[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
glennvho schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:09:
Ik heb wat advies nodig voor een projectje dat ik wil starten.
In onze hal is ons schoenenrek momenteel maar een rommeltje. Ik wil graag zelf een schoenenrek/zitbank combinatie maken en ben dus aan de slag gegaan om het eerst op computer te tekenen.

[Afbeelding]

Dit is waar ik uiteindelijk mee op de proppen ben gekomen. Zoals je kan zien zal het tussen 2 muurtjes komen, de tussenafstand is 117cm in totaal.
De legplanken zou ik met plankendragers (of hoe die kleine pinnetjes ook mogen heten) maken. Zo kunnen we ze dus van hoogte veranderen.

Ik zit juist nog wat in de knoop met wat voor hout ik ga gebruiken. Ik dacht aan multiplex (populieren) en dan een eiken of ander hardhouten plaat op de bovenkant als afwerking zodat het er wat mooier uitziet. Echter zit ik dan met de lijntjes van de multiplex lagen die je aan de voorkant zal zien.

De andere optie is MDF en dan schilderen maar daar ben ik minder voor omdat ik de houtlook mooier vind dan geschilderd.

Hebben jullie nog suggesties qua houtsoort en eventueel zaken om mijn ontwerp nog te verbeteren?
Als je een hardhouten look wil zou ik als basismateriaal spaanplaat gebruiken en dan de boven en voorkant fineren. Je hebt zowel sheets (boven- en onderkant) als banden (voor- en achterkant). MDF ben ik geen fan van voor kasten, omdat deze sneller doorzakken dan spaanplaat. Multiplex is zeker een optie, maar dan zou ik direct multiplex kopen die aan de boven- en onderkant de look heeft die je zoekt, en alleen voor de voorkant een fineerband aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:49:
[...]

Dat is natuurlijk ook gewoon een optie :) (moet ik wel op de max. hoogte letten)
Heb nog even verder zitten kijken, ik heb een oud beestje (zaagtafel), maar hij werd ooit verkocht ook met extra zijtafels, als ik die bekijk zijn dat eigenlijk gewoon platen die met steunen bevestigd zijn aan de zaagtafel, ik vermoed dat mijn zaagtafel die bevestigingsgaten ook al heeft, moet ik straks even kijken :)
op de foto zie ik rechts in de cirkel een sleuf zitten . ik zat aan een T-bout, moer met ring en bv een metalen 20x20mm metalen balk als ondersteuning /bevestiging ..

Maar toen dacht ik aan een schraag .. en toen kwam ik op een rolbok is dat betreft wat flexibeler en/ makkelijker op te bergen enzv je hebt ze zelfs in een V vorm zodat je balken/ronde objecten onder hoeken kan doen .. immer vaker zit je toch niet ruim bemeten op je klus locatie

Dat betreft kan je ook DIY maken .. met bv een deegroller wat hout oid .. als je het in hoogte en breedte "verstelbaar" maakt en de optie hebt tussen rollen/niet rollen kan je het voor van alles toepassen :) maar dat spreekt voor zich. lijkt me een leuke tijdverdrijf projectje .. ik doe het nu met schragen van 5,- en een oude deur :) maar ja ik heb ook een cirkelzaag

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 18-11-2020 18:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07

Ik zit juist nog wat in de knoop met wat voor hout ik ga gebruiken. Ik dacht aan multiplex (populieren) en dan een eiken of ander hardhouten plaat op de bovenkant als afwerking zodat het er wat mooier uitziet. Echter zit ik dan met de lijntjes van de multiplex lagen die je aan de voorkant zal zien.

De andere optie is MDF en dan schilderen maar daar ben ik minder voor omdat ik de houtlook mooier vind dan geschilderd.

Hebben jullie nog suggesties qua houtsoort en eventueel zaken om mijn ontwerp nog te verbeteren?
Zijn massief houten meubelpanelen geen optie voor je? Hoef je niets aan de kopse kanten te doen en kan je beitsen of oliën naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

DasNieNix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:59:
[...]

Zijn massief houten meubelpanelen geen optie voor je? Hoef je niets aan de kopse kanten te doen en kan je beitsen of oliën naar keuze.
Ik heb laatst planken gemaakt van beukenhout meubelpanelen want ik wilde wat luxere planken ipv standaard spaanplaat meubelpanelen. Dat ziet er echt wel leuk uit! Die panelen koop je op verschillende plekken.

@glennvho

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
@JT
Is het niet handiger ze op één plek te kopen?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Teijgetje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:05:
@JT
Is het niet handiger ze op één plek te kopen?
:+

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JT schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:02:
[...]

Ik heb laatst planken gemaakt van beukenhout meubelpanelen want ik wilde wat luxere planken ipv standaard spaanplaat meubelpanelen. Dat ziet er echt wel leuk uit! Die panelen koop je op verschillende plekken.

@glennvho
Wat ik de laatste tijd op YT zie is dat ze een basis pakken, varierend van MDF, spaanplaat of zelfs kastjes die langs de weg staan en dan los gaan met Fineer, of plintjes of stukken boom verzaagt en eventueel epoxy .
Liters houtlijm .. als totaal bedekking .

Ik vind het zelf wel mooi om te zien en bijzonder vinding rijk,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:03
-edit: Verkeerd topic :)

[ Voor 82% gewijzigd door carpebios op 18-11-2020 22:28 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
GodDamage schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:54:
[...]

Ja, dat maakt uit voor het geluid maar hoeveel dB verschil is moeilijk in te schatten. Het is niet zo dat een extra bocht zorgt een verdubbeling van het geluid. De buigradius van de HB+ leidingen is 15 cm en als je daarbuiten blijft, valt de toename in weerstand wel mee. Als je ze echt gaat knikken wordt het een ander verhaal.
Zolang je maar geen aluminium flex gebruikt zit je denk ik wel goed. Daarom heb ik ook voor de leidingen naar de verdeelkasten Aerofoam gebruikt; erg glad van binnen en makkelijker te verwerken dan spirobuis.
Ik merk wel dat lengte veel meer van invloed is dan een bocht. De langste kanalen komt het meeste geluid uit.
Ik heb nog wel een 125mm dempende slang van 1m liggen, mag je mee uitproberen.

Zelf heb ik een klein kapitaal uitgegeven aan de Vasco buizen, super simpel te verwerken en 5cm hoog dus weinig hoogteverlies. Je kunt een huis nog zo goed isoleren maar een goed binnenklimaat is ook wat waard.

Wat kostte die verdeelkasten?

diskeltische lurker

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

technopeuter schreef op donderdag 19 november 2020 @ 02:10:
Ik heb nog wel een 125mm dempende slang van 1m liggen, mag je mee uitproberen.

Zelf heb ik een klein kapitaal uitgegeven aan de Vasco buizen, super simpel te verwerken en 5cm hoog dus weinig hoogteverlies. Je kunt een huis nog zo goed isoleren maar een goed binnenklimaat is ook wat waard.
Welke WTW unit heb je hangen? Wil zelf ook met Vasco buizen aan de gang. Maar heb nog geen keuze voor de WTW unit zelf gemaakt.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb wat advies nodig voor een projectje dat ik wil starten.
In onze hal is ons schoenenrek momenteel maar een rommeltje. Ik wil graag zelf een schoenenrek/zitbank combinatie maken en ben dus aan de slag gegaan om het eerst op computer te tekenen.

[Afbeelding]

Dit is waar ik uiteindelijk mee op de proppen ben gekomen. Zoals je kan zien zal het tussen 2 muurtjes komen, de tussenafstand is 117cm in totaal.
De legplanken zou ik met plankendragers (of hoe die kleine pinnetjes ook mogen heten) maken. Zo kunnen we ze dus van hoogte veranderen.

Ik zou ook, zoals anderen, Berken multiplex aanraden. Goed te betalen en ziet er erg mooi uit.
De randjes kan je onbedekt laten, maar je zou ze ook kunnen afdekken met hardhouten strips(edge banding)

Als je dunne strips zaagt op een zaagtafel heb je dat zo gedaan. Je kan ook edge banding met plaklaag kopen.
Bij panelen kan je kiezen om éérst de edge banding op te lijmen, en daarna de panelen op de eindmaat te zagen. Dit scheelt wat pas en meetwerk. Je kan ook de edge banding later toepassen, als alles al in elkaar zit. Zo kan je eventuele minder mooie verbindingen goed verbergen.

Als je hele dunne strips zaagt kan je deze met een mes/schaaf op maat maken. Dikkere strips hebben een edge-router nodig.

Ik heb kortgeleden zowel dikke (7mm) als dunne(1.5mm) strips op multiplex gelijmd, gewoon met houtlijm en vastklemmen met schilderstape. (Blauw, deze heeft wat elasticiteit)

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 19-11-2020 12:14 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• technopeuter
_Arthur schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:32:
[...]

Welke WTW unit heb je hangen? Wil zelf ook met Vasco buizen aan de gang. Maar heb nog geen keuze voor de WTW unit zelf gemaakt.
Hier een brink, ooit op MP gekocht getest maar nog niet actief, Asl ik nu een neiwue zou kopen zou het een itho zijn,die zijn normaal geprijst, rest is way overpriced in NL.

diskeltische lurker

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:37
Ik heb Iroko besteld voor een buitentrap.
Nu wil ik driehoekjes gaan verlijmen met de trapboom.
Maar vind in de bouwmarkt alleen D4 houtlijm voor NIET constructief gebruik.

Welke lijm zou ik kunnen gebruiken?

Zou deuvelen (??) en lijmen voldoende zijn of zal ik er achteraf ook schroeven in verwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:26
Martinusz schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:15:
Iemand die mij een beetje de goeie kant op kan duwen...
Ik moet met de bovenfrees sleuven frezen in een balk, laten we even zeggen van 45graden (schuin dus) meerdere naast elkaar.

Uit de losse hand niet te doen, dus moet ik een mal of iets dergelijk maken, zodat ik met bijv. De geleider makkelijk een gleuf kan trekken die dan steeds dezelfde hoek heeft.

Gewoon kwestie van 45 graden lijntjes trekken op de balk, een lat steeds opschuiven en klemmen en daartegen de bovenfrees duwen om de sleuf te trekken?
Ondertussen aan het experimenteren met een mal :) lijkt de goede kant op te gaan, nog wat finetunen aan de mal en kijken of ik een stop kan maken zodat ik niet per ongeluk doorschiet naar rechts. Work in progress en eerst nog wat rest balkjes proberen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBInVFs5Nsdkg1L6wtEWUDpC5x4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nJF7BkHXqSQxn7nBopCEiCG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Martinusz op 19-11-2020 14:54 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 14:44
Martinusz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:54:
[...]

Ondertussen aan het experimenteren met een mal :) lijkt de goede kant op te gaan, nog wat finetunen aan de mal en kijken of ik een stop kan maken zodat ik niet per ongeluk doorschiet naar rechts. Work in progress en eerst nog wat rest balkjes proberen :P

[Afbeelding]
Ik heb dit ook gedaan voor een ladder! Ik.had uiteindelijk een beweegbare mal, omdat ik geen ruinte had om mijn materiaal te verplaatsen.

Wat ik gedaan had qua eindstop was de 'rails' gebruiken van de geleider. Deze zat vast in de machine, maar met een bout en ring ging deze door de mal. Eenmaal op het eindpunt ging hij niet verder.

Ik zal kijken of ik een fotootje kan vinden!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Martinusz
EJonk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:01:
[...]

Ik heb dit ook gedaan voor een ladder! Ik.had uiteindelijk een beweegbare mal, omdat ik geen ruinte had om mijn materiaal te verplaatsen.

Wat ik gedaan had qua eindstop was de 'rails' gebruiken van de geleider. Deze zat vast in de machine, maar met een bout en ring ging deze door de mal. Eenmaal op het eindpunt ging hij niet verder.

Ik zal kijken of ik een fotootje kan vinden!
Ja ik ben ook met de geleider aan het klooien, alleen botst die nu tegen de mal (te vroeg zeg maar), maar ik ga vast wel iets bedenken voor een stop :)
Deze mal is ook beweegbaar, dusdanig dat ik gelijk dezelfde afstand kan aanhouden tussen de sleuven!

Morgen even balk halen en dan nog wat op de juiste frees (10mm met ondersnijder) en nog wat materiaal (klemmen, liniaal etc.) wat in bestelling staat :P

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 19-11-2020 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EJonk
Martinusz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:03:
[...]

Ja ik ben ook met de geleider aan het klooien, alleen botst die nu tegen de mal (te vroeg zeg maar), maar ik ga vast wel iets bedenken voor een stop :)
Deze mal is ook beweegbaar, dusdanig dat ik gelijk dezelfde afstand kan aanhouden tussen de sleuven!

Morgen even balk halen en dan nog wat op de juiste frees (10mm met ondersnijder) en nog wat materiaal (klemmen, liniaal etc.) wat in bestelling staat :P
Foto's gevonden. Mijn geheugen liet me blijkbaar een beetje in de steek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/972bXEXDCh3AHuCtGSmGl9cDPAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O94b5OAKt5x20ucJpdZMtCle.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon schroeven.. Het trucje met de geleider gebruikte ik blijkbaar voor horizontale stukken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDGRLPGzsmT6YrT32F7d7jctSS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkdiW3CCUXSE5T601Rb2tD6M.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat, of iig deels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q1Fg7eal7w5G7E8iCtCKL2j1gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTYMGALiIM39RWXfKByxJ5cy.jpg?f=fotoalbum_large

Ruim geen reclame voor Ferm trouwens. Frees stopte er vrij snel na dit project mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
EJonk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]

Gewoon schroeven.. Het trucje met de geleider gebruikte ik blijkbaar voor horizontale stukken:

[Afbeelding]

Resultaat, of iig deels:

[Afbeelding]

Ruim geen reclame voor Ferm trouwens. Frees stopte er vrij snel na dit project mee.
Ah tof om te zien :) ja schroefje inderdaad of nog een latje aan de rechterkant, zodat ie daar tegenaan 'botst'.

Grappig wilde eerst 2de hands frees kopen (want ja alleen voor deze klus...) toen ook te kijken naar Ferm, want ja voor 5 tientjes heb je een nieuwe.....maar toen kwam de Bosch voorbij voor 68,- :o die is het geworden! Apparaat voelt goed aan, totaal geen ervaring met freesmachine, maar tot nu toe gaat het aardig, en ik denk dat ik hem wellicht vaker ga gebruiken dan vooraf gedacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
EJonk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Resultaat, of iig deels:

[Afbeelding]

Ik ben toch wel benieuwd naar wat je daar voor moois aan t maken bent / was.

• EJonk
Martinusz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:15:
[...]

Ah tof om te zien :) ja schroefje inderdaad of nog een latje aan de rechterkant, zodat ie daar tegenaan 'botst'.

Grappig wilde eerst 2de hands frees kopen (want ja alleen voor deze klus...) toen ook te kijken naar Ferm, want ja voor 5 tientjes heb je een nieuwe.....maar toen kwam de Bosch voorbij voor 68,- :o die is het geworden! Apparaat voelt goed aan, totaal geen ervaring met freesmachine, maar tot nu toe gaat het aardig, en ik denk dat ik hem wellicht vaker ga gebruiken dan vooraf gedacht :)
Freesjes haal ik meestal bij Ecotools. Niet duur, ruim assortiment en gaan tot nu toe lang mee. Niet te veel te gelijk willen. Slow en steady wins the race.

Bosch FTW :) Succes! Graag zie ik het eindresultaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Martinusz Zat al een beetje naar jou foto te kijken met de gedachte van; wat onderhoudt die tweaker zijn gereedschap keurig!! Maar nu snap ik het. :o :+

• EJonk
rbaidjoe schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:20:
[...]

Ladder naar vide op zolder. Maak zo wel even een fotootje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
EJonk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:23:
Ladder naar vide op zolder. Maak zo wel even een fotootje!
Ben wel benieuwd, hoe heb je de kopse kanten van de traptredes (en stootborden) zo mooi rond passend gemaakt?

Zit zelf ook wel eens te denken of ik niet een bovenfrees zou kunnen gebruiken, maar lijkt echt zo'n ding waar je dingen voor bedenkt als je 'em eenmaal hebt ;)

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:32
henkie196 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:28:
Zit zelf ook wel eens te denken of ik niet een bovenfrees zou kunnen gebruiken, maar lijkt echt zo'n ding waar je dingen voor bedenkt als je 'em eenmaal hebt ;)
Zal persoonlijk zijn, maar ik vind het echt een must have. Begonnen met de bosch POF1200, een half jaar later naar POF1400 want betere hoogteverstelling. Inmiddels wil ik nog een betere :)

• Martinusz
EJonk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:20:
[...]

Freesjes haal ik meestal bij Ecotools. Niet duur, ruim assortiment en gaan tot nu toe lang mee. Niet te veel te gelijk willen. Slow en steady wins the race.

Jep daar besteld! overigens ook paar bij HBM machines, 0.49 euro per stuk voor wat freesjes :o en uiteraard het Action setje al in huis :P
Sa.Tan schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:22:
@Martinusz Zat al een beetje naar jou foto te kijken met de gedachte van; wat onderhoudt die tweaker zijn gereedschap keurig!! Maar nu snap ik het. :o :+
Lol, nee die is gloedje nieuw ;)

@Cavalera125 ik vind de diepte stelling wat zwaar, de veren zeg maar. Als ik filmpjes zie dan zie ik mensen de frees vrij makkelijk naar beneden duwen en dan locken. Bij mij gaat ie behoorlijk zwaar naar beneden eigenlijk, is dat de nieuwigheid en wordt dat soepeler? Of is dat gewoon bij dit type zo?

[ Voor 20% gewijzigd door Martinusz op 19-11-2020 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:32
Martinusz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:51:
@Cavalera125 ik vind de diepte stelling wat zwaar, de veren zeg maar. Als ik filmpjes zie dan zie ik mensen de frees vrij makkelijk naar beneden duwen en dan lokken. Bij mij gaat ie behoorlijk zwaar naar beneden eigenlijk, is dat de nieuwigheid en wordt dat soepeler? Of is dat gewoon bij dit type zo?
Volgens mij is dat gewoon een eigenschap van de POF1200. Voor mij destijds de reden om te switchen. De POF1400 is daarin wel iets fijner, maar de fijnafstelling is niet wat ik had gehoopt. Denk dat de volgende een Triton wordt.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:13
Heeft iemand een gouden tip voor een standaard oplossing voor het volgende:

Hal is structureel een graad of 7 koeler dan de woonkamer. Verdeler van de vloerverwarming (6 groepen) zit in de gang dus de vloer is altijd heerlijk warm.
Er komt vooral veel tocht door de brievenbus en er is een open trap dus warmte gaat ook omhoog.
Tijd om de brievenbus aan te pakken. Er zit alleen een klep aan de buitenzijde en de kieren zijn enorm. Niet zo gek dus dat het tocht. (Dan ook nog eens voordeur in een hoek onder een carport met 9/10 keer de wind vol in de hoek.

Er zit alleen een kleine uitdaging in de deur. De glaslatten zijn dik en zitten dicht op de brievenbus.
Wat maten:
Sleuf brievenbus zelf is 29cm breed en 5cm hoog.
Tussen de glaslat boven en onder zit 6cm
Glaslatten zijn 1.5cm dik/diep

Ik kan nergens een borstelzet vinden die kleiner is qua hoogte dan 7.2cm. bestaat dit wel? Of bestaat er iets als een compleet pakket? Ik heb het niet kunnen vinden... Dus dacht ik aan het volgende:
Tussen de glaslatten links en rechts opvullen en de borstel op de glaslatten en opvulling plaatsen. Ik ben echter bang dat daardoor een randje ontstaat in de brievenbus waardoor post, kranten etc niet makkelijk meer naar binnen te duwen zijn of scheuren/kreukelen. Iemand daar een tip voor? Of denk ik helemaal verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u44IrJp8gNtSZmy8tUh_Ek8nVqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vAWFWt8NdmTmv4WF8emYdEs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLA8P-NTejltO0FXhZBj6Eaper4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VidRaNTKbouazEjVM5uNgkCj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@MisterEagle is het niet een optie om gewoon dat gat helemaal dicht te stoppen met isolatie materiaal / pur en dan buiten een brievenbus neer te zetten of op te hangen? Zelfs met een paar borstels blijft dat een tochtgat, zeker als vaak de wind erop staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33
@MisterEagle Ik weet niet of je gemeente meedoet die van ons geeft 90euro korting per adres van deze site.
https://www.woonwijzerweb...isoleren/products/homebox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:13
henkie196 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:43:
@MisterEagle is het niet een optie om gewoon dat gat helemaal dicht te stoppen met isolatie materiaal / pur en dan buiten een brievenbus neer te zetten of op te hangen? Zelfs met een paar borstels blijft dat een tochtgat, zeker als vaak de wind erop staat.
Die optie vind de vrouw des huizes niet zo geschikt, maar kan me inderdaad voorstellen dat dat het beste is.
alki schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:14:
@MisterEagle Ik weet niet of je gemeente meedoet die van ons geeft 90euro korting per adres van deze site.
https://www.woonwijzerweb...isoleren/products/homebox
Dit lijkt mij goud! Morgen even meten of dit past qua inbouw maar dan is het één geheel!

[ Voor 38% gewijzigd door MisterEagle op 19-11-2020 20:01 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• EJonk
rbaidjoe schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:20:
[...]

henkie196 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:28:
[...]

Ben wel benieuwd, hoe heb je de kopse kanten van de traptredes (en stootborden) zo mooi rond passend gemaakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoG34eTIYtwLZ2mTa9KzlL_OMfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVYj0rfvfqkIRkig2EwKmY90.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dus een ladder, dus stootborden heeft ie niet. De gaten zijn handvaten, zodat het geheel compact blijft. Samen met de hoek maakt het een heerlijk lopende ladder. Gemaakt voor eventueel slapers in de nok :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cIrxW2HZSd0xXz17-itvwAhsCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lXYS9TInneRIe3iDlKiXIKYe.jpg?f=fotoalbum_large

Alles met de bovenfrees rond gemaakt. Radius langs de 'staanders' is heel klein, 1mm oid. Treden iets groter, zo'n 3mm en tenslotte de handvaten/grepen een ruime 5mm voor een lekker gevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBjDQi4GIEtwHiZfhdINjB6iKDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8cF8NsoETsJejQmmMYyNoVU.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het gemak, anders staat ie vaak in weg, hangt de ladder aan een stuk steigerbuis, en kan je hem rechtop zetten, of zelfs tijdelijk helemaal weghalen. Opening naar de vide zit namelijk dichtbij de deur naar zolder. Heb een poging gedaan om alles op de foto te krijgen :)

Fun fact, op de 4 schroeven van de 'haken' na, zit er geen ijzerwaar in. Houtlijm en goede strakke passing. O+ eiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
@EJonk netjes, ik kon die handvatten niet plaatsen, maar het zijn dus handvatten. Voegen die in de praktijk nu echt wat aan het comfort toe? Ik zou zeggen dat je voldoende hebt aan de sporten / treden die een dubbelfunctie vervullen als handvatten.

[ Voor 8% gewijzigd door rbaidjoe op 19-11-2020 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
rbaidjoe schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:39:
@EJonk netjes, ik kon die handvatten niet plaatsen, maar het zijn dus handvatten. Voegen die in de praktijk nu echt wat aan het comfort toe? Ik zou zeggen dat je voldoende hebt aan de sporten / treden die een dubbelfunctie vervullen als handvatten.
Ja hij loopt echt lekker! Je merkt toch dat je liever iets vastpakt zoals een leuning dan een trede. Ik heb wat neefjes en nichtjes er op los gelaten om te kijken hoe ze liepen. Allemaal pakten ze onbewust de handvatten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
EJonk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:41:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Het is dus een ladder, dus stootborden heeft ie niet. De gaten zijn handvaten, zodat het geheel compact blijft. Samen met de hoek maakt het een heerlijk lopende ladder. Gemaakt voor eventueel slapers in de nok :)

[Afbeelding]

Alles met de bovenfrees rond gemaakt. Radius langs de 'staanders' is heel klein, 1mm oid. Treden iets groter, zo'n 3mm en tenslotte de handvaten/grepen een ruime 5mm voor een lekker gevoel.

[Afbeelding]

Voor het gemak, anders staat ie vaak in weg, hangt de ladder aan een stuk steigerbuis, en kan je hem rechtop zetten, of zelfs tijdelijk helemaal weghalen. Opening naar de vide zit namelijk dichtbij de deur naar zolder. Heb een poging gedaan om alles op de foto te krijgen :)

Fun fact, op de 4 schroeven van de 'haken' na, zit er geen ijzerwaar in. Houtlijm en goede strakke passing. O+ eiken.
Netjes en mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
EJonk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:18:
Ja hij loopt echt lekker! Je merkt toch dat je liever iets vastpakt zoals een leuning dan een trede. Ik heb wat neefjes en nichtjes er op los gelaten om te kijken hoe ze liepen. Allemaal pakten ze onbewust de handvatten!
Heel netjes gedaan. Ik kan me voorstellen dat die zijkant wat te dik is om normaal vast te pakken, zeker als je wat kleinere handen hebt, dus die handvaten lijken me inderdaad handig in gebruik. Ziet er ook gewoon sjiek uit, natuurlijk. En mooi excuus om met de bovenfrees aan de slag te gaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
MisterEagle schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:33:
Heeft iemand een gouden tip voor een standaard oplossing voor het volgende:

Hal is structureel een graad of 7 koeler dan de woonkamer. Verdeler van de vloerverwarming (6 groepen) zit in de gang dus de vloer is altijd heerlijk warm.
Er komt vooral veel tocht door de brievenbus en er is een open trap dus warmte gaat ook omhoog.
Tijd om de brievenbus aan te pakken. Er zit alleen een klep aan de buitenzijde en de kieren zijn enorm. Niet zo gek dus dat het tocht. (Dan ook nog eens voordeur in een hoek onder een carport met 9/10 keer de wind vol in de hoek.

Er zit alleen een kleine uitdaging in de deur. De glaslatten zijn dik en zitten dicht op de brievenbus.
Wat maten:
Sleuf brievenbus zelf is 29cm breed en 5cm hoog.
Tussen de glaslat boven en onder zit 6cm
Glaslatten zijn 1.5cm dik/diep

Ik kan nergens een borstelzet vinden die kleiner is qua hoogte dan 7.2cm. bestaat dit wel? Of bestaat er iets als een compleet pakket? Ik heb het niet kunnen vinden... Dus dacht ik aan het volgende:
Tussen de glaslatten links en rechts opvullen en de borstel op de glaslatten en opvulling plaatsen. Ik ben echter bang dat daardoor een randje ontstaat in de brievenbus waardoor post, kranten etc niet makkelijk meer naar binnen te duwen zijn of scheuren/kreukelen. Iemand daar een tip voor? Of denk ik helemaal verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onze situatie was grotendeels hetzelfde, verdeler in de hal met 6 groepen en toch was het altijd koud.
Ik had al meerpuntssluiting met tochtvaldorpel laten infrezen (betere sluiting) en het enkel glas vervangen door dubbel glas. Dat hielp al veel, maar de brievenbus bleef (zelfs met borstel) een tochtgat. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een externe brievenbus. Problem solved.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
henkie196 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:43:
Bij mijn vorige huis had ik er ook voor gekozen om buiten een brievenbus op te hangen. Dat scheelt zo'n tochtgat in de deur. In de praktijk ben je echter elke dag een tijd met de deur open aan het futselen met de brievenbus en vliegt je besparing op dat moment de deur uit. Voor mij in ieder geval geen losse brievenbus voor de deur meer. Het mooiste zou zijn als je een box kunt inbouwen waardoor je een soort luchtsluis krijgt, zoals deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22
*edit, topic gevonden over mi-light.

[ Voor 95% gewijzigd door louzy82 op 20-11-2020 13:21 ]

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
GodDamage schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:18:
Bij mijn vorige huis had ik er ook voor gekozen om buiten een brievenbus op te hangen. Dat scheelt zo'n tochtgat in de deur. In de praktijk ben je echter elke dag een tijd met de deur open aan het futselen met de brievenbus en vliegt je besparing op dat moment de deur uit. Voor mij in ieder geval geen losse brievenbus voor de deur meer. Het mooiste zou zijn als je een box kunt inbouwen waardoor je een soort luchtsluis krijgt, zoals deze
Wij hebben nieuwbouw, en ik weet eigenlijk niet of überhaupt nog deuren met een brievenbus erin verkocht worden. Dus wij hebben gewoon buiten een pakkettenbrievenbus neergezet. Gewoon de deur dicht doen als we de post gaan halen, of, wat we meestal doen, even in de brievenbus kijken als we er toch langsloopt, dan hoef je er ook niet speciaal voor naar buiten te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
EJonk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:41:
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Steektrap vind ik er mooier bij passen dan ladder 🙂

Ik heb iets soortgelijks gemaakt, mag ik vragen waar je de haken gekocht hebt? Die mis ik nog nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
checkdiz schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:28:
[...]

Ik heb iets soortgelijks gemaakt, mag ik vragen waar je de haken gekocht hebt? Die mis ik nog nl.
Krijg nou wat, het heeft een naam! Ik heb steeds de engelse zoektermen gebruikt voor inspiratie..

Die haken heb ik uiteindelijk zelf gemaakt. 3mm alu, warmte en bruut geweld. Wel dit setje lang overwogen: Linkje

En thnx allemaal voor de likes :) Ben ook heel trots op dit projectje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
checkdiz schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:28:
[...]

Bij houtenladders.nl hebben ze setjes.
Wij hebben zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
henkie196 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:04:
[...]

Wij hebben nieuwbouw, en ik weet eigenlijk niet of überhaupt nog deuren met een brievenbus erin verkocht worden. Dus wij hebben gewoon buiten een pakkettenbrievenbus neergezet. Gewoon de deur dicht doen als we de post gaan halen, of, wat we meestal doen, even in de brievenbus kijken als we er toch langsloopt, dan hoef je er ook niet speciaal voor naar buiten te gaan.
Helaas wel, die huizen voldoen dan niet meer aan het bouwbesluit maar een kniesoor die daar op let

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
foutje, nevermind

[ Voor 109% gewijzigd door rbaidjoe op 20-11-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
EJonk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:31:
[...]

Krijg nou wat, het heeft een naam! Ik heb steeds de engelse zoektermen gebruikt voor inspiratie..

Die haken heb ik uiteindelijk zelf gemaakt. 3mm alu, warmte en bruut geweld. Wel dit setje lang overwogen: Linkje

En thnx allemaal voor de likes :) Ben ook heel trots op dit projectje ;)
Geweldig :)
Ik wist het ook niet maar kwam uiteindelijk de term tegen bij timmerman koos ;)

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
henkie196 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:04:
[...]

offtopic:
En anders is er wel iets met domotica te verzinnen (magneetcontactje aan de klep > pushmelding op telefoon).
We zitten tenslotte wel op Tweakers.net hier ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:05
Adviesvraagje: wij zijn thuis zelf een kast aan het bouwen, zie foto voor tussenresultaat. Er komen nog frontjes op de lades en rechts een boekenkast. We hebben nu goedkope laderailsen can de hornbach maar die lopen niet echt lekker. Wat kosten redelijke laderailsen en waar moet ik echt op letten? De lades zijn 112 wijd en 58 diep. Dus wel redelijk groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkzisdOxuHKVO6OeDLNVTZIEHms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9n778OSOWi12gq1raCTSOhn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
juliusyoup schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:18:
Adviesvraagje: wij zijn thuis zelf een kast aan het bouwen, zie foto voor tussenresultaat. Er komen nog frontjes op de lades en rechts een boekenkast. We hebben nu goedkope laderailsen can de hornbach maar die lopen niet echt lekker. Wat kosten redelijke laderailsen en waar moet ik echt op letten? De lades zijn 112 wijd en 58 diep. Dus wel redelijk groot.

[Afbeelding]
Zoiets wordt in keukens veel gebruikt en zijn prima geleiders imo:

https://www.meubelbeslagonline.nl/blum/tandem/plus/550

Zomaar een voorbeeld want er zijn veel opties, uittreklengte, draagvermogen, soft close etc. :)

[ Voor 10% gewijzigd door decipherer op 20-11-2020 22:34 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
juliusyoup schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:18:

[Afbeelding]
Je hebt waarschijnlijk nu rolgeleiders zoals deze:
https://www.hornbach.nl/s...tuks/7661752/artikel.html

Hornbach heeft ook kogel gelagerde geleiders zoals deze, lopen veel veel mooier:
https://www.hornbach.nl/s...paar/8675863/artikel.html

Zijn er ook nog met soft close:
https://www.hornbach.nl/s...paar/8663046/artikel.html

Ik durf alleen niet te zeggen of je deze 1 op 1 kan vervangen; je hebt nu je lades op maat gemaakt voor de huidige geleiders. Zoek op internet naar ladegeleiders en je komt heel veel tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVG555
  • Laatst online: 20:42
@juliusyoup

Ladegeleiders kunnen erg duur zijn, vooral hier in Nederland.
Ik haal ze zelf al een tijd hier, heb ze al voor een aantal projecten gebruikt en erg tevreden over.
Even bij deze specs kijken welke geschikt zijn voor het totaalgewicht je in gedachten had.

https://so-handel.de/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:05
@decipherer @DasNieNix @PVG555 bedankt! Ik hoopte dat duurdere geleiders alleen duurder waren voor mooiere afwerking en softclose dingen. Helaas is de goedkope ook echt slecht.

Dat de lades een beetje ingekort worden is geen ramp. Op de winkel uit Veendam en die uit Duitsland hebben de rails zo’n 2mm meer spelling nodig, dat frees ik wel even uit denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Eindelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1WDVUa0jzIm_OLo2xjMTKWDVsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afSqWSkeFVqGjXbNn2TnE6fc.jpg?f=fotoalbum_large

15 stuks 25mm dik, 250mm breed en 3 meter lang. En inderdaad, het is toch maar Douglas geworden. Niet dat dit makkelijker te krijgen was, maar Eikenhout voor een redelijke prijs en met minimale bewerking is niet gelukt. Deze stapel heb ik zeggen en schrijven voor 150 euro nieuw gekregen, A keuze bij de lokale houthandel. Afgezien van een miniem scheurtje op sommige kopstukken is het net hout en beter word het denk ik ook niet met constructiekwaliteit Douglas.

Vochtpercentage zit nog tussen de 21 en 24% dus ik heb ze voor nu even opgelat in de werkplaats, had daarvoor eerder al een speciaal zaagstation gebouwd met langhout opslag aan de onderkant van het blad. Zal ze de komende weken in de gaten houden, kijken hoe snel het percentage nog zakt. Idealiter wil ik wachten tot ze rond de 10 procent zitten voor ik ga meten en verzagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

DasNieNix schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:40:
[...]

Je hebt waarschijnlijk nu rolgeleiders zoals deze:
https://www.hornbach.nl/s...tuks/7661752/artikel.html

Hornbach heeft ook kogel gelagerde geleiders zoals deze, lopen veel veel mooier:
https://www.hornbach.nl/s...paar/8675863/artikel.html

Zijn er ook nog met soft close:
https://www.hornbach.nl/s...paar/8663046/artikel.html

Ik durf alleen niet te zeggen of je deze 1 op 1 kan vervangen; je hebt nu je lades op maat gemaakt voor de huidige geleiders. Zoek op internet naar ladegeleiders en je komt heel veel tegen.
Zulke kogelgelagerde geleiders hadden we in de Bopita commode zitten. Lades van een dikke meter breed, misschien wel 60cm diep en dan geschikt voor..... 12kg.
We hadden dus eens in de zoveel tijd ineens een kogellager regen in die kast. Onvoorstelbaar dat Bopita niet een betere kwaliteit leverde. Ik zie in jullie link al 30, 45 of zelfs 60kg. Dat had stukken beter geweest.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
EJonk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:20:
[...]

De mal is af en gekeurd :p
Straks nog even opnieuw afstellen op de balk die gekocht is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6WLaUgxDDuj13DKjkXrWpMqC_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEXtdsVyeqf4GDQKuICawmmL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC-N_B_dM2P25b6Z8UkeyLQJgpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Emg4C5YO0hsASOK2LAYmIRY5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
Martinusz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:41:
[...]

De mal is af en gekeurd :p
Straks nog even opnieuw afstellen op de balk die gekocht is :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor! Niet zuinig met schroeven, goed parallel houden die latjes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinusz
EJonk schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:03:
[...]

Netjes hoor! Niet zuinig met schroeven, goed parallel houden die latjes!
Komt goed, besef net dat ik nog een mal in spiegelbeeld moet maken 8)7

Edit: dat viel reuze mee, ik kan de andere kant gebruiken natuurlijk :)

Eerste proefmodel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWe3hb5aXd2o1L8aJUZhFfmxvw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6w6ievyRzOecIjgZmj91F5qz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI_jJ7UiI6KCs__DIQhAcfejroE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEJPoJ3hlj6AUXPSZ8yB0wKV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Martinusz op 21-11-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Laatst online: 13:22

epic_gram

undercover moderator

ik zie op marktplaats allemaal van die blokhutten enzo. Hoe zit het met de ondergrond hiervan? Wat voor ondergrond hebben ze nodig? Zijn tegels ook geschikt?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:58
Ik heb mijn blokhut/schuurtje op bandjes geplaatst. Mijn post vind je een paar pagina's terug.
Kan ook op tegels, maar mocht je ooit je tuin opnieuw betegelen wordt dat gelijk lastig als je blokhut erop staat.
Ik ben geen expert maar ik denk dat je de keuze heb tussen betonpoeren op de hoeken, beton fundering, bandjes of gewoon op de tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
epic_gram schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:15:
ik zie op marktplaats allemaal van die blokhutten enzo. Hoe zit het met de ondergrond hiervan? Wat voor ondergrond hebben ze nodig? Zijn tegels ook geschikt?
Meestal gewoon 10x10 tot 20x20 palen op poeren, de tussenwandjes heb ik op beton bandjes geplaatst, ongeveer 10cm boven tegelhoogte.

Op deze manier blijft het hout droog en gaat het niet rotten.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
KillaZ schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:52:
[...]

Meestal gewoon 10x10 tot 20x20 palen op poeren, de tussenwandjes heb ik op beton bandjes geplaatst, ongeveer 10cm boven tegelhoogte.

Op deze manier blijft het hout droog en gaat het niet rotten.
Hier net een hele schuur op bandjes geplaatst (maat 100x20x8) steken 10cm boven de tuin tegels uit.
De oude schuur vloer was onder tuin niveau, op die beton vloer staan de bandjes. Na het plaatsen van de bandjes de schuur vloer verhoogd met ongeveer 10cm zandcement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Een tijd geleden aan een kant op zolder met egalisatiekorrels achter de knieschotten geegaliseerd en met OSB erop een vloertje gemaakt zodat we er spullen op kunnen zetten. Gister en eergister de andere kant gedaan. Inmiddels wonen we er, is alles afgewerkt en staan er allemaal spullen. Daarnaast is de betonvloer aan die kant een stuk ruwer. Al met al wat bewerkelijker. Het is er ook net iets minder strak geworden maar dat egaliseert vanzelf wel met de OSB en gewicht erop. Een aantal manieren van werken om het slimmer te maken:
  • Wederom kruislijnlaser
  • Op de afrijlat had ik een waterpas geplakt om in de gaten te houden of de latten wel vlak genoeg liggen en om, waar nodig, met de hand de lat op waterpas gehouden, correcties aan te brengen. Hier en daar ook letterlijk met de hand wat vlakker gemaakt. Kruislijnlaser maakt zichtbaar waar het te hoog werd.
  • Bij het aanbrengen van nieuwe korrels, storten, grof uitvegen met de handen, snel eruit en luik ervoor. Eerst stof uurtje of langer laten zakken en dan egaliseren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJOGlerV6zYbVMR9DZPz6vIHmJs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhkeq32wscRdFIruOfvjwZSL.jpg?f=fotoalbum_medium

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33
epic_gram schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:15:
Idd op betonpoeren zetten, anders waait ie met tegel en al uit je tuin, als je een blokhut met overkapping koopt die met 4 of 6 palen gemaakt word.. Anders gewoon storm ankers erbij kopen

[ Voor 14% gewijzigd door alki op 22-11-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 20:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hmm, ik heb mij Kota gewoon op tegels staan... Is misschien wat minder windgevoelig als een blokhut met overkapping.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Grmmmpfff ik heb de sanitair kit in de douchecel vervangen , de oude bleek net iets te lekken. Nou heb ik al heel veel gekit maar met sanitair kit heb ik altijd ruzie. De huidvorming gaat mij vaak te snel , zodat ik met een kithulpje of mijn vinger de nieuwe ‘huid’ opentrek en het niet glad wordt. Ziet er nu niet mooi uit en je bent toch snel een halve dag bezig om alle oude kit eruit te snijden en schoon te maken en dan kun je een paar dagen weer niet douchen.... :-( flink balen dus !

Wellicht ligt het ook aan de soudal joint finisher die ik gebruik, lijkt wel alsof er dan direct huidvorming optreedt binnen een minuut. Hebben jullie met deze finisher ervaring ?

Vervelende met kitten is vooral dat ik metrotegels met een facet randje heb en een hele dikke voeg nodig heb doordat ik destijds twee tegels te kort heb gezaagd :+ . Foutje van de baas bij de eerste keer tegelen....

Misschien toch maar eens een prof kitter inhuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tip van flip, spuitfles met zeepsop, kitnaad leggen, even eroverheen spuiten dat de kit en erlangs het vochtig is, vinger eroverheen en dan moet in 1x klaar zijn. :) Als je de kit oprekt ben je er droog overheen gegaan.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Zeepsop wordt niet aangeraden bij voegen die vaak nat worden zoals in een douche, schimmelvorming kan snel optreden. Goede ervaringen met deze finisher https://www.toolstation.n...p36236?searchstr=finisher

Wat het plaatsen van een blokhut betreft; laatst een schuur met overkapping geplaats en deze op betonbanden gezet en de onderbalk met slagpluggen hierop vastgezet. Waren wel dikke betonbanden van 12 x 25.
Bij het weghalen van de oude schuur, model blokhut, bleek deze los op de tegels te staan. Schuur was van de vorige bewoners en geen idee hoe lang die er heeft gestaan maar ik zou het zelf niet zo aandurven.
Zal ook te maken hebben dat deze tussen de huizen en andere schuren stond op een plek die niet heel windgevoelig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
alki schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:15:
[...]
Idd op betonpoeren zetten, anders waait ie met tegel en al uit je tuin, als je een blokhut met overkapping koopt die met 4 of 6 palen gemaakt word.. Anders gewoon storm ankers erbij kopen
het maakt natuurlijk wel een verschil of je in de kop van Noord Holland woont en je schuur grenst aan een weiland, of je woont ergens in het midden of oosten van het land en je hebt genoeg 20m hoge bomen die de wind wel wegvangen.

Het houten tuinhuisje dat hier in de tuin staat is 30 jaar geleden door de vorige bewoners geplaatst. op een terras gelegd met stoeptegels, en staat niet eens vast aan de stoeptegels. Staat al 30 jaar met alleen zijn eigen gewicht om het op z'n plek te houden.

De onderbalken zijn allemaal rot, dus ik denk dat ik er volgend jaar een nieuwe neer ga zetten. Ik zit sterk te denken om van die halve betonpoeren van 10cm hoog met wat cement op de hoeken vast te zetten voor de fundering.

Edit: ik woon dus in het midden tussen hoge bomen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LinuxMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:04:
[...]

het maakt natuurlijk wel een verschil of je in de kop van Noord Holland woont en je schuur grenst aan een weiland, of je woont ergens in het midden of oosten van het land en je hebt genoeg 20m hoge bomen die de wind wel wegvangen.

Het houten tuinhuisje dat hier in de tuin staat is 30 jaar geleden door de vorige bewoners geplaatst. op een terras gelegd met stoeptegels, en staat niet eens vast aan de stoeptegels. Staat al 30 jaar met alleen zijn eigen gewicht om het op z'n plek te houden.

De onderbalken zijn allemaal rot, dus ik denk dat ik er volgend jaar een nieuwe neer ga zetten. Ik zit sterk te denken om van die halve betonpoeren van 10cm hoog met wat cement op de hoeken vast te zetten voor de fundering.

Edit: ik woon dus in het midden tussen hoge bomen ;-)
Ik denk dat de fundering relatief belangrijk(er) is dan het bouwwerk .. niet zozeer de betonploer oid .. maar bv composiet balken tussen het steen/beton en zorgen dat de boel niet verzakt .. of dat je het kan stellen ..

Als ik weer moet kiezen zou ik bv zorg dat ik deuren rond om heb of een wand die open/dicht kan .. Wel leuk zo'n veranda of open gedeelte .. maar in ons "zonnig' climaat is schaduw of uit de regen zitten wellicht handiger .. Over schaduw gesproken. Isolatie onder het dak of rond de muur is wel prettig .. zodat je koel kan zitten :) of warm in de winter.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Waypoint schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:05:
Grmmmpfff ik heb de sanitair kit in de douchecel vervangen , de oude bleek net iets te lekken. Nou heb ik al heel veel gekit maar met sanitair kit heb ik altijd ruzie. De huidvorming gaat mij vaak te snel , zodat ik met een kithulpje of mijn vinger de nieuwe ‘huid’ opentrek en het niet glad wordt. Ziet er nu niet mooi uit en je bent toch snel een halve dag bezig om alle oude kit eruit te snijden en schoon te maken en dan kun je een paar dagen weer niet douchen.... :-( flink balen dus !

Wellicht ligt het ook aan de soudal joint finisher die ik gebruik, lijkt wel alsof er dan direct huidvorming optreedt binnen een minuut. Hebben jullie met deze finisher ervaring ?

Vervelende met kitten is vooral dat ik metrotegels met een facet randje heb en een hele dikke voeg nodig heb doordat ik destijds twee tegels te kort heb gezaagd :+ . Foutje van de baas bij de eerste keer tegelen....

Misschien toch maar eens een prof kitter inhuren
Heb de laatste tijd ook aardig wat af moeten kitten, en blijf siliconenkit (sanitair kit) rotzooi vinden. Heb zelf Zwaluw / Den Braven siliconenkit gebruikt, werkt best goed als ik daarna met een sopje er langs ga. Geen last van toplaag die ik open zou trekken, alhoewel het me nog niet altijd lukt om een hele strakke voeg te krijgen daarmee.

Met Soudal siliconenkit geen ervaring, maar vond een bus acrylkit van Soudal duidelijk minder fijn werken dan de Den Braven acryl kit die ik normaal gebruik. Moeilijker om strak af te werken. Aan de andere kant, meeste bedrijven die hier over de vloer zijn geweest om diverse dingen te installeren gebruiken wel Soudal kit, van wat ik er van heb gezien.

Niet dat alle profs het nu even strak afwerken. Maar goed, lukt mij ook niet, al ben ik natuurlijk alles behalve prof ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Graag jullie advies :)

Ik ben bezig met een kantoortje in de tuin, de wanden staan, electra voorbereid en zodra het raamkozijn komt kan ik de boel dichtmaken. Nu moet ik er nog een vloertje in maken. De bedoeling is dat ik met een elektrische vloerverwarming de boel ga verwarmen.
Op dit moment sta ik nog gewoon op zand, wat zou de ideale vloeropbouw zijn? dikte zal ergens tussen 10-15cm moeten worden. Ik dacht aan iets dergelijks:
  1. binnen
  2. laminaat
  3. egaline
  4. vloerverwarming
  5. stoeptegels
  6. 8cm EPS
  7. folie
  8. zand

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:15
henkie196 schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:23:
[...]

Heb de laatste tijd ook aardig wat af moeten kitten, en blijf siliconenkit (sanitair kit) rotzooi vinden. Heb zelf Zwaluw / Den Braven siliconenkit gebruikt, werkt best goed als ik daarna met een sopje er langs ga. Geen last van toplaag die ik open zou trekken, alhoewel het me nog niet altijd lukt om een hele strakke voeg te krijgen daarmee.

Met Soudal siliconenkit geen ervaring, maar vond een bus acrylkit van Soudal duidelijk minder fijn werken dan de Den Braven acryl kit die ik normaal gebruik. Moeilijker om strak af te werken. Aan de andere kant, meeste bedrijven die hier over de vloer zijn geweest om diverse dingen te installeren gebruiken wel Soudal kit, van wat ik er van heb gezien.

Niet dat alle profs het nu even strak afwerken. Maar goed, lukt mij ook niet, al ben ik natuurlijk alles behalve prof ;)
Ik moest laatst een hoop kitten en heb toen een doos ottoseal kit gehaald. In alle mogelijke kleuren te leveren en de prijs is mijn inziens laag. Zelfs in matte kleuren leverbaar. Verwerkingstijd was echt top. Randen zijn super strak geworden. Geen last van huidvorming voordat je klaar was(en dat is fijn als je meters tegelijk wil doen).

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 23-11-2020 09:26 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Arjan schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:17:

Op dit moment sta ik nog gewoon op zand, wat zou de ideale vloeropbouw zijn? dikte zal ergens tussen 10-15cm moeten worden. Ik dacht aan iets dergelijks:
  1. binnen
  2. laminaat
  3. egaline
  4. vloerverwarming
  5. stoeptegelsBeton
  6. 8cm EPS
  7. folie
  8. zand
Dit lijkt me beter. Vloerverwarming op stoeptegels lijkt me geen succes. Voor de rest kom je een heel eind, er even van uitgaande dat je in een gebied woont waar de bodem redelijk stabiel is.

[ Voor 16% gewijzigd door Pixeltje op 23-11-2020 09:59 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik ben bezig met een kantoortje in de tuin, de wanden staan, electra voorbereid en zodra het raamkozijn komt kan ik de boel dichtmaken. Nu moet ik er nog een vloertje in maken. De bedoeling is dat ik met een elektrische vloerverwarming de boel ga verwarmen.
  1. binnen
  2. laminaat
  3. egaline
  4. vloerverwarming
  5. stoeptegels
  6. 8cm EPS
  7. folie
  8. zand
Ik zou uberhaupt niet kiezen voor vloerverwarming in een dergelijk houten hok, waarbij je ook nog eens een isolator erop gaat leggen (laminaat). Los van het risico op breuken bij het leggen op stoeptegels.

Infrarood verwarming of gewoon kacheltje dat snel verwarmd is veel handiger (en meer duurzaam).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

dank voor de feedback :)

@Pixeltje Het gaat om 5m2, dus ik maak me weinig zorgen om scheuren. Mede in het kader van duurzaamheid hoopte ik oude stoeptegels te kunnen inzetten, scheelt weer een paar zakken beton.

@Cyberpope Vloerverwarming heb ik gekozen omdat het wel degelijk redelijk geïsoleerd is en ik de ervaring heb dat ik met vloerverwarming minder kW nodig heb voor een prettige gevoelstemperatuur.

Ter aanvulling, de muren hebben 10cm steenwol en het dak nog meer, dus het is best redelijk geïsoleerd en de inhoud is erg klein, ik verwacht qua verwarming geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Afgelopen weken ontdekte ik roest op de radiator in de woonkamer. Nu blijkt deze radiator lek te zijn en moet deze vervangen worden.

Dat is geen probleem, maar ik heb geen zekerheid dat dit kan gebeuren voor onze puppy komt. Ik zoek dus een tijdelijke oplossing om de radiator te dichten. Ik heb alleen geen flauw idee waarmee. Tweakers die hier ervaring mee hebben?

Het gaat om de voorkant van de radiator.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Arjan schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:36:
dank voor de feedback :)

@Pixeltje Het gaat om 5m2, dus ik maak me weinig zorgen om scheuren. Mede in het kader van duurzaamheid hoopte ik oude stoeptegels te kunnen inzetten, scheelt weer een paar zakken beton.

@Cyberpope Vloerverwarming heb ik gekozen omdat het wel degelijk redelijk geïsoleerd is en ik de ervaring heb dat ik met vloerverwarming minder kW nodig heb voor een prettige gevoelstemperatuur.

Ter aanvulling, de muren hebben 10cm steenwol en het dak nog meer, dus het is best redelijk geïsoleerd en de inhoud is erg klein, ik verwacht qua verwarming geen problemen.
Het ging mij er meer om dat stoeptegels onderling kunnen bewegen en daarmee spanning op de kabels van je vloerverwarming kan komen te staan. De egaline laag waar je het over hebt gaat dat niet tegen, vandaar mijn opmerking over een betonvloertje. Je kunt eventueel stoeptegels kapotslaan en de brokken gebruiken in een vloertje met wat natte beton erbij voor binding?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25
barktus schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:41:
Ik zoek dus een tijdelijke oplossing om de radiator te dichten. Ik heb alleen geen flauw idee waarmee. Tweakers die hier ervaring mee hebben?
Ja zoiets wel eens gebruikt:
https://www.bison.nl/nl/product.811

Voor tijdelijk werkt dat. Is natuurlijk geen definitieve oplossing.

Ik gok dat de roestplek aan de binnenkant van de radiator ook wat groter zal zijn dan dat ene punt waar het nu doorgeroest is. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

1. binnen
  2. laminaat
  3. egaline
  4. vloerverwarming
  5. stoeptegels
  6. 8cm EPS
  7. folie
  8. zand
als je nu eps / stoeptegels omdraait ? en ipv dure egaline kan je volgens mij eletrische verwarming ook direct op xps/wedi/qboard oid leggen ? of dun laagje beton ?

ps .. ik vind je isolatie wel erg "dun" .. zeker de vloer zou ik 2x zo dik maken ..kwa isolatie materiaal ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@vso xps is wel een goed idee, want ik heb nog zo'n 4m2 ervan liggen a 5cm dik.

Ik dacht die stoeptegels voor stabiliteit misschien nodig te hebben, maar als ik ze onderop leg om de gravende diertjes buiten te houden, dan kan ik de rest misschien als volgt doen:
  1. binnen
  2. afwerkvloer
  3. egaline
  4. vloerverwarming
  5. XPS / EPS tot hoogte bereikt is
  6. stoeptegels
  7. zand
Het lijkt me eigenlijk ook dat ik geen folie nodig heb, dat zou alleen voor optrekkend vocht zijn en xps/eps zijn daar niet erg gevoelig voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003

MJV

Om ruimte te scheppen wil ik mijn wasmachine naar zolder verplaatsen. Hier is door de vorige bewoner al een aansluiting voor gerealiseerd, die blijkbaar ook ooit gebruikt is i.c.m. een wasmachine. Voor het gemak van de (oudere) vorige bewoner is de wasmachine vervolgens naar de 1e verdieping verplaatst, daar staat hij nu, voor ons gemak, ook.

Maar..., de aansluiting op zolder is een 32mm pvc pijp. Ik lees online dat voor een (moderne) wasmachine 40mm benodigd is. Het gaat om een in totaal 80cm 32mm pijp, alvorens de buis in de muur verdwijnt. Geen idee hoe/of daar een buis met grotere diameter is geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4ZoC9qfmGYSOn1szCi3u-xvpTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOuT0v0Zz8QhS1fTTwySUXdw.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er hier mensen met ervaring met deze situatie? Ik kan het natuurlijk uitproberen, maar daarvoor moet de wasmachine eerst naar boven (en als het mislukt weer naar beneden) dus liever wacht ik daar nog even mee. De wasmachine in kwestie is de Bosch WAW32642NL i-DOS. In de handleiding zijn verder geen eisen aan de afvoer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
MJV schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:54:
Om ruimte te scheppen wil ik mijn wasmachine naar zolder verplaatsen. Hier is door de vorige bewoner al een aansluiting voor gerealiseerd, die blijkbaar ook ooit gebruikt is i.c.m. een wasmachine. Voor het gemak van de (oudere) vorige bewoner is de wasmachine vervolgens naar de 1e verdieping verplaatst, daar staat hij nu, voor ons gemak, ook.

Maar..., de aansluiting op zolder is een 32mm pvc pijp. Ik lees online dat voor een (moderne) wasmachine 40mm benodigd is. Het gaat om een in totaal 80cm 32mm pijp, alvorens de buis in de muur verdwijnt. Geen idee hoe/of daar een buis met grotere diameter is geplaatst.

[Afbeelding]

Zijn er hier mensen met ervaring met deze situatie? Ik kan het natuurlijk uitproberen, maar daarvoor moet de wasmachine eerst naar boven (en als het mislukt weer naar beneden) dus liever wacht ik daar nog even mee. De wasmachine in kwestie is de Bosch WAW32642NL i-DOS. In de handleiding zijn verder geen eisen aan de afvoer te vinden.
Je slang moet erin passen, dus meet je slang op van de wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Martinusz schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:57:
[...]

Je slang moet erin passen, dus meet je slang op van de wasmachine?
Slang is 25mm, buis intern ook 25mm. Alleen online zijn de verhalen zeer wisselend.. Enerzijds mensen die aangeven "dat het 40mm" moet zijn, anderszijds mensen die aangeven "32mm werkt al jaren probleemloos"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MJV schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:03:
[...]

Slang is 25mm, buis intern ook 25mm. Alleen online zijn de verhalen zeer wisselend.. Enerzijds mensen die aangeven "dat het 40mm" moet zijn, anderszijds mensen die aangeven "32mm werkt al jaren probleemloos"...
IMHO (en nou ben ik geen expert)......komt dat omdat zo'n 32mm buis groot genoeg is om het probleemloos te laten werken, maar officieel (lees: bouwregelgeving) moeten dit soort buizen 40mm zijn. :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@MJV
Theoretisch kan er uit een slang 25 natuurlijk niet meer water komen dan door een afvoer 32 weg kan, maar je grote struikelblok zal eerder het T-stuk zijn icm met de bufferruimte, 80 cm is al kort bij 40 mm buis.
Eerst krijg je een buffer tot de zwanenhals, als dat eenmaal stroomt wil het gepompte water rechtdoor ipv de muur in. Doordat het daar dan weer terugstroomt krijg je weer een buffermoment. Bovendien zal als het dan stroomt het van twee kanten de muur in stromen, dus de wasmachineafvoer kan maar half zijn water kwijt.
En dat zou best eens teveel kunnen zijn waardoor de 32 mm buis over gaat stromen.
Eea is natuurlijk proefondervindelijk uit te vinden, gaat het overstromen trek je de stekker er uit.
Je kan het best de wasmachineleiding, en de andere, met (2x)45 graden bochten aanleggen (90 geeft ook een buffermoment) en de aansluitingen met y-stukken ieder aftakken.
In ieder geval zorgen dat de wasmachinestroom de muur ingeleid wordt en nooit de andere buis in kan.
Dan stroomt het water ongehinderder de "muur" in en is alleen de zwanenhals een buffermoment.

En natuurlijk kan je de leiding buiten vergroten naar 40. In de muur maakt dat niet uit qua doorvoer, buiten heb je meer bufferruimte voordat het gaat stromen.

Met beleid kan je het geplakte T-stuk loskrijgen door de mof te verhitten met brander of föhn. als de mof heet genoeg is kan je hem losdraaien/scheuren van de buis in de muur.
Je kan even oefenen op een (zelf) geplakte bocht (een zwanenhals is doorgaans dun maar moet ook lukken) om uit te vogelen hoe sterk je de buitenmantel verhitten moet om de buis heel te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeromebertrem
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-11-2020
Kan ik hier ook een vraag stellen op speaker drivers te vervangen in een speaker box?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
jeromebertrem schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:39:
Kan ik hier ook een vraag stellen op speaker drivers te vervangen in een speaker box?
Dat kan, maar men kan je hier vast beter helpen:
Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Daar zitten een aantal leden die ook eigen speakers maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Teijgetje schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:32:
@MJV
Theoretisch kan er uit een slang 25 natuurlijk niet meer water komen dan door een afvoer 32 weg kan, maar je grote struikelblok zal eerder het T-stuk zijn icm met de bufferruimte, 80 cm is al kort bij 40 mm buis.
Eerst krijg je een buffer tot de zwanenhals, als dat eenmaal stroomt wil het gepompte water rechtdoor ipv de muur in. Doordat het daar dan weer terugstroomt krijg je weer een buffermoment. Bovendien zal als het dan stroomt het van twee kanten de muur in stromen, dus de wasmachineafvoer kan maar half zijn water kwijt.
En dat zou best eens teveel kunnen zijn waardoor de 32 mm buis over gaat stromen.
Eea is natuurlijk proefondervindelijk uit te vinden, gaat het overstromen trek je de stekker er uit.
Je kan het best de wasmachineleiding, en de andere, met (2x)45 graden bochten aanleggen (90 geeft ook een buffermoment) en de aansluitingen met y-stukken ieder aftakken.
Dan stroomt het water ongehinderder de "muur" in en is alleen de zwanenhals een buffermoment.

En natuurlijk kan je de leiding buiten vergroten naar 40. In de muur maakt dat niet uit qua doorvoer, buiten heb je meer bufferruimte voordat het gaat stromen.V
Vraag daarbij is natuurlijk wel wat er van "de andere kant" die T in stroomt. Als dat een overloop van je ketel is zal dat toch wel meevallen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@PaT
Het maakt niet uit wat daar uitkomt, als de machine pompt dan pompt hij bij de T rechtdoor, dat is de minste weerstand. En dan zo ver vol totdat ook de muur gaat stromen.
Maar dan moet er dus van twee kanten water de muur in, wat leidt tot minder dan de volle buisdiameter vanaf de wasmachine, omdat die andere leiding ook onder afschot loopt wil daar het water dus altijd terug en zal dit conflicteren bij de T-uitgang..
In het beste geval houdt de pomp de andere leiding onder zodanige druk dat dit als buffer werkt en het water de T ingeduwd wordt.
Maar dat geloof ik niet echt, 80 cm 32 mm leiding als buffer is te kort om als buffer te voldoen imo. Wat de machine wegpompt is namelijk al haast die 32 mm buis vol, het water zou dan dus haast gelijk net zo snel weg moeten stromen als de pomp het wegpompt. Dat gebeurt nooit, er zal altijd bij elke bocht een vertraging optreden waardoor je bufferruimte nodig hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2020 13:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 19:02
MJV schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:54:

[Afbeelding]

Zit er niet al een verloop in van 32-->40? Misschien kun je vanaf daar de boel vervangen voor 40mm..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As9HDGVJn1OExTszmLOxvtLyFvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tuGdnGivZjaw5vwzQnSJpHg3.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@phYzar
Scherp.
Dus de buis in de muur is 40.
Toch moet het zo aangepast met y-stukken dat de wasmachinestroom direct die buis ingeleid wordt en niet de andere kant op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Thanks allen.

@phYzar De buis in de muur is helaas ook 32. Het lijkt dikker maar dat zijn een aantal moffen die zijn gebruikt. Die meetten uitwendig over 36mm.

@Teijgetje goed punt. De buis rechtdoor komt uit onderaan is inderdaad de CV (overloop), en een wastafel. Daar komt weinig water vandaan, maar het dat zal dus wel degelijk problemen gaan geven denk ik. Ik zal wat onderzoek gaan doen hoe het met y-stukken eruit hoort komen te zien.

Een 'domme' maar wellicht functionele oplossing is het plaatsen van een 25L of 50L reservoir dat als buffer dient. De ruimte waar het om gaat is het cv-hok, dus esthetisch kan en mag alles :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Arjan schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:47:
@vso xps is wel een goed idee, want ik heb nog zo'n 4m2 ervan liggen a 5cm dik.

Ik dacht die stoeptegels voor stabiliteit misschien nodig te hebben, maar als ik ze onderop leg om de gravende diertjes buiten te houden, dan kan ik de rest misschien als volgt doen:
  1. binnen
  2. afwerkvloer
  3. egaline
  4. vloerverwarming
  5. XPS / EPS tot hoogte bereikt is
  6. stoeptegels
  7. zand
Het lijkt me eigenlijk ook dat ik geen folie nodig heb, dat zou alleen voor optrekkend vocht zijn en xps/eps zijn daar niet erg gevoelig voor
erhm XPS en EPS zijn waterdoorlatend .. dit word aangegeven met liter per minuut terwijl een zeef wellicht 1:1 is en een handdoek 1:05 .. zal xps/eps wellicht daar ver onder zitten :) ... maar het is niet waterdicht dus die (vijver)folie is niet onverstandig.. ook gezien dat als de elektra uit gaat in de winter je niet met gebroken beton wilt zitten..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MJV schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:17:
Thanks allen.

@phYzar De buis in de muur is helaas ook 32. Het lijkt dikker maar dat zijn een aantal moffen die zijn gebruikt. Die meetten uitwendig over 36mm.

@Teijgetje goed punt. De buis rechtdoor komt uit onderaan is inderdaad de CV (overloop), en een wastafel. Daar komt weinig water vandaan, maar het dat zal dus wel degelijk problemen gaan geven denk ik. Ik zal wat onderzoek gaan doen hoe het met y-stukken eruit hoort komen te zien.

Een 'domme' maar wellicht functionele oplossing is het plaatsen van een 25L of 50L reservoir dat als buffer dient. De ruimte waar het om gaat is het cv-hok, dus esthetisch kan en mag alles :).
Buffer is zeker een slimme oplossing, al zou je wellicht van 40mm --> rioolpijp 100mm en dan weer terug naar ingang 40mm ... wellicht als de bufferfunctie kunnen doen ..

Wat zal je max waterinhoud zijn van de wasmachine.. 40L ?? 20L doorstrooming met de huidige pijp .. dus 20L buffer ..

lastiger is dat je het waterslot wilt behouden ..

affijn --> https://discuszolder.nl/d...paciteiten-pvc-leidingen/ mocht het helpen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@MJV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMv_xx7lMq1o31Yxz6YxHC6qIy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E7By4OAH8ktA2ryqWE1caknr.png?f=fotoalbum_large

De muur in zou ik met 2x 45 graden doen ipv 90 graden, dat stroomt beter met minder weerstand.
Het Y-stuk kan je omdraaien zodat je uitkomt met de wasbak mocht die laag eindigen (de sifon) en je niet iets omhoog kan.
Als je het Y-stuk omdraait moet de wasmachineaansluiting er boven in met 2x45 graden ipv zoals nu de wasbak/cv met een 90 graden bocht.
De blauwe leiding is extra buffer en zou je weg kunnen laten.
Zorg wel dat de horizontale leiding waar de wasmachineslang in gaat iets boven 90 cm zit, ik eindig altijd met een mof 40/40 zodat je een kastrubber kunt plaatsen en daar de slang in doet.
Je kan daar ook een y-stuk plaatsen met 2 kastrubbers zodat je een afvoer hebt voor een droger bovenop de wasmachine (evt rechtdoor verlengen met buis+mof als je die hoger wil)

Een 25l buffer aanbrengen, of een stuk buis van 100/110, is niet nodig zolang je maar zorgt voor vloeiende bochten en iets meer buffer (met 40) dan nu.
Hou het Y-stuk en bochten dus wel 40, de leiding naar de wasbak/cv kan je wel prima 32 houden.

Zet je de droger er naast dan maak je in de horizontale buis naar de wasbak/cv een aftakking met zwanehals, een droger geeft maar weinig water tegelijk dus daar hoef je niet een hoge buis in te doen.
Het afvoergat moet ruim onder de aansluiting naar de waterlade zitten gezien er geen pomp in een droger zit en het water gewoon weg moet kunnen lopen door de zwaartekracht naar de zwanenhals.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Teijgetje schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:40:
@MJV
[Afbeelding]

De muur in zou ik met 2x 45 graden doen ipv 90 graden, dat stroomt beter met minder weerstand.
Het Y-stuk kan je omdraaien zodat je uitkomt met de wasbak mocht die laag eindigen (de sifon) en je niet iets omhoog kan.
Als je het Y-stuk omdraait moet de wasmachineaansluiting er boven in met 2x45 graden ipv zoals nu de wasbak/cv met een 90 graden bocht.
De blauwe leiding is extra buffer en zou je weg kunnen laten.
Zorg wel dat de horizontale leiding waar de wasmachineslang in gaat iets boven 90 cm zit, ik eindig altijd met een mof 40/40 zodat je een kastrubber kunt plaatsen en daar de slang in doet.
Je kan daar ook een y-stuk plaatsen met 2 kastrubbers zodat je een afvoer hebt voor een droger bovenop de wasmachine (evt rechtdoor verlengen met buis+mof als je die hoger wil)

Een 25l buffer aanbrengen, of een stuk buis van 100/110, is niet nodig zolang je maar zorgt voor vloeiende bochten en iets meer buffer (met 40) dan nu.
Hou het Y-stuk en bochten dus wel 40, de leiding naar de wasbak/cv kan je wel prima 32 houden.

Zet je de droger er naast dan maak je in de horizontale buis naar de wasbak/cv een aftakking met zwanehals, een droger geeft maar weinig water tegelijk dus daar hoef je niet een hoge buis in te doen.
Het afvoergat moet ruim onder de aansluiting naar de waterlade zitten gezien er geen pomp in een droger zit en het water gewoon weg moet kunnen lopen door de zwaartekracht naar de zwanenhals.
Thanks, ik had hier ook al zitten tekenen en was tot de conclusie gekome dat cv+wasbak dus boven de wasmachine moest komen. Maar ik weet alleen niet hoe ik dat moet realiseren, de cv+wasbakbuis zit maar millimeters hoger dan de muur (zeer beperkt afschot). Of bedoel je in je tekening dat ik met een soort sifon-constructie de 'muur' wat omlaag kan brengen? Nu even geen tijd om te tekenen, zal ik nog doen.

@vso Het verbuik van de wasmachine is 100L, uitgaande van 2x spoelen dus 50L per keer. Maar de hamvraag is hoe hard dat die pomp doorgaans werkt, in liters per minuut.

Droger is nog even geen sprake van.

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 23-11-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:37
Wat ook nog een oplossing kan zijn (ik weet niet hoe ver die wasbak naar rechts zit.
Is een vaatwasser aansluiting onder de wasbak te maken en daar de wasmachine op aan te sluiten.

Dan dat hele T stuk gewoon vervangen voor een 90 graden bocht.
Ja een bocht heeft weerstand, maar het moet wel echt gek zijn als een bochtje problemen oplevert.

Zelf zou ik het zo eerst gewoon uitproberen en mocht er water uit de pijp komen pas gaan kijken naar oplossingen.

Problemen die er niet zijn hoef je ook niet op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@MJV

Had wat voorbeelden er bij gezet.
Maar je zou de zwanenhals inderdaad wel zo kunnen plaatsen dat de overloop in de muur gaat.
Maar dan blijft het probleem van de te lage afvoer van de wasbak.
Zit daar een sifon of een zwanenhals? Misschien kan je de sifon helemaal omhoog zetten of de zwanenhals vervangen voor een sifon om hoogte te winnen.

Je kan wel het y-stuk liggend plaatsen, Dat kan je zelfs haast plat/horizontaal draaien zolang je boven de liggende 40 blijft. Dan komt alleen je 32 naar de wastafel iets van de muur af.
De blauwe leiding/Y/bochten/muurleiding liggen in hetzelfde horizontale vlak, afschot daargelaten.
Alle andere in hetzelfde verticale vlak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVD1eINjF2X7dBiJsYvb03zAHYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ipxXSKR37WW7e7R56OSJb5Xz.png?f=user_large

@FRANQ
Onder de wasbak is te laag, tenzij de leiding lang is krijg je nooit genoeg buffer. Ik zou hem eerder dan in de wasbak hangen.
Maar misschien werkt het met een afwasmachineaansluiting met slangenklem zodanig dat als er teveel water is dat het de wasbak instroomt, zoals bij afwasmachines met veel gereutel gebeurt.
Die zijn er in Afbeeldingslocatie: https://media.hubo.be/img/Neo-Air-sifon-wastafel-40mm---aansluiting-wasmachine_903641_000_1920x1440.jpg?base=images&sub=hcb&bottom=hbb&name=9138613223454.jpg&context=bWFzdGVyfGltYWdlc3w4NjQ4NnxpbWFnZS9qcGVnfGltYWdlcy9oY2IvaGJiLzkxMzg2MTMyMjM0NTQuanBnfGU4ZTkyMjM0ODk0Y2FhMDU2NTY5YWVmNjhjNWIzZmNiN2RjMzNmMDg0NDExMTE1NDhkMjk1NjUyNDBkNzRjMWY&attachment=true en als Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/411/283/DV_8_6641264_01_4c_NL_20180809154753.jpg met of zonder beluchter.

Maar wellicht wel zonder gereutel met gewoon een y-stuk in de liggende leiding naar de wasbak en daar een zwanenhals met pijp zetten.

[ Voor 55% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MJV schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:50:
[...]

Thanks, ik had hier ook al zitten tekenen en was tot de conclusie gekome dat cv+wasbak dus boven de wasmachine moest komen. Maar ik weet alleen niet hoe ik dat moet realiseren, de cv+wasbakbuis zit maar millimeters hoger dan de muur (zeer beperkt afschot). Of bedoel je in je tekening dat ik met een soort sifon-constructie de 'muur' wat omlaag kan brengen? Nu even geen tijd om te tekenen, zal ik nog doen.

@vso Het verbuik van de wasmachine is 100L, uitgaande van 2x spoelen dus 50L per keer. Maar de hamvraag is hoe hard dat die pomp doorgaans werkt, in liters per minuut.

Droger is nog even geen sprake van.
ik zou wachten met je wasmachine naar zolder verplaatsen totdat je 40mm pijp hebt ..

Buffer klinkt mooi en ja 40mm pijp van 1m heeft een inhoud van 1L en een 100mm van 1meter pijp 7,5 Liter .. maar het gevaar dat je troep uit de wasmachine uiteindelijk een verstopping oplevert is ook aanwezig. of dat je buffer capaciteit vermindert door bezinking ..

Met 40mm pijp spoelt het gelijk het riool in ..

zou het nu kunnen? ja vast ... maar het is wachten op het moment dat je wasmachine in storing treed omdat hij zijn water niet kwijt kan of erger vanaf zolder een waterballet hebt .. terwijl upgraden van de aansluiting je alles voorkomt.

Tja vanalles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Martinusz
Zo lekker zaag en freeswerk gedaan, blij met mijn 2dehands zaagtafel en de nieuwe bovenfrees :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xApORSZ6GCa-9Wrd1s1Tz8_Okq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HuNDxKV69MmMsq9KIvotZK4.jpg?f=fotoalbum_large

Deel 1 ready :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Martinusz
Heb jij nog cd`s en dvd`s?
Dat is zoooooooo1980. :+

Of wordt het een kaboutertrap? >:)

Wel lekker bezig. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2020 21:51 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/