vso schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:47:
ik zou het metaal wel ff behandelen met een metaalverf / primer als het kaal is ..
ik weet niet of het wel handig is iets strak tegen het metaal aan oid .. als dat trillingen doorgeeft zie je tzt scheuren in het stucwerk ..
Ligt eraan hoe groot de tussenruimte is .. een kartonnen doos (ribbelkarton) in stroken in blokjes op elkaar geplakt met pritstift . als afstandshouders .. en dan paar dikke klodders montage kit en even op ziin plek drukken .. het karton zorgt dat je niet te ver in kan duwen terwijl de lijm droogt .. maar dit alleen voor een kleine oppervlakte ..
barry86 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:05:
Op mijn stalen latei heeft de stucadoor een soort roze grondeer gesmeerd voor hechting en dat gaat al jaren goed...? Betonkontakt heette het dacht ik
Ze smeerden al een soort betocontact op de muren en plafond en zeiden dat het vroeg of laat toch los laat. Kan natuurlijk ook pas over 10+ jaar zijn oid, maar ik ga voor verven/sauzen denk ik.Bas90 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:53:
Met betoncontact moet het goed gaan inderdaad. M’n vader is stucadoor. Je kunt er als stucadoor geen garantie op geven, maar 9/10 keer gaat het goed, de 10e keer ontstaat er misschien een fijn haarscheurtje.
Is ook zeker een optie, maar niet op voorraad in de buurt en ik heb maar een strookje van 10 bij 100 nodig oid.joskuiper schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:18:
6mm gips pakken.
Relatief duur, maar je ben maar heel weinig nodig zo te zien.
Multiplex is ongeschikt om te stuccen. Daarvoor dient er iets van een gipsplaat in welke vorm dan ook gebruikt te worden.JT schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:26:
3,6mm multiplex?
Andyk125 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
Waarom wil je het bekleden, kun je het niet gewoon schilderen?
Wat je wel kunt gebruiken is Jackoboard (andere merken zijn Wedi/Qboard, Google maar op badkamerplaat), dit kun je er tegenaan kitten en is maar 4mm dik. Wordt veel gebruikt in badkamers om tegen te stuccen, of om er een badwand van te maken (maar dan een dikkere variant)
https://www.sleiderink.nl...0TOAF7EAQYASABEgJjbvD_BwE
Klopt, ze zetten de naden die ik heb ook dicht met stucgaas (30 cm breed oid had ie het over). Maar de hechting moet dan nog steeds van de betocontact komen, dus lijkt mij verven/sauzen toch de veiligste optie.Ethnocentrix schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:29:
Ik zou je stucadoor vragen of het niet genoeg is om het staal in de betokontakt te zetten en ruim te bedekken met stucgaas. Dat doen ze (als het goed is...) Ook op de naden van de betonplaten van je vloer om scheuren te voorkomen.
Als je op het staal nog een cm aan gips gaat plakken wordt je plafond best wel een stuk lager.
---
Bedankt allen voor de verschillende tips en adviezen! De stukadoors hebben onderling ook nog overleg gehad en zeiden dat verven/sauzen van het stukje metaal eigenlijk het beste is om scheurvorming of loslating van het pleisterwerk te voorkomen. De spachtelputz die er op zat liet ook los bij aanschaf van de woning (net zoals de rest van het stucwerk van de muren, dat terzijde
Misschien niet de allermooiste oplossing, maar het stukje zal altijd iets lager zijn in de hal, daar valt vrij weinig aan te doen, behalve de hele hal gelijk laten stuccen met het ijzer, maar dat gaat mij ook te ver. We gaan het ter zijner tijd wel zien!