Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.541 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@GAIAjohan het is om gek van te worden. De roep om meer, strengere en verplichte maatregelen wordt groter. Maar tot die tijd gaan we als een stel herten in de koplampen staan staren :X

Overigens snap ik de horeca wel weer. Liever niemand op straat dan dat de horeca ondernemer moet handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:53
MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:49:
@GAIAjohan het is om gek van te worden. De roep om meer, strengere en verplichte maatregelen wordt groter. Maar tot die tijd gaan we als een stel herten in de koplampen staan staren :X

Overigens snap ik de horeca wel weer. Liever niemand op straat dan dat de horeca ondernemer moet handhaven.
De horeca hoeft na 22u niet meer te handhaven, want ze zijn dicht. De horeca is 'bang' voor feestjes thuis en daarom moet er een avondklok komen.
Althans dat werd gisteravond op de NOS gezegd

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:45:
https://www.rtlnieuws.nl/...nieuws-jinek-coronavaccin

Volgens mij is RTL weer eens een eigen campagne aan het voeren.
Ik snap niet dat als 71% het verplicht wil, waarom ze hem nu al niet dragen. Verder erg benieuwd naar de groepsamenstelling.

Oh en die Brabantse cafés die een avondklok willen sporen ook niet. Dat middel past echt niet in een westerse samenleving. Als ik om 2u in de nacht een rondje wil wandelen met de hond moet dat kunnen (al heb ik geen hond)..
Hier in de buurt (Oosterhout NB) draagt >90% van de mensen in de supermarkt een mondkapje. Dus vindt het helemaal niet raar dat je op 71% komt.

Misschien iets verder kijken dan je eigen drempel en zulk "onbegrip" op internet te gooien. De wereld is groter dan je eigen bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GAIAjohan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

De horeca hoeft na 22u niet meer te handhaven, want ze zijn dicht. De horeca is 'bang' voor feestjes thuis en daarom moet er een avondklok komen.
Althans dat werd gisteravond op de NOS gezegd
Precies, ze moeten dicht... Denk jij dat iedereen met een stuk in z'n kraag direct luistert en naar buiten holt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:30
Yucon schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:31:
[...]

Tja, dit kun je vrijwel 1:1 op rokers leggen. Toch hebben we er ook in die situatie voor gekozen mensen het recht te geven zich de vernieling in te helpen.
En daar heb ik dan ook dezelfde mening over. Trouwens, toen ik vroeger nog rookte, mocht ik gewoon lekker meer betalen voor de overlijdensrisicoverzekering ...
Maar in het algemeen: als je zelf bewust kiest om tegen de stroom in te gaan, dan zou je recht op hulp op dat vlak horen te vervallen. Hetzelfde idee voor mensen die zichzelf in een winkelkarretje van een grote heuvel laten rollen om grappige filmpjes voor YouTube te maken. Volledig eigen risico, alle onkosten terugbetalen.

De ellende is dat er rond gezondheid én religie nogal wat muurtjes staan en daar lopen we nu flink tegenop. Die muurtjes zou ik niet gaan verdedigen in ieder geval, want de fundering is corrupt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik snap niet dat als 71% het verplicht wil, waarom ze hem nu al niet dragen. Verder erg benieuwd naar de groepsamenstelling.
Er was eerder al eens zo'n onderzoekje, geloof door Maurice de Hond. Daaruit bleek destijds dat 60% van de mensen voorstander was van een mondkapjesplicht. Op de vraag of ze zich er ook aan gingen houden zei slechts 40% "Ja".

Net als de andere coronamaatregelen is dit een gevalletje Ja zeggen, Nee doen. We zijn hartstikke voor, zolang we er niet aan gehouden worden. :+

Het is ook opvallend in bepaalde media hoe hard er campagne gevoerd wordt voor die mondkapjes. Toen het landelijke advies kwam werd - en nog steeds wordt - je doodgeslagen met pro-mondkapjes retoriek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

https://www.rtlnieuws.nl/...nieuws-jinek-coronavaccin

Omdat een mondmasker het beste werkt als anderen hem op hebben.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CMD-Snake ben nu al benieuwd wat de volgende media-geforceerde maatregel wordt... Avondklok? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:00:
@CMD-Snake ben nu al benieuwd wat de volgende media-geforceerde maatregel wordt... Avondklok? :+
Zo gek is dat niet, hebben we hier (provincie Antwerpen) al gehad.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 10:46

St@m

@ Your Service

Marzman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:01:
[...]

Waarom nu eigenlijk niet meer? Volgens mij zijn er in België ook wat besmettingen.

[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 06-10-2020 09:03 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Marzman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:01:
[...]

Nee zeker niet gek... Nieuwe maatregel waar niemand zich aan houdt. En op naar het volgende. Top idee :Y

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:00:
Nee, een PS5 voor iedereen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:04:
[...]

Nee zeker niet gek... Nieuwe maatregel waar niemand zich aan houdt. En op naar het volgende. Top idee :Y
In Belgie wel hoor, stonden flinke boetes op.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Marzman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

In Belgie wel hoor, stonden flinke boetes op.
Maar geholpen heeft het niet :D
Ik hoop in ieder geval dat zoiets er hier niet door komt.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 12:13
Ik ben zeker geen voorstander van een avondklok. Maar als de huidige maatregelen over een week onvoldoende blijken te werken, dan is het wel een optie. Het is in ieder geval iets dat (in de modellen dan tenminste) echt werkt. En een significante bijdrage levert. (volgens mij was het 0,1 punt verlaging van de Reff)

[ Voor 23% gewijzigd door blissard op 06-10-2020 09:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

blissard schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:12:
Ik ben zeker geen voorstander van een avondklok. Maar als de huidige maatregelen over een week onvoldoende blijken te werken, dan is het wel een optie. Het is in ieder geval iets dat (in de modellen dan tenminste) echt werkt. En een significante bijdrage levert. (volgens mij was het 0,1 punt verlaging van de Reff)
Bron? Kan me er niets bij voorstellen namelijk dat als je je hond niet meer uit mag laten of een rondje gaat wandelen dat de Reff daalt.

We hebben een hele set maatregelen gehad in maart, april enz. en die werkten. Niemand weet precies wat er wel of niet werkte, maar het werkte.
Nu zijn al die maatregelen zo goed als afgeschaft, lopen de besmettingen weer op en grijpen we niet terug op wat werkte.. nee, we gaan nieuwe dingen verzinnen. Mondkapjes, supermarkten en parken sluiten, een extra boodschappenuurtje voor ouderen.. en er wordt hardop gesproken over een avondklok 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door St@m op 06-10-2020 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:53
Vorkie schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:53:
[...]

Hier in de buurt (Oosterhout NB) draagt >90% van de mensen in de supermarkt een mondkapje. Dus vindt het helemaal niet raar dat je op 71% komt.

Misschien iets verder kijken dan je eigen drempel en zulk "onbegrip" op internet te gooien. De wereld is groter dan je eigen bubbel.
Maar kom jij ook verder dan je supermarkt?
Hier is het in de supermarkt misschien 10-20%. Op consultatiebureau 0%. Op straat niemand behalve bij de bushalte.
Ik geloof gewoon niet in '71% wil een verplichting'. Maar dat komt ook door de rol die RTL inneemt tijdens deze crisis. RTL lijkt steeds op zoek naar nieuws, en als het er niet is creëren ze zelf wel wat dmv 'onderzoekje' hier of polletje daar. RTL lijkt bovendien voorstander van steeds strengere maatregelen, alsof ze willen zien hoe je stapjes richting een controlestaat in een westers land voor elkaar krijgt

[ Voor 9% gewijzigd door GAIAjohan op 06-10-2020 09:21 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-09 12:13
St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Bron? Kan me er niets bij voorstellen namelijk dat als je je hond niet meer uit mag laten of een rondje gaat wandelen dat de Reff daalt.

We hebben een hele set maatregelen gehad in maart, april enz. en die werkten. Niemand weet precies wat er wel of niet werkte, maar het werkte.
Nu zijn al die maatregelen zo goed als afgeschaft, lopen de besmettingen weer op en grijpen we niet terug op wat werkte.. nee, we gaan nieuwe dingen verzinnen. Mondkapjes, supermarkten en parken sluiten, een extra boodschappenuurtje voor ouderen.. en er wordt hardop gesproken over een avondklok 8)7
De maatregel is generiek en zal op individueel niveau soms/vaak zinloos zijn. Autogordels hebben ook "geen zin" als je geen auto rijdt.

https://www.volkskrant.nl...t-door-politiek~b2eddc16/
In dit stukje wordt het effect overigens alleen gesuggereerd. Ik heb helaas geen inzicht in de modellen die het RIVM hiervoor gebruikt.

Het nadeel van de maatregelen van maart is de economische impact. Mogelijk zijn er ook maatregelen die goed werken met een lagere impact.

[ Voor 11% gewijzigd door blissard op 06-10-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Uit je bron:
Zo wilde het OMT een avondklok overwegen: na 23.00 of 24.00 uur niet meer de straat op. Ook een landelijke draagplicht voor mondkapjes in winkels en andere openbaar toegankelijke gebouwen vond het OMT alleszins bespreekbaar. ‘In de modellen voegt het ontzettend weinig toe. Maar als je alle beetjes erbij wilt schrapen, moet je ook hiervoor kiezen’, zegt een OMT-lid.
blissard schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:12:
Het is in ieder geval iets dat (in de modellen dan tenminste) echt werkt. En een significante bijdrage levert. (volgens mij was het 0,1 punt verlaging van de Reff)
Dat strookt niet echt met elkaar hoor.
Het nadeel van de maatregelen van maart is de economische impact. Mogelijk zijn er ook maatregelen die goed werken met een lagere impact.
Volgens het OMT zijn dat in ieder geval niet mondkapjes en een avondklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:03:
[...]

Waarom nu eigenlijk niet meer? Volgens mij zijn er in België ook wat besmettingen.
Misschien gaat het inderdaad terug nodig zijn.
St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:11:
[...]

Maar geholpen heeft het niet :D
Ik hoop in ieder geval dat zoiets er hier niet door komt.
Belgie staat/stond er beter voor dan Nederland. Alleen hebben ze 1 oktober wat dingen veranderd die denk ik niet heel handig zijn (ik gok onder druk van Nederland dat Belgie geel en oranje maakt als politieke maatregel ipv naar besmettingen te kijken).

[ Voor 48% gewijzigd door Marzman op 06-10-2020 09:43 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

blissard schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Deze lopen allemaal vast op eigenwijze Nederlanders die niet mee willen werken omdat ze ergens anders iemand ook ermee weg zagen komen of die menen dat ze het beter weten. En afdwingen kan ook niet bij gebrek aan middelen en wettelijke onderbouwing.

We rijden nu in een geblindeerde auto over een veld met een onbekend aantal bomen en rotsblokken. Of we links of rechts sturen en of we 81 of 83 kilometer per uur rijden is nauwelijks relevant. Het gaat mis of het gaat niet mis en dat is buiten onze controle.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
GAIAjohan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Maar kom jij ook verder dan je supermarkt?
Hier is het in de supermarkt misschien 10-20%. Op consultatiebureau 0%. Op straat niemand behalve bij de bushalte.
Ik geloof gewoon niet in '71% wil een verplichting'. Maar dat komt ook door de rol die RTL inneemt tijdens deze crisis. RTL lijkt steeds op zoek naar nieuws, en als het er niet is creëren ze zelf wel wat dmv 'onderzoekje' hier of polletje daar
Jazeker, regio Almere kom ik veelvuldig, net zoals regio Arnhem en regio Den Haag (de vaste-familiebubbel, dan hoor en zie je nog eens wat, soms in levende lijve maar veelal in de familie-app). Maar ook hier geldt, het is de bubbel van waar mijn familie woont, maar gemiddeld gezien kan ik van die 7 plekken wel zeggen dat je wel tegen de 60-70% aankomt en dit elke dag zelfs iets meer wordt.

Ook wat jij nu stelt is in je eigen bubbel van 1 specifieke regio / dorp. Er zijn er zoveel meer.... maar schijnbaar kan ik hier uit opmaken dat je woont in een regio waar mensen egoïstisch zijn en allemaal recalcitrant tegen de staat zijn....leuke plek.

/edit
Voor @St@m heb ik een stukje BOLD gemaakt, zodat het wat beter te begrijpen is hoe ik nu de laatste week de informatie kreeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Vorkie op 06-10-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Met een avondklok wordt je gedwongen je dag ritme aan te passen. (met thuiswerken kan dat best, alleen de scholen moeten nog meedoen)

Dus om 5:00 beginnen met werk en om 16:00 naar de sportclub. Uiteindelijk blijven dan alle reis bewegingen gelijk, alleen allemaal een beetje vroeger.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Marzman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:27:
[...]

Misschien gaat het inderdaad terug nodig zijn.

[...]

Belgie staat/stond er beter voor dan Nederland. Alleen hebben ze 1 oktober wat dingen veranderd die denk ik niet heel handig zijn (ik gok onder druk van Nederland dat Belgie geel en oranje maakt als politieke maatregel ipv naar beslissingen te kijken).
Ach ja, wat is beter he..
https://www.demorgen.be/n...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
DutchCommando schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:38:
[...]

Nee. Die quote gaat over de mondkapjes, niet over de avondklok.
Niet eens, het gaat over beide.
Maar ook al heb je gelijk, dan is het dus helemaal geen bron (en daar vroeg ik om).

[ Voor 20% gewijzigd door St@m op 06-10-2020 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Vorkie schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Jazeker, regio Almere kom ik veelvuldig, net zoals regio Arnhem en regio Den Haag (de vaste-familiebubbel, dan hoor en zie je nog eens wat, soms in levende lijve maar veelal in de familie-app). Maar ook hier geldt, het is de bubbel van waar mijn familie woont, maar gemiddeld gezien kan ik van die 7 plekken wel zeggen dat je wel tegen de 60-70% aankomt en dit elke dag zelfs iets meer wordt.

Ook wat jij nu stelt is in je eigen bubbel van 1 specifieke regio / dorp. Er zijn er zoveel meer.... maar schijnbaar kan ik hier uit opmaken dat je woont in een regio waar mensen egoïstisch zijn en allemaal recalcitrant tegen de staat zijn....leuke plek.
Wacht even, het advies om mondkapjes te dragen is er nu een week ofzo? En jij bent in die week al in regio Almere, Arnhem en Den Haag geweest.. op 7 plekken.
Wellicht zit daar het probleem wel..

Ik ben de afgelopen we(e)k(en) alleen maar in mijn woonplaats geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:27:
Uit je bron:

[...]

[...]

Dat strookt niet echt met elkaar hoor.
Nee. Die quote gaat over de mondkapjes, niet over de avondklok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

We rijden nu in een geblindeerde auto over een veld met een onbekend aantal bomen en rotsblokken. Of we links of rechts sturen en of we 81 of 83 kilometer per uur rijden is nauwelijks relevant. Het gaat mis of het gaat niet mis en dat is buiten onze controle.
Vergeet niet dat we nog een TomTom in de auto hebben hangen die route aanwijzingen geeft. Maar daar luisteren we lekker niet naar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door DutchCommando op 06-10-2020 09:45 . Reden: Dat ging even fout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:48

codex

Geen OpenAI agent :)

Hier in Biddinghuizen en Dronten draagt 1 op de 20 mensen ongeveer een mondmasker. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat hier het aantal besmettingen laag ligt en men het bagatelliseert. Het verbaast mij dat de mensen die het dragen met name jongeren zijn, je ziet nog steeds oudere praktisch in elkaars gezicht staan praten en de regels negeren.

Gisteren een veel te dikke man van ik schat midden/eind 60, loopt als de Stay-Puft Marshmallow Man van Ghost Busters, wordt aangesproken op het feit dat hij een karretje moet meenemen, vloekt de hele boel bij elkaar. Het lag op mijn lippen om te zeggen: "We doen dit voor jou he?"

Dan hou ik mij aan de regels terwijl ik vrij weinig risico loop, en mensen die wel tot de risicogroep behoren lappen alles aan hun laars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:34:
Niet eens, het gaat over beide.
Maar ook al heb je gelijk, dan is het dus helemaal geen bron (en daar vroeg ik om).
Lekker verwarrend als je me in het bericht voor mijn bericht gaat quoten @St@m. Ik heb het niet over het effect van een avondklok. Leuk dat je om een bron vroeg. Maar daar ging mijn reactie niet over. Mijn bericht ging er puur over dat de quote ("In de modellen voegt het ontzettend weinig toe. Maar als je alle beetjes erbij wilt schrapen, moet je ook hiervoor kiezen") gaat over de mondkapjes. Niet de avondklok.

Volgens jouw redenatie gaat ook de laatste quote "Ik wil van die discussie af..." over de avondklok.
Zo wilde het OMT een avondklok overwegen: na 23.00 of 24.00 uur niet meer de straat op. Ook een landelijke draagplicht voor mondkapjes in winkels en andere openbaar toegankelijke gebouwen vond het OMT alleszins bespreekbaar. ‘In de modellen voegt het ontzettend weinig toe. Maar als je alle beetjes erbij wilt schrapen, moet je ook hiervoor kiezen’, zegt een OMT-lid. Een ander: ‘Ik wil van die discussie af. En het algemene sentiment gaat toch richting: doe het maar.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

DutchCommando schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

Lekker verwarrend als je me in het bericht voor mijn bericht gaat quoten @St@m. Ik heb het niet over het effect van een avondklok. Leuk dat je om een bron vroeg. Maar daar ging mijn reactie niet over. Mijn bericht ging er puur over dat de quote ("In de modellen voegt het ontzettend weinig toe. Maar als je alle beetjes erbij wilt schrapen, moet je ook hiervoor kiezen") gaat over de mondkapjes. Niet de avondklok.

Volgens jouw redenatie gaat ook de laatste quote "Ik wil van die discussie af..." over de avondklok.

[...]
Sorry dat het wat verwarrend voor je is.
Ja, ik begrijp wel dat je puur de quote bedoelt. Dan nog ben ik het niet met je eens. Dat komt door het woordje 'ook' in de quote.
Maar je bevestigt alleen maar mijn punt, dank je wel :)
Ook jij bent het er mee eens dat de bron die @blissard aanhaalt geen goede bron is.

[ Voor 17% gewijzigd door St@m op 06-10-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:37:
[...]

Wacht even, het advies om mondkapjes te dragen is er nu een week ofzo? En jij bent in die week al in regio Almere, Arnhem en Den Haag geweest.. op 7 plekken.
Wellicht zit daar het probleem wel..

Ik ben de afgelopen we(e)k(en) alleen maar in mijn woonplaats geweest.
Nou prachtig, lezen kan je dus niet, fyi ik ben de aflopen 7 dagen alleen in Almere geweest, de rest krijg ik vanuit de familie-app, maar dat is net zo'n bubbel zoals ik uitleg, maar in die bubbel zie ik (of eigenlijk wij als familie) gemiddeld 60-70% een mondkapje dragen en dat wordt met de dag meer :)

En probeer dan niet gelijk te scoren met je "daar zit het probleem misschien wel", zolang jij niet weet wat en waarom ik dat doe.

[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 06-10-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:46:
Sorry dat het wat verwarrend voor je is.
Vooral voor alle andere mensen die meelezen. We zitten hier namelijk niet alleen.
Ja, ik begrijp wel dat je puur de quote bedoelt. Dan nog ben ik het niet met je eens. Dat komt door het woordje 'ook' in de quote.
Wat betekent "ook" dan volgens jou in die zin?
Maar je bevestigt alleen maar mijn punt, dank je wel :)
Ook jij bent het er mee eens dat de bron die @blissard aanhaalt geen goede bron is.
@blissard stelt nergens dat die bron een goede bron is. Zoals je hier kan lezen:
blissard schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:23:
In dit stukje wordt het effect overigens alleen gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Vorkie schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

Nou prachtig, lezen kan je dus niet, fyi ik ben de aflopen 7 dagen alleen in Almere geweest, de rest krijg ik vanuit de familie-app, maar dat is net zo'n bubbel zoals ik uitleg, maar in die bubbel zie ik (of eigenlijk wij als familie) gemiddeld 60-70% een mondkapje dragen en dat wordt met de dag meer :)
Ik kan prima lezen hoor. Maar ik snap dat je je aangevallen voelt. Het zijn ook altijd alleen maar mensen buiten Tweakers die dit doort dingen doen. Geeft niet hoor, ik hoop dat je nog even rustig reflecteert op je eigen gedrag en voortaan niet zo hard van leer trekt richting anderen. Dat geldt wel voor meer personen hier.
DutchCommando schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Vooral voor alle andere mensen die meelezen. We zitten hier namelijk niet alleen.

[...]

Wat betekent "ook" dan volgens jou in die zin?

[...]

@blissard stelt nergens dat die bron een goede bron is. Zoals je hier kan lezen:

[...]
Prima joh, wat jij wil. Deze discussie ga ik niet aan. Je hebt gelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door St@m op 06-10-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Ik kan prima lezen hoor. Maar ik snap dat je je aangevallen voelt. Het zijn ook altijd alleen maar mensen buiten Tweakers die dit doort dingen doen. Geeft niet hoor, ik hoop dat je nog even rustig reflecteert op je eigen gedrag en voortaan niet zo hard van leer trekt richting anderen. Dat geldt wel voor meer personen hier.
Hoezo aangevallen? Doe je weer iets in de mond leggen... zo sneu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Nu online
Het was mij gelijk duidelijk dat @Vorkie niet in al die plaatsen was geweest.
St@m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:50:
Prima joh, wat jij wil. Deze discussie ga ik niet aan. Je hebt gelijk.
Nee. Het is wel relevant. Want jij stelt namelijk dat "ook" slaat op de avondklok. Alleen dat is niet zo. Je brengt anderen wel in verwarring met het poneren van zo'n stelling.

Ik heb overigens die 0,1 ook ergens gehoord. Maar weet ook niet meer de bron.

[ Voor 50% gewijzigd door DutchCommando op 06-10-2020 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
reemprive schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:45:
Hier in Biddinghuizen en Dronten draagt 1 op de 20 mensen ongeveer een mondmasker. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat hier het aantal besmettingen laag ligt en men het bagatelliseert.
Of men heeft ze simpelweg nog niet. Ik zie het in feite elke dag iets meer worden. Leuk dat het kabinet zo'n advies opstelt, maar mensen gaan natuurlijk niet collectief naar de winkel rennen om kapjes te hamsteren. Dat komt wel.
Ik gok dat het langzaam vanzelf meer wordt, als meer mensen ze dragen gaan ook meer mensen het overwegen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gonadan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Of men heeft ze simpelweg nog niet. Ik zie het in feite elke dag iets meer worden. Leuk dat het kabinet zo'n advies opstelt, maar mensen gaan natuurlijk niet collectief naar de winkel rennen om kapjes te hamsteren. Dat komt wel.
Ik gok dat het langzaam vanzelf meer wordt, als meer mensen ze dragen gaan ook meer mensen het overwegen.
Toen ik van het weekend in de AH was (hoofddorp) had 90% een kapje op. Van die 10% voelt ongetwijfeld een deel groepsdruk on het ook te doen. Uiteraard blijft er een deel principieel weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TrailBlazer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:55:
Toen ik van het weekend in de AH was (hoofddorp) had 90% een kapje op. Van die 10% voelt ongetwijfeld een deel groepsdruk on het ook te doen. Uiteraard blijft er een deel principieel weigeren.
90% halen we hier nog lang niet, maar is dan ook geen randstad dus de urgentie zal minder gevoeld worden. Toch loopt het al wel op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
[...]

Welke AH? Hoofddorp heeft er meerdere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:28
Die mondkapjes dragen vooral bij in een stukje bewustwording. Veel mensen herbruiken die wegwerp dingen, of pakken ze met hun handen vast en zetten ze weer op.. dan zijn de mondkapjes niet echt nuttig. Maar de lol (voor zover je dat al had) om de stad in te gaan met wachtrijen voor de deur, mondkapjes op, afstand houden; die gaat er snel af. Mensen blijven meer thuis. Jammer voor de ondernemers, maar dàt draagt wel bij in het virus terugdringen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op nos.nl liveblog. Twee berichten naast elkaar.
Meeste besmettingen bij personeel horeca
Horeca versoepel de regels want mensen gaan alcohol kopen Als de kroeg dicht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Gonadan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

90% halen we hier nog lang niet, maar is dan ook geen randstad dus de urgentie zal minder gevoeld worden. Toch loopt het al wel op.
Hoofddorp is wel degelijk randstad gebied.
https://upload.wikimedia....commons/1/15/Randstad.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Hier in Deventer was het bij de AH weer redelijk relaxt. Sommige vakkenvullers droegen er een (meestal op de kin) meeste personeel niet. Bij de klanten was het denk ik de helft. Komt wel weer goed.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

Welke AH? Hoofddorp heeft er meerdere.
XL in het centrum. Kan aan het tijdstip liggen hoor kom er alleen in de ochtend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zullen we de 'hier worden wel of geen mondkapjes gedragen' posts elders houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
TrailBlazer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

XL in het centrum. Kan aan het tijdstip liggen hoor kom er alleen in de ochtend
Ah ok. Kan namelijk goed zijn dat bij de kleinere buurt AH's het aantal mensen dat een mondkap draagt minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

'hier' != Hoofddorp. ;)
Ik had het over mijn eigen woonplaats, Alkmaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:00:
Zullen we de 'hier worden wel of geen mondkapjes gedragen' posts elders houden?
Waarom? Is dat niet meer on-topic dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:03:
[...]

Waarom? Is dat niet meer on-topic dan?
Ja, een opsomming van waar wel en niet mondkapjes gedragen worden is on topic? Of überhaupt wenselijk?
Geloof ook niet dat je dergelijke opsommingen in Foto en Video erg op prijs zou stellen eerlijk gezegd.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:04:
Ja, een opsomming van waar wel en niet mondkapjes gedragen worden is on topic? Of überhaupt wenselijk?
Het schetst een beeld van hoe mensen zich gedragen in de verschillende gebieden, ik vind dat wel interessant eigenlijk. Misschien kunnen we zo ook enige correlatie vinden tussen de staat van de gezondheid in gebieden of de bevolkingssamenstelling.

Je hebt het nu over een paar posts, ging het nu pagina's door dan had je wellicht een punt, maar laten we niet te gevoelig doen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Gonadan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:03:
[...]

'hier' != Hoofddorp. ;)
Ik had het over mijn eigen woonplaats, Alkmaar.
Ah. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:38
TrailBlazer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:58:
Horeca versoepel de regels want mensen gaan alcohol kopen Als de kroeg dicht gaat.
Het doet me goed dat KHN maar een belang heeft: de volksgezondheid. Horeca waren immers nooit een besmettingsbron van betekenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

basvn schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:03:
[...]

Omdat de media dat niet vind pakken. daar klikt niemand op.
Dus maken ze er 600 van
Bij op1 had van der Staaij het over 3*600 in een kerk waar normaal 2300 mensen in kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:58:
Maar moet de horeca dan open, of de winkel ernaast dicht...? :)
"Onze broek zakt af als we de rijen voor de supermarkt en nachtwinkel zien staan om 22.15 uur van gasten die vervolgens naar huis gaan om daar met z'n allen verder te drinken", zegt Willemsen in een verklaring. "Welk probleem hebben we dan opgelost door de horeca eerder dicht te gooien? De horeca is onderdeel van de oplossing, geen oorzaak van het probleem." Volgens hem kunnen mensen in de horeca "veilig en verantwoord" samenkomen.
vs
Van alle horecamedewerkers die zich vanaf juni hebben laten testen op corona, blijkt één op de twintig het virus te hebben opgelopen. Dat stelt nieuwszender BNR na een analyse van gegevens van het RIVM. Daarmee is de horeca de beroepsgroep met het hoogste percentage positieve tests, zegt BNR. In de laatste week van september ging het zelfs om bijna elf procent positieve tests.

[ Voor 54% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 09:48
Thomas schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Bij op1 had van der Staaij het over 3*600 in een kerk waar normaal 2300 mensen in kunnen.
Klopt en voor zover ik weet was dat ook onderverdeeld in 3 verschillende gebouwen.
Grof geschat, een bezetting van zo'n 20% van het gebouw dus.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Thomas schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Staaij is ook zo'n radicaal othodoxe , dat hij hier volledig tegenin zou gaan was natuurlijk wel te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

[...]

vs

[...]
Tja, belanghebbenden bij ruimere openingstijden/minder mastregelen moet je gewoon niet altijd naar luisteren. Jammer, want er komen ook zat goede ideeën uit bijvoorbeeld de horeca, maar ze zijn duidelijk niet onderdeel van de oplossing. Horeca dicht is nog steeds het beste voor de volksgezondheid, maar kost duizenden ondernemers de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

[...]

vs

[...]
De supermarkten gaan nu ook om 22.00 dicht om te voorkomen dat die lui dit nog een keer flikken. Moet zeggen dat ik er wel lichtelijk verbaasd over was hoe het is gegaan met die rijen. Die jongeren zijn een hardnekkig probleem aan het worden en lijken er in grote getalen alles aan te doen om dat virus weeldig rond te laten circuleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Thomas schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Tja, belanghebbenden bij ruimere openingstijden/minder mastregelen moet je gewoon niet altijd naar luisteren. Jammer, want er komen ook zat goede ideeën uit bijvoorbeeld de horeca, maar ze zijn duidelijk niet onderdeel van de oplossing. Horeca dicht is nog steeds het beste voor de volksgezondheid, maar kost duizenden ondernemers de kop.
Is dat de beste oplossing? Gaan daardoor mensen niet gewoon bij elkaar gezellig drinken en vergeten daardoor de anderhalve meter regel?
Het virus stopt namelijk niet als de horeca dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thomas schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat er in de Horeca nog best veel kan. Tenminste; de Ho en Re. De Ca heeft een groter probleem denk ik. Hoewel ik ook daar veel afhaal zie gebeuren in de buurt.

Er zit gewoon nogal wat verschil in hoe mensen het oppakken. Ik heb hier in de buurt meerder tokos die met afhaal zijn begonnen. Het overgrote deel heeft al maandenlang hetzelfde afhaalmenu. Dat werkt natuurlijk niet, ga niet elke week hetzelfde bestellen.

Maar een andere tent; doet elke week twee andere combinatiemenus; elke week iets anders. Dat levert over 8 weken 8 verschillende combinaties op. En daarna vervangen ze het herfstmenu waarschijnlijk weer door een wintermenu. Loopt als een trein; vooral door terugkerende klanten die gewoon weten dat ze kwaliteit krijgen, en een beetje variatie.

De groep die zich er makkelijk vanaf maakt verkoopt 1x een bestelling. Misschien 2. De tent die het wat anders heeft aangepakt verkoopt misschien aan dezelfde klant wel vier keer een bestelling. Beetje ondernemerschap helpt wel.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Is dat de beste oplossing? Gaan daardoor mensen niet gewoon bij elkaar gezellig drinken en vergeten daardoor de anderhalve meter regel?
Het virus stopt namelijk niet als de horeca dicht is.
Ik denk dat het ervoor zorgt dat mensen meer in eigen bubbels blijven. Natuurlijk zoeken mensen elkaar dan thuis op, maar je hebt niet meer per ongeluk contact met een zieke ober/mede-klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
Thomas schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat het ervoor zorgt dat mensen meer in eigen bubbels blijven. Natuurlijk zoeken mensen elkaar dan thuis op, maar je hebt niet meer per ongeluk contact met een zieke ober/mede-klant.
Misschien niet met de ober of andere klant, maar wel met vrienden, die ook weer gaan bieren met andere vrienden die ook weer gaan bieren met hun andere vrienden, enzovoorts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 10:43
Los van deze discussies... ben ik nou de enige (want zo lijkt het soms) die de ernst van dit virus niet ziet?

Actuele cijfers NL:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hc5lfhFsAZii9aQF59CkhpCpMs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i5YplE9La7Xb49LSSZkjK9NJ.png?f=user_large

Op basis van die cijfers zou je al niet eens moeten schrikken. Het is een kwestie van perspectief;

Het aantal doden in verhouding met de besmettingen is 4,6%.
Het aantal besmettingen in verhouding met inwoners in NL is 0,81%.

Bron: https://www.worldometers....irus/country/netherlands/

Dit jaar 'maar' 404 griep-doden. De rest is met covid-19 overleden, maar het totaal aantal overledenen komt dan toch wel erg dichtbij de 'normale' jaarlijkse aantallen.
Dus is het totale sterftecijfer vergelijkbaar met een pittig griepvirus.

RIVM:
In de winter van 2019/2020 was de influenza-epidemie kort en mild (week 5 tot en met 7 2020).
De oversterfte was in deze periode met 404 veel lager dan de gemiddelde oversterfte in de afgelopen 5 griepepidemieën (6.443). Een korte opleving van de griepepidemie in week 10 en 11 2020 overlapte met de eerste 2 weken van de COVID-19 epidemie. De oversterfte in week 10 tot en met 19 van de COVID-19 epidemie was 9.768, waarvan 213 in de eerste 2 weken.

Bron: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Daar los van; bijna iedereen die overlijdt heeft onderliggend lijden, het aantal mensen onder de 70 die overleden zijn aan puur en alleen Corona = 70.
Het aantal mensen boven de 70, die overleden zijn aan puur en alleen Corona = 314.

Bron: https://www.rivm.nl/docum...tie-covid-19-in-nederland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8xJZ7B6d9ga_BflzMPWzB9N-vI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iRYzRJfLiireoV7q4QwO215V.png?f=user_large

Iedere dag worden we letterlijk geplet met corona-nieuws... en dan de maatschappelijke discussies over mondkapjes e.d.
ik wordt er niet goed van. RIVM (en dat zijn de experts) zeggen; het werkt niet! En toch lopen mensen met de meute mee.

Bron: https://www.nu.nl/coronav...ondkapjes-niet-nodig.html

Daarnaast hoorde ik dat de W.H.O. ook nog eens het sterftecijfer aangepast naar 0,13%, terwijl we in lockdown werden gestuurd met een prognose van 3,4%.

[geen bron nog]

Kan iemand mij ergens op wijzen, waardoor ik de maatregelen ga begrijpen en respecteren?
Moeten we echt voor 384 mensen die overleden zijn aan Corona ons hele land verkloten?

Uiteraard heb ik respect voor alle mensen die te kampen hebben of hebben gehad met het virus, de overledenen (1 is er 1 teveel) en de zorgmedewerkers.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:46:
[...]

Misschien niet met de ober of andere klant, maar wel met vrienden, die ook weer gaan bieren met andere vrienden die ook weer gaan bieren met hun andere vrienden, enzovoorts.
Met name met de feestdagen zie ik dat nog wel een probleem worden: Families die bij elkaar over de vloer komen voor het kerstdiner.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:40

ericplan

5180 Wp PV

ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:46:
[...]
Misschien moeten die vrienden weer eens wat vaker een goed boek lezen. Uitstekende activiteit waar je niemand mee lastig valt. Dankzij de epub hoef je er ook de deur niet voor uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
Los van deze discussies... ben ik nou de enige (want zo lijkt het soms) die de ernst van dit virus niet ziet?
Ja, al is het maar omdat dit cijfers zijn bij een lockdown.

Maar nog belangrijker. Ziekenhuizen zijn reguliere zorg al weer aan het afschalen:
https://www.nhnieuws.nl/n...-ziekenhuizen-afgeschaald

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stoney3K schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
Met name met de feestdagen zie ik dat nog wel een probleem worden: Families die bij elkaar over de vloer komen voor het kerstdiner.
Heb al een huisje geboekt, met kerst vlucht ik elk jaar mooi met m'n gezin weg en ga in een hutje op de hei zitten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Daarnaast hoorde ik dat de W.H.O. ook nog eens het sterftecijfer aangepast naar 0,13%, terwijl we in lockdown werden gestuurd met een prognose van 3,4%.
Deze cijfers zijn twee compleet verschillende zaken. Die 3,4% was het percentage van bevestigde zieken dat overleden was in China vroeg in de pandemie. Alleen mensen die werden opgenomen in een ziekenhuis en zorgpersoneel werden toen getest. Als jij je enorm klote voelde maar thuis zat werd je niet getest.

De 0,13% is gebaseerd op een aanname dat inmiddels 10% van de wereldbevolking, bijna 800 miljoen mensen, inmiddels covid gehad heeft en op dat totaal zijn er 0,13% overleden volgens de registraties. Beide nummers zijn schattingen. Het aantal Nederlandse slachtoffers waarmee je opent is ook maar een deel van het werkelijk aantal slachtoffers, degenen met een positieve test. Het CBS schat het werkelijk aantal slachtoffers op 10 duizend. Hoeveel mensen in de sloppenwijken van India sterven aan covid weet niemand.

edit: Die 384 'alleen dood aan covid' is ook een verkeerde weergave van de situatie. Niemand gaat dood aan corona alleen, dan zou elke cel in je lichaam moeten zijn verteerd. Je gaat veel eerder dood aan dat je longen of hart het opgeven door ontstekingen.

Als je met een mes gesneden worden en dan doodbloedt is je doodsoorzaak niet alleen het mes. Maar dat verandert niets aan de oorzaak.

[ Voor 13% gewijzigd door IJzerlijm op 06-10-2020 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:00

Kan iemand mij ergens op wijzen, waardoor ik de maatregelen ga begrijpen en respecteren?
Moeten we echt voor 384 mensen die overleden zijn aan Corona ons hele land verkloten?
Nou, omdat het niet om doden gaat, maar om de IC / ziekenhuiscapaciteit, die gauw in gedrang komt. Als we daar een tekort aan krijgen dan heeft dat dus tot gevolg dat het dodental binnen no-time rap op gaat lopen. Één van de enige redenen dat het dodental in (NL) zo laag is is dat de gezondheidszorg kan omgaan met de druk.

Daarnaast zijn de gevolgen nog grotendeels onbekend, maar heb ik al méérdere berichten gelezen van mensen die langdurig long-gerelateerde problemen hebben na het hebben van COVID-19.

Dat is nog wel even een andere orde van schade dan een griepje waar je na een week gewoon vanaf bent.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:45
Nee hoor, er zijn zoveel mensen die een paar statistieken cherrypicken, de context weglaten en die conclusie trekken.

Er vanuit gaande dat je genoeg hebt gelezen en gehoord denk ik niet dat iets je van gedachten zou doen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Stoney3K schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Mja, maar dat verbieden gaat nog wel wat worden, is dat niet het hele idee achter kerst? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FabianGTI schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Mja, maar dat verbieden gaat nog wel wat worden, is dat niet het hele idee achter kerst? :+
Zou wel mensen een mooie periode van rust geven na al die Corona stress. Scheelt een hoop familie vetes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
FabianGTI schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Van mij mogen ze. Net als Carnaval. Gewoon permanent verbieden die hap.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Mja, dat jij nou een k*t leven hebt, hoeft dat natuurlijk niet voor iedereen te gelden, ik vind het persoonlijk altijd wel gezellig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
Mar.tin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Nou, omdat het niet om doden gaat, maar om de IC / ziekenhuiscapaciteit, die gauw in gedrang komt. Als we daar een tekort aan krijgen dan heeft dat dus tot gevolg dat het dodental binnen no-time rap op gaat lopen. Één van de enige redenen dat het dodental in (NL) zo laag is is dat de gezondheidszorg kan omgaan met de druk.

Daarnaast zijn de gevolgen nog grotendeels onbekend, maar heb ik al méérdere berichten gelezen van mensen die langdurig long-gerelateerde problemen hebben na het hebben van COVID-19.

Dat is nog wel even een andere orde van schade dan een griepje waar je na een week gewoon vanaf bent.
Snap ik... IC opnames en capaciteit zijn leidende cijfers, maar ik kan het niet rijmen met voorgaande jaren (2018/2019 bijv.), want toen was de druk ook enorm op de IC's (bron). Het is nu te behappen allemaal, maar tijdens de 1e golf was het aardig druk op de IC's, maar wel te doen. Er waren zelfs 2 nood-locaties opgezet die nooit zijn gebruikt (kosten : 14 miljoen euro).

Als de druk zo hoog is en verwacht wordt... waarom geen extra personeel / ic bedden / loon erbij voor de zorg? Je moet dan toch alles uit de kast trekken om de boel op te kunnen vangen? Dat is gewoon niet het geval.

Mensen met Covid-19 herstellen in bijna alle gevallen ook na een paar dagen, en er blijven altijd mensen met langdurige klachten achter... zo ook bij griep.

Zoals ik al aangaf, is het in mijn ogen niet zo'n ramp als voorgeschoteld is door voornamelijk de media.
Begin dit jaar zag je letterlijk op TV dat er mensen dood op straat lagen in China, mensen werden begraven in massagraven en in vrachtwagens werden geladen (invriezen).

Het contrast is gewoon te groot.

[ Voor 6% gewijzigd door CRpt3r55 op 06-10-2020 11:27 ]

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

"Kerst" en "Carnaval" verbieden wordt een beetje lastig omdat het gewoon abstracte begrippen zijn. Je kan hooguit centraal georganiseerde dingen verbieden (wat met de carnaval nu ook gebeurt) maar je kan niet individuen verbieden om kerst of carnaval te gaan vieren, want anders hadden we ook het offerfeest kunnen verbieden.

Er is geen centrale organisatie die "kerst" of "carnaval" organiseert en daarom wordt centraal verbieden een beetje moeilijk.

Nog los van het feit dat het in principe religieuze feesten zijn, en je dus met dezelfde regel in de knoei komt als het wel of niet zingen in de kerk. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
FabianGTI schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Mja, dat jij nou een k*t leven hebt, hoeft dat natuurlijk niet voor iedereen te gelden, ik vind het persoonlijk altijd wel gezellig ;)
Ik heb een goed leven voor de rest, buiten dat coronal gedoe. Maar ik heb een hekel aan dat hypocriete gezellig doen tijdens kerst en het zuipfeest wat carnaval heet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Snap ik... IC opnames en capaciteit zijn leidende cijfers, maar ik kan het niet rijmen met voorgaande jaren (2018/2019 bijv.), want toen was de druk ook enorm op de IC's (bron). Het is nu te behappen allemaal, maar tijdens de 1e golf was het aardig druk op de IC's, maar wel te doen. Er waren zelfs 2 nood-locaties opgezet die nooit zijn gebruikt (kosten : 14 miljoen euro).

Mensen met Covid-19 herstellen in bijna alle gevallen ook na een paar dagen, en er blijven altijd mensen met langdurige klachten achter... zo ook bij griep.

Zoals ik al aangaf, is het in mijn ogen niet zo'n ramp als voorgeschoteld is door voornamelijk de media.
Begin dit jaar zag je letterlijk op TV dat er mensen dood op straat lagen in China, mensen werden begraven in massagraven en in vrachtwagens werden geladen (invriezen).

Nogmaals; dit is met maatregelen. En dan nog hebben we het geluk gehad dat we het net hebben gehaald. Eigenlijk net niet, maar de zorg heeft het net weten weg te werken. Onder andere door een extreme inspanning te leveren en de reguliere zorg volledig af te bouwen.

Hadden er in maart 200 patienten extra IC zorg nodig gehad, was het sterftepercentage daarvoor extreem gestegen omdat er geen bedden of personeel voor waren.

Sluit me verder hier bij aan:
BarôZZa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:03:
[...]

Nee hoor, er zijn zoveel mensen die een paar statistieken cherrypicken, de context weglaten en die conclusie trekken.

Er vanuit gaande dat je genoeg hebt gelezen en gehoord denk ik niet dat iets je van gedachten zou doen veranderen.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 06-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
[...]
Als de druk zo hoog is en verwacht wordt... waarom geen extra personeel / ic bedden / loos erbij voor de zorg? Je moet dan toch alles uit de kast trekken om de boel op te kunnen vangen? Dat is gewoon niet het geval.
Ja, ik ga nu ook cherrypicken.

Welke extra personeel?
We hadden wel genoeg bedden, alleen we hadden niet genoeg personeel om al te bedden te bemannen.

Ik hoorde verhalen (niet zo 123 bronnen) dat sommige personeel op de IC niks anders deden dan werken/eten/slapen, en dan viel het eten vaak nog weg.
Ze woonde gewoon in het ziekenhuis zodat ze minder reistijd hadden (en hun huisgenoten/relaties niet gingen besmetten).

Die hebben zich gewoon in een burnout gewerkt! En zijn ze nu (langzaam) van aan het herstellen.
MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:23:
[...]
Hadden er in maart 200 patienten extra IC zorg nodig gehad, was het sterftepercentage daarvoor extreem gestegen omdat er geen bedden of personeel voor waren.
En omdat Duitsland gelukkig nog een klein beetje capaciteit vrij had. Zonder de hulp van Duitsland was het zeker in de knoop gekomen :)

[ Voor 46% gewijzigd door Ryur op 06-10-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
Ryur schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Ja, ik ga nu ook cherrypicken.

Welke extra personeel?
We hadden wel genoeg bedden, alleen we hadden niet genoeg personeel om al te bedden te bemannen.

Ik hoorde verhalen (niet zo 123 bronnen) dat sommige personeel op de IC niks anders deden dan werken/eten/slapen, en dan viel het eten vaak nog weg.
Ze woonde gewoon in het ziekenhuis zodat ze minder reistijd hadden (en hun huisgenoten/relaties niet gingen besmetten).

Die hebben zich gewoon in een burnout gewerkt! En zijn ze nu (langzaam) van aan het herstellen.
Dat is mijn punt ook. Waarom zorgen de mensen die er verantwoordeljk voor zijn er dan niet voor dat er meer mensen opgeleid worden of dat er meer geld beschikbaar komt voor extra personeel?
Als het allemaal zo verschrikkelijk is, waarom is dat dan geen prio? Ik snap dat gewoon niet.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Begrijp ik het nou goed dat je pas bereid bent maatregelen te accepteren als de massagraven beginnen te komen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Dat is mijn punt ook. Waarom zorgen de mensen die er verantwoordeljk voor zijn er dan niet voor dat er meer mensen opgeleid worden of dat er meer geld beschikbaar komt voor extra personeel?
Als het allemaal zo verschrikkelijk is, waarom is dat dan geen prio? Ik snap dat gewoon niet.
Hoe lang denk je dat het duurt om iemand op te leiden tot IC arts of verpleegkundige?

Heb je jezelf al aangemeld ook trouwens? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
IJzerlijm schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Begrijp ik het nou goed dat je pas bereid bent maatregelen te accepteren als de massagraven beginnen te komen ?
Nee.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:45
[...]

https://www.nhnieuws.nl/n...-sector-door-coronacrisis

Oud-zorgmedewerkers keren massaal vrijwillig terug in sector door coronacrisis

Het tekort aan zorgpersoneel tijdens de coronacrisis is voor de hele sector een uitputtingsslag. Daarom is het landelijke initiatief Extra Handen Voor De Zorg in het leven geroepen: via dit platform helpen oud-zorgmedewerkers, maar ook doktoren en artsen die ondanks hun werk nog een stapje extra willen doen, de drukke zorgsector. De aanmeldingen blijven binnenstromen.

Geld is altijd een probleem ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 06-10-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
[...]

Dat is mijn punt ook. Waarom zorgen de mensen die er verantwoordeljk voor zijn er dan niet voor dat het er meer mensen opgeleid worden of dat er meer geld beschikbaar komt voor extra personeel?
Stel je gaat NU mensen opleiden, dan heb je er pas over 6-10 jaar (? ik weet eerlijk gezegd niet hoelang een opleiding tot IC duurt) de vruchten van.
Het is niet dat je zo een blik open kunt trekken met IC medewerkers, was dat maar zo!

En daarnaast, "de mensen die er verantwoordelijk voor zijn" hebben WIJ gekozen bijna 4 jaar geleden in het stemhokje.
Als er (extra) geld naar de zorg gaat, waar wil je dat het geld dan van weg wordt gehaald? Dat zijn de keuzes die ze moeten maken, en dat is niet zo makkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Ryur op 06-10-2020 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
[...]

Omdat je nu al veel te laat bent om daar op te reageren met opleiden van mensen.
Dat had veel eerder moeten gebeuren, maar toen waren er geen vacatures voor.
Je loopt met dit soort dingen altijd achter de feiten aan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Hoe lang denk je dat het duurt om iemand op te leiden tot IC arts of verpleegkundige?

Heb je jezelf al aangemeld ook trouwens?
Wat een antwoord... tnx man. Heel verhelderend, maar ik ga ervan uit dat je mijn punt ook een beetje snapt.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Duizenden extra verzorgend personeel in een paar maanden opleiden is onmogelijk.

Je bek houden en de maatregelen volgen is wel mogelijk. In theorie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
ShellGhost schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Omdat je nu al veel te laat bent om daar op te reageren met opleiden van mensen.
Dat had veel eerder moeten gebeuren, maar toen waren er geen vacatures voor.
Je loopt met dit soort dingen altijd achter de feiten aan helaas.
Al kan je enkel covid-patienten behandelen / assisteren... zal best eens kunnen helpen. Je hoeft daar imo geen heel traject voor te volgen.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Wat een antwoord... tnx man. Heel verhelderend, maar ik ga ervan uit dat je mijn punt ook een beetje snapt.
Ik snap je punt ook wel ergens, maar het is gebaseerd op cherry picking en het niet willen zien van het complete plaatje.

Je snapt toch hoop ik ook wel dat er niet even een blik wordt opengetrokken met personeel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09

De Nelis

en anders maar niet...

CRpt3r55 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Al kan je enkel covid-patienten behandelen / assisteren... zal best eens kunnen helpen. Je hoeft daar imo geen heel traject voor te volgen.
Gewoon, wauw.

Nou meld je aan en ga helpen zou ik zeggen, dan merk je vanzelf wat er bij komt kijken.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09

De Nelis

en anders maar niet...

MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Ik snap je punt ook wel ergens, maar het is gebaseerd op cherry picking en het niet willen zien van het complete plaatje.

Je snapt toch hoop ik ook wel dat er niet even een blik wordt opengetrokken met personeel?
Gezien zijn reacties, dus duidelijk wel.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
MikeyMan schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Nee, maar zie je nu de politiek tot actie overgaan om dat wel mogelijk te maken in de toekomst?

Etuuuuuh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
[...]

Er werden complete afdelingen leeg getrokken qua personeel ter verzorging van corona patiënten.
Maar dan heb je nog steeds geen IC personeel. Dat is een vak apart en daar heb je hele specifieke kennis voor nodig. Maar dat geldt voor elke specialistische afdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Ja en dan gaat er door een medisch foutje iemand dood en dan? Medisch tuchtcollege? Of gewoon "oeps, sorry, normaal sta ik in de AH groente schoon te maken....ik wist niet x y of z"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:13

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Als de druk zo hoog is en verwacht wordt... waarom geen extra personeel / ic bedden / loos erbij voor de zorg? Je moet dan toch alles uit de kast trekken om de boel op te kunnen vangen? Dat is gewoon niet het geval.

Ik kan mij wel deels vinden in jouw argumenten en verhaal.

Gisteren met volle aandacht de uitzending van Jinek gekeken waar ook de andere kant van het verhaal aan bod kwam: Hoe veel levensjaren gaan er verloren doordat we niet de zorg kunnen bieden aan niet-Covid patienten?

Hoe veel mensen komen er in een depressie terecht omdat ze hun baan verliezen? Maw, welk ander leed krijgen we er bij met alle aandacht op Covid-19 richten.

Bij Jinek werd ook aangehaald dat er sinds Juni 2020 niemand <50 is overleden aan Covid-19, terwijl de maatregelen wel voor iedereen gelden.

Het zou mij niet verbazen als we over een paar jaar terug kijken en denken: Wellicht was onze reactie wat te heftig.

We moeten dus wel de vraag blijven mogen stellen: Zijn de maatregelen in proportie tot het gevaar?

Ik probeer mijzelf zo veel mogelijk aan de maatregelen te houden, maar ik word wel een beetje moe van het idee dat contant geld en winkelkarretjes het virus verspreiden. Volgens mij is het inmiddels wel duidelijk dat verspreiding via de lucht gaat en vooral in binnenruimtes.

Je zal mij niet in een afgeladen kroeg vinden (wat nu ook niet kan), maar verder ga ik gewoon verder met mijn leven.

Sinds Maart werk ik al thuis en kom ik gewoon op weinig plekken, maar verder leef ik mijn leven.

Onze zoon is 3 weken geleden geboren en wij kiezen er nu voor om geen bezoek uit te nodigen.

Ben ik bang voor Corona? Nee, eigenlijk niet.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
[...]

Wel te doen? *knip*. Ik en mijn collega's hebben onze 10 bedden naar 20 moeten uitbreiden met hulp van operatiepersoneel en afdelingsverpleegkundigen die geen IC zorg geven. Ik heb me het schompes gewerkt, verantwoordelijkheid over 4 patienten waar ik er normaal 1 doe, dat behulpzame ok personeel in de smiezen moeten houden dat ze geen grove fouten maken, collega's zien uitvallen met burn outs, alle part timers die 120% zijn gaan werken om het rond te krijgen en dan nog constant vol liggen en met die mensen moeten leuren bij andere centra om de volgende 3 weer op te kunnen vangen.....

Ik ben minder gaan werken na die covid, en ik ga niet nog een keer me zo uit de naad werken, ik hoor te vaak opmerkingen van domme mensen dat het wel meevalt... Niet gek dat enorm veel IC plegen weigeren nog een keer zoveel extra te gaan werken

edit:
Laten we het nog een beetje vriendelijk houden

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 06-10-2020 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 15:27

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

En welke kwalificaties heb je om dat in te schatten? Jij kan wel van mening zijn dat daar geen heel traject voor nodig is, maar dat is helemaal nergens op gebaseerd. Tevens denk ik dat je complexiteit voor IC/Covid-19 zorg ontzettend onderschat.

Lees je eens in wat IC zorg is en wat daar bij komt kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 06-10-2020 11:41 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
[...]

Niet mee eens, het tegenovergestelde zelfs. Denk dat COVID-patienten juist het lastigst zijn, omdat het zo'n onbekende ziekte is (note: ikzelf ben geen medische gescholde! dus als ik onzin vertel hoor ik het graag)
Het is nog steeds niet bekend wat er allemaal mis kan gaan met een COVID-patient op de IC.
Zijn het de longen, is het het hart, de hersenen, de ademhaling, vochtophoping?

Dan kan je "makkelijker" de bekendere ziektes ondersteunen, aangezien daar het wel bekend is waar "het probleem" ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ryur op 06-10-2020 11:42 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic