[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

GermanPivo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:54:
[...]
dank voor de inhoudelijke reactie ;-)
De ruimte is verder weg, dus warmte komt er later aan. Ik denk dat je meer bereikt met het waterzijdig inregenen van je installatie. Hier meer info: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Heb ik geprobeerd, maar door de combinatie vloerverwarming (wel met pomp) en losse radiatoren in de rest van het huis is de woonkamer met thermostaat allang op temperatuur voordat de losse ratiatoren op temperatuur komen.

Kreeg de kamers echt alleen op temperatuur als ik de vloerverwarming ging knijpen (bijna dicht) op de verdeler en alle andere thermostaten van radiatoren op 2 zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
readytoflow schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:31:
Eerst hier proberen.

Hoe zou ik op de netste en goedkoopste manier dit soort muren glad/strak kunnen maken?
Gaat om de binnenwanden van ons chalet. alles ziet er netjes uit maar die muren verpesten het behoorlijk.

Nog andere opties die ik over het hoofd zie?
Netjes en goedkoop gaat vaak niet samen.
Zo te zien heb je van die goedkope schrootjes om de muren zitten. Vaak spaanplaat met een plastic fineer laagje eroverheen.
Mijn gevoel zegt dat als je dit visueel wil aanpakken je het beste mooi egaal wit kan verven. Goed ontvetten, licht opschuren, goede primer erover en dan aflakken met een matte muurverf.
Wil je het echt goed doen, alles eraf, eventueel direct wat zaken verbeteren (extra stopcontact, isolatie, etc). Dan gips erop en netjes sauzen.
Maar er iets overheen zetten is zonde van je geld en moeite.
Ik vermoed dat een alleen al een goede verfbeurt al een hoop kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Amafi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:33:
Vraaje mbt meningsverschil aannemer.
Situatie: We hebben een uitbouw (2x slaapkamer) gerealisseerd inclusief verwarming. Helaas wordt het op deze kamers totaal niet warm, ook met radiatoren vol open. (15-16C)

We hebben in het offerte traject doorgenomen waar deze verwarming het beste afgetakt kon worden.
De CV-leidingen flex pijp zijn zonder mantelbuis in de zandcement dekvloer (boven koude garage) weggesmeerd. En heeft een lengte van ongeveer 11 m vanaf aftakking naar de ene kamer en 19m naar de andere kamer.

Geboden oplossing is nu het plaatsen van een boosterpomp voor extra doorstroming op kosten van ons.
Met als argumentatie dat als we vantevoren wisten dat de doorstroming niet voldoende zou zijn ze dit in de offerte hadden meegenomen.

Ligt het aan mij of is dit iets wat de aannemer voor zich dient te nemen?
Enig idee wat de watertemperatuur is bij aanvoer in die kamer? Hoe verhoudt zich dat tot het vermogen van de radiator die daar hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

HyperTrophy schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:59:
[...]
Enig idee wat de watertemperatuur is bij aanvoer in die kamer? Hoe verhoudt zich dat tot het vermogen van de radiator die daar hangt?
Nee, hier geen temperatuurvoeler/meter bij de hand. Met de hand voelend is deze als de verwarming aan staat. lauw-warm tot warm bovenaan en koud onderaan de radiator.
Temperatuur van de ketel staat op 76 graden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Iemand die mij aan een formule kan helpen hoeveel wattage verwarmings vermogen een radiator heeft, met onderstaande parameters? Ik kan alleen maar zaken vinden welke type/lengte/wattage je nodig hebt om ruimte-x te verwarmen.

Gaat om een model T22, lengte 130cm, hoogte 60cm. Aanvoer 47graden en retour van 39graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:37
_Arthur schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:39:
Iemand die mij aan een formule kan helpen hoeveel wattage verwarmings vermogen een radiator heeft, met onderstaande parameters? Ik kan alleen maar zaken vinden welke type/lengte/wattage je nodig hebt om ruimte-x te verwarmen.

Gaat om een model T22, lengte 130cm, hoogte 60cm. Aanvoer 47graden en retour van 39graden.
Een formule kan ik je niet geven, maar bijv. Henrad heeft online datasheets staan. Bijv https://www.henrad.eu/henrad1/compact-plan/

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

ydderf schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:04:
Een formule kan ik je niet geven, maar bijv. Henrad heeft online datasheets staan. Bijv https://www.henrad.eu/henrad1/compact-plan/
Ah mooi. Daar kan je de aanvoer + retour temperatuur en kamertemperatuur in bepalen. Top, thanks hier kan ik iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Ik wil eigenlijk wat hout hebben. Maar ik wil niks bestellen bij de grote consumentenbouwmarkten omdat het wel recht moet zijn en ik nu dus niks zelf kan uitzoeken. Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik denk zelf aan bestellen bij houthandel van Gelder, iemand ervaring mee? Gaat om wat vuren balkjes, planken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:04
hpmkruit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Afgelopen zomer maatwerk dubbele hardhouten garagedeuren laten plaatsen. Was voor 2400 euro geregeld, dus kan lonen om rond te shoppen als je het wilt laten doen.
Door wie heb je dit laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48

BCC

JT schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:35:
Ik wil eigenlijk wat hout hebben. Maar ik wil niks bestellen bij de grote consumentenbouwmarkten omdat het wel recht moet zijn en ik nu dus niks zelf kan uitzoeken. Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik denk zelf aan bestellen bij houthandel van Gelder, iemand ervaring mee? Gaat om wat vuren balkjes, planken.
Ja, die zitten hier om de hoek. Goed bedrijf en goed hout. Mijn bestelling wordt volgende week geleverd :). Ik vermoed dat het wel goed zit met recht hout, want zij leveren voornamelijk aan aannemers e.d. Daar wil je geen gezeik dat er een gedeelte niet goed is, want dan mag je het weer ophalen en nieuwe gaan leveren.

Ik zou het expliciet vermelden bij je bestelling / even bellen om te vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 25-01-2021 21:13 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tegenwoordig is dat "Mooi hè". En ja, ook dit soort wokkels is ontzettend mooi, zeker wanneer je een natuurlijke wenteltrap wilt maken. Verder kun je er weinig fatsoenlijks uithalen. Overigens is dit de kwaliteit die veel bouwmarkten hebben staan. Ja, staan ja, liggen kost te veel ruimte. Behalve de Hornbach, die heeft nog wel eens wat liggen maar ook dat is soms zo krom als een hoepel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
BCC schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Ja, die zitten hier om de hoek. Goed bedrijf en goed hout.
Dan heb jij een andere van Gelder om de hoek zitten dan ik :)
Ik koop er ook regelmatig wat (want 500m afstand en veel op voorraad), maar het is wel echt constructie b-kwaliteit. Waarbij je echt wel ruim te veel moet bestellen, vanwege de kromme bende die er tussenzit.
Ik haalde pre-lockdown er gewoon zelf mn balkjes en zocht dan de rechte ertussenuit.
Dan kunnen de kromme gewoon mee met de internetbestellingen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
Hmm op 1 kamer komen gele vlekken door het stucwerk heen. Ongetwijfeld niet toevallig was dit al de kamer waarbij de muur er vies uit zag toen het behang eraf ging.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPFJAIJbOSioJeUNCf863SLq7XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmgxTLXKxOdLmqnpNpu1hTVb.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwYNtMZOuajeUIG_sxl_DnZ1SHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmUxPIqsAcg3XoZh7j5uHWxL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_FdIMDOOgbGyOrlwkN906P7QLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mKnk0n3VWOQhikQQxiQ6VE8.jpg?f=fotoalbum_large

1) Moet ik gaan mopperen op de stucadoor (verkeerde voorstrijk?)
2) Neem aan dat ik er nu voor het verven een goede voorstrijk overheen moet gooien. Iemand een tip?

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 25-01-2021 21:28 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:36
kipfel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:02:
[...]

Door wie heb je dit laten doen?
Door een lokaal bedrijf. Geleverde product is uitstekend, maar door de enorm slechte communicatie, niet na komen van afspraken en verschrikkelijke bereikbaarheid via mail of telefoon kan ik deze club echt niet aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Jolke schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:04:
[...]

Ja, sinds vorige week heb ik een sabeltijgerzaag (? sabre saw in het Engels, Fuchsschwanz in het Duits). Daar kan ik ze nu meer afslijpen. :)
Ondertussen geprobeerd en bij mij zat hij vast met een vierkante schroef. Was even graven maar in de 4e bitset die ik bekeek zat een vierkante kop :+ . Nu nog even afwachten of die van Hornbach even groot zijn voor ik ze allemaal los draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

BCC schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:09:
[...]

Ja, die zitten hier om de hoek. Goed bedrijf en goed hout. Mijn bestelling wordt volgende week geleverd :). Ik vermoed dat het wel goed zit met recht hout, want zij leveren voornamelijk aan aannemers e.d. Daar wil je geen gezeik dat er een gedeelte niet goed is, want dan mag je het weer ophalen en nieuwe gaan leveren.

Ik zou het expliciet vermelden bij je bestelling / even bellen om te vragen.
Dank. Dat ze leveren aan profs zeg niet direct wat, Bouwcenter heeft ook zeker niet alleen recht hout :)
Raymond schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:25:
[...]

Dan heb jij een andere van Gelder om de hoek zitten dan ik :)
Ik koop er ook regelmatig wat (want 500m afstand en veel op voorraad), maar het is wel echt constructie b-kwaliteit. Waarbij je echt wel ruim te veel moet bestellen, vanwege de kromme bende die er tussenzit.
Ik haalde pre-lockdown er gewoon zelf mn balkjes en zocht dan de rechte ertussenuit.
Dan kunnen de kromme gewoon mee met de internetbestellingen O-)
Dat dus :P

Anders vraag ik de nieuwe overbuurman met een bedrijf om wat voor me mee te nemen ofzo :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Amafi schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Nee, hier geen temperatuurvoeler/meter bij de hand. Met de hand voelend is deze als de verwarming aan staat. lauw-warm tot warm bovenaan en koud onderaan de radiator.
Temperatuur van de ketel staat op 76 graden ingesteld.
Vergelijk de aanvoerbuizen maar eens met de hand nabij andere radiatoren, je zult merken dat anderen dichterbij de ketel zo heet zijn dat je ze amper vast kunt houden.

We hebben hier ook door de douchevloer een leiding lopen (redelijk lang tracé).
In de douche wordt deze radiator ook net niet warm genoeg.
Radiator is wellicht precies afgemeten voor de ruimte, alleen met de aangeleverde watertemperatuur kan hij zn vermogen (bij 70 graden) gewoonweg niet opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
ramormel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Je ziet ALLES door renovlies heen ook al denk je een gladde muur voor je neus te hebben.
Daar helaas zelf ook achter gekomen.
Laten adviseren hoe ik de muur het best kon voorbereiden om te sausen was renovatievliesde oplossing want dik dus bedek je eventuele onevenheden.
Het is één groot pitten festijn.

De muur leek echt goed egaal te zijn. Zelfs de stucadoor zei goed behang erover en je hebt een nette muur.

Ondertussen 3 redelijke dikke lagen latex verder en nog zie je ieder pitje zitten.

Zodra we bouwmarkten e.d. weer open zijn maar eens kijken of we wellicht nog een laag behang eroverheen moeten gaan knallen of hoe we de muur wat strakker krijgen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreejt
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 01:21
sdk1985 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:27:
Hmm op 1 kamer komen gele vlekken door het stucwerk heen. Ongetwijfeld niet toevallig was dit al de kamer waarbij de muur er vies uit zag toen het behang eraf ging.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

2) Neem aan dat ik er nu voor het verven een goede voorstrijk overheen moet gooien. Iemand een tip?
Wij hadden op onze slaapkamermuren plekken zitten waar het voormalige rookkanaal had gezeten (hebben we laten verwijderen om strakke muur te krijgen). De roetplekken kwamen door het stucwerk heen. Toen hebben we van onze stucadoor de tip gekregen om de muur eerst te sauzen met wegenverf. Het stinkt wel, dus even goed ventileren, maar werkt perfect. Het werkt ook om muren wit te krijgen in een huis waar als ketters gerookt is heb ik me laten vertellen :) . Hopelijk helpt deze tip ook voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mopperen kan, maar je stucadoor zal zeggen dat je hier met sauzen wel mee wegkomt. Wat je het beste kunt doen is een isolatie primer halen en er met een goed matte latex overheen sauzen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

readytoflow schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:31:
Eerst hier proberen.

Hoe zou ik op de netste en goedkoopste manier dit soort muren glad/strak kunnen maken?
Gaat om de binnenwanden van ons chalet. alles ziet er netjes uit maar die muren verpesten het behoorlijk.

[Afbeelding]

de optie triplex (o.i.d.) eroverheen zie ik niet zo zitten. zitten zoveel hoekjes in het hele chalet.

Is vliesbehang een optie? kan dat over dit soort oneffenheden ook of moet ik die dan eerst opvullen?
Vliesbehang is ook niet glad toch? altijd met zo'n soort kleine structuur erin?

Nog andere opties die ik over het hoofd zie?
Ik zou er 9mm underlayment overheen zetten.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja ziet er niet professioneel uit. Twee keer sauzen is het wel weg.

[ Voor 39% gewijzigd door pizzacabonara op 26-01-2021 10:18 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik ben de laatste hand aan het leggen van het afkitten van onze badkamer. Dat gaat prima, ik weet alleen niet wat ik aan moet met de hexagon tegel aan de achterkant van de nisjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaZY3n_Lsyg8IBZ7w5n_gVw-guE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPn5d9ZwOhZOV9sRekisenEx.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb de naad gekit maar wil nu een schuin randje om het geheel mooi af te werken. De rest van de badkamer heb ik met een afstrijkplaatje gedaan en zit er strak in. Door het hoogteverschil tussen de hexagonnetjes is dat lastig te gebruiken. Hoe kit ik dit nu strak af? Iemand een goede tip?

[ Voor 11% gewijzigd door breinonline op 26-01-2021 10:21 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:20
Wellicht is het volgende een idee

Met een smalle goed plakkende schilderstape een rand maken over de tegeltjes. Vervolgens kitten zoals je gewend ben en daarna de schilderstape wegtrekken.
Als het niet onder je tape heeft kunnen lopen dan zou je inprincipe een strakke lijn hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ramormel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Nee dat kan niet.
Vliesbehang/glasvlies kan dit niet weg werken, renovlies ook niet. Ik heb hier een jaren 10 woning opgeknapt en deels zelf gestuct. Je ziet ALLES door renovlies heen ook al denk je een gladde muur voor je neus te hebben.

Opvullen kan ook niet i.v.m werking hout, gaat scheuren, als je kit gebruikt krijg je het nooit mooi glad.

Je kunt er waarschijnlijk gipsplaten of stucplaten overheen schroeven en de naden afwerken, daarna behangen of verven.

Andere optie is coverboard gebruiken, dan heb je wel nog naden alleen niet meer zo veel. Alle ellende kun je dan nog afwerken met een plintje O-)

Zoals hierboven gezegd kan slopen ook maar dan moet je maar hopen dat je regelwerk exact op de juiste plek zit.
chrisborst schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:27:
[...]

Netjes en goedkoop gaat vaak niet samen.
Zo te zien heb je van die goedkope schrootjes om de muren zitten. Vaak spaanplaat met een plastic fineer laagje eroverheen.
Mijn gevoel zegt dat als je dit visueel wil aanpakken je het beste mooi egaal wit kan verven. Goed ontvetten, licht opschuren, goede primer erover en dan aflakken met een matte muurverf.
Wil je het echt goed doen, alles eraf, eventueel direct wat zaken verbeteren (extra stopcontact, isolatie, etc). Dan gips erop en netjes sauzen.
Maar er iets overheen zetten is zonde van je geld en moeite.
Ik vermoed dat een alleen al een goede verfbeurt al een hoop kan verbeteren.
Pizza_Boom schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:42:
Zijn die schroten muurbedekking of is dat echt het binnenblad van je wand? Indien het voor de sier zit: eraf slopen.
Thx all!
vreesde al zoiets idd.
Twijfel inderdaad tussen schilderen of grondig renoveren.
Eraf halen en nieuwe beplating ertegen is wel behoorlijk ingrijpend. Dan moet ik wel heel veel vertrouwen hebben in mezelf dat alles goed gezaagd wordt. Wordt denk wel een lange termijn dingetje dan. Wellicht kamer voor kamer aanpakken. Want inderdaad, de isolatie heeft nu ook geen naam. Zou een upgrade kunnen gebruiken.

Stel dat ik dat toch ga doen (schroten eraf en nieuwe bekleding). Dan zie ik diverse materialen langskomen hier. Wat zou het beste zijn? Gipsplaat? Underlayment? triplex?. Vanwege alle hoekjes rondom de kozijnen en deuren, zou ik zeggen een houtproduct? Is toch wat strakker te zagen denk ik.

In deze periode hebben we, als we er niet zijn, bijv wel last van vocht als je iets tegen de muren laat staan. Is veel voorkomend probleem bij dit soort chalets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
breinonline schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:20:
Ik ben de laatste hand aan het leggen van het afkitten van onze badkamer. Dat gaat prima, ik weet alleen niet wat ik aan moet met de hexagon tegel aan de achterkant van de nisjes:

[Afbeelding]

Ik heb de naad gekit maar wil nu een schuin randje om het geheel mooi af te werken. De rest van de badkamer heb ik met een afstrijkplaatje gedaan en zit er strak in. Door het hoogteverschil tussen de hexagonnetjes is dat lastig te gebruiken. Hoe kit ik dit nu strak af? Iemand een goede tip?
Je hebt er nu al kit zitten? Want siliconen over siliconen gaat wat lastiger werken...

Hoogteverschil maakt het inderdaad lastig. Maar als er dus al kit zit ben ik bang dat je het er eerst uit moet halen. Dan dik (veel) genoeg kitten. Eventueel de hexagon tegels afplakken, maar ik merk wel dat je dan een klein randje overhoud. En dan langs de zijkant met afstrijkplaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Melmer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Je hebt er nu al kit zitten? Want siliconen over siliconen gaat wat lastiger werken...

Hoogteverschil maakt het inderdaad lastig. Maar als er dus al kit zit ben ik bang dat je het er eerst uit moet halen. Dan dik (veel) genoeg kitten. Eventueel de hexagon tegels afplakken, maar ik merk wel dat je dan een klein randje overhoud. En dan langs de zijkant met afstrijkplaatje?
Dat gaat op zich goed met deze kit (Ottoseal S110) want dat heb ik al eens eerder toegepast.

Tape plakt, wederom door het hoogteverschil, niet geweldig merk ik. Ik ga op zoek op ik tape heb die wel goed blijft plakken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Onze prutsvloerenlegger heeft, ook nadat we aan hadden gegeven dat we een inloopmat bij de voordeur willen, egaliseer tot aan de voordeur gelegd. Maar dat lijkt me 1) toch compleet onnodig met een inloopmat en 2) onwenselijk omdat hierdoor het hoogteverschil met de mat en het linoleum nog groter wordt :? Wat is een makkelijke manier om dit te verwijderen, is dat een multitoolklusje met een schraper ofzo?
Flix20 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:50:
[...]

Laten adviseren hoe ik de muur het best kon voorbereiden om te sausen was renovatievliesde oplossing want dik dus bedek je eventuele onevenheden.

De muur leek echt goed egaal te zijn. Zelfs de stucadoor zei goed behang erover en je hebt een nette muur.

Ondertussen 3 redelijke dikke lagen latex verder en nog zie je ieder pitje zitten.

Zodra we bouwmarkten e.d. weer open zijn maar eens kijken of we wellicht nog een laag behang eroverheen moeten gaan knallen of hoe we de muur wat strakker krijgen.
Wij hebben ook renovlies in onze nieuwbouwwoning met betonnen prefabwanden. Ze zijn er wel overheen geweest met zo een groot schuurapparaat en op zich is het niet eens heel slecht hier. Ook een stuk goedkoper dan stuc. Maar zo straks als stuc, zoals sommigen beweren dat het wordt, is het echt niet. Daarnaast ook superkwetsbaar voor beschadigingen. Schroefgaten ga je never nooit niet zo netjes weg krijgen als met vuller in stucwerk. Een vlekje of beschadiging zit er ook zo op en is bijna niet weg te krijgen. In de keuken hebben we dan nog shcrobbare verf van Sigma en dat werkt érg goed! Een van de redenen voor ons om renovlies te nemen was omdat stucwerk sneller scheurt in nieuwbouw en als we het nog eens doen dan doen we dit door het hele huis. Je wast er echt alles af. Geniaal spul.

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 26-01-2021 12:24 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

[Afbeelding]

Voor de mooi had je eigenlijk een paar millimeter vrij moeten houden die je kon kitten. De naad boven is er een stuk mooier aan toe.

Even goed de tijd voor nemen met afplakken. Wordt klooien met kleine stukjes tape. Regel even wat goede afplaktape en niet de centenrollen. Frogtape oid.

Aternatief: https://www.bol.com/nl/p/...ape-diy/9200000126769688/

Maar hier heb ik geen ervaring mee

[ Voor 6% gewijzigd door Point.Flare op 26-01-2021 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
Iemand had hier laatst een setje gedeeld waarbij er nog een dwarsgeleider op de spatel zit. Daarmee zakt de spatel dus niet in de voeg tussen de tegels en zou je een strakke kitnaad moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
readytoflow schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:03:
Thx all!
vreesde al zoiets idd.
Twijfel inderdaad tussen schilderen of grondig renoveren.
Eraf halen en nieuwe beplating ertegen is wel behoorlijk ingrijpend. Dan moet ik wel heel veel vertrouwen hebben in mezelf dat alles goed gezaagd wordt. Wordt denk wel een lange termijn dingetje dan. Wellicht kamer voor kamer aanpakken. Want inderdaad, de isolatie heeft nu ook geen naam. Zou een upgrade kunnen gebruiken.

Stel dat ik dat toch ga doen (schroten eraf en nieuwe bekleding). Dan zie ik diverse materialen langskomen hier. Wat zou het beste zijn? Gipsplaat? Underlayment? triplex?. Vanwege alle hoekjes rondom de kozijnen en deuren, zou ik zeggen een houtproduct? Is toch wat strakker te zagen denk ik.

In deze periode hebben we, als we er niet zijn, bijv wel last van vocht als je iets tegen de muren laat staan. Is veel voorkomend probleem bij dit soort chalets.
Er zijn een hoop mogelijkheden om je wanden aan te pakken. Als ik jou was moet je eens op youtube zoeken wat er allemaal mogelijk is.
Belangrijk is dat je op de juiste plek een vochtscherm plaatst in combinatie met isolatie. Een mooie oplossing zijn PIR platen. Zijn relatief dun en isoleren goed en hebben een ingebouwd vochtscherm.
Daarover zou je dan een OSB-plaat zetten (9mm bijv) en daarover gips (9mm). Voordeel is dat je iets meer body achter je gipswand heb.
Is inderdaad een hele operatie, maar dan pak je het wel direct goed aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Laatst online: 13:37

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Behandelen met een isoleermiddel zoals SPS Iso-Spray
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwmaat.nl/Product/Front/150914/a85e9c45-05ba-4320-b3a0-61f8ff208f52.jpg?w=428&h=265
Hier heb ik roestplekken en de rookkanalen mee voorhandeld voor het verfen/stucen, komt niks doorheen.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 23:07

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik ben bezig met miofol dampremmende folie voor een schuurtje, nu zag ik net dat er 1 strook verkeerd om zit, dus met letters naar binnen ipv naar buiten zoals op de instructie staat. Weet er iemand of dit iets uitmaakt? Ik kan geen onderbouwing vinden waarom dit naar buiten moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBGTVG3gBcRrUlAGE-Z71fgDQcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1fyIA67cpq99bi4LVs8W243.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Weet er iemand een geleidestrook die zonder problemen op de scheppach PL55 past? 1400mm lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

De geleider van Scheppach zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 18:53
Ik wil ik een kozijn plaatsen in een muur van 200mm dik (dubbelsteens). Onze overige kozijnen zijn van staal en alle deuren zijn 83 x 201. Het liefste wil ik dus iets wat daarbij aansluit. Ik heb deze verbouwing geen zin om alle kozijnen te gaan vervangen...
Zelf had ik een montagekozijn van skantrae gevonden: https://www.skantrae.com/...83-x-201-opdek-links.html
Het gat in de muur moet nog gemaakt worden.

Hoe pak ik dit nou het beste aan? Moet ik een houten frame maken met aan weerszijden een strook gips er op, dat totaal 70mm dik is. Daar het kozijn in plaatsen en dan laten stucen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Laatst online: 12-09 14:27
Woohooo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:28:
Ik ben bezig met miofol dampremmende folie voor een schuurtje, nu zag ik net dat er 1 strook verkeerd om zit, dus met letters naar binnen ipv naar buiten zoals op de instructie staat. Weet er iemand of dit iets uitmaakt? Ik kan geen onderbouwing vinden waarom dit naar buiten moet.

[Afbeelding]
De folie is maar naar 1 kant dampopen. Dus verkeerdom betekent dat er vocht van buiten naar binnen kan. Omdraaien dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25
Tranze schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:30:
Ik wil ik een kozijn plaatsen in een muur van 200mm dik (dubbelsteens). Onze overige kozijnen zijn van staal en alle deuren zijn 83 x 201. Het liefste wil ik dus iets wat daarbij aansluit. Ik heb deze verbouwing geen zin om alle kozijnen te gaan vervangen...
Zelf had ik een montagekozijn van skantrae gevonden: https://www.skantrae.com/...83-x-201-opdek-links.html
Het gat in de muur moet nog gemaakt worden.

Hoe pak ik dit nou het beste aan? Moet ik een houten frame maken met aan weerszijden een strook gips er op, dat totaal 70mm dik is. Daar het kozijn in plaatsen en dan laten stucen?
Je snapt dat je de openingshoek van de deur beperkt tot zo'n 90 graden als je dat kozijn halverwege in de wand zet?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Xander schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:37:
[...]

Je snapt dat je de openingshoek van de deur beperkt tot zo'n 90 graden als je dat kozijn halverwege in de wand zet?
Het idee is wel om hem niet midden in de muur te zetten, maar aan de kant waar de deur naar toe open gaat uit te lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25
Tranze schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:38:
[...]

Het idee is wel om hem niet midden in de muur te zetten, maar aan de kant waar de deur naar toe open gaat uit te lijnen.
Dan zie ik geen bezwaar...

Als het kozijn strak in de sparing komt hoef je het frame ook niet met gips te bekleden toch? Kun je dan net zo goed meteen op het hout monteren lijkt me.

Maar ik heb in mijn leven pas 1x zo'n kozijn gemonteerd, dus wacht vooral even af wat anderen er van zeggen. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 26-01-2021 20:41 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]
Da zie ik toch echt 2 stroken die verkeerd om zitten ipv 1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Hmmm mij werd verteld dat het niet zo heel veel uitmaakte ..dan heb ik denk ik toch een probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoUcEcu6qPFxLF0o3t2zEys35BQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A5cJKPl08K9FtsYwBazwEPZi.jpg?f=user_large

Heb er nooit echt op gelet eigenlijk....
Of is dit juist goed omdat letters naar buitenkant gaan?

Heb het afgelopen zomer gedaan en alles is uiteraard klaar nu

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 26-01-2021 21:21 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanO1990
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 11:09
Possible schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:06:
Hmmm mij werd verteld dat het niet zo heel veel uitmaakte ..dan heb ik denk ik toch een probleem?

[Afbeelding]

Of is dit juist goed omdat letters naar buitenkant gaan?

Heb het afgelopen zomer gedaan en alles is uiteraard klaar nu
Miofol® 125G altijd leesbaar vanaf de buitenzijde aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Dat had ik gelezen nu. De tekst zit bij mij wel aan de buitenzijde, maar ondersteboven aangebracht?

@StephanO1990 balen dan had ik het anders moeten doen...leermomentje... hopelijk niet te veel minder van.

[ Voor 35% gewijzigd door Possible op 26-01-2021 22:05 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 23:07

Woohooo

Smilie, James Smilie

Dank voor de reacties, net ook ff getest met een stukje.

Met de tekst boven komt er nagenoeg niks doorheen.
Met de tekst onder druppelt het er wel doorheen.

Ga het morgen ff wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
JT schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:21:
Onze prutsvloerenlegger heeft, ook nadat we aan hadden gegeven dat we een inloopmat bij de voordeur willen, egaliseer tot aan de voordeur gelegd. Maar dat lijkt me 1) toch compleet onnodig met een inloopmat en 2) onwenselijk omdat hierdoor het hoogteverschil met de mat en het linoleum nog groter wordt :? Wat is een makkelijke manier om dit te verwijderen, is dat een multitoolklusje met een schraper ofzo?
een inloopmat heeft normaal gesproken ongeveer de dikte van een tegel (of zelfs minder), dus dat is geen enkel probleem. Je legt zo'n rand-profiel op de vloer tussen de tegels en het deel waar je inloopmat komt en je hebt een perfecte overgang tussen inloopmat en tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:02

[Afbeelding]
Het maakt wel degelijk uit. de hele kleine gaatjes worden er in geprikt van de binnen naar de buitenkant. waardoor het gaatje iets naar buiten steekt. (prik met je vinger door landbouwplastic dan zie je hetzelfde maar dan groter)
Advies van mij is om het toch goed aan te brengen.

Ondersteboven maakt inderdaad niet uit. binnenste buiten wel.

vergeet ook niet de dampdichte folie aan de warme kant

[ Voor 6% gewijzigd door BlueSS50 op 27-01-2021 07:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Possible schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:06:
[Afbeelding]
Volgens mij is het ook belangrijk om de stroken horizontaal (dakpansgewijs) te laten overlappen dan verticaal zoals je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Cavalera125 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 07:52:
[...]

Volgens mij is het ook belangrijk om de stroken horizontaal (dakpansgewijs) te laten overlappen dan verticaal zoals je nu hebt.
Ik heb ze destijds wel luchtdicht gemaakt met tape in iedergeval. Maar de letters zitten wel aan de buitenkant gelukkig.

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 27-01-2021 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Cavalera125 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 07:52:
[...]

Zodat condens eraf kan lopen?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:26
Nou wachten op wat droger weer, heb een nieuwe dakkoepel 4-wandig binnen ter vervanging van de oude enkelwandige. Als het goed is kwestie van loshalen nieuwe erop en vastschroeven :p en dan hopelijk iets minder koud toiletruimte :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ik dacht ik doe nu de vensterbank bij de slaapkamers eraf zijn meteen EPS parels in de spauw. Gaat over stukje van de kamerbreedte x 70cm hoog waar de radiatoren voor hangen. Maar daar zitten natuurlijk om de 2-3 meter sleuven in het buiten metselwerk tbv ontvochtiging. Dus dan vliegen die parels er uit als ik dat ga afvullen. Hoe gaan jullie daar mee om? Is er een materiaal afdicht maar nog wel wat vocht kan doorlaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bijenbekjes?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22
Heeft er iemand een idee waar zoal op te letten wat betreft deurklinken voor binnendeuren?

Waarom is deze 10 euro,
deze 16 euro,
en deze 25 euro

Volgens mij zit bij alle 3 de klink aan het rozet vast ? (mijn grote irritatie bij de huidige deurklinken is dat ik de hendel regelmatig lostrek van de stift, bij meerdere deuren)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

De wereld van deurbeslag is te bizar voor woorden. Van een tientje tot vele honderden euro's

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramormel
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-01-2021
Flix20 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:50:
[...]

Het is inderdaad niet zo mooi als op de verpakking staat, dat is hier een tijd lang gesprek van de dag geweest bij iedereen die op bezoek kwam :+ Het ziet er prima uit maar het klopt gewoon niet met wat er aan informatie op de verpakking staat.

Wij hebben de 200gram versie, dat is alsof je met een kartonnen doos aan het behangen bent.

Met insmeren van de muur is per ongeluk de vloer geraakt en ieder stofje zie je er doorheen komen. :F

Er overheen behangen met een motief is een aanrader.

Voor scheuren en naden af te werken is het behang dan wel weer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:07
louzy82 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:28:
Heeft er iemand een idee waar zoal op te letten wat betreft deurklinken voor binnendeuren?

Waarom is deze 10 euro,
deze 16 euro,
en deze 25 euro

Volgens mij zit bij alle 3 de klink aan het rozet vast ? (mijn grote irritatie bij de huidige deurklinken is dat ik de hendel regelmatig lostrek van de stift, bij meerdere deuren)
Let op de afwerking, het materiaal en bekijk eventueel de handleiding voor de bevestiging.

Waar onderscheid in zit is de behandeling en het materiaal. RVS is niet allemaal hetzelfde, hetzelfde geldt voor verchroomde delen. En zwarte grepen worden ook niet allemaal op dezelfde manier behandelt/gespoten, waardoor sommige snelle krassen of beschadigen.

Daarbij zeggende wordt je gewoon een oor aangenaaid door bepaalde merken. Maar dit geldt niet alleen voor deurklinken. Kijk ook eens naar douche en wc artikelen. De prijzen slaan nergens op, veel van de merken kopen ook nog eens bij dezelfde fabriek. Er zijn paar uitzonderingen, maar meestal betaal je voor het ontwerp/design. Alleen worden deze binnen no-time gekopieerd en voor 'normale' prijzen aangeboden.

Van de deurklinken die je post valt het me wel op dat de eerste de inbus voor het vastdraaien aan de zijkant van de klink heeft zitten. Hierdoor is deze altijd zichtbaar, lijkt me niet iets wat je graag wilt. Tenminste ik niet, meestal zit dit aan de onderkant.

[ Voor 24% gewijzigd door Andyk125 op 27-01-2021 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramormel

Waarom is deze 10 euro,
deze 16 euro,
en deze 25 euro

Dat verschil ligt aan de kwaliteit van het materiaal. Het ene RVS is het andere RVS niet. Ook de bijgeleverde schroeven en stiften kunnen van slechte kwaliteit zijn. Een stift heeft bij voorkeur een gleuf waar je de stelschroef in kunt draaien, sommige stiften zijn glad vierkant en daar trek je inderdaad zo de klink vanaf.

Massief RVS 316 heeft bij mij de voorkeur, daar zit molybdeen in wat het meer resistent maakt tegen zuren en wordt ook gebruikt voor schepen (zout water) dat is vooral handig met poetsen.

Afwerking kan ook schelen, glimmend of geborsteld bijv.

In mijn huidige huis laat het goedkope buitenste laagje RVS los van een deurknop van de douchecabine want het kan niet tegen shampoo... Daarom was de dubbele deur ook nog geen 200 euro :+

Zie het als verkoperen of vergulden. Zodra die dunne laag koper of goud is beschadigd is het hek van de dam en roesten/oxideren je spullen zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22
ramormel schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:38:
[...]

Dat verschil ligt aan de kwaliteit van het materiaal. Het ene RVS is het andere RVS niet. Ook de bijgeleverde schroeven en stiften kunnen van slechte kwaliteit zijn. Een stift heeft bij voorkeur een gleuf waar je de stelschroef in kunt draaien, sommige stiften zijn glad vierkant en daar trek je inderdaad zo de klink vanaf.

Massief RVS 316 heeft bij mij de voorkeur, daar zit molybdeen in wat het meer resistent maakt tegen zuren en wordt ook gebruikt voor schepen (zout water) dat is vooral handig met poetsen.

Afwerking kan ook schelen, glimmend of geborsteld bijv.

In mijn huidige huis laat het goedkope buitenste laagje RVS los van een deurknop van de douchecabine want het kan niet tegen shampoo... Daarom was de dubbele deur ook nog geen 200 euro :+

Zie het als verkoperen of vergulden. Zodra die dunne laag koper of goud is beschadigd is het hek van de dam en roesten/oxideren je spullen zo weg.
Thanks

Bij sommige lijkt het erop dat de klinken zelf ook vastzitten aan het rozet? (wat zelf weer aan de deur, of door de deur heen aan elkaar, verbonden is). Dus dan is de stift nog enkel nodig om het slot daarwerkelijk te openen maar is er geen mogelijkheid dat de klink van de deur afgetrokken wordt omdat de verbinding met de stift versleten is?

Bijv. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofbyBIOc--BxDyTOxCw1X5ElOzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5bI6rQ0XaU50RvI8VSDJ4Pq.jpg?f=fotoalbum_large

ik kom nu ook deurbeslag tegen van Hoppe, met een snelstift systeem wat er ook wel aardig uit ziet.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-08 15:14
Ik heb contact opgenomen met de kopersbegeleiding hoe het nu zit met sleuven frezen in de wanden. Ze geven aan dat het risicovol is om in de binnenmuren en plafonds te frezen aangezien hier allemaal leidingwerk loopt. En wanneer ik gaten naar buiten boor (bijv voor elektra zonewering) dat dan mijn garantie van woningborg komt te vervallen.

Als ik nu met een leidingzoeker eerst controleer of er een leiding loopt? Dan moet dat toch kunnen? En ik hoef natuurlijk maar +/- 2 cm diepe en brede sleuven te frezen. Er gaan 16 of 19mm pvc buizen in voor elektra.

En hoe zit dat dan met monteren van een verlaagd plafond. Dat zal ik toch ook met slagpluggen in het plafond moeten vast zetten?

Het plan is om metal stud direct hangers (https://www.hornbach.nl/s...r-10/8479281/artikel.html) in het plafond te monteren op 50cm van de wanden. En dan steeds op een meter uit elkaar. Op de wand zelf komt een U profiel.
Vervolgens C profielen (50mm) (https://www.hornbach.nl/s...0-mm/8396671/artikel.html) in de lengte van de woonkamer / keuken / hal (10m) aan de dragers monteren.
Daaronder dwars weer C profielen (50mm) die met kruisverbinders (https://www.hornbach.nl/s...nr-2/8479282/artikel.html) aan de in de lengte geplaatste profielen gemonteerd worden. Deze komen h.o.h om de 40 centimeter.
Vervolgens komen daarop in de lengte de stuc platen (https://www.hornbach.nl/s...5-mm/6536479/artikel.html).

De verlaging van het plafond moet rond de 10cm uit komen. Dit is de hoogte die nodig is voor de meeste inbouw spots waarbij het lampje te vervangen is. Welke we precies nemen weten we nog niet.
De C profielen zijn 44mm hoog. Daaronder komt de direct drager en de kruisverbinder nog en de stucplaat 9.5mm.

De vragen die ik heb:
- Is de constructie de juiste oplossing voor een verlaagt plafond van dit formaat?
Zoja:
- Hoe kan ik het beste de metal stud direct dragers aan het plafond monteren? Slagpluggen? Welke lengte?
- is de afstand tussen de profielen in de lengte en de profielen in de breedte goed?

Normaal gesproken zou ik dit advies bij een Hornbach of andere dhz zaak inwinnen, maar die zijn allemaal dicht. Dus ik hoop dat er iemand hier wat advies/feedback kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
nietbob schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:00:

[...]

Als ik nu met een leidingzoeker eerst controleer of er een leiding loopt? Dan moet dat toch kunnen? En ik hoef natuurlijk maar +/- 2 cm diepe en brede sleuven te frezen. Er gaan 16 of 19mm pvc buizen in voor elektra.

[...]
Ook PEX leidingen uit kunstof?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-08 15:14
_eLMo_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Ook PEX leidingen uit kunstof?
Goed punt... die ga ik dus niet met een leidingzoeker vinden.

Wat zijn dan mijn opties?

Tekeningen opvragen bij de bouwer waar alle leidingen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PEX leidingen in de wanden? Toch alleen op plekken waar een kraan in de buurt zit hoop ik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LinuxMan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:17:
[...]

een inloopmat heeft normaal gesproken ongeveer de dikte van een tegel (of zelfs minder), dus dat is geen enkel probleem. Je legt zo'n rand-profiel op de vloer tussen de tegels en het deel waar je inloopmat komt en je hebt een perfecte overgang tussen inloopmat en tegels.
We hebben linoleum ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:15
nietbob schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:16:
[...]

Goed punt... die ga ik dus niet met een leidingzoeker vinden.

Wat zijn dan mijn opties?

Tekeningen opvragen bij de bouwer waar alle leidingen lopen?
Als het een meerlagenbuis is dan zou je die kunnen vinden. Zit namelijk een aluminium laag in.
Alleen dan moet je zoeker wel gevoelig genoeg zijn.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
nietbob schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:00:
Ik heb contact opgenomen met de kopersbegeleiding hoe het nu zit met sleuven frezen in de wanden. Ze geven aan dat het risicovol is om in de binnenmuren en plafonds te frezen aangezien hier allemaal leidingwerk loopt. En wanneer ik gaten naar buiten boor (bijv voor elektra zonewering) dat dan mijn garantie van woningborg komt te vervallen.

Ik heb dat recentelijk gedaan voor internet omdat er door de vloer elektra liep en in de wanden eigenlijk niks (huis uit 1972). Inderdaad eerst met leiding zoeker. Was wel erg veel werk en je moet van te voren wellicht een constructeur raadplegen als het grote afstanden worden. Bij mij waren zelfs de binnenmuren 12 cm en zat daar ook nog 1 cm stucwerk op. Zelf zou ik achteraf denk ik via de vloer gaan. Daar liep diagonaal elektra door de dekvloer maar aangezien de elektra toch volledig vernieuwd inclusief wordt inclusief draad had ik net zo goed waar het eventueel mis zou gaan de boel vrij kunnen hakken en dan opnieuw aan kunnen hechten (16>19>16).

Voor de zonwering ben ik ook naar buiten gegaan.

Deze heb ik naar links verplaatst (en gekke T splitsing meteen weggehaald)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uqN4pbW8iRV3zfRCtTvy610Nd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcQkGZfBU8vEhJqXyiEheAa4.jpg?f=fotoalbum_large

Hier voor rolluik via de buitenmuur gegaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3D_pvKO6nDeQdQbY_Jj8bd5kjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBdPNiixI5VM0BoI88wG5h6B.jpg?f=fotoalbum_large

Hier voor rolluik eerst het hoekje om omdat via dezelfde muur niet ging ivm hoe de stenen van de buitengevel lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdNVZrhcxo-BP3tkiAhFHBhTr2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/467PzfoPvX0NgoEJ9jJgK9Oi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42

Waarom is deze 10 euro,
deze 16 euro,
en deze 25 euro

Ik heb hier voor het hele huis spul van Intersteel van de Hornbach, ook iets van 15€ en is nog steeds netjes na 2,5 jaar :)

Voordeel is dat er een soort extra veersysteem in zit, waardoor de klink met wat kracht terugveert. Heb hier nog geen 1x gehad dat een klink loskwam van de pen, kwestie van de 1e x goed vastdraaien denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Xander schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:39:
[...]
Als het kozijn strak in de sparing komt hoef je het frame ook niet met gips te bekleden toch? Kun je dan net zo goed meteen op het hout monteren lijkt me.
Hmm, je hebt gelijk. Als ik het zo doe moet het zonder gips lukken. Links de normale situatie voor zo'n kozijn en rechts mijn situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of9Rxo8GVIlk9AtZHtLVr3v_Q94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gNhxVL1bE19rWipxsKQxvFwX.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramormel
louzy82 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Thanks

Bij sommige lijkt het erop dat de klinken zelf ook vastzitten aan het rozet? (wat zelf weer aan de deur, of door de deur heen aan elkaar, verbonden is). Dus dan is de stift nog enkel nodig om het slot daarwerkelijk te openen maar is er geen mogelijkheid dat de klink van de deur afgetrokken wordt omdat de verbinding met de stift versleten is?

Bijv. [Afbeelding]

ik kom nu ook deurbeslag tegen van Hoppe, met een snelstift systeem wat er ook wel aardig uit ziet.
Het systeem op je foto is inderdaad een mooie waar de klink vergrendeld zit aan het rozet. Dan gebruik je de stift alleen om het slot te openen en niet om de klinken bij elkaar te houden.

Het andere voordeel is dat je het rozet niet aan de deur zelf vast hoeft te schroeven. Je ziet vaak bij goedkopere deuren dat het MDF laagje uiteindelijk kapot gaat en je de schroeven uit het hout trekt en de klink los gaat zitten. Ook bij massieve deuren heb je dit probleem wel eens.

Het systeem op jouw foto schroef je vast van klink tot klink, dan zit er vaak een afbreekbare schroefdraad tussen je klinken, afbreekbaar in de zin van om het zonder speciaal materiaal in de kunnen korten. Dit draad is vaak aluminium en vervang ik zelf door een stalen draadstang die ik op maat maak, kan in principe met een ijzerzaag(je).

Het blijf toch altijd lastig hoor. Wij hebben bij de Hornbach RVS `pertura´ deurklinken gehaald en die zijn verrassend stevig voor maar 16 euro per set. :z Ik durf ze echter niet schoon te maken met chloor bijv.

Wij hebben ons huis verbouwd en daarbij niet zo zeer gekozen voor heel duur spul.
Soms zit daar best wel wat kwaliteit tussen.
Van de andere kant was de douche deur ook van de Hornbach en zijn de `RVS´ deurknoppen na 2 jaar al helemaal vernietigd.

Wil je gelijk zekerheid dan kun je vaak beter een relatief groot bedrag neer leggen voor een goed merk. Deurklinken voor een voordeur zijn vaak ook niet kapot te krijgen i.v.m. inbraak veiligheid.

Vraag anders eens bij de lokale slotenmaker, of wellicht dat er iemand anders op het forum wat meer verstand heeft van goede merken. Hoppe komt me bekend voor.

Hier een idee van klink tot klink vast maken:
https://www.sloterop.nl/m...mm-rvs-dd35-56mm-skg.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil gelakte plinten bestellen passend bij de kleur wit op de muur. Daar zit Histor Monodek wit op. Ik kom er alleen niet achter welke kleur/tint wit dit is. Histor heeft naast 'wit' namelijk ook 9010 en verkeerswit (9016) als specifieke kleur. De kleur wit op de muur is witter dan 9010 maar ik weet niet in hoeverre deze afwijkt van 9016. Volgens een verfwinkel heb je 9001, 9010 (zuiver wit) en 9016. Die biedt Histor ook alle 3, maar dus ook 'wit'. Hoe kom ik er nu achter wat deze tint is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:07
Aghanim schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:11:
Ik wil gelakte plinten bestellen passend bij de kleur wit op de muur. Daar zit Histor Monodek wit op. Ik kom er alleen niet achter welke kleur/tint wit dit is. Histor heeft naast 'wit' namelijk ook 9010 en verkeerswit (9016) als specifieke kleur. De kleur wit op de muur is witter dan 9010 maar ik weet niet in hoeverre deze afwijkt van 9016. Volgens een verfwinkel heb je 9001, 9010 (zuiver wit) en 9016. Die biedt Histor ook alle 3, maar dus ook 'wit'. Hoe kom ik er nu achter wat deze tint is?
Leen of koop een RAL kleurenwaaier, je hebt ook wel digital meetapparatuur maar dat is misschien wel overdreven.

9001 is het meest gelig (beige achtig, daarna 9010, 9016 heeft een veel wittere tint en dan heb je ook nog de kleur wit. Welke meestal voor plafonds gebruikt wordt.

Vergeet daarbij niet dat het nooit exact hetzelfde wordt qua kleur, muurverf is anders dan lak. Muurverf is over het algemeen mat (afhankelijk van de verf) en lak heb je meestal in zijdeglans en glans. Matte lak verf is er ook maar wordt over het algemeen minder vaak gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Andyk125 op 28-01-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Kleurenwaaier en kijken wat het dichts bij komt.
Zelfde kleur zul je waarschijnlijk niet gaan vinden, omdat het geen RAL kleur is.

9001 kun je afstrepen, dat is cremewit
9010 is wit zoals de meeste mensen wit kennen
9016 is spierwit (witter dan 9010)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:43
louzy82 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Thanks

Bijv. [Afbeelding]

In mijn zoektocht naar klinken zat ik ook met het probleem dat vrijwel hetzelfde uitziende klinken 10, 15, 20 euro varianten waren. Daarbij zijn dit 9/10 "bouwmarkt" versies, een kruk die niet solide/zwaar aanvoelt en een hoop speling heeft.
De timmerman die mijn deuren heeft afgehangen, kwam met de suggestie om voor krukken van Karcher te gaan, iets duurder, maar wel zeer degelijk en goede bevestigingsmethodes.
Bij die bouwmarktkrukken zonder schild, moet je die rozetten erop duwen/klikken, welke ook nooit strak zitten. Bij Karcher zijn dit allemaal draairozetten.
https://deurbeslag-en-mee...d&brands=Karcher%20Design
Er zitten wel een paar "scherp" geprijsde modellen tussen, maar het kant ook bont worden O-)

Maar ik heb de krukken van Karcher en wil niet meer anders, ben blij met de degelijkheid van de krukken, voor mij geen bouwmarktkrukken meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:02

BrZ

"wit" is 100% wit, zonder pigmenten. Dit kan dus per merk iets anders zijn. Het is in ieder geval witter dan 9010/9016.

Ik denk dat je het beste een voorbeeld van 9010 of 9016 er bij kan houden om te zien wat je het mooiste vind staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:02
S_tef schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:20:
voor mij geen bouwmarktkrukken meer.
Ach, ik snap dat wanneer je timmerman iets aanraadt dat dat meer premium aanvoelt, maar ook bij de bouwmarkt verkopen ze gewoon degelijke deurkrukken hoor, precies zoals @louzy82 ze beschrijft, dus vast aan rozet, met een veer erin zelfs, zodat ze altijd vast zitten en nooit speling hebben. Heb zelf deze en voor de prijs zou ik het wel weten:

https://www.hornbach.nl/s...-RVS/8382856/artikel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:43
phYzar schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Ach, ik snap dat wanneer je timmerman iets aanraadt dat dat meer premium aanvoelt, maar ook bij de bouwmarkt verkopen ze gewoon degelijke deurkrukken hoor, precies zoals @louzy82 ze beschrijft, dus vast aan rozet, met een veer erin zelfs, zodat ze altijd vast zitten en nooit speling hebben. Heb zelf deze en voor de prijs zou ik het wel weten:

https://www.hornbach.nl/s...-RVS/8382856/artikel.html
Niet alleen omdat de timmerman ze aanraad, ook omdat het in de praktijk zo is qua aanvoelen en bevestiging.
Betreffende timmerman heeft zelf trouwens geen belang, heeft ze zelf thuis ook en heb ze niet via hem of zijn leveranciers gekocht oid.

De krukken van Karcher hebben allemaal door en door bevestiging (ben even de naam kwijt), dat zorgt voor een vele stevigere montage, volgens mij kom je dit bij bouwmarktkrukken weinig tegen.

Met alle respect, de kruk die jij linkt zal best prima zijn. Maar echt niet in het segment waar Karcher zit.
Maargoed, iedereen moet natuurlijk voor zichzelf bepalen welke kruk hij prima vind.

[ Voor 8% gewijzigd door S_tef op 28-01-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:27
Ik heb recent een overkapping weggehaald die tegen onze buitenmuur geplaatst was. Daar hebben ze met teer/troep dakbedekking een stukje tegen de gevel geplakt. Nu heb ik vrij subtiel de dakbedekking los kunnen trekken (waaruit de nodige kleine beschadigingen zijn voortgekomen maar enfin) maar nu zitten er nog diverse zwarte teerresten op de muur.

Ik lees online dat teer losweekt met bijvoorbeeld diesel of wasbenzine. Dit lijkt (in het geval van wasbenzine) ook te kloppen omdat het dan zachter wordt maar het wordt ook een beetje 'schmudzig' op de muur omdat het uitvloeit als je het dan aanraakt. Ik zie beide opties dus niet echt als oplossing omdat ik bang ben dat de muur dan een zwarte vlak wordt.

Mijn idee is, is om met een mes de grootste stukken/hoeveelheid van de muur te snijden en de rest met bijvoorbeeld een staalborstel eraf te proberen te borstelen. Als laatste met bijvoorbeeld een hoge druk reiniger proberen de laatste restjes en wat resterend vuil eraf te krijgen.

Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt en een idee of mijn aanvalsstrategie goed is of mogelijk een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Joost.B schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:59:
Ik heb recent een overkapping weggehaald die tegen onze buitenmuur geplaatst was. Daar hebben ze met teer/troep dakbedekking een stukje tegen de gevel geplakt. Nu heb ik vrij subtiel de dakbedekking los kunnen trekken (waaruit de nodige kleine beschadigingen zijn voortgekomen maar enfin) maar nu zitten er nog diverse zwarte teerresten op de muur.

Ik lees online dat teer losweekt met bijvoorbeeld diesel of wasbenzine. Dit lijkt (in het geval van wasbenzine) ook te kloppen omdat het dan zachter wordt maar het wordt ook een beetje 'schmudzig' op de muur omdat het uitvloeit als je het dan aanraakt. Ik zie beide opties dus niet echt als oplossing omdat ik bang ben dat de muur dan een zwarte vlak wordt.

Mijn idee is, is om met een mes de grootste stukken/hoeveelheid van de muur te snijden en de rest met bijvoorbeeld een staalborstel eraf te proberen te borstelen. Als laatste met bijvoorbeeld een hoge druk reiniger proberen de laatste restjes en wat resterend vuil eraf te krijgen.

Heeft iemand eerder met dit bijltje gehakt en een idee of mijn aanvalsstrategie goed is of mogelijk een beter idee?
Ik gok dat ze dan iets als Tixophalte hebben gebruikt. Dat is een vrij bekende bitumenkit. Je aanvalsplan klinkt vrij goed. Volgens de handleiding zou je de laatste restjes echter met terpentine moeten verwijderen: https://www.baptist.nl/up...wet%20seal%20en%20fix.pdf
Crux lijkt me dat het vervliegt en niet je muur intrekt, dus met enig beleid doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:27
The Eagle schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Ik gok dat ze dan iets als Tixophalte hebben gebruikt. Dat is een vrij bekende bitumenkit. Je aanvalsplan klinkt vrij goed. Volgens de handleiding zou je de laatste restjes echter met terpentine moeten verwijderen: https://www.baptist.nl/up...wet%20seal%20en%20fix.pdf
Crux lijkt me dat het vervliegt en niet je muur intrekt, dus met enig beleid doen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga eens een proefstukje proberen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 21:22
Ik heb vorige week een jaren 30 glas in lood deur op de kop getikt, deur was breder dan gedacht dus die heb ik in de breedte ook op maat moeten zagen. Hierdoor komt het loopslot wat dieper in de deur, dat is geen probleem dat gat zit al diep genoeg. Alleen daarom komt er een nieuw gat voor de hendel, en moet ik het bestaande gat wat best groot is dicht maken.

Hoe kan ik dat het best doen? Het moet aan twee kanten opgevuld worden want in het midden van dit gat komt natuurlijk nog wel het loopslot dus domweg volduwen is geen optie.

Ik had iets als pattex repair express gezien, dat leek mij wel een goede optie maar ben benieuwd wat hier aangeraden wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/149OxnU6OLFKhiVIm43UUfSJKbQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AY79z2pTZzaKSMra9TQJrwpu.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

bolleh schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:06:
Ik heb vorige week een jaren 30 glas in lood deur op de kop getikt, deur was breder dan gedacht dus die heb ik in de breedte ook op maat moeten zagen. Hierdoor komt het loopslot wat dieper in de deur, dat is geen probleem dat gat zit al diep genoeg. Alleen daarom komt er een nieuw gat voor de hendel, en moet ik het bestaande gat wat best groot is dicht maken.

Hoe kan ik dat het best doen? Het moet aan twee kanten opgevuld worden want in het midden van dit gat komt natuurlijk nog wel het loopslot dus domweg volduwen is geen optie.

Ik had iets als pattex repair express gezien, dat leek mij wel een goede optie maar ben benieuwd wat hier aangeraden wordt.

[Afbeelding]
Je kunt met dit soort reparaties smeren wat je wil maar mooier/beter wordt het er niet op. Ik zou er een nieuw stuk hout in fiksen.

[ Voor 4% gewijzigd door pizzacabonara op 28-01-2021 17:20 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Laatst online: 08-09 11:38
pizzacabonara schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Je kunt met dit soort reparaties smeren wat je wil maar mooier/beter wordt het er niet op. Ik zou er een nieuw stuk hout in fiksen.
Hier inderdaad mee beginnen en dan zou ik iets van twee componenten gebruiken. Bijv van Den Braven:

https://www.denbraven.com...waluw-houtreparatiemassa/

Of

https://www.denbraven.com...elen/zwaluw-poly-plamuur/

Spul ruikt alleen wel behoorlijk...

[ Voor 31% gewijzigd door Melmer op 28-01-2021 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• David DC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
@louzy82 Hoppe, Randi, FSB zijn allemaal degelijke (dure) krukken, Tonic Line is in het algemeen goedkoper maar ook heel degelijk en met een door en door verbinding, deze plaatsen wij al jaren met intensief gebruik en tot hiertoe geen noemenswaardige problemen. Een grote belgische supermarktketen zweert bij krukken van HDD, deze dus zeker ook bepaalde kwaliteiten hebben, maar zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Laatst online: 11:58
Ik zit met een probleempje bij mijn wasmachine afvoer. Ik heb nu een nieuwe wasmachine (probleem speelde niet bij de vorige wasmachine), en nu na een stuk of 20 wasjes kwam ik opeens een plas water tegen. Ik vermoed dat een verstopping het probleem is, maar ik wil even met jullie dubbelchecken.

Situatie is dat de wasmachine op de 2e verdieping staat. Afvoer gaat via een pvc buis (eerste verticale deel 40 mm), daarna sifon in van 50 mm, daarna verder in verticale buis van 50 mm de vloer in, en vervolgens via een 90 graden bocht door de vloer naar de andere kant van het huis, waar het samenkomt met de afvoer van de cv en naar beneden loopt.

De buizen zelf lekken niet, dus daar ligt het probleem niet. Vervolgens heb ik even een spoelen programma gedraaid en de wasmachine vol met water laten lopen. Daarna dit middels het afpompen programma weg laten pompen, en de 40 mm buis liep over (al vrij snel, na 5 a 10 seconden ofzo). De sifon kon ik niet controleren op verstopping (draaidop was verlijmd). Ik heb er wel kokend water doorheen gegooid, en soda+azijn, maar dat verhielp het probleem niet. Ook heb ik een slang (12 mm volgens mij) verbonden aan de waterkraan en deze rechtstreeks maximaal in de afvoer laten spuiten. Dit verhielp het probleem niet. Ik had dus het vermoeden dat de sifon het probleem niet was en wilde verder kijken. Heb daarom de sifon afgezaagd.

Vervolgens heb ik de waterslang (12 mm) rechtstreeks in de afvoer laten spuiten, maar nu dus zonder sifon. Dus rechtstreeks in de buis (50mm) die de vloer in gaat, en daar dus na een 90 graden bocht onder de vloer door loopt. Ook nu ging de afvoer overstromen (ook weer vrij snel).

Vraag:
1 kan het zijn dat de 90 graden bocht de doorloop dermate vertraagt dat het water niet snel genoeg weg kan komen? En dat de sifon misschien in feite hetzelfde probleem geeft? Ik zou dat toch vreemd vinden, aangezien 50mm toch voldoende zou moeten zijn lijkt me.
2 of is er misschien toch een verstopping, vrij snel na die 90 graden bocht?

NB: ik denk dat de nieuwe wasmachine het water met grotere druk afpompt, waardoor het nu wel een probleem is, en met de vorige wasmachine niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:25
50mm loopt niet over als je er een waterslag in hangt. Wel als er een verstopping is. Heb je niet ergens nog een trekveer of iets. Probeer die er is in te steken. Dan merk je snel genoeg of er ergens een verstopping zit. Ik denk dat het oude zeep resten zijn. Die kunnen behoorlijk hard worden na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Laatst online: 11:58
g00gle schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:17:
50mm loopt niet over als je er een waterslag in hangt. Wel als er een verstopping is. Heb je niet ergens nog een trekveer of iets. Probeer die er is in te steken. Dan merk je snel genoeg of er ergens een verstopping zit. Ik denk dat het oude zeep resten zijn. Die kunnen behoorlijk hard worden na verloop van tijd.
Daar ga ik morgen mee aan de slag ;). Heb er 1 online gekocht die ik morgen kan ophalen bij de Praxis, alhoewel ik er net achter kom dat mijn schoonmoeder er ook 1 heeft liggen :o . Ik hoop dat ik daar verder mee kom, en anders maar een ontstop bedrijfje inhuren.

Maar wat jou betreft kan ik dus vertraging van doorstroom door de hoeken van de buis en sifon uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:25
Op een 50mm wel. Daar kan makkelijk je kraan vol open doorheen. Rioolveer kun je ook nog proberen voor je een bedrijf laat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
S_tef schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:51:
[...]

door en door bevestiging (ben even de naam kwijt), dat zorgt voor een vele stevigere montage,
pasbout?

edit: ik bedoel natuurlijk patentbout

[ Voor 8% gewijzigd door rbaidjoe op 28-01-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Hierbij de zoveelste vraag over het afwerken van gispwanden. Het antwoord op mijn vraag heb ik niet in dit topic kunnen vinden.

Bij mijn klus op zolder was het niet te voorkomen dat ingekorte stukken gips tegenelkaar aan zijn gekomen. Ik heb dus bij de aanzettingen van gipsplaten soms zonder RK of AK.
Is het in mijn geval nodig/mogelijk om papiertape op de naden te gebruiken om te voorkomen dat scheurtjes ontstaan?

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
floriz87 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:59:
Ik zit met een probleempje bij mijn wasmachine afvoer. Ik heb nu een nieuwe wasmachine (probleem speelde niet bij de vorige wasmachine), en nu na een stuk of 20 wasjes kwam ik opeens een plas water tegen. Ik vermoed dat een verstopping het probleem is, maar ik wil even met jullie dubbelchecken.

Situatie is dat de wasmachine op de 2e verdieping staat. Afvoer gaat via een pvc buis (eerste verticale deel 40 mm), daarna sifon in van 50 mm, daarna verder in verticale buis van 50 mm de vloer in, en vervolgens via een 90 graden bocht door de vloer naar de andere kant van het huis, waar het samenkomt met de afvoer van de cv en naar beneden loopt.

De buizen zelf lekken niet, dus daar ligt het probleem niet. Vervolgens heb ik even een spoelen programma gedraaid en de wasmachine vol met water laten lopen. Daarna dit middels het afpompen programma weg laten pompen, en de 40 mm buis liep over (al vrij snel, na 5 a 10 seconden ofzo). De sifon kon ik niet controleren op verstopping (draaidop was verlijmd). Ik heb er wel kokend water doorheen gegooid, en soda+azijn, maar dat verhielp het probleem niet. Ook heb ik een slang (12 mm volgens mij) verbonden aan de waterkraan en deze rechtstreeks maximaal in de afvoer laten spuiten. Dit verhielp het probleem niet. Ik had dus het vermoeden dat de sifon het probleem niet was en wilde verder kijken. Heb daarom de sifon afgezaagd.

Vervolgens heb ik de waterslang (12 mm) rechtstreeks in de afvoer laten spuiten, maar nu dus zonder sifon. Dus rechtstreeks in de buis (50mm) die de vloer in gaat, en daar dus na een 90 graden bocht onder de vloer door loopt. Ook nu ging de afvoer overstromen (ook weer vrij snel).

Vraag:
1 kan het zijn dat de 90 graden bocht de doorloop dermate vertraagt dat het water niet snel genoeg weg kan komen? En dat de sifon misschien in feite hetzelfde probleem geeft? Ik zou dat toch vreemd vinden, aangezien 50mm toch voldoende zou moeten zijn lijkt me.
2 of is er misschien toch een verstopping, vrij snel na die 90 graden bocht?

NB: ik denk dat de nieuwe wasmachine het water met grotere druk afpompt, waardoor het nu wel een probleem is, en met de vorige wasmachine niet.
Gooi er een ontstopper eens in, wij hadden hetzelfde, ontstopper (van die korreltjes) erin en daarna heet water, hoop gebruis en stinkende lucht en daarna geen verstopping meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baassoe
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-12-2023
Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Nu wil ik op de slaapkamers de stopcontacten verplaatsen. Deze zitten nu in de hoeken van de kamer (op 1.2m) en moeten uiteindelijk naast het bed komen (op 30cm). Ze zullen dus horizontaal, en verticaal verplaatst moeten worden.
Wat is hiervoor de juiste route om de sleuven te freezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3cCjIzdDujbC19Ajmqg3zgT6uc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGNiItQJYWe32RovC8PJi81x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Baassoe schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 05:38:
Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis. Nu wil ik op de slaapkamers de stopcontacten verplaatsen. Deze zitten nu in de hoeken van de kamer (op 1.2m) en moeten uiteindelijk naast het bed komen (op 30cm). Ze zullen dus horizontaal, en verticaal verplaatst moeten worden.

[Afbeelding]
Naar beneden en naar het bed levert je de minste problemen op al je ooit nog wat op wil hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:26

[Afbeelding]
Blijven de wcd op de oude plekken in gebruik of ga je die verwijderen? Zelf zou ik verticaal 90cm omlaag gaan vanaf de oude wcd en dan horizontaal naar rechts/links gaan. Zo weet ik vrij zeker dat ik later niet vlug in een elektrabuis boor als ik iets wil ophangen. Maar kortste route diagonaal is ook prima mogelijk bij mijn weten. Stoffig klusje, sleuvenfrees met bouwstofzuiger erop helpt enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10

[Afbeelding]
Eerst die WCD openschroeven en kijken waar de aanvoerende leiding vandaan komt. In de meeste huizen komt die van boven, van de centraaldoos in het plafond.

Maar hoe nieuw is het 'nieuwe huis'? In de jaren vijftig en zestig werden soms alleen op de begane grond centraaldozen toegepast, waar dan ook de wcd's op de bovenverdieping op aangesloten waren. Dan komt de aanvoerende leiding vanaf onder en kun je hem vanaf daar verlengen (met nieuwe draden vanuit die centraaldoos).

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baassoe
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-12-2023
De oude wcd's zullen vervallen.
Het is in een buitenmuur/draagmuur, mag je daar horizontaal in freezen (ongeveer een meter aan elke kant) of is het beter om via de dekvloer te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
We willen graag openslaande houten garagedeuren van 2,5 breed x 2,2 hoog. ( totale breedte van kozijn )
Nu zie je in de handel veel deurplaten ( multiplex ) met twee lagen aluminium erin verwerkt voor extra stabiliteit.
Je ziet dit terug onder verschillende benamingen: Alustabiel, Aluplex, etc.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft, en of het echt een meerwaarde heeft om voor deurplaten met aluminium te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
Zijn er mensen die ervaringen hebben met gebruik van Qboard/wedi als vloer platen voor een inloopdouche?
Ik ben aan het verbouwen en kan binnenkort beginnen aan de badkamer. De badkamer komt op de 1e verdieping wat bestaat uit houtenbalken ( 3 balken HoH ongeveer 45cm , 1e 2 balken zijn 19,5 cm hoog en 7 cm breed, de 3e balk waarop de badkamer rust is maar 20cm hoog bij 3cm, de volgende balk zit hoh rond de 60 en is 20x7). Om het wat te verduidelijken even na gemaakt in een tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSeXnVCRmsQ5IbXlr2e_kvCuwD0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiNbV6LWyq3ZFaLeoMFFh6Mp.jpg?f=fotoalbum_medium

In de verbouwing doe ik het meeste zelf, maar door omstandigheden wil ik het eigenlijk uitbesteden ( heb net en nieuwe baan :) ) en heb dus enkele gesprekken gevoerd. Alleen beide komen met het advies zwaluwstaart platen. Waarbij de 1 de vloerdelen weg wilt halen en de ander er boven op. (vloerdelen zijn 2cm dik)

Indien ik het zelf ga doen, was mijn idee om eerst een multiplek plaat haaks op de vloerdelen te monteren om het nog enigsinds uit te vlakken, en daarna QBoard douche board en 4cm dikke platen te verlijmen op de multiplex plaat. De wanden worden ook opgeboud met Qboard aan houten regelwerk. Of is het toch verstandiger om met een zwaluwstaart plaat te werken met beton/zandcement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
Naiki schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:26:
Zijn er mensen die ervaringen hebben met gebruik van Qboard/wedi als vloer platen voor een inloopdouche?
Ik ga binnenkort ongeveer hetzelfde doen. Hier moet de badkamer komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBVjx9PXsU0F6q6SfgY7i-4fTns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsoYOPO4eYjkxl3mqLqu271y.jpg?f=fotoalbum_large
De bestaande houten vloer planken ga ik verwijderen en vervangen door 18mm multiplex.Wat er nu opzit dat beweegt te veel en is niet super stevig.
Daarop ga ik de met Wedi platen voor vloerverwarming 20mm aan de gang en daarnaast ook een Wedi douche plaatplaatsen. Daar overheen tegelen. Onder het raam moet een bad komen, dus ik kan echt niet teveel omhoog.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen mocht je het zelf gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:43

orf

Tranze schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:50:
[...]

Ik ga binnenkort ongeveer hetzelfde doen. Hier moet de badkamer komen:
[Afbeelding]
De bestaande houten vloer planken ga ik verwijderen en vervangen door 18mm multiplex.Wat er nu opzit dat beweegt te veel en is niet super stevig.
Daarop ga ik de met Wedi platen voor vloerverwarming 20mm aan de gang en daarnaast ook een Wedi douche plaatplaatsen. Daar overheen tegelen. Onder het raam moet een bad komen, dus ik kan echt niet teveel omhoog.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen mocht je het zelf gaan doen :)
Waarom geen Lewisvloer op de balken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
orf schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:56:
[...]
Waarom geen Lewisvloer op de balken?
Omdat het verhaal met Wedi platen een stuk lichter is en sneller / makkelijker te verwerken.
Pagina: 1 ... 100 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/