Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.540 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:35

Bloodclot

Jawier!

CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Snap ik... IC opnames en capaciteit zijn leidende cijfers, maar ik kan het niet rijmen met voorgaande jaren (2018/2019 bijv.), want toen was de druk ook enorm op de IC's (bron). Het is nu te behappen allemaal, maar tijdens de 1e golf was het aardig druk op de IC's, maar wel te doen. Er waren zelfs 2 nood-locaties opgezet die nooit zijn gebruikt (kosten : 14 miljoen euro).

Als de druk zo hoog is en verwacht wordt... waarom geen extra personeel / ic bedden / loon erbij voor de zorg? Je moet dan toch alles uit de kast trekken om de boel op te kunnen vangen? Dat is gewoon niet het geval.

Mensen met Covid-19 herstellen in bijna alle gevallen ook na een paar dagen, en er blijven altijd mensen met langdurige klachten achter... zo ook bij griep.

Zoals ik al aangaf, is het in mijn ogen niet zo'n ramp als voorgeschoteld is door voornamelijk de media.
Begin dit jaar zag je letterlijk op TV dat er mensen dood op straat lagen in China, mensen werden begraven in massagraven en in vrachtwagens werden geladen (invriezen).

Het contrast is gewoon te groot.
https://www.volksgezondhe...rg/cijfers-context/aanbod

We hadden wel veel meer ic bedden in 2017 dan nu. Maar door bezuinigingen is dit meer dan gehalveerd. Het heeft tijd nodig om weer op te schalen. Qua apparatuur/bedden kunnen we makkelijk opschalen.

Deze golf gaat langzamer dan de eerste, hopen dat piek nabij is komende dagen.

Vergeet niet dat we ook duizenden bedden in duitsland hebben staan. Ze zullen in het westen veel patiënten moeten verplaatsen om de golf daar op te vangen. Hier in het oosten zijn de (ic)opnames nog laag. Kennis zei paar dagen terug dat in isala zwolle 1ic(uit het westen) en 5 normale covidziekenhuis opnames zijn. Maar kan veel veranderen in een week.

Ik heb wel vertrouwen in onze zorg, de samenwerking tussen de ziekenhuizen zullen beter zijn dan begin eerste golf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Dat is mijn punt ook. Waarom zorgen de mensen die er verantwoordeljk voor zijn er dan niet voor dat er meer mensen opgeleid worden of dat er meer geld beschikbaar komt voor extra personeel?
Als het allemaal zo verschrikkelijk is, waarom is dat dan geen prio? Ik snap dat gewoon niet.
Compleet onzinnig als je geen strenge maatregelen neemt om ook de verspreiding in te dammen...
Je kan de zorgcapaciteit verdubbelen maar met een exponentionele groei geeft je dat misschien een tot twee weken voordat je alsnog door die extra capaciteit heen bent. En wat dan? zorgcapaciteit verviervoudigen? Geeft je nog een extra week voordat ook dat vol zit. We zaten in maart/april niet zo ver van de afgrond en dat is wat veel mensen niet beseffen.. Die lockdown had niet twee weken later moeten komen dan was er ontzettend veel extra leed geweest en hadden we ook hier koelvrachtwagens vol met lijken gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door Sphere- op 06-10-2020 11:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 22:39
CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
Dit jaar 'maar' 404 griep-doden. De rest is met covid-19 overleden, maar het totaal aantal overledenen komt dan toch wel erg dichtbij de 'normale' jaarlijkse aantallen.
Ik stopte met lezen na deze zin. Dit is namelijk de viruswappie argumentatie die je continue op sociale media voorbij ziet komen. Mijn advies: kijk eens wat verder dan je viruswappie bubbel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:58
Ryur schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:25:
[...]
Ik hoorde verhalen (niet zo 123 bronnen) dat sommige personeel op de IC niks anders deden dan werken/eten/slapen, en dan viel het eten vaak nog weg.
Ze woonde gewoon in het ziekenhuis zodat ze minder reistijd hadden (en hun huisgenoten/relaties niet gingen besmetten).

Die hebben zich gewoon in een burnout gewerkt! En zijn ze nu (langzaam) van aan het herstellen.
Ik ben bij deze je bron :P Heb het terplekke zien gebeuren zo. Ik kon zelf tussendoor nog wel naar huis thank god, maar ik ken collega's uit andere ziekenhuizen die inderdaad maar daar bleven, of op vakantieparken gestald werden, ver weg van familie om die maar niet te besmetten. Zal je inderdaad niet verbazen dat die betreffende collega's nu ziek thuis zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-09 22:50
CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:21:
[...]
Als de druk zo hoog is en verwacht wordt... waarom geen extra personeel / ic bedden / loon erbij voor de zorg? Je moet dan toch alles uit de kast trekken om de boel op te kunnen vangen? Dat is gewoon niet het geval.
Waar wil je die ic bedden/loon/extra personeel vandaan halen? Een verhoging van het loon is b.v. structureel en zal ook betekenen dat je politie/leraren extra zult moeten betalen. Naar mijn idee moet dat ook gebeuren, maar het is wel een kostenplaatje dat door ons betaald moet worden (meer belastingen dus)
En IC bedden is meer dan alleen een bed ergens neer zetten en de capaciteit wat we op korte termijn kunnen neerzetten is beperkt. Zeker omdat je daarvoor opgeleid personeel nodig hebt (zal wat jaren kosten), terwijl er eerder een hoop zorgpersoneel is dat wil stoppen ipv dat er een lading staat te trappelen om te komen doen.
Mensen met Covid-19 herstellen in bijna alle gevallen ook na een paar dagen, en er blijven altijd mensen met langdurige klachten achter... zo ook bij griep.
Alleen is covid voorlopig nog een graadje erger en zijn de bijwerkingen ook erger. Misschien dat dat volgend jaar anders is (kijk naar het grote verschil dat er al is tussen maart en nu), maar voorlopig weten we nog te weinig om het net zo goed te behandelen als de griep. Ook de tijdsduur wanneer het uitgedempt zal zijn is onbekend. Het griepseizoen is redelijk bekend en duurt meestal een maand of 3, terwijl covid nu al meer dan een half jaar zeer actief is. Hadden we de eerste golf niet ingedamd, hadden we nu tienduizenden doden gehad vanwege gebrek aan verzorging. Datzelfde geldt nu nog steeds voor de 2e golf.
Zoals ik al aangaf, is het in mijn ogen niet zo'n ramp als voorgeschoteld is door voornamelijk de media.
Begin dit jaar zag je letterlijk op TV dat er mensen dood op straat lagen in China, mensen werden begraven in massagraven en in vrachtwagens werden geladen (invriezen).

Het contrast is gewoon te groot.
Het probleem is dat je hier weer zo naar toe gaat als je er niet voor zorgt dat het zich minder snel verspreid. Het is duidelijk dat we het al beter kunnen behandelen, maar alsnog liggen nu alweer verschillende ziekenhuizen vol en wordt de reguliere zorg al beperkt. En dat is iets dat we bij de griep alleen in de extreme jaren zien gebeuren. Je moet dus niet onderschatten wat er zal gebeuren als we niet genoeg maatregelen nemen.
CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:36:
[...]
Al kan je enkel covid-patienten behandelen / assisteren... zal best eens kunnen helpen. Je hoeft daar imo geen heel traject voor te volgen.
Hoe zie je dat voor je? "Ik kom jou wel even intuberen hoor, in mijn normale werk werk ik ten slotte ook wel eens met slangetjes!".

Iemand komt in het ziekenhuis omdat hij hulp nodig heeft en onder toezicht gehouden moet worden. Zet daar een leek neer en je had hem net zo goed thuis kunnen laten liggen. Daarnaast vraag ik me af of je iemand kunt vinden die dit soort verantwoordelijk werk meet een groot gebrek aan kennis wil gaan doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bloodclot schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Vergeet niet dat we ook duizenden bedden in duitsland hebben staan.
"We" hebben helemaal niks in Duitsland staan. Als het in Duitsland uit de klauwen gaat lopen, zijn die gauw weg. We hebben er geen recht op zeg maar.
Ik heb wel vertrouwen in onze zorg, de samenwerking tussen de ziekenhuizen zullen beter zijn dan begin eerste golf.
Ik heb ook vertrouwen in de golf, maar ben wel bang dat we een lagere totaalcapaciteit hebben met deze golf. De aantallen uit maart/april gaan we niet meer kwijt kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:45
Laten we even ongeschoold personeel een beademingsbuis laten inbrengen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBA70zX81FaIBGI4Heujnhxe1No=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f7lsttI4Gr7CJlMoRWxht1p3.png?f=user_large

en daarna de apparatuur bedienen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyPvWmllIt0jMyTAJEoyC1V7-x8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkoHlPzy7ggnXTYZjEhbdw5y.jpg?f=fotoalbum_large

Wat kan er fout gaan _O- ?

De pa van m'n vriendin lag onlangs aan de beademing en z'n tanden waren afgebroken toen ze de buis inbrachten. Dat was met personeel dat ervoor geschoold was, laat staan wat voor schade je krijgt als je mensen dat zomaar even laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 10:43
DutchCommando schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:45:
[...]

Ik stopte met lezen na deze zin. Dit is namelijk de viruswappie argumentatie die je continue op sociale media voorbij ziet komen. Mijn advies: kijk eens wat verder dan je viruswappie bubbel.
Dit zijn gewoon officiële cijfers met een bronvermelding... is het zo raar dat het opvalt?

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Wat ik mis in het nieuws en de discussie rondom corona, is een cijfer dat iets zegt over de gevolgen van een besmetting.

Je hebt natuurlijk het sterftecijfer. Ik las iemand in dit draadje dat uitleggen alsof dat niet hoger is dan een gemiddelde griep. Dat is misschien zo, maar even los van het gegeven dat sterven a.g.v. een ziekte nogal ongewenst is, heb je natuurlijk ook legio mensen die (gelukkig) niet aan Covid19 overlijden maar wel lang tot zeer lang (en misschien zelfs voor altijd) negatieve gevolgen ervaren van hun besmetting. Ik kan me voorstellen dat dat soort statistiek enorm lastig is om te vergaren, maar dat zou deze pandemie wel in beter perspectief plaatsen t.o.v. een "normaal" griepvirus

Je hoort en leest natuurlijk wel verhalen van mensen die (bijvoorbeeld) in maart besmet raakten, maar nog altijd niet kunnen werken en aan het revalideren zijn. Ik zou wel benieuwd zijn naar statistiek die iets daarover zegt. x% van het totale aantal mensen dat besmet raakt komt te overlijden, maar y% heeft daar langer dan zmaanden last van.
Ik kan me voorstellen dat dat lastig is, omdat je dan weer een raamwerk moet vaststellen en definities moet bepalen (om maar een voorbeeld te noemen; wat is "last van hebben").

Het aantal besmettingen is een getal, maar zegt zonder enige context niet zo veel. Juist omdat de ene persoon er heel ziek van wordt (mogelijk met de dood tot gevolg) en de ander er bij wijze van spreken niks van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:21

ultimateharry

Team Slayer:-)

BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:51:
Laten we even ongeschoold personeel een beademingsbuis laten inbrengen:

[Afbeelding]

en daarna de apparatuur bedienen

[Afbeelding]

Wat kan er fout gaan _O- ?

De pa van m'n vriendin lag onlangs aan de beademing en z'n tanden waren afgebroken toen ze de buis inbrachten. Dat was met personeel dat ervoor geschoold was, laat staan wat voor schade je krijgt als je mensen dat zomaar even laat doen.
Tja, blijkbaar zijn er mensen die denken dat Intensive Care zoiets is als af en toe een paracetamol geven en om de dag een washandje over de snoet van de patient 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Dit zijn gewoon officiële cijfers met een bronvermelding... is het zo raar dat het opvalt?
Ja, want er zijn wel meer jaren met weinig griepdoden. Viruswappies leggen een relatie tussen het lage aantal griepdoden en het hoge aantal COVID-19 doden en stellen dan griep = COVID-19. Jij doet dat ook en dat is echt totale onzin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:50
Die suggestie wordt gewekt in de cijfers, maar dit is gewoonweg niet het geval. Het aantal bedden in deze cijfers is namelijk inclusief medium care, cardio care en eerste harthulp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing

Dit jaar 'maar' 404 griep-doden. De rest is met covid-19 overleden, maar het totaal aantal overledenen komt dan toch wel erg dichtbij de 'normale' jaarlijkse aantallen.
Dus is het totale sterftecijfer vergelijkbaar met een pittig griepvirus.
Ik zou eerder naar de oversterftecijfers kijken, omdat daarbij alleen gekeken wordt naar het aantal doden en de vastgestelde oorzaak niet van belang is :
Afbeeldingslocatie: https://assets.nos.nl/data/image/2020/05/08/648457/1920x1080a.jpg

En als je daar naar kijkt moet je heel goed bedenken dat die griep-piek van 2017 weliswaar ook hoog is, maar die piek is zonder enige maatregelen weer naar beneden gegaan. De piek van begin 2020 is echter alleen gestopt door de lockdown. Zonder maatregelen was die dus hoger en breder geweest en was ook het IC overbelast geweest (wat weer zorgt voor een grotere sterfte)

Niet te makkelijk kijken naar de cijfers dus, je moet ook de achterliggende maatregelen meenemen. In dit geval is dat een griep waarbij geen enkele maatregelen zijn geweest tegenover een covid met een lockdown.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:21

ultimateharry

Team Slayer:-)

redwing schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:55:
[...]

Ik zou eerder naar de oversterftecijfers kijken, omdat daarbij alleen gekeken wordt naar het aantal doden en de vastgestelde oorzaak niet van belang is :
[Afbeelding]

En als je daar naar kijkt moet je heel goed bedenken dat die griep-piek van 2017 weliswaar ook hoog is, maar die piek is zonder enige maatregelen weer naar beneden gegaan. De piek van begin 2020 is echter alleen gestopt door de lockdown. Zonder maatregelen was die dus hoger en breder geweest en was ook het IC overbelast geweest (wat weer zorgt voor een grotere sterfte)

Niet te makkelijk kijken naar de cijfers dus, je moet ook de achterliggende maatregelen meenemen. In dit geval is dat een griep waarbij geen enkele maatregelen zijn geweest tegenover een covid met een lockdown.
En daarbij ook in ogenschouw nemen dat tijdens de eerste golf de reguliere zorg ook grof is afgeschaald om de Corona-piek het hoofd te kunnen bieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Leon Zwiers schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Wel te doen? [mbr]*knip*[/]. Ik en mijn collega's hebben onze 10 bedden naar 20 moeten uitbreiden met hulp van operatiepersoneel en afdelingsverpleegkundigen die geen IC zorg geven. Ik heb me het schompes gewerkt, verantwoordelijkheid over 4 patienten waar ik er normaal 1 doe, dat behulpzame ok personeel in de smiezen moeten houden dat ze geen grove fouten maken, collega's zien uitvallen met burn outs, alle part timers die 120% zijn gaan werken om het rond te krijgen en dan nog constant vol liggen en met die mensen moeten leuren bij andere centra om de volgende 3 weer op te kunnen vangen.....

Ik ben minder gaan werken na die covid, en ik ga niet nog een keer me zo uit de naad werken, ik hoor te vaak opmerkingen van domme mensen dat het wel meevalt... Niet gek dat enorm veel IC plegen weigeren nog een keer zoveel extra te gaan werken

edit:
Laten we het nog een beetje vriendelijk houden
Ik ga nu iets heel hards zeggen als advocaat van de duivel:
Dat is jouw vak, jouw keuze, jouw risico.
Daarmee wil ik absoluut niet jouw werk bagatelliseren, absoluut niet.
Maar ik ken ook mensen die zich de tyfus hebben moeten werken toen hun bedrijf lam gelegd werd door ransomware. En een volgende keer moeten ze zich weer de tyfus werken om alles weer werkend te krijgen als er weer zoiets gebeurd.
Als je dat niet wil moet je van baan veranderen. Dan moet je ergens gaan zitten waar de kans op dat 0 is.
Maar dan moet je niet niet gaan mekkeren dat het werk zo verschrikkelijk saai is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Ik ben wel benieuwd naar de cijfers van volgend jaar, of er dan echt meetbaar minder mensen sterven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

En die oversterfte is ondanks alle maatregelen die we treffen wat we bij een normale griep niet doen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ernemmer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de cijfers van volgend jaar, of er dan echt meetbaar minder mensen sterven.
Misschien wel, het zijn vooral ouderen en die kunnen niet nog een keer dood gaan als het hun tijd is.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 16:49
ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Maar ik ken ook mensen die zich de tyfus hebben moeten werken toen hun bedrijf lam gelegd werd door ransomware. En een volgende keer moeten ze zich weer de tyfus werken om alles weer werkend te krijgen als er weer zoiets gebeurd.
Als je dat niet wil moet je van baan veranderen. Dan moet je ergens gaan zitten waar de kans op dat 0 is.
Maar dan moet je niet niet gaan mekkeren dat het werk zo verschrikkelijk saai is.
Wauw. Snap dat je advocaat van de duivel wilt spelen. Maar komop. Welk ransomware is levensbedreigend, gevaarlijk en kan zich verspreiden in grote getallen. Plus sinds wanneer duurt een ransomware aanval 6 weken, en hebben we dit zelf ook nog eens in de hand.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Waarschijnlijk wel, je ziet dat er juist veel oudere mensen sterven door covid. Dus de verwachting is dat het sterftecijfer volgend jaar lager zal worden, sterker nog, het zou logisch zijn als de ondersterfte door de 1e golf nu al een gedeelte van de oversterfte van de 2e golf zal compenseren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
basvn schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:03:
[...]

Omdat de media dat niet vind pakken. daar klikt niemand op.
Dus maken ze er 600 van
Nope, er waren drie diensten met elk 600 aanwezigen. Zie hier, zin 2. Zie ook de tweede alinea onder de tweede foto.

*knip* gedraag je, Bundin.

[ Voor 13% gewijzigd door Bundin op 06-10-2020 12:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Met als belangrijk verschil dat die ICT medewerker, hoewel het misschien even druk heeft, niet mensen bij de vleet om zich heen ziet overlijden.

Dit heeft weinig met het is je vak te maken. Sterker nog, voor de velen die bij hebben moeten springen is het namelijk helemaal niet eens hun vak om op de IC te werken. En indien men dat dus standvastig vasthoudt, des te eerder dat de mensen bij de poort geweigerd zullen gaan worden omdat de capaciteit er niet is. De afdeling longgeneeskunde en IC heeft gezamenlijk tenslotte geen eindeloos aantal bedden en capaciteit.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat de ICT medewerker niet het risico loopt om potentieel zelf besmet te raken van het destijds nog redelijk onbekende virus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
Pukson schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Wauw. Snap dat je advocaat van de duivel wilt spelen. Maar komop. Welk ransomware is levensbedreigend, gevaarlijk en kan zich verspreiden in grote getallen. Plus sinds wanneer duurt een ransomware aanval 6 weken, en hebben we dit zelf ook nog eens in de hand.
Er is in Duitsland een dode gevallen omdat een ziekenhuis was geinfecteerd met ransomware en de patiënt verplaatst moest worden.
En dat zullen er vrees ik meer worden. Zie https://www.theverge.com/...pital-chain-cybersecurity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Jammer dat die mensen zich de tyfus moeten werken om hun bedrijf overeind te houden. Maar als die het opgeven vallen er geen doden. Toch een iets ander nivo van stress dan iemand die weet dat als ie geen overuren draait er meer mensen dood zullen gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:35
[...]

Zelfs al zou dat zo zijn, wat ik betwijfel, maar hoe zie je dat voor je?

Dat er nu bij binnenkomst in het ziekenhuis met Covid-klachten wordt gekeken of je misschien volgend jaar de griep niet zou kunnen overleven? En zo ja, dan behandelen we je niet ...

Of we laten mensen van boven 80 (of 85, of 75) jaar met Covid klachten maar gewoon aan hun lot over. Anders worden de zorgkosten namelijk te hoog. Dit is egoisme ten top!
Als de zorg voor mij haalbaar en betaalbaar blijft dan moeten anderen daar maar voor boeten.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 12:13
[...]

De stress, werkdruk en psychische druk is inderdaad inherent aan het vak. Daar moeten politie, brandweer en nog veel andere beroepsgroepen ook mee dealen. En alle respect voor iedereen in zo'n belangrijke beroepsgroep overigens.
Ik kan me wel voorstellen dat eenvoudig vermijdbaar beroep op die stress en werkdruk, niet acceptabel is. Als iedereen z'n eigen hut in de brand gaat steken, dan zal de brandweer het ook wel een keer zat worden.
Maar in de basis is het werk wat het is. If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 06-10-2020 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
psychodude schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Met als belangrijk verschil dat die ICT medewerker, hoewel het misschien even druk heeft, niet mensen bij de vleet om zich heen ziet overlijden.

Dit heeft weinig met het is je vak te maken. Sterker nog, voor de velen die bij hebben moeten springen is het namelijk helemaal niet eens hun vak om op de IC te werken. En indien men dat dus standvastig vasthoudt, des te eerder dat de mensen bij de poort geweigerd zullen gaan worden omdat de capaciteit er niet is. De afdeling longgeneeskunde en IC heeft gezamenlijk tenslotte geen eindeloos aantal bedden en capaciteit.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat de ICT medewerker niet het risico loopt om potentieel zelf besmet te raken van het destijds nog redelijk onbekende virus.
Die ICT medewerker heeft er ook niet om gevraagd om dagen lang zeer lange dagen te maken om andermans fout goed te maken.
Die ICT medewerker heeft er ook niet om gevraagd om daarna met een burnout thuis te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ja, dat is inderdaad zijn keuze.

Net als de keuze om zijn stethoscoop (?) aan de wilgen te hangen en lekker achter een PCtje te gaan zitten... Zoals velen momenteel inderdaad doen...

@Gitarist de cijfers rondom griep zijn enigszins vertekenend. Covid is 10-20 keer zo vervelend als griep.

Kun je natuurlijk nog steeds vinden dat er minder maatrelen moeten worden genomen. Dat is je goed recht.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Er is in Duitsland een dode gevallen omdat een ziekenhuis was geinfecteerd met ransomware en de patiënt verplaatst moest worden.
En dat zullen er vrees ik meer worden. Zie https://www.theverge.com/...pital-chain-cybersecurity
Wow 1 dode..... Wederom erg jammer, maar wil je dat nu echt vergelijken met de honderd-duizenden doden die we hebben met covid? Als een verkeers-ambtenaar een bord verkeerd zet kan dat ook een dode opleveren, maar wederom staat dat totaal niet in verhouding met de verantwoordelijkheden van zorgpersoneel die covid-patiënten in leven aan het houden zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
redwing schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Jammer dat die mensen zich de tyfus moeten werken om hun bedrijf overeind te houden. Maar als die het opgeven vallen er geen doden. Toch een iets ander nivo van stress dan iemand die weet dat als ie geen overuren draait er meer mensen dood zullen gaan.
Niet? Er zijn genoeg ziekenhuizen ten prooi gevallen aan ransomware. Wat voor stress denk je dat dat oplevert bij de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het terugzetten van data van patiënten? Als dat niet goed gaat kunnen er wel degelijk doden vallen helaas.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• psychodude
ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Die ICT medewerker heeft er ook niet om gevraagd om dagen lang zeer lange dagen te maken om andermans fout goed te maken.
Die ICT medewerker heeft er ook niet om gevraagd om daarna met een burnout thuis te zitten.
Je kunt toch serieus niet even een paar lange dagen maken gaan vergelijken met de zorg over een onverantwoord aantal doodzieke patiënten waarbij een belangrijk deel onder jouw toeziend oog de eindstreep niet haalt?

Indien je serieus denkt dat dit ook maar enigszins op hetzelfde niveau van vergelijk staat, dan sorry, maar heb je het echt niet begrepen in het leven. De belasting komt echt niet voort uit even lange dagen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

Ok, dan doen we het zo:

Jij hebt net de ransomware problemen opgelost. Krankzinnige overuren gemaakt, sterftecijfers die enorm opliepen. Eindelijk omlaag gebracht. Tegen een burnout aan. Er zijn duidelijke adviezen om dit te voorkomen.

Daarna zegt de directie van het ziekenhuis dat we gewoon weer open gaan en iedereen in het ziekenhuis weer verder surfen met IE10 op Windows 2000, Kazaa en torrents downloaden etc. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Los van deze discussies... ben ik nou de enige (want zo lijkt het soms) die de ernst van dit virus niet ziet?

Actuele cijfers NL:

...
Dit wordt vaker aangehaald, vaak samen met dit plaatje of een variant erop:
Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-09/IAZ%2BARI%20%25%20wk39%2019_20_website.jpg

De link die dan gelegd wordt is "ach, zie je, het is ongeveer even erg als griep dus waar hebben we het over. Trouwens, griep is zogenaamd verdwenen.. hebben ze de griep ineens covid genoemd?? Complot!!"

Volgens mij lees je het plaatje dan precies verkeerd om. De nuance is dat griep verdwenen is omdat diezelfde coronamaatregelen ook tegen griep helpen, en als je ziet wat het effect ervan op griep geweest is kun je je een voorstelling ervan maken hoe de coronacijfers er zonder maatregelen uitgezien hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchCommando
Yucon schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

[Afbeelding]

De link die dan gelegd wordt is "ach, zie je, het is ongeveer even erg als griep dus waar hebben we het over. Trouwens, griep is zogenaamd verdwenen.. hebben ze de griep ineens covid genoemd?? Complot!!"

Volgens mij lees je het plaatje dan precies verkeerd om. De nuance is dat griep verdwenen is omdat diezelfde coronamaatregelen ook tegen griep helpen, en als je ziet wat het effect ervan op griep geweest is kun je je een voorstelling ervan maken hoe de coronacijfers er zonder maatregelen uitgezien hadden.
Ik zet dit er toch nog maar even bij, want voordat je het weet heb je weer iemand die "vragen" heeft. En "vragen" stellen mag toch? ;)

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers
Informatie over bovenstaande grafiek

Let op! De aantallen mensen met SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 in de steekproef van de Peilstations kunnen niet vergeleken worden met de resultaten van de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en.

Bij een steekproef van de personen die de huisarts consulteren met griepachtige klachten of acute luchtweginfecties, worden monsters afgenomen voor de landelijke respiratoire surveillance. Dit wordt gedaan door ongeveer 40 huisartsenpraktijken die deelnemen aan de Peilstations van Nivel Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg Zorgregistraties Eerste Lijn. Momenteel worden de meeste mensen met griepachtige klachten getest door de GGD’en. De resultaten van de Peilstations zijn gebaseerd op mensen die op consult komen bij de huisarts. De aantallen mensen met COVID-19 in de steekproef van de Peilstations kunnen niet vergeleken worden met de resultaten van de GGD’en. De actuele COVID-cijfers staan hier: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel.

Let op: de getallen boven de balken in de grafiek zijn de totale aantallen geteste monsters. Er kunnen dubbelinfecties voorkomen. Hierdoor kunnen de gestapelde proporties in de grafiek een hoger percentage monsters positief aangeven, dan in werkelijkheid het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
redwing schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:06:
[...]

Wow 1 dode..... Wederom erg jammer, maar wil je dat nu echt vergelijken met de honderd-duizenden doden die we hebben met covid? Als een verkeers-ambtenaar een bord verkeerd zet kan dat ook een dode opleveren, maar wederom staat dat totaal niet in verhouding met de verantwoordelijkheden van zorgpersoneel die covid-patiënten in leven aan het houden zijn.
Wow 1 dode. Zou je ook zo gereageerd hebben als jou vader/moeder/zus/broer zou zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:00

ericplan

5180 Wp PV

ultimateharry schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:54:
[...]
Tja, blijkbaar zijn er mensen die denken dat Intensive Care zoiets is als af en toe een paracetamol geven en om de dag een washandje over de snoet van de patient 8)7
En dan praten we niet eens over de ondersteunende diensten, zoals de radiologie. Voor het maken van een goede bedthorax is ook nauwelijks scholing nodig. (Hint, 4-jarige hbo-opleiding)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

Ok, dan doen we het zo:

Jij hebt net de ransomware problemen opgelost. Krankzinnige overuren gemaakt, sterftecijfers die enorm opliepen. Eindelijk omlaag gebracht. Tegen een burnout aan. Er zijn duidelijke adviezen om dit te voorkomen.

Daarna zegt de directie van het ziekenhuis dat we gewoon weer open gaan en iedereen in het ziekenhuis weer verder surfen met IE10 op Windows 2000, Kazaa en torrents downloaden etc. :+
Dan zal ik je uit je droom halen, dat gebeurd dus ook na een aantal maanden. De eerste maanden is men heel erg voorzichtig en meldt men alles. Na een aantal maanden neemt dat bewustzijn weer af en is alles weer bij het "oude".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 11:43
ericplan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

En dan praten we niet eens over de ondersteunende diensten, zoals de radiologie. Voor het maken van een goede bedthorax is ook nauwelijks scholing nodig. (Hint, 4-jarige hbo-opleiding)
En dan mag je nog geeneens de diagnose stellen. Daar heb je een hoger echelon voor nodig....

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• LZ86
[...]

En mensen vragen zich maar af waar de tekorten in de zorg toch vandaan komen _O- Veel mensen volgen je "advies" en druipen geschoffeerd af naar iets buiten de zorg. En vervolgens de maatschappij maar janken over wachtlijsten en gebrek aan gekwalificeerd personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Dan zal ik je uit je droom halen, dat gebeurd dus ook na een aantal maanden. De eerste maanden is men heel erg voorzichtig en meldt men alles. Na een aantal maanden neemt dat bewustzijn weer af en is alles weer bij het "oude".
Ik zit al wat jaartjes in de IT, maar ik heb nog geen leven of doodsituaties meegemaakt, laat staan op die schaal(duizenden mensen, elk ziekenhuis etc) en meerdere in een jaar. Als elk IT-bedrijf daarmee te maken krijgt, dan kan je beter actie ondernemen in plaats van zeggen van: euhh, dan moet je maar timmerman worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zich is jezelf naar de tyfus werken niet zo erg, maar dan moet er wel een positieve uitkomst aan vast zitten. En dan bedoel ik niet de PCR test... :P

Waar de ICT'er af en toe een wachtwoord moet resetten wil een arts wel eens simpele pleisters plakken om tot rust te komen. Als je maanden lang geen pleisters meer plakt is alle balans uit je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

Ik zit al wat jaartjes in de IT, maar ik heb nog geen leven of doodsituaties meegemaakt, laat staan op die schaal(duizenden mensen, elk ziekenhuis etc) en meerdere in een jaar. Als elk IT-bedrijf daarmee te maken krijgt, dan kan je beter actie ondernemen in plaats van zeggen van: euhh, dan moet je maar timmerman worden.
Sommige leidinggevenden willen het nog wel eens als leven en dood beschouwen. Die denken dat alles een harttransplantatie is en falen is uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
nocalimero schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Zelfs al zou dat zo zijn, wat ik betwijfel, maar hoe zie je dat voor je?

Dat er nu bij binnenkomst in het ziekenhuis met Covid-klachten wordt gekeken of je misschien volgend jaar de griep niet zou kunnen overleven? En zo ja, dan behandelen we je niet ...

Of we laten mensen van boven 80 (of 85, of 75) jaar met Covid klachten maar gewoon aan hun lot over. Anders worden de zorgkosten namelijk te hoog. Dit is egoisme ten top!
Als de zorg voor mij haalbaar en betaalbaar blijft dan moeten anderen daar maar voor boeten.
Zow, verkeerde been uit bed gestapt? Ik ben gewoon benieuwd naar de cijfers.

Deze conclusie trek jij zelf, dus eigenlijk beoordeel je ook jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
jadjong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Sommige leidinggevenden willen het nog wel eens als leven en dood beschouwen. Die denken dat alles een harttransplantatie is en falen is uitgesloten.
En dat is prima, ik zeg niet dat er geen druk is op IT'ers.

Maar het is absoluut niet te vergelijken met de verhalen die ik hoorde van een vriendin die op de IC werkt.

Dat is normaal al een beroep waarbij je mensen ziet overlijden voor je ogen, maar hopelijk vooral ziet genezen. Dit was anders dan ze ooit heeft meegemaakt.

Mensen proberen teveel iets te vergelijken met iets dat ze kennen. Dus kom je uit bij een ICT-baan of een griepje. Je kan ook gewoon accepteren dat je er geen weet van hebt en misschien beter dat soort vergelijkingen niet kan maken omdat ze totaal niet overeenkomen met de werkelijkheid. Je bent dan zaken gewoon totaal aan het onderschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 23-09 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

Yucon schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

[Afbeelding]

Het argument bij dit plaatje is ook altijd:
"Kijk, het is niet Corona wat er heerst, maar het Rhinovirus!".

Wat mensen dan niet begrijpen is dat deze cijfers komen van de nivel peilstations bij huisartsen. Terwijl gevallen met verdenking van corona zelden bij de huisarts worden getest, maar linea recta naar de GGD worden gestuurd.

Hetzelfde met het getal van 404 griepdoden.
"Er zijn dit jaar maar 404 mensen overleden aan griep!".

Eh nee, die 404 was de oversterfte in een periode van 3 weken die als griepepidemie van seizoen 2019/2020 is gekenmerkt. Een milde epidemie dit jaar, maar dat zegt niets over het aantal griepdoden totaal in 2020.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:35
Bundin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Nope, er waren drie diensten met elk 600 aanwezigen. Zie hier, zin 2. Zie ook de tweede alinea onder de tweede foto.

*knip* gedraag je, Bundin.
Dat is een berichtje uit de media. Of die het altijd goed hebben? Ik denk het niet, dus ik heb het even uitgezocht. (ben zelf overigens niet bekend in Staphorst of in Hersteld Hervormde Gemeenten)

Volgens de site van de Hersteld Hervormde Kerk in Staphorst was er een speciaal Corona protocol. Dat kun je hier vinden:
https://www.hhkstaphorst....ieuws/Site_2020-10-02.pdf
Vervolgens was er een schema waarbij waarbij mensen naar de diensten konden gaan:
https://www.hhkstaphorst...._kerkdiensten_10-2020.pdf

Als ik het allemaal goed begrijp waren er inderdaad 3 diensten op een zondag. Voor elke dienst gold dat er 3 ruimten waren: eentje in de kerk en 2 in het Gebouw (de Leerkamer en het Dienstgebouw).

Kortom, voor zover ik het begrijp heeft de media heeft het niet helemaal goed weergegeven. Er waren inderdaad 600 mensen per dienst aanwezig, maar deze waren verdeeld over 3 ruimtes. Hoe deze verdeling was kan ik zo snel niet terugvinden.

Mijn persoonlijke mening is dat deze kerk het niet handig heeft gedaan. Ze hebben de randjes opgezocht wat mocht (conform alle door de overheid afgekondigde maatregelen), alleen hadden ze zich beter moeten realiseren dat een dienst met zoveel mensen bezoeken niet goed overkomt. Ook al was de 600 bezoekers over 3 ruimtes verdeeld.

Dit randjes opzoeken heeft er toe geleid dat duizenden andere kerken en moskeeën die zich wat beter aan de geest (pun intended) van deze regeltjes hielden, nu fors minder bezoekers mogen ontvangen.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

Leon Zwiers schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

En mensen vragen zich maar af waar de tekorten in de zorg toch vandaan komen _O- Veel mensen volgen je "advies" en druipen geschoffeerd af naar iets buiten de zorg. En vervolgens de maatschappij maar janken over wachtlijsten en gebrek aan gekwalificeerd personeel.
Inderdaad! Het is ook belangrijk dat je straks zelf je grenzen blijft aangeven. En aanvoelt wanneer het niet meer gaat. Beter blijf je onder je grens en ga je slechts sporadisch eroverheen. Als jij en anderen omvallen of werkelijk weggaan dan wordt het probleem alleen maar groter. Zo komen de managers er ook eens achter dat ze teveel van hun personeel vragen. In de zorg en het onderwijs is het toch vaak zo dat voor “de ander” de eigen grenzen te vaak overschreden worden en daar wordt flink misbruik van gemaakt. De truuk is om ook in normale tijden jezelf te beschermen en zo duidelijk te maken dat er te weinig personeel is. Maar ja de patiënten hé ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
Kun je natuurlijk nog steeds vinden dat er minder maatrelen moeten worden genomen. Dat is je goed recht.
Ik weet niet of je je met deze opmerking tot mij richtte, maakt ook niet uit. Maar ik beoogde in mijn post geen oordeel te geven over de maatregelen.

Het punt dat ik wilde maken is dat er met betere/meer informatie over de "ziekte"cijfers (naast besmettingsaantallen en sterftecijfer), een beter beeld gevormd kan worden over te nemen maatregelen, of de pandemie beter in perspectief geplaatst kan worden. Nu mis ik dat soort informatie, al begrijp ik ook dat juist het vergaren en categoriseren van dat soort informatie enorm lastig is.

Voorbeeld (met fictieve getallen/aannames):
• de "gewone" griep levert 1.000 doden per seizoen op, maar levert bij de overlevenden geen blijvende schade op.
• Het Covid19-virus heeft nu 250 doden opgeleverd, maar er zijn 10.000 mensen die blijvende gezondheidsschade hebben opgelopen door het virus.

Als je dan puur naar het sterftecijfer kijkt, lijkt de gewone griep veel erger dan het coronavirus. Maar tegelijkertijd levert het Covid19-virus bij veel meer mensen lichamelijke schade op.
Dus het hebben van dit soort "ziekte"cijfers (ik heb er nu geen beter woord voor) maakt discussiëren (en het onderbouwen van maatregelen) helderder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:33

Nox

Noxiuz

Leon Zwiers schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Ik kan me best voorstellen dat men denkt dat 'het wel te doen was', door het harde werk in de zorg zijn er geen beelden geweest van mensen die op de gang in het ziekenhuis lagen of op veldbedjes of mensen die domweg geweigerd waren in het ziekenhuis. Maar wat men niet weet is dat achter de schermen men wekenlang achter elkaar zich echt de pleuris hebben gewerkt en zoals je al aangeeft wel hulp kregen maar die hulp niet de juiste scholing had. Die moet je dan ook nog allemaal 'managen', en het is begrijpelijk dat die mensen zoiets hebben van 'niet weer 2 maanden dit'. Je kiest er voor om tijdens een vliegtuigcrash opeens 200 patienten erbij te hebben, dat maakt het nog een uitdaging denk ik maar na de eerste week vind je het waarschijnlijk wel weer welletjes.

Men heeft blijkbaar geen idee hoe zo'n dag/nacht eruit ziet (ik ook niet) voor de ic-verpleegkundige. Maar dat men dan denkt dat het 'wel te doen was'... meh :/ Ze hadden er zelf eens moeten staan/liggen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Nox schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Ik kan me best voorstellen dat men denkt dat 'het wel te doen was', door het harde werk in de zorg zijn er geen beelden geweest van mensen die op de gang in het ziekenhuis lagen of op veldbedjes of mensen die domweg geweigerd waren in het ziekenhuis. Maar wat men niet weet is dat achter de schermen men wekenlang achter elkaar zich echt de pleuris hebben gewerkt en zoals je al aangeeft wel hulp kregen maar die hulp niet de juiste scholing had. Die moet je dan ook nog allemaal 'managen', en het is begrijpelijk dat die mensen zoiets hebben van 'niet weer 2 maanden dit'. Je kiest er voor om tijdens een vliegtuigcrash opeens 200 patienten erbij te hebben, dat maakt het nog een uitdaging denk ik maar na de eerste week vind je het waarschijnlijk wel weer welletjes.

Men heeft blijkbaar geen idee hoe zo'n dag/nacht eruit ziet (ik ook niet) voor de ic-verpleegkundige. Maar dat men dan denkt dat het 'wel te doen was'... meh :/ Ze hadden er zelf eens moeten staan/liggen.
Zou me bijna zelf laten omscholen om te helpen (wie weet wat de toekomst brengt). Ben het helemaal met je eens. her en der, bijvoorbeeld in de GGZ, zijn tekorten wel te voorkomen door gewoon meer mensen aan te nemen (maar daar is weer geld voor nodig), maar verpleegkundigen...

Vind het verschrikkelijk knap dat medewerkers dat aankunnen, weken/maanden zo ongelofelijk veel werk, risico en verdriet om je heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 17:28

De Nelis

en anders maar niet...

Nox schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Het is inderdaad een ouderwets gevalletje van 'we zien het niet, dus gebeurd het niet' en 'zo zwaar is het niet want dan was het wel op tv of groots in het nieuws geweest'.

Als je hoort van de mensen die in de zorg/ziekenhuizen werken hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat dan piep je wel anders. Ik heb een vriend die normaal altijd heel vrolijk etc. was en opeens na 2 maanden tot aan tranen in de ogen al hij er over sprak. Het doet wat met de mens, maar heel veel mensen lijken te vergeten dat ook het zorgpersoneel mensen zijn met gevoelens.

Gelukkig zijn we in Nederland nog niet zover dat we uitspraken krijgen als 'Goh dat zelfs de president het kan krijgen...' 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door De Nelis op 06-10-2020 14:00 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:23

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

[...]

Totaal belachelijke vergelijking natuurlijk, hoe kom je er op? |:(

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:23

Shadow_Agent

ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Ach kom nou toch 8)7 Ik kan zo boos worden van dit soort uitspraken :(

"zeer lange dagen" moeten maken huiliehuilie :'( :'( Ja hoor vast, maar dat is wel even wat anders dan zeer lange dagen op de IC!
Hoevaak komt zo'n ransomware aanval nu eigenlijk voor? Juist, praktisch nooit. En wat is de impact op zijn persoonlijke gemoedstoestand? Waarschijnlijk 0, hoeveel mensen sterven er? Waarschijnlijk 0.
Loopt de ICT medewerker in een compleet pak met mondkapjes en spatschermen in de warmte van een IC terwijl om hem heen de doden zich opstapelen en de één na de ander binnenkomt en aan de beademing moet? Patiënten moet omdraaien?

:( :( :( :( :( Schaam je diep voor je uitspraken!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Thomas schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Zou me bijna zelf laten omscholen om te helpen (wie weet wat de toekomst brengt). Ben het helemaal met je eens. her en der, bijvoorbeeld in de GGZ, zijn tekorten wel te voorkomen door gewoon meer mensen aan te nemen (maar daar is weer geld voor nodig), maar verpleegkundigen...

Vind het verschrikkelijk knap dat medewerkers dat aankunnen, weken/maanden zo ongelofelijk veel werk, risico en verdriet om je heen.
Komt onder andere ook door het verkapte profiel wat ze altijd wouden
Destijds wel eens gesolliciteerd voor de ambulance
  • Voor cursus ambulance moest je aangenomen zijn bij een RAV (cursus vereiste)
  • Voor sollicitatie moet je het diploma al hebben
Maar die sollicitatie kan dus niet zonder diploma, en dat diploma is niet te halen voordat je bent aangenomen |:(

Wel eens naar gevraagd, maar daar konden ze eigenlijk ook geen antwoord op geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
FabianGTI schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Komt onder andere ook door het verkapte profiel wat ze altijd wouden
Destijds wel eens gesolliciteerd voor de ambulance
  • Voor cursus ambulance moest je aangenomen zijn bij een RAV (cursus vereiste)
  • Voor sollicitatie moet je het diploma al hebben
Maar die sollicitatie kan dus niet zonder diploma, en dat diploma is niet te halen voordat je bent aangenomen |:(

Wel eens naar gevraagd, maar daar konden ze eigenlijk ook geen antwoord op geven
Voor covid-19 gerelateerd:

Wat je kan doen is vanuit een EHBO-organisatie de testen afnemen. Doet een goede vriend van mij ook. Elke zaterdag staat hij op een locatie 8-12 uur testen af te nemen. Gewoon een EHBO-diploma, cursus gehad van de GGD en gaan. De EHBO-organisatie w ordt dus ingehuurd door de lokale GGD.
Zo zou je eens aan de slag gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 06-10-2020 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 19:33

Nox

Noxiuz

Thomas schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Nou bij de GGD zijn de tekorten ook niet zomaar op te lossen hoor. Kon me nog een fragment herinneren tijdens het zappen over iemand die bij het contactcenter werkt 'ja ik had zomaar een echte patient aan de lijn en ik wist ook niet zo goed wat ik er mee aan moest'.

De enige manier waarop wij als 'nukubu's' kunnen helpen is door gewoon niet als een stel kippen zonder kop de risico's opzoeken. Blijf weg uit de kroeg, ga niet zingen in de kerk (:+), reis zo min mogelijk, geen handen schudden, anderhalve meter. Het is k*t voor de horeca maar imho kunnen we beter terug naar af. De werkelijke cijfers zijn nu nog enigszins onder controle als ik het goed heb en de IC kan dan op normale manier haar werk doen.

De vaccinfabrieken draaien op volle toeren straks, nog voor ze allemaal goedgekeurd zijn. Als we dan ff doorbijten door de winter dan hebben we volgend zomer weer Mysteryland, Defqon en Pinkpop :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
Gitarist schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

Ik weet niet of je je met deze opmerking tot mij richtte, maakt ook niet uit. Maar ik beoogde in mijn post geen oordeel te geven over de maatregelen.

Het punt dat ik wilde maken is dat er met betere/meer informatie over de "ziekte"cijfers (naast besmettingsaantallen en sterftecijfer), een beter beeld gevormd kan worden over te nemen maatregelen, of de pandemie beter in perspectief geplaatst kan worden. Nu mis ik dat soort informatie, al begrijp ik ook dat juist het vergaren en categoriseren van dat soort informatie enorm lastig is.

Voorbeeld (met fictieve getallen/aannames):
• de "gewone" griep levert 1.000 doden per seizoen op, maar levert bij de overlevenden geen blijvende schade op.
• Het Covid19-virus heeft nu 250 doden opgeleverd, maar er zijn 10.000 mensen die blijvende gezondheidsschade hebben opgelopen door het virus.

Als je dan puur naar het sterftecijfer kijkt, lijkt de gewone griep veel erger dan het coronavirus. Maar tegelijkertijd levert het Covid19-virus bij veel meer mensen lichamelijke schade op.
Dus het hebben van dit soort "ziekte"cijfers (ik heb er nu geen beter woord voor) maakt discussiëren (en het onderbouwen van maatregelen) helderder.
Er is in dit kader al ontzettend veel data vrijgegeven. Data omtrent de ongekende oversterfte. Data omtrent de hoge mortaliteit zoals we deze binnen zeker de eerste golf hebben gezien. Er wordt nog steeds dagelijks een legio aan data vrijgegeven. Er wordt vanuit meerdere centra aangegeven dit virus serieus te nemen. Maar nog is het niet genoeg voor sommigen...

Denk je echt dat meer data verandering gaat brengen? Nee, sommige mensen hebben gewoon een gebrek aan inzicht in cijfers. Voor sommige mensen is iets pas waar op het moment dat zij zelf dan wel iemand binnen hun directe omgeving op de IC ligt of is overleden.

Nog meer cijfers gaat dit gewoonweg niet doen veranderen. Er is nauwelijks nog meer cijfers tegenaan te gooien. Er wordt alleen op nationaal niveau al dagelijks meerdere duizenden data entries tegenaan gegooid.

Ondertussen neemt het aantal COVID-19 IC patiënten nog altijd dagelijks gewoon toe, neemt het aantal ziekenhuisbed bezettingen gewoon toe. En is het nog maar begin oktober. Men moet gewoon inzien dat uit belang van de volksgezondheid, nationale gezondheidszorg maar ook onze economie dat dit tij gekeerd moet worden.

De ratio tussen COVID : non-COVID zorg op de IC is inmiddels alweer 190 : 576, grofweg 1 : 3. Met een paar dagen is de algehele ziekenhuis bedbezetting 1 : 10.

Iedere Nederlander die zich gewoon netjes houd aan de regels, top. Maar alle anderen. Wat willen zij nu helemaal bereiken? Is het een onderliggende wens tot keiharde lockdowns als diepgewortelde motivatie? Lijkkisten opgestapeld in mortuaria? Afhandeling in massagraven zonder uitvaart ook in Nederland? Want met de blijvende drang naar terugkeer naar het oude normaal is dat tenslotte toch het nieuwe normaal dat je zult moeten accepteren voor een periode van een ... grofweg jaar of 2.

En dan kan de gemiddelde ontkenner van de ernst van dit virus natuurlijk wel weer gaan roepen, acht loopt allemaal wel los. Probeert enkel en alleen angst aan te praten. Maar vergis je niet. Massagraven, opstapelen van lijken omdat de verwerking niet bijgebeend kan worden, etc. is inmiddels in meerdere gebieden van de wereld gewoon dagelijkse realiteit geworden. En als wij als maatschappij in bredere zin het verkloten omdat een deel van de bevolking het verkloot voor de rest, dan kan dit ook net zo goed hier het geval gaan worden. Hoeveel cijfers we er tot die tijd dan ook tegenaan gooien lijkt het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In other news:

De eerste kamer heeft de app-wet goedgekeurd:
https://www.rijksoverheid...-in-met-tijdelijke-appwet

en uiteraard:

Het gaat heel hard nu met de opnames.

Aantal besmettingen vergelijkbaar met gisteren. Hopelijk met een hoger aantal tests.

Maar gelukkig zijn de ziekenhuizen nog leeg! -O-

[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Wat je kan doen is vanuit een EHBO-organisatie de testen afnemen. Doet een goede vriend van mij ook. Elke zaterdag staat hij op een locatie 8-12 uur testen af te nemen. Gewoon een EHBO-diploma, cursus gehad van de GGD en gaan. De EHBO-organisatie w ordt dus ingehuurd door de lokale GGD.
Net zoals op het werk van mijn vrouw, hier zijn er zoveel mogelijk nu getraind in testen afnemen bij collega's en cliënten, zo worden de teststraten in de buurt minder belast en de cliënten moeten toch verzorgt worden. Stukje optimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Weer 4500 gevallen erbij. Waarvan 1000 uit 3 steden. Amsterdam tegen de 500 gevallen aan. Gaat lekker daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 12:15
RIVM wekelijkse data ook weer bekend.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Daar is dan weer te zien dat de stijging wat geleidelijker is dan de dagelijkse verschillen.
Lijkt er ook op dat ze wat meer moeite hebben met test uitslagen op tijd bekend hebben.

2020-09-21 - 2020-09-27 53 209198 14637 7.0
2020-09-28 - 2020-10-04 52 186777 16094 8.6

Edit: de R is licht gedaald naar 1,17 (bandbreedte 1.12 - 1.21)

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 06-10-2020 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:31:

Daar is dan weer te zien dat de stijging wat geleidelijker is dan de dagelijkse verschillen.
Lijkt er ook op dat ze wat meer moeite hebben met test uitslagen op tijd bekend hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XdLwnumrV6p089kGh9IzBl1i7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DpXtq73nrDCgb4AwBurEMgZg.png?f=user_large

Aparte is inderdaad dat als je de dagtotalen optelt je aan de 24k besmettingen zit.

Waar dat verschil dan ontstaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNFdltkEVwHfvk0ee4zS8ooPU_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oYOMk3GGaGLRdnsdzLXsdHhR.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik ben wel bang dat we de plank totaal misslaan met die app. Een app waarbij je afhankelijk bent van hoeveel mensen het vrijwillig gaan gebruiken zonder dat echt rechtstreeks noodzaak toe is lijkt me gedoemd te mislukken.

De digital fence methode van Taiwan lijkt me vele malen effectiever. Daarbij worden mensen die in thuisquarantaine moeten zitten gemonitord.

Dat klinkt als een inbreuk op de privacy, maar als je erover nadenkt valt dat in de praktijk mee: je hoeft slechts een beperkt deel van de bevolking te tracken en als het goed is krijg je helemaal geen informatie over wat die mensen doen met hun leven, maar zie je alleen dat ze thuis blijven. Naar buiten gaan met een potentieel dodelijk virus voor de ander zou in mijn ogen als een zware overtreding mogen worden gezien.

Ze focussen zich daar vooral op de groep die een gevaar vormt voor de rest. Hier hebben we nog steeds niks om mensen daadwerkelijk thuis te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Ik ben wel bang dat we de plank totaal misslaan met die app. Een app waarbij je afhankelijk bent van hoeveel mensen het vrijwillig gaan gebruiken zonder dat echt rechtstreeks noodzaak toe is lijkt me gedoemd te mislukken.

De digital fence methode van Taiwan lijkt me vele malen effectiever. Daarbij worden mensen die in thuisquarantaine moeten zitten gemonitord.

Dat klinkt als een inbreuk op de privacy, maar als je erover nadenkt valt dat in de praktijk mee: je hoeft slechts een beperkt deel van de bevolking te tracken en als het goed is krijg je helemaal geen informatie over wat die mensen doen met hun leven, maar zie je alleen dat ze thuis blijven. Naar buiten gaan met een potentieel dodelijk virus voor de ander zou in mijn ogen als een zware overtreding mogen worden gezien.

Ze focussen zich daar vooral op de groep die een gevaar vormt voor de rest. Hier hebben we nog steeds niks om mensen daadwerkelijk thuis te houden.
Tsjah, plank misslaan... Of helpt het een beetje in het BCO...?
Dit lijkt me dan weer wel een voorbeeld van 'alle kleine beetjes helpen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 15:58
psychodude schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Ondertussen neemt het aantal COVID-19 IC patiënten nog altijd dagelijks gewoon toe, neemt het aantal ziekenhuisbed bezettingen gewoon toe. En is het nog maar begin oktober. Men moet gewoon inzien dat uit belang van de volksgezondheid, nationale gezondheidszorg maar ook onze economie dat dit tij gekeerd moet worden.
Klinkt aardige paniek uit. Ik vind het ook een beetje paniekzaaierij als ik naar de data kijk.
Je kunt de huidige golf niet vergelijken met het begin van de epidemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:06

Agent47

I always close my contracts.

Je moet gewoon hopen dat mensen nu vooral veel thuis blijven. Het scheelt dat er al veel kerstmarkten zijn afgelast. Iedereen zoveel mogelijk thuiswerken en alleen noodzakelijk de deur uit. Maarja... Henk-Jan moet toch beunen in het weekend en ff naar de Gamma...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

(...)

Dat noemen we hier in het plat Nederlands dus gewoon een enkelband. En dat je dat nu voor veroordeelde criminelen inzet is één ding, maar het gaan inzetten voor iemand die potentieel een gevaar kan zijn, vinden we hier een beetje ver gaan, omdat we mensenrechten nog altijd hoog in het vaandel hebben staan.

Wanneer je fundamentele mensenrechten in gaat leveren om een stukje volksgezondheid te beschermen ben je IMO echt fout bezig.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
mesa57 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Klinkt aardige paniek uit. Ik vind het ook een beetje paniekzaaierij als ik naar de data kijk.
Je kunt de huidige golf niet vergelijken met het begin van de epidemie.
Dat tweede doe ik niet. Voor het eerste, aan mijn kant geen paniek hoor. Ik ben gewoon heel cijfermatig. En kijkend naar de cijfers, wat je ziet is gewoon een dagelijkse stijging. Dit kun je niet ontkennen. Dat is gewoon de data die voor je ligt.

Maar kennelijk is zelfs het onderstrepen van de cijfers voor sommigen al paniekzaaierij 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 22:35

Bloodclot

Jawier!

Plenkske schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:31:

Als ik het zo zie, zitten we op het moment rond de 40 ziekenhuisopnames per dag (gecorrigeeerd). Zitten gevallen tussen van zelfs augustus.

We zitten qua besmettingen op zo'n 4000 besmettingen per dag (gecorrigeerd).
Qua overlijdens zo'n 10-15 per dag.

De R daalt nu licht inderdaad, zitten we tegen (een/de) piek aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 17:28

De Nelis

en anders maar niet...

Agent47 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:46:
Je moet gewoon hopen dat mensen nu vooral veel thuis blijven. Het scheelt dat er al veel kerstmarkten zijn afgelast. Iedereen zoveel mogelijk thuiswerken en alleen noodzakelijk de deur uit. Maarja... Henk-Jan moet toch beunen in het weekend en ff naar de Gamma...
Hopen inderdaad, ja een groep zal het wellicht doen, maar ik zie het hier op de zaak ook al. Het is sinds het dringende advies drukker geworden. De meeste met mondkapje, maar ze komen opeens wel weer de hele dag massaal rondhangen in het warenhuis. Het restaurant is ook de hele dag vol (met de toegestane hoeveelheid).

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Adlermann schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Nope, ik werk o.a. bij de brandweer en wij mogen sinds afgelopen week niet meer helpen met testen of aanwijzingen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

Tsjah, plank misslaan... Of helpt het een beetje in het BCO...?
Dit lijkt me dan weer wel een voorbeeld van 'alle kleine beetjes helpen'.
Het werd natuurlijk met veel bombarie gepresenteerd. Als het gros van de mensen het niet gebruikt en het gros van de besmettingen niet via de app gemeld wordt, dan gaat het lastig worden. Daarnaast werkt het via Bluetooth, waarbij je prima op een paar meter afstand kan zitten.

Daarnaast lijken er nog grote technische problemen te zijn als je de review leest:
https://play.google.com/s...hl=nl&showAllReviews=true

Of het trouwens helemaal 100% privacytechnisch klopt vraag ik me ook af. Je moet 15 min bij iemand in de buurt blijven. Als je veel thuis bent en meldingen krijgt, dan kan je bijna concluderen dat je buren positief zijn getest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

gws24

Thinking is hard!

FabianGTI schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Nope, ik werk o.a. bij de brandweer en wij mogen sinds afgelopen week niet meer helpen met testen of aanwijzingen geven
Is dat niet meer om jullie te beschermen omdat jullie ook een vitaal beroep hebben? Kan mij voorstellen dat gewone ehbo'ers die geen vitaal beroep hebben nog wel worden ingezet.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:18
Bloodclot schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:50:
[...]

Als ik het zo zie, zitten we op het moment rond de 40 ziekenhuisopnames per dag (gecorrigeeerd). Zitten gevallen tussen van zelfs augustus.

Die gecorrigeerde cijfers lopen zoals je zelf ook al terecht stelt flink achter.

Op dit moment is de dag met meeste ziekenhuisopnames van de tweede piek op 25 september met 47 opnames. (bron).
Dat is dus de vrijdag anderhalve week geleden. Voor de afgelopen week moeten nog veel opnames binnenkomen. Gezien de cijfers LCPS/st. Nice zitten we op het moment eerder richting de 70/80 dagelijkse ziekenhuisopnames.

Qua besmettingen ben ik ook bang dat inmiddels steeds meer achter de feiten aanlopen. Vorige week dinsdag was van 150.000 testen van de afgenomen 200.000 testen in de week daaraan voorafgaand bekend bij de RIVM. Deze week is dat maar 100.000 van de 220.000. Dus meer dan de helft van de besmettingen van afgelopen week ontbreekt en moet nog binnenkomen.

Edit: Mogelijk dat deze aanname niet klopt en de dagelijkse besmettingscijfers wel zijn meegenomen en deze data alleen voor de positiviteitsratio wordt gebruikt.

Kan best zijn dat we eind deze week (als de maatregelen van vorige week groot effect hebben) we dan de piek bereiken. Maar als dat zo is dan zullen we dat pas in de rapportage over twee weken op dinsdag kunnen concluderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jovatov op 06-10-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:22
(jarig!)
Bloodclot schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:50:
[...]

Zolang het percentage positief nog steeds stijgt t.o.v. de week ervoor zitten we nog niet op een piek. Wat je bij de RIVM weer niet terug kan zien (of het is in ieder geval niet makkelijk te vinden) is hoe dat zich vorige week verhield t.o.v. de week ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 12:15
MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Aparte is inderdaad dat als je de dagtotalen optelt je aan de 24k besmettingen zit.

Waar dat verschil dan ontstaat?
Als ik zo de PDF bekijk lijkt het erop dat de GGD's achterlopen, terwijl alle labs best wel up to date zijn.
Dit getal van 110k wat zo ver achterloopt komt uit een IT systeem waar de GGD's gebruik van maken sinds 1 juni. Het getal is van tot 2 oktober, staat in de PDF. Mist dus data van vrijdag t/m deze ochtend. Geen wonder dat het zo ver afwijkt.

Ik vermoed dat het RIVM niet afhankelijk is van dit systeem voor de dagelijkse data. Zal wel vanauit alle labs komen direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Niet? Er zijn genoeg ziekenhuizen ten prooi gevallen aan ransomware. Wat voor stress denk je dat dat oplevert bij de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het terugzetten van data van patiënten? Als dat niet goed gaat kunnen er wel degelijk doden vallen helaas.
Honderdduizenden (of zelfs tientallen?)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Wow 1 dode. Zou je ook zo gereageerd hebben als jou vader/moeder/zus/broer zou zijn geweest?
Nee, maar dat verandert niets aan het verhaal...... Elke dode is er 1 teveel, maar vind je daarom 1 dode echt vergelijkbaar met duizenden?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

nieuws: Eerste Kamer stemt voor tijdelijke wet die inzet van corona-app mogel...

(meer info in het arttikel zelf ipv helemaal hier te quoten)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Dat noemen we hier in het plat Nederlands dus gewoon een enkelband. En dat je dat nu voor veroordeelde criminelen inzet is één ding, maar het gaan inzetten voor iemand die potentieel een gevaar kan zijn, vinden we hier een beetje ver gaan, omdat we mensenrechten nog altijd hoog in het vaandel hebben staan.

Wanneer je fundamentele mensenrechten in gaat leveren om een stukje volksgezondheid te beschermen ben je IMO echt fout bezig.
Het aantal doden door de corona ligt natuurlijk vele malen hoger dan het aantal doden door moord of doodslag om maar iets te noemen. Het idee dat het je recht is om een ander te besmetten durf ik ook wel in twijfel te brengen. Vergeet niet dat je vrijheid vaak ophoudt op het punt wanneer je een ander kan schaden. Dat is de reden dat we alcohol in het verkeer zwaar straffen. En blaas/bloedtest weigeren is een misdrijf (technisch gezien een zwaardere inbreuk op je mensenrechten, dat gaat over je lichaam).

Daarnaast is het simpelweg waar je de aandacht op wil richten. Hier hebben we nu allemaal minder vrijheden en al voor langere tijd. Daar een select groepje en slechts tijdelijk. Netto gezien heeft de gemiddelde persoon er daar veel minder last van, dat is waarom het op de steun van het volk kan rekenen.

Ik denk dat de verleiding hier te groot is om met lichte klachten toch even naar buiten te glippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

psychodude schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Er is in dit kader al ontzettend veel data vrijgegeven.
Oprechte vraag, heb je een link?

Ik hoor/lees vooral over besmettingscijfers, sterftecijfer, ziekenhuisopname en IC-opname. Soms incubatietijd e.d. Maar ik kan mij voorstellen dat dit voor veel mensen een ver-van-mijn-bed-show kan blijven.

Je hoort niks tot zeer weinig over de mensen die al in het ziekenhuis hébben gelegen.

Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe lang gemiddeld hun revalidatie duurt en welke gevolgen zij nog dagelijks merken.
Ik denk dat er een grotere kans is dat hen die nog altijd niet zijn overtuigd van de ernst van deze pandemie overtuigd raken als ze ook dat soort informatie tot zich kunnen nemen.
Data omtrent de ongekende oversterfte. Data omtrent de hoge mortaliteit zoals we deze binnen zeker de eerste golf hebben gezien. Er wordt nog steeds dagelijks een legio aan data vrijgegeven. Er wordt vanuit meerdere centra aangegeven dit virus serieus te nemen. Maar nog is het niet genoeg voor sommigen...
Disclaimer: ikzelf neem het virus zeer serieus en sta achter de genomen maatregelen. Sterker nog, ik denk dat het nog iets strenger beter zou zijn.

Maar ik zie helaas ook heel veel mensen die het met een korreltje zout nemen.
Juist een getal wat iets zegt over de ziektecijfers, dus aantal mensen dat langdurig gezondheidseffecten merkt en gezondheidsschade oploopt (bovenop sterftecijfer en infectiecijfer) zou een extra argument kunnen zijn om de mensen die nog steeds niet overtuigd zijn te kunnen overtuigen.
Denk je echt dat meer data verandering gaat brengen? Nee, sommige mensen hebben gewoon een gebrek aan inzicht in cijfers. Voor sommige mensen is iets pas waar op het moment dat zij zelf dan wel iemand binnen hun directe omgeving op de IC ligt of is overleden.
Je houdt altijd hardleerse mensen helaas en het is jammer dat veel mensen gewoon zeer moeilijk te overtuigen zijn en dat er zwaar zieken/doden in de nabije omgeving nodig zijn om ze te doen inzien wat er aan de hand is.
Nog meer cijfers gaat dit gewoonweg niet doen veranderen. Er is nauwelijks nog meer cijfers tegenaan te gooien. Er wordt alleen op nationaal niveau al dagelijks meerdere duizenden data entries tegenaan gegooid.
Ik denk het wel. Meer soorten cijfers en meer duiding.
Denk bijvoorbeeld aan dat #ikdoenietmeermee-verhaal. Femke Louise praat één keer 1:1 met Gommers en ze is om. Ik zeg niet dat zij nou zo'n lichtend voorbeeld is, maar toch. Kennelijk helpt nog betere cijfers/duiding (soms) wel.
"Men moet gewoon inzien" Ik zou willen dat het zo werkt.
De ratio tussen COVID : non-COVID zorg op de IC is inmiddels alweer 190 : 576, grofweg 1 : 3. Met een paar dagen is de algehele ziekenhuis bedbezetting 1 : 10.

Iedere Nederlander die zich gewoon netjes houd aan de regels, top. Maar alle anderen. Wat willen zij nu helemaal bereiken? Is het een onderliggende wens tot keiharde lockdowns als diepgewortelde motivatie? Lijkkisten opgestapeld in mortuaria? Afhandeling in massagraven zonder uitvaart ook in Nederland? Want met de blijvende drang naar terugkeer naar het oude normaal is dat tenslotte toch het nieuwe normaal dat je zult moeten accepteren voor een periode van een ... grofweg jaar of 2.
Ik denk dat ze het antwoord op jouw vraag (wat willen ze bereiken) zelf niet eens weten. Ze voelen zich belemmerd (en dat worden we natuurlijk ook door de maatregelen), maar ze willen niet inzien waarvoor we het allemaal doen. Het is geen pesterij vanuit de overheid of zoiets.
En dan kan de gemiddelde ontkenner van de ernst van dit virus natuurlijk wel weer gaan roepen, acht loopt allemaal wel los. Probeert enkel en alleen angst aan te praten. Maar vergis je niet. Massagraven, opstapelen van lijken omdat de verwerking niet bijgebeend kan worden, etc. is inmiddels in meerdere gebieden van de wereld gewoon dagelijkse realiteit geworden. En als wij als maatschappij in bredere zin het verkloten omdat een deel van de bevolking het verkloot voor de rest, dan kan dit ook net zo goed hier het geval gaan worden. Hoeveel cijfers we er tot die tijd dan ook tegenaan gooien lijkt het.
Hier verschillen we denk ik van mening.
Het virus is er en de gevolgen zijn ernstig (potentieel voor de gezondheid, en evident voor de economie).
Om die gevolgen zo beperkt mogelijk te houden moet iedereen bij z'n verstand gebracht worden wat daarvoor nodig is. Daarom moet de overheid ook zo veel mogelijk doen om mensen te informeren, ook hen die het niet willen snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:18
Gitarist schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe lang gemiddeld hun revalidatie duurt en welke gevolgen zij nog dagelijks merken.
Ik denk dat er een grotere kans is dat hen die nog altijd niet zijn overtuigd van de ernst van deze pandemie overtuigd raken als ze ook dat soort informatie tot zich kunnen nemen.
Wat betreft de schade van covid-19 na/buiten de ziekenhuisopnames om is dit een interessant draadje op Twitter:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:46:
De Gamma is gewoon open, ook voor zwartwerkende professionals, als je daarop doelt, dus waarom zou je daar niet naartoe mogen, met inachtneming van de geldende beperkingen? Je kunt de burgers toch niet serieus kwalijk nemen dat ze zoveel mogelijk met hun leven verdergaan?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

We staan op nummer 1 *O*

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EjpX9GJWAAAAjui?format=jpg&name=medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]
Denk bijvoorbeeld aan dat #ikdoenietmeermee-verhaal. Femke Louise praat één keer 1:1 met Gommers en ze is om. Ik zeg niet dat zij nou zo'n lichtend voorbeeld is, maar toch. Kennelijk helpt nog betere cijfers/duiding (soms) wel.
Tja, influencers doen niet anders dan anderen naar de mond praten, of het nu om een voor de likes betalende betalende parfumfabrikant of om een invoelende emo-oom zoals Gommers gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij Belgie is dat misschien een na het weekenddip, Frankrijk heeft dat ook, misschien dat dit in Spanje ook zo werkt? (of niet werkt, want weekend :p , het is alleen een dip op papier omdat gegevens in het weekend niet goed verwerkt worden en later met vertraging komen)

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 06-10-2020 15:19 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Het aantal doden door de corona ligt natuurlijk vele malen hoger dan het aantal doden door moord of doodslag om maar iets te noemen. Het idee dat het je recht is om een ander te besmetten durf ik ook wel in twijfel te brengen. Vergeet niet dat je vrijheid vaak ophoudt op het punt wanneer je een ander kan schaden. Dat is de reden dat we alcohol in het verkeer zwaar straffen. En blaas/bloedtest weigeren is een misdrijf (technisch gezien een zwaardere inbreuk op je mensenrechten, dat gaat over je lichaam).

Daarnaast is het simpelweg waar je de aandacht op wil richten. Hier hebben we nu allemaal minder vrijheden en al voor langere tijd. Daar een select groepje en slechts tijdelijk. Netto gezien heeft de gemiddelde persoon er daar veel minder last van, dat is waarom het op de steun van het volk kan rekenen.

Ik denk dat de verleiding hier te groot is om met lichte klachten toch even naar buiten te glippen.
Als we hier in Nederland een verplichte quarantaine met 'digitale enkelband' zouden doen, met zware boetes, dan krijg je veel eerder dat mensen gewoon tests gaan weigeren. En dat probleem blijf je houden bij elke maatregel waarbij er wettelijke consequenties zijn aan het positief testen voor corona.

Het enige wat je daar tegen kan uithalen is verplicht of zelfs gedwongen testen, maar ook daar zal dan een juridische aanleiding voor moeten zijn. Mensen willekeurig verplichten om zich te laten testen gaat tegen grondrechten in.

Met een alcoholtest kun je het niet direct vergelijken. Als je een blaastest weigert wordt je gewoon de zwaarste straf opgelegd, namelijk een boete voor dronken achter het stuur stappen. En achter het stuur stappen is een privilege (daarom heb je ook een rijbewijs), terwijl jezelf in de openbare ruimte mogen begeven, een basisrecht is, dat is namelijk de eigenschap van een openbare ruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 06-10-2020 15:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mooi resultaat, we hebben er met zijn allen toch maar mooi voor gezorgd dat we ergens mee voorop lopen binnen Europa :)

Nicely done! Dat verdient wel een applausje!

/s

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Marzman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Bij Belgie is dat misschien een na het weekenddip, Frankrijk heeft dat ook, misschien dat dit in Spanje ook zo werkt? (of niet werkt, want weekend :p )
Het is een 7-daags voortschrijdend gemiddelde, dus het effect van pieken en dipjes zou dan al redelijk afgevlakt moeten zijn. Maar het zou inderdaad kunnen dat wat missende cijfers van de laatste paar dagen bij sommige landen wat invloed heeft op de positie. Maar dan nog is het beeld niet fraai.

[ Voor 5% gewijzigd door Tourniquet op 06-10-2020 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

wildhagen schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Mooi resultaat, we hebben er met zijn allen toch maar mooi voor gezorgd dat we ergens mee voorop lopen binnen Europa :)

/s
Ja ideaal. Nu lekker achteroverleunen. Je hoeft de grenzen ook niet te sluiten of mensen te scannen op temperatuur die binnen komen want het kan alleen maar beter worden :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

De telegraaf heeft goede statistieken.

https://www.telegraaf.nl/...tste-cijfers-per-gemeente

Ik vind het allemaal meevallen, het ziet er meer uit als massahysterie.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Marzman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Ja ideaal. Nu lekker achteroverleunen. Je hoeft de grenzen ook niet te sluiten of mensen te scannen op temperatuur die binnen komen want het kan alleen maar beter worden :p
Die temperatuurscans zijn om te beginnen al de grootste idioterie want zo'n infrarood-thermometer kan makkelijk een graad naar boven of beneden afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Ho ho, die Tjechen moeten we nog voorbij. En als we de Eurovisie definitie van Europa hanteren ligt Israel nog wel drie volle rondes voor. Met hun cijfers zouden we op meer dan 12.000 per dag zitten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ja, mooi resultaat! Nederland op nummer 1 met de roling average in de Corona hitlijst 8)7

Als iemand dit 3 maanden geleden had voorspelt had ik het niet geloofd. Niet dat we het toen geweldig deden maar het viel nog wel mee.

Inmiddels kun je niet meer naar de Duitsland zonder in quarantaine te moeten en zijn we in bepaalde andere landen ook niet meer zonder meer welkom. Nu maakt (mij) dat voor vakanties niet uit maar er zijn ook zakelijke werkzaamheden die een significant economisch belang hebben die hierdoor ernstig worden bemoeilijkt.

Ik hoop dat we hiervan leren als maatschappij. Het gaat soms niet om het individu maar om het collectief waardoor vrijwel elk individu meer terugkrijgt als dat individueel mogelijk is.

Deze crisis blijft een crisis van gedrag. Dat zie je al aan de eindeloze discussies over, bijvoorbeeld, mondkapjes.

Als we alle andere maatregelen goed hadden aangehouden dan was dat hele mondkapje misschien niet nodig geweest.

Het is wat het is maar ik hoop dat het ook bij tegenstanders van maatregelen toch een beetje wil inzakken dat we iets moeten doen om het tij te keren. Als daar mondkapjes (a la zoals het bijvoorbeeld in Duitsland wordt gebruikt) bij horen then so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Niet online

Gitarist

Jan

Jovatov schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Wat betreft de schade van covid-19 na/buiten de ziekenhuisopnames om is dit een interessant draadje op Twitter:

[Twitter]
Zeer interessant, dank!
Als dit in hapklare brokken voor leken uiteengezet kan worden, dan zou dat denk ik velen helpen in het beter vormen van een beeld over de ernst van de situatie.
prijk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Tja, influencers doen niet anders dan anderen naar de mond praten, of het nu om een voor de likes betalende betalende parfumfabrikant of om een invoelende emo-oom zoals Gommers gaat.
Invoelende emo-oom? Ik heb met die uitzending van toen haast tandenknarsend naar de tv gekeken en hoezeer Gommers probeerde te levelen met Femke Louise. Maar ik vond wel dat hij dat enorm goed deed. Is een gave, wat mij betreft.

Heb vroeger zelf een aantal keer als student met professoren te maken gehad die enorm kundig waren in hun vak (als wetenschapper), maar als onderwijzer totaal de plank missloegen, omdat ze het gewoon niet op een heldere manier konden uitleggen. Dat maakte het voor mij destijds moeilijker om "erbij" te blijven en me in de stof vast te bijten. Om dat verhaal door te trekken naar nu kan ik mij voorstellen dat het voor veel mensen lastig kan zijn met de huidige informatievoorziening te dealen.

Maar het soort mensen als Gommers hebben we m.i. juist nodig. Om het virus de kop in te drukken moeten zo veel mogelijk mensen meedoen, dus moet er ook flink ingezet worden op de communicatie. Op allerlei niveaus en het liefst ook nog in diverse talen.

Ik denk dat helderder communiceren + het geven van de (naar mijn mening missende) cijfers (x-aantal personen werden ziek en y-% van die mensen had blijvende schade) voor mensen het extra stukje begrip van de situatie kan opwekken dat ze nodig hebben, om zich daarna hopelijk beter aan de maatregelen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
digifun schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:27:
De telegraaf heeft goede statistieken.

https://www.telegraaf.nl/...tste-cijfers-per-gemeente

Ik vind het allemaal meevallen, het ziet er meer uit als massahysterie.
idd, als je naar het aantal opnames kijkt zitten we op het niveau van begin maart maar dan veel minder snel stijgend. (En duidelijk hoe weinig het gerapporteerde aantal besmettingen zegt)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, als we het afschalen van de reguliere zorg onder meevallen willen scharen valt het inderdaad mee.
Ik denk dat we het slechter doen dan we hadden moeten willen. Hysterie lijkt me dan ook niet echt nodig. Als dit is hoe we ermee om willen gaan soit.

Wouter Keller, ex CBS ziet dat we het weer net gaan redden in de ziekenhuizen.

Let wel, zeer cijfermatige benadering en neigt naar ontkenning van de situatie ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

/s
Eindelijk weer eens ergens kampioen in na '88 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Oprechte vraag, heb je een link?

Ik hoor/lees vooral over besmettingscijfers, sterftecijfer, ziekenhuisopname en IC-opname. Soms incubatietijd e.d. Maar ik kan mij voorstellen dat dit voor veel mensen een ver-van-mijn-bed-show kan blijven.

Je hoort niks tot zeer weinig over de mensen die al in het ziekenhuis hébben gelegen.

Ik maakte uit jouw post op meer een wens tot data in bredere zin. Voor wat betreft specifiek de post covid-19 revalidatie / restverschijnselen is er geen dusdanig data registratie systeem binnen Nederland zoals we dit zien met de positieve aantallen, ziekenhuisopnames, etc. De enige harde nadelige uitkomst die dagelijks wel gedeeld wordt is het overlijden.

Internationaal gezien, deels ook in Nederland zelf, is er natuurlijk wel aandacht voor. Maar dit gehele natraject is allemaal ongoing research, zelfs nog voor de patiënten vanuit de eerste golf. Van de mensen die in maart op de IC gelegen hebben, ligt een deel nog opgenomen in revalidatiecentra. Voor wat betreft anderszins restverschijnselen, is gewoonweg nog onvoldoende data om cijfermatig risico's echt aan te geven. Ook is onduidelijk wat de eventuele omkeerbaarheid daarvan is en wat het onderliggende werkingsmechanisme is.

Het is dan ook lastig om mensen goed te informeren over dit soort lange termijn effecten, de duidelijkheid rondom de lange termijn effecten moet namelijk nog komen. Van de SARS en MERS survivors weten we dat mensen die bij die virussen het geluk hadden mild getroffen te zijn geweest, een significant deel 10 jaar na dato nog altijd kampt met persisterende vermoeidheidsklachten, onvermogen werkzaamheden te hervatten. Nu is SARS-CoV-2 in bredere zin een milder virus dan SARS en MERS zijn geweest, aan de andere kant, het aantal besmette mensen is significant hoger. En ook in dit geval komt vanuit de patiënt soortgelijke vermoeidheidsklachten naar voren.

Onderzoek zal echter moeten gaan uitwijzen hoe groot dit aandeel van mensen is. Follow-up zal moeten laten zien of dit blijvend is of niet, wat dit betekend voor de kwaliteit van leven. En wat het onderliggende mechanisme hierin is.

Maar dit soort gerichte getallen kunnen in dit stadium dan ook gewoonweg niet gegeven worden. Het enige dat je kunt trachten is het maken van een educated guess. Maar expert opinion lijkt de bevolking zich maar weinig van aan te trekken.
Hier verschillen we denk ik van mening.
Het virus is er en de gevolgen zijn ernstig (potentieel voor de gezondheid, en evident voor de economie).
Om die gevolgen zo beperkt mogelijk te houden moet iedereen bij z'n verstand gebracht worden wat daarvoor nodig is. Daarom moet de overheid ook zo veel mogelijk doen om mensen te informeren, ook hen die het niet willen snappen.
Qua informatievoorziening wordt er echter dus juist al veel gedaan, binnen dat wat mogelijk is. Een vraag naar informatie die nog niet geleverd kan worden, hoe vervelend dat ook is binnen het trekken van je beleid, gaat daarin dus weinig tot geen verschil kunnen maken.

Cijfermatig moet men het dus in zekere zin doen met wat we nu hebben. Het enige dat dan resteert is praten. En het is natuurlijk fijn als dat werkt op individueel niveau zoals bijvoorbeeld Gommers en Louise. Maar het is natuurlijk problematisch indien een 1 op 1 gesprek daar daadwerkelijk voor nodig is om 1 persoon te overtuigen dat er toch een zekere ernst zit binnen de huidige situatie.

Zou het helpen om niet een tweetal personen met als achtergrond een studie geschiedenis en basisschooldocent neer te zetten om het volk periodiek toe te spreken. Misschien. Anderzijds zijn er voldoende van onze Nederlandse virologen, IC-artsen, longartsen, etc. binnen de media inmiddels aan het woord geweest, bij herhaling, en zie je gewoon dat er maar al te veel mensen in Nederland zijn die er toch alsnog een eigen kijk op nablijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Stoney3K schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Als we hier in Nederland een verplichte quarantaine met 'digitale enkelband' zouden doen, met zware boetes, dan krijg je veel eerder dat mensen gewoon tests gaan weigeren. En dat probleem blijf je houden bij elke maatregel waarbij er wettelijke consequenties zijn aan het positief testen voor corona.

Het enige wat je daar tegen kan uithalen is verplicht of zelfs gedwongen testen, maar ook daar zal dan een juridische aanleiding voor moeten zijn. Mensen willekeurig verplichten om zich te laten testen gaat tegen grondrechten in.

Met een alcoholtest kun je het niet direct vergelijken. Als je een blaastest weigert wordt je gewoon de zwaarste straf opgelegd, namelijk een boete voor dronken achter het stuur stappen. En achter het stuur stappen is een privilege (daarom heb je ook een rijbewijs), terwijl jezelf in de openbare ruimte mogen begeven, een basisrecht is, dat is namelijk de eigenschap van een openbare ruimte.
Nee, want je moet in quarantaine als je nauw contact hebt gehad met iemand. Daar is contactonderzoek voor en daar zijn ook digitale middelen voor. Daarnaast heb je natuurlijk de mensen die het land binnenkomen en in quarantaine moeten.

Er zijn ook al wettelijke mogelijkheden voor verplichte quarantaine, alleen zijn deze nog omslachtig. De Jonge had ook al plannen voor verplichte quarantaine, maar stuitte op weerstand in de tweede kamer. Dat was alweer een tijdje terug en de kans lijkt me groot dat daar ook anders naar gekeken gaat worden. In dat geval gaat er ook gewoon een zware straf komen.

Ik zeg je nu al dat het er hier ook gaat komen. Het is te logisch om het niet te doen. Het is haast niet uit te leggen dat de hele maatschappij zich moet houden aan maatregelen, maar dat er geen middelen zijn om de bron aan te pakken. Een boete als je kerngezond te dicht in de buurt komt van je ouders of een boete voor als je je quarantaine verbreekt.

En ja, met een ernstig besmettelijke ziekte rondlopen mag van mij prima net zo ernstig worden beschouwd als met teveel alcohol op achter het stuur zitten. Stukken zwaarder zelfs. Er zijn ruim 10x meer doden door corona dan dat er verkeersdoden in totaal zijn.
Pagina: 1 ... 115 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic