Hier ben ik het wel mee eens. Ik hoor Van Dissel zeggen dat een mondkapje alleen nut heeft als het correct gebruikt wordt. Ik kan je zeggen: veel mensen doen dat gewoon niet. Als ik de trein uitstap, zie ik vijf van de twintig uitstappers hun wegwerpmondkapje in de prullenbak gooien. De andere vijftien stoppen het in hun zak, tas of op hun kin. Tot zover het nut van het dragen van een mondkapje.Snow_King schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:14:
[...]
Dat heb ik dus ook. Zo vandaag ook een de Prenatal waar een mondkapjesverzoek is. Ik weiger omdat ik niet achter de effectiviteit er van sta. Vervolgens zag ik hoe ze gedragen werden, tja, doe het dan gewoon niet.
Goed, vorige week was ik als bezoeker door omstandigheden op de IC van een ziekenhuis in NL. Zonder vragen mocht ik zonder mondkapje naar binnen. Krioelde van de mensen die ook geen mondkapje droegen. Iedereen stond kort op elkaar. Ik was er om morele steun te leveren aan mijn vrouw, maar tegelijk brokkelde mijn draagvlak voor de maatregelen wel heel hard af.
Als het op deze manier op de IC in een ziekenhuis gaat, waarom zou ik dan in vredesnaam een mondkapje moeten dragen in een random winkel?
Je zal mij niet in een volle kroeg of een andere krappe ruimte met matige ventilatie vinden. Gewoon niet met een grote groep mensen in een afgesloten ruimte.
Het krampachtige gedoe met winkelkarretjes en geen contant geld meer aan willen nemen ivm besmettingen komt mij ook de neus uit. Overdracht via fysieke voorwerpen is een kans die bijna nihil is. Ook onderschreven door onder andere het CDC.
Afijn, ik zet mijn vraagtekens bij een groot deel van de maatregelen.
Ik las ook dat Van Dissel zei dat openingen in of aan de mondkapjes er al voor zorgen dat het nut aardig beperkt wordt. Als ik een mondkapje draag in de trein, dan zitten aan de zijkant altijd fikse openingen omdat ik een smal gezicht heb.
Derhalve zal ik ook inderdaad niet snel een mondkapje opzetten, tenzij het in een bepaalde winkel verplicht is. Dan dien je je er natuurlijk aan te houden. Het is gewoon niet effectief als je ziet dat veel mensen het gewoon niet correct gebruiken. Zelf krijg ik het altijd vrij benauwd en ga ik juist wat snotteren met een mondkapje op, terwijl ik er ook een beetje een surrëel gevoel van krijg waar ik niet goed tegen kan. Dan doe ik het ook niet op als het niet verplicht is. Als ik netjes afstand houd van andere mensen, dan is dat volgens Van Dissel al voldoende. Nogmaals: tenzij verplicht, daar dien je je gewoon aan te houden.
EDIT: Ik verwoord het ietwat te stellig. Het is niet zo dat ik per definitie nergens een mondkapje op doe. Het verschilt per situatie en als het kan doe ik het liever niet. Ik een Action bijvoorbeeld, ik hoef niet het gebrek aan ruimte in die winkels uit te leggen, zou ik het bijvoorbeeld wel doen. Daar de anderhalve meter waarborgen is toch wel erg lastig, lastiger dan in rustige snackbar bijvoorbeeld.
[ Voor 8% gewijzigd door Soccer98 op 05-10-2020 10:23 ]