Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.555 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 21:17
NMH schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Echt enthousiast voor de griepprik zijn ze ook niet:

[...]
Veel aandacht voor de griepprik binnen de zorg is er eigenlijk niet geweest tot enkele jaren geleden. De stijging is sindsdien eigenlijk juist best goed te noemen. Jaar op jaar nemen de aantallen in grote getalen toe.

Kan het hoger, ja. Maar het is onrealistisch om te denken dat binnen een jaar of 2 we komen van bijna niets tot vrijwel 100%.

Daar komt bovendien nog eens bij kijken dat in dit soort cijfers zorgpersoneel een erg breed begrip is. Veel personeel binnen de zorg is administratief en heeft geen patiëntencontact. De toegevoegde waarde van een griepprik met als doelstelling het beschermen van de kwetsbare patiënt is voor die medewerkers discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 21:17
CMD-Snake schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:53:
Ziekenhuisopnames stijgen minder hard dan verwacht. De toename lijkt wat af te vlakken. Dit is dus al gebeurt zonder de nieuwe maatregelen gelet op gemiddelde incubatietijd.
Media aandacht voor stijgende aantallen en de eerdere persconferentie zijn mogelijk aanleiding daarin geweest voor meer behoedzaam gedrag.

Aan de andere kant, angst voor het komen binnen een ziekenhuis moet ook niet onderschat worden. Zo is het de afgelopen week voor mij weer opvallend rustig tijdens mijn diensturen en is de ernst van de zorg die dan binnenkomt vervolgens bovengemiddeld. Ditzelfde viel ook op tijdens de eerste golf.

Ik zou dan ook nog niet direct te optimistisch worden. Het kan best dat we straks weer een punt bereiken waarbij een groot deel van de patiënten dusdanig lang thuis verblijft dat ze vanaf de SEH direct weer naar de IC verplaatst dienen te worden.

Waakzaamheid blijft geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 17:21
TrailBlazer schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:00:
Ik vind een mondkapje vooral vervelend omdat mijn bril beslaat. Het is wat warmer maar benauwd niet
Dat heb ik dus ook.
Ik heb geen problemen met een mondkapje aanzich, maar vooral als bril drager vind ik het irritant.

Je kan als een brildrager hem iets minder makkelijk op en af doen, aangezien het best wel klieren is om hem goed "vast" te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ryur schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:24:
[...]

Dat heb ik dus ook.
Ik heb geen problemen met een mondkapje aanzich, maar vooral als bril drager vind ik het irritant.

Je kan als een brildrager hem iets minder makkelijk op en af doen, aangezien het best wel klieren is om hem goed "vast" te krijgen.
Ga vooral op zoek naar een kapje met een goede aansluiting rondom de neus. Met zo'n flexibel ijzerdraadje is ideaal. Hier overigens geen brildrager maar mijn vriendin wel afwisselend met lenzen, en die heeft sinds een tijdje een 100% katoenen kapje met een ijzerdraadje in het bovenstukje waardoor hij echt perfect aansluit, en je dus niet meer adem naar boven blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Technici van bedrijven in financiële problemen aan de slag bij Defensie
Het ministerie van Defensie praat met bedrijven uit de luchtvaartsector en de scheepvaartindustrie over het overnemen van personeel. Defensie bevestigt een bericht in De Telegraaf dat het onder meer gaat over KLM en scheepsbouwer Royal IHC, bedrijven die zwaar zijn getroffen door de coronacrisis. Bij Defensie staan zo'n 9000 vacatures open, terwijl in veel bedrijven juist banen op de tocht staan.

Er is met name veel behoefte aan technici en van die categorie zijn er veel in de luchtvaart en scheepsbouw. "Zo helpen we elkaar", zegt een woordvoerder van het ministerie. De gesprekken lopen al een tijdje en gaan over zowel vaste als tijdelijke contracten. Ook zouden technici van bedrijven in de problemen bijvoorbeeld als reservist kunnen worden ingezet.
Je kan inderdaad op de bank blijven zitten, lopen zaniken op de hele wereld en dat het aan iedereen ligt of, zoals steeds meer bedrijven en personen doen, omdenken en andere manieren vinden om geld in het laatje te krijgen of, in dit geval, een tekort aan te vullen.

Bron is het blog van de NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:55
De volgende blunder van de overheid omtrent de test capaciteit is ook weer in de maak:
Lab stelt ultimatum: accepteer Abu Dhabi-tests of ze gaan naar een ander

Mitchell van de Klundert
redacteur Binnenland
·

Ga naar het Twitter account van Mitchell van de Klundert

Stuur een email naar Mitchell van de Klundert

De capaciteit voor tienduizenden coronatesten dreigt Nederland te ontglippen. Laboratorium Saltro geeft het ministerie van Volksgezondheid (VWS) tot zondag de tijd om een aanbod te accepteren waarbij dagelijks 10.000 Nederlandse coronatesten naar Abu Dhabi gaan voor analyse.

"Dit is niet als een dreigement bedoeld, maar over drie dagen moet het rond zijn. Zo niet, dan gaan de tests naar een ander land", zegt woordvoerder Wim Knol van Saltro.

Volgens Knol zijn alle formaliteiten over de deal al een tijd afgerond, maar wil VWS niet op de figuurlijke knop drukken. "Het is nog steeds niet rond. Nederland wilde toch meer testen? Daar kunnen wij de komende maanden in voorzien."

De deskundigheid van het lab, Unilabs Abu Dhabi (een zusterlab van Saltro) lijkt niet het probleem. Het is recent door het RIVM goedgekeurd om coronatesten uit te voeren. Bovendien sturen Spanje en het Verenigd Koninkrijk nu al duizenden tests per vliegtuig naar het lab voor analyse.

Nederland heeft nog altijd met een groot tekort aan het materiaal voor coronatests. Een kwart van de tests die bij GGD's zijn afgenomen wordt om die reden nu al in Duitsland geanalyseerd. Er wordt ook gesproken met een Belgisch lab en dus met het lab in Abu Dhabi.

Volgens GGD GHOR Nederland zijn er nu zo'n 10.000 tests per dag te weinig. Ook minister De Jonge zei gisteren in de Tweede Kamer dat er nu onvoldoende tests beschikbaar zijn in Nederland.
Bron: https://nos.nl/artikel/23...-gaan-naar-een-ander.html

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Vorkie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:08:
[...]

Je kan inderdaad op de bank blijven zitten, lopen zaniken op de hele wereld en dat het aan iedereen ligt of, zoals steeds meer bedrijven en personen doen, omdenken en andere manieren vinden om geld in het laatje te krijgen of, in dit geval, een tekort aan te vullen.

Bron is het blog van de NOS.
Wil je bij Defensie gaan werken ? Bij de enorme bezuinigingen die zullen komen door de coronauitgaven gaan die als eerste op het hakblok.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:19

Amphiebietje

In de blubber

IJzerlijm schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:11:
[...]

Wil je bij Defensie gaan werken ? Bij de enorme bezuinigingen die zullen komen door de coronauitgaven gaan die als eerste op het hakblok.
Maar de maatregelen tegen corona waren toch de eerste stappen naar een dictatuur / het omleggen van de Nederlandse democratie? Dit plan is gewoon het logische vervolg daarop; om een dictatuur aan de praat te houden heb je een sterk leger van ja-knikkers nodig dat de schapen stevig onder de voet houdt, en wat is daar beter voor dan een stel werknemers die je kan bedreigen met direct in de armoede storten?!?

/complot-theorie-modus :+

(Ik weet bijna zeker dat dit zo zal worden gespind door clubs als Virus-Waanzin etc.... ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:16
BarôZZa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:22:

Voor de rest moet ik wel een beetje glimlachen om de volwassen kerels die het hebben over hoe benauwd zo'n kapje is :)
Proberen we die stoere kerels eindelijk zo ver te krijgen dat ze thuis blijven met een verkoudheidje, ga jij ze weer slapjanussen noemen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:11:
[...]

Dus jij bent iemand die graag vanaf de bank aan het zaniken is?

Keuze 1:
Op de bank zitten met een WWtje, verplicht moeten solliciteren als werkbouwtuigkundige bij....? geen idee, depressies, geldproblemen noem het maar op.

Keuze 2:
Bij defensie aan de slag, toch nog paar jaartjes in dienst, kennis opdoen en kennis behouden, bij ontslag wordt je redelijk goed geholpen naar een nieuwe passende baan.

Jij kiest dus voor 1?

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 02-10-2020 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:00

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
De studenten gaan protesteren: https://nos.nl/l/2350642

Ze willen weer live les. Dat snap ik natuurlijk wel, maar ze hebben ook al live feestjes gehad, live introducties, live ontgroeningen en live albufeira examen feestjes. Dat hele stuk heeft er voor een (groot) deel toe geleid dat we nu weer in deze situatie zitten. Ook hier zullen de goeden wel weer onder de kwaden lijden, maar een beetje dubbel vind ik deze boodschap dan wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel vervelend,.maar.als ik kijk naar het gedrag van studenten dan moeten ze ook begrijpen dat het moeilijk is om collegezalen te vullen. Mbt to stages vind ik het best zielig. Ons beleid is nu ook om geen nieuwe stagiairs aan te nemen.
Deels omdat de begeleiding lastiger is, maar.vooral omdat het een vergroot risico is op binnenhalen van corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor alle brildragers: probeer de KN95 maskertjes.
Deze sluiten beter aan.
In mijn geval werken ze het beste als ik de neusbrug niet dichtknijpt.
Dan is dat namelijk het enige stukje dat open staat en gaat de warme lucht omhoog tussen de twee brilglazen door.
Maar de KN95 sluiten beter aan, waardoor dat ook de enige opening is en de lucht niet onder je glazen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd goede suggestie, maar wel aan de prijzige kant... Zo wordt m'n brood wel erg duur zeg maar :P

Of ik moet niet goed kijken, maar ze lijken vanaf een 2,50 p/s te gaan?

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
MikeyMan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:56:
@Verwijderd goede suggestie, maar wel aan de prijzige kant... Zo wordt m'n brood wel erg duur zeg maar :P

Dat wordt dan dus online bestellen. Zo zie je maar dat een onderbuik maatregel de lokale franchise ondernemer extra in de problemen drukt.
Goed bezig, RedTeam!

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:44:
Voor alle brildragers: probeer de KN95 maskertjes.
Deze sluiten beter aan.
In mijn geval werken ze het beste als ik de neusbrug niet dichtknijpt.
Dan is dat namelijk het enige stukje dat open staat en gaat de warme lucht omhoog tussen de twee brilglazen door.
Maar de KN95 sluiten beter aan, waardoor dat ook de enige opening is en de lucht niet onder je glazen komt.
Prijzig en niet officieel toegestaan. Zijn FFP2 maskers die gereserveerd zijn voor de zorg. Met name in het OV kan dat voor discussies zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:11

ikt

Drardollan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

Prijzig en niet officieel toegestaan. Zijn FFP2 maskers die gereserveerd zijn voor de zorg. Met name in het OV kan dat voor discussies zorgen.
"Zijn van me werk." Discussie klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ikt schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Al zijn ze van de Koning. Het is niet de bedoeling dat deze maskers gebruikt worden door 'het klootjesvolk'.

Maar de opmerking dat ze van je werk zijn zou ik nog harder mee oppassen. Als ze dat uitvragen en ze zijn daadwerkelijk van je werkgever dan kan het je baan kosten. Ik denk dat de medische instellingen er niet blij mee zijn dat hun mondkapjes meegenomen worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Drardollan op 02-10-2020 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Drardollan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Al zijn ze van de Koning. Het is niet de bedoeling dat deze maskers gebruikt worden door 'het klootjesvolk'.
Maar is het daarmee ook niet toegestaan?

Officieel moet je een niet werkend kapje gebruiken ter bescherming tegen boetes. Maar de eventueel wel werkende kapjes voldoen aan de eisen die aan het verplichte kapje gesteld worden (ontworpen om neus en mond af te dekken) Daarmee moet je dus ook tegen boetes beschermd zijn. En is het dan zo dat het je verboden kan worden jezelf te beschermen tegen een gevaar waar door de overheid voor wordt gewaarschuwd?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
ikt schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Lijkt me geen sterk argument. Sterker nog, dan maak je helemaal duidelijk dat je oneigenlijk schaarse middelen inzet.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

[...]

Maar de opmerking dat ze van je werk zijn zou ik nog harder mee oppassen. Als ze dat uitvragen en ze zijn daadwerkelijk van je werkgever dan kan het je baan kosten. Ik denk dat de medische instellingen er niet blij mee zijn dat hun mondkapjes meegenomen worden.
Hoezo dan? Het wordt verplicht door de werkgever om ze binnen te gebruiken, de werkgever deelt ze ook uit als je het gebouw in loopt, mocht je er nog geen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

Er is geen enkel verbod op gebruik van medische mondkapjes. Het is een advies! Zehebben dat nog niet verboden.

Tevens KN95 staat niet gelijk aan medisch. Daar moet nog een NL certificering overheen.

Zonder de juiste NEN certificering is het per definitie niet-medisch.
Maar ik heb hier ook 10 medische FFP2's just in case the shit hits the fan. Ik wil dit virus niet en heb ook gewoon het recht mij te beschermen. Vooral omdat zoveel mensen alle regels aan hun laars lappen. Mijn lichaam is kapot genoeg :) En met 4 euro per mondkapjes, kaap je ook niks weg, want dat betaalt de zorg er niet voor namelijk :)

Bij www.daxtrio.nl kun je gewoon medische ffp2's halen! Ook type iir chirurgische maskers.
Hell, zelfs de jumbo verkoopt nu MEDISCHE mondmaskers met de juiste certificering (bij mij om de hoek). (chirurgisch, dat wel)

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 02-10-2020 09:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:56:

Drardollan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

Ik bestel ze op Aliexpress 60 stuks voor 11 euro.
Natuurlijk: ze zijn niet goedgekeurd. Maar de maskertjes die iedereen zelf maakt zijn dat ook niet.
De reden dat ik ze kies is met name de pasvorm.
KN95 is niet hetzelfde als FFP2, het is de Chinese variant die dezelfde kwaliteit zou moeten hebben (maarja, Aliexpres...), maar de Nederlandse zorg mag sowieso geen KN95 dragen. Dus je 'kaapt' geen mondkapjes bij de zorg weg.

Ik draag ze al een paar maanden in het OV en niemand die er een probleem mee heeft. Als je erop let zie je meerdere mensen met deze maskertjes, met name toeristen uit Zuid-Europa, waar de maskertjes gewoon bij de apotheek liggen en dus 'normaler' zijn.

En tip: als je ze koopt op aliexpress, kijk of je er kunt vinden waarbij de ijzeren neusbrug ingepakt zit in het mondkapje, i.p.v. erop geplakt. De lijm laat nogal snel los.

Deze KN95 mondkapjes zijn overigens van betere kwaliteit. Ik doe gemiddeld een weekje met zo'n mondkapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ikt schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

Hoezo dan? Het wordt verplicht door de werkgever om ze binnen te gebruiken, de werkgever deelt ze ook uit als je het gebouw in loopt, mocht je er nog geen hebben.
Dat betekent toch nog niet dat je ze mee naar buiten mag en moet nemen? Ik krijg ook koffie op mijn werk, maar ik denk niet dat ze het waarderen als ik elke dag 2 thermosflessen vol mee naar huis sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

[...]

Ik bestel ze op Aliexpress 60 stuks voor 11 euro.
Natuurlijk: ze zijn niet goedgekeurd. Maar de maskertjes die iedereen zelf maakt zijn dat ook niet.
De reden dat ik ze kies is met name de pasvorm.
KN95 is niet hetzelfde als FFP2, het is de Chinese variant die dezelfde kwaliteit zou moeten hebben (maarja, Aliexpres...), maar de Nederlandse zorg mag sowieso geen KN95 dragen. Dus je 'kaapt' geen mondkapjes bij de zorg weg.

Ik draag ze al een paar maanden in het OV en niemand die er een probleem mee heeft. Als je erop let zie je meerdere mensen met deze maskertjes, met name toeristen uit Zuid-Europa, waar de maskertjes gewoon bij de apotheek liggen en dus 'normaler' zijn.

En tip: als je ze koopt op aliexpress, kijk of je er kunt vinden waarbij de ijzeren neusbrug ingepakt zit in het mondkapje, i.p.v. erop geplakt. De lijm laat nogal snel los.

Deze KN95 mondkapjes zijn overigens van betere kwaliteit. Ik doe gemiddeld een weekje met zo'n mondkapje.
Dat snap ik allemaal wel, ik koop ze zelf ook bij Ali (blauwe, simpele). Maar de link die gegeven werd noemt ze FFP2 maskers en die uitstraling hebben ze ook. En daar kan je gezeik mee krijgen.

Doe er mee wat je wilt, mij maakt het niet uit. Ik zit nooit in het OV dus het zal mij een zorg zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Onzin, FFP2 maskers worden op veel meer plekken gebruikt dan in de zorg. Aangezien we niet de hele maatschappij met alle economische activiteiten hebben verboden is er dus niks mis met het dragen van een FFP2 masker. Bovendien zijn niet alle FFP2 maskers specifiek voor medisch gebruik gemaakt, ondanks dat ze vrijwel, of helemaal, gelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

Drardollan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:23:
[...]

Dat betekent toch nog niet dat je ze mee naar buiten mag en moet nemen? Ik krijg ook koffie op mijn werk, maar ik denk niet dat ze het waarderen als ik elke dag 2 thermosflessen vol mee naar huis sleep.
Gaat de discussie nou over dat het bedrijf het op prijs stelt of niet, of dat je aangekeken wordt in de bus? Er is geen verbod op het gebruiken van (toevallig) KN95 maskers buiten de medische omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Officieel moet je een niet werkend kapje gebruiken ter bescherming tegen boetes. Maar de eventueel wel werkende kapjes voldoen aan de eisen die aan het verplichte kapje gesteld worden (ontworpen om neus en mond af te dekken) Daarmee moet je dus ook tegen boetes beschermd zijn. En is het dan zo dat het je verboden kan worden jezelf te beschermen tegen een gevaar waar door de overheid voor wordt gewaarschuwd?
Tsjah, de overheid is er duidelijk genoeg in:
Is een mondkapje verplicht in het openbaar vervoer?

Ja, sinds 1 juni 2020 is een mondkapje verplicht in de bus, trein, tram en metro. Dit geldt voor reizigers van 13 jaar en ouder en OV-personeel. Gebruik daarvoor een niet-medisch mondkapje of een zelfgemaakt mondkapje. Zo zorgen we ervoor dat medische mondkapjes voor de zorg beschikbaar blijven. U kunt wel een medisch mondkapje gebruiken als dit nodig is om gezondheidsredenen.
https://www.rijksoverheid...rkeer-en-openbaar-vervoer

Dus je kan lang en breed lullen, de verplichting geld voor niet medische mondkapjes en enkel medische mondkapjes als dat noodzakelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Dat snap ik allemaal wel, ik koop ze zelf ook bij Ali (blauwe, simpele). Maar de link die gegeven werd noemt ze FFP2 maskers en die uitstraling hebben ze ook. En daar kan je gezeik mee krijgen.

Doe er mee wat je wilt, mij maakt het niet uit. Ik zit nooit in het OV dus het zal mij een zorg zijn ;)
Volgens de NS zal het geen probleem zijn:
https://community.ns.nl/i...sche-ffp2-mondkapje-65669
Mondkapje = mondkapje in hun ogen.

Op aliexpress staat overigens vaak FFP2, maar als je ze binnen krijgt staat er opeens KN95 op 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ikt schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:26:
[...]

Gaat de discussie nou over dat het bedrijf het op prijs stelt of niet, of dat je aangekeken wordt in de bus? Er is geen verbod op het gebruiken van (toevallig) KN95 maskers buiten de medische omgeving.
Is een mondkapje verplicht in het openbaar vervoer?

Ja, sinds 1 juni 2020 is een mondkapje verplicht in de bus, trein, tram en metro. Dit geldt voor reizigers van 13 jaar en ouder en OV-personeel. Gebruik daarvoor een niet-medisch mondkapje of een zelfgemaakt mondkapje. Zo zorgen we ervoor dat medische mondkapjes voor de zorg beschikbaar blijven. U kunt wel een medisch mondkapje gebruiken als dit nodig is om gezondheidsredenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Er is geen verbod op het kopen van FFP2 of FFP3 mondkapjes. Als ik zo op internet zoek kan ik zo een doos vol met die dingen kopen, zelfs bij de grote bekende webwinkels van ons land.

En laten we wel wezen, die niet-medische flut dingen beschermen niet of nauwelijks. Als je zo genegen bent om een mondkapje op te zetten kan je beter investeren in eentje die echt werkt.
Ankona schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:17:
Er is geen verbod, je mag ze kopen en dragen. In het begin was er een advies om ze niet te kopen omdat je dan ze wegkaapte voor andere partijen. Maar dat was ook een advies slechts.
Toen dat de mondkapjesregel in het OV kwam was er ook discussie. Er waren mensen die met een N95/FFP2/FFP3 alleen in de bus of trein wilden stappen, de vraag kwam al snel of ze een prent zouden krijgen omdat de regel zei "niet-medisch". Rutte heeft toen snel een toelichting gegeven dat je met een medisch mondkapje geen boete zou krijgen.

Ik blijf daarom ook twijfelen aan hoe groot de besmettingsbron is die het OV heet.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:28:
Op aliexpress staat overigens vaak FFP2, maar als je ze binnen krijgt staat er opeens KN95 op 8)7 8)7 8)7
Dat is een beetje het risico van AliExpress, maar goed, prijs is er vaak ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:27:
[...]

[...]

Dus je kan lang en breed lullen, de verplichting geld voor niet medische mondkapjes en enkel medische mondkapjes als dat noodzakelijk is.
U kunt wel een medisch mondkapje gebruiken als dit nodig is om gezondheidsredenen.
Het voorkomen van corona lijkt mij een gezondheidsrede? Zeker als je bij ouders woont of kwetsbaren in je buurt hebt, is het indirect een gezondheidsrede.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:29:
Het voorkomen van corona lijkt mij een gezondheidsrede? Zeker als je bij ouders woont of kwetsbaren in je buurt hebt, is het indirect een gezondheidsrede.
Voorkomen van een boete is ook een gezondheidsredenen, je moet wel om je bloeddruk denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Drardollan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:27:
[...]

[...]

Dat vind ik dus juist een totaal niet duidelijke formulering. Eigenlijk staat er dat je een niet werkend mondkapje over je medische kapje heen moet dragen als je niet aan kunt tonen een medisch kapje nodig te hebben voor je eigen gezondheid.
En dat terwijl de gezondheid juist de formele rationale achter die hele verplichting is en een medisch kapje impliciet aan de gestelde eisen voldoet.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
je moet wel om je bloeddruk denken. ;)
In dat geval zou ik het hele OV afraden. :+ >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44

ericplan

5180 Wp PV

Voovoorzitter Raad van Bestuur René Medema van het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis hekelt ‘absurd’ antirookbeleid: ‘Roken kost meer levens dan corona’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6z4zH1f3Vz6EXxSNlTnU2e2Gq8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DYcTZ9JBgw1EpeZZrlTongJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hele artikel: https://www.ad.nl/binnenl...vens-dan-corona~abb87567/

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 01-10 15:24

Stoney3K

Flatsehats!

ericplan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:32:
Voovoorzitter Raad van Bestuur René Medema van het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis hekelt ‘absurd’ antirookbeleid: ‘Roken kost meer levens dan corona’

Hele artikel: https://www.ad.nl/binnenl...vens-dan-corona~abb87567/
De hele reden voor een minder repressief antirookbeleid is gewoon dat het de staat anders bakken vol met geld zou kosten, want die accijnzen en BTW's van alle verkochte peuken is natuurlijk nog altijd dikke kassa.

Zelfde liedje als het OV goedkoper maken: Dan tanken mensen toch een keertje minder in de maand.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 02-10-2020 09:34 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:33:
De hele reden voor een minder repressief antirookbeleid is gewoon dat het de staat anders bakken vol met geld zou kosten, want die accijnzen en BTW's van alle verkochte peuken is natuurlijk nog altijd dikke kassa.
Moeten we ook nog even alcoholverkoop aan toevoegen. Denk eens aan de schade die drankmisbruik aanricht en gezondheidsproblemen als alcoholisme. Maar drank brengt ook geld in het laatje.
Zelfde liedje als het OV goedkoper maken: Dan tanken mensen toch een keertje minder in de maand.
OV goedkoop? Het is serieus duur. Als ik kijk bij de NS of de lokale busmaatschappij dan kost het nog een klein vermogen per maand om in te mogen stappen. En de slechte dienstverlening, geen airco in de zomer en geen kachel in de winter krijg je er allemaal bij. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
CMD-Snake schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Moeten we ook nog even alcoholverkoop aan toevoegen. Denk eens aan de schade die drankmisbruik aanricht en gezondheidsproblemen als alcoholisme. Maar drank brengt ook geld in het laatje.

[...]

OV goedkoop? Het is serieus duur. Als ik kijk bij de NS of de lokale busmaatschappij dan kost het nog een klein vermogen per maand om in te mogen stappen. En de slechte dienstverlening, geen airco in de zomer en geen kachel in de winter krijg je er allemaal bij. |:(
Ik heb om klimaatredenen m'n auto weggedaan. Ik heb een jaar het oV gebruikt. Ik weet nu al wel zeker dat ik weer een auto wil. Het OV is echt te duur en vooral niet comfortabel. En nu ook nog eens gevaarlijk. Mij krijgen ze nu nooit meer een bus of trein in :)

Maar ok, dan maar een Tesla kopen of leasen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:44

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Adlermann schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

Ik heb om klimaatredenen m'n auto weggedaan. Ik heb een jaar het oV gebruikt. Ik weet nu al wel zeker dat ik weer een auto wil. Het OV is echt te duur en vooral niet comfortabel. En nu ook nog eens gevaarlijk. Mij krijgen ze nu nooit meer een bus of trein in :)

Maar ok, dan maar een Tesla kopen of leasen :)
Je kunt je denk ik afvragen hoe mileruvriendelijk een Tesla is maar dat terzijde.

Overigens zouden wij ook niet zonder auto kunnen (of willen). OV in Nederland is gewoon slecht en vooral duur. Gebruik het zelf nooit ;)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Je kunt je denk ik afvragen hoe mileruvriendelijk een Tesla is maar dat terzijde.

Overigens zouden wij ook niet zonder auto kunnen (of willen). OV in Nederland is gewoon slecht en vooral duur. Gebruik het zelf nooit ;)
Minst mileuonvriendelijk (hoop ik :) ) )

Maar je krijgt mij nu met geen goud, iig niet zonder medisch ffp2 masker, het OV in. Het comfort en prijs daargelaten. Ik vind het tijdens corona gewoon te gevaarlijk. Ik heb gewoon een zwakke gezondheid met een zwaar medisch verleden. Ik kan niet nog meer gebreken erbij hebben :)

Maar ja, ook tijdens een pandemie of zelfs vooral, een auto. Ik ben wel tot de conclusie gekomen. De auto heeft de toekomst, niet het OV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Wat denk je dat de NS nu doet?
Corona = minder reizigers
minder reizigers = minder lange treinen
minder lange treinen = mensen meer op elkaar geplakt.
meer mensen op elkaar geplakt=> meer corona => minder reizigers. Maar dat zal bij de korte termijnvisie van veel managers niet in te denken zijn,

Hoe vaak ik de afgelopen weekenden in een trein heb gezeten waarin ieder stoeltje gevuld was en mensen zelf in de gangpaden moesten staan...
Een veilig gevoel gaf het niet.
Zeker niet wanneer de helft een mondkapje onder de neus draagt of op de kin.

In plaats van dat de NS haar verantwoordelijkheid neemt, door de treinen op z'n minst even lang te laten, zodat mensen kunnen verspreiden, besluit de NS om de treinen lekker kort te maken voor wat extra winst.

Gelukkig is de eerste klas nog steeds helemaal leeg, want stel je voor dat ook daar mensen zich kunnen uitspreiden om afstand te kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:39:

Gelukkig is de eerste klas nog steeds helemaal leeg, want stel je voor dat ook daar mensen zich kunnen uitspreiden om afstand te kunnen houden.
Nee, je wil je toch niet voorstellen dat straks dat studentikoze plebs ook in de eerste klas gaat zitten terwijl ik in mijn driedelige pak op de laptop nog even een jaarverslag aan het typen ben. Dat schorriemorrie gaat maar gewoon staan. 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Laatst online: 12:08

On_E

Housemusic

Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Wat denk je dat de NS nu doet?
Corona = minder reizigers
minder reizigers = minder lange treinen
minder lange treinen = mensen meer op elkaar geplakt.
meer mensen op elkaar geplakt=> meer corona => minder reizigers. Maar dat zal bij de korte termijnvisie van veel managers niet in te denken zijn,

Hoe vaak ik de afgelopen weekenden in een trein heb gezeten waarin ieder stoeltje gevuld was en mensen zelf in de gangpaden moesten staan...
Een veilig gevoel gaf het niet.
Zeker niet wanneer de helft een mondkapje onder de neus draagt of op de kin.

In plaats van dat de NS haar verantwoordelijkheid neemt, door de treinen op z'n minst even lang te laten, zodat mensen kunnen verspreiden, besluit de NS om de treinen lekker kort te maken voor wat extra winst.

Ik heb dat sinds maart niet meer meegemaakt in het OV. Verschil is dat ik toen praktisch alleen in een coupé zat en er nu wat meer in zitten. En ik reis op een traject in de randstad.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:36
Stoney3K schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:33:
Nee. Er zal ongetwijfeld een lobby zijn die dit veroorzaakt. De medische kosten zijn groter dan de fiscale baten. Vanuit een financieel oogpunt is een verbod dus een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

On_E schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Ik heb dat sinds maart niet meer meegemaakt in het OV. Verschil is dat ik toen praktisch alleen in een coupé zat en er nu wat meer in zitten. En ik reis op een traject in de randstad.
Dat kan misschien het verschil zijn.
Ik heb het hier over een intercity die 2 keer per uur gaat en het hele land doorkruist.
Ik weet dat in de randstad de frequentie hoger ligt, waardoor niet het halve land exact dezelfde trein moet hebben op exact hetzelfde moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
ZieMaar! schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:30:
De studenten gaan protesteren: https://nos.nl/l/2350642

Ze willen weer live les. Dat snap ik natuurlijk wel, maar ze hebben ook al live feestjes gehad, live introducties, live ontgroeningen en live albufeira examen feestjes. Dat hele stuk heeft er voor een (groot) deel toe geleid dat we nu weer in deze situatie zitten. Ook hier zullen de goeden wel weer onder de kwaden lijden, maar een beetje dubbel vind ik deze boodschap dan wel....
Dat hebben 'ze' helemaal niet gedaan. Het gros van de jongeren zit ook gewoon thuis en houdt het wel uit hun hoofd om nu naar allerhande feestjes te gaan. De meeste feestende studenten zitten bij de verenigingen en zelfs daar houden velen zich gewoon aan regels.

Onder de mensen die gaan protesteren zitten de meeste gewoon al sinds maart tijd ongelofelijk matig online onderwijs te krijgen.Ik vind de boodschap dan ook helemaal niet dubbel. Normaal moeten we mensen ook niet onder één kam scheren, dus het lijkt me dat we dat nu ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Laatst online: 12:08

On_E

Housemusic

Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Dat kan misschien het verschil zijn.
Ik heb het hier over een intercity die 2 keer per uur gaat en het hele land doorkruist.
Ik weet dat in de randstad de frequentie hoger ligt, waardoor niet het halve land exact dezelfde trein moet hebben op exact hetzelfde moment.
Zou kunnen inderdaad. :)

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:53

ultimateharry

Team Slayer:-)

Soccer98 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Dat hebben 'ze' helemaal niet gedaan. Het gros van de jongeren zit ook gewoon thuis en houdt het wel uit hun hoofd om nu naar allerhande feestjes te gaan. De meeste feestende studenten zitten bij de verenigingen en zelfs daar houden velen zich gewoon aan regels.

Onder de mensen die gaan protesteren zitten de meeste gewoon al sinds maart tijd ongelofelijk matig online onderwijs te krijgen.Ik vind de boodschap dan ook helemaal niet dubbel. Normaal moeten we mensen ook niet onder één kam scheren, dus het lijkt me dat we dat nu ook niet doen.
Ik snap heel goed dat ze dat willen, volledig online onderwijs is matig.
Maar los van enige schuldvraag, het is nu gewoon niet handig om studenten massaal in het OV te zetten, in fysieke ruimtes met docenten en hoogleraren.
Besmettingsgraad onder studenten is gewoon relatief hoog, binnen een algehele populatie waar die al te hoog is. Hoe dat is gekomen dan even terzijde.

En dat de meeste studenten zich netjes aan de regels houden durft ik ook te betwijfelen. Als ik in mijn buurt kijk zie in de hele week door allerhande feestjes, en dat zijn zeker met name geen verenigingshuizen.

[ Voor 9% gewijzigd door ultimateharry op 02-10-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
ultimateharry schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Ik snap heel goed dat ze dat willen, volledig online onderwijs is matig.
Maar los van enige schuldvraag, het is nu gewoon niet handig om studenten massaal in het OV te zetten, in fysieke ruimtes met docenten en hoogleraren.
Besmettingsgraad onder studenten is gewoon relatief hoog, binnen een de algehele populatie waar die al te hoog is. Hoe dat is gekomen dan even terzijde.
Dat is inderdaad ook zo. Ik denk ook niet dat de meeste studenten denken dat maandagochtend om half 9 alles weer normaal is en dat er weer schoolweken zijn van drie á vier dagen, maar minstens een keer per week naar school zou al erg mooi zijn.

Als ik het betrek op mijn situatie. Doordat ik vorig schooljaar vlak voor de kerst stopte met een opleiding, zat ik in feite al sinds januari thuis. Sinds maart zaten vrijwel alle studenten thuis en dat blijft dit schooljaar grotendeels ook zo. Begin juli 2021 zitten we dus in de situatie dat het gros van de stundenten gewoon bijna een anderhalf jaar thuis zitten.

Ik denk dat de meesten snappen dat het voor the greater good is, maar anderhalf jaar niet naar school gaan is echt een stap te ver. Ik snap best waarom normaal naar school gaan niet mogelijk is, maar ik kijk er niet raar van op dat er op een gegeven moment iets gaat knappen bij mensen als die tot juli in deze situatie zitten. Daar mag best rekening mee gehouden worden op een gegeven moment, vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Soccer98 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:06:
[...]

Dat is inderdaad ook zo. Ik denk ook niet dat de meeste studenten denken dat maandagochtend om half 9 alles weer normaal is en dat er weer schoolweken zijn van drie á vier dagen, maar minstens een keer per week naar school zou al erg mooi zijn.

Als ik het betrek op mijn situatie. Doordat ik vorig schooljaar vlak voor de kerst stopte met een opleiding, zat ik in feite al sinds januari thuis. Sinds maart zaten vrijwel alle studenten thuis en dat blijft dit schooljaar grotendeels ook zo. Begin juli 2021 zitten we dus in de situatie dat het gros van de stundenten gewoon bijna een anderhalf jaar thuis zitten.

Ik denk dat de meesten snappen dat het voor the greater good is, maar anderhalf jaar niet naar school gaan is echt een stap te ver. Ik snap best waarom normaal naar school gaan niet mogelijk is, maar ik kijk er niet raar van op dat er op een gegeven moment iets gaat knappen bij mensen als die tot juli in deze situatie zitten. Daar mag best rekening mee gehouden worden op een gegeven moment, vind ik.
Ja misschien dat er iets van maatwerk mogelijk is. En dat deels fysiek onderwijs toegevoegd kan worden.
Maar dat zal dan meegenomen moeten worden in de evaluatie van deze periode van 3 weken.
Ben wel benieuwd of studenten dan een aanpassing in gedrag koppelen aan de wens voor fysiek onderwijs. Want dat zul je dan ook moeten doen, you can't have it both ways in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:28
Zijn er al meer gedetailleerde cijfers bekend over gezonde, jongere volwassenen die virus oplopen?

Bijvoorbeeld van de 100 mensen tussen de 18 en 50 jaar oud zonder andere aandoeningen verloopt X % zonder symptomen, X% met symptomen zonder blijvende klachten, X% met symptomen en blijvende klachten, X% met permanente schade, X% overlijd

Ik wil graag beter weten welk risico precies ik voor mijzelf neem. In begin was daar sws te weinig informatie voor, nu is daar wellicht informatie over maar weinig aandacht voor. Iemand die wel wat bronnen hierover heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hertog_Martin schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:17:
Zijn er al meer gedetailleerde cijfers bekend over gezonde, jongere volwassenen die virus oplopen?

Bijvoorbeeld van de 100 mensen tussen de 18 en 50 jaar oud zonder andere aandoeningen verloopt X % zonder symptomen, X% met symptomen zonder blijvende klachten, X% met symptomen en blijvende klachten, X% met permanente schade, X% overlijd

Ik wil graag beter weten welk risico precies ik voor mijzelf neem. In begin was daar sws te weinig informatie voor, nu is daar wellicht informatie over maar weinig aandacht voor. Iemand die wel wat bronnen hierover heeft?
Die cijfers zijn er niet omdat we nog altijd geen manier hebben om (betrouwbaar) asymptomatische gevallen op te sporen. En zelfs als dat er wel was, komen die niet naar boven door het testbeleid wat niet willekeurig is maar je alleen bij klachten wordt getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 22:28
Stoney3K schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Die cijfers zijn er niet omdat we nog altijd geen manier hebben om (betrouwbaar) asymptomatische gevallen op te sporen. En zelfs als dat er wel was, komen die niet naar boven door het testbeleid wat niet willekeurig is maar je alleen bij klachten wordt getest.
True, ze konden qua Corona app ook beter een soort van enquête doen onder positief getesten naar hun ziekteverloop.

Maar verder zou je als onderzoekers toch ook al wel genoeg samples moeten kunnen trekken inmiddels voor conclusies met enige significantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake

Blijvende klachten en/of schade zijn nog geen officiële getallen over. Dit blijft vooral bij berichten in de media of op social media. Er is nog geen studie naar gedaan.

Studies laten wel zien dat tussen de 25-45% van de mensen die positief testen op corona geen symptomen vertonen. Volgens de getallen van het RIVM is de kans op overlijden voor corona patiënten onder de 50die niet in een risicogroep vallen minder als 0,5%. (tussen <0,1% tot <0,5% tussen leeftijdscohorten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:23

Als ik van berichtgeving uit moet gaan, is het aantal bijzondere gevallen bijna op first name basis te tellen. Je kan de besmettingen op leeftijd gewoon uit de rapporten van het RIVM halen. Ik zou me daar echt niet druk om maken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

Blijvende klachten en/of schade zijn nog geen officiële getallen over. Dit blijft vooral bij berichten in de media of op social media. Er is nog geen studie naar gedaan.

Studies laten wel zien dat tussen de 25-45% van de mensen die positief testen op corona geen symptomen vertonen. Volgens de getallen van het RIVM is de kans op overlijden voor corona patiënten onder de 50die niet in een risicogroep vallen minder als 0,5%. (tussen <0,1% tot <0,5% tussen leeftijdscohorten)
Hou er ook rekening mee dat er alleen getest wordt als er een aanleiding is om te testen, daardoor zal het aantal mensen wat besmet is maar wat geen symptomen heeft (en dus nooit een teststraat ziet) een stuk hoger liggen.

Om daar een representatief beeld van te krijgen zul je steekproeven moeten doen uit een willekeurige selectie van de bevolking, en je testprocedure aan moeten passen zodat die gevoelig genoeg is om bijna alle asymptomatische gevallen op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:26:
Hou er ook rekening mee dat er alleen getest wordt als er een aanleiding is om te testen, daardoor zal het aantal mensen wat besmet is maar wat geen symptomen heeft (en dus nooit een teststraat ziet) een stuk hoger liggen.

Om daar een representatief beeld van te krijgen zul je steekproeven moeten doen uit een willekeurige selectie van de bevolking, en je testprocedure aan moeten passen zodat die gevoelig genoeg is om bijna alle asymptomatische gevallen op te sporen.
De getallen over asymptomatische patiënten komt vooral uit landen waar men altijd test ongeacht of er een reden toe is. Echter is het wel een interessant feit dat toch flink wat mensen mogelijk geen last zal ondervinden van het virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Hugo slaat ook weer stoere taal uit:
De Jonge: mondkapjesplicht kan altijd nog, als het nodig blijkt
Zorgminister Hugo de Jonge denkt dat het 'een kwestie van even wennen ' is voordat Nederland massaal het advies opvolgt om in openbare gelegenheden binnen een mondkapje te dragen. "Als het nodig blijkt op enig moment, dan kan het altijd nog een verplichtender vormgeving krijgen, maar laten we het eerst eens op deze manier doen."
(bron)

Geloof dat Rutte afgelopen week nog zei dat binnen de huidige kaders een plicht niet haalbaar was. Te groot risico dat het bij de rechter zou sneuvelen een mondkapjesplicht.

[ Voor 14% gewijzigd door CMD-Snake op 02-10-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online

Zolang er niet genoeg getest wordt weet je ook niet of het 100, 1000 of 10000 mensen zijn die asymptomatisch met dit virus rondlopen. Om het risico theoretisch een beetje in te kunnen schatten zal er dus eerst ook flink getest mogen worden bij mensen zonder klachten of vermoedens, en dan nog weet je niet precies of er daadwerkelijk geen onderliggende klachten waren. Het is ook niet zo dat een coronatest iets blootlegt wat misschien nog wel jaren onder de radar gebleven was of pas na lange tijd en vele onderzoeken naar boven komt.
Ik hoorde gisteren een podcast van de BBC waarin uit een groot onderzoek in India bleek dat een beperkt aantal besmette personen verantwoordelijk is voor een groot deel van alle besmettingen.
Een risicoinschatting maken met zoveel variabelen lijkt mij op zijn minst nogal discutabel. Doe gewoon voorzichtig en probeer met de kennis die we nu hebben iig de voor de hand liggende oorzaken van besmetting te voorkomen en hopen dat jij niet toevallig tot die groep behoort die er wel last van krijgt.
Voorkomen lijkt mij nog altijd beter dan genezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Blijf dat opmerkelijk vinden. Het zou dan gaan om het overtreden van verdragsregels. Onze eigen grondwet mag de rechter immers niet aan toetsen. Maar... daar zouden andere landen die het wel verplichten dat toch ook voor in overtreding moeten zijn? Waarom lijkt dat daar niet te spelen?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:02
CMD-Snake schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:31:
Hugo slaat ook weer stoere taal uit:

[...]

(bron)

Geloof dat Rutte afgelopen week nog zei dat binnen de huidige kaders een plicht niet haalbaar was. Te groot risico dat het bij de rechter zou sneuvelen een mondkapjesplicht.
Maar met een noodwet wordt dat wel mogelijk lijkt me.

Links of rechtsom gaan we ook hier gewoon de best practices uit andere landen overnemen betreft hoe een virus te bestrijden. Dat zijn de dure lessen die we hieruit zullen trekken. Mondkapjes zijn daar gewoon een onderdeel van, als we slim zijn gaan we zelfs eens chirurgische mondkapjes fabriceren in eigen land en zorgen dat dit snel op te schalen is, zodat we in de toekomst niet de mondkapjes van lagere kwaliteit hoeven te adviseren.

Uiteraard gaat alles niet zonder slag of stoot, maar geloof maar dat als dit allemaal voorbij is dat er een heel draaiboek gaat komen van wat er moet gebeuren als er een nieuw sars/mers/corona virus ergens uitbreekt. Eens maar nooit meer mag ik hopen.

Wist je nog dat we hier zo hard riepen dat je pas besmettelijk was als je klachten had? Daar zijn we inmiddels ook op teruggekomen.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/ziekte

Preventie is het codewoord.

[ Voor 8% gewijzigd door BarôZZa op 02-10-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@BarôZZa Dat stond in april al op de RIVM website, en in mindere sterke bewoording ("mogelijk") al eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
ijdod schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:39:
Onze eigen grondwet mag de rechter immers niet aan toetsen.
Een noodverordening mag geen inbreuk maken op grondrechten. Dat kan alleen gedaan worden middels een wet die aangenomen is door de Tweede Kamer. Op die grond is de mondkapjesplicht in Amsterdam al aangevochten. De rechter concludeerde dat het 'een beetje inbreuk' maakte, maar ging er niets aan doen. Het is dus een inbreuk op de grondrechten. Het is dus niet toetsen aan de grondwet, maar het mag geen inbreuk maken op.

De rechter was te bang om een uitspraak te doen in deze zaak. Overigens als de mondkapjesplicht ongedaan was gemaakt in Amsterdam kon dat ook leiden tot schadeclaims van ondernemers die zich gedupeerd voelden door de mondkapjesplicht.
Maar... daar zouden andere landen die het wel verplichten dat toch ook voor in overtreding moeten zijn? Waarom lijkt dat daar niet te spelen?
De Nederlandse staatsinrichting is niet die van België, Frankrijk of Duitsland. Iets wat hier niet wettelijk haalbaar is kan daar wel mogelijk zijn. Het zijn de subtiele verschillen namelijk. Overigens hadden die landen een noodtoestand uitgeroepen, toen konden ze ook maatregelen nemen die eventueel de grondwet schonden. Hadden ze hier ook kunnen doen.

En in weer andere landen zijn coronamaatregelen wel gesneuveld bij de rechter. In Roemenië bijvoorbeeld is bijna elke coronamaatregel door de rechters ongedaan gemaakt omdat deze de grondwet schonden. Het kan dus wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

FreakNL

Well do ya punk?

BarôZZa schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

..

Links of rechtsom gaan we ook hier gewoon de best practices uit andere landen overnemen betreft hoe een virus te bestrijden. Dat zijn de dure lessen die we hieruit zullen trekken. Mondkapjes zijn daar gewoon een onderdeel van, als we slim zijn gaan we zelfs eens chirurgische mondkapjes fabriceren in eigen land en zorgen dat dit snel op te schalen is, zodat we in de toekomst niet de mondkapjes van lagere kwaliteit hoeven te adviseren.

Uiteraard gaat alles niet zonder slag of stoot, maar geloof maar dat als dit allemaal voorbij is dat er een heel draaiboek gaat komen van wat er moet gebeuren als er een nieuw sars/mers/corona virus ergens uitbreekt. Eens maar nooit meer mag ik hopen.

..
Daar geloof ik niks van.. Dat is allemaal veel te duur voor een what-if...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
FreakNL schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Daar geloof ik niks van.. Dat is allemaal veel te duur voor een what-if...
Het is veel goedkoper dan hiermee dealen. En de druk zal de volgende keer ook een stuk groter zijn om vroeg te handelen. Kijken hoeveel mensen dat nog coronaliedjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

PalingDrone schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Zolang er niet genoeg getest wordt weet je ook niet of het 100, 1000 of 10000 mensen zijn die asymptomatisch met dit virus rondlopen. Om het risico theoretisch een beetje in te kunnen schatten zal er dus eerst ook flink getest mogen worden bij mensen zonder klachten of vermoedens, en dan nog weet je niet precies of er daadwerkelijk geen onderliggende klachten waren. Het is ook niet zo dat een coronatest iets blootlegt wat misschien nog wel jaren onder de radar gebleven was of pas na lange tijd en vele onderzoeken naar boven komt.
Ik hoorde gisteren een podcast van de BBC waarin uit een groot onderzoek in India bleek dat een beperkt aantal besmette personen verantwoordelijk is voor een groot deel van alle besmettingen.
Een risicoinschatting maken met zoveel variabelen lijkt mij op zijn minst nogal discutabel. Doe gewoon voorzichtig en probeer met de kennis die we nu hebben iig de voor de hand liggende oorzaken van besmetting te voorkomen en hopen dat jij niet toevallig tot die groep behoort die er wel last van krijgt.
Voorkomen lijkt mij nog altijd beter dan genezen.
Dit heb ik een tijdje geleden ook al gelezen. 20% van de besmette mensen zorgt voor 80% van de besmettingen. Verhoudingen zullen wel anders liggen maar dit maakt het nog ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@BarôZZa Daar ben ik het mee eens. Het probleem is dat de (aanhoudende) kost voor de baat uitgaat. En dat is een hard sell als de horizon de volgende verkiezingen (generiek, niet zozeer die van komend jaar) zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:44

Agent47

I always close my contracts.

Zooo dan, 600 erbij.
Overledene ( alle respect) en ziekenhuisopnames lijken wel enig stabiel te blijven..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Tja... Zelfs al werken de nieuwe maatregelen, dan gaat het nog maanden duren voordat we weer op getallen komen die acceptabel worden voor het buitenland. Het maar laten sudderen zoals wij nu doen is veel dodelijker voor de economie dan platbranden en inperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
ijdod schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:13:
@BarôZZa Dat stond in april al op de RIVM website, en in mindere sterke bewoording ("mogelijk") al eerder.
Dat was natuurlijk al een aantal maanden te laat. En ook hier hoor je nog steeds vaak het argument van: 'als iedereen met klachten thuis blijft is er niks aan de hand'. Die vlieger gaat dus niet echt op.

Dat mensen besmettelijk zijn voordat ze het weten is natuurlijk ook een prima argument voor de mondkapjes.
ijdod schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:20:
@BarôZZa Daar ben ik het mee eens. Het probleem is dat de (aanhoudende) kost voor de baat uitgaat. En dat is een hard sell als de horizon de volgende verkiezingen (generiek, niet zozeer die van komend jaar) zijn.
Tot nu toe zie je dat alle landen die in het verleden met epidemieën te maken hebben ervan hebben geleerd en de maatregelen dat reflecteren. Zelfs de minder welvarende landen zoals in Afrika lopen wat dat betreft in bepaale opzichten voor op ons.

Ik kan me zelf niet voorstellen dat we er hier geen lessen uit gaan trekken. Dat doen we normaal gesproken altijd. Als je alleen al kijkt naar het verkeer, hoeveel zaken daar zijn opgesteld om het aantal verkeersdoden te minimaliseren. En ook dat kost een fortuin.

We zitten er nu nog midden in, maar het voorbij en we rustig kunnen reflecteren, dan zal iedereen erachter komen dat dit flinke littekens achterlaat. Duizenden doden, enorme werkloosheid, bijna ongekende economische schade, lockdowns. Dat zijn zaken die je normaal alleen in oorlogstijden ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het leek de afgelopen dagen wat af te vlakken. Dit is dan weer een hele negatieve uitschieters. Behalve de IC opnames is er weinig positiefs te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
BarôZZa schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Dat was natuurlijk al een aantal maanden te laat. En ook hier hoor je nog steeds vaak het argument van: 'als iedereen met klachten thuis blijft is er niks aan de hand'. Die vlieger gaat dus niet echt op.

Dat mensen besmettelijk zijn voordat ze het weten is natuurlijk ook een prima argument voor de mondkapjes.
Ik was al verbaasd dat ik het met je eens was. Nee en nee.En daar gaan we het denkelijk niet over eens worden.
economische schade, lockdowns. Dat zijn zaken die je normaal alleen in oorlogstijden ziet.
Ook de lessen uit oorlogstijd lekken weg. Duurt wat langer, maar toch..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:12
Tja, er werd vanuit de zorg al veel langer geroepen om in te grijpen. Frustrerend ten voeten uit. Er wordt vervolgens vele dagen later pas iets gedaan, toen er al ziekenhuizen reguliere zorg aan het afschalen waren.

Het is niet alsof men dit niet aan zag komen...... Maar eerst die bullshit ingreep dat de kroegen een uurtje eerder dichtgingen, en nog een week aanmodderen terwijl het vrij duidelijk is waar de problemen liggen.
En achteraf toch schoorvoetend toegeven dat ze toen al strengere maatregelen hadden moeten nemen. 8)7

Edit: https://www.gelderlander....onaregels-komen~aa8a97f1/
Hier wordt het ook goed verteld.

[ Voor 23% gewijzigd door LZ86 op 02-10-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
Ik denk dat we volgende week naar bijna hetzelfde geschatte aantal besmettelijke mensen gaan als in maart/april.

Kan iemand mij uitleggen waarom de ziekenhuisopnames nog niet exponentieel gaan?

Misschien @MikeyMan ?

[ Voor 6% gewijzigd door Mr.Joker op 02-10-2020 14:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr.Joker schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:46:
Ik denk dat we volgende week naar bijna hetzelfde geschatte aantal besmettelijke mensen gaan als in maart/april.

Kan iemand mij uitleggen waarom de ziekenhuisopnames nog niet exponentieel gaan?

Misschien @MikeyMan ?
Blijft m.i. hetzelfde verhaal. De oudere categorieën beginnen nu pas geraakt te worden. De impact op de ziekenhuis en ic opnames zal dus de komende weken wel zichtbaar worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCXs3PHNSIbBgf0H2cAL0TgnYbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tBhQ905rpZ7KRX9JoxD31z3N.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46cwmpcSRRIMe4_InvBKd3ivh1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XTSuzKWe39sDO1lkVvTCqMbN.png?f=user_large

Tevens gaat de verspreiding doordat mensen zich toch een beetje aan de regels houden iets trager. R van 1,3 is beter dan een R van 2,5-3,5 zoals geschat in begin dit jaar.

Ook zijn de behandelingen beter geworden, waardoor er minder mensen doorstromen naar de IC, wat natuurlijk ook helpt. Alleen verplaatst dit een deel van de druk naar de verpleegafdelingen.

Groeipercentage daalt overigens wel iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAHzeNjAIIYO0s8l0aIfk72xBd0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GQO2bofnCiSIUHIryeyJ36QF.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2020 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 17:17
Mr.Joker schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:46:

Misschien @MikeyMan ?
Beschermen van zwakkere groepen in de samenleving.
Toen was er nog niets bekent over Corona

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
MikeyMan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:48:
[...]

Blijft m.i. hetzelfde verhaal. De oudere categorieën beginnen nu pas geraakt te worden. De impact op de ziekenhuis en ic opnames zal dus de komende weken wel zichtbaar worden.
Is deze exponentiële stijging al niet gaande sinds augustus? Volgens mij zijn de ouderen nu ook al een aantal weken geraakt, ook behoorlijk wat besmettingen in tehuizen...

Of het RIVM overschat het aantal besmettingen momenteel of ze hebben de aantallen grof onderschat in het voorjaar gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr.Joker schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Is deze exponentiële stijging al niet gaande sinds augustus? Volgens mij zijn de ouderen nu ook al een aantal weken geraakt, ook behoorlijk wat besmettingen in tehuizen...

Of het RIVM overschat het aantal besmettingen momenteel of ze hebben de aantallen grof onderschat in het voorjaar gok ik zo.
Ja dit is inderdaad al sinds augustus aan de gang. Maar dat was in maart wellicht niet anders, toen het al vanaf eerder bezig was, maar we het nog niet zagen. En exponentiele groei kan met verschillende exponenten he. Die is nu een stuk lager dan toen ;)

Zowel het aantal besmettelijken toen als het aantal besmettelijken nu is een schatting uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 02-10-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
TrailBlazer schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:41:
Het leek de afgelopen dagen wat af te vlakken. Dit is dan weer een hele negatieve uitschieters. Behalve de IC opnames is er weinig positiefs te noemen.
Zelf woon ik in het oosten, maar als ik naar het westen kijk is dit wel schrikbarend:

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Nu wordt er wel flink getest, maar als ik alleen naar de cijfers van Amsterdam en Rotterdam kijk dan wil je daar toch niet komen als je daar niet woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Mr.Joker schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Waarschijnlijk beiden, plus we hebben nu ook een behandeling die de mortaliteit bij de kritisch zieken flinkt dempt. Maar de verpleeghuispatienten zijn ook bij uitstek de categorieën die niet op de IC komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
grote_oever schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:53:
[...]
Nu wordt er wel flink getest, maar als ik alleen naar de cijfers van Amsterdam en Rotterdam kijk dan wil je daar toch niet komen als je daar niet woont.
Precies de reden dat er een reis ontmoediging ligt voor die steden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
TrailBlazer schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:41:
Als je het aantal besmettingen vergelijkt met precies twee weken geleden, dan blijf je toch telkens rond de verdubbeling zitten:

maandag 14 september 1300 - dinsdag 28 september 2914
dinsdag 15 september 1379 - dinsdag 29 september 3011
woensdag 16 september 1542 - woensdag 30 september 3294
donderdag 17 september 1753 - donderdag 1 oktober 3252
vrijdag 18 september 1974 - vrijdag 2 oktober 3825

Per dag achter elkaar bekijken is wat tricky. Dan lijkt het inderdaad op afvlakking (schommelen een aantal dagen rond de 3000) en ineens zit je in de buurt van de 4000 en is dat straks ineens weer het plateau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
Leon Zwiers schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Snap ik; misschien mn reactie ook beetje onduidelijk. Gisteren moest ik even snel wat ophalen bij mij op het werk. Maar ik heb nog niet het idee gehad dat er geluisterd wordt naar de oproep om thuis te gaan werken. Als ik cijfers zo zie in het westen vermoed ik hetzelfde. Vandaar mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44

ericplan

5180 Wp PV

Leon Zwiers schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:54:
[...]

Ik woon er en zie nog steeds toeristen rondlopen. Groepjes jonge buitenlanders, vaak Franstalig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.rd.nl/vandaag...hooldirecteuren-1.1700193

Wanneer gaat er nou eens actie ondernomen worden tegen deze halve zool? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tevens gaat de verspreiding doordat mensen zich toch een beetje aan de regels houden iets trager. R van 1,3 is beter dan een R van 2,5-3,5 zoals geschat in begin dit jaar.

Ook zijn de behandelingen beter geworden, waardoor er minder mensen doorstromen naar de IC, wat natuurlijk ook helpt. Alleen verplaatst dit een deel van de druk naar de verpleegafdelingen.

[Afbeelding]
Grappig om die 2 heat maps te zien!
begin van het jaar vooral (relatief) de ouderen die de dupe waren, en in de nazomer vooral de jongere die besmet zijn/werden.
Leeftijdsgroep tot 9 jaar blijft buiten schot, leeftijdsgroep van 10-19 in het begin van het jaar ook, maar in de nazomer zijn die ook vol de sjaak.
Ouderen relatief weinig geraakt tov begin dit jaar in de 2de helft, maar de groep tot aan 60 wordt dan weer vol besmet.
Lijkt wel alsof de jongere (20-29) de ouderen (40-60) aansteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Stinger_Ventura schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Leeftijdsgroep tot 9 jaar blijft buiten schot, leeftijdsgroep van 10-19 in het begin van het jaar ook, maar in de nazomer zijn die ook vol de sjaak.
Zal ook te maken hebben met het weer open gaan van het voortgezet onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

[...]

Ja, dat is ook wel wat werd verwacht, is ook logisch. Jongeren en hun ouders hebben toch meer contact (zelfde huishouden of niet). En de ouderen (40-60) zullen wellicht dan weer vaker de ouderen ouderen aansteken (bezoek thuis, mantelzorg, verpleeghuis etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Grappig om die 2 heat maps te zien!
begin van het jaar vooral (relatief) de ouderen die de dupe waren, en in de nazomer vooral de jongere die besmet zijn/werden.
Ouderen relatief weinig geraakt tov begin dit jaar in de 2de helft, maar de groep tot aan 60 wordt dan weer vol besmet.
De groep zelfstandige 60-80ers lijken zichzelf te kunnen isoleren. De niet zelfstandigen lijken nu geraakt te gaan worden door kleinkinderen en verzorgenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 22:09
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft dit ook nog niet deels te maken met dat er nu veel meer getest wordt en we sws nog (lang) niet op het niveau zitten van maart?

Volgens mij werden er destijds alleen de serieuze gevallen getest (wat m.n. ouderen waren) en wordt nu iedereen getest die ook maar een beetje een loopneus heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
MikeyMan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:04:

Gaat niet gebeuren ben ik bang zolang er mensen zijn die deze groepen geloven blijft het een cirkel werking.
Net zoals de aflevering van Danny op straat van gisteren |:(

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86

Wanneer stopt de media nou eens een platform te geven aan die halve zool ;)
Ik zie op de mainstream media hier nog niets over, dus goed teken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Leon Zwiers schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Wanneer stopt de media nou eens een platform te geven aan die halve zool ;)
Ik zie op de mainstream media hier nog niets over, dus goed teken.
Wanneer het ophoudt met clicks opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind hem ook een halve zool maar het is wel zijn recht om aangifte te mogen doen. Zolang hij niets strafbaars doet is hij niet aan te pakken en ik denk dat hij slim genoeg is om niet over die lijn te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik ben wel benieuwd met die heatmap hoeveel in de groep 20-29 niet getest is en wel besmet is geweest. Het zou me niet verbazen als daar nog een enorme onderraportage in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Stoney3K schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

Zal ook te maken hebben met het weer open gaan van het voortgezet onderwijs.
Maar dat vind ik bijzonder, want de verspreiding van Covid zal eind februari en begin maart (toen scholen nog open waren) redelijk gelijk onder de bevolking zijn gegaan. Iedereen deed zijn ding.
De scholen waren in de zomervakantie ook gesloten.

Nu zie je dus dat die jongere groep (relatief) veel meer geraakt wordt ten opzichte van de periode voor lockdown. Terwijl ze net zo goed met ouders/huisgenoten thuis zaten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarôZZa
Leon Zwiers schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:44:
Tja, er werd vanuit de zorg al veel langer geroepen om in te grijpen. Frustrerend ten voeten uit. Er wordt vervolgens vele dagen later pas iets gedaan, toen er al ziekenhuizen reguliere zorg aan het afschalen waren.

Het is niet alsof men dit niet aan zag komen...... Maar eerst die bullshit ingreep dat de kroegen een uurtje eerder dichtgingen, en nog een week aanmodderen terwijl het vrij duidelijk is waar de problemen liggen.
En achteraf toch schoorvoetend toegeven dat ze toen al strengere maatregelen hadden moeten nemen. 8)7

Edit: https://www.gelderlander....onaregels-komen~aa8a97f1/
Hier wordt het ook goed verteld.
Het is echt schandalig hoe er met de zorg wordt omgegaan. IC bedden worden behandeld alsof het een voorraad wc-papier is, het wordt pas een probleem als je bij de laatste rol aankomt.

Ik krijg het wat meer mee omdat m'n beste vriendin op de IC werkt, maar voor de rest blijft het enorm onderbelicht. Die eerste golf heeft er flink ingehakt. En waar hun inzet beloond had moeten worden met een betere aanpak krijgen ze er nu nog eentje op hen afgeschoven. De vriendin zegt dat het niet anders is en blijft uiteraard gewoon haar best doen, maar je merkt wel dat ze er pissig over is en dat het demotiverend/demoraliserend werkt. Die mensen hebben zoveel meer moeten laten dan de rest van het volk. Terwijl de rest aan het klagen was over thuiswerken, mondkapjes en dichte horeca waren zij volle bak overuren aan het draaien om levens te redden.

Hoe vaak ik ook niet heb gelezen 'de ziekenhuizen blijven leeg', alsof ze geen drol te doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:26
BarôZZa schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Het is echt schandalig hoe er met de zorgt wordt omgegaan. IC bedden worden behandeld alsof het een voorraad wc-papier is, het wordt pas een probleem als je bij de laatste rol aankomt.

Ik krijg het wat meer mee omdat m'n beste vriendin op de IC werkt, maar voor de rest blijft het enorm onderbelicht. Die eerste golf heeft er flink ingehakt. En waar hun inzet beloond had moeten worden met een betere aanpak krijgen ze er nu nog eentje op hen afgeschoven. De vriendin zegt dat het niet anders is en blijft uiteraard gewoon haar best doen, maar je merkt wel dat ze er pissig over is en dat het demotiverend/demoraliserend werkt. Die mensen hebben zoveel meer moeten laten dan de rest van het volk. Terwijl de rest aan het klagen was over thuiswerken, mondkapjes en dichte horeca waren zij volle bak overuren aan het draaien om levens te redden.

Hoe vaak ik ook niet heb gelezen 'de ziekenhuizen blijven leeg', alsof ze geen drol te doen hebben.
En we zijn er nog lang niet. De vorige golf was echt op het randje.
Deze golf is nog maar net begonnen heb ik het idee.
Pagina: 1 ... 104 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic