Oprechte vraag, heb je een link?
Ik hoor/lees vooral over besmettingscijfers, sterftecijfer, ziekenhuisopname en IC-opname. Soms incubatietijd e.d. Maar ik kan mij voorstellen dat dit voor veel mensen een
ver-van-mijn-bed-show kan blijven.
Je hoort niks tot zeer weinig over de mensen die al in het ziekenhuis hébben gelegen.
Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe lang gemiddeld hun revalidatie duurt en welke gevolgen zij nog dagelijks merken.
Ik denk dat er een grotere kans is dat hen die nog altijd niet zijn overtuigd van de ernst van deze pandemie overtuigd raken als ze ook dat soort informatie tot zich kunnen nemen.
Data omtrent de ongekende oversterfte. Data omtrent de hoge mortaliteit zoals we deze binnen zeker de eerste golf hebben gezien. Er wordt nog steeds dagelijks een legio aan data vrijgegeven. Er wordt vanuit meerdere centra aangegeven dit virus serieus te nemen. Maar nog is het niet genoeg voor sommigen...
Disclaimer: ikzelf neem het virus zeer serieus en sta achter de genomen maatregelen. Sterker nog, ik denk dat het nog iets strenger beter zou zijn.
Maar ik zie helaas ook heel veel mensen die het met een korreltje zout nemen.
Juist een getal wat iets zegt over de ziektecijfers, dus aantal mensen dat langdurig gezondheidseffecten merkt en gezondheidsschade oploopt (bovenop sterftecijfer en infectiecijfer) zou een extra argument kunnen zijn om de mensen die nog steeds niet overtuigd zijn te kunnen overtuigen.
Denk je echt dat meer data verandering gaat brengen? Nee, sommige mensen hebben gewoon een gebrek aan inzicht in cijfers. Voor sommige mensen is iets pas waar op het moment dat zij zelf dan wel iemand binnen hun directe omgeving op de IC ligt of is overleden.
Je houdt altijd hardleerse mensen helaas en het is jammer dat veel mensen gewoon zeer moeilijk te overtuigen zijn en dat er zwaar zieken/doden in de nabije omgeving nodig zijn om ze te doen inzien wat er aan de hand is.
Nog meer cijfers gaat dit gewoonweg niet doen veranderen. Er is nauwelijks nog meer cijfers tegenaan te gooien. Er wordt alleen op nationaal niveau al dagelijks meerdere duizenden data entries tegenaan gegooid.
Ik denk het wel. Meer soorten cijfers en meer duiding.
Denk bijvoorbeeld aan dat #ikdoenietmeermee-verhaal. Femke Louise praat één keer 1:1 met Gommers en ze is om. Ik zeg niet dat zij nou zo'n lichtend voorbeeld is, maar toch. Kennelijk helpt nog betere cijfers/duiding (soms) wel.
Ondertussen neemt het aantal COVID-19 IC patiënten nog altijd dagelijks gewoon toe, neemt het aantal ziekenhuisbed bezettingen gewoon toe. En is het nog maar begin oktober. Men moet gewoon inzien dat uit belang van de volksgezondheid, nationale gezondheidszorg maar ook onze economie dat dit tij gekeerd moet worden.
"Men moet gewoon inzien" Ik zou willen dat het zo werkt.
De ratio tussen COVID : non-COVID zorg op de IC is inmiddels alweer 190 : 576, grofweg 1 : 3. Met een paar dagen is de algehele ziekenhuis bedbezetting 1 : 10.
Iedere Nederlander die zich gewoon netjes houd aan de regels, top. Maar alle anderen. Wat willen zij nu helemaal bereiken? Is het een onderliggende wens tot keiharde lockdowns als diepgewortelde motivatie? Lijkkisten opgestapeld in mortuaria? Afhandeling in massagraven zonder uitvaart ook in Nederland? Want met de blijvende drang naar terugkeer naar het oude normaal is dat tenslotte toch het nieuwe normaal dat je zult moeten accepteren voor een periode van een ... grofweg jaar of 2.
Ik denk dat ze het antwoord op jouw vraag (wat willen ze bereiken) zelf niet eens weten. Ze voelen zich belemmerd (en dat worden we natuurlijk ook door de maatregelen), maar ze willen niet inzien waarvoor we het allemaal doen. Het is geen pesterij vanuit de overheid of zoiets.
En dan kan de gemiddelde ontkenner van de ernst van dit virus natuurlijk wel weer gaan roepen, acht loopt allemaal wel los. Probeert enkel en alleen angst aan te praten. Maar vergis je niet. Massagraven, opstapelen van lijken omdat de verwerking niet bijgebeend kan worden, etc. is inmiddels in meerdere gebieden van de wereld gewoon dagelijkse realiteit geworden. En als wij als maatschappij in bredere zin het verkloten omdat een deel van de bevolking het verkloot voor de rest, dan kan dit ook net zo goed hier het geval gaan worden. Hoeveel cijfers we er tot die tijd dan ook tegenaan gooien lijkt het.
Hier verschillen we denk ik van mening.
Het virus is er en de gevolgen zijn ernstig (potentieel voor de gezondheid, en evident voor de economie).
Om die gevolgen zo beperkt mogelijk te houden moet iedereen bij z'n verstand gebracht worden wat daarvoor nodig is. Daarom moet de overheid ook zo veel mogelijk doen om mensen te informeren, ook hen die het niet willen snappen.