NMH schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:30:
[...]
Ik lees hier net een artikel over nieuwe sneltesten met toch wel enige verbazing. Als de sensitiviteit van de nieuwe test maar 85% is, dan betekent het dat je ongeveer 1 op de 7 besmettingen mist (false negative). Dat zijn dan dus mensen die met een vals gevoel van veiligheid weer hun gezin omhelzen, naar hun werk gaan en de kroeg in duiken en het virus zo verder kunnen verspreiden. Als leek vind ik dat eigenlijk een knap beroerde score.
Trouwens wel jammer dat de sensitiviteit van de PCR tests niet genoemd wordt, dat maakt vergelijken lastig.
Op zich is dat helemaal niet erg; Als we 50% van de mensen met corona zich laat testen en daarvan vang je 40% af als zijnde "je hebt corona" dan is het aantal mensen dat losloopt met corona opeens nog maar 60% i.p.v. 100%; Houdt het merendeel van de bevolking zich vervolgens nog steeds aan de 1,5m en hygiënemaatregelen, dan zakt de R, die nu nog tussen de 1,1 en 1,3 hangt, duidelijk onder de 1; Helemaal omdat hoe meer virusdeeltjes je hebt, hoe groter de kans lijkt te zijn dat je anderen besmet; En hoe meer virusdeeltjes je hebt, hoe groter de kans is dat je positief test;
Dus kan dit massaal uitgerold worden dan zakt vermoed ik de R vlot naar de 0,5 tot 0,8; Met gemiddeld 6 dagen incubatietijd neemt het aantal besmette mensen per maand met 65% (R = 0,8) tot 97% (R = 0,5) af.
Als je snel en simpel kunt testen, waardoor men zich massaal laat testen en je bij klachten afspreekt dat je, helemaal bij corona-gevallen in je omgeving, je eens per X dagen moet laten testen, dan dooft 't redelijk vlot uit;
Mits de boodschap duidelijk is:
1. Zolang corona onder ons is houden we 1,5m afstand
2. Bij klachten: laat je testen
* bij positief resultaat --> quarantaine en contacten testen
* bij negatief resultaat --> bij aanhoudende klachten na (bijvoorbeeld) 4 dagen opnieuw testen en je mag gewoon weer alles, mits je je aan regel 1 houdt
En desnoods, bij 'evenementen' mag je alleen naar binnen als je een negatieve snel-test overhandigt van max X dagen oud;
Maar dit werkt alleen als iedereen zich aan regel 1 & 2 houdt én er voldoende sneltesten zijn.