Ankona schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:42:
[...]
Ik vind het toch bijzonder dat het RIVM meent dat het virus in staat is religieuze bijeenkomsten te herkennen en zich dan anders te gedragen. Geloof er niets van dat dat uit de wetenschappelijke artikelen en data blijkt.
Wat betreft die 600 bezoekers en 3 groepen, wat ik ervan begreep was het gewoon drie keer 600 man, 1800 in totaal dus.
Jorizzz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:52:
[...]
Verder wil ik het ook wel een klein beetje opnemen voor Ajax. In dat stadion kunnen 55000 mensen. Ze verdelen 12000 mensen over X verschillende vakken. het is dus niet zo dat het stadion vol zit. nee 12000 mensen verdeeld over X vakken, op ruime afstand van elkaar, alle richtlijnen van de RIVM in acht nemende.
Verder wil ik het ook wel een klein beetje opnemen voor amateursportverenigingen...
Verder wil ik het ook wel een klein beetje opnemen voor concertzalen...
Verder...
Nou, je snapt mijn punt wel, denk ik.
Ik vind het ronduit bizar dat er een uitzonderingspositie is voor kerken. Wat mij betreft zouden die gewoon aan dezelfde regels gebonden moeten zijn als welke andere vereniging (ook een kerk is gewoon een vereniging wat mij betreft) of instelling dan ook. Kom op zeg, we leven in 2020 in een land met zogenaamde scheiding van kerk en staat en dan krijgen we dit? Ik kan me hier echt enorm boos over maken.
Drardollan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:21:
[...]
Te krom voor woorden.
[...]
In een stadion zit 10-15% van de bezetting buiten en mag zingen niet, want dat is een gigantisch risico volgens M. Rutte.
Een kerkgenootschap heeft ook zelf verantwoordelijkheid, daar kunnen ze in Staphorst duidelijk niet mee omgaan. Ik zeg alle kerken max 30 mensen vanaf nu, net als voor andere sectoren. Kans gehad, kans verkeken.
Ik heb de regels ook niet verzonnen, feit is wel dat deze kerken op zich niets verkeerds doen door zich aan alle RIVM richtlijnen te houden.
Uiteraard was het wel mogelijk voor hen om een signaal af te geven door een stuk minder mensen te laten komen.
Maar bepaalde theaters, ik meen de schouwburg bijvoorbeeld, of neem Paradiso, en nog vele andere uitzonderingen, hebben ook vrijstelling om meer dan 30, meer dan 100, mensen te ontvangen.
Los van het zingen, zou ik niet weten waarom deze wel veel mensen mogen herbergen en een kerk niet, een kerk waar normaliter 2300 mensen in kunnen het nu verdeeld wordt over 3x 600 mensen, welke ook nog verdeeld zijn over 3 verschillende gebouwen in Staphorst.
Wat is dan het verschil met evenementenhallen, theaters, die wel meer dan 30 of 100 mensen mogen ontvangen?
Ja het zingen inderdaad, ik zou daar ook liever eenduidige antwoorden en adviezen op horen. Spreekkoren in stadions waar iedereen op afstand van elkaar afzit is weinig anders denk ik.
Los van het feit dat een kerk nagenoeg autonoom is, is deze denk ik wel bereid serieus om te gaan met adviezen over zingen, lees het advies van de PKN of de Rooms katholieke kerk, al kan ik nog niet achterhalen waar dat op gebasseerd is.
Daarnaast vind ik het wel ronduit slecht hoe deze kerk en misschien meerdere kerken met de media omgaan, dat kan veel transparanter.
Dat is niet helemaal waar, ook deze nemen de richtlijnen van het RIVM in acht met ontsmettingen en dergelijken, ook deze publiceren protocollen op hun websites.
[
Voor 13% gewijzigd door
Ora et Labora op 05-10-2020 09:29
]