Met een Lewis betonvloer wist ik zeker dat het niet werkt en 1 geheel blijft. Ik heb in mijn badkamer de multiplex vloer eruit getrokken omdat ik scheuren had in verschillende voegen. De balkenlaag kan het bij mij gemakkelijk dragen, dus gewicht was het probleem niet.Tranze schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:02:
[...]
Omdat het verhaal met Wedi platen een stuk lichter is en sneller / makkelijker te verwerken.
En het was wel netjes volgens de instructies van Wedi gedaan? https://www.wedi.de/nl/to...ingen/houten-ondergrondenorf schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:05:
[...]
Met een Lewis betonvloer wist ik zeker dat het niet werkt en 1 geheel blijft. Ik heb in mijn badkamer de multiplex vloer eruit getrokken omdat ik scheuren had in verschillende voegen. De balkenlaag kan het bij mij gemakkelijk dragen, dus gewicht was het probleem niet.
@orf Dit is dus waar ik mee zit bij mijn situatie, ik weet dat 2 van de drie balken het wel aankan, alleen de laatste balk ik maar 3cm dik, ik ga er nog wel een balk tegen aanlijmen/schroeven. Maar goed het blijft een punt of de balken het beton wel aankan. Vandaar dat ik meer neig naar de qboard platen. Deze platen zou ik dan met flexibele lijm verbinden aan de multiplex plaat. Zo zou je volgens mij de werking behoorlijk tegen moeten gaan.
Wat ik zelf heb gedaan is achter de aansluiting een balkje gedaan zodat er zo min mogelijk beweging tussen de platen zit. Daarna met een scherp mes beide platen afgeschuind, geschuurd en gevuld met knauf fugenfit.nokiaan958GB schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:51:
Hierbij de zoveelste vraag over het afwerken van gispwanden. Het antwoord op mijn vraag heb ik niet in dit topic kunnen vinden.
Bij mijn klus op zolder was het niet te voorkomen dat ingekorte stukken gips tegenelkaar aan zijn gekomen. Ik heb dus bij de aanzettingen van gipsplaten soms zonder RK of AK.
Is het in mijn geval nodig/mogelijk om papiertape op de naden te gebruiken om te voorkomen dat scheurtjes ontstaan?
Wat is jullie advies?
Ik zie nog geen scheuren, dus hier lijkt het prima te gaan zonder papier.
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Ik heb een gat in mijn betonvloer op zolder voor een rookkanaal (vierkant). Dat rookkanaal haal ik weg. Hoe kan ik het beste dit gat dichtmaken? het is denk ik 30x30 cm. Gewoon plaatje er onder en dan volgooien met turbobeton en eventueel wat kozijnankers voor de hechting?
De wijzen komen uit het Oosten!
Inderdaad, plaatje hout eronder, wat gaten voor pluggen en kozijnankers proberen te boren en dan volstorten.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Kun je de deur niet omdraaien. Dat de scharnieren aan de andere kant komen en de klink ook.bolleh schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:06:
Ik heb vorige week een jaren 30 glas in lood deur op de kop getikt, deur was breder dan gedacht dus die heb ik in de breedte ook op maat moeten zagen. Hierdoor komt het loopslot wat dieper in de deur, dat is geen probleem dat gat zit al diep genoeg. Alleen daarom komt er een nieuw gat voor de hendel, en moet ik het bestaande gat wat best groot is dicht maken.
Hoe kan ik dat het best doen? Het moet aan twee kanten opgevuld worden want in het midden van dit gat komt natuurlijk nog wel het loopslot dus domweg volduwen is geen optie.
Ik had iets als pattex repair express gezien, dat leek mij wel een goede optie maar ben benieuwd wat hier aangeraden wordt.
[Afbeelding]
Binnenkort wil ik plinten gaan plaatsen.
Wil bij de boutmaat voorgelakte plinten met kabelgoot halen.
Echter de muren waar ik ze gaan plaatsen zit het behang al op tot aan de vloer.
Nu vraag ik mij af of het dan wel handig is om de plinten met montage kit (polymax) te gaan bevestigen en daarmee dus op het behang, of zijn er alternatieve methodes?
Nu vraag ik mij af of het dan wel handig is om de plinten met montage kit (polymax) te gaan bevestigen en daarmee dus op het behang, of zijn er alternatieve methodes?
PSN: Flix20-NL
Ik heb in onze woonkamer een inbouw-WCD met stopcontact voor 2 stekkers. Zoiets:

Deze 2 stopcontacten zijn permanent in gebruik door de 2 elektische rolluiken. Ik wil er echter 2 stopcontacten bij hebben zodat ik er nog een lamp en incidenteel een laptoplader op aan kan sluiten. Nu gebruik ik daar een stekkerdoos voor die op de grond ligt, maar dat is geen gezicht en netjes wegwerken daarvan is ook lastig.
Wat is de makkelijkste manier om dat te doen? Ontkom ik niet aan het uitfrezen van een tweede WCD ernaast? Het mooist zou zijn als ik een 4-voudig inbouw stopcontact kon monteren op de bestaande WCD, maar volgens mij bestaan die niet en ik heb liever geen opbouw.
Of zijn er nog andere opties die ik kan overwegen?

Deze 2 stopcontacten zijn permanent in gebruik door de 2 elektische rolluiken. Ik wil er echter 2 stopcontacten bij hebben zodat ik er nog een lamp en incidenteel een laptoplader op aan kan sluiten. Nu gebruik ik daar een stekkerdoos voor die op de grond ligt, maar dat is geen gezicht en netjes wegwerken daarvan is ook lastig.
Wat is de makkelijkste manier om dat te doen? Ontkom ik niet aan het uitfrezen van een tweede WCD ernaast? Het mooist zou zijn als ik een 4-voudig inbouw stopcontact kon monteren op de bestaande WCD, maar volgens mij bestaan die niet en ik heb liever geen opbouw.
Op het behang plakken zou ik niet doen, daar ga je vroeg of laat spijt van krijgen. Ik zou het behang afsnijden langs een lat die iets minder hoog is dan de plint, zodat de plint wel mooi over het behang valt maar je het wel direct aan de muur kunt bevestigen.Flix20 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:20:
Binnenkort wil ik plinten gaan plaatsen.
Er bestaan ook allerlei plintsoorten waarbij je clipjes met schroeven op de muur bevestigt en daar vervolgens de plint in vast klikt. Dat kan natuurlijk wel gewoon over het behang heen.
Omhulsel losmaken, draad loskoppelen, en dan het bestaande gat vergroten (best aan de kant waar er geen kabels zijn) zodat er 4 WCD's in passen.Pelle schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:24:
Ik heb in onze woonkamer een inbouw-WCD met stopcontact voor 2 stekkers. Zoiets:
[Afbeelding]
Lijkt me het simpelste en de mooiste oplossing
De huidige wantcontactdoos zit op één enkele doos, zo ver ik dat aan het model kan zien. Twee van deze naast elkaar plaatsen is geen oplossing, daar zijn ze te breed voor. Je hebt daarmee drie oplossingen:Pelle schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:24:
[Afbeelding]
- Drie dozen bij frezen van 76mm en dan 71mm uit elk hart boren.Drie losse u50 dozen erin (aan elkaar gezet) en dan met knauf vast zetten en dicht smeren. Waarschijnlijk daarna de muur nog even doen om het netjes te maken.
- Toch kiezen voor een opbouw, en deze over het huidige gat heen zetten.
- Als de rolluiken via de muur de wandcontactdoos binnen komen kan je deze permanent oplassen en houd je de huidige twee contacten gewoon over. Zo niet, dan loopt er dus al opbouw goot over de muur waarschijnlijk en begrijp ik de aversie tegen een opbouw wandcontactdoos niet zo goed.
My middle finger salutes you.
Ook niet het mooiste, weet niet of het stopcontact in het zicht zit?Pelle schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:24:
[Afbeelding]
Je hebt ook van die verdelers
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dan hoeft dat niet met een stekker maar kun je dat permanent aansluiten op 220. Is een buisje infrezen een optie richting dat stopcontact vanaf een strategische plek in de buurt van de rolluiken?Pelle schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:24:
Deze 2 stopcontacten zijn permanent in gebruik door de 2 elektische rolluiken.
Verwijderd
Een 90 graden bocht verstopt veel sneller dan 2 stukken van 45 graden wat samen 1 ruime bocht van 90 graden wordt, echter nemen die 2 stukken meer ruimte in beslag dan 1 zo een bochtje van 90 vandaar dat men toch nog wel eens die 90 graden bochten gebruikt. Als jij de kans hebt om er 2 stukken van 45 graden te gebruiken zou ik je dat aanraden voor een betere doorstroming.floriz87 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:47:
[...]
Daar ga ik morgen mee aan de slag. Heb er 1 online gekocht die ik morgen kan ophalen bij de Praxis, alhoewel ik er net achter kom dat mijn schoonmoeder er ook 1 heeft liggen
. Ik hoop dat ik daar verder mee kom, en anders maar een ontstop bedrijfje inhuren.
Maar wat jou betreft kan ik dus vertraging van doorstroom door de hoeken van de buis en sifon uitsluiten?
Wees aub wel voorzichtig met de trekveer, met hard stoten in juist 90 graden bochten ga je er dwars doorheen en heb je nog meer om te repareren. Succes.
De afvoer van de wasmachine moet een bepaald aantal cm in de afvoerbuis gestopt worden, heb je daar voldoende? Als het goed is staat dit in de handleiding.floriz87 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:59:
Ik zit met een probleempje bij mijn wasmachine afvoer. Ik heb nu een nieuwe wasmachine (probleem speelde niet bij de vorige wasmachine), en nu na een stuk of 20 wasjes kwam ik opeens een plas water tegen. Ik vermoed dat een verstopping het probleem is, maar ik wil even met jullie dubbelchecken.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Goed punt. Er lopen inderdaad al 2 kabelgoten en die ga ik zeker niet infrezen (de muur is afgewerkt met sierpleister dus dat krijg je ik nooit mooi).barktus schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:59:
• Als de rolluiken via de muur de wandcontactdoos binnen komen kan je deze permanent oplassen en houd je de huidige twee contacten gewoon over. Zo niet, dan loopt er dus al opbouw goot over de muur waarschijnlijk en begrijp ik de aversie tegen een opbouw wandcontactdoos niet zo goed.![]()
Alles overwegend is een 4-voudig opbouwstopcontact dan toch de oplossing met het minste gedoe. En zo in het zicht zit het ook allemaal niet (30cm boven de grond in een hoek achter de bank), het is meer dat ik opbouwstopcontacten gewoon heel lelijk vind
Goot mag je ook niet infrezen, dat moet buis zijn. Maar ik snap je punt.Pelle schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:33:
[...]
Goed punt. Er lopen inderdaad al 2 kabelgoten en die ga ik zeker niet infrezen (de muur is afgewerkt met sierpleister dus dat krijg je ik nooit mooi).
Alles overwegend is een 4-voudig opbouwstopcontact dan toch de oplossing met het minste gedoe. En zo in het zicht zit het ook allemaal niet (30cm boven de grond in een hoek achter de bank), het is meer dat ik opbouwstopcontacten gewoon heel lelijk vind
Ik zou dan inderdaad voor de viervoudige opbouw gaan, lelijk blijft het toch. Hier in huis heb ik ze ook en al het inbouw materiaal is zonder randaarde. Want tijdens de bouw nog niet verplicht. Nu ben ik elektriciën, en wil ik graag overal aarde hebben en randaarde bij. Maar het werk en de kosten voor vervangen van al het schakelmateriaal is me dat niet waard.
My middle finger salutes you.
Even op herhaling, want ik ben er nog niet uit.
Ik ben de laatste hand aan het leggen van het afkitten van onze badkamer. Dat gaat prima, ik weet alleen niet wat ik aan moet met de hexagon tegel aan de achterkant van de nisjes:
:strip_exif()/f/image/JPn5d9ZwOhZOV9sRekisenEx.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb de naad gekit maar wil nu een schuin randje om het geheel mooi af te werken. De rest van de badkamer heb ik met een afstrijkplaatje gedaan en zit er strak in. Door het hoogteverschil tussen de hexagonnetjes is dat lastig te gebruiken. Hoe kit ik dit nu strak af? Iemand een goede tip?
Ik heb nu naar aanleiding van de tips in dit topic geprobeerd:
- De tegel af te plakken met verschillende schildertapes, pvc tape, ducktapes maar niets blijft plakken op de tegel.
- Ik heb pogingen gedaan om dan de tegel maar af te dekken met stucloper om een strakke rand te krijgen maar dat werkt ook niet.
- Houten plaatje met tochtstrip aan de achterkant. Dit dicht goed af, maar de kit blijft genoeg plakken om als je die eraf haalt, niet meer strak te zijn. Bovendien is het geheel erg dik waardoor afstijken lastig is.
- Uit de hand en met de vinger afstijken, maar ook dat wordt verre van strak.
Voor mijn gevoel moet het lukken als ik het wél kan afplakken. Maar als iemand weet welke tape gegarandeerd plakt, dan hou ik me aanbevolen.
Ik ben de laatste hand aan het leggen van het afkitten van onze badkamer. Dat gaat prima, ik weet alleen niet wat ik aan moet met de hexagon tegel aan de achterkant van de nisjes:
:strip_exif()/f/image/JPn5d9ZwOhZOV9sRekisenEx.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb de naad gekit maar wil nu een schuin randje om het geheel mooi af te werken. De rest van de badkamer heb ik met een afstrijkplaatje gedaan en zit er strak in. Door het hoogteverschil tussen de hexagonnetjes is dat lastig te gebruiken. Hoe kit ik dit nu strak af? Iemand een goede tip?
- De tegel af te plakken met verschillende schildertapes, pvc tape, ducktapes maar niets blijft plakken op de tegel.
- Ik heb pogingen gedaan om dan de tegel maar af te dekken met stucloper om een strakke rand te krijgen maar dat werkt ook niet.
- Houten plaatje met tochtstrip aan de achterkant. Dit dicht goed af, maar de kit blijft genoeg plakken om als je die eraf haalt, niet meer strak te zijn. Bovendien is het geheel erg dik waardoor afstijken lastig is.
Voor mijn gevoel moet het lukken als ik het wél kan afplakken. Maar als iemand weet welke tape gegarandeerd plakt, dan hou ik me aanbevolen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Je plaatje ruim in de zeepsop zetten zodat de kit daar niet aan hecht?breinonline schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:23:
[Afbeelding]
Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.
Verwijderd
2 keer kitten. De 2e laag erbovenop als de 1e droog is.breinonline schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:23:
[Afbeelding]
Dan had ik ook het slotgat helemaal opnieuw moeten uithakken, en dan heb ik nog steeds dat ik dat gat moet dichten.G7B schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:55:
[...]
Kun je de deur niet omdraaien. Dat de scharnieren aan de andere kant komen en de klink ook.
Slotkast zit inmiddels al dieper in de deur, gaten voor de hendels gezaagd. Scharnieren ingebeiteld en morgen met zwaluw polymeer de bestaande gaten dichtmaken.
Voor iemand met 0,0 ervaring met dit soort dingen gaat het verrassend goed.
:strip_exif()/f/image/9pAOfnWe3XB7vMzY8y4eApGR.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 25% gewijzigd door bolleh op 29-01-2021 21:38 ]
Ik heb dit ook bij een stuk of zes deuren gehad .bolleh schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:37:
[...]
Dan had ik ook het slotgat helemaal opnieuw moeten uithakken, en dan heb ik nog steeds dat ik dat gat moet dichten.
Slotkast zit inmiddels al dieper in de deur, gaten voor de hendels gezaagd. Scharnieren ingebeiteld en morgen met zwaluw polymeer de bestaande gaten dichtmaken.
Voor iemand met 0,0 ervaring met dit soort dingen gaat het verrassend goed.
[Afbeelding]
Wat je doet is een stuk hard plastic in het slotgat zetten of evt een stuk hout omwikkeld in plastic. Daar hecht de 2k filler niet goed op. Op die manier kun je beide kanten van de deur goed opvullen en weet je zeker dat als je klaar bent en het is uitgehad , je nog de opening hebt voor je slotkast.
Ik heb het gevuld met repair care en goed aanbranden aan de randen voor de hechting .
Evt daarna nog even met lakplamuur strak trekken en je ziet er niks meer van. Nieuwe deur hiervoor kopen of omdraaien is echt zonde.
Ps. Je gaat toch geen polymeer kit gebruiken om die gaten te dichten ? Dat wordt nooit strak. Kit zakt iets in en is niet te schuren tussen de lagen. Beter koop je een 2 componenten epoxy vuller zoals repair care. Kost wat maar werkt heel goed en kun je behoorlijk veel mee doen in huis.
[ Voor 10% gewijzigd door Waypoint op 29-01-2021 21:45 ]
@floriz87 ik zou eens proberen met bijtende soda (caustische soda/natriumhydroxide), is te verkrijgen in de DHZ of drogisterij, kost weinig (bv 4,35€/kg) en is veel werkzamer dan de vloeibare ontstoppers die je anders koopt. Met 1 kg kan je al héél lang vooruit.
Zeker handschoenen, beschermende kledij en oogbescherming dragen!!!
Als je het kokende water er op giet begint het inderdaad erg te bruisen en zet dus ook uit, opletten in dit geval dus voor het morsen. Daarna goed naspoelen met water
Succes!
Zeker handschoenen, beschermende kledij en oogbescherming dragen!!!
Als je het kokende water er op giet begint het inderdaad erg te bruisen en zet dus ook uit, opletten in dit geval dus voor het morsen. Daarna goed naspoelen met water
Succes!
Een stuk hout of plastic erin met plasticfolie was ook mijn idee. Aanbranden bedoel je dus de randen van het bestaande hout waar het op moet hechten? Dat kan mooi met een mini gasbrander die ik heb.Waypoint schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:43:
[...]
Ik heb dit ook bij een stuk of zes deuren gehad .
Wat je doet is een stuk hard plastic in het slotgat zetten of evt een stuk hout omwikkeld in plastic. Daar hecht de 2k filler niet goed op. Op die manier kun je beide kanten van de deur goed opvullen en weet je zeker dat als je klaar bent en het is uitgehad , je nog de opening hebt voor je slotkast.
Ik heb het gevuld met repair care en goed aanbranden aan de randen voor de hechting .
Evt daarna nog even met lakplamuur strak trekken en je ziet er niks meer van. Nieuwe deur hiervoor kopen of omdraaien is echt zonde.
Ps. Je gaat toch geen polymeer kit gebruiken om die gaten te dichten ? Dat wordt nooit strak. Kit zakt iets in en is niet te schuren tussen de lagen. Beter koop je een 2 componenten epoxy vuller zoals repair care. Kost wat maar werkt heel goed en kun je behoorlijk veel mee doen in huis.
Typefout, ik bedoelde niet polymeer maar Den Braven zwaluw Poly-plamuur.
Brede deuren zijn zwaar en gaan vaak doorhangen. Met een stevig frame er in kun je dat voorkomen.HyperTrophy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:16:
We willen graag openslaande houten garagedeuren van 2,5 breed x 2,2 hoog. ( totale breedte van kozijn )
Nu zie je in de handel veel deurplaten ( multiplex ) met twee lagen aluminium erin verwerkt voor extra stabiliteit.
Je ziet dit terug onder verschillende benamingen: Alustabiel, Aluplex, etc.
Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft, en of het echt een meerwaarde heeft om voor deurplaten met aluminium te kiezen.
Bij mij betreft het PIRgips. Dus 12mm gips op een 120mm isolatieplaat. De kanten heb ik vantevoren al wat afgeschuind.Ethnocentrix schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:36:
[...]
Wat ik zelf heb gedaan is achter de aansluiting een balkje gedaan zodat er zo min mogelijk beweging tussen de platen zit. Daarna met een scherp mes beide platen afgeschuind, geschuurd en gevuld met knauf fugenfit.
Ik zie nog geen scheuren, dus hier lijkt het prima te gaan zonder papier.
De platen zitten er al in dus aan de achterliggende constructie kan ik niets meer veranderen.
Heb al wat youtube filmjes bekeken maar nog geen voorbeeld met dit soort naden gezien.
Beter is m.i. om het gat te vullen door er een houten klos in te te lijmen en dan de rest te plamuren. Evt de randen eerst wat fatsoeneren door het gat groter te boren zodat je netjes kan lijmen.bolleh schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:52:
[...]
Een stuk hout of plastic erin met plasticfolie was ook mijn idee. Aanbranden bedoel je dus de randen van het bestaande hout waar het op moet hechten? Dat kan mooi met een mini gasbrander die ik heb.
Ik ben er trouwens vrij zeker van dat met aanbranden geen vuur bedoeld werd in dit geval
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Ondertussen begint het stucwerk aardig te drogen. De flexa powerdek staat al klaar.
Wat voor voorstrijk raden jullie aan? Ik heb nog 4 liter onverdund Weber Flevopol uni staan maar ik betwijfel of ik dat er netjes op krijg. Het is nogal waterig en redelijk transparant dus ik denk dat het lastig te zien wordt waar je bent geweest. Kan het ook mis hebben. Heb nog nooit een vers gestucte muur behandeld. Een witte grondverf is wellicht makkelijker? Heb hier destijds van de hornbach voorstrijk met fijne korrel gebruikt, maar daar ging toen structuurverf overheen. Dat lijkt me nu niet het juiste spul
. Misschien toch maar de uni voorzichtig proberen...
Wat voor voorstrijk raden jullie aan? Ik heb nog 4 liter onverdund Weber Flevopol uni staan maar ik betwijfel of ik dat er netjes op krijg. Het is nogal waterig en redelijk transparant dus ik denk dat het lastig te zien wordt waar je bent geweest. Kan het ook mis hebben. Heb nog nooit een vers gestucte muur behandeld. Een witte grondverf is wellicht makkelijker? Heb hier destijds van de hornbach voorstrijk met fijne korrel gebruikt, maar daar ging toen structuurverf overheen. Dat lijkt me nu niet het juiste spul
[ Voor 24% gewijzigd door sdk1985 op 29-01-2021 23:58 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik denk dat wat je wil niet kan. Bruine kit?breinonline schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:23:
[Afbeelding]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Nog even iets heel anders:
:strip_exif()/f/image/vLJmmcHwnx8ARazFe6CXvubk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe opdekdeur 71x201.5 (dezelfde maat als de originele deur uit 1972) komt totaal niet uit met de paumelles! Morgen over kijken of de onderste, bovenste of beiden het probleem zijn. Had nu geen tijd meer ivm avond klok. Wel balen...
Zijn die dingen te verlegen of wordt dat een nieuw gat boren voor de indraai paumelle?
:strip_exif()/f/image/vLJmmcHwnx8ARazFe6CXvubk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe opdekdeur 71x201.5 (dezelfde maat als de originele deur uit 1972) komt totaal niet uit met de paumelles! Morgen over kijken of de onderste, bovenste of beiden het probleem zijn. Had nu geen tijd meer ivm avond klok. Wel balen...
Zijn die dingen te verlegen of wordt dat een nieuw gat boren voor de indraai paumelle?
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Of ik heb geluk gehad.. Maar volgens mij hoef je je gestucte wandjes helemaal niet voor te strijken. Ik heb het in mijn vorige woning in iedergeval niet gedaan. En heb geen enkel probleem ervaren.sdk1985 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:53:
Ondertussen begint het stucwerk aardig te drogen. De flexa powerdek staat al klaar.
Wat voor voorstrijk raden jullie aan? Ik heb nog 4 liter onverdund Weber Flevopol uni staan maar ik betwijfel of ik dat er netjes op krijg. Het is nogal waterig en redelijk transparant dus ik denk dat het lastig te zien wordt waar je bent geweest. Kan het ook mis hebben. Heb nog nooit een vers gestucte muur behandeld. Een witte grondverf is wellicht makkelijker? Heb hier destijds van de hornbach voorstrijk met fijne korrel gebruikt, maar daar ging toen structuurverf overheen. Dat lijkt me nu niet het juiste spul. Misschien toch maar de uni voorzichtig proberen...
Heb zelf toen emmers albastine voorstrijk gebruikt want die was in de aanbieding. Je omschrijf het precies zoals die voorstrijk er ook uit zag. Beetje verdunde melk en het droogt transparant op. Hier was het wel echt nodig. Stuc is gewoon erg dorstig en voordat je het weer sta je vijf lagen te verven voordat je oppervlakte er fatsoenlijk uit ziet.sdk1985 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:53:
Wat voor voorstrijk raden jullie aan? Ik heb nog 4 liter onverdund Weber Flevopol uni staan maar ik betwijfel of ik dat er netjes op krijg. Het is nogal waterig en redelijk transparant dus ik denk dat het lastig te zien wordt waar je bent geweest. Kan het ook mis hebben. Heb nog nooit een vers gestucte muur behandeld. Een witte grondverf is wellicht makkelijker? Heb hier destijds van de hornbach voorstrijk met fijne korrel gebruikt, maar daar ging toen structuurverf overheen. Dat lijkt me nu niet het juiste spul. Misschien toch maar de uni voorzichtig proberen...
Gebruik voor de voorstrijk wel een voorstrijk roller. Die nemen de waterige substantie goed op. Let wel op druppels want die blijf je zien dus breng het dun aan. Even een dagje laten drogen en dan met de verf beginnen.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Wel eerst nog even je muur schuren met korrel 180 voordat je gaat voorstrijken/schilderen. Krijg je een nog strakker resultaat.sdk1985 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:53:
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Hier hetzelfde. Inmiddels ruim 250m2 stucwerk in de saus. De eerste 100m2 met een roller, de laatste 150m2 met het wagner systeem. Geen voorstrijk gebruikt, matte saus van Sigma, 9010.g00gle schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 01:01:
[...]
Of ik heb geluk gehad.. Maar volgens mij hoef je je gestucte wandjes helemaal niet voor te strijken. Ik heb het in mijn vorige woning in iedergeval niet gedaan. En heb geen enkel probleem ervaren.
Groetjes
Ik heb hier pas de hele beneden verdieping opnieuw gedaan na een aanbouw, ook met flexa ‘powerdek’. Albastine voorstrijk gebruikt, zou ook helpen tegen het krijgen van banen. Moest overal nog steeds 2 x over voor een mooi dekkend resultaat, maar het ziet er inderdaad goed uit en geen banen. Is idd dunne rommel maar droogt helemaal op.sdk1985 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:53:
Bedankt voor deze oplossing. Doordat ik in de badkamer een half losliggende tegel had heb ik een tube injectiehars aangeschaft om deze vast te maken. Dit heb ik vervolgens ook gebruikt bij de wc beneden om dit vaster te maken. Vooralsnog lijkt dit te werken. Ik hou er rekening mee dat dit tijdelijk is en ik uiteindelijk voor jouw oplossing zal moeten gaan. Dat lijkt ook doable. Dank!ephymerous schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:35:
[...]
Ik had hetzelfde in mijn vorige woning. Die had onvoldoende ondersteuning onderaan. Ik heb toen de pot gedemonteerd en daarna met een multitool door het losmaken van de voegen een tegel heel eraf gehaald.
In het onderliggende hout heb ik toen een gat gemaakt waardoor ik balkjes hout plaatsen zodat de pot niet meer kon “inveren”. Die balkjes heb ik met montagekit vast gezet. Vervolgens de tegel er weer op.
Het is niet de mooiste oplossing maar het werkte wel
hmmz
Graag gedaan. Ik heb overigens jaren (letterlijk) gewacht voordat ik het heb opgelost. Was uiteindeljk zo klaar en typisch zo’n moment van “waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!”DJ^ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:53:
[...]
Bedankt voor deze oplossing. Doordat ik in de badkamer een half losliggende tegel had heb ik een tube injectiehars aangeschaft om deze vast te maken. Dit heb ik vervolgens ook gebruikt bij de wc beneden om dit vaster te maken. Vooralsnog lijkt dit te werken. Ik hou er rekening mee dat dit tijdelijk is en ik uiteindelijk voor jouw oplossing zal moeten gaan. Dat lijkt ook doable. Dank!
XXXVI
Je powerdek 10 tot 15% verdunnen werkt ook prima. Ik vind het risico op banen met voorstrijk te groot.sdk1985 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:53:
K to the KillaZ
Ik heb zelf een hekel aan Flexa verf/powerdek, maar dat was je vraag nietsdk1985 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:53:
Ik gebruik als voorstrijk altijd Sikkens Alpha muurfix, is gewoon melk kleur dus geen gekke kleuren op je muur. Spul werkt perfect, en ik leg het altijd nog een klein beetje aan met water

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Een bouwlamp erop is vaak wel handig om te zien waar je geweest bent met de voorstrijk. Inderdaad allemaal melkachtige, transparant spul.
Ik denk dat je gelijk hebt. Dank voor deze zeer zinnige opmerking! Ik heb een kit kleurenkaart besteld en ga de best passende bij de tegel bestellen_eLMo_ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 00:00:
[...]
Ik denk dat wat je wil niet kan. Bruine kit?
Dat is vervelend. Ik heb hier vorig jaar nieuwe deuren besteld (kozijn 1989) en de voorgeboorde gaten zaten precies goed.sdk1985 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 00:06:
Nog even iets heel anders:
[Afbeelding]
Ik zou eerder een nieuw gat in de deur boren dan aan de kant van het kozijn boren. In de deur heb ik wel eens gedaan, vooral zaak om goed haaks te boren.
Mijn aannemer verdunde de latex met de muurverf voor een eerste laag, 3 liter voorstrijk en 5 liter verf. Uitstekend resultaat en goed te volgen waar je bent geweest. Over stucwerk schuren met korrel 180, lijkt mij wat grof waardoor je groefjes krijgt van de korrel. heb zelf 320 en 400 gebruikt om bij te schuren.Jannibal23 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:00:
Een bouwlamp erop is vaak wel handig om te zien waar je geweest bent met de voorstrijk. Inderdaad allemaal melkachtige, transparant spul.
Pomp op hogere snelheid zorgde voor nog minder goede prestaties min en Max op stand 2 leverde nog de meeste warmte maar zelfs dan met 24/7 op vol vermogen draaien kregen we het niet hoger dan zo'n 18.5 graden. Gisteren de ketel maar laten vervangen. Duur grapje, maar alle problemen zijn direct verholpen. Zat dus sowieso in de ketel. Ik vermoed toch iets met de warmtewisselaar... Maar had geen zin om te blijven gokken en er nog meer geld aan uit te geven.PaT schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:43:
[...]
Ik krijg nog 1 suggestie door om eens te controleren (in het monteursmenu)
[...]
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Met aanbranden bedoelen we dat je eerst de randen goed volzet met de plamuur . Dus niet in 1x een dikke klodder erin drukken maar eerst de randen even wat opsmeren en dan pas verder vullen . Anders heb je het risico op lucht in je vuller. Dus zeker geen gasbranderbolleh schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:52:
[...]
Een stuk hout of plastic erin met plasticfolie was ook mijn idee. Aanbranden bedoel je dus de randen van het bestaande hout waar het op moet hechten? Dat kan mooi met een mini gasbrander die ik heb.
Overigens de plamuur waar naar je verwijst lijkt mij niet handig hiervoor. Maximale laag dikte is 1cm. Moet je alsnog meerdere lagen pakken. Heb deze zelf vroeger ook gebruikt maar het is vrij lastig moduleerbaar jn de vorm die je wilt. Een houtrot vuller op epoxy basis werkt veel gemakkelijker . Als je eenmaal zo’n tube hebt gekocht zul je zien dat je die veel vaker gaat gebruiken . Ze zijn er ook in tubes die in je normale kit pistool kunnen .
[ Voor 25% gewijzigd door Waypoint op 30-01-2021 20:25 ]
Even uit nieuwsgierigheid, waarom zou dat beter zijn ?decipherer schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:09:
[...]
Beter is m.i. om het gat te vullen door er een houten klos in te te lijmen en dan de rest te plamuren. Evt de randen eerst wat fatsoeneren door het gat groter te boren zodat je netjes kan lijmen.
Ik ben er trouwens vrij zeker van dat met aanbranden geen vuur bedoeld werd in dit geval
Lijkt mij vrij veel werk voor een dermate klein gat. Zie maar eens zo’n stuk er netjes in te krijgen, je moet het hout enigszins op maat maken met het gat (of andersom ), welke waarschijnlijk rond of ovaal is . Ik doe zelf deelvervanging met hout alleen als het echt grotere stukken zijn.
Bovendien moet je in jouw oplossing het stuk erin lijmen en plamuren. dan heb je weinig ruimte om het werken van het hout op te vangen. bij epoxy werk je met 1 flexibele maar maatvaste massa .
[ Voor 14% gewijzigd door Waypoint op 30-01-2021 20:28 ]
Ik heb vandaag in de oude badkamer alle tegels van de muur afgehaald. Nu zag ik dat boven het kozijn (~50 á 60cm breed) de hele rollaag bakstenen los zit. De bakstenen in de laag zitten nog aan elkaar maar de laag zelf is los van de rest van de stenen ernaast. Het enige dat het nu nog op zijn plekhoudt zijn de tegels eronder en de sierafwerking van het kozijn
.
Hoe fix ik dit nu het beste? Het is een kleine overspanning dus dan zou, volgens google, een latei niet nodig zijn of wel ?
Ik dacht zelf aan die hele rollaag zoals die er nu zit helemaal uithalen, plank met twee balken eronder en dan opnieuw erin metselen. Volgens mij hoef ik geen hanekam te maken omdat het maar zo smal is. Het zijn wel geteld 9 bakstenen die verticaal staan.
Hoe fix ik dit nu het beste? Het is een kleine overspanning dus dan zou, volgens google, een latei niet nodig zijn of wel ?
Ik dacht zelf aan die hele rollaag zoals die er nu zit helemaal uithalen, plank met twee balken eronder en dan opnieuw erin metselen. Volgens mij hoef ik geen hanekam te maken omdat het maar zo smal is. Het zijn wel geteld 9 bakstenen die verticaal staan.

Ik ben onwetend qua metselen, waarom in een bak met water?The Fatal schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:18:
Zou ze er uithalen, schoon bikken en in een bak met water gooien. Hierna terug metselen.
Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.
Dan onttrekt de oude steen niet al het vocht van de spacie waardoor het te snel droogt en een slechte hechting geeft. Hoeft vaak niet lang in het water.--HYPER--392 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:36:
[...]
Ik ben onwetend qua metselen, waarom in een bak met water?
(iets breder) uitkappen, wapeningsijzer er in en vullen met betonmortel.De_Bastaard schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:33:
Ik heb vandaag in de oude badkamer alle tegels van de muur afgehaald. Nu zag ik dat boven het kozijn (~50 á 60cm breed) de hele rollaag bakstenen los zit. De bakstenen in de laag zitten nog aan elkaar maar de laag zelf is los van de rest van de stenen ernaast. Het enige dat het nu nog op zijn plekhoudt zijn de tegels eronder en de sierafwerking van het kozijn.
[Afbeelding]
Daarna isoleren en afwerken.
Misschien had ik het wat anders moeten verwoorden. Ik heb zelf betere ervaringen met het opvullen met een stuk(je) hout, dan te vullen met epoxy. In mijn vorige huis moest ik een stuk in een kozijn vullen, daar heb ik dan een stukje hout in gelijmd en geplamuurd en dat zag er na de aantal jaar nog prima uit. Op de poort heb ik dan een gat opgevuld maar dat scheurde binnen de kortste keren.Waypoint schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:22:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid, waarom zou dat beter zijn ?
Lijkt mij vrij veel werk voor een dermate klein gat. Zie maar eens zo’n stuk er netjes in te krijgen, je moet het hout enigszins op maat maken met het gat (of andersom ), welke waarschijnlijk rond of ovaal is . Ik doe zelf deelvervanging met hout alleen als het echt grotere stukken zijn.
Bovendien moet je in jouw oplossing het stuk erin lijmen en plamuren. dan heb je weinig ruimte om het werken van het hout op te vangen. bij epoxy werk je met 1 flexibele maar maatvaste massa .
Een koude nacht, dus even de warmtebeeldcamera gericht op het huis.
Rechter slaapkamer ben ik aan het opknappen, daar zit nu 20mm pur tegen de draagbalk boven het kozijn, en 6cm glaswol tegen het plafond. Gipsplaat moet er nog in.
Maar bovenal: alle gaten van de buitenmuur dichtgemaakt met pir plaatjes en pur. Kon eerder op een plek zo naar buiten kijken.
Verschil is nu al heel duidelijk in de hoeveelheid wit en dus warmte die je links ziet, wat overigens met name de onderzijde van een boeideel is waar de warmte uit huis dan in terecht komt. En dan stook ik nog niet eens op die kamers...
Rechter slaapkamer ben ik aan het opknappen, daar zit nu 20mm pur tegen de draagbalk boven het kozijn, en 6cm glaswol tegen het plafond. Gipsplaat moet er nog in.
Maar bovenal: alle gaten van de buitenmuur dichtgemaakt met pir plaatjes en pur. Kon eerder op een plek zo naar buiten kijken.
Verschil is nu al heel duidelijk in de hoeveelheid wit en dus warmte die je links ziet, wat overigens met name de onderzijde van een boeideel is waar de warmte uit huis dan in terecht komt. En dan stook ik nog niet eens op die kamers...
:strip_exif()/f/image/csUlzpN3q7FGw007YEXaKXky.jpg?f=fotoalbum_large)
@_ferry_ tijd om je dak ook aan te pakken en dan met name de overgangen muur <-> dak.
In het toilet zit er naast het aluminium kozijn en de muur een stukje wat nu opgevuld was met kit. Dit is eigenlijk nooit mooi geworden en ik wil dit nu aanpakken. Wat zijn mijn opties om het er beter uit te laten zien?
Nieuwe kit aanbrengen, maar dan minder op de muur laten komen en alleen naast het kozijn houden? Of een ander vulmiddel?
De muur is van dat gespoten korrelstructuur.
:strip_exif()/f/image/qaCJWottoy5FJTn8ACREC7dm.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe kit aanbrengen, maar dan minder op de muur laten komen en alleen naast het kozijn houden? Of een ander vulmiddel?
De muur is van dat gespoten korrelstructuur.
:strip_exif()/f/image/qaCJWottoy5FJTn8ACREC7dm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pmdIbKgvl0pELRv9BjZURdlw.jpg?f=fotoalbum_large)
@_Arthur Ja, het viel mij op dat daar nog best wel warmte langs komt, al is dat nota bene het laatste gebouwd aan dit huis. Het was ooit een plat dak. Maar de zolder is nu vooral hobbykamer, stoken er lichtjes, maar er gaat wel een hoop warmte via het dak weg waarschijnlijk.
Maar eerst die 2 slaapkamers afronden. Tegen de tijd dat dat af is is het voorjaar en kan ik buiten het schilderwerk doen en pak ik die boeidelen/koof mee. Voordeur is ook zoiets... zo krom als een hoepel, enkelglas, geen tochstrip die daar tegenop kan
Maar eerst die 2 slaapkamers afronden. Tegen de tijd dat dat af is is het voorjaar en kan ik buiten het schilderwerk doen en pak ik die boeidelen/koof mee. Voordeur is ook zoiets... zo krom als een hoepel, enkelglas, geen tochstrip die daar tegenop kan
Ik snap niks van jou plaatje. Is nu jou hele ondergebleven niet geïsoleerd? En boven hier en daar wat isolatie?_ferry_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:26:
[Afbeelding]
Onderste helft is steen, de bovenste hout/trespa. Qua temperatuur is dat wat lager dan beneden ja, maar dat kan ook het verschil in materiaal zijn. Of dat de kamer boven kouder is en dus minder verlies naar buiten.barry86 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:08:
[...]
Ik snap niks van jou plaatje. Is nu jou hele ondergebleven niet geïsoleerd? En boven hier en daar wat isolatie?
Maar het gaat met name om die witte vlek boven het linker raam. Rechts is dat vrijwel weg na de opknapbeurt.
Je verliest gemiddeld 30% van je warmte via je dak (als die niet of slecht is geisoleerd). Of je er wel/niet stookt maakt niet uit. De warmte stijgt op vanuit de beganegrond en foetsie is 30%._ferry_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:41:
@_Arthur Ja, het viel mij op dat daar nog best wel warmte langs komt, al is dat nota bene het laatste gebouwd aan dit huis. Het was ooit een plat dak. Maar de zolder is nu vooral hobbykamer, stoken er lichtjes, maar er gaat wel een hoop warmte via het dak weg waarschijnlijk.
Dat zel wel wat energie schelen.Martinusz schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:09:
Waarvan je op voorhand hoopt dat het een simpel klusje wordt, dat werd het gelukkig ookbinnen half uurtje van 25 jaar oud enkelwandig:
[Afbeelding]
Naar nieuw 4-dubbelwandig:
[Afbeelding]
Leuk simpel klusje en hopelijk een verbetering
Laat me raden, je bent nu een schroevendraaien kwijt ?

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..
Ik heb ook nog nooit gemetseld, maar ik vermoed om de zuigen de werking tegen te gaan.--HYPER--392 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:36:
[...]
Ik ben onwetend qua metselen, waarom in een bak met water?
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Hoop op wat minder kou op het toiletPatrick89 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:15:
[...]
Dat zel wel wat energie schelen.
Laat me raden, je bent nu een schroevendraaien kwijt ?
Gaaf om te zien._ferry_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:26:
[Afbeelding]
Misschien ook eens zo’n ding zien te scoren om ons huis eens te bekijken.
Wij wonen in een huis uit 1917. Toen we hier gingen wonen hebben we her en der voorzetwanden geplaatst met glaswol ertussen. Aan die wanden hangen de radiatoren. Wanneer die verwarmd worden begint het hout te tikken/kraken. Ik vermoed omdat de wanden strak ingeklemd zijn tusssen de vloer, muren en het dak.
Dit jaar wil ik nieuwe voorzetwanden plaatsen, om de isolatie te verbeteren. Ik wil nog steeds met een houten frame werken, zodat ik met een gerust hart de radiatoren eraan kan hangen. Nu wil ik wel voorkomen dat de wanden weer herrie maken. Daarom wil ik de wanden zwevend uitvoeren, maar ik twijfel over de uitvoering. Ik denk aan:
- ventilatielatten tegen de gevel, met daar overheen dampopen folie.
- daar tegenaan de voorzetwand
- onder de voorzetwand een schuimstrip
- 1 cm ruimte overhouden aan de boven- en zijkanten
- de voorzetwand vastspijkeren i.p.v. schroeven, zodat het kan werken
- vullen met glaswol of pir
- afwerken met dampdichte folie, osb 18 mm en gipsplaten
- de ruimtes rondom dichtpurren
- stucen
Denken jullie dat dit een goede manier is?
Dit jaar wil ik nieuwe voorzetwanden plaatsen, om de isolatie te verbeteren. Ik wil nog steeds met een houten frame werken, zodat ik met een gerust hart de radiatoren eraan kan hangen. Nu wil ik wel voorkomen dat de wanden weer herrie maken. Daarom wil ik de wanden zwevend uitvoeren, maar ik twijfel over de uitvoering. Ik denk aan:
- ventilatielatten tegen de gevel, met daar overheen dampopen folie.
- daar tegenaan de voorzetwand
- onder de voorzetwand een schuimstrip
- 1 cm ruimte overhouden aan de boven- en zijkanten
- de voorzetwand vastspijkeren i.p.v. schroeven, zodat het kan werken
- vullen met glaswol of pir
- afwerken met dampdichte folie, osb 18 mm en gipsplaten
- de ruimtes rondom dichtpurren
- stucen
Denken jullie dat dit een goede manier is?
Gewoon even nadenkend overde oorzaak:
Radiator wordt warm, ophangbeugels ook, dat zet uit. Gevolg is dat de bevestiging in het hout (schroeven of whatever) ook een beetje uit zet. En dus gaat het kraken. Das wat ik zo 123 beredeneer iig.
Als mijn redenatie klopt gaat een zwevende houten constructie je niet helpen.
Verbaast me wel wat het gebeurt. Ik heb op zolder ook een radiator aan een tussenwandje hangen, en dat kraakt niet. Wat heb je voor ophangbeugels gebruikt?
Radiator wordt warm, ophangbeugels ook, dat zet uit. Gevolg is dat de bevestiging in het hout (schroeven of whatever) ook een beetje uit zet. En dus gaat het kraken. Das wat ik zo 123 beredeneer iig.
Als mijn redenatie klopt gaat een zwevende houten constructie je niet helpen.
Verbaast me wel wat het gebeurt. Ik heb op zolder ook een radiator aan een tussenwandje hangen, en dat kraakt niet. Wat heb je voor ophangbeugels gebruikt?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik zou metalstud gebruiken.saviour schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:45:
Ik wil nog steeds met een houten frame werken
Wouw, 4xdubbel. Dus 8lagen? 😮😉Martinusz schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:09:
Waarvan je op voorhand hoopt dat het een simpel klusje wordt, dat werd het gelukkig ookbinnen half uurtje van 25 jaar oud enkelwandig:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook ik dacht voor lange tijd dat het fout was, maar helaas: https://onzetaal.nl/taaladvies/driedubbel/barry86 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:22:
Wouw, 4xdubbel. Dus 8lagen? 😮😉
[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 31-01-2021 14:26 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Dat begreep ik inderdaad van dat branden, kwartje viel toen ik een klein gereedschap dingetje zag speciaal daarvoor. Ik moest overigens een laag van 8mm vullen dus dat kon best hiermee.Waypoint schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:20:
[...]
Met aanbranden bedoelen we dat je eerst de randen goed volzet met de plamuur . Dus niet in 1x een dikke klodder erin drukken maar eerst de randen even wat opsmeren en dan pas verder vullen . Anders heb je het risico op lucht in je vuller. Dus zeker geen gasbrander!!
Overigens de plamuur waar naar je verwijst lijkt mij niet handig hiervoor. Maximale laag dikte is 1cm. Moet je alsnog meerdere lagen pakken. Heb deze zelf vroeger ook gebruikt maar het is vrij lastig moduleerbaar jn de vorm die je wilt. Een houtrot vuller op epoxy basis werkt veel gemakkelijker . Als je eenmaal zo’n tube hebt gekocht zul je zien dat je die veel vaker gaat gebruiken . Ze zijn er ook in tubes die in je normale kit pistool kunnen .
Uiteindelijk stukje hout omwikkeld met plastic in het slotgat gedaan en daarna gewoon gaan vullen. Eerst 1 laag ruw aan beide kanten, en daarna nog een beetje eroverheen zodat het iets uitstak.
Vandaag voor t eerst met korrel 80 met de vlakschuurmachine gedaan. Kleine imperfecties nog verder opgevuld en nog op andere plekken in de deur. Straks met korrel 180 en daarna 400 mooi vlak schuren. Ik ben iig al heel tevreden:
:strip_exif()/f/image/lDhJRiSXf3U0qii4GeEz6Boi.jpg?f=fotoalbum_medium)
Als ik dat straks nog gladder schuur en dan netjes aflak ga je er niets meer van zien 👍🏽
Zo simpel dat je je tussendoor om hebt moeten kleden?Martinusz schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb even een vraag aan de handige mannen en vrouwen hier. Het is niet dat ik 2 linkerhanden heb, maar dit "klusje" lukt me niet, en misschien kan het ook helemaal niet lukken maar daarvoor heb ik jullie expertise even nodig
Tijdens het spelen hebben m'n 2 zoons een staande lamp omver getrokken en daarbij is de fittinghouder afgebroken. Om precies te zijn de palletjes die de 2 delen bij elkaar houden. De Hue lamp heeft het wonderwel overleefd
Om ook de bedrading weer deugdelijk te krijgen is er volgens mij maar 1 oplossing: een compleet nieuwe fitting monteren, echter krijg ik het onderste gedeelte met geen mogelijkheid los van de lamp. Ik heb behoorlijk wat kracht gezet, trekken en draaien, maar het mag niet baten (het stukje afgebroken fitting is daar het gevolg van
Bovendien zit er nog een metalen deel omheen, wat het moeilijker maakt om kracht te zetten en de bewegingsvrijheid daar ook nogal beperkt.
Is hier 1 of ander truukje voor om zo'n fitting los te krijgen, of heb ik pech en moet de lamp als verloren beschouwd worden? Zie onder de foto's.
![]() | ![]() | ![]() |
@Denman popnagels uitboren ?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Zijn geen popnagels maar puntlasjes.
Doorgaans heeft zo'n fitting schroefdraad, met een holle moer of draadeind waarmee hij dan in de lamp wordt vastgezet.
Doorgaans heeft zo'n fitting schroefdraad, met een holle moer of draadeind waarmee hij dan in de lamp wordt vastgezet.
Een goede 8 maanden geleden heb ik op het dak van een kantine bij het bedrijf van mn vrouw een mechanische afzuiging geplaatst.
Een ander persoon wat daar vast klust had voor het verlijmen van het pvc dakzeil een lading polymax gehaald en ik heb toen aangegeven dat het me niet de meest verstandige keuze leek om dat te gebruiken maar enfin, na een discussie toen dit toch maar gebruikt, helaas heb ik gelijk gekregen, het begon namelijk laatst te lekken en bij inspectie trof ik dus dit aan...
Om het voor nu even zo veel mogelijk lekvrij te maken maar even met ducktape alles dichtgeplakt (ik ben zelf online gaan zoeken voor pvc dakzeil lijm en dat lijkt boven de 5c verwerkt te moeten worden wat dus nu niet gaat).
Voordat ik dat ga regelen, iemand hier nog tips? Ik vermoed dat het Polymax er relatief makkelijk af te peuteren zal zijn maar mocht ik het eraf moeten steken, hoe zou ik dat evt het beste aan kunnen pakken?
Een ander persoon wat daar vast klust had voor het verlijmen van het pvc dakzeil een lading polymax gehaald en ik heb toen aangegeven dat het me niet de meest verstandige keuze leek om dat te gebruiken maar enfin, na een discussie toen dit toch maar gebruikt, helaas heb ik gelijk gekregen, het begon namelijk laatst te lekken en bij inspectie trof ik dus dit aan...
Om het voor nu even zo veel mogelijk lekvrij te maken maar even met ducktape alles dichtgeplakt (ik ben zelf online gaan zoeken voor pvc dakzeil lijm en dat lijkt boven de 5c verwerkt te moeten worden wat dus nu niet gaat).
Voordat ik dat ga regelen, iemand hier nog tips? Ik vermoed dat het Polymax er relatief makkelijk af te peuteren zal zijn maar mocht ik het eraf moeten steken, hoe zou ik dat evt het beste aan kunnen pakken?
![]() | ![]() |
Adjust non olet, plerumque...
Jaren geleden heb ik van mijn vader zijn oude Translator Jade zuilspeakers gekregen.
Deze zijn onderhand bijna 40 jaar oud, de katten in m'n ouderlijk huis hebben er in geklommen, de mdf+fineer zijpanelen zijn kromgetrokken en de houders van die panelen waren deels stuk.
Tevens waren de schroef-klem kabel aansluitingen afgebroken of dolgedraaid.
Dus... Projectje
Originele speaker status:
De aansluitingen waren op de printplaat gesoldeerd, dus dat heb ik laten doen:
:strip_exif()/f/image/TBwPpA9igAhDR9LVJbneawV4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijplaten opgemeten en eiken planken op maat laten zagen door @McGryphon
Even 2 laagjes blanke, matte lak er op gedaan.
Past exact!
Oude stof er er af, nieuwe uitknippen. Conussen bekijken, paar beschadigingen op de rubbers van kattennagels...
Nieuwe stof net zoals de oude als een soort zak genaaid (met dank aan mijn vrouw) en er overheen gezet. 2x genaaid om de zak ietsje strakker te maken, minder gedoe met spannen.
Daarna met de handtacker gespannen.
Nieuwe zijkanten met de takcer klitteband op vast gemaakt, en op de inham in de speakers. Werkt perfect, zit echt stevig vast!
:strip_exif()/f/image/FTQfK9oGTI9crh0hehkhJyPq.jpg?f=fotoalbum_large)
Voetplaat en typeplaatje er weer op spijkeren...
:strip_exif()/f/image/Ap7QDTJ5i66a96u4fIY13qLN.jpg?f=fotoalbum_large)
En klaar!

Ik ben heul erg niet ontevreden!
Kosten:
Reparatie aansluitingen: €60
2,5m speakerstof: €50
Eiken planken: €40
Lak, rollertje: €20
Tacker, klitteband: €20
3 uurtjes werk
Oude speakers van m'n vader weer helemaal netjes mooi en bij de tijd: Onbetaalbaar
Deze zijn onderhand bijna 40 jaar oud, de katten in m'n ouderlijk huis hebben er in geklommen, de mdf+fineer zijpanelen zijn kromgetrokken en de houders van die panelen waren deels stuk.
Tevens waren de schroef-klem kabel aansluitingen afgebroken of dolgedraaid.
Dus... Projectje

Originele speaker status:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
De aansluitingen waren op de printplaat gesoldeerd, dus dat heb ik laten doen:
:strip_exif()/f/image/TBwPpA9igAhDR9LVJbneawV4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijplaten opgemeten en eiken planken op maat laten zagen door @McGryphon
Even 2 laagjes blanke, matte lak er op gedaan.
![]() | ![]() | ![]() |
Past exact!
Oude stof er er af, nieuwe uitknippen. Conussen bekijken, paar beschadigingen op de rubbers van kattennagels...
![]() | ![]() | ![]() |
Nieuwe stof net zoals de oude als een soort zak genaaid (met dank aan mijn vrouw) en er overheen gezet. 2x genaaid om de zak ietsje strakker te maken, minder gedoe met spannen.
Daarna met de handtacker gespannen.
![]() | ![]() | ![]() |
Nieuwe zijkanten met de takcer klitteband op vast gemaakt, en op de inham in de speakers. Werkt perfect, zit echt stevig vast!
:strip_exif()/f/image/FTQfK9oGTI9crh0hehkhJyPq.jpg?f=fotoalbum_large)
Voetplaat en typeplaatje er weer op spijkeren...
:strip_exif()/f/image/Ap7QDTJ5i66a96u4fIY13qLN.jpg?f=fotoalbum_large)
En klaar!
![]() | ![]() | ![]() |

Ik ben heul erg niet ontevreden!
Kosten:
Reparatie aansluitingen: €60
2,5m speakerstof: €50
Eiken planken: €40
Lak, rollertje: €20
Tacker, klitteband: €20
3 uurtjes werk
Oude speakers van m'n vader weer helemaal netjes mooi en bij de tijd: Onbetaalbaar
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Heel netjes, zien er ook weer lekker fris uit!DropjesLover schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:51:
3 uurtjes werk
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ziet er goed uit zo 
Strak eindresultaat.
Strak eindresultaat.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hangen aan m'n Denon AVR X1300W.
Geen hoogvlieger maar prima geluid voor mij, genoeg aansluitingen en Spotify connect.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik was even specs aan het zoeken maar helaas, zag niks qua gevoeligheid oid voorbij komen. Hoewel de kans vrij klein is bij normaal gebruik, kan een veeleisende speaker je versterking slopen. Maar zolang je normaal draait loopt dat gewoon losDropjesLover schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:50:
[...]
Hangen aan m'n Denon AVR X1300W.
Geen hoogvlieger maar prima geluid voor mij, genoeg aansluitingen en Spotify connect.
Zijn overigens in 1993 op de markt gekomen: http://www.translator-info.nl/translator.html
Netjes man!DropjesLover schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:51:
3 uurtjes werk
Offtopic: @McGryphon klikte op je profiel in je en ontdekte dat ik gewoon bij je op school heb gezeten man, small world.
Ik zoek nog tips voor het bevestigen van akoestische panelen aan een muur. Ik heb zelf 9 panelen gemaakt van 22 x 44 latten en bespannen met stof, binnenin komt niet iets om te absorberen maar dat komt later.
Ik weet alleen nog niet wat het handigst is om ze aan de muur te bevestigen, ik wil ze wel weer gemakkelijk eraf kunnen halen om een kabel te vervangen oid.
Zelf zal ik te denken om klittenband aan de panelen te bevestigen en ook aan de muur. Maar er zijn vast meer alternatieven welke ik nu niet zie
Ik weet alleen nog niet wat het handigst is om ze aan de muur te bevestigen, ik wil ze wel weer gemakkelijk eraf kunnen halen om een kabel te vervangen oid.
Zelf zal ik te denken om klittenband aan de panelen te bevestigen en ook aan de muur. Maar er zijn vast meer alternatieven welke ik nu niet zie
Ja en het een graad of 15 kouder is gewordenDenman schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Zo simpel dat je je tussendoor om hebt moeten kleden?
Dus dan zou hij wel los te draaien moeten zijn? Oftewel gewoon proberen meer kracht te zetten met draaien?_ferry_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:26:
Zijn geen popnagels maar puntlasjes.
Bitumenband is mogelijk een optie. Bij deze temperaturen wel met föhn of gasbrander verwarmen bij het aanbrengen.1nsane schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:43:
Een goede 8 maanden geleden heb ik op het dak van een kantine bij het bedrijf van mn vrouw een mechanische afzuiging geplaatst.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Misschien wel, durf het niet met zekerheid te zeggen.Denman schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:28:
[...]
Dus dan zou hij wel los te draaien moeten zijn? Oftewel gewoon proberen meer kracht te zetten met draaien?
de fittingen zelf bestaan uit 2 delen, en als je die in elkaar draait klikken ze wel vast waardoor je ze doorgaans niet zomaar meer open krijgt. Dan moet je eerst een clipje forceren of wegbuigen. Misschien dat zoiets ook het geval is bij het schroefdraad.
Dat klinkt als een prima toepassing voor een french cleat, zeker als het een bespannen frame isWimploo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:49:
Ik zoek nog tips voor het bevestigen van akoestische panelen aan een muur. Ik heb zelf 9 panelen gemaakt van 22 x 44 latten en bespannen met stof, binnenin komt niet iets om te absorberen maar dat komt later.
Anton2610 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:38:
Offtopic: @McGryphon klikte op je profiel in je en ontdekte dat ik gewoon bij je op school heb gezeten man, small world.
offtopic:
Dat is dan ook wel een hele leuke en goede school
Dat is dan ook wel een hele leuke en goede school

Sometimes you need to plan for coincidence
Laatst was hier nogal veel te doen over isoleren en heb ik zelf ook een hoop bijgeleerd.
Nu zit ik in een heel koud appartement welke zo lek als een mandje is.
Dit ben ik dus beetje bij beetje aan het aanpakken.
Nu zitten er aan de voorkant, waar een oosterwind op staat 2 ramen waar kieren tussen de stenen vensterbank en het kozijn aan de buitenzijde.
Dus mijn eerste reactie was dichtblubberen met pur en/of kit.
Hier vanuit het topic heb ik wel meegekregen dat je huis wel nog goed moet kunnen ventileren.
Dus mijn vraag, doe ik er verstandig aan om deze kieren te dichten?
Nu zitten er aan de voorkant, waar een oosterwind op staat 2 ramen waar kieren tussen de stenen vensterbank en het kozijn aan de buitenzijde.
Hier vanuit het topic heb ik wel meegekregen dat je huis wel nog goed moet kunnen ventileren.
nee, tussen een raamdorpel en het kozijn hoort wat ruimte te zitten.
Tocht het door deze kieren? Kun je door de kieren naar binnen naar buiten kijken?Flix20 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:33:
Laatst was hier nogal veel te doen over isoleren en heb ik zelf ook een hoop bijgeleerd.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het tocht rondom het gehele kozijn.Cyberpope schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:11:
[...]
Tocht het door deze kieren? Kun je door de kieren naar binnen naar buiten kijken?
Het is in die twee kamers op dit moment ook een graad of 10.
In de hoeken zit een redelijk groot gat waar makkelijk 2 vingers in passen en ik direct op de binnenmuur kijk.
Maar kijk niet door en door de woning in.
De vorige eigenaren hebben in huis overal gordijnen rails laten hangen. Het zijn rails met ruitertjes met zon stalen asje, dus niet van die volledig plastieken, dat is top.
Het zijn echter van die schuifrails en dat werkt altijd slecht bij de overgang van breed naar minder breed. Wie weet waar je nog van die soort 'normale' rails kan kopen? Bij de bouwmarkten zijn het enkel voor plastieken ruitertjes en die zijn net wat kleiner, dus dat past niet.
Het zijn echter van die schuifrails en dat werkt altijd slecht bij de overgang van breed naar minder breed. Wie weet waar je nog van die soort 'normale' rails kan kopen? Bij de bouwmarkten zijn het enkel voor plastieken ruitertjes en die zijn net wat kleiner, dus dat past niet.
In onze badkamer heb ik door onze installateur inbouwkranen van hotbath laten infrezen in de muur. Afmontage ga ik zelf doen. Maar over de inbouwdelen zitten van die kunststof kappen op ter bescherming. Deze week komt er een laag betoncire overheen. Waar ik alleen niet achter kom, hoe krijg ik die kunststof kappen er af? Lostrekken wil niet (zit te vast), draaien wil ook niet. Snij ik er die straks gewoon om weg? Iemand een idee
?
Edit; hier linksonder in de afbeelding te zien;

[ Voor 21% gewijzigd door Bloemstukje op 01-02-2021 11:23 ]
gewoon nee.
Blauw/roode stopdoppen?Bloemstukje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:22:
In onze badkamer heb ik door onze installateur inbouwkranen van hotbath laten infrezen in de muur. Afmontage ga ik zelf doen. Maar over de inbouwdelen zitten van die kunststof kappen op ter bescherming. Deze week komt er een laag betoncire overheen. Waar ik alleen niet achter kom, hoe krijg ik die kunststof kappen er af? Lostrekken wil niet (zit te vast), draaien wil ook niet. Snij ik er die straks gewoon om weg? Iemand een idee?
[Afbeelding]
Die zou je er gewoon uit moeten kunnen draaien.
Nee, het inbouwdeel zit er al volledig in en is aangesloten. Het gaat om die kunststof kappen er om heen (transparant) ter bescherming van het inbouwdeel (zie mijn edit).Flix20 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:24:
[...]
Blauw/roode stopdoppen?
Die zou je er gewoon uit moeten kunnen draaien.
gewoon nee.
@Bloemstukje Die zijn bedoeld om het inbouwdeel te beschermen tijdens tegelen ed. Als alles erop zit kun je ze gelijk met de wand afsnijden en daarna afkitten tegen vocht. Dan kun je de kraan en thermostaatknop monteren.
[ Voor 3% gewijzigd door hpmkruit op 01-02-2021 11:49 ]
Top, dankjewelhpmkruit schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:47:
@Bloemstukje Die zijn bedoeld om het inbouwdeel te beschermen tijdens tegelen ed. Als alles erop zit kun je ze gelijk met de wand afsnijden en daarna afkitten tegen vocht. Dan kun je de kraan en thermostaatknop monteren.
gewoon nee.
De pennen waarmee hier de HWA buizen aan de muur zitten, blijken redelijk ver heen te zijn. Afgelopen week heb ik net op tijd gezien dat een van de langste buizen al bijna stond te wapperen in de wind (deel van de goten hangt hier erg hoog, hele lange wapperpijp naar beneden). Dit weekend heb ik even een snelle noodoplossing geprutst zodat die regenpijp niet naar beneden dondert. Er moeten nu nieuwe beugeltjes en pennen aan de buizen. De beugeltjes vind ik wel, dit soort:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q4sSUeRhHKnDFf2AWxBlly4G.jpg?f=user_large)
Maar de pennen vind ik er nergens bij. Ze zijn metaal, worden in de muur geschroefd of geslagen denk ik. De bestaande pennen zijn al zover verrot dat ik niet goed kan zien hoe ze er nieuw uit zouden moeten zien. De doorgerotte pennen zitten zo vast dat ik het restant ook niet uit de muur krijg (dat wordt dichtsmeren met een dotje cement vrees ik, had de oude pennen er liever uit gehad).
Heeft iemand een link of naam waar ik op kan zoeken voor die pennen waarmee de pvc beugels aan de muur bevestigd worden?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q4sSUeRhHKnDFf2AWxBlly4G.jpg?f=user_large)
Maar de pennen vind ik er nergens bij. Ze zijn metaal, worden in de muur geschroefd of geslagen denk ik. De bestaande pennen zijn al zover verrot dat ik niet goed kan zien hoe ze er nieuw uit zouden moeten zien. De doorgerotte pennen zitten zo vast dat ik het restant ook niet uit de muur krijg (dat wordt dichtsmeren met een dotje cement vrees ik, had de oude pennen er liever uit gehad).
Heeft iemand een link of naam waar ik op kan zoeken voor die pennen waarmee de pvc beugels aan de muur bevestigd worden?
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/