[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:11
@Antonius : google op HWA beugels. Dan vind je genoeg setjes inclusief een anker voor in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Bloemstukje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:22:
In onze badkamer heb ik door onze installateur inbouwkranen van hotbath laten infrezen in de muur. Afmontage ga ik zelf doen. Maar over de inbouwdelen zitten van die kunststof kappen op ter bescherming. Deze week komt er een laag betoncire overheen. Waar ik alleen niet achter kom, hoe krijg ik die kunststof kappen er af? Lostrekken wil niet (zit te vast), draaien wil ook niet. Snij ik er die straks gewoon om weg? Iemand een idee :) ?

Edit; hier linksonder in de afbeelding te zien;

[Afbeelding]
Wij hebben exact dezelfde kraan, en deze zou je zo los moeten kunnen trekken. Kost misschien wat kracht doordat er gestuct of tegels geplaatst zijn.

Zoals @hpmkruit zegt kun je ze ook afsnijden als je ze echt niet los krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26
Antonius schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:16:
Heeft iemand een link of naam waar ik op kan zoeken voor die pennen waarmee de pvc beugels aan de muur bevestigd worden?
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8503569/artikel.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/495/572/12/DV_8_8503569_01_4c_NL_20150126124017.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Check, ik zocht dus naar een "Buisbeugelpen". Bedankt d:)b

Meestal worden dat soort bijbehorende artikelen direct gelinkt vanaf de pagina van het andere deel. Hierbij is dat vaak niet zo. Op de plekken waar ik ze samen als setje vind (zoals @hpmkruit hierboven meldt, wel bedankt ook voor die tip!), kost de combi vaak 2 tot 3 maal zoveel als een losse beugel + pen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 20:07
Ik zou graag mijn dak vanaf de buitenkant) willen laten isoleren (en eventueel kruipruimte en muren) en ben op zoek naar een goede partij hiervoor. Ik krijg echter bij al die isolatiebedrijven zo'n fout energiebedrijf gevoel... ze hebben mij allemaal een beetje te veel prachtige lovende woorden.

Kan iemand hier uit eigen ervaring een partij aanraden? Mag ook per DM :) Vertrouw toch wat meer op Tweakers dan al die 9.4 reviews die ze zelf claimen te hebben ;)

[ Voor 13% gewijzigd door FireFoz op 01-02-2021 12:55 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 13:26
FireFoz schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:44:
Ik zou graag mijn dak vanaf de buitenkant) willen laten isoleren (en eventueel kruipruimte en muren) en ben op zoek naar een goede partij hiervoor. Ik krijg echter bij al die isolatiebedrijven zo'n fout energiebedrijf gevoel... ze hebben mij allemaal een beetje te veel prachtige lovende woorden.

Kan iemand hier uit eigen ervaring een partij aanraden? Mag ook per DM :) Vertrouw toch wat meer op Tweakers dan al die 9.4 reviews die ze zelf claimen te hebben ;)
Even controleren of het wel mag, aanzicht van je woning veranderd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:06

Ik ben hier naar ook opzoek.

Ben nu bij dakdekkers aangekomen. Ik wil namelijk gewoon de pannen eraf, en dan nieuwe dragende isolatie platen erop. (bv. Isobouw Slimfix XT) en weer pannen er over heen.

De gemeente moet dit wel goedkeuren, maar dat is met isoleren een stuk minder lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Even twee simpele vragen aan de experts hier ;) :

Ik heb een nieuwe deur moeten plaatsen en ik kan helaas de bestaande inbouwdoos met schakelaar niet meer goed terug monteren. De wand is van MDF en relatief "dun".

Dit is in de garage dus wil er ook niet teveel tijd in steken. Hebben jullie een advies hoe dit eenvoudig te herstellen? Opbouw doos met schakelaar tegen het kozijn aan zetten op de plaats van het gat?

Voldoet dan zoiets? https://www.praxis.nl/ger...selschakelaar-wit/5219210

Of zouden jullie het anders doen? Draad is niet lang genoeg om echt te verplaatsen en nieuw gat te maken. Daarnaast dien ik het gat dan ook weer dicht te maken..

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/02/01/WhatsApp-Image-2021-02-01-at-13.40.36.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/02/01/WhatsApp-Image-2021-02-01-at-13.41.35.th.jpg

Daarnaast heb ik nog ongeveer 1 cm tussen muur en laminaat over. Nu even tijdelijk wat tussen muur en laminaat gedaan om te voorkomen dat het laminaat gaat schuiven. Hoe zouden jullie dit netjes oplossen?

Plak plint zorgt er voor dat het gat niet gevuld gaat worden en oogt te druk omdat het laminaat al een druk patroon heeft en niet overeenkomt met de plakplint. Misschien een witte plint van 1cm oid die hoog genoeg is en daarmee tussen laminaat en muur valt?

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/02/01/WhatsApp-Image-2021-02-01-at-13.43.35.th.jpg

Jullie tips zijn alvast zeer gewaardeerd!

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Workaholic schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:55:
Even twee simpele vragen aan de experts hier ;) :

Ik heb een nieuwe deur moeten plaatsen en ik kan helaas de bestaande inbouwdoos met schakelaar niet meer goed terug monteren. De wand is van MDF en relatief "dun".

Dit is in de garage dus wil er ook niet teveel tijd in steken. Hebben jullie een advies hoe dit eenvoudig te herstellen? Opbouw doos met schakelaar tegen het kozijn aan zetten op de plaats van het gat?

Voldoet dan zoiets? https://www.praxis.nl/ger...selschakelaar-wit/5219210

Of zouden jullie het anders doen? Draad is niet lang genoeg om echt te verplaatsen en nieuw gat te maken. Daarnaast dien ik het gat dan ook weer dicht te maken..

[Afbeelding] [Afbeelding]

Jullie tips zijn alvast zeer gewaardeerd!
Als ik het zo zie? zijn je draden lang genoeg om een nieuwe doos in te boren, en anders zijn ze lang genoeg om op te lassen achter je inbouwschakelaar. Het mooiste zou natuurlijk zijn om even nieuwe draden te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
@Workaholic
1. Kan je niet een nieuw gat maken voor de inbouwdoos? Of bestaande gat uitbreiden?
2. Ik heb bij overgang laminaat naar andere vloer aluminium profielen gebruikt. Die zijn in plak- en of schroefvarianten in verschillende kleuren beschikbaar. Blokjes zou ik wel weer weghalen voordat je het afwerkt om werken van het laminaat niet bemoeilijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
@ hierboven

Doos is sowieso kapot (zie foto). Nieuw gat maken kan natuurlijk, maar ik moet dan het ander gat weer opvullen. Nieuwe doos aanschaffen etc.

Ik dacht met een opbouw doos dit eenvoudig op te lossen (wat er overheen valt). In de garage hoeft het toch niet heel mooi te zijn. Geen idee of het praxis onderdeel van hierboven (paar euro) dan voldoende gaat zijn?
loeberce schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:00:

2. Ik heb bij overgang laminaat naar andere vloer aluminium profielen gebruikt. Die zijn in plak- en of schroefvarianten in verschillende kleuren beschikbaar. Blokjes zou ik wel weer weghalen voordat je het afwerkt om werken van het laminaat niet bemoeilijken.
Heb je daar een voorbeeld van? Dit is tegen de wand aan en er zit een gat van 1cm in (en is ook niet overal precies 1cm).

[ Voor 47% gewijzigd door Workaholic op 01-02-2021 14:04 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Workaholic schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:02:
@ hierboven

Doos is sowieso kapot (zie foto). Nieuw gat maken kan natuurlijk, maar ik moet dan het ander gat weer opvullen. Nieuwe doos aanschaffen etc.

Ik dacht met een opbouw doos dit eenvoudig op te lossen (wat er overheen valt). In de garage hoeft het toch niet heel mooi te zijn. Geen idee of het praxis onderdeel van hierboven (paar euro) dan voldoende gaat zijn?

[...]
Is ook een oplossing, zou niet mijn eerste keuze zijn.
Vergeet de montageplaat trouwens niet ;)

https://www.praxis.nl/ger...laat-1-voudig-wit/5336981

[ Voor 15% gewijzigd door frieskip op 01-02-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Nu online
Workaholic schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:02:

Heb je daar een voorbeeld van? Dit is tegen de wand aan en er zit een gat van 1cm in (en is ook niet overal precies 1cm).
Sorry, ik dacht dat het een overgang laminaat-vloer was, maar jouw geval is het laminaat-muur. Wat je doet moet niet vastzitten tussen laminaat en muur. Dus plakplint op de vloer, of plint langs de muur. Die laatste zijn er verschillende afmetingen en afwerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

bolleh schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Dat begreep ik inderdaad van dat branden, kwartje viel toen ik een klein gereedschap dingetje zag speciaal daarvoor. Ik moest overigens een laag van 8mm vullen dus dat kon best hiermee.

Uiteindelijk stukje hout omwikkeld met plastic in het slotgat gedaan en daarna gewoon gaan vullen. Eerst 1 laag ruw aan beide kanten, en daarna nog een beetje eroverheen zodat het iets uitstak.

Vandaag voor t eerst met korrel 80 met de vlakschuurmachine gedaan. Kleine imperfecties nog verder opgevuld en nog op andere plekken in de deur. Straks met korrel 180 en daarna 400 mooi vlak schuren. Ik ben iig al heel tevreden:
[Afbeelding]

Als ik dat straks nog gladder schuur en dan netjes aflak ga je er niets meer van zien 👍🏽
Ziet er netjes uit Bolleh!

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10 11:17
Mijn vriendin heeft besloten dat we in de voortuin een plantenborder gaan maken tegen het muurtje aan. Gewoon aarde op grondniveau net als dat boompje links op de foto, geen verhoogde bak oid.

Huidige situate is als volgt (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe21LF_N0ElDAIfy-zB4Za2mQZo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60z3DeuWlekoJ0CzU23lndeW.jpg?f=fotoalbum_medium

Het idee is dat de huidige 'rand' in blauw een paar stenen omlaag schuift, van tegen het muurtje ongeveer tot oranje kader.

Is het dan echt zo simpel als het lijkt:
- Stenen weghalen
- Grond eronder afgraven
- De huidige 'buitenrand-stenen' (blauwe kader) op de nieuwe plaats leggen
- Aarde storten en klaar

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door Het Vosje op 01-02-2021 14:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-10 19:59
Het Vosje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:31:
Mijn vriendin heeft besloten dat we in de voortuin een plantenborder gaan maken tegen het muurtje aan. Gewoon aarde op grondniveau net als dat boompje links op de foto, geen verhoogde bak oid.

[Afbeelding]

Het idee is dat de huidige 'rand' in blauw een paar stenen omlaag schuift, van tegen het muurtje ongeveer tot oranje kader.

- Stenen weghalen
- Grond eronder afgraven
- Aarde storten en klaar

Ik zou het anders doen. De buitenrand bij het blauwe blokje zou ik laten staan zoals het is gedaan als bij de boom. Gewoon tegeltjes weghalen tot aan hetzelfde rand als de rand van de boom zou ik zeggen.

En ik zou dan ook die stenen tussen de bak van de boom en de nieuwe plantenborder weghalen zodat het 1 geheel zou lijken. Je kan er eigenlijk alle kanten mee op.

[ Voor 6% gewijzigd door Brutalsranan op 01-02-2021 14:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Het Vosje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 14:31:

[Afbeelding]

- Stenen weghalen
- Grond eronder afgraven
- Aarde storten en klaar

Ik zou het precies zo doen als bij het boompje, blauwe rand stenen laten zitten, de andere 7 rijen daarvoor weg halen, afgraven, aarde storten klaar. Zorg er wel voor dat je bij de laatste rand die je weghaalt je de eerste rand waar stenen liggen tegen houd. Dit kan je onder de grond wegwerken zodat je het niet ziet. Je loopt anders de stenen los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:49
Workaholic schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:55:

Daarnaast heb ik nog ongeveer 1 cm tussen muur en laminaat over. Nu even tijdelijk wat tussen muur en laminaat gedaan om te voorkomen dat het laminaat gaat schuiven. Hoe zouden jullie dit netjes oplossen?
Een plakplint plak je plat op de vloer, dus daarmee dicht je een kier van een 1 cm makkelijk. Anders een witte houten plint tegen de muur aan van >10mm dik.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
GermanPivo schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Een plakplint plak je plat op de vloer, dus daarmee dicht je een kier van een 1 cm makkelijk. Anders een witte houten plint tegen de muur aan van >10mm dik.
Eens - maar dit moet je toch vastzetten om het verschuiven van laminaat te voorkomen ?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Workaholic schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:19:
[...]

Eens - maar dit moet je toch vastzetten om het verschuiven van laminaat te voorkomen ?
Juist niet vastzetten - laminaat moet een beetje kunnen werken, daarom leg je het ook los van de muur. Als je het helemaal vastzet, kan het bol gaan staan als het uitzet. De plakband van de plakstrip is flexibel, dus die beweegt mee met de werking van de vloer.

[ Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 01-02-2021 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-10 21:23
Dat verschuiven zal wel meevallen maar je wilt je laminaat nooit vastzetten.
Als de temperaturen stijgen moet het de ruimte hebben om uit te kunnen gaan zetten (werken). Als je het vast zet bereid je dan maar voor op een golfslagbad.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Nu online
Workaholic schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:19:
[...]

Meeste laminaat klikt in elkaar en kan dus niet los van elkaar verschuiven. Maar de hele vloer moet wel zwevend zijn gelegd, dus met ruimte rondom om de vloer te kunnen laten uitzetten, zonder dat deze bol gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Ik ga er vanuit dat hij bedoelt dat het laminaat in de lengterichting kan gaan schuiven, dit probleem heb ik bij ons op de gang ook wel eens. Normaal kun je dit voorkomen door beetje kurk of rubber er achter te doen zodat het nog wel kan werken maar niet zo ver kan verschuiven. (als men een beter oplossing hiervoor heeft hoor ik dat graag!)

Een plakplint voorkomt het schuiven natuurlijk ook, maar deze heb ik zelf niet gebruikt omdat ik dit minder mooi vond en gekozen om de plinten na het leggen van de laminaatvloer te plaatsen.

In de breedte moet je laminaat inderdaad altijd vrij laten voor het uitzetten. Maar in deze richting zal laminaat ook nooit gaan schuiven.

[ Voor 16% gewijzigd door Andyk125 op 01-02-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:47

Welke regio zit je? Dat maakt nogal een verschil. Ik heb het hier in Friesland laten doen door een zzp'er maar wel zelf volledig meegewerkt en dat scheelt dus weer €50 per uur.
invine schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:03:
[...]

Even controleren of het wel mag, aanzicht van je woning veranderd namelijk.
Als je er fatsoenlijke dakpannen oplegt is het geen probleem, en ik heb het gedaan zonder de gemeente te vragen. Over dakisolatie en het toegenomen bouwvolume is (nog) geen jurisprudentie en daar zou ik me ook niet druk over maken. In ieder geval niet bij een vrijstaande woning. Als je dak hoger wordt dan dat van de buren dan kun je wel eens problemen krijgen.

Ik ben hier van matte zwarte pannen naar zwartverglaasd gegaan. Nogal een verschil in aanzien en als het vergunningplichtig was, dan had ik het er waarschijnlijk ook niet door gekregen bij de welstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank voor jullie feedback. Ik ga even met een plint aan de slag en toch even proberen om het gat groter te maken voor wat betreft de inbouwdoos. Toch wel zo netjes.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:38
nevermind

[ Voor 94% gewijzigd door sinuz op 01-02-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ione schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:40:
In het toilet zit er naast het aluminium kozijn en de muur een stukje wat nu opgevuld was met kit. Dit is eigenlijk nooit mooi geworden en ik wil dit nu aanpakken. Wat zijn mijn opties om het er beter uit te laten zien?
Nieuwe kit aanbrengen, maar dan minder op de muur laten komen en alleen naast het kozijn houden? Of een ander vulmiddel?
De muur is van dat gespoten korrelstructuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Excuse, even een kickje..... kan iemand mij hierbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:23
ione schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:59:
[...]

Excuse, even een kickje..... kan iemand mij hierbij helpen.
Ik denk dat je het beste "hetzelfde" materiaal kunt gebruiken als de wand, dus bijvoorbeeld Soudal Repa-Cryl D. Hierdoor lijkt het dat een een deel is van je muur en behoudt je hetzelfde effect als de wand.

Benieuwd hoe het resultaat er uit ziet? Bekijk dan dit filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
GodDamage schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:26:
[...]

Welke regio zit je? Dat maakt nogal een verschil. Ik heb het hier in Friesland laten doen door een zzp'er maar wel zelf volledig meegewerkt en dat scheelt dus weer €50 per uur.

[...]

Als je er fatsoenlijke dakpannen oplegt is het geen probleem, en ik heb het gedaan zonder de gemeente te vragen. Over dakisolatie en het toegenomen bouwvolume is (nog) geen jurisprudentie en daar zou ik me ook niet druk over maken. In ieder geval niet bij een vrijstaande woning. Als je dak hoger wordt dan dat van de buren dan kun je wel eens problemen krijgen.

Ik ben hier van matte zwarte pannen naar zwartverglaasd gegaan. Nogal een verschil in aanzien en als het vergunningplichtig was, dan had ik het er waarschijnlijk ook niet door gekregen bij de welstand.
Hangt er vanaf of je vrijstaand woont of in een rijtje ;), maar je hebt geluk want Welstand of de gemeente kan naderhand ook beginnen te zeiken over dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10 12:16
In de bijkeuken ben ik bezig met het plafond isoleren, nu wil ik tussen de balken maximaal isoleren, hier tegen aan het rachelwerk en stukplaten. Voorheen bij halogeen spots was de 'stelregel' om 7 cm vrij te houden voor de warmte. Nu verwacht ik ongeveer 3 a 4 cm vrij te hebben, maar ga uiteraard voor LED spots is het raadzaam om hiervoor afstand houders o.i.d. voor te gebruiken?

Spots worden waarschijnlijk Philips Hue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
invine schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:42:
[...]

Hangt er vanaf of je vrijstaand woont of in een rijtje ;), maar je hebt geluk want Welstand of de gemeente kan naderhand ook beginnen te zeiken over dit soort dingen.
Ehh dat verschil tussen vrijstaand of meerkapper zei ik toch al? Sowieso geen geluk ofzo en ik ga niets veranderen; Het vervangen van dakpannen valt onder onderhoud, ook als er een andere kleur op komt. Geen vergunning nodig en dus ook geen mening van de welstand:
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/362

Over vergroting bouwvolume is dus nog geen jurisprudentie en ik kan me niet voorstellen dat , mocht het bij de rechtbank belanden, de rechter een uitspraak doet die in het nadeel van de bewoner uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
GodDamage schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Ehh dat verschil tussen vrijstaand of meerkapper zei ik toch al? Sowieso geen geluk ofzo en ik ga niets veranderen; Het vervangen van dakpannen valt onder onderhoud, ook als er een andere kleur op komt. Geen vergunning nodig en dus ook geen mening van de welstand:

Over vergroting bouwvolume is dus nog geen jurisprudentie en ik kan me niet voorstellen dat , mocht het bij de rechtbank belanden, de rechter een uitspraak doet die in het nadeel van de bewoner uitvalt.
Meestal doen ze niet moeilijk,maar kan zijn dat dit soort dingen omschreven zijn in je bestemmingsplan :) altijd even kijken of het omschreven is kan geen kwaad. Maar dit is verder niet zo boeiend voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:09
GodDamage schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Mooi :) Ik ga een stukje aanbouwen waarbij de kap wordt verlengd. Misschien een mooi moment om meteen alle pannen te vervangen. Goed om te weten dat het me dan in principe vrij staat voor een andere kleur te gaan.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

invine schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Meestal doen ze niet moeilijk,maar kan zijn dat dit soort dingen omschreven zijn in je bestemmingsplan :) altijd even kijken of het omschreven is kan geen kwaad. Maar dit is verder niet zo boeiend voor dit topic.
Ehh nee, dit staat (nog) niet in je bestemmingsplan, maar in de welstandsnota. En het wijzigen van matzwart naar glanzende pannen zal niet snel als excess gezien worden.

Straks met de Omgevingswet komen deze regels wel in het Omgevingsplan te staan.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
Ik heb een eikenhouten plank gemaakt waarin 3 dubbele zwarte armaturen in komen te zitten. Daarin Philips hue gu10 spotjes. Nu moet er minimaal ~9-10cm tussen de plank en plafond zitten vanwege de ruimte voor spotjes+aansluiting. Ik weet niet zo goed wat een mooie manier is om deze plank aan het plafond te bevestigen. Het liefst zie ik aan de zichtkant van de plank geen schroeven oid. Jullie wellicht een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
@mierenfokker Ophangen met 4-6mm staaldraad is nu helemaal hip. Maar is dit niet iets waar je over nadenkt vóórdat je begint met knutselen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-10 12:08
Hallo allemaal,

Na een tijd meelezen, ga ik hier ook maar eens iets plaatsen. Binnenkort ga ik een dakraam plaatsen op zolder. Het raam is redelijk groot, maar past net door het trapgat.
Het probleem is dat het gat groot genoeg is, maar doordat de grap er staat ik de draai niet kan maken. Nu heb ik wat gekeken en volgens mij zit de trap redelijk simpel met een aantal spijkers vast. (De onderkant staat lost op de grond dus en hij staat los van de muur, dus die zijn geen probleem.

Heeft iemand een idee hoe ik deze spijkers er het makkelijkst zonder beschadigingen uit kan halen. Ik ben van plan met terugplaatsen schroeven te gebruiken, voor als dit nog eens voor zou komen, ik de schroeven er makkelijk uit kan draaien.

Hier wat foto's van de situatie:

Trapgat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwxrxUlsn9uIQsbuOi9OogJsycI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv0zVFpcLT3lcEMtX5BWu4CY.jpg?f=fotoalbum_large

Bevestiging links en rechts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggwR0BLME962TtX80VhauaSC00A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0e5zW1EmILLJ94KX6k4GWoIf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8hTNtiQp_Ckjw7Q89xu0NdyG3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uYrCUc7QYnFi6vBKATnI1ms.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GodDamage
PorschefanRoel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:18:
Hallo allemaal,

Na een tijd meelezen, ga ik hier ook maar eens iets plaatsen. Binnenkort ga ik een dakraam plaatsen op zolder. Het raam is redelijk groot, maar past net door het trapgat.
Het probleem is dat het gat groot genoeg is, maar doordat de grap er staat ik de draai niet kan maken. Nu heb ik wat gekeken en volgens mij zit de trap redelijk simpel met een aantal spijkers vast. (De onderkant staat lost op de grond dus en hij staat los van de muur, dus die zijn geen probleem.

Heeft iemand een idee hoe ik deze spijkers er het makkelijkst zonder beschadigingen uit kan halen. Ik ben van plan met terugplaatsen schroeven te gebruiken, voor als dit nog eens voor zou komen, ik de schroeven er makkelijk uit kan draaien.
Je haalt je heel wat werk op de hals als je die trap eruit wilt halen. De trapgatbetimmering moet er dan ook uit als ik dat zo beoordeel. Kun je niet het gat zagen en het raam buitenlangs naar binnen halen?

Als je die spijkers eruit wilt halen dan kun je het makkelijkst een beetje hout eromheen wegkappen, een tang erop zetten en trekken. Gaten weer opvullen met plamuur en naderhand de trap weer vastzetten met de schroeven op een andere plaats door de trap. Het lijken trouwens wel dichtgeplamuurde schroeven. In één zie je een groef zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Nu online
mierenfokker schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:19:
Ik heb een eikenhouten plank gemaakt waarin 3 dubbele zwarte armaturen in komen te zitten. Daarin Philips hue gu10 spotjes. Nu moet er minimaal ~9-10cm tussen de plank en plafond zitten vanwege de ruimte voor spotjes+aansluiting. Ik weet niet zo goed wat een mooie manier is om deze plank aan het plafond te bevestigen. Het liefst zie ik aan de zichtkant van de plank geen schroeven oid. Jullie wellicht een idee?
Boven onze eettafel heb ik een balk aan het plafond gemaakt. Aan de plank waar de lampen aan hangen zit een balkenframe wat om de plafondbalk valt. Daar zitten gaten in waar ik vanaf de zijkant een pen doorheen steek, waardoor je geen bevesting aan de plank ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
GodDamage schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Je haalt je heel wat werk op de hals als je die trap eruit wilt halen. De trapgatbetimmering moet er dan ook uit als ik dat zo beoordeel. Kun je niet het gat zagen en het raam buitenlangs naar binnen halen?

Als je die spijkers eruit wilt halen dan kun je het makkelijkst een beetje hout eromheen wegkappen, een tang erop zetten en trekken. Gaten weer opvullen met plamuur en naderhand de trap weer vastzetten met de schroeven op een andere plaats door de trap. Het lijken trouwens wel dichtgeplamuurde schroeven. In één zie je een groef zitten.
Wat is precies de trapgat betimmering? Zijn dat de planken die rondom zitten? Mijn idee was dat de trap er dan naar beneden toe uit kan schuiven, maar misschien dat dit niet mogelijk is.

Dakraam via buiten naar binnen halen was inderdaad mijn tweede optie, maar daarbij moet ik ook even uitzoeken hoe ik die daar ga krijgen. Het leek mij makkelijker als ik het raam via binnen kon gaan plaatsen. Dan was de trap het enige probleem O-)

Hier nog 2 foto's van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFdq7LpT-gf9kkSWNpv_r6uRUSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O059Ua34j7soOVEMbkPg6hdC.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is de huidige speling op de trap te zien, ik kan deze zo optillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYLL2hYFNJRSVFLhywR8trm2dQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGfhYXbiEbCIBWjQOYR7HxeT.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor de misschien wat simpele vragen, maar ik ben even op zoek naar de makkelijkste oplossing. Als ik het dakraam via buiten naar boven moet krijgen ben ik er ook nog niet helemaal over uit hoe ik dat aan ga pakken :P

Daarnaast staat de trap (treden) op dit moment ook scheef, als de trap er uit is, zou ik dat gelijk mee op kunnen lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
hpmkruit schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:56:
@mierenfokker Ophangen met 4-6mm staaldraad is nu helemaal hip. Maar is dit niet iets waar je over nadenkt vóórdat je begint met knutselen? :)
Had eerst een ander idee, maar dat pakte niet zo goed uit haha. Je hebt mij iig op een idee gebracht, zat veel te moeilijk te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:30
Over enkele weken wordt onze nieuwe keuken geplaatst. De verkoper gaf aan dat de monteur een flexibele afvoerbuis plaatst van afzuigkap tot de muurdoorvoer. Het gaat om een recht stuk van circa 230 cm in een koof (één 45 graden bocht).

Maakt het bij deze lengte nog uit dat er voor flexibele buis wordt gekozen? Of kan er beter worden gekozen voor gladde (spiro) buis ivm minder geluid?

[ Voor 5% gewijzigd door JeyJey op 02-02-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
PorschefanRoel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Wat is precies de trapgat betimmering? Zijn dat de planken die rondom zitten? Mijn idee was dat de trap er dan naar beneden toe uit kan schuiven, maar misschien dat dit niet mogelijk is.

Dakraam via buiten naar binnen halen was inderdaad mijn tweede optie, maar daarbij moet ik ook even uitzoeken hoe ik die daar ga krijgen. Het leek mij makkelijker als ik het raam via binnen kon gaan plaatsen. Dan was de trap het enige probleem O-)
Dat zijn inderdaad die planken om de trap heen. Die voorkomen dat je de trap kunt losmaken en eruit kunt schuiven, want je kunt je trap niet loodrecht naar beneden weghalen. Buitenlangs is dus het makkelijkst. Gewoon een kwestie van een goeie ladder of steiger gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
GodDamage schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Dat zijn inderdaad die planken om de trap heen. Die voorkomen dat je de trap kunt losmaken en eruit kunt schuiven, want je kunt je trap niet loodrecht naar beneden weghalen. Buitenlangs is dus het makkelijkst. Gewoon een kwestie van een goeie ladder of steiger gebruiken.
Ah okej, dankje voor de tips. Dan ga ik toch denk ik maar via buiten proberen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
JeyJey schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:48:
Over enkele weken wordt onze nieuwe keuken geplaatst. De verkoper gaf aan dat de monteur een flexibele afvoerbuis plaatst van afzuigkap tot de muurdoorvoer. Het gaat om een recht stuk van circa 230 cm in een koof (één 45 graden bocht).

Maakt het bij deze lengte nog uit dat er voor flexibele buis wordt gekozen? Of kan er beter worden gekozen voor gladde (spiro) buis ivm minder geluid?
Ja dat maakt zeker uit. Zo weinig mogelijk flexibele buis gebruiken. Zonde om zo lang recht stuk met flexbuis uit te voeren. Dat is voor de monteur de gemakkelijkste weg kiezen i.p.v. de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-10 23:45
Een vraagje, een radiator in onze keuken lekt een heel klein beetje. De lek zit bij één van de lasnaden aan de onderkant, te zien aan een beetje roest. Nu willen we de benedenverdieping in de nabije toekomst toch aan gaan pakken en vloerverwarming plaatsen. Is zo'n kneedbare pasta een goede (tijdelijke) oplossing hiervoor en hoe lang zou dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
NeoAtomic schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:06:
[...]

Ik denk dat je het beste "hetzelfde" materiaal kunt gebruiken als de wand, dus bijvoorbeeld Soudal Repa-Cryl D. Hierdoor lijkt het dat een een deel is van je muur en behoudt je hetzelfde effect als de wand.

Benieuwd hoe het resultaat er uit ziet? Bekijk dan dit filmpje.
Enig idee in hoeverre dit product verschilt met de Alabastine Structuurkit? Deze laatste is ongeveer 3x duurder, maar zou het dan ook betere kwaliteit zijn? In het filmpje lijkt de repracryl z’n werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:02
Ik heb nu alle pinten verwijderd en de muren zijn opnieuw gestucced. Ik wil wel een witte muurplint terug plaatsen. Alleen vraag ik mij af of ik die dan het beste ná het laminaat kan monteren (dan zweeft hij boven het laminaat) of vooraf tegen de muur (dan heb je nog een plakplint nodig). Iemand daar ervaring mee? Dit is voor mij de eerste keer dat ik deze optie heb, normaal moest ik het doen met bestaande muur plinten :P.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sdk1985 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:33:
Ik heb nu alle pinten verwijderd en de muren zijn opnieuw gestucced. Ik wil wel een witte muurplint terug plaatsen. Alleen vraag ik mij af of ik die dan het beste ná het laminaat kan monteren (dan zweeft hij boven het laminaat) of vooraf tegen de muur (dan heb je nog een plakplint nodig). Iemand daar ervaring mee? Dit is voor mij de eerste keer dat ik deze optie heb, normaal moest ik het doen met bestaande muur plinten :P.
Eerst vloer leggen, dan plinten tegen de muur plakken / schroeven. Anders moet je inderdaad nog een plakplint op de vloer doen, en ik neem aan dat je geen dubbele plint wilt hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:02
henkie196 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:49:
[...]

Eerst vloer leggen, dan plinten tegen de muur plakken / schroeven. Anders moet je inderdaad nog een plakplint op de vloer doen, en ik neem aan dat je geen dubbele plint wilt hebben ;)
Ik wist eigenlijk niet of dat 'moest'. Zie eigenlijk overal altijd een vaste plint aan de muur tot aan de ruwe ondervloer en daarna inderdaad een plakplint.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 19:40
Hoop dat iemand me even op de goede weg kan helpen. Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIVm4YCeXGNIdi41E1VucF5bILw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sF4MqiQ6AK5CyZP8U0chWYJE.jpg?f=fotoalbum_large

Van deze Ikea Pax kast wil ik een inbouw kast maken, over de volle breedte en hoogte van de muur. Maathou pak ik dit goed aan?
Idee was om de deuren weg te doen, skelet over te houden en deze uit te breiden met diverse planken, zodat de hele breedte en hoogte gebruikt wordt.

Klopt dat tot dusver?

Dan de deuren op maat maken (met nieuwe planken o.I.d.).
Dan aan de zijkant, bovenkant en onderkant een soort van plint maken zodat het lijkt of hij aansluit op de muur/plafond.

Beetje goede volgorde? Ik ben nogal visueel ingesteld, dus zocht al een website, of voorbeelden met stappenplannen d.m.v. foto’s. Als iemand dat weet hoor ik dit graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 19:30
sdk1985 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Ik wist eigenlijk niet of dat 'moest'. Zie eigenlijk overal altijd een vaste plint aan de muur tot aan de ruwe ondervloer en daarna inderdaad een plakplint.
Dat heb ik echt nog nooit gezien een dubbele plint :) plakplintjes gebruik je meestal alleen daar waar een hoge plint niet mogelijk is. Bijvoorbeeld langs een trapgat onder bij de railing bijoorbeeld. Of voor een dorpel van de badkamer langs bijvoorbeeld.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ok, dat had ik nog niet eerder gezien. Lijkt me niet de mooiste oplossing, maar inderdaad, het kan. Ik heb in ieder geval de vloer eerst gelegd, daarna de plint tegen de muur geplakt. Je houdt dan natuurlijk een beetje ruimte over die de vloer kan gebruiken om te werken, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 10:26

Tjark

DON'T PANIC

[...]

eigenlijk overal = in huurwoningen ;)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Goofyduck384 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:15:
Hoop dat iemand me even op de goede weg kan helpen. Huidige situatie:
[Afbeelding]

Van deze Ikea Pax kast wil ik een inbouw kast maken, over de volle breedte en hoogte van de muur. Maathou pak ik dit goed aan?
Idee was om de deuren weg te doen, skelet over te houden en deze uit te breiden met diverse planken, zodat de hele breedte en hoogte gebruikt wordt.

Klopt dat tot dusver?

Dan de deuren op maat maken (met nieuwe planken o.I.d.).
Dan aan de zijkant, bovenkant en onderkant een soort van plint maken zodat het lijkt of hij aansluit op de muur/plafond.

Beetje goede volgorde? Ik ben nogal visueel ingesteld, dus zocht al een website, of voorbeelden met stappenplannen d.m.v. foto’s. Als iemand dat weet hoor ik dit graag.
Volgens mij wel. Al hoef je in de hoogte niet veel meer toe te voegen, die PAX kasten zijn al 2.30 hoog toch? Je hebt roldeur systemen die je op maat kunt (laten) maken of je kunt DIY gaan met rails, rollertjes en plaatmateriaal. Gezien de breedte zou ik voor 3 of 4 deuren gaan

Als je van muur tot muur gaat ben je die gordijnrails ook kwijt. Het is lastig te zien, maar met de maten goed uitkijken dat je niet voor het kozijn uitkomt van dat raam.

ik zou beginnen met een raamwerk van vuren balken 44*44 ofzo en daar je rails onder/op bevestigen. Aan het raamwerk kun je ook rondom aan de voorkant plaatmateriaal maken wat je 'plinten' noemt. Hier kunnen de deuren dan achter vallen.

[ Voor 14% gewijzigd door hpmkruit op 02-02-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
Tjark schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:32:
[...]

eigenlijk overal = in huurwoningen ;)
Hoe je de plinten plaatst hangt af van welke vloer je wil leggen. Bij tapijt zet je eerst de plint en leg je daarna het tapijt er tegenaan. Bij laminaat en vinyl doe je het andersom. Bij tegels trek je de plinten van de muur, leg je dan de tegels en daarna een nieuwe smalle strook van tegels tegen de muur als plint :P

Als je al plinten tegen de muur hebt en je hebt geen zin deze eraf te halen, dan heb je wel plakplintjes nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 19:40
hpmkruit schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:41:
Volgens mij wel. Al hoef je in de hoogte niet veel meer toe te voegen, die PAX kasten zijn al 2.30 hoog toch? Je hebt roldeur systemen die je op maat kunt (laten) maken of je kunt DIY gaan met rails, rollertjes en plaatmateriaal. Gezien de breedte zou ik voor 3 of 4 deuren gaan

Als je van muur tot muur gaat ben je die gordijnrails ook kwijt. Het is lastig te zien, maar met de maten goed uitkijken dat je niet voor het kozijn uitkomt van dat raam.

ik zou beginnen met een raamwerk van vuren balken 44*44 ofzo en daar je rails onder/op bevestigen. Aan het raamwerk kun je ook rondom aan de voorkant plaatmateriaal maken wat je 'plinten' noemt. Hier kunnen de deuren dan achter vallen.
Mijn kamers zijn 2,64 hoog, dus komt nog wel een stuk boven. Wil die graag benutten, dus daarom zal ik daar ook iets van een pas kast in doen, op zijn kant ofzo.
Die gordijnen gaan nog weg, komen rolgordijnen. Dus die rails gaat ook weg.

Goed idee idd om die 44x44 balken even als frame te gebruiken. Ik weet ook nog niet of we schuif deuren nemen, of toch weer openslaande deuren. Die knoop moet ik ook nog doorhakken. Voor schuifdeuren heb ik in ieder geval een sterk frame nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tjark
  • Laatst online: 10-10 10:26

Tjark

DON'T PANIC

Goofyduck384 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:15:
Even nieuwsgierig waarom (achterliggende reden) je 't wil doen:
- alle ruimte benutten?
- het idee van een mooie inbouwkast (niet alle ruimte per se benutten)

Bij dat 2e kun je een iets hogere base maken, en bovenkant aansluiten, zodat je een vlakke wandkast voor 't oog hebt.

Leuke/mooie case/vergelijk met how-to: https://nieuwhuis.info/ka...-schuin-dak-met-ikea-pax/

Afbeeldingslocatie: https://nieuwhuis.info/wp-content/uploads/2020/09/Afb-21-resultaat-1-scaled-750x563.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Tjark op 02-02-2021 16:16 ]

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:03:
[...]

Mijn kamers zijn 2,64 hoog, dus komt nog wel een stuk boven. Wil die graag benutten, dus daarom zal ik daar ook iets van een pas kast in doen, op zijn kant ofzo.
Die gordijnen gaan nog weg, komen rolgordijnen. Dus die rails gaat ook weg.

Goed idee idd om die 44x44 balken even als frame te gebruiken. Ik weet ook nog niet of we schuif deuren nemen, of toch weer openslaande deuren. Die knoop moet ik ook nog doorhakken. Voor schuifdeuren heb ik in ieder geval een sterk frame nodig.
Bovenop hoef je toch niets te doen als je er deuren voor maakt? Of desnoods wat planken verticaal erop met hoekbeugels of vast aan lat langs plafond. Die hebben niets te lijden.

Schuifdeur kan je helemaal onafhankelijk van de kast voorlangs maken, tussen plafond en vloer. Hadden wij in ons oude huis ook, was ideaal.

En rechts tussen kast en muur een paar legplanken of een hanggedeelte maken is ook niet zo moeilijk. Desnoods zet je een plaat tegen de wand waar je je plankhouders in maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door loeberce op 02-02-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Iemand ervaring met het gebruik van Bison Rubber Seal voor het waterdicht maken van een rioolbuis doorvoer naar buiten toe? Enige tijd geleden de riolering laten veranderen aangezien de oude buis verstopt zat en niet meer toegankelijk was. De nieuwe buis loopt nu via de kelder maar bij de doorvoer naar buiten toe is de muur vochtig. Heb de desbetreffende firma liever niet nogmaals over de vloer dus plan was om het vanaf buiten opnieuw op te graven en m.b.v. rubber seal rondom goed af te dichten. *Heeft de vorige partij vermoedelijk niet gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLvUBXJkSYoWwoNzOC0NVbzQgXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruUxhS1BpZCJeOD8fiQfekry.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-10 15:52
Wie heeft ervaring met schuifdeuren in de wand? Enige systeem wat ik kan vinden is de Knauf Pocket Kit, maar die is alleen bij de Hornbach te verkrijgen. Verder zie je wel wat systemen, maar dan is het een deel van een samen te stellen pakket. Weinig duidelijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
sayang1991 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:27:
Iemand ervaring met het gebruik van Bison Rubber Seal voor het waterdicht maken van een rioolbuis doorvoer naar buiten toe? Enige tijd geleden de riolering laten veranderen aangezien de oude buis verstopt zat en niet meer toegankelijk was. De nieuwe buis loopt nu via de kelder maar bij de doorvoer naar buiten toe is de muur vochtig. Heb de desbetreffende firma liever niet nogmaals over de vloer dus plan was om het vanaf buiten opnieuw op te graven en m.b.v. rubber seal rondom goed af te dichten. *Heeft de vorige partij vermoedelijk niet gedaan.

[Afbeelding]
Zelf niet gedaan, maar een goede vriend wel. Alle doorvoeren door de fundering waren niet afgedicht, dus liep steeds grondwater de kruipruimte in. Hij heeft alles vanaf buiten gedicht met vloeibaar rubber en nu geen last meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:47
Milo85 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:39:
Een vraagje, een radiator in onze keuken lekt een heel klein beetje. De lek zit bij één van de lasnaden aan de onderkant, te zien aan een beetje roest. Nu willen we de benedenverdieping in de nabije toekomst toch aan gaan pakken en vloerverwarming plaatsen. Is zo'n kneedbare pasta een goede (tijdelijke) oplossing hiervoor en hoe lang zou dit werken?
Zelf zou ik nooit aan dat soort oplossingen beginnen. Als de radiator al aan het roesten is kan je wachten op de volgende plek waar die gaat lekken.
Al gekeken wat een vervangende radiator kost? Afhankelijk van de afmetingen zal dit geen kapitaal kosten en heb je de zekerheid dat je geen lekkage krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:23
ione schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:29:
[...]

Enig idee in hoeverre dit product verschilt met de Alabastine Structuurkit? Deze laatste is ongeveer 3x duurder, maar zou het dan ook betere kwaliteit zijn? In het filmpje lijkt de repracryl z’n werk te doen.
Ik heb werkelijk geen idee, maar Alabastine kennende is het puur vanwege het merk.

Disclaimer: De opmerking die ik plaats over Alabastine is nergens op gebaseerd.

[ Voor 10% gewijzigd door NeoAtomic op 02-02-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 16:14

Vliegvlug

Flight Simple

Wat kan ik het best gebruiken om deze stalen dingen tegen roest te beschermen?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAPEqkG5HckN1ZHa__OI8ldcfFk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m02JFI2fACAGeq2Kk8JZM5dM.jpg?f=user_large

Zijn vulplaatjes voor de as van mijn scooter van grofweg 3cm hoog bij 1,5cm breed.
Zie Vliegvlug in "Elektrische scooters" voor meer details.

Ze zullen dus aan weer en wind worden blootgesteld.

Zou zo’n spuitbusje Hammerite voldoende zijn?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/78755.jpg

Of kan ik beter wat anders gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:58
Mijn keukenblad moet nog afgewerkt worden, waar vind ik 60mm kantenband?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nziVA1Z7Ks9KjwQNyVKq5iAnad8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3IxId4XOGh5uNXiU5HIKHX9M.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
rockerpoet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:34:
Mijn keukenblad moet nog afgewerkt worden, waar vind ik 60mm kantenband?

[Afbeelding]
Hornbach heeft ze op rol in diverse lengtes :)

Edit: Ik was even aan het zoeken voor je, maar ik zie dat ze die niet hebben in 60mm. Is je blad echt 60 dik?

[ Voor 10% gewijzigd door Koekstra op 02-02-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 07-10 21:01

Det

Vliegvlug schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:08:
Als je ze goed ontvet, wat opschuurt, en een paar laagjes met die Hammerite spuit zal het wel een tijdje goed gaan. Als ze uit beeld blijven (daar lijkt het wel op als ik je filmpje bekijk) zou je kunnen overwegen d'r nog een laagje tectyl op te zetten.

Als je zoiets echt langdurig goed mooi houden moet je het laten zandstralen en poedercoaten. Als ik de kwaliteit van je scooter zo bekijk (sorry :o ) denk ik dat je die moeite niet hoeft te nemen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 17:44

breinonline

Are you afraid to be known?

Koekstra schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:37:
[...]

Edit: Ik was even aan het zoeken voor je, maar ik zie dat ze die niet hebben in 60mm. Is je blad echt 60 dik?
Het stukje wat uitsteekt is minder breed. Past het 90° gedraaid niet met een kleinere maat?

[ Voor 60% gewijzigd door breinonline op 02-02-2021 20:59 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Kom er ook net achter ;) Ja, blad is inderdaad 60mm dik.
Koekstra schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:37:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Ah, dat kan natuurlijk ook! Het stukje dat uitsteekt is ongeveer 28mm. Wel zaak het kantenband netjes haaks op lengte te snijden.
breinonline schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:59:
[...]

Het stukje wat uitsteekt is minder breed. Past het 90° gedraaid niet met een kleinere maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Laatst online: 11-10 20:28

Vos

AFCA

Weet iemand hoe ik onderstaande het beste kan repareren? Bij het verwijderen van plinten is het spackwerk (?) losgelaten op bepaalde plekken. Er komen wel weer nieuwe plinten aan, maar die worden niet zo hoog dat ze die plekken afdekken.

Moet ik dan eerst de losse delen wegsteken? Dan weer 'opvullen'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oYhEW-CQDNPkxqejAnX6I2zYx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDWzFHcWg4LRSr6jKF0d3hEV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Vos op 02-02-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Det schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Als je ze goed ontvet, wat opschuurt, en een paar laagjes met die Hammerite spuit zal het wel een tijdje goed gaan. Als ze uit beeld blijven (daar lijkt het wel op als ik je filmpje bekijk) zou je kunnen overwegen d'r nog een laagje tectyl op te zetten.
Wat extra bescherming klinkt altijd goed.
Maar waarom alleen tectyleren als het uit beeld blijft?
Als je zoiets echt langdurig goed mooi houden moet je het laten zandstralen en poedercoaten. Als ik de kwaliteit van je scooter zo bekijk (sorry :o ) denk ik dat je die moeite niet hoeft te nemen ;)
Haha. Ja klopt, de achtervork ziet er niet al te best meer uit.
Staat nog wel op de lijst om een keer te demonteren, te stralen en te laten coaten maar ben er nog niet aan toe gekomen. O-)
Belangrijkste is nu eerst dat ie weer rijdt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:26
Vos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:02:
Weet iemand hoe ik onderstaande het beste kan repareren? Bij het verwijderen van plinten is het spackwerk (?) losgelaten op bepaalde plekken. Er komen wel weer nieuwe plinten aan, maar die worden niet zo hoog dat ze die plekken afdekken.

[Afbeelding]
Je hebt van die spack spuitbussen waarmee je het weer kan "repareren"

[ Voor 12% gewijzigd door carpebios op 02-02-2021 22:01 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
Geen makkie maar het kan wel gerepareerd worden, plak het gebied rondom de kale plek goed af en desnoods meerdere tapes naast mekaar tot je ruim 10 cm rondom de kale plek hebt afgedekt met bijv schildersplakband. Vul dat gat dan weer op met iets wat op je muur zit lijkt en haal de plakband eraf en kijk waar je nog kan corrigeren in de randen voordat het uitgehard is.

Zonder plakband te gebruiken ga je er niet komen, dan vul je het gebied rondom de kale plek op met waarmee je de kale plek wil vullen en dat blijf je heel goed zien.

Ga je trouwens de muur nog verven of alleen maar de plinten vervangen? Als je de muur gaat verven en je hebt niks wat op die spachtwerk lijkt qua structuur en kleur dan kan je steenplamuur proberen (ook hier geld het afplakken van het gebied rondom de kale plek) en zodra de plamuur een beetje hard aan het worden is erin prikken met bijv een ronde stevige kwast zodat die kale plek op spachtwerk gaat lijken.

Edit: zoals carpebios aangeeft zijn er blijkbaar spack spuitbussen. Maar wederom zou ik aanraden om af te plakken, misschien wel meer dan die 10 cm want ja spuitbus he (geen uitleg nodig toch? :P )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2021 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 16:24

bonzz.netninja

Niente baffi

carpebios schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:00:
[...]

Klopt, ook pas gebruikt in de hal. Wordt niet helemaal perfect maar best ok en van een afstand zie je het sowieso niet.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:01:
[...]

Geen makkie maar het kan wel gerepareerd worden, plak het gebied rondom de kale plek goed af en desnoods meerdere tapes naast mekaar tot je ruim 10 cm rondom de kale plek hebt afgedekt met bijv schildersplakband. Vul dat gat dan weer op met iets wat op je muur zit lijkt en haal de plakband eraf en kijk waar je nog kan corrigeren in de randen voordat het uitgehard is.

Zonder plakband te gebruiken ga je er niet komen, dan vul je het gebied rondom de kale plek op met waarmee je de kale plek wil vullen en dat blijf je heel goed zien.

Ga je trouwens de muur nog verven of alleen maar de plinten vervangen? Als je de muur gaat verven en je hebt niks wat op die spachtwerk lijkt qua structuur en kleur dan kan je steenplamuur proberen (ook hier geld het afplakken van het gebied rondom de kale plek) en zodra de plamuur een beetje hard aan het worden is erin prikken met bijv een ronde stevige kwast zodat die kale plek op spachtwerk gaat lijken.
Alleen de plinten worden vervangen. Met wat vul je dit op? Muurvuller? Misschien kan er vuller op en dan spack vanuit een spuitbus. Er komt niet heel veel in het zicht, dat scheelt iets :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

carpebios schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:00:
[...]

Thnx, zal me daar eens in verdiepen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
Tubes van Alabastine spack vuller werken perfect. Geen verschil te zien. Alhoewel bij jou de boel al een paar keer gesausd is zo te zien.

Gewoon los spul wegkrabben en dan met een plamuurmes weer dicht smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vos schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Alleen de plinten worden vervangen. Met wat vul je dit op? Muurvuller? Misschien kan er vuller op en dan spack vanuit een spuitbus. Er komt niet heel veel in het zicht, dat scheelt iets :).
Pfoe lastig te zeggen of ik ook muurvuller zou gebruiken door alleen naar een foto te kijken. Ergens denk ik dat alleen spack uit spuitbus afdoende zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Tubes van Alabastine spack vuller werken perfect. Geen verschil te zien. Alhoewel bij jou de boel al een paar keer gesausd is zo te zien.

Gewoon los spul wegkrabben en dan met een plamuurmes weer dicht smeren.
Dat is wel een goeie ja, denk dat ik dat eerst ga proberen. Mocht ik dan niet tevreden zijn kan ik misschien nog zo'n spuitbus proberen.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:09:
[...]

Pfoe lastig te zeggen of ik ook muurvuller zou gebruiken door alleen naar een foto te kijken. Ergens denk ik dat alleen spack uit spuitbus afdoende zou moeten zijn.
Ja dat is zo :). Thnx voor de tips :).

[ Voor 26% gewijzigd door Vos op 02-02-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Vliegvlug schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:57:
[...]
Wat extra bescherming klinkt altijd goed.
Maar waarom alleen tectyleren als het uit beeld blijft?
Nadeel van tectyl is dat het plakkerig is/blijft. Dus er blijft zand en vuil aan hangen. Dus dat ziet er niet echt lekker uit. Als corrosie bescherming je belangrijkste prio is is tectyl imho een prima optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 19:30

[Afbeelding]
Spack spuitbus was bij ons geen succes, maar was plafond, ook best lastig aan brengen.
Uiteindelijk opgelost met structuurverf fijne korrel. Wel meerdere lagen ivm dikte, misschien kun je eerst beetje opvullen en afwerken met structuur fijn.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Vliegvlug schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:08:

[Afbeelding]

Zijn vulplaatjes voor de as van mijn scooter van grofweg 3cm hoog bij 1,5cm breed.
Zie Vliegvlug in "Elektrische scooters" voor meer details.

Ze zullen dus aan weer en wind worden blootgesteld.

Zou zo’n spuitbusje Hammerite voldoende zijn?
[Afbeelding]

Of kan ik beter wat anders gebruiken?
Als je snel weer wilt rijden kan je deze spuitbus gebruiken. Constructie van achteras/achtervork is mij niet helemaal duidelijk. Vulplaten in je achtervork lassen en opnieuw spuiten is mooier maar ik weet niet of je daar mogelijkheden voor hebt. Je kan ze ook nog laten verzinken/galvaniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb denk ik dezelfde vraag als Fr33z in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Hoe werk je de naden/voegen tussen een gipsplaat plafond en muur (in mijn geval ook gipsplaat toevallig) het beste af?

Please ELI5 :P

Even een schets om te verduidelijken, het blauwe deel bedoel ik dan. Het blauwe deel is maximaal (slecht gesneden, als echte DIY'er ligt het uiteraard niet aan mijn skills, maar de muren die niet haaks zijn :+) 2cm schat ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svRUQOe5PXsvMxMjm8Ah7hNa7o8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OJkaHLAgg1jQIEcSIXtNCOFv.png?f=user_large

Ik wil ook niet stuccen, als het kan gewoon alles sausen.

De makkelijke en luie manier zou 'gewoon' opvullen met acrylaatkit (den braven anti crack lijkt me dan goed om scheurtjes te vermijden) zijn. Kan dat, of is dat echt houtje touwtje oplossing?

De meer professionele manier is met papieren voegband en gips (ik heb Knauf Fill & Finish light voor de AK voegen gekocht) begrijp ik, maar hoe werk je dat af? Heb je dan door werking muren/plafond geen grote kans op scheurtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Det schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:34:
[...]

Nadeel van tectyl is dat het plakkerig is/blijft. Dus er blijft zand en vuil aan hangen. Dus dat ziet er niet echt lekker uit. Als corrosie bescherming je belangrijkste prio is is tectyl imho een prima optie.
Ah, op die manier.
Dan is het inderdaad minder handig in het zicht.
DasNieNix schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:57:
[...]

Als je snel weer wilt rijden kan je deze spuitbus gebruiken.
Constructie van achteras/achtervork is mij niet helemaal duidelijk. Vulplaten in je achtervork lassen en opnieuw spuiten is mooier maar ik weet niet of je daar mogelijkheden voor hebt. Je kan ze ook nog laten verzinken/galvaniseren.
Ik wil ze er niet vast in hebben want de as van dit achterwiel is dunner dan die van het oorspronkelijke en er moet tzt weer een ander wiel in komen die een dikkere as heeft.
Is verzinken duur om te laten doen? ik heb namelijk geen idee wat zoiets zou moeten kosten.

@Det & @DasNieNix Zou zinkspray een beter alternatief zijn voor hammerite lak?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/62655.jpg
Het is de helft goedkoper dan de hammerite dus dat is in elk geval al een pluspunt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

sloth schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:09:
Ik heb denk ik dezelfde vraag als Fr33z in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Hoe werk je de naden/voegen tussen een gipsplaat plafond en muur (in mijn geval ook gipsplaat toevallig) het beste af?

Please ELI5 :P

Even een schets om te verduidelijken, het blauwe deel bedoel ik dan. Het blauwe deel is maximaal (slecht gesneden, als echte DIY'er ligt het uiteraard niet aan mijn skills, maar de muren die niet haaks zijn :+) 2cm schat ik.

[Afbeelding]

Ik wil ook niet stuccen, als het kan gewoon alles sausen.

De makkelijke en luie manier zou 'gewoon' opvullen met acrylaatkit (den braven anti crack lijkt me dan goed om scheurtjes te vermijden) zijn. Kan dat, of is dat echt houtje touwtje oplossing?

De meer professionele manier is met papieren voegband en gips (ik heb Knauf Fill & Finish light voor de AK voegen gekocht) begrijp ik, maar hoe werk je dat af? Heb je dan door werking muren/plafond geen grote kans op scheurtjes?
Twee centimeter is echt te veel om af te kitten. Dat wordt een rommeltje. Je kunt een hoeklijst gebruiken om dat te vullen: https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/hout/lijstwerk/b335/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Vliegvlug schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:19:
[...]

Ah, op die manier.
Dan is het inderdaad minder handig in het zicht.

[...]

Ik wil ze er niet vast in hebben want de as van dit achterwiel is dunner dan die van het oorspronkelijke en er moet tzt weer een ander wiel in komen die een dikkere as heeft.
Is verzinken duur om te laten doen? ik heb namelijk geen idee wat zoiets zou moeten kosten.

[Afbeelding]
Het is de helft goedkoper dan de hammerite dus dat is in elk geval al een pluspunt ;)
Ik heb in het verleden (20 jaar geleden) een soort Plasti Dip gebruikt voor o.a. de zijstandaard en de kickstarter van mijn off-road motor. Dat was (toendertijd) prima spul. Metaal helemaal ontroesten, ontvetten en daarna in dat goedje dopen. Na droging zat er echt een keiharde slijtvaste laag op. Ik weet alleen niet of de huidige samenstelling nog hetzelfde is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det

Det

Heb er zelf geen recente ervaring mee. Mijn ervaring is van jaren terug en ik kan me heugen dat het niet erg krasvast was. Eerlijk gezegd ben ik bang dan de vulstukjes die je gemaakt hebt toch nog wel wat zullen bewegen in de achtervork met als effect dat ze kaal slijten en dan gaan roesten.

Maar goed, allemaal nogal theoretisch. Ik zou er niet al te ingewikkeld over doen. Je geeft aan vooral te willen rijden, daar is die scooter voor d:)b , dus wat verf er op, als het kan wat corrosiebescherming en gaan met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
[...]

Zou zinkspray een beter alternatief zijn voor hammerite lak?
Verzinken zal een paar euro kosten maar ik heb geen recente ervaringen. De bedrijven die ik kon uit het verleden zijn er allemaal niet meer.

Zinkspray heb ik alleen gebruikt op hekwerk, dat voldeed goed. Maar zoals @Det ook zegt denk ik ook dat in jouw constructie wat speling zal blijven en je beugels weer kaal worden.

Leuk om te zien dat er nog mensen zijn die dit soort dingen doen; zal het scooter topic in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:51
@Vliegvlug

https://www.ahoywinkelonline.nl/yuki-poedercoating.html

Ik weet niet of je een oven hebt, dan zou je zelf kunnen poedercoaten.
Zelf wel eens gebruikt om loodkoppen een vrolijk kleurtje te geven. Vrij simpel aan te brengen, en keihard.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Ik wil een eiken plank aan het plafond maken om het gat in het plafond waar de electra uit komt te verbergen. Daartussen flexibele ruimte, om vervolgens een plank te hebben met 3x een dubbele armatuur erin voor spotjes. De flexibele ruimte moet rond de 10-12 centimer zijn. Nu dacht ik van: Die flexibiliteit kan ik mooi bewerkstellingen met een draadstang/draadeind. Maar waar kan ik die draadstang/draadeind mee bevestigen aan het hout om ook die 2 centimeter flexibiliteit te creeren. Jullie een idee?

Of misschien een ander idee om dit te doen wat wellicht makkelijker is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

mierenfokker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:39:
Ik wil een eiken plank aan het plafond maken om het gat in het plafond waar de electra uit komt te verbergen. Daartussen flexibele ruimte, om vervolgens een plank te hebben met 3x een dubbele armatuur erin voor spotjes. De flexibele ruimte moet rond de 10-12 centimer zijn. Nu dacht ik van: Die flexibiliteit kan ik mooi bewerkstellingen met een draadstang/draadeind. Maar waar kan ik die draadstang/draadeind mee bevestigen aan het hout om ook die 2 centimeter flexibiliteit te creeren. Jullie een idee?

Of misschien een ander idee om dit te doen wat wellicht makkelijker is?
Inslagmoeren?
Afbeeldingslocatie: https://www.rvs-bouten-en-moeren.nl/media/catalog/product/i/n/inslagmoer.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En dan? Als je het draadeind vastzet in het plafond, hoe wil je het dan nog in die inslagmoeren draaien? Dat kan alleen als je er maar één in de plank hebt zitten, door dan de hele plank te draaien.

De simpele oplossing is om de draadeinden door het plankje heen te laten steken en er van onder moeren op te draaien. Maar of dat mooi is? Wellicht wel als je een beetje een mooie moer kiest, of bijvoorbeeld zulke oogmoeren: https://www.hijsjob.nl/hi...3l6w7YEAQYASABEgLmv_D_BwE
(kan je er evt. ook nog iets aan hangen ter decoratie of zo)

Als je het min of meer blind weg wilt werken zul je iets van blokjes/beugeltjes moeten fixen die op de moeren rusten en waar het hout dan onder tegenaan zit. Door de moeren omhoog/omlaag te draaien draaien dan die blokjes/beugeltjes mee en daarmee ook het plankje. Let op dat je daar dan dus genoeg ruimte in laat voor de benodigde 2cm aanpassing die je wilt kunnen maken, want op een gegeven moment komt het plankje natuurlijk tegen het eind van het draadeind aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 03-02-2021 10:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Orion84 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:59:
[...]

En dan? Als je het draadeind vastzet in het plafond, hoe wil je het dan nog in die inslagmoeren draaien? Dat kan alleen als je er maar één in de plank hebt zitten, door dan de hele plank te draaien.

De simpele oplossing is om de draadeinden door het plankje heen te laten steken en er van onder moeren op te draaien. Maar of dat mooi is? Wellicht wel als je een beetje een mooie moer kiest, of bijvoorbeeld zulke oogmoeren: https://www.hijsjob.nl/hi...3l6w7YEAQYASABEgLmv_D_BwE

Als je het min of meer blind weg wilt werken zul je iets van blokjes/beugeltjes moeten fixen die op de moeren rusten en waar het hout dan onder tegenaan zit. Door de moeren omhoog/omlaag te draaien draaien dan die blokjes/beugeltjes mee en daarmee ook het plankje. Let op dat je daar dan dus genoeg ruimte in laat voor de benodigde 2cm aanpassing die je wilt kunnen maken, want op een gegeven moment komt het plankje natuurlijk tegen het eind van het draadeind aan.
Ah damn, je hebt gelijk. Ik zat enkel in de modus "draadeind in hout", maar het moet natuurlijk ook nog het plafond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Orion84 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Dankjewel voor de tip. Een kleine C-beugel zou ook nog kunnen werken? De houten plank aan het plafond maakt niet zoveel uit. Als de onderste plank met spotjes, die het meeste in het zicht zit, maar geen gaten heeft in het zicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
mierenfokker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Dankjewel voor de tip. Een kleine C-beugel zou ook nog kunnen werken? De houten plank aan het plafond maakt niet zoveel uit. Als de onderste plank met spotjes, die het meeste in het zicht zit, maar geen gaten heeft in het zicht
Een optie: een stokeind in het plafond draaien en een bout / stukje draad eind / oid in het hout (met die inslag moeren). Dan met een koppelmoer aan elkaar bevestigen. Het zal vast wat gepruts zijn maar moet lukken.

[ Voor 27% gewijzigd door Melmer op 03-02-2021 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

mierenfokker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Even snel een schetsje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkL-I80WZ8aVCJYj_bBQQ67juqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMLfwQTAxXgdR79g3codnsL5.jpg?f=fotoalbum_large

Door de moeren omlaag te draaien, zakt (via die Z beugeltjes) ook de plank naar beneden.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 03-02-2021 11:46 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je kan de boel in die opzet nog borgen door een tweede moer toe te voegen boven het beugeltje, waarmee je de boel vast kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een plafond van gipsplaten gemaakt en heb een aantal kleine kieren die ik op wil vullen. De kieren zijn net te groot om dicht te kitten, vaak rond de 0.8mm breed. Waar kan ik deze kieren het beste mee opvullen? Ik lees zowel gipsmortel als snelgips als roodband als mogelijkheden? Het idee is om de gipsplaten vervolgens te verven met latex. Eerder heb ik Alabastine Gipsplaatvuller gebruikt maar die was vrij moeilijk glad te krijgen na verwerking.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 03-02-2021 12:45 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/