[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:08
DannyBevers schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:53:
Ik zit al weken in een dilemma, heb een vrijstaande garage met vloeroppervlakte van 33m2 die verwarmd dient te worden, er zit nu geen verwarming in. Echter heeft mijn vriendin astma en ben aan het testen met verschillende manieren van verwarmen.

Heb al pogingen gedaan met gaskachel, elektrische kachel (van die 2000w kachels van bouwmarkt), elektrische warmtelucht blazer (valt onder dezelfde categorie als kachel denk ik).

Heb daarentegen ook informatie proberen te winnen over andere manieren van verwarmen. Daaruit kwamen de volgende opties.

- Pelletkachel
Hierover lees ik online dat er fijnstof bij vrij komt en laat mijn vriendin daar niet vrolijk van worden, lees dat het ook slecht is voor mensen met astma. Nou zal dat denk ik op korte termijn niet al te erg zijn maar ik heb liever de gezondheid voorop dan dat ik een fijnstof kachel neerzet.

- Vloerverwarming (water)
De optie waar geen stof of dergelijke bij vrijkomt, echter hebben we nog geen CV of warmtepomp constructie hangen op een geiser na dus vraag me af of het dan rendabel genoeg is. De vloer van de garage bestaat uit zand (ongeisoleerd komt bij mij dan naar boven) en de spouw is gevuld met een laag (steenwol/glaswol) en het dak bestaat uit golfplaten (asbest) zonder isolatie ertegen. Plafond word wel geïsoleerd tussen de plafondbalken.

- Elektrische vloerverwarming
Deze optie geeft net als normale vloerverwarming natuurlijk ook geen stof af en maakt de lucht ook niet heel droog of dergelijke. Ook hier vraag ik mij af of het handig is als alleen plafond + spouw geïsoleerd is of dat voldoende is. Daarentegen lees ik vooral dat elektrische vloerverwarming behoorlijk duur is om te gebruiken als hoofdverwarming.

- IR Panelen
Dit klinkt voor mij als een eventuele oplossing, echter wat ik erover kan vinden is dat het alleen stralingwarmte is. Hierdoor zou ik al snel een aantal panelen moeten bevestigen om alle plekken in de schuur een aangename stralingstemperatuur te hebben.

--

Al met al ben ik een beetje de weg kwijt in wat de beste oplossing zal zijn. Het gaat om tijdelijke leefruimte en later een werkruimte. Het mag wel iets kosten, want gezondheid is onbetaalbaar maar het moet vooral goed zijn voor iemand met astma en het moet ook goed zijn dienst doen.

Kan iemand mij uit de brand (kou) helpen hiermee dat ik de juiste keuze maak? Weet niet of het handig is een eigen topic te maken maar voor nu doe ik het liever hier.
toon volledige bericht
Als je garage niet geisoleerd is dan is indirect verwarmen niet echt een optie. Met een pelletkachel misschien wel (want genoeg vermogen), maar anders zou ik voor indirecte verwarming gaan. IR panelen, of een terrasheater. Enige is dat het dan wel koud is als je er niet bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:59
TheJVH schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:48:
[...]

Als je garage niet geisoleerd is dan is indirect verwarmen niet echt een optie. Met een pelletkachel misschien wel (want genoeg vermogen), maar anders zou ik voor indirecte verwarming gaan. IR panelen, of een terrasheater. Enige is dat het dan wel koud is als je er niet bent.
Helemaal mee eens.
Maar isoleren door middel van een voorzetwand geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 07:03
Hebben vandeweek wel de kozijnen vervangen van enkel glas door HR++ met kunststof kozijnen in dezelfde stijl als de woning. Het zou dus in theorie met de muren geen probleem hoeven zijn. Echter als je vloerverwarming aan gaat leggen heb ik het idee dat je dan ook je vloer goed moet isoleren en niet alleen beton erin moet hebben liggen? Is dat correct of is dit een verkeerde aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
DannyBevers schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:38:
Hebben vandeweek wel de kozijnen vervangen van enkel glas door HR++ met kunststof kozijnen in dezelfde stijl als de woning. Het zou dus in theorie met de muren geen probleem hoeven zijn. Echter als je vloerverwarming aan gaat leggen heb ik het idee dat je dan ook je vloer goed moet isoleren en niet alleen beton erin moet hebben liggen? Is dat correct of is dit een verkeerde aanname?
Hoeveel warmte je verliest door je muur hangt helemaal van de opbouw van die muur af. Ik ga ervanuit dat het een halfsteens of steens muur is. Beide isoleren eigenlijk vrij slecht en je zit nog steeds met vochtproblemen. Als je dak ook niet is geisoleerd moet je er helemaal niet aan beginnen.

Dus volgens mij heb je 3 opties:
- Isoleren (muren en dak vooral) en dan kan je het met vrijwel alles verwarmen
- Direct verwarmen met infrarood
- Indirect verwarmen met een houtkachel of elektrische bouwkachel (minst economisch)

Bij die laatste twee moet je accepteren dat je ruimtes koud en vochtig zijn als je er niet bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 16:06
Hier ook eens een vraag betreffend het verwijderen van gipsplaten plafonds.

Ik heb inmiddels een aantal plafonds vervangen en ik moet zeggen dat het verwijderen van de oude plafonds best wel veel werk is, die komen in kleine stukken naar beneden (met behulp van een breekijzer) en uiteindelijk ben ik daar best wel lang mee bezig.
Nu heb ik het idee om met behulp van MAKITA DCO181Z ACCU GIPSFREES LXT 18V gewoon grote stukken er uit te frezen zodat er weinig overblijft om handmatig weg te halen.

Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er andere goede ideeën om de oude plafonds er op een fatsoenlijke manier eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:30

_Arthur

blub

akatar schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:46:
Hier ook eens een vraag betreffend het verwijderen van gipsplaten plafonds.
Decoupeerzaag er op? Of anders de reciprozaag. Die frees is volgens mij niet voor hele grote sleuven te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 16:06
_Arthur schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:52:
[...]

Decoupeerzaag er op? Of anders de reciprozaag. Die frees is volgens mij niet voor hele grote sleuven te maken.
Die frees moet het kunnen doen, de recipro en/of decoupeerzag erop vind ik een beetje tricky aangezien de vorige bewonder er van alles qua bekabeling dicht op heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
EMP schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:38:
[...]

Ik heb in mijn vorige huis een dergelijke ijzeren constructiebalk laten plaatsten. Er werd bij vermeld dat deze met een laag brandwerend gips afgewerkt moest worden (of twee lagen normaal gips, wat blijkbaar ook brandvertragend genoeg is).

Daarbij werkt ijzer anders dan steen/hout/gips dus geheid dat dit gaat scheuren als je hier direct de stuc op smeert.

Ik zou de gips er overheen doen.
Ik moet de constructiebalken in mijn garage ook nog brandweer maken. Hoe kan je het beste de twee gipslagen erop zetten? Hout in de bint klemmen en gips erop schroeven lijkt me niet handig, omga ik bang ben dat het hout snel gaat branden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
Had zin om een klein klusje tussen de grotere projecten door te doen en ik had nog geen houten hamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8nMoRQeg1MGBSflTbjlZKD4thE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYEj2OERczoFmDXDF8yxA5S7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gQ9Xjjgi1xPgwt4UNE7wLz7ir4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzISQxnr6v2Lw5JNud1OgF5l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YhE5BFNUUhdBC0e-FjNDmXVPzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1cenNvLDg1GZJYeUS3IU6wF.jpg?f=fotoalbum_large

De lijm droogte me wat snel en tijdens het wiggen slaan kwam de kop heel iets schuin te staan..

Niet heel storend, maar toch baal je er ff van.

Dit is hamer XL, volgende keer een kleinere hamer maken O+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@barktus nog steeds aan het wikken over een afzuiginstallatie?

Ik heb zelf in mijn werkplaats een 100mm spaanderafzuiging. Voor grote machines zoals een vlakbank/zaagtafel heb je dat zuigvolume gewoon nodig.

Dan heb ik voor de handmachines een stofzuiger waar ik wellicht ook op termijn iets van een buizensysteem van wil maken..

Er bestaat helaas geen oplossing die voor alle machines werkt

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

zonoskar schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:44:
Ik wil een kast gaan maken die meteen ook de 'trap' is naar de vliering, zodat ik van de vlieringladder af kan. Ik vroeg me af of 18mm MDF stevig genoeg is om overheen te lopen, ik dacht van niet, dus ik wil er eiken timmerpanelen als tredes overheen maken. Zou dat stevig genoeg zijn?

Voorbeeldje: (zwart is MDF, rood is eiken).
[Afbeelding]
Weet even niet wat er normaal voor een traptrede gebruikt wordt, maar dat is denk ik je referentie. Dan zou ik de bovenkant niet eens van MDF maken maar meteen van het hardere hout. En verder geen dure timmerpanelen gebruiken, maar laminaat er bovenop. Mooier en slijtvaster :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Beetje in en om het huis geklust vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF89EFPYQX9GGdfumHYr2fDo-fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNVt9u8y7RsAZ2JvBENtwuIu.jpg?f=fotoalbum_large

Kastjes maken voor de kinderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvSZr43ejN8NtZvfVU6n_P-j7QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2arHu976n82klFb2myJcQgo.jpg?f=fotoalbum_large

En lampies hangen :9.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

KabouterSuper schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:05:
Ik moet de constructiebalken in mijn garage ook nog brandweer maken. Hoe kan je het beste de twee gipslagen erop zetten? Hout in de bint klemmen en gips erop schroeven lijkt me niet handig, omga ik bang ben dat het hout snel gaat branden.
Volgens mij is dat wel de manier hoor. Ik heb destijds wat blokjes hout in de balk gelijmd en hier het gips in vastgezet.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:12
Je bent toch niet aan de MDF geraakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

DasNieNix schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:32:
[...]

Je bent toch niet aan de MDF geraakt? :)
Ssssst, vrouwlief wilde witte kastjes voor ze en ze moesten goedkoop zijn O-). Heb wel filler gekocht voor de randjes, en de lieve bouwmarkt heeft zoals gewoonlijk alles al grotendeels op maat gezaagd voor me. Kostte ze een half uur :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 08:46

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

EMP schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:10:
[...]

Volgens mij is dat wel de manier hoor. Ik heb destijds wat blokjes hout in de balk gelijmd en hier het gips in vastgezet.
Balk er tussen klemmen en er een dot pur achter om hem vast te lijmen voor als het hout door werking iets zal krimpen.

Bij zulke balken, zeker met een houten verdiepingsvloer, vraag ik me altijd af hoeveel zin dat gips heeft rondom zo'n balk. Tegen de tijd dat de metalen balk bezwijkt is volgens mij de houten vloer ook wel weg en heeft de brandmelder z'n werk gedaan en sta ik al hopelijk buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 13:59
Ik heb weleens vaker gehoord dat men in de badkamer de retourleiding van de radiator gelust in de vloer legt ipv vloerverwarming.

Heeft iemand hier daar ervaring mee? Of een goede reden om dit af te raden, of...?

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
deWit schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:41:
[...]

Balk er tussen klemmen en er een dot pur achter om hem vast te lijmen voor als het hout door werking iets zal krimpen.

Bij zulke balken, zeker met een houten verdiepingsvloer, vraag ik me altijd af hoeveel zin dat gips heeft rondom zo'n balk. Tegen de tijd dat de metalen balk bezwijkt is volgens mij de houten vloer ook wel weg en heeft de brandmelder z'n werk gedaan en sta ik al hopelijk buiten.
Uh nee. Staal bezwijkt met afstand als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-05 08:05
louzy82 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:54:
Ik heb weleens vaker gehoord dat men in de badkamer de retourleiding van de radiator gelust in de vloer legt ipv vloerverwarming.

Heeft iemand hier daar ervaring mee? Of een goede reden om dit af te raden, of...?
Echte vloerverwarming geeft meer warmte. De retourleiding gelust door de vloer leggen haalt wel de kou uit de stenen vloer. Een goedkope oplossing, kost weinig en heeft wel effect. Het ligt hier ook zo en ik zou het een volgende keer ook zo doen. Wel letten op de isolatie rondom die retourleiding om de warmte-afgifte te beperken: het water van de radiator is normaliter te heet om zo door de vloer heen te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 07:55

Mijn ouders hebben dit gedaan. Bevalt goed. Radiator is daar wel de hoofdverwarming maar tegen de tijd dat je onder de douche uitkomt is de vloer toch een beetje opgewarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:37
Snelletomaat schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:05:
[...]

Echte vloerverwarming geeft meer warmte. De retourleiding gelust door de vloer leggen haalt wel de kou uit de stenen vloer. Een goedkope oplossing, kost weinig en heeft wel effect. Het ligt hier ook zo en ik zou het een volgende keer ook zo doen. Wel letten op de isolatie rondom die retourleiding om de warmte-afgifte te beperken: het water van de radiator is normaliter te heet om zo door de vloer heen te sturen.
Hoeft geen probleem te zijn. Je kunt de vloer beveiligen met een RTL ventiel. Ik ga 2 radiatoren retour in de vloer leggen zonder beveiliging: ik stook nu met 53 aanvoer en met geknepen radiator komt er nooit meer dan 40 uit de retour. Als de radiatoren hangen en de berging is geïsoleerd verwacht ik met 45 max te kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 12-05 21:49

JT

VETAK y0

s0ulmaster schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:38:
Had zin om een klein klusje tussen de grotere projecten door te doen en ik had nog geen houten hamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De lijm droogte me wat snel en tijdens het wiggen slaan kwam de kop heel iets schuin te staan..

Niet heel storend, maar toch baal je er ff van.

Dit is hamer XL, volgende keer een kleinere hamer maken O+
Wow :Y) Die ga je toch niet echt gebruiken? :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02
Onlangs heb ik hier een goede tip gekregen voor een verbeterde versie van de bekende tochtstrip. Zijn er ook dat soort geniale tips voor brievenbusborstels? Die standaard dingen zijn lang niet robuust genoeg.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 22:04

Hier ligt zowel de heen als de terugleiding met een lus in de vloer. De heengaande ligt wat dieper omdat de temperatuur wat te hoog is om vlak onder de tegels te leggen. De retour ligt dicht onder het oppervlak en zo hebben we voor de WC en voor de wastafel toch een warmere vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Heeft iemand hier een tip voor een goede meerpuntssluiting?
Ik ben niet bezorgd om inbraak, maar wil graag dat mijn deur op meerdere plekken tegen de tochtstrip gedrukt wordt. Ik heb een hardhouten deur van marktplaats, maar wil voorkomen dat deze over tijd kromtrekt omdat ze alleen in het midden tegen de sluitpost gedrukt wordt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:27
CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:58:
Onlangs heb ik hier een goede tip gekregen voor een verbeterde versie van de bekende tochtstrip. Zijn er ook dat soort geniale tips voor brievenbusborstels? Die standaard dingen zijn lang niet robuust genoeg.
Het is niet echt een borstel, en weet niet wat je qua robuustheid zoekt, wij hebben een tijdje geleden de "Homebox" gekocht, kost wel wat maar sluit goed af en onze gang voelt wel een stuk comfortabeler.
https://hmbx.nl/de-geisoleerde-brievenbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
CurlyMo schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:58:
Goeie vraag!

Naast dat, hoe installeer je een tochtstrip achter je slot?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrxrpFWmd77H8PhGC_CIzBjdp0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qDrYX7pE5P8riItpGmI98Utp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXdNqSpjPa9bFibtFe0O50m2_8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLeJDh127FPlc5MUDRbzc6sO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
JT schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:35:
[...]

Wow :Y) Die ga je toch niet echt gebruiken? :P
Zeer zeker wel :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02
3ddie schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:02:
[...]

Het is niet echt een borstel, en weet niet wat je qua robuustheid zoekt, wij hebben een tijdje geleden de "Homebox" gekocht, kost wel wat maar sluit goed af en onze gang voelt wel een stuk comfortabeler.
https://hmbx.nl/de-geisoleerde-brievenbus
Heel tof, maar past totaal niet bij onze jaren '30 voordeur. Dat zei ik er niet bij, maar het oog is ook belangrijk. En dat zegt hij met een WP in de voortuin :p
Megalomania schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:27:
[...]
Naast dat, hoe installeer je een tochtstrip achter je slot?
De tochtstrips zitten toch in je deurpost en niet aan je deur? Dan maakt het slot ook niet uit.

En ik kijk vijf minuten later op Youtube. Eerste suggestie:
YouTube: Timmertip 1101 Geisoleerde brievenbus Homebox :X

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 06-12-2020 13:59 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Wie weet een oplossing voor een vliezotrap .. lees de houten onderkant tegen de vloer ..

ik wil de nieuwe vloer niet beschadigen ... iets van voetjes oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geit010010
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-03-2024
vso schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:59:
Wie weet een oplossing voor een vliezotrap .. lees de houten onderkant tegen de vloer ..

Ik heb er vilt onder geplakt, werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Geit010010 schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:13:
[...]

Ik heb er vilt onder geplakt, werkt perfect
ik zoek eigenlijk iets om de vloer te beschermen .. tegen de hoeken v.d trap .. dus als je even "te wild" met de trap omgaat dat niet meteen de vloer opnieuw gelegd kan worden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Busje plastidip kopen en hier je poten in dippen? Dat is een soort rubber.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LED-Maniak schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:35:
Busje plastidip kopen en hier je poten in dippen? Dat is een soort rubber.
nog nooit gebruikt .. klinkt intressant

Tja vanalles

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Wou altijd al een dock voor mijn MacBook Pro maar die zijn pokkeduur.

Dus zelf maar maken :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTmB_AC4dBxxSoItg69izgF6wrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shX1u6RaCp1Lq8Quigi7ff3M.jpg?f=fotoalbum_large

Lariks hout, gleuf om naar de aansluitingen te leiden voorkant niet vast (wel met magneet dus zit stevig) zodat ik nog kan losdoen. Aansluitingen met hot glue vastgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbwxG_lT_tBNBYSqFj9dErop4KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z738F0CIe4kpddx6jb0gR2HK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCOJ8o2b0AO-XffVPqONqyyFxDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcyJolu8KJxUeXmHEKwWBymC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJHoFfu0p6HXxnS_Q6Te0XdlrEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycX0Uue38O64LQD3Ck5AePPI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dit weekend eindigde de klus op de huisartsenpost. Beitel door vinger heen. -O- Nadeel dat m'n beitels scherp zijn... Ik bespaar mensen de foto, maar post het wel om weer iedereen scherp te houden dat niet alleen het elektrische gereedschap gevaarlijk kan zijn.

Gelukkig slechts een hechtstrip en een verbandje. Nagel en stuk wijsvinger herstellen zich wel. Kan spreken van een domme actie. Niet m'n vinger goed gepositioneerd en al wel het volgende stukje eraf willen halen. Was ook alleen gebeurt omdat het werkstuk in elkaar zit en dit een afterthought was om een stukje af te willen werken. In tegenstelling tot een plank op je werkblad waar dit haast niet mogelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door sheane op 06-12-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

k995 schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:05:
Wou altijd al een dock voor mijn MacBook Pro maar die zijn pokkeduur.

Dus zelf maar maken :

[Afbeelding]

Lariks hout, gleuf om naar de aansluitingen te leiden voorkant niet vast (wel met magneet dus zit stevig) zodat ik nog kan losdoen. Aansluitingen met hot glue vastgezet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mooi hoor, je hebt wel kans dat de lijm loslaat (hitte v.d laptop) ..

Google anders eens op DIY Perks op YT .. die heeft wel slimme methodes om dingen te fixeren .. low budget. en ik dacht dat hij ook een diy doc had gemaakt..

misschien nog een plastic iets ertussen (bouwmarkt bij plinten te vinden) dat je hout de mac niet krast ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
vso schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:33:
[...]

Die lijm smelt bij 160/200 graden afhankelijk van de soort.
(Althans die ik hier heb liggen)

Als het goed is wordt een laptop niet zo heet. :D

Diy perks gebruikt ook hele dozen hotmelt volgens mij.
Wel leuk kanaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
vso schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:33:
[...]

Zit met dowels ook vast, macbook word ook niet zo warm (hitte kan nog weg door de gleuf), en als het echt loslaat doe ik er gewoon een verzonken schroef aan de onderkant in, zie je toch niet.
Google anders eens op DIY Perks op YT .. die heeft wel slimme methodes om dingen te fixeren .. low budget. en ik dacht dat hij ook een diy doc had gemaakt..

misschien nog een plastic iets ertussen (bouwmarkt bij plinten te vinden) dat je hout de mac niet krast ?
Lariks is niet zo hard , maar zal die eens bezien kan altijd bijleren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

We gaan volgend voorjaar verbouwen en momenteel hebben we de installatie voor verwarming en warm tapwater in de kelder gepland staan. Warm tapwater wil ik realiseren dmv een warmtepompboiler.

Nu vroeg ik me af in hoeverre er wat op tegen zou zijn om de mechanische ventilatie box ook in de kelder te plaatsen. We kunnen middels geisoleerde spirobuizen aanzuigen en uitblazen op twee verschillende kevels.

Doorgaans hangt zo'n ding volgens mij op zolder, maar dat is hier geen optie, dat is een slaapkamer.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:20
vso schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:59:

Wij hadden vroeger een plankje onderaan de vliezo-trap waar aan de onderkant een soort viltlaag oid zat, zo had je nooit de puntbelasting van de staanders v/d poten direct en hard op je vloer.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:20
@Megalomania dergelijke stalenbalken horen altijd volledig ingekapseld te worden door brandwerend gips of tenminste 2 lagen (meen tenminste 12mm) gips haaks op elkaar (al gaat dat laatste beetje moeilijk op een stalen balk), maar zorg dat de naden zoveel mogelijk verspringen.

Je kunt het inderdaad monteren door klossen of een houten balk in het profiel te plaatsen, of b.v. een strak passend houten raamwerk om de balk heen te maken waarop je gips monteert, mits je die ruimte hebt/kunt missen.

Als dit een vergunningsplichtige verbouwing is/wordt dan is de kans zelfs zeer groot dat erop gecontroleerd gaat worden, dat deden ze in ieder geval in m'n oude gemeente wel heel regelmatig daarop controleren.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nhz schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:38:
We gaan volgend voorjaar verbouwen en momenteel hebben we de installatie voor verwarming en warm tapwater in de kelder gepland staan. Warm tapwater wil ik realiseren dmv een warmtepompboiler.

Nu vroeg ik me af in hoeverre er wat op tegen zou zijn om de mechanische ventilatie box ook in de kelder te plaatsen. We kunnen middels geisoleerde spirobuizen aanzuigen en uitblazen op twee verschillende kevels.

Doorgaans hangt zo'n ding volgens mij op zolder, maar dat is hier geen optie, dat is een slaapkamer.
Je voegt dan een hoop extra leidinglengte toe. Zowel voor als na de box.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:56
mijn planken voorraad maar iets efficiënter opgeborgen...flink wat beugels aan het plafond:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sXj3F5Ft/20201205-145429.jpg

En dan kan op de plek waar ze eerst lagen een modulair kasten wandje gebouwd worden.
Flink wat steuntjes, want ik wil alles met french cleat doen, en op flink wat plekken die goed kunnen bevestigen zodat de indeling lekker flexibel kan worden:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mgT41Qkh/20201205-133933.jpg

en wandje dicht maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/85fgg4KX/20201206-102211.jpg

en het frame van het 1e kastje hangt....en toen helaas geen tijd meer dit weekend.....later verder met dit kastje afmaken en de overige delen gaan maken (denk dat ik nog wat laadjes, kastje met een deurtje , wat bakjes en nog een langere leg kast ga toevoegen en dan is de wand wel vol).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x8gRxDvw/20201206-165800.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

In ons nieuwe huis was dat origineel het voorstel. Uiteindelijk hebben we daar vanaf gezien en normale vloerverwarming gelegd (met elektrische radiator), maar ik geloof best dat het zal werken met die lussen. In ons oude appartement lagen de verwarmingsbuizen ook in de vloer, je kon altijd precies voelen waar die buizen liepen als de verwarming aan stond. Soort van zeer lokale vloerverwarming, zeg maar.

Even wat anders. We hebben in het nieuwe huis (nieuwbouw) ook houten trappen. Licht beuken, vinden we best mooi zo blank. Dus die verfen we nu met blanke lak. We zitten nu aan de derde laag lak, maar krijgen nog altijd na iedere laklaag dat houtvezels wat omhoog zetten, en daardoor het oppervlak van de trap wat ruw maken. Ik schuur dit iedere keer vlak tussendoor, en het wordt ook steeds minder, maar ik had eigenlijk gehoopt dat we niet meer dan drie keer die trap in de lak hoefden te zetten.

Heeft iemand een idee hoe vaak we dit nog moeten opschuren en lakken voordat we gewoon een vlak resultaat krijgen? We gebruiken nu deze trappenlak. Of hadden we eerst een soort grondlak moeten gebruiken (als dat bestaat)? Heb er wel naar gekeken, maar het moet natuurlijk wel een beetje zelfde soort transparantheid hebben, en dat vind ik lastig in te schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
breagor schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:14:
mijn planken voorraad maar iets efficiënter opgeborgen...flink wat beugels aan het plafond:

[Afbeelding]

En dan kan op de plek waar ze eerst lagen een modulair kasten wandje gebouwd worden.
Flink wat steuntjes, want ik wil alles met french cleat doen, en op flink wat plekken die goed kunnen bevestigen zodat de indeling lekker flexibel kan worden:

[Afbeelding]

en wandje dicht maken:

[Afbeelding]

en het frame van het 1e kastje hangt....en toen helaas geen tijd meer dit weekend.....later verder met dit kastje afmaken en de overige delen gaan maken (denk dat ik nog wat laadjes, kastje met een deurtje , wat bakjes en nog een langere leg kast ga toevoegen en dan is de wand wel vol).

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Is je garage/werkplaats helemaal niet geïsoleerd?

Ben je niet bang dat al dat mooie gereedschap gaat roesten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Nu online

In ons huidige huis is het zo gedaan door de vorige bewoners. Helemaal niks mis mee, werkt dikke prima eigenlijk.

Koelt het water nog wat extra af voordat het naar de cv ketel terug gaat en lekkere warme voetjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

kabeltjekabel schreef op maandag 7 december 2020 @ 05:04:
[...]

Je voegt dan een hoop extra leidinglengte toe. Zowel voor als na de box.
In hoeverre zal dat een probleem gaan geven? De woning heeft een inhoud van circa 600m3, waar we met 5 personen wonen.

Naar buiten uitblazen kan binnen circa 50cm. Van buiten aanzuigen op de andere gevel op circa 100cm, maar er wordt volgens mij ook een minimale afstand tussen die twee aangeraden.

Er is natuurlijk wel extra lengte nodig tussen kelder en de verdiepingsvloer. Die zou ik eventueel in een grotere diameter kunnen uitvoeren om weerstand te verminderen. De box kan ik zo plaatsen dat er vanuit de box direct recht omhoog naar de verdieping gegaan kan worden, geen bochten scheelt ook weer weerstand.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:49
YouTube: Timmertip 1101 Geisoleerde brievenbus Homebox (10:22) helder licht hoor.. sjonge jonge. 8)7

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
FRANQ schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:21:
[...]

Is je garage/werkplaats helemaal niet geïsoleerd?

Ben je niet bang dat al dat mooie gereedschap gaat roesten?
dat is inderdaad wel een dingetje...huis is in april opgeleverd...maar toen had ik nog geen klus hobby....dus bij aanschaf niet voor de geïsoleerde garage gekozen (dacht staan wat fietsen en rommel, dus niet nodig en was vreselijk duur)...en daar heb ik nu best wel spijt van.........wellicht dat ik daar inderdaad nog wat aan ga doen...of alsnog volgend jaar oid een stenen garage laat bouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:22
(jarig!)

Ja heb het ook vaak gehoord, zelf geen ervaring mee.

Wel heb ik het eens totaal anders gedaan, wat overigens perfect werkte.
CV afgetakt en daar een kraantje tussengezet.
Vervolgens heel langzaam inregelen door het kraantje elke keer een klein stukje verder open te draaien totdat je de juiste warmte hebt.
Daarmee wel zeggende dat het bijverwarming is, geen hoofdverwarming

[ Voor 5% gewijzigd door barry86 op 07-12-2020 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
breagor schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:00:
[...]

dat is inderdaad wel een dingetje...huis is in april opgeleverd...maar toen had ik nog geen klus hobby....dus bij aanschaf niet voor de geïsoleerde garage gekozen (dacht staan wat fietsen en rommel, dus niet nodig en was vreselijk duur)...en daar heb ik nu best wel spijt van.........wellicht dat ik daar inderdaad nog wat aan ga doen...of alsnog volgend jaar oid een stenen garage laat bouwen....
De stangen van de afkortzaag hadden bij mij snel vliegroest (wel budget merk) toen die nog in de onverwarmde schuur stond. Daardoor stroef gaan lopen en de lagers aangetast.

Ook voor andere gereedschappen is vliegroest niet wenselijk maar vooral cosmetisch heel vervelend.

Ik zou proberen om je gereedschap in de wintermaanden toch binnen op te slaan.

En dan misschien deze winter gebruiken om je garage van binnenuit te isoleren.

Zelf heb ik tijdens de bouw van mijn schuur tussen de balken in geïsoleerd met 12cm glaswol spijkerflens dekens.
Toen de binnenkant afgetaped en OSB er tegenaan.
Aan de buitenkant dampopen folie panlatten en zweeds rabat.

Gisteren was het -1 en in de schuur 12 graden.
Ik verwarm de schuur (helaas) met een olie gevulde elektrische kachel. Deze heb ik aangesloten op een Honeywell thermostaat die 240v schakelt.

Als ik ga klussen gooi ik de keramische hetelucht kachel aan en dan is het met 15 minuten 18 graden.

Mooier was geweest om hem met de cv mee te laten lopen, maar mijn schuur staat 20 meter van het huis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Laatst online: 20-11-2024
henkie196 schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:21:
[...]

In ons nieuwe huis was dat origineel het voorstel. Uiteindelijk hebben we daar vanaf gezien en normale vloerverwarming gelegd (met elektrische radiator), maar ik geloof best dat het zal werken met die lussen. In ons oude appartement lagen de verwarmingsbuizen ook in de vloer, je kon altijd precies voelen waar die buizen liepen als de verwarming aan stond. Soort van zeer lokale vloerverwarming, zeg maar.

Even wat anders. We hebben in het nieuwe huis (nieuwbouw) ook houten trappen. Licht beuken, vinden we best mooi zo blank. Dus die verfen we nu met blanke lak. We zitten nu aan de derde laag lak, maar krijgen nog altijd na iedere laklaag dat houtvezels wat omhoog zetten, en daardoor het oppervlak van de trap wat ruw maken. Ik schuur dit iedere keer vlak tussendoor, en het wordt ook steeds minder, maar ik had eigenlijk gehoopt dat we niet meer dan drie keer die trap in de lak hoefden te zetten.

Heeft iemand een idee hoe vaak we dit nog moeten opschuren en lakken voordat we gewoon een vlak resultaat krijgen? We gebruiken nu deze trappenlak. Of hadden we eerst een soort grondlak moeten gebruiken (als dat bestaat)? Heb er wel naar gekeken, maar het moet natuurlijk wel een beetje zelfde soort transparantheid hebben, en dat vind ik lastig in te schatten.
Heb je na de eerste laklaag ook meteen geschuurd? In principe moet je dit niet doen, omdat je de laklaag dan weer verwijdert. De eerste laag aanbrengen en laten drogen. Dan een tweede laag aanbrengen en deze laten drogen. Na genoeg tijd licht opschuren en als afwerking een derde laag.

Bij deze laatste laag zou je geen problemen meer moeten hebben, is dat wel zo dan neemt het hout blijkbaar nog steeds vocht/lak op en daardoor komen de houtvezels omhoog. Je zou dan kunnen proberen twee lagen te doen zonder schuren. En dan opschuren en een laatste laag plaatsen.

Je hebt ook spul om te gronden, maar dat heeft nu nog weinig zin. Daarbij heb je wel een lak die ruw blijft zodat de trap niet te glad wordt. Weet je zeker dat het de houtvezels zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Andyk125 op 07-12-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Andyk125 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:43:
Heb je na de eerste laklaag ook meteen geschuurd? In principe moet je dit niet doen, omdat je de laklaag dan weer verwijdert. De eerste laag aanbrengen en laten drogen. Dan een tweede laag aanbrengen en deze laten drogen. Na genoeg tijd licht opschuren en als afwerking een derde laag.

Bij deze laatste laag zou je geen problemen meer moeten hebben, is dat wel zo dan neemt het hout blijkbaar nog steeds vocht/lak op en daardoor komen de houtvezels omhoog. Je zou dan kunnen proberen twee lagen te doen zonder schuren. En dan opschuren en een laatste laag plaatsen.
Inderdaad ook opgeschuurd na de eerste laklaag, dacht dat tussen iedere laag geschuurd moest worden. Maar moest ook wel aardig schuren om die ruwheid weg te krijgen, zou je dat niet ook na twee laklagen blijven houden?

We kunnen het in ieder geval met deze laklaag proberen, kijken hoe dat gaat. En met de andere trap eens met de eerste en tweede laklaag zonder opschuren tussendoor te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
henkie196 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:49:
[...]

Inderdaad ook opgeschuurd na de eerste laklaag, dacht dat tussen iedere laag geschuurd moest worden. Maar moest ook wel aardig schuren om die ruwheid weg te krijgen, zou je dat niet ook na twee laklagen blijven houden?

We kunnen het in ieder geval met deze laklaag proberen, kijken hoe dat gaat. En met de andere trap eens met de eerste en tweede laklaag zonder opschuren tussendoor te proberen.
Eerste laklaag trekt gedeeltelijk in het hout, de laagdikte is dan bijna verwaarloosbaar. Na de tweede laag zou je met een fijne korrel moeten kunnen schuren. Ook niet te veel want dan verwijder je de laag natuurlijk weer en blijf je het probleem houden.

Probeer het anders op een klein stukje hout, elke lak is natuurlijk anders. Maar de lak die je gebruikt heeft ook een anti-slip functie dus glad zou het nooit worden, maar dat wil je natuurlijk ook niet.

Zelf gebruik ik wel eens een heteluchtpistool om het sneller te laten drogen en dan een extra laag aanbrengen. Dit kun je prima doen voor een teststuk, dan hoef je niet zo lang te wachten. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
breagor schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:14:

[Afbeelding]
Hoe noem je die plafondbeugels, en waar kan ik ze vinden? O+

Net resultaat trouwens, al heb ik mijn dure machines rond deze tijd echt wel in m'n geïsoleerde garage/bijkeuken staan. Niet alleen tegen roestwerking, maar ook tegen diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Alsjemenou schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:58:
[...]

Hoe noem je die plafondbeugels, en waar kan ik ze vinden? O+

Net resultaat trouwens, al heb ik mijn dure machines rond deze tijd echt wel in m'n geïsoleerde garage/bijkeuken staan. Niet alleen tegen roestwerking, maar ook tegen diefstal.
zijn gewoon ophang beugels van de hornbach....:-)
https://www.hornbach.nl/s...8-mm/8413835/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Ah nu zie ik het pas, je hebt ze aan de dakliggers gemonteerd. Dacht even dat je ze tegen het plafond aan kon schroeven, wat me ook wel ideaal lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Graag jullie input :) Ik ga een hanglamp aan het plafond ophangen die aan 4 staalkabeltjes hangt. Zal van zichzelf max 5kg wegen. Er kunnen wat dingen op staan, zeg dat er max 5kg bij komt dus 10kg totaal. Ik had 8mm DuoPower pluggen gehaald maar nu blijkt dat ik de lamp niet kan monteren met 5mm pluggen, de kop is te breed. Dus ik heb 2 opties:
  • Kijken of 4,5mm schroeven niet een te grote kop hebben. Zo nee, het lijkt mij dat een 4,5mm schroef beter pakt in een 6mm plug dan 8mm in verband met minder ruimte voor speling maar een 8mm plug heeft weer meer oppervlakte om te pakken in het beton. Wat zou dan beter zijn?
  • 6mm pluggen met 4mm schroeven gebruiken. Heeft lijkt mij minder grip dan 8mm pluggen. Het hangt boven de eettafel en wil graag maximale zekerheid. Of ben ik nu te moeilijk, teveel voorzorgsprincipe? :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
Alsjemenou schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:02:
[...]

Ah nu zie ik het pas, je hebt ze aan de dakliggers gemonteerd. Dacht even dat je ze tegen het plafond aan kon schroeven, wat me ook wel ideaal lijkt.
die heb je ook, maar ik durfde niet in mijn dak te boren ivm waterdichtheid etc. Is bij ons slechts een simple houtendakje met een bitumen laag.

https://www.toolstation.n...Fbv8CycxHxOhoCkaIQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
JT schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:23:
Graag jullie input :) Ik ga een hanglamp aan het plafond ophangen die aan 4 staalkabeltjes hangt. Zal van zichzelf max 5kg wegen. Er kunnen wat dingen op staan, zeg dat er max 5kg bij komt dus 10kg totaal. Ik had 8mm DuoPower pluggen gehaald maar nu blijkt dat ik de lamp niet kan monteren met 5mm pluggen, de kop is te breed. Dus ik heb 2 opties:
  • Kijken of 4,5mm schroeven niet een te grote kop hebben. Zo nee, het lijkt mij dat een 4,5mm schroef beter pakt in een 6mm plug dan 8mm in verband met minder ruimte voor speling maar een 8mm plug heeft weer meer oppervlakte om te pakken in het beton. Wat zou dan beter zijn?
  • 6mm pluggen met 4mm schroeven gebruiken. Heeft lijkt mij minder grip dan 8mm pluggen. Het hangt boven de eettafel en wil graag maximale zekerheid. Of ben ik nu te moeilijk, teveel voorzorgsprincipe? :P
Aan hoeveel schroeven gaat de lamp hangen? 10kg gaat makkelijk hangen aan 2 schroeven/pluggen van 6mm icm een 4mm/4,5mm schroef. Helemaal als je voor elke staalkabel een schroef en plug gaat gebruiken, dan moet het makkelijk kunnen.

Ook heb je met DuoPower imho een van de de beste pluggen die je kunt kopen.

Edit: kijk even naar deze specsheet: https://ugfds005.blob.cor...F_%23SEN_%23AIP_%23V2.pdf

In het ergste geval kan je met 6x30mm pluggen 10,20kg per plug houden, dat is wanneer je de pluggen in cellenbeton gaat gebruiken. Aangezien je plafond vermoedelijk van beton is gemaakt, ga je ongeveer 96,90kg aankunnen per plug. Maak je dus niet druk!

[ Voor 14% gewijzigd door Alsjemenou op 07-12-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:36
Fischer heeft voor de duopowers een belastbaarheidstabel. zie hier: https://www.fischer.nl/-/...uopower_-nl_digitaal.ashx

het draagvermogen van een plug wordt meer beinvloed door de ondergrond dan door de diameter. Als we er vanuit gaan dat je plafond van beton is kan een enkel 6x30mm plugje statisch ±95kg belasting hebben. Met vier pluggen ga je je lamp van 10kg makkelijk kunnen dragen, ook als er een keer iets enthousiaster iets op gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Andyk125 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:58:
Eerste laklaag trekt gedeeltelijk in het hout, de laagdikte is dan bijna verwaarloosbaar. Na de tweede laag zou je met een fijne korrel moeten kunnen schuren. Ook niet te veel want dan verwijder je de laag natuurlijk weer en blijf je het probleem houden.

Probeer het anders op een klein stukje hout, elke lak is natuurlijk anders. Maar de lak die je gebruikt heeft ook een anti-slip functie dus glad zou het nooit worden, maar dat wil je natuurlijk ook niet.

Zelf gebruik ik wel eens een heteluchtpistool om het sneller te laten drogen en dan een extra laag aanbrengen. Dit kun je prima doen voor een teststuk, dan hoef je niet zo lang te wachten. Succes.
Overal las ik dat je na elke laag zou moeten schuren, is de eerste keer eigenlijk dat ik wat anders hoor. Klinkt logisch, dat wel. Zou P240 fijn genoeg zijn, of zou ik meer naar P400 moeten gaan?
De lamp zit vast met 4 schroeven? Zou makkelijk aan een gewone 4-4.5mm schroeven moeten kunnen hangen, zou ik denken. Eventueel zou je ook de langere versie van de plug kunnen overwegen, 6x50 ipv 6x30. Zou met langere schroeven ook wat meer zekerheid moeten geven (meer contactoppervlak voor plug en plafond, in ieder geval).

Die tabel die @T_knoop linkt is ook hier te vinden, met overzicht van verschillende maten.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 07-12-2020 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
henkie196 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:46:
[...]

Overal las ik dat je na elke laag zou moeten schuren, is de eerste keer eigenlijk dat ik wat anders hoor. Klinkt logisch, dat wel. Zou P240 fijn genoeg zijn, of zou ik meer naar P400 moeten gaan?

[...]
Er zijn inderdaad wel lakken waar je na elke laag zou kunnen schuren, maar gezien er bij de lak die je gepost hebt staat dat je meerdere lagen moet gebruiken kun je ervan uitgaan dat de lak niet heel dik is per laag.

P240 is meer dan voldoende, P400 is veel te hoog. Lak, maar ook verf moet je nooit plaatsen op een oppervlak die te glad geschuurd is. Zelf gebruik ik altijd P180 of P240. Als afwerking kun je wel P400 gebruiken, maar omdat je lak een anti-slip functie heeft zou ik de afwerklaag helemaal niet schuren.

Een te gladde trap wil je neem ik aan voorkomen? Heb je dat graag wel en werk je met rubberen anti-slip strips en een gladde trap dan zou ik een andere lak gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 04-05 13:45
Hoe maken jullie een houten balkje aan een stenen muur? Zeg voor een frame om iets op te zetten bijvoorbeeld. Ik vind slagpluggen niet zon fantastische methode: de plug door je hout heen maar het niet erg accuraat.

Het alternatief is een gat boren door de balk heen, de muur in, en dan naboren met een bredere boor voor de plug.

Helaas zijn beide methodes zijn niet erg precies helaas als je iets echt waterpas wil zetten. Welke heeft jullie voorkeur? Of wat is jullie werkwijze om het heel netjes te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Normaliter slagpluggen, maar als het écht heel nauwkeurig moet dan iets van een stalen (hoek)profiel met sleuf om perfect waterpas te zetten.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Megalomania schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:47:
Hoe maken jullie een houten balkje aan een stenen muur? Zeg voor een frame om iets op te zetten bijvoorbeeld. Ik vind slagpluggen niet zon fantastische methode: de plug door je hout heen maar het niet erg accuraat.

Het alternatief is een gat boren door de balk heen, de muur in, en dan naboren met een bredere boor voor de plug.

Helaas zijn beide methodes zijn niet erg precies helaas als je iets echt waterpas wil zetten. Welke heeft jullie voorkeur? Of wat is jullie werkwijze om het heel netjes te doen?
niet erg lastig .. vast maak methode maakt niet uit .. (slagplug met / zonder ring,schroef houtdraaibout plug maat)

stap 1 ) Je boort 2 gaten in de balk waar de "schroef" doorheen past .. je boort en schroeft 1 kant van de balk net vast genoeg dat hij op/neer kan bewegen maar vast genoeg zodat hij met waterpas er niet zakt..(bv linker kant)
stap 2 ) Je zet de balk waterpas (stelt hem af ..)
stap 3 )Dan aan de rechterkant steek je de schroef oid door het gat heen en geeft er een klap(je) erop met een hamer .. draai de balk weg en eventueel met doorslag een betere "klap" erop dat is je startpunt voor je boormachine .. waarbij je boormachine niet wegloopt. (dit kan ook voor overige gaten eventueel)

Deze methode is , goedkoop & simpel en zelfs bij gaten die niet "exact" zij voor-geboort kunnen een goed eindresultaat opleveren ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 07-12-2020 13:15 . Reden: iets leesbaarder gemaakt ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Doorgaans is het houten balkje zelf al niet eens recht ;-)

Slagpluggen en aan 1 kant beginnen en daarna met waterpas de rest uitrichten gaat hier meestal prima om hem waterpas, of het nu horizontaal of verticaal is, te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Alsjemenou schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:37:
[...]

Aan hoeveel schroeven gaat de lamp hangen? 10kg gaat makkelijk hangen aan 2 schroeven/pluggen van 6mm icm een 4mm/4,5mm schroef. Helemaal als je voor elke staalkabel een schroef en plug gaat gebruiken, dan moet het makkelijk kunnen.

Ook heb je met DuoPower imho een van de de beste pluggen die je kunt kopen.

Edit: kijk even naar deze specsheet: https://ugfds005.blob.cor...F_%23SEN_%23AIP_%23V2.pdf

In het ergste geval kan je met 6x30mm pluggen 10,20kg per plug houden, dat is wanneer je de pluggen in cellenbeton gaat gebruiken. Aangezien je plafond vermoedelijk van beton is gemaakt, ga je ongeveer 96,90kg aankunnen per plug. Maak je dus niet druk!
T_knoop schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:42:
[...]

Fischer heeft voor de duopowers een belastbaarheidstabel. zie hier: https://www.fischer.nl/-/...uopower_-nl_digitaal.ashx

het draagvermogen van een plug wordt meer beinvloed door de ondergrond dan door de diameter. Als we er vanuit gaan dat je plafond van beton is kan een enkel 6x30mm plugje statisch ±95kg belasting hebben. Met vier pluggen ga je je lamp van 10kg makkelijk kunnen dragen, ook als er een keer iets enthousiaster iets op gezet wordt.
henkie196 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:46:
[...]

De lamp zit vast met 4 schroeven? Zou makkelijk aan een gewone 4-4.5mm schroeven moeten kunnen hangen, zou ik denken. Eventueel zou je ook de langere versie van de plug kunnen overwegen, 6x50 ipv 6x30. Zou met langere schroeven ook wat meer zekerheid moeten geven (meer contactoppervlak voor plug en plafond, in ieder geval).

Die tabel die @T_knoop linkt is ook hier te vinden, met overzicht van verschillende maten.
4 schroeven :) Ik pak 6mm pluggen met 4x50 die ik wel heb liggen, dank!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik had deze (onscherpe) foto geplaatst tijdje terug.. en was "relatief' tevreden ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sui2Hoa.png

na alleen de naadjes af te werken met F&F (te veel schuurwerk) besloten alles maar in F&F te plamuren
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vMRUmle.jpg

volgende keer doe ik het wel in 1x in F&F .. en neem gelijk AK platen ipv RK .. nu ja als er nog een volgende keer komt .. in dit huis voorzie ik geen noodzaak meer voor gips ..

PS mocht je afvragen waarom stempels er nog staan ?? Dit zijn mijn tijdelijk licht punten led licht balk + ducttape :)

nog een paar plekken afwerken en bijschuren . en plamuren .. en dan de grond schuren .. dan kan ik eindelijk alles klaarmaken voor verf.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Megalomania schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:47:

:? hoezo niet precies? je boort gaten in de balk, legt er een waterpas op en je tekent de gaten af die je gaat boren in de muur?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
(jarig!)
Dan blijft Hitech polymeer lijmkit over

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 07-12-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 19:33

Impry

Rallymedia.nl

Dit kwam ik tegen op de zolder tijdens het isoleren.
Veel oude kranten omwikkeld om koperen buizen van 10mm.
Wat voor buizen zijn dit en wat is de functie van de kranten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyvMtOU5BfXzGyk7ZBhYZz8FQKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPVi6u09M78SPMLxsXq5wtPm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ewq4RumGmF_02GVSOwlqsPZ-6do=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DztK1OB0zdyXhsEmma0hAc6K.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzfgJdCe1o1i6BQtanszGJh39js=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bthUXEJpLuLiiKOzt7kBgQ7g.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwu58A0Jr_Z3SbHnIkIGJ-XXTtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhTGYi61LjQkihCFjTVK9SEv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRvrMQqZr25uGW3OYJHuBD-GW4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIEvjarhWuauv5uMGAZwnWrO.jpg?f=fotoalbum_tile

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:55
Impry schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:49:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Het lijken mij CV leidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Laatst online: 12:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onyTdadZLw2U58a2ho2ZS4-sLM4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H2G4RwEJFKLtMid5WCipxnn1.jpg?f=user_large

Mijn woning wordt volledig gestuct alleen leunt de trap op een ijzeren balk in de hal. Deze steekt ook iets uit vergeleken met het betonnen plafond. Het mooiste is om het ook te stuccen, alleen is ijzer niet een goede ondergrond voor stucwerk.
Een optie is om er een stukje 9mm (of 12,5mm) gips op te plakken en vervolgens te stuccen. Maar de stuccers hadden het over een nog dunner stukje materiaal waarop het stucwerk ook zou kunnen blijven plakken.

Hebben jullie enig idee? Anders plak ik er komende dagen gewoon 9mm gips op met een bouwlijm kitspuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardj
  • Laatst online: 05-05 21:57
BlackthunderAwf schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:10:
[Afbeelding]

Mijn woning wordt volledig gestuct alleen leunt de trap op een ijzeren balk in de hal. Deze steekt ook iets uit vergeleken met het betonnen plafond. Het mooiste is om het ook te stuccen, alleen is ijzer niet een goede ondergrond voor stucwerk.
Een optie is om er een stukje 9mm (of 12,5mm) gips op te plakken en vervolgens te stuccen. Maar de stuccers hadden het over een nog dunner stukje materiaal waarop het stucwerk ook zou kunnen blijven plakken.

Hebben jullie enig idee? Anders plak ik er komende dagen gewoon 9mm gips op met een bouwlijm kitspuit.
Ik had een soortgelijk probleem, bij mij viel hij alleen 5 mm terug. Kreeg toen van stucadoor de tip om flexboard te kopen (Knauf), dat is 6.5 mm dik. Scheelt weer een klein stukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]
Kunnen CV leidingen zijn, kranten zijn een goedkope manier om te isoleren, waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Laatst online: 05-05 21:57
Ik ben bezig om een massief eiken tafel te verven, hij was grijsachtig gebeitst en na kaalschuren bleek het hout nogal verschillende kleuren te hebben. Geen optie om blank te houden.

Na het schuren het hele blad geborsteld en mat zwart gelakt, 3 lagen. Maar, om het geheel wat meer hufterproof te krijgen (het wordt een bureau), wil ik er een 2K lak op hebben. Had nog een fles Skyllt staan, maar dat verbleekt het zwart iets en wordt iets té mat.

Heeft iemand nog een goed idee / ervaring met een bepaald merk?

Plaatje bij het verhaalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkxlYZLr9osUlJYU9-jsgRpKiWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTYXXPYReLRqHpxnHBG2u9YG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Laatst online: 12:40
Ardj schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:13:
[...]

Ik had een soortgelijk probleem, bij mij viel hij alleen 5 mm terug. Kreeg toen van stucadoor de tip om flexboard te kopen (Knauf), dat is 6.5 mm dik. Scheelt weer een klein stukje.
Hartelijk dank voor je reactie! Ik moet mij even gaan afvragen of ik wel 25-30 euro en wat moeite over heb voor 3mm wat tegen het plafond zit. Ik denk niet dat het hier heel makkelijk in de buurt verkrijgbaar is... Hmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nhz schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:31:
[...]

In hoeverre zal dat een probleem gaan geven? De woning heeft een inhoud van circa 600m3, waar we met 5 personen wonen.

Naar buiten uitblazen kan binnen circa 50cm. Van buiten aanzuigen op de andere gevel op circa 100cm, maar er wordt volgens mij ook een minimale afstand tussen die twee aangeraden.

Er is natuurlijk wel extra lengte nodig tussen kelder en de verdiepingsvloer. Die zou ik eventueel in een grotere diameter kunnen uitvoeren om weerstand te verminderen. De box kan ik zo plaatsen dat er vanuit de box direct recht omhoog naar de verdieping gegaan kan worden, geen bochten scheelt ook weer weerstand.
Als je laag gaat aanzuigen zuig je allerlei zooi aan die tussen de huizen blijft hangen; dus de blauwe walm van de houtstokende buren bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]

ik zou het metaal wel ff behandelen met een metaalverf / primer als het kaal is ..

ik weet niet of het wel handig is iets strak tegen het metaal aan oid .. als dat trillingen doorgeeft zie je tzt scheuren in het stucwerk ..

Ligt eraan hoe groot de tussenruimte is .. een kartonnen doos (ribbelkarton) in stroken in blokjes op elkaar geplakt met pritstift . als afstandshouders .. en dan paar dikke klodders montage kit en even op ziin plek drukken .. het karton zorgt dat je niet te ver in kan duwen terwijl de lijm droogt .. maar dit alleen voor een kleine oppervlakte ..

[Afbeelding][Afbeelding]
ik zou uitzoeken wat het is (bv draai warm water open of zet je verwarming aan oid .. en kijken of je het warm word.

Zowel voor water leiding als voor verwarming verlies je een hoop warmte op deze wijze en koud water/retourleiding boven je isolatie geeft kans op bevriezing (retour minder) .. dat kan je beter aan de andere kant van het plafond in een koof doen.. en eventueel wat isolatie aanleggen.

Het verleggen betaald zichzelf terug aan minder kosten aan verwarmen van water oid .. en maakt de isolatie werkzaamheden een stuk prettiger

trouwens die elektra leidingen zou ik ook aanpakken .. en een stofzuiger er doorheen jassen voordat ik met isolatie aan de slag gaat is niet geheel onverstandig.
Een folie tussen je isolatie en de planken waar je nu overheen kruipt .. de stof die je nog wegzuigt namelijk zal wel een opbouw van jaren zijn maar er zal ook nieuwe opbouwen .. en dat verminderd de effectieviteit van de isolatie werkzaamheden die je van plan bent. omdat ingedrukt isolatie materiaal slechter presteert.

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 07-12-2020 20:55 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
(jarig!)
Ardj schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:13:
[...]

Op mijn stalen latei heeft de stucadoor een soort roze grondeer gesmeerd voor hechting en dat gaat al jaren goed...? Betonkontakt heette het dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 23:06

Bas90

Addicted2bass

barry86 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:05:
[...]

Op mijn stalen latei heeft de stucadoor een soort roze grondeer gesmeerd voor hechting en dat gaat al jaren goed...? Betonkontakt heette het dacht ik
Met betoncontact moet het goed gaan inderdaad. M’n vader is stucadoor. Je kunt er als stucadoor geen garantie op geven, maar 9/10 keer gaat het goed, de 10e keer ontstaat er misschien een fijn haarscheurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
vso schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:14:
ik had deze (onscherpe) foto geplaatst tijdje terug.. en was "relatief' tevreden ..
[Afbeelding]

na alleen de naadjes af te werken met F&F (te veel schuurwerk) besloten alles maar in F&F te plamuren
[Afbeelding]

volgende keer doe ik het wel in 1x in F&F .. en neem gelijk AK platen ipv RK .. nu ja als er nog een volgende keer komt .. in dit huis voorzie ik geen noodzaak meer voor gips ..

PS mocht je afvragen waarom stempels er nog staan ?? Dit zijn mijn tijdelijk licht punten led licht balk + ducttape :)

nog een paar plekken afwerken en bijschuren . en plamuren .. en dan de grond schuren .. dan kan ik eindelijk alles klaarmaken voor verf.
Snap je verhaal niet.
Alles in de F&F is minder werk dan gedeeltelijk ? 8)7
Verklaar je nader :)

Vraag dit omdat ik binnenkort van onze pas geisoleerde zolderkamer Pirgips AK glad moet afwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Laatst online: 13:13

joskuiper

PapaCooper

[Afbeelding]

6mm gips pakken.
Relatief duur, maar je ben maar heel weinig nodig zo te zien.

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nokiaan958GB schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:59:
[...]

Snap je verhaal niet.
Alles in de F&F is minder werk dan gedeeltelijk ? 8)7
Verklaar je nader :)

Vraag dit omdat ik binnenkort van onze pas geisoleerde zolderkamer Pirgips AK glad moet afwerken ;)
AK platen is wat anders dan de RK platen die ik gebruik .,. ik had het al eerder gepost .. maar ik leg het nog wel een keer uit :)

Zoals je (slecht) ziet op de 1ste foto heb ik Rotband gebruikt om de naden en de kuilen die in het gips zit dicht te smeren .. dit komt omdat de schuine wand en plafond niet helemaal goed uitgevlakt was .. dit merkte ik pas bij het plaatsen van de 1ste gipsplaat .. die zat er golvend op.. en gvd ik had al geisoleerd alutape en folie geplakt /geniet .. en de schroeven waren niets stelbaar dus ik had geen keus om hier om alles uit te meten en wat stelplaatjes als vulmiddel te gebruiken op een 30x30 patroon . wat gipsplaatschroeven ook geen pretje maakt btw ..

Tot zover mijn "hobbybob" oplossing ja ja .. ik schaam me maar linksom/rechtsom was ik "geschroeft" ..

Affijn alles zat er goed op .. en met 1 zak rotband kon ik nu af om de laatste "kuiltjes" weg te werken .. na veel schuren zat was alles relatief glad ..

nu had ik alles in de F&F gezet *ronde 1" zeg maar .. en was toch niet tevreden met het resultaat dus heb ik de achterste muur (foto 2) maar als oefen object gebruikt en geheel in F&F gezet .. dat was zo strak dat WAF factor door het plafond ging .. en ik zelf ook tevreden ben dus .. heb ik alles maar gedaan ....

ik hoop dat als ik alles met de verfspuit (compressor 2,5hp en 2l verspuit ding) de latex erop ga spuiten dat het er glad en strak op komt te ziten.

Dat gezegd hebbend, ik heb vaker gipsmuurtjes gezet met RK en alleen F&F gebruikt (1 doosje bv) ipv 35kg en latex erop gerold en dat zag er ook netjes en strak uit ..

De truuk is "grote" stukken (bv het gaas tussen de AK platen) vol te smeren .. met een spaan, dan met een mes het overtollige eraf te halen . dan de volgende 1 a 2 te doen en dan terug naar de 1ste als die wat droger is (30 / 45 min oid) beetje nat maken en dan netjes af te werken .. spatel gebruik ik alleen voor schroef gaatjes ..

sorry van het lange antwoord :P

ps als je de 2de foto (groter) bekijkt zie je ook "licht" en donkere plekken dat is het golvende v.d plaat

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Redelijk onsamenhangend verhaal, maar als je ondergrond niet glad is gaat je plaat ook niet vlak zijn, dus zorg dat je regelwerk recht en waterpas is.

Gewoon AK platen nemen, naden volsmeren met iets als uniflot icm gaasband en daarnaa een laagje uniflot finisher. Twee keer smeren en glad, daarna nog even met schuurgaas overheen.

Volsmeren met een plakspaan en spackmes of breed plamuurmes.

[ Voor 21% gewijzigd door deWit op 08-12-2020 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[Afbeelding]

3,6mm multiplex?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat vinden jullie voor het monteren van een rolluik van grofweg 1,5 x 1,5 meter? Pak je 8x40 of 8x65 voor de geleiders? Ik maak denk ik 5 gaten per geleider, komt in baksteen. Ik heb ook 6mm pluggen maar die zijn 30mm diep, dat lijkt mij wat weinig gezien de krachten die erop kunnen komen te staan.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 08-12-2020 08:53 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:31
@JT : De stucadoor wilde bij mij juist dat ik de multiplex deed bekleden met stucplaten.
Was weliswaar de waterafstotende variant, maar of dit veel verschil maakt?

Voor de rolluiken zou ik voor 8*65 gaan, de diepte is immers toch geen probleem voor de baksteen.
maar ik wil al snel een dikkere/langere variant pakken (better safe..... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

SjorsC schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:58:
@JT : De stucadoor wilde bij mij juist dat ik de multiplex deed bekleden met stucplaten.
Was weliswaar de waterafstotende variant, maar of dit veel verschil maakt?
Ah ok, zoveel verstand van stucen heb ik niet maar ik dacht, dat kun je dun krijgen :P Misschien een ander plaatmateriaal dat tegen vocht kan dat er ook dun is?
Voor de rolluiken zou ik voor 8*65 gaan, de diepte is immers toch geen probleem voor de baksteen.
maar ik wil al snel een dikkere/langere variant pakken (better safe..... )
Daar neig ik ook naar. Moet ik dan alleen ook schroeven bij kopen die langer dan de plug zijn en die je minder snel opnieuw gebruikt, dat laatste geldt ook voor de pluggen :) Maar afhankelijk van wat anderen zeggen, dan is dat maar even zo. Edit: zie zelfs dat minimal bolt penetration 71mm is, zou 80mm shroeven betekenen. Dat gebruik ik nu niet heel vaak daarna vermoed ik :+

In ons andere huis heb ik een rolluik gemonteerd met Lidl 5mm schroeven en volgens mij zelfs Lidl prutspluggen :+ Onwetendheid en niet lang gewoond :P
Andyk125 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
[...]

Zitten er geen schroeven en pluggen bij geleverd? Meestal zijn die ruim voldoende, behalve als je misschien in ander materiaal gaat boren dan normaal is. Maar met rolluiken is dat niet het geval.
Kon je erbij kopen voor teveel geld zonder dat je weet of je iets fatsoenlijks krijgt. Met andere woorden, ik regel het zelf wel :P Maar daar zitten geen 65mm pluggen bij volgens mij.
Als je daadwerkelijk 5 gaten gaat maken voor je geleiders zijn zulke lange schroeven echt overdreven. Ik houd er ook van om alles goed stevig te hebben, maar we praten hier over de geleiders toch? Daar komt geen gewicht of niets op. Zorg dat de bovenbak goed stevig vast zit en maak je niet druk om de geleiders.
Bak staat in de geleiders aan de bovenkant. Zit verder nergens aan vast.

[ Voor 42% gewijzigd door JT op 08-12-2020 09:37 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
[Afbeelding]

Waarom wil je het bekleden, kun je het niet gewoon schilderen?

Wat je wel kunt gebruiken is Jackoboard (andere merken zijn Wedi/Qboard, Google maar op badkamerplaat), dit kun je er tegenaan kitten en is maar 4mm dik. Wordt veel gebruikt in badkamers om tegen te stuccen, of om er een badwand van te maken (maar dan een dikkere variant)

https://www.sleiderink.nl...0TOAF7EAQYASABEgJjbvD_BwE
JT schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:00:
[...]
Daar neig ik ook naar. Moet ik dan alleen ook schroeven bij kopen die langer dan de plug zijn en die je minder snel opnieuw gebruikt, dat laatste geldt ook voor de pluggen :) Maar afhankelijk van wat anderen zeggen, dan is dat maar even zo.

In ons andere huis heb ik een rolluik gemonteerd met Lidl 5mm schroeven en volgens mij zelfs Lidl prutspluggen :+ Onwetendheid en niet lang gewoond :P
Zitten er geen schroeven en pluggen bij geleverd? Meestal zijn die ruim voldoende, behalve als je misschien in ander materiaal gaat boren dan normaal is. Maar met rolluiken is dat niet het geval.

Als je daadwerkelijk 5 gaten gaat maken voor je geleiders zijn zulke lange schroeven echt overdreven. Ik houd er ook van om alles goed stevig te hebben, maar we praten hier over de geleiders toch? Daar komt geen gewicht of niets op. Zorg dat de bovenbak goed stevig vast zit en maak je niet druk om de geleiders.
[...]

Kon je erbij kopen voor teveel geld zonder dat je weet of je iets fatsoenlijks krijgt. Met andere woorden, ik regel het zelf wel :P Maar daar zitten geen 65mm pluggen bij volgens mij.

[...]

Als de bak inderdaad nergens anders aan vast zit en je wilt voor veiligheid gaan kun je langere pluggen gebruiken.

Koop anders een setje pluggen en schroeven, heb ik toevallig deze week zelf ook besteld omdat ik spul moest ophangen in snelbouwstenen en met het stucwerk erbij is een 40mm plug gewoonweg te weinig.

https://www.toolstation.n...fischer%20duoplug%208x655

[ Voor 48% gewijzigd door Andyk125 op 08-12-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 22:53
Iemand ervaring met het aanpappen van een smeervloer?

We zijn bezig met een aanbouw en daar zijn ze gisteren met de smeervloer bezig geweest. Aangezien deze 10cm dik en dus aardig wat droogtijd nodig heeft voordat we hier iets op kunnen leggen kreeg ik de tip om deze aan te pappen met cement. Zodat ik wel vast aan de slag kan met het afwerken zonder dag ik bang hoef te zijn de vloer kapot te lopen. Helaas is hier op het grote boze internet niet heel veel over te vinden;

Wat ik nu tegen kwam is het volgende:
- 1 deel portland cement op 3 delen water
- goed mengen
- stuk je bij beetje uitgieten en met een wisser strak trekken

Moet je dit dan doen zoals je ook de ramen zeemt, dus dat het pap laagje echt maar max 1 mm wordt of meer zoals je bij een egalisatie laag zou doen?

[ Voor 7% gewijzigd door sjorsjes op 08-12-2020 10:53 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Daar neig ik ook naar. Moet ik dan alleen ook schroeven bij kopen die langer dan de plug zijn en die je minder snel opnieuw gebruikt, dat laatste geldt ook voor de pluggen :) Maar afhankelijk van wat anderen zeggen, dan is dat maar even zo. Edit: zie zelfs dat minimal bolt penetration 71mm is, zou 80mm shroeven betekenen. Dat gebruik ik nu niet heel vaak daarna vermoed ik :+

[...]

[...]

toon volledige bericht
Wat voor krachten verwacht je dat zo'n rolluik moet kunnen verduren? Eigen gewicht zal nooit zoveel zijn, gok ik. Hooguit kan ik me voorstellen dat je een rolluik half open laat staan en de wind komt eronder.

Gewone pluggen en schroeven lijken me voldoende, 65mm is een aardig eind op weg door de gemiddelde baksteen. Aan de andere kant, als je ze hebt en het kan, waarom ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

henkie196 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:54:
[...]

Wat voor krachten verwacht je dat zo'n rolluik moet kunnen verduren? Eigen gewicht zal nooit zoveel zijn, gok ik. Hooguit kan ik me voorstellen dat je een rolluik half open laat staan en de wind komt eronder.

Gewone pluggen en schroeven lijken me voldoende, 65mm is een aardig eind op weg door de gemiddelde baksteen. Aan de andere kant, als je ze hebt en het kan, waarom ook niet?
Wat jij zegt ja. Rolluike zal 10-15kg zijn gok ik?
Andyk125 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:12:
[...]

Als de bak inderdaad nergens anders aan vast zit en je wilt voor veiligheid gaan kun je langere pluggen gebruiken.

Koop anders een setje pluggen en schroeven, heb ik toevallig deze week zelf ook besteld omdat ik spul moest ophangen in snelbouwstenen en met het stucwerk erbij is een 40mm plug gewoonweg te weinig.

https://www.toolstation.n...fischer%20duoplug%208x655
Ik moet na deze nog 4 rolluiken doen dus ik denk dat het voor mij handiger is om losse schroeven en pluggen te kopen :)

[ Voor 37% gewijzigd door JT op 08-12-2020 10:03 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:46
sjorsjes schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:43:

We zijn bezig met een aanbouw en daar zijn ze gisteren met de smeervloer bezig geweest. Aangezien deze 10cm dik en dus aardig wat droogtijd nodig heeft voordat we hier iets op kunnen leggen kreeg ik de tip om deze aan te pappen met cement. Helaas is hier op het grote boze internet niet heel veel over te vinden;

- goed mengen

Moet je dit dan doen zoals je ook de ramen zeemt, dus dat het pap laagje echt maar max 1 mm wordt of meer zoals je bij een egalisatie laag zou doen?
Ik begrijp de link niet tussen de grote droog tijd en het aanpappen met cement. Na het aanpappen gaat het niet ineens sneller drogen, dus je moet nog steeds lang wachten alvorens er iets op te leggen. Het kan wel gebruikt worden om de toplaag harder te maken, maar dat lijkt hier niet het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sjorsjes schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:43:

We zijn bezig met een aanbouw en daar zijn ze gisteren met de smeervloer bezig geweest. Aangezien deze 10cm dik en dus aardig wat droogtijd nodig heeft voordat we hier iets op kunnen leggen kreeg ik de tip om deze aan te pappen met cement. Helaas is hier op het grote boze internet niet heel veel over te vinden;

- goed mengen

Is het idee dat die cementen toplaag sneller droogt en dat je daarom er sneller iets op zou kunnen zetten? Ik kan me niet voorstellen hoe een extra laag erboven op zou moeten helpen met het sneller drogen van beton, in ieder geval. Maar een dunne toplaag gaat ook niks dragen, en een losse cement / betonlaag op een andere botonlaag gaat later alleen maar los brokkelen, als het nu niet direct aan het beton hecht terwijl het min of meer nat is.

Ik zou gewoon wachten tot het droog genoeg is, misschien een bouwdroger erbij zetten, want spullen drogen met het huidige weer gewoon niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-05 13:59
In mijn zoektocht naar een badkamer ventilator heb ik besloten dat de minimale vereiste een timer is en de hygrostaat/vochtmeter misschien toch ook wel nuttig is. Al lees ik daarover ook wel dat mensen klachten hebben dat ie de hele tijd blijft draaien. (het lijkt me als het een probleem blijkt te zijn je deze 'uit 'of op een heel hoog vochtpercentage kunt instellen dat ie de hygrostaat eigenlijk amper nog gebruikt)

Ik ben uitgekomen bij het merk Soler & Palau en ben in dubio tussen deze 2 modellen:

Deze, heeft timer en hygrostaat en kan op aan/uit schakelaar
Deze, heeft timer, een bewegingsmelder en zelflerende hygrostaat die daardoor een onderscheid kan maken tussen plotselingen luchtvochtigheid verhoging (douchen, bad, ) en langzame verhogingen (buitenklimaat).

De 2e heeft door die slimme hygrostaat functie de voorkeur maar deze kan niet met een aan/uit schakelaar aangezet worden. Dus als de slimme hygrostaat toch problematisch blijkt te zijn kan ik niet meer zelf kiezen wanneer het ding aan of uit moet...
(ja de bewegingsmelder maar als ik ff naar de wc ga hoeft dat ding voor mij niet aan te springen)

ps. er komt geen/weinig lucht van buitenhuis onze badkamer in. (dus wellicht heeft het vochtpercentage buiten dan minder invloed)

[ Voor 10% gewijzigd door louzy82 op 08-12-2020 10:52 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:26

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

[Afbeelding]

Ik zou je stucadoor vragen of het niet genoeg is om het staal in de betokontakt te zetten en ruim te bedekken met stucgaas. Dat doen ze (als het goed is...) Ook op de naden van de betonplaten van je vloer om scheuren te voorkomen.

Als je op het staal nog een cm aan gips gaat plakken wordt je plafond best wel een stuk lager.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
louzy82 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:25:

ps. er komt geen/weinig lucht van buiten onze badkamer in.
wat wil je dan nog afzuigen?

ps best nog een prijzige ventilator, wil je niet meer investeren en een CVE ventilatie box aanschaffen of iets dergelijks?

[ Voor 25% gewijzigd door HyperTrophy op 08-12-2020 10:42 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 449 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/