Ik deel hier ook even "mijn projectje". 1 oktober hadden we de sleutel gekregen van ons nieuwe huis. De doorgang van de woonkamer naar de keuken vond ik te laag. Dit was ~2,10 meter hoog ongeveer.
Dus het idee was om het te verhogen waarbij we gebruik zouden maken van de ijzeren balk die er zou zitten. Deze er dus uit te halen, wat meuk verwijderen en alles hoger terug te zetten. De grap is dat ik eigenlijk weinig "before" foto's heb. Dus hier de funda foto's van de doorgang.
Even de side-note. Ik heb vrij veel zelf gedaan, maar ik kon dit zeker niet zonder mijn vader die vroeger in de bouw heeft gezeten en nu bouwdocent is.
Goed, we waren al bekend dat er wat Brabantse grappen in het huis waren dus we hebben even wat weg getikt (toen mijn vriendin op der werk was

) om nu exact te zien hoe alles in elkaar zat. Los van de enorme hoeveelheid stucwerk, miste we even die balk die er zou zijn

(En ja de kast is al weg, lees maar verder onder deze foto)
Na wat overtuiging bij vrouwlief kwam de keuze om zowel een stukje muur nog weg te halen, de "kast", en zodoende 1 lange balk te halen om het geheel breeder en hoger te maken.
Tada. 4 meter staal! - Dit is overigens eerst bouwkundig berekend
Wat volgt is eigenlijk veel sloopwerk, een volle dubbelasser. Daarvoor natuurlijk wat stempels neergezet.
Daarnaast moesten we wat elektra verplaatsen. Echter was dit niet zo spannend. Pun intended.
Ik heb eigenlijk geen foto's van de voorbereiding van de muren, maar links van de bestaande muur is er een stukje uitgehaald waar de balk komt te liggen. Rechts is de muur weer deels als een kolom opgebouwd en bovenaan een stukje uitgetikt zodat hij ook deels op de binnenste buitenmuur rust.
Het plaatsen van de balk was, los van de grootte daarna niet zo heel spannend meer.
Vervolgens stukken hout vast gezet in de U en hier brandwerende platen op gemaakt. Dit was overigens echt een hoop werk. Met z'n tweeën zijn we hier een goede dag mee bezig geweest. Aan de ene kant moesten we namelijk 2x er langs om uit te komen met de muur. Daarnaast zijn huizen nooit recht (althans, zeker deze hier niet

).
Daarna ben ik nog een goede dag bezig geweest om de halve tegels eruit te zagen en een gedeelte van de lijmresten te verwijderen. Daarna weer een dag op pad geweest met de tegel bij heel wat winkels om dezelfde te kunnen vinden en deze bij besteld. Mijn vader is vervolgens een hele dag bezig geweest om de lijmresten echt weg te beitelen met de hand. Reden is dat er namelijk ook vloerverwarming ligt. Met een tool waren we hier sowieso doorheen gegaan.
Waar de kast en muur stond heb ik vervolgens nog opgevuld met zandcement (en je ziet hier nog de lijmresten die nog weg moesten)
Het stuc'en heb ik wel laten doen. Mede omdat dit toch de woonkamer is, er diverse hoeken en alles bij zit en ik de gehele muur wilde laten doen. Al met al was het qua m2 vrij weinig dus dat is één van mijn betere aankopen geweest
Als laatste de tegels opgehaald en eigenlijk puur omwille "wie doet wat vandaag" heeft mijn vader de tegels gelegd. Het spul is allemaal nu geverfd en dit is nu het eindresultaat:
Logischerwijs matchen de nieuwe tegels niet helemaal, maar ik ga even kijken of ik alles netjes kan oppoetsen. Echter tenzij je er de lamp op hebt en specifiek zoekt, valt het niet eens zo erg op. Na een maandje lopen zal de glans ook wel minder zijn. Ik ben in elk geval super blij met het resultaat. Alles is vele malen groter geworden en qua beeld is het ook (imo) 100x beter.
Overigens ga ik er misschien een beetje snel doorheen, maar tijdens het klussen heb ik eigenlijk niet nagedacht over foto's en dergelijke. Bepaalde stappen zijn niet (volledig) beschreven en ik kan dingen zijn vergeten die bijv. wel degelijks zijn gedaan. Denk hierbij aan het plaatsen van vilt op de balk t.b.v. de drukverdeling e.d. M.a.w.: gebruik dit niet als "how-to"