[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 454 Laatste
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

darklord007 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:59:
[...]

die dempers maken idd een wereld van verschil, had ik niet verwacht!.
Wij hadden de wtw in eerste instantie (zehnder 930) volledig met vast kanalen aangelegd. Dit was een enorm echokanaal geworden.

Toen ben ik voor de innodempers gegaan in de toevoerkanalen --> scheelde wat maar nog steeds hoorbaar.

Daarna nog maar 2 1m sonodec ertussen gezet en nu is hij zelfs op standje 2 vrijwel onhoorbaar.

Wil alleen nog kijken voor andere afvoerventielen want de afvoer maar nu het meeste geluid :*)
na een lange post een vraag . welk product moet ik dan aan denken ? want google sonodec zie ik flexibele buis met isolatie eromheen .. en ik ben best huiverig voor flexibel .. omdat het naar mijn idee best lastig schoon te maken is .. (iets wat ik zeker wil doen met enige regelmaat ..) ventilatie kanalen zijn nu niet de meest schone dingen (lees vaak vergeten in je de regelmatige schoonmaak dingen.. )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 18:06
vso schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:18:
[...]

na een lange post een vraag . welk product moet ik dan aan denken ? want google sonodec zie ik flexibele buis met isolatie eromheen .. en ik ben best huiverig voor flexibel .. omdat het naar mijn idee best lastig schoon te maken is .. (iets wat ik zeker wil doen met enige regelmaat ..) ventilatie kanalen zijn nu niet de meest schone dingen (lees vaak vergeten in je de regelmatige schoonmaak dingen.. )
de binnenkant is wat licht geperforeerd stof. Ik denk dat het wel mee gaat vallen.
De aanvoer wordt in princiepe niet/nauwelijks vuil als je de filters geregeld reinigd/vervangd.
De afvoer zal wat vuiler worden, maarja, dat is geen lucht wat het huis in gaat

• Mika Miro
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 17:20
Ik heb het wel eens gevraagd aan zo'n luchtboer en die zei dat je het niet schoon moet maken maar gewoon vervangen, want het kost toch niets!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06 21:46
Mika Miro schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:29:
Ik heb het wel eens gevraagd aan zo'n luchtboer en die zei dat je het niet schoon moet maken maar gewoon vervangen, want het kost toch niets!
Klopt, want het is maar €5 per meter ofzo. Als je na 4 jaar de kanalen laat reinigen dan is het vervangen van dat stuk demper ook de moeite niet. Schoonmaken lijkt me onbegonnen werk.

• darklord007
GodDamage schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:39:
[...]

Klopt, want het is maar €5 per meter ofzo. Als je na 4 jaar de kanalen laat reinigen dan is het vervangen van dat stuk demper ook de moeite niet. Schoonmaken lijkt me onbegonnen werk.
die sonodec dempers zijn wel wat duurder hoor (doe maar een dikke x10)
maar tzt ff losmaken, kijken en eventueel wat uitzuigen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:27
Ik moet binnenkort ook ventilatie aanleggen, eerst 2 slaapkamers en een badkamer. Dat flexibele stuk, komt dat bij het ventiel of op de box?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
darklord007 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:46:
[...]

die sonodec dempers zijn wel wat duurder hoor (doe maar een dikke x10)
maar tzt ff losmaken, kijken en eventueel wat uitzuigen
Ik heb een 'gewoon' stuk slang gebruikt. Namelijk deze https://www.ventilatielan...tilatieslang-5-meter.html
Dat is dus 10x zo goedkoop :)

• darklord007
GodDamage schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:51:
[...]

Ik heb een 'gewoon' stuk slang gebruikt. Namelijk deze https://www.ventilatielan...tilatieslang-5-meter.html
Dat is dus 10x zo goedkoop :)
dat is idd een stuk goedkoper, maar ook wel echt anders van samenstelling.
Zal zeker beter dempen dan een vaste buis, maar wel zeker minder dan een 'echte' demper.

• GodDamage
_JGC_ schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:46:
Ik moet binnenkort ook ventilatie aanleggen, eerst 2 slaapkamers en een badkamer. Dat flexibele stuk, komt dat bij het ventiel of op de box?
Direct na de box maar maak er geen bochten mee want dan wordt de weerstand te groot. Je kunt ze ook voor de ventielen doen tegen overspraak, mocht je daar last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
GodDamage schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:53:
[...]

Direct na de box maar maak er geen bochten mee want dan wordt de weerstand te groot. Je kunt ze ook voor de ventielen doen tegen overspraak, mocht je daar last van hebben.
ok, dus eerst bocht leggen met spirobuis, dan een demper recht leggen en dan verder met spirobuis naar de ventielen. Maakt het ook makkelijker om het passend te maken.

Overspraak zie ik niet direct gebeuren, alle buizen lopen over zolder en hebben allen een eigen aansluiting op de box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
_JGC_ schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:25:
[...]

ok, dus eerst bocht leggen met spirobuis, dan een demper recht leggen en dan verder met spirobuis naar de ventielen. Maakt het ook makkelijker om het passend te maken.

Overspraak zie ik niet direct gebeuren, alle buizen lopen over zolder en hebben allen een eigen aansluiting op de box.
Met de "box" bedoel je een plenum? Dan moet de demper tussen de wtw en het plenum. Zorg dat het ventilatorgeluid wordt gedempt voordat het in de luchtkanalen naar de kamers wordt getransporteerd.

Je zult best nog wel wat overspraak kunnen krijgen door die box. De buizen staan uiteindelijk met elkaar in verbinding en dan kan er geluid doorheen. Daar zou ik wat mee gaan experimenteren en kijken of extra demping nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
GodDamage schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 07:54:
[...]

Met de "box" bedoel je een plenum? Dan moet de demper tussen de wtw en het plenum. Zorg dat het ventilatorgeluid wordt gedempt voordat het in de luchtkanalen naar de kamers wordt getransporteerd.

Je zult best nog wel wat overspraak kunnen krijgen door die box. De buizen staan uiteindelijk met elkaar in verbinding en dan kan er geluid doorheen. Daar zou ik wat mee gaan experimenteren en kijken of extra demping nodig is.
Orcon mvs15-rhb, geen WTW maar een gewone ventilatiebox.

Badkamer heeft alleen een pijpje in een dakdoorvoer, condenseert en loopt terug. Verder hebben we op de slaapkamers de deur open als we er slapen omdat zelfs met raam open er geen trek is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:55
_JGC_ schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:54:
[...]

Orcon mvs15-rhb, geen WTW maar een gewone ventilatiebox.
Pas geinstalleerd de Orcon :) goed stil apparaat!!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Martinusz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:56:
[...]

Pas geinstalleerd de Orcon :) goed stil apparaat!!
Ik ken ze, vriendin had er eentje in haar gerenoveerde flat.
Waren tijdje terug in de aanbieding, misschien nu nog. Heb er nog geen 200 euro voor neergelegd.

Ga ik komende winter veel plezier aan beleven mbt vocht op de bovenverdieping, komende zomer is ie ideaal om als het afkoelt op standje hoog de warme lucht uit de slaapkamers te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dus o.a @GodDamage je hebt je MV vervangen door een WTW ? heb je daarvoor je leidingingen omgegooid oid ? immers je moet de lucht ook weer terug naar de beneden verdieping terug brengen toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:57
ff een vraagje over het schroeven van gisplaten.

Om de 30 of 60cm een paal/profiel?

Ik heb altijd 30cm gedaan ivm "stevigheid", maar ik zie in de youtube filmpjes altijd maar 60cm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
barry86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:21:

Ik heb altijd 30cm gedaan ivm "stevigheid", maar ik zie in de youtube filmpjes altijd maar 60cm....
Muur of plafond?

Zelf voor een muur 60 HoH gedaan met een 9mm OSB plaat erachter. Staat als een huis.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
barry86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:21:

Hangt van de plaat af. 12mm kom je weg met 60, 9mm zou ik altijd 30 doen.
Als je er OSB achter zet maakt het niet uit.

Heb hier de wandplaten (120 breed) met 60 gedaan, tot nu toe nog niemand doorheen gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Muur en plafond.
Heb ook altijd met houtframes gewerkt, ga nu voor het eerst met metalstuds werken, ben benieuwd!
Ik ga de grote slaapkamer van 40m2 opdelen in 3 kamers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

barry86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:04:
Muur en plafond.
Heb ook altijd met houtframes gewerkt, ga nu voor het eerst met metalstuds werken, ben benieuwd!
Als je er doorheen moet met buizen of draad, schaf een scherpe conus/stappenboor aan. :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48
Er zitten toch al gaten in de metal stud profielen?

Je moet wel opletten dat je de profielen niet omdraait, want dan zitten de gaten op een andere hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

florizla schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:20:
Er zitten toch al gaten in de metal stud profielen?

Je moet wel opletten dat je de profielen niet omdraait, want dan zitten de gaten op een andere hoogte.
Meestal wel. Maar toch boren we deze nog los. In de nieuwbouw worden ze gewoon random geplaatst. Als ik dan op een groot project met meerdere buizen met draad per wand; overal het open gat op moet zoeken, dan heb ik daar een dagtaak aan. Om over de extra kosten voor de tijd en gebruikte materialen nog maar te zwijgen. :P

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Morgen is het tijd om de muren in de latex te gaan zetten.
De wanden die we gaan schilderen zijn of nieuw gestuct, of voorzien van renovatievlies behang.
Zijn dus allemaal vrij strakke wanden. Nu willen we daar wel een klein beetje een werkje in. Zo heel strak vinden we ook maar niets.

Nu ben ik een beetje aan het kijken hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Gewoon de latex erop knallen (met Anza rollers) en daarna een fijn structuur roller erover, of direct met een Anza MicMex roller de latex aanbrengen
Of is er een betere manier? Iemand een tip?

[ Voor 11% gewijzigd door Flix20 op 27-11-2020 11:32 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:55
Flix20 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:31:
Morgen is het tijd om de muren in de latex te gaan zetten.
De wanden die we gaan schilderen zijn of nieuw gestuct, of voorzien van renovatievlies behang.
Zijn dus allemaal vrij strakke wanden. Nu willen we daar wel een klein beetje een werkje in. Zo heel strak vinden we ook maar niets.

Nu ben ik een beetje aan het kijken hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Gewoon de latex erop knallen (met Anza rollers) en daarna een fijn structuur roller erover, of direct met een Anza MicMex roller de latex aanbrengen
Of is er een betere manier? Iemand een tip?
Zelf alles met de MicMex gedaan en superlatex, goed bevallen en inderdaad licht structuur erin op nieuw gestucte wanden en plafonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
darklord007 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:52:
[...]

dat is idd een stuk goedkoper, maar ook wel echt anders van samenstelling.
Zal zeker beter dempen dan een vaste buis, maar wel zeker minder dan een 'echte' demper.
Ik heb al jaren een stuk Sonodec flexibel ertussen zitten en het dempt al het geluid volledig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:04:
Muur en plafond.
als de 2 andere ruimtes een slaapvertrek word, doe je er verstandig aan om combinatie(s) te maken van OSB / gips .. en bv tussen profiel en muur een rubber te plakken (ligt bij de metalstuds) ..
vooruit plannen voor elektra, netwerk en eventueel zaken die je op wilt hangen is altijd handig..
ik ga zelf voor 30 HoH omdat je er dan niet zo makkelijk "doorheen" gaat

ps ooit bij stil gestaan dat je ook kasten kan gebruiken ragel de achterkant uit met latten en schroef daarop je gipsplaat .. boven de kast verder dicht maken .. scheelt je 5cm kostbare ruimte en een gevulde kast dempt enorm ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ja mijn gevoel zegt me ook 30cm, maar dan moet ik de isolatie weer door het midden snijden ;-).

Er komt idd band tussen profiel en muren/vloer(plafond etc).

Iemand enig idee waarom duitsland alleen met RK platen werkt? (ik woon in DL), ik heb altijd met AK gewerkt, en nu zit ik weer te twijfelen of ik toch moeite moet doen voor AK platen uit NL 8)7.
(met AK platen en gaasband heb ik altijd goed resultaat gehaald)

[ Voor 8% gewijzigd door barry86 op 27-11-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:57:
Ja mijn gevoel zegt me ook 30cm, maar dan moet ik de isolatie weer door het midden snijden ;-).

Er komt idd band tussen profiel en muren/vloer(plafond etc).

Iemand enig idee waarom duitsland alleen met RK platen werkt? (ik woon in DL), ik heb altijd met AK gewerkt, en nu zit ik weer te twijfelen of ik toch moeite moet doen voor AK platen uit NL 8)7.
(met AK platen en gaasband heb ik altijd goed resultaat gehaald)
Tja ik werk eigenlijk met RK platen te "cheap" om AK te pakken . achteraf denk ik .. oeps had beter AK kunnen pakken maar resultaat is er vaak niet minder om .. als het vulmiddel/gaas en behang/verf erover heen hebt zeker het vul middel niet te dik hebt gedaan .. (beter 3x dun dan 1x te dik)

ik denk dat je beter af kan vragen, hoe vaak kijk je naar ernaar ..

ik heb net F&F over een hele muur gesmeert .. (geen gipswand) .. resultaat mag er zeker wel zijn. (laagje van 1 a 2mm,

ps ik heb me een tijd lang rot gezocht naar dat papier spul wat ze in de USA gebruiken .. ik vind dat gaas zwaar irritant .. maar gaas is toch goedkoper zeker als je het eerst samen met een dunne laag erop smeert en daarna 1 a 2 lagen eroverheen zie je er ook niks meer van .. papier lijkt me alleen simpeler / vlakker

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23
Maar die papierband verkopen ze toch overal en nergens?

https://www.bouwmaat.nl/k...-meter/product/0000555166

Of is dit niet wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
vso schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:16:
dus o.a @GodDamage je hebt je MV vervangen door een WTW ? heb je daarvoor je leidingingen omgegooid oid ? immers je moet de lucht ook weer terug naar de beneden verdieping terug brengen toch ?
Nee in een wtw aangelegd in een huis uit 62, waar nog helemaal niks in zat voor ventilatie, behalve een hoop kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
decipherer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:42:
Maar die papierband verkopen ze toch overal en nergens?

https://www.bouwmaat.nl/k...-meter/product/0000555166

Of is dit niet wat je bedoelt?
Dat spul heb ik ook gebruikt voor binnenhoeken tussen twee gipswanden. Volgens mij is de Bouwmaat zo'n beetje de enige bouwmarkt die dat papier verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GodDamage schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:29:
[...]

Nee in een wtw aangelegd in een huis uit 62, waar nog helemaal niks in zat voor ventilatie, behalve een hoop kieren.
hoe heb je dat gedaan dan kan je beetje in a-z verhaal meenemen ?

ja bouwmaat is inderdaad de enige die het verkoopt .. zover ik weet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:13
Papierband is overal te koop, niet alleen van Knauf (duur >:) )
Gewoon bij de bouwmaterialenhandel.
Ook bv van Miller of Gyproc, ea.

Woon je bij Assen dan is deze goedkoop.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
GodDamage schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:31:
[...]

Dat spul heb ik ook gebruikt voor binnenhoeken tussen twee gipswanden. Volgens mij is de Bouwmaat zo'n beetje de enige bouwmarkt die dat papier verkoopt.
Papertape/stucband kun je echt overal krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:21
Ik heb hier een koof met daarin een centraal afzuigbuis van de mechanische ventilatie. Deze is ooit verstopt. Nu wil ik deze terug de keuken in hebben. Hoe kan ik het beste het stuk van de centrale afzuiging naar voren brengen buiten de koof? Simpelweg een losse flexibele buis er in hangen heeft geen houvast. En werkruimte is er niet echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xXtOmvuM2uxdgOrE3NTWswzbL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9i8zMvkTDhdVGHP2huvK1uFd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h866p9LES1j8uuyeLKrkMHh9tUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4Z4m6eTNjiHjTnEGZpiLNo6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
Deef_K schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:24:
Ik heb hier een koof met daarin een centraal afzuigbuis van de mechanische ventilatie. Deze is ooit verstopt. Nu wil ik deze terug de keuken in hebben. Hoe kan ik het beste het stuk van de centrale afzuiging naar voren brengen buiten de koof? Simpelweg een losse flexibele buis er in hangen heeft geen houvast. En werkruimte is er niet echt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon een rooster over of in het gat en de koof als hele grote vierkant pijp laten dienen.
Is dat gat met de botte bijl aangebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
D.deJong schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:50:
[...]

Gewoon een rooster over of in het gat en de koof als hele grote vierkant pijp laten dienen.
Is dat gat met de botte bijl aangebracht?
Dat wil ik juist niet want het versterkt het geluid. Dit is met een multitool gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
Deef_K schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:58:
[...]

Dat wil ik juist niet want het versterkt het geluid. Dit is met een multitool gedaan.
De diameter van de koof is dusdanig groot dat ik mij niet kan voorstellen dat met gebruik van een goed rooster er veel last kan zijn van geluid.
Vaak is ; hoe kleiner de diameter hoe meer gesuis je hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 22:30

_Arthur

blub

Deef_K schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:24:
Tijdelijk je afzuigkap demonteren. En door het gat van de afzuigkap heb je werkruimte.

Mogelijk kan je dan met een 90graden bocht de buis "naar buiten" krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVbu925oXFC3RiIqFlGEAIOTNFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4rQBp8ruXziFNL64hTeaL69h.png?f=user_large

https://www.ventilatielan...eter-125-mm-al125-90.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dracothetm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 20:38
@HyperTrophy nog even nagekeken hier zit nu interthane 990 op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
_Arthur schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:12:
[...]

Tijdelijk je afzuigkap demonteren. En door het gat van de afzuigkap heb je werkruimte.

Mogelijk kan je dan met een 90graden bocht de buis "naar buiten" krijgen.

[Afbeelding]

https://www.ventilatielan...eter-125-mm-al125-90.html
Top. Hier kan ik wat mee. Net even bij de praxis gehaald met een luchtbuis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:29
Een tijd terug heb ik hier een vraag gesteld over hoe twee blank gelakte stoelen van een donkere (transparante) laag te voorzien.

D-e-n in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Mocht iemand zich afvragen hoe dat is afgelopen. Inmiddels zijn we een tijdje verder en hebben de stoelen een donkerder kleurtje gekregen. Ik heb ze eerst geschuurd met zo'n multi-tool, niet helemaal kaal maar wel grondig. En daarna een laag Rambo pantserlak voor binnen erover. Dat is transparante lak met een kleurtje. Ik heb een donkere mahonie variant gebruikt en die er zo licht als mogelijk opgebracht zodat je geen strepen krijgt.

Best blij met het resultaat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb6mCo6sW1SPS7TZiNyXwCYzM4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsprMNNqdkLpWT9HtlGOgHVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:45

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De jongste begint zindelijk te worden, maar is nog te klein om zelf op de wc te klimmen, dus bestelde mijn vrouw een opstapje danwel krukje voor haar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFImfBi_bjnmaRi0tVaq1VTl6ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sO1kWUDFKosbxRx1klKPC8In.jpg?f=fotoalbum_large

Van oud hout zaagt men planken, even schaven en de rauwe randjes eraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwKxy_-sYawvR7L0X5DDQkZMIUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcJYf3md7K3eKNOwd8EIcG0l.jpg?f=fotoalbum_large

Met de mini lintzaag een bochtje eruit (niet functioneel, puur estetisch) en een schuin zijkantje gemaakt.
Ook de pootjes onder een hoek gezaagd met de afkortzaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO9Ae6VhWdiSU1SPujMMLqzWP5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyQ8YxwhRurF1irHKzs3rDhy.jpg?f=fotoalbum_large

De pennen van het middenliggertje zullen onder een hoek komen, dus de gaten moeten schuin aflopen vanbinnen. Het is een beetje nattevingerwerk :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHfq8bWGIEVszWer67U0ekhG76g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUqxPUpyQfLgG1G8meV8eyce.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig waren het er maar twee en met een scherp beiteltje in 12mm was ik zo klaar.
Paar druppels PU lijm ertussen en klemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrLcQsJ3ylsG64nYbfJW3rDC5dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOEAs7xsYdlpXScVBvbFW4D5.jpg?f=fotoalbum_large

Het blad zit erop met duvels en PU lijm, nadat ik de bovenzijdes vlak had geschuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbPAZgrGUxbWV4gWjPACOlRACxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmaBGI9s51EurKQH3iHGb1Id.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet de meest geweldige kwaliteit hout, dus ik besloot toch te verven. Eerst grondlaagje erop en zodra droog (waarschijnlijk morgen) doe ik een laagje blauw, daar is ze gek op :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:22
Binnekort ben ik van plan om een werkbank te gaan maken in mijn garage.
Ik zou graag ook wat lades en/of een kast met schuiflades ernaast maken. Nog geen idee hoe het er allemaal exact uit komt te zien, maar ik ben vandaag he-le-maal verzonken in zwaluwstaartverbindingen.

Gezien ik waarschijnlijk toch wel wat lades ga maken ben ik aan het overwegen om een freesmal voor een zwaluwstaartverbinding te kopen. Ik heb geen freestafel, dus ik zal voor zoiets gaan: https://www.mzsgereedscha...13bAC6EAQYBCABEgLkffD_BwE

Heeft iemand van jullie ervaring met het gebruik van een dusdanige mal (niet specifiek deze natuurlijk)?
Is dit goed te doen of ben je meer aan het kloten en schelden om het goed en mooi werkend te krijgen? Op de Youtube filmpjes gaat het van een leien dakje.. maar daarin laten ze natuurlijk niet zien hoe vaak het wel/niet fout gaat..

Edit: tevens zie ik dat voor veel van deze mallen je kopieerringen en freesjes met engelse/amerikaanse maten nodig hebt. Klopt dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Krijnemans op 28-11-2020 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

vso schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:08:
[...]

erhm XPS en EPS zijn waterdoorlatend .. dit word aangegeven met liter per minuut terwijl een zeef wellicht 1:1 is en een handdoek 1:05 .. zal xps/eps wellicht daar ver onder zitten :) ... maar het is niet waterdicht dus die (vijver)folie is niet onverstandig.. ook gezien dat als de elektra uit gaat in de winter je niet met gebroken beton wilt zitten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KcBqu4NqEnC6eOLkw5fdJ8yCD8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ijz15J1TNwt8bayNQk5RdCF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9jwv6uZqbu5q81DtndJwsg7nmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuV49qXtOoa2CjPDCu8ZOn8q.jpg?f=fotoalbum_tile

Vandaag begin gemaakt met de vloer, zoals ik het nu zie ga ik het beton/stoeptegels helemaal laten zitten.
Ik heb inmiddels al een laag van 5cm XPS liggen en ga hier nog +/- 4cm isolatie opleggen. Daarna OSB met daarop het vloerverwarmingslint en een paar mm egaline.
  1. binnen
  2. nog te beslissen
  3. egaline
  4. vloerverwarming
  5. OSB
  6. 8cm XPS
  7. folie
  8. zand

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:29

St@m

@ Your Service

Vandaag het deurbeslag vervangen van een aantal deuren. Deurbeslag gekocht met een veer erin zodat de klink weer netjes omhoog schiet.
Getest, werkt.
Gemonteerd, klink blijft naar beneden na openen deur.
Deurbeslag wat losgeschroefd, het werkt weer..

Ik kan moeilijk met los deurbeslag leven :p iemand een tip?

Afstelling gevonden.. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 28-11-2020 20:48 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 21:28
@St@m Dat klinkt alsof je beslag ergens de klink klemt. Zit hij misschien geforceerd gemonteerd? Doordat bijv de montage gaten van het oude beslag net iets hoger of lager zitten als bij de nieuwe, waardoor het beslag geforceerd tegen de klink geduwd word.
Wanneer je het beslag iets of helemaal los draait, werkt het dan wel goed?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vandaag heb ik een Velux dakraam vervangen. Normaliter ben ik erg positief over de handleidingen van Velux, maar wat een zooitje was dit zeg.
Op YouTube ook de nodige filmpjes gekeken en daar werd het allemaal erg rooskleurig voorgesteld. Oude raam eruit, nieuwe erin, klik, klak, klaar.

Hoe anders was de praktijk. Van een GGL raam naar een GGU raam. Het nieuwe raam is dus qua kast dikker dan het oude. Laten we zeggen dat ik erg blij was met mijn multitool, want er moest dus rondom een kleine 3cm afgekort worden van de binnen aftimmering.

Vervolgens moet er tegenwoordig blijkbaar een membraam rondom. Die zat er bij het oude niet en monteren zoals Velux het voorstelde zat er bij mij mooi niet in. Ik heb er maar een eigen draai aan gegeven. Vervolgens alles weer terug monteren en na zo'n 6 uur klussen (inclusief bezoekje bouwmarkt) was dit het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LD2A44Mmc6Q33oOJSbzBMBlnL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQ0TpRnbS6Bznil1zKQl8pc8.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog wachten op een nieuw rolgordijn. Overzetten van het GGL naar het GGU raam zit er mooi niet in. Het GGU raam is namelijk een flink stuk langer.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

PaT schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:11:
Vandaag heb ik een Velux dakraam vervangen. Normaliter ben ik erg positief over de handleidingen van Velux, maar wat een zooitje was dit zeg.
Op YouTube ook de nodige filmpjes gekeken en daar werd het allemaal erg rooskleurig voorgesteld. Oude raam eruit, nieuwe erin, klik, klak, klaar.

Hoe anders was de praktijk. Van een GGL raam naar een GGU raam. Het nieuwe raam is dus qua kast dikker dan het oude. Laten we zeggen dat ik erg blij was met mijn multitool, want er moest dus rondom een kleine 3cm afgekort worden van de binnen aftimmering.

Vervolgens moet er tegenwoordig blijkbaar een membraam rondom. Die zat er bij het oude niet en monteren zoals Velux het voorstelde zat er bij mij mooi niet in. Ik heb er maar een eigen draai aan gegeven. Vervolgens alles weer terug monteren en na zo'n 6 uur klussen (inclusief bezoekje bouwmarkt) was dit het resultaat.

[Afbeelding]

Nu alleen nog wachten op een nieuw rolgordijn. Overzetten van het GGL naar het GGU raam zit er mooi niet in. Het GGU raam is namelijk een flink stuk langer.
Heel herkenbaar . Ik heb een compleet raam geplaatst van velux, waar eerst zo’n jaren dertig tochtig raampje zat. Het leek allemaal heel simpel en snel te doen, totdat je bezig gaat en je dak open hebt liggen :+ . Ben er uiteindelijk 1,5 dag mee bezig geweest en uiteindelijk via YouTube en proberen is het gelukt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]

ik blij dat ik ze heb laten plaatsen .. was 1500 oid kwijt per stuk .. (weet ik veel hoe duur ze los zijn) ..
ik vind kozijnen plaatsen iets voor een vakman (hoewel ik nu in jurdisch gevecht ben met een leverancier pff .) die half werk levert .. dus zo blij zijn er mee ..

Toch respect voor mensen die het doen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Arjan schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Vandaag begin gemaakt met de vloer, zoals ik het nu zie ga ik het beton/stoeptegels helemaal laten zitten.
Ik heb inmiddels al een laag van 5cm XPS liggen en ga hier nog +/- 4cm isolatie opleggen. Daarna OSB met daarop het vloerverwarmingslint en een paar mm egaline.
  1. binnen
  2. nog te beslissen
  3. egaline
  4. vloerverwarming
  5. OSB
  6. 8cm XPS
  7. folie
  8. zand
Sorry voor "achteraf" maar je hebt wel een composiet / rubber tussen de (geverfde) onder balk en steen ?
je kan ook nog het midden v.d schuur een worst van grind in "geodoek' ingegraven ?? zodat het water weg kan .. beste is iets naar buiten daar te laten lopen en bv daar een diepere worst vertikaal de grond in . hierdoor kan water snel naar beneden weg zakken zonder het hout aan te tasten ..

Gezien je erin wilt gaan werken (kantoor) Ook je steenwol zou ik vervangen door glaswol met de reflecterende laag .. probeer anders zelf eens een restant stukje steenwol in water te dompelen dan zie je wat ik bedoel .. en aan beide kanten folie (rood/blauw) scheelt anders ook .. vergeet niet ventilatie in te bouwen :) want goed isoleren is ook beter aandacht voor ventilatie nodig.
dit is niet het beste maar wel wat goedkoper dan rode/blauwe folie .. https://www.warmteservice...mende-PE-folie/p/54353010 (begin beneden werk naar boven)
vocht moet immers van boven naar beneden druppelen.

Voor de rest ziet het er wel mooi uit ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Goed dat 't je uiteindelijk toch gelukt is _/-\o_ Wat je beschrijft is ook voor mij heel herkenbaar. Tijdje terug ook een ouder Velux raam vervangen door een moderne. Andere nummering maar volgens Velux een drop in replacement. Nou niet dus. Het raam was centimeters groter, ik had enorm veel geluk dat ik die ruimte echt nét aan had tussen de slapers.

De handleidingen ben ik zelf totaal niet over te spreken. Alleen maar tekeningetjes, zonder enige tekst of toelichting. Op een gegeven moment heb ik met een vergrootglas de meegeleverde geprinte handleidingen zitten bekijken, er was niet uit te komen. Met hulp van Youtube en veel passen en meten gelukt. Het product op zich is prima maar documentatie is echt heel matig.

Mijn tips, zorg dat je voldoende tijd hebt, een paar extra handen, en voldoende gereedschap. Ik was dolblij met m'n invalzaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

vso schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:38:
[...]

ik blij dat ik ze heb laten plaatsen .. was 1500 oid kwijt per stuk .. (weet ik veel hoe duur ze los zijn) ..
ik vind kozijnen plaatsen iets voor een vakman (hoewel ik nu in jurdisch gevecht ben met een leverancier pff .) die half werk levert .. dus zo blij zijn er mee ..

Toch respect voor mensen die het doen
Een nieuw Velux raam kost 400 a 500 euro. Jouw vakman heeft dan dus best een leuk inkomen met een dagje klussen.

Je bent vaak te bang. Als je de filmpjes op YouTube ziet, zie je hoe eenvoudig het kan zijn. Afhankelijk van je bouwkundige kennis moet je in staat zijn de afwijkingen van dat ideale plaatje op te vangen.
Det schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:16:
[...]
Mijn tips, zorg dat je voldoende tijd hebt, een paar extra handen, en voldoende gereedschap. Ik was dolblij met m'n invalzaag.
Vooral die tijd. We hebben nu in het donker het kantelraam erin gehangen. Om 17 uur was het al donker. Het raam aan de andere kant ga ik lekker in het voorjaar of in de zomer doen. Dan heb ik net even wat meer speling qua tijd.

[ Voor 23% gewijzigd door PaT op 29-11-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Vraagje, ik wil komend voorjaar een schuurtje+overkapping neerzetten met een zadeldak. Aan de achterkant, zodat die daar gelijk als afscheiding dient.

Nu loopt mijn perceel schuin weg, met op het eind nog een raar hoekje erin... zie kaart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6l2fUxOKrJM0RSlH2JpG0tv4vY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdgplX7vGxdXlV8CA3xDpojP.jpg?f=fotoalbum_large

Dus zegmaar de rode lijn de voorkant van de schuur, huidige schuurtje gaat dan weg. Is dit wel te maken met een schuin/zadeldak? Kan het me niet helemaal inbeelden, het dak wordt dan een stuk lager en langer aan de rechterkant? Kan er weinig over vinden. Verloopt +- 1,5 meter, totaal 9 meter breed.

I know dat je een vergunning nodig hebt voor die hoogte etc, gaat me er meer om of het te doen is zo of dat ik dan toch beter voor een plat dak kan gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:42
Bakema schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:19:
Vraagje, ik wil komend voorjaar een schuurtje+overkapping neerzetten met een zadeldak. Aan de achterkant, zodat die daar gelijk als afscheiding dient.

Nu loopt mijn perceel schuin weg, met op het eind nog een raar hoekje erin... zie kaart:

[Afbeelding]

Dus zegmaar de rode lijn de voorkant van de schuur, huidige schuurtje gaat dan weg. Is dit wel te maken met een schuin/zadeldak? Kan het me niet helemaal inbeelden, het dak wordt dan een stuk lager en langer aan de rechterkant? Kan er weinig over vinden. Verloopt +- 1,5 meter, totaal 9 meter breed.

I know dat je een vergunning nodig hebt voor die hoogte etc, gaat me er meer om of het te doen is zo of dat ik dan toch beter voor een plat dak kan gaan...
Technisch zou het we kunnen, maar is het esthetisch ook in orde? Het neemt wel zicht op je achterburen weg, maar hoe zit het met de zon? En heb je de verplichting om op eigen kavel te parkeren? (Plek in stand houden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Laatst online: 11-06 16:40
PaT schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:10:
[...]
Vooral die tijd. We hebben nu in het donker het kantelraam erin gehangen. Om 17 uur was het al donker. Het raam aan de andere kant ga ik lekker in het voorjaar of in de zomer doen. Dan heb ik net even wat meer speling qua tijd.
Ik heb laatst twee Velux kantelramen geplaatst. De eerste was ik een krappe dag mee zoet, de tweede een halve dag. Die eerste keer moet je die handleiding nog ontcijferen en toepassen op je eigen situatie. Heb het alleen gedaan, dat zou ik niet weer doen. Het raam in het kozijn hangen is wel erg lastig als je alleen bent.

Voor de rest is het een prima bouwpakket. De kwaliteit van Velux was uitstekend. Heb ook een zonnescherm en een rolgordijn van Velux gemonteerd, dat was een verademing zo eenvoudig. Goed over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bakema schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:19:

[Afbeelding]

Wat ze vaak met dit soort vormen doen is er een schilddak van maken. In jouw geval een schild aan je rechterkant, dan dat aparte hoekje zijn eigen schild en dan de rest als zadeldak uitvoeren. Uiteraard kan aan de linkerzijde ook een schild, afhankelijk van hoe hard je die ruimte nodig hebt.

En als je onder de 5 meter blijft qua nok en je goot niet hoger dan 3 kan je gewoon vergunningvrij bouwen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Een schild is dat het schuin afloopt aan de zijkanten toch? Snap even niet hoe ik het daar mee oplos dat de hele achterkant schuin wegloopt?

Maar dat van vergunningsvrij de goot tot 3 meter wist ik niet, goed om te weten:) dacht totale hoogte
jens17 schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:45:
[...]

Technisch zou het we kunnen, maar is het esthetisch ook in orde? Het neemt wel zicht op je achterburen weg, maar hoe zit het met de zon? En heb je de verplichting om op eigen kavel te parkeren? (Plek in stand houden)?
Ja het zicht van de achterburen wegnemen was inderdaad het doel, samen met opbergruimte boven het schuur gedeelte. De zon gaat daar sochtends op, zal iets langer duren ja. Een parkeerplek hebben we aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:05

M-ThijZ

Riding on Rails

Toch nog even een korte vraag over de werkvolgorde in combinatie met schilderen.

Ik wilde vandaag de oude beglazingskit verwijderen en dit kozijn in de grondverf zetten. Dan morgen aflakken en na voldoende uitharding van de verf (min. 24 uur), nieuwe beglazingskit aanbrengen (dinsdag of woensdag).

Ik heb uiteindelijk beglazingskit op kleur gekocht, dus dat kan ik als laatste aanbrengen, maar het oude moet er voor het schilderen uit, want anders beschadig ik later de nieuwe verflaag.

Vanwege het koude weer heb ik 's ochtends vrij veel last van condensvorming binnen. Is het dan wel verstandig om het raam een aantal dagen zonder beglazingskit te hebben? Gedurende de ochtend verdwijnt het vocht wel van de ramen, maar het moet natuurlijk niet het kozijn inlopen.

Ik dacht, desnoods iets van keukenpapier er tijdelijk instoppen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nOZk0NOK0bbCKWVU1nSQMfXG5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZGgZ8Qif6tjLcU0HcLDiY7O4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:16
M-ThijZ schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:24:
Toch nog even een korte vraag over de werkvolgorde in combinatie met schilderen.

Ik wilde vandaag de oude beglazingskit verwijderen en dit kozijn in de grondverf zetten. Dan morgen aflakken en na voldoende uitharding van de verf (min. 24 uur), nieuwe beglazingskit aanbrengen (dinsdag of woensdag).

Ik heb uiteindelijk beglazingskit op kleur gekocht, dus dat kan ik als laatste aanbrengen, maar het oude moet er voor het schilderen uit, want anders beschadig ik later de nieuwe verflaag.

Vanwege het koude weer heb ik 's ochtends vrij veel last van condensvorming binnen. Is het dan wel verstandig om het raam een aantal dagen zonder beglazingskit te hebben? Gedurende de ochtend verdwijnt het vocht wel van de ramen, maar het moet natuurlijk niet het kozijn inlopen.

[Afbeelding]
Het makkelijkste (en beste) is extra ventileren en de verwarming lekker aanzetten. Die paar dagen extra stoken zal je amper merken in je gasrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Je hebt behoorlijk wat aanslag op je raam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

vso schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:53:
[...]
Sorry voor "achteraf" maar je hebt wel een composiet / rubber tussen de (geverfde) onder balk en steen ?
je kan ook nog het midden v.d schuur een worst van grind in "geodoek' ingegraven ?? zodat het water weg kan .. beste is iets naar buiten daar te laten lopen en bv daar een diepere worst vertikaal de grond in . hierdoor kan water snel naar beneden weg zakken zonder het hout aan te tasten ..
Die donkere balk is azobe, tegen de tijd dat die aan het rotten is ben ik er niet meer om dat mee te maken :)
Ivm. de dichtheid van deze houtsoort maak ik mij ook geen zorgen over optrekkend vocht, niet in de laatste plaats omdat het dak (flink) oversteekt waardoor de steen nooit direct water ziet.
Gezien je erin wilt gaan werken (kantoor) Ook je steenwol zou ik vervangen door glaswol met de reflecterende laag .. probeer anders zelf eens een restant stukje steenwol in water te dompelen dan zie je wat ik bedoel .. en aan beide kanten folie (rood/blauw) scheelt anders ook .. vergeet niet ventilatie in te bouwen :) want goed isoleren is ook beter aandacht voor ventilatie nodig.
Ik heb bewust voor steenwol gekozen ivm. geluidsisolatie. Qua isolatiewaarde kan het niet veel beter zonder echt significant dikkere wanden te maken en veel hogere kosten.
dit is niet het beste maar wel wat goedkoper dan rode/blauwe folie .. https://www.warmteservice...mende-PE-folie/p/54353010 (begin beneden werk naar boven)
vocht moet immers van boven naar beneden druppelen.
Voor de rest ziet het er wel mooi uit ..
Thanks, er komt zeker nog folie overheen, goede tip van beneden naar boven werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMeqGG1Ufd2Dd2lt5g4Zzvq4YH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YAxwRzNNI9uwRoitzPr9B4hm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

chrisborst schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:40:
[...]

Het makkelijkste (en beste) is extra ventileren en de verwarming lekker aanzetten. Die paar dagen extra stoken zal je amper merken in je gasrekening.
Als je sowieso al zoveel vocht in huis hebt lijkt mij dat ventileren wel een basis eigenlijk...
Vochtige/vuile lucht verwarmt ook niet lekker he...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-06 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Momenteel ben ik bezig met het bedenken van hoe ik onze klusschuur/multifunctionele ruimte invulling kan gaan geven.

De voorbereidingen zijn al in volle gang. Zo is de fundering al gestort en ligt eigenlijk alles klaar tot het voorjaar wanneer ik het hout ga bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fjy1a4JH7zzW3O86CXOvWLB8OAU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2sOdnfe146DowSVveFFwn1AA.jpg?f=user_large

Toch loop ik tegen een aantal dingen aan waarbij alle input welkom is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64lnNesL7e0snDznwLlbe7sopZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6l6QQGeKkHzUVthKfnoZgmxs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ASBmgJ-k7xZgO6cuicJc8VARsc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mBhOLV1ggR7axyKJ2z7XaRvX.jpg?f=user_large

Op de schuur komen zonnepanelen, het liefst 3 rijen (2 achter 1 voor) van een x aantal zonnepanelen. Ik wil geen al te hoge hellingsgraad voor het dak maar vraag me af of bovenstaande schets esthetisch wel mooi uit ziet.

Afmeting van de schuur (buitenmaten) 6.5 meter bij 3.6 meter. Hoogte volgens de vergunningscheck mag zo'n 3.2 a 3.2 meter bedragen. Bovenstaande schets is op basis van 3 meter hoog. (Binnen de zone van 4 meter vanaf het hoofdgebouw is de maximale hoogte gelijk aan de begane grond laag (bovenkant verdiepingsvloer), plus 30 cm).

Daarnaast wil ik over de lange zijde de boel open kunnen gooien in de zomer. Hierbij denk ik dan aan:
- openslaande deuren
- harmonica deuren
- rolpoort

Voorwaarde is wel dat het mij geen binnenruimte kost, immers dat gaat dan ten koste van werkoppervlakte als ik aan het klussen ben.

Kostentechnisch maakt dat nogal wat uit. 2 rolpoorten kosten 1600 piek. één harmonica deur van glas en staal grofweg zo'n 6000.

Suggesties en ideeën zijn welkom.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PaT schreef op zondag 29 november 2020 @ 08:10:
[...]

Een nieuw Velux raam kost 400 a 500 euro. Jouw vakman heeft dan dus best een leuk inkomen met een dagje klussen.

Je bent vaak te bang. Als je de filmpjes op YouTube ziet, zie je hoe eenvoudig het kan zijn. Afhankelijk van je bouwkundige kennis moet je in staat zijn de afwijkingen van dat ideale plaatje op te vangen.
of het bang zijn is ..tja dat mag je mening zijn :) ik ben blij dat ik het heb laten doen en het gehele plaatje geeft niet het gevoel dat ik "geflest" ben .. alles was schoon en netjes achtergelaten ..

daarin tegen ben ik wel met een andere leverancier in gevecht en dat is een hoofdpijn drama .. rechtsbij stand expert enzv zijn allemaal al de revue gepasseerd .. juni begonnen en nog steeds half werk ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:12

bonzz.netninja

Niente baffi

Arjan schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:53:
[...]

Die donkere balk is azobe, tegen de tijd dat die aan het rotten is ben ik er niet meer om dat mee te maken :)
Ivm. de dichtheid van deze houtsoort maak ik mij ook geen zorgen over optrekkend vocht, niet in de laatste plaats omdat het dak (flink) oversteekt waardoor de steen nooit direct water ziet.

[...]
Ik heb bewust voor steenwol gekozen ivm. geluidsisolatie. Qua isolatiewaarde kan het niet veel beter zonder echt significant dikkere wanden te maken en veel hogere kosten.

[...]

Thanks, er komt zeker nog folie overheen, goede tip van beneden naar boven werken.
[Afbeelding]
Ik ben ook bezig met een houten schuurtje te isoleren maar wilde nu eigenlijk dikke pir platen tussen de staande balken gebruiken ipv steenwol. Is de reden voor jou om steenwol te pakken vooral vanwege het akoestische arghument?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 17:47
M-ThijZ schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:24:

[Afbeelding]
condensatie op je raam

Heel mooi want het betekend hopelijk ook dat het nergens anders weg kan. Ik heb nu na dakisolatie hetzelfde probleem: condensatie.

Het betekend dat je meer moet ventileren (nee dat is niet een raam open zetten maar een schuifje)
En misschien iets meer verwarmen maar het zegt ook dat je glas gewoon pauper is(anders is het niet zo koud), dus hr++ erin, ben je meteen van de condensatie af

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

loewie1984 schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:26:
Momenteel ben ik bezig met het bedenken van hoe ik onze klusschuur/multifunctionele ruimte invulling kan gaan geven.

De voorbereidingen zijn al in volle gang. Zo is de fundering al gestort en ligt eigenlijk alles klaar tot het voorjaar wanneer ik het hout ga bestellen.

[Afbeelding]

Toch loop ik tegen een aantal dingen aan waarbij alle input welkom is:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de schuur komen zonnepanelen, het liefst 3 rijen (2 achter 1 voor) van een x aantal zonnepanelen. Ik wil geen al te hoge hellingsgraad voor het dak maar vraag me af of bovenstaande schets esthetisch wel mooi uit ziet.

Afmeting van de schuur (buitenmaten) 6.5 meter bij 3.6 meter. Hoogte volgens de vergunningscheck mag zo'n 3.2 a 3.2 meter bedragen. Bovenstaande schets is op basis van 3 meter hoog. (Binnen de zone van 4 meter vanaf het hoofdgebouw is de maximale hoogte gelijk aan de begane grond laag (bovenkant verdiepingsvloer), plus 30 cm).

Daarnaast wil ik over de lange zijde de boel open kunnen gooien in de zomer. Hierbij denk ik dan aan:
- openslaande deuren
- harmonica deuren
- rolpoort

Voorwaarde is wel dat het mij geen binnenruimte kost, immers dat gaat dan ten koste van werkoppervlakte als ik aan het klussen ben.

Kostentechnisch maakt dat nogal wat uit. 2 rolpoorten kosten 1600 piek. één harmonica deur van glas en staal grofweg zo'n 6000.

Suggesties en ideeën zijn welkom.
Wat wil je doen, hoe handig ben je etc ? waar ga je aan werken ? al gedacht aan canvas doek ? je kan ook uitbreiden naar buiten toe met een "caravan" / camper tent ..
Als ik niet naar een prijs zou kijken zou ik voor paneel wand oid gaan waarbij je het paneel per meter kan schuiven in een rails of compleet verwijderen ..

ik heb 2 delen, een schuur en veranda. de schuur is uiterraard opslag, de veranda ga ik omtoveren tot werkplek .. omdat de enkele keer dat ik er zit "uit de wind' zitten voldoende is .. de aanwezige pellet smoker is een goeie warmte bron :) of indien nodig een elektrisch staal kachel oid ..

Betreft je PV volgens mij zit je aardig dicht tegen een max van je teruglever groep ? 320/400 WP per paneel oid ? dus dan zal je eventueel moeten splitsen ..

ik ben erg van het dynamische, iets wat je voor korte termijn neer zet je ding doet en dan weer compact kan opbergen . maar het kan zijn dat jij liever een permanet compleet ingerichte werkruimte hebt ..

maar belangrijkste vraag is hoe makkelijk moeten spullen in/uit de schuur kunnen .. (hoe zwaar is je apparatuur en werkstukken.

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Laatst online: 24-06-2021
Mini klusje, maar toch leuk om te delen. Nadat ik de garage helemaal heb aangepakt hadden we daar nog steeds geen goede ventilatie. Hoewel ik een ventilatierooster boven het glas mooier vindt, was dit me iets teveel werk. Daarom ervoor gekozen dit in de deur te verwerken:

Die deuren zijn eigenlijk verrekte zwaar (zie de verrotte onderkant. Deze heb ik opnieuw off-camera in de verf gezet):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D02E1FL.jpg

Aftekenen en boorgaten om de korte kant af te kunnen zagen met de decoupeerzaag:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GRtlkKo.jpg

Zie het verschil tussen de zaagsnede van de invalzaag versus mijn Gamma-decoupeerzaag. Veel versplintering en het blad loopt alle kanten op:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qf91Zb8.jpg

Als je goed kijkt zie je de schuine zaagsnede aan de kopse kanten. Even primer erop mocht er vocht tussen gaan komen. Shoutout naar 12v boormachine en pica pen. Wat een heerlijke tools:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G4oCEGz.jpg

Eindresultaat vanaf de buitenkant. Er zit bij de naden voldoende kit. De schroeven gaan nog vervangen worden voor RVS schroeven:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vHDB4WT.jpg

Eigenlijk hoort hij wit te zijn, maar dit is ook prima:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/364xUD2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Alsjemenou op 29-11-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
hoi,

ik heb een vraag, geen idee of jullie het weten maar probeer het toch.

Ik heb een appartement,uit 1927. Dus voornamelijk hout gebruikt bij de bouw. Nu heb ik een tijdje een lekkage gehad naar de benedenburen in de badkamer. Komt vermoedelijk van de douche. Ik heb ook een bad. Nu ben ik een beetje bang dat door die lekkage het hout is verzwakt en ik met bad en al door de vloer zak.

Hoe reeel is mijn angst en wie kan ik daar eventueel voor inschakelen omdat te onderzoeken.

Bedankt alvast :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Laatst online: 24-06-2021
bitterbal_mayo schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:19:
hoi,

ik heb een vraag, geen idee of jullie het weten maar probeer het toch.

Ik heb een appartement,uit 1927. Dus voornamelijk hout gebruikt bij de bouw. Nu heb ik een tijdje een lekkage gehad naar de benedenburen in de badkamer. Komt vermoedelijk van de douche. Ik heb ook een bad. Nu ben ik een beetje bang dat door die lekkage het hout is verzwakt en ik met bad en al door de vloer zak.

Hoe reeel is mijn angst en wie kan ik daar eventueel voor inschakelen omdat te onderzoeken.

Bedankt alvast :p
Hiervoor kan je gewoon een bouwkundig deskundige voor laten komen om te inspecteren. Zeker niet je handige achterneef voor laten komen, dit zou ik door een professional laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 09:45

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pZbLIuVsge0VuKN-JLinMx3HTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeyB3VqIKbGZqd2DURbux9xv.jpg?f=fotoalbum_large

Middagje aankloten. Veel te koud in de werkplaats om te verven en dus om het krukje af te maken. Dus dan maar een kerstversiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

vso schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:15:
[...]

Wat wil je doen, hoe handig ben je etc ? waar ga je aan werken ? al gedacht aan canvas doek ? je kan ook uitbreiden naar buiten toe met een "caravan" / camper tent ..
Als ik niet naar een prijs zou kijken zou ik voor paneel wand oid gaan waarbij je het paneel per meter kan schuiven in een rails of compleet verwijderen ..
Primair is het een klusschuur waarvan ik de niet open kant wil benutten voor het plaatsen van gereedschap zoals kolomboor, lintzaag, etc.

Hoe handig ik ben, tja wat zeg je van je zelf. Ruwe houtbouw gaat me beter af dan fijne verbindingen maar ook daar wordt ik steeds beter in.

Ik ga met name de schuur gebruiken om te klussen, dus houtbewerking en eventueel straks erbij kleine laswerkzaamheden.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

chrisborst schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:40:
[...]

Dit is de slaapkamer en die heb ik het liefst wat koeler, maar inderdaad een optie.
Deef_K schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:39:
Je hebt behoorlijk wat aanslag op je raam?
Klopt, cementsluier volgens mij. Is een projectje voor later (als er al wat aan te doen is). :/
technopeuter schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:47:
[...]
condensatie op je raam

Heel mooi want het betekend hopelijk ook dat het nergens anders weg kan. Ik heb nu na dakisolatie hetzelfde probleem: condensatie.

Het betekend dat je meer moet ventileren (nee dat is niet een raam open zetten maar een schuifje)
En misschien iets meer verwarmen maar het zegt ook dat je glas gewoon pauper is(anders is het niet zo koud), dus hr++ erin, ben je meteen van de condensatie af
Er zit al HR++ glas in. We hebben juist een luchtbevochtiger beneden staan omdat anders de luchtvochtigheid onder de 30% zakt (en onze eikenhoutentafel dat niet chill vindt).

Echter, 's nachts zet ik vaak de mechanisme ventilatiebox op de laagste stand, omdat deze anders zo'n herrie maakt.

De combinatie van een koude slaapkamer, vorst buiten en te weinig ventilatie zal wel zorgen voor condens.

Ik zal de komende dagen de ventilatiebox op een hogere stand laten draaien, de temperatuur in huis niet te ver laten zakken en hoop dan op beter omstandigheden voor kit- en schilderwerk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 17:47
Condens op hr++ glas is best byzonder, dan is het echt wel 80% rlv iig best ongezond ( hier ook hoor!)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

loewie1984 schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:37:
[...]

Primair is het een klusschuur waarvan ik de niet open kant wil benutten voor het plaatsen van gereedschap zoals kolomboor, lintzaag, etc.

Hoe handig ik ben, tja wat zeg je van je zelf. Ruwe houtbouw gaat me beter af dan fijne verbindingen maar ook daar wordt ik steeds beter in.

Ik ga met name de schuur gebruiken om te klussen, dus houtbewerking en eventueel straks erbij kleine laswerkzaamheden.
Dan blijf ik bij verplaatsbare wand, kan je erg flexibel zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

vso schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:01:
[...]

Dan blijf ik bij verplaatsbare wand, kan je erg flexibel zijn ..
Ok maar het moet wel afsluitbaar zijn. In de winter moet het dicht/isolerend zijn. Al mijn gereedschap komt daar te staan dat ga ik niet on afgesloten in een open kapschuur laten staan.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitterbal_mayo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-08-2022
Alsjemenou schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:01:
[...]

Hiervoor kan je gewoon een bouwkundig deskundige voor laten komen om te inspecteren. Zeker niet je handige achterneef voor laten komen, dit zou ik door een professional laten doen.
Heb je toevallig enig idee wat ik als vervanging voor die vloer kan plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

technopeuter schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:51:
Condens op hr++ glas is best byzonder, dan is het echt wel 80% rlv iig best ongezond ( hier ook hoor!)
Zou best kunnen. Met weinig ventilatie zorgt je eigen aanwezigheid in een kleine slaapkamer er vast voor dat de luchtvochtigheid omhoog gaat. Gecombineerd met een lage temperatuur, 't was er net 16 graden en ik kijk niet op van wat condensvorming.

Ik heb er net een Xiaomi Aqara Temperature Humidity Sensor geplaatst, dan kan ik het de komende dagen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@bonzz.netninja ja, voornamelijk akoestiek. Het is verder ook goed betaalbaar, maar kost wat meer werk en vereist folie aan warme zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
@M-ThijZ https://www.verweerde-ramen.nl/Test-Monster-HK250*

Lees wel de documentatie goed door. Met een teststuk kan je nog redelijk wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

loewie1984 schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:07:
[...]
Ok maar het moet wel afsluitbaar zijn. In de winter moet het dicht/isolerend zijn. Al mijn gereedschap komt daar te staan dat ga ik niet on afgesloten in een open kapschuur laten staan.
Je hebt verplaatsbare wanddelen die met hendels die een pin/wieltje of isolatie (boven/onder) paar cm in/uit schuiven .. aan de zijkant zit "vaste" strips

In kantoren hangen ze vaak aan het plafond aan rails om 1 grote zaal op te delen, de pinnen zorgen dat ze vast klemmen c.q als deur kunnen fungeren .. (naar keuze) .. en de isolatie is gelijk een extra fixeer methode

Maar je hoeft niet 100% van de schuur met verplaatsbare wand te doen .. je zou een gedeelte met deur kunnen doen waar je spullen opbergt (jaar rond) en de rest als flexibele ruimte de flexibele ruimte zou je dan als Knutsel locatie (winter) en bv zomers een lees hoek /schaduw plek kunnen maken ..

Simpeler is 4m vast en 3m "schuifwand" .. die aan rolletjes hangt .. je kan met wat hendeltjes of zo vast wel wat verzinnen die bv een latje hout met tochstrrip tegen de muur/deur/grond duwt zodat je het meeste effectieve isolatie hebt ..

een kleine ruime waar je spullen opslaat is met "extreme" kou of hitte natuurlijk goedkoper en dus makkelijker rond de 10 a 20 graden te houden .. waar ik denk dat verf / lijm het meeste last heeft van te warm/te koude temperaturen .. je hamer zal natuurlijk minder last van hebben .. of boormachine .. (fijn zullen ze het niet hebben maar .je snapt hem wel :) )

Tja vanalles

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-06 12:37

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik deel hier ook even "mijn projectje". 1 oktober hadden we de sleutel gekregen van ons nieuwe huis. De doorgang van de woonkamer naar de keuken vond ik te laag. Dit was ~2,10 meter hoog ongeveer.

Dus het idee was om het te verhogen waarbij we gebruik zouden maken van de ijzeren balk die er zou zitten. Deze er dus uit te halen, wat meuk verwijderen en alles hoger terug te zetten. De grap is dat ik eigenlijk weinig "before" foto's heb. Dus hier de funda foto's van de doorgang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvZ6he6PxP64MAqStoroVKAyc-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hnt0PeHkYaEiuov2YD6PfEgL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UizEPjZWydozixQDXG0DUEYI7JA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OweDdpEoUOAY1mx4RsGvaS0y.jpg?f=fotoalbum_tile

Even de side-note. Ik heb vrij veel zelf gedaan, maar ik kon dit zeker niet zonder mijn vader die vroeger in de bouw heeft gezeten en nu bouwdocent is.

Goed, we waren al bekend dat er wat Brabantse grappen in het huis waren dus we hebben even wat weg getikt (toen mijn vriendin op der werk was :D ) om nu exact te zien hoe alles in elkaar zat. Los van de enorme hoeveelheid stucwerk, miste we even die balk die er zou zijn :+ (En ja de kast is al weg, lees maar verder onder deze foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMBIuz9tWSmpNoUbmJYYraedIFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ygOq18ursSabEN8m6gKRuV2.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat overtuiging bij vrouwlief kwam de keuze om zowel een stukje muur nog weg te halen, de "kast", en zodoende 1 lange balk te halen om het geheel breeder en hoger te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3ZfVw-rNkaW7WxRTb2wKanleuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aHzX60wWkniGekZwZMVcaog.jpg?f=fotoalbum_large

Tada. 4 meter staal! - Dit is overigens eerst bouwkundig berekend ;)

Wat volgt is eigenlijk veel sloopwerk, een volle dubbelasser. Daarvoor natuurlijk wat stempels neergezet.
Daarnaast moesten we wat elektra verplaatsen. Echter was dit niet zo spannend. Pun intended.
Ik heb eigenlijk geen foto's van de voorbereiding van de muren, maar links van de bestaande muur is er een stukje uitgehaald waar de balk komt te liggen. Rechts is de muur weer deels als een kolom opgebouwd en bovenaan een stukje uitgetikt zodat hij ook deels op de binnenste buitenmuur rust.

Het plaatsen van de balk was, los van de grootte daarna niet zo heel spannend meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh3z769DQ4LPo5BxeJVir5LtDYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCsiSfHEFTnkrQWWsBMwIKsN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwHK72273WSS_G8IcfNU0ORrjOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXZtkP0FE0rHeGcGMTzL56c9.jpg?f=fotoalbum_tile

Vervolgens stukken hout vast gezet in de U en hier brandwerende platen op gemaakt. Dit was overigens echt een hoop werk. Met z'n tweeën zijn we hier een goede dag mee bezig geweest. Aan de ene kant moesten we namelijk 2x er langs om uit te komen met de muur. Daarnaast zijn huizen nooit recht (althans, zeker deze hier niet :) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWt-w9T6WPA0kHQGV5PZkwB35mk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqwC4qLLCjzZ24vCbikDX9h2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bhgjz8va7xZXMR2oHw8-u2ysz5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dWaSoerHeRiZBOUObtT9NJ8.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna ben ik nog een goede dag bezig geweest om de halve tegels eruit te zagen en een gedeelte van de lijmresten te verwijderen. Daarna weer een dag op pad geweest met de tegel bij heel wat winkels om dezelfde te kunnen vinden en deze bij besteld. Mijn vader is vervolgens een hele dag bezig geweest om de lijmresten echt weg te beitelen met de hand. Reden is dat er namelijk ook vloerverwarming ligt. Met een tool waren we hier sowieso doorheen gegaan.

Waar de kast en muur stond heb ik vervolgens nog opgevuld met zandcement (en je ziet hier nog de lijmresten die nog weg moesten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzRN_gK0c_m_Qkw8dDOPhbxEz-E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5t4J9cWd3Sn0LexD5gtGwZg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DIuQ47NPaMgbGhNGaUjk-hoskc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBVA1JioHYhIPx4vcLeUIXt4.jpg?f=fotoalbum_tile

Het stuc'en heb ik wel laten doen. Mede omdat dit toch de woonkamer is, er diverse hoeken en alles bij zit en ik de gehele muur wilde laten doen. Al met al was het qua m2 vrij weinig dus dat is één van mijn betere aankopen geweest :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR8-8fRQ7sMc-54V8C-qEyfXuHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCngxSdpQVsU7pQPn40ynEIy.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste de tegels opgehaald en eigenlijk puur omwille "wie doet wat vandaag" heeft mijn vader de tegels gelegd. Het spul is allemaal nu geverfd en dit is nu het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my_87rFLHI-TmKzn987t9BhSb-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrNng6K9otcjwd8PL3f9iLxM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8gxYdr5pWa5Wumu8CwsayLiz-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sYgmZJXLAcBjLKdBWAQXsXk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKxavIaiW0m85vYdXyF2OoUdoE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aX8btDjtQoQziGvjGBTvKsnJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wxe_7q2SRr4UDiw9xfC8d7tDQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RooktLcAPIUWoQtHk3guLLYC.jpg?f=fotoalbum_tile

Logischerwijs matchen de nieuwe tegels niet helemaal, maar ik ga even kijken of ik alles netjes kan oppoetsen. Echter tenzij je er de lamp op hebt en specifiek zoekt, valt het niet eens zo erg op. Na een maandje lopen zal de glans ook wel minder zijn. Ik ben in elk geval super blij met het resultaat. Alles is vele malen groter geworden en qua beeld is het ook (imo) 100x beter.

Overigens ga ik er misschien een beetje snel doorheen, maar tijdens het klussen heb ik eigenlijk niet nagedacht over foto's en dergelijke. Bepaalde stappen zijn niet (volledig) beschreven en ik kan dingen zijn vergeten die bijv. wel degelijks zijn gedaan. Denk hierbij aan het plaatsen van vilt op de balk t.b.v. de drukverdeling e.d. M.a.w.: gebruik dit niet als "how-to" _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Poeh, zo wordt een relatief kleine klus ineens een heel project. Mooi geworden zeg!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:38
Enorme verbetering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Douweegbertje Mooi geworden. Maar nu de hamvraag, moest dit wel echt overbrugd worden met een balk of was het stiekem geen dragende wand? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 11-06 20:23
PaT schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:58:
@Douweegbertje Mooi geworden. Maar nu de hamvraag, moest dit wel echt overbrugd worden met een balk of was het stiekem geen dragende wand? ;)
Moet bijna wel. Enorme afstand tot de volgende muur.

@Douweegbertje Zijn het betonnen vloer/plafondplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 11-06 20:04
Vandaag een nieuwe Grundfos waterpomp ingebouwd voor de vloerverwarming. Kom er net achter dat hij t de hele dag niet gedaan heeft omdat hij in de “auto” stand stond.

Pas na lang kloten en dat ding eens een tijdje op stand 3 (hoogste) te zetten kwam ik er achter dat er gewoon veel weerstand op dat circuit zit en hij hard moet pompen.

Is dat normaal voor een vloerverwarming circuit ?

Ook nog buiten een wand lamp opgehangen. Heerlijk met deze temperatuur werken met metalen dingen en dan een m6 moertje ergens op moeten friemelen :X

[ Voor 16% gewijzigd door De_Bastaard op 29-11-2020 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ik ga niet voor de lol zo'n balk doen. Ieder z'n ding natuurlijk :+

Maar zoals je ziet was het voorheen opgelost met een latei en is het inderdaad gewoon een dragende muur.
Megalomania schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:08:
[...]

Moet bijna wel. Enorme afstand tot de volgende muur.

@Douweegbertje Zijn het betonnen vloer/plafondplaten?
Boven hebben we ook een gietvloer gegaan bovenop het beton en om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe ze het voorheen nu hebben gedaan. Er lijkt echt verschil te zitten tussen het ene helft van het huis en de ander. Maar goed, ik hou het op betonnen platen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWsd_nQT_i4YaRUq6PwD8bPSL5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCdeMcMNIZAf8hpihgmULOd9.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, badkamer is klaar voor de werklui :) Fijn die tradfri lampen, lekker bak licht als je het nodig hebt, maar ook heel zacht als er iemand met migraine wil douchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Eh, misschien nog een toevoeging aangezien m'n collega met dezelfde vraag kwam.

Die gasbetonblokken waren van de kast. Die had zijn eigen muren voor whatever reden :+ Op de foto lijkt het net of de "echte" muur daarvan is, dat is dus niet zo maar lijkt zo van het vooraanzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

De_Bastaard schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:11:
Vandaag een nieuwe Grundfos waterpomp ingebouwd voor de vloerverwarming. Kom er net achter dat hij t de hele dag niet gedaan heeft omdat hij in de “auto” stand stond.

Pas na lang kloten en dat ding eens een tijdje op stand 3 (hoogste) te zetten kwam ik er achter dat er gewoon veel weerstand op dat circuit zit en hij hard moet pompen.

Is dat normaal voor een vloerverwarming circuit ?
Draait de pomp wel de goede kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Det schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:00:
[...]

Draait de pomp wel de goede kant op?
Ja, zeker.

Hij doet het nu ook geloof ik wel, zal even duren voordat de vloer warm is. De aanvoer/retour koppelingen worden in elk geval warm dus dat lijkt wel goed te komen. Ik was alleen wat verbaasd dat de pomp "zo hard" moet draaien om het circuit rond te pompen. De ruimte is ~20-25m2, dus niet bijzonder groot qua omvang. Aan de andere kant als je om de x-centimeter wat leiding in de vloer hebt liggen dan loopt de totale lengte snel op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Douweegbertje schreef op zondag 29 november 2020 @ 21:34:
[...]

Ik ga niet voor de lol zo'n balk doen. Ieder z'n ding natuurlijk :+

Maar zoals je ziet was het voorheen opgelost met een latei en is het inderdaad gewoon een dragende muur.

[...]

Boven hebben we ook een gietvloer gegaan bovenop het beton en om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe ze het voorheen nu hebben gedaan. Er lijkt echt verschil te zitten tussen het ene helft van het huis en de ander. Maar goed, ik hou het op betonnen platen.
Laat ik vooropstellen dat je het allemaal goed uitgedacht heb en ik er zeker niet vanuit ging dat je dit op de gok gedaan had. Je had alles toch redelijk gedetailleerd beschreven behalve die latei.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet voldoende ingezoomd had op je foto om de latei te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De_Bastaard schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:02:
[...]

Ja, zeker.

Hij doet het nu ook geloof ik wel, zal even duren voordat de vloer warm is. De aanvoer/retour koppelingen worden in elk geval warm dus dat lijkt wel goed te komen. Ik was alleen wat verbaasd dat de pomp "zo hard" moet draaien om het circuit rond te pompen. De ruimte is ~20-25m2, dus niet bijzonder groot qua omvang. Aan de andere kant als je om de x-centimeter wat leiding in de vloer hebt liggen dan loopt de totale lengte snel op natuurlijk.
Mijn Grundfoss pomp moet 100m2 vloerverwarming rondpompen en doet dat vanuit de auto stand meestal ook op stand 3.
Heb je de boel ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
PaT schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:04:
[...]

Mijn Grundfoss pomp moet 100m2 vloerverwarming rondpompen en doet dat vanuit de auto stand meestal ook op stand 3.
Heb je de boel ontlucht?
Yep. Eerst even op stand 3 moeten zetten om wat beweging in het systeem te krijgen. Daarna nog eens ontlucht en kwam inderdaad aardig wat lucht uit. Straks nog eens proberen of hij het toch niet doet op stand 2, zo na het ontluchten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staan de ventielen van de verdeler wel fatsoenlijk open dan :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 10:02
slechts heel klein projectje afgelopen weekend. De vrouw wilde wat extra opberg ruimte bij haar werkbankje.
Dus zaterdag een simpel kastje voor haar gemaakt:

French cleat ophang systeem zodat het strak tegen de muur komt te hangen (let niet op de extra boorgaten, het zijn hergebruikte plankjes)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hjn1QXxC/20201128-135443.jpg

en hij hangt, past redelijk goed bij het eerder gemaakte werkbankje, de vrouw zet net de 1e stappen in haar nieuwe figuurzaag hobby....kunnen we straks samen aanrommelen in de schuur :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gJMLcjKL/20201128-151328.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:13
breagor schreef op maandag 30 november 2020 @ 07:31:
De vrouw wilde wat extra opberg ruimte bij haar werkbankje.
[Afbeelding]
Lijkt me meer dan logisch als jij je gereedschap daar onder en boven (zaklantaarn?) in gaat leggen. >:) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2020 09:13 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 07:26

Mystikal

It never hurts to help!

Iemand die wellicht ervaring heeft met het volgende.

We hebben een elektrische gashaard midden in de woonkamer (zwevende schouw) van 2011.
We merken nu dat het kouder begint te worden dat er veel kou in de woonkamer komt door de schouw en dat het soms maar 19 graden in de woonkamer is.
De openhaard staat in de aanbouw (alleen begane grond) en heeft dus een plat dak met een korte schouw.
Op de schoorsteen buiten staat een unit (vierkante metalen bak) met een ventilator die eerste aanspringt voordat de gashaard gaat branden.

Verder heeft ons huis heeft een warmtepomp installatie met vloerverwarming.

Is er iets mis met de unit op het dak, of is het normaal dat er veel kou door de schouw naar binnen komt?

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1 ... 80 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/