[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:52
vso schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:47:
ik zou het metaal wel ff behandelen met een metaalverf / primer als het kaal is ..
ik weet niet of het wel handig is iets strak tegen het metaal aan oid .. als dat trillingen doorgeeft zie je tzt scheuren in het stucwerk ..
Ligt eraan hoe groot de tussenruimte is .. een kartonnen doos (ribbelkarton) in stroken in blokjes op elkaar geplakt met pritstift . als afstandshouders .. en dan paar dikke klodders montage kit en even op ziin plek drukken .. het karton zorgt dat je niet te ver in kan duwen terwijl de lijm droogt .. maar dit alleen voor een kleine oppervlakte ..
barry86 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:05:
Op mijn stalen latei heeft de stucadoor een soort roze grondeer gesmeerd voor hechting en dat gaat al jaren goed...? Betonkontakt heette het dacht ik
Bas90 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:53:
Met betoncontact moet het goed gaan inderdaad. M’n vader is stucadoor. Je kunt er als stucadoor geen garantie op geven, maar 9/10 keer gaat het goed, de 10e keer ontstaat er misschien een fijn haarscheurtje.
Ze smeerden al een soort betocontact op de muren en plafond en zeiden dat het vroeg of laat toch los laat. Kan natuurlijk ook pas over 10+ jaar zijn oid, maar ik ga voor verven/sauzen denk ik.
joskuiper schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:18:
6mm gips pakken.
Relatief duur, maar je ben maar heel weinig nodig zo te zien.
Is ook zeker een optie, maar niet op voorraad in de buurt en ik heb maar een strookje van 10 bij 100 nodig oid.
Multiplex is ongeschikt om te stuccen. Daarvoor dient er iets van een gipsplaat in welke vorm dan ook gebruikt te worden.
Andyk125 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
Waarom wil je het bekleden, kun je het niet gewoon schilderen?

Wat je wel kunt gebruiken is Jackoboard (andere merken zijn Wedi/Qboard, Google maar op badkamerplaat), dit kun je er tegenaan kitten en is maar 4mm dik. Wordt veel gebruikt in badkamers om tegen te stuccen, of om er een badwand van te maken (maar dan een dikkere variant)

https://www.sleiderink.nl...0TOAF7EAQYASABEgJjbvD_BwE
Ethnocentrix schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:29:
Ik zou je stucadoor vragen of het niet genoeg is om het staal in de betokontakt te zetten en ruim te bedekken met stucgaas. Dat doen ze (als het goed is...) Ook op de naden van de betonplaten van je vloer om scheuren te voorkomen.
Als je op het staal nog een cm aan gips gaat plakken wordt je plafond best wel een stuk lager.
Klopt, ze zetten de naden die ik heb ook dicht met stucgaas (30 cm breed oid had ie het over). Maar de hechting moet dan nog steeds van de betocontact komen, dus lijkt mij verven/sauzen toch de veiligste optie.

---

Bedankt allen voor de verschillende tips en adviezen! De stukadoors hebben onderling ook nog overleg gehad en zeiden dat verven/sauzen van het stukje metaal eigenlijk het beste is om scheurvorming of loslating van het pleisterwerk te voorkomen. De spachtelputz die er op zat liet ook los bij aanschaf van de woning (net zoals de rest van het stucwerk van de muren, dat terzijde :+ )

Misschien niet de allermooiste oplossing, maar het stukje zal altijd iets lager zijn in de hal, daar valt vrij weinig aan te doen, behalve de hele hal gelijk laten stuccen met het ijzer, maar dat gaat mij ook te ver. We gaan het ter zijner tijd wel zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:07
@henkie196 @decipherer

Ah sorry ik was niet duidelijk genoeg, ik wil het graag aanpappen zodat ik de vloer niet kapot loop terwijl hij aan het drogen is.
De rest van de aanbouw moet ook nog afgewerkt (aftimmeren, plafond erin e.d.) en daar kan ik dan mee aan de slag totdat de vloer echt droog is en ik niet bang hoef te zijn de vloer kapot te lopen.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@BlackthunderAwf kun je de verdikking niet 'omhelzen' en rondom het gehele trapgat laten toepassen ( als een soort lijstafwerking van het trapgat )

dan wordt het een meer een feature dan dat het nu een puist is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
HyperTrophy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:36:
[...]

wat wil je dan nog afzuigen?

ps best nog een prijzige ventilator, wil je niet meer investeren en een CVE ventilatie box aanschaffen of iets dergelijks?
ik heb mn post aangepast, ik bedoelde dat er geen/weinig lucht van buiten het huis de badkamer inkomt (als in, het raam staat nooit open en er is geen rooster naar buiten ofzo).

De beluchting van de badkamer gebeurt middels een kier onder de deur en betreft dus lucht van binnen.

een ventilatiebox kan ik nergens kwijt

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
sjorsjes schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:51:
@henkie196 @decipherer

Ah sorry ik was niet duidelijk genoeg, ik wil het graag aanpappen zodat ik de vloer niet kapot loop terwijl hij aan het drogen is.
De rest van de aanbouw moet ook nog afgewerkt (aftimmeren, plafond erin e.d.) en daar kan ik dan mee aan de slag totdat de vloer echt droog is en ik niet bang hoef te zijn de vloer kapot te lopen.
Dat is dus precies niet de bedoeling. Gewoon rustig wachten tot ie droog is, des noods droger erbij om het met dit vochtige weer iets sneller te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23
@henkie196 @decipherer

Lijkt me niet nodig, na enkele dagen is de vloer 'hard' en loop je die niet zomaar meer kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:07
Ah okay, dan heb ik het misschien verkeerd begrepen, thanks!

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:12
Eventueel kan je er wat hout op leggen als je er overheen moet lopen om zo de druk te verdelen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
BlackthunderAwf schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:44:

Klopt, ze zetten de naden die ik heb ook dicht met stucgaas (30 cm breed oid had ie het over). Maar de hechting moet dan nog steeds van de betocontact komen, dus lijkt mij verven/sauzen toch de veiligste optie.
Gebruik een goede primer, dan kun je er zo met dezelfde verf overheen als het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
LED-Maniak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:22:
Eventueel kan je er wat hout op leggen als je er overheen moet lopen om zo de druk te verdelen.
Ik kan dat best begrijpen omdat je voorzichtig wilt zijn met je nieuwe vloer. Echter, de sterkte van een (zandcement)vloer bedraagt na enkele dagen al meerdere N/mm2, die ga je echt niet meer kapot lopen. Een druksterkte van 5N/mm is al snel bereikt, dat zou betekeken dat je als persoon van 100kg op 2cm2 kan staan zonder schade aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
decipherer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:41:
Ik kan dat best begrijpen omdat je voorzichtig wilt zijn met je nieuwe vloer. Echter, de sterkte van een (zandcement)vloer bedraagt na enkele dagen al meerdere N/mm2, die ga je echt niet meer kapot lopen. Een druksterkte van 5N/mm is al snel bereikt, dat zou betekeken dat je als persoon van 100kg op 2cm2 kan staan zonder schade aan te brengen.
Droogtijd voor een betonnen vloer van 10cm staat misschien te boek als 10 weken (1 week per cm), maar dat is voordat je er iets als laminaat op zou kunnen leggen, zonder dat je vocht onder je vloer krijgt uit de betonnen vloer.

Ze hebben bij de bouw van ons huis zeker niet meer dan 2-3 weken gewacht voordat ze de muren op de betonnen vloer begonnen te zetten. Na een week kun je er makkelijk overheen lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 08-12-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

BlackthunderAwf schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:44:
Bedankt allen voor de verschillende tips en adviezen! De stukadoors hebben onderling ook nog overleg gehad en zeiden dat verven/sauzen van het stukje metaal eigenlijk het beste is om scheurvorming of loslating van het pleisterwerk te voorkomen. De spachtelputz die er op zat liet ook los bij aanschaf van de woning (net zoals de rest van het stucwerk van de muren, dat terzijde :+ )
vind ik niet geheel onbelangrijk .. iets van hecht primer / voorstrijk is dan wel handig als voorbehandeling.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:02
@henkie196 @decipherer

Bij mij deed de man voor de cementdekvloer het inderdaad ook aanraden om met cementwater de vloer af te werken.
Voordeel hiervan was dat de vloer minder bros/korrelig/grof was.
Of het helpt tegen het kapot lopen van de vloer betwijfel ik, zonder zul je iets meer loslopen maar of dat erg is..
Voordeel was wel dat er minder rotzooi in de "poriën" ging zitten en het dus makkelijker bij elkaar te vegen was/schoon te houden is.

de verhouding maakt m.i. wat minder uit zolang het water maar goed kleurt :+ (Bij mij was het ongeveer 1/4-1/3)
Belangrijk is vooral dat je zo min mogelijk cement op de vloer giet wat niet is "opgelost"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

s0ulmaster schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:45:
@barktus nog steeds aan het wikken over een afzuiginstallatie?

Ik heb zelf in mijn werkplaats een 100mm spaanderafzuiging. Voor grote machines zoals een vlakbank/zaagtafel heb je dat zuigvolume gewoon nodig.

Dan heb ik voor de handmachines een stofzuiger waar ik wellicht ook op termijn iets van een buizensysteem van wil maken..

Er bestaat helaas geen oplossing die voor alle machines werkt
Toen ik eenmaal had berekend hoeveel beter deze spaanders van bijvoorbeeld de vandiktebank zal afzuigen, had ik m'n keuze eigenlijk al gemaakt. :P

Nu eerst ruimte maken in de werkplaats de komende tijd en dan eens aanschaffen. :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:03
Binnenkort weer wat laminaat leggen bij familie, is alweer ff geleden.
Hoe zat het ook alweer als je de planken afkort met een decoupeerzaag, dan teken je af op de achterkant van de plank en leg je de plank met mooie kant naar beneden toch?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Martinusz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:51:
Hoe zat het ook alweer als je de planken afkort met een decoupeerzaag, dan teken je af op de achterkant van de plank en leg je de plank met mooie kant naar beneden toch?
Beter haal je een laminaatknipper

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
louzy82 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:21:
[...]

Dat was de vraag niet :P en nee ik ga niet zo'n ding kopen voor 20 vierkante meter laminaat leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:13
Speciale laminaatzaagjes halen, die hebben een andere vertanding en maakt het vziw niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UohJkNVWB6HxYtEcQ1t9yojf_8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcG0odqhjHm0KsEDQWLeUnpe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7QX-Zt74IRzkM5j82r1fP4aVEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0N6LsqVSfNcIxcNuCNE0tRGk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:50

Tjark

DON'T PANIC

@TheJVH maar sommigen hebben blijkbaar een oude/vieze decoupeerzaag met een metalen loopvlak die afgeeft als je op de zichtzijde zaagt..... :p

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Tjark schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:53:
@TheJVH maar sommigen hebben blijkbaar een oude/vieze decoupeerzaag met een metalen loopvlak die afgeeft als je op de zichtzijde zaagt..... :p
Tja ehh, netjes werken en goed voor je gereedschap zorgen, plus de betere decoupeerzagen hebben een zachte kunstof zool die niet krast. Daarnaast is laminaat zo keihard dat een zandkorreltje echt niet gaat krassen, tenzij je enorm veel druk op je decoupeerzaag gaat zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

TheJVH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:56:
[...]

Tja ehh, netjes werken en goed voor je gereedschap zorgen, plus de betere decoupeerzagen hebben een zachte kunstof zool die niet krast. Daarnaast is laminaat zo keihard dat een zandkorreltje echt niet gaat krassen, tenzij je enorm veel druk op je decoupeerzaag gaat zetten...
Heb er zelf ook geen last van, maar don't shoot the messenger :)
Teijgetje in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:17
In de regel komt de zaagkant onder een plint of andere afwerking, dus gewoon het snelste/beste zaagje kiezen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Parallelle discussies, inderdaad. Op zich maakt het niet zo veel uit wat voor zaagjes je gebruikt, zolang de vertanding maar het zichtvlak van het laminaat in gaat. Ik heb in de zichtkant gezaagd met een omgekeerde vertanding. Werkt op zich wel, moet de decoupeerzaag wel wat beter aandrukken omdat de zaag zichzelf afzet tegen de planken, ipv zich erop vast te zetten zoals met een normale vertanding.

Krassen in laminaat van spul dat tussen de zool en het laminaat zat, heb ik nooit last van gehad, dat spul is kneiterhard en beschadig je niet zo makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 02-02 10:07
Tjark schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:53:
Dat heb ik gefixt door de zool te voorzien van een laagje schilderstape (ja, tegenwoordig zorg ik beter voor mijn gereedschap maar dit was een oud barrel dat voor van alles en nogwat was misbruikt O-))

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:11
Ik denk dat je familie het toch mooier vindt als je de mooie kant naar boven legt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Teijgetje schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:10:
[...]

Ik denk dat je familie het toch mooier vindt als je de mooie kant naar boven legt.
Zouden ze het verschil zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

let wel op bij laminaat zagen .. sommige merken/moddelen stoppen er een plastic strip in .. .ach je merkt het snel genoeg ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35
Wat kan ik het beste kiezen qua materiaal voor een wc reservoir ombouw?

Hoor fermacell vaak maar ook ytongblokken.

Dat laatste gaat me denk ik meer ruimte kosten. Nog andere opties of is fermacell gewoon de go to?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ambianz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:02:

Dat laatste gaat me denk ik meer ruimte kosten. Nog andere opties of is fermacell gewoon de go to?
gewoon 18mm multiplex? heb ik ook gebruikt en opgetegeld. Is ook een stuk dunner dan ytong en sneller te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:21
Waypoint schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:07:
[...]

gewoon 18mm multiplex? heb ik ook gebruikt en opgetegeld. Is ook een stuk dunner dan ytong en sneller te verwerken.
Moet je wel watervast multiplex pakken. Volgens mij gaat normaal multiplex niet altijd even lekker met je tegellijm. Maar idd 18mm multiplex, geeft je meteen stevige hou vast voor je pot.

[ Voor 9% gewijzigd door g00gle op 08-12-2020 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn van die speciale platen voor. XPS Schuim met ruwe laag voor tegellijm, en reeds voorzien van de juiste openingen. Qboard bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 08-12-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35
_ferry_ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:10:
Er zijn van die speciale platen voor. XPS Schuim met ruwe laag voor tegellijm, en reeds voorzien van de juiste openingen. Qboard bijvoorbeeld.
Ah kijk dat ziet er inderdaad goed uit. Denk dat dit hem gaat worden meteen met de juiste openingen inderdaad

Maandag de loodgieter hier en daarna eens kijken of ik dat netjes voor elkaar krijg

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 12:19

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Bij mijn moeder aan de gang geweest om n nieuwe radiator aan te leggen in de woonkamer.

Gewerkt met CV buizen van 6 meter uit een stuk zodat ik er een mantelpijp over kan doen waarna de stukadoor t mooi weer strak kan maken.

Eerst die jaren 70 steenstrips eens weg gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLgye9Byqh5-BNZAOkx-SgxYJyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qCRlBGS7prO8rbMkTFANCh0.jpg?f=fotoalbum_large

Toen sleuven gemaakt (te groot weet ik).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5B5mkTslurS_vSFI1_KXpQi_YM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2iaBFXtMcScZRiK0gcMpEmU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMUHbAcJoMIl_tdT1z8L-NbshYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6YXOWXOjXbKdd1sosunSuGa.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de leidingen op maat gebogen, kwam nog vrij nauw qua lengte en daarna mantelbuis eromheen gedaan zodat de pleister straks niet scheurt als de buizen uitzetten in de mantelbuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwuLPCfnkwJm21hYSdoptGPtzvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSGWIqBll0v2WhLDDeUIo4ye.jpg?f=fotoalbum_large

In de woonkamer de leidingen aan de nieuwe radiator van 190cm hoog gekoppeld via een h blok strak op de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwJYJsLS-3U5-28Wu77KGrFIL_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDMtecJwyiOAF5BSMMNTAyVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ7skfotq8aeGuay4KoLRxpULb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHc79z1knH5McZkqCL5kDf98.jpg?f=fotoalbum_large

In januari komt de stukadoor die trekt de gang daar strak. Ik ga nog de sleuven dicht smeren met gips zodat dat beter gaat straks.

Voor nu heb ik n schilderijtje terug gehangen die er al hing zodat t er wat minder erg uit ziet :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt-QJjD9H6eOUVM2YxAvatz3cUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpH9P6ecdqfpRGdO1MdcChQK.jpg?f=fotoalbum_large

Ze is er erg blij mee en binnenkort vervang ik nog wat type 11 radiatoren met te klein vermogen voor een stel type 22's die iets groter zijn. Als we toch bezig zijn...

Had dit eigenlijk nog nooit gedaan en t smaakt wel naar meer stiekem.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:30
louzy82 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:21:
[...]

Mwah, met een fatsoenlijk decoupeerzaagje of cirkelzaag kom je echt al een heel eind.

Tijdje terug ook een hele discussie hier over dat je laminaat nauwelijks goed kunt zagen en je per meter een nieuw zaagje/blad nodig hebt maar het valt in de praktijk reuze mee, zal ook wel van de hardheid van het laminaat afhangen maar toch.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
1nsane schreef op woensdag 9 december 2020 @ 00:56:
[...]

Mwah, met een fatsoenlijk decoupeerzaagje of cirkelzaag kom je echt al een heel eind.

Tijdje terug ook een hele discussie hier over dat je laminaat nauwelijks goed kunt zagen en je per meter een nieuw zaagje/blad nodig hebt maar het valt in de praktijk reuze mee, zal ook wel van de hardheid van het laminaat afhangen maar toch.
100m2 ikea laminaat met 1 zaagje.
Moet ik wel zeggen dat de laatste planken niet doorgezaagd maar doorgeschroeid werden...

Als je strak langs stalen deurposten wilt is het wat anders dan wanneer je er plinten overheen zet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Ambianz schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:02:

Wedi platen van 2 cm kan ook.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:40
zwahiel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:15:
Bij mijn moeder aan de gang geweest om n nieuwe radiator aan te leggen in de woonkamer.

Gewerkt met CV buizen van 6 meter uit een stuk zodat ik er een mantelpijp over kan doen waarna de stukadoor t mooi weer strak kan maken.

Eerst die jaren 70 steenstrips eens weg gehaald.

[Afbeelding]

Toen sleuven gemaakt (te groot weet ik).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna de leidingen op maat gebogen, kwam nog vrij nauw qua lengte en daarna mantelbuis eromheen gedaan zodat de pleister straks niet scheurt als de buizen uitzetten in de mantelbuis.
[Afbeelding]

In de woonkamer de leidingen aan de nieuwe radiator van 190cm hoog gekoppeld via een h blok strak op de muur.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In januari komt de stukadoor die trekt de gang daar strak. Ik ga nog de sleuven dicht smeren met gips zodat dat beter gaat straks.

Voor nu heb ik n schilderijtje terug gehangen die er al hing zodat t er wat minder erg uit ziet :+
[Afbeelding]

Ze is er erg blij mee en binnenkort vervang ik nog wat type 11 radiatoren met te klein vermogen voor een stel type 22's die iets groter zijn. Als we toch bezig zijn...

Had dit eigenlijk nog nooit gedaan en t smaakt wel naar meer stiekem.
Ik weet niet of ik dit zo had gedaan.

Als ik aan de hand van de stenen in de muur de leeftijd van het gebouw inschat, denk ik dat je hier houten verdiepingsvloeren hebt.
Dan ligt de balklaag mogelijk op die tussenmuur, en dan is die muur mogelijk ook dragend.

Nu heb je de muur plaatselijk verzwakt, en gips gaat dat niet goed maken.

Zelf had ik dan denk ik eerder gekozen voor een voorzetwandje van een x aantal centimeters.
Of de steenstrips laten zitten en de sleuf dan hierin gemaakt zodat je maar minimaal in de muur zelf gaat.
Na het stucen zie je die strips toch niet meer.

Maar bij voorkeur was ik door de kruipruimte of plafond gegaan.

Maar wel mooi geworden :)

EDIT: Nu ik er beter naar kijk lijkt het alsof je voornamelijk in het oude stuc/pleisterwerk zit.
Zal dan wel meevallen denk ik. Leek op mijn telefoon alsof je de halve stenen weggehakt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:56
even een noob vraag:
na wat opmerkingen oa. in dit forum, maar ook via andere bronnen over de niet aanwezige isolatie in mijn garage icm werkplek met veel gereedschap dat open en bloot staat, zit ik er aan te denken de boel wellicht te gaan isoleren.

Voor een dergelijk wand (gewoon een rijtje planken)....:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TP4bcqf6/20200131-140220.jpg

is dan de juiste volgorde (buiten naar binnen):

- dampdoorlatend folie
- isolatie materiaal (zat te denken aan steenwol)
- dampwerende folie
- OSB plaat

en zou ik op de vloer wegkomen met XPS platen? bijv:

https://www.isolatiemater...0mm-rd060-21plpak-1575m2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:30
_JGC_ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 02:18:
[...]

100m2 ikea laminaat met 1 zaagje.
Moet ik wel zeggen dat de laatste planken niet doorgezaagd maar doorgeschroeid werden...

Als je strak langs stalen deurposten wilt is het wat anders dan wanneer je er plinten overheen zet natuurlijk.
Idd, zolang er plinten komen intereseert het versplinteren bij de zaagrand mij geen ene donder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:57

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

(Geluids)isolatievraag, ik heb een dakkapel die aan de buitenkant onder de EPDM is geisoleerd met PIR tot RC6. Prima. De balklaag onder het underlayment is open en is nu een mooi geluidskanaal van de ene kant naar de andere kant van de muur, waar een badkamer komt.

Ik wil het voldrukken met steenwol om geluid tegen te gaan, maar moet ik dan ook nog met een folie aan de gang? Aan de buitenkant is het dampdicht, dus onderkant ook dampdicht (wat nooit 100% werkt) zou vocht opsluiten? Plafond bestaat uit stucplaat + stuc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:22

loewie1984

music addict! pizza monster!!

breagor schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:58:

- dampdoorlatend folie
- dampwerende folie
- OSB plaat
Volgorde klopt, naar buiten toen ventileren naar binnen toe afschermen.

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
even een noob vraag:
na wat opmerkingen oa. in dit forum, maar ook via andere bronnen over de niet aanwezige isolatie in mijn garage icm werkplek met veel gereedschap dat open en bloot staat, zit ik er aan te denken de boel wellicht te gaan isoleren.

- dampdoorlatend folie
- dampwerende folie
- OSB plaat

Hier een zelfde soort garage. Ben nagenoeg op dezelfde wijze te werk gegaan.

- Heb eerst nog extra latjes tegen het houtwerk geplaatst.
- Miofol 125G op die latjes gespannen en met isolatietape afgewerkt. (Er zit dus ongeveer 2cm tussen het hout en het folie)
- Steenwol (ik dacht 6 cm) op maat gesneden en tegen het folie gedrukt
- Miofol 125S over de bestaande balken gespannen en opnieuw afgewerkt met tape
- Daar gipsplaten tegenaan geschroefd.
- Garagedeur nog wat XPS platen tegenaan gelijmd.
- Tochtgaten begaanbaar gehouden en ook aan de binnenzijde zo'n rooster overheen gezet.

Bij ons staat 1 zijde van de garage tegen het huis aan: die heb ik gelaten voor wat het was aangezien er al plaatmateriaal tegenaan geschroefd was. Vloer is een grote betonplaat en heb ik, net als het dak, niets mee gedaan.

Verwacht geen wonderen: als het buiten 2 graden is, is het in de schuur op dit moment een graad of 6/7. Half uurtje tot een uurtje een elektrisch kacheltje aan en het is een graad of 13/14: voor mij genoeg om met een lekkere trui aan te klussen.
Voor mij het grootste voordeel: voorheen werd het er dermate vochtig dat kartonnen dozen slap werden en stuk gingen. Daar heb ik nu geen last meer van. Eerder ging een deel van het gereedschap in de wintermaanden naar zolder: dat blijft nu gewoon staan. Tot op heden geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 14:49
Hier ook een isolatievraag. Hier staat een garage welke gebouwd is met spouw, nu is de spouw open aan de bovenzijde van de muur. Ik kan er vanaf de verdiepingsvloer in kijken. Is het niet beter die af te sluiten en wat stootvoegen open te maken voor verluchting in de spouw?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
- dampdoorlatend folie
- dampwerende folie
- OSB plaat
Yes, zo ben ik momenteel mijn schuur ook aan het opbouwen.

- Potdekselplanken
- Miofol 125S
- Knauf Acoustifit 7cm
- Miofol 125G
- Underlayment / OSB

Voor de vloerisolatie leg ik eerst een dikke folie (200 micron PE) op het zand, daarbovenop 3cm EPS platen en daarbovenop de tegels.

[ Voor 8% gewijzigd door RevellNL op 09-12-2020 10:30 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
deWit schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:59:
(Geluids)isolatievraag, ik heb een dakkapel die aan de buitenkant onder de EPDM is geisoleerd met PIR tot RC6. Prima. De balklaag onder het underlayment is open en is nu een mooi geluidskanaal van de ene kant naar de andere kant van de muur, waar een badkamer komt.

Ik wil het voldrukken met steenwol om geluid tegen te gaan, maar moet ik dan ook nog met een folie aan de gang? Aan de buitenkant is het dampdicht, dus onderkant ook dampdicht (wat nooit 100% werkt) zou vocht opsluiten? Plafond bestaat uit stucplaat + stuc.
En als je alleen de doorgang van de balklaag dichtmaakt, dus niet de hele balklaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Beaub schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:21:
[...]
- Garagedeur nog wat XPS platen tegenaan gelijmd.
Op een stalendeur?

Wij hebben een stalen garagedeur, welke nogal wat kou door laat, dus ben ook beetje aan het kijken wat ik kan doen om het wat beter te isoleren (naast de kieren).
Je plakt die platen gewoon koud op de garagedeur? En hoe maak je deze op maat? Met wat voor soort lijm?
Heb je wellicht plaatje van eindresultaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:24
zwahiel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:15:

Heb je niet overwogen flexibele slangen te gebruiken i.p.v stalen buis.
Werkt een stuk makkelijker, zeker in jouw geval, en kan je met verloop koppelingen aansluiten op de bestaande installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Martinusz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:35:
[...]

Op een stalendeur?

Wij hebben een stalen garagedeur, welke nogal wat kou door laat, dus ben ook beetje aan het kijken wat ik kan doen om het wat beter te isoleren (naast de kieren).
Je plakt die platen gewoon koud op de garagedeur? En hoe maak je deze op maat? Met wat voor soort lijm?
Met een lang mes (broodmes) of handzaag. Je kan iets van Isol-Tack gebruiken: https://www.isolatiemater...-tack-isolatielijm-290ml/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

even een noob vraag:

[Afbeelding]

- dampdoorlatend folie
- dampwerende folie
- OSB plaat

vocht gaat naar beneden dus beneden beginnen met je folie , steenwol vervangen door glaswol met reflecterende laag scheelt (1cm minder dan de breedte en je kan het tussen balken klemmen.
ik zou zelf de vloer meepakken .. iets met vijverfolie EPS-100 onder de stenen ..

ik zou wel een 100mm buis naar buiten toe aanbrengen met een (badkamer)ventilator oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Beaub
Martinusz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:35:
[...]

Op een stalendeur?

Op een stalen deur inderdaad. Het is behelpen, maar onder het motto alle beetjes helpen leek het me prima. Het alternatief is een andere deur..dat vond ik wat overdreven. Gebruik de garagedeur echter zelden, dus overweeg nog wel om er een voorzetwandje voor te plaatsen, inclusief isolatie.

Heb ze er inderdaad plat opgeplakt en waar er nog ruimte over bleef nog wat pur gespoten. Ik heb de platen met de invalzaag op maat gemaakt: ging prima. Lijm is speciale soort die de boel niet meteen weg vreet. Weet zo niet meer welke, maar dat wisten ze bij de bouwmarkt wel.

Heb zo geen plaatje van de deur, wel van de rest van het werk toen het bijna af was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPBollDqi5lijLLmDpyS8nGp-44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1nX84c2tUxQF45z3vHo2zEr.jpg?f=fotoalbum_large

Schuur staat inmiddels een beetje vol ook. Maar door de isolatie was ik bijvoorbeeld beter in staat om de afgelopen weken dit tv meubel te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwGuiOCvUqtJnRRtN7JMkBsrmIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mTaHtc3jzsFwAcIwiAAHAqq.jpg?f=fotoalbum_large

Doordat de temperatuur redelijk lang goed bleef na verwarmen en het dus veel minder vochtig is, kon ik prima met de compressor de boel spuiten bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alouatta
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:11
https://youtu.be/EjWjDCL0oCs
Hier (vanaf 13min50) isoleren de klussers van Dobbit ook een stalen garagepoort.
Ze werken daar met dubbelzijdige plakband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
Alouatta schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:21:
Hier (vanaf 13min50) isoleren de klussers van Dobbit ook een stalen garagepoort.
Precies de manier waarop ik het hier ook gedaan heb. Mijn platen hadden geen groeven, maar verder hetzelfde idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:22

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Beaub schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:02:
[...]
white):strip_exif()/f/image/7mTaHtc3jzsFwAcIwiAAHAqq.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

Doordat de temperatuur redelijk lang goed bleef na verwarmen en het dus veel minder vochtig is, kon ik prima met de compressor de boel spuiten bijvoorbeeld.
Ik vind het er tof uit zien, wellicht zou je kunnen overwegen wel nog wat aandacht te besteden aan de lijmnaden die zichtbaar zijn aan de voorkant van het meubel.
Als alternatief kun je ook op de voorkant een houten plint zetten, die mooi contrasteerd met de grijze verf aan de buitenkant de rode/oranje verf aan de binnenkant.

Dus of de boel een keer dichtsmeren, schuren lakken, of afwerken met een houten plint. Want persoonlijk vind ik hoe langer je er naar kijkt hoe meer ik mij er aan zou ergeren.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22
Gisteren werd onze met Skylt behandelde eiken parketvloer afgeleverd (85m2), bleek de vloerenzaak de delen niet goed te hebben laten drogen voordat ze het hebben ingepakt. Alle delen dus aan elkaar geplakt, bij het lostrekken komen stukken Skylt eraf.

Iemand een idee voor een laminaat alternatief wat ik snel zelf kan leggen/gieten? Desnoods ga ik de tegelvloer maar schilderen met betoncoating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:03
Ik wil een gipsblokkenmuur verlengen met ongeveer 80 cm, nu ligt er in dit deel vloerverwarming en plavuizen.
Graag zou ik dus een PVC-profiel willen kitten (high tack?), zodat dit een goede basis vormt voor de rest van de muur.
Is dit juist gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaub
loewie1984 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:42:
[...]

Ik vind het er tof uit zien, wellicht zou je kunnen overwegen wel nog wat aandacht te besteden aan de lijmnaden die zichtbaar zijn aan de voorkant van het meubel.
Als alternatief kun je ook op de voorkant een houten plint zetten, die mooi contrasteerd met de grijze verf aan de buitenkant de rode/oranje verf aan de binnenkant.

Dus of de boel een keer dichtsmeren, schuren lakken, of afwerken met een houten plint. Want persoonlijk vind ik hoe langer je er naar kijkt hoe meer ik mij er aan zou ergeren.
Thanks! Was op wat simpel knutselwerk na eigenlijk de eerste keer dat ik zelf echt een fatsoenlijk meubel heb gemaakt. Wel een aantal dingen die ik de volgende keer anders zou doen..

- Volgende keer de randen wel gewoon dichtplamuren voor het strakkere resultaat.
- Minder vertrouwen op de zaagkwaliteiten van de Bauhaus en Hornbach. Hier is wel echt duidelijk dat net 1 of 2 mm anders dan opgegeven voor minder fraaie resulaten zorgt. Koste me uiteindelijk gewoon een plaat extra, en toen heb ik het alsnog zelf met invalzaag en liniaal echt op de juiste maat afgezaagt. Gelukkig staat er een zaagtafel in backorder om dat straks nog wat makkelijker te doen!
- Vermoedelijk wat andere verbindingen.
- Nadeel van helemaal dichtsmeren is dat eventuele demontage daarna wel stukje lastiger wordt.

Levert hier op dit moment gelukkig geen echte ergernissen op en lijkt zo op de foto ook nog wel wat ernstiger dan het in werkelijkheid is. Maar absoluut een verbeterpuntje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
peligro2k schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:04:
Gisteren werd onze met Skylt behandelde eiken parketvloer afgeleverd (85m2), bleek de vloerenzaak de delen niet goed te hebben laten drogen voordat ze het hebben ingepakt. Alle delen dus aan elkaar geplakt, bij het lostrekken komen stukken Skylt eraf.

Iemand een idee voor een laminaat alternatief wat ik snel zelf kan leggen/gieten? Desnoods ga ik de tegelvloer maar schilderen met betoncoating.
Je bericht roept echt heel veel vragen op :P

1) Wat zei de vloerenzaak? Ik neem aan dat ze nieuwe gaan leveren?
2) je wilt ineens laminaat ipv parket?
3) en nu sprint je ineens naar een coating op tegelvloer?

Iets zegt mij dat je in tijdnood zit klopt dat? Je zoekt dus de snelste manier om de tegelvloer niet meer te zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
DasNieNix schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:53:
[...]

Heb je niet overwogen flexibele slangen te gebruiken i.p.v stalen buis.
Werkt een stuk makkelijker, zeker in jouw geval, en kan je met verloop koppelingen aansluiten op de bestaande installatie.
Dit wou ik ook zeggen. Tijd terug ook wat leidingen moeten verleggen, heb drinkwater toen met Viega Pexfit gedaan. De Bauhaus kon ik 24h kosteloos een handperstang lenen. De grote CV-leidingen (22mm) met Uponor buis en koppelingen gedaan, elektrische perstang hiervoor kon ik voordelig huren bij Warmteservice. Zoveel makkelijker dan buigen, knietjes e.d. Gewoon leiding leggen, afknippen en binnen 10sec. heb je de koppeling erop geperst. En indien nodig ook zo van koperbuis naar meerlagenbuis, super mooi speelgoed _/-\o_ Bijkomend voordeel is dat je geen knelkoppelingen in de muur hebt, met kans op lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:12
Hier hetzelfde gedaan. De overgangskoppelingen van oude buizen zitten op bereikbare plekken.
Verder heb ik perskoppelingen (Uponor RTM) toegepast, werkt perfect.

Knelkoppelingen wil je absoluut niet op onbereikbare plekken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Martinusz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:20:
[...]

Je bericht roept echt heel veel vragen op :P

1) Wat zei de vloerenzaak? Ik neem aan dat ze nieuwe gaan leveren?
2) je wilt ineens laminaat ipv parket?
3) en nu sprint je ineens naar een coating op tegelvloer?

Iets zegt mij dat je in tijdnood zit klopt dat? Je zoekt dus de snelste manier om de tegelvloer niet meer te zien?
Haha ja klopt, mij vriendin gaat bevallen over drie weken..

We hebben de koop ontbonden met de vloerenboer, de eerste sample was ook al niet goed, dus het vertrouwen is weg. Ze vonden ook dat het een beetje onze schuld was omdat we de vloer wat gladder wilde dan de sample, daardoor hebben ze meer Skylt gebruikt We vinden laminaat niet geweldig mooi en een beetje plastic. Liever zou ik iets industriëler willen zoals giet/coating etc wat ik zelf enigszins snel kan uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:20
Tip van ervaringsdeskundige: maak je niet druk over de vloer. Komt dan over X maanden wel weer ná de bevalling. Kun je beter richten op iets wat je echt mooi vindt dan nu snel iets erin proberen te knallen. Je moet er namelijk nog een tijd tegenaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
hpmkruit schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:42:
Tip van ervaringsdeskundige: maak je niet druk over de vloer. Komt dan over X maanden wel weer ná de bevalling. Kun je beter richten op iets wat je echt mooi vindt dan nu snel iets erin proberen te knallen. Je moet er namelijk nog een tijd tegenaan kijken
Ja het probleem is alleen dat er net is gestuct, latex gespoten etc en ik de oude laminaat vloer op de bg er al uit heb gehaald. Er liggen nu dus plavuizen onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
peligro2k schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:33:
[...]

Haha ja klopt, mij vriendin gaat bevallen over drie weken..

We hebben de koop ontbonden met de vloerenboer, de eerste sample was ook al niet goed, dus het vertrouwen is weg. Ze vonden ook dat het een beetje onze schuld was omdat we de vloer wat gladder wilde dan de sample, daardoor hebben ze meer Skylt gebruikt We vinden laminaat niet geweldig mooi en een beetje plastic. Liever zou ik iets industriëler willen zoals giet/coating etc wat ik zelf enigszins snel kan uitvoeren.
Laminaat hoeft echt niet plastic te zijn :) ja de goedkope varianten wellicht.
Wij hebben extra brede planken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Twi73RpCVuWBFGMuXeRros-neJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQfkiKH3R28IiT3nJA1Fniwr.jpg?f=fotoalbum_large
Niet de beste foto, maar je ziet hier een stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bosch SDS plus-7X (4 snijkanten) nu was er ook 1 van 6 snijkanten waarbij je ook wat "makkelijker" waarbij je door wapeningsstaal door kan .. ) ik heb wel metaal boren maar die zijn wellicht niet lang genoeg ..

en de PV installatatie dodo had er 1 waarbij deze in de vloer vastsloeg .. is 1 uur bezig geweest om die boor uit de vloer te wrikken .. liever 1 die gelijk goed aan kan pakken ..

ik zit te denken aan een 25mm x 300mm oid (moet door vloeren heen boren) .. water, verwarming opnieuw aanleggen .. gelijk wat UTP buisjes aanleggen

de boormaat (25mm) zou denk ik goed moeten zijn voor elk type buis wat ik wil gaan doen .. water, verwarming zal "flexible" pijp worden en met 22mm ofzo en utp zal 22mm pijp . zijn .

zit ik zo goed of kan ik beter toch bij de bosch blijven ?

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 09-12-2020 17:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
peligro2k schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:48:
[...]

Ja het probleem is alleen dat er net is gestuct, latex gespoten etc en ik de oude laminaat vloer op de bg er al uit heb gehaald. Er liggen nu dus plavuizen onder...
Neem je een hogere plint, zie je het ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
vso schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:13:
bosch SDS plus-7X (4 snijkanten) nu was er ook 1 van 6 snijkanten waarbij je ook wat "makkelijker" waarbij je door wapeningsstaal door kan .. ) ik heb wel metaal boren maar die zijn wellicht niet lang genoeg ..

en de PV installatatie dodo had er 1 waarbij deze in de vloer vastsloeg .. is 1 uur bezig geweest om die boor uit de vloer te wrikken .. liever 1 die gelijk goed aan kan pakken ..

ik zit te denken aan een 25mm x 300mm oid (moet door vloeren heen boren) .. water, verwarming opnieuw aanleggen .. gelijk wat UTP buisjes aanleggen

de boormaat (25mm) zou denk ik goed moeten zijn voor elk type buis wat ik wil gaan doen .. water, verwarming zal "flexible" pijp worden en met 22mm ofzo en utp zal 22mm pijp . zijn .
Is dit een vraag, een mededeling of een braindump?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:11
@peligro2k
Ik heb een tijdje terug Surprise eiken gelegd van Hornbach. Legt makkelijk, breed, goed slijtvast en ziet er uit als echt hout met nerf.
Erg mooie vloer voor weinig. Aanrader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r82qvUxDoGICfQiyGbEhXOMGh7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8JvbuAG4V4PWyUOXZpIe8ls.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHLBNcTT7pHpsXBTeKarIAQLVpg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIxjPNet3OWoJR9kOrwvzZFs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS4FJae_lvlh5eWzhT0nti3aae4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwLWsWAONi5PF0Xpvu2cOv0d.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZF9xH8AJkfTcu45uvGZfqHJ3FCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0Hb4vRffNt07EFD9aubOmGY.jpg?f=fotoalbum_tile

@ThinkPad , @DasNieNix
Ik begreep dat @zwahiel de hele leiding op maat gebogen had zodat er helemaal geen koppelingen in de muur zaten. Iets meer rekenen waar te buigen maar de leiding kost (haast) niets.

Kunststof leidingen kan je niet haaks buigen en zal je toch in de hoeken koppelingen moeten persen, en elke scherpe hoek kost je 2 dure koppelingen.
Maar er zijn voor stalen cv buis (en koperen buis) natuurlijk ook gewoon perskoppelingen te krijgen die stukken mooier staan dan die voor kunststof leidingen, VSH maakt bv de Xpress-lijn voor gas, water en cv.

Persoonlijk vind ik een dure koperen leiding met gesoldeerde goedkope fittingen nog altijd de beste oplossing. De perskoppelingen zijn imo veel te duur/maken een systeem belachelijk duur.
Goed aangelegd zit dat ook voor minstens de komende eeuw, ipv de 10 jaar garantie die je hebt op kunststof perssystemen (mits je netjes gecalibreerd hebt)

[ Voor 55% gewijzigd door Teijgetje op 09-12-2020 17:50 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Alouatta schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:21:
Maar nog wel een kier van een centimeter of 2 onder die deur. Zo heeft die isolatie geen zin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RevellNL schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:24:
[...]

Is dit een vraag, een mededeling of een braindump?
welke boor moet ik hebben ./.de 4 kantige van bosch of toch net iets beter en 1 boor voldoende of slijten ze releatief hard ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
@ThinkPad , @DasNieNix
Ik begreep dat @zwahiel de hele leiding op maat gebogen had zodat er helemaal geen koppelingen in de muur zaten. Iets meer rekenen waar te buigen maar de leiding kost (haast) niets.

Persoonlijk vind ik een dure koperen leiding met gesoldeerde goedkope fittingen nog altijd de beste oplossing. De perskoppelingen zijn imo veel te duur/maken een systeem belachelijk duur.
Goed aangelegd zit dat ook voor minstens de komende eeuw, ipv de 10 jaar garantie die je hebt op kunststof perssystemen (mits je netjes gecalibreerd hebt)
Bij uponor hoeft callibreren niet, kan dus geen voorwaarde zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:20
LED-Maniak schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:22:
Knelkoppelingen wil je absoluut niet op onbereikbare plekken.
Waarom? Vast is toch vast? Dan bedoel ik niet in een muur of in de vloer gestort, maar bijv. vrij onder een houten vloer.

[ Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 09-12-2020 18:39 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ga binnenkort aan een tussenwand uit cellenbetonblokken beginnen (eerste keer, so bear with me.. :D)

Wat is wijsheid voor de afwerking, een extra gipsplaat / vezelplaat /andere plaat of meteen stuccen? In beide gevallen zou ik het liefste de buitenlaag gewoon verven.

Dan nog een tweede vraag mbt isolatie. Ik wil eigenlijk 2 muren, eentje van 15 breed en de andere van 10 breed met daar tussen glaswol isolatieplaten voor thermische en akoestische isolatie. Hoe bevestig je dit, is dat een gevalletje in de spouw 'proppen' als de tweede muur ongeveer half af is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekemeike30
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-03-2021
Teijgetje schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:21:
@peligro2k
Ik heb een tijdje terug Surprise eiken gelegd van Hornbach. Legt makkelijk, breed, goed slijtvast en ziet er uit als echt hout met nerf.
Erg mooie vloer voor weinig. Aanrader.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

@ThinkPad , @DasNieNix

Kunststof leidingen kan je niet haaks buigen en zal je toch in de hoeken koppelingen moeten persen, en elke scherpe hoek kost je 2 dure koppelingen.
Maar er zijn voor stalen cv buis (en koperen buis) natuurlijk ook gewoon perskoppelingen te krijgen die stukken mooier staan dan die voor kunststof leidingen, VSH maakt bv de Xpress-lijn voor gas, water en cv.

Oeh ja erg mooi! Ga ik in gedachten houden zodra wij boven ook een nieuwe vloer moeten hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
akatar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:30:
[...]

Ik weet niet precies hoe het zit bij uponor. Maar heb begrepen dat je de ene koppeling wel en de andere niet hoeft te kalibreren. Ze geven zelf bij hun RTM fitting aan dat deze gekalibreerd dient te worden:

https://www.warmteservice...MzNmFmNWY2ODYzMTRjOTVkY2M

Het kan dus zijn dat uponor koppelingen heeft die niet gekalibreerd hoeven te worden, maar dat geldt zeker niet voor alle varianten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:40
peligro2k schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:33:
[...]
Liever zou ik iets industriëler willen ..... wat ik zelf enigszins snel kan uitvoeren.
Steenschotten vloer.

Osb plaat vloer

Traanplaat

Grijs verven met gele lijnen voor de looppaden en gele vakken waar de meubels/troep in mag staan 8)7

Wat wel serieus mooi is zijn oude gymzaalvloeren inclusief restanten belijning. Of een oude afgeleefde café vloer.
Is allemaal te koop bij tweedehands bouwmaterialen handels.
Niet goedkoop overigens...

Vrienden van mij hebben in hun huis een zeil vloer liggen wat echt sprekend op een gietvloer lijkt.
Enkel is het enigszins zacht.
Volgens mij was dat gewoon van de kwantum.
Was bedoeld voor de eerste paar jaar tot alles gezet en uitgedroogd was. Inmiddels 6 jaar verder bevalt het nog prima.

Bij de gastouder van mijn dochter hebben ze een gietvloer.
De kinderen doen altijd meteen schoenen en sokken uit omdat de vloer lekker warm is maar ook omdat de sokken het glad maken.

Dit is volgens mij wel een wat langer proces met leggen omdat je dekvloer eerst moet drogen .
Je kind is al bijna 1 tegen de tijd dat de vloer gegoten wordt :X
Maar dat is wel machtig mooi en super comfortabel met vloerverwarming.
Vloerverwarming kun je gewoon dwars door je tegelvloer heen infrezen.
Dan nieuwe dekvloer erin en dan lang wachten...

Als ik nog eens een nieuw huis neem gaat er een gietvloer met vloerverwarming en koeling in.

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 09-12-2020 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
decipherer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:25:
[...]

Ik weet niet precies hoe het zit bij uponor. Maar heb begrepen dat je de ene koppeling wel en de andere niet hoeft te kalibreren. Ze geven zelf bij hun RTM fitting aan dat deze gekalibreerd dient te worden:

https://www.warmteservice...MzNmFmNWY2ODYzMTRjOTVkY2M

Het kan dus zijn dat uponor koppelingen heeft die niet gekalibreerd hoeven te worden, maar dat geldt zeker niet voor alle varianten.
Dit geldt inderdaad niet voor de "gewone" perskoppelingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNV4H4czybr-NrKwbdHIi8a0voo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/7RzUpcHAJ7zrEIyrDCndkRUi.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

sloth schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:50:
Ik ga binnenkort aan een tussenwand uit cellenbetonblokken beginnen (eerste keer, so bear with me.. :D)

Wat is wijsheid voor de afwerking, een extra gipsplaat / vezelplaat /andere plaat of meteen stuccen? In beide gevallen zou ik het liefste de buitenlaag gewoon verven.

Dan nog een tweede vraag mbt isolatie. Ik wil eigenlijk 2 muren, eentje van 15 breed en de andere van 10 breed met daar tussen glaswol isolatieplaten voor thermische en akoestische isolatie. Hoe bevestig je dit, is dat een gevalletje in de spouw 'proppen' als de tweede muur ongeveer half af is?
Stucen is het mooiste. Wel goed voorstrijken. De isolatie zou ik niet weten eerlijk gezegd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@sloth even nieuwsgierig, waarom de muur van cellenbeton, ipv hout of metal stud?

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

1ste wandje plaatsen, dan je isolatie vastmaken je hebt speciale schroeven met een ring (drukverdeelplaat ) en dan ertegen je 2de wand..

Overgens, als je bv gips pakt met metalstud kan je het zelfde effect bereiken met minder .. desnoods 2 lagen gips die op elkaar zijn geplakt met geluidsisolerende montage kit .. (elastische montage kit) .. dat scheelt bakken geluid .. en je bent wellicht met 10-12cm muur klaar

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stnn83yVY2pe5Shufk7_Ozexuq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2paGDV4Xa0puJtIDIQXBqd3h.jpg?f=fotoalbum_large

Helft van een kerstcadeau voor de kids :). De andere maak ik morgen of van de week af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Laatst online: 18-04 19:04
sheane schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:12:
Dit weekend eindigde de klus op de huisartsenpost. Beitel door vinger heen. -O- Nadeel dat m'n beitels scherp zijn... Ik bespaar mensen de foto, maar post het wel om weer iedereen scherp te houden dat niet alleen het elektrische gereedschap gevaarlijk kan zijn.

Gelukkig slechts een hechtstrip en een verbandje. Nagel en stuk wijsvinger herstellen zich wel. Kan spreken van een domme actie. Niet m'n vinger goed gepositioneerd en al wel het volgende stukje eraf willen halen. Was ook alleen gebeurt omdat het werkstuk in elkaar zit en dit een afterthought was om een stukje af te willen werken. In tegenstelling tot een plank op je werkblad waar dit haast niet mogelijk is.
Dan heb je geluk gehad. Kennis heeft precies hetzelfde gehad, ook net de beitel even goed scherp geslepen en toen in zijn hand gezet. Hij heeft pezen en zenuwbanen geraakt. Lange en pijnlijke revalidatie en de hand wordt nooit meer de oude. Hij werkt met zijn handen, dus was er met recht goed ziek van. Bedankt voor de waarschuwing - zet mij ook weer even op scherp ( :+ ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louzy82
peligro2k schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:48:
[...]

Ik zou voor een pvc vloer gaan. Het gemak van laminaat maar niet het 'goedkope' gevoel dat het kan geven, (no offense) qua geluid, koud aanvoelen etc.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 17-06 23:38
louzy82 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:08:
[...]

Ik zou voor een pvc vloer gaan. Het gemak van laminaat maar niet het 'goedkope' gevoel dat het kan geven, (no offense) qua geluid, koud aanvoelen etc.
Mee eens, ligt hier nu 4 jaar en nog steeds blij mee. Alles aan elkaar dus geen kieren of spleten, ideaal met de vloerverwarming en bijna net echt hout. Niet zelf gelegd overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
Hkuit schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:23:
[...]

Mee eens, ligt hier nu 4 jaar en nog steeds blij mee. Alles aan elkaar dus geen kieren of spleten, ideaal met de vloerverwarming en bijna net echt hout. Niet zelf gelegd overigens.
Ik heb het bij een vriend mee gelegd. Hij had de smeervloer met egaline glad gemaakt en we hebben het erna samen gelijmd. stelt echt niet zoveel voor.

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 12:19

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Teijgetje schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:21:

@ThinkPad , @DasNieNix

Alles idd uit een stuk, geen gedoe met koppelingen, geen gedoe met lekkages.
akatar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:30:
[...]

Hmmjah die koppelingen die elk jaar gaan lekken in mijn plafond. Waar drie loodgieters zich al over gebogen hebben ja top spul...

Ik ga binnenkort dat stuk dat telkens lekt vervangen door een uponor knel naar staal, bocht om, terug naar uponor knel. Zonder die tang want daar gaat t steeds op mis. Het plafond kan niet zover open zodat die giga tang erin past. Maar een stel steeksleutels wel...
FRANQ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:19:
[...]

Ik weet niet of ik dit zo had gedaan.

Als ik aan de hand van de stenen in de muur de leeftijd van het gebouw inschat, denk ik dat je hier houten verdiepingsvloeren hebt.
Dan ligt de balklaag mogelijk op die tussenmuur, en dan is die muur mogelijk ook dragend.

Nu heb je de muur plaatselijk verzwakt, en gips gaat dat niet goed maken.

Zelf had ik dan denk ik eerder gekozen voor een voorzetwandje van een x aantal centimeters.
Of de steenstrips laten zitten en de sleuf dan hierin gemaakt zodat je maar minimaal in de muur zelf gaat.
Na het stucen zie je die strips toch niet meer.

Maar bij voorkeur was ik door de kruipruimte of plafond gegaan.

Maar wel mooi geworden :)

EDIT: Nu ik er beter naar kijk lijkt het alsof je voornamelijk in het oude stuc/pleisterwerk zit.
Zal dan wel meevallen denk ik. Leek op mijn telefoon alsof je de halve stenen weggehakt had.
Die muur verdenk ik van dragend te zijn maar is het maar deels. Ik heb idd stukken uit de pleister geslepen maar ook een heel klein stukje uit de stenen. Dat is letterlijk soms 1cm max.

Het zijn overigens betonnen vloeren, waarop een houten vloer ligt (dont ask me why). Volgens mijn moeder was het geen dragende muur maar als ik zo eens maar de stenen boven de deur keek vond ik van wel. Dus als ik heb op die lange muur vrij ondiep gewerkt en vooral pleister gepakt.

Die andere muur, daar zat n deur welke mijn ouders zelf opgemetseld hebben, dus daar kon ik lekker diep.

Multiwandidige pijp had gekund maar heb ik weer niet al het gereedschap voor. Daarnaast ligt dit in het complete huis overal. Het was even passen en meten maar het werkt prima uit een stuk.

Ik had liever dat die strips waren blijven zitten en daar overheen gestukt zou worden, maar mijn moeder besliste anders. Dus ja.

Ook leuk: andere radiator aangesloten kom ik erachter dat een of andere flapdrol de retour en aanvoerleiding andersom gelegd heeft bij deze radiator. Nu weet ik ook meteen waarom die nooiy echt heel erg heet werd. Maar ja, kan ik mijn mooie voetventiel er weer af gaan lopen te slopen :(

[ Voor 28% gewijzigd door zwahiel op 10-12-2020 00:28 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@breinonline @Tjark @vso dank voor het meedenken.

Denk dat ik dan maar aan het stucen ga. Ik lees hier vaak over Knauf MP75 maar volgens Gamma moet ik eerder naar Gyproc Multi Stuc oid?

@Tjark voor de algemene stevigheid en brandwerendheid. Ik heb geen cijfers of ervaring om het te onderbouwen, maar het lijkt me ook net wat meer geluid tegen te houden dan normale gipsplaat?
Kan vast ook met gipsplaat of gipsvezelplaat, dat staat me voor een andere klus ook nog te wachten :)

@vso dank, deze units zijn dan geschikt toch (ik ga voor 10cm steenwol, schreef eerder glaswol dat was een typo) https://www.hornbach.nl/s...tuks/8238517/artikel.html ?

[ Voor 9% gewijzigd door sloth op 10-12-2020 00:34 ]

• barry86
louzy82 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:08:
[...]

Pvc is superieur aan laminaat, maar ik blijf het budgettair een dingetje vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 10-12-2020 08:19 ]

• breinonline

breinonline

Are you afraid to be known?

sloth schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:28:
@breinonline @Tjark @vso dank voor het meedenken.

Denk dat ik dan maar aan het stucen ga. Ik lees hier vaak over Knauf MP75 maar volgens Gamma moet ik eerder naar Gyproc Multi Stuc oid?
De stukadoor hier had gewoon Knauf spul hoor.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:56
Ik heb in maart een warmtepomp installatie geplaatst, maar het heetwater buffervat staan in de garage, en ook al is de garage geïsoleerd het is daar nu maar 12 - 14 graden. Dus heb ik het idee dat ik nogal wat warmte verlies uit mijn buffervat.

Hoe zouden jullie deze extra isoleren?
Ik zat zelf te denken aan zelfklevende armaflex.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je buffervat zelf is toch ook geïsoleerd als het goed is? Als ik aan mijn vat thuis voel is de buitenkant lauwwarm, dus daar zit dan wel iets van temperatuurverschil in met de ruimtetemperatuur maar niet mega veel.

Garage isoleren kun je door door een soort voorzetwand te creëren en tussen de muur en gipsplaat steen/glaswol te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Joopieboy op 10-12-2020 07:55 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
EdwinC schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:33:
Ik heb in maart een warmtepomp installatie geplaatst, maar het heetwater buffervat staan in de garage, en ook al is de garage geïsoleerd het is daar nu maar 12 - 14 graden. Dus heb ik het idee dat ik nogal wat warmte verlies uit mijn buffervat.

Glaswol deken van x cm er om heen wikkelen? Simpel, goedkoop, effectief, snel te realiseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
EdwinC schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:33:

Zoals @Joopieboy al zegt, ik zou verwachten dat je vat van zichzelf geïsoleerd is. Net als dat een thermoskan niet heet is aan de buitenkant, zou ik dat ook niet verwachten van je buffervat.

Anders lijkt een rol glaswol eromheen tapen met een makkelijke manier om meer te isoleren, alhoewel dat altijd minder effectief gaat zijn dan een goed vacuum tussen binnen en buiten wand van je vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
Helaas zijn boilers geen thermosflessen met vacuüm isolatie.

Ik zou een glaswol delen erom slaan en afwerken met radiator folie.
Ook een deel van het warmteverlies komt uit de leidingen dus die moet je meeisoleren

diskeltische lurker

• breagor
even een noob vraag:

[Afbeelding]

- dampdoorlatend folie
- dampwerende folie
- OSB plaat

nog een kleine extra vraag mbt isoleren:

wat zouden jullie doen, de afwerkings laag aan de binnenkant (OSB oid) tussen de balken plaatsen, zoals ik hier bijv. heb gedaan (dit is een klein wandje tbv zelf te maken kasten wandje):

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fbk0CWC0/20201206-102211.jpg

Of is het beter om het echt over de balken heen te zetten. Zodat de balken dus niet meer zichtbaar zijn?
Dus beetje dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FzP4TvD7/osb-voorbeeld.jpg

Ik zelf neig naar het eerste omdat ik dan de balken nog zichtbaar heb zodat ik weet waar ik ophangpunten heb, en tevens kan ik dan met wat kleinere platen werken (wel meer zaag werk) maar vind ik zelf wat handiger werken.
Tevens sluit een 69mm balkje met een 18mm afwerklaag heel mooi aan op de bestaande balken.
En tot slot heb ik dan geen last van bestaande leidingen die over de balken lopen (zoals beetje te zien op de 1e foto)

Dus het idee is dan:
-Dampopen folie tegen de buitenwand
- 69mm extra verticale balkjes aanbrengen (als extra ophang punten voor gereedschap etc.)
- isolatie (knauf Wm35 70mm) tussen de verticale balkjes
- dampdichte folie
- 18 mm afwerklaag tussen de balken
Dit zou dan mooi moeten aansluiten, wel heel veel snij en zaag werk...maar dat vind ik niet erg

Is er een reden om het een boven het ander aan te raden tav de isolatie waardes??

[ Voor 14% gewijzigd door breagor op 10-12-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Als je toch OSB zou pakken (zoals op dat plaatje) dan is 18mm toch zat om zo'n beetje alles aan je gereedschappen op te hangen? En een hele plaat is makkelijker, dan hoef je niet zoveel op maat te zagen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 13:03

Dan zou ik voor steenwol kiezen dat isoleert beter qua warmte ,geluid en brandvertraging

• breagor
Jelte schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:22:
Als je toch OSB zou pakken (zoals op dat plaatje) dan is 18mm toch zat om zo'n beetje alles aan je gereedschappen op te hangen? En een hele plaat is makkelijker, dan hoef je niet zoveel op maat te zagen :)
mwoa,ik denk dat je gelijk hebt maar ik wil nog wat kastjes maken die ik aan de wand wil laten zweven, en daar komt nogal wat zwaarder gereedschap in te liggen, dus dat bevestig ik liever aan wat dikkere balken.

Tevens is het nadeel dat als ik het op de balken aanbreng ik wat meer last heb van enkele leidingen die nu op de balken zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 13:07

Impry

Rallymedia.nl

Als je met wat subtiele stipjes/markeringen op je OSB noteert waar de balken lopen dan kun je later (makkelijkste is met een laserwaterpas) prima de balken terugvinden onder je OSB om in te boren/schroeven.
De leidingen die ik zie is een kwestie van een paar schroefjes eraf en er weer op.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:49
Gandalf68 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:23:
[...]

Dan zou ik voor steenwol kiezen dat isoleert beter qua warmte ,geluid en brandvertraging
Uh nee, glaswol heeft bij dezelfde dikte meer warmte isolatie dan steenwol. Bij geluid is het net andersom.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:56
Joopieboy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:54:
Je buffervat zelf is toch ook geïsoleerd als het goed is? Als ik aan mijn vat thuis voel is de buitenkant lauwwarm, dus daar zit dan wel iets van temperatuurverschil in met de ruimtetemperatuur maar niet mega veel.

Garage isoleren kun je door door een soort voorzetwand te creëren en tussen de muur en gipsplaat steen/glaswol te doen.
Het buffervat is idd al geïsoleerd, maar ik zie dat ik nu veel meer energie nodig heb voor mij SWW als in de voorgaande maanden. Dat betekent dus dat er nu veel meer energie verloren gaat. Wat te verklaren is met verliezen door de grotere Delta T met de omgeving. Ik denk dat ik idd eens begin met de leidingen en wellicht nog een extra laag isolatie om het buffervat heen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Pagina: 1 ... 84 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/