[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 453 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:22
Teijgetje schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:08:
[...]

Lijkt me meer dan logisch als jij je gereedschap daar onder en boven (zaklantaarn?) in gaat leggen. >:) ;)
hehe die zaklamp is van haar...we hebben er inmiddels al 5 (dat was de laatste tijd de gratis extra bij een Makita machientje dat leverde er nog 4 extra op), dus kon er wel 1 missen... :*) (maar om eerlijk te zijn heeft zij zelf de Makita radio gekocht, dus is deze echt van haar ;) )

Ook de Boxen zijn van haar voor al haar frutsel figuurzaag spullen....helemaal niets wat je ziet zijn mijn spullen :o

[ Voor 10% gewijzigd door breagor op 30-11-2020 10:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kgo-RCqxQON3Xk1gEc3_Ns58nDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jtf7EYpzJp4bv0IOpQIPuk19.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort weer eens wat kastjes gaan maken hier thuis. Eerst twee kastjes met elk 1 lade en 1 deurtje. Besloten dat dit een mooi punt is om eens wat verschillende merken en types beslag te gaan uitproberen.

Op werk gebruiken we Grass Tiomos scharnieren en Grass Dynamoov en Dynapro ladegeleiders, dat is allemaal prima spul, maar daar kan ik ondertussen wel mee werken en ken ik wel. Heb voor mijn eigen projectjes nu wat ander spul gehaald. Tiomos scharnieren voor een van de kastjes, wel; maar de andere krijgt Hettich Sensys scharniertjes, en ik heb een set Hettich Quadro V6 gehaald voor de ene lade, en Blum Tandem Blumotion voor de andere.

Naar wat ik er van hoor (en tot nu toe van heb gezien/gevoeld) is het kwalitatief allemaal goed spul, maar er zijn toch genoeg verschillen om het geprobeerd te willen hebben. Hierna komt nog een kast met 3 lades en 2 deurtjes, ik denk dat dat allemaal Hettich gaat worden, maar Blum is nog niet uitgesloten.

Ben benieuwd hoe verschillend die ladegeleiders voelen in het eindproduct. Als ik er zo los mee speel lijkt Blum soepeler maar Hettich lateraal steviger. We gaan het zien.

De goedkope kogelegeleiders op de foto, die gaan weer terug de reservebak in in de schuur denk ik, dat vond ik 5+ jaar terug nog wel goed genoeg voor dingen, maar mijn standaarden zijn veranderd :+

[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 30-11-2020 10:50 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ben erg benieuwd naar de uitkomst van je experiment. Ik zat echt te kijken naar de prijzen van a-merk scharnieren en kreeg ongeveer een hartverzakking. Voor de hobby projectjes vraag ik me af of het de moeite waard is namelijk. De belasting van m'n keukenkastjes is een ander verhaal :Y) `

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
sheane schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:02:
Ben erg benieuwd naar de uitkomst van je experiment. Ik zat echt te kijken naar de prijzen van a-merk scharnieren en kreeg ongeveer een hartverzakking. Voor de hobby projectjes vraag ik me af of het de moeite waard is namelijk. De belasting van m'n keukenkastjes is een ander verhaal :Y) `

[...]
Eh, hobbyprojectjes is wel een relatief iets natuurlijk. Ik werk nu voor een baas als meubelmaker, maar kan het werk dat ik voor hem doe moeilijk in mijn portfolio zetten voor als ik in 2022 ofzo? echt voor mezelf wil beginnen. En als dat nog niet genoeg reden is om voor mezelf wat duurder uitgevoerde dingen te maken; I want to have nice things too :P

Tevens, hartverzakking van de prijzen? Ja, als je het bij de Hornbach haalt ja, maar 5-6 euro voor scharnier + kruisplaat valt op zich mee toch?

www.meubelbeslagonline.nl :P

[ Voor 10% gewijzigd door McGryphon op 30-11-2020 11:05 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:04:
[...]

Eh, hobbyprojectjes is wel een relatief iets natuurlijk. Ik werk nu voor een baas als meubelmaker, maar kan het werk dat ik voor hem doe moeilijk in mijn portfolio zetten voor als ik in 2022 ofzo? echt voor mezelf wil beginnen. En als dat nog niet genoeg reden is om voor mezelf wat duurder uitgevoerde dingen te maken; I want to have nice things too :P

Tevens, hartverzakking van de prijzen? Ja, als je het bij de Hornbach haalt ja, maar 5-6 euro voor scharnier + kruisplaat valt op zich mee toch?

www.meubelbeslagonline.nl :P
Begrijpelijk qua portfolio en meubelmaker :) Ik heb ze zelf vanuit een duitse webshop op aanraden van een medetweaker besteld. 400mm softclose full extension. Was erg blij met de prijs voor de hoeveelheid scharnieren. Maar zag op je site bijvoorbeeld wel 40e voor een set Blum scharnieren. Dus vandaar m'n opmerking. De merkloze varianten zijn altijd wel beter betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
sheane schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:14:
[...]

Begrijpelijk qua portfolio en meubelmaker :) Ik heb ze zelf vanuit een duitse webshop op aanraden van een medetweaker besteld. 400mm softclose full extension. Was erg blij met de prijs voor de hoeveelheid scharnieren. Maar zag op je site bijvoorbeeld wel 40e voor een set Blum scharnieren. Dus vandaar m'n opmerking. De merkloze varianten zijn altijd wel beter betaalbaar.
Ik zie 5 euro voor een Blum Blumotion (softclose) scharnier, 2 euro voor een gewone clip top, en dan 1 euro voor een montageplaat? Hoe kom jij op 40 euro voor een setje? :P

Ladegeleiders, ja, die zijn wel gewoon duur. Maar als je het spul in je handen hebt weet je ook meteen waarom je het voor een tientje niet hebt, zeg maar.

Oh en het kan goedkoper :+

[ Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 30-11-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:17:
[...]

Ik zie 5 euro voor een Blum Blumotion (softclose) scharnier, 2 euro voor een gewone clip top, en dan 1 euro voor een montageplaat? Hoe kom jij op 40 euro voor een setje? :P

Ladegeleiders, ja, die zijn wel gewoon duur. Maar als je het spul in je handen hebt weet je ook meteen waarom je het voor een tientje niet hebt, zeg maar.

Oh en het kan goedkoper :+
https://www.meubelbeslagonline.nl/tandem/blumotion/50KG ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ja, voor ladegeleiders. Maar je zegt 40e voor een set scharnieren. Scharnieren zijn zo duur niet :P

Kan een typfout geweest zijn oid, maar mijn autisme pikte het wel direct op :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:37:
[...]

Ja, voor ladegeleiders. Maar je zegt 40e voor een set scharnieren. Scharnieren zijn zo duur niet :P

Kan een typfout geweest zijn oid, maar mijn autisme pikte het wel direct op :Y)
Ja klopt scherp O-) Bedoelde ladegeleiders 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:09
Medeklussers, ik zit in twijfel over wel of niet extra isoleren....

Ik ga onze slaapkamer van 40m2 opdelen in 2 grote slaapkamers en 1 opbergkamer.
De slaapkamer heeft nu achter het plafond en scheve kap een isolatie van 8 tot 10cm glaswol.
Als ik extra zou bijsioleren kom ik op een dikte van circa 16cm uit.
Dit betekent wel dat ik ipv enkel scheidingswanden en afwerkingen, ook plafond moet lostrekken, afvoeren, nieuw isoleren, afwerken etc etc. (de zolder is niet geisolleerd)

Aangezien dit een slaapkamer is en niet wordt verwarmd, vraag ik mij af of dit extra isolatiepakket de kosten en moeite waard zijn.

Hoe denken jullie daar over?

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 30-11-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:46

Tjark

DON'T PANIC

@sheane @McGryphon ladegeleiders zijn ook altijd zo lastig te vergelijken. Soms zit je te kijken waarom de ene goedkoper is, maar die heeft dan weer niet demping, wat 't duurder maakt (blumotion bij blum bv)

[ Voor 3% gewijzigd door Tjark op 30-11-2020 12:14 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:19
Iemand nog tips hoe muursleuven goed af te dichten?
Dit weekend nieuwe stopcontacten geplaatst en om het 'nog even af te maken' de vriendin naar de gammel gestuurd om wat snelband van Knauf te halen.
Maar helaas was het uitverkocht en kwam ze met snelgips van Gyproc terug.

Wát een drama is dat spul zeg.
zodra het enigszins niet meer vloeibaar genoeg is om het op je muren te plakken, heb je misschien een minuut om het te verwerken anders is het gewoon al hard.
Daar is het resultaat nu dus ook naar.
Dus ik zoek nu iets om de laatste oneffenheden op te vullen en de plekken glad te krijgen zodat we met renovlies eroverheen kunnen gaan.
Iemand een tip?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:46

Tjark

DON'T PANIC

ja, voortaan zelf naar de bouwmarkt :+

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:05
Flix20 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:22:
Iemand nog tips hoe muursleuven goed af te dichten?
Dit weekend nieuwe stopcontacten geplaatst en om het 'nog even af te maken' de vriendin naar de gammel gestuurd om wat snelband van Knauf te halen.
Maar helaas was het uitverkocht en kwam ze met snelgips van Gyproc terug.

Wát een drama is dat spul zeg.
zodra het enigszins niet meer vloeibaar genoeg is om het op je muren te plakken, heb je misschien een minuut om het te verwerken anders is het gewoon al hard.
Daar is het resultaat nu dus ook naar.
Dus ik zoek nu iets om de laatste oneffenheden op te vullen en de plekken glad te krijgen zodat we met renovlies eroverheen kunnen gaan.
Iemand een tip?
MP75?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Tjark schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:28:
[...]

ja, voortaan zelf naar de bouwmarkt :+
Haha fair enough.
Meestal gaat het wel goed dus dat moet ik haar wel nageven!
Plus meestal vermijden we de Gamma ook, zeker als het komt op advies aankomt maar je moet wat op de zaterdagavond.
Gaat nu echt om de laatste kleine gaatjes en oneffenheden op te vullen.
Denk dat een 25kg zak MP beetje overkill zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Tjark schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:13:
@sheane @McGryphon ladegeleiders zijn ook altijd zo lastig te vergelijken. Soms zit je te kijken waarom de ene goedkoper is, maar die heeft dan weer niet demping, wat 't duurder maakt (blumotion bij blum bv)
Daarom vergelijk ik appels met appels in deze, en heb ik full extension softclose niet greeploze geleiders van de drie grote merken nu. Ooit maak ik nog een mooi kastje met 6 kleine lades en 3 grote. dat ik elk merk kan gebruiken in normale softclose, greeploos softclose, en daaronder zwaar uitgevoerd wederom softclose zodat eenieder die langs komt het verschil eens mooi kan bekijken en voelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:54
Wat ik doe is grote gaten vullen met knauf roodband. Dan stucband erover om het scheuren van de breuklijn tegen te gaan. En dan eventueel alles uitvlakken met fix en finisch. Dit alles afwerken met een goede kwaliteit voorgestreken glasvlies behang. (Groothandel 50m2 incl lijm en verf rond de 100 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:12:

De slaapkamer heeft nu achter het plafond en scheve kap een isolatie van 8 tot 10cm glaswol.
Dit betekent wel dat ik ipv enkel scheidingswanden en afwerkingen, ook plafond moet lostrekken, afvoeren, nieuw isoleren, afwerken etc etc. (de zolder is niet geisolleerd)

Aangezien dit een slaapkamer is en niet wordt verwarmd, vraag ik mij af of dit extra isolatiepakket de kosten en moeite waard zijn.

Ligt er aan hoe goed de huidige isolatie gedaan is, is het alleen glaswol zonder reflecterende laag en folie (binnen(rood)/buiten(blauw)) dan zou ik zeker alles eruit "rukken"

Samen met raam (warmte werende) folie zorgt dat je de steeds hetere zomers minder hoeft te koelen en in de winter minder hoeft te verwarmen ..

Goeie (dak)isolatie gaat enorm schelen op je stookgedrag/kosten maar voor 4 a 6 cm "extra" puur alleen glaswol zou ik het niet adviseren .. het is het totaal plaatje wat belangrijk is ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
annestweak schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:37:
Wat ik doe is grote gaten vullen met knauf roodband. Dan stucband erover om het scheuren van de breuklijn tegen te gaan. En dan eventueel alles uitvlakken met fix en finisch. Dit alles afwerken met een goede kwaliteit voorgestreken glasvlies behang. (Groothandel 50m2 incl lijm en verf rond de 100 euro)
Opvullen het ik nu dus grotendeels al gedaan met het snelgips.
Dat heb ik nu glad met de muur geschuurd maar er zitten hier en daar nog wat hapjes en gaatjes.
Dat zou ik dus met Fix en Finisch kunnen opvullen voor een gladde muur?
Ook wat afgebrokkeld pleisterwerk van het verwijderen van het oude weefselbehang zou ik daar dus mooi vlak mee kunnen krijgen.

Is een finish pasta vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het gelijkvloers in mijn woning is een betongewelf met een tegelvloer op zand.
De hele woning is onderkelderd, dus ik heb overal toegang om het kelderplafond te isoleren.
Ik ben/was dus van plan om 5-6cm PIR/PUR platen tegen het hele kelderplafond te bevestigen.

Nu heb ik de laatste dagen echter gezien dat de wind door de betongewelven lijkt te spelen. Op plaatsen waar doorgangen uitgehakt zijn voor afvoerbuizen e.d., merk ik lichte trok en dansende spinnewebben.

Hoe kan het dat de wind hier vrij spel in lijkt te krijgen?
En als dat echt zo is, heeft het dan uiteindelijk wel zin om deze gewelven van onderaf te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Ja met fix en finisch kun je alles gladstrijken wel zou ik eerst al het oude pleisterwerk er zoveel mogelijk afhalen. Desnoods met een staalborstel al het losse verwijderen. Oud weefsel behang ook verwijderen. Als je dat niet doet dan heb je kans dat het later toch los gaat en de muur is niet vlak. En dat is wel belangrijk. als je op een niet vlakke muur een lamp hangt en je kijkt dan langs die muur, dan zijn die kleine stukje ineens bergen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:24
@Flix20 Met de pasta helaas geen ervaring, maar lijkt me dat dit ook zou moeten werken.
Zelf doe ik het meestal met MP75 of Fix&Finish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Laatst online: 06-06 22:08
Medetweakers, we zijn bezig met het opknappen van de de garage. Deze bestaat nu aan een zijde uit een halfsteense muur. Hier gaan we een binnenblad langs zetten en ook meteen isoleren.

Nu zit ik in dubio tussen verschillende isolatie:
PIR platen, maar het nadeel wat ik hier heb is dat de kans op een valse spouw groter is omdat we, anders dan gebruikelijk, de binnenmuur optrekken langs een buitenmuur. Hierdoor kunnen de PIR platen worden weggedrukt, door de overtollig specie, tijdens het metselen. Daarbij is deze isolatie ook wel een stuk duurder.
Rockfit Mono, met de gedachte dat deze zich wat meer "vormt" naar de binnenmuur en dampdoorlatend zijn. Nadeel van deze isolatie is weer dat deze naar verloopt van tijd zou kunnen uitzakken.

De spouw is vrij smal en om nog een luchtspouw te behouden ga ik niet dikker dan 5 cm.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Pasta zal wel werken maar is erg duur in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Slonzo schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:50:
Het gelijkvloers in mijn woning is een betongewelf met een tegelvloer op zand.
De hele woning is onderkelderd, dus ik heb overal toegang om het kelderplafond te isoleren.
Ik ben/was dus van plan om 5-6cm PIR/PUR platen tegen het hele kelderplafond te bevestigen.

Nu heb ik de laatste dagen echter gezien dat de wind door de betongewelven lijkt te spelen. Op plaatsen waar doorgangen uitgehakt zijn voor afvoerbuizen e.d., merk ik lichte trok en dansende spinnewebben.

Hoe kan het dat de wind hier vrij spel in lijkt te krijgen?
En als dat echt zo is, heeft het dan uiteindelijk wel zin om deze gewelven van onderaf te isoleren?
Wij hebben ook z’n vloer, heb die afgewerkt met 12cm 2de keus pir laten. (Gelijmd met lijmkit action) erg tevreden met resultaat. Vloerverwarming houdt warmte beter vast.

Dat tochten door de vloer heb ik ook nooit kunnen begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

annestweak schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:37:
aanvulling, het is handiger minimale beetjes te werken en bv in lagen van 5mm gelijkmatig .. te vullen dan in 1x vol te plamuren ..
Gewoon even lichtjes glad schuren en afstoffen in 1 x de volgende (dunne) laag en dan weglopen .. repeat totdat het naar wens is.

het is zo "natuurlijk" dat je het vol propt met iets .. nadeel is dat het gat vaak een bult word en je veel moet gaan schuren ..

Als het over gips(wand) gaat: afhankelijk van het gat kan je wat papier(krant) met een 1:1 mix van houtlijm en water (papiermache) het gat vullen nadat het droog is een dikke mix (paar lepels) over de papier machine .. en als het droog is dan vullen met dunne opbouwende lagen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://s.alicdn.com/@sc01/kf/HTB1SPeEcoCF3KVjSZJnq6znHFXa6.jpg_300x300.jpg

ik ga zoiets bouwen, maar ik zoek een oplossing voor het vershouden van thee/senseo pads
bv een handvat waarmee je 2 slotbouten naar binnentrekt om de la te openen .. zodat je de producten relatief "vers" houd .. wie heeft een idee (nu zit het in vershoud potjes/blikjes/doosjes)

ik ga het bouwen omdat meeste producten net en vaker net niet een volle doos erin past .. dus je zit continue met een "voorraad" .. terwijl als je het bij kan vullen wanneer je een aangegeven punt voorbij bent .. dan heb je gelijk overzicht .. (dus als je 50% nog hebt een nieuwe aanvulling erbij kunnen doen)

Dat je niet een apparaat kan kopen die met 1 watertank(lees 1 vul kraan) thee/koffie en je pad/pod system(en) kan samen werken .. en ja thee/koffie kan vaak uit het zelfde apparaat. . maar je wilt ook nog opgeschuimd melk .. enzv :) lijkt me wel gaaf om dat te maken maar dat lijkt me diy erg lastig worden zeker omdat die dingen met 8 tot 11 bar oid werken ... ik weet bv niet of hard solderen(aluminium) sterk genoeg is dat is relatief zacht genoeg om te bewerken met de diy home tools.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 30-11-2020 14:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
vso schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:34:
[Afbeelding]

ik ga zoiets bouwen, maar ik zoek een oplossing voor het vershouden van thee/senseo pads
bv een handvat waarmee je 2 slotbouten naar binnentrekt om de la te openen .. zodat je de producten relatief "vers" houd .. wie heeft een idee (nu zit het in vershoud potjes/blikjes/doosjes)

ik ga het bouwen omdat meeste producten net en vaker net niet een volle doos erin past .. dus je zit continue met een "voorraad" .. terwijl als je het bij kan vullen wanneer je een aangegeven punt voorbij bent .. dan heb je gelijk overzicht .. (dus als je 50% nog hebt een nieuwe aanvulling erbij kunnen doen)
Ik snap niet wat voor mechaniek je voor je ziet. Je wil een makkelijk zelf-afsluitende, maar ook in 1 beweging te openen, lade? Met een organizer voor je koffiespullen? Kan je het misschien uitschetsen?
Dat je niet een apparaat kan kopen die met 1 watertank(lees 1 vul kraan) thee/koffie en je pad/pod system(en) kan samen werken .. en ja thee/koffie kan vaak uit het zelfde apparaat. . maar je wilt ook nog opgeschuimd melk .. enzv :) lijkt me wel gaaf om dat te maken maar dat lijkt me diy erg lastig worden zeker omdat die dingen met 8 tot 11 bar oid werken ... ik weet bv niet of hard solderen(aluminium) sterk genoeg is dat is relatief zacht genoeg om te bewerken met de diy home tools.
Omdat als het volautomatisch moet, de stap naar volledig volautomatisch met losse koffie vaak nog maar vrij klein is vanuit designstandpunt, en dat laatste door de bank genomen wel betere koffie kan maken :P
Heb ergens gewerkt waar gewoon volautomatische koffieautomaten met alle toeters en bellen stonden, betaalde je alleen wel 18k per stuk voor. En dan was het nog om de haverklap stuk ook :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Flix20
annestweak schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:55:
Pasta zal wel werken maar is erg duur in gebruik
Voor de laatste kleine restjes valt het gelukkig wel mee in mijn geval.
vso schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:34:
[Afbeelding]

Senseopads verdienen één plek en dat is de afvalbak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

McGryphon schreef op maandag 30 november 2020 @ 14:45:
[...]
Ik snap niet wat voor mechaniek je voor je ziet. Je wil een makkelijk zelf-afsluitende, maar ook in 1 beweging te openen, lade? Met een organizer voor je koffiespullen? Kan je het misschien uitschetsen?
ja dat is precies wat ik zoek, (vet gedrukt) .. het mechaniek zoek ik juist :) .. de indeling & afmetingen is iets wat ik natuurlijk zelf in kan vullen ..
Omdat als het volautomatisch moet, de stap naar volledig volautomatisch met losse koffie vaak nog maar vrij klein is vanuit designstandpunt, en dat laatste door de bank genomen wel betere koffie kan maken :P
Heb ergens gewerkt waar gewoon volautomatische koffieautomaten met alle toeters en bellen stonden, betaalde je alleen wel 18k per stuk voor. En dan was het nog om de haverklap stuk ook :+
Waar ik aan zit te denken is een paar goedkope pad en/of pod systemen te kopen daar het binnenwerk uit te slopen en die in een eigen gemaakte enclosure te proppen ..

99,999999% kans dat het verschil van functionaliteit van pod/pad systemen alleen op de printplaat te vinden is .. en dat je feitenlijk in stappen van 50,- betaalt voor 2 draadjes en een schakelaar die extra gesoldeerd is ..

Zolang ik afgemeten warme vloeistof zonder energie verspilling kan produceren vind ik het best .. 1000,- voor een Qooker oid vind ik het niet waard .. maar een waterkoker,senseo, nespresso en dolce-gusto apparaat + melk opschuimer enzv .. vind ik ook weer te erg .. liever iets compacts ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
vso schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:20:
[...]

ja dat is precies wat ik zoek, (vet gedrukt) .. het mechaniek zoek ik juist :) .. de indeling & afmetingen is iets wat ik natuurlijk zelf in kan vullen ..
Ik vind het interessant. Ga niks beloven, want heb het druk genoeg, maar als ik toevallig wat leuks bedenk zal ik eens gaan tekenen :P
[...]

Waar ik aan zit te denken is een paar goedkope pad en/of pod systemen te kopen daar het binnenwerk uit te slopen en die in een eigen gemaakte enclosure te proppen ..

99,999999% kans dat het verschil van functionaliteit van pod/pad systemen alleen op de printplaat te vinden is .. en dat je feitenlijk in stappen van 50,- betaalt voor 2 draadjes en een schakelaar die extra gesoldeerd is ..

Zolang ik afgemeten warme vloeistof zonder energie verspilling kan produceren vind ik het best .. 1000,- voor een Qooker oid vind ik het niet waard .. maar een waterkoker,senseo, nespresso en dolce-gusto apparaat + melk opschuimer enzv .. vind ik ook weer te erg .. liever iets compacts ..
Hmm, denk dat je daar beter richting de (home) automation goeroe's in kan kijken dan naar de klussers in dit topic, maar men kan me natuurlijk verrassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

McGryphon schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:24:
[...]
Ik vind het interessant. Ga niks beloven, want heb het druk genoeg, maar als ik toevallig wat leuks bedenk zal ik eens gaan tekenen :P
zoiezo top idee, ik heb wel een grof idee immers een lade is een lade .. het "mechaniek" is meer dat je de isolatie verbreekt bij het openen/dicht doen zonder dat het enorm slijtage over de tijd gaat vertonen .. een 5mm bv is al genoeg .. de mechanische "werking" bv iets veerends in een handvat die de isolatie + het slotmechanisme zodat je niet open kan trekken zonder
Hmm, denk dat je daar beter richting de (home) automation goeroe's in kan kijken dan naar de klussers in dit topic, maar men kan me natuurlijk verrassen :+
ik hoop meer dat men hier me wat kan vertellen over bv hardsolderen vs epoxy :) of het lassen wat is wijsheid .. niet zozeer de electroinca of andere componenten .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
vso schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:42:
[...]

Ligt er aan hoe goed de huidige isolatie gedaan is, is het alleen glaswol zonder reflecterende laag en folie (binnen(rood)/buiten(blauw)) dan zou ik zeker alles eruit "rukken"

Samen met raam (warmte werende) folie zorgt dat je de steeds hetere zomers minder hoeft te koelen en in de winter minder hoeft te verwarmen ..

Goeie (dak)isolatie gaat enorm schelen op je stookgedrag/kosten maar voor 4 a 6 cm "extra" puur alleen glaswol zou ik het niet adviseren .. het is het totaal plaatje wat belangrijk is ..
De huidige isolatie is glaswol met alulaag en spijkerflens vastgeniet op de balken. Afgetimmerd met gipsplaat.
Beter isoleren is altijd beter, maar ik vraag me sterk af of het de tijd&geld waard is...
Ik probeer mijzelf eigenlijk te overtuigen om het niet te doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:59:
[...]
De huidige isolatie is glaswol met alulaag en spijkerflens vastgeniet op de balken. Afgetimmerd met gipsplaat.
Beter isoleren is altijd beter, maar ik vraag me sterk af of het de tijd&geld waard is...
Dat kan inderdaad wel "beter" maar dat erken je zelf al

Uit eigen ervaring:

Dat is erg veel variabelen afhankelijk .. maar stel dat je hier 20 jaar wilt blijven wonen .. het allemaal zelf doet praat je wellicht over een 1500,- investering die je relatief snel terug verdient .. zowel in stoken als in koelen ..
Als je elektra / utp (lees toekomst bestendig maakt) is dat alleen maar waarde verhogend ...

Reden om het niet te doen: dak isoleren is een )$#%*)#@(*$#@ werk .. beste is je zolder leeg maken en stap voor stap je materialen er pas in duwen als je "zover" bent .. dus plan elke stap van te voren .. werk van een "klare" situatie terug naar je startpunt .. en dan pas starten ..

als je toch besluit om het te doen .. je hebt 3-in-1 (isolatie,reflectie,gips) of schuimspuiten ..(pur/hfo oid) die zijn wel duurder per m2 dan DIY glaswol .maar dat lijkt me de beste "tussen" oplossing ..

Voorheen moesten we 5 ventilators of 2 kachels aanzetten op zolder .. om er uberhaupt te kunnen zijn .. nu is de (vaste)verwarming weg en alleen op extreem hete dagen zetten we een ventilator neer ..een extra velux raam voor doorluchting/licht scheelt daarbij ook wel (en raam warmte werende folie)
grof gezegt scheelt de isolatie ons 30 tot 40,- per maand (inclusief dus extra verwarming/koeling meegerekend) ..

tja die besparing p.m vergeet je .. maar het genot dat je er het hele jaar rond normaal kan werken is zeker wel wat waard.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:07
Heeft iemand wel eens zwaluw constructietix gebruikt? Ik vandaag voor het eerst en vond het tegenvallen. Eerste beetje kreeg ik er uit zonder tuitje af te snijden. Daarna werd het ineens dikker en kwam het er onmogelijk nog uit en moest ik er een stukje af snijden om er nog wat uit te krijgen. Ook na het afsnijden van het tuitje leek het niet een egale consistentie te hebben.

Vraag me dus af of de koker niet goed is, of dat het gewoon zo hoort. Datum die er op staat is 05-05-2021, dus in principe in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@vso kijk eens naar het mechaniek van https://oxo-good-grips.nl...-2-0-rechthoek-hoog-3500/
Knop druk je in, vervolgens zet de rubber rand in de container uit, luchtdichte afsluiting. Das volgens mij ook wel zelf te maken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The Eagle schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:39:
@vso kijk eens naar het mechaniek van https://oxo-good-grips.nl...-2-0-rechthoek-hoog-3500/
Knop druk je in, vervolgens zet de rubber rand in de container uit, luchtdichte afsluiting. Das volgens mij ook wel zelf te maken :)
thx maar daar wil ik juist vanaf :)

ik zoek meer dit idee maar boven en onder ..
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/iTAnUm-jhs2lyDA_Ej4FOy9qXmVJfG8gHXNWf8YOETRoalyABTVz5xCi_jYxNPODWjv3fL0P4AmcLD0Yky4eErGB4AGiuO_HB8pdpG27F5umthM

en een hendel waar je 2 slotbouten ofzo (links en rechts) erin drukt .,. zodat hij lucht dicht blijft ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-06 19:23
Ik ben van plan een platformpje te maken voor mijn net bestelde wasmachine zodat hij niet staat te dansen op het laminaat. Ook kan ik daarop een constructie maken waar de droger op staat. Ik merkte in mijn vorige huis dat bij het centrifugeren de droger behoorlijk mee begon te doen. Dat extra massa veer systeem lijkt me niet geweldig voor de lagering van de wasmachine trommel.

2 vragen :
  1. is het überhaupt nodig met een moderne wasmachine?
  2. wat is nou de beste manier om zo'n platformpje uit 2x3tjes strak in een vlak te krijgen. Op het moment dat je ze aan elkaar gaat schroeven trekt te boel al snel krom. Eerst aan een multiplex plaat lijmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Megalomania schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:49:
Ik ben van plan een platformpje te maken voor mijn net bestelde wasmachine zodat hij niet staat te dansen op het laminaat. Ook kan ik daarop een constructie maken waar de droger op staat. Ik merkte in mijn vorige huis dat bij het centrifugeren de droger behoorlijk mee begon te doen. Dat extra massa veer systeem lijkt me niet geweldig voor de lagering van de wasmachine trommel.

2 vragen :
  1. is het überhaupt nodig met een moderne wasmachine?
  2. wat is nou de beste manier om zo'n platformpje uit 2x3tjes strak in een vlak te krijgen. Op het moment dat je ze aan elkaar gaat schroeven trekt te boel al snel krom. Eerst aan een multiplex plaat lijmen?
je hebt kant en klare verhogers (die passen vaak niet) .. je kan toch ook Ytong blokken pakken deze verlijmen en met montage kit een multiplex plaat eroplijmen ?

Maar het scheelt als degene die de wasmachine vult eens weegt wat er ingestopt word .. en het boekje doorleest .. vaak heb je schuim/rubber voetjes die je eronder kan plaatsen die ook veel overlast kan wegnemen .. denk dat dit goedkoper is dan DIY wat bouwen (wat altijd nog kan)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
M-ThijZ schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:05:
[...]

Zou best kunnen. Met weinig ventilatie zorgt je eigen aanwezigheid in een kleine slaapkamer er vast voor dat de luchtvochtigheid omhoog gaat. Gecombineerd met een lage temperatuur, 't was er net 16 graden en ik kijk niet op van wat condensvorming.

Ik heb er net een Xiaomi Aqara Temperature Humidity Sensor geplaatst, dan kan ik het de komende dagen in de gaten houden.
Grappig dat ik dit nu zie. Heb ook enorm veel last van condens op de HR++ ramen van de slaapkamers. Ventilatieroosters staan gewoon open. Weet niet wat ik er nog meer aan zou kunnen doen. vochtigheid is ook niet abnormaal, ongeveer 60 pct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:48
vso schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 06:30:
[...]
thx maar daar wil ik juist vanaf :)

ik zoek meer dit idee maar boven en onder ..
[Afbeelding]

en een hendel waar je 2 slotbouten ofzo (links en rechts) erin drukt .,. zodat hij lucht dicht blijft ..
Werken met rubbers rond de randen om goed af te sluiten en dan gewoon soort van een 'knip' (schuifje) waarmee je de la op slot zet?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
vso schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:20:
[...]

Als je compact wil, neem dan een La Pavoni Europicolla, of iets groter de La Pavoni Professional.
Koop je espressomaling, ben je compact en betaalbaar klaar.

Als je A-koffie wil koop je er een maler bij. Het probleem is juist wel dat een goede maler het verschil maakt tussen A en B koffie, en een goede maler kost snel rond de 1000e en is veelal groter dan je espresso apparaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:14

M-ThijZ

Riding on Rails

BushMule schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:58:
[...]

Grappig dat ik dit nu zie. Heb ook enorm veel last van condens op de HR++ ramen van de slaapkamers. Ventilatieroosters staan gewoon open. Weet niet wat ik er nog meer aan zou kunnen doen. vochtigheid is ook niet abnormaal, ongeveer 60 pct
Ik ben er achter dat het zonder verwarming aan, gewoon 's nachts erg koud wordt bij vorst. Koude lucht kan minder vocht bevatten, dus dan condenseert dan op het koude raam. Vannacht was het niet zo koud en ik heb de verwarming een beetje aangehouden, geen last meer.

Ik ga proberen om de beglazingskit aan de kant van de glaslat los te snijden, dan kan ik wel alvast gronden en aflakken, maar blijft de oude beglazingskit nog even als bescherming zitten totdat de verf volledig uitgehard is (weekje).

Nog iets anders, heeft iemand ervaring met het achteraf dichtkitten van naden met acrylaatkit op kleur? Ik ben nu een paar weekenden druk geweest met het uitpeuteren en uitsnijden van gescheurde kitnaden en ben huiverig om nieuwe kit aan te brengen en daar weer overheen te verfen.

Twee jaar geleden heb ik datzelfde geintje gedaan, toen Bison Acryl Anti-Crack gebruikt, maar als ik nu goed kijk zie ik alweer de eerste haarscheurtjes. Toen ook de kit een week laten drogen alvorens te schilderen.

Ik zie dat er nu acrylaatkit op kleur verkrijgbaar is en wil dat eens proberen. Dus nu eerst gronden, aflakken en daarna de naden dichtkitten. Heeft iemand dat al eens zo gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Laatst online: 26-05 15:57
M-ThijZ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:35:
[...]

Ik ben er achter dat het zonder verwarming aan, gewoon 's nachts erg koud wordt bij vorst. Koude lucht kan minder vocht bevatten, dus dan condenseert dan op het koude raam. Vannacht was het niet zo koud en ik heb de verwarming een beetje aangehouden, geen last meer.

Ik ga proberen om de beglazingskit aan de kant van de glaslat los te snijden, dan kan ik wel alvast gronden en aflakken, maar blijft de oude beglazingskit nog even als bescherming zitten totdat de verf volledig uitgehard is (weekje).

Nog iets anders, heeft iemand ervaring met het achteraf dichtkitten van naden met acrylaatkit op kleur? Ik ben nu een paar weekenden druk geweest met het uitpeuteren en uitsnijden van gescheurde kitnaden en ben huiverig om nieuwe kit aan te brengen en daar weer overheen te verfen.

Twee jaar geleden heb ik datzelfde geintje gedaan, toen Bison Acryl Anti-Crack gebruikt, maar als ik nu goed kijk zie ik alweer de eerste haarscheurtjes. Toen ook de kit een week laten drogen alvorens te schilderen.

Ik zie dat er nu acrylaatkit op kleur verkrijgbaar is en wil dat eens proberen. Dus nu eerst gronden, aflakken en daarna de naden dichtkitten. Heeft iemand dat al eens zo gedaan?
Ik doe dat altijd zo. Ik hou er ook niet van om over kit heen te schilderen. Dat levert meestal (ligt aan de werking, beglazingskit is flexibel) scheurtjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Sanity check: ik ga in de komende weekenden een broyeur aansluiten in de badkamer. Technisch niet heel bijzonder, maar ik zit een beetje met de afvoer.

Er hangt op dit moment een wastafel met een 32m sifon, met een flexibele slang naar de muur. De aansluiting in de muur is 50mm, maar er zitten 2 (verlijmde) verkleiningsringen in naar 32mm, gevolgd door een rubberen manchet. Ik kan de flexibele leiding er dus gewoon uithalen; dat scheelt.
Enfin; ik wil dus de broyeur en de wastafel op die 50mm (nu 32mm) aansluiten. Meest simpele lijkt mij een 32mm T-stuk, horizontaal geplaatst. Hierdoor kan ik de afvoer van de wasbak aan de ene kant doen en de broyeur aan de andere kant.
Waar ik alleen bang voor ben is als je de broyeur doorspoelt, wat met druk gebeurt, dat ik kans loop dat ik het water richting de flexibele buis van de wastafel druk en dat de boel uit de sifon komt spuiten :X :P. De buis vanaf de broyeur naar de muurdoorvoer is al in afschot, dus ik zie niet echt de noodzaak daar een terugslagklep te plaatsen. Misschien is dat wel handig om te doen aan de kant van de wastafel?

De logica hierachter is dat als je de wastafel gebruikt, het water gewoon goed meteen naar de muurafvoer zal gaan, ook omdat de broyeur kant onder afschot is (het is een lengte van nog geen meter, dus 1 cm afschot wil ik aanhouden). Als je de broyeur gebruikt, kan er geen water richting de wastafel gaan door de terugslapgklep.

Mis ik iets, of maak ik dit juist veel te ingewikkeld en loopt het allemaal niet zo een vaart? Ik kan ook aan beide kanten een terugslagklep plaatsen, maar dat is wellicht wat overkill (en heel goedkoop zijn ze ook niet)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
vso schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 08:54:
[...]

je hebt kant en klare verhogers (die passen vaak niet) .. je kan toch ook Ytong blokken pakken deze verlijmen en met montage kit een multiplex plaat eroplijmen ?

Maar het scheelt als degene die de wasmachine vult eens weegt wat er ingestopt word .. en het boekje doorleest .. vaak heb je schuim/rubber voetjes die je eronder kan plaatsen die ook veel overlast kan wegnemen .. denk dat dit goedkoper is dan DIY wat bouwen (wat altijd nog kan)
Klopt maar ik wil ook graag een frame maken waar de droger aan opkomt, boven de wasmachine. Dit om te voorkomen dat de droger mee gaat doen tijdens het centriguren vd wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Notna schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:16:
Sanity check: ik ga in de komende weekenden een broyeur aansluiten in de badkamer. Technisch niet heel bijzonder, maar ik zit een beetje met de afvoer.

Er hangt op dit moment een wastafel met een 32m sifon, met een flexibele slang naar de muur. De aansluiting in de muur is 50mm, maar er zitten 2 (verlijmde) verkleiningsringen in naar 32mm, gevolgd door een rubberen manchet. Ik kan de flexibele leiding er dus gewoon uithalen; dat scheelt.
Enfin; ik wil dus de broyeur en de wastafel op die 50mm (nu 32mm) aansluiten. Meest simpele lijkt mij een 32mm T-stuk, horizontaal geplaatst. Hierdoor kan ik de afvoer van de wasbak aan de ene kant doen en de broyeur aan de andere kant.
Waar ik alleen bang voor ben is als je de broyeur doorspoelt, wat met druk gebeurt, dat ik kans loop dat ik het water richting de flexibele buis van de wastafel druk en dat de boel uit de sifon komt spuiten :X :P. De buis vanaf de broyeur naar de muurdoorvoer is al in afschot, dus ik zie niet echt de noodzaak daar een terugslagklep te plaatsen. Misschien is dat wel handig om te doen aan de kant van de wastafel?

De logica hierachter is dat als je de wastafel gebruikt, het water gewoon goed meteen naar de muurafvoer zal gaan, ook omdat de broyeur kant onder afschot is (het is een lengte van nog geen meter, dus 1 cm afschot wil ik aanhouden). Als je de broyeur gebruikt, kan er geen water richting de wastafel gaan door de terugslapgklep.

Mis ik iets, of maak ik dit juist veel te ingewikkeld en loopt het allemaal niet zo een vaart? Ik kan ook aan beide kanten een terugslagklep plaatsen, maar dat is wellicht wat overkill (en heel goedkoop zijn ze ook niet)
Allebei de afvoeren in een 40mm leiding laten uitkomen, schuin in een soort 'Y'?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:29
Megalomania schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:18:
[...]
Dit om te voorkomen dat de droger mee gaat doen tijdens het centriguren vd wasmachine.
Hier staan ze op elkaar maar ik heb ze nog nooit samen zien centriguren.
Kleine was en drogertjes zijn natuurlijk gewoon welkom mocht dat gebeuren. :+

Benieuwd wat voor merk daar uitkomt...... >:)
Bonussi`s ?

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2020 13:52 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Joopieboy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:41:
[...]

Allebei de afvoeren in een 40mm leiding laten uitkomen, schuin in een soort 'Y'?
Ik zat ook te denken aan een Y stuk/maaksel, maar dan gaat het nogal krap worden in het badkamerkastje wat onder de wastafel hangt (en we niet van plan zijn te gaan vervangen). Zelfs als ik een 90 graden bocht omhoog doe bijv en dan een Y stuk.

Ik heb wel ruimte in de breedte, maar niet bijzonder veel in de diepte of hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Notna schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:53:
[...]

Ik zat ook te denken aan een Y stuk/maaksel, maar dan gaat het nogal krap worden in het badkamerkastje wat onder de wastafel hangt (en we niet van plan zijn te gaan vervangen). Zelfs als ik een 90 graden bocht omhoog doe bijv en dan een Y stuk.

Ik heb wel ruimte in de breedte, maar niet bijzonder veel in de diepte of hoogte.
Kun je evt met keerkleppen werken? Ik weet niet of die bestaan in afvoersystemen?
edit: ja bestaat. tjop tjop opgelost 8)

[ Voor 3% gewijzigd door rbaidjoe op 01-12-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
rbaidjoe schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:05:
[...]

Kun je evt met keerkleppen werken? Ik weet niet of die bestaan in afvoersystemen?
edit: ja bestaat. tjop tjop opgelost 8)
Ik weet van het bestaan van een terugslapklep, dat had ik ook aangegeven in mijn initiële vraag :P De vraag was dan ook: klopt het dat ik alleen aan de wastafelkant een terugslagklep nodig heb of zou ik het aan beide kanten moeten doen? (of helemaal niet en ik maak mij druk om niets) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Teijgetje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:45:
[...]

Hier staan ze op elkaar maar ik heb ze nog nooit samen zien centriguren.
Kleine was en drogertjes zijn natuurlijk gewoon welkom mocht dat gebeuren. :+

Benieuwd wat voor merk daar uitkomt...... >:)
Bonussi`s ?
Haha OK duidelijk, hier maakt niemand zich druk over kennelijk. Hebben jullie je was wasmachine gewoon op de houten / laminaat vloer staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
Notna schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:52:
[...]

Ik weet van het bestaan van een terugslapklep, dat had ik ook aangegeven in mijn initiële vraag :P De vraag was dan ook: klopt het dat ik alleen aan de wastafelkant een terugslagklep nodig heb of zou ik het aan beide kanten moeten doen? (of helemaal niet en ik maak mij druk om niets) :P
Ah, weer eens half gelezen...

Als je een T stuk neemt is een terugslagklep aan de wastafelkant niet onverstandig inderdaad. Aan de sanibroyeurkant heeft dat geen zin.
Bij een Y stuk ligt die keuze minder voor de hand, maar ook niet helemaal uitgesloten. Aangezien je geen ruimte hebt voor een Y stuk zal je dus op een T stuk + terugslagklep uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:32
vraagje voor de Ytong deskundige onder ons :-p

Ik vraag me af welke dikte Ytong volstaat voor het metselen van een koof.
Er wordt een leiding ingefreesd voor een inbouw regendouche, de douchekop wordt aan deze muur gemonteerd en daarnaast nog een handdouche houder (en uitgang).

(de inbouw thermostaat kraan komt op een andere muur)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:36
Binnenwandjes worden met 7cm blokken gebouwd, inclusief electra en gas/waterleidingen, dus dit moet voldoen. Zeker als je er nog overheen gaat tegelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:05

Wish

ingwell

Deze kerstvakantie maar eens besteden aan het repareren en opnieuw schilderen van mijn houten trap. Deze heeft nogal wat beschadigingen opgelopen door wat ruige bouwvakkers tijdens de zolderrenovatie.

Traplak: check
Solide houtreparatie/opvuller: check

Maar tussen de treden en de stootborden ontstaan nogal eens wat scheuren in de verf, want dat werkt natuurlijk als een malle. Zouden jullie dat met een (overschilderbare) kit oplossen? Zo ja welke? En zo nee - hoe kan ik die scheuren dan voorkomen?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:59
Wish schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:54:
Deze kerstvakantie maar eens besteden aan het repareren en opnieuw schilderen van mijn houten trap. Deze heeft nogal wat beschadigingen opgelopen door wat ruige bouwvakkers tijdens de zolderrenovatie.

Maar tussen de treden en de stootborden ontstaan nogal eens wat scheuren in de verf, want dat werkt natuurlijk als een malle. Zouden jullie dat met een (overschilderbare) kit oplossen? Zo ja welke? En zo nee - hoe kan ik die scheuren dan voorkomen?
Ik heb het met kit geprobeerd op te lossen.. Her en der is er toch weer een scheurtje ontstaan. Niet overal gelukkig.. Onze trap is ca. 65 jaar oud dus we hebben het maar geaccepteerd. De trap beweegt gewoon.

heb je wat foto's van de naden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:29
Megalomania schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:06:
Hebben jullie je was wasmachine gewoon op de houten / laminaat vloer staan?
Bij mij staat hij op een betonnen vloer.
Als hij netjes waterpas staat zal hij niet wandelen..........maar:

Een wasmachine heeft een harde vloer (liefst waterpas) nodig. De trillingen worden namelijk door de vering van de ketel opgevangen.
Op een houten of laminaatvloer heb je kans dat hij ongeacht of hij waterpas staat toch gaat dansen en lopen omdat de vloer altijd veert. Laminaat en hout worden namelijk zwevend gelegd met een foamlaag eronder.
Bovendien is laminaat te glad om grip te geven aan de harde plastic stelvoetjes van de wasmachine.

Wil je zeker weten dat je hem zo goed mogelijk op zijn plaats houdt dan zet je de wasmachine (die onder staat) na het exact waterpas stellen op rubber voetjes. Dan kan hij minder geluid doorgeven ook.
Op een houten/laminaatvloer zou je nog als extra veiligheid de machine in een bak kunnen zetten. Mocht hij gaan lekken dan vangt die het water op tot het waterslot afsluit.
De vloer zal vast verzekerd zijn maar voorkomen is beter dan drogen en/of vernieuwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2020 19:43 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:14

M-ThijZ

Riding on Rails

@Wish de volgende keer ga ik glaskit gebruiken. Ik heb vier jaar geleden gewone acrylaatkit gebruikt en dat is nu overal alweer gebarsten.

Ik denk dat ik dan zelfs op kleur achteraf aanbreng, dan is de kans op scheuren het kleinste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 18:10
barry86 schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:12:

Vergeet het comfort in de zomer niet! Ik slaap op zolder, 23cm glaswol + 7cm EPS. Bij de buren (7cm EPS) was de zolder een oven tijdens de hittegolf. Bij ons was het vergelijkbaar met de rest van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
[...]

Haha OK duidelijk, hier maakt niemand zich druk over kennelijk. Hebben jullie je was wasmachine gewoon op de houten / laminaat vloer staan?
Heb ze hier naast elkaar op zolder staan, houten vloer met laminaat erop. 2 nieuwe machines en echt geen probleem. Goed waterpas zetten, verder nu geen extra’s eronder en je hoort hem niet dansen oid. Toen we hier net kwamen wonen hadden we op dezelfde plek enkel een wasmachine van 15+ naar oud, en dat was een drama. Vanalles geprobeerd, grote tegels, rubberen mat etc etc. Ik was van plan een betonnen bak te storten op de houten balken, maar denk probeer eerst hoe het gaat met de nieuwe machines, en nu dus perfect :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Teijgetje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:41:
[...]

Bij mij staat hij op een betonnen vloer.
Als hij netjes waterpas staat zal hij niet wandelen..........maar:
na het exact waterpas stellen op rubber voetjes. Dan kan hij minder geluid doorgeven ook.
Bij mij ging de wasmachine juist heel hard dansen met die rubberen dingen er onder. Echt 5-10cm op en neer. Zonder: geen centje pijn. Dus ik zou ze niet aanraden, of het moet zijn dat die rubber voetjes niet op betonnen vloeren werken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 20:49
[...]

Ik heb een 94 jaar oud huis met scheve vloeren. Wasmachine op laminaatvloer. Kreeg het nooit voor elkaar om - al dan niet met waterpas en stellen voetejes en rubber mat etc - de boel een beetje stil en op zijn plek te houden. Resultaat: 2x motor gesneuveld in 5 jaar. Na de derde keer ( en geen garantie meer) heb ik een nét wat betere maschine gekocht ( categorie 600-700 euro ipv 350), dat hielp iets maar bleef onwenselijk.

Omdat ik die nieuwe niet ook wilde slopen heb ik het rigoreuzer aangepakt:
- 18mm multiplex plaat met 10cm lange schroeven vastgezet op de vloer, dus door laminaat en groene platen en ondervloer heen geboord tot ver in de balken.
- daar machine op gezet, en waterpas gesteld

Resultaat: nagenoeg stil. Ik durf nu zelfs weer op 1600 te centrufugeren na 22 uur 😅

De multiplex plaat zorgt voor de nodige stijfheid en omdat ie tot in de balken zit voorkomt het ook het veren van het laminaat en ondervloer. Als het niet meteen helpt kan je zelfs voor een dubbele gaan ( dus nog een plaat erop, en daarmee een stijf “blok” van 36mm.

Ps: mdf voldoet ook en is goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
Valorian schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:57:
[...]

Daarmee kan je je wel 0,0 water morsen permitteren, wat me toch wel onwenselijk lijkt bij een wasmachine.
Zelfs als je m wel in een lekbak hebt. Onderin heb je een kapje met een tuutje die je een x in de zoveel tijd leeg laat lopen. Vervolgens met een doekje de lekbak droog maken. Tijdens die activiteit drup je soms toch wat op de vloer.
Of die ene keer dat je een kledingstuk in de handwas voorweekt / voorwast voordat het de wasmachine in gaat, zie dat maar zonder druppen te doen.

Blijf maar beter bij multiplex. Is nog stijver ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:05

Wish

ingwell

Krijnemans schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:18:
[...]

Ik heb het met kit geprobeerd op te lossen.. Her en der is er toch weer een scheurtje ontstaan. Niet overal gelukkig.. Onze trap is ca. 65 jaar oud dus we hebben het maar geaccepteerd. De trap beweegt gewoon.

heb je wat foto's van de naden?
Mijn trap is ook nog de originele... dus die is inmiddels de 120e jaargrens voorbij ongeveer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiyplWB2A8kWXhGJeMUjKOuJzTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7IfenZmuEqhVJ30HqyUe7kd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkY_pc5EMcs_ffRBa4EoLmjpKeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNN1kwHMH3SeePfNDf62h67k.jpg?f=fotoalbum_large

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
rbaidjoe schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:00:
[...]

Daarmee kan je je wel 0,0 water morsen permitteren, wat me toch wel onwenselijk lijkt bij een wasmachine.
Zelfs als je m wel in een lekbak hebt. Onderin heb je een kapje met een tuutje die je een x in de zoveel tijd leeg laat lopen. Vervolgens met een doekje de lekbak droog maken. Tijdens die activiteit drup je soms toch wat op de vloer.
Of die ene keer dat je een kledingstuk in de handwas voorweekt / voorwast voordat het de wasmachine in gaat, zie dat maar zonder druppen te doen.

Blijf maar beter bij multiplex. Is nog stijver ook.
Ah ja, dat is waar. MDF zou je nog kunnen verven om het wat waterdichter te maken. Maar de besparing is beperkt en relatief veel gedoe. Over stijfheid had ik nog niet echt nagedacht. Maar goed dat ik dan voor multiplex heb gekozen dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
Overigens een tip voor mensen die een nieuwe wasmachine of droger overwegen om van het getril af te zijn: uit een ander topic hier op tweakers heb ik een paar jaar terug iets gelezen over een zweeds merk ASKO. Zij maken trillingsarme machines: https://www.deschouwwitgo...assortiment%20onderscheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18
Wish schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:54:

M-ThijZ schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:42:
@Wish de volgende keer ga ik glaskit gebruiken. Ik heb vier jaar geleden gewone acrylaatkit gebruikt en dat is nu overal alweer gebarsten.

Ik denk dat ik dan zelfs op kleur achteraf aanbreng, dan is de kans op scheuren het kleinste.
Zoals Thijs aangeeft, geen acrylaatkit gebruik maar 'glaskit' of een andere MS Polymeerkit die overschilderbaar is. Heb hier in het begin van de verbouwing een kast ingebouwd en netjes alles afgekit met acrylaatkit, overschilderd, nu uiteraard scheuren. Acrylaatkit is ideaal voor zaken die niet bewegen ten opzichte van elkaar, bv. hoeken tussen muren, hoek tussen muur en plafond, etc. Voor alle andere verbindingen wil je iets hebben dat meer flexibel is en blijft.

Ik heb ondertussen de acrylaatkit volledig buiten geflikkerd en gebruik alleen nog maar MS Polymeerkit (bv. Rubson FT101). Bruikbaar voor zowel kitten als lijmen, overschilderbaar, etc. en de witte is zo goed als identiek dezelfde kleur wit als de latexverf op de muur, goed aangebracht is schilderen dus niet meteen nodig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:10
Vraag:

Ik heb een halfsteens garage met simpel houten dak. Volgend jaar willen we het dak laten vervangen door een hoger geïsoleerd dak. Nou wil ik daarna (zelf):
  • De buitenmuren met houten constructie en glaswol of XPS isoleren
  • De garage opdelen in twee delen met kalkzandsteen blokken
  • Een nieuwe zandcement dekvloer erin op een piepschuim ondergrond (zonder vvw)
Mijn vraag is nu: welke volgorde is het meest logisch om dit te doen? Ik dacht zelf aan de volgorde die ik hierboven hanteer maar ben daar niet zeker over.

Een verlaagd gipsplafond wil ik pas aan het einde aanbrengen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 03:00
Dennis schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:28:
Vraag:

Ik heb een halfsteens garage met simpel houten dak. Volgend jaar willen we het dak laten vervangen door een hoger geïsoleerd dak. Nou wil ik daarna (zelf):
Mijn vraag is nu: welke volgorde is het meest logisch om dit te doen? Ik dacht zelf aan de volgorde die ik hierboven hanteer maar ben daar niet zeker over.

Wil je van binnen of buitenaf isoleren? Als je van binnenuit gaat isoleren, raad ik je PIR+OSB / PIR+GIPS platen aan, werkt erg snel en makkelijk. Als je van binnenuit gaat isoleren, zou ik ook eerst de zandcement dekvloer erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:10
@TheJVH Inderdaad van binnenuit :).

Mijn redenatie was als ik eerst de zandcement dekvloer doe heb ik een koudebrug tussen de halfsteens buitenmuur en de bovenlaag van de dekvloer. Ik kan de dekvloer niet geheel zwevend leggen denk ik want hij moet bij de doorgang naar mijn huis aansluiten op de niet-zwevende dekvloer aldaar.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:50

Wokschotel

Op 6 wielen

Van een paar standaard meubelpanelen van de Gamma en een paar poten een meubel gemaakt voor mijn platenspeler en platen. Er komt nog een vintage-versterker in en de snoeren worden nog netjes weggewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8Y-Cu9nLu8uFxoaofmqePghKso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taO9UeNzOFWbBqwzNw0ySpCU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hq2uflAZOm3lZ5dKfeHx8RFWQFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDmmsWSVkF850QGPgDZMy23N.jpg?f=fotoalbum_large

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007

Bommes

Capo del formaggio

Vanochtend om 9 uur 2 mannen van Trappen Totaal uit Dongen in huis.
Wat schroef en zaag werk later was om half 11 de oude trap compleet er uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/12/1606907799-600-x-800px-IMG_20201202_104826.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/12/1606907800-600-x-800px-IMG_20201202_105621.jpg

Vervolgens kwam de nieuwe trap in onderdelen naar binnen, en volgde een half uurtje schroeven en lijmen en lag de trap compleet gemonteerd in de huiskamer.

Om 10 voor 12 zat de nieuwe trap er in..

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/12/1606907800-600-x-800px-IMG_20201202_115223.jpg

Dit is alleen van de begane grond naar de 1ste verdieping.
Ze zijn nu de rest aan het inmeten voor de 1ste naar de 2de verdieping.
Die komen ze volgende week woensdag plaatsen.

Meevallertje: ze voeren oom meteen de oude trap af, terwijl de eigenaar van de toko tijdens het inmeten een paar manden terug aangaf dat we dat zelf moesten doen,.
Snap ik ook wel, stel zzp'ers die de oude stalen wenteltrap constructie als oud ijzer afvoeren = weer een paar tientjes oud ijzer.
De oude treden stoken ze op in de openhaard.

Nu moeten we nog beslissen hoe we de trap gaan afwerken.
In kleur lakken of beitsen/vernissen zodat het ding houtkleur blijft.

Okay laat ik maar eerlijk zijn.. dat is geen wij beslissing maar puur mijn vriendin dit dat soort dingen bedenkt en beslist.. :P :+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:48
Bommes schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:28:
Okay laat ik maar eerlijk zijn.. dat is geen wij beslissing maar puur mijn vriendin dit dat soort dingen bedenkt en beslist.. :P :+
Klinkt bekend.. zij beslist, ik mag het uitvoeren :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CappieL schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:29:
Klinkt bekend.. zij beslist, ik mag het uitvoeren :+
Vrouwlief heeft hier de trap gisteren in de eerste laag lak gezet. Ik hoef alleen de juiste lak uit te kiezen. En uiteraard mag ik ook schuren. Kan ze ook wel zelf, maar laat ze graag aan mij over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Bommes schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:28:
Vanochtend om 9 uur 2 mannen van Trappen Totaal uit Dongen in huis.
Wat schroef en zaag werk later was om half 11 de oude trap compleet er uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervolgens kwam de nieuwe trap in onderdelen naar binnen, en volgde een half uurtje schroeven en lijmen en lag de trap compleet gemonteerd in de huiskamer.

Om 10 voor 12 zat de nieuwe trap er in..

[Afbeelding]

Dit is alleen van de begane grond naar de 1ste verdieping.
Ze zijn nu de rest aan het inmeten voor de 1ste naar de 2de verdieping.
Die komen ze volgende week woensdag plaatsen.

Meevallertje: ze voeren oom meteen de oude trap af, terwijl de eigenaar van de toko tijdens het inmeten een paar manden terug aangaf dat we dat zelf moesten doen,.
Snap ik ook wel, stel zzp'ers die de oude stalen wenteltrap constructie als oud ijzer afvoeren = weer een paar tientjes oud ijzer.
De oude treden stoken ze op in de openhaard.

Nu moeten we nog beslissen hoe we de trap gaan afwerken.
In kleur lakken of beitsen/vernissen zodat het ding houtkleur blijft.

Ik ben wel benieuwd hoe groot dat trapgat is eigenlijk :) Lijkt een vrij steile trap, ouder huis waarschijnlijk?

Wil hier ook wat veranderen aan de trap, bij voorkeur schuif ik het trapgat op, maar doordat die in een breedplaatvloer zit is dat niet eenvoudig. Als ik met een kleiner trapgat weg kom is dat ook een overweging waard natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000

JT

VETAK y0

barry86 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:59:
[...]

Ik weet niet hoe lang je er wil wonen. Maar hou er rekening mee dat als je ooit nog eens over gaat op een warmtepomp goede isolatie echt cruciaal is. En ik snap dat je nu zegt, we stoken boven toch niet, maar het zou toch spijtig zijn als je boven letterlijk helemaal geen verwarming hebt omdat het daar niet goed werkt.
Dennis schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:28:
Vraag:

Ik ben geen expert, maar ik ben geneigd om te denken:
1. Dekvloer
2. Muren isoleren
3. Ruimte opdelen

En terwijl ik dit typ bedenk ik mij dat onze nieuwbouwwoning eerst binnenmuren kreeg en daarna een dekvloer. Dus dan zou het imho zijn:
1. Muren isoleren (want dat kan niet goed meer als je binnenmuren er staan)
2. Ruimte opdelen
3. Dekvloer

Misschien moet je een en ander ook laten afhangen van hoe permanent de opdeling zal zijn, je muurtje eruit halen terwijl je dekvloer er niet onder maar tegenaan zit lijkt me niet fijn :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007

Bommes

Capo del formaggio

decipherer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:48:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe groot dat trapgat is eigenlijk :) Lijkt een vrij steile trap, ouder huis waarschijnlijk?

Wil hier ook wat veranderen aan de trap, bij voorkeur schuif ik het trapgat op, maar doordat die in een breedplaatvloer zit is dat niet eenvoudig. Als ik met een kleiner trapgat weg kom is dat ook een overweging waard natuurlijk :)
Gat is: 95cm op 160cm, ze konden 3 treden buiten het gat kwijt ivm de hoogte van het plafon.
Meer treden buiten het gat en je gaat je hoofd stoten bij de doorgang.

Dat was het ook met de oude trap, die draaide nog verder door en ik moest mijn hoofd opzij en omlaag houden om er door heen te komen zonder mijn hoofd te stoten.

Oude trap van hoe het was oen we het kochten, net in het hoekje op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/12/1606928717-600-x-400px-huiskamer.JPG

Huis is een jaren 30 woning maar dit gat is niet meer het originele gat, gang van voor naar achter op de bg is er uit gehaald en de oude originele trap is tientallen jaren geleden vervangen voor een draak van een wenteltrap.
henkie196 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:55:
[...]

Vrouwlief heeft hier de trap gisteren in de eerste laag lak gezet. Ik hoef alleen de juiste lak uit te kiezen. En uiteraard mag ik ook schuren. Kan ze ook wel zelf, maar laat ze graag aan mij over ;)
Mijn vriendin is zwanger, die laat ik niets meer verven totdat de baby er uit is. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 02-12-2020 18:06 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:43

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATN6sl9hWs5SPV-gYLJVHojM0W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YV7hfXMYmQpkVRj3ccmcaxfd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3-3LcomnqMTpT_uYcKmG_hxSbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFi35CRLAleHhVsSLBYma1Ym.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de eerste grote slag geslagen. Eerste foto is de oude situatie. Vorige week knieschotten verwijderd en gestofzuigd.
Vandaag het open gedeelte afgetimmerd met OSB en de eerste 2 gordingen gevuld met PIR.
Het liep eigenlijk erg voorspoedig, bijna elke keer lukte het om de platen zo strak te zagen dat ze al klem zaten zonder schroeven.
Uiteraard wel schroeven er in gedraaid om het strak tegen het dakbeschot te krijgen.
De gordingen waren overal mooi parallel, hierdoor best wat PIR platen in serie kunnen zagen en daarna in serie vastzetten.
Complimenten voor de timmerlui in 1960.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnOet7y0VDtqMcbHvdAnITwynQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGOYNpKkYQBLXfKYHHZdfWlp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObNPxaq5vi8ZqOslAtPJpKmJ6wI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8Zlr7H3lGZWAYmTNLv0pSBB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkI4v8fAjmx4fKd8JPfcoxqez9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pckzsbe1hb6fuZDrwg9AXtJw.jpg?f=fotoalbum_tile

Mooi stukje nostalgie gevonden. Toen hadden ze het nog niet over 18V-accuplatforms.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Wokschotel schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:51:
Van een paar standaard meubelpanelen van de Gamma en een paar poten een meubel gemaakt voor mijn platenspeler en platen. Er komt nog een vintage-versterker in en de snoeren worden nog netjes weggewerkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Leuk zo met die vakken en ongelijke poten:)

Heb je nou ook nog met dat kantenband enzo moeten werken? Of zit al het gezaagde uit het zicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
In mijn keuken zit een ventilatie rooster.
Recht hierboven zit de badkamer en boven het rooster is een Koof waar dan waarschijnlijk een ontluchtingsbuis loopt die via de zolder eindigt op het dak.
Rechts naast de keuken is de kelder en daar is een grote pvc buis te zien die denk ik hier ook op aangesloten zit.
De ventilator op de badkamer zit waarschijnlijk ook op dezelfde buis aangesloten

Nu kunnen we in de keuken heel goed het geluid van de badkamer horen (en vice versa)

Is dit ventilatie rooster echt nodig? Doet het ook echt iets?

We hebben geen ventilatie roosters in de ramen of iets dergelijks. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYmLlGT9ni3hyUW07XgkXN3iuLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5X2CBTd6dsVVqgfpeqAWmPCH.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999

Wokschotel

Op 6 wielen

Bakema schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:08:
[...]

Nice! Leuk zo met die vakken en ongelijke poten:)

Heb je nou ook nog met dat kantenband enzo moeten werken? Of zit al het gezaagde uit het zicht?
Ik heb op 4 uiteinden kantenband gestreken. Mijn vrouw wist niet wat ze zag toen ik met het strijkijzer bezig was.

Er zit 1 paneel van 2,40 en 1 paneel van 1,20 meter in. Houtverbindingen zijn gemaakt met deuvels..

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:45
louzy82 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:13:
In mijn keuken zit een ventilatie rooster.
Recht hierboven zit de badkamer en boven het rooster is een Koof waar dan waarschijnlijk een ontluchtingsbuis loopt die via de zolder eindigt op het dak.
Rechts naast de keuken is de kelder en daar is een grote pvc buis te zien die denk ik hier ook op aangesloten zit.
De ventilator op de badkamer zit waarschijnlijk ook op dezelfde buis aangesloten

Nu kunnen we in de keuken heel goed het geluid van de badkamer horen (en vice versa)

Is dit ventilatie rooster echt nodig? Doet het ook echt iets?

We hebben geen ventilatie roosters in de ramen of iets dergelijks. [Afbeelding]
Zo'n rooster is wel echt nodig op het moment dat je doucht of baddert. Als je op dat moment te weinig doorstroom hebt slaat het vocht neer in de badkamer en krijg je vocht problemen. Je hebt op een badkamer echt doorstroming nodig.

Ik heb hier precies dezelfde setup naar het dak en vanwege de 3 kleintjes die we hebben staat de douche langer aan dan 'normaal' dus slaat de badkamer alsnog helemaal vochtig. Daardoor is het plafond in de badkamer al aan het schimmelen. Als de zolder af is gaan we eens aan de badkamer denken, maar ik wil zeker een grotere verluchting en het liefst elektrisch aangedreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
Bommes schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:03:
[...]

Gat is: 95cm op 160cm, ze konden 3 treden buiten het gat kwijt ivm de hoogte van het plafon.
Meer treden buiten het gat en je gaat je hoofd stoten bij de doorgang.

Dat was het ook met de oude trap, die draaide nog verder door en ik moest mijn hoofd opzij en omlaag houden om er door heen te komen zonder mijn hoofd te stoten.

Oude trap van hoe het was oen we het kochten, net in het hoekje op de foto.

[Afbeelding]

Huis is een jaren 30 woning maar dit gat is niet meer het originele gat, gang van voor naar achter op de bg is er uit gehaald en de oude originele trap is tientallen jaren geleden vervangen voor een draak van een wenteltrap.
[...]

Mijn vriendin is zwanger, die laat ik niets meer verven totdat de baby er uit is. :+
Je bent er zeker op vooruit gegaan. Alleen al omdat de nieuwe trap niet buiten de (gang?)muur steekt beneden. d:)b
Het gat bij mijn trap zou na verkleinen nog iets groter zijn (ca. 170x105), maar ik heb minder hoogte en kan die dubbele draai zo ook niet maken waardoor het bij mij toch nog krap wordt ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Hoe dik is normaal besproken de afwerking van een platdak? Ik heb een gipsplaten plafond (jaren dertig huis) met een platdak. Ik moet daar een gordijnrails ophangen wat ik doe met gipspluggen en schroeven.

Vraag mij altijd echter wel af wanneer je dwars door de dakbedekking schroeft omdat ik geen idee heb hoe dik zoiets is en wat er tussen het gips en de buitenlucht zit...

Tot nu toe altijd goed gegokt maar ik was even nieuwsgierig :+

[ Voor 8% gewijzigd door Waypoint op 02-12-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000

JT

VETAK y0

Impry schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag de eerste grote slag geslagen. Eerste foto is de oude situatie. Vorige week knieschotten verwijderd en gestofzuigd.
Vandaag het open gedeelte afgetimmerd met OSB en de eerste 2 gordingen gevuld met PIR.
Het liep eigenlijk erg voorspoedig, bijna elke keer lukte het om de platen zo strak te zagen dat ze al klem zaten zonder schroeven.
Uiteraard wel schroeven er in gedraaid om het strak tegen het dakbeschot te krijgen.
De gordingen waren overal mooi parallel, hierdoor best wat PIR platen in serie kunnen zagen en daarna in serie vastzetten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Mooi stukje nostalgie gevonden. Toen hadden ze het nog niet over 18V-accuplatforms.
Wat tof om te vinden :D Epic find!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

theredone51 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:23:
[...]

[...]

Zoals Thijs aangeeft, geen acrylaatkit gebruik maar 'glaskit' of een andere MS Polymeerkit die overschilderbaar is. Heb hier in het begin van de verbouwing een kast ingebouwd en netjes alles afgekit met acrylaatkit, overschilderd, nu uiteraard scheuren. Acrylaatkit is ideaal voor zaken die niet bewegen ten opzichte van elkaar, bv. hoeken tussen muren, hoek tussen muur en plafond, etc. Voor alle andere verbindingen wil je iets hebben dat meer flexibel is en blijft.

Ik heb ondertussen de acrylaatkit volledig buiten geflikkerd en gebruik alleen nog maar MS Polymeerkit (bv. Rubson FT101). Bruikbaar voor zowel kitten als lijmen, overschilderbaar, etc. en de witte is zo goed als identiek dezelfde kleur wit als de latexverf op de muur, goed aangebracht is schilderen dus niet meteen nodig _/-\o_
Ik ben het met je eens maar ik vind persoonlijk ms polymeerkit en Glaskit veel moeilijker te verwerken dan acrylaatkit. Die is veel langer en gemakkelijker glad af te messen. Overigens met die van den brave de ms polymeerkit merk ik ook dat die wat smoezig wordt na verloop van tijd. Ik schilder ze eigenlijk altijd , omdat ze toch verkleuren en vies worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Valorian schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:57:
[...]

Ik heb een 94 jaar oud huis met scheve vloeren. Wasmachine op laminaatvloer. Kreeg het nooit voor elkaar om - al dan niet met waterpas en stellen voetejes en rubber mat etc - de boel een beetje stil en op zijn plek te houden. Resultaat: 2x motor gesneuveld in 5 jaar. Na de derde keer ( en geen garantie meer) heb ik een nét wat betere maschine gekocht ( categorie 600-700 euro ipv 350), dat hielp iets maar bleef onwenselijk.

Omdat ik die nieuwe niet ook wilde slopen heb ik het rigoreuzer aangepakt:
- 18mm multiplex plaat met 10cm lange schroeven vastgezet op de vloer, dus door laminaat en groene platen en ondervloer heen geboord tot ver in de balken.
- daar machine op gezet, en waterpas gesteld

Resultaat: nagenoeg stil. Ik durf nu zelfs weer op 1600 te centrufugeren na 22 uur 😅

De multiplex plaat zorgt voor de nodige stijfheid en omdat ie tot in de balken zit voorkomt het ook het veren van het laminaat en ondervloer. Als het niet meteen helpt kan je zelfs voor een dubbele gaan ( dus nog een plaat erop, en daarmee een stijf “blok” van 36mm.

Hmm ik heb toch andere ervaringen.
Ik heb zelfs twee keer 18mm multiplex gepakt. En overdwars rechtstreeks op de vloerbalken een drietal nieuwe vloerbalken er ook op vast gemaakt met heel veel (lange) schroeven . Dit nav een tip op klusidee. En tussen de balken glaswol.

Het werkt hier wel oké maar om nou te zeggen dat het de moeite waard was ... dat durf ik niet te zeggen. Ik zou een volgende keer gewoon beton storten volgens mij is dat resultaat veel beter .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 17-04 09:32
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben je er zeker van dat de knieschotten geen constructief doel hadden? Ziet er verder netjes uit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18
Waypoint schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:42:
[...]

Ik ben het met je eens maar ik vind persoonlijk ms polymeerkit en Glaskit veel moeilijker te verwerken dan acrylaatkit. Die is veel langer en gemakkelijker glad af te messen. Overigens met die van den brave de ms polymeerkit merk ik ook dat die wat smoezig wordt na verloop van tijd. Ik schilder ze eigenlijk altijd , omdat ze toch verkleuren en vies worden.
Het is ook wat persoonlijke voorkeur gok ik, ik prefereer de MS omdat die wat steviger is en ik hem daardoor fijner vind om uit te smeren. Acrylaatkit wordt heel snel geel moet ik zeggen, maar als je er verf over zet maakt dat natuurlijk niet uit :) Hier zal het merendeel van de MS ook nog geschilderd worden, maar voor nu ziet het er al netjes afgewerkt uit, dat is ook wat waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
RobNemoo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:43:
[...]

Zo'n rooster is wel echt nodig op het moment dat je doucht of baddert. Als je op dat moment te weinig doorstroom hebt slaat het vocht neer in de badkamer en krijg je vocht problemen. Je hebt op een badkamer echt doorstroming nodig.

Ik heb hier precies dezelfde setup naar het dak en vanwege de 3 kleintjes die we hebben staat de douche langer aan dan 'normaal' dus slaat de badkamer alsnog helemaal vochtig. Daardoor is het plafond in de badkamer al aan het schimmelen. Als de zolder af is gaan we eens aan de badkamer denken, maar ik wil zeker een grotere verluchting en het liefst elektrisch aangedreven.
Moet de doorstroming op de badkamer niet komen van bijv een kier onder de deur zodat de lucht door de badkamer naar de ventilator trekt?

Dit rooster gaat vanuit de keuken volgens mij met een buis rechtsreeks naar het dak waarbij er halverwege dus de ventilator van de badkamer bij komt.

Wij hebben ook schimmel in de badkamer maar dat komt volgens mij omdat daar geen kier onder de deur zit maar deze tegen een dorpel aan slaat ipv dat de deur boven de dorpel draait

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
louzy82 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:02:
[...]

Moet de doorstroming op de badkamer niet komen van bijv een kier onder de deur zodat de lucht door de badkamer naar de ventilator trekt?

Dit rooster gaat vanuit de keuken volgens mij met een buis rechtsreeks naar het dak waarbij er halverwege dus de ventilator van de badkamer bij komt.

Wij hebben ook schimmel in de badkamer maar dat komt volgens mij omdat daar geen kier onder de deur zit maar deze tegen een dorpel aan slaat ipv dat de deur boven de dorpel draait
In principe zijn alle manieren goed, als er maar voldoende trek is om het vocht af te voeren. Met name dus tijdens het douchen of bad, vandaar dat veel mechanische verluchtingen werken als het licht aan is en daarna een x periode aanblijven als het licht weer uit gaat.

Warme lucht stijgt op, dus dat het in dezelfde buis als de keuken gaat maakt niet zo veel uit, het gaat toch wel omhoog. Maar gezien de schimmel lijkt het er dus op dat je beter wat extra verluchting kunt maken dan minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Waypoint schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:46:
[...]

Hmm ik heb toch andere ervaringen.
Ik heb zelfs twee keer 18mm multiplex gepakt. En overdwars rechtstreeks op de vloerbalken een drietal nieuwe vloerbalken er ook op vast gemaakt met heel veel (lange) schroeven . Dit nav een tip op klusidee. En tussen de balken glaswol.

Het werkt hier wel oké maar om nou te zeggen dat het de moeite waard was ... dat durf ik niet te zeggen. Ik zou een volgende keer gewoon beton storten volgens mij is dat resultaat veel beter .
Ah, het zal ongetwijfeld verschillen per vloer, wasmachine en situatie. Jammer dat het bij jou niet optimaal is. Bij was de oude situatie met oude wasmachine zo ernstig dat ik hem niet meer aan durfde te zetten als ik er niet bij was. Met nieuwe wasmachine werd het “acceptabel” maar vond ik het nog steeds erg lawaaiig en zou ik hem niet graag ‘s avonds laat laten draaien. Ook had ik het idee dat het voor onnodig snellere slijtage zou zorgen. Met de stijve plaat multiplex is het nog altijd niet muisstil, maar een enorm verschil is in mijn situatie wel merkbaar. En aangezien de investering (zowel financieel als qua tijd) minimaal is zou ik het mensen op zijn minst aanraden te proberen. Beton storten is wellicht nog beter maar altijd nog natuurlijk ;) .. Persoonlijk zie ik daar geen noodzaak meer toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
Waypoint schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:38:
Hoe dik is normaal besproken de afwerking van een platdak? Ik heb een gipsplaten plafond (jaren dertig huis) met een platdak. Ik moet daar een gordijnrails ophangen wat ik doe met gipspluggen en schroeven.

Vraag mij altijd echter wel af wanneer je dwars door de dakbedekking schroeft omdat ik geen idee heb hoe dik zoiets is en wat er tussen het gips en de buitenlucht zit...

Tot nu toe altijd goed gegokt maar ik was even nieuwsgierig :+
Er van uitgaande dat het gips niet tussen de balken van de balklaag maar eronder zit, zit er toch minimaal wel rachelwerk, balklaag en plaatmateriaal voordat je echt bij de dakbedekking uit komt. Dan zit je snel al op minimaal 20cm, denk niet dat je bang hoeft te zijn om er doorheen te schroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
RobNemoo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:21:
[...]

In principe zijn alle manieren goed, als er maar voldoende trek is om het vocht af te voeren. Met name dus tijdens het douchen of bad, vandaar dat veel mechanische verluchtingen werken als het licht aan is en daarna een x periode aanblijven als het licht weer uit gaat.

Warme lucht stijgt op, dus dat het in dezelfde buis als de keuken gaat maakt niet zo veel uit, het gaat toch wel omhoog. Maar gezien de schimmel lijkt het er dus op dat je beter wat extra verluchting kunt maken dan minder.
Als de badkamer zowat klaar is zal ik wat tests doen door de ventilator aan te zetten en er een papiertje voor te houden, als deze blijft hangen is er genoeg trek, en dat dan met verschillende scenario's (deur badkamer dicht & op een kier, rooster in keuken open & dichtgemaakt)

Heeft het geen functie voor de keuken zelf?

Want als dat niet het geval is, en ik kan op de badkamer op een andere manier voor voldoende ventilatie zorgen dan denk ik dat ik het rooster in de keuken dicht ga maken (steenwol in de buis + een stuk piepschuim precies op maat ofzo, iets wat evt ook weer ongedaan gemaakt kan worden).

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:02

_Arthur

blub

colvano schreef op woensdag 2 december 2020 @ 21:49:
Ben je er zeker van dat de knieschotten geen constructief doel hadden? Ziet er verder netjes uit d:)b
Dat is alleen bij een sporen kap, de gordingen die je hier ziet zijn op de muren links en rechts opgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is echt fijn als de boel een beetje op maat en parralel is.
Ik heb onlangs 50m2 geisolleerd met 15cm pir, en daarvan was niets recht. en de hoh maten waren ook verschillend. Ik was dan ook veel tijd kwijt aan meten/zagen/purren/wegsnijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
louzy82 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:32:
[...]

Als de badkamer zowat klaar is zal ik wat tests doen door de ventilator aan te zetten en er een papiertje voor te houden, als deze blijft hangen is er genoeg trek, en dat dan met verschillende scenario's (deur badkamer dicht & op een kier, rooster in keuken open & dichtgemaakt)

Want als dat niet het geval is, en ik kan op de badkamer op een andere manier voor voldoende ventilatie zorgen dan denk ik dat ik het rooster in de keuken dicht ga maken (steenwol in de buis + een stuk piepschuim precies op maat ofzo, iets wat evt ook weer ongedaan gemaakt kan worden).
Je bent er zo achter of er voldoende trek is. Lekker warm douchen en even wat langer dan normaal. Als het water van de muren druppelt is de trek niet genoeg, blijft het droog dan wel.

In de keuken heeft het niet veel nut denk ik, althans bij mij niet. Als ik de keuken verbouw gaat het er ook uit hier. De afzuigkap en het ventilatierooster in het raam doen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekwiecono
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-06 13:11
rbaidjoe schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:26:
Overigens een tip voor mensen die een nieuwe wasmachine of droger overwegen om van het getril af te zijn: uit een ander topic hier op tweakers heb ik een paar jaar terug iets gelezen over een zweeds merk ASKO. Zij maken trillingsarme machines: https://www.deschouwwitgo...assortiment%20onderscheid.
Niet klus gerelateerd: mn ouders zijn net begonnen aan hun 2de ASKO wasmachine nadat de eerst de printplaat het heeft begeven na 12 jaar. De machine was al 2de hands, dus die heeft langer als 12 jaar gewerkt.
Enige onderhoud was 2x de koolborstels zelf vervangen voor €25 per keer.
Voor ons huis ook een nieuwe ASKO machine gehaald. Het zijn geen goedkope machines, maar wij zijn zeker overtuigd van de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:48

A13X

Dude

louzy82 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:32:
[...]

Vergeet niet om ook een toevoervoorziening te maken, een kier van 1cm onder de deur kan al genoeg zijn. Maar de lucht die je afvoert moet wel ergens vandaan komen.

Bij voorkeur komt die lucht van binnen, die is altijd warm. Nu koude buitenlucht naar binnen trekken betekend dat het meteen gaat condenseren.

Die in je keuken is standaard tegenwoordig, is meer voor de dagelijkse ventilatie dan voor luchtjes ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 03-12-2020 09:30 ]

Awesome

Pagina: 1 ... 81 ... 453 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/