Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.540 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Nee, want je moet in quarantaine als je nauw contact hebt gehad met iemand. Daar is contactonderzoek voor en daar zijn ook digitale middelen voor. Daarnaast heb je natuurlijk de mensen die het land binnenkomen en in quarantaine moeten.
Dat laatste kun je natuurlijk voor een deel bewijzen, maar dat eerste niet direct, dat hangt puur af van meewerking aan bron- en contactonderzoek. En wanneer 'in contact geweest met besmet persoon' betekent dat een ander verplicht in quarantaine moet, dan werken gewoon minder mensen aan het BCO mee, want ze willen hun vrienden of familie er niet bij naaien.

Dan heb je dus twee opties: óf verplicht meewerken aan BCO (wat niet te doen is want mensen zeggen gewoon 'euh vergeten' of geven valse gegevens) óf het BCO afdwingen met een verplichte corona-app: Ook dat gaat in Nederland niet gebeuren.
Ik zeg je nu al dat het er hier ook gaat komen. Het is te logisch om het niet te doen. Het is haast niet uit te leggen dat de hele maatschappij zich moet houden aan maatregelen, maar dat er geen middelen zijn om de bron aan te pakken. Een boete als je kerngezond te dicht in de buurt komt van je ouders of een boete voor als je je quarantaine verbreekt.
Ik ben niet direct tegen verplichte quarantaine zolang dat juridisch ingedekt is en het geen voetje tussen de deur wordt voor een controlestaat. En ook dat 'bij de bron aanpakken' betekent dat het een exit-strategie wordt om voor de rest van de bevolking de maatregelen los te kunnen laten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:39

St@m

@ Your Service

Tja, dit is nu eenmaal hoe 'we' het willen.
Toch lekker op vakantie gaan, toch familie bezoeken in andere regio's, toch naar het terras, toch naar Ikea, toch naar dat restaurant, toch met z'n allen opgepropt in het OV, toch die bruiloft en toch naar het theater (en alle andere dingen uiteraard die ik vergeet)

Ik lig er verder niet wakker van. Dit is de keuze die we met z'n allen maken, duidelijk. Er zijn maar heel, heel weinig mensen in Nederland die zich niet 'schuldig' hebben gemaakt aan 1 van bovenstaande dingen (en toevallig zitten ze allemaal hier :p ). Dus het vingertje wijzen heeft allemaal niet zo'n zin.

En het is allemaal prima, want het mag ook allemaal, en iedereen moet lekker doen waar die zich goed bij voelt.

Wat ik de overheid dan wel wat kwalijk neem is het late ingrijpen, en dat ze nu allemaal rare maatregelen gaan nemen. Dat dashboard was er dus blijkbaar toch voor niets :p

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 06-10-2020 16:03 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51

gws24

Thinking is hard!

MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:42:
Wouter Keller, ex CBS ziet dat we het weer net gaan redden in de ziekenhuizen.
[Twitter]

Let wel, zeer cijfermatige benadering ;)
Ben deze man al eerder tegengekomen via twitter en misschien is zijn wiskunde goed maar voor de rest komt hij op mij over als iemand die misschien dan niet bij viruswaanzin zit maar er wel heel erg tegenaan schurkt. Ik zou dus misschien zijn berekeningen nog wel accepteren, alhoewel die ook verschillen per dag (vergelijk maar eens die van nu met die van een week geleden), maar voor de rest heb ik mijn bedenkingen bij hem. Je hoeft namelijk maar heel even zijn twitter tijdlijn door te scrollen en de volgende punten komen meermaals naar voren:

- pcr tests zijn niet goed want teveel vals positieven. Dat is volgens mij nu al zo vaak uitgelegd en debunked maar goed.
- het is casedemics! En dan vooral die complot vraag waarom men dat doet :X

- artikel in HP/detijd retweeten van o.a. Peeters die met haar Cobala (alles oplossen door weerstand te kweken) nou niet heel goed bekend staat. Artikel is hier dacht ik ook met de grond gelijk gemaakt:

-omgekeerde lockdown aan de hand van de brief van die 1400 'artsen'. Het grootste deel daar van zit in de alternatieve hoek en wordt niet ondersteund door o.a. de federatie van artsen (precieze naam ben ik even kwijt)

Al met al zou ik voorzichtig zijn met wat deze man roept en voorspelt.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@gws24 Ja eens hoor. Ik probeer alleen al een tijdje gaten te schieten in z'n cijfers, wat bij deze meneer lastig lukt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:57:
[...]
Tja, dit is nu eenmaal hoe 'we' het willen.
Toch lekker op vakantie gaan, toch familie bezoeken in andere regio's, toch naar het terras, toch naar Ikea, toch naar dat restaurant, toch met z'n allen opgepropt in het OV, toch die bruiloft en toch naar het theater (en alle andere dingen uiteraard die ik vergeet)
Heus niet alleen in Nederland hoor. Ik ben de afgelopen weken in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië geweest (netjes volgens de geldende inreisregels :) ) en het is overal van hetzelfde laken het pak, met dien verstande dat ze in in de genoemde landen binnen altijd en in Italië ook buiten vaak mondkapjes dragen (waarbij afstand houden een zeer relatief begrip is en ze elkaar in Frankrijk en Italië overigens nog steeds vrolijk zoenen of knuffelen met half afhangend mondkapje of met tien man vlak bij elkaar zitten (in alle genoemde landen), vaak genoeg zelf gezien). En dat mondkapje dragen de Italianen gewoon de hele dag, vaak demonstratief om de pols als teken van solidariteit met de anderen. Lekker hygiënisch en effectief.
Kortom, het is me nog steeds een raadsel waarom er momenteel tussen de landen zulke grote verschillen zijn in de cijfers. Toch iets met groepsimmuniteit in het dit voorjaar zo zwaar getroffen Noord-Italië?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:24:
@gws24 Ja eens hoor. Ik probeer alleen al een tijdje gaten te schieten in z'n cijfers, wat bij deze meneer lastig lukt ;)
Duidelijk, haalde ik niet echt uit je post en wilde mensen er attent op maken ;) . En tja, hij is vrij goed in wiskunde dus dat wordt lastig. Ik denk eigenlijk zelfs dat wiskundig gezien zijn cijfers kloppen maar dat hij teveel vaart op dagdagelijkse statistieken. Daarom ook dat zijn voorspellingen zo uit elkaar lopen steeds.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-09 21:21
Ankona schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

idd, als je naar het aantal opnames kijkt zitten we op het niveau van begin maart maar dan veel minder snel stijgend. (En duidelijk hoe weinig het gerapporteerde aantal besmettingen zegt)
Kan je nagaan hoeveel mensen er destijds waren besmet waar men geen weet van had omdat er nog amper werd getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 15:46
Stoney3K schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Dat laatste kun je natuurlijk voor een deel bewijzen, maar dat eerste niet direct, dat hangt puur af van meewerking aan bron- en contactonderzoek. En wanneer 'in contact geweest met besmet persoon' betekent dat een ander verplicht in quarantaine moet, dan werken gewoon minder mensen aan het BCO mee, want ze willen hun vrienden of familie er niet bij naaien.

Dan heb je dus twee opties: óf verplicht meewerken aan BCO (wat niet te doen is want mensen zeggen gewoon 'euh vergeten' of geven valse gegevens) óf het BCO afdwingen met een verplichte corona-app: Ook dat gaat in Nederland niet gebeuren.
Telecomdata etc kunnen nog gebruikt gaan worden. Afhankelijk van de testen die er dan zijn kan je ook de situatie krijgen: of je gaat jezelf testen, of je moet in quarantaine.

Ik denk dat je je verkijkt op hoeveel er mogelijk gaat zijn. Kijk, met de volksgezondheid willen ze nog best wel even spelen. Zeker als het een financiële last is zoals die bejaarden. Maar nu komen ze erachter dat het lakse beleid om de economie te redden juist meer schade aan de economie veroorzaakt. En daar maken we geen grappen over.

Laat ik het zo stellen: met wie heb je in Nederland liever een probleem? Met de politie of met de belastingdienst? Ik pak de taakstraf wel als jij een aantal keer je belastingaangifte vergeet en weigert mee te werken :+ .
Ik ben niet direct tegen verplichte quarantaine zolang dat juridisch ingedekt is en het geen voetje tussen de deur wordt voor een controlestaat. En ook dat 'bij de bron aanpakken' betekent dat het een exit-strategie wordt om voor de rest van de bevolking de maatregelen los te kunnen laten.
Uiteraard is dat het doel. Hoe minder verspreiding hoe beter. Ik vermoed dat ze zoiets gaan invoeren als het aantal besmettingen flink is teruggedrongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vlassie1980 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Kan je nagaan hoeveel mensen er destijds waren besmet waar men geen weet van had omdat er nog amper werd getest.
De R lag toen ook vele malen hoger, doordat we toen geen maatregelen hadden.

@gws24 zal een duidelijkere disclaimer toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Telecomdata etc kunnen nog gebruikt gaan worden. Afhankelijk van de testen die er dan zijn kan je ook de situatie krijgen: of je gaat jezelf testen, of je moet in quarantaine.
Ze kunnen nu niet eens de telecomdata effectief inzetten tegen terrorisme, en jij hebt echt de indruk dat het een goed middel is om grootschalig bron- en contactonderzoek te doen?

Als je China bent misschien, maar niet in Nederland.
Laat ik het zo stellen: met wie heb je in Nederland liever een probleem? Met de politie of met de belastingdienst? Ik pak de taakstraf wel als jij een aantal keer je belastingaangifte vergeet en weigert mee te werken :+
Ook met de belastingaangifte ben je nog altijd afhankelijk van de informatie die je uit een persoon krijgt. En bij de belastingdienst heb je nog inspecteurs die die informatie kunnen verifiëren, maar bij bron- en contactonderzoek is dat er in principe niet. Tenzij je natuurlijk een leger aan rechercheurs hebt die van iedereen gaat natrekken of ze echt bij tante Bep op de koffie zijn geweest in plaats van bij een illegaal feestje. Veel succes daarmee.

Om maar even op terrorisme terug te komen: Ze krijgen het al niet voor elkaar om wachtwoorden van versleutelde schijven te voorschijn te krijgen. Om dan iemand te dwingen om betrouwbare informatie te geven voor bron- en contactonderzoek, lijkt me op zijn zachtst gezegd optimistisch.

En je kan een hoop doen, je kan natuurlijk ook iedereen die niet braaf wil opzitten en pootjes geven een paar weken opsluiten of met geweld een coronatest dwingen. Maar wordt het middel dan niet veel erger dan de kwaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:40:
[...]
Ik denk dat je je verkijkt op hoeveel er mogelijk gaat zijn. Kijk, met de volksgezondheid willen ze nog best wel even spelen. Zeker als het een financiële last is zoals die bejaarden. Maar nu komen ze erachter dat het lakse beleid om de economie te redden juist meer schade aan de economie veroorzaakt. En daar maken we geen grappen over.
Ach ja, dromen over wat allemaal mogelijk is mag altijd, met de heilstaat China en het geïsoleerde eiland Taiwan als lichtende voorbeelden. Wat je vergeet, is dat voor succesvolle implementatie van die schitterende technologie en vrijheidsbeperkende wetgeving een uitgebreid controleapparaat noodzakelijk is. In verticaal bestuurde landen als Frankrijk, Spanje en Italië, met een op militaire leest geschoeide hermandad die niemands beste vriend is, kun je de burger nog wel een paar maanden binnenhouden, maar in Nederland en ook in België en Duitsland ligt dat toch net even anders. De Duitsers hebben in beginsel reeds forse quarantainestraffen, maar de controle is vrijwel nihil en dat wordt met zoveel woorden ook in de Duitse overheidsdocumenten gezegd. De eigen verantwoordelijkheid van de burger staat voorop.
Nee, hier in West-Europa blijft het voortmodderen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 11:25
gws24 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:18:
[...]
-omgekeerde lockdown aan de hand van de brief van die 1400 'artsen'. Het grootste deel daar van zit in de alternatieve hoek en wordt niet ondersteund door o.a. de federatie van artsen (precieze naam ben ik even kwijt)
[Twitter]
Interessant wat er allemaal tussen zit bij die lijst met ondertekenden:
Psychologen, kinesitherapeuten (fysiotherapeut in het Nederlands.. met ctrl + f kom ik al op 225 hits), ergotherapeuten, verpleegkundigen, optometristen, tandartsen, sociaal assistenten, orthopedagogen, fysici, dierenartsen, diëtisten, apothekers en ook veel huisartsen. Blijkbaar zijn dit allemaal COVID-experts.

Welgeteld één intensivist en één longarts (beiden niet praktiserend).

[ Voor 3% gewijzigd door boe.i op 06-10-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
boe.i schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Interessant wat er allemaal tussen zit bij die lijst met ondertekenden:
Psychologen, kinesitherapeuten (fysiotherapeut in het Nederlands.. met ctrl + f kom ik al op 225 hits), ergotherapeuten, verpleegkundigen, optometristen, tandartsen, sociaal assistenten, orthopedagogen, fysici, dierenartsen, diëtisten, apothekers en ook veel huisartsen. Blijkbaar zijn dit allemaal COVID-experts.

Welgeteld één intensivist en één longarts (beiden niet praktiserend).
Die 1400 artsen zien dus de andere zijde die niet direct iets met Covid te maken hebben, maar alles met de geestelijke gezondheid en lichamelijke klachten van stress ed. Misschien vallen daardoor geen doden, maar heel veel mensen hebben indirect wel veel lichamelijke en geestelijke klachten voor Covid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:39
[...]

Een factor 10 - 20 daarbij met bijvoorbeeld 20.000 nieuwe besmettingen per dag is niet ondenkbaar alvorens de piek. Op basis van schattingen van circa 1 miljoen mensen besmet tot in de loop van september dit jaar zal het ook niet veel hoger liggen dan dat.

Test positieve aantallen van nu zijn dan ook moeizaam te vergelijken met de cijfers van toen. Ziekenhuisopname cijfers zijn het enige dat redelijkerwijs te vergelijken is. Daarbij zien we nu een meer gestage stijging. En hopelijk gaan we daarin ergens tegen het eind van deze week een afbuiging zien. Maar de vraag is of dat dat gerealiseerd gaat worden, de dagelijks tot redelijk opwaartse trend in positieve testuitslagen houdt dusver redelijk aan.

Op dit moment is er in ieder geval geen carnaval, après ski en het 'onbekende' met het virus onder het publiek. Dus de rappe exponentiële explosie zal niet snel weer plaats vinden. Een gestage persisterende stijging is echter natuurlijk ook gewoon een probleem. Het eindresultaat is namelijk hetzelfde. Striktere maatregelen zullen dan weer gaan volgen. Meer sluiting, minder verrichte arbeid, ongunstig voor de economie, etc. En het is zo ontzettend zonde om zoals het er nu voor staat, niet ondenkbaar wederom tegenaan te gaan lopen. En dat terwijl er toch meerdere westerse landen zijn waarin de lokale maatschappij laat zien dat het ook anders kan, in combinatie met een gecontroleerd beheersbaar laag aantal patiënten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

Ernemmer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:58:
[...]

Die 1400 artsen zien dus de andere zijde die niet direct iets met Covid te maken hebben, maar alles met de geestelijke gezondheid en lichamelijke klachten van stress ed. Misschien vallen daardoor geen doden, maar heel veel mensen hebben indirect wel veel lichamelijke en geestelijke klachten voor Covid.
Ik vind dit geluid tamelijk verwarrend. Komt uit precies deze hoek nu niet juist ook al een tijdje heel stug het geluid dat je bejaarden en andere kwetsbaren omwille van hun geestelijke gezondheid niet op kunt hokken? Ik kan die twee geluiden niet goed met elkaar verenigen :?

niet retorisch of om te trollen, ik begrijp het echt niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ach ja, als je in de #ikdoenietmeermee uitzending van op1 een huisarts (Lieneke van de Griendt) hebt zitten die niet in wetenschap gelooft en ook geen uitleg wil over testmethodieken, vraag ik mij ook af hoe die door een opleiding heen gekomen zijn. :X

Als mijn huisarts erbij had gestaan was ik overgestapt.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Ik vind dit geluid tamelijk verwarrend. Komt uit precies deze hoek nu niet juist ook al een tijdje heel stug het geluid dat je bejaarden en andere kwetsbaren omwille van hun geestelijke gezondheid niet op kunt hokken? Ik kan die twee geluiden niet goed met elkaar verenigen :?

Geen idee of dat van dezelfde groep komt, ik las laatst wel dat de ouderen maar erg weinig last van de lockdown hadden gehad.
https://www.rtlnieuws.nl/...coronacrisis-bezoekverbod
Bron verder niet onderzocht, maar als 't goed is komt dit niet van Facebook wat dat hebben de meeste ouderen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Yucon schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Het zijn 1400 medisch professionals, niet enkel en alleen artsen, maar in bredere zin. Het is een fractie van het totaal aantal werknemers binnen de gezondheidszorg dat er een andere opinie op na houdt. Door het benoemen van 1400 lijkt het veel, maar laten we wel wezen, het aandeel medisch professionals dat deze opinie niet deelt is vele malen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

psychodude schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Het zijn 1400 medisch professionals, niet enkel en alleen artsen, maar in bredere zin. Het is een fractie van het totaal aantal werknemers binnen de gezondheidszorg dat er een andere opinie op na houdt. Door het benoemen van 1400 lijkt het veel, maar laten we wel wezen, het aandeel medisch professionals dat deze opinie niet deelt is vele malen groter.
Die groep is vast makkelijk enkele tienduizenden groot, maar 1400 daarvan is nu ook weer niet vreselijk weinig. Vooral niet aangezien het er 1400 waren die hiervoor met naam en toenaam genoemd wilden worden, dus de werkelijke groep die dit steunt is veel groter dan dat.

De omgekeerde lockdown werd tot nu toe in mijn beleving vooral gepromoot door mensen die door economsiche motieven gedreven werden. Daarbij kwamen als reactie juist uit de hoek van wat je de zachte sector kunt noemen emotionele protesten kwamen dat je dat die mensen niet aan kunt doen.

Dus daarom had ik dit totaal niet aan zien komen.

edit: het is België.. denkt men daar misschien heel anders over dit soort dingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 06-10-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zie gewoon niet hoe de omgekeerde lockdown gaat werken voor zorgbehoevenden. Ook in deze golf worden er weer bejaardentehuizen geraakt. Zelfs nu we weten hoe het moet gebeurt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Yucon je zou die lijst voor de gein eens door het BIG register moeten halen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Ernemmer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:58:
[...]

Als ze alleen daar aandacht voor hadden gevraagd dan had niemand een probleem er mee gehad want het is een terecht punt. Ze halen alleen een aantal dingen er bij waar ze volgens mij denkfouten maken:

- Vergelijking met het aantal griep doden. Ze vergeten even dat de één met maatregelen is en de ander zonder en dat er een vaccin is voor de griep en meestal al een mate van groepsimmuniteit. Ze gaan dus compleet voorbij aan de overbelasting van de zorg bij vrije verspreiding nog afgezien van de vele doden.
- pcr test wordt op een rare manier 'onderuit' gehaald. Ze gaan van pcr (=genetische test) naar t-cel kruisreactie test en van vals positief naar vals negatief. Ik kan er in ieder geval geen chocola van maken want ik kan het logisch niet volgen.
- stukje over overhygiene. Oftewel handen wassen na poepen hoeft ook niet want dat verhinderd de natuurlijk immuniteit.
- vaccin: vragen ze waarom we alle eieren in die mand leggen. Volgens mij is dat niet zo en worden andere dingen weldegelijk onderzocht zoals medicijnen.
- omgekeerde lockdown. zij zeggen bescherm diegene die het nodig hebben. Punt is alleen dat het een vrij grote groep is (in de miljoenen) en dat veel mensen waarschijnlijk niet weten dat ze in een risico groep zitten. Is dus wel erg makkelijk om te roepen dat die mensen maar maatregelen moeten nemen. Iemand met astma kan dan niet meer werken? Verder noemen ze hier Zweden maar het is nog maar afwachten of die niet nog een 2e golf gaan krijgen, de eerste was bij hun dacht ik ook wat later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Yucon schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Die groep is vast makkelijk enkele tienduizenden groot, maar 1400 daarvan is nu ook weer niet vreselijk weinig. Vooral niet aangezien het er 1400 waren die hiervoor met naam en toenaam genoemd wilden worden, dus de werkelijke groep die dit steunt is veel groter dan dat.

De omgekeerde lockdown werd tot nu toe in mijn beleving vooral gepromoot door mensen die door economsiche motieven gedreven werden. Daarbij kwamen als reactie juist uit de hoek van wat je de zachte sector kunt noemen emotionele protesten kwamen dat je dat die mensen niet aan kunt doen.

Dus daarom had ik dit totaal niet aan zien komen.

edit: het is België.. denkt men daar misschien heel anders over dit soort dingen?
Het is inderdaad België. Dus ik zit niet zo goed in de cijfers daar. Maar voor wat betreft de Nederlandse situatie, hebben we op basis van de cijfers van artsen, fysiotherapeuten, verpleegkundigen, tandartsen en psychologen alleen al bijna 300.000 personen. En het aantal titels binnen die 1400 was nog groter dan dat. Indien België naar rato van het bevolkingsaantal minder heeft dan ons, zullen dit 1400 op circa 225.000 mensen zijn die dit ondertekend hebben, oftewel nog geen 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:37:
Ik zie gewoon niet hoe de omgekeerde lockdown gaat werken voor zorgbehoevenden. Ook in deze golf worden er weer bejaardentehuizen geraakt. Zelfs nu we weten hoe het moet gebeurt het.
Als we alleen focussen op de ouderen is er veel meer geld beschikbaar per persoon om maatregelen te treffen.
Bijvoorbeeld al het personeel wat direct contact heeft met ouderen elke dag testen en binnen een paar uur de uitslag hebben. Nu duurt het dagen en wordt er alleen getest bij klachten.
Veel geld vrij voor beschermingsmiddelen en wellicht ook voor extra personeel. (de bewoners moeten vaak zelf de handschoentjes kopen om het personeel van handschoenen te voorzien)
Geld voor speciale ruimten waar mensen elkaar kunnen ontmoeten met goede afzuiging en besherming waardoor de kans op besmetting door familie heel erg klein wordt.
Boodschappenservice centraal regelen, want veel ouderen in een verzorgingshuis doen nog zelf boodschappen of laten dit door familie doen.

En zo zijn er nog wel wat dingen te verzinnen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 06-10-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-09 17:16
Gitarist schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Oprechte vraag, heb je een link?

Ik hoor/lees vooral over besmettingscijfers, sterftecijfer, ziekenhuisopname en IC-opname. Soms incubatietijd e.d. Maar ik kan mij voorstellen dat dit voor veel mensen een ver-van-mijn-bed-show kan blijven.

Je hoort niks tot zeer weinig over de mensen die al in het ziekenhuis hébben gelegen.

Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe lang gemiddeld hun revalidatie duurt en welke gevolgen zij nog dagelijks merken.
Ik denk dat er een grotere kans is dat hen die nog altijd niet zijn overtuigd van de ernst van deze pandemie overtuigd raken als ze ook dat soort informatie tot zich kunnen nemen.
Was laatst een revalidatiearts van Isala in Zwolle die opmerkte dat IC patiënten eigenlijk beter herstellen dan mensen die thuis uitzieken: https://www.dvhn.nl/drent...onde-mensen-26071223.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
gws24 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:39:
- omgekeerde lockdown. zij zeggen bescherm diegene die het nodig hebben. Punt is alleen dat het een vrij grote groep is (in de miljoenen) en dat veel mensen waarschijnlijk niet weten dat ze in een risico groep zitten. Is dus wel erg makkelijk om te roepen dat die mensen maar maatregelen moeten nemen. Iemand met astma kan dan niet meer werken? Verder noemen ze hier Zweden maar het is nog maar afwachten of die niet nog een 2e golf gaan krijgen, de eerste was bij hun dacht ik ook wat later.
Met name dit is het belangrijkste en waar aan voorbij gegaan wordt. Omgekeerde lockdown is leuk, indien je te maken hebt met een kleine risicogroep. Maar dit is niet het geval. Er bestaat een redelijk lineair verband tussen leeftijd en comorbiditeit. Je leeftijd in jaren is ongeveer het percentage wat van je leeftijdsgenoten minstens één comorbiditeit heeft. En daarnaast is 50+ de grens waarop mortaliteit duidelijk begint toe te nemen bij COVID-19.

Een effectieve omgekeerde lockdown is dus streven iedereen van 50+ op te sluiten. Iets dat natuurlijk waanzin is. Anderzijds door de leeftijd lat hoger te leggen voor een omgekeerde lockdown, vergroot je juist de potentiële expositie voor mensen in deze leeftijdscategorie. Waarbij je deze mensen dan alsnog afdwingt om uit zelfbescherming in een soort lockdown-esque situatie te gaan, iets dat voor werkende beroepsbevolking zeker problematisch is want de kans is groot dat je dan gewoon je baan verliest. Of verlangt van deze groep dat zij een t.o.v. de huidige situatie, hogere kans op mortaliteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

@Ernemmer , de kwetsbaren zijn vooral ouderen inderdaad maar niet alleen. Genoeg kwetsbaren werken gewoon of zijn ouderen die thuis wonen. (edit: zie de post hierboven van @psychodude die het veel beter verwoord)

PS Ik zie nu ook dat het een belgische brief is en dat ik in de war was met de nederlandse brief en dat hier minder alternatieve genezers op staan, excuus aan allen. Mijn kritiek blijft echter hetzelfde want die was wel aan de hand van de belgische gemaakt.

draadje trouwens over die nederlandse brief:

[ Voor 12% gewijzigd door gws24 op 06-10-2020 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:41
https://www.nu.nl/coronav...-aan-gevolgen-corona.html
Ook bovenstaand bericht laat wel zien hoe dodelijk covid is voor ouderen.

Bovendien is dit op een locatie dat tot september bijna gevrijwaard was van corona

12 van de 24 overleden sinds 25 september...

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Kijk nou eens, volgens Maarten Keulemans, de 24/7 op zijn toetsenbord rammende coronaspecialist van de Volkskrant, zijn er wel een paar stevige kanttekeningen te plaatsen bij Van Dissels verhaal over de uit Spanje en Zuid-Frankrijk teruggekeerde jeugdige coronabommen...

"Maar niet iedereen is overtuigd. ‘Er is naar mijn gevoel helemaal geen bewijs dat buitenlandvakanties de grote boosdoener zijn’, zegt Johannes Keuning van reisplatform 27vakantiedagen.nl. ‘Om maar iets te noemen: jongeren gaan helemaal niet naar Zuid-Frankrijk om te feesten’, zegt de reisondernemer, die een veelgelezen weblog over de kwestie schreef."

(sorry als dit achter een betaalmuur zit)

[ Voor 29% gewijzigd door prijk op 06-10-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:53:
https://www.nu.nl/coronav...-aan-gevolgen-corona.html
Ook bovenstaand bericht laat wel zien hoe dodelijk covid is voor ouderen.

Bovendien is dit op een locatie dat tot september bijna gevrijwaard was van corona

12 van de 24 overleden sinds 25 september...
Goed voorbeeld waarom er preventief getest moet worden op zorgmedewerkers, dan was het veel eerder ontdekt dat er Covid rond ging in dat tehuis.
Laat die studenten maar even wachten op een test, want die gaan er toch niet dood aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 06-10-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:56:
[...]

Goed voorbeeld waarom er preventief getest moet worden op zorgmedewerkers, dan was het veel eerder ontdekt dat er Covid rond ging in dat tehuis.
Laat die studenten maar even wachten op een test, want die gaan er toch niet dood aan.
En die studenten kunnen anderen ook niet besmetten of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
prijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:59:
[...]

En die studenten kunnen anderen ook niet besmetten of zo?
Op 1,5m niet, dus als ze 1,5m bij ouderen uit de buurt blijven is er weinig aan de hand als ze wel Corona hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 06-10-2020 18:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jip_86
psychodude schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Met name dit is het belangrijkste en waar aan voorbij gegaan wordt. Omgekeerde lockdown is leuk, indien je te maken hebt met een kleine risicogroep. Maar dit is niet het geval. Er bestaat een redelijk lineair verband tussen leeftijd en comorbiditeit. Je leeftijd in jaren is ongeveer het percentage wat van je leeftijdsgenoten minstens één comorbiditeit heeft. En daarnaast is 50+ de grens waarop mortaliteit duidelijk begint toe te nemen bij COVID-19.

Een effectieve omgekeerde lockdown is dus streven iedereen van 50+ op te sluiten. Iets dat natuurlijk waanzin is. Anderzijds door de leeftijd lat hoger te leggen voor een omgekeerde lockdown, vergroot je juist de potentiële expositie voor mensen in deze leeftijdscategorie. Waarbij je deze mensen dan alsnog afdwingt om uit zelfbescherming in een soort lockdown-esque situatie te gaan, iets dat voor werkende beroepsbevolking zeker problematisch is want de kans is groot dat je dan gewoon je baan verliest. Of verlangt van deze groep dat zij een t.o.v. de huidige situatie, hogere kans op mortaliteit hebben.
Omgekeerde lockdown word gezien als onmenselijk maar er zitten al vanaf maart mensen alleen thuis te werken. Nederland heeft drie miljoen eenpersoonshuishoudens dus het gaat al snel om honderduizenden mensen. Dat is zeker met de winter in aantocht ook echt niet gezond. Vind dat daar ook wel wat meer aandacht voor mag komen.

Het zullen grotendeels nog niet getrouwde jongeren zijn die verder niets mankeren. Vanuit de eerste golf al diverse gehoord die thuis tegen de muren opliepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jip_86 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:02:
[...]

Het word gezien als onmenselijk maar er zitten al vanaf maart mensen alleen thuis te werken. Nederland heeft drie miljoen eenpersoonshuishoudens dus het gaat al snel om honderduizenden mensen. Dat is zeker met de winter in aantocht ook echt niet gezond. Vind dat daar ook wel wat meer aandacht voor mag komen.

Het zullen grotendeels nog niet getrouwde jongeren zijn die verder niets mankeren. Vanuit de eerste golf al diverse gehoord die thuis tegen de muren opliepen.
Vergeet ook niet dat die straks in de nasleep van de pandemie gaan zorgen voor een enorme belasting op de (nu al kapot bezuinigde) GGZ.

Ga je van een corona-pandemie naar een epidemie van depressies en psychoses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gws24 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:49:
@Ernemmer , de kwetsbaren zijn vooral ouderen inderdaad maar niet alleen. Genoeg kwetsbaren werken gewoon of zijn ouderen die thuis wonen. (edit: zie de post hierboven van @psychodude die het veel beter verwoord)

PS Ik zie nu ook dat het een belgische brief is en dat ik in de war was met de nederlandse brief en dat hier minder alternatieve genezers op staan, excuus aan allen. Mijn kritiek blijft echter hetzelfde want die was wel aan de hand van de belgische gemaakt.

draadje trouwens over die nederlandse brief:
[Twitter]
Beiden hadden het over een aantal van 1500, das idd verwarrend.

Marc Bonten had hier overigens n.a.v. een artikel van de NOS al op gereageerd:
https://twitter.com/MarcB.../1312726284041105408?s=19

https://opendebat.info/ondertekenaars/

Ah top, de andere huisarts in mijn praktijk staat erbij. Eens kijken hoe mijn huisarts over het geheel denkt.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Het word gezien als onmenselijk maar er zitten al vanaf maart mensen alleen thuis te werken. Nederland heeft drie miljoen eenpersoonshuishoudens dus het gaat al snel om honderduizenden mensen. Dat is zeker met de winter in aantocht ook echt niet gezond. Vind dat daar ook wel wat meer aandacht voor mag komen.

Indien je thuis kan werken is dit natuurlijk prima. Maar indien je stelt, terug naar het oude normaal. Omgekeerde lockdown voor 70+? Dan loopt de groep 50 - 70 een aanzienlijk risico. Je verplicht een belangrijk deel van deze groep, de mensen die geen behoefte hebben aan mogelijk ver vroegtijdig overlijden, tot thuis afzonderen.

Voor de mensen die thuis kunnen blijven werken daarin natuurlijk fijn. Maar niet iedereen kan thuis werken. En dan houd het op dit moment op. Een korte periode ww, dan bijstand. That's it.

Buiten het feit dat dit politieke zelfmoord is om sowieso met zoiets mee te gaan en door te voeren, is het economisch gezien ook bijzonder onwenselijk. Met name op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@psychodude om mezelf te quoten:
MikeyMan schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:29:
[...]

Obesitas en leeftijd boven de 70 (1300k) zijn dan de makkelijkst te specificeren. Maar ook mensen met suikerziekte(1200k), hartpatiënten (240k) en nierpatiënten (1700k) hebben een fors hoger risico. En dat zijn er fors meer dan 170.000 mensen. Zelfs als je wat overlap meeneemt.
Let wel; dit zijn de bekende gevallen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
psychodude schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:10:
[...]

Indien je thuis kan werken is dit natuurlijk prima. Maar indien je stelt, terug naar het oude normaal. Omgekeerde lockdown voor 70+? Dan loopt de groep 50 - 70 een aanzienlijk risico. Je verplicht een belangrijk deel van deze groep, de mensen die geen behoefte hebben aan mogelijk ver vroegtijdig overlijden, tot thuis afzonderen.

Voor de mensen die thuis kunnen blijven werken daarin natuurlijk fijn. Maar niet iedereen kan thuis werken. En dan houd het op dit moment op. Een korte periode ww, dan bijstand. That's it.

Buiten het feit dat dit politieke zelfmoord is om sowieso met zoiets mee te gaan en door te voeren, is het economisch gezien ook bijzonder onwenselijk. Met name op de lange termijn.
We vinden het raar om risicogroepen af te zonderen, maar tegelijk is het volstrekt normaal hetzelfde te vragen van honderdduizenden gezonden alleenwonende mensen. We hebben nu geluk dat het zomer was, maar het kan nu zomaar de rest van het jaar duren en dat is een stuk minder gezellig als de zon niet meer schijnt en het vroeg donker word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:00:
[...]

Op 1,5m niet, dus als ze 1,5m bij ouderen uit de buurt blijven is er weinig aan de hand als ze wel Corona hebben.
Weten we dat ook weer. Dus al die drukte om massabesmettingen bij studentenverenigingen en in studentenkroegen is helemaal niet nodig. "Gewoon effe afstand houden bij je opoe, pikkie!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

prijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

Weten we dat ook weer. Dus al die drukte om massabesmettingen bij studentenverenigingen en in studentenkroegen is helemaal niet nodig. "Gewoon effe afstand houden bij je opoe, pikkie!"
Want opoe is zelf niet oud en wijs genoeg om óók afstand te houden?

Ik krijg hier elke keer de indruk dat studenten van die gewetensloze roofdieren zijn die eerst elkaar gaan lopen besmetten en dan bewust bij anderen in de nek gaan staan hijgen. Alsof anderen daar willoze slachtoffers in zijn en ze zelf geen verantwoordelijkheid hebben om afstand te bewaren.

Dat 'afstand houden' is nou eenmaal een straat die twee richtingen uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
prijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

Ja, klopt, als je de zwakkere groep beter scheidt van de gezonde groep zullen er in die zwakkere groep minder mensen besmet raken.

Door minder maatregel zullen minder mensen hun baan verliezen en kost het de staat minder geld. Daardoor is er extra geld beschikbaar om meer de zwakkere en mensen die veel met zwakkere in contact komen te beschermen en testen.
En dan kunnen ze ook alle medewerkers die in contact komen met zwakkere voorzien van mondkapjes en handschoenen.

De thuiszorg komt elke week bij mijn onderbuurman (83) schoonmaken, maar die heeft geen kapje op. Als zij Covid krijgt heeft de buurman het ook en die gaat het niet overleven met zijn nierziekte, huidkanker en diabetes.. Dit is door extra preventieve maatregelen (beschermingsmiddelen en preventief test) voor een heel groot deel te voorkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 06-10-2020 18:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
jip_86 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

We vinden het raar om risicogroepen af te zonderen, maar tegelijk is het volstrekt normaal hetzelfde te vragen van honderdduizenden gezonden alleenwonende mensen. We hebben nu geluk dat het zomer was, maar het kan nu zomaar de rest van het jaar duren en dat is een stuk minder gezellig als de zon niet meer schijnt en het vroeg donker word.
Ja, dit dus. Ik snap echt wel dat het gaat zoals het nu gaat, dat dat het meest gewenst is. Echter, na ruim een half jaar 90% van de tijd thuiszitten, begin ik het ook pittig te vinden. Even doorzetten, denk ik dan, maar als de situatie zoals deze nog driekwartjaar doorzet, gaat er op een gegeven moment echt wel wat knappen . Althans, er zijn mensen waarbij dat gaat gebeuren.

En met alle respect voor iedereen: als je in zo’n situatie zit, dan vind ik het hartstikke terecht dat je op een gegeven moment aan jezelf gaat denken. Jezelf voor the greater good een depressie inwerken is gewoon niet goed, klaar. Gaat mij niet gebeuren denk ik, maar tienduizenden anderen wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
jip_86 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

Het is niet een probleem omdat het raar is. Het is een probleem omdat je een groot deel van de beroepsbevolking dwingt tot werkloosheid.

Effectief verlaag je de grens tot stoppen met werken naar 50 jaar. Waarbij het vinden van een nieuwe baan achteraf op die leeftijd beperkt is. Als jongere generatie snijd je jezelf daarmee de komende 20 jaar gewoon keihard in de vingers. Want de resterende groep van werkende zal dit sociale vangnet moeten gaan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

En misschien is dat ook wel de reden waarom de verspreiding nu minder snel gaat als toen (lijnen zijn minder stijl, in maart elke 3 dagen verdubbeling, nu ca week/10 dagen). Zou er dan toch al een vorm van groepsimmuniteit merkbaar zijn?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ankona iets met maatregelen zoals sluitingstijden, thuis werken en groepsactiviteiten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Ankona schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:56:
[...]

En misschien is dat ook wel de reden waarom de verspreiding nu minder snel gaat als toen (lijnen zijn minder stijl, in maart elke 3 dagen verdubbeling, nu ca week/10 dagen). Zou er dan toch al een vorm van groepsimmuniteit merkbaar zijn?
Die kans is verwaarloosbaar. Data uit zwaar getroffen gebieden laten seropositiviteit (d.w.z. antilichamen passend bij een doorgemaakte infectie) zien bij krap 50%. In Nederland, met een door RIVM aangegeven 1 miljoen doorgemaakte besmettingen tot de derde week van september zitten we hier op circa 6% van de bevolking. Bij verre niet in de buurt komende van de cijfers tot waar het virus nog gewoon in transmissie blijft gaan.

De reden dat we nu niet de verdubbeling zien met de snelheid van toen moet je eerder zoeken in het niet hebben van een carnaval op dit moment, het niet hebben van overvolle après ski bars. En hoewel het 'druk' is op straat, het echt niet dusdanig druk is als precorona.

Gooien we dat soort maatregelen overboord, dan zal het weer gewoon met soortgelijke snelheid oplopen als eerder dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-09 15:46
Stoney3K schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Ze kunnen nu niet eens de telecomdata effectief inzetten tegen terrorisme, en jij hebt echt de indruk dat het een goed middel is om grootschalig bron- en contactonderzoek te doen?

Als je China bent misschien, maar niet in Nederland.
Terrorisme is zoeken naar een speld in een hooiberg. En daar zijn we overigens tot nu toe aardig goed in geweest, van wat ik van bronnen op hoog niveau heb vernomen. De grote aanslagen zijn aan ons land voorbij gegaan.

Bij contactonderzoek kan je met eenvoudige triangulatie data aardig snel grote patronen achterhalen. Persoon x was van x tot x op z'n werk. Hij/zij is daarna in een gebied geweest met restaurants. In datzelfde gebied waren op dezelfde tijd x mensen die elkaar van tevoren onderling hebben gebeld, waarschijnlijk hebben ze samen gezeten. Dat kan allemaal volautomatisch.

De wetsvoorstellen liggen er al. We zullen daar als samenleving concessies voor moeten doen en ik vermoed dat we hooguit kunnen verwachten dat de data alleen door bijvoorbeeld GGD's te gebruiken mag worden en vernietigd moet worden na x aantal weken/maanden.

Het voordeel? Contactonderzoek gaat retesnel, als je een bericht leest als dit Taiwan tests 189 contacts identified in suspected domestic COVID-19 case dan snapt iedereen waarom dat veel effectiever is. Sneller en preciezer, kom maar eens op 189 contacten met handwerk.
Om maar even op terrorisme terug te komen: Ze krijgen het al niet voor elkaar om wachtwoorden van versleutelde schijven te voorschijn te krijgen. Om dan iemand te dwingen om betrouwbare informatie te geven voor bron- en contactonderzoek, lijkt me op zijn zachtst gezegd optimistisch.

En je kan een hoop doen, je kan natuurlijk ook iedereen die niet braaf wil opzitten en pootjes geven een paar weken opsluiten of met geweld een coronatest dwingen. Maar wordt het middel dan niet veel erger dan de kwaal?
Data gaat het sleutelwoord zijn. Is dat een inbreuk? Absoluut, maar aan de andere kant zie ik het ook zo: ik zou er meer moeite mee hebben als ik zelf namen van vrienden en familie moet gaan noemen, dan wanneer ze de namen herleiden uit de telecomdata. Dan ben ik niet diegene die z'n maten erbij naait. Dat het goed is om goed contactonderzoek te hebben lijkt me vrij duidelijk, maar zodra het om je vrienden en familie gaat krijg je toch tegenovergestelde belangen.

Dat is ook wat je merkt de laatste tijd. Als een maat van je een illegaal feestje geeft, dan ga je die er niet bij naaien. Dat is simpelweg geen optie voor mensen. En de mensen die er komen ken je grotendeels niet eens.
prijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Ach ja, dromen over wat allemaal mogelijk is mag altijd, met de heilstaat China en het geïsoleerde eiland Taiwan als lichtende voorbeelden. Wat je vergeet, is dat voor succesvolle implementatie van die schitterende technologie en vrijheidsbeperkende wetgeving een uitgebreid controleapparaat noodzakelijk is. In verticaal bestuurde landen als Frankrijk, Spanje en Italië, met een op militaire leest geschoeide hermandad die niemands beste vriend is, kun je de burger nog wel een paar maanden binnenhouden, maar in Nederland en ook in België en Duitsland ligt dat toch net even anders. De Duitsers hebben in beginsel reeds forse quarantainestraffen, maar de controle is vrijwel nihil en dat wordt met zoveel woorden ook in de Duitse overheidsdocumenten gezegd. De eigen verantwoordelijkheid van de burger staat voorop.
Nee, hier in West-Europa blijft het voortmodderen...
Daar heb je ook gelijk in, ik denk alleen dat je na het modderen simpelweg uitkomt bij de maatregelen zoals in die landen met meer ervaring hebben genomen. Niet omdat we het willen, maar omdat de alternatieven nog vervelender zijn, zoals we al een aantal maanden merken. Als je de boetes, strafbladen, lockdowns, doden, praktische onmogelijkheid om te reizen etc allemaal op elkaar stapelt, dan is verplichte quarantaine ineens niet zo zwaar meer. Niemand heeft het trouwens over maanden binnenhouden he. Quarantaine duurt hier nu 10 dagen.

Vergeet niet dat een boete voor als je met je familie te dicht op elkaar zit normaal gesproken al gezien zou worden als iets dat zelfs in China ondenkbaar zou zijn, maar hier is het de realiteit. Dat heeft alles te maken met de omstandigheden. De wetsvoorstellen liggen ook al klaar en de weerstand zal steeds kleiner worden zo lang we er op deze manier niet uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Omgekeerde lockdown word gezien als onmenselijk maar er zitten al vanaf maart mensen alleen thuis te werken. Nederland heeft drie miljoen eenpersoonshuishoudens dus het gaat al snel om honderduizenden mensen. Dat is zeker met de winter in aantocht ook echt niet gezond. Vind dat daar ook wel wat meer aandacht voor mag komen.

Ik pleit ook voor een bonus voor mensen die alleen wonen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:01
zacht schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:10:
[...]

Ik pleit ook voor een bonus voor mensen die alleen wonen O-)
Ik juist voor getrouwde mannen, hebben ze nu geen werk om naartoe te vluchten van hun vrouw :D
(Note: ik ben lekker vrijgezel :D)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ryur schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:20:
[...]

Ik juist voor getrouwde mannen, hebben ze nu geen werk om naartoe te vluchten van hun vrouw :D
(Note: ik ben lekker vrijgezel :D)
Mn vrouw? Hoe denk je dat m'n vriendin het vindt allemaal... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:57

Amphiebietje

In de blubber

prijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:55:
Kijk nou eens, volgens Maarten Keulemans, de 24/7 op zijn toetsenbord rammende coronaspecialist van de Volkskrant, zijn er wel een paar stevige kanttekeningen te plaatsen bij Van Dissels verhaal over de uit Spanje en Zuid-Frankrijk teruggekeerde jeugdige coronabommen...

"Maar niet iedereen is overtuigd. ‘Er is naar mijn gevoel helemaal geen bewijs dat buitenlandvakanties de grote boosdoener zijn’, zegt Johannes Keuning van reisplatform 27vakantiedagen.nl. ‘Om maar iets te noemen: jongeren gaan helemaal niet naar Zuid-Frankrijk om te feesten’, zegt de reisondernemer, die een veelgelezen weblog over de kwestie schreef."

Misschien dat hij met de verkeerde jongeren omgaat...bijna iedereen van mijn jongere collega's (begin 20) gaan namelijk wel naar die regio's. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

prijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:55:

Iemand die voor een jongeren reisplatform werkt heeft vast geen andere motivatie om het importeren van Corona via jongeren reizen te proberen te ontkrachten :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
YakuzA schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:21:
Iemand die voor een jongeren reisplatform werkt heeft vast geen andere motivatie om het importeren van Corona via jongeren reizen te proberen te ontkrachten :+
Ik vond het een bijzondere opmerking over de herkomst van de nieuwe corona gevallen. Veel bewijs lijkt er niet te zijn voor deze bewering. Neem nu Nieuw-Zeeland, zij dachten vrij van corona te zijn en toch kwam er ineens nieuwe gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:37:
[...]

Ik vond het een bijzondere opmerking over de herkomst van de nieuwe corona gevallen. Veel bewijs lijkt er niet te zijn voor deze bewering. Neem nu Nieuw-Zeeland, zij dachten vrij van corona te zijn en toch kwam er ineens nieuwe gevallen.
Die was omdat er mensen van internationaal kwamen die onterecht een uitzondering op hun 14 dagen quarantaine hadden gekregen toch?

In NL lijken ze gewoon de nieuwe besmettingen te hebben vergeleken met de strains die in Spanje en zuid Frankrijk voorkwamen:
(Erasmus doet het onderzoek naar de variatie in strains in NL)
De opleving van het aantal besmettingen sinds de zomer noemt het RIVM 'plotseling'. Uit een eerste analyse van clusters met besmettingen, en onderzoek in het Erasmus MC naar het genetische materiaal van het virus, denken ze nu te hebben kunnen achterhalen hoe dat kon gebeuren. "Het geeft een duidelijke en geloofwaardige duiding van wat er nu gaande is", aldus Van Dissel.
Of die dan met feestende jongeren of grijze bejaarden mee terug is gekomen maakt niet zoveel uit.

[ Voor 40% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2020 23:46 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
YakuzA schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:40:
Die was omdat er mensen van internationaal kwamen die onterecht een uitzondering op hun 14 dagen quarantaine hadden gekregen toch?
Onder andere. Paar gevallen konden ze niet verklaren in Auckland. Wellicht dat ze nog een paar asymptomatische dragers hadden.
In NL lijken ze gewoon de nieuwe besmettingen te hebben vergeleken met de strains die in Spanje en zuid Frankrijk voorkwamen:

[...]

Of die dan met feestende jongeren of grijze bejaarden mee terug is gekomen maakt niet zoveel uit.
Ah, er stond "Made in Spain" op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:47:
[...]
Huis tuin en keuken viroloog die het beter weet dan het Erasmus UMC wat onderzoek doet naar de verschillende strains van Corona die in NL rond waren? ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Stoney3K schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:23:
[...]

Ik krijg hier elke keer de indruk dat studenten van die gewetensloze roofdieren zijn die eerst elkaar gaan lopen besmetten en dan bewust bij anderen in de nek gaan staan hijgen.
Gewetenloos gaat nogal ver maar achteloos lijkt me redelijk accuraat. Studenten kan je trouwens beter vervangen door "jonge mensen die denken onsterfelijk te zijn".

Mensen lastigvallen met donatiebullshit op Utrecht CS, feestjes met meer dan 6 mensen houden in mijn flat, met grote groepen de supermarkt in lopen en in het winkelcentrum rondhangen.
Na sluitingstijd horeca in grote groepen de avondsupermarkt in en daarna het park in om verder te zuipen.

Allemaal jonge mensen die zich niks aantrekken van het stijgend aantal besmettingen en opnames. |:(

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
TNW schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 00:46:
[...]

Gewetenloos gaat nogal ver maar achteloos lijkt me redelijk accuraat. Studenten kan je trouwens beter vervangen door "jonge mensen die denken onsterfelijk te zijn".
Dat is toch ook enigzins zo? Het percentage jongeren dat op de IC of erger terechtkomt is bijna nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:40:
[...]

Ook maar dat was de voorlaatste uitbraak alweer. De laatste uitbraak in Auckland is nog steeds onverklaard. Waarschijnlijk gewoon een cluster waar alleen (relatief) jonge mensen besmet raakten en alleen milde symptomen hadden zodat niemand zich liet testen.

Aangezien één van de besmette personen werkte in een bedrijf wat bevroren voedsel importeerde houden ze ook rekening met de mogelijkheid dat het virus in zo'n zending zat. In theorie zou dat kunnen maar de simpele verklaring is dat het gewoon een asymptomatisch cluster was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Het valt me deze week wel op dat het aantal mondkapjes in de winkelstraat en in de supermarkt toeneemt. En gek genoeg vooral onder jonge mensen en een handjevol 60+'ers. De grote groep in het midden wil nog niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 00:55
Amphiebietje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:13:
[...]

Misschien dat hij met de verkeerde jongeren omgaat...bijna iedereen van mijn jongere collega's (begin 20) gaan namelijk wel naar die regio's. ;)
In België hebben we dit voorgehad met jongeren die terugkwamen uit Portugal. Eerst kwam de reisverantwoordelijke zeggen dat het niet aan zijn reisorganisatie lag. Het waren allemaal bubbels en er was sociale controle, dus het moest ergens anders gebeurd zijn. Toen kwamen de jongeren zelf verklaren dat ze tijdens de nacht uit het kamp gingen naar plaatselijke feesten. Dan is de reisorganisator toch een beetje bijgedraaid (waarschijnlijk door de overheid ook een beetje de arm omgewrongen) om te zeggen dat hij niet de ganse nacht controle had over de jeugd, vooral benadrukkend dat die feestjes niet doorgingen in zijn villa's/kampen :P
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200916_93813148

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Harry Nak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 00:52:
[...]

Dat is toch ook enigzins zo? Het percentage jongeren dat op de IC of erger terechtkomt is bijna nihil.
Misschien zijn ze "minder sterfelijk" maar ze blijven een factor in de verspreiding. Geen IC opname betekent trouwens niet dat infecties geen (permanente) schade aanrichten.

En buiten dit blijft een "lang leve de lol" houding gewoon een uiting van naïviteit en doorgeschoten individualisme. Persoonlijk ben ik daar helemaal klaar mee.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mensen lastigvallen met donatiebullshit op Utrecht CS, feestjes met meer dan 6 mensen houden in mijn flat, met grote groepen de supermarkt in lopen en in het winkelcentrum rondhangen.
Na sluitingstijd horeca in grote groepen de avondsupermarkt in en daarna het park in om verder te zuipen.

Allemaal jonge mensen die zich niks aantrekken van het stijgend aantal besmettingen en opnames. |:(
De beelden en verhalen staan inderdaad in schril contrast met het aantal uitgeschreven boetes. Ben benieuwd of de middelbare school hier vlakbij de buurtsuper wat verantwoordelijkheid gaat nemen. Hun scholieren lopen dagelijks met tientallen de supermarkt in voor 1 blikje nep Red Bull. Zijn nog bijdehand genoeg om gewoon allemaal een karretje te pakken, omdat ze anders niet naar binnen mogen. Dan staat er dus een hele kluwen mensen te wachten voor de supermarkt, dicht op elkaar want anders kruipen ze allemaal voor. En die hele rij koopt in totaal. .... 16 blikjes fris.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2020 06:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Nieuwe zwembadregels: Pedofielen!
DEN HAAG - Medewerkers van verschillende zwemverenigingen zijn afgelopen dagen door boze ouders op social media bedreigd. Door de aanscherping van de coronaregels moeten ouders hun kinderen bij de ingang van het zwembad afzetten en mogen ze niet meer helpen met omkleden. 'Ik snap dat de veiligheid van je kinderen voor alles gaat, maar ga het gesprek op een normale manier aan', zegt een geschrokken wethouder Hilbert Bredemeijer van Den Haag.

De commotie is ontstaan door een filmpje op social mediaplatform TikTok waarin een boze Charlene uit Den Haag vertelt over de brief die ze van de zwemvereniging heeft gekregen. 'Daarin staat dat ik mijn kleine man van vijf jaar niet meer mag uitkleden bij de zwemles, maar dat hij zelf naar de kleedkamer moet lopen en zich moet uitkleden en dat ik dus ook niet naar beneden mag om hem af te drogen en dat iemand van het zwembad dat gaat doen.'

Hier is ze het niet mee eens. 'De zwemvereniging vindt dat ik mij aan de regels moet houden en dat het normaal is dat een vreemde mijn kind gaat afdrogen. Ik kan je vertellen, met deze gekken op de wereld, er is geen enkele vreemde die zomaar aan mijn kind gaat zitten en al helemaal niet bij zijn edele delen.'

Handen moeten worden afgehakt

Het filmpje werd op sociale media massaal gedeeld en er werd volop op gereageerd. De zwemschool zegt zelf ook een groot aantal hatelijke reacties te hebben gekregen. 'We werden uitgemaakt voor pedofielen en onze handen moesten eraf worden gehakt', vertelt een geschrokken medewerker die niet met naam genoemd wil worden. De zwemschool zegt dat er voor het aankleden meisjes van 19 zijn ingehuurd om de kinderen te helpen.

Wethouder Bredemeijer zegt geschrokken te zijn van de heftige reacties. 'Mensen moeten zich realiseren welk effect woorden op sociale media hebben. Iedereen probeert er in deze situatie het beste van te maken. We moeten niet verzanden in aantijgingen, maar als je het ergens niet mee eens bent ga het gesprek aan en houd het daarbij.'

Thuis onder de douche

De wethouder vertelt dat het beleid van de zwemverenigingen past bij de verscherpte coronamaatregelen. 'Het is niet anders dan bij sportverenigingen of scholen waar kinderen bij de deur afgezet worden. Ik heb zelf ook een kind op zwemles en die krijgt een onesie over zijn zwemkleding en kleedt zich zelf zo goed en kwaad als het gaat uit en aan en thuis gaan we onder de douche.'

Toch kan Bredemeijer de angst van de ouders wel begrijpen. 'Natuurlijk gaat de veiligheid van je eigen kind voor alles, dat snap ik heel goed. Maar ik weet dat verenigingen er alles aan doen om dit hele proces in goede banen te leiden.'

Oplossing

Veel zwemverenigingen werken volgens de wethouder met vrijwilligers die helpen. 'Vaak zijn het ouders van andere kinderen die helpen met het aankleden. Dit gebeurt altijd met twee mensen, zodat er vier ogen zijn om toezicht te houden en mensen moeten een VOG hebben. We snappen echt wel dat vaders en moeders bij de eerste zwemles even willen kijken, maar geef je dan op als vrijwilliger zodat het wel mogelijk is.'

Volgens Charlene is er nu een oplossing gevonden met de zwemschool. Ze mag haar zoontje in een apart gedeelte van het zwembad aankleden na de zwemles. Volgens de zwemschool geldt dit ook voor andere ouders, zolang niet iedereen dit doet omdat dan het effect van de maatregelen weg is.

Niet mijn schuld

De Haagse heeft geen spijt van de filmpjes die ze gemaakt heeft. 'Ik sta er nog steeds achter. We zijn verschillende keren met de zwemschool in gesprek gegaan, maar het is jammer dat het op deze manier moet voor er een oplossing komt. Ik vind ook niet dat de bedreigingen aan de zwemschool mijn schuld zijn. Ik ben niet verantwoordelijk voor alle reacties op sociale media. Ik wil niet dat er vreemden aan mijn kind zitten, ook geen meisjes van 19.'
Wat een niveau toch weer...

En de manier waarop sommige mensen zich uitlaten over hun eigen kind roept toch wel wat vragen op, tenminste in elk geval "Charlene" lijkt een ongezonde obsessie te hebben met de "edele delen" van haar "kleine man van 5" :/ Nou ja, Tiktok...

Verder zou ik persoonlijk meer gealarmeerd zijn over het feit dat in normale tijden andere ouders helpen bij het aan- en uitkleden van kinderen, aangezien de meeste misbruikers in de familie van de slachtoffers zelf zitten, en die ouders i.t.t. tot het personeel geen VOG hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:13
Wat ik dan wel weer sterk vind van de overheid: eerst toestemming geven aan het hele land om op vakantie te gaan, en daarna de schuld leggen bij de mensen die met een virus terugkomen van vakantie. Wat hadden ze dan gedacht, stelletje mafklappers 7(8)7
Amphiebietje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:53:

En de manier waarop sommige mensen zich uitlaten over hun eigen kind roept toch wel wat vragen op, tenminste in elk geval "Charlene" lijkt een ongezonde obsessie te hebben met de "edele delen" van haar "kleine man van 5" :/ Nou ja, Tiktok...
Je had kunnen stoppen met lezen toen je Charlene zag staan :+

[ Voor 47% gewijzigd door FireAge op 07-10-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Amphiebietje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:53:
Nieuwe zwembadregels: Pedofielen!

[...]

Verder zou ik persoonlijk meer gealarmeerd zijn over het feit dat in normale tijden andere ouders helpen bij het aan- en uitkleden van kinderen, aangezien de meeste misbruikers in de familie van de slachtoffers zelf zitten, en die ouders i.t.t. tot het personeel geen VOG hebben.
Heb je toevallig kinderen? Ik gok even van niet, ik zou het ook niet normaal vinden als anderen mijn kinderen gaan uitkleden en afdrogen. Ook al zijn het meiden van 19. Maar goed, dat heeft weinig met Corona te maken. Zwembad kan ook gewoon de kinderen met een handdoek om naar buiten sturen, of zoals nu gebeurd is een aparte ruimte aanbieden. Volgens mij zijn er badhokjes zat in de zwembaden. Dat ze die niet allemaal schoon willen houden is een andere discussie :P Maar ik snap haar standpunt wel.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

St@m schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:06:
[...]

Heb je toevallig kinderen? Ik gok even van niet, ik zou het ook niet normaal vinden als anderen mijn kinderen gaan uitkleden en afdrogen. Ook al zijn het meiden van 19. Maar goed, dat heeft weinig met Corona te maken. Zwembad kan ook gewoon de kinderen met een handdoek om naar buiten sturen, of zoals nu gebeurd is een aparte ruimte aanbieden. Volgens mij zijn er badhokjes zat in de zwembaden. Dat ze die niet allemaal schoon willen houden is een andere discussie :P Maar ik snap haar standpunt wel.
Als in normale tijden andere ouders zonder VOG meehelpen met het aan-/uitkleden? Dan noem ik dat gewoonweg bij zijn naampje: selectieve verontwaardiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39
CMD-Snake schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:47:
Jazeker. Met RNA sequencing kan men dit nagaan. Er is afdoende bewijs voor de stelling dat een groot deel van de herintroducties uit Spanje en Zuid-Frankrijk kwamen. In Spanje en Frankrijk doen ze ook aan sequencing en als je de gegevens uit Spanje, Frankrijk en Nederland bij elkaar gooit dan weet je dat dit zo is. Dat maakt niet perse dat we anders niet in de shit zouden zitten (waarschijnlijk later)... Maar om te zeggen dat het onzin is terwijl je zelf het onderwerp niet machtig bent... Tja.
FireAge schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:00:
Wat ik dan wel weer sterk vind van de overheid: eerst toestemming geven aan het hele land om op vakantie te gaan, en daarna de schuld leggen bij de mensen die met een virus terugkomen van vakantie. Wat hadden ze dan gedacht, stelletje mafklappers 7(8)7
Geen schuld. Feitelijke observatie :). Laten we hopen dat we deze winter niet mogen skiën. :P

[ Voor 26% gewijzigd door DutchCommando op 07-10-2020 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Amphiebietje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:09:
[...]

Als in normale tijden andere ouders zonder VOG meehelpen met het aan-/uitkleden? Dan noem ik dat gewoonweg bij zijn naampje: selectieve verontwaardiging.
Waar staat dat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 12:13
Ik denk dat we moeten stoppen met het framen van personen en situaties. zuipende studenten, schreeuwende voetbal supporters, voordringende oudjes. Allemaal leuk en wel. Het is vaak schromelijk overdreven onzin, vooral bedoeld als copy voor de krant. Als je er dieper in duikt, blijken de meeste supporters netjes op de plek te blijven zitten, zijn de meeste jongeren in de vakantie op hun vakantiebaantje en zijn ouderen vaak best bezorgd en letten goed op zichzelf. Het wijzen en verdelen in groepen hebben sommigen wellicht nodig, maar het is niet eerlijk en het helpt niet om de grote massa te bewegen de eenvoudigste maatregelen te volgen.

Maarten Keulemans is geen viroloog, maar blijkbaar heeft hij aan een halve steen ook genoeg om het raam in te gooien. Het hele verhaal dat het virus door feestende jongeren naar Nederland zou zijn gebracht, is op z'n best onbewezen. Dat die jongeren dan direct studenten worden genoemd is onzin, maar matcht lekker met dat andere frame. Maar het vooral lekker makkelijk "hullie - zullie" denken. We zouden daar beter mee stoppen en ons richten op ons eigen gedrag.(wat bij sommige ongetwijfeld al voorbeeldig is. Top! houden zo)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 17:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ze leggen de oorzaak bij een klein gedeelte van de reizigers die zich zowel op vakantie als weer terug aan geen enkele maatregel hebben gehouden. Het overgrote gedeelte van de vakantiegangers lijkt helemaal geen probleem te zijn, wat ook terug te zien is in de rapporten van het rivm.

Vergis je niet, als je geen maatregelen volgt, dan kan je als besmet persoon die een week lang feestjes heeft met verschillende groepen in te kleine ruimtes (dat herken ik wel vanuit mijn studententijd ;)) vrij snel een massale verspreiding voor elkaar krijgen.

Ik denk dat ze vooral hadden verwacht dat wat meer jongeren en de feest cafés ter plaatse en hier in Nederland hun verantwoordelijkheid beter hadden genomen. Als je vakanties helemaal had verboden (voor zover dat ook echt kan) was 90% voor niets thuis gebleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi moment om kinderen te leren zichzelf af te drogen. Moet te doen zijn op de leeftijd waarop ze zwemmen. Dat ze niet 100% droog zijn zal niet zo'n probleem zijn, dat komt wel naarmate ze het vaker doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
blissard schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:13:
Ik denk dat we moeten stoppen met het framen van personen en situaties. zuipende studenten, schreeuwende voetbal supporters, voordringende oudjes. Allemaal leuk en wel. Het is vaak schromelijk overdreven onzin, vooral bedoeld als copy voor de krant. Als je er dieper in duikt, blijken de meeste supporters netjes op de plek te blijven zitten, zijn de meeste jongeren in de vakantie op hun vakantiebaantje en zijn ouderen vaak best bezorgd en letten goed op zichzelf. Het wijzen en verdelen in groepen hebben sommigen wellicht nodig, maar het is niet eerlijk en het helpt niet om de grote massa te bewegen de eenvoudigste maatregelen te volgen.

Maarten Keulemans is geen viroloog, maar blijkbaar heeft hij aan een halve steen ook genoeg om het raam in te gooien. Het hele verhaal dat het virus door feestende jongeren naar Nederland zou zijn gebracht, is op z'n best onbewezen. Dat die jongeren dan direct studenten worden genoemd is onzin, maar matcht lekker met dat andere frame. Maar het vooral lekker makkelijk "hullie - zullie" denken. We zouden daar beter mee stoppen en ons richten op ons eigen gedrag.(wat bij sommige ongetwijfeld al voorbeeldig is. Top! houden zo)
Helemaal mee eens. Mensen moeten eens kappen met telkens afgeven op anderen, lekker makkelijk is dat. Er wordt veel van de mens gevraagd in deze tijden en dan kan het inderdaad zo zijn dat de één er makkelijker mee om kan gaan dan de ander. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die zich sinds 16 maart honderd procent van de tijd aan de regels heeft gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 16:49
Eerste corona-sneltesten goedgekeurd, binnen kwartier resultaat

https://nos.nl/artikel/23...upday&utm_medium=referral

Dit is dan echt weer even positief nieuws in alle gekkigheid. Hopelijk wordt het de norm. Klachten? Ff snel een test en je kan aan de slag.

En als ze massa productie doen, eventueel voor horeca/kroegen etc. Negatief? Komt u maar binnen.

Uiteraard is het heel makkelijk gezegd, maar een snel test lijkt me wel echt een uitkomst om meerdere dingen ook te openen.

[ Voor 15% gewijzigd door Pukson op 07-10-2020 08:49 ]

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pukson schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:38:

https://f7td5.app.goo.gl/PNL2si

Dit is dan echt weer even positief nieuws in alle gekkigheid. Hopelijk wordt het de norm. Klachten? Ff snel een test en je kan aan de slag.

En als ze massa productie doen, eventueel voor horeca/kroegen etc. Negatief? Komt u maar binnen.

Uiteraard is het heel makkelijk gezegd, maar een snel test lijkt me wel echt een uitkomst om meerdere dingen ook te openen.
offtopic:
Waarom zo’n vage link? Waarom link je niet direct naar het NOS artikel :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

https://f7td5.app.goo.gl/PNL2si

Laten we eerst het aantal besmettingen weer naar beneden krijgen voordat we gaan denken aan dingen openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
Glashelder schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:42:
[...]

offtopic:
Waarom zo’n vage link? Waarom link je niet direct naar het NOS artikel :?
Mijn fout. Kreeg hem als melding binnen via m'n Samsung telefoon, en deelde van daaruit de link. Ik pas hem aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
TrailBlazer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

Laten we eerst het aantal besmettingen weer naar beneden krijgen voordat we gaan denken aan dingen openen.
Uiteraard. Dat is ook het belangrijkst op dit moment. Maar doelde erop dat zo'n sneltest ook veel mogelijkheden weer met zich mee kan brengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Pukson schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:50:
[...]

Uiteraard. Dat is ook het belangrijkst op dit moment. Maar doelde erop dat zo'n sneltest ook veel mogelijkheden weer met zich mee kan brengen!
Testen is simpelweg het meest belangrijke en het gebrek eraan is voor een groot deel de reden van de huidige golf. Had je simpelweg iedereen die terug van vakantie kwam getest had je waarschijnlijk 80% van de gevallen al op het vliegveld te pakken gehad.

Het is ook de enige manier om veel vrijheden te geven maar toch het virus onder controle te houden. Als je ten slotte zorgt dat je de meeste gevallen heel snel vind kan het zich niet verspreiden.

[ Voor 16% gewijzigd door redwing op 07-10-2020 08:53 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:52:
[...]

Testen is simpelweg het meest belangrijke en het gebrek eraan is voor een groot deel de reden van de huidige golf. Had je simpelweg iedereen die terug van vakantie kwam getest had je waarschijnlijk 80% van de gevallen al op het vliegveld te pakken gehad.
Toch heb ik moeite met deze uitspraak. Als iedereen zich zowel op vakantie had gehouden aan de basale regels was 80% van de gevallen niet ontstaan. Dus ja; het is waarschijnlijk een deel van de reden, maar het grootste deel komt neer op gedrag. Zolang men zich dat niet realiseert (of wil realiseren) is het dweilen met de kraan open. Dan ben je pas safe als we 17 miljoen mensen per dag kunnen testen.

Zeker al omdat testen op het vliegveld m.i. Ook nog bijdraagt aan een onterecht gevoel van veiligheid als je niet de week erna nog eens test.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 07-10-2020 08:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona

https://nos.nl/artikel/23...upday&utm_medium=referral

Nadeel is het management by Excel principe van de politiek (al dan niet aangejaagd door de oppositie om maar vooral de regering te beschadigen, gesteund door onderbuik gevoelens in de maatschappij)

Meer testen betekent meer positieve tests. Kijk hoe het land nu in paniek schiet en mensen als Ernst Kuipers een podium krijgen. 4000 Besmettingen per dag! Dat is wel heel veel. Afgaande op de aantallen ziekenhuis en ic opnames zitten we op het niveau van begin maart, voor de grote paniek begon. Niet dat er niets aan de hand is, maar het is ook niet zo dramatisch als de tests doen lijken. Met de sneltests erbij is het de natte droom van sommigen dat we volgende week op 10 000 besmettingen per dag zitten zonder dat de situatie zelf verandert.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ondertussen kunnen we weer prima het aantal opnames in het ziekenhuis gebruiken als graadmeter voor de verspreiding. Ook Ernst Kuiper weet dat
Het is toch ook wel weer bijzonder dat opeens de GGD geen capaciteit heeft nu. Die de Jonge faalt echt hard met dat testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 00:16
MikeyMan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:56:
[...]

Toch heb ik moeite met deze uitspraak. Als iedereen zich zowel op vakantie had gehouden aan de basale regels was 80% van de gevallen niet ontstaan. Dus ja; het is waarschijnlijk een deel van de reden, maar het grootste deel komt neer op gedrag. Zolang men zich dat niet realiseert (of wil realiseren) is het dweilen met de kraan open. Dan ben je pas safe als we 17 miljoen mensen per dag kunnen testen.

Zeker al omdat testen op het vliegveld m.i. Ook nog bijdraagt aan een onterecht gevoel van veiligheid als je niet de week erna nog eens test.
Is vakantie in het buitenland nou het grote probleem en oorzaak van deze verhoogde cijfers?
Is heel Nederland naar Parijs en Madrid geweest, en hebben we Duitsland en Italië, waar het aantal nieuw gevallen nu vele malen lager is, links laten liggen?
Zijn de personen die in Nederland op vakantie zijn geweest dan niet besmet?

We hebben ons oude leventje weer opgepakt, en sommige groepen meer dan anderen. Denk niet dat het aan “op vakantie gaan ligt” maar aan meer contact momenten met elkaar en iets losser de regels toepassen (kijk naar Grapperhaus, niets menselijks is ons vreemd).

We leven in een klein land met relatief veel mensen, andere landen/regio’s met die dichtheid aan mensen hebben ook de grootse probleem om het onder controle te krijgen.

Ook al brengen we binnen afzienbare tijd de R onder de 1, zeg 0,5! Dan worden er nog steeds elke dag duizenden mensen besmet. En duurt het maanden tot we weer op een acceptable en aanvaardbaar niveau zitten.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:56:
[...]
Laten we heel simpel zijn, mensen gaan zich niet 100% aan de regels houden. Loop simpelweg een supermarkt binnen en kijk eens om je heen. Kijk bij een rijtje huizen naar binnen en je zult altijd wel ergens visite aan tafel zien zitten. Dat gedrag kun je proberen zoveel mogelijk te sturen, maar de enige manier om het af te dwingen is de Chinese manier(regio op slot, iedereen die toch buiten komt wordt opgepakt, mensen die besmet zijn worden bewaakt of minstens een paar keer per dag gecontroleerd of ze wel thuis zijn). Maar het lijkt me logisch dat we dat,ondanks dat het effectief is, niet willen.

De enige andere manier om het onder controle te houden is simpelweg testen. Zorgen dat je alle uitbraken vindt voordat het zich verspreid.
Maar als je genoeg testcapaciteit hebt kun je dat dus makkelijk doen. Ik zie om me heen genoeg mensen die maar weer zijn gaan werken omdat ze dagen moeten wachten voordat ze getest moeten worden. Meestal zijn de klachten dan al wat minder dus 'zal het wel wat anders zijn' en gaan ze weer alles doen. Dat voorkom je door dezelfde dag te kunnen testen. En met zo'n sneltest kun je b.v. ook iedereen die naar een risico-groep gaat testen wat weer veiligheid+vrijheden geeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stinger_Ventura schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Is vakantie in het buitenland nou het grote probleem en oorzaak van deze verhoogde cijfers?
Is heel Nederland naar Parijs en Madrid geweest, en hebben we Duitsland en Italië, waar het aantal nieuw gevallen nu vele malen lager is, links laten liggen?
Zijn de personen die in Nederland op vakantie zijn geweest dan niet besmet?
Dat zeg ik helemaal niet; ik zeg “als iedereen zich aan de basisregels had gehouden”.
We hebben ons oude leventje weer opgepakt, en sommige groepen meer dan anderen. Denk niet dat het aan “op vakantie gaan ligt” maar aan meer contact momenten met elkaar en iets losser de regels toepassen (kijk naar Grapperhaus, niets menselijks is ons vreemd).

We leven in een klein land met relatief veel mensen, andere landen/regio’s met die dichtheid aan mensen hebben ook de grootse probleem om het onder controle te krijgen.

Ook al brengen we binnen afzienbare tijd de R onder de 1, zeg 0,5! Dan worden er nog steeds elke dag duizenden mensen besmet. En duurt het maanden tot we weer op een acceptable en aanvaardbaar niveau zitten.
Mee eens, maar punt blijft natuurlijk wel dat er mensen van gebieden met weinig besmettingen naar gebieden met veel gebieden zijn gegaan en terug. En ook nog eens van en naar gebieden waar de regels soepeler of zelfs te soepel waren. Zie de kroegen in Spanje. M.i. Is het reizen tijdens een pandemie sowieso niet echt ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

redwing schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

De enige andere manier om het onder controle te houden is simpelweg testen. Zorgen dat je alle uitbraken vindt voordat het zich verspreid.
En dan ? Het mag onderhand duidelijk zijn dat er binnen de wet volstrekt geen instrumenten zijn om ontdekte uitbraken te stoppen behalve mensen vriendelijk vragen niet het huis te verlaten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
Stinger_Ventura schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Nou, nee hoor. Met een Reff van 0,5 zijn we er met een paar weken bijna van af. Met een start nu van 140.000 besmettelijken heb je met een R van 0,5 over 6 weken nog een paar honderd gevallen over.

Een exponentiele afname gaat, net als een toename, best hard.

Even uit excel gekopieerd. sommetje: *0,5^(7/4). De rijen zijn per week.
1 ; 140.000
2 ; 41.622
3 ; 12.374
4 ; 3.679
5 ; 1.094
6 ; 325
7 ; 97

Het loopt iets uit omdat de besmettelijke niet direct ziek-af zijn, maar dit is ongeveer het resultaat.

[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 07-10-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
redwing schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

Laten we heel simpel zijn, mensen gaan zich niet 100% aan de regels houden. Loop simpelweg een supermarkt binnen en kijk eens om je heen. Kijk bij een rijtje huizen naar binnen en je zult altijd wel ergens visite aan tafel zien zitten. Dat gedrag kun je proberen zoveel mogelijk te sturen, maar de enige manier om het af te dwingen is de Chinese manier(regio op slot, iedereen die toch buiten komt wordt opgepakt, mensen die besmet zijn worden bewaakt of minstens een paar keer per dag gecontroleerd of ze wel thuis zijn). Maar het lijkt me logisch dat we dat,ondanks dat het effectief is, niet willen.

Je kunt het virus lokaal niet onder controle krijgen. Dat lukt China ook niet. Je kunt het met zeer strenge maatregelen tijdelijk een gebied uitbannen maar zodra je de teugels weer laat vieren (grenzen open) komt het weer terug.
Dat virus is er en blijft nog wel even. De kunst is om het zodanig onder controle te houden dat de maatschappij er minimaal door ontwricht raakt. Vooralsnog komt gewoon iedereen een keer aan de beurt (kwetsbaren buiten de maatschappij zetten / extra beschermen heeft dus weinig zin)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
IJzerlijm schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:10:
[...]
En dan ? Het mag onderhand duidelijk zijn dat er binnen de wet volstrekt geen instrumenten zijn om ontdekte uitbraken te stoppen behalve mensen vriendelijk vragen niet het huis te verlaten.
Als iemand weet dat hij besmet is zullen de meesten daar echt wel meer rekening mee houden. Wederom zal je niet tot 100% komen, maar als je 80% haalt voorkom je ook al dat het exponentieel op blijft lopen.
Ankona schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:15:
[...]
Je kunt het virus lokaal niet onder controle krijgen. Dat lukt China ook niet. Je kunt het met zeer strenge maatregelen tijdelijk een gebied uitbannen maar zodra je de teugels weer laat vieren (grenzen open) komt het weer terug.
Dat virus is er en blijft nog wel even. De kunst is om het zodanig onder controle te houden dat de maatschappij er minimaal door ontwricht raakt. Vooralsnog komt gewoon iedereen een keer aan de beurt (kwetsbaren buiten de maatschappij zetten / extra beschermen heeft dus weinig zin)
Precies wat ik zeg, dat is nl. wat er bedoeld wordt met onder controle houden. Je gaat het virus niet weg krijgen, maar je kunt er wel voor zorgen dat je het dusdanig onder controle houdt dat het aantal besmettingen redelijk constant blijft. Je moet voorkomen dat je pieken krijgt.

En dat doe je door het snel en makkelijk te vinden en daarop te reageren. Als iemand wat snottert en binnen een half uur te horen krijgt dat hij corona heeft zal hij thuis blijven. Als diezelfde 3 dagen moet wachten op een test, zal hij het zien als verkoudheid en lekker op pad gaan.

Testen en zeker de sneltesten zijn simpelweg de beste methode om de verspreiding laag te krijgen en te houden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

blissard schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Nou, nee hoor. Met een Reff van 0,5 zijn we er met een paar weken bijna van af. Met een start nu van 140.000 besmettelijken heb je met een R van 0,5 over 6 weken nog een paar honderd gevallen over.
Ja, de kunst is alleen om dat dan bij een paar honderd gevallen te houden. Gaan we een sloot om het land heen graven met landmijnen en een groot hek?

Om heel eerlijk te zijn zou ik best voorstander zijn van een lockdown (en desnoods een keiharde lockdown) als dat betekent dat we voor de kerst weer wat ruimte hebben om te feesten.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 07-10-2020 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 00:16
MikeyMan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Dat zeg ik helemaal niet; ik zeg “als iedereen zich aan de basisregels had gehouden”.

[...]
Was ook geen flame naar jouw verhaal, maar meer inhakend op de draad en de gedachtes waar ik mee speelde.

Het zal ongetwijfeld enige impact hebben gehad dat er war mensen naar hoger risico gebieden zijn gegaan dan in Nederland blijven. Maar denk zeer beperkt, en dat het vooral ligt aan ons gedrag thuis.

American Express vraagbaak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Ja, de kunst is alleen om dat dan bij een paar honderd gevallen te houden. Gaan we een sloot om het land heen graven met landmijnen en een groot hek?

Om heel eerlijk te zijn zou ik best voorstander zijn van een lockdown (en desnoods een keiharde lockdown) als dat betekent dat we voor de kerst weer wat ruimte hebben om te feesten.
Tuurlijk niet. Het gaat mij alleen om het sommetje. Ook met de maatregelen in maart is de R maar minimaal onder de 0,8 geraakt. Ik denk dat je, om 0,5 te bereiken alles moet dichtgooien. Dat vergt veel meer dan velen zich realiseren. Ik denk dat zelfs Italie met zijn strenge maatregelen geen 0,5 wist te bereiken. (geen bron. Leuk om eens uit te zoeken)

In Wuhan hebben ze blijkbaar met hun maatregelen een R van 0,28 weten te bereiken. Dat kan dus wel. Heeft alleen wel consequenties. https://www.nature.com/articles/s41586-020-2554-8

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 07-10-2020 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

blissard schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

Tuurlijk niet. Het gaat mij alleen om het sommetje. Ook met de maatregelen in maart is de R maar minimaal onder de 0,8 geraakt. Ik denk dat je, om 0,5 te bereiken alles moet dichtgooien. Dat vergt veel meer dan velen zich realiseren. Ik denk dat zelfs Italie met zijn strenge maatregelen geen 0,5 wist te bereiken. (geen bron. Leuk om eens uit te zoeken)
De maatregelen in maart waren dan ook een lachertje en niet een 'lockdown' te noemen, hoe hard Rutte dat ook wil beweren.

Geef mij maar liever 3 weken Wuhan in plaats van dit aangemodder voor driekwart jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 07-10-2020 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:14
(jarig!)
Er is ook altijd gezegd, "Hou je in het vakantieland aan de lokale regels." Als men dat had gedaan was het niet zo'n probleem geweest. Maar ook in het buitenland kan men zich kennelijk weer niet aan de regels houden. Dus het op vakantie gaan is niet het issue, maar het je niet kunnen gedragen op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 17:28

De Nelis

en anders maar niet...

Stoney3K schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

De maatregelen in maart waren dan ook een lachertje en niet een 'lockdown' te noemen, hoe hard Rutte dat ook wil beweren.

Geef mij maar liever 3 weken Wuhan in plaats van dit aangemodder voor driekwart jaar.
Voor veel mensen was het zeker wel een lockdown, ze konden niet naar de kroeg of zinloos rondhangen in een park. Dat is een ramp in ons landje hoor, alle vrijheid afgepakt. 8)7

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51
TNW schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 03:53:
[...]

Misschien zijn ze "minder sterfelijk" maar ze blijven een factor in de verspreiding. Geen IC opname betekent trouwens niet dat infecties geen (permanente) schade aanrichten.

En buiten dit blijft een "lang leve de lol" houding gewoon een uiting van naïviteit en doorgeschoten individualisme. Persoonlijk ben ik daar helemaal klaar mee.
Je raakt de groep die er vrijwel geen last van heeft wel economisch het hardst. Verloren studiejaar? Zomaar 10k extra schuld. Als je niet in een supermarkt werkte kon je je horecabaantje ook wel vaarwel zeggen. Nog geen vast contract na studie, dus het snelste te saneren bij tegenvallende orders. Dat naast de uitdagingen die ze al hebben om überhaupt een leven te starten met de huidige woningkrapte.
Ankona schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:56:
[...]

Nadeel is het management by Excel principe van de politiek (al dan niet aangejaagd door de oppositie om maar vooral de regering te beschadigen, gesteund door onderbuik gevoelens in de maatschappij)

Meer testen betekent meer positieve tests. Kijk hoe het land nu in paniek schiet en mensen als Ernst Kuipers een podium krijgen. 4000 Besmettingen per dag! Dat is wel heel veel. Afgaande op de aantallen ziekenhuis en ic opnames zitten we op het niveau van begin maart, voor de grote paniek begon. Niet dat er niets aan de hand is, maar het is ook niet zo dramatisch als de tests doen lijken. Met de sneltests erbij is het de natte droom van sommigen dat we volgende week op 10 000 besmettingen per dag zitten zonder dat de situatie zelf verandert.
Eigenlijk zou je de getallen om moeten rekenen naar mogelijke besmettingen in maart. Ik denk dat je schrikt van de aantallen die het gehad zouden kunnen hebben, maar gewoon niet getest zijn. Ik ben echt wel klaar met de blinde paniek die nu heerst en de roep om telkens zwaardere maatregelen. Het Heeft Geen Zin. Landen met totaal verschillend beleid hebben zo'n beetje dezelfde besmettingscijfers. Duitsland wordt als lichtend voorbeeld gezien, maar is ook stiekem stijgende. Wellicht start de piek daar later en zijn ze straks het slechtste jongetje van de klas.
De Nelis schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Voor veel mensen was het zeker wel een lockdown, ze konden niet naar de kroeg of zinloos rondhangen in een park. Dat is een ramp in ons landje hoor, alle vrijheid afgepakt. 8)7
Ja, alle sport dicht, overal alleen heen, geen ouders/grootouders kunnen bezoeken, kinderen thuis lesgeven, nog steeds fulltime werken was echt een pretje. |:(

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:56:
[...]
Niet dat er niets aan de hand is, maar het is ook niet zo dramatisch als de tests doen lijken.
en toch zijn we momenteel in Europa nr. 1 qua besmettingen per miljoen inwoners

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nvf4aoqnYt0YjAz6mu_bjXRerz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dkb8sPR9o2r7r66dHFCx1Hak.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:59:
Ondertussen kunnen we weer prima het aantal opnames in het ziekenhuis gebruiken als graadmeter voor de verspreiding. Ook Ernst Kuiper weet dat
Het is toch ook wel weer bijzonder dat opeens de GGD geen capaciteit heeft nu. Die de Jonge faalt echt hard met dat testen
Niet alleen dat, omdat De Jonge zijn functie niet goed uitvoert, worden er allerlei oorzaken bijgehaald, om het falen af te leiden, want tja... verkiezingen komen eraan.

Let maar eens goed op: het zal nooit aan het handelen van De Jonge liggen.
Maar wel aan:
- Horeca
- Vakantiegangers
- Jongeren
- Scholen
- Kantoren
- Sportclubs
etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 10:52
De Nelis schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Lekker veel inlevingsvermogen weer, top! Moeilijk hè om je voor te stellen dat het voor heel veel mensen heel erg lastig is om ineens hele dagen thuis te zitten met nauwelijks sociale contacten en zonder echte uitlaatkleppen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:07:
[...]
Ja, alle sport dicht, overal alleen heen, geen ouders/grootouders kunnen bezoeken, kinderen thuis lesgeven, nog steeds fulltime werken was echt een pretje. |:(
Dat is ook de fout die de overheid gemaakt heeft met de 'intelligente' lockdown: Ze wilden wel de lusten maar niet de lasten.

Het land stil leggen in een 'lockdown' betekent ook dat je economie op stop gezet wordt en je iedereen van levensonderhoud zal moeten voorzien, ze kunnen immers op last van de overheid de deur niet uit. Maar díe verantwoordelijkheid wilde de overheid natuurlijk niet nemen, wel iedereen zo veel mogelijk binnen houden voor de leuke dingen, maar tegelijkertijd wel de belastingcenten blijven cashen.

Pagina: 1 ... 116 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic