun taak doet in deze tijden. Dan mag je het van de premier en zijn kabinet ook verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
(jarig!)
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Ga solliciteren bij het RIVM en ga daar onderzoek doen. :)
Wat jij zegt is een oversimplificatie. De nieuwe golf was er wel gekomen, maar niet met een buitenlandse streng. Niet op dit niveau blijkbaar. Anders had het RIVM wel iets anders gezegd of niet?
Ik zeg dat het een factor is, maar niet meer dan dat. De trend was al omhoog. De besmettingen namen al toe op het moment dat er nog geen mensen terugkwamen uit Spanje en Frankrijk.

Overigens zegt een streng niet veel, dat zegt alleen waar het oorspronkelijk vandaan komt. Het kan prima zijn dat één iemand het meenam en het zich vooral binnen Nederland is gaan verspreiden. In dat geval is het een kwesie van kans welke je tegenkomt.

Het RIVM heeft er wel vaker naast gezeten en ze zijn er dol halve waarheden en zaken zo belichten dat ze er zelf prima uitzien('overal in Europa stijgen de cijfers'). Samen met het kabinet hebben ze natuurijk gewoon verzaakt om ons voor te bereiden op een eventuele tweede golf.. Telkens blijven ze alles verkeerd doen. Dus dan maar weer even de schuld bij de jongeren leggen, ook al is het alleen nog maar nattevingerwerk en theorietjes. Dekken zich in met woorden als 'waarschijnlijk', maar de koppen blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@BarôZZa hoezo kwamen er nog geen mensen terug uit Spanje en Frankrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
BarôZZa schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

Ik zeg dat het een factor is, maar niet meer dan dat. De trend was al omhoog. De besmettingen namen al toe op het moment dat er nog geen mensen terugkwamen uit Spanje en Frankrijk.

Overigens zegt een streng niet veel, dat zegt alleen waar het oorspronkelijk vandaan komt. Het kan prima zijn dat één iemand het meenam en het zich vooral binnen Nederland is gaan verspreiden. In dat geval is het een kwesie van kans welke je tegenkomt.

Het RIVM heeft er wel vaker naast gezeten en ze zijn er dol halve waarheden en zaken zo belichten dat ze er zelf prima uitzien('overal in Europa stijgen de cijfers'). Samen met het kabinet hebben ze natuurijk gewoon verzaakt om ons voor te bereiden op een eventuele tweede golf.. Telkens blijven ze alles verkeerd doen. Dus dan maar weer even de schuld bij de jongeren leggen, ook al is het alleen nog maar nattevingerwerk en theorietjes. Dekken zich in met woorden als 'waarschijnlijk', maar de koppen blijven hangen.
Ik lees tot nu toe alleen jouw mening, maar ik zie geen bewijzen voor datgene wat je beweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

Het zijn geen simpele keuzes. Maar genoeg andere landen durven wél keuzes te maken. Wél leider te zijn. Maar Rutte en kabinet lijken vooral aan de verkiezingen te denken...

Waarom kan een Ierland wel een lijstje met regels bedenken, en grenswaarden opstellen? Waarom kan Duitsland wel zeggen: Bij meer dan X per miljoen lokale lockdown?

Maar nope. We beroepen ons op het verstand van de burger. En de lokale regio's.... Oftewel: we schuiven de verantwoording af. Do your damn job.

We verwachten ook dat de zorg hun taak doet in deze tijden. Dan mag je het van de premier en zijn kabinet ook verwachten.
De eerste intelligente lockdown was goed om het R-getal weer onder de beruchte 1 te krijgen.
Dus kregen we als samenleving een koekie van het kabinet omdat we het zo goed gedaan hadden.
Dat een aantal dat opvatte als er gelden geen regels meer is spijtig, maar dat heeft deze golf niet veroorzaakt. Aangezien dat maanden geleden al speelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

Daar zijn ze inderdaad goed in, lekker geen verantwoordelijkheid nemen en het afschuiven.

En de zorg mag de boel oplossen en krijgt een "hier heb je 1000 euro", nu je mond houden en doorwerken.

Vind ik echt schofterig. Het lijken wel een stel amateurs, die niet eens weten wat ze ermee aanmoeten, zowel het kabinet als het RIVM.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Segafreak83 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Vind ik echt schofterig. Het lijken wel een stel amateurs, die niet eens weten wat ze ermee aanmoeten, zowel het kabinet als het RIVM.
Newsflash, iedereen is een amateur als het gaat om hoe het beste om te gaan met een pandemie in een 21ste eeuwse maatschappij.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
(jarig!)
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

De grootste fout die we hier hebben gemaakt is juist om geen keuze te maken en het virus bestrijden de hoogste prioriteit te geven. Elke euro die we hebben bespaard verliezen we straks weer driedubbel.

Doordat de prioriteit niet vast staat wordt elke actie een uitgebreide afweging en wachten we te lang omdat we bang zijn voor de economische schade. Maar het gevolg is simpelweg meer economische schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
IJzerlijm schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:13:
[...]

Newsflash, iedereen is een amateur als het gaat om hoe het beste om te gaan met een pandemie in een 21ste eeuwse maatschappij.
Misschien in maart ja, maar in de tussentijd is er geen bal gedaan. En zoals door anderen al aangegeven, landen om ons heen durven wèl keuzes te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShellGhost
Segafreak83 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

Misschien in maart ja, maar in de tussentijd is er geen bal gedaan. En zoals door anderen al aangegeven, landen om ons heen durven wèl keuzes te maken.
En die keuzes vallen allemaal goed uit. Ow wacht....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:55

Basszje

Reisvaap!]

dennis_rsb schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:43:
[...]

Maar wel weten dat het vroeger allemaal beter was met die grenzen :N Vroeger bestonden migranten inderdaad niet. Dat is pas in de jaren '90 uitgevonden door links.

Voor ' een ander topic' zaag je er wel aardig over door.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShellGhost
https://nos.nl/artikel/23...vanwege-geweld-in-ov.html

Ik snap die gehele "discussie" niet over onduidelijkheid. Er is een mondkapverplichting in het OV. Al sinds een half jaar ofzo. Laat een paar uitsmijters meereizen die nu niks te doen hebben bij discotheken enzovoorts. Eens kijken of zo'n halftamme nog zo iets durft uit halen als z'n arm aan gort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

En die keuzes vallen allemaal goed uit. Ow wacht....
Liever een keuze maken, dan helemaal geen en nog maanden / jaren met deze ellende zitten.

Ze denken alleen aan korte termijn, newsflash, dat gaat je veel meer pijn doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:18:
Ik snap die gehele "discussie" niet over onduidelijkheid.
Algehele mondkapjesplicht gaat hier niet helpen. Denken ze serieus dat mensen die het niet in het OV willen dragen er dan wel eentje buiten opzetten? Echt niet. Het lijkt alsof de laatste tijd elke gelegenheid aangegrepen wordt om reclame te maken voor mondkapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Segafreak83 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:20:
[...]

Liever een keuze maken, dan helemaal geen en nog maanden / jaren met deze ellende zitten.

Ze denken alleen aan korte termijn, newsflash, dat gaat je veel meer pijn doen.
Die complete lockdown in Italie heeft ook echt geholpen gezien de cijfers daar ook weer aan het stijgen zijn.
In bijna elk land zie je de cijfers weer omhoog gaan helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
CMD-Snake schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:23:
[...]

Algehele mondkapjesplicht gaat hier niet helpen. Denken ze serieus dat mensen die het niet in het OV willen dragen er dan wel eentje buiten opzetten? Echt niet. Het lijkt alsof de laatste tijd elke gelegenheid aangegrepen wordt om reclame te maken voor mondkapjes.
Denk dat het eerder andersom is: elke gelegenheid aangrijpen om dwars te liggen. En als iemand dan zegt dat je je aan de geldende regels moet houden, dan heb je gewoon te luisteren.
Als je het er niet mee eens bent ga je lekker fietsen of lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
(jarig!)
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:07:
[...]

Ik lees tot nu toe alleen jouw mening, maar ik zie geen bewijzen voor datgene wat je beweerd.
Waar heb je het over? Er is alleen een DNA analyse gedaan en daar hebben ze een theorie bij bedacht. Er is helemaal geen sluitend bewijs voor welke stelling dan ook.

Van de besmettingen was maar zo'n 10% recentelijk in het buitenland geweest, en een deel daarvan was in Spanje/Frankrijk. Dus dan zit je rond de 3-4% van het totaal aantal besmettingen.

Dat moeten dus enorm lage aantallen zijn geweest. Daarna kan het zich uiteraard prima hier verspreiden, maar dat heeft meer te maken met de situatie hier dan met het reizen. De reis zelf is vrij irrelevant als je het mij vraagt, zo te zien was de kans niet veel groter om daar corona op te lopen. En dat je daar de Spaanse variant oploopt ipv de Nederlandse is ook logisch. Dat betekent niet dat het daar onveiliger is om heen te gaan.

De situatie in maart is heel anders omdat we toen van 0 naar besmet gingen. Als het virus al rondgaat, dan lijkt het me logisch dat het risico van reizen naar landen met een gelijk of lager besmettingscijfer te verwaarlozen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:29:
Denk dat het eerder andersom is: elke gelegenheid aangrijpen om dwars te liggen. En als iemand dan zegt dat je je aan de geldende regels moet houden, dan heb je gewoon te luisteren.
Als je het er niet mee eens bent ga je lekker fietsen of lopen.
Ik zie hier eerder een wethouder die het trauma van deze buschauffeur om wil zetten in reclame voor een mondkapjesplicht die ze al langer bepleit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:01:
[...]

Ik zie hier eerder een wethouder die het trauma van deze buschauffeur om wil zetten in reclame voor een mondkapjesplicht die ze al langer bepleit.
Ik zie niet in hoe een landelijke mondkapjesplicht het geweld tegen buschauffeurs en handhavers gaat voorkomen -- je verplaatst het probleem dan alleen naar de gemeentelijke handhavers en de politie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:43

Amphiebietje

In de blubber

dennis_rsb schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

Waarom ging het tot 1992 ook goed dan..

nee de oorzaak van veel ellende is de EU (in heel veel opzichten) en één munt voor zoveel verschillende soorten landen (euro) imo. Maar dat is een andere discussie die niet in dit topic hoort.
Grensbewaking is de verantwoordelijkheid van de landen zelf, niet van de EU.

Maar ja, we hebben gezien hoe NL daar over denkt in het voorjaar, toen de Nederlandse politie beweerde dat België haar eigen onderdanen niet kon verbieden de grens met Nederland over te steken (wat bullshit is)...

Het is makkelijk alle verantwoordelijkheid de hele tijd af te schuiven op anderen, maar dan moet je niet verbaasd zijn als het op een gegeven moment fout loopt. Zie de crisis waar dit topic over gaat. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:04:
Ik zie niet in hoe een landelijke mondkapjesplicht het geweld tegen buschauffeurs en handhavers gaat voorkomen -- je verplaatst het probleem dan alleen naar de gemeentelijke handhavers en de politie.
Klopt. Dijksma denkt dat dit soort figuren dan wel een mondkapje gaan dragen. Ik betwijfel het, zo'n figuur gaat het ook niet in andere gevallen opzetten. Overigens denk ik dat de pakkans buiten het OV nog kleiner is. Het is niet alsof de straat krioelt van de handhavers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
CMD-Snake schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:26:
Klopt. Dijksma denkt dat dit soort figuren dan wel een mondkapje gaan dragen. Ik betwijfel het, zo'n figuur gaat het ook niet in andere gevallen opzetten. Overigens denk ik dat de pakkans buiten het OV nog kleiner is. Het is niet alsof de straat krioelt van de handhavers.
Nog steeds de "jonge socialist" dus die ik ooit bij maatschappijleer in de klas heb gehad.
Denken dat iemand die niet zich niet aan bestaande (non corona) regels wenst te houden (geweldpleging) bij gelijke pakkans en sancties, zich wel aan extra (corona) regels gaat houden en daar door ook geen geweld meer gaat plegen.
Achja als ze het straks echt niet meer weten kan ze altijd nog wat oude PvdA ideeën opwarmen, bijvb om zo iemand op kickbokscursus te sturen, voor z'n "zelfvertrouwen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:21
offtopic:
@gekkieNa het lezen van 'jonge socialist' stelde de rest van de post niet teleur. Fraaie 'omg links' rant, maar inhoudelijk niet op enige realiteit gestoeld.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
Geef die BOA's traangas. Eens kijken hoe snel iemand het nog in zijn hoofd haalt om iemand flink te mishandelen omdat diegene zijn/haar werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:18:
https://nos.nl/artikel/23...vanwege-geweld-in-ov.html

Ik snap die gehele "discussie" niet over onduidelijkheid. Er is een mondkapverplichting in het OV. Al sinds een half jaar ofzo. Laat een paar uitsmijters meereizen die nu niks te doen hebben bij discotheken enzovoorts. Eens kijken of zo'n halftamme nog zo iets durft uit halen als z'n arm aan gort is.
Discussie wordt gemaakt door mensen met een agenda. Zoals de uitbaters van de cafe's zich ineens zorgen maken om mensen die misschien wel eventueel met 4 gasten ergens thuis wat gaan drinken na 22:00 (Schande! - dan kun je beter met 50 man in een cafe staan waar de uitbater zijn brood kan verdienen toezicht kan houden)
Zo heb je ook een aantal mondkapjes fanatiekelingen die het liefst zien dat iedereen dat ding in bed nog ophoudt. Die verzinnen nu een stuk fictieve onduidelijkheid om hun zin door te drammen. (En de media vindt het prachtig)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Ankona schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Discussie wordt gemaakt door mensen met een agenda. Zoals de uitbaters van de cafe's zich ineens zorgen maken om mensen die misschien wel eventueel met 4 gasten ergens thuis wat gaan drinken na 22:00 (Schande! - dan kun je beter met 50 man in een cafe staan waar de uitbater zijn brood kan verdienen toezicht kan houden)
Zo heb je ook een aantal mondkapjes fanatiekelingen die het liefst zien dat iedereen dat ding in bed nog ophoudt. Die verzinnen nu een stuk fictieve onduidelijkheid om hun zin door te drammen. (En de media vindt het prachtig)
Ze hebben wel degelijk een punt. Op het moment dat de kroegen eerder dicht moesten, stonden er inderdaad lange rijen voor de supermarkten. En dat was niet om eten voor morgen te halen.
Dus je kan wel degelijk stellen dat ze omzetverlies hebben gehad en hebben door dat besluit.

Er zijn een aantal mensen die menen dat een complete lockdown het antwoord is.
Er zijn ook mensen die alles weer vrij willen geven. Tegenstrijdige meningen blijf je houden.
Zolang je kan discussiëren is dat goed. Als het een dwingend karakter krijgt niet, want dan is er geen discussie meer mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:14:
[...]

Ze hebben wel degelijk een punt. Op het moment dat de kroegen eerder dicht moesten, stonden er inderdaad lange rijen voor de supermarkten. En dat was niet om eten voor morgen te halen.
Dus je kan wel degelijk stellen dat ze omzetverlies hebben gehad en hebben door dat besluit.
In zekere zin wel, echter duidelijk niet belangeloos. En hoe groot dat probleem in de praktijk is vraag ik me ook af. Het is typisch iets voor jongeren (studenten) om ludiek zichtbaar iets te doen. Zoals een cafe bezoek op straat voortzetten met eigen bier. Maar denk je dat ze dat nog steeds dagelijks doen?
Ja, ze zullen elkaar wat meer thuis opzoeken. Fout. Maar is het een groot probleem? Ik denk niet dat je corona oplost door met een oude DDR mentaliteit alles en iedereen te willen controleren en corrigeren. De cafe's sluiten is denk ik het beste wat ze konden doen en daar hebben ze te lang mee gewacht. Dat er nu mensen zonder inkomen zitten is vervelend. Echt. Mag ook best wat gerichte steun voor komen. Maar ze moeten niet proberen te doen of zij in hun zaak de corona beter kunnen bestrijden dan dat mensen dat thuis op de bank doen.
Er zijn ook mensen die alles weer vrij willen geven. Tegenstrijdige meningen blijf je houden.
Zolang je kan discussiëren is dat goed. Als het een dwingend karakter krijgt niet, want dan is er geen discussie meer mogelijk.
Ik ben helemaal voor open discussie, maar dan wel op feiten en argumenten. Niet bang voor wat hypotheses en meningen (zelfs niet als ze naar complot theorieën neigen!) als ze in een discussie maar met respect onderbouwd of verworpen kunnen worden.
Waar ik meer moeite mee heb is dat er veel aan framing gedaan wordt, ook door de media. Framing pas niet in een discussie en is een enge vorm van de massa manipuleren.

En even een ietwat off-topic linkdrop:
https://decorrespondent.n...r-zijn/145091430-b90644c4

Ik vind dit een enorm goed en verhelderend artikel. Gaat niet over corona, maar het idee van het verschuiven van het raam van Overton zie je overal terugkomen, ook hier.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:01
[...]

Die rijen aan de supermarkt was 1 van de redenen om in de provincie Antwerpen een avondklok in te stellen, en geen verkoop van alcohol meer toe te staan in nachtwinkels en winkels aan een 24/7 tankstation. Omdat men toen vaststelde dat mensen, na het verplichte sluitingsuur, gingen samentroepen ergens in de stad om daar verder te drinken.
Nu was dat in het begin van de zomer, nu gaan we richting winter, dus het probleem van samentroepen ergens in de stad zal minder gaan worden, men zal eerder bij iemand thuis gaan verder feesten. Een stukje moeilijker te controleren.

En dan kan je discussiëren over het sluitingsuur bij kroegen. Het argument dat hier werd gebruikt, was dat in de late avonduurtjes er minder en minder werd gekeken naar de afstandsregels. Sowieso zal dat wel verschillen per kroeg, een kroeg vol met jongeren zal al wat meer bewegen, zeker bij goeie schijf, dan een kroeg vol habitués die 's morgens de kroeg mee opendoen, en 's avond de kroeg mee sluiten.
Maar om jongeren niet naar die kroegen vol habitués te laten lopen, gewoon alle kroegen dicht.

Kan je nog discussiëren of de cafés die broeihaarden zijn, is momenteel veel over te doen in België na een uitspraak van de nieuwe minister van volksgezondheid. En de nationale omroep heeft er een artikel aangewijd. Conclusie van dat artikel : theoretisch klopt het dat cafés een groter risico vormen voor overdracht van het virus. Ook contactonderzoek hint naar een besmetting aldaar, maar de harde, betrouwbare cijfers ontbreken (het bewijs dat men hier altijd wil hebben). In het artikel worden ook enkele redenen aangegeven waarom die cijfers ontbreken : een lange incubatietijd, je gaat je ziekte niet direct linken aan het pintje van 7 dagen geleden. Men kent de mensen niet die het café bezoeken, dus een moeilijk geval van contactopsporing. Men heeft schroom om te zeggen dat men op café ging.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Dat is nog steeds beter dan 3 uur langer bij elkaar op de lip binnen zitten praten in een kroeg met nog 2 uur lang nieuwe mensen die binnenlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Ankona schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

In zekere zin wel, echter duidelijk niet belangeloos. En hoe groot dat probleem in de praktijk is vraag ik me ook af. Het is typisch iets voor jongeren (studenten) om ludiek zichtbaar iets te doen. Zoals een cafe bezoek op straat voortzetten met eigen bier. Maar denk je dat ze dat nog steeds dagelijks doen?
Ja, ze zullen elkaar wat meer thuis opzoeken. Fout. Maar is het een groot probleem? Ik denk niet dat je corona oplost door met een oude DDR mentaliteit alles en iedereen te willen controleren en corrigeren. De cafe's sluiten is denk ik het beste wat ze konden doen en daar hebben ze te lang mee gewacht. Dat er nu mensen zonder inkomen zitten is vervelend. Echt. Mag ook best wat gerichte steun voor komen. Maar ze moeten niet proberen te doen of zij in hun zaak de corona beter kunnen bestrijden dan dat mensen dat thuis op de bank doen.

[...]

Ik ben helemaal voor open discussie, maar dan wel op feiten en argumenten. Niet bang voor wat hypotheses en meningen (zelfs niet als ze naar complot theorieën neigen!) als ze in een discussie maar met respect onderbouwd of verworpen kunnen worden.
Waar ik meer moeite mee heb is dat er veel aan framing gedaan wordt, ook door de media. Framing pas niet in een discussie en is een enge vorm van de massa manipuleren.

En even een ietwat off-topic linkdrop:
https://decorrespondent.n...r-zijn/145091430-b90644c4

Ik vind dit een enorm goed en verhelderend artikel. Gaat niet over corona, maar het idee van het verschuiven van het raam van Overton zie je overal terugkomen, ook hier.
Elk bedrijf wat winst wil maken spreekt voor zijn eigen parochie. Zou vreemd zijn als dat niet zo zou zijn. :)
Dus op dat gebied snap ik de kroeguitbaters. Die zien hun inkomsten verdampen. Inkomsten die al schaars zijn.

interessant artikel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
IJzerlijm schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Dat is nog steeds beter dan 3 uur langer bij elkaar op de lip binnen zitten praten in een kroeg met nog 2 uur lang nieuwe mensen die binnenlopen.
Volgens mij waren die kroegen over het algemeen het probleem niet. Ja, er zijn kroegen gesloten die zich niet aan de regels hielden, maar je hoort in de media alleen de probleemgevallen. Niet de successen die wel plaats vinden. Kroegen die zich wel aan de regels hielden en er voor zorgden dat men wel netjes op afstand van elkaar zaten.
Of zijn we in het stadium beland dat we iedereen over dezelfde kam scheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Quote Nos:
"In Duitsland zijn afgelopen etmaal 4058 nieuwe coronabesmettingen geregistreerd. Dat zijn er ruim 1200 meer dan gisteren, toen het Robert Koch-instituut 2828 nieuwe coronagevallen meldde."

Hier is het antwoord dat het ook niet goed gaat in Duitsland.

Nu wat "positief" nieuws:
"Afgelopen zaterdag liepen er zo'n 25 procent minder mensen door Nederlandse winkelstraten dan de zaterdag ervoor. Dat zegt marktonderzoeker Locatus, dat het aantal bezoekers van winkelstraten meet."
Dat kan ook voor een klein deel op het weer worden terug geleid, gezien het regende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:23
ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:07:
Quote Nos:
"In Duitsland zijn afgelopen etmaal 4058 nieuwe coronabesmettingen geregistreerd. Dat zijn er ruim 1200 meer dan gisteren, toen het Robert Koch-instituut 2828 nieuwe coronagevallen meldde."

"Afgelopen zaterdag liepen er zo'n 25 procent minder mensen door Nederlandse winkelstraten dan de zaterdag ervoor. Dat zegt marktonderzoeker Locatus, dat het aantal bezoekers van winkelstraten meet."
Dat kan ook voor een klein deel op het weer worden terug geleid, gezien het regende.
Locatus zou haarfijn moeten kunnen vertellen wat de weerfactor is. Ze meten al jaren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:08:
Geef die BOA's traangas. Eens kijken hoe snel iemand het nog in zijn hoofd haalt om iemand flink te mishandelen omdat diegene zijn/haar werk doet.
Nee, BOA is officieel geen handhaver. En mishandelen keur ik zeker niet goed.

Ze hebben niet eens fatsoenlijke mankracht hier op straat. Behalve als een agent iets "overkomt", dan komen er ineens uit alle hoeken en gaten politie auto's en agenten gekropen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Quote Nos:

Grote stijging. Incident of trend?

Lijkt erop dat Duitsland het niet zozeer beter doet maar dat ze wat later in de cyclus zitten. Als dit een trend is zitten ze op een verdubbeling in 3 dagen, vergelijkbaar met wat wij in maart hadden voor alle maatregelen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
(jarig!)
Quote Nos:

Dat is absoluut niet goed. Maar met 4K op de 83 miljoen vs 5K op de 17 miljoen is het natuurlijk nog altijd ruim 6x beter dan hier.

Normaal gesproken is dat een wereld van verschil, maar tijdens deze coronatijden doen we alsof het te verwaarlozen is ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Segafreak83 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:23:
[...]
Ze hebben niet eens fatsoenlijke mankracht hier op straat. Behalve als een agent iets "overkomt", dan komen er ineens uit alle hoeken en gaten politie auto's en agenten gekropen :r
Dat is natuurlijk ook logisch want dan heb je gelijk twee knipperende sterretjes te pakken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Señor Sjon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Locatus zou haarfijn moeten kunnen vertellen wat de weerfactor is. Ze meten al jaren.
https://locatus.com/blog/...entie-op-winkelpassanten/
Een beperkt deel van dit effect kan en mag worden toegerekend aan het weer. Op 3 oktober was er later in de middag op veel plaatsen wat neerslag. Mede omdat dit niet heel ongebruikelijk is voor begin oktober was het effect op het aantal winkelpassanten beperkt.

Meer informatie is niet beschikbaar, tenzij je betaald vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Ankona schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Grote stijging. Incident of trend?

Lijkt erop dat Duitsland het niet zozeer beter doet maar dat ze wat later in de cyclus zitten. Als dit een trend is zitten ze op een verdubbeling in 3 dagen, vergelijkbaar met wat wij in maart hadden voor alle maatregelen.
Ik vrees voor onze buren dat het een trend gaat zijn. De Kerstmarkten komen er nog aan, dus dan zal het zeker gaan stijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door ShellGhost op 08-10-2020 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:23
BarôZZa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

Dat is absoluut niet goed. Maar met 4K op de 83 miljoen vs 5K op de 17 miljoen is het natuurlijk nog altijd ruim 6x beter dan hier.

Normaal gesproken is dat een wereld van verschil, maar tijdens deze coronatijden doen we alsof het te verwaarlozen is ;)
Aangezien het ook in Italië weer omhoog gaat denk ik eerder dat hun 2e golf gewoon later start dan de onze, alle maatregelen ten spijt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Quote Nos:

Hier in 040 merk ik het een klein beetje, ik fiets dagelijks door de stad, aangezien ik daar werk, het was daar bizar druk de afgelopen maanden, nu wat minder (maar nog steeds bizar druk). Ik denk overigens dat het weer meer meespeelt dan extra voorzichtigheid bij mensen, maar dat is ook maar een brainfart van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Quote Nos:

Op zich interessante observaties in D:
Es treten weiterhin bundesweit zahlreiche COVID-19-bedingte Ausbrüche in verschiedenen Settings auf. Fallhäufungen werden insbesondere beobachtet im Zusammenhang mit Feiern im Familien- und Freundeskreis sowie u.a. in Alten- und Pflegeheimen, Krankenhäusern, Einrichtungen für Asylbewerber und Geflüchtete, Gemeinschaftseinrichtungen, verschiedenen beruflichen Settings und im Rahmen religiöser Veranstaltungen sowie in Verbindung mit Reisen bzw. Reiserückkehrern, wobei der Anteil der der Fälle mit Exposition im Ausland auf unter 10% gesunken ist
...
In 65 Kreisen liegt eine erhöhte 7-Tage-Inzidenz mit über 25 Fällen/100.000 Einwohner vor, inklusive derSK Hamm, SK Remscheid, LK Vechta und den Berliner Bezirken Friedrichshain-Kreuzberg, Mitte,Neukölln, und Tempelhof-Schöneberg, in denen die 7-Tage-Inzidenz bei über 50 Fällen/100.000 Einwohner liegt. Abbildung 1 zeigt die Top 15 Landkreise.

Die erhöhte Inzidenz im SK Hamm ist zu einem großen Teil auf rund 200 COVID-19-Fälle zurückzuführen, die im Zusammenhang mit einer Hochzeitsfeier stehen. Über 300 identifizierte Gäste sind in Quarantäne und verpflichtend getestet worden (https://www.hamm.de/corona). Die Eindämmungsmaßnahmen im SK Hamm wurden verschärft (https://www.hamm.de/aktue...na-massnahmen-beschlossen).

In den betroffenen Berliner Bezirken (Friedrichshain-Kreuzberg, Mitte, Neukölln, Tempelhof-Schöneberg) handelt es sich um ein diffuses Geschehen, zum Teil getragen von jungen, international Reisenden und Feiernden, die sich unterwegs bzw. auch auf Partys anstecken und diese Infektionen dann in ihren Haushalten und Familien verbreiten. Der Berliner Senat sieht eine Verschärfung der Eindämmungsmaßnahmen, u.a. die Schließung von Gaststätten und Verkaufsstellen in der Zeit von 23 Uhr bis 6 Uhr des Folgetages und Kontaktbeschränkungen für private Zusammenkünfte ab dem 10.10.2020 vor (https://www.berlin.de/corona/massnahmen/verordnung/).

Im LK Vechta kam es zu einem Ausbruch in einer Pflegeeinrichtung mit insgesamt 50 Fällen unter Personal und Bewohnerinnen und Bewohnern. Durch den Ausbruch sind aktuell 100 Personen im Landkreis mit dem Corona-Virus infiziert. (https://www.landkreis-vec...-vechtaer-pflegeheim.html).

COVID-19-Lagebericht vom 07.10.2020Der Bericht stellt eine Momentaufnahme dar und wird täglich aktualisiert.77 Im SK Remscheid liegt die 7-Tage-Inzidenz seit dem 25.09.2020 wieder deutlich über 50 Fälle/100.000 Einwohner. Der größte Teil der derzeitigen Fälle sind kleinere Geschehen in Kindertageseinrichtungen und Schulen sowie Kontaktpersonen zu den bestätigten Fällen. Ein umfassendes Maßnahmenpaket entsprechend der aktualisierten Coronaschutzverordnung des Landes Nordrhein-Westfalen vom 01.10.2020 wird umgesetzt (https://remscheid.de/coro...-1015_sp_main_iterate_1_0 ).

COVID-19-Fälle treten besonders in Zusammenhang mit Feiern im Familien- und Freundeskreis auf. Der Anteil der Reiserückkehrer unter den Fällen geht zurück. Es werden wieder vermehrt COVID-19-bedingte Ausbrüche in Alten- und Pflegeheimen gemeldet; weitere Ausbrüche gibt es in Krankenhäusern, Einrichtungen für Asylbewerber und Geflüchtete,Gemeinschaftseinrichtungen, verschiedenen beruflichen Settings sowie in Zusammenhang mit religiösen Veranstaltungen.
Je ziet ook dat de maatregelen in D (zoals je vanwege de federale structuur en locale verantwoordelijkheid van de gesundheitsämter zou kunnen verwachten) eigenlijk op vrij locaal niveau worden ingesteld, dat wordt daar door velen als problematisch gezien.

Ben benieuwd of de ontwikkelingen hetzelfde patroon gaan volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
begintmeta schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Op zich interessante observaties in D:
Es treten weiterhin bundesweit zahlreiche COVID-19-bedingte Ausbrüche in verschiedenen Settings auf. Fallhäufungen werden insbesondere beobachtet im Zusammenhang mit Feiern im Familien- und Freundeskreis sowie u.a. in Alten- und Pflegeheimen, Krankenhäusern, Einrichtungen für Asylbewerber und Geflüchtete, Gemeinschaftseinrichtungen, verschiedenen beruflichen Settings und im Rahmen religiöser Veranstaltungen sowie in Verbindung mit Reisen bzw. Reiserückkehrern, wobei der Anteil der der Fälle mit Exposition im Ausland auf unter 10% gesunken ist
...
AusbrücheIn 65 Kreisen liegt eine erhöhte 7-Tage-Inzidenz mit über 25 Fällen/100.000 Einwohner vor, inklusive derSK Hamm, SK Remscheid, LK Vechta und den Berliner Bezirken Friedrichshain-Kreuzberg, Mitte,Neukölln, und Tempelhof-Schöneberg, in denen die 7-Tage-Inzidenz bei über 50 Fällen/100.000 Einwohner liegt. Abbildung 1 zeigt die Top 15 Landkreise.

Die erhöhte Inzidenz im SK Hamm ist zu einem großen Teil auf rund 200 COVID-19-Fälle zurückzuführen, die im Zusammenhang mit einer Hochzeitsfeier stehen. Über 300 identifizierte Gäste sind in Quarantäne und verpflichtend getestet worden (https://www.hamm.de/corona). Die Eindämmungsmaßnahmen im SK Hamm wurden verschärft (https://www.hamm.de/aktue...na-massnahmen-beschlossen).

In den betroffenen Berliner Bezirken (Friedrichshain-Kreuzberg, Mitte, Neukölln, Tempelhof-Schöneberg) handelt es sich um ein diffuses Geschehen, zum Teil getragen von jungen, international Reisenden und Feiernden, die sich unterwegs bzw. auch auf Partys anstecken und diese Infektionen dann in ihren Haushalten und Familien verbreiten. Der Berliner Senat sieht eine Verschärfung der Eindämmungsmaßnahmen, u.a. die Schließung von Gaststätten und Verkaufsstellen in der Zeit von 23 Uhr bis 6 Uhr des Folgetages und Kontaktbeschränkungen für private Zusammenkünfte ab dem 10.10.2020 vor (https://www.berlin.de/corona/massnahmen/verordnung/).

Im LK Vechta kam es zu einem Ausbruch in einer Pflegeeinrichtung mit insgesamt 50 Fällen unter Personal und Bewohnerinnen und Bewohnern. Durch den Ausbruch sind aktuell 100 Personen im Landkreis mit dem Corona-Virus infiziert. (https://www.landkreis-vec...-vechtaer-pflegeheim.html).

COVID-19-Lagebericht vom 07.10.2020Der Bericht stellt eine Momentaufnahme dar und wird täglich aktualisiert.77 Im SK Remscheid liegt die 7-Tage-Inzidenz seit dem 25.09.2020 wieder deutlich über 50 Fälle/100.000 Einwohner. Der größte Teil der derzeitigen Fälle sind kleinere Geschehen in Kindertageseinrichtungen und Schulen sowie Kontaktpersonen zu den bestätigten Fällen. Ein umfassendes Maßnahmenpaket entsprechend der aktualisierten Coronaschutzverordnung des Landes Nordrhein-Westfalen vom 01.10.2020 wird umgesetzt (https://remscheid.de/coro...-1015_sp_main_iterate_1_0 ).

COVID-19-Fälle treten besonders in Zusammenhang mit Feiern im Familien- und Freundeskreis auf. Der Anteil der Reiserückkehrer unter den Fällen geht zurück. Es werden wieder vermehrt COVID-19-bedingte Ausbrüche in Alten- und Pflegeheimen gemeldet; weitere Ausbrüche gibt es in Krankenhäusern, Einrichtungen für Asylbewerber und Geflüchtete,Gemeinschaftseinrichtungen, verschiedenen beruflichen Settings sowie in Zusammenhang mit religiösen Veranstaltungen.

Je ziet ook dat de maatregelen in D (zoals je vanwege de federale structuur en locale verantwoordelijkheid van de gesundheitsämter) eigenlijk op vrij locaal niveau worden ingesteld, dat wordt daar door velen als problematisch gezien.

Ben benieuwd of de ontwikkelingen hetzelfde patroon gaan volgen.
Interessant dat ook de Duiters apart melding maken van reizende en feestvierende jongeren die het virus thuis vrolijk verder verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:35

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Je ziet praktisch overal dezelfde trends, op de ene plek wat eerder (België) en de andere plek wat later (Duitsland). Als ze deels wel dezelfde oorzaak hebben (vakantie vierende jongeren die zich op vakantie en thuis onvoldoende aan de maatregelen houden), is het op zich wel vreemd dat de timing anders is. Tenzij de vakanties gespreid zijn? Hier gaan veel (Examenjaar) jongeren natuurlijk in juni al op vakantie, misschien is dat in Duitsland (en Italië, etc) meer augustus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:04:
[...]

Echt een non-argument. Wij dragen al 6 maanden mondkapjes hier in San Francisco. Er is geen handhaving probleem, puur sociale controle. Het is not done om hem niet te dragen buiten en in winkels. Niemand wordt hier mishandeld over een mondkapje

Gewoon stoppen met laffe maatregelen en doorpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:08:
Misschien een machinegeweer? Of een kernwapen? Dergelijke opmerkingen zijn redelijk zinloos. In menig gemeente hebben ze al een wapenstok of iets anders. De mogelijkheid om geweld te gebruiken is zeer beperkt voor boa's.

Ik praat mishandeling niet goed, maar de spanningen lopen steeds meer op. De hele bevolking loopt op zijn tenen al meer als een half jaar. Hoe langer de maatregelen blijven hoe meer spanningen gaan oplopen. Volgens OV koepelorganisaties zijn er gemiddeld 155 incidenten van verschillende ernst over de mondkapjes in het OV.
Christoph schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:56:
Echt een non-argument. Wij dragen al 6 maanden mondkapjes hier in San Francisco. Er is geen handhaving probleem, puur sociale controle. Het is not done om hem niet te dragen buiten en in winkels. Niemand wordt hier mishandeld over een mondkapje
Maar als je stevig in je schoenen staat kan je weigeren volhouden. Ligt er maar net aan hoe gevoelig je bent voor die sociale druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
(jarig!)
Señor Sjon schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Aangezien het ook in Italië weer omhoog gaat denk ik eerder dat hun 2e golf gewoon later start dan de onze, alle maatregelen ten spijt.
Tot nu toe hebben de Duitsers het structureel vele malen beter op orde dan wij en hebben ze telkens genoeg capaciteit gehad om ook onze patiënten op te nemen. Die zijn een stuk voorzichtiger met de versoepelingen en hebben alweer nieuwe maatregelen aangekondigd met oog op de herfstvakantie. De grafieken zijn daar ook veel minder stijl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Christoph schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Gewoon stoppen met laffe maatregelen en doorpakken.
Dat heeft dus niks te maken met wat ik probeerde te argumenteren: Volgens de reizigersorganisatie zou een landelijke mondkapjesplicht invloed hebben op of handhavers wel of niet worden bespuugd of mishandeld omdat ze mensen aanspreken op hun mondkapjesplicht. Want mondkapjes méér verplicht maken gaat dat geweld natuurlijk veel minder maken, erg logisch.

Dat staat er compleet los van dat een handhaver bespugen of mishandelen gewoon compleet asociaal is en niks anders dan holbewoner-gedrag.

Voor mondkapjes in winkels en in het OV kun je genoeg zeggen, daar ben ik ook niet tegen, maar buiten heeft het echt totáál geen zin behalve een statement proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
CMD-Snake schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:01:
...

Maar als je stevig in je schoenen staat kan je weigeren volhouden. Ligt er maar net aan hoe gevoelig je bent voor die sociale druk.
Dat kan inderdaad, maar sociale druk zal de boel wel duidelijk meer een bepaalde kant op bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Ik praat mishandeling niet goed, maar de spanningen lopen steeds meer op. De hele bevolking loopt op zijn tenen al meer als een half jaar. Hoe langer de maatregelen blijven hoe meer spanningen gaan oplopen. Volgens OV koepelorganisaties zijn er gemiddeld 155 incidenten van verschillende ernst over de mondkapjes in het OV.
Ik ben ook heel benieuwd of we dit wel vol gaan houden als we echt tot volgend jaar herfst in dezelfde situatie moeten blijven tot er genoeg is gevaccineerd.

Op een gegeven moment zijn alle machtsmiddelen van de overheid gewoon niet genoeg meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Laatst online: 06:44

De Nelis

en anders maar niet...

En toch blijf ik het lastig vinden. In het OV is het al maanden verplicht een mondkapje te dragen. Dat het in de winkelstraat niet hoeft heeft daar weinig mee te maken.
Hoe lang houd je het vol als je vervolgens bij steeds meer plekken geweigerd word?
Je hebt je alsnog aan de regels van de zaak te houden als je er binnen wilt komen. Natuurlijk s het de vraag of het gehandhaafd gaat worden door de winkelier, ik denk het niet. Maar stel ze doen het wel, dan houd het al snel op met je poot stijf houden.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShellGhost
[...]

Misschien een machinegeweer? Of een kernwapen? Dergelijke opmerkingen zijn redelijk zinloos. In menig gemeente hebben ze al een wapenstok of iets anders. De mogelijkheid om geweld te gebruiken is zeer beperkt voor boa's.

[...]

Zoals ik al eerder opperde: uitsmijters hebben nu niet veel te doen. Laat die mee reizen op trams om ongewenst gedrag meteen de kop in te drukken. Al dan niet letterlijk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Gisteren is mijn schoonvader per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Ik had de eer om hem "gezelschap" te houden op de SEH. Na drie uur is hij verplaatst naar de IC ter bewaking van vitale functies (uitslag van covid19 test was nog niet binnen), ik ging weer naar huis. Enkele uren later kreeg ik te horen dat hij positief getest is op covid19. In de middag mocht hij weer naar een verpleegafdeling (isolatiekamer) aangezien zijn hartslag en bloeddruk weer in orde waren.

Volgens de arts moesten de gezinsleden (zijn vrouw en moeder dus) in quarantaine. Hoewel ik hem 0x keer heb aangeraakt zat ik al die tijd wel op minder dan 1,5m afstand van hem. Op de vraag of ik ook in quarantaine moest (aangezien ik 3 uur bij hem in de kamer zat) kreeg ik te horen dat dat niet hoeft aangezien ik een mondkapje mondneusmasker op had (yep, gedurende 3 uur niet afgedaan...). Apart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Zoals ik al eerder opperde: uitsmijters hebben nu niet veel te doen. Laat die mee reizen op trams om ongewenst gedrag meteen de kop in te drukken. Al dan niet letterlijk. 8)
In tegenstelling tot wat mensen geloven mogen uitsmijters ook niet zo maar even een dreun uitdelen. Die mogen hooguit 'vriendelijk doch dringend verzoeken' en als dat niet helpt moeten ze de politie erbij halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

In tegenstelling tot wat mensen geloven mogen uitsmijters ook niet zo maar even een dreun uitdelen. Die mogen hooguit 'vriendelijk doch dringend verzoeken' en als dat niet helpt moeten ze de politie erbij halen.
Klopt, maar een flink uit de kluiten gewassen kleerkast maakt toch net even wat meer indruk dan een trillende BOA. Even overdreven maar je snapt mij punt wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
De Nelis schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

En toch blijf ik het lastig vinden. In het OV is het al maanden verplicht een mondkapje te dragen. Dat het in de winkelstraat niet hoeft heeft daar weinig mee te maken.

[...]

Hoe lang houd je het vol als je vervolgens bij steeds meer plekken geweigerd word?
Je hebt je alsnog aan de regels van de zaak te houden als je er binnen wilt komen. Natuurlijk s het de vraag of het gehandhaafd gaat worden door de winkelier, ik denk het niet. Maar stel ze doen het wel, dan houd het al snel op met je poot stijf houden.
Als er mensen geweigerd gaan worden omdat ze geen mondkapje ophebben is het einde zoek en kan je er vergif op innemen dat die gasten van viruswaanzin hier meteen vol op duiken.
Rechtszaken wegen discriminatie zie ik er ook nog wel van komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Nee, maar daarmee ontlasten en beschermen ze wel de chauffeur die ook niet meer rechten heeft maar deze corrigerende taak er wel bijgekregen heeft.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Als er mensen geweigerd gaan worden omdat ze geen mondkapje ophebben is het einde zoek en kan je er vergif op innemen dat die gasten van viruswaanzin hier meteen vol op duiken.
Rechtszaken wegen discriminatie zie ik er ook nog wel van komen.
Klopt, dat zal zeer zeker gebeuren. Maar als het verplicht word straks dan heb je nog weinig keus en dan zal de rechter er ook anders over oordelen ga ik van uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Nee, maar daarmee ontlasten en beschermen ze wel de chauffeur die ook niet meer rechten heeft maar deze corrigerende taak er wel bijgekregen heeft.
Doe het dan gelijk efficiënt, en leid die uitsmijters op tot BOA's, zodat ze gelijk boetes uit kunnen delen voor het niet houden van afstand en voor zwartrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:03:
[...]

Dat heeft dus niks te maken met wat ik probeerde te argumenteren: Volgens de reizigersorganisatie zou een landelijke mondkapjesplicht invloed hebben op of handhavers wel of niet worden bespuugd of mishandeld omdat ze mensen aanspreken op hun mondkapjesplicht. Want mondkapjes méér verplicht maken gaat dat geweld natuurlijk veel minder maken, erg logisch.

Dat staat er compleet los van dat een handhaver bespugen of mishandelen gewoon compleet asociaal is en niks anders dan holbewoner-gedrag.

Voor mondkapjes in winkels en in het OV kun je genoeg zeggen, daar ben ik ook niet tegen, maar buiten heeft het echt totáál geen zin behalve een statement proberen te maken.
Draag dat ding nou gewoon - buiten, binnen. Het is niet lastig. Politie hier heeft echt andere dingen aan hun hoofd, er wordt niet formeel gehandhaafd en niemand wordt bespuugd. Je buurman vraagt je gewoon om de regels te respecteren en dat doen we netjes. Het kost me mij helemaal niks om een masker op te hebben.

Als het kan in the land of the free and the brave dan kan het prima in ons kikkerlandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
De Nelis schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Klopt, dat zal zeer zeker gebeuren. Maar als het verplicht word straks dan heb je nog weinig keus en dan zal de rechter er ook anders over oordelen ga ik van uit.
Dan moet het kabinet eerst de grondwet aanpassen:
https://nos.nl/artikel/23...telijk-niet-mogelijk.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Christoph schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Draag dat ding nou gewoon - buiten, binnen. Het is niet lastig.
Wat voegt het precies toe om zo'n ding buiten te dragen? Het is in Nederland niet verplicht en het besmettingsrisico is in de buitenlucht aantoonbaar zo laag dat het niets toevoegt.

En een mondkapjesplicht in Nederland op straat zie ik niet gebeuren.

Dus dat jij het ding nu wil dragen is jouw goed recht, dat ik het buiten niet doe is ook mijn goed recht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Draag dat ding nou gewoon - buiten, binnen. Het is niet lastig. Politie hier heeft echt andere dingen aan hun hoofd, er wordt niet formeel gehandhaafd en niemand wordt bespuugd. Je buurman vraagt je gewoon om de regels te respecteren en dat doen we netjes. Het kost me mij helemaal niks om een masker op te hebben.

Als het kan in the land of the free and the brave dan kan het prima in ons kikkerlandje.
Draag jij ook de hele dag een vergiet op je hoofd? Beschermt mogelijk ook tegen corona en daar is ook geen enkel bewijs voor.
Doe dat nou gewoon. Het is niet lastig.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Wat voegt het precies toe om zo'n ding buiten te dragen? Het is in Nederland niet verplicht en het besmettingsrisico is in de buitenlucht aantoonbaar zo laag dat het niets toevoegt.

denken ze in Italië toch anders over...
https://www.nrc.nl/nieuws...straat-verplicht-a4014980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
(jarig!)
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:03:
[...]

Bedoel je buiten in de open lucht of buiten het OV? Volgens mij hebben ze letterlijk overal nut als je hoest of niest. Uiteraard minder in de buitenlucht, maar nog steeds nuttig als het redelijk druk is zoals in een winkelgebied. Het is afhankelijk van de omstandigheden. Beter is het uiteraard om drukte te vermijden, maar als je ziet dat er toch drukte ontstaat in steden, dan lijkt het me geen onverstandig advies. Zeker met de herfst/winter die eraan komt waarbij er een berg gaan snotteren.

Vind het zelf trouwens irritanter om dat ding elke keer op en af te doen, dan om hem gewoon op te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Bedoel je buiten in de open lucht of buiten het OV? Volgens mij hebben ze letterlijk overal nut als je hoest of niest. Uiteraard minder in de buitenlucht, maar nog steeds nuttig als het redelijk druk is zoals in een winkelgebied. Het is afhankelijk van de omstandigheden. Beter is het uiteraard om drukte te vermijden, maar als je ziet dat er toch drukte ontstaat in steden, dan lijkt het me geen onverstandig advies. Zeker met de herfst/winter die eraan komt waarbij er een berg gaan snotteren.

Vind het zelf trouwens irritanter om dat ding elke keer op en af te doen, dan om hem gewoon op te houden.
Buiten in de open lucht zie ik (vooral op plekken waar het rustig is) het nut niet. Zo'n verplichting als in België, waar je een mondkapje moest dragen als je in je ééntje de hond uitlaat in het bos, is dus ook compleet absurd.

@snoekds20 Daarom zitten we hier in Nederland en niet in Italië.

In het OV, in winkels, of in straten waar het druk is heb ik er totaal geen problemen mee, maar dan nog altijd omdat het verstandig is en niet omdat je zo'n ding alleen draagt omdat je geen boete wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

Ankona schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Draag jij ook de hele dag een vergiet op je hoofd? Beschermt mogelijk ook tegen corona en daar is ook geen enkel bewijs voor.
Doe dat nou gewoon. Het is niet lastig.
Als het niet geprobeerd word krijgen we het daadwerkelijke bewijs nooit.

Wellicht wijst het over een aantal weken als iedereen netjes een mondkapje draagt en afstand houd wel uit dat het meer nut heeft dan verwacht. Voilà, bewijs?

Buiten zal het weinig tot geen nut hebben, maar in winkels etc. Meten is weten is de regel toch?

[ Voor 8% gewijzigd door De Nelis op 08-10-2020 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
De Nelis schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:06:
Ik denk dat ondanks dat genoeg mensen succesvol een loopje kunnen nemen met die regel in het OV. Als je op je plek zit kan je het rustig op je kin doen. Hoeveel buschauffeurs houden niet simpelweg hun mond als iemand geen mondkapje draagt of niet goed? Die hebben misschien geen zin in ruzie.
In Nederland is het een advies en er is geen meerderheid in de kamer voor een plicht momenteel. Als de Jumbo mijn geld niet wil hebben dan wil de Vomar of AH dat vast wel. Zo'n vaart loopt dat niet.
Draag dat ding nou gewoon - buiten, binnen.
Nou, nee eigenlijk. Ik hoef geen mondkapje. En zeker buiten is het zinloos. Dat jij het op wil doen is prima, niemand zal je een strobreed in de weg liggen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
(jarig!)
Mensen zijn hier wel erg slaafs naar het kabinet dat ze die onzin nog steeds blijven papagaaien. In elk ander land word je gewoon gezien als zo'n Willem Engel.

Jaap van Dissel en Rutte zijn elkaar air high fives aan het geven omdat het volk zo dom is om alle fanta verhalen te slikken als zoete koek.

*Hoe kan het toch dat een fysieke barrière die voorkomt dat druppels uit je mond en neus op een ander komen helpt tegen het verspreiden van een virus? Onmogelijk*

Ondertussen voeren ze die mondkapjes gewoon toch in, want iedereen weet allang dat ze werken.

Dat hele verhaal is uit de duim gezogen omdat er tekorten waren en ze veel te laat waren met bestellen: https://www.parool.nl/ned...-traag-op-gang~baec1c498/

Dat stelt me nog het meest teleur tijdens deze crisis. Dat mensen geen afstand houden, daar kan ik prima mee leven, maar ik zie mensen de meest onzinnige statements herhalen. Als Rutte zegt dat je landen niet kan vergelijken dan snap ik waarom hij dat zegt, hij wil niet dat we landen gaan vergelijken. Maar als je dat gaat herhalen als Henk de schilder zijnde, dan ben je natuurlijk een oelewapper.

Gewoon slaafs dat verhaal van de overheid/RIVM blijven herhalen, ook al is het totaal onlogisch, staat het haaks op het beleid van andere landen en zijn de cijfers veel slechter.

[ Voor 7% gewijzigd door BarôZZa op 08-10-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:36:
Mensen zijn hier wel erg slaafs naar het kabinet dat ze die onzin nog steeds blijven papagaaien. In elk ander land word je gewoon gezien als zo'n Willem Engel.

Jaap van Dissel en Rutte zijn elkaar air high fives aan het geven omdat het volk zo dom is om alle fanta verhalen te slikken als zoete koek.

*Hoe kan het toch dat een fysieke barrière die voorkomt dat druppels uit je mond en neus op een ander komen helpt tegen het verspreiden van een virus? Onmogelijk*

Ondertussen voeren ze die mondkapjes gewoon toch in, want iedereen weet allang dat ze werken.
Dat verandert natuurlijk niets aan het feit dat een landelijke verplichting dus blijkbaar (grondwettelijk) niet kan, en dat ze buiten totaal geen nut hebben.

Het is niet zo dat wanneer we mondkapjes op de één of andere manier zouden verplichten dat dan alle problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
De Nelis schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:34:
[...]

Als het niet geprobeerd word krijgen we het daadwerkelijke bewijs nooit.

Wellicht wijst het over een aantal weken als iedereen netjes een mondkapje draagt en afstand houd wel uit dat het meer nut heeft dan verwacht. Voilà, bewijs?

Buiten zal het weinig tot geen nut hebben, maar in winkels etc. Meten is weten is de regel toch?
BarôZZa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:36:

Dat hele verhaal is uit de duim gezogen omdat er tekorten waren en ze veel te laat waren met bestellen: https://www.parool.nl/ned...-traag-op-gang~baec1c498/

Dat stelt me nog het meest teleur tijdens deze crisis. Dat mensen geen afstand houden, daar kan ik prima mee leven, maar ik zie mensen de meest onzinnige statements herhalen. Als Rutte zegt dat je landen niet kan vergelijken dan snap ik waarom hij dat zegt, hij wil niet dat we landen gaan vergelijken. Maar als je dat gaat herhalen als Henk de schilder zijnde, dan ben je natuurlijk een oelewapper.

Gewoon slaafs dat verhaal van de overheid/RIVM blijven herhalen, ook al is het totaal onlogisch, staat het haaks op het beleid van andere landen en zijn de cijfers veel slechter.
Om het kort te houden, er is een comleet topic over de nut van die dingen en daar wordt het nut ook niet onweerlegbaar aangetoond.
Kort gezegd, er is zat data beschikbaar over landen met meer en minder mondkapjes verplichting. Maar een corelatie met minder besmettingen is nergens te vinden. Daarom zie ik het als een geloof, net als het dragen van een vergiet.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:43

NMH

Moderator General Chat
Een gewone wet is afdoende; het is volgens mij ook geregeld in de nieuwe cornonawet die nu door het parlement gaat. Het punt was dat een noodverordening (waarschijnlijk) geen inbreuk mag maken op grondrechten; een gewone wet mag dat wel, omdat die in tegenstelling tot een noodverordening door het parlement goedgekeurd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ankona schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Om het kort te houden, er is een comleet topic over de nut van die dingen en daar wordt het nut ook niet onweerlegbaar aangetoond.
Wat is er eingenlijk wel onweerlegbaar aangetoond ? Dat roken schadelijk was is decennia lang als niet onweerlegbaar bestempeld. En misschien zijn er nog steeds wel onderzoeken die dat weerleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
NMH schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:41:
Een gewone wet is afdoende; het is volgens mij ook geregeld in de nieuwe cornonawet die nu door het parlement gaat.
De corona spoedwet bevat geen mondkapjesplicht. Alleen GroenLinks en Partij van de Dieren wilde dit toevoegen, de rest van de kamer was het er niet mee eens. Dus bij gebrek aan een meerderheid is het er niet in gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:17:
[...]

Dus dat jij het ding nu wil dragen is jouw goed recht, dat ik het buiten niet doe is ook mijn goed recht.
Wat het toevoegt is dat er geen ruimte is voor interpretatie, en dat je kan voorkomen dat net als een paar lampjes in dit topic je met je eigen regels komt over wat wel en niet werkt.

Het is echt heel simpel - je verlaagt het risico van verspreiding, en het maakt het makkelijk om normatief een baseline te zetten.

Of je nu op 1 moment alleen in een park loopt, of de hoek om loopt en er zijn 20 mensen, je beperkt de noodzaak voor een individu om de beslissing te maken wanneer het wel of niet nodig is.

Er zijn hier al genoeg mensen die niet begrijpen hoe aerosols zich verspreiden; laat staan in het dagelijks leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
CMD-Snake schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

De corona spoedwet bevat geen mondkapjesplicht. Alleen GroenLinks en Partij van de Dieren wilde dit toevoegen, de rest van de kamer was het er niet mee eens. Dus bij gebrek aan een meerderheid is het er niet in gekomen.
Wat wel zorgelijk is, is dit:
De "verplichte" 1,5 meter is eruit gehaad ten faveure voor "een veilige afstand". Wat dat ook mogen betekenen.

En dit is wachten op de eerste rechtszaak:
En maatregelen die bepalen hoeveel bezoek je thuis mag ontvangen, krijgen zo een wettelijke basis, terwijl dit schuurt met het huisrecht dat in de grondwet staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
ShellGhost schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:50:
Wat wel zorgelijk is, is dit:
De "verplichte" 1,5 meter is eruit gehaad ten faveure voor "een veilige afstand". Wat dat ook mogen betekenen.

En dit is wachten op de eerste rechtszaak:
En maatregelen die bepalen hoeveel bezoek je thuis mag ontvangen, krijgen zo een wettelijke basis, terwijl dit schuurt met het huisrecht dat in de grondwet staat.
Klopt. De kritiek is ook dat het te vaag is op bepaalde punten zoals de veilige afstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Christoph schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Of je nu op 1 moment alleen in een park loopt, of de hoek om loopt en er zijn 20 mensen, je beperkt de noodzaak voor een individu om de beslissing te maken wanneer het wel of niet nodig is.
Dan reduceer je dus ieder individu tot domme, verstandsloze robots die totaal geen eigen autonomie hebben.

Ja, dat is leuk als je op de Amerikaanse manier denkt waar elke pietluttigheid in de wet of in disclaimers moet worden ingedekt, maar ik hoop dat we als Nederlanders nog altijd slimmer zijn dan dat, en iedereen die moederziel alleen op de hei loopt zo'n ding niet op hoeft, maar ze wel een mondkapje op zetten als ze naar een drukke winkelstraat gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
(jarig!)
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Dat verandert natuurlijk niets aan het feit dat een landelijke verplichting dus blijkbaar (grondwettelijk) niet kan, en dat ze buiten totaal geen nut hebben.

Het is niet zo dat wanneer we mondkapjes op de één of andere manier zouden verplichten dat dan alle problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.
Ik ben niet persé voor een landelijke verplichting he. Wel voor het stimuleren ervan, zeker als we stiekem gewoon weten dat het werkt. Buiten of binnen is imo niet meer dan een factor. Als jij in je eentje door een gigantische loods wandelt, dan ben je ook binnen, maar dat is toch wat anders dan door de volle binnenstad van Amsterdam. Wat je nu weer krijgt is dat mensen bijna gaan geloven dat je niet besmet kan worden in de buitenlucht en dat is natuurlijk onzin.
Ankona schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

[...]

Kort gezegd, er is zat data beschikbaar over landen met meer en minder mondkapjes verplichting. Maar een corelatie met minder besmettingen is nergens te vinden. Daarom zie ik het als een geloof, net als het dragen van een vergiet.
Van mij mag je dat doen, maar als je de logica niet volgt van een ziekte dat zich verspreidt via druppels en druppels die worden tegengehouden, dan wordt het heel lastig. Dat is brugklas natuurkundig inzicht denk ik. Het zou mij moeite kosten om in te beelden hoe een fysieke barrière tussen de besmetter en een ander nul procent invloed zou kunnen hebben.

Zelfs de figuren als Jaap van Dissel(die in januari nog zei dat ze hielpen, zowel tegen druppels als gedrag) hebben nooit gezegd dat ze helemaal niet werken. Het heeft nul met geloof te maken, alles met gezond verstand. Het ontkennen is veel meer een soort geloof. Het is ook niet alsof alle landen zomaar voor de lol hun beleid aanpassen. En als ze geen effect zouden zien, dan zouden ze het terugdraaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
sylvesterrr schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:08:
Gisteren is mijn schoonvader per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Ik had de eer om hem "gezelschap" te houden op de SEH. Na drie uur is hij verplaatst naar de IC ter bewaking van vitale functies (uitslag van covid19 test was nog niet binnen), ik ging weer naar huis. Enkele uren later kreeg ik te horen dat hij positief getest is op covid19. In de middag mocht hij weer naar een verpleegafdeling (isolatiekamer) aangezien zijn hartslag en bloeddruk weer in orde waren.

Volgens de arts moesten de gezinsleden (zijn vrouw en moeder dus) in quarantaine. Hoewel ik hem 0x keer heb aangeraakt zat ik al die tijd wel op minder dan 1,5m afstand van hem. Op de vraag of ik ook in quarantaine moest (aangezien ik 3 uur bij hem in de kamer zat) kreeg ik te horen dat dat niet hoeft aangezien ik een mondkapje mondneusmasker op had (yep, gedurende 3 uur niet afgedaan...). Apart. :)
Geloof dat antwoord aub niet! tenzij jij mooi met een ffp2 maskertje rondliep is dit wel degelijk een high risk contact en raad ik je als huisarts aan quarantaine en na 5dagen een covid test!

God does not play dice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Dan reduceer je dus ieder individu tot domme, verstandsloze robots die totaal geen eigen autonomie hebben.

Ja, dat is leuk als je op de Amerikaanse manier denkt waar elke pietluttigheid in de wet of in disclaimers moet worden ingedekt, maar ik hoop dat we als Nederlanders nog altijd slimmer zijn dan dat, en iedereen die moederziel alleen op de hei loopt zo'n ding niet op hoeft, maar ze wel een mondkapje op zetten als ze naar een drukke winkelstraat gaan.
Ik vertrouw jou inderdaad niet om mijn gezondheid te waarborgen - dat geef je hier duidelijk aan.

Daarom moet je maskers verplicht maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels zijn we met (+30 IC, 160 Covid per dag) opnames wel heel erg in de buurt van de situatie in maart. Zeker als je bedenkt dat risicogroepen nu voorzichtiger zijn (in maart nog onbekend).. ligt de totale besmettingsgraad niet veel lager. Verschil dat het toen eigenlijk voornamelijk Brabant en limburg was... ne nu meer gespreid.. met de nadruk in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Christoph schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Ik vertrouw jou inderdaad niet om mijn gezondheid te waarborgen - dat geef je hier duidelijk aan.

Das het hele punt dus. Als je de niet-medische mondmaskers inclusief gestuntel verplicht, ga je er dus wel vanuit dat je een ander vertrouwt voor jouw gezondheid. Dit gezien het vooral ter voorkoming van besmetting van anderen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Christoph schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Want natuurlijk waarborg ik jouw gezondheid als ik een mondkapje op doe omdat ik geen boete wil terwijl ik midden in een bos, met een kilometer niemand om me heen, de hond uitlaat of een rondje ga fietsen.

Sorry, maar die logica ontgaat me helemaal.

Als mensen alleen mondkapjes op doen omdat ze ze als anti-boetemiddel zien dan zijn ze het doel al voorbij geschoten, want dan schuiven mensen echt álle verantwoordelijkheid af op de overheid. En dat is precies wat je niet wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:02:
Inmiddels zijn we met (+30 IC, 160 Covid per dag) opnames wel heel erg in de buurt van de situatie in maart. Zeker als je bedenkt dat risicogroepen nu voorzichtiger zijn (in maart nog onbekend).. ligt de totale besmettingsgraad niet veel lager. Verschil dat het toen eigenlijk voornamelijk Brabant en limburg was... ne nu meer gespreid.. met de nadruk in de randstad.
Er zijn wel nog wat meer (positieve) verschillen met maart: de behandelmethodes zijn beter, de gemiddelde leeftijd in de ziekenhuisopnames is (vooralsnog) lager en het belangrijkste: de groei is veel lager.

In maart zaten we met een R van tussen de 2 en de 3, nu zitten we (heel grofweg) ergens tussen de 1 en 1,5. Dit alles betekent dat er meer tijd en ademruimte is om bij te sturen.

Betekent overigens niet dat er geen dreiging is natuurlijk. We hebben meer tijd totdat de situatie net zo kritiek is als eind maart/begin april, maar als de maatregelen van vorige week in de komende week geen effect blijken te hebben gehad zal je alsnog naar nóg strengere maatregelen toe moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
BarôZZa schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:57:
zeker als we stiekem gewoon weten dat het werkt.
Dat weten we niet. Het bewijs is ambigu. Alleen wordt het elke keer zo gedaan dat we het wel moeten doen omdat het bewijs tegen ook niet sterk genoeg is. Die 'doe nu maar' houding is niet terecht en erg vermoeiend.
En als ze geen effect zouden zien, dan zouden ze het terugdraaien.
Ik heb mijn twijfels. Terugdraaien gaat vreemd genoeg langzamer dan het invoeren. Ik vrees ook dat er her en der bewindslieden zijn die denken 'never waste a good crisis'.
-AzErTy- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:00:
Geloof dat antwoord aub niet! tenzij jij mooi met een ffp2 maskertje rondliep is dit wel degelijk een high risk contact en raad ik je als huisarts aan quarantaine en na 5dagen een covid test!
Zelfs met een FFP2 masker is er een risico. Infectie verloopt namelijk via slijmvliezen. Bij je ogen zitten ook slijmvliezen, daarom draagt medisch personeel ook een bril of spatscherm om infectie via die route te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 23-09 23:31
CMD-Snake schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Dat weten we niet. Het bewijs is ambigu. Alleen wordt het elke keer zo gedaan dat we het wel moeten doen omdat het bewijs tegen ook niet sterk genoeg is. Die 'doe nu maar' houding is niet terecht en erg vermoeiend.

[...]

Ik heb mijn twijfels. Terugdraaien gaat vreemd genoeg langzamer dan het invoeren. Ik vrees ook dat er her en der bewindslieden zijn die denken 'never waste a good crisis'.

[...]

Zelfs met een FFP2 masker is er een risico. Infectie verloopt namelijk via slijmvliezen. Bij je ogen zitten ook slijmvliezen, daarom draagt medisch personeel ook een bril of spatscherm om infectie via die route te voorkomen.
En is er vaak onderdruk en sterke ventilatie in de medische ruimtes waar patienten worden behandeld om eventuele airborne virusdeeltjes af te zuigen en te voorkomen dat ze verspreiden in de lucht en naar andere ruimtes.

Met een FFP2 zonder bril, zonder ventilatie is je kans beter dan helemaal zonder beschermingsmiddelen, maar minder goed dan in een volledig medische setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
https://www.security.nl/p...+van+contacten+laat+delen

Waarvoor was de eerste app ook alweer?
Pagina: 1 ... 120 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic