Lees mijn commentaar nog even aandachtig door zou ik zeggen, voor je iemand achterlijk noemt misschien eerst begrijpend lezen!
Adlermann schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:20:
[...]
Dat werd gisteren door experts dus netjes uitgelegd dat dat geen optie is. Wil je voor groepsimmuniteit gaan, dan ben je jaren bezig en overbelast je de zorg jaren. Want de groepen kan je nooit 100% scheiden.
De enige route is de infectiedruk zo laag houden dat de zorg niet overbelast raakt en wachten op een vaccin.
Dat is de meest kansrijke exitstrategie.
Groepsimmuniteit is de enige optie.
Er zijn grofweg twee manier dat te behalen:
- Mensen ziek laten worden en zelf antistoffen laten ontwikkelen
- Vaccin met antistoffen toedienen
Je kunt groepen inderdaad niet 100% scheiden, maar meer dan we nu doen kan zeker wel.
Als ik naar mijn schoonouders kijk, die zijn ook zo eigenwijs als maar kan. Ze willen stug de kinderen blijven ophalen en oppassen. Ik ben vanuit huis aan het werk en doe dat liever niet.
Dan is het maar even jammer, maar onder de jongeren is er niet zo veel aan de hand.
Ik ben nu 36 en voor mij is het virus ook nog niet zo'n groot probleem. Ik heb iets meer kans opgenomen te moeten worden dan mijn kinderen, maar ook die kans is nog altijd zeer gering.
We kunnen nu doen alsof het voor de complete bevolking een groot probleem is, maar dat is het gewoon niet.
Deze is al vaker gedeeld:
70% van de besmettingen zorgt voor 0% van de doden.
Het begint vanaf 60+ pas echt een probleem te vormen, naar mijn idee.
Dat is een groep die dicht aan, of al met pensioen is.
M.i. is er geen enkele reden om daarom een lockdown in te stellen zoals we die eerder kenden.
Wel zou ik ASAP een mondkapjes plicht instellen in alle openbare gebouwen en winkels. Niet om jezelf, maar anderen te beschermen.
Thalaron schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:40:
Ik zit hier een beetje in dubio en ben benieuwd naar jullie visie.
Ik doe aan badminton en heb morgen een competitie waarbij er in een (zeer ruime) zaal gespeeld gaat worden. Zowel 1 vs 1 als 2 vs 2. In deze zaal komen diverse teams spelen waarbij er zo’n 100-120 mensen zullen zijn. Op zich is, buiten het spel om, afstand houden geen probleem.
We hebben vanuit het bestuur navraag gedaan of het met de huidige regels wel mág, echter is er een uitzondering voor sport. Nu had religie ook een uitzondering (Staphorst...) en is dat ook bijgesteld naar 30.
Zeker gezien NL het zo goed doet met besmettingen vraag ik mij af in hoeverre dit nu wel of niet mag/verstandig is...
De rede dat ik het vraag is omdat ik ook in het bestuur zit en hier wat onduidelijkheden over zijn.
Ps: wij hebben al aangegeven dat indien er mensen zijn die vanwege Corona niet willen spelen dat dit prima is (logisch mijn inziens maar toch).
Alvast bedankt voor jullie input!
Apart, ouders mogen in de buitenlucht niet eens meer bij de wedstrijden van kinderen kijken (maximaal 8 ouders per team gemiddels om een veld heen, in de buitenlucht. Maar in een zaal binnen mag het nog wel?
Persoonlijk geloof ik niet dat 1,5 meter in een zaal binnen erg veel zal helpen als iemand hoest, druk aan het ademen is (sport).
Maar goed ik ben geen expert.
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:49:
Laat me raden jou opa en oma zijn al dood en familie/vrienden boven de 50 heb je ook niet en dan kun je gewoon lekker ouderen en dikke mensen gaan denigreren.
Alsof er alleen maar oude of dikke mensen op de IC liggen

En laat het in supermarkten nu vooral de kwetsbare groepen zijn die weigeren een mondkapje te dragen. Ik zie verrassend veel jongeren met een kapje op. Maar de verstokte oude man of vrouw van 60+ (mijn ouders inclusief) weigeren een kapje om te doen en weigeren 1,5 meter afstand te houden.
Nu kan ik alles vanuit huis en word ik persoonlijk niet geraakt, maar je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben dat de economische gevolgen vroeg of laat bezuinigingen tot gevolg hebben, waarbij o.a. zorg en onderwijs niet uitgezonderd kunnen blijven!
Mfpower schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:55:
[...]
Tsja, in het OMT zit maar een type mens: de viroloog/epidemioloog die alles vanuit die bril bekijken. En dan nog maken ze politieke besluiten. Hoe gek. Van mij mag het RED team wel deel uitmaken van het OMT dan worden er misschien andere afwegingen gemaakt; hoewel als het om afwegingen gaatde politiek wel wat meer verantwoordelijkheid mag nemen ipv alleen op experts vertrouwen. Ingewikkeld dus! Ook wanneer het gaat om mondkapjes/aerosolen/ en nog wat andere zaken is het OMT gewoon zeer behoudend.
Aan de andere kant vind ik de jongeren niet zo zielig als jij ze doet voorkomen. In andere culturen word je op je 14e een week alleen de rimboe ingestuurd om te bewijzen dat je een man bent. Hier kan een gemiddelde puber / jongvolwassene geeneens een uur zonder mobiel zonder dat z'n wereld vergaat. Het kan ook vormend zijn om te leren dat er andere vormen van vermaak zijn dan naar Chersonissos gaan of met pillen op de club in te duiken. Tegenslag hoort bij het leven, en juist jongeren zijn flexibel. En dit duurt geen honderd jaar. Een beetje discipline kan geen kwaad.
Dat gezegd hebbende, is die 1,5m afstand-cultuur geen nieuw normaal! Het is om meerdere redenen slecht voor ons, we hebben gewoon oxytocine en relaties nodig om te functioneren. Voor alleenstaanden is dit misschien wel teveel gevraagd. Gelukkig kunnen die relaties buiten clubs en drankcampings bestaan. Afwegingen daarin moeten zeker gemaakt worden, maar dat de clubs dichtzitten is vooral slecht voor de clubs, niet per se voor de mensen die er altijd naar toe gaan.
Ik blijf het een beetje herhalen, het OMT kijkt naar mondkapjes als middel ter bescherming van de drager.
Dit is in de rest van europa niet het geval, daar is het verplicht, zodat ongeidentificeerde dragers van Covid, ook een kapje dragen en minder makkelijk doorgeven.
De anderhalve meter wordt in landen als Italie absoluut niet gehanteerd en toch valt het daar heel erg mee. Hoe kan dit?