Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.531 views

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:17

Rannasha

Does not compute.

Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:22:
[...]

Blind gokken op de spoedige uitrol van een werkend vaccin vind ik nu niet zo enorm 'kansrijk'. Waar is het plan B?
Er zijn tientallen vaccins in ontwikkeling, die een heel aantal totaal verschillende aanpakken gebruiken om immuniteit op te wekken. Genoeg voor plan B, C, ... Z en dan nog een keertje het alfabet rond. Een stuk of vijf kandidaten zijn dusdanig vergevorderd dat het goed mogelijk is dat er dit jaar meerdere worden goedgekeurd. Productie van de voornaamste kandidaat-vaccins is al een tijdje bezig.

Maar wat is het alternatief? Groepsimmuniteit? We hebben nu zo'n 150K bevestigde positieve gevallen gehad in Nederland. Dat is minder dan 1% van de bevolking (~0.85%). Laten we even aannemen dat we heel wat gevallen gemist hebben en er in werkelijkheid 10 keer zoveel gevallen zijn geweest als dat we positieve tests hebben. Dat zou zo'n 8.5% zijn. Stel dat we met 50% voldoende hebben voor groepsimmuniteit (Op basis van R0 zou deze waarde hoger moeten zijn).

Dit zou betekenen dat we nu op ongeveer een zesde van het traject zitten. Kortom: We moeten of nog drie en een half jaar doorgaan met maatregelen die grofweg op hetzelfde niveau zitten als wat we nu hebben, of we zullen een kortere periode door moeten gaan waarbij het virus zich ongecontroleerd verspreidt en waarin de drukte in de ziekenhuizen de situatie van maart/april vel overstijgt.

Welke kies je? (1) Nog 3+ jaar op de huidige voet doorgaan, (2) uitpuilende ziekenhuizen en massagraven met mensen waarvoor geen plek meer was in het ziekenhuis of (3) nog een tijdje de teugels aanhalen tot er vaccins uitgerold worden?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:35
Harry Nak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

:?

Je roept allemaal dingen die ik niet gezegd heb, zo kan ik het ook. Leg jij even uit aan de jongeren dat ze niet meer 3x per week kunnen uitgaan en dat ze iedereen vanachter hun webcam moeten spreken omdat ze anders een kuchje krijgen?
Hoef ik niet uit te leggen, ze kunnen even op de IC gaan kijken. Of beelden van de IC's van Italië terugkijken.
Want met een paar weken gedragen is het virus uitgeroeid? Het tegendeel is bewezen.
Nee, maar wel onder controle. En dat is voldoende voor nu.
Maar een beetje extra verantwoordelijkheid vragen van de risicogroep lijkt mij niet verkeerd.
Ja, de risicogroep gaat al zo lekker los op Cherso. En lekker naar de kroeg. Ja, de risicogroep is echt een groep die wat extra verantwoordelijkheid moet nemen.

De jongeren hoeven niets te doen, die hebben enkel het virus weer binnengebracht uit de omliggende landen met hun gezuip en huigjes likken. Die moeten we echt belonen!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:57
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Onzin, laten we gewoon harder gaan straffen aan de lui die zich niet aan de regels houden!
Ik ben het hier overigens wel mee eens, het “gedogen” mag wel eens afgelopen zijn om een duidelijk signaal af te geven naar bepaalde groepen die constant de regels negeren of express de gaten in het beleid proberen op te zoeken.

Zoals in een paar andere posts ook werd aangeven is common sense niet zo common helaas.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
boesOne schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Wat me een beetje begint tegen te staan in deze discussies is het geroep om ''bewijs'' voor bijvoorbeeld de effecten van publiek bij voetbal.
Ergens toch wel logisch? Er worden maatregelen genomen, het nut ervan wordt betwijfeld en vervolgens is er ook nog eens geen enkel bewijs.

Als je kijkt naar maart, toen ging het mis en gingen we grotendeels in een lockdown. 2 weken later kwam het duidelijke bewijs dat dit de juiste weg was (minder besmettingen, minder ziekenhuisopnames en legere IC's) en was het dus relatief eenvoudig om vol te houden met zijn allen.
Wil je minder verspreiding dan moet je minder bij elkaar gaan zitten. Duh!
Ik heb eerder vandaag al aangegeven dat dat een no-brainer is in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

Bossie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:43:
[...]

Ik ben het hier overigens wel mee eens, het “gedogen” mag wel eens afgelopen zijn om een duidelijk signaal af te geven naar bepaalde groepen die constant de regels negeren of express de gaten in het beleid proberen op te zoeken.
Dan moet je eerst het hele politie-beleid om gaan gooien van 'de-escaleren' naar 'hard optreden'. En ik weet niet of het nu in zo'n goede aarde gaat vallen als er bij elke mondkapjes-overtreding ineens met de wapenstok wordt geknuppeld.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:42

Dido

heforshe

MC_Sparkles schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:26:
We zullen een keer terug moeten naar normaal als we willen dat er nog een economie over is om ons weer uit deze crisis te trekken. Om nog maar niet over depressies en burnouts te spreken in vele beroepsgroepen of mensen die alleenwonend zijn.
Van wie moet dat? We willen heel graag terug naar normaal, maar dit klinkt heel erg als een kerk die in de fik staat en terwijl je wacht op de brandweer ga je verkondigen "ja, wie weet hoe lang het duurt voordat de brandweer komt, we zullen toch weer een keer de kerk in moeten anders kunnen we niemand trouwen of dopen. Om het over ons zieleheil maar niet te hebben".
En inderdaad, als het te lang duurt voordat de brandweer er is heb je geen kerk meer over om je zorgen over te maken. En nee, dat wil je niet.

Maar het alternatief is niet om dan maar met zijn allen die nog brandende kerk in te rennen!

Nee, als de brandweer te laat is moet je na gaan denken over hoe je die kerk weer opbouwt. Dat is niet leuk, dat is niet de oplossing waar je op zit te wachten. Maar het lijk verdorie wel of mensen die nu worden tegengehouden als ze weer naar binnen willen denken dat de beveiliging ze tegenhoudt om ze te pesten :X

Ondertussen lopen er dan mensen rond te bazuinen dat de kerk helemaal niet in brand staat, dat de vorige brand in 1867 veel ernstiger was, dat dit alleen maar een klein brandje is zoals vorg jaar bij het kerstsspel, dat de brand veroorzaakt is door 5G in opdracht van een pedofielennetwerk en eigenlijk alleen mensen in branbare kleding buiten moeten blijven - de rest mag naar binnen en met brandende fakkels weer naar buiten rennen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Releases schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:11:
We zitten nu ruim boven de 5000 besmettingen, is het nu een gekke gedachte dat er vandaag of morgen weer een pers conferentie komt om de teugels verder aan te trekken?
Het kan zijn dat ik iets gemist heb, maar we hebben vandaag 4989 nieuwe besmettingen wat het dagrecord is. Hoe kom je precies aan die ruim boven de 5000?

Overigens is het antwoord op je 2e deel, die komt er niet. Ik verwacht zelf hooguit einde van de deze week extra maatregelen van de veiligheidsregio/burgemeesters in de steden waar het echt mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

Dan moet je eerst het hele politie-beleid om gaan gooien van 'de-escaleren' naar 'hard optreden'. En ik weet niet of het nu in zo'n goede aarde gaat vallen als er bij elke mondkapjes-overtreding ineens met de wapenstok wordt geknuppeld.
Niet perse met mondkapjes, maar vooral de groep/massa-bij-eenkomsten die afgelopen weken weer in het nieuws langs kwamen. Prima, uiteindelijk lees dat je toch weer dat er bijzonder mild word gestraft waardoor ook meteen weer signaal word afgegeven dat het allemaal wel weer kan.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dido schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:47:
[...]

Ondertussen lopen er dan mensen rond te bazuinen dat de kerk helemaal niet in brand staat, dat de vorige brand in 1867 veel ernstiger was, dat dit alleen maar een klein brandje is zoals vorg jaar bij het kerstsspel, dat de brand veroorzaakt is door 5G in opdracht van een pedofielennetwerk en eigenlijk alleen mensen in branbare kleding buiten moeten blijven - de rest mag naar binnen en met brandende fakkels weer naar buiten rennen.
... en mensen die vinden dat we van de kerk een oorlogsgebied moeten maken met schuttersputjes en landmijnen zodat niemand er in durft te gaan, samen met mensen die denken dat we gewoon voor iedereen brandwerende kleding moeten verplichten zodat de volgende kerk tenminste niet in de fik kán. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bossie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:49:
[...]

Niet perse met mondkapjes, maar vooral de groep/massa-bij-eenkomsten die afgelopen weken weer in het nieuws langs kwamen.
Sorry dat ik het zeg, maar: Welkom in Nederland. Als je politie opgeleid is als de-escalerende hulpverleners, dan gaan ze niet van de ene op de andere dag voor knokploeg spelen en rechters gaan niet spontaan 'omdat pandemie' zware straffen uitdelen om eventjes een voorbeeld van iemand te maken.

Als je dat wil moet je vooral in de VS gaan wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

Ja want met de knuppel erop is het enige alternatief voor waarschuwen. Of levenslang natuurlijk. Of de doodstraf herinvoeren.

Oh nee, toch niet! Boetes kunnen ook! Heb je nieteens een rechter bij nodig, alleen wetgeving.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:53
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je dat voor je ziet, als de handhavers in het OV nu al aan de bel trekken over mensen die een grote bek geven of agressief worden als ze aangesproken worden op hun mondkapjesplicht.

De oplossing volgens de OV-vervoerders: Een landelijke mondkapjesplicht, want dan is het niet meer hún probleem maar een probleem van de politie of zo. :')
Tsja, dit is natuurlijk een losstaand probleem van de huidige situatie. Maar eenieder die een grote bek open trekt naar iemand die ook maar gewoon zijn werk doet, ja, wat mij betreft mag de politie daar echt gewoon keihard optreden.

Zelf maak ik het zo nu en dan ook mee, dan binnen de zorg. Vanuit familie of soms zelfs patiënt zelf. Met familie is het makkelijk, want die kan linea recta de kamer verlaten en indien dit geweigerd worden laat ik ze door de beveiliging het ziekenhuis uitzetten. Een patiënt die zich schandalig gedraagt, kan afhankelijk van de zorgvraag meestal een andere zorgaanbieder gaan zoeken. Ik hanteer daarin een zero tolerance beleid. En dat geldt niet alleen naar mij toe, maar ook richting mijn ondersteunend personeel.

Het voordeel dat ik natuurlijk meedraag is dat men in een afhankelijkheidspositie zit, en de meeste na ferme waarschuwing toch echt wel doorhebben dat ze zich beter kunnen gedragen. In het OV heeft de handhaver dit helaas natuurlijk totaal niet. Sterker nog, zal niet de eerste zijn die tijdens de werkzaamheden mishandeld wordt door tuig dat helaas vrij rondloopt binnen ons land
MC_Sparkles schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Maar hoelang moeten we wachten op het vaccin? Stel het is er Q2 in 2021. Wanneer is iedereen ingeënt? Want de hele wereld zit erop te wachten. Moeten we heel 2021 het volhouden of misschien nog langer? Dat gaat nooit lukken vermoed ik.

We zullen een keer terug moeten naar normaal als we willen dat er nog een economie over is om ons weer uit deze crisis te trekken. Om nog maar niet over depressies en burnouts te spreken in vele beroepsgroepen of mensen die alleenwonend zijn.
.
De huidige voorspellingen vanuit de industrie is 1 miljard vaccins Q1 2021, 9 miljard vaccins tegen eind 2021. Dat is indien alles op rolletjes verloopt. Qua ontwikkeling. Qua distributie. En daarmee dus ook de gedachte dat 1 vaccin afdoende is om voldoende bescherming te bereiken. Zo ja, zit dit alles mee, dan is eind 2021 het vroegst dat dit alles voorbij zou kunnen zijn.

Maar de kans bestaat ook zeker dat dit niet gehaald wordt. Er is natuurlijk van alles dat nog mis kan gaan binnen die keten.

Meer pessimistisch gezien zijn er dan dus ook al eerder uitingen geweest dat het coronavirus tot 2025 zeker onder ons zal zijn. Dat klinkt natuurlijk nadelig. Maar laten we niet vergeten, vaccin is natuurlijk maar één mogelijke exit strategie. Er wordt ook nog continu doorgewerkt aan het raffineren van behandelopties. En daarmee dus ook indien je misschien nog wel geen vaccinatie tot je beschikking hebt, maar komt op een punt dat behandelopties dusdanig effectief zijn dat mensen gewoon in thuissetting met een 'kuurtje' voor een week 2 of er ook doorheen komt, dan ben je effectief natuurlijk ook klaar. Want dan is de druk op de gezondheidszorg namelijk ook weg.

Op dit moment zijn we er echter gewoonweg nog niet. Maar er wordt dus in ieder geval op meer ingezet dan een enkel paard in deze.

2025 is natuurlijk de meest pessimistische inslag. Dat is het bereiken van een niveau van groepsimmuniteit i.c.m. een voor de gezondheidszorg behoudbare situatie. En dit is iets dat binnen de westerse landen het enige is dat door het volk geaccepteerd zal worden.

Natuurlijk wil de gemiddelde Nederland een magische shortcut, een snelle terugkeer naar het oude normaal, het liefst morgen al. Maar dat is gewoon echt niet realistisch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:01:
[...]

De discotheken en poppodia hebben juist geprobeerd een strikt protocol op te stellen (inclusief gezondheidschecks, leeftijdgrenzen en uitgebreid BCO) zodat ze open konden zonder de 1,5 meter regel.

Maar elke suggestie voor uitzondering op de 1,5 meter regel is voor het OMT gewoon vloeken in de kerk en er ook maar aan denken maakt je een moordenaar, dus daar liepen ze alleen maar tegen een betonnen muur op. Wat ze als organisatie ook probeerden om zichzelf zonder die 1,5 meter regel in te dekken. Het OMT of het RIVM wilde niet eens meedenken, het werd gewoon een keihard 'nee, hoe durf je'.

Ik kan me niet voorstellen dat we totaal niets kunnen zónder die 1,5 meter regel, ook als dat geen mogelijkheid was dan waren er nog genoeg opties om (binnen een gesloten omgeving) verspreiding te voorkomen. Wat dat betreft is de 1,5 meter regel niet heilig en ik heb steeds meer de indruk dat het nu langdurige schade aan het veroorzaken is.
De horeca wil dus, als enige zo'n beetje, een uitzondering voor de 1,5 meter.... Als je met zulke eisen komt, vind je het vreemd dat het kabinet daar niet in mee gaat?

Gezondheidschecks is niet genoeg voor voorkomen van ziekte. Broncontactonderzoek is achteraf en dus te laat. En leeftijd is geen garantie dat je de volgende dag niet met andere mensen die wel oud zijn contact hebt.

Als je onrealistische eisen stelt, moet je daarna niet klagen als je "nee" te horen krijgt.

2 maanden geleden had ik het misschien een goed experiment gevonden. Maar om dat op dit moment te doen? Ontzettend dom.....

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 07-10-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bundin schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Ja want met de knuppel erop is het enige alternatief voor waarschuwen. Of levenslang natuurlijk. Of de doodstraf herinvoeren.

Oh nee, toch niet! Boetes kunnen ook! Heb je nieteens een rechter bij nodig, alleen wetgeving.
Die wetgeving ís er al, maar het gaat nu mis omdat mensen bij een waarschuwing een grote bek terug geven en met een boete gewoon het met 10 tegen één op een agent of BOA gemunt hebben.

Als dat niet zo was, dan waren BOA's immers niet gestopt met handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:50:
... en mensen die vinden dat we van de kerk een oorlogsgebied moeten maken met schuttersputjes en landmijnen zodat niemand er in durft te gaan,
Die dus mensen die wel per se een brandende kerk in willen rennen tegern zichzelf in bescherming willen nemen... ja, die zijn er ook.
samen met mensen die denken dat we gewoon voor iedereen brandwerende kleding moeten verplichten zodat de volgende kerk tenminste niet in de fik kán. ;)
Degenen die denken dat brandwerende kleding de kerk beschermt, die was ik nog vergeten. :) Vallen alu-hoedjes onder brandwerende kleding, eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:49

De Nelis

en anders maar niet...

Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:52:
[...]
Als je dat wil moet je vooral in de VS gaan wonen.
Of wat dichter bij huis: Spanje, Turkije, Frankrijk, Italië bijvoorbeeld.

Ze hoeven niet meteen te gaan slaan natuurlijk, maar mogen wel wat daadkrachtiger gaan optreden, iets meer dan handhaven. Daar zijn de BOA's voor. Boetes uitschrijven, arresteren.

[ Voor 5% gewijzigd door De Nelis op 07-10-2020 16:57 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
dit is onnodig.
Nee, maar wel onder controle. En dat is voldoende voor nu.
Eens.
Ja, de risicogroep gaat al zo lekker los op Cherso. En lekker naar de kroeg. Ja, de risicogroep is echt een groep die wat extra verantwoordelijkheid moet nemen.

De jongeren hoeven niets te doen, die hebben enkel het virus weer binnengebracht uit de omliggende landen met hun gezuip en huigjes likken. Die moeten we echt belonen!
Maar op zo'n moment, als de jongeren terugkomen van vakantie kunnen de jongeren in quarantaine gaan, blijkt dat dat niet gebeurt, kan je als kwetsbare verantwoordelijkheid nemen door twee weken niet af te spreken met jongeren.

[ Voor 24% gewijzigd door Remy op 07-10-2020 19:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Modbreak:Omdat het nodig lijkt een reminder dat dit het topic is om de coronacrisis serieus te bespreken. Dat wil zeggen: onderbouwd en on-topic reageren en beslist geen loze oneliners, rants, off-topic onzin en jij-bakken die er helaas veel te zien waren hier. Een aantal van dat soort posts heb ik net weggegooid.

Denk s.v.p. na of je post wat toevoegt; voor slowchat en minder serieuze discussie is er Coronavirus Slowchat #2.

Zie je een post die niet serieus is, maak dan een Topicreport in plaats van er op te reageren.

[ Voor 9% gewijzigd door Migrator op 07-10-2020 16:57 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:54:
[...]

De horeca wil dus, als enige zo'n beetje, een uitzondering voor de 1,5 meter.... Als je met zulke eisen komt, vind je het vreemd dat het kabinet daar niet in mee gaat?

Gezondheidschecks is niet genoeg voor voorkomen van ziekte. Broncontactonderzoek is achteraf en dus te laat. En leeftijd is geen garantie dat je de volgende dag niet met andere mensen die wel oud zijn contact hebt.
Dat waren dan ook maar een aantal voorbeelden uit hun preventie-protocol. En als gezondheidschecks niet genoeg zijn, wat doen ze dan precies wél? Waarom bestaan ze nu dan in de horeca als ze niks uithalen?

Ik heb het hele protocol niet gelezen maar ze hebben geprobeerd om zo veel mogelijk in te dekken. 100% lukt je sowieso niet, maar dat krijg je met de 1,5 meter ook niet voor elkaar.
Als je onrealistische eisen stelt, moet je daarna niet klagen als je "nee" te horen krijgt.
Het OMT wilde het document niet eens inhoudelijk behandelen, het was gewoon 'nee, want het gaat tegen 1,5 meter in, en die is heilig'. Terwijl het juist een goed uitgedacht protocol was om onder die 1,5 meter uit te komen, als daar nog inhoudelijke tekortkomingen in zaten, dan had het OMT daar op- of aanmerkingen op kunnen geven. Maar het enige antwoord was "Geen 1,5 meter, dus nee, ga terug naar Start, U ontvangt geen steuncenten."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
*knip*, dit voegt dus niets toe, je kunt de post gewoon een duimpje geven

[ Voor 92% gewijzigd door Migrator op 07-10-2020 17:03 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:58:
[...]

Dat waren dan ook maar een aantal voorbeelden uit hun preventie-protocol. En als gezondheidschecks niet genoeg zijn, wat doen ze dan precies wél? Waarom bestaan ze nu dan in de horeca als ze niks uithalen?

Ik heb het hele protocol niet gelezen maar ze hebben geprobeerd om zo veel mogelijk in te dekken. 100% lukt je sowieso niet, maar dat krijg je met de 1,5 meter ook niet voor elkaar.

[...]

Het OMT wilde het document niet eens inhoudelijk behandelen, het was gewoon 'nee, want het gaat tegen 1,5 meter in, en die is heilig'. Terwijl het juist een goed uitgedacht protocol was om onder die 1,5 meter uit te komen, als daar nog inhoudelijke tekortkomingen in zaten, dan had het OMT daar op- of aanmerkingen op kunnen geven. Maar het enige antwoord was "Geen 1,5 meter, dus nee, ga terug naar Start, U ontvangt geen steuncenten."
Je geeft het zelf al aan, de 1,5 meter is heilig want die werkt. Ik zeg niet dat gezondheidschecks niet werken (beter lezen) maar dat het niet voldoende is als enige maatregel om ziekte zoveel mogelijk te beperken.

Het OMT heeft feedback gegeven. Zolang ze geen anderhalve meter kunnen en willen, zal het niet gebeuren.

Niemand vraagt om 100%. Maar de anderhalve meter loslaten is vragen om problemen. Wel eens door een kroeg gewandeld, of erger discotheek, zonder afstandsregels? 1 zieke bezoeker die je niet weet (of het zelf niet weet) en je mag op 300 man contactonderzoek gaan doen 7(8)7 . Laat staan festivals...

Ze vragen gewoon onrealistische dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:58:

Ik vermoed dat topsportteams ook heel goed hebben nagedacht over hun protocollen. Wat je beschrijft lijkt heel erg op de bubbles die dergelijke teams creeren.
Dat blijkt echter ook alsnog fout te kunnen gaan. En dan zijn er in zo'n team dus opeens best veel mensen het haasje.

Een half voetbalteam dat besmet is, is nog te overzien. De helft van een vol Paradiso wordt al lastiger. Of waren in de voorstellen ook telefoonteams voor het BCO ingecalculeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:03:
Tuurlijk, daarom moeten ze ook harder gaan straffen en iedereen die zich niet aan de regels houdt maar eens een maand opsluiten, dan weet je pas wat beperkingen zijn.
Stop nu eens met dit soort onzin uitkramen. De proportionaliteit is totaal zoek, geen rechter gaat iemand hiervoor een maandje opsluiten. Zelfs de oude boetes van 390 euro worden nu al gereduceerd of zelfs verscheurd door de rechters vanwege disproportionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
Harry Nak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:56:
[...]
Maar op zo'n moment, als de jongeren terugkomen van vakantie kunnen de jongeren in quarantaine gaan, blijkt dat dat niet gebeurt, kan je als kwetsbare verantwoordelijkheid nemen door twee weken niet af te spreken met jongeren.
Zoonlief heeft zich gaan uitleven in Zuid-Europa. Kon ook wel een verzetje gebruiken, want pa zat met zijn hart te kloten, en door die coronacrisis in het begin van het jaar, werd die operatie maar steeds uitgesteld, tot begin juni.
Zoonlief komt terug naar huis, en pa moet dan maar op hotel? Ik zou eerder zeggen dat zoonlief in quarantaine kan op hotel of bij de vrienden waarmee hij Zuid-Europa onveilig heeft gemaakt. (Dan wil ik nog voorbij gaan aan het feit of het wel een goed idee was van zoonlief om half Europa te gaan ontmoeten in een stranddiscotheek)

Of terugverwijzend naar mijn voorbeeldverhaaltje daarstraks. Ook daar komt de bomma niet in direct contact met de kleinzoon, en toch wordt ze ziek. Moet de bomma dan zelf terug haar potje gaan koken, of steken we ze ineens maar in een tehuis (al is het daar ook niet gegarandeerd veilig)?

Ook zitten we met jongeren, en uit de dagdagelijkse praktijk blijkt dat die mensen mildere klachten hebben. Ze voelen zich niet ziek, dus ze blijven rondzwerven in de maatschappij.

Als we nu zouden kunnen zeggen, we voorzien terug risicodragende verzetjes (discotheken, stadions waar je mag juichen), maar je gaat daarna in quarantaine. (na de wedstrijd iedereen in een bus en naar een quarantaine dorp ofzo >:) ). Quarantainetijd is wel in eigen verlof, of onbetaald. In principe zou ik hier mee akkoord kunnen gaan, dat er dan terug dergelijke festiviteiten doorgaan. Maar als er maar 1 iemand zich niet kan houden aan die quarantaine, dan heeft het geen zin. En ik weet al wat ze gaan zeggen : je kan me niet verplichten om in quarantaine te gaan. Dat is vrijheidsberoving, .... Dus om die discussie te vermijden, laten we de risicodragende verzetjes maar zoveel mogelijk dicht houden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
slowchat

[ Voor 95% gewijzigd door Remy op 07-10-2020 19:18 ]

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
Ik zit hier een beetje in dubio en ben benieuwd naar jullie visie.

Ik doe aan badminton en heb morgen een competitie waarbij er in een (zeer ruime) zaal gespeeld gaat worden. Zowel 1 vs 1 als 2 vs 2. In deze zaal komen diverse teams spelen waarbij er zo’n 100-120 mensen zullen zijn. Op zich is, buiten het spel om, afstand houden geen probleem.

We hebben vanuit het bestuur navraag gedaan of het met de huidige regels wel mág, echter is er een uitzondering voor sport. Nu had religie ook een uitzondering (Staphorst...) en is dat ook bijgesteld naar 30.

Zeker gezien NL het zo goed doet met besmettingen vraag ik mij af in hoeverre dit nu wel of niet mag/verstandig is...

De rede dat ik het vraag is omdat ik ook in het bestuur zit en hier wat onduidelijkheden over zijn.

Ps: wij hebben al aangegeven dat indien er mensen zijn die vanwege Corona niet willen spelen dat dit prima is (logisch mijn inziens maar toch).

Alvast bedankt voor jullie input!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Je geeft het zelf al aan, de 1,5 meter is heilig want die werkt.
Ik ontken ook niet dát die werkt, maar ik weiger te geloven dat de 1,5 meter de énige oplossing is voor dit probleem waar we vanaf nu nog minstens een half jaar aan vast zitten.

Er is nooit één oplossing voor een probleem, er zijn altijd alternatieven, maar het OMT weigert om er over na te denken, en tegelijkertijd zeggen ze ook dat niet alleen discotheken, maar ook poppodia en culturele instellingen zo ongeveer in de stront kunnen zakken en ze geen extra overheidssteun krijgen. Leuk, gaat dus een hele sector er van de ene op de andere dag aan onderuit -- vergeet even niet dat wij als Nederland zo ongeveer de kraamkamer zijn van het genre 'dance-muziek' bijvoorbeeld.

Dat er nu misschien niks mogelijk is, soit, so be it, maar de reactie van het OMT is ongeveer op de toon die @Drardollan hier neerzet: "Dikke middelvinger, we gaan toch niet die losbandige jeugd een plekje geven waar ze kunnen vozen." Blijkbaar hebben de mensen van het OMT geen kinderen in die leeftijd van begin twintig, of zo. Net zo min als dat er alternatieven worden geboden waardoor de sector, en de werkgelegenheid die er in zit, overeind kan blijven.

Maar wel zeggen dat je in het buitenland op vakantie kan, want dan zit je aan de andere kant van het grenshekje, en dan is het óns probleem niet meer! 8)7

Dat is de houding waar ik zo gefrustreerd over ben, een OMT die met oogkleppen op niet naar tegengeluiden wil luisteren en met de vingers in de oren vooral "LALA ANDERHALVE METER LALA" loopt te gillen, zonder dat ze de impact daarvan precies snappen.

En het dan gek vinden dat er illegale feestjes worden georganiseerd, en áls die worden georganiseerd heel even 'foei!' roepen, niet meer doen, fijne dag verder.

Dat die jeugd nu niet kan feesten vind ik heel jammer, maar wat ik jammerder vind is dat de Ziggo Dome de helft van zijn banen moet schrappen, net zoals ID&T, en Stageco al failliet is. Dat zijn duizenden werknemers, en de reactie van de overheid is alleen maar "Sja, dikke pech, ga je maar omscholen, tot... euh... verpleegkundige of zo?"

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 07-10-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
CMD-Snake schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:26:
[...]

Stop nu eens met dit soort onzin uitkramen. De proportionaliteit is totaal zoek, geen rechter gaat iemand hiervoor een maandje opsluiten. Zelfs de oude boetes van 390 euro worden nu al gereduceerd of zelfs verscheurd door de rechters vanwege disproportionaliteit.
Ja en dat is nou juist het probleem, die boetes moeten ze gewoon zo hoog houden zodat men het ook voelt als je je niet aan de regels houdt!
Het alsmaar piepen dat het allemaal zo moeilijk is om je aan de regels te houden kan alleen betekenen dat je of geen goede opvoeding hebt gehad of je IQ te laag is.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:40:
[...]

Ik ontken ook niet dát die werkt, maar ik weiger te geloven dat de 1,5 meter de énige oplossing is voor dit probleem waar we vanaf nu nog minstens een half jaar aan vast zitten.

Er is nooit één oplossing voor een probleem, er zijn altijd alternatieven, maar het OMT weigert om er over na te denken, en tegelijkertijd zeggen ze ook dat niet alleen discotheken, maar ook poppodia en culturele instellingen zo ongeveer in de stront kunnen zakken en ze geen extra overheidssteun krijgen. Leuk, gaat dus een hele sector er van de ene op de andere dag aan onderuit -- vergeet even niet dat wij als Nederland zo ongeveer de kraamkamer zijn van het genre 'dance-muziek' bijvoorbeeld.

Dat er nu misschien niks mogelijk is, soit, so be it, maar de reactie van het OMT is ongeveer op de toon die @Drardollan hier neerzet: "Dikke middelvinger, we gaan toch niet die losbandige jeugd een plekje geven waar ze kunnen vozen." Blijkbaar hebben de mensen van het OMT geen kinderen in die leeftijd van begin twintig, of zo.

Maar wel zeggen dat je in het buitenland op vakantie kan, want dan zit je aan de andere kant van het grenshekje, en dan is het óns probleem niet meer! 8)7

Dat is de houding waar ik zo gefrustreerd over ben, een OMT die met oogkleppen op niet naar tegengeluiden wil luisteren en met de vingers in de oren vooral "LALA ANDERHALVE METER LALA" loopt te gillen, zonder dat ze de impact daarvan precies snappen.

En het dan gek vinden dat er illegale feestjes worden georganiseerd, en áls die worden georganiseerd heel even 'foei!' roepen, niet meer doen, fijne dag verder.
Maar je preekt wel een beetje voor eigen parochie natuurlijk.

Als voorbeeld zou @Leon Zwiers preken voor goeie strenge regels om zijn werk draagbaar te houden terwijl jij zou preken dat de clubs / amusement weer open gaat zodat jij je werk kan blijven doen / je sector overeind blijft.

En daar zit gewoon een pijnpunt, als je er niet in zit kan je er slecht op inleven... als het maar ver genoeg van je bed is, "bestaat het niet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Harry Nak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:56:
[...]
Wat denk je daarmee te bereiken? Dan gaan ze kijken naar de kwetsbare groep, een beetje dikkertjes/oudjes kijken.
Laat me raden jou opa en oma zijn al dood en familie/vrienden boven de 50 heb je ook niet en dan kun je gewoon lekker ouderen en dikke mensen gaan denigreren.
Alsof er alleen maar oude of dikke mensen op de IC liggen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Want, omdat er niet ingegaan wordt met voorstellen als de volgende?

https://nachtbelang.nl/protocol/

Dat is toch echt gewoon een probleem binnen deze branche en niet een probleem bij het OMT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Thalaron schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:40:

Ik doe aan badminton en heb morgen een competitie waarbij er in een (zeer ruime) zaal gespeeld gaat worden. Zowel 1 vs 1 als 2 vs 2. In deze zaal komen diverse teams spelen waarbij er zo’n 100-120 mensen zullen zijn. Op zich is, buiten het spel om, afstand houden geen probleem.

We hebben vanuit het bestuur navraag gedaan of het met de huidige regels wel mág, echter is er een uitzondering voor sport. Nu had religie ook een uitzondering (Staphorst...) en is dat ook bijgesteld naar 30.

Zeker gezien NL het zo goed doet met besmettingen vraag ik mij af in hoeverre dit nu wel of niet mag/verstandig is...

De rede dat ik het vraag is omdat ik ook in het bestuur zit en hier wat onduidelijkheden over zijn.

Ps: wij hebben al aangegeven dat indien er mensen zijn die vanwege Corona niet willen spelen dat dit prima is (logisch mijn inziens maar toch).

Wat zegt de bond?

Sporten is nog gewoon toegestaan, maar zonder publiek. De meeste sportbonden helpen de verenigingen door een standaard (voorbeeld) protocol op te stellen. (Sommige zaal beheerders gooien er nog wat eigen regeltjes overheen)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:02

Mfpower

In dubio

[...]

Dat er nu misschien niks mogelijk is, soit, so be it, maar de reactie van het OMT is ongeveer op de toon die @Drardollan hier neerzet: "Dikke middelvinger, we gaan toch niet die losbandige jeugd een plekje geven waar ze kunnen vozen." Blijkbaar hebben de mensen van het OMT geen kinderen in die leeftijd van begin twintig, of zo.

Tsja, in het OMT zit maar een type mens: de viroloog/epidemioloog die alles vanuit die bril bekijken. En dan nog maken ze politieke besluiten. Hoe gek. Van mij mag het RED team wel deel uitmaken van het OMT dan worden er misschien andere afwegingen gemaakt; hoewel als het om afwegingen gaatde politiek wel wat meer verantwoordelijkheid mag nemen ipv alleen op experts vertrouwen. Ingewikkeld dus! Ook wanneer het gaat om mondkapjes/aerosolen/ en nog wat andere zaken is het OMT gewoon zeer behoudend.

Aan de andere kant vind ik de jongeren niet zo zielig als jij ze doet voorkomen. In andere culturen word je op je 14e een week alleen de rimboe ingestuurd om te bewijzen dat je een man bent. Hier kan een gemiddelde puber / jongvolwassene geeneens een uur zonder mobiel zonder dat z'n wereld vergaat. Het kan ook vormend zijn om te leren dat er andere vormen van vermaak zijn dan naar Chersonissos gaan of met pillen op de club in te duiken. Tegenslag hoort bij het leven, en juist jongeren zijn flexibel. En dit duurt geen honderd jaar. Een beetje discipline kan geen kwaad.

Dat gezegd hebbende, is die 1,5m afstand-cultuur geen nieuw normaal! Het is om meerdere redenen slecht voor ons, we hebben gewoon oxytocine en relaties nodig om te functioneren. Voor alleenstaanden is dit misschien wel teveel gevraagd. Gelukkig kunnen die relaties buiten clubs en drankcampings bestaan. Afwegingen daarin moeten zeker gemaakt worden, maar dat de clubs dichtzitten is vooral slecht voor de clubs, niet per se voor de mensen die er altijd naar toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

psychodude schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:53:
[...]

Want, omdat er niet ingegaan wordt met voorstellen als de volgende?

https://nachtbelang.nl/protocol/

Dat is toch echt gewoon een probleem binnen deze branche en niet een probleem bij het OMT.
Niet alleen dat het OMT niet eens de moeite neemt om het protocol te lezen of er inhoudelijk aan bij te dragen (als in, hoe kunnen we dit wél sluitend maken) maar tegelijkertijd ook dat de overheid zegt dat de sector op geen enkele cent aan steun kan rekenen en dus maar even zonder omzet moet zitten tot waarschijnlijk einde 2021.

Hoe zou jij het vinden als je ondernemer was en je ineens van de overheid te horen krijgt "Ja, we hebben een kutsituatie, KLM krijgt van ons dikke steun om ze overeind te houden maar euh... gaan jullie maar even op je handen zitten tot dat wij het zeggen. Succes he!"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
@Ankona dat het binnen de regels van de overheid gewoon mag. Maar mede omdat landen om ons heen véél meer maatregelen nemen.. en NL een vreemde positie heeft wat betreft maatregelen..

Ik bedoelde dan ook meer wat hier de visie is op deze uitzondering bij sport evenementen.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Je bent zeker net zo achterlijk als Trump? 200.000 doden, maar er is verder niks aan de hand!
Lees mijn commentaar nog even aandachtig door zou ik zeggen, voor je iemand achterlijk noemt misschien eerst begrijpend lezen!
Adlermann schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Dat werd gisteren door experts dus netjes uitgelegd dat dat geen optie is. Wil je voor groepsimmuniteit gaan, dan ben je jaren bezig en overbelast je de zorg jaren. Want de groepen kan je nooit 100% scheiden.

De enige route is de infectiedruk zo laag houden dat de zorg niet overbelast raakt en wachten op een vaccin.
Dat is de meest kansrijke exitstrategie.
Groepsimmuniteit is de enige optie.
Er zijn grofweg twee manier dat te behalen:
- Mensen ziek laten worden en zelf antistoffen laten ontwikkelen
- Vaccin met antistoffen toedienen

Je kunt groepen inderdaad niet 100% scheiden, maar meer dan we nu doen kan zeker wel.

Als ik naar mijn schoonouders kijk, die zijn ook zo eigenwijs als maar kan. Ze willen stug de kinderen blijven ophalen en oppassen. Ik ben vanuit huis aan het werk en doe dat liever niet.
Dan is het maar even jammer, maar onder de jongeren is er niet zo veel aan de hand.

Ik ben nu 36 en voor mij is het virus ook nog niet zo'n groot probleem. Ik heb iets meer kans opgenomen te moeten worden dan mijn kinderen, maar ook die kans is nog altijd zeer gering.

We kunnen nu doen alsof het voor de complete bevolking een groot probleem is, maar dat is het gewoon niet.

Deze is al vaker gedeeld:

70% van de besmettingen zorgt voor 0% van de doden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m68COseTIrRWS8mHqd5u4u_uOrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h4ieZBheSdpEh9SKwbIS8Mni.png

Het begint vanaf 60+ pas echt een probleem te vormen, naar mijn idee.
Dat is een groep die dicht aan, of al met pensioen is.

M.i. is er geen enkele reden om daarom een lockdown in te stellen zoals we die eerder kenden.

Wel zou ik ASAP een mondkapjes plicht instellen in alle openbare gebouwen en winkels. Niet om jezelf, maar anderen te beschermen.
Thalaron schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:40:

Apart, ouders mogen in de buitenlucht niet eens meer bij de wedstrijden van kinderen kijken (maximaal 8 ouders per team gemiddels om een veld heen, in de buitenlucht. Maar in een zaal binnen mag het nog wel?

Persoonlijk geloof ik niet dat 1,5 meter in een zaal binnen erg veel zal helpen als iemand hoest, druk aan het ademen is (sport).

Maar goed ik ben geen expert.
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:49:
Laat me raden jou opa en oma zijn al dood en familie/vrienden boven de 50 heb je ook niet en dan kun je gewoon lekker ouderen en dikke mensen gaan denigreren.
Alsof er alleen maar oude of dikke mensen op de IC liggen |:(
En laat het in supermarkten nu vooral de kwetsbare groepen zijn die weigeren een mondkapje te dragen. Ik zie verrassend veel jongeren met een kapje op. Maar de verstokte oude man of vrouw van 60+ (mijn ouders inclusief) weigeren een kapje om te doen en weigeren 1,5 meter afstand te houden.

Nu kan ik alles vanuit huis en word ik persoonlijk niet geraakt, maar je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben dat de economische gevolgen vroeg of laat bezuinigingen tot gevolg hebben, waarbij o.a. zorg en onderwijs niet uitgezonderd kunnen blijven!
Mfpower schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Tsja, in het OMT zit maar een type mens: de viroloog/epidemioloog die alles vanuit die bril bekijken. En dan nog maken ze politieke besluiten. Hoe gek. Van mij mag het RED team wel deel uitmaken van het OMT dan worden er misschien andere afwegingen gemaakt; hoewel als het om afwegingen gaatde politiek wel wat meer verantwoordelijkheid mag nemen ipv alleen op experts vertrouwen. Ingewikkeld dus! Ook wanneer het gaat om mondkapjes/aerosolen/ en nog wat andere zaken is het OMT gewoon zeer behoudend.

Aan de andere kant vind ik de jongeren niet zo zielig als jij ze doet voorkomen. In andere culturen word je op je 14e een week alleen de rimboe ingestuurd om te bewijzen dat je een man bent. Hier kan een gemiddelde puber / jongvolwassene geeneens een uur zonder mobiel zonder dat z'n wereld vergaat. Het kan ook vormend zijn om te leren dat er andere vormen van vermaak zijn dan naar Chersonissos gaan of met pillen op de club in te duiken. Tegenslag hoort bij het leven, en juist jongeren zijn flexibel. En dit duurt geen honderd jaar. Een beetje discipline kan geen kwaad.

Dat gezegd hebbende, is die 1,5m afstand-cultuur geen nieuw normaal! Het is om meerdere redenen slecht voor ons, we hebben gewoon oxytocine en relaties nodig om te functioneren. Voor alleenstaanden is dit misschien wel teveel gevraagd. Gelukkig kunnen die relaties buiten clubs en drankcampings bestaan. Afwegingen daarin moeten zeker gemaakt worden, maar dat de clubs dichtzitten is vooral slecht voor de clubs, niet per se voor de mensen die er altijd naar toe gaan.
Ik blijf het een beetje herhalen, het OMT kijkt naar mondkapjes als middel ter bescherming van de drager.
Dit is in de rest van europa niet het geval, daar is het verplicht, zodat ongeidentificeerde dragers van Covid, ook een kapje dragen en minder makkelijk doorgeven.

De anderhalve meter wordt in landen als Italie absoluut niet gehanteerd en toch valt het daar heel erg mee. Hoe kan dit?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:50
Adlermann schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:36:
[...]

Dat zeiden ze ook:
midden tot eind volgend jaar is de verwachting dat iedereen een enting heeft gehad.

Maar, de regels zoals we die in de zomer hadden, die slopen de economie niet( we zouden weer groei krijgen). Alleen mensen willen/wilden meer. En dan krijg je dus de nieuwe lockdown.

Weet je wat ook slecht voor je economie is?
Een pandemie die uit de handloopt en mensen uit zichzelf thuis gaan blijven.

Er is geen makkelijke uitweg, maar zomaar terug naar het oude normaal is denk ik wel de slechtste oplossing van allemaal. Linksom, rechtsom gaat het gewoon veel schade opleveren.
Misschien gaf ik de indruk dat ik weer direct naar de oude normaal wilde, maar dat is niet de intentie. @Dido gaf een goede metafoor met de brande kerk en het wachten op de brandweer. Hoelang gaan we wachten, want ik hoop sat de verwachtingen omtrent het vaccin gehaald worden, maar als dit niet lukt wat dan?

Groepen mensen volgen nu al de maatregels niet, als dit nog tot 2022 duurt wordt de groep #ikdoenietmeermee alleen maar groter.

Ik weet dat er geen makkelijke uitweg is, maar de focus ligt vooral op t vaccin en ik zou graag ook een strategie zien als t vaccin niet werkt of vertraagd is. Niet van jou, maar vanuit de overheid, snap dat jij de exit strategien niet maakt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
BlakHawk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:58:
[...]
En laat het in supermarkten nu vooral de kwetsbare groepen zijn die weigeren een mondkapje te dragen. Ik zie verrassend veel jongeren met een kapje op. Maar de verstokte oude man of vrouw van 60+ (mijn ouders inclusief) weigeren een kapje om te doen en weigeren 1,5 meter afstand te houden.
Vreemd want hier zie ik in supermarkten juist het omgekeerde, ouderen die zich aan de regels houden en jongeren die overal schijt aan hebben en gewoon tegen je aan lopen of tegen je aan gaan staan bij de kassa.
Maar goed jij denkt alles te weten dus zul je ook wel overal schijt aan hebben!
Ruim een miljoen doden wereldwijd, maar er is verder niks aan de hand hoor :+

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 07-10-2020 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Thalaron schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:57:
@Ankona dat het binnen de regels van de overheid gewoon mag. Maar mede omdat landen om ons heen véél meer maatregelen nemen.. en NL een vreemde positie heeft wat betreft maatregelen..

Ik bedoelde dan ook meer wat hier de visie is op deze uitzondering bij sport evenementen.
De regering heeft aangegeven dat ze het belangrijk vinden dat mensen blijven sporten. Die mening deel ik. Daarom mag het sporten onder strikte voorwaarden doorgaan.

Ik sport zelf ook gewoon door (volleybal en recreatief badminton). Ik ben niet zo heel bang voor een besmetting, hier in de omgeving valt het wel mee en onze hal is vrij ruim voor de relatief kleine groepen sporters.
Binnen de verenigingen wordt wel altijd aangegeven dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij zich er goed bij voelt. Enkele leden doen niet mee omdat ze er geen goed gevoel over hebben, de meesten komen gewooon (tenzij er ergens ziekte verschijnselen zijn of positieve tests in de omgeving, dan blijven mensen uit zichzelf thuis voor de zekerheid. Die verantwoordelijkheid wordt hier goed genomen)

Dus samenvattend mijn mening. Sporten brengt veel goeds (fysiek en mentaal). Juist nu, nu iedereen thuis zit en weinig mensen ziet. En dat tegen geringe risico's. Ik vind het het risico dus waard, zowel voor mijzelf als in zijn algemeenheid.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
MC_Sparkles schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:58:
[...]

Misschien gaf ik de indruk dat ik weer direct naar de oude normaal wilde, maar dat is niet de intentie. @Dido gaf een goede metafoor met de brande kerk en het wachten op de brandweer. Hoelang gaan we wachten, want ik hoop sat de verwachtingen omtrent het vaccin gehaald worden, maar als dit niet lukt wat dan?

Groepen mensen volgen nu al de maatregels niet, als dit nog tot 2022 duurt wordt de groep #ikdoenietmeermee alleen maar groter.

Ik weet dat er geen makkelijke uitweg is, maar de focus ligt vooral op t vaccin en ik zou graag ook een strategie zien als t vaccin niet werkt of vertraagd is. Niet van jou, maar vanuit de overheid, snap dat jij de exit strategien niet maakt.
De enige manier is dan de minst kwetsbare groepen versneld "kennis" te laten maken met het virus.
Hoe hoger het percentage "groepsimmuniteit" hoe zwakker het virus wordt.

Sommigen denken dat het daardoor relatief goed gaat in Italie bijvoorbeeld.
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:04:
Vreemd want hier zie ik in supermarkten juist het omgekeerde, ouderen die zich aan de regels houden en jongeren die overal schijt aan hebben en gewoon tegen je aan lopen of tegen je aan gaan staan bij de kassa.
Hier is het echt andersom.
Tuurlijk lopen er ook jongeren zonder kapje, maar de genen die stug doorlopen als ik ergens sta, zijn vooral de groepen waarvoor het een probleem is als ze het krijgen.

Gisteren ook een oude man op scootmobiel die even rustig zonder maar een hand voor zijn mond staat te hoesten in de Albert Heijn. Een vrouw van rond de 65 die mij nog net niet uitlachte dat ik een kapje op had en bij de koffie machine allemaal vijftigers die op 30cm van elkaar staante ouwe hoeren.

Dat is hoe het hier in de randstad eraan toegaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Ik blijf het een beetje herhalen, het OMT kijkt naar mondkapjes als middel ter bescherming van de drager.
Dit is in de rest van europa niet het geval, daar is het verplicht, zodat ongeidentificeerde dragers van Covid, ook een kapje dragen en minder makkelijk doorgeven.

De anderhalve meter wordt in landen als Italie absoluut niet gehanteerd en toch valt het daar heel erg mee. Hoe kan dit?
Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik deel je visie. Maar dat is wat ik bedoel met een behoudend OMT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BlakHawk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:07:
[...]

De enige manier is dan de minst kwetsbare groepen versneld "kennis" te laten maken met het virus.
Hoe hoger het percentage "groepsimmuniteit" hoe zwakker het virus wordt.
En waarom kunnen we daar niet nu al mee beginnen? Puur vanwege capaciteitsproblemen? Zijn die opgelost als we straks een vaccin hebben, dat proberen, en er (oh shit!) achter komen dat het niet effectief genoeg is?

Als het aan mij lag hadden we die strategie al vanaf dag 1 gehad, maar dan ook met zaken zoals quarantaineplicht die afgedwongen kan worden. Discotheken open, festivals houden, maar een ticket betekent ook 2 weken thuis vakantie houden op last van een boete. Als je daar geen zin in hebt, moet je vooral niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
[...]
Heb je daar een bron van? Wat ik begrijp is dat het OMT mondkapjes ziet als een voorgesteld middel om de R te verlagen. Daarin is volgens mij geen onderscheid gemaakt tussen wie, wie besmet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

En waarom kunnen we daar niet nu al mee beginnen? Puur vanwege capaciteitsproblemen? Zijn die opgelost als we straks een vaccin hebben, dat proberen, en er (oh shit!) achter komen dat het niet effectief genoeg is?

Als het aan mij lag hadden we die strategie al vanaf dag 1 gehad, maar dan ook met zaken zoals quarantaineplicht die afgedwongen kan worden. Discotheken open, festivals houden, maar een ticket betekent ook 2 weken thuis vakantie houden op last van een boete. Als je daar geen zin in hebt, moet je vooral niet gaan.
Je gaat alleen voorbij aan het feit dat ook jongeren permanente schade aan hart of longen of langdurige klachten kunnen overhouden aan dit virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
Mfpower schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Je gaat alleen voorbij aan het feit dat ook jongeren permanente schade aan hart of longen of langdurige klachten kunnen overhouden aan dit virus.
Tuurlijk. Ook hier geldt dat het risico nooit nul wordt. Maar veilig genoeg kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:53

gws24

Thinking is hard!

BlakHawk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:07:
[...]

Dat is hoe het hier in de randstad eraan toegaat.
Spreek lekker voor jezelf. Ik woon ook in de randstand en in mijn supermarkt zie ik dat dus niet dus projecteer jouw n=1 verhaal even niet op de hele randstad aub.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mfpower schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Ah, ja, dat konijn hadden we ook al 2 pagina's niet meer uit de hoge hoed gehaald.

Want dan is dat hele 'groepsimmuniteit' compleet van de baan en is het een vaccin, wanneer dat niet werkt dan is het... euh... pech, game over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
blissard schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Heb je daar een bron van? Wat ik begrijp is dat het OMT mondkapjes ziet als een voorgesteld middel om de R te verlagen. Daarin is volgens mij geen onderscheid gemaakt tussen wie, wie besmet.
Tja als je met drogen ogen beweert dat het hoesten in een mondkapje even veel effect heeft als hoesten in de open lucht, dan staak ik de discussie maar.

Er zijn verschillende modellen die het hoesten en ademen simuleren op YouTube te vinden. Die komen allemaal tot de conclusie dat een mondkapje helpt.

Het is ook vreemd dat wij onze “experts” boven alle anderen experts in de wereld plaatsen.

We hebben een wereldwijde organisatie waar wij geld aan doneren, het WHO die nota bene adviseert mondkapjes te gebruiken. Als je die al niet accepteert als experts dan weet ik het ook niet meer...
gws24 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:13:
[...]
Spreek lekker voor jezelf. Ik woon ook in de randstand en in mijn supermarkt zie ik dat dus niet dus projecteer jouw n=1 verhaal even niet op de hele randstad aub.
Okee 4 supermarkten waar ik dagelijks kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:14:
[...]

Ah, ja, dat konijn hadden we ook al 2 pagina's niet meer uit de hoge hoed gehaald.

Want dan is dat hele 'groepsimmuniteit' compleet van de baan en is het een vaccin, wanneer dat niet werkt dan is het... euh... pech, game over.
Yes. Je krijgt het door. Het is niet voor niets een enorme crisis. Zonder vaccin komt er geen goede uitkomst van deze crisis. Dan zijn het langdurige maatregelen met alle gevolgen van dien om de zorgvraag te mijden met daarbij de collateral van de virusslachtoffers en de depressies en de economie etc. Of het gaat los....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Lees mijn commentaar nog even aandachtig door zou ik zeggen, voor je iemand achterlijk noemt misschien eerst begrijpend lezen!

[...]

Groepsimmuniteit is de enige optie.
Er zijn grofweg twee manier dat te behalen:
- Mensen ziek laten worden en zelf antistoffen laten ontwikkelen
- Vaccin met antistoffen toedienen

Je kunt groepen inderdaad niet 100% scheiden, maar meer dan we nu doen kan zeker wel.

Als ik naar mijn schoonouders kijk, die zijn ook zo eigenwijs als maar kan. Ze willen stug de kinderen blijven ophalen en oppassen. Ik ben vanuit huis aan het werk en doe dat liever niet.
Dan is het maar even jammer, maar onder de jongeren is er niet zo veel aan de hand.

Ik ben nu 36 en voor mij is het virus ook nog niet zo'n groot probleem. Ik heb iets meer kans opgenomen te moeten worden dan mijn kinderen, maar ook die kans is nog altijd zeer gering.

We kunnen nu doen alsof het voor de complete bevolking een groot probleem is, maar dat is het gewoon niet.

Deze is al vaker gedeeld:

70% van de besmettingen zorgt voor 0% van de doden.

[Afbeelding]

Het begint vanaf 60+ pas echt een probleem te vormen, naar mijn idee.
Dat is een groep die dicht aan, of al met pensioen is.

M.i. is er geen enkele reden om daarom een lockdown in te stellen zoals we die eerder kenden.

Wel zou ik ASAP een mondkapjes plicht instellen in alle openbare gebouwen en winkels. Niet om jezelf, maar anderen te beschermen.

[...]

Apart, ouders mogen in de buitenlucht niet eens meer bij de wedstrijden van kinderen kijken (maximaal 8 ouders per team gemiddels om een veld heen, in de buitenlucht. Maar in een zaal binnen mag het nog wel?

Persoonlijk geloof ik niet dat 1,5 meter in een zaal binnen erg veel zal helpen als iemand hoest, druk aan het ademen is (sport).

Maar goed ik ben geen expert.

[...]

Nu kan ik alles vanuit huis en word ik persoonlijk niet geraakt, maar je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben dat de economische gevolgen vroeg of laat bezuinigingen tot gevolg hebben, waarbij o.a. zorg en onderwijs niet uitgezonderd kunnen blijven!

[...]

Inderdaad 90 procent van de doden zijn 70 plus.
Maar wel de hele economie kapotmaken en alle mensen depressief thuis laten zitten.

Betere scheiding en niet je opa en oma gaan knuffelen zal een stuk beter zijn voor het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

BlakHawk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:16:
[...]

Okee 4 supermarkten waar ik dagelijks kom.
offtopic:
Dagelijks? Wat koop jij allemaal dan dat je het bij 4 aparte elke dag moet halen :+ :>

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
gws24 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:25:
[...]
offtopic:
Dagelijks? Wat koop jij allemaal dan dat je het bij 4 aparte moet halen :+ :>
Tja ik rijd al jaren iedere lunch naar de supermarkt... old habits.

Dus nu nog steeds.

Dan wissel ik tussen 2 appie’s, Hoogvliet en Jumbo

Ik sta nu bij de voetbalclub en daar zie ik diverse jongeren van rond de 14 jaar met mondkapje aankomen. Gewoon buiten training en toch een kapjes voor.

Van de ouders die hier staat te wachten, geen enkele met kapje (inclusief mijzelf).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:56:
[...]

Niet alleen dat het OMT niet eens de moeite neemt om het protocol te lezen of er inhoudelijk aan bij te dragen (als in, hoe kunnen we dit wél sluitend maken) maar tegelijkertijd ook dat de overheid zegt dat de sector op geen enkele cent aan steun kan rekenen en dus maar even zonder omzet moet zitten tot waarschijnlijk einde 2021.

Hoe zou jij het vinden als je ondernemer was en je ineens van de overheid te horen krijgt "Ja, we hebben een kutsituatie, KLM krijgt van ons dikke steun om ze overeind te houden maar euh... gaan jullie maar even op je handen zitten tot dat wij het zeggen. Succes he!"?
Het probleem met de gedane voorstellen is dat er een voorstel wordt gedaan waarbij de verantwoordelijkheid eindigt bij het verlaten van bijvoorbeeld de nachtclub door de gast in kwestie.

En zodra als partij dat je uitgangspunt is in combinatie met de gedane voorstellen, dan ben je uiteraard snel uitgepraat.

Het is gewoon een falen binnen de branche.

Je kunt je uiterst zuur op willen stellen, en natuurlijk is het klote om je inkomen te zien kelderen of om je club de geest te zien geven. Maar anderzijds is het natuurlijk de vraag of dat dat echt noodzakelijk geweest was, waren alternatieven mogelijk een optie? Er is vanuit de sector heel weinig, in ieder geval zichtbaar, ingezet op verandering passend binnen het beleid. Er is met name getracht om te ageren tegen het beleid.

En dit laatste is ook wat jij hier zelf frequent doet. Dat niet om jou persoonlijk af te vallen, maar indien jouw mindset binnen de branche breed gedragen wordt, dan is de kans op een werkbare uitkomst op korte termijn natuurlijk vrij klein.

Het oude normaal voor wat betreft het nachtleven gaan we op 'korte' termijn echt niet terug zien. Heel eerlijk verwacht ik voor 2022 niet echt voet binnen een nachtclub te kunnen zetten zoals dit tot vorig jaar nog mogelijk was. Voor zover de nachtclub dan nog bestaat. Want de partijen die twee jaar niets anders hebben gedaan dan ageren tegen het beleid in plaats van echt constructief naar werkbare mogelijkheden hebben gekeken, zullen de tent tegen die tijd wel gesloten hebben.

En natuurlijk is dat rot, maar de situatie moet gewoon anders aangepakt worden dan waar velen nu op hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:52
https://nos.nl/artikel/23...iggen-er-minder-lang.html

Gemiddelde leeftijd van ziekenhuisopnames dus inderdaad stuk jonger. Wel vooral 50+ers.
De ouders van die studenten die zo los zijn gegaan de afgelopen weken? Zou qua leeftijd redelijk passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

psychodude schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:35:
[...]

Het probleem met de gedane voorstellen is dat er een voorstel wordt gedaan waarbij de verantwoordelijkheid eindigt bij het verlaten van bijvoorbeeld de nachtclub door de gast in kwestie.

En zodra als partij dat je uitgangspunt is in combinatie met de gedane voorstellen, dan ben je uiteraard snel uitgepraat.

Het is gewoon een falen binnen de branche.

Je kunt je uiterst zuur op willen stellen, en natuurlijk is het klote om je inkomen te zien kelderen of om je club de geest te zien geven. Maar anderzijds is het natuurlijk de vraag of dat dat echt noodzakelijk geweest was, waren alternatieven mogelijk een optie? Er is vanuit de sector heel weinig, in ieder geval zichtbaar, ingezet op verandering passend binnen het beleid. Er is met name getracht om te ageren tegen het beleid.

En dit laatste is ook wat jij hier zelf frequent doet. Dat niet om jou persoonlijk af te vallen, maar indien jouw mindset binnen de branche breed gedragen wordt, dan is de kans op een werkbare uitkomst op korte termijn natuurlijk vrij klein.
Vergeet niet dat, vooral bij een nachtclub, het 'niet afstand houden' wel een beetje de aard is van het naar een nachtclub gaan. Je gaat niet naar een discotheek om op een tegel van 1,5 bij 1,5 in je ééntje te dansen. Maar gek genoeg mag dat in een nachtclub niet, terwijl de seks/parenclubs nog altijd wel open zijn (en geloof maar niet dat daar afstand wordt gehouden), en ga ik op salsa of stijldansles, dan mag ik gewoon met een partner dansen. Dat is inconsequent. Dus ik vind het niet heel gek dat er tegen dat beleid, in bepaalde situaties, geageerd wordt. Je krijgt bijvoorbeeld dit soort situaties:

https://studio040.nl/nieu...bc1UK26Muqict7OycputfiJa4
"De afgelopen week ontvouwen zich eigenaardige maatregelen in onze stad Eindhoven, doordat er in deze veiligheidsregio selectief ontheffingen uitgedeeld worden aan de eigen gesubsidieerde culturele gemeentegebouwen", laat LAB-1 weten.
De rest van de evenementen hebben genoeg geprobeerd om ook met inachtneming van 1,5 meter dingen als concerten te organiseren, zoals bijvoorbeeld drive-in concerten. Maar ook die vergunningaanvragen werden allemaal structureel geweigerd puur en alleen omdat het om een evenement ging, niet omdat er inhoudelijk iets mis was met de voorstellen.

En ik zal er heel eerlijk in zijn: Het "Nieuwe Normaal" van de 1,5 meter is voor mij het probleem, en ik denk niet dat het de oplossing is tegen corona. Als je mij de keus gaf dan waren we dat vandaag al kwijt geweest want mijn geduld ermee is gewoon op. Prima als iemand zelf afstand wil houden, dan zal ik dat respecteren, maar ik doe het zelf niet als ik de kans krijg tot contact met mensen die ik ken en die ik vertrouw.

Dat je een maatregel instelt van "1,5 meter in het openbaar", dat begrijp ik, maar "1,5 meter overal en altijd" zonder dat er maar enige overweging op uitzonderingen mogelijk is, dat gaat er bij mij niet in, dat is alleen maar star in kringetjes redeneren en de 1,5 meter een doel op zich maken. Daarom ga ik er zo hard tegen in.

Daarnaast zit je gewoon met de issue dat de discotheken, poppodia en evenementensector op last van de overheid moet sluiten, waar ze zelf dus helemaal geen invloed op hebben, maar ze amper een cent steun krijgen om niet failliet te gaan. Terwijl dat wel bij KLM gebeurt, en de verhuurders van de panden gewoon bij de horeca- en discotheekuitbaters hun handje op kunnen houden tot ze stuk voor stuk failliet zijn.

Zet je de boel op pauze, dan neem je als overheid ook de verantwoordelijkheid over om niet het leven van duizenden werknemers van de ene op de andere dag kapot te maken, we hebben het hier over ongeveer 70.000 banen in de hele sector.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 07-10-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Wat ik nu zorgelijk vind is dat bijna alle regio’s opgeschaald zijn van waakzaam naar zorgelijk. Waarvan regio Amsterdam naar ernstig. We hebben drie verschillende niveau’s.

Dit dames en heren is gewoon een zorgelijke ontwikkeling. Dan kun je wel stoer gaan roepen dat het meevalt maar dat is het dus niet. Met name wanneer je de officiële rapporten over een periode terug leest dat het duidelijk naar voren komt dat de bron van besmetting vaak onbekend is. Ruim een derde of zelfs meer van de totalen.

Als je bron en contact onderzoek enkele weken geleden al hebt moeten af schalen maar je gaat wel meer testen (bij een volle test capaciteit) en -dus- je vind meer positieve mensen, hoe wil je dan deze mogelijke tweede golf gaan bijhouden? Een van de belangrijkste instrumenten doet zich teniet als je de bron niet meer kunt achterhalen. En dan heb ik het nog niet eens over de hoogtepunt van een mogelijke tweede golf als deze stijging doorzet. Als er niks meer te achterhalen valt dan kun je ook niet meer sturen, indammen of maatregelen aankondigen aan de hand van bepaalde data.

Ik had wel verwacht dat we gisteren een extra persconferentie zouden krijgen maar ook hier hoor ik niks over. Alleen dat er misschien een persconferentie voor volgende week gepland staat.

[ Voor 9% gewijzigd door MoldyInko op 07-10-2020 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
Bij ons in het dorp is een discotheek. Die verhuurt zijn locatie nu aan fanfares en zangkoren als repetitieruimte. De oorspronkelijke repetitieruimtes voldoen niet aan de normen om ver genoeg uit elkaar te zitten, en dat was in die discotheek geen probleem.
Met 3 fanfares, 2 zangkoren en een accordeongenootschap zit die voor een ganse week volgeboekt. De gedupeerde is de gemeente, dus eigenlijk de belastingbetaler, die nu inkomsten verliest op de verhuur van haar repetitieruimtes.
Andere discotheken gaan dan weer open als café met tafeltjes en stoelen.
https://m.gva.be/cnt/dmf20200925_96636778
Je kan dus blijven zeuren of je kan het heft in eigen handen nemen en zoeken naar oplossingen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@MoldyInko ach... De ziekenhuizen in de Randstad zijn ook weer lekker de reguliere zorg aan het afschalen. Nederland krijgt wat het verdient.

Ik vind het vooral vervelend voor de mensen in de zorg die zich wederom over de knie gelegd voelen, maar inmiddels begint het #ikdoenietmeermee haast aantrekkelijk te worden.

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 07-10-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Arator schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:55:
Andere discotheken gaan dan weer open als café met tafeltjes en stoelen.
https://m.gva.be/cnt/dmf20200925_96636778
Je kan dus blijven zeuren of je kan het heft in eigen handen nemen en zoeken naar oplossingen.
En jij denkt echt dat grote zalen zoals discotheken en poppodia op die manier ook maar break-even draaien? Dat is gewoon interen op de reserves, en als die op zijn, dat is alleen maar een kwestie van tijd...

De 1,5 meter is één probleem, maar er wordt gewoon verboden om bij concerten te dansen, te juichen, mee te zingen, dus eigenlijk vooral een algemeen verbod op het uiten van je emoties en lol maken. Gewoon zitten en je bek houden, om met de woorden van Rutte te spreken.

Mogen we bij een comedy-show nog wel lachen?

Ik ben heel bang dat wanneer er volgend jaar ergens het verlossende woord komt dat de 1,5 meter niet meer nodig is, dat mensen het als een malle op een zuipen en feesten gaan zetten en de chaos ook moeilijk te overzien wordt. Want ze hebben die ontlading allemaal nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 07-10-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:55:
@MoldyInko ach... De ziekenhuizen in de Randstad zijn ook weer lekker de reguliere zorg aan het afschalen. Nederland krijgt wat het verdient.

Ik vind het vooral vervelend voor de mensen in de zorg die zich wederom over de knie gelegd voelen, maar inmiddels begint het #ikdoenietmeermee haast aantrekkelijk te worden.
tja erg treurig.. Ook heel veel mensen die de gewone zorg nodig hebben worden zwaar de dupe. Dit gaat wederom veel onnodige doden opleveren (zoals in maart) door te late behandeling. Deze verborgen doden zijn voor de politiek niet relevant.. zolang opgestapelde bodybags kunnen worden voorkomen door geklapte zorg... is dat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:46:
Ja en dat is nou juist het probleem, die boetes moeten ze gewoon zo hoog houden zodat men het ook voelt als je je niet aan de regels houdt!
Het alsmaar piepen dat het allemaal zo moeilijk is om je aan de regels te houden kan alleen betekenen dat je of geen goede opvoeding hebt gehad of je IQ te laag is.
Wat een onzin.

Dit is dezelfde stoere taal die Grapperhaus tot voorkort uitsloeg. We weten allemaal hoe dat afliep. Niemand kan zich perfect aan de regels houden, dus je kan het maar meteen vergeten. Geen draconische straf die je verzint zal daarbij uitmaken.

[...]

Het is een advies en adviezen mag je negeren. Je kan hoog en laag springen, maar ook personen in de risicogroepen mogen die keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:44
psychodude schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

De eigen interpretatie is hierin niet de juiste. Het virus is redelijk onveranderd daarin. Wat anders is is de behandeling die nu gegeven wordt. Voorheen was dit best supportive care met op het moment dat een ARDS beeld (vrijelijk vertaald acute ademhalings stress) beeld ontstond met de bijpassend lage bloed zuurstofgehaltes invasieve beademing.

Nu weten we dat onder andere massale longembolieën voorkomen in hoge mate bij COVID-19 patiënten. Met zoals binnen de volksmond genoemd bloedverdunners, kunnen we dit goed behandelen.

Een tweede vorm van behandeling die tegenwoordig veelal gegeven wordt is dexamethason behandeling. Dit middel reduceert o.a. ontsteking en lijkt daarbij bij de ernstig aangedane patiënten beademingsbehoefte te beperken, mogelijk door minder vrijkomen van vocht in het kader van de ontsteking.

Een derde verschil dat we zien is dat niet invasieve beademingsopties ook tot zekere hoogte breder inzetbaar zijn dan aanvankelijk gedacht.

Er is de afgelopen 9 maanden dan ook zeker niet stilgezeten, met als gevolg meer ademruimte voor de IC. Maar daarmee zijn we er gewoonweg nog niet. Relatief gezien komen meer mensen er beter vanaf. En zullen de IC cijfers minder snel oplopen. Dat is allemaal gunstig.

Maar de keerzijde van de medaille is natuurlijk wel dat het aantal patiënten in ieder geval op dit moment toch echt in absolute zin op blijft lopen. En zodra te veel mensen gaan denken, het loopt allemaal wel los, het virus wordt minder, ik heb er genoeg van... de IC op een gegeven moment toch echt gewoon vol ligt.
Voor de 3de keer, ik snap dat de behandeling beter is.

Maar de behandeling krijg je pas IN het ziekenhuis. Hoe kan het dan zo zijn dat we ten opzichte van het toppunt 30% minder besmettingen hebben volgens het RIVM maar 20% van de opnames in het ziekenhuis vergeleken met het voorjaar? De leeftijdsverdelingen zijn vziw het zelfde.

Nogmaals: Ik denk dat het aantal besmettingen in het voorjaar vele malen hoger lag. (lag de R ook sowieso niet boven de 2?)

Dit staat helemaal los van een beter behandeling, of krijgen de mensen thuis al medicatie toegediend?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Nu heb je nog altijd geen antwoord gegeven waarom die 'grove methodes' uitsluitend de horeca en de vermaaksector treffen.
Omdat ze:
-enorme aantallen nieuwe contacten opleveren tussen mensen
-niet essentieel zijn
-niet volgens de grondwet gegarandeerd mogen blijven functioneren
-zich struktureel niet aan de regels houden

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:14

ultimateharry

Team Slayer:-)

Mr.Joker schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:14:
[...]

Maar de behandeling krijg je pas IN het ziekenhuis. Hoe kan het dan zo zijn dat we ten opzichte van het toppunt 30% minder besmettingen hebben volgens het RIVM maar 20% van de opnames in het ziekenhuis vergeleken met het voorjaar? De leeftijdsverdelingen zijn vziw het zelfde.

Nogmaals: Ik denk dat het aantal besmettingen in het voorjaar vele malen hoger lag. (lag de R ook sowieso niet boven de 2?)

Dit staat helemaal los van een beter behandeling, of krijgen de mensen thuis al medicatie toegediend?
Is toch allemaal geen rocket-science?

Betere behandeling in verschillende fases: https://nos.nl/artikel/23...minder-sterfte-op-ic.html

Daardoor minder ligduur op verpleegafdeling, IC (was in maart 20 dagen of meer!).

Risico-groepen worden afgeschermd: minder complicaties verloop bij de besmettingen die plaatsvinden: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19

En laten we maar eens kijken hoe de getallen in het ziekenhuis zijn over zeg pak weg een week.

[ Voor 4% gewijzigd door ultimateharry op 07-10-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

De leeftijdsverdelingen zijn vziw het zelfde.
Zoek even op 'heatmaps' in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
zacht schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:27:
[...]

Zoek even op 'heatmaps' in dit topic.
Die geven een vertekend beeld. Onder andere Marc bonten heeft gezegd dat de verdelingen nu gelijk zijn ongeveer met in het voorjaar.

In het voorjaar werd je alleen getest als je doodziek in het ziekenhuis kwam? Wie kwamen daar niet? Juist ja, de jongeren.

Die ga je dus ook niet in de heatmaps van het voorjaar zien, maar wel nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:17

Rannasha

Does not compute.

[...]

In het voorjaar waren er veel meer besmettingen dan nu, maar die zijn lang niet allemaal daadwerkelijk opgepikt. Toen werden alleen serieuze gevallen getest, terwijl nu iedereen met klachten een test kan boeken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:21:
[...]

Omdat ze:
-enorme aantallen nieuwe contacten opleveren tussen mensen
-niet essentieel zijn
-niet volgens de grondwet gegarandeerd mogen blijven functioneren
-zich struktureel niet aan de regels houden
En vooral omdat het makkelijk pakken is, het goede beeldvorming geeft om zuipende, losbandige mensen af te straffen zodat we met zijn allen straks over een jaartje emotieloze, productieve robots worden in de kantoortuin die zich de pleuris schrikken als iemand uit zichzelf binnen 1,5 meter komt.

Sorry, maar wetenschappelijke argumenten waarom de horeca er, als enige, aan moet geloven dat ze strenge maatregelen hebben (en een Efteling open mag blijven) terwijl er op de belangrijkste plekken, namelijk het werk en de thuissituatie, niks gedaan kán en mag worden, dat gaat er bij mij niet in.

Nee. Dan maar liever een echte lockdown in plaats van dit slappe gedoe, waarbij de feestende jongeren gewoon weg kunnen komen met hun losbandige zuipvakantie zonder dat ze er achteraf voor worden gestraft, en de mensen die proberen om zich braaf aan de regels te houden, overal gefrustreerd tegen muurtjes op lopen.

Dan snap ik dat hele "ik doe niet meer mee" sentiment wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
ultimateharry schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

Is toch allemaal geen rocket-science?

Betere behandeling in verschillende fases: https://nos.nl/artikel/23...minder-sterfte-op-ic.html

Daardoor minder ligduur op verpleegafdeling, IC (was in maart 20 dagen of meer!).

Risico-groepen worden afgeschermd: minder complicaties verloop bij de besmettingen die plaatsvinden: https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19

En laten we maar eens kijken hoe de getallen in het ziekenhuis zijn over zeg pak weg een week.
Ben ook benieuwd naar de cijfers volgende week.

maar nogmaals, die betere behandelingen verklaren niet waarom er nu 100 gemiddeld op de verpleegafdelingen worden opgenomen en in het voorjaar 500-600. Risico groepen zijn inderdaad iets minder vertegenwoordigd en de gemiddelde leeftijd is iets lager (https://nos.nl/artikel/23...iggen-er-minder-lang.html)

15-20% minder patienten met onderliggende aandoeningen volgens mijn link hierboven, dat verklaart het voor een klein gedeelte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Rannasha schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

In het voorjaar waren er veel meer besmettingen dan nu, maar die zijn lang niet allemaal daadwerkelijk opgepikt. Toen werden alleen serieuze gevallen getest, terwijl nu iedereen met klachten een test kan boeken.
Dat klopt, maar de modelleurs van het RIVM zeiden dat er op het toppunt 270k besmettingen waren, dat zijn er nu ongeveer 200k. Vandaar dat ik me afvraag waar dat grote verschil vandaan komt in ziekenhuisopnames.

Het aantal positief geteste mensen en de schattingen van het RIVM over de hoeveelheid besmettelijke mensen in Nederland zijn een factor 8. (Vorige week rond de 18-19k en 150k besmettingen volgens het RIVM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:12
Mr.Joker schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Die geven een vertekend beeld. Onder andere Marc bonten heeft gezegd dat de verdelingen nu gelijk zijn ongeveer met in het voorjaar.

In het voorjaar werd je alleen getest als je doodziek in het ziekenhuis kwam? Wie kwamen daar niet? Juist ja, de jongeren.

Die ga je dus ook niet in de heatmaps van het voorjaar zien, maar wel nu.
Je vergelijking gooit zaken door elkaar. Ik gok dat de verdeling die Marc Bonten aanhaalt gaat over de ziekenhuisopnames. De heatmaps gaan over de infecties.
De leeftijdsverdeling in het ziekenhuis is hetzelfde, maar buiten het ziekenhuis niet. Jongere leeftijden omvatten nog altijd de grootste groep besmettingen. Aangezien die veel minder vaak in het ziekenhuis komen kan je dus met een bijna vergelijkbaar aantal besmettingen t.o.v. maart dit jaar toch veel minder ziekenhuisopnames hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Mr.Joker schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:34:
[...]

maar nogmaals, die betere behandelingen verklaren niet waarom er nu 100 gemiddeld op de verpleegafdelingen worden opgenomen en in het voorjaar 500-600. Risico groepen zijn inderdaad iets minder vertegenwoordigd en de gemiddelde leeftijd is iets lager (https://nos.nl/artikel/23...iggen-er-minder-lang.html)

15-20% minder patienten met onderliggende aandoeningen volgens mijn link hierboven, dat verklaart het voor een klein gedeelte
Logische verklaring naast profiel besmettingen (kwetsbaren): de curve van maart was steiler. En we zitten nu in een curve die nog omhoog gaat. Waar dat gaat eindigen weten we simpelweg nog niet, maar als ik vandaag zie dat de Duitse IC’s alweer gereserveerd worden denk ik dat Jacco Wallinga naar een paar scenario’s aan het turen is waar we niet blij van worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

.

[ Voor 99% gewijzigd door ultimateharry op 07-10-2020 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Mijn gok is dat veel besmettingen in Maart waren van mensen die dichtbij symptomatische mensen waren en zo een zware besmetting opliepen. Nu er meer afstand wordt gehouden en veel meer mensen die symptomen hebben thuis blijven hou je nog wel de lichtere besmettingen via aerosolen die veel minder risico opleveren op een zware ziekte. Als je met veel minder virus begint heeft je afweersysteem veel meer tijd om het te overwinnen voordat de zaak uit de hand loopt. En ook die mondkapjes kunnen hierin helpen de besmetting minder ernstig te maken.

Maar nog steeds zijn er een hoop mensen die door ouderdom, onderliggende andere zaken of domme pech ook van lichte besmettingen zwaar ziek worden en naar mate het aantal besmettingen toeneemt komen die nu in steeds groter aantal aan de beurt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

En vooral omdat het makkelijk pakken is, het goede beeldvorming geeft om zuipende, losbandige mensen af te straffen zodat we met zijn allen straks over een jaartje emotieloze, productieve robots worden in de kantoortuin die zich de pleuris schrikken als iemand uit zichzelf binnen 1,5 meter komt.

Sorry, maar wetenschappelijke argumenten waarom de horeca er, als enige, aan moet geloven dat ze strenge maatregelen hebben (en een Efteling open mag blijven) terwijl er op de belangrijkste plekken, namelijk het werk en de thuissituatie, niks gedaan kán en mag worden, dat gaat er bij mij niet in.

Nee. Dan maar liever een echte lockdown in plaats van dit slappe gedoe, waarbij de feestende jongeren gewoon weg kunnen komen met hun losbandige zuipvakantie zonder dat ze er achteraf voor worden gestraft, en de mensen die proberen om zich braaf aan de regels te houden, overal gefrustreerd tegen muurtjes op lopen.

Dan snap ik dat hele "ik doe niet meer mee" sentiment wel.
Slachtofferrol much? De horeca doet niet anders....

Het treft iedereen. Iedereen heeft zich aan anderhalve meter te houden. Dus de horeca ook. De Efteling ook etc.

Alleen de horeca heeft het probleem dat ze vaak alles dicht op elkaar gepakt hebben... En dat kan niet meer.

Maar goed, dit is tegen een muur roepen, zinloos. Jij vind de anderhalve meter stom, en wil wat anders. Wat dat andere is, weet je ook niet. Ja, dingen die gegarandeerd niet werken. Als er een alternatief was voor die afstand was die al lang genomen. Maar helaas.

Alle landen houden zich aan Social distancing. 1, anderhalf of 2 meter. En dat blijkt goed gewerkt te hebben tot voor kort.

De influx van besmettingen lijkt ook gewoon weer door de horeca (in het buitenland) te komen. Op feestjes, waar mensen dicht op elkaar zitten, verspreid het gewoon enorm snel. Maar dat wíl je niet inzien blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
[...]

Omdat die cijfers van Maart onzin zijn. Men testte toen zorgmederwerkers nog niet eens (pas vanaf 31 maart). Gewone burgers werden pas getest in het ziekenhuis (per 1 juni testen we pas bij milde klachten).

Eind maart werden er 4000 tests per dag gedaan. Ze konden dus onmogelijk weten hoeveel mensen er ziek waren toen. Ze kunnen het schatten,. Maar dan zou de foutmarge veel groter moeten zijn. En die is hetzelfde als nu.

Dus die 275.000 van toen kunnen ze nooit weten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:00:
[...]

Slachtofferrol much? De horeca doet niet anders....

...

Alle landen houden zich aan Social distancing. 1, anderhalf of 2 meter. En dat blijkt goed gewerkt te hebben tot voor kort.

De influx van besmettingen lijkt ook gewoon weer door de horeca (in het buitenland) te komen. Op feestjes, waar mensen dicht op elkaar zitten, verspreid het gewoon enorm snel. Maar dat wíl je niet inzien blijkbaar.
Denk nu eens na waarom het 'tot voor kort' goed heeft gewerkt en nu niet meer. Mijn geduld is op, en steeds meer mensen delen die mening, vooral als je ziet dat iedereen elkaar plat knuffelt op social media en vakantiefoto's waar er uitbundig wordt gefeest, terwijl daar bij terugkomst geen consequenties aan zitten, En als je je wel braaf aan de regels houdt, dan word je alleen maar afgestraft met nóg meer maatregelen.

No good deed goes unpunished, zeggen ze wel eens. Dan is het ook begrijpelijk dat steeds meer mensen er schijt aan gaan hebben.

Pak dan niet de horeca aan, maar pak de feestgangers. Ik heb de ME nog geen kroegen leeg zien vegen of deuren dicht zien spijkeren, want dát zou indruk maken. Of jongeren bij aankomst op Schiphol een gekleurd polsbandje om zien doen zodat ze verplicht in quarantaine moeten en dat kan worden gehandhaafd.

Dat beleid is inconsequent, en het is slap, want in Nederland is het alleen maar "wil je alsje-alsje-alsje-alsje-blieft meewerken", wat op de individuele Nederlander steeds minder effect heeft. Angst gaat je daar ook niet mee helpen, je zal steeds meer naar de fysieke stok moeten grijpen om mensen te laten gehoorzamen. Want ze zien zelf steeds minder de noodzaak om dat te doen.

Weet je wanneer ik deze hele pandemie pas serieus neem en weer ga luisteren? Wanneer de Postbus 51-spotjes weg zijn en er reservisten door mijn straat marcheren om mensen binnen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Het aantal besmettingen heeft in het voorjaar inderdaad hoger gelegen ja. Zoals al eerder aangegeven binnen dit topic, meermaals op de laatste pagina's. De test capaciteit was beduidend anders.

De test cijfers van nu in relatie tot ziekenhuisopnames kun je dan ook niet goed vergelijken met de test cijfers van toen. We hadden toen geen tienduizenden tests per dag tot onze beschikking.

Leeftijdsverdeling zegt ook vrij weinig, want tests werden niet uitgevoerd naar leeftijd, maar naar ziekte ernst.

Als laatste lijk je met name te kijken naar dagelijkse snelheid. Daarin moet je niet vergeten dat voorafgaand aan maart er grote getalen aan mensen dicht op elkaar stonden binnen winkelstraten, openbare locaties, carnaval, etc. Alsmede ook in de direct voorafgaande wintersport periode. Je hebt dus al snel een groot aantal patiënt geclusterd binnen kort tijdsbestek.

De tijd tussen besmetting en ziekenhuisopname is variabel, maar grofweg een week op zijn minst kan er overheen gaan tot zelfs circa 2 weken tussen besmetting en het dusdanig ziek zijn dat opname vereist is. De IC opnames en ziekenhuisopnames van vandaag zijn dan ook dus een reflectie van de test cijfers van een week tot twee geleden, toen zat je dus rond de 2000 - 2500 positieve tests per dag.

Van die bijna 5000 die vandaag positief getest zijn is het niet ondenkbaar dat we over een week of 2 een netto stijging zullen zien van circa 40 IC patiënten per dag, rond de 150 ziekenhuisopnames per dag.

En indien we zien dat ergens de komende dagen het dagelijks aantal positieve testuitslagen begint te zakken, is dat een te overzien probleem. Indien een daling er niet komt, wordt het lastig. Want dan heb je enerzijds een niet ondenkbaar risico op verder stijgende zorgcijfers en anderzijds daarbij geen eind in zicht. Het bijsturen van die mammoettanker zoals de Jonge het uitdrukte is dan dus niet geslaagd met huidige maatregelen zal de conclusie zijn, en zekerheidshalve liggen striktere maatregelen dan in het verschiet.

Zolang als de netto stijging namelijk blijft, is de doorvoersnelheid van de patiënten stroom nog niet dusdanig dat het het coronavirus aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Weet iemand welk merk sneltest de overheid heeft goedgekeurd? Ik wil wel zoiets hebben maar er zijn heel veel verschillende te koop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Denk nu eens na waarom het 'tot voor kort' goed heeft gewerkt en nu niet meer. Mijn geduld is op, en steeds meer mensen delen die mening, vooral als je ziet dat iedereen elkaar plat knuffelt op social media en vakantiefoto's waar er uitbundig wordt gefeest, terwijl daar bij terugkomst geen consequenties aan zitten, En als je je wel braaf aan de regels houdt, dan word je alleen maar afgestraft met nóg meer maatregelen.

No good deed goes unpunished, zeggen ze wel eens. Dan is het ook begrijpelijk dat steeds meer mensen er schijt aan gaan hebben.

Pak dan niet de horeca aan, maar pak de feestgangers. Ik heb de ME nog geen kroegen leeg zien vegen of deuren dicht zien spijkeren, want dát zou indruk maken. Of jongeren bij aankomst op Schiphol een gekleurd polsbandje om zien doen zodat ze verplicht in quarantaine moeten en dat kan worden gehandhaafd.

Dat beleid is inconsequent, en het is slap, want in Nederland is het alleen maar "wil je alsje-alsje-alsje-alsje-blieft meewerken", wat op de individuele Nederlander steeds minder effect heeft. Angst gaat je daar ook niet mee helpen, je zal steeds meer naar de fysieke stok moeten grijpen om mensen te laten gehoorzamen. Want ze zien zelf steeds minder de noodzaak om dat te doen.

Weet je wanneer ik deze hele pandemie pas serieus neem en weer ga luisteren? Wanneer de Postbus 51-spotjes weg zijn en er reservisten door mijn straat marcheren om mensen binnen te houden.
Er zijn wel degelijk kroegen gesloten voor enkele weken vanwege niet naleven van de regelgeving?

Maar ik lees vooral veel "ja maar hunnie!" Calimero gedrag. We zijn volwassen toch? De jeugd misschien niet, maar come on.

Maar omdat een deel zich (op vakantie) niet aan de regels houd, moeten we alle kroegen en discotheken maar gewoon weer helemaal open gooien? Wat is dat voor redenatie? 8)7

De influx is gewoon de vakantiegangers geweest, zoals onderzocht door de universiteit van Maastricht dacht ik. En vandaar uit is het verspreid en dan gaat het snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De gemiddelde leeftijd is in 6 weken gestegen van 36 jaar naar 42 jaar. Ik ben er zo klaar mee. Ik gedraag me keurig volgens de regels maar het is gewoon niet genoeg. De grote steden durven ook geen echte maatregelen te nemen. Van Halsema had ik dat ook niet verwacht maar van Aboutaleb wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:17
Ernemmer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:10:
Weet iemand welk merk sneltest de overheid heeft goedgekeurd? Ik wil wel zoiets hebben maar er zijn heel veel verschillende te koop.
Ik weet niet of je ze kan kopen als particulier zijnde. En verwacht dat ze ook alleen voor teststraten bedoeld zullen zijn. Wat ik wel bijzonder vindt is het volgende. Vandaag was er bij een groot bedrijf hier in het dorp sprake van Corona op een afdeling. Alle medewerkers kregen dus een sneltest, resultaat binnen 30 min met een betrouwbaarheid van 94%. Nou weet ik niet of ik het verhaal moet geloven maar komt van een goeie kennis die op die afdeling werkt.

Dus ik begrijp zelf ook niet helemaal hoe dat nou werkt, en hoe zij eraan zijn gekomen.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:12:
[...]

Er zijn wel degelijk kroegen gesloten voor enkele weken vanwege niet naleven van de regelgeving?
Dat heeft dus blijkbaar niet genoeg indruk gemaakt.

En wat mij betreft gaan die kroegen gewoon dicht, maar dat betekent wel dat ze steun krijgen van de overheid. Nu is het gewoon, stik er maar in, zoek het maar uit.

Ik zie als ik in het openbaar kom nergens meer dat er aan de 1,5 meter wordt gehouden, alleen op plekken waar mensen misschien een agent of een BOA tegen gaan komen. En die mondkapjes zijn net zo'n klucht aan het worden, denk je echt dat het sluiten van kroegen dan genoeg gaat zijn om het tij te keren?

De overheid heeft een geweldsmonopolie, en laat ze nu maar eens zien dat ze tanden kunnen tonen. Ik vind het best om tot aan de kerst in een lockdown te zitten, zo lang het maar wel een échte lockdown is die effectief is en niet de slappe hap die we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Pukson schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Ik weet niet of je ze kan kopen als particulier zijnde. En verwacht dat ze ook alleen voor teststraten bedoeld zullen zijn. Wat ik wel bijzonder vindt is het volgende. Vandaag was er bij een groot bedrijf hier in het dorp sprake van Corona op een afdeling. Alle medewerkers kregen dus een sneltest, resultaat binnen 30 min met een betrouwbaarheid van 94%. Nou weet ik niet of ik het verhaal moet geloven maar komt van een goeie kennis die op die afdeling werkt.

Dus ik begrijp zelf ook niet helemaal hoe dat nou werkt, en hoe zij eraan zijn gekomen.
Er zijn genoeg sneltesten te koop.

Ik zie nu dat de Abbott goedgekeurd is en die heeft 94 procent zekerheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 07-10-2020 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:17
TrailBlazer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:14:
De gemiddelde leeftijd is in 6 weken gestegen van 36 jaar naar 42 jaar. Ik ben er zo klaar mee. Ik gedraag me keurig volgens de regels maar het is gewoon niet genoeg. De grote steden durven ook geen echte maatregelen te nemen. Van Halsema had ik dat ook niet verwacht maar van Aboutaleb wel.
Ja maar ja maar:

-Onze [industrie] doet niks fout, het is de [andere industrie]
-Wij [groep] doen niks fout, het is de [andere groep]
-Het is maar een streng advies, geen eis
-Ik wil graag naar de kapper/snackbar/bowlingclub, dus voor mij geld het advies niet!...

En zo zijn we weer 1-2 weken verder met vele extra besmettingen en steeds meer opnames :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:47
(jarig!)
De tweede golf was sowieso wel gekomen. Vakantiegangers zijn maar een deel van de besmettingen, maar het virus heeft hier altijd rondgeraasd. We hebben nooit minder dan een paar honderd besmettingen per week gehad. Werkelijke aantal is dus nog een factor x groter, dus dan zit je aan duizenden per week. Cijfers die voor andere landen voldoende aanleiding geven om maatregelen te treffen. Met de versoepelingen en het feit dat we pas actie ondernemen bij duizenden besmettingen per dag was het simpelweg een kwestie van tijd. De vakanties hebben het hooguit wat versneld.

Maar dat is natuurlijk een ideale zondebok. Klinkt toch fijner als het van buiten komt in plaats van dat we de zaken hier niet op orde hadden. Overigens zat Amsterdam deze zomer ook weer bomvol met touristen uit heel Europa.

Hier in Utrecht kan ik me niet voorstellen dat de maatregelen voldoende zijn om het tij te keren. Mondkapjes worden meer gedragen, maar voor de rest is er weinig veranderd. Het is niet veel rustiger op straat. Ik denk dat we een kleine knik zullen zien, maar nog steeds volle bak omhoog en cijfers die in absolute zin blijven toenemen.

Aanvullende maatregelen zullen snel moeten komen, we hebben niet echt de luxe om te blijven wachten en te gokken op dat het nut heeft.

Die R=0,9 gaan we never nooit halen.

[ Voor 7% gewijzigd door BarôZZa op 07-10-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

Dat heeft dus blijkbaar niet genoeg indruk gemaakt.

En wat mij betreft gaan die kroegen gewoon dicht, maar dat betekent wel dat ze steun krijgen van de overheid. Nu is het gewoon, stik er maar in, zoek het maar uit.

Ik zie als ik in het openbaar kom nergens meer dat er aan de 1,5 meter wordt gehouden, alleen op plekken waar mensen misschien een agent of een BOA tegen gaan komen. En die mondkapjes zijn net zo'n klucht aan het worden, denk je echt dat het sluiten van kroegen dan genoeg gaat zijn om het tij te keren?

De overheid heeft een geweldsmonopolie, en laat ze nu maar eens zien dat ze tanden kunnen tonen. Ik vind het best om tot aan de kerst in een lockdown te zitten, zo lang het maar wel een échte lockdown is die effectief is en niet de slappe hap die we nu hebben.
En dan is het even weg en komt het weer terug, dus weer in een lockdown?
Jij denkt serieus dat men dat accepteert? Hoe naïef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

En dan is het even weg en komt het weer terug, dus weer in een lockdown?
Jij denkt serieus dat men dat accepteert? Hoe naïef.
Ik zou eerlijk gezegd een geplande afwisseling tussen lockdown en los gaan eerder accepteren dan de situatie waar we nu al bijna een jaar mee lopen te klooien.

Laat de shit maar een keer echt goed de fan hitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 07-10-2020 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het boeit mensen ook niet genoeg. Een hele goede bekende van mij werkt in een ziekenhuis, en ging vandaag vanuit het oosten van het land shoppen in Amsterdam. Ik vroeg aan dr of dat wel verstandig was en werd raar aangekeken. Ik zal ook zeggen dat ik niet altijd alle regels kan naleven maar opzoeken doe ik het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd een geplande afwisseling tussen lockdown en los gaan eerder accepteren dan de situatie waar we nu al bijna een jaar mee lopen te klooien.

Laat de shit maar een keer echt goed de fan hitten.
Los gaan kan niet, we zitten niet op een eiland zoals Nieuw Zeeland, waar ze de grenzen potdicht kunnen zetten.
Er hoeft maar een besmette Belg, Duitser, Pool, Bulgaar hier te komen en het feest begint weer van voor af aan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:47
(jarig!)
Ben ik trouwens de enige die een beetje moe wordt van dat horecagejammer de hele tijd? In Utrecht is het aantal horecazaken de laatste jaren met 38% toegenomen. En 99% zijn copypaste concepten, tot aan het complete interieur aan toe. Hippe hamburgertent qua smaak niet veel beter dan McDonald's maar dan 4x zo duur, koffietent met wat tweedehands schoolstoelen en meubels, plakjes zelfgemaakte cake/taart en van die krijtborden. Alles lijkt handgemaakt, maar de koffie komt gewoon uit een machine. Of een vlees/wijn/bier restaurant van die rauwe baksteenmuren en fancy verlichting. Krijg je een stukje vlees en wat friet met draaidopwijn voor een paar tientjes.

Eten is bijna overal matig, want de ''''''''''ambiance'''''''''' is belangrijker en dat studenten het snel moeten kunnen maken in plaats van dat je echte koks moet betalen.

Van mij mag de helft omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Ernemmer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:10:
Ik geloof niet dat het er één is die je zelf zou kunnen kopen. Voor zover ik weet, moet je even een bron schuldig blijven, is het nog steeds een test waarbij je een staaf in je neus geduwd krijgt en het lijkt mij dat die wel professioneel moet worden afgenomen voor nauwkeurigheid. De sneltesten met een bloedprikje in je vinger die je imo wel makkelijk zelf kan doen zijn nog niet getest/goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Los gaan kan niet, we zitten niet op een eiland zoals Nieuw Zeeland, waar ze de grenzen potdicht kunnen zetten.
Er hoeft maar een besmette Belg, Duitser, Pool, Bulgaar hier te komen en het feest begint weer van voor af aan.
Daarom zul je moeten wisselen tussen los gaan en lockdown, desnoods in periodes van 3 weken en 1 week of zo. En dat patroon zal zich dan blijven herhalen.

En misschien moeten we wel serieus wat strenger gaan nadenken over ons grensbeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Pukson schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Er zijn bedrijven die sneltesten doen die nog niet gekeurd zijn door de instanties. Dan moet je wel vertrouwen op de opgave van de fabrikant qua nauwkeurigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Daarom zul je moeten wisselen tussen los gaan en lockdown, desnoods in periodes van 3 weken en 1 week of zo. En dat patroon zal zich dan blijven herhalen.

En misschien moeten we wel serieus wat strenger gaan nadenken over ons grensbeleid.
Dan kan je de middenstand vaarwel zeggen.
Dan moet je elk zandweggetje in de gaten gaan houden. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:01:
Ben ik trouwens de enige die een beetje moe wordt van dat horecagejammer de hele tijd? In Utrecht is het aantal horecazaken de laatste jaren met 38% toegenomen. En 99% zijn copypaste concepten, tot aan het complete interieur aan toe.

(...)

Van mij mag de helft omvallen.
Wat mij betreft mogen die hippe horeca'concepten' ook omvallen, maar dat is niet waarom ik op vrijdagavond naar mijn vaste café ga, daar ga ik naartoe voor de live muziek, en de fatsoenlijke selectie aan (speciaal)bier en whisky.

Zuiphokken en McHipsterBurgers zouden mij persoonlijk weinig schelen in verhouding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:38
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:08:
[...]
Dan kan je de middenstand vaarwel zeggen.
Dan moet je elk zandweggetje in de gaten gaan houden. Succes.
Waarom ging het tot 1992 ook goed dan..

nee de oorzaak van veel ellende is de EU (in heel veel opzichten) en één munt voor zoveel verschillende soorten landen (euro) imo. Maar dat is een andere discussie die niet in dit topic hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
BarôZZa schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:27:
De tweede golf was sowieso wel gekomen. Vakantiegangers zijn maar een deel van de besmettingen, maar het virus heeft hier altijd rondgeraasd. We hebben nooit minder dan een paar honderd besmettingen per week gehad. Werkelijke aantal is dus nog een factor x groter, dus dan zit je aan duizenden per week. Cijfers die voor andere landen voldoende aanleiding geven om maatregelen te treffen. Met de versoepelingen en het feit dat we pas actie ondernemen bij duizenden besmettingen per dag was het simpelweg een kwestie van tijd. De vakanties hebben het hooguit wat versneld.

Maar dat is natuurlijk een ideale zondebok. Klinkt toch fijner als het van buiten komt in plaats van dat we de zaken hier niet op orde hadden. Overigens zat Amsterdam deze zomer ook weer bomvol met touristen uit heel Europa.

Hier in Utrecht kan ik me niet voorstellen dat de maatregelen voldoende zijn om het tij te keren. Mondkapjes worden meer gedragen, maar voor de rest is er weinig veranderd. Het is niet veel rustiger op straat. Ik denk dat we een kleine knik zullen zien, maar nog steeds volle bak omhoog en cijfers die in absolute zin blijven toenemen.

Aanvullende maatregelen zullen snel moeten komen, we hebben niet echt de luxe om te blijven wachten en te gokken op dat het nut heeft.

Die R=0,9 gaan we never nooit halen.
Dat strookt niet met de conclusie van het RIVM en de universiteit van Maastricht.

De streng die hier lokaal was, werd steeds minder gevonden bij besmette personen. Juist de zuid europese streng werd veel gevonden. Zo weten ze ook dat het bij de vakantiegangers weg komt. dat is geen loze kreet ofzo.

Dus nee, een 2e golf had niet gehoeven. Of denk je dat Duitsers niet op vakantie gaan en stappen?

Die hebben alleen duidelijke regels. En daardoor is helder voor iedereen wat de gevolgen zijn.... Hier is geen duidelijk gevolg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dennis_rsb schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

Waarom ging het tot 1992 ook goed dan..
Het ging niet goed. Er ging van alles over de grens. Die waren hier altijd al zo lek als een mandje. Grenscontroles vonden voornamelijk steekproefsgewijs plaats, en voornamelijk op vrachtverkeer, om te checken of de belastingregels wel nageleefd werden.

[ Voor 22% gewijzigd door downtime op 07-10-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
BarôZZa schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:01:
Ben ik trouwens de enige die een beetje moe wordt van dat horecagejammer de hele tijd?
Nee

Pagina: 1 ... 119 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic