[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 22:37
zwahiel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:23:
[...]

Alles idd uit een stuk, geen gedoe met koppelingen, geen gedoe met lekkages.

[...]

Hmmjah die koppelingen die elk jaar gaan lekken in mijn plafond. Waar drie loodgieters zich al over gebogen hebben ja top spul...

Ik ga binnenkort dat stuk dat telkens lekt vervangen door een uponor knel naar staal, bocht om, terug naar uponor knel. Zonder die tang want daar gaat t steeds op mis. Het plafond kan niet zover open zodat die giga tang erin past. Maar een stel steeksleutels wel...
Apart, mijn huis zit vol met uponor perskoppelingen (zelf gedaan) geen lekkage.
Ik ken in mijn omgeving 1 persoon die een lekkage had (nieuwbouw woning) hier bleek dat de buis niet vergenoeg in de koppeling zat (buis moet je kunnen zien door de gaatjes heen).

Of je hebt pech of er is/was een slechte serie perskopelingen. ga er niet vanuit dat 3 verschillende loodgieters niet weten hoe het systeem werkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
breagor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:31:
[...]

mwoa,ik denk dat je gelijk hebt maar ik wil nog wat kastjes maken die ik aan de wand wil laten zweven, en daar komt nogal wat zwaarder gereedschap in te liggen, dus dat bevestig ik liever aan wat dikkere balken.

Tevens is het nadeel dat als ik het op de balken aanbreng ik wat meer last heb van enkele leidingen die nu op de balken zitten.
Waar je schroeven zitten in je OSB, daar zitten de balken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03
RobNemoo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:39:
[...]

Uh nee, glaswol heeft bij dezelfde dikte meer warmte isolatie dan steenwol. Bij geluid is het net andersom.
Het klopt dat je voor dezelfde rd waarde meer dikte nodig hebt daar geef ik je gelijk in .

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

EdwinC schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:54:
Het buffervat is idd al geïsoleerd, maar ik zie dat ik nu veel meer energie nodig heb voor mij SWW als in de voorgaande maanden. Dat betekent dus dat er nu veel meer energie verloren gaat. Wat te verklaren is met verliezen door de grotere Delta T met de omgeving.
Dat je nog wat extra verlies hebt in je buffervat tov de zomer, dat zal wel, maar het binnenkomende leidingwater is ook gewoon kouder, dus gewoon meer energie nodig om op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
akatar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:30:
[...]

Ik ken in mijn omgeving 1 persoon die een lekkage had (nieuwbouw woning) hier bleek dat de buis niet vergenoeg in de koppeling zat (buis moet je kunnen zien door de gaatjes heen).

Of je hebt pech of er is/was een slechte serie perskopelingen. ga er niet vanuit dat 3 verschillende loodgieters niet weten hoe het systeem werkt.
Same here, hele huis zit vol met de Uponor koppelingen welke ik allemaal zelf aangelegd heb. De enige lekkage die ik gehad heb was de eerste koppeling die ik deed waar inderdaad de buis niet ver genoeg in de koppeling zat.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:36:
Dat je nog wat extra verlies hebt in je buffervat tov de zomer, dat zal wel, maar het binnenkomende leidingwater is ook gewoon kouder, dus gewoon meer energie nodig om op te warmen.
De meeste warmtepompen zullen ook meer energie nodig hebben om de benodigde warmte uit de buitenlucht te halen, als de buitenlucht kouder is. Lijkt me logisch dat het meer energie kost, in ieder geval. Leidingwater is ook kouder over het algemeen in de winter, lagere omgevingstemperatuur zorgt ook voor meer warmteverliezen naar buiten toe van het vat en de leidingen van het vat af.

Meer isolatie voor het vat is het meest eenvoudig te doen, maar ik weet niet of dat de grootste oorzaak van de hogere energievraag is.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:46

Ankh

|true

Vraagje, als jullie hout nodig hebben voor jullie projecten. Halen jullie dit bij de lokale bouwmarkt of bestellen jullie dit ergens online? Ik wil in de winter beginnen aan onze grote zolder (hek om vlizo trap / kasten wand maken / werkbank maken / vloerleggen /etc ) en dacht er aan om misschien gewoon in 1 keer een berg hout ergens te bestellen. Scheelt weer mn auto volladen...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

(jarig!)
Laatste keer met een groot project laten bezorgen ja, veel gemakkelijker.
Of een busje huren, scheelt ook zooi in je eigen auto.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:23

BCC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKt4nJmSYmgJ3_Ibeyk0fp1FDAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOe17fS5sLpNtMhlEvzFo4C7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzJhDhTHIIDp9L9YLhI6JJwLaO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxBJgOoubP4g2rV7pXDwi0Hg.jpg?f=fotoalbum_large

Voor en na.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ankh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:12:
Vraagje, als jullie hout nodig hebben voor jullie projecten. Halen jullie dit bij de lokale bouwmarkt of bestellen jullie dit ergens online? Ik wil in de winter beginnen aan onze grote zolder (hek om vlizo trap / kasten wand maken / werkbank maken / vloerleggen /etc ) en dacht er aan om misschien gewoon in 1 keer een berg hout ergens te bestellen. Scheelt weer mn auto volladen...
Als je bestelt (bv bouwmarkt) dan heb je een grotere kans op beschadingen / slag of andere defecten ..
+ bezorg kosten .. die per "eenheid" bv alleen osb .. gerekend word ..hornbach heeft er een handje van ..

Terwijl als ik naar de HB rijd, uitzoek en inlaad in de gratis aanhanger heb deze issues allemaal niet ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
breagor schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:19:
[...]

nog een kleine extra vraag mbt isoleren:

wat zouden jullie doen, de afwerkings laag aan de binnenkant (OSB oid) tussen de balken plaatsen, zoals ik hier bijv. heb gedaan (dit is een klein wandje tbv zelf te maken kasten wandje):

[Afbeelding]

Of is het beter om het echt over de balken heen te zetten. Zodat de balken dus niet meer zichtbaar zijn?
Dus beetje dit idee:

[Afbeelding]

Ik zelf neig naar het eerste omdat ik dan de balken nog zichtbaar heb zodat ik weet waar ik ophangpunten heb, en tevens kan ik dan met wat kleinere platen werken (wel meer zaag werk) maar vind ik zelf wat handiger werken.
Tevens sluit een 69mm balkje met een 18mm afwerklaag heel mooi aan op de bestaande balken.
En tot slot heb ik dan geen last van bestaande leidingen die over de balken lopen (zoals beetje te zien op de 1e foto)

Dus het idee is dan:
-Dampopen folie tegen de buitenwand
- 69mm extra verticale balkjes aanbrengen (als extra ophang punten voor gereedschap etc.)
- isolatie (knauf Wm35 70mm) tussen de verticale balkjes
- dampdichte folie
- 18 mm afwerklaag tussen de balken
Dit zou dan mooi moeten aansluiten, wel heel veel snij en zaag werk...maar dat vind ik niet erg

Is er een reden om het een boven het ander aan te raden tav de isolatie waardes??
Ik zou over de balken een 18mm plaat doen.
Deze plaat zorgt ook voor nog meer constructieve stijfheid.
Bij tussen de balken plaatsen, krijg je op elke balk een knikpunt.

18mm is dik zat om zware dingen aan te hangen, en je kunt ook de balken terug vinden door de schroeven/spijkers/nieten terug te zoeken.
Dat heb ik zelf onlangs nog gedaan om mijn werkbank aan de balken te monteren door de osbplaat heen.

Zelf vind ik minder naden ook fijner en flexibeler met dingen op te hangen (op en net naast een naad kan je niet echt schroeven)

• FRANQ
Met pontmeyer wel goede ervaringen met bezorgen.
Maar ook met de auto en aanhanger kun je daar gewoon naar binnen rijden en alles opladen.

Ik haal en bestel ook altijd 10% extra, dan kun je die ene kromme balk gewoon aan de kant gooien.
Vaak gebruik ik die dan bij korte balkjes, klosjes en dergelijke.

Wat ik over heb breng ik dan terug of sla ik op voor een volgende klus.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 10-12-2020 13:20 ]

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Meeste bouwmarkten hebben een aanhanger welke je 1/2u gratis mee kan nemen en daarna voor een zeer gering bedrag p/u kan huren.
Ideaaal
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PSN: Flix20-NL

• zwahiel
  • Laatst online: 16-06 21:27

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

akatar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:30:
[...]

Het gedoe was dat ze er niet goed bij konden met die perstang. Daar ging het steeds fout denk ik. Het kán daar niet meer verder open. Verder heb ik ook nul komma nul issues met Uponor, vind het eigenlijk wel fijn. Maar wel dus die lekkage die me maar blijft achtervolgen.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Nadeel is dat ik geen trekhaak heb (en geen BE rijbewijs). Nu zou ik mijn pa wel kunnen vragen, die heeft beide. Maar die man begint ook wat een op leeftijd te komen. De grote karwei in het dorp heeft in ieder geval wel een aanhangwagen (zo te zien).

PontMeyer zou nog een optie zijn, die zit in het dorp hiernaast.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:07

Impry

Rallymedia.nl

https://osbcenter.nl/ in Geldermalsen.

Hier pas nog mooie OSB platen voor weinig gehaald. Kost daar de helft tov bijv. de Gamma.
Hebben ook vuren, betontriplex en underlayment.

[ Voor 15% gewijzigd door Impry op 10-12-2020 13:42 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 17:18
Klein hout haal ik soms bij de bouwmarkt. Kan je een beetje uitzoeken, treuzelen en soms is dat wel fijn. Als ik wat meer nodig heb haal ik het altijd bij de groothandel. Scheelt tot 50% in de kosten.

Heb zelf nog nooit hout laten bezorgen, behalve dan door mn aannemer waar die soms wat voor me meeneemt als het niet op mn eigen aanhanger past. Hij pakt dan de korting/prijsafspraak met de groothandel en verdient er wat op en ik betaal niet meer dan dat ik zou doen als ik het zelf ga kopen.

• Flix20
  • Nu online
Ankh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:40:
Nadeel is dat ik geen trekhaak heb (en geen BE rijbewijs). Nu zou ik mijn pa wel kunnen vragen, die heeft beide. Maar die man begint ook wat een op leeftijd te komen. De grote karwei in het dorp heeft in ieder geval wel een aanhangwagen (zo te zien).

Met zo'n kleinere kar en wat hout mag je volgens mij gewoon met je B rijbewijs een aanhanger trekken.
Als het gewicht van de aanhanger <750kg of totale gewicht (auto+aanhanger) <3500kg blijft.
Die laatste dingen zou je even moeten opzoeken. Al tijdje geleden dat ik m'n E achter B heb gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:47:
[...]

Met zo'n kleinere kar en wat hout mag je volgens mij gewoon met je B rijbewijs een aanhanger trekken.
Als het gewicht van de aanhanger <750kg of totale gewicht (auto+aanhanger) <3500kg blijft.
Die laatste dingen zou je even moeten opzoeken. Al tijdje geleden dat ik m'n E achter B heb gehaald.
Het is iets complexer dan je nu zegt.
Een aanhanger met een max totaalgewicht van 750kg is eigenlijk nooit een probleem. Mag je gewoon met een B rijbewijs trekken (mits je auto een trekhaak heeft en 750kg of meer mag trekken natuurlijk). Op deze karren heb je ook een witte nummerplaat nodig.

Het wordt wat ingewikkelder als een kar een eigen nummerbord heeft.
Op mijn werk hebben we bijvoorbeeld een geremde aanhanger, enkel as, eigen nummerbord. Max laad vermogen van 900kg, eigen gewicht van 300, totaal dus 1200kg.
Dan Gaat het inderdaad om het gecombineerde laadgewicht van het samenstel (auto + kar). LET OP je moet dan altijd kijken naar het maximaal toelaatbare gewicht! Dus ook al leg ik 50kg in de aanhanger, ik moet rekenen met de 1200kg maximale last. Mijn auto weegt 1250kg + 600kg laadvermogen, totaal dus 1850kg. 1850+1200=3050kg dus onder de 3500kg dus ik mag hier mee rijden met een B rijbewijs.

Pak ik echter de hybride auto van mijn vader (V60 D6) dan mag ik het opeens niet meer.... Auto weegt bijna 2000kg + laadvermogen van 550 of zo. combi komt dan uit op 2550+1200=3750. Hier heb je dus wel een BE voor nodig. Eigenlijk stom, die Volvo heeft een veel zwaarder blok en betere remmen dan mijn auto, veel geschikter om mee te slepen.... 8)7 8)7

Een aanhanger met dubbel as heeft een veel hoger eigen gewicht en meteen ook een veel hoger laad vermogen dus het is bijna altijd zo dat een samenstel van auto + dubbel as kar boven de 3500 uit komt. Je hebt dan altijd BE nodig.

Volgens mij is het wel zo dat als je wel BE hebt en je rijdt met een dubbel as wagen, dat er dan wel gekeken wordt naar wat er in de wagen ligt. Mag je auto dus 1800kg trekken dan wordt je wagen gewogen om te kijken wat het weegt en wordt er niet gekeken naar maximale last wat er in mag. Als je dus een aanhanger hebt waar 2500kg in kan, dan mag je er wel mee rijden met BE als je er maar voor zorgt dat de lading niet over de 1800kg heen gaat.

ja het is allemaal iets complexer dan nodig :? :X

Heb het zelf toevallig opgezocht een paar weken terug, hoop dat ik het goed begrepen heb :+

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 15:03
[...]

Het is of of, tegenwoordig mag je zelfs >750kg trekken als de combinatie van de span <3500kg is. En als de auto het max. gewicht mag trekken natuurlijk, maar dat laatste spreekt voor zich.

• Flix20
  • Nu online
Even wat anders, ik moet in m'n badkamer en toilet wat spullen ophangen.
Hier hangen tegels. Waarmee kan ik nu het beste gaan boren?

Bij Toolsstation kom ik bijvoorbeeld al boortjes van €40 tegen. Als dat de manier is, dan zal het wel moeten, maar is dit écht noodzakelijk?

Dan spreekt deze prijs mij beter aan.

• Wabs
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:00:

Bij Toolsstation kom ik bijvoorbeeld al boortjes van €40 tegen. Als dat de manier is, dan zal het wel moeten, maar is dit écht noodzakelijk?

Door normale wand tegels pak ik altijd gewoon een steen boor. Niet op hamer stand zetten maar gewoon op normaal boren (net als in hout). Gaat meestal prima. Af en toe even koelen in een bakje water als het moeilijk gaat.
Diamantboren heb je meestal wel nodig voor vloer tegels, deze zijn veel haarder.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53

Zou dan eerder deze pakken. Ze bevallen mij perfect icm tegels in de badkamer :)

gewoon nee.

• Ankh

Ankh

|true

[...]

Klopt, maar ik heb geen trekhaak. M'n pa woont zo'n 30KM verder op en ik heb 0,0 ervaring met het rijden van een aanhanger (staat nog op de bucketlijst haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Renoir schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:45:
[...]

Klein hout haal ik soms bij de bouwmarkt. Kan je een beetje uitzoeken, treuzelen en soms is dat wel fijn. Als ik wat meer nodig heb haal ik het altijd bij de groothandel. Scheelt tot 50% in de kosten.

Heb zelf nog nooit hout laten bezorgen, behalve dan door mn aannemer waar die soms wat voor me meeneemt als het niet op mn eigen aanhanger past. Hij pakt dan de korting/prijsafspraak met de groothandel en verdient er wat op en ik betaal niet meer dan dat ik zou doen als ik het zelf ga kopen.
Dit is ook nog een idee.
Een vriend heeft een klusbedrijf en heeft bij ons de badkamer geplaatst. Hij zal vast en zeker wel een locatie waar hij hout haalt, dan verdient er inderdaad ook iets op.

• Flix20
  • Nu online
Wabs schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:59:
[...]

Het is iets complexer dan je nu zegt.
Een aanhanger met een max totaalgewicht van 750kg is eigenlijk nooit een probleem. Mag je gewoon met een B rijbewijs trekken (mits je auto een trekhaak heeft en 750kg of meer mag trekken natuurlijk). Op deze karren heb je ook een witte nummerplaat nodig.

[...]

Heb het zelf toevallig opgezocht een paar weken terug, hoop dat ik het goed begrepen heb :+
Eerste stukje is opzich niet zo heel complex.
Beetje vuistregel die ik voor mezelf heb is eigen kenteken(witte plaat) erop? dan kan het best
Alle aanhangers met eigen kenteken = E achter B
Wabs schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:05:
[...]

Door normale wand tegels pak ik altijd gewoon een steen boor. Niet op hamer stand zetten maar gewoon op normaal boren (net als in hout). Gaat meestal prima. Af en toe even koelen in een bakje water als het moeilijk gaat.
Diamantboren heb je meestal wel nodig voor vloer tegels, deze zijn veel haarder.
Toilet zijn wel wandtegels, die zullen wel met een steenboor gaan. Maar in de badkamer zitten vloertegels op de muur welke echt kneiter hard waren. De tegelzetters hadden ook wat moeite met het snijden.
Met name het warm worden van de boren schijnt het probleem te geven.
Bloemstukje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:06:
[...]

Zou dan eerder deze pakken. Ze bevallen mij perfect icm tegels in de badkamer :)
Die boortjes vind ik er op één of andere manier wel heel sketchy uitzien.

• henkie196
  • Niet online

Heb zelf daarvoor een Carat boorsetje gebruikt (zoiets). Niet goedkoop, maar gaat al heel wat gaten in (harde) wandtegels mee. Voor die Bosch die je linkt, staat bij dat die alleen in een 13mm boorkop passen, even opletten daarmee, want de meeste boormachines hebben maximaal een 10mm spankop.

Of je een diamantboor nodig hebt, hangt af van je tegels. Heb ook wel met een goedkope steenboor zo een gaatje in een wandtegel geboord, geen centje pijn. Maar andere wandtegels waar je met een gewone boor gewoon echt niet door komt. Daar heb je dan een diamantboor nodig.

Bij die diamantboren heb je alleen wel een centreerhulp nodig, anders zwabbert dat alle kanten op. Met een beetje mazzel kun je, als je eenmaal door de toplaag hebt geslepen met de diamantboor, wel met een gewone steenboor de rest van de tegel doen.

Profs die ik heb gezien gebruiken vaak natte diamantboren met een M14 aansluiting, die past op de meeste slijptollen, en een slijptol kan een stuk sneller draaien dan een gewone boormachine, dus gaten maken gaat een stuk sneller. Wel af en toe water bij doen (hoeft bij diamantboren voor droog niet, maar gaat een stuk langzamer).

Je kan het in ieder geval eerst met een (goede) steenboor proberen, als dat niet lukt kun je altijd nog een diamantboor erbij kopen. Iets erbij om te centreren, laag toerental, zeker niet kloppen / hameren. Gaat het niet, hou maar op en haal een diamantboor.

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 10-12-2020 14:30 ]

• Flix20
  • Nu online
Ankh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:19:
[...]

Klopt, maar ik heb geen trekhaak. M'n pa woont zo'n 30KM verder op en ik heb 0,0 ervaring met het rijden van een aanhanger (staat nog op de bucketlijst haha).
Mooie gelegenheid om te oefenen toch?
Niet je eigen auto en aanhanger O-)

Maar zonder gekkigheid, dan zou ik het voor nu inderdaad maar even laten om het zelf te doen ja.

• Flix20
  • Nu online
henkie196 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:25:
[...]

Heb zelf daarvoor een Carat boorsetje gebruikt (zoiets). Niet goedkoop, maar gaat al heel wat gaten in (harde) wandtegels mee. Voor die Bosch die je linkt, staat bij dat die alleen in een 13mm boorkop passen, even opletten daarmee, want de meeste boormachines hebben maximaal een 10mm spankop.

Of je een diamantboor nodig hebt, hangt af van je tegels. Heb ook wel met een goedkope steenboor zo een gaatje in een wandtegel geboord, geen centje pijn. Maar andere wandtegels waar je met een gewone boor gewoon echt niet door komt. Daar heb je dan een diamantboor nodig.

Bij die diamantboren heb je alleen wel een centreerhulp nodig, anders zwabbert dat alle kanten op. Met een beetje mazzel kun je, als je eenmaal door de toplaag hebt geslepen met de diamantboor, wel met een gewone steenboor de rest van de tegel doen.

Profs die ik heb gezien gebruiken vaak natte diamantboren met een M14 aansluiting, die past op de meeste slijptollen, en een slijptol kan een stuk sneller draaien dan een gewone boormachine, dus gaten maken gaat een stuk sneller. Wel af en toe water bij doen (hoeft bij diamantboren voor droog niet, maar gaat een stuk langzamer).

Je kan het in ieder geval eerst met een (goede) steenboor proberen, als dat niet lukt kun je altijd nog een diamantboor erbij kopen. Iets erbij om te centreren, laag toerental, zeker niet kloppen / hameren. Gaat het niet, hou maar op en haal een diamantboor.
De grotere gaten die ze hebben moeten boren hebben ze inderdaad met een zo'n kop op een haakste slijper gedaan.

Ik heb van de tegels nog wel wat reststukken liggen en toevallig v/d week ook een nieuwe steenboor gehaald.
Ga ik eerst wel even testen op de reststukken.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:57

Ik pak daarvoor altijd de accuboormachine met klopfunctie, die heeft een zwakke klopfunctie wat zo'n gruwlijk hoge herrie maakt.
Ik vind dat meer trillen dan echt kloppen en maakt daardoor de tegel niet kapot.
Met een standaard steenboor kom je er dan goed doorheen.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:50
RobNemoo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:39:
[...]

Uh nee, glaswol heeft bij dezelfde dikte meer warmte isolatie dan steenwol. Bij geluid is het net andersom.
Ik ben er een beetje laat bij geloof ik, maar de isolatiewaarde van glaswol en steenwol is nagenoeg gelijk, zie bv: http://www.ekbouwadvies.nl/tabellen/lambda.asp

[ Voor 6% gewijzigd door decipherer op 10-12-2020 15:35 ]

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:28

Dat ligt aan t soort tegel wat je hebt, die van mij was keihard en had ik idd zon diamandboortje nodig zonder dat ie ging scheuren. Als je gewoon een standaard tegeltje hebt, kan t ook met een beton boortje, eerst wat schilderstape op je tegel zodat je niet wegschiet. Rustig aan beginnen en dan op kloppen zetten om door de muur te komen. Vaak komt er geen mega gewicht op die plankjes en kun je ook gewoon netjes in de voeg boren.

[ Voor 4% gewijzigd door alki op 10-12-2020 15:40 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ankh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:40:

Rijden met een aanhanger is niet spannend, houd je aan de regels eerder gas los / remmen.
en dat gezegd je vader zal het rijden niet als iets ergs ervaren .. zolang je hem niet laat laden.

De kans is zoals gezegd dat je teveel belaad .. (zand/stenen) daar verkijk je je snel in kwa gewicht .. en je zal niet de eerste zijn die brokken maakt. met een overbeladen kar.

maar dat gezegd je wilt houten meuk .. en dan moet je het relatief bond maken .. enige wat je wel moet hebben is spanbanden en wat beschermende meuk (geen butsen in hout bv) maar ja dat haal je vaak uit zo''n 5 euro bak.
decipherer schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:31:
[...]
Ik ben er een beetje laat bij geloof ik, maar de isolatiewaarde van glaswol en steenwol is nagenoeg gelijk, zie bv: http://www.ekbouwadvies.nl/tabellen/lambda.asp
Ja alleen steenwol zuigt water op als een malle .. en word dus gebruikt als vervangende voedingsbodem voor planten ..

ik ga liever voor glaswol met een reflecterende laag .. dat verlies met geluids isolatie compenseer ik wel met een gekitte extra laag gips

Tja vanalles

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
Nieuwe verherbouwer meldt zich ;)

In 2021 wil ik graag een stuk aan mijn huis (laten) aanbouwen. Zo'n 20 m2, dan heb ik eindelijk een fatsoenlijk keuken formaat.

Zit nu in offerteproces met aannemers, tot nu toe lopen ze uiteen van 56000-67000 (is aanbouw, garage ombouwen tot bijkeuken en alles wat daarbij hoort). Er komt ook een nieuwe keuken (dat bewaar ik voor het grote keuken topic). Ik wacht nu nog op offerte 3 voor de aanbouw.

Ik ga voor een aanbouw van steen en ga moed verzamelen om mijn buren te vragen om op de erfgrens te mogen bouwen, anders valt de muur een stukje naar binnen en dat vind ik niet mooi. Voor mijn buren is de aanbouw nou niet bepaald een aanwinst, hun terras wordt dan heel klein (zij hebben een bijkeuken die ten koste ging van hun terras, mijn bijkeuken komt in deel van mijn garage). Dus heel erg te springen staan ze niet

Ik heb nog niet helemaal duidelijk of ik nou wel of geen vergunning moet hebben. Heb eea in omgevingsloket ingevuld maar bij de maatvoering loop ik wat vast,. Ik zal dus even moeten bellen met de gemeente, ik heb wel tekeningen van het huis en kavel oppervlakte en inhoud van huis maar ik geef eerlijk toe.. ik ben niet zo handig met dit soort dingen (vandaar dat ik aannemer inhuur;)) . Een vergunning zal ik wel krijgen maar of het voor de afmetingen die ik in mijn hoofd heb ? 2.50 meter is sowieso vergunningsvrij maar ik wil graag 4 meter...

Ik hoop in dit topic tips en trucs te vinden ( heb al heel wat gelezen).

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:12
Voor onze dochter (en later ook onze zoon) het plan opgevat om ook een sterrenhemel te maken met fiber optic. We doen niet het hele plafond maar nemen een plaat mdf? van 8 of 12mm in de maat 244*122. Omdat ik deze plaat en niet in de auto en niet naar de slaapkamer krijg bedacht om deze door midden te zagen zodat ik twee gelijke stukken heb.

Het mooiste is natuurlijk om ze op de slaapkamer weer aan elkaar te zetten. Dit kan door op de kopse kant wat deuvels te doen en een verbindingslat. Zou dit stevig genoeg zijn?

Voor het ophangen had ik bedacht om een aantal bouten met oog/haak te nemen, een stukje ketting er aan en een haak/oog in het plafond. Omdat de plaat te groot is voor 4 vroeg ik me af of ik er met 6 kom. 2 op beide uiteinden en in het midden nog 2 (vlak bij de zaaglijn, 1 op de linker en 1 op de rechterplaat). Zou dit voldoende zijn?

Iemand daarnaast een tip hoe ik bepaal hoeveel fiber optics ik nodig heb? 200 leek me genoeg maar das puur op gevoel.

• decipherer
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:06:

In 2021 wil ik graag een stuk aan mijn huis (laten) aanbouwen. Zo'n 20 m2, dan heb ik eindelijk een fatsoenlijk keuken formaat.

Zit nu in offerteproces met aannemers, tot nu toe lopen ze uiteen van 56000-67000 (is aanbouw, garage ombouwen tot bijkeuken en alles wat daarbij hoort). Er komt ook een nieuwe keuken (dat bewaar ik voor het grote keuken topic). Ik wacht nu nog op offerte 3 voor de aanbouw.

Ik ga voor een aanbouw van steen en ga moed verzamelen om mijn buren te vragen om op de erfgrens te mogen bouwen, anders valt de muur een stukje naar binnen en dat vind ik niet mooi. Voor mijn buren is de aanbouw nou niet bepaald een aanwinst, hun terras wordt dan heel klein (zij hebben een bijkeuken die ten koste ging van hun terras, mijn bijkeuken komt in deel van mijn garage). Dus heel erg te springen staan ze niet

Ik heb nog niet helemaal duidelijk of ik nou wel of geen vergunning moet hebben. Heb eea in omgevingsloket ingevuld maar bij de maatvoering loop ik wat vast,. Ik zal dus even moeten bellen met de gemeente, ik heb wel tekeningen van het huis en kavel oppervlakte en inhoud van huis maar ik geef eerlijk toe.. ik ben niet zo handig met dit soort dingen (vandaar dat ik aannemer inhuur;)) . Een vergunning zal ik wel krijgen maar of het voor de afmetingen die ik in mijn hoofd heb ? 2.50 meter is sowieso vergunningsvrij maar ik wil graag 4 meter...

De eerste tip is dan mogelijk dat een aanbouw tot 4 meter diep tegenwoordig vergunningvrij kan zijn. Uiteraard zijn er nog andere eisen. Je had ‘m al gevonden zie ik, maar je kan dus een vergunningcheck doen op https://www.omgevingsloket.nl/ :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Robbie T schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:54:
Voor onze dochter (en later ook onze zoon) het plan opgevat om ook een sterrenhemel te maken met fiber optic. We doen niet het hele plafond maar nemen een plaat mdf? van 8 of 12mm in de maat 244*122. Omdat ik deze plaat en niet in de auto en niet naar de slaapkamer krijg bedacht om deze door midden te zagen zodat ik twee gelijke stukken heb.

Het mooiste is natuurlijk om ze op de slaapkamer weer aan elkaar te zetten. Dit kan door op de kopse kant wat deuvels te doen en een verbindingslat. Zou dit stevig genoeg zijn?

Voor het ophangen had ik bedacht om een aantal bouten met oog/haak te nemen, een stukje ketting er aan en een haak/oog in het plafond. Omdat de plaat te groot is voor 4 vroeg ik me af of ik er met 6 kom. 2 op beide uiteinden en in het midden nog 2 (vlak bij de zaaglijn, 1 op de linker en 1 op de rechterplaat). Zou dit voldoende zijn?

Iemand daarnaast een tip hoe ik bepaal hoeveel fiber optics ik nodig heb? 200 leek me genoeg maar das puur op gevoel.
tja ik zou eerst je "huiswerk" doen, er is nogal wat aanbod is fiberoptic .. LEd's en dergelijke ..

met huiswerk bedoel ik:
Bouw bv een klein schaal model met https://www.amazon.com/LE...-Decoration/dp/B07V8G69DH
Wil je het bewegend hebben dan maak je een ronde schijf met eventueel een bepaald patroon wat tussen de LED en fiberoptics rondraaid ..

Je kan ook digitale ledstrips (RGBW(w) oid ws28xxx) bv bij de action vinden en met een arduino/rpi kan je elke led apart aansturen .. en dus ook de intensiteit van de RGB kleuren .. voor een leuk effect.
en gewoon gaatjes al dan niet gevuld met een epoxy voor het "ster" effect .. de binnen zijde v.d box kan je eventueel met alufolie en een donkere transparante folie vullen (kamers) voor diverse licht effecten.

een leuke "simpel" idee is bv de goedkope fibers in epo te stoppen die vermengt is met glitters en een donkere /lichte kleur (zie epoxy tafels al dan niet met led erin verwerkt voor inspiratie)

je kan bv 20mm MDF ook gewoon met een decopeerzaag aanvallen (dus geen rechte lijnen maar wolken oid) en de 2 delen expres een hoogte verschil maken .. samen met wat kleuren kan je dit hoogte verschil
accentueren

Om op te hangen zou ik het zeker modulair houden en licht .. je staat immers boven je hoofd te werken en zwaarte kracht vanaf 2m hoog is niet leuk voor je kids dat er onder loopt of in beste geval vloer/speelgoed wat eronder ligt/. ongelukjes zitten in kleine hoekjes .. en voor je zelf ook he .. je staat op een trap / verhoging .. wat jij wilt moet van 2 kanten los/vast te maken zijn zonder dat het met een vaart naar beneden komt zeilen .. dus stap 1 (losmaken) is bv 30 cm van plafond en als je op de grond staat de rest van de route af maken .. dus als het uit je handen glipt dat er een "rem" op zit.

ik geef hier paar voorbeelden .. 20mm mdf is te gek .. maar er is genoeg gemaakt en getoont op internet :)

Tja vanalles

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tjark schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:08:
[...]

Ik ben aan 't kijken naar https://www.resimdo.nl/ Ik heb 2 dichte trappen die strak zijn, dus eigenlijk vind ik overzettreden wat overdreven. De trappen zijn wit waardoor je alles erop ziet liggen, met bekleding valt 't minder op als je niet dagelijks stofzuigt :)
Dat ziet er ook wel grappig uit, en wellicht makkelijk te plaatsen.

Ik vraag me eigenlijk af of je ook niet gewoon pvc van de rol icm trap profielen die je zelf kleeft zou kunnen gebruiken?

Ben jij al uit je keuze?

• barry86
Wij willen een tuinhuisje van 5m2 plaatsen in de gemeente Schagen. Het huis is 90m2 en perceel oppervlakte is 350m2.

1 van de eisen voor vergunningsvrij neerzetten is:

de gezamenlijke oppervlakte van recreatiewoningen en bijgebouwen bedraagt niet meer dan 70 m² dan wel een oppervlakte van niet meer dan 1/3 van het bij de recreatiewoning behorende bouwperceel tot een maximum van 100 m².

Dus aan regel 1 voldoen we niet, maar aan regel 2, wel. Maar hoe moet ik het woordje “dan wel” interpreteren?
We vinden het nogal vaag omschreven, en de juiste interpretatie is belangrijk!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:39
barry86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:40:
Wij willen een tuinhuisje van 5m2 plaatsen in de gemeente Schagen. Het huis is 90m2 en perceel oppervlakte is 350m2.

de gezamenlijke oppervlakte van recreatiewoningen en bijgebouwen bedraagt niet meer dan 70 m² dan wel een oppervlakte van niet meer dan 1/3 van het bij de recreatiewoning behorende bouwperceel tot een maximum van 100 m².

Dus aan regel 1 voldoen we niet, maar aan regel 2, wel. Maar hoe moet ik het woordje “dan wel” interpreteren?
Hoezo voldoe je niet aan 1? 5m2 < 70 m2

Nevermind, je huis is dus recreatiewoning, maar je voldoet aan 2 dus dan is het prima lijkt mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 11-12-2020 07:57 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• decipherer

Dan wel betekent in deze context ‘of’. Dus of 70m2, of 100m2 indien perceel 300m2 of groter.

Mijns inziens kan het dan ook niet anders zijn dan dat hier staat dat je altijd 70m2 mag bouwen, en als je perceel groot genoeg is tot maximaal 100m2.

De regel waarbij je tot max. 100m2 mag bouwen zou ook geen nut hebben als je sowieso bent gelimiteerd tot 70m2.

Maar had wel duidelijker gekund inderdaad :)

[ Voor 7% gewijzigd door decipherer op 10-12-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Even een vraag (dit is mijn werk) waar heb je deze info vandaan? Ik neem aan via www.ruimtelijkeplannen.nl want de maten die je noemt komen niet uit artikel 2 van bijlage 2 van het Bor (daar staan de regels voor vergunningvrij bouwen). Je zou nog onder artikel 3 kunnen vallen, maar dan moet het dus passen in het bestemmingsplan.

Als jouw tekst uit het bestemmingsplan komt mag je dus maximaal 70m2 bebouwen, inclusief de recreatiewoning zelf. Of als het perceel maar (bijvoorbeeld) 150m2 groot is, maximaal 1/3, dus 50m2.
mevrouwKees_1 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:06:

Als je voor mij een kaartje/adres heb (mag ook via DM) kijk ik voor je of het vergunningvrij is. In de meeste gevallen is het tot 4 meter diep vergunningvrij. Uiteraard afhankelijk van zaken als monument, beschermd stadsgezicht enz.

[ Voor 42% gewijzigd door PaT op 10-12-2020 22:05 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
decipherer schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:49:
[...]

De eerste tip is dan mogelijk dat een aanbouw tot 4 meter diep tegenwoordig vergunningvrij kan zijn. Uiteraard zijn er nog andere eisen. Je had ‘m al gevonden zie ik, maar je kan dus een vergunningcheck doen op https://www.omgevingsloket.nl/ :)
Klopt...maar ik loop vast op m3,oppervlaktes... ik staar dan naar mijn plattegrond en mijn taxatie rapport etc..en dan raak ik van de leg ;) ik ben zoals gezegd niet gezegend met talent voor dit soort dingen (helaas), heb ook 0 ruimtelijk inzicht ha ha.. dus goddank voor aannemers en keukenzaken die dit wel hebben. Alleen die vergunning worstel ik mee.. althans met dat loket..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
@PaT zie dm.

Ontzettend bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:23
Flix20 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:24:
[...]

Eerste stukje is opzich niet zo heel complex.
Beetje vuistregel die ik voor mezelf heb is eigen kenteken(witte plaat) erop? dan kan het best
Alle aanhangers met eigen kenteken = E achter B

[...]

Toilet zijn wel wandtegels, die zullen wel met een steenboor gaan. Maar in de badkamer zitten vloertegels op de muur welke echt kneiter hard waren. De tegelzetters hadden ook wat moeite met het snijden.
Met name het warm worden van de boren schijnt het probleem te geven.

[...]

Die boortjes vind ik er op één of andere manier wel heel sketchy uitzien.
Ik heb zelf zoiets, en dat werkt iig super op wandtegels. Vloertegels nog niet mee gedaan, maar ik vermoed dat dat ook wel prima gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb zelf ook eens een fiber optic plafond gemaakt.

Als je in 2 delen wilt werken, zou ik 1 deel voorzien van een lat, waarmee je hem dan bovenop de andere legt. Die hoef je dan niet te voorzien van een haak nabij de overgang, dat doe je juist in de andere plaat. Zodoende ligt hij er op, waardoor hij door zijn eigen gewicht de naad aardig dicht drukt. 2 schroefjes er in om te zorgen dat ze niet van elkaar weg glijden.

Zelf overigens destijds een aantal klosjes op het plafond geschroefd, en daar dan weer de plaat tegenaan geschroefd.
Want let wel, MDF gaat in de loop der tijd doorbuigen, dus als je een plafond hebt met gipsplaat zou ik hem lekker elke 60cm vastzetten. Als je een 9 of 12mm dikke plaat een meter laat overbruggen gaat hij doorhangen.
En beide kanten verven.

Met 200 fibers kom je een heel eind ja. Ik had destijds 30 leds met elk een stuk of 7 fibers. Wat foto's uit de oude doosch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgaCPKad_7DvNV0KU0fhjSrL7-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHTw8rLhXgx4QuXqhbP2mt5X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FONT0tbhnMa2eK-QhAOXwWUBLgk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8QYYLuvANoxfTEKiL89Qn8w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDdWWCfkLjjaPRuX6QXoZWHcSfw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bf67a1e2a5227d8b20b4231456c08fd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yvy1FcaOhmyRwbszMCkx2eNSbLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjmXPpKkhpsOzYNkq8C3bjeI.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
decipherer schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:51:
[...]

Dan wel betekent in deze context ‘of’. Dus of 70m2, of 100m2 indien perceel 300m2 of groter.

Mijns inziens kan het dan ook niet anders zijn dan dat hier staat dat je altijd 70m2 mag bouwen, en als je perceel groot genoeg is tot maximaal 100m2.

De regel waarbij je tot max. 100m2 mag bouwen zou ook geen nut hebben als je sowieso bent gelimiteerd tot 70m2.

Maar had wel duidelijker gekund inderdaad :)
Martinusz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:45:
[...]

Hoezo voldoe je niet aan 1? 5m2 < 70 m2

Nevermind, je huis is dus recreatiewoning, maar je voldoet aan 2 dus dan is het prima lijkt mij.
inderdaad, ik zie het dat regel 2, regel 1 overruled. En dan mag het. Maar ik wil het uiteraard ook zo lezen :+
PaT schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:58:
[...]

Even een vraag (dit is mijn werk) waar heb je deze info vandaan? Ik neem aan via www.ruimtelijkeplannen.nl want de maten die je noemt komen niet uit artikel 2 van bijlage 2 van het Bor (daar staan de regels voor vergunningvrij bouwen). Je zou nog onder artikel 3 kunnen vallen, maar dan moet het dus passen in het bestemmingsplan.

Als jouw tekst uit het bestemmingsplan komt mag je dus maximaal 70m2 bebouwen, inclusief de recreatiewoning zelf. Of als het perceel maar (bijvoorbeeld) 150m2 groot is, maximaal 1/3, dus 50m2.
Via gemeente schagen, bouwzaken, ben ik gewezen op www.ruimtelijkeplannen.nl
Daar verstrande ik de ambtenaren terminologieen en heb ik meer informatie gevraagd in jip en janneke taal.
Ik kreeg als reactie:

Beste Barry,

Als het plan voldoet aan onderstaande vet gedrukte voorwaarden is er geen omgevingsvergunning voor de activiteit handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening noodzakelijk.

Gr. XXXX

20.2.1 Recreatiewoningen

Voor het bouwen van recreatiewoningen gelden de volgende regels:

het aantal recreatiewoningen binnen het bestemmingsvlak mag niet meer bedragen dan zoals aangegeven ter plaatse van de aanduiding 'maximum aantal recreatiewoningen';
de goot- en bouwhoogte mogen niet meer bedragen dan respectievelijk 3 m en 6,5 m, dan wel de bestaande goot- en bouwhoogte indien deze meer bedragen;
20.2.2 Bijgebouwen bij een recreatiewoning

Voor het bouwen van bijgebouwen bij recreatiewoningen gelden de volgende regels:

bijgebouwen dienen op ten minste 1 m achter de voorgevellijn van de recreatiewoning te worden gebouwd, met uitzondering van erkers, mits wordt voldaan aan de volgende regels:
de diepte van erkers mag niet meer dan 1,5 m bedragen;
de bouwhoogte van erkers mag niet meer bedragen dan de hoogte van de eerste bouwlaag van de woning waaraan wordt gebouwd, met een maximum van 3 m.
de bouwhoogte van bijgebouwen mag niet meer dan 3 m bedragen, dan wel de bestaande bouwhoogte indien deze meer is;
de oppervlakte van bijgebouwen mag niet meer dan 10 m² bedragen, dan wel de bestaande oppervlakte indien deze meer is, met inachtneming van het bepaalde in sublid 20.2.1 onder c.

Samengevat gelezen als: Er is geen omgevingsvergunning nodig...
(huis 90m2, perceel 350m2)

@PaT , het is jou werk, hoe kijk jij hier tegen aan?

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 11-12-2020 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07

Als je eerst het frame maakt, en een lat van gelijke dikte op de te zagen zaaglijn bevestigd, dan heb je meteen een verstevigingslat op de juiste plaats, die 100% flush is met de zaagsnede, de lat is immers meegezaagd en niet achteraf bevestigd. Daarmee creeer je in ieder geval wat extra stevigheid opdat de boel daar niet gaat doorhangen. Tevens creeer je wat vlees om evt de boel middels de doorgezaagde lat aan elkaar te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 22:37

Tjark

DON'T PANIC

sloth schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:53:
[...]
Dat ziet er ook wel grappig uit, en wellicht makkelijk te plaatsen.

Ik vraag me eigenlijk af of je ook niet gewoon pvc van de rol icm trap profielen die je zelf kleeft zou kunnen gebruiken?

Ben jij al uit je keuze?
Waarschijnlijk gaan we 't wel doen. Heb een stukje van m'n laminaat opgestuurd naar 't NL team van Resimdo, waarop zij een aantal foto's gestuurd hebben van 4 matches. Daar heb ik de samples van besteld en daar is nu eentje uitgekomen. Moet eerst nog wat andere klussen doen, maar waarschijnlijk bestel ik dan een meter of 2 van dat spul om 't uit te proberen. Bevalt dat, dan de rest van de 2 trappen. :)

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:53
Binnenkort gaan wij beginnen met schilderen van de binnen deurkozijnen, en ben benieuwd wat jullie zouden doen. De aftimmering om de kozijnen heen is netjes in verstek gezaagd. De meeste verstekhoeken zijn keurig aansluitend, maar sommige zijn net niet 100% aansluiten. Ook waar het kozijn aansluit op de aftimmering is niet overal 100% aansluitend. Kan ik dit het beste afkitten met acrylaat, of beter met houtstopper? En welk merk is dan handig? Ik lees hier qua kit veel over Den Braven kit.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:14

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Zou altijd voor acrylaat kit gaan, door de trilling van de deuren lijkt mij de kans dat houtvuller scheurtjes krijgt aanwezig, daarnaast gaat kitten veel sneller en makkelijker dan plamuur erin.

Den Braven, Soudal, Bison allemaal prima.

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 22:37

Tjark

DON'T PANIC

Ik hou een beetje aan: als je het nog moet schuren of platte vlakken: houtvuller. Niet vlakke dingen (kiertjes in hoek bv), lange mogelijk werkende delen of je hoeft 't niet meer te schuren: acrylaatkit. bv den braven anti crack

[ Voor 12% gewijzigd door Tjark op 11-12-2020 09:50 ]

*insert signature here

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:23
gumtree schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

Google dan even op Storemaxx, Stuk voordeliger en bij iedere Gamma te halen.
Het is inderdaad Storemax geworden. Mooi spul Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQfunVqLwQ9VEaH-82TigTCJrwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/advxXAlDzgQ2BrY5EIyCWqVD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

barry86 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:18:
[...]

[...]

inderdaad, ik zie het dat regel 2, regel 1 overruled. En dan mag het. Maar ik wil het uiteraard ook zo lezen :+

[...]

Via gemeente schagen, bouwzaken, ben ik gewezen op www.ruimtelijkeplannen.nl
Daar verstrande ik de ambtenaren terminologieen en heb ik meer informatie gevraagd in jip en janneke taal.
Ik kreeg als reactie:

Beste Barry,

Als het plan voldoet aan onderstaande vet gedrukte voorwaarden is er geen omgevingsvergunning voor de activiteit handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening noodzakelijk.

Gr. XXXX

20.2.1 Recreatiewoningen

Voor het bouwen van recreatiewoningen gelden de volgende regels:

het aantal recreatiewoningen binnen het bestemmingsvlak mag niet meer bedragen dan zoals aangegeven ter plaatse van de aanduiding 'maximum aantal recreatiewoningen';
de goot- en bouwhoogte mogen niet meer bedragen dan respectievelijk 3 m en 6,5 m, dan wel de bestaande goot- en bouwhoogte indien deze meer bedragen;
20.2.2 Bijgebouwen bij een recreatiewoning

Voor het bouwen van bijgebouwen bij recreatiewoningen gelden de volgende regels:

bijgebouwen dienen op ten minste 1 m achter de voorgevellijn van de recreatiewoning te worden gebouwd, met uitzondering van erkers, mits wordt voldaan aan de volgende regels:
de diepte van erkers mag niet meer dan 1,5 m bedragen;
de bouwhoogte van erkers mag niet meer bedragen dan de hoogte van de eerste bouwlaag van de woning waaraan wordt gebouwd, met een maximum van 3 m.
de bouwhoogte van bijgebouwen mag niet meer dan 3 m bedragen, dan wel de bestaande bouwhoogte indien deze meer is;
de oppervlakte van bijgebouwen mag niet meer dan 10 m² bedragen, dan wel de bestaande oppervlakte indien deze meer is, met inachtneming van het bepaalde in sublid 20.2.1 onder c.

Samengevat gelezen als: Er is geen omgevingsvergunning nodig...
(huis 90m2, perceel 350m2)

@PaT , het is jou werk, hoe kijk jij hier tegen aan?
Ik vind het een qudt antwoord richting een "burger" (om maar even in ambtenarentaal te blijven)

Wat ze zeggen is dat je niet in strijd met het bestemmingsplan bouwt indien je aan de vetgedrukte teksten voldoet. Dat is wat ze bedoelen met "de activiteit handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening"..

Als ik jouw vraag goed interpreteer, wil je bij een recreatiewoning bouwen. In dat geval kom je uit in artikel 3 van bijlage 2 van het besluit omgevingsrecht klik. Daar staat, als ik het in gewone taal uitleg, dat als je plan past in het bestemmingsplan (de dikgedrukte tekst van de gemeente) je geen vergunning voor de activiteit "bouwen" hoeft aan te vragen als je bijbehorend bouwwerk (je blokhut) niet hoger dan 5 meter is en minstens 1 meter vanaf de openbare weg/groen/water ligt. Ook mag de blokhut maar 1 bouwlaag hebben en geen balkon of dakterras. Die laatste 2 punten zullen waarschijnlijk niet aan de orde zijn.

Dan wordt het dus spannend wat het bestemmingsplan zegt. Je perceel is 350m2 en je woning 90m2 zeg je.

Je mag sowieso 70m2 bebouwen, maar daar ga je met je huidige woning al overheen. Gelukkig komt regel 2 je tegemoet. Je mag 1/3 (van 350m2) bebouwen met een maximum van 100m2. Je hebt dus nog 10m2 bouwruimte over voor je blokhut.

Als je blokhut dan ook hier aan voldoet:
de oppervlakte van bijgebouwen mag niet meer dan 10 m2 bedragen, dan wel de bestaande oppervlakte indien deze meer is, met inachtneming van het bepaalde in sublid 20.2.1 onder c.
Wat waarschijnlijk zo is, dan is je blokhutje gewoon vergunningvrij op grond van artikel 3 van bijlage 2 van het Bor..Veel succes met het uitzoeken van de blokhut!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fanatic_FS schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:46:
Zou altijd voor acrylaat kit gaan, door de trilling van de deuren lijkt mij de kans dat houtvuller scheurtjes krijgt aanwezig, daarnaast gaat kitten veel sneller en makkelijker dan plamuur erin.

Den Braven, Soudal, Bison allemaal prima.
Ik vind persoonlijk Den Braven (anti-crack) acryl kit fijner om af te strijken dan de Soudal kit dit ik ook gebruikt heb. Andere acrylaatkit van Den Braven strijkt ook weer anders af, dus kan afhangen van welke kit je precies gaat gebruiken.

Als de muren een andere kleur hebben dat de deurkast, of algemeen niet wit zijn, kun je ook eens kijken of je kit in de juiste kleur kan vinden. Of anders transparante kit.

Houtvuller lijkt me niet zo'n mooie afwerking te hebben, en acrylaatkit kan eventuele werking van de deurkast t.o.v. de muur opvangen zonder problemen. En een kitnaadje werkt gewoon netjes af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
Als je met kitten hoge elasticiteit wil (en dat wil je vaak) kun je ook elastofill (google is je vriend) overwegen. Is ook acrylaat, maar heeft een stuk meer rek dan de standaard acrylaat kitten.

[ Voor 6% gewijzigd door rbaidjoe op 11-12-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-06 20:27
Ik kon geen kleine vragen topic specifiek voor de verwarming vinden dus dan maar hier :D

De situatie is dat ik in een appartement woon met blokverwarming, die door een samenloop van vrij belachelijke omstandigheden min of meer willekeurig aan of uit gaat. De thermostaat zit achter slot en grendel dus daar kan ik niks aan veranderen.

Op de radiatoren binnen mijn appartement zitten eenvoudige thermostaatknoppen. Aangezien het huis nul isolatie heeft, staan die op 4. Ik weet dat de blokverwarming (meestal) om 23:00 uitschakelt dus als het echt koud is wil ik hem een half uurtje eerder nog wel eens op vijf zetten om alvast wat extra warmte binnen te hebben.

Nadeel is echter dat dat kreng ook wel eens midden in de nacht aan gaat, waardoor ik vervolgens om 3 uur 's nachts met knallende koppijn mijn nest uit drijf.

Ik overweeg nu een setje slimme radiatorknoppen om ervoor te zorgen dat de radiatoren in mijn appartement in ieder geval niet 's nachts aangaan. Ik kan er alleen niet echt wijs uit wat past. Het leeg laten lopen van het systeem is uitgesloten dus werk aan de koppelingen kan ik vergeten. Ik zal het moeten doen met wat er is, en dat is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msI-uy_lyM5jhOwncfPyMM3WIAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANpBLiLt5gbbGHsMid4y1E8j.jpg?f=fotoalbum_large

Nou vind ik wanneer ik ga zoeken een hoop informatie over koppelingen met schroefdraad in 1/2" en 3/4". Maar ik zie überhaupt geen schroefdraad
Bij deze knop draai ik de geribbelde rand van de kraan (waar mijn duim op zit) zo'n 20 graden tegen knop in om hem eraf te halen of terug te zetten. Heeft zo'n koppeling een naam of iets, waarmee ik kan zoeken? Op de knop staat het merk Danfoss, overigens.

Alvast bedankt aan degene die me wat de goede richting in kan sturen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
doltishDuke schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:41:

Nou vind ik wanneer ik ga zoeken een hoop informatie over koppelingen met schroefdraad in 1/2" en 3/4". Maar ik zie überhaupt geen schroefdraad
Bij deze knop draai ik de geribbelde rand van de kraan (waar mijn duim op zit) zo'n 20 graden tegen knop in om hem eraf te halen of terug te zetten. Heeft zo'n koppeling een naam of iets, waarmee ik kan zoeken? Op de knop staat het merk Danfoss, overigens.

De meeste slimme thermostaatknoppen (kunnen) worden geleverd met adapter ringen.
Deze klemmen om de kraan heen en dan kan de knop daarop geschroefd worden, dus in princiepe hoef je niet naar de schroefmaat te kijken, alleen of de juiste adapter ring erbij zit.

De ringen rechts op deze foto bijvoorbeeld, hier bij Tado...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1klkuaNKqSUxkklOJIMg98Mznc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6VkfFlmvwd8dbq3EVgD9Ez5X.jpg?f=user_large

En uit ervaring: in ons vorige appartement hebben we de knoppen vervangen door slimme knoppen op de blokverwarming, en dat scheelde enorm veel in de rekening, omdat je zelf geen invloed hebt op wanneer de ketel aangaat en je dus afgerekend wordt met zo'n metertje op je verwarming, hoe beter je zelf dus kan regelen hoe minder die registreerd :-)

[ Voor 27% gewijzigd door Maarce op 11-12-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 23:12
doltishDuke schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:41:
Ik kon geen kleine vragen topic specifiek voor de verwarming vinden dus dan maar hier :D

De situatie is dat ik in een appartement woon met blokverwarming, die door een samenloop van vrij belachelijke omstandigheden min of meer willekeurig aan of uit gaat. De thermostaat zit achter slot en grendel dus daar kan ik niks aan veranderen.

Op de radiatoren binnen mijn appartement zitten eenvoudige thermostaatknoppen. Aangezien het huis nul isolatie heeft, staan die op 4. Ik weet dat de blokverwarming (meestal) om 23:00 uitschakelt dus als het echt koud is wil ik hem een half uurtje eerder nog wel eens op vijf zetten om alvast wat extra warmte binnen te hebben.

Nadeel is echter dat dat kreng ook wel eens midden in de nacht aan gaat, waardoor ik vervolgens om 3 uur 's nachts met knallende koppijn mijn nest uit drijf.

Ik overweeg nu een setje slimme radiatorknoppen om ervoor te zorgen dat de radiatoren in mijn appartement in ieder geval niet 's nachts aangaan. Ik kan er alleen niet echt wijs uit wat past. Het leeg laten lopen van het systeem is uitgesloten dus werk aan de koppelingen kan ik vergeten. Ik zal het moeten doen met wat er is, en dat is dit:

[Afbeelding]

90% zeker dat je dit kan aansluiten met de standaard Tado verloopringen die bij de knop zitten. Als het toch niet past, kan je er volgens mij nog extra bij bestellen. Aansluiten is ook een fluitje van een cent, zou het zeker aanraden. Heb inmiddels alle radiatoren in huis met zo'n knop uitgerust.

EDIT: Volgens mij zit Tado ook op dit forum in het Tado topic, je zou daar eventueel ook even kunnen vragen voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:43

_Arthur

blub

Met Tado krijg je er wel gratis cloud-meuk bij. Moet je maar net willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
FF out of the box: wanneer je naar bed gaat gewoon de radiator handmatig helemaal dicht draaien ipv nog even helemaal open. Ter compensatie een fleece dekentje over je dekbedovertrek.

Goed voor jou, goed voor je portomonnee, goed voor het milieu (bonuspunten als je fleecedeken van gerecyclede pet flessen gemaakt is, en dubbelbonus als die petflessen uit de oceaan zijn gevist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:39
Werkt zoiets nu ook op ouderwerse radiatoren? (ik heb domme knoppen zeg maar ( aan of uit) geen stand 1,2,3,4,5 knoppen.

Is het dan een kwestie van thermostaat vervangen door een TADO en deze TADO knoppen overal opzetten?
Of is dat te simpel gedacht?

Nu wordt alles bepaald door de thermostaat in de woonkamer, is daar verwarming nodig, gaat de verwarming aan, alle radiatoren die opengedraaid zijn gaan dan loeien.
Andersom dus ook, woonkamer op temperatuur -> alle radiatoren krijgen geen warm water meer.

EDIT: laat maar, na wat door klikken op de site:
Helaas zijn de tado° Slimme Radiatorknoppen niet compatibel met niet-thermostatische radiatorkranen.

[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 11-12-2020 15:22 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik ben mijn betonnen vloer aan het afslijpen .. na 45 min werk werd de haakse slijper redelijk warm dus ik stop maar even ..

Afbeeldingslocatie: https://www.toolsxl.nl/images/Merken/Metabo_TB/Large/Metabo_Afzuigkap_GED_125_626732000.jpg scheelt al veel ..

ik heb een plank staan zodat ik de stofzuiger erlangs kan halen als ik klaar ben en stof 100% voorkomen ga ik toch niet maar beetje voorkomen is wel prettig(er) ..

En zoals verwacht komt er bergen stof vanaf, zou het helpen de vloer met wat water (6l planten/gif spuit) te besproeien ? dat ik wat minder stof overal heen slinger ?
als ik het zou doen zou ik eerst besproeien .. wachten .. wellicht herhalen en dan als alles een beetje ingetrokken is beginnen met slijpen .. niet sproeien bij mijn elektrisch spul zeg maar :) dat gaat vaak slecht samen. maar als het al een beetje helpt ..

anyway .. ik hoop dat dit een weekendje werk zou zijn maar ik vrees dat het best nog wel eens wat slijpmachines + wat uurtjes kan gaan eten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 10:02
vso schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:08:
ik ben mijn betonnen vloer aan het afslijpen .. na 45 min werk werd de haakse slijper redelijk warm dus ik stop maar even ..

[Afbeelding] scheelt al veel ..

ik heb een plank staan zodat ik de stofzuiger erlangs kan halen als ik klaar ben en stof 100% voorkomen ga ik toch niet maar beetje voorkomen is wel prettig(er) ..

En zoals verwacht komt er bergen stof vanaf, zou het helpen de vloer met wat water (6l planten/gif spuit) te besproeien ? dat ik wat minder stof overal heen slinger ?
als ik het zou doen zou ik eerst besproeien .. wachten .. wellicht herhalen en dan als alles een beetje ingetrokken is beginnen met slijpen .. niet sproeien bij mijn elektrisch spul zeg maar :) dat gaat vaak slecht samen. maar als het al een beetje helpt ..

anyway .. ik hoop dat dit een weekendje werk zou zijn maar ik vrees dat het best nog wel eens wat slijpmachines + wat uurtjes kan gaan eten.
Laat je me weten wat de beste manier is? Dit klusje staat ook nog op de lijst voor de zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
PaT schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:42:
[...]

Ik vind het een qudt antwoord richting een "burger" (om maar even in ambtenarentaal te blijven)

Wat ze zeggen is dat je niet in strijd met het bestemmingsplan bouwt indien je aan de vetgedrukte teksten voldoet. Dat is wat ze bedoelen met "de activiteit handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening"..

Als ik jouw vraag goed interpreteer, wil je bij een recreatiewoning bouwen. In dat geval kom je uit in artikel 3 van bijlage 2 van het besluit omgevingsrecht klik. Daar staat, als ik het in gewone taal uitleg, dat als je plan past in het bestemmingsplan (de dikgedrukte tekst van de gemeente) je geen vergunning voor de activiteit "bouwen" hoeft aan te vragen als je bijbehorend bouwwerk (je blokhut) niet hoger dan 5 meter is en minstens 1 meter vanaf de openbare weg/groen/water ligt. Ook mag de blokhut maar 1 bouwlaag hebben en geen balkon of dakterras. Die laatste 2 punten zullen waarschijnlijk niet aan de orde zijn.

Dan wordt het dus spannend wat het bestemmingsplan zegt. Je perceel is 350m2 en je woning 90m2 zeg je.

Je mag sowieso 70m2 bebouwen, maar daar ga je met je huidige woning al overheen. Gelukkig komt regel 2 je tegemoet. Je mag 1/3 (van 350m2) bebouwen met een maximum van 100m2. Je hebt dus nog 10m2 bouwruimte over voor je blokhut.

Als je blokhut dan ook hier aan voldoet:

[...]

Wat waarschijnlijk zo is, dan is je blokhutje gewoon vergunningvrij op grond van artikel 3 van bijlage 2 van het Bor..Veel succes met het uitzoeken van de blokhut!
Je hebt het helemaal bij het rechte eind! Super bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RobNemoo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:31:
[...]
Laat je me weten wat de beste manier is? Dit klusje staat ook nog op de lijst voor de zolder.
ja ga ik doen, morgen weer verder :) .. maar gezien de snelheid / oppervlakte (35m2) en ik doe grofweg 2m2 per uur .. denk ik dat ik een vloerfreesmachine bij een verhuurtoko ga halen.

De vloer freesmachine zal toch niet geschikt zijn voor randjes en vervelende hoeken .. ik hoop alleen dat ik die 0,5cm met de freesmachine snel weg is .. dat het een halve dag werk is oid .. en dus meer tijd kost om het te halen bij de verhuurbalie / retourneren dan het daadwerkelijk gebruik ..

Eerst maar voorbereidend werk doen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-06 10:02
vso schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:59:
[...]

ja ga ik doen, morgen weer verder :) .. maar gezien de snelheid / oppervlakte (35m2) en ik doe grofweg 2m2 per uur .. denk ik dat ik een vloerfreesmachine bij een verhuurtoko ga halen.

De vloer freesmachine zal toch niet geschikt zijn voor randjes en vervelende hoeken .. ik hoop alleen dat ik die 0,5cm met de freesmachine snel weg is .. dat het een halve dag werk is oid .. en dus meer tijd kost om het te halen bij de verhuurbalie / retourneren dan het daadwerkelijk gebruik ..

Eerst maar voorbereidend werk doen :)
Ik ben benieuwd. Mijn zolder moet op de plek waar een muurtje heeft gestaan flink wat weg hebben, daar stonden de randen van de betonvloer omhoog. Voor de rest valt het mee, maar er liggen wel stukken waar het hol klinkt, dus daar wil ik ook de toplaag weg hebben voordat ik het opnieuw egaliseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Wellicht een wat bijzondere vraag, maar hoe kan je op korte termijn algemeen veel leren over bouwtechnieken en typische DIY klussen?

Bestaat er zoiets als een boek hiervoor of goede blogs of sites die je de basics uitleggen?

Nu kijk ik veel youtube filmpjes, voor klussen die ik moet uitvoeren, naast diy guides op sites van bouwmarkten etc. en ik heb ook veel aan het meelurken in dit topic :)

Veel informatie op de eerste google paginas is vaak 'wij van wc eend' en dus allesbehalve objectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
sloth schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:10:
Wellicht een wat bijzondere vraag, maar hoe kan je op korte termijn algemeen veel leren over bouwtechnieken en typische DIY klussen?

Bestaat er zoiets als een boek hiervoor of goede blogs of sites die je de basics uitleggen?

Nu kijk ik veel youtube filmpjes, voor klussen die ik moet uitvoeren, naast diy guides op sites van bouwmarkten etc. en ik heb ook veel aan het meelurken in dit topic :)

Veel informatie op de eerste google paginas is vaak 'wij van wc eend' en dus allesbehalve objectief.
Ik zou zeggen door vooral te kijken en te doen:
- op de bouwplaats kijken
- mee helpen bouwen aan het clubhuis
- mee helpen klussen bij vrienden en familie
- helpen bij klusjes op (de basis)school
- thuis elk jaar een paar klussen doen en als niets te klussen valt iets maken: een werkbank, een tafel maken, een nieuwe vensterbank plaatsen, je toilet zelf betegelen, zelf laminaat in je slaapkamer leggen, zelf een schutting plaatsen. Van veel klussen zijn wel kluswijzers en filmpjes te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat heb je aan een encyclopedie (wikipedia for de jeugd) .. .. nu geen ene F*ck .. totdat je de kennis die erin zit nodig hebt .. en praktisch ergens kan toepassen ..

Maar lezen/(filmpjes kijken voor de jeugd) hoe een vliegtuig moet besturen .. is toch wat anders als vlieg ervaring .. zelf opbouwen ..

En elke klus is anders .. dat maakt het voor ons hobbisten ook leuk :) dus doen = het beste

en af en toe terug lezen en ervaring uitwisselen kan helpen maar hoeft niet altijd, en filmpjes kan ook leuk tijdverdrijf zijn :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

Voor tips over schilderwerk, houtrotreparatie, ramen plaatsen en dergelijke kan ik je de filmpjes van Schildersbedrijf Edens aanraden.

Wel een hoog 'like & subscribe'-gehalte, maar als je daar een beetje doorheen kan kijken zitten er best nuttige tips bij voor de beginner (zoals ondergetekende). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@sloth ik weet niet hoe de rest er over denkt .. als ik moet lezen vs YT of via programma's zoals klussen met .rt4 sbs6 gebruikers .. tja er zit altijd wel inspiratie / handige tips en truuks tussen ..

This Old House (USA verbouw programma) is zeker ook een aparte intressante ..
en een aanvulling op @DHH er is een belgische dobbit TV ook wel nuttig.

maar waar je snel in verkijkt met dit soort programma's is dat je bergen geld kwijt bent voordat je wat gereedschap bij elkaar gespaard hebt . (immers goed gereedschap ...)

Maar nog erger hoe vertekenend het beeld is met de werkelijkheid .. en dan heb ik het over de tijd die je kwijt bent .. en goed bouw materiaal is relatief "prijzig" maar kan je veel tijd schelen .. als je gewoon een goeie aanpak kiest .. en dat laatste is dus de ervaring waar ik op doel(de) ..

ik heb ook nog wat te leren zeg maar .. en ben nog lang niet klaar

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
RobNemoo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:21:
[...]

Ik ben benieuwd. Mijn zolder moet op de plek waar een muurtje heeft gestaan flink wat weg hebben, daar stonden de randen van de betonvloer omhoog. Voor de rest valt het mee, maar er liggen wel stukken waar het hol klinkt, dus daar wil ik ook de toplaag weg hebben voordat ik het opnieuw egaliseer.
Gewoon weg hakken met een beitel en daarna egaliseren.
Het stof ga je anders door het hele huis vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:28
DHH schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:02:
[...]

Voor tips over schilderwerk, houtrotreparatie, ramen plaatsen en dergelijke kan ik je de filmpjes van Schildersbedrijf Edens aanraden.

Wel een hoog 'like & subscribe'-gehalte, maar als je daar een beetje doorheen kan kijken zitten er best nuttige tips bij voor de beginner (zoals ondergetekende). :)
☝🏻👍🏻

En voor timmertips ga je naar Koos

YouTube: YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
JL-IP(!) schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:34:
[...]

☝🏻👍🏻

En voor timmertips ga je naar Koos

YouTube: YouTube
Vind koos altijd een beetje langdradig.
Maar ook vooral knullig met stripjes, schroefjes en elektrische gereedschap. Heel verhaal vaak over vanalles en nogniks en to the point komt hij pas na een hele tijd.

En als hij dan iets fout doet zoals meelopend frezen waardoor je frees wegloopt en hij zegt in de video ook dat het lastig freest, en je geeft hem dan de tip om de andere kant op te frezen dan is het allemaal niet waar.
(Terwijl dat gewoon is hoe je het leert op school)

Ook deze video
https://youtu.be/r0pdHSzwrZ8

Dan frees je een sponning voor die valdorpel en ga je die valdorpel achter een hoeklijn doen om hem recht te houden.

Hij moet gewoon in het midden van de deur frezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ynOwNawZKYFxHWpoKqgXT9-KJw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d00QS7VMgjFqNRax5YLAI2Df.jpg?f=fotoalbum_large

Dan gaat hij nooit kantelen.
Bovenstaande deur is 100 jaar oud en zit nog in een opknap fase waar ik van het voorjaar als het warmer is buiten mee verder ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 16-06 21:27

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Schildersbedrijf Edens is leuk en daar heb je gewoon ook wat aan. Hij laat van die problemen zien en hoe je die kunt fixen.

Dobbit heeft meerdere generaties van die klusjesman. Persoonlijk vind ik die oudere Rogier wel prettig maar die jongere gast heb ik heel veel aan gehad toen ik mijn kantoor ging bouwen. Hij had bijna letterlijk een filmpje online staan met wat ik wilde doen. Ze leggen gewoon exact uit wat je moet doen en waarom. Dat is heel fijn.

Toen ik mijn tuin wilde gaan bestraten heb ik deze een paar keer bekeken nadat ik t de eerste keer verkeerd had gedaan met n mede Tweaker. (Iets met geen trilplaat) YouTube: Workshop Straten voor beginners / Zelf sierbestrating leggen

Zo zijn er best veel filmpjes die echt bere handig zijn. Voor houtbewerking kijk ik veelal Duitse filmpjes, die zijn niet geënt op geld verdienen maar je gewoon te helpen...

* zwahiel gaat zo weer verder met t aansluiten van radiatoren. Nu zonder aansluitblok. Helaas minder mooi maar aangezien de leidingen toch andersom zitten wel sneller denk ik...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-06 20:27
Maarce schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:55:
[...]

De meeste slimme thermostaatknoppen (kunnen) worden geleverd met adapter ringen.
Deze klemmen om de kraan heen en dan kan de knop daarop geschroefd worden, dus in princiepe hoef je niet naar de schroefmaat te kijken, alleen of de juiste adapter ring erbij zit.

De ringen rechts op deze foto bijvoorbeeld, hier bij Tado...
[Afbeelding]

En uit ervaring: in ons vorige appartement hebben we de knoppen vervangen door slimme knoppen op de blokverwarming, en dat scheelde enorm veel in de rekening, omdat je zelf geen invloed hebt op wanneer de ketel aangaat en je dus afgerekend wordt met zo'n metertje op je verwarming, hoe beter je zelf dus kan regelen hoe minder die registreerd :-)
Helder! Nu valt het verhaal over het schroefdraad ook op zijn plek inderdaad. Dank!

De verwarming is hier inclusief overigens, maar ik wil 's nachts dat ding gewoon uit hebben want ik krijg koppijn van verwarming als ik slaap.
rbaidjoe schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:02:
FF out of the box: wanneer je naar bed gaat gewoon de radiator handmatig helemaal dicht draaien ipv nog even helemaal open. Ter compensatie een fleece dekentje over je dekbedovertrek.

Goed voor jou, goed voor je portomonnee, goed voor het milieu (bonuspunten als je fleecedeken van gerecyclede pet flessen gemaakt is, en dubbelbonus als die petflessen uit de oceaan zijn gevist)
Je hebt inderdaad precies het gedoe omschreven dat ik probeer op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Voor de cellenbetonwand heb ik veerankers nodig. Hornbach heeft deze voor 'gipsverbinding'. Potato potato of echt even (ook nog, extra tijd..) naar bijvoorbeeld Gamma voor veeranker cellenbeton?

En voor de kieren op te vullen heb je 'bouwschuim' nodig, dat is gewoon PUR zoals deze montageschuim toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Laatst online: 10-05 09:42
Weet iemand met welk folie (of is het een soort papier?) de ramen tijdelijk afgeplakt worden tegen inkijk, bij het verbouwen? Ik las dat dit niet zomaar met van alles kan (kranten zoals vroeg kan ruitschade opleveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij moet ik ook maar eens serieus aan het (laten) klussen. Buren hebben hun woning een jaar geleden gekocht voor ongeveer €280K, net is er bij ons op de hoek van een rijtje van 5 een woning verkocht voor ongeveer €315K. Die van ons is 8 jaar geleden gekocht voor ongeveer €170K. Als ik dat serieus aan zou kunnen pakken geeft dat voor een volgende woning wel iets meer opties... We willen graag van een rijtje in de stad naar iets meer ruimte buitenaf.

De komende tijd maar wat plannen gaan maken, ik hebt het idee dat het gaat lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
sypie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:13:
Volgens mij moet ik ook maar eens serieus aan het (laten) klussen. Buren hebben hun woning een jaar geleden gekocht voor ongeveer €280K, net is er bij ons op de hoek van een rijtje van 5 een woning verkocht voor ongeveer €315K. Die van ons is 8 jaar geleden gekocht voor ongeveer €170K. Als ik dat serieus aan zou kunnen pakken geeft dat voor een volgende woning wel iets meer opties... We willen graag van een rijtje in de stad naar iets meer ruimte buitenaf.

De komende tijd maar wat plannen gaan maken, ik hebt het idee dat het gaat lonen.
Als je alle plafonds van verse witte verf voorziet
En de muren in lichtgrijs (tegen wit aan) met een muur in een zacht vergrijst kleurtje.
En zorgt dat alle vloeren er netjes uit zien en de plinten ook.
Kom je al heel ver

In badkamer en keuken zorgen dat alles heel is en de deuren uitlijnen.
Maar geen nieuwe in zetten, dat trekken ze er toch uit.

Je moet er geen 50k in stoppen om er 40-55k uit te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sypie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:13:

zie het Ervaringen met het verkopen van je woning, topic

Wat geld oplevert .. is relatief moderne, goed verzorgde woning .. zolang het niet Wat er nou weer voor een pand te koop staat... - Deel 2 in dit topic beland zit je wel redelijk veilig (er zitten ook mooie dingen tussen niet vele maar die zijn er wel) ..

Ook al heb je de meest geile woning .. mensen gaan nog afdingen op van alles.. je mag al blij zijn als je woning snel verkocht is .. en je bent spekkoper als mensen tegen elkaar opbieden ..

Die woningwaarde van 280/315 zolang je niet uitgeleefd pand hebt is er dus al, mijn woning voor 100k minder gekocht dat het nu waard is (recent getaxeerd) .. de keuken en badkamer verbouwen (dato 1990 oid) gaat me "maar" 25k extra opleveren .. de rest (pv, tuin, schutting, zolderverbouwing, goeie isolatie, van D naar A label inc kozijnen,deuren etc..) levert me geen extra waarde op. volgens de taxeteur .. zelfs vloerverwarming is een eigen investering .. Dus voor mij ook niet te gek doen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Apocalyps895 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:05:
Weet iemand met welk folie (of is het een soort papier?) de ramen tijdelijk afgeplakt worden tegen inkijk, bij het verbouwen? Ik las dat dit niet zomaar met van alles kan (kranten zoals vroeg kan ruitschade opleveren)
hr++ ramen moet je inderdaad mee uitkijken .. , hoe zie je dit ? nu je kijkt op de metalen strip tussen de 2 glazen .. :+ en zoek naar de tekst die er staat .. staat er niks zijn ze al relatief oud.

ps kijk dan gelijk naar de datum .. glas gaat 20jaar mee .. (ja er zit een houdbaarheidsdatum op) weet je ook weer wat

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
vso schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:09:
[...]
staat er niks zijn ze al relatief oud.
Ik heb vorig jaar hr++ laten plaatsen in de dakopbouw.
Hier staat geen tekst op de strips.

Hierdoor navraag gedaan bij de aannemer en glasleverancier en beide geven aan dat er gewoon hr++ geleverd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 14:34
sloth schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:37:
Voor de cellenbetonwand heb ik veerankers nodig. Hornbach heeft deze voor 'gipsverbinding'. Potato potato of echt even (ook nog, extra tijd..) naar bijvoorbeeld Gamma voor veeranker cellenbeton?

En voor de kieren op te vullen heb je 'bouwschuim' nodig, dat is gewoon PUR zoals deze montageschuim toch?
Beide veerankers die je linkt zijn identiek. Beide goed dus. Ik heb die van de Hornbach gebruikt, werkt uitstekend. Vergeet de bijbehorende spijkers niet om ze mee aan de blokken vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FRANQ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:26:
[...]
Ik heb vorig jaar hr++ laten plaatsen in de dakopbouw.
Hier staat geen tekst op de strips.

Hierdoor navraag gedaan bij de aannemer en glasleverancier en beide geven aan dat er gewoon hr++ geleverd is.
hmmm het hoort er wel in te staan, omdat je 3 of 4 mm glass bv aan 1 of beide kanten kan hebben de alu profiel kan bv van dikte verschillen, het type gas wat er tussen gespoten word ..

Teminste een productie datum ... omdat zoals ik eerder zei een "houdbaarheidsdatum" op zit ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zwahiel schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:39:
Schildersbedrijf Edens is leuk en daar heb je gewoon ook wat aan. Hij laat van die problemen zien en hoe je die kunt fixen.

Dobbit heeft meerdere generaties van die klusjesman. Persoonlijk vind ik die oudere Rogier wel prettig maar die jongere gast heb ik heel veel aan gehad toen ik mijn kantoor ging bouwen. Hij had bijna letterlijk een filmpje online staan met wat ik wilde doen. Ze leggen gewoon exact uit wat je moet doen en waarom. Dat is heel fijn.

Toen ik mijn tuin wilde gaan bestraten heb ik deze een paar keer bekeken nadat ik t de eerste keer verkeerd had gedaan met n mede Tweaker. (Iets met geen trilplaat) YouTube: Workshop Straten voor beginners / Zelf sierbestrating leggen

Zo zijn er best veel filmpjes die echt bere handig zijn. Voor houtbewerking kijk ik veelal Duitse filmpjes, die zijn niet geënt op geld verdienen maar je gewoon te helpen...

* zwahiel gaat zo weer verder met t aansluiten van radiatoren. Nu zonder aansluitblok. Helaas minder mooi maar aangezien de leidingen toch andersom zitten wel sneller denk ik...
Voor hout spul vind ik Peter Millard weer mooi. Geen muziekjes (ja het intro'tje), beschaafd engels, maakt mooie spullen en heeft veel gereedschap dat ik ook heb/wil. En hij legt goed uit zonder dat het allemaal heel gemaakt is.

Bij Koos heb ik soms het idee dat hij het best in 3 minuten kan ipv 2 uur. Dobbit is wel prima verder. Amerikanen vind ik vaak niet om aan te horen of over the top.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
phYzar schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:52:
[...]

Beide veerankers die je linkt zijn identiek. Beide goed dus. Ik heb die van de Hornbach gebruikt, werkt uitstekend. Vergeet de bijbehorende spijkers niet om ze mee aan de blokken vast te zetten.
Dank je :)
Deze ga ik erbij nemen https://www.hornbach.nl/s...tuks/3830403/artikel.html

Heeft verder iemand een idee of ik de Precit Pur montageschuim voor de kieren kan gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:23

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Vast, maar pur zonder pistool is matig te doseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:30

Bommes

Capo del formaggio

Iemand een idee hoe ik dit mooi kan afwerken zodat het dadelijk als ik het ga schilderen niet open scheurt op deze plek?

Met een nieuwsgierige kat op de foto.. O+
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/12/1607801943-400-x-533px-IMG_20201212_203234.jpg

Uitleg:
U ziet de onderste en bovenste trap staander.
Bij het plaatsen van onze nieuwe trap hebben ze eerst de onderste helft geplaatst (begane grond naar de 1ste verdp.)
Daarna hebben ze de trap van 1ste verdieping naar de zolder ingemeten, in de werkplaats gemaakt en een week later geplaatst.
Met het plaatsen van deel 2 heeft de timmerman de staander van deel 1 op maat gezaagd (helaass niet zo mooi recht zoals op de foto te zien) en Daarop heeft hij de staander van deel 2 geplaatst.
Er zit en schroef in om het op zijn plaats te houden (van boven naar onderen schuin er door heen.

Ik wil dus de naad tussen de 2 staanders netjes onder de verf laten verdwijnen.
Kitten?
Plamuren?
Andere oplossing?

Bonus foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/12/1607802250-350-x-467px-IMG_20201212_203255.jpg

Nog een extra foto van tijdens het plaatsen, heeft niets met de vraag te maken maar want meer foto's is altijd goed.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/12/1607802437-600-x-450px-IMG_20201209_112459.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 12-12-2020 20:50 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
In een met lijnolie behandelde eiken tafel zit een roestvlek van een blik.

Hebben jullie een idee om dit eruit te halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY-OyafnSQdRSk0qaadXMTWLOBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFniHec6V1a3zP4ZmjKQw8nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:04
@Bommes
Hardhouten spieën er tussen slaan met constructielijm en gladschuren.

@FRANQ
Oxaalzuur, gebruik een kwast zonder metaal om het aan te brengen en neutraliseer daarna goed met water.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FRANQ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:00:
In een met lijnolie behandelde eiken tafel zit een roestvlek van een blik.

Hebben jullie een idee om dit eruit te halen?

[Afbeelding]
Of het zal werken weet ik miet, maar ik begin bij dat soort dingen (ook muren enzo) altijd met een vlakgum.
Alternatief: billendoekjes.
Het zijn beiden totaal geen dingen die je als universeel schoonmaakmiddel verwacht, maar ze werken bij oppervlakkige dingen vaak prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:21
@Bommes , je kunt die ruimte prima opvullen met houtvuller. Daarna mooi glad schuren en mee schilderen.

Ander alternatief is inderdaad een houten wig er tussen slaan en glad schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06 10:03
Ik wil de garage vloer gaan egaliseren. Langs de huidige zandcement vloer zit randisolatie. Moet ik dat ook toepassen voor de egaline? Gaat om max 5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Boudewijn schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:53:
[...]

Bij Koos heb ik soms het idee dat hij het best in 3 minuten kan ipv 2 uur. Dobbit is wel prima verder. Amerikanen vind ik vaak niet om aan te horen of over the top.
Probeer eens Canadezen. Hoef je je ook niet te ergeren aan het accent.
Zitten zat erbij die net zo prima zijn als Dobbit en hier en daar nog wat netter zelfs.

* LED-Maniak gaat weer verder met gips tegen het PIR drukken. Kamer ziet er spontaan een stuk beter uit. :)

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 13-12-2020 10:31 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Edit: kan dit bericht verwijderd worden ajb?

[ Voor 92% gewijzigd door sloth op 13-12-2020 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik ga binnenkort beginnen met het invoegen van de keramische vloertegels.

Lijkt eerst een simpel klusje maar je kan kennelijk nog veel fout doen en ik wil ook gewoon een zo goed mogelijk langdurig resultaat. Iemand nog tips of dingen die je zeker niet moet doen uit eigen ervaring?

Heb me gisteren wat verdiept, dit filmpje vat veel basis zaken uit meerdere bronnen goed samen:

Daarnaast:

-houden aan menginstructies en droogtijden van het voegmateriaal (Eurocol 706 hier)

-het tegeloppervlak heel lichtjes te bevochtigen (dus niet nat!) voordat je begint, dat zou een dun laagje geven waar het voegmateriaal minder goed op hecht. Dus je zou de sluier makkelijker kunnen verwijderen

-beginnen met kleine oppervlaktes, niet teveel in één keer. en net zoals het leggen van tegels van je weg werken zodat je niet over de voegen heen moet stappen als ze nog niet volledig uitgedroogd zijn

Over sluier(verwijderaar), ergens las ik dat je nog altijd een niet zichtbaar microscopisch laagje sluier op je tegels kan overhouden, ook al was je ze goed af. Je zou daarom tot één week nog zeker moeten dweilen met cementsluierverwijderaar. Klopt dit of is dat eerder een dingetje om je dingen aan te doen schaffen die je strikt niet nodig hebt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:04
sloth schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:49:
Iemand nog tips of dingen die je zeker niet moet doen uit eigen ervaring?
Hoe groot is je oppervlak?
Schaf een was-set aan. (als voorbeeld)
Daar zit een sponsspaan bij en een voegspaan met rubber.
De sponsspaan heb je het liefst ingesneden en fijne celstructuur
Die autowasspons uit het filmpje moet je vergeten.
De voegspaan is er in verschillende rubberuitvoeringen met grove en fijne celstructuur in verschillende kleuren. Voor lichte voegen neem je een licht rubber zodat een eventueel afgesleten stukje dat je mist er uit te halen, niet opvalt. Omgekeerd is een kontrasterend rubber weer makkelijker te zien om er uit te vissen.
De emmer met rol stelt je in staat snel te reinigen en het cement blijft onder het rooster liggen.
De voeg glad maken doe je met de schoonmaakspons, die moet dus fijn zijn.

Het belangrijkste van voegen is dat je door gaat tot het weer helemaal schoon is, niet iets bewaren voor de volgende dag om te doen.

Voor je begint zorg je dat alle lijm van en tussen de voegen uit is en de vloer/wand het liefst weer droog is, dan hecht je voeg het best.
Bevochtigen vooraf doe ik nooit, de voeg gaat er vrij slap of slap(vloer) in, dan duw je hem makkelijk tot achterin de voeg. Een vloer kun je ook met een wisser intrekken, doordat de cement slap is loopt het zo de voeg in.
Werk één kant op (uit de hoek vandaan of van onder naar boven) en voeg naar het al gedane stuk toe, voeg je er van af dan hou je meer lucht over in de voeg die je later moet repareren. Het schoontrekken na voegen kan uiteraard wel naar je toe.
Laat voor het aandrogen de tegels zo schoon mogelijk achter, dat scheelt veel werk. Met de voegspaan is dat vrij simpel.
Je kunt beter iets te vroeg beginnen met wassen dan te laat. Als je de tegels helemaal op laat drogen dan moet je harder en langer poetsen om dat schoon te krijgen, en poets je mogelijk je voeg weer te diep uit.
De sponsspaan hoef je niet te duwen op de vloer/wand, door de blokjes snijdt hij de voegen mooi egaal, door de spaan zal de spons ook niet gaan graven. Je houdt mooie voegen over met weinig moeite.

Over stukjes doen kan je discussiëren.
Ja, je moet zorgen dat het overzichtelijk blijft, dus niet te veel resten op de tegels en op tijd gaan wassen.
Echter als je netjes werkt gaat daar toch wel wat tijd in zitten en kan je als je gewoon doorgaat "gelijk" daarna beginnen met wassen, of eerst nog een tweede keer over de tegels te gaan door de tegels licht te besproeien met een plantenspuit en zo eventuele beschadigingen te vullen met restmateriaal en de tegels zo nog schoner achter te laten.
Moet je 200 m² doen dan spreekt het vanzelf dat je dat in stukken doet, tegen de tijd dat je klaar bent met voegen is het begin al veel te hard aangedroogd.

En goed schoon is schoon, een hele lichte cementsluier heb je vaak toch. Die haal je er de volgende dag af met een stuk papier als het droog is.(krant bij donkere voegen, keukenpapier bij lichte voegen)
Daarna kan je het afnemen en krijg je geen sluier terug.

Cementsluierverwijderaar (zoutzuur) heb je normaal niet nodig , pas als je te lui was en niet genoeg genoeg hebt schoongemaakt zodat de cement te dik er op opgedroogd is om het met papier weg te poetsen/breken/vegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 13-12-2020 12:43 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

creatief met een hoek (alu) profiel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sqsw4Rh.png
orginele bevestigings schroeven gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QkdQUoL.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fzZnGU1.png

ik moet nog wel een dwarslatje bovenin doen anders word het ipv platte variant een omgekeerde U lamp .. ;)
dat alu profiel is toch relatief zwaarder dan ik verwacht(te) ..

het Alu profiel word het bevestings punt voor 4m Led strip (2 banen van 2 m per "profiel" ) nadat ik het goed schoongemaakt heb en even rustig aan het solderen kan (pas als de kamer af is oid .) ..

Op zich geven de led lampen (50,- bij de HB 120x30 aanbieding?) relatief veel licht .. maar de ledstrip gaat iets meer toevoegen .. (digitale RGBW(W) van 12,50 bij de AC-tion ) tzt zal ik een arduino oid ertussen zetten die 0-10v aansturing vertaald in een digitaal signaal. (licht sterkte) .. ik heb een 4 vouding LED dimmer 2 zijn er voor de lamp zelf 1 of 2 ga ik "misbruiken" voor de ledstrip .. 1 voor sterkte 1 voor kleur ? dunno yet .

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 13-12-2020 12:45 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 85 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/