Stoney3K schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:50:
[...]
Ze kunnen nu niet eens de telecomdata effectief inzetten tegen terrorisme, en jij hebt echt de indruk dat het een goed middel is om grootschalig bron- en contactonderzoek te doen?
Als je China bent misschien, maar niet in Nederland.
Terrorisme is zoeken naar een speld in een hooiberg. En daar zijn we overigens tot nu toe aardig goed in geweest, van wat ik van bronnen op hoog niveau heb vernomen. De grote aanslagen zijn aan ons land voorbij gegaan.
Bij contactonderzoek kan je met eenvoudige triangulatie data aardig snel grote patronen achterhalen. Persoon x was van x tot x op z'n werk. Hij/zij is daarna in een gebied geweest met restaurants. In datzelfde gebied waren op dezelfde tijd x mensen die elkaar van tevoren onderling hebben gebeld, waarschijnlijk hebben ze samen gezeten. Dat kan allemaal volautomatisch.
De wetsvoorstellen liggen er al. We zullen daar als samenleving concessies voor moeten doen en ik vermoed dat we hooguit kunnen verwachten dat de data alleen door bijvoorbeeld GGD's te gebruiken mag worden en vernietigd moet worden na x aantal weken/maanden.
Het voordeel? Contactonderzoek gaat retesnel, als je een bericht leest als dit
Taiwan tests 189 contacts identified in suspected domestic COVID-19 case dan snapt iedereen waarom dat veel effectiever is. Sneller en preciezer, kom maar eens op 189 contacten met handwerk.
Om maar even op terrorisme terug te komen: Ze krijgen het al niet voor elkaar om wachtwoorden van versleutelde schijven te voorschijn te krijgen. Om dan iemand te dwingen om betrouwbare informatie te geven voor bron- en contactonderzoek, lijkt me op zijn zachtst gezegd optimistisch.
En je kan een hoop doen, je kan natuurlijk ook iedereen die niet braaf wil opzitten en pootjes geven een paar weken opsluiten of met geweld een coronatest dwingen. Maar wordt het middel dan niet veel erger dan de kwaal?
Data gaat het sleutelwoord zijn. Is dat een inbreuk? Absoluut, maar aan de andere kant zie ik het ook zo: ik zou er meer moeite mee hebben als ik zelf namen van vrienden en familie moet gaan noemen, dan wanneer ze de namen herleiden uit de telecomdata. Dan ben ik niet diegene die z'n maten erbij naait. Dat het goed is om goed contactonderzoek te hebben lijkt me vrij duidelijk, maar zodra het om je vrienden en familie gaat krijg je toch tegenovergestelde belangen.
Dat is ook wat je merkt de laatste tijd. Als een maat van je een illegaal feestje geeft, dan ga je die er niet bij naaien. Dat is simpelweg geen optie voor mensen. En de mensen die er komen ken je grotendeels niet eens.
prijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:52:
[...]
Ach ja, dromen over wat allemaal mogelijk is mag altijd, met de heilstaat China en het geïsoleerde eiland Taiwan als lichtende voorbeelden. Wat je vergeet, is dat voor succesvolle implementatie van die schitterende technologie en vrijheidsbeperkende wetgeving een uitgebreid controleapparaat noodzakelijk is. In verticaal bestuurde landen als Frankrijk, Spanje en Italië, met een op militaire leest geschoeide hermandad die niemands beste vriend is, kun je de burger nog wel een paar maanden binnenhouden, maar in Nederland en ook in België en Duitsland ligt dat toch net even anders. De Duitsers hebben in beginsel reeds forse quarantainestraffen, maar de controle is vrijwel nihil en dat wordt met zoveel woorden ook in de Duitse overheidsdocumenten gezegd. De eigen verantwoordelijkheid van de burger staat voorop.
Nee, hier in West-Europa blijft het voortmodderen...
Daar heb je ook gelijk in, ik denk alleen dat je na het modderen simpelweg uitkomt bij de maatregelen zoals in die landen met meer ervaring hebben genomen. Niet omdat we het willen, maar omdat de alternatieven nog vervelender zijn, zoals we al een aantal maanden merken. Als je de boetes, strafbladen, lockdowns, doden, praktische onmogelijkheid om te reizen etc allemaal op elkaar stapelt, dan is verplichte quarantaine ineens niet zo zwaar meer. Niemand heeft het trouwens over maanden binnenhouden he. Quarantaine duurt hier nu 10 dagen.
Vergeet niet dat een boete voor als je met je familie te dicht op elkaar zit normaal gesproken al gezien zou worden als iets dat zelfs in China ondenkbaar zou zijn, maar hier is het de realiteit. Dat heeft alles te maken met de omstandigheden. De wetsvoorstellen liggen ook al klaar en de weerstand zal steeds kleiner worden zo lang we er op deze manier niet uitkomen.