Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.536 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 16:40

Stoney3K

Flatsehats!

Ik mag verwachten dat als 35-min elke zaterdag uitgebreid met elkaar gaat hossen en vozen dat dat best wel eens hard kan gaan. ;)

Maar het gaat mij ook vooral om de uitbaters van discotheken en de organisaties van festivals. Die hebben zelf plannen en protocollen voorgelegd om weer op een aangepaste manier open te gaan, maar de bereidwilligheid van de overheid is daar ver te zoeken.

Wat een beetje hypocriet is als je wel 3 keer 200 man in een kerk toelaat, mét zingen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 13:18

Wederom een harde stijging.

[ Voor 43% gewijzigd door Farid_A op 07-10-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Niemand gelooft toch nu langerzamerhand wel dat de huidige maatregelen niet voldoende zijn? Ik zie de afvlakking van gisteren weer is verdwenen.

[ Voor 5% gewijzigd door robertpNL op 07-10-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 18:07
Ik vind het allemaal wel meevallen qua stijging, ik zou het niet hard noemen. Meer een stijging die in de lijn der verwachting is als je naar de afgelopen 14 dagen kijkt.

Waarmee ik niet wil bagatelliseren, elke stijging is er 1 teveel.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb ondertussen ook geen idee meer hoeveel er getest wordt. Dat heb je wel nodig on het in perspectief te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:16

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:46:
[...]

Op dit moment raken er, helaas, nog steeds hele afdelingen cq. tehuizenbesmet.

Bijvoorbeeld in Leerdam, 20 bewoners en 20 werknemers besmet. Op dit moment 7 doden. Bron: https://www.rtvutrecht.nl...-onvoldoende-gevolgd.html
In Norg (Drenthe) in een verpleeghuis:
24 bewoners totaal
4 niet besmet
20 besmet waarvan:
12 overleden zijn

15 medewekers met Covid thuis quarantaine

:/

-edit eerste besmetting 21 september vastgesteld

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Agent op 07-10-2020 14:25 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
robertpNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:21:
Niemand gelooft toch nu langerzamerhand wel dat de huidige maatregelen niet voldoende zijn? Ik zie de afvlakking van gisteren weer is verdwenen.
De cijfers van de nieuwe besmettingen moet je met een korrel zout nemen denk ik, we hebben een gigantische backlog van testen waarvan de uitslag nog niet bekend was.

Je zin klopt overigens niet, ik denk dat je bedoeld dat niemand gelooft in de maatregelen?
Overigens ligt het totaal aan positief geteste mensen waarschijnlijk een stuk hoger. Van de helft van de mensen die zich afgelopen week heeft laten testen, is de uitslag nog niet bij het RIVM bekend. Vorig week was die achterstand minder hoog: toen was van een kwart de uitslag nog niet doorgegeven.
https://nos.nl/artikel/23...smettingen-in-europa.html

Dat maakt echt lastig om te beoordelen of de maatregelen effect hebben en hoeveel.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 07-10-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

De cijfers van de nieuwe besmettingen moet je met een korrel zout nemen denk ik, we hebben een gigantische backlog van testen waarvan de uitslag nog niet bekend was.

[...]

Dat maakt echt lastig om te beoordelen of de maatregelen effect hebben en hoeveel.
Dat vertekent dus ook de R-waarde enorm, tenzij je die berekent over een wekelijks gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Mr.Joker schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:32:
Ik veronderstel dat het aantal mensen wat COVID heeft gehad in het voorjaar veel hoger was dan dat het RIVM schetst. Dat is het enige wat een plausibele verklaring is voor mij.
Ik had gelezen dat sommige wetenschappers nu denken dat corona al in november of december van 2019 in Europa was gekomen. Maar kennelijk ging het onopgemerkt toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 17:02
ijdod schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Welke blinde paniek? Als er iets momenteel een rode draad is, is het een totaal gebrek aan urgentie. Die roep om telkens zwaardere maatregelen is daar een gevolg van, niet van 'blinde paniek'.
De nieuwe maatregelen hebben nog niet eens effect gehad of men 'wil' een draagplicht voor mondkapjes. Terwijl dat nog een advies is, zijn er al stemmen om het VO asap te sluiten. Zo weet je toch nooit wat werkt?
CMD-Snake schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Ik had gelezen dat sommige wetenschappers nu denken dat corona al in november of december van 2019 in Europa was gekomen. Maar kennelijk ging het onopgemerkt toen.
Tsja, dat heb ik ook weleens betoogt. Mijn vrouw had een naar virus eind 2019 en ik had half januari daar een milde variant van.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Dat is geen denken, dat kan je gerust een feit noemen.
Italiaanse wetenschappers hebben sporen van het nieuwe coronavirus aangetroffen in stalen rioolwater uit december 2019, afkomstig uit Milaan en Turijn. Het virus was dus allicht al maanden voor de eerste officiële besmetting in het land aanwezig. Niet verwonderlijk, zegt infectioloog Steven Callens: "De patiënten in het ziekenhuis zijn maar het topje van de ijsberg."
https://www.vrt.be/vrtnws...n-italiaans-rioolwater-2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 16:25
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:25:
[...]

[...]

Het is moeilijk te beoordelen in hoeverre dit klopt. In de PDF die gisteren uit kwam stond dat het getal van ~110k uit een rapportage tool kwam die data had "tot 2 oktober" , een tool die gebruikt wordt bij de GGD's.
Ik vroeg me gister al af (ook hier gemeld) of de dagelijkse cijfers wel gelijk lopen met dat rapport. Mijn vermoeden is dat de dagelijkse vanuit alle labs komen (dit was in het voorjaar ook). En die lopen niet zo ver achter. In de PDF van gister is dat ook te zien, uitslagen uit de labs lag tegen de ~190k aan ipv die ~110k.

Het lijkt me sterk dat het RIVM zó ver achterloopt, want dan zouden die wekelijkse correctie cijfers veel verder moeten afwijken dan de dagelijkse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:26:
[...]

Dat vertekent dus ook de R-waarde enorm, tenzij je die berekent over een wekelijks gemiddelde.
Maar de R-waarde die nu bekend is , is in feite de R van 18 september, zie:
https://coronadashboard.r...andelijk/reproductiegetal

De R na die datum is allemaal schatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
in hoeverre is al bekend of de juichende voetbalsupporters hebben bijgedragen aan de oplopende getallen? Of is dat net als deze maatregelen niet te staven met wetenschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Señor Sjon schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

Tsja, dat heb ik ook weleens betoogt. Mijn vrouw had een naar virus eind 2019 en ik had half januari daar een milde variant van.
We hebben het er hier al eerder over gehad, en heb net hierboven nog een link gepost.

Maar ook ik kan in mijn omgeving zeker 3 mensen aanwijzen die het vermoedelijk in november of december al gehad hebben. Alle klachten waren aanwezig zoals benauwd, druk op de borst, hoesten, hoofdpijn en diarree. Allemaal serieus ziek terwijl ze normaal nog geen halve dag per jaar ziek zijn.

Dat zegt niet alles, het kan ook een goede griep geweest zijn. Maar het is frappant dat je het wel van meer kanten hoort. Het is ook naïef om te denken dat we pas op 27 januari in Europa een eerste patiënt zouden hebben gehad. Chinezen reizen veel en daar is de eerste patiënt officieel van december 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat iedereen inmiddels wel tot de conclusie is gekomen dat we het te ver hebben laten komen... En een verdere maatregelen onvermijdelijk is geworden. Toch knap dat we als land het voor elkaar krijgen onze economie nog verder te slopen.

Aangezien we ook niet meer aan de.maatregelen willen houden zullen ze voor een ander pakket gaan als in maart.

Mijn voorspelling:
- avondklok
- sportscholen dicht
- contactberoepen mogen doorgaan.
- middelbare scholen zullen veelal zelf sluiten als er genoeg leraren gaan weigeren. Basisonderwijs zal wel doorgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:35:
in hoeverre is al bekend of de juichende voetbalsupporters hebben bijgedragen aan de oplopende getallen? Of is dat net als deze maatregelen niet te staven met wetenschap?
Nee, want wetenschap hebben we alleen nodig als we maatregelen willen versoepelen. Aanscherpen doen we natuurlijk altijd op de onderbuik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Mr.Joker schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:48:
Ik snap niet waarom er zoveel minder mensen op de IC komen. de verhouding is 1:5 momenteel vergeleken met 1:2 in het voorjaar (IC:Verpleegafdeling). Iemand die vertelde me dat de ouderen vooral zich nu beschermen en de leeftijdsverdeling anders is, maar als ik in de rapporten van NICE kijk, dan valt dat toch reuze mee?

Ook is de behandelduur op de IC vele malen minder geworden lijkt het.... Ik kan me er gewoon niet aan onttrekken dat het virus toch milder geworden is....

...

Hoor het graag als iemand een onderbouwde uitleg hier voor heeft :9
De eigen interpretatie is hierin niet de juiste. Het virus is redelijk onveranderd daarin. Wat anders is is de behandeling die nu gegeven wordt. Voorheen was dit best supportive care met op het moment dat een ARDS beeld (vrijelijk vertaald acute ademhalings stress) beeld ontstond met de bijpassend lage bloed zuurstofgehaltes invasieve beademing.

Nu weten we dat onder andere massale longembolieën voorkomen in hoge mate bij COVID-19 patiënten. Met zoals binnen de volksmond genoemd bloedverdunners, kunnen we dit goed behandelen.

Een tweede vorm van behandeling die tegenwoordig veelal gegeven wordt is dexamethason behandeling. Dit middel reduceert o.a. ontsteking en lijkt daarbij bij de ernstig aangedane patiënten beademingsbehoefte te beperken, mogelijk door minder vrijkomen van vocht in het kader van de ontsteking.

Een derde verschil dat we zien is dat niet invasieve beademingsopties ook tot zekere hoogte breder inzetbaar zijn dan aanvankelijk gedacht.

Er is de afgelopen 9 maanden dan ook zeker niet stilgezeten, met als gevolg meer ademruimte voor de IC. Maar daarmee zijn we er gewoonweg nog niet. Relatief gezien komen meer mensen er beter vanaf. En zullen de IC cijfers minder snel oplopen. Dat is allemaal gunstig.

Maar de keerzijde van de medaille is natuurlijk wel dat het aantal patiënten in ieder geval op dit moment toch echt in absolute zin op blijft lopen. En zodra te veel mensen gaan denken, het loopt allemaal wel los, het virus wordt minder, ik heb er genoeg van... de IC op een gegeven moment toch echt gewoon vol ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:35:
Uiteraard niet, net als dat je dit niet naar de bioscoop of theater gaat terugleiden.

Het wordt tijd dat de overheid werkende maatregelen neemt. Bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, den Haag en Utrecht kroegen dicht voor 2 weken. Naar Brussels beleid. Dat helpt veel beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Uiteraard niet, net als dat je dit niet naar de bioscoop of theater gaat terugleiden.

Het wordt tijd dat de overheid werkende maatregelen neemt. Bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam, den Haag en Utrecht kroegen dicht voor 2 weken. Naar Brussels beleid. Dat helpt veel beter.
En hoe gaat 'kroegen dicht' precies helpen als het grootste deel van de besmettingen wordt terug getraceerd naar de thuissituatie?

Dat heeft een andere naam: Symboolpolitiek en angst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

En hoe gaat 'kroegen dicht' precies helpen als het grootste deel van de besmettingen wordt terug getraceerd naar de thuissituatie?

Thuissituatie zie ik een beetje als de 'weet ik niet/geen mening' selectie bij een enquête.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Het is moeilijk te beoordelen in hoeverre dit klopt. In de PDF die gisteren uit kwam stond dat het getal van ~110k uit een rapportage tool kwam die data had "tot 2 oktober" , een tool die gebruikt wordt bij de GGD's.
Ik vroeg me gister al af (ook hier gemeld) of de dagelijkse cijfers wel gelijk lopen met dat rapport. Mijn vermoeden is dat de dagelijkse vanuit alle labs komen (dit was in het voorjaar ook). En die lopen niet zo ver achter. In de PDF van gister is dat ook te zien, uitslagen uit de labs lag tegen de ~190k aan ipv die ~110k.

Het lijkt me sterk dat het RIVM zó ver achterloopt, want dan zouden die wekelijkse correctie cijfers veel verder moeten afwijken dan de dagelijkse.
Heel eerlijk, ik denk dat het RIVM dat gerust doet. Dat achterlopen. Regelmatig worden er nog overlijdens uit april of mei gemeld bijvoorbeeld.

Ik weet niet hoe ze een besmetting in de boeken zetten, als dat op datum uitslag is dan zal je die niet in de correcties tegenkomen. Als ze uitgaan van datum van de test wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:19
Señor Sjon schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:39:
[...]

Thuissituatie zie ik een beetje als de 'weet ik niet/geen mening' selectie bij een enquête.
Meest opvallende vind ik nog wel de studentenhuisclusters. Al die studenten reizen in het weekend weer naar huis toe. Lijkt me dat daar wel makkelijk in te grijpen is door een wat langere herfstvakantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Grootste deel van de BEKENDE besmettingen wordt herleid naar een omgeving waarvan precies bekend is wie daar aanwezig zijn.

Hou nou toch eens op met dat strooien van verkeerde info.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Heel eerlijk, ik denk dat het RIVM dat gerust doet. Dat achterlopen. Regelmatig worden er nog overlijdens uit april of mei gemeld bijvoorbeeld.

Ik weet niet hoe ze een besmetting in de boeken zetten, als dat op datum uitslag is dan zal je die niet in de correcties tegenkomen. Als ze uitgaan van datum van de test wel.
Overlijdens en ziekenhuisopnames komen veel later door bij RIVM, dat is altijd al zo geweest.
Op deze site is te zien hoe ze met besmettings uitslagen omgaan:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Je ziet daar nog "nieuwe" getallen staan van weken terug. Daar zitten dus de correcties in ook.

Verder zie ik nu ook een extra uitleg staan over die "uitslag bekend" van gisteren:
Aantal positieve testen (4)
4. Meldingen tot vrijdag 2 oktober. Dit wordt later aangevuld. Dit heeft geen invloed op het totaal aantal nieuwe meldingen van 27.485

Net zoals in de PDF staat dus. Dit getal samen met "uitslag bekend" van ~110k liep in dat specifieke rapport dus gewoon flink achter (4 dagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
psychodude schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

Maar de keerzijde van de medaille is natuurlijk wel dat het aantal patiënten in ieder geval op dit moment toch echt in absolute zin op blijft lopen. En zodra te veel mensen gaan denken, het loopt allemaal wel los, het virus wordt minder, ik heb er genoeg van... de IC op een gegeven moment toch echt gewoon vol ligt.
Ik denk dat je daar mensen moeilijk van doordrongen krijgt. Want laten we eerlijk zijn, in het voorjaar lagen er ruim 1400 man op de IC (iets minder, maar rekent even makkelijk) en nu rond de 200 (ook even afgerond voor de rekensom). Dat betekent dat we heel veel ruimte hebben nog, ongeveer 7 keer zoveel als nu. Nog los van de opschaling die er geweest is en eenvoudig kan plaatsvinden. We kunnen zo rond de 2000 man aan, 10 keer zoveel als nu.

Conclusie van veel Nederlanders: boeien, er is plek zat.

Een van de redenen hiervoor is dat er maanden op IC capaciteit gestuurd en gehamerd is terwijl je nu ziet dat het zwaartepunt veel meer richting de verpleegafdeling gaat. De verhouding is precies andersom nu in vergelijking met het voorjaar.
Als je naar het hoogtepunt van de IC bezetting kijkt in het voorjaar dan zie je dat er 1314 lagen op 7 april. Op diezelfde datum lagen er ‘slechts’ 2158 mensen op de verpleegafdeling. Verhouding 1 op 2.
Nu zie je 230 mensen op de IC en 990 (beiden ongeveer) op de verpleegafdeling. Verhouding 1 op 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Grootste deel van de BEKENDE besmettingen wordt herleid naar een omgeving waarvan precies bekend is wie daar aanwezig zijn.

Hou nou toch eens op met dat strooien van verkeerde info.
Nog steeds kun je op grond daarvan (dat een groot deel van de besmettingen onbekend is) niet maatregelen gaan nemen die alléén weerslag hebben op kroegen en dan hopen dat daardoor de besmettingen ineens omlaag gaan.

Als er aanleiding is om te geloven dat kroegen een oorzaak zijn, neem je die mee in de maatregelen. Kun je in dit geval je beter concentreren op andere plaatsen... kerken in Staphorst, of zo.

Dit komt echt over als compliance proberen af te dwingen door mensen hun speelgoed (vermaak) af te pakken, in plaats van echt effectief maatregelen treffen op brandhaarden.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 07-10-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Overlijdens en ziekenhuisopnames komen veel later door bij RIVM, dat is altijd al zo geweest.
Op deze site is te zien hoe ze met besmettings uitslagen omgaan:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Je ziet daar nog "nieuwe" getallen staan van weken terug. Daar zitten dus de correcties in ook.

Verder zie ik nu ook een extra uitleg staan over die "uitslag bekend" van gisteren:
Aantal positieve testen (4)
4. Meldingen tot vrijdag 2 oktober. Dit wordt later aangevuld. Dit heeft geen invloed op het totaal aantal nieuwe meldingen van 27.485

Net zoals in de PDF staat dus. Dit getal samen met "uitslag bekend" van ~110k liep in dat specifieke rapport dus gewoon flink achter (4 dagen).
Dus de conclusie is dat de datum van uitslag gebruikt wordt? Dan is het logisch dat je weinig correcties ziet en zegt het huidige getal van nieuwe besmettingen dus ook minder. Want dat kan van een test van 7 dagen of langer geleden zijn toen de nieuwste maatregelen amper of niet van kracht waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Is deze site bij jullie bekend trouwens? Ik heb gisteren het webinar erover bijgewoond. Best mooi gemaakt.

https://www.waarstaatjege...onacrisis-op-uw-gemeente/

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Dus de conclusie is dat de datum van uitslag gebruikt wordt? Dan is het logisch dat je weinig correcties ziet en zegt het huidige getal van nieuwe besmettingen dus ook minder. Want dat kan van een test van 7 dagen of langer geleden zijn toen de nieuwste maatregelen amper of niet van kracht waren.
Ik snap niet waar je die conclusie uit haalt ?
Dit is wat boven de grafiek staat:
Nieuwe meldingen sinds vorige dinsdag zijn weergegeven in geel. Meldingen van eerdere dagen worden soms aangepast doordat positieve uitslagen een of enkele dagen later worden gemeld. Soms wordt het aangepast omdat blijkt bij controle dat enkele meldingen niet kloppen. Omdat het aannemelijk is dat niet alle mensen met COVID-19 zich laten testen, zullen de werkelijke aantallen in Nederland waarschijnlijk hoger zijn dan de aantallen die hier genoemd worden.
En je ziet dus wél correcties van afgelopen weken in de grafiek (alles met "nieuw")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Ik snap niet waar je die conclusie uit haalt ?
Dit is wat boven de grafiek staat:

[...]

En je ziet dus wél correcties van afgelopen weken in de grafiek (alles met "nieuw")
Wat is de datum van melden dan? Is dat de test datum of de datum van de uitslag. Aan alle teksten die ik zie gaat het om de datum van melden, dus de datum van de uitslag. Wat betekent dat een uitslag van een test van 1 oktober vandaag als nieuw gemeld kan worden.

Ik heb nergens gezegd dat er geen correcties kunnen zijn. Maar de 110k testen die nog op de plank liggen te wachten op een uitslag, die worden niet als correctie opgevoerd maar als nieuwe besmetting op de dag dat het RIVM de uitslag krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door Drardollan op 07-10-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Wat is de datum van melden dan? Is dat de test datum of de datum van de uitslag. Aan alle teksten die ik zie gaat het om de datum van melden, dus de datum van de uitslag. Wat betekent dat een uitslag van een test van 1 oktober vandaag als nieuw gemeld kan worden.

Ik heb nergens gezegd dat er geen correcties kunnen zijn. Maar de 110k testen die nog op de plank liggen te wachten op een uitslag, die worden niet als correctie opgevoerd maar als nieuwe besmetting op de dag dat het RIVM de uitslag krijgt.
Oké, ik heb even teruggelezen en we hebben het over twee verschillende dingen.
Datum van melden: geen idee of het test datum of uitslag datum is. Dat kan ik zo snel ook niet vinden eigenlijk. Is inderdaad wel een aardige aangezien tegenwoordig de uitslagen wat later binnen komen dan voorheen.

Maar wat betreft die 110k waarvan zogenaamd nog geen uitslag is, dat is gewoon niet waar.
Zoals ik eerder schreef kwam dit uit een rapport met uitslagen "tot 2 oktober". Dat rapport lag dus zelf al 4 dagen achter.
Dat wordt hier ook uitgelegd onder punt 4 (zoals ik ook al schreef):
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Hetzelfde staat ook uitgelegd in de PDF van gister, maar daarvoor moet je de kleine letters lezen.
Iets wat de NOS dus ook niet helemaal goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19

gws24

Thinking is hard!

Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Ik denk dat je daar mensen moeilijk van doordrongen krijgt. Want laten we eerlijk zijn, in het voorjaar lagen er ruim 1400 man op de IC (iets minder, maar rekent even makkelijk) en nu rond de 200 (ook even afgerond voor de rekensom). Dat betekent dat we heel veel ruimte hebben nog, ongeveer 7 keer zoveel als nu. Nog los van de opschaling die er geweest is en eenvoudig kan plaatsvinden. We kunnen zo rond de 2000 man aan, 10 keer zoveel als nu.
:? We hebben helemaal niet zo veel ruimte. Die 1400 is alleen gelukt door de gewone zorg af te schalen en dan nog waren er verplaatsingen naar Duitsland nodig. Hoe je dan uberhaupt zelfs maar komt bij dat we 2000 covid op de ic aankunnen is mij een compleet raadsel, zeker als je meeneemt dat er ook nog een paar honderd gewone ic plekken nodig blijven. Al helemaal dat het makkelijk zou kunnen is een gotspe, vraag maar aan @Leon Zwiers .

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:05:
[...]

Oké, ik heb even teruggelezen en we hebben het over twee verschillende dingen.
Datum van melden: geen idee of het test datum of uitslag datum is. Dat kan ik zo snel ook niet vinden eigenlijk. Is inderdaad wel een aardige aangezien tegenwoordig de uitslagen wat later binnen komen dan voorheen.

Maar wat betreft die 110k waarvan zogenaamd nog geen uitslag is, dat is gewoon niet waar.
Zoals ik eerder schreef kwam dit uit een rapport met uitslagen "tot 2 oktober". Dat rapport lag dus zelf al 4 dagen achter.
Dat wordt hier ook uitgelegd onder punt 4 (zoals ik ook al schreef):
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Hetzelfde staat ook uitgelegd in de PDF van gister, maar daarvoor moet je de kleine letters lezen.
Iets wat de NOS dus ook niet helemaal goed doet.
Dan praten we over 2 dingen inderdaad. Typerend voor de hele situatie in Nederland, het is best een chaos.

Wat is de huidige status van testen waarvan nog geen uitslag is? Weet je dat toevallig of is dat niet bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gws24 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:07:
[...]
:? We hebben helemaal niet zo veel ruimte. Die 1400 is alleen gelukt door de gewone zorg af te schalen en dan nog waren er verplaatsingen naar Duitsland nodig. Hoe je dan uberhaupt zelfs maar komt bij dat we 2000 covid op de ic aankunnen is mij een compleet raadsel, zeker als je meeneemt dat er ook nog een paar honderd gewone ic plekken nodig blijven. Al helemaal dat het makkelijk zou kunnen is een gotspe, vraag maar aan @Leon Zwiers .
Blijkbaar 1700:
Opschalingsplan COVID-19

30 juni 2020
LNAZ: flexibele uitbreiding tot 1.700 covid-ic-bedden en 1.300 klinische covid-bedden ontziet reguliere zorg bij nieuwe covid-19-uitbraak
https://www.lnaz.nl/nieuws/opschalingsplan-covid-19

Met deze getallen zou afschalen op dit moment helemaal nog niet nodig zijn overigens. Maar sowieso heb ik dat niet genoemd, dat vind ik een logisch gevolg van de situatie. Je kan een bed maar 1 keer gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 07-10-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Dan praten we over 2 dingen inderdaad. Typerend voor de hele situatie in Nederland, het is best een chaos.

Wat is de huidige status van testen waarvan nog geen uitslag is? Weet je dat toevallig of is dat niet bekend?
Volgens mij wordt dat niet dagelijks bekend gemaakt.
Als je de PDF van gister bekijkt dan lijkt het erop dat ze toen nog 1 dag niet hadden. Maar dat verschil kan je pas weer komende dinsdag zien.
Opzich is 1-2 dagen achterliggen best realistisch nu het aantal testen zo hoog ligt, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

Nog steeds kun je op grond daarvan (dat een groot deel van de besmettingen onbekend is) niet maatregelen gaan nemen die alléén weerslag hebben op kroegen en dan hopen dat daardoor de besmettingen ineens omlaag gaan.
Als je precies wil weten waar de besmettingen wel plaats vinden heb je een verpichte tracing app nodig. En dat willen we niet dus moeten we blind varen en dan kom je op hele grove methodes uit.

Het is het een of het ander.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Volgens mij wordt dat niet dagelijks bekend gemaakt.
Als je de PDF van gister bekijkt dan lijkt het erop dat ze toen nog 1 dag niet hadden. Maar dat verschil kan je pas weer komende dinsdag zien.
Opzich is 1-2 dagen achterliggen best realistisch nu het aantal testen zo hoog ligt, denk ik.
Het ligt eraan of die uitslag wel bij de persoon bekend is. Want in dat geval is 1 a 2 dagen echt weer een opstapeling op al eerder in dit topic genoemde fouten. Want dan zou het in totaal gerust 9 dagen duren voor je weet of je besmet bent. Wel lekker dat je dan nog maar 1 dag in isolatie hoeft, maar voor de volksgezondheid funest.

Ik ben erg blij dat de sneltesten goedgekeurd zijn, dat gaat de komende weken echt veel verbetering brengen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Ja, dat was het plan in een noodsituatie maar of dat realistisch was is een tweede en makkelijk zou het al helemaal niet geweest zijn. Daar kan je dus niet vanuit gaan voor een 2e keer omdat we het met kunst en vliegwerk de eerste keer hebben gered ;) .

Ik ben het wel met je eens dat de imo terechte focus op ic opnames in het voorjaar nu de beeldvorming voor urgentie in de weg zit omdat de druk vooralsnog bij de gewone ZH opnames lijkt te liggen nu.

edit:
Met deze getallen zou afschalen op dit moment helemaal nog niet nodig zijn overigens. Maar sowieso heb ik dat niet genoemd, dat vind ik een logisch gevolg van de situatie. Je kan een bed maar 1 keer gebruiken.
En toch moeten ziekenhuizen al afschalen zoals al een paar keer in het nieuws is geweest in bepaalde regio's. een plan is leuk maar blijkbaar is de praktijk iets weerbarstiger.

[ Voor 23% gewijzigd door gws24 op 07-10-2020 15:16 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Als je precies wil weten waar de besmettingen wel plaats vinden heb je een verpichte tracing app nodig. En dat willen we niet dus moeten we blind varen en dan kom je op hele grove methodes uit.

Het is het een of het ander.
Je moet net als mij sommige users blokkeren, dat scheelt je veel hoge bloeddruk ;) Zeker als ze al maanden dezelfde plaat afdraaien en 0,0 vooruit komen.

Overal ter wereld zie je dat het mis gaat op plekken waar veel mensen samenkomen. In het voorjaar apres ski en carnaval bijvoorbeeld. Elk land nam maatregelen om bijeenkomsten te verbieden en je zag overal eenzelfde effect. Het is kinderlijk eenvoudig om te bedenken dat je nu samenkomsten weer meer moet gaan verbieden, dat is al gedaan op een aantal plekken. Het is een no-brainer dat we enkel nog kroegen over hebben waar veel mensen samenkomen. Dat is dus de enige logische maatregel te nemen en zie je nu in delen van de UK en België (Brussel) ook gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:27
gws24 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:07:
[...]
We hebben bedden en waarschijnlijk inmiddels ook apparatuur zat, zeker als de UMC's opschalen wat nu eenmaal enorme fabrieken zijn. Maar er is gewoon geen personeel.

Probleem 1: Nog redelijk gesloopt van de 1e golf, zijn zat mensen overspannen of anderzijds langdurig ziek geworden

Probleem 2: Geschoffeerd door politiek en samenleving, dus de bereidwilligheid om nog een keer zo diep te gaan is er niet meer. Zeker ook nu die bonus er nog steeds niet is, er steeds meer agressie jegens ons komt en die debielen die alles wat ons overkomen is maar bagetalliseren.

Probleem 3: Ook wij krijgen snotneuzen en zullen getest moeten worden. Er is al redelijk veel uitval vanwege testdagen. En ook bij ons steeds meer collega's dus daadwerkelijk besmet die je 10 dagen kwijtbent.

Probleem 4: Er was al een tekort aan personeel, en dat is alleen maar erger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Daar geloof ik helemaal niets van. Rutte is daar mordicus op tegen, iets met WWII, Sperrzeit en zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

jip_86 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Meest opvallende vind ik nog wel de studentenhuisclusters. Al die studenten reizen in het weekend weer naar huis toe. Lijkt me dat daar wel makkelijk in te grijpen is door een wat langere herfstvakantie.
Je weet dat er helemaal geen herfstavakanties zijn? Alleen de zomervakantie staat vast, voor de rest kan het zijn dat je soms een roostervrije week hebt maar er zijn helemaal geen vakanties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:12:

Wat een beetje hypocriet is als je wel 3 keer 200 man in een kerk toelaat, mét zingen.
600 man, in een ruimte met 2300 stoeltjes, is wel wat anders dan een festival waar men op elkaars lip zit.

Los daarvan, ook daar wordt al kritischer naar gekeken, maar het is niet makkelijk om dingen die tegen de grondwet ingaan gedaan te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gws24 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:14:
[...]
Ja, dat was het plan in een noodsituatie maar of dat realistisch was is een tweede en makkelijk zou het al helemaal niet geweest zijn. Daar kan je dus niet vanuit gaan voor een 2e keer omdat we het met kunst en vliegwerk de eerste keer hebben gered ;) .

Ik ben het wel met je eens dat de imo terechte focus op ic opnames in het voorjaar nu de beeldvorming voor urgentie in de weg zit omdat de druk vooralsnog bij de gewone ZH opnames lijkt te liggen nu.
Dit was een bericht van 30 juli, toen hadden we blijkbaar een noodplan. In het voorjaar hebben we met piepen en kraken opgeschaald, nu zou er over nagedacht moeten zijn.
edit:

[...]
En toch moeten ziekenhuizen al afschalen zoals al een paar keer in het nieuws is geweest in bepaalde regio's. een plan is leuk maar blijkbaar is de praktijk iets weerbarstiger.
Het is gewoon een groot moeras, iedereen roept iets anders. Echte cijfers lijken te ontbreken. Dat er afgeschaald en verdeeld wordt klopt, maar strookt niet met het noodplan. Er is geen pijl op te trekken en de media werkt ook niet mee omdat die enkel aan angstzaaien lijkt te doen (angst verkoopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Nu heb je nog altijd geen antwoord gegeven waarom die 'grove methodes' uitsluitend de horeca en de vermaaksector treffen.

Dat is gewoon laaghangend fruit pakken en mensen alle leuke dingen ontnemen tot ze weer braaf opzitten en pootjes geven. Iets anders kun je er echt niet van maken. Want een duidelijke wetenschappelijke onderbouwing waarom je maatregelen wil treffen voor horeca en vermaak, en niet voor andere sectoren, is er nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Je moet net als mij sommige users blokkeren, dat scheelt je veel hoge bloeddruk ;) Zeker als ze al maanden dezelfde plaat afdraaien en 0,0 vooruit komen.

Overal ter wereld zie je dat het mis gaat op plekken waar veel mensen samenkomen. In het voorjaar apres ski en carnaval bijvoorbeeld. Elk land nam maatregelen om bijeenkomsten te verbieden en je zag overal eenzelfde effect. Het is kinderlijk eenvoudig om te bedenken dat je nu samenkomsten weer meer moet gaan verbieden, dat is al gedaan op een aantal plekken. Het is een no-brainer dat we enkel nog kroegen over hebben waar veel mensen samenkomen. Dat is dus de enige logische maatregel te nemen en zie je nu in delen van de UK en België (Brussel) ook gebeuren.
Ik ben toch benieuwd naar het bewijs dat de toeschouwers bij voetbalwedstrijden voor een enorme toename hebben gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
gws24 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:14:
[...]
Dat afschalen gebeurt omdat we amper meer kunnen overplaatsen. Het wordt niet landelijk geregeld, want waarom zou je het meteen goed aanpakken...... De regionale patientdistributie van de ene regio overlegt met die van de ander, en die zegt dat het niet kan, terwijl er wel bedden leeg staan. Dat gaat gewoon niet goed, terwijl dit met het landelijk spreiden veel beter ging.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 00:21
[...]

Bij de bomma wordt COVID-19 vastgesteld. Via contacttracing blijkt dat de schoondochter, die ernaast woont, elke dag even binnenspringt met een warme maaltijd. De schoondochter wordt getest en positief bevonden. Bron van besmetting : thuissituatie.
Men gaat contacttracing doen bij de schoondochter. Mevrouw blijft thuiswerken, groentjes worden geleverd via een foodbox. Wie woont er nog in huis? Haar man, die ook thuiswerkt, en het voetval nu noodgedwongen op tv volgt, en de (klein-)zoon zit op kamers en komt enkel tijdens het weekend naar huis. (Klein-)zoon wordt getest, en positief bevonden. Bron van besmetting : thuissituatie.
Gaat men verder met de contacttracing bij de (klein-)zoon. Blijkt er ook iemand besmet te zijn op de kamers, bron van besmetting : thuissituatie (ik vermoed dat kamers wel gelijk gesteld worden).
Uit verdere contacttracing blijkt dat iemand van de kamers een zeer uitbundig leven heeft, wat men wel eens een "kroegtijger" durft te noemen. Bron van besmetting : ergens in het uitgaansleven. (noot : ik maak hier nu een uitgaanstype van. Het had evengoed een besmetting kunnen wezen op zijn baantje bij de buurtsuper, in een lift, ... Het gaat om het idee)

We hebben dus 4 besmettingen, waarvan er 3 in een thuissituatie zijn gebeurd, zonder pa mee te tellen. En 1 besmetting komt van buitenaf. Dus 75% van de besmettingen zijn gebeurd in een thuissituatie, doch die hadden allemaal voorkomen kunnen worden, als die ene besmetting niet was gebeurd. Of er worden sterke maatregelen genomen in het openbare leven, om dus die ene besmetting tegen te houden. Of men moet ook maatregelen opleggen achter de voordeur. We weten hoe dat gaat aflopen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
TNW schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 03:53:
[...]

Misschien zijn ze "minder sterfelijk" maar ze blijven een factor in de verspreiding. Geen IC opname betekent trouwens niet dat infecties geen (permanente) schade aanrichten.

En buiten dit blijft een "lang leve de lol" houding gewoon een uiting van naïviteit en doorgeschoten individualisme. Persoonlijk ben ik daar helemaal klaar mee.
Dat moet nog maar blijken over een langere termijn.

Valt ook wel mee hoor. Als jij als jongere, hoort dat een besmetting eigenlijk niet zoveel doet met je, dan kan je daar wat soepeler mee omgaan.

En voor het doorgeven van een besmetting is er altijd iemand anders nodig. Laat die dan een klein beetje extra verantwoordelijkheid pakken als hij/zij in de kwetsbare groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:36:
Mijn voorspelling:
- avondklok
- sportscholen dicht
- middelbare scholen zullen veelal zelf sluiten als er genoeg leraren gaan weigeren. Basisonderwijs zal wel doorgaan
Ik denk dat je volledig mis zit. Sportscholen zijn niet boeiend, net als contactberoepen. Dragen amper bij.

Avondklok is een brug te ver en is echt een allerlaatste redmiddel. Al zou je de huidige regels voor kroegen wel onder die noemer kunnen gooien.

Meer realistisch is kroegen dicht in besmettingshaarden. Dat helpt en is te realiseren zonder dat je de economie nog verder moet slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Ik ben toch benieuwd naar het bewijs dat de toeschouwers bij voetbalwedstrijden voor een enorme toename hebben gezorgd.
In Italie zijn halve elftallen inmiddels besmet en gaan er stemmen op de competitie weer te staken. Napoli drama gemist de afgelopen week?

https://nos.nl/collectie/...nde-wedstrijd-nu-tegen-az

Als de spelers al massaal besmet raken, kan dat zeker bij de toeschouwers ook gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Leon Zwiers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

In Italie zijn halve elftallen inmiddels besmet en gaan er stemmen op de competitie weer te staken. Napoli drama gemist de afgelopen week?

https://nos.nl/collectie/...nde-wedstrijd-nu-tegen-az

Als de spelers al massaal besmet raken, kan dat zeker bij de toeschouwers ook gebeuren
Ik heb over Nederland, niet over Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Indoubt schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Je weet dat er helemaal geen herfstavakanties zijn? Alleen de zomervakantie staat vast, voor de rest kan het zijn dat je soms een roostervrije week hebt maar er zijn helemaal geen vakanties
Daarnaast gaan toch redelijk veel studenten echt niet elk weekend naar huis. In ieder geval mijn ervaring is dat het 1e jaar je dat wel deed maar hoe meer je een sociale cirkel opbouwde in je studentenstad hoe minder het werd totdat ik op een gegeven moment maar 1x per maand even langs ging een paar uur bij mijn ouders. En dan woonde die nog relatief dichtbij, vrienden die ver weg moesten gingen misschien 1x per paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Ik ook. Maar dat ga je nooit zien. Want er is simpelweg geen bewijs voor.

Tenzij je het feit dat we niet afnemen in aantallen als bewijs ervoor wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Ik heb over Nederland, niet over Italië.
Italie doet het in deze 2e golf anders een stuk beter dan NL........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Leon Zwiers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Fijn voor hun. Maar goed, jij kan die cijfers dus ook niet geven. :)
Zoveel is duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:21
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Nu heb je nog altijd geen antwoord gegeven waarom die 'grove methodes' uitsluitend de horeca en de vermaaksector treffen.

Dat is gewoon laaghangend fruit pakken en mensen alle leuke dingen ontnemen tot ze weer braaf opzitten en pootjes geven. Iets anders kun je er echt niet van maken. Want een duidelijke wetenschappelijke onderbouwing waarom je maatregelen wil treffen voor horeca en vermaak, en niet voor andere sectoren, is er nog steeds niet.
VOlgens mij genoeg voorbeelden in binnen en buitenland waarbij men, nadat de discotheken open gingen, het meteen weer volledig mis ging.

Vaak genoeg dat je daar wel degelijk conclusies uit kan trekken. Ook deze golf, blijkt uit het onderzoek van de RIVM, is binnengekomen door jongeren die in zuid-europese badplaatsen los zijn gegaan op feesten en dergelijke (dat maakt ze niet schuldig voor de rest die ziek wordt, maar de relatie tot type vakantie + locatie geeft een duidelijk bewijs dat daar een issue ligt).

Ook niet vreemd toch? De discotheek waar men op 1,5 meter van elkaar staat moet ik nog zien. Dat is alleen bij brugklassers die hun eerste schoolfeest hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Dat afschalen gebeurt omdat we amper meer kunnen overplaatsen. Het wordt niet landelijk geregeld, want waarom zou je het meteen goed aanpakken...... De regionale patientdistributie van de ene regio overlegt met die van de ander, en die zegt dat het niet kan, terwijl er wel bedden leeg staan. Dat gaat gewoon niet goed, terwijl dit met het landelijk spreiden veel beter ging.
Volgens mij heeft de LCPS (Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding) die taak en regelt dat ook zoals de naam zegt landelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Nieuw-Zeeland ook. Tsjechië doet het slechter. Gras is groen en de lucht is blauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Harry Nak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

En voor het doorgeven van een besmetting is er altijd iemand anders nodig. Laat die dan een klein beetje extra verantwoordelijkheid pakken als hij/zij in de kwetsbare groep zit.
Ah, we zijn weer terug op dat punt. Gaan we onze risicogroep weer opsluiten de komende jaren. Gezellige eenzame opsluiting omdat een stel kleuters zich niet een paar weken kunnen gedragen? Leg jij het even uit aan onze demente ouderen in de risicogroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Verwijderd schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:36:
Ik denk dat iedereen inmiddels wel tot de conclusie is gekomen dat we het te ver hebben laten komen... En een verdere maatregelen onvermijdelijk is geworden. Toch knap dat we als land het voor elkaar krijgen onze economie nog verder te slopen.

Aangezien we ook niet meer aan de.maatregelen willen houden zullen ze voor een ander pakket gaan als in maart.

Mijn voorspelling:
- avondklok
- sportscholen dicht
Als de cijfers niet gaan dalen de komende dagen zal er wel verder ingegrepen worden. Twee maatregelen liggen dan voor de hand:
- stoppen met sport
- scholen sluiten.

De sportclubs stilleggen zal niet veel meer voor nodig zijn vrees ik. (Eigenlijk is er nu toch al geen zak meer aan, iedereen gaat ervanuit dat de competities toch afgebroken gaan worden en het is eieren lopen over de regeltjes en dat allemaal zonder ook maar een man publiek)
Scholen sluiten zal meer opleveren maar ook veel ongewenste neveneffecten hebben.

Daarnaast zullen er voor de vorm nog wel wat symbool maatregelen/adviezen komen om de oppositie de wind uit de zeilen te nemen in de politieke slangenkuil richting de tweede kamer verkiezingen.

Het is klote, ik hoop dan ook echt dat het RIVM snel weer een dalende trend kan rapporteren.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Leon Zwiers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Het LCPS was toch ook weer actief vanaf eind september? (bron: https://www.nu.nl/coronav...zen-in-het-hele-land.html)

edit: @Drardollan was iets sneller :P

[ Voor 3% gewijzigd door gws24 op 07-10-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Volgens mij heeft de LCPS (Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding) die taak en regelt dat ook zoals de naam zegt landelijk.
Ja, en zoals de ervaring leert, moet er eerst via een bureacratische ladder bij de Roaz aangevraagd worden. Waar op het hoogtepunt van de eerste golf een overplaatsing zo geregeld was, zitten we nu veel te lang met een patient te leuren voordat ie ergens welkom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Ja, en zoals de ervaring leert, moet er eerst via een bureacratische ladder bij de Roaz aangevraagd worden. Waar op het hoogtepunt van de eerste golf een overplaatsing zo geregeld was, zitten we nu veel te lang met een patient te leuren voordat ie ergens welkom is.
Ik heb die indruk niet, ik lees her en der dat de spreiding goed werkt. Maar wellicht heb jij betere bronnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Harry Nak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Dat moet nog maar blijken over een langere termijn.

Valt ook wel mee hoor. Als jij als jongere, hoort dat een besmetting eigenlijk niet zoveel doet met je, dan kan je daar wat soepeler mee omgaan.

Beetje kolder hè, een besmetting zal voor de één erger zijn dan voor de andere, maar ook jongeren kunnen ernstig ziek worden en de gevolgen ervan blijven voelen.
En om dan maar te zeggen laat ze hun gaan maar gaan en sluit de ouderen maar op is natuurlijk kolder!
Alleen samen kunnen we Corona onder controle krijgen, dus iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen!

P.S. Ouderen boven de 75 hebben 5 jaar oorlog meegemaakt, een tijd waarin niks mocht en kon en er vreselijke dingen gebeurde, laat de jongeren maar blij zijn dat het geen oorlog is!

[ Voor 9% gewijzigd door HereIsTom op 07-10-2020 15:39 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Ik heb die indruk niet, ik lees her en der dat de spreiding goed werkt. Maar wellicht heb jij betere bronnen?
Ik maak het dagelijks mee, bron genoeg?

En anders is de NZA hier ook over uitgesproken https://www.nza.nl/actuee...n-doorgang-reguliere-zorg
"De ROAZ-regio’s hebben afspraken gemaakt over de verdeling van coronapatiënten binnen het landelijk netwerk acute zorg (LNAZ). We krijgen signalen dat die afspraken niet overal worden nagekomen. We gaan in gesprek met de ROAZ-partijen."

Zelfs wakker NL heeft erover bericht https://www.telegraaf.nl/...g-patienten-gaat-moeizaam

[ Voor 30% gewijzigd door LZ86 op 07-10-2020 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Ik maak het dagelijks mee, bron genoeg?
Ik heb geen idee, want ik ken je niet en weet niet wat je doet.
En anders is de NZA hier ook over uitgesproken https://www.nza.nl/actuee...n-doorgang-reguliere-zorg
Ik lees hier dat het gebeurd en her en der nog verbetering mogelijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harry Nak
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Ah, we zijn weer terug op dat punt. Gaan we onze risicogroep weer opsluiten de komende jaren. Gezellige eenzame opsluiting omdat een stel kleuters zich niet een paar weken kunnen gedragen? Leg jij het even uit aan onze demente ouderen in de risicogroep?
:?

Je roept allemaal dingen die ik niet gezegd heb, zo kan ik het ook. Leg jij even uit aan de jongeren dat ze niet meer 3x per week kunnen uitgaan en dat ze iedereen vanachter hun webcam moeten spreken omdat ze anders een kuchje krijgen?

Want met een paar weken gedragen is het virus uitgeroeid? Het tegendeel is bewezen. Maar een beetje extra verantwoordelijkheid vragen van de risicogroep lijkt mij niet verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Leon Zwiers schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

We hebben bedden en waarschijnlijk inmiddels ook apparatuur zat, zeker als de UMC's opschalen wat nu eenmaal enorme fabrieken zijn. Maar er is gewoon geen personeel.

Probleem 1: Nog redelijk gesloopt van de 1e golf, zijn zat mensen overspannen of anderzijds langdurig ziek geworden

Probleem 2: Geschoffeerd door politiek en samenleving, dus de bereidwilligheid om nog een keer zo diep te gaan is er niet meer. Zeker ook nu die bonus er nog steeds niet is, er steeds meer agressie jegens ons komt en die debielen die alles wat ons overkomen is maar bagetalliseren.

Probleem 3: Ook wij krijgen snotneuzen en zullen getest moeten worden. Er is al redelijk veel uitval vanwege testdagen. En ook bij ons steeds meer collega's dus daadwerkelijk besmet die je 10 dagen kwijtbent.

Probleem 4: Er was al een tekort aan personeel, en dat is alleen maar erger geworden.
Daaraan toegevoegd zie je dat dit probleem niet alleen op de IC's speelt, ook op de afdelings COVID-19 zorg. In veel centra wordt hierbij gewerkt met vrijwilligerspoules. Vrijwilligers niet als in de zin van zij werken hier voor spek en bonen. Nee, vrijwilligers als in medisch personeel dat zich in wil zetten op deze afdelingen. Waarbij het maar al te moeizaam blijkt om het personeel hiervoor te werven. Zelfs in centra met grote aantallen medewerkers is de bereidwillendheid gewoonweg laag.

En een belangrijke reden daartoe is dat inderdaad het zorgpersoneel zich slecht gehoord voelt, maar het zorgpersoneel ook niet gek is. Wij zien hoe een deel van de bevolking het verkloot. Wij horen hoe dat patiënten, of zij nu COVID hebben of niet, risicovolle situaties toch gewoon op blijven zoeken. De goodwill om hier bovenop te springen is voor velen gewoon weg.

De in rapporten eerder genoemde aantallen van 1700 IC bedden en 1300 klinische bedden waarmee de reguliere zorg ontzien wordt, ik heb hier sterk mijn twijfels bij of dat dit in de praktijk haalbaar is. Met name voor wat betreft die IC capaciteit vermoed ik dat, afgaande van de sfeer op de werkvloer op dit moment, Nederland in hun handen mag klappen indien de helft gehaald wordt. Ook voor wat betreft het aantal klinische patiënten anderszins is op een gegeven moment de rek er gewoon uit. Er is geen behoefte om hele ziekenhuizen om te toveren tot COVID huizen. De insteek in vele centra is op dit moment gewoonweg de reguliere zorg zoveel mogelijk doorgang te laten vinden. Ditzelfde sentiment leeft ook op de werkvloer. Dus op een gegeven moment houd het dan gewoon op indien de aantallen blijven komen.
gws24 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:32:
[...]
Het LCPS was toch ook weer actief vanaf eind september? (bron: https://www.nu.nl/coronav...zen-in-het-hele-land.html)
Het LCPS is inderdaad weer actief. Maar vanuit het LCPS, onder monde van Ernst Kuipers, wordt dan ook al publiekelijk aangeven dat meer maatregelen noodzakelijk lijkt indien de huidige tendens niet veranderd.
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:33:
[...]
Spreiding tussen ziekenhuizen is in de praktijk vaak.... uiterst moeizaam. En dat is nog redelijk zacht uitgedrukt. Het probleem is dat iedereen redelijk eigen baas is. En gezien de urgentie van de situatie is er wel enige coulance, maar je merkt als centrum toch echt wel dat zodra jij vanuit bestuurlijke macht besluit om hierin haantje de voorste te willen zijn, je personeel je terug begint te fluiten. Want het personeel is uiteindelijk degene die het op kan knappen. Daarnaast heb je te denken aan de reguliere zorg die je door wilt laten gaan. Je hebt als ziekenhuis tenslotte ook gewoon je brood te verdienen, hoe cru het ook klinkt. Op COVID-19 alleen, kun je niet leven.

Dus al de mooie praat over overplaatsing zus en zo, in de praktijk zal daar de nodige moeite aan vooraf gegaan zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:58

boesOne

meuh

Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

[...]

Ik lees hier dat het gebeurd en her en der nog verbetering mogelijk is?
Volgens mij is hij werkzaam in een ziekenhuis en misschien zelfs op de IC.

Wat me een beetje begint tegen te staan in deze discussies is het geroep om ''bewijs'' voor bijvoorbeeld de effecten van publiek bij voetbal. Dit klinkt net zoals roepen om bewijs voor klimaatverandering terwijl we al natte voeten hebben van de zeespiegelstijging.
Een beetje common sense mag ook wel. Er is een virus, dat verspreid zich door mensen die op een kluitje zitten. Wil je minder verspreiding dan moet je minder bij elkaar gaan zitten. Duh!

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Beetje kolder hè, een besmetting zal voor de één erger zijn dan voor de andere, maar ook jongeren kunnen ernstig ziek worden en de gevolgen ervan blijven voelen.
En om dan maar te zeggen laat ze hun gaan maar gaan en sluit de ouderen maar op is natuurlijk kolder!
Alleen samen kunnen we Corona onder controle krijgen, dus iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen!

P.S. Ouderen boven de 75 hebben 5 jaar oorlog meegemaakt, een tijd waarin niks mocht en kon en er vreselijke dingen gebeurde, laat de jongeren maar blij zijn dat het geen oorlog is!
Ja dus? Het risico dat gezonde jongeren er ernstig ziek van worden is veel kleiner.

Dat zeg ik ook niet. Probeer het maar opnieuw te lezen.

Goeie dat, in plaats van uitgaan moet je je beseffen dat het geen oorlog is. En NU blij zijn!!! Oh ja, wel even je hele leven omgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
boesOne schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Wat me een beetje begint tegen te staan in deze discussies is het geroep om ''bewijs'' voor bijvoorbeeld de effecten van publiek bij voetbal. Dit klinkt net zoals roepen om bewijs voor klimaatverandering terwijl we al natte voeten hebben van de zeespiegelstijging.
Een beetje common sense mag ook wel. Er is een virus, dat verspreid zich door mensen die op een kluitje zitten. Wil je minder verspreiding dan moet je minder bij elkaar gaan zitten. Duh!
Klimaatverandering is een feit. Besmettingen via juichen bij voetbal is geen feit. Is geen wetenschappelijk bewijs van. Desondanks mocht er niet gejuicht worden op straffe van voetbalwedstrijden zonder publiek. Ondanks dat er 0 bewijs is, mag er weer geen publiek bij wedstrijden, bij geen enkele wedstrijd in elke sport die er is.
Dat terwijl het kabinet met Rutte als woordvoerder heeft gezegd dat ze alleen beslissingen nemen op basis van wetenschappelijk bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
psychodude schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:44:
[...]
Daarnaast heb je te denken aan de reguliere zorg die je door wilt laten gaan. Je hebt als ziekenhuis tenslotte ook gewoon je brood te verdienen, hoe cru het ook klinkt. Op COVID-19 alleen, kun je niet leven.

Dus al de mooie praat over overplaatsing zus en zo, in de praktijk zal daar de nodige moeite aan vooraf gegaan zijn.
Precies dit stukje. Mijn ziekenhuis (en waarschijnlijk is dit landelijk, maar dat weet ik niet) moet minimaal 85% van de geplande productie halen, dan vergoed de verzekeraar alsnog de volle 100% en kom je niet in de problemen.

Even een voorbeeldje:
Als wij nu onze afdelingen vol gaan leggen met covid-ers uit de regio amsterdam dan kunnen wij ook geen productie meer draaien, halen we wellicht die 85% niet en komt het ziekenhuis in de problemen en moet er bezuinigd worden (in de praktijk dus personeel eruit, lekker handig midden in een gezondheidscrisis).

Dat wil niemand, dus niemand is er happig op die mensen over te nemen.

Dan kan die Ernst Kuipers wel op zijn kale kop gaan staan, maar de indruk hier in rijnmond is dat ie dan maar lekker zelf moet opschalen, want het EMC is het grootste ziekenhuis van de regio met een enorme net opgeleverde nieuwbouw en met altijd een grote bek over hoe het moet :P Dat concurreren onder elkaar heeft de ziekenhuizen niet perse vriendjes van elkaar gemaakt de laatste jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

2020-75=1945. Laten we het op85+ houden om het enigszins bewust mee te hebben gemaakt.
boesOne schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

In de open lucht met 50 mensen op een halve hectare (langs de lijn bij jeugdwedstrijden) mag dus niet. Onderlinge afstand zomaar 5-10 meter per persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Harry Nak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Ja dus? Het risico dat gezonde jongeren er ernstig ziek van worden is veel kleiner.

Dat zeg ik ook niet. Probeer het maar opnieuw te lezen.

Goeie dat, in plaats van uitgaan moet je je beseffen dat het geen oorlog is. En NU blij zijn!!! Oh ja, wel even je hele leven omgooien.
Goh wat zijn we weer zielig! En je hele leven omgooien? Je mag nog bijna alles doen, ja kan gewoon naar buiten e.d.
Tuurlijk is het voor niemand leuk, maar als je ernstig ziek wordt of erger dan pas staat je leven op zijn kop!
Misschien moeten ze de mensen die zich niet aan de regels willen houden maar eens een maandje opsluite, dan komen ze er wel achter wat beperkingen echt zijn!

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 07-10-2020 16:00 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
[...]

Feit is dat niet iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en dat gaat niet gebeuren ook. Dat is de realiteit waarop het beleid gemaakt moet worden. En sterker nog: iedere weldenkende burger zal daarop zijn gedrag moeten baseren.
En wat die ouderen betreft: om de oorlog bewust meegemaakt te hebben, moet je toch wel flink boven de 75 zijn inmiddels. Afgezien daarvan is het een flauwekulargument. Wie veel leed heeft meegemaakt, kan daarop niet bogen om anderen de maat te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door prijk op 07-10-2020 16:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:58

boesOne

meuh

ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Klimaatverandering is een feit. Besmettingen via juichen bij voetbal is geen feit. Is geen wetenschappelijk bewijs van. Desondanks mocht er niet gejuicht worden op straffe van voetbalwedstrijden zonder publiek. Ondanks dat er 0 bewijs is, mag er weer geen publiek bij wedstrijden, bij geen enkele wedstrijd in elke sport die er is.
Dat terwijl het kabinet met Rutte als woordvoerder heeft gezegd dat ze alleen beslissingen nemen op basis van wetenschappelijk bewijs.
Dit is precies waar ik over val. Sorry, maar echt iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat groepen supporters bij een wedstrijd een bepaald risico met zich meebrengt voor verspreiding. Net zoals festivals, drukke winkels, kroegen, kerkdiensten. Om je dan zo te verschuilen achter.. ja maar BEWIJS!!!111 vind ik eerlijk gezegd vrij gespeend van common sense.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 00:21
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Het is moeilijk om dergelijk bewijs te leveren. Het is ethisch niet verantwoord om dergelijke testen uit te voeren met mensen, en proefdieren blijken niet zo te juichen bij een goal.
Doch kan men wel uitgaan van bepaalde eigenschappen van het virus. Het kan overgedragen worden via waterpartikels, bij overdreven juichen en tieren produceert een mens nogal wat van die "waterpartikels". Bijgevolg gaat men er vanuit dat men met juichen en tieren virusdeeltjes kan verspreiden. Of deze virusdeeltjes dan nog makkelijk worden opgenomen door andere supporters, is een andere zaak.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:20
Drardollan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:38:
Kan natuurlijk dat je dat gemist hebt. Je zou het gewoon kunnen vragen... @Leon Zwiers is voor zover ik weet IC-verpleegkundige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Waah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:25:
[...]Ook niet vreemd toch? De discotheek waar men op 1,5 meter van elkaar staat moet ik nog zien. Dat is alleen bij brugklassers die hun eerste schoolfeest hebben :+
De discotheken en poppodia hebben juist geprobeerd een strikt protocol op te stellen (inclusief gezondheidschecks, leeftijdgrenzen en uitgebreid BCO) zodat ze open konden zonder de 1,5 meter regel.

Maar elke suggestie voor uitzondering op de 1,5 meter regel is voor het OMT gewoon vloeken in de kerk en er ook maar aan denken maakt je een moordenaar, dus daar liepen ze alleen maar tegen een betonnen muur op. Wat ze als organisatie ook probeerden om zichzelf zonder die 1,5 meter regel in te dekken. Het OMT of het RIVM wilde niet eens meedenken, het werd gewoon een keihard 'nee, hoe durf je'.

Ik kan me niet voorstellen dat we totaal niets kunnen zónder die 1,5 meter regel, ook als dat geen mogelijkheid was dan waren er nog genoeg opties om (binnen een gesloten omgeving) verspreiding te voorkomen. Wat dat betreft is de 1,5 meter regel niet heilig en ik heb steeds meer de indruk dat het nu langdurige schade aan het veroorzaken is.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 07-10-2020 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
boesOne schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Dit is precies waar ik over val. Sorry, maar echt iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat groepen supporters bij een wedstrijd een bepaald risico met zich meebrengt voor verspreiding. Net zoals festivals, drukke winkels, kroegen, kerkdiensten. Om je dan zo te verschuilen achter.. ja maar BEWIJS!!!111 vind ik eerlijk gezegd vrij gespeend van common sense.
Ja, op de oude manier manier van voetbal kijken in de stadions. De voetbalclubs hebben echter tijdens de drie Eredivisie-wedstrijden maar een beperkt aantal mensen de stadions ingelaten en dat met afstand tussen die supporters. Dan is het wel legitiem om om bewijs te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
prijk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Feit is dat niet iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt en dat gaat niet gebeuren ook. Dat is de realiteit waarop het beleid gemaakt moet worden.
En wat die ouderen betreft: om de oorlog bewust meegemaakt te hebben, moet je toch wel flink boven de 75 zijn inmiddels. Afgezien daarvan is het een flauwekulargument. Wie veel leed heeft meegemaakt, kan daarop niet bogen om anderen de maat te nemen.
Tuurlijk, daarom moeten ze ook harder gaan straffen en iedereen die zich niet aan de regels houdt maar eens een maand opsluiten, dan weet je pas wat beperkingen zijn.
En de oorlog is helemaal geen flauwekul argument dat zeggen alleen mensen die oorlog bagataliseren!
Je gewoon aan de huidige regels houden is geen leed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
Iedere dag worden we letterlijk geplet met corona-nieuws... en dan de maatschappelijke discussies over mondkapjes e.d.
ik wordt er niet goed van. RIVM (en dat zijn de experts) zeggen; het werkt niet! En toch lopen mensen met de meute mee.

Bron: https://www.nu.nl/coronav...ondkapjes-niet-nodig.html
Van Dissel en het RIVM bekijen het enkel alleen vanuit het standpunt jezelf te beschermen en dan helpen mondkapjes blijkbaar niet erg veel.

Dus iemand hoest in de lucht en dan adem je het uiteindelijk toch nog in.

De rest van de wereld draagt geen mondkapjes om zichzelf te beschermen maar juist anderen te beschermen.
Dat lijkt maar niet door te dringen bij Van Dissel en consorten.

Als iemand in een mondkapjes hoest zal er best nog iets buiten terecht komen, maar het grote merendeel van het speeksel blijft bij die persoon in het kapje.

En dan kan iedereen wel zeggen elleboog etc. de afgelopen weken meermalen meegemaakt dat iemand gewoon in de open lucht zat te hoesten.
Als het dan blijkbaar te moeilijk is in je elleboog te hoesten, dan maar een verplicht mondkapje.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Laatst online: 24-09 17:17

Releases

Ja maar!

We zitten nu ruim boven de 5000 besmettingen, is het nu een gekke gedachte dat er vandaag of morgen weer een pers conferentie komt om de teugels verder aan te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Releases schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:11:
We zitten nu ruim boven de 5000 besmettingen, is het nu een gekke gedachte dat er vandaag of morgen weer een pers conferentie komt om de teugels verder aan te trekken?
Nee, want deze stijging is toch verwacht, het is een tanker die je moet sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:57
Buiten dat ik die kans niet gek vind; we zitten zelfs nog onder de 5000? :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Rutte wilde toch in het begin van deze pandemie naar groepsimmuniteit?
Daar zijn wel hard naar op weg. :P
Ja, ik weet dat je weer besmet kan geraken en ziek kan worden.
spoiler:
Het is net de griep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
ShellGhost schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:14:
Rutte wilde toch in het begin van deze pandemie naar groepsimmuniteit?
Daar zijn wel hard naar op weg. :P
Ja, ik weet dat je weer besmet kan geraken en ziek kan worden.
spoiler:
Het is net de griep.
Ik vind wat er nu gaande is ook helemaal niet zo gek.
Alleen moeten de ouderen zich een beetje af gaan zonderen.

Laten we vooral de economie door laten draaien en contact met ouderen beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
BlakHawk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Ik vind wat er nu gaande is ook helemaal niet zo gek.
Alleen moeten de ouderen zich een beetje af gaan zonderen.

Laten we vooral de economie door laten draaien en contact met ouderen beperken.
Onzin, laten we gewoon harder gaan straffen aan de lui die zich niet aan de regels houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Onzin, laten we gewoon harder gaan straffen aan de lui die zich niet aan de regels houden!
Waarom? groepsimmuniteit is gewoon een goede zaak.
Het heeft weinig tot geen impact op jongeren. Laat het maar de rondte gaan en beperk contact met ouderen.

Het virus gaat niet meer weg, groepsimmuniteit is de enige weg die we kunnen gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 07-10-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
HereIsTom schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Goh wat zijn we weer zielig! En je hele leven omgooien? Je mag nog bijna alles doen, ja kan gewoon naar buiten e.d.
Tuurlijk is het voor niemand leuk, maar als je ernstig ziek wordt of erger dan pas staat je leven op zijn kop!
Misschien moeten ze de mensen die zich niet aan de regels willen houden maar eens een maandje opsluite, dan komen ze er wel achter wat beperkingen echt zijn!
Je zegt het goed, daarom moet de kwetsbare groep extra verantwoordelijkheid nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 14:26

rg-mohwa

Phoe Hé

[...]

Hier hebben we al van gezien dat dit niet gaat/ lukt / uitvoerbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De maatregelen van de vorige keer zie je nog niet terug in de cijfers, op zijn vroegst na 10 dagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:18
BlakHawk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Waarom? groepsimmuniteit is gewoon een goede zaak.
Het heeft weinig tot geen impact op jongeren. Laat het maar de rondte gaan en beperk contact met ouderen.

Het virus gaat niet meer weg, groepsimmuniteit is de enige weg die we kunnen gaan.
Dat werd gisteren door experts dus netjes uitgelegd dat dat geen optie is. Wil je voor groepsimmuniteit gaan, dan ben je jaren bezig en overbelast je de zorg jaren. Want de groepen kan je nooit 100% scheiden.

De enige route is de infectiedruk zo laag houden dat de zorg niet overbelast raakt en wachten op een vaccin.
Dat is de meest kansrijke exitstrategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Ik ben benieuwd hoe je dat voor je ziet, als de handhavers in het OV nu al aan de bel trekken over mensen die een grote bek geven of agressief worden als ze aangesproken worden op hun mondkapjesplicht.

De oplossing volgens de OV-vervoerders: Een landelijke mondkapjesplicht, want dan is het niet meer hún probleem maar een probleem van de politie of zo. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:20:
[...]De enige route is de infectiedruk zo laag houden dat de zorg niet overbelast raakt en wachten op een vaccin.Dat is de meest kansrijke exitstrategie.
Blind gokken op de spoedige uitrol van een werkend vaccin vind ik nu niet zo enorm 'kansrijk'. Waar is het plan B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-09 16:18
Adlermann schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:20:
[...]
De enige route is de infectiedruk zo laag houden dat de zorg niet overbelast raakt en wachten op een vaccin.
Dat is de meest kansrijke exitstrategie.
Maar hoelang moeten we wachten op het vaccin? Stel het is er Q2 in 2021. Wanneer is iedereen ingeënt? Want de hele wereld zit erop te wachten. Moeten we heel 2021 het volhouden of misschien nog langer? Dat gaat nooit lukken vermoed ik.

We zullen een keer terug moeten naar normaal als we willen dat er nog een economie over is om ons weer uit deze crisis te trekken. Om nog maar niet over depressies en burnouts te spreken in vele beroepsgroepen of mensen die alleenwonend zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
*knip*, stemmingmakerij/geen onderbouwing

[ Voor 94% gewijzigd door Migrator op 07-10-2020 16:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:18
MC_Sparkles schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Maar hoelang moeten we wachten op het vaccin? Stel het is er Q2 in 2021. Wanneer is iedereen ingeënt? Want de hele wereld zit erop te wachten. Moeten we heel 2021 het volhouden of misschien nog langer? Dat gaat nooit lukken vermoed ik.

We zullen een keer terug moeten naar normaal als we willen dat er nog een economie over is om ons weer uit deze crisis te trekken. Om nog maar niet over depressies en burnouts te spreken in vele beroepsgroepen of mensen die alleenwonend zijn.
Dat zeiden ze ook:
midden tot eind volgend jaar is de verwachting dat iedereen een enting heeft gehad.

Maar, de regels zoals we die in de zomer hadden, die slopen de economie niet( we zouden weer groei krijgen). Alleen mensen willen/wilden meer. En dan krijg je dus de nieuwe lockdown.

Weet je wat ook slecht voor je economie is?
Een pandemie die uit de handloopt en mensen uit zichzelf thuis gaan blijven.

Er is geen makkelijke uitweg, maar zomaar terug naar het oude normaal is denk ik wel de slechtste oplossing van allemaal. Linksom, rechtsom gaat het gewoon veel schade opleveren.
Pagina: 1 ... 118 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic