[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 459 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:04

MJV

Teijgetje schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:26:
@MJV

Had wat voorbeelden er bij gezet.
Maar je zou de zwanenhals inderdaad wel zo kunnen plaatsen dat de overloop in de muur gaat.
Maar dan blijft het probleem van de te lage afvoer van de wasbak.
Zit daar een sifon of een zwanenhals? Misschien kan je de sifon helemaal omhoog zetten of de zwanenhals vervangen voor een sifon om hoogte te winnen.

Je kan wel het y-stuk liggend plaatsen, Dat kan je zelfs haast plat/horizontaal draaien zolang je boven de liggende 40 blijft. Dan komt alleen je 32 naar de wastafel iets van de muur af.

[Afbeelding]

@FRANQ
Onder de wasbak is te laag, tenzij de leiding lang is krijg je nooit genoeg buffer. Ik zou hem eerder dan in de wasbak hangen.
Maar misschien werkt het met een afwasmachineaansluiting met slangenklem zodanig dat als er teveel water is dat het de wasbak instroomt, zoals bij afwasmachines met veel gereutel gebeurt.
Die zijn er in [Afbeelding] en als [Afbeelding] met of zonder beluchter.

Maar wellicht wel zonder gereutel met gewoon een y-stuk in de liggende leiding naar de wasbak en daar een zwanenhals met pijp zetten.
Thanks! Dus de buis komt met een y-stuk schuin naar beneden uit de muur? Of interpreteer ik de tekening nu totaal verkeerd?

@FRANQ Ding is dat de wastafel zich in een andere kamer bevindt, dus daar kan ik niks mee. En tussen 'muur' en wastafel zit dus het overloop-ding van de CV.

@vso Ik wil het liefst inderdaad eerst upgraden, maar ik zit er mee dat de bottleneck uiteindelijk toch bij de muur zit met 32mm...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:45
MJV schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:02:
Of interpreteer ik de tekening nu totaal verkeerd?
Ja het y-stuk heeft de y naar boven, die moet dan met een verloopring 40-32, een insteek 45 gaden 32 en een insteek 90 graden 32 bocht naar de andere kant geleid. Die kan je eventueel zoveel naar beneden draaien dat de y nog net boven de wasmachinebuis ligt en je maar een buishoogte(of 2) hoger hoeft. De 32 komt dan verder van de muur.
Ik heb/had de vlakken er voor je ingetekent, wellicht is het dan duidelijker qua 3D. Als assenstelsel horizontaal=X, verticaal=Y, de muur in=Z.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_KBQnz-nT5gxtiuYZBhafM7j2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DTqQO1X0uCmuyvmebmWahrV5.png?f=user_large

De blauwe leiding/Y/bochten/muurleiding liggen in hetzelfde horizontale vlak, afschot daargelaten, alleen staat de aftakking van de Y naar boven in het verticale vlak (anders kan het niet wegstromen).
Alle andere in hetzelfde verticale vlak.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:56
Even toch weer een brainfart hier. Moet ik tochtprofielen nou bij voorkeur verstek op elkaar laten aansluiten of bij voorkeur recht?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@CurlyMo
Bij voorkeur aansluitend. >:)

Verstek is mooi maar hangt een beetje af van het soort profiel.
Soms kan dat wel, bv met metalen tochtprofielen waar je anders iets ruimte houdt.
Soms kan dat niet doordat het profiel dan te slap wordt in 45 graden en/of niet meer plakt/vastgezet kan.
En soms kan je gewoon tegen elkaar stoten, bv de bovenkant helemaal en de zijkant er onder tegenaan.

En soms zet de profi ze gewoon niet in verstek, bv met metalen tochtprofielen omdat het te veel tijd kost en dat kiertje maar minimaal is (onder het motto; je moet toch luchten)

Afbeeldingslocatie: https://www.sloterop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/4/g4725ar24.gif

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Teijgetje schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:25:
@CurlyMo
Bij voorkeur aansluitend. >:)

En soms zet de profi ze gewoon niet in verstek, bv met metalen tochtprofielen omdat het te veel tijd kost en dat kiertje maar minimaal is (onder het motto; je moet toch luchten)
Ik heb die laatste inderdaad. De metalen tochtstrips en verstek is verschrikkelijk lastig helemaal sluitend te maken. De vraag is alleen of ik ze met verstek niet alsnog aansluitender weet te krijgen dan dat ze dat sowieso niet zijn bij haaks :p

In dat kleine kiertje heb ik nu gewoon een heel klein dotje kit gespoten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@CurlyMo
Het probleem met in verstek is dat dat losse puntje geen veerkracht heeft, dus ondanks dat je ze netjes tegen elkaar zet drukken ze niet aan.
Dan moet je er weer kit achter doen (en wil je het echt aan laten drukken dat eerst op laten drogen), en dat is te veel gedoe.

Ik sluit ze altijd recht aan, staat netjes en sluit genoeg af.
Je moet toch regelmatig luchten. :+

Voor de rvs spijkertjes neem je een dun buisje (bv van een plantensproeierverlengbuisje) waar het spijkertje in past en een drevel die "exact" in dat buisje past. Dan blijft je spijkertje recht (rvs sla je zo krom), hou je het rubber er mee opzij en raak je het kozijn niet met er in slaan.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/51517/files/21921935/image.jpg
Anders sta je te kloten zo vlak langs het kozijn, terwijl je het rubber opzij moet houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2020 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Teijgetje schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:57:
@CurlyMo
Het probleem met in verstek is dat dat losse puntje geen veerkracht heeft, dus ondanks dat je ze netjes tegen elkaar zet drukken ze niet aan.
Goed punt, waardoor de kier alsnog groter wordt dan haaks :|
Voor de spijkertjes [...]
Ik doe het met kleine schroefjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik vind de schroefkoppen eigenlijk altijd te groot, of ze gaan scheef als je geen excenterschroefkop bij de hand hebt, en dan steekt het nog verder uit.
Voor schroeven is zeker wat te zeggen. (y)
Maar 2,5 x 16 van Ellen zijn eigenlijk niet voor buiten, dus voor raam of deur in de gevel.
Die maat in rvs is lastiger te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-07 21:41
@CurlyMo Er zijn al een tijdje betere alternatieven op de markt dan de aluminium strips, die kun je plakken en daarna nog een nietje voor de zekerheid: buva solidseal renovatie

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:26:
Ik vind de schroefkoppen eigenlijk altijd te groot, of ze gaan scheef als je geen excenterschroefkop bij de hand hebt, en dan steekt het nog verder uit.
Voor schroeven is zeker wat te zeggen. (y)
Maar 2,5 x 16 van Ellen zijn eigenlijk niet voor buiten, dus voor raam of deur in de gevel.
Die maat in rvs is lastiger te vinden.
Inderdaad, RVS in kleine maten (en ook grote maten) is vrij lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Chris_82 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:14:
@CurlyMo Er zijn al een tijdje betere alternatieven op de markt dan de aluminium strips, die kun je plakken en daarna nog een nietje voor de zekerheid: buva solidseal renovatie
Die kende ik inderdaad nog niet. Als ze beter werken, waarom dan niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-07 09:01
Teijgetje schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:18:
[...]

Ja het y-stuk heeft de y naar boven, die moet dan met een verloopring 40-32, een insteek 45 gaden 32 en een insteek 90 graden 32 bocht naar de andere kant geleid. Die kan je eventueel zoveel naar beneden draaien dat de y nog net boven de wasmachinebuis ligt en je maar een buishoogte(of 2) hoger hoeft. De 32 komt dan verder van de muur.
Ik heb/had de vlakken er voor je ingetekent, wellicht is het dan duidelijker qua 3D. Als assenstelsel horizontaal=X, verticaal=Y, de muur in=Z.

[Afbeelding]

De blauwe leiding/Y/bochten/muurleiding liggen in hetzelfde horizontale vlak, afschot daargelaten, alleen staat de aftakking van de Y naar boven in het verticale vlak (anders kan het niet wegstromen).
Alle andere in hetzelfde verticale vlak.
Ik zou dan op de aansluiting in de muur een syfonstuk zetten.
Daaruit recht omhoog een Y stuk in, zijaansluiting komt dan 45 graden bocht op en een verloopring naar 32
, een terugslagklep en dan door naar de cv overloop.
Bovenop het y stuk een standpijp voor de wasmachine.

Zo blijft het leidingstelsel wat netter en compacter.

Terugslagklep zodat je wasmachine het water niet via de cv overloop eruit pompt: https://www.warmteservice...39FgGDEAQYASABEgIjMfD_BwE

EDIT: @MJV, anders zie je het niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MJV schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:02:
@vso Ik wil het liefst inderdaad eerst upgraden, maar ik zit er mee dat de bottleneck uiteindelijk toch bij de muur zit met 32mm...
jup eerst die bottleneck weg halen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:12
Teijgetje schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:49:
@Martinusz
Heb jij nog cd`s en dvd`s?
Dat is zoooooooo1980. :+

Of wordt het een kaboutertrap? >:)

Wel lekker bezig. ;)
Nee het is een mal om mijn kunstgrassprieten in een bepaalde hoek de krijgen :+

Nu begonnen aan de andere kant, phoe goed meten meten meten en hopen dat de sleuven op dezelfde plek komen te zitten :o

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Martinusz
Gelukt *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhpjtHhOAW348mR8lyiK6_X3H_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkcQ1Y3Gdpv3f4Zdx2KYGbLg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nieuwe stijl sigarenvorm aan het maken? :P

Afbeeldingslocatie: https://pewahelmond.files.wordpress.com/2010/10/bd59736ba9.jpg

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
The Eagle schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:06:
Nieuwe stijl sigarenvorm aan het maken? :P

[Afbeelding]
Haha zou kunnen ;)

maar nee, doel is wederom een radiatorombouw, alleen dan een verbeterde versie van dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlkMdkv2MJgRlLMYrCSO-gj3xiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xl52LZ8tTDD3TH20JL4AyWK4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-07 13:49
Martinusz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:27:
[...]

Nee het is een mal om mijn kunstgrassprieten in een bepaalde hoek de krijgen :+
Oh, oh, oh, ik zie het al! Een variant op deze!

YouTube: Van Kooten en De Bie - Ik zie het al, scheurgras!"

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Iemand hier nog een goede tip om gipsplaten te vervoeren met een aanhanger?

De gipsplaten zijn 2.6 meter. De aanhanger 2.55. Ik kan de klep niet open laten want dan zie je de verlichting en kenteken niet meer.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:04
plaatje multiplex of iets dergelijks eronder en een stukje over laten steken?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:25
Plank/balkjes eronder en daar boven op leggen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:09

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Twee balkjes van 2.60 eronder en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Snelle reacties :D
Is wel een goed idee ja! Dan leg je ze dus schuin in de aanhanger.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
LED-Maniak schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:32:

De gipsplaten zijn 2.6 meter. De aanhanger 2.55. Ik kan de klep niet open laten want dan zie je de verlichting en kenteken niet meer.
Ik kocht meestal meteen een paar balken (of nam ze mee van huis) die schuin op de klep leggen (eventueel een steuntje in het midden) waarna daar de platen weer op liggen alles goed vast knopen/ schroeven) maar grotere hoeveeheden zou ik niet op mijn huidige aanhangerklep willen leggen. (die aanhanger is dan ook om die reden 3 meter)
Ik heb een tijdje een soort bouwsel gehad waar platen op konden en dan staken ze aan de achterkant iets uit. maar ik had dan ook het meest onhandige aanhanger formaat wat je kan verzinnen daar paste ook net geen 244 in -O-

anders ter inspiratie :+
Afbeeldingslocatie: https://media.dumpert.nl/foto/f7860ae4_Screenshot_20190503_112124.png.png

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Martinusz
Zo en door 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oib4BadNJpAka755cy1OBJbktAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZTHUO2Xk6LbN36B3YIG03FU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 15:32

dragonhaertt

@_'.'

Aangezien je toch over een frees beschikt, is het niet mooier om de randjes even af te ronden, of anders met een beitel de gleuven vierkant te laten eindigen? :>

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
dragonhaertt schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:51:
[...]

Aangezien je toch over een frees beschikt, is het niet mooier om de randjes even af te ronden, of anders met een beitel de gleuven vierkant te laten eindigen? :>
Alles is mogelijk :P wel goed idee trouwens :Y

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 22:30

Echt niet.

Gewoon niet.

@LED-Maniak

Let er wel op dat de aanhanger goed geladen is. Teveel gewicht aan de achterkant kan vervelend uitpakken, zie voorbeeld in filmpje:

[ Voor 3% gewijzigd door Echt niet. op 24-11-2020 17:03 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:03
Fraggert schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Leuk, zou je wat fotos in het grote klustopic vd bouw willen zetten?

Ik ben vooral benieuwd hoe je dat hpl gaat bewerken, zoals het gat voor het freesje en de sleuven voor de t-tracks.

Ik wil ook een freestafel maken maar kijk wat op tegen aan de slag gaan met HPL :o
Naar aanleiding van een vraag uit het gereedschapstopic, hierbij wat foto's van mijn zelfbouw freestafel.
Nog niet perfect, maar eerst maar eens gebruiken en kijken wat beter kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUtnlqNvQCtHHeDdYLagHmaLOkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfzWpun5wx1967iTJLr5tWeK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APAoqQDMCRI4yZ548_eAMEfL3Yk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPDmfqXvAxKtpCN1Ws3O1ueo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8MJ_9uP2E9OozOVmUV96F3OGfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNAjcVpheTwY4PfaEMq2ECFi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMRGJ-O224-dhPN7EHlH53Kh3yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZF0TvS6yGqVoKBdyizJBvGf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yX8wjNtIGlAif45oYthytshHuP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oeqr1VmJWs12YvUjIh2Bg3ai.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzfsZEGK1tiY-ZZzr5mzFGy2xZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzjxHQgI9KA38N2usfohefeF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRXy0osnWvbZUZx2oW1qsoSgHfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQajjdY6l0jmK7Hcw1RNcR0A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqopwubhPArL_YYLcgQQr7-4Y6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQ4K2eIgDuU9plH18AnJ5Jpk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:58
Hier na lange lange levertijd eindelijk de plinten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3txmerUlmUk8hEshGx78vgum4Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48BtDsgnX3S2CjNs4Pl5hNev.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen een bureau voor de nieuwe thuiswerkplek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcjrusQYZZvQwJjcDtVaoIexudk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71G8oPPGZzncZHc880uZQJ6h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhonkoop
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-07 16:08
Na het plaatsen van een nieuwe dakkapel heb ik nog een stuk muur nodig. ;-)

Even de situatie: Ik heb een (dragende) kalkzandstenen binnenmuur staan over de lengte van het huis. Na het plaatsen van de dakkapel heb ik een gat zitten tussen de bovenkant van de muur en de onderkant van het dak van de dakkapel en nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan aanhelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K55kWEAd12yLiSvNRaOhsUV20qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCoDX3xwIUW33HAorPg0BAko.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf dacht ik om onder het dak op de balken die direct boven de muur zitten een smalle strook hout te monteren van 18mm en daar de muur op aan te helen/verankeren door deze verder op te bouwen met kalkzandstenen,.

Zou dit een juiste manier zijn? Of is er een andere oplossing door iemand eerder toegepast waar ik van kan leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Zou ik ook doen, toch het mooist om met hetzelfde materiaal verder te bouwen.
BreiTech schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice desk! Maarum vanwaar die 3 nisjes ?

[ Voor 5% gewijzigd door Bakema op 24-11-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Heeft iemand voor mij een tip waarmee ik de scharnieren van mijn opdekdeuren het beste kan smeren? Ik heb de paumelles al ingespoten met WD40 en al een keer een lik vet gegeven. Dat werkt een tijdje, maar dan kan ik weer aan de slag. In mijn vorige woning heb ik er in de 10 jaar dat ik er woonde nooit naar om hoeven kijken.

Ik herinner mij vaag iets dat @Teijgetje ooit iets schreef over grafiet poeder. Is dat ook voor paumelles geschikt?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Pom/nylon busje/spacer er tussen?

[ Voor 10% gewijzigd door HyperTrophy op 24-11-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 13:02
LED-Maniak schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:32:

Klep eruit en gewoon laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@PaT
Ik zou lithiumvet nemen, of teflonspray of siliconenspray.
Deze drie zijn stofbestendig, de laatste twee wat minder makkelijk geheel schoon aan te brengen, vet prop je in het gat en wat er uitpuilt veeg je simpel weg met wat wasbenzine.

WD40 is geen smeermiddel, het is kruipolie, dat zal dus altijd na verloop van tijd wegslijten/verdampen.
Grafietpoeder is ook voor andere smeerdoeleinden dan wat jij wil. Heb je het dan kan je het proberen maar ik zou zelf lithiumvet nemen.

En even checken of de pennen wel glad zijn, en dit evt even gladschuren met fijn schuurpapier.
Roestige of ruwe pennen blijven schrapen en herrie maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 24-11-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-07 13:45
Wij gaan in ons nieuwe huis de vide sluiten die erin zit.
Nu heb ik het volgende bedacht van boven naar beneden:
Boven verdieping
OSB
Balken
Regels
Stucplaat
Beneden verdieping

Nu zit ik alleen nog te denken aan de isolatie, zodat het contact-/loopgeluid minder wordt. Zou een vloer van bijvoorbeeld Fermacell- of Knauf Brio platen bovenop de OSB de beste oplossing zijn hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
Ondervloer voor laminaat ofzo moet al voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
Bakema schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:53:
Zou ik ook doen, toch het mooist om met hetzelfde materiaal verder te bouwen.

[...]

Nice desk! Maarum vanwaar die 3 nisjes ?
Kan de vrouw wat meuk in kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

BreiTech schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi bureau!
Ik heb er ook een van OSB, vergeet deze niet dicht te lakken (uit ervaring) anders zitten je armen vol met splinters...

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sjoerd-b schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:14:
[...]

Naar aanleiding van een vraag uit het gereedschapstopic, hierbij wat foto's van mijn zelfbouw freestafel.
Nog niet perfect, maar eerst maar eens gebruiken en kijken wat beter kan.
_/-\o_

Knap gedaan, mooi handzaam formaatje ook zonder te klein te zijn.

Hartelijk dank voor de inspirerende foto's d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreiTech
RZor schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:13:
[...]

Mooi bureau!
Ik heb er ook een van OSB, vergeet deze niet dicht te lakken (uit ervaring) anders zitten je armen vol met splinters...
Zit een matte parketlak op, dat idee had ik namelijk ook al :).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:52
voor het opslaan van grotere delen hout had ik nog geen goede opslag methode. Tot nog toe stod het vaak verticaal tegen de muur, maar dan gaat het toch vaak wat hoorhangen.
Om die reden een houtrack gemaakt voor aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqOPfVcjnIBv6KJeKFWhvVqzTak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLAD6GKcWs5zndYnDqzfwv5v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmy84a16Lh2TJrPLknF0YQkU44g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYPDZzzeWPRm2BJzb9P4tZsY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x30YnITqyVWZDG-wmKroBUlI6Rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPr6QeTVNOdzJtOKLPxNcCnm.jpg?f=fotoalbum_large

en op wat meer op te ruimen, daar ik al een heleboel restant stukjes hout heb verzameld (handig voor kleine verlijm porjectjes) een leuk opslag vat gekocht :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIHLF-5RQDh486JprjmCe0t-8TM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QrVMobo526fVX47fmfd4hlF.jpg?f=fotoalbum_large

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Die busjes zitten er tussen.
Teijgetje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:04:
@PaT
Ik zou lithiumvet nemen, of teflonspray of siliconenspray.
Deze drie zijn stofbestendig, de laatste twee wat minder makkelijk geheel schoon aan te brengen, vet prop je in het gat en wat er uitpuilt veeg je simpel weg met wat wasbenzine.

WD40 is geen smeermiddel, het is kruipolie, dat zal dus altijd na verloop van tijd wegslijten/verdampen.
Grafietpoeder is ook voor andere smeerdoeleinden dan wat jij wil. Heb je het dan kan je het proberen maar ik zou zelf lithiumvet nemen.

En even checken of de pennen wel glad zijn, en dit evt even gladschuren met fijn schuurpapier.
Roestige of ruwe pennen blijven schrapen en herrie maken.
Dank, ik ga eens kijken waar ik dat kan krijgen.

[ Voor 69% gewijzigd door PaT op 25-11-2020 10:01 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• dracothetm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 20:38
Klusje is geklaard. De epoxy coating zit op de vloer. Nu alleen nog een werkbank maken en dan is de klus garage klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAB7XsuZEC99sz1vHQwPJTAAMx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJkjQvExEOxIzD0ZwLGQCoG2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Sno1YELAvMHdID_mqHKFmRsOx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2cWVpKkLfXRnDGOVn4ckgg7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-07 17:22
Ik heb een testpakket eiken vloer besteld welke is voorbehandeld met Skylt. Als ik mijn nagel er hard in zet trek ik echter stukjes lak eraf. Iemand enig idee of dit normaal is met Skylt? Lijkt me dat een twee componenten lak harder moet zijn. Heb ook het idee dat ze de planken na de eerste laag lak niet schuren. Je ziet de houtvezels rechtop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dracothetm schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:05:
Klusje is geklaard. De epoxy coating zit op de vloer. Nu alleen nog een werkbank maken en dan is de klus garage klaar.
wauw, dat is een workshop om van te kwijlen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:23
rhonkoop schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:45:
Na het plaatsen van een nieuwe dakkapel heb ik nog een stuk muur nodig. ;-)

Even de situatie: Ik heb een (dragende) kalkzandstenen binnenmuur staan over de lengte van het huis. Na het plaatsen van de dakkapel heb ik een gat zitten tussen de bovenkant van de muur en de onderkant van het dak van de dakkapel en nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan aanhelen.

[Afbeelding]

Zelf dacht ik om onder het dak op de balken die direct boven de muur zitten een smalle strook hout te monteren van 18mm en daar de muur op aan te helen/verankeren door deze verder op te bouwen met kalkzandstenen,.

Zou dit een juiste manier zijn? Of is er een andere oplossing door iemand eerder toegepast waar ik van kan leren?
  • Dezelfde maat stenen zoeken en oplijmen tot boven
  • In een rechte
lijn de resten muur afzagen, en met gyproc een nieuwe muur totaan het dak maken. (sneller)

In beide gevallen: de muur stucken en je ziet er niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:52
Klusje is geklaard. De epoxy coating zit op de vloer. Nu alleen nog een werkbank maken en dan is de klus garage klaar. net begonnen O-)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
FTFY

verder een erg mooie garage btw :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-07 19:36
Ik heb onze eiken gefineerde eetkamertafel helemaal kaal gemaakt (was gezandstraald fineer met olie tot op de onderlaag) om hem te gaan schilderen. Het gaat er maar om dat hij weer even korte tijd mee kan; weet dat ik spaanplaat nooit super strak zal krijgen.

Iemand een suggestie om de kopse kanten te plamuren? Wil iets dat makkelijk smeert. Eerst dacht ik aan de verdunde lijm tip, maar las ook weer dat je dat niet goed kan opschuren, omdat het dan warm wordt. En eht wordt veel bij mdf genoemd, maar twijfel over dit hout. Zelf dacht ik bijvoorbeeld aan Knauf renoband? Of eventueel lakplamuur acryl?

Iemand een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aV6dfjkqAeBpjQ4Q9P6JJ6_FAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWuq6h6kFTpraexWfFnmajSy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
djjvb schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:04:
Ik heb onze eiken gefineerde eetkamertafel helemaal kaal gemaakt (was gezandstraald fineer met olie tot op de onderlaag) om hem te gaan schilderen. Het gaat er maar om dat hij weer even korte tijd mee kan; weet dat ik spaanplaat nooit super strak zal krijgen.

Iemand een tip?
Dit kan toch helemaal niet? Spaanplaat is op de scherpe randen helemaal niet sterk. Dat beschadigt meteen als je er tegen aan stoot. Lijkt mij zonde van de moeite. Enige optie lijkt me opnieuw fineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@dracothetm Wat heb je gebruikt, en hoe heb je het verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou ik zo'n epoxy coating ook op gewone tegels die op zand liggen kunnen gieten? of zou dat te veel gaan barsten en cracken. Zal denk ik niet gaan he..

Andere methodes om een tegelvloer op zand in een tuinschuurtje een beetje netjes af te werken? Zodat er geen pieren of mieren meer door kunnen komen bedoel ik..

[ Voor 10% gewijzigd door BushMule op 25-11-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-07 13:26
BushMule schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:16:
[...]

Zou ik zo'n epoxy coating ook op gewone tegels die op zand liggen kunnen gieten? of zou dat te veel gaan barsten en cracken. Zal denk ik niet gaan he..

Andere methodes om een tegelvloer op zand in een tuinschuurtje een beetje netjes af te werken? Zodat er geen pieren of mieren meer door kunnen komen bedoel ik..
Let op: als je ondergrond oneffenheden bevat, ga je dit terugzien in het eindresultaat. Heb je geen rechte ondergrond, maar een tegelvloer of een houten vloer? Dan moet deze juist zijn voorbewerkt voordat je een vloercoating aanbrengt.
Zomaar van een coating site ;).

Ik zou het denk ik niet aandurven. Die tegels op zand bewegen als je er met wat zwaars overheen gaat. Zo'n coating verdeeld die kracht niet en zal denk ik scheuren gaan vertonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dracothetm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 20:38
HyperTrophy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:46:
@dracothetm Wat heb je gebruikt, en hoe heb je het verwerkt?
Precies merk weet ik zo even niet. Mijn vader had dit via bevriende schilder gekregen. Ik zal dit weekend even kijken als ik weer richting ouders ga. Het was een onderlaag en dan epoxy erop. Beide gewoon met de kwast en roller erop gesmeerd.
@BushMule of dit op een tegelvloer op zand niet gaat schueren zou ik zo niet weten. Maar ik heb een gevoel van wel. Dus als je het netjes wil hebben zou ik de tegelvloer eruithalen en een nieuwe vloer storten. Eigenlijk wat @DoeEensGek al zegt. Elke oneffenheid zie je. Bij mij ligt er egaline onder en zelfs dan zie ik soms nog kleinigheden. Maar voor mij meer dan goed genoeg. Het is geen dansvloer.

[ Voor 10% gewijzigd door dracothetm op 25-11-2020 13:28 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:48
Vorige week een dakkapel gebouwd aan de achterkant van het huis. Samen met een ervaren aannemer heb ik veel zelf gedaan en ondertussen veel geleerd. De man doet wat aan de prijs als ik zelf zou helpen, anders zou hij een maat moeten inhuren.

Eerste dag gordingen en draagmuurtje eruit, nieuwe kepers en frame van de kapel gezet (uitzicht is gratis, ik woon in Zuid-Limburg):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5NlfMdrcSwnyE7AtQ0l6h78wlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SC6j76mItv9BNNyh4ysgXl2.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede dag dak erop en dakbeschot rond de kapel vervangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxoSyY_0OHUl27G3GyDh7h1AIyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZXyauPtKDZhHeRXINgkPI8t.jpg?f=fotoalbum_large

Derde dag dicht maken, ondervorst vervangen en trespa geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJoNtBKOaa5ni5-9bZfz5Ar7OBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfWU7xQNOV7g7XjRmzgPI3GO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SpSlZp8ipvktKGjijqHRbbT1b4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeN73DVo8vYLJPpGjCCk9xCo.jpg?f=fotoalbum_large

Vierde dag heb ik vooral alleen gewerkt, alles opgeruimd en het gat dicht gemaakt (kozijnen komen over een week of 5):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFsidI8mVodexZ09_gHKRb9dS9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Mn3jluCAxyWuOmtXUTGheGF.jpg?f=fotoalbum_large

Hele fijne aannemer om mee te werken. Legde alles rustig uit, had geduld met mijn meet- en zaagwerk en zorgde op dag 2 voor mijn eten (gebakken vis en appelflappen), in plaats van dat ik hem wat lekkers voorzette. 8)7
Ook wel mooi om te zien dat zijn materiaal een lekker allegaartje van topspul is. Accu schroevers en accu slijptolletje van Makita, invalzaag en geleider van Festool, accu-afkortzaag van Milwaukee, slijptolletje van Bosch... niks merkvast ecosysteem. :+
Het enige waar hij echt waarde aan leek te hechten was de metaalwerkers winkelhaak.

Dit weekend stroom aanleggen op zolder en daarna isolatie aanbrengen. Onze oudste dochter krijgt het mooiste uitzicht van de straat vanuit haar kamer. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yi1Ix3EX9IuwCDOODwyI4gxMDaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R33LiR0o2MibWexl1bmFSGmS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-07 01:51
RobNemoo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:37:
Vorige week een dakkapel gebouwd aan de achterkant van het huis. Samen met een ervaren aannemer heb ik veel zelf gedaan en ondertussen veel geleerd. De man doet wat aan de prijs als ik zelf zou helpen, anders zou hij een maat moeten inhuren.
Hard gewerkt!

Hoeft je lood aan de voorkant niet ingeklopt te worden? En waar is je lood aan de zijkanten?
Isoleren van het dak doe je vanaf de buitenkant neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@RobNemoo

Voor je het lood gaat aankloppen even de bolling van de dakpannen onder een hoek afslijpen.
Zo komt het lood veel strakker te liggen.

Ziet er mooier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:48
S_tef schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:18:
[...]

Hard gewerkt!

Hoeft je lood aan de voorkant niet ingeklopt te worden? En waar is je lood aan de zijkanten?
Isoleren van het dak doe je vanaf de buitenkant neem ik aan?
Dat wordt afgewerkt op het moment dat ze de kozijnen komen plaatsen. De aannemer zei dat er dan mogelijk nog wat dakpannen kunnen sneuvelen waar ze over lopen (we hebben er nog over), dus dan vervangen ze de kapotte en doet hij/ik het lood.

Aan de zijkanten zit geen lood, daar zit een zinken goot verwerkt onder de pannen naast de dakkapel en de folie loopt daar ver genoeg door. Ik denk dat dat genoeg is, maar zal het hem vragen wanneer hij weer komt. Thanks voor de tip.

Dak van de kapel is geisoleerd van de buitenkant inderdaad, maar de rest van de kap doe ik van binnenuit, er is ruimte genoeg tussen de gordingen en kepers.
FRANQ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:29:
@RobNemoo

Voor je het lood gaat aankloppen even de bolling van de dakpannen onder een hoek afslijpen.
Zo komt het lood veel strakker te liggen.

Ziet er mooier uit.
Goeie tip, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Chris_82 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:14:
Dank voor de tip. Vandaag de strips binnengekregen en direct aangebracht. Sluit inderdaad veel beter af en makkelijker aan te brengen. Ook de strips voor de dikkere kieren nodig gehad waar ik dus met de standaard profielen niet uit zou zijn gekomen. Enige nadeel is wel dat ze een stuk lelijker zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-07 13:41
@Verwijderd r @DasNieNix @PVG555
Nogmaals bedankt! Ondertussen loopt de eerste lade erg lekker. Enige stomme fout van mijn kant, de ladegeleiders die ik via de Duitse website heb besteld komen per stuk, niet per paar. Dus nu zeg er nogmaals 5 onderweg

Kan een van jullie mij uitleggen wanneer je een oneven aantal geleiders nodig hebt? Ik zie het niet voor mij op dit moment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-07 00:54
PaT schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:49:
Heeft iemand voor mij een tip waarmee ik de scharnieren van mijn opdekdeuren het beste kan smeren? Ik heb de paumelles al ingespoten met WD40 en al een keer een lik vet gegeven. Dat werkt een tijdje, maar dan kan ik weer aan de slag. In mijn vorige woning heb ik er in de 10 jaar dat ik er woonde nooit naar om hoeven kijken.

Ik herinner mij vaag iets dat @Teijgetje ooit iets schreef over grafiet poeder. Is dat ook voor paumelles geschikt?
Ik heb bij mijn scharnieren dit spul erin gesmeerd.
Koop je bij zo ongeveer elke automaterialenzaak. Met deze hoeveelheid kun je de hele straat voorzien van vet voor de scharnieren voor de komende 30 jaar. Je hebt echt maar een heel klein beetje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

SamPatterson schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:42:
[...]

Ik heb bij mijn scharnieren dit spul erin gesmeerd.
Koop je bij zo ongeveer elke automaterialenzaak. Met deze hoeveelheid kun je de hele straat voorzien van vet voor de scharnieren voor de komende 30 jaar. Je hebt echt maar een heel klein beetje nodig.
Ik heb vanmiddag iets vergelijkbaars besteld, maar dan een pot van 600 gram. Kan er tot mijn dood deuren mee smeren :+
juliusyoup schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:37:
Nogmaals bedankt! Ondertussen loopt de eerste lade erg lekker. Enige stomme fout van mijn kant, de ladegeleiders die ik via de Duitse website heb besteld komen per stuk, niet per paar. Dus nu zeg er nogmaals 5 onderweg

Kan een van jullie mij uitleggen wanneer je een oneven aantal geleiders nodig hebt? Ik zie het niet voor mij op dit moment
Als er eentje stuk is ;)

[ Voor 30% gewijzigd door PaT op 25-11-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik heb in mijn tuin op 4 plekken een grondkabel die uit de grond komt. Volgens de vorige eigenaar zijn ze allemaal aangesloten op 1 van die punten, maar zijn er ook nog twee elders die ik niet kan vinden. Het zit niet aangesloten op het licht, steekt gewoon zo bloot uit de grond.

Nou wil ik deze gebruiken, maar vraag me af hoe ik dit het beste kan aanpakken. Als ik een 9V batterij tegen twee van die draden houdt, zou dat dan te meten zijn? Nog tips om die andere twee te vinden?

Graven is geen optie, gaat om tientallen meters... En dwars door gazon... Dan kan beter nieuwe gaan leggen :+

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@FireFoz

https://www.boels.nl/hure...ctor-munten-sierraden-etc

Die twee uiteinden moet je kunnen vinden, die zullen niet diep zitten, maar ik zou alle einden even opzoeken, ook de doos.
PaT schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:01:
[...]

Ik heb vanmiddag iets vergelijkbaars besteld, maar dan een pot van 600 gram. Kan er tot mijn dood deuren mee smeren :+
Had gelijk die van WD40 kunnen linken, sorry.
Dat werkt handiger met aanbrengen.
juliusyoup schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:37:

Dat heb je meestal als je halve lades hebt.

[ Voor 82% gewijzigd door Teijgetje op 25-11-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FireFoz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:14:
Ik heb in mijn tuin op 4 plekken een grondkabel die uit de grond komt. Volgens de vorige eigenaar zijn ze allemaal aangesloten op 1 van die punten, maar zijn er ook nog twee elders die ik niet kan vinden. Het zit niet aangesloten op het licht, steekt gewoon zo bloot uit de grond.

Nou wil ik deze gebruiken, maar vraag me af hoe ik dit het beste kan aanpakken. Als ik een 9V batterij tegen twee van die draden houdt, zou dat dan te meten zijn? Nog tips om die andere twee te vinden?

Graven is geen optie, gaat om tientallen meters... En dwars door gazon... Dan kan beter nieuwe gaan leggen :+
ik weet het niet maar ik zou het opgraven .. als hobby bob (vorige eigenaar) de kabels open en bloot neerlegt wie zegt dat:
- de kabel lager ligt dan 60cm .. of de "kortste" route neemt .. vrienden wouden laatst de wortels van coniferen weg hebben zodat ze een nieuwe schutting konden plaatsen .. de werkman die ingehuurd was met een wortel frees ding .. kon een nieuw apparaat kopen . .was vervelende zaak..

Anyway ... kans is ook een verbindings doos die niet gevuld is met ..

Nieuwe neerleggen kan ook maar dan moet je toch ook graven of mis ik wat ? dan kan je toch beter de oude hergebruiken .. ?
ik zou dan 1 van meterkast naar schuur leggen .. daar een verdeeldoos met zekeringsmeuk .. en van daaruit je tuin bedraden ..
Zekeringskast is niet nodig .. ik heb het wel gedaan omdat ik 3 stuks van meterkast naar schuur heb gelegd .(verlichting, gereedschap en PV installatie..) auto kan niet bij de schuur dus laadpaal is overbodig..)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Ik zou het zeker niet zomaar vertrouwen, hier ook grondkabel tegen gekomen die onder de grond verlengd was met wat tape 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 23:26
RobNemoo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:56:

Dak van de kapel is geisoleerd van de buitenkant inderdaad, maar de rest van de kap doe ik van binnenuit, er is ruimte genoeg tussen de gordingen en kepers.
Let goed op de aansluitingen tussen de oude en nieuwe isolatie. Bij veel dakkapellen zit daar een koudebrug omdat de isolatie niet goed aansluit. Ook de zijwanden zijn niet altijd even goed geïsoleerd.. (bij mij had ik het achteraf gezien liever zelf gedaan, want de aannemer heeft op het dak top geïsoleerd, maar de zijwanden zitten enorme koudebruggen in)

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

PaT schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:01:
[...]

ff onthouden dat je dat spul hebt als je in hardhout moet boren, boortje in dopen, kan enorm schelen afhankelijk van het soort hout. Zeker het proberen waard omdat het boorstof minder aan je boorschacht plakt.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:28

Meneer aard

Porsche rulez!

Martinusz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:22:
Ik zou het zeker niet zomaar vertrouwen, hier ook grondkabel tegen gekomen die onder de grond verlengd was met wat tape 7(8)7
Oh die van jou waren nog een keer naar school geweest..Hier waren de lasdoppen ingegraven om de kabel te verlengen :D .
Was aan het graven, had vermoeden dat er een kabel moest liggen, kwam lasdoppen tegen. Redelijk wtf momentje |:( 8)7

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-07 08:48
Denk dat ik hier wel goed zit voor een wat algemenere vraag. Ik ben bezig met het opnieuw aanleggen van elektra in ons huis. Oude kabels uit de jaren 60/70 weghalen en nieuwe neerleggen. Alles in overleg met een electriciën, die het eindresultaat ook controleert, aansluit op de meterkast en de garantie afgeeft.

Omdat er zo'n 6-800 meter aan kabel door de woning komt, wil ik het een en ander goed documenteren. Als ik over 10 jaar een kabel extra of anders wil aanleggen, dan moet ik weten waar wat ligt. Maar natuurlijk ook voor de volgende bewoners als we hier ooit weggaan.

Een ruwe schets heb ik in de bouwtekeningen gemaakt, maar als ik het goed wil doen, moet het digitaal. En nu is mijn vraag: weet iemand een (semi-professioneel) programma waarmee overzichtelijk met verschillende lagen electriciteitskabels kan intekenen? Selecteren van individuele kabels waarbij je kan zien welke stopcontacten/lichtpunten erop aangesloten zitten.

In principe zou ik het ook met Photoshop en verschillende lagen kunnen doen, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden. Eea heb ik al opgezocht, maar zo op het eerste oog kon ik niets passends vinden.
eDrawMax is te simpel, en ook meer voor het laten zien waar stopcontacten zitten en waar je lampen zitten

Daarom mijn vraag dus hier. :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tja als je de elektra kabel 10 a 20 cm ingraaft .. en na een paar jaar een boom besluit te planten .. en dus heftig gaat scheppen ..
Dan is het logisch dat je ipv 1x of 2x epoxy gevulde "moffen" (hoe je ze ook mag noemen) van 30,- per stuk te duur vind .. zeker omdat je het gat groter moet graven en het moet droog zijn
Dus je gaat voor de goedkopere (snellere) oplossing .. 8)7
ja die epoxy dingen zijn wel goedkoper te vinden, a 10,- oid (link in 1 van de vorige delen te vinden)

Maar dan nog je kan wel veel zeggen van de USA gasten, maar daar is het "verplicht" .. om bv je kabel in te graven met ik geloof wat grind op de kabel een een brede tape .. een paar cm erbovenop .. zodat als je graaft dat je teminst een grotere kans hebt op "ontdekken" van een kabel in de buurt kan zijn ..

Tja vanalles

• FRANQ
Ik wil morgen beginnen aan het maken van twee trapbomen uit 250x40mm iroko.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMNIlFgqeYyJ7-NDOBGWkvg6qN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A3gdtH0gwJMc6ENI08X0hmgi.jpg?f=user_large

Misschien hebben de houtbewerkers hier wat meer gevoel bij dan ik.
Is 110mm genoeg "vlees" om de krachten op te vangen?
Zie de rode maat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d51GSsUTM2TvPBWP2TYI7ozNQ2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hX7VBZELhQA6Pgyj1AoiinOa.png?f=fotoalbum_large

Zelf denk ik van wel, maar wil even bevestiging van anderen.

Andere optie zou zijn de maat 110 groter maken, waardoor ik de driehoeken die ik uitzaag voor de traptree omgedraaid er weer op moet lijmen/deuvelen om zo genoeg oplegging voor de trede te krijgen.
Maar omdat dit buiten komt te staan en ik geen festool domino speelgoed heb is dat meer een "plan B"

[ Voor 28% gewijzigd door FRANQ op 26-11-2020 11:05 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jolke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:24:
Denk dat ik hier wel goed zit voor een wat algemenere vraag. Ik ben bezig met het opnieuw aanleggen van elektra in ons huis. Oude kabels uit de jaren 60/70 weghalen en nieuwe neerleggen. Alles in overleg met een electriciën, die het eindresultaat ook controleert, aansluit op de meterkast en de garantie afgeeft.

Omdat er zo'n 6-800 meter aan kabel door de woning komt, wil ik het een en ander goed documenteren. Als ik over 10 jaar een kabel extra of anders wil aanleggen, dan moet ik weten waar wat ligt. Maar natuurlijk ook voor de volgende bewoners als we hier ooit weggaan.

Een ruwe schets heb ik in de bouwtekeningen gemaakt, maar als ik het goed wil doen, moet het digitaal. En nu is mijn vraag: weet iemand een (semi-professioneel) programma waarmee overzichtelijk met verschillende lagen electriciteitskabels kan intekenen? Selecteren van individuele kabels waarbij je kan zien welke stopcontacten/lichtpunten erop aangesloten zitten.

In principe zou ik het ook met Photoshop en verschillende lagen kunnen doen, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden. Eea heb ik al opgezocht, maar zo op het eerste oog kon ik niets passends vinden.
eDrawMax is te simpel, en ook meer voor het laten zien waar stopcontacten zitten en waar je lampen zitten

ik ben ook bezig met een soort van logboek, alleen waarom de moeite doen ? platte grond v.d ruimtes (genummerd en/of naam) die met de nummers v.d zekeringen in de meterkast overeenkomt zal voldoen.

je voegt 0 euro aan waarde toe aan je woning, maar volgens mij moet dit zoiezo elke x (40 jaar ?) gedaan worden ofzo ..

Als het kan en als je de zin hebt, is kijken of je bijvoorbeeld
- verlichting en stopcontacten bv los van elkaar kan trekken.
- wat diepere centraaldozen .. zodat je domotica erbij kan proppen.
- in de keuken 2 "groepen" 1 voor koelkast/vaatwasser (verbruiken vaak weinig) en 1 voor de "rest" (uitgaande dat bv je inductieplaat zijn eigen groep heeft)

Als de volgende bewoner het interessant vind schroeft hij de eerste stopcontact open .. die hij ziet.
en 1 blik in je meterkast die er gelikt uitziet .. spreekt ook boekdelen .

Het lost-trekken/anders bedraden oid .. heeft alleen zin als bv 1 fase uitvalt .. of je kortsluiting maakt op een stopcontact en je verlichting aanblijft .. of dat je bv een UPS (tesla) powerwall ertussen kan vrotten ..
het zou van mij een wens zijn om bv strategisch geplaatste lichtpunten en paar wcd bv koelkast op een UPS/generator aan te kunnen sluiten .. (te tonen door anders gekleurde afdekplaatje)

Maar ja UPS(goedkoop op MP) /generator / powerwall is veel te duur hier in NL om effectief in te zetten alhoewel een 0/1 schakelaar (zo heet het) wel handig is ..

Wat zeker waard is rekening te houden met je zekeringen te vervangen door automaten met ernaast een optie tot een stroom-meter, ruimte te hebben voor laadpaal/pv/WP en andere snufjes .. en/of de zekering kast wat gunstiger te plaatsen zodat je bv nog wat netwerk meuk erbij kan doen..

Tja vanalles

• Martinusz
Jolke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:24:

Ga je niet te veel in detail?

Ik neem aan dat elke kamer een centraaldoos heeft, van daaruit gaat alles naar de plekken in die kamer?
Tenzij je allerlei vreemde aftakkingen gaat maken of meerdere centraaldozen in 1 ruimte gaat hebben, is het toch beetje overbodig om heel gedetailleerd bij wijze van spreke elke draad te gaan tekenen :P

Keuken = groep w
Kamer 1 = groep x
Kamer 2 = groep y
Kamer 3 + 4 = groep Z

Zoiets zou toch voldoende moeten zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 26-11-2020 11:08 ]

• Jolke
Ja, ik ga zeker veel in detail en voor een aantal kamers zou het ten overvloede zijn. Maar in de kelder lopen er ook een handvol kabels door naar andere vertrekken. Van de 6 kabels die door 1 ruimte gaan, zijn er twee voor die ruimte zelf, terwijl er 4 doorgaan naar de waskeuken/kachelruimte.

Ik vond het iig aardig onoverzichtelijk worden toen ik het op papier zette, dus dat kan vast beter. :)

• Martinusz
Jolke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:20:
Ja, ik ga zeker veel in detail en voor een aantal kamers zou het ten overvloede zijn. Maar in de kelder lopen er ook een handvol kabels door naar andere vertrekken. Van de 6 kabels die door 1 ruimte gaan, zijn er twee voor die ruimte zelf, terwijl er 4 doorgaan naar de waskeuken/kachelruimte.

Ik vond het iig aardig onoverzichtelijk worden toen ik het op papier zette, dus dat kan vast beter. :)
Labeltjes aan de kabel met een kleur of code, en dat vervolgens weer opschrijven bij je overzicht?

Blauw = ruimte zelf
Rood = waskeuken
Groen = kachel
etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Jolke En wat ik NIET gedaan heb is foto's maken wat en waar. Daar ontzettende spijt van omdat een groot gedeelte uit het zicht verdwijnt. Dus maak een hele serie foto's en zet die op een stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:57
Iedere keer als ik een klus uitvoer, maak ik snel een paar foto's en stop die in een album in Google Photo's. Al meerdere keren handig geweest om nog even terug te kijken hoe ik zaken gemaakt had of hoe kabels in een holle wand weg gewerkt zaten of welke grondkabel nu vanuit welke mof liep etc....

• deWit

deWit

Ik heb iemand die mijn tuin wil afgraven (moet van 20x20m zand naar grond) maar er moet kort langs het huis gereden worden met een trekker/kieper. Gewicht is ca. 25 ton van de volle kieper (16 m3 zand). Ruimte naast het huis is erg beperkt. Doorgang is zoals hieronder;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/256NHRbsZuemv2MakAVbpL2UUXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0idvR122WJz1QikvIfGfy6TB.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn gevoel zegt dat het wel goed moet komen met een paar rijplaten eronder, maar wat denk Tweakers?

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:07:
[...]

Ga je niet te veel in detail?

Ik neem aan dat elke kamer een centraaldoos heeft, van daaruit gaat alles naar de plekken in die kamer?
Tenzij je allerlei vreemde aftakkingen gaat maken of meerdere centraaldozen in 1 ruimte gaat hebben, is het toch beetje overbodig om heel gedetailleerd bij wijze van spreke elke draad te gaan tekenen :P

Keuken = groep w
Kamer 1 = groep x
Kamer 2 = groep y
Kamer 3 + 4 = groep Z

Zoiets zou toch voldoende moeten zijn?
In de jaren 60/70 was de werkwijze qua centraaldozen zoals jij het omschrijft niet heel gebruikelijk. Wij hebben op de b.g. centraaldozen maar op de andere verdiepingen niet. En in de woonkamer heb ik liefst 3 centraaldozen (en dus ook 3 groepen). Waarbij elke centraaldoos niet 'horizontaal' zich verspreid maar 'verticaal'. Elke centraaldoos doet dus ook iets van de ruimtes daarboven (slaapkamer/badkamer/zolder) of in een uitbouw/schuur.

Als je dat eenmaal in kaart hebt gebracht en noteert is het overigens ook geen probleem. Je zit ook niet zo snel op een verdieping zonder verlichting omdat door elke verdieping minimaal 3 groepen lopen.

@deWit Wat is jouw definitie van 'goedkomen'? Het huis zal niet zo snel instorten maar je bestrating zal er wel wat onder te lijden hebben. En afhankelijk van de kunsten van de bestuurder van de tractor en de opbouw van je schuur gaat de schuur er misschien ook wel wat van merken.

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-07 10:27
deWit schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:12:
Ik heb iemand die mijn tuin wil afgraven (moet van 20x20m zand naar grond) maar er moet kort langs het huis gereden worden met een trekker/kieper. Gewicht is ca. 25 ton van de volle kieper (16 m3 zand). Ruimte naast het huis is erg beperkt. Doorgang is zoals hieronder;

[Afbeelding]

Mijn gevoel zegt dat het wel goed moet komen met een paar rijplaten eronder, maar wat denk Tweakers?
Is het een vriendendienst, of betaal je voor een service? Bij dat tweede, zal de uitvoerder aansprakelijk zijn en (verwacht ik) ook verzekerd tegen schade.

• deWit

deWit

Gaat met name om de fundering, het is een semi-vriendendienst (iemand moet zand hebben en heeft zelf een trekker), dus geen formele opdracht/verzekering.

Bestrating is toch al afgeschreven/moet er opnieuw in. Kans op verzakking minimaliseren dmv rijplaten was het idee.

• Jolke
Martinusz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:29:
[...]

Labeltjes aan de kabel met een kleur of code, en dat vervolgens weer opschrijven bij je overzicht?

Blauw = ruimte zelf
Rood = waskeuken
Groen = kachel
etc.
Ik schrijf al op de kabels op welke zekering ze zitten in de meterkast. Als ik labels vastmaak aan de kabels, dan is de vraag waar? Er zijn zoveel plekken waar ik de kabel kan tegenkomen in een lege schacht waardoor die loopt.

• FRANQ

[Afbeelding]

Ik zou die hoek van je huis even inpakken met een paar vuren balkjes
Zodat die hoek niet aan puin gereden kan worden.

Regenpijp mogelijk even weghalen.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-07 13:49

[Afbeelding]

Kieper halfvol doen en wat vaker rijden??

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:25
Ik heb iemand die mijn tuin wil afgraven (moet van 20x20m zand naar grond)
Ligt er 400 m2 straatwerk achter je huis? :o

• deWit

deWit

robkrekel schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:12:
[...]

Ligt er 400 m2 straatwerk achter je huis? :o
Nog erger, 400m2 oude paardenbak met 1.5 meter diep zand (en volgens de overleveringen ligt de goede grond daaronder, het zand is er dus niet gebracht maar alleen omgeschept). Op een tuin van totaal 1500 m2 is dat niet eens gek natuurlijk, maar het is wel jammer als je er een gazonnetje wil hebben.

Uiteraard zou ik de hoek van het huis kunnen beschermen en staat de schuur rechts op de foto op de nominatie om gesloopt te worden (alleen niet perse nu). Daar haal ik sowieso de hemelwaterafvoer weg, die aan het huis kan evt ook er nog af.

Vaker rijden kan uiteraard, maar met 400m3 zand totaal kwijt te maken zitten we niet perse te wachten op half-lege ritten (en in dit specifieke geval moet men er 15 min mee rijden, dus dat loopt dan best op)

[ Voor 10% gewijzigd door deWit op 26-11-2020 14:20 ]

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-07 20:25
Ah, duidelijk. Ja, dan is halve wagens geen optie.
Maar hé, het is ook niet in halve wagens gekomen lijkt me. Die 600 kuub zand, en het schuurtje en het huis staat er al even volgens mij, althans, het huis kan wel recenter zijn, of vrij nieuw zelfs.

[ Voor 13% gewijzigd door robkrekel op 26-11-2020 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-07 20:26
Jolke schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:36:
[...]

Ik schrijf al op de kabels op welke zekering ze zitten in de meterkast. Als ik labels vastmaak aan de kabels, dan is de vraag waar? Er zijn zoveel plekken waar ik de kabel kan tegenkomen in een lege schacht waardoor die loopt.
Als je de kabels wilt markeren dan zou ik vrij simpel elke kabel een nummer geven. Daar heb je tape voor. Om de paar meter de kabel van het nummer voorzien en in de meterkast zie je dan ook zo waar welk nummer op zit. Labels met teksten zijn minder eenduidig. Over 10 jaar gaat de kabel niet meer alleen naar je bijkeuken maar ook naar de aangebouwde spa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
deWit schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:16:
[...]

Nog erger, 400m2 oude paardenbak met 1.5 meter diep zand (en volgens de overleveringen ligt de goede grond daaronder, het zand is er dus niet gebracht maar alleen omgeschept). Op een tuin van totaal 1500 m2 is dat niet eens gek natuurlijk, maar het is wel jammer als je er een gazonnetje wil hebben.

Uiteraard zou ik de hoek van het huis kunnen beschermen en staat de schuur rechts op de foto op de nominatie om gesloopt te worden (alleen niet perse nu). Daar haal ik sowieso de hemelwaterafvoer weg, die aan het huis kan evt ook er nog af.

Vaker rijden kan uiteraard, maar met 400m3 zand totaal kwijt te maken zitten we niet perse te wachten op half-lege ritten (en in dit specifieke geval moet men er 15 min mee rijden, dus dat loopt dan best op)
Hoek zou ik dus sowiezo beschermen.
Zie je ze ook doen bij bomen en bij klussen waar door krappe doorgangen gereden word.

Huis staat niet op palen neem ik aan door dat je de vraag stelt?

Dan inderdaad rijplaten gebruiken zodat het gewicht verdeeld word over een groter oppervlak.
En niet plankgas langs het huis denderen maar gewoon met beleid, dat zal door de krappe doorgang wel goed komen.

Lekker volle bakken wegrijden, je zegt trekker, dus er zal dan ook wel een landbouw kipper achter zitten met grote brede banden die van zichzelf het gewicht al goed verdelen.

'Vaak bu'j te bange' is geloof ik de slogan in de boeren wereld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Inderdaad de hoek goed beschermen. Zegt de ervaringsdeskundige, mijn eerste ritje op de trekker als kind reed ik gelijk een paar stenen uit de hoek van de stalmuur bij m'n beste vriendje. Zal hier hopelijk niet gebeuren, maar 't is maar even werk om 't te beschermen.

En door het gewicht van de rijplaten verdeel je het gewicht ook al een stuk beter. Misschien een optie om extra brede rijplaten neer te leggen, zodat je het gewicht nog beter verdeeld?

En idd, wat @FRANQ zegt: 'vake bu'j te bange'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@deWit

Ik zou beginnen met de bielsen van en dat bloemperkje weg te halen zodat je recht(er) aan kan rijden.
Dan rijplaten en dan die bielsen zo neerleggen dat de trekker met bak er tussendoor kunnen maar je aan weerszijden genoeg ruimte houdt zodat geen enkele gevel per ongeluk geraakt kan.
Wellicht zijn er nog wat balken/bielsen die je kan neerleggen als toe- en uitspoor.
Maar dan wordt de kans heel klein dat ze iets raken.
In geval de trekker smaller is dan de bak kan je wellicht iets met een laag extra rijplaten in het midden als "rij-geleider".
Of een touw oid spannen met twee hangende lijnen die voor hen het midden zoeken makkelijk maakt. Dus waar ze tussendoor kunnen rijden en die dan over de bak slepen.
Of een afstandshouder aan de schuur maken waar ze langs kunnen aanrijden die wegklapt bij contact met de aanhanger. Uiteraard nadat je de regenpijpen weggehaald hebt.

Je hoek inpakken met een balkje doet helemaal niets tegen een combinatie van X ton. Da`s leuk als je met kruiwagens loopt, tegen krasjes.
Ik zou de rijplaten ook op zand leggen, elke oneffenheid in je pad veroorzaakt een trilling die doorgegeven wordt, en zich versterkt op den duur omdat de holte onder de plaat steeds groter wordt.
Door het op een zandbed te leggen is de plaat overal ondersteund en heb je minder kans op trilling-scheuren. (Zand genoeg dacht ik)

Bij ons kan er net een 18m³ vrachtwagen tussendoor, langzaam rijdend, gelukkig kan de chauffeur dan de daken zien. Ik liet wat aanvulgrond komen voor weinig. Maar die combi was ca 50 ton (meen ik, er mocht 18 m³ in maar hij zat aan de max met 16m³ zwarte grond á 24 ton), dat voel je rijden (helemaal bij ons op het veen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh20TtDA-vG3wkX-f34xWmsFB2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADWtrIitF3Glnq6sRux6ZLvW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLlXjar4WVJFQMReZurA5uSiKRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMOkUDPNJxPPA1mEMsYg4ZkI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwhA80n1uk3lfBkYrTQaLa89yik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRRk8QtypgtPK4ZcF2mMk9ui.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik verwacht niet zulke grote bakken achter die trekker bij jou. Maar alles wat je kan doen om ze in het midden te houden zou ik doen.

En ik zou toch ook even informeren of ze verzekerd zijn mochten ze wel de hoek er af weten te rijden, ook al is het een vriendendienst. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 26-11-2020 17:20 ]

• Fuel_80

[Afbeelding]

Om 25 ton te laden heb je het over rond de 40 ton voor de totale combinatie. Dat is al serieus een behoorlijke trekker en kipper..... Ik vermoed dat het wel erg krap gaat worden om te manoeuvreren. Al vertekend een foto nogal snel....

Hebben jullie al eens leeg geprobeerd om te passen?

• Fuel_80
-

[ Voor 100% gewijzigd door Fuel_80 op 27-11-2020 07:58 . Reden: dubbele post ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zo begon mijn zolder

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pqZ29r0.jpg

inmiddels ziet het het zo uit

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sui2Hoa.png

Wat een hoop werk is er verzet ..
Het meeste werk zit in het dak isoleren, en gips bevestigen .. achteraf gezien had ik veel ellende kunnen besparen .
2 zakken rotband en ik ben met de eerste zak Fix&finish bezig.. schat in dat we 2 zakken erbij moet halen ..

En ja voor de oplettende mensen ik heb op de hanenbalken een vliering gebouwd .. aleen boven de CV loopt het dak omhoog .. dit is meer omdat ik een normaal plafond wil hebben op 230cm ..hoogte daar wat stopcontacten zodat je in het midden van de kamer niet met verlengkabels gaat zitten ..

Ondertussen een betere compressor gescoort op MP een 2,5 HP .. iemand moest ff steek wagen lenen bij retour krijg ik nog een "patrul" brandblusser .. 8)7 erbij .. lol (iets met een brandblusser discussie)

Zolder is nog "lang" niet af .. ik kan pas afronden als ik de ouderwetse (dikke) cv leiding en MV omgelegd heb. (lees keuken en badkamer en een slaapkamer verbouwt heb ..)
maar voor nu kan ik in elk geval zodanig "af' maken dat je van de kamer gebruik kan maken .. en dat ik alleen wat knieschotten moet verwijderen als ik met leiding/lucht kanalen aan de slag ga

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 19:52
vso schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:57:

Wat een hoop werk is er verzet ..
Het meeste werk zit in het dak isoleren, en gips bevestigen .. achteraf gezien had ik veel ellende kunnen besparen .
2 zakken rotband en ik ben met de eerste zak Fix&finish bezig.. schat in dat we 2 zakken erbij moet halen ..
De foto is wat onscherp maar wat heb je precies met die Rotband gedaan? Heb je daar AK-gipsplaten mee dichtgesmeerd? Dan had je je inderdaad heel wat ellende kunnen besparen en Jointfiller o.i.d. kunnen gebruiken. Ik heb inmiddels voor de tweede keer een zolder verbouwd en ben bijna klaar. Niet normaal hoeveel werk daarin gaat zitten. Die schuine wanden/plafonds zijn een crime om af te werken, helemaal met alle hoekjes/nisjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 19:52
Nog even een terugkoppeling over de WTW die ik heb aangelegd: Ik kwam door het model WTW, met aan de onderkant de aansluitingen voor het huis, niet mooi uit en moest met 4 stuks 90 graden bochten het aan elkaar verbinden. En hoewel de installatie niet direct als lawaaiig zou kunnen worden omschreven, had ik toch het idee dat het een stuk stiller kon zijn. (mijn vrouw vond het niveau daarentegen wel prima) Omdat het bij mij wel bleef knagen, uiteindelijk toch maar een 'hoogbouw' versie van de HRU besteld en deze aangesloten. WAT een verschil in geluid nu het op deze manier is verbonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrBcIbjokY-f20Nmmktoo-neLsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Bewos8JJxKcVFpGEkXrS8ss.jpg?f=fotoalbum_large

Twee keer één meter Sonodec 180 mm akoestische demper ertussen en dus geen volledige 360 maar 180 graden bocht.

De WTW draait meestal op stand 1 want dat is blijkbaar genoeg om de co2 op een normaal niveau te houden met twee personen in de woonkamer. Zelfs recht onder de ventielen is de inblaas dan onhoorbaar. Met de oude situatie was er toch altijd een geruis te horen. Al met al een hele verbetering en de 'Laagbouw' HRU was ik binnen een dag weer kwijt via Marktplaats. Blij dat ik de wissel heb uitgevoerd.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GodDamage schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:09:
[...]

De foto is wat onscherp maar wat heb je precies met die Rotband gedaan? Heb je daar AK-gipsplaten mee dichtgesmeerd? Dan had je je inderdaad heel wat ellende kunnen besparen en Jointfiller o.i.d. kunnen gebruiken. Ik heb inmiddels voor de tweede keer een zolder verbouwd en ben bijna klaar. Niet normaal hoeveel werk daarin gaat zitten. Die schuine wanden/plafonds zijn een crime om af te werken, helemaal met alle hoekjes/nisjes.
Ja sorry betere foto heb ik (nog) niet, maar het maakt niet uit welk type gipsplaat ik gebruikt zou hebben.
tijdens het bevestigen merkte ik dat ik tussen de 0 en 2cm verschil had met heel veel moeite (vulplaatjes) heb ik dit terug weten te brengen naar 0,5cm .. maar meer gelukkig minder dan dat.
Eerst met rotband gaas bevestigd (dom van mij) en de overgebleven kuilen gevuld, ik heb ook wat sleuven in de muur gemaakt om wat rails te verbergen en andere plekken.

Het juiste gereedschap hebben, meng verhoudingen van je smeermiddel scheelt ook .. (en dat kost me ook tijd .. in de eerste rond heb ik gelet op "vullen" en zo "dun" mogelijk .. de afwerking vond ik minder intressant .
dag 0 --> de wanden controleren op "vlakheid" .. en met een potlood kruisjes zetten waar ik moet vullen.
dag 1 --> grof vullen (niet te dik)
dag 2 --> schuren .. en bezemen .v.d wanden/plafond..
Dit herhaal ik totdat geen plekken meer zie die afgekruist zijn .. en dan als laatste pak ik de complete wand met fix en finish .. (lees waar nodig ) gips plaat uiterraard alleen de naden .. maar als ik een kuil gevuld heb gaat daar ook F&F over .. de muur doe ik gewoon compleet (op de "slechte" foto kijk je er tegenaan)

En het scheelt dat moeder de vrouw ook mee helpt met gereedschap, krukjes verplaatsen, mengen en spaan vullen ..

Tja te dun of eigenwijs zijn met rotband .. kon ik het overnieuw doen (dacht dat hetzelfde als F&F ook kon doen .. stommerd die ik was .. te waterig .. dus dat was meer schuren ..

Muurtje of een verlaagd betonnen plafond (agnesplaat liever dan gips) kan je met jointvuller oid af .. maar schuine wanden of een de onderkant van een vliering neem ik liever geen risico .

Zometeen gaat er ook nog een laag voorstrijk eroverheen (gespoten) inclusief over de vloer die ik nog af moet slijpen .. en dan een laag witte latex .. (ziet het als een grond laag) .. dan komt er een tijdelijke vloer ..
zoon en dochter schop ik dan om de beurt naar zolder voor een weekend en pak ik hun kamer aan .. de badkamer en "keuken" (lees warm water naar de nieuwe locatie v.d keuken op de bgg) dus dochter in dit geval bivakeert wat langer op zolder .. omdat haar kamer ook extra isolatie nodig heeft ..
Kan ik gelijk de verwarming meepakken ..
Dochter naar haar nieuwe kamer --> zolder af .. en dan kan ik einderlijk met de begane grond aan de slag .. en dan is de tuin weer aan de beurt (af maken) .. en dan is het tijd om te genieten c.q huis te koop te zetten :+

Het huis is door bewoning 75K meer waard geworden (noodzakelijk onderhoud enzv) .. de werkzaamheden nu zullen hooguit 25K opleveren .. (net getaxeerd door makelaar) ..totale investering zal 25K zijn .. voor modernisatie .. dit met afschrijving etc .. maar we besparen 20K en die besparing groeit elke dag (minder energie verbruik) dus ik klaag niet.
Alleen de les voor volgende keer .... als we een klushuis doen .. eerst klussen dan pas wonen :)

[ Voor 72% gewijzigd door vso op 26-11-2020 23:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-07 13:05
GodDamage schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:28:
Nog even een terugkoppeling over de WTW die ik heb aangelegd: Ik kwam door het model WTW, met aan de onderkant de aansluitingen voor het huis, niet mooi uit en moest met 4 stuks 90 graden bochten het aan elkaar verbinden. En hoewel de installatie niet direct als lawaaiig zou kunnen worden omschreven, had ik toch het idee dat het een stuk stiller kon zijn. (mijn vrouw vond het niveau daarentegen wel prima) Omdat het bij mij wel bleef knagen, uiteindelijk toch maar een 'hoogbouw' versie van de HRU besteld en deze aangesloten. WAT een verschil in geluid nu het op deze manier is verbonden:

[Afbeelding]

Twee keer één meter Sonodec 180 mm akoestische demper ertussen en dus geen volledige 360 maar 180 graden bocht.

De WTW draait meestal op stand 1 want dat is blijkbaar genoeg om de co2 op een normaal niveau te houden met twee personen in de woonkamer. Zelfs recht onder de ventielen is de inblaas dan onhoorbaar. Met de oude situatie was er toch altijd een geruis te horen. Al met al een hele verbetering en de 'Laagbouw' HRU was ik binnen een dag weer kwijt via Marktplaats. Blij dat ik de wissel heb uitgevoerd.
die dempers maken idd een wereld van verschil, had ik niet verwacht!.
Wij hadden de wtw in eerste instantie (zehnder 930) volledig met vast kanalen aangelegd. Dit was een enorm echokanaal geworden.

Toen ben ik voor de innodempers gegaan in de toevoerkanalen --> scheelde wat maar nog steeds hoorbaar.

Daarna nog maar 2 1m sonodec ertussen gezet en nu is hij zelfs op standje 2 vrijwel onhoorbaar.

Wil alleen nog kijken voor andere afvoerventielen want de afvoer maar nu het meeste geluid :*)
Pagina: 1 ... 79 ... 459 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/