Net als anderen, snap ik er ook niets van. Plat dak met afschot naar links, dus links komt een dakgoot. Dan hoeft er aan de voorzijde toch niets meer? Behalve een opstaand randje met een afwerklijst ervoor ofzo, maar toch niet ook een goot? Dat slaat nergens op.theduke1989 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:11:
[...]
Omdat de platte dak inderdaad plat is, maken we die afschotisolatie van huis af naar links, aan die kant komt een normale dakgoot die het water op moet vangen.
voorkant, ja moet ook wat opgevangen worden, vooral als je er onder staat,. nu heb ik dit kunnen vinden
[Afbeelding] in principe zie je dus van voren niet een dakgoot, maar een metalen lijst, alleen wanneer je bij de voordeur staat zie je wel dit, maar goed niet echt een probleem denk ik zo. of zijn er betere oplossingen!
Ik ben in dubio bij een kamer wat ik met de verwarmingsbuizen ga doen. Dit zijn nu hele dikke buizen en die dienen maar voor 1 verwarming. Het lijkt er op alsof de buizen vroeger doorliepen, maar daar zijn afgedopt:
Je ziet ook dat het behoorlijk dikke buizen zijn, want de buizen die naar de verwarming zelf lopen zijn een stuk kleiner qua diameter.
Nu zit ik na te denken over drie opties:
:strip_exif()/f/image/3Sab30lBwmQfZvz4xoLBi9rA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tm24mFrkMNL9linygq98gCwh.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kan iemand me hier antwoord geven op welke optie het beste is en op de vragen bij optie 1.
Je ziet ook dat het behoorlijk dikke buizen zijn, want de buizen die naar de verwarming zelf lopen zijn een stuk kleiner qua diameter.
Nu zit ik na te denken over drie opties:
- In de nabije toekomst wil ik een airco plaatsen in deze kamer. Optie 1 zou zijn de buizen en verwarming volledig weghalen en met de airco de kamer te gaan verwarmen. Als ik voor deze optie kies, kan ik dan op de plek waar de buizen uit de muur komen een stukje uit de muur kappen en daar de buizen afdoppen en dan de muur dicht smeren? Of moeten de aanvoer en retour dan met elkaar verbonden worden?
- De tweede optie is om de buizen in de muur of vloer te laten frezen, maar denk dat dit al snel vrij prijzig zal worden.
- De derde optie is om de buizen compleet te vervangen door dunnere buizen en via de bovenkant van de muur naar de radiator te laten lopen in plaats van de onderkant (zodat we meubels tegen de muur aan kunnen schuiven)
:strip_exif()/f/image/3Sab30lBwmQfZvz4xoLBi9rA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tm24mFrkMNL9linygq98gCwh.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk kan iemand me hier antwoord geven op welke optie het beste is en op de vragen bij optie 1.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
ik moet ook de koof nog plaatsen nadat de keuken erin zit. Ben voornemens om dit met hout te doen, stucen lijkt me namelijk lastig zonder de keuken te demonteren. Hoe heb jij dit uitgevoerd?amauer schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:31:
Wij hebben de koof geplaatst nadat ze keuken erin is gezet. Tussen de kast en de koof zit ongeveer 1,5cm ruimte over de hele breedte. Door de koof 1 cm dieper te plaatsten dan de voorkant van de kast is die ruimte niet zichtbaar. Alleen als je op 8 meter afstand staat zie je het maar omdat de ruimte erachter donker is zie je een smalle zwarte streep.[Afbeelding]
@pantslol
Ik heb een frame gemaakt van 46x69. Een balkje tegen het plafond geschroefd. Vervolgens een balkje op de keukenkast met daartussen houten plaatjes zodat er ruimte is voor ventilatie. En een paar verticale balkjes ertussen. Op dat frame heb ik gipsplaat geschroefd. Afgekit en meegespoten met het plafond/wanden.
Ik heb een frame gemaakt van 46x69. Een balkje tegen het plafond geschroefd. Vervolgens een balkje op de keukenkast met daartussen houten plaatjes zodat er ruimte is voor ventilatie. En een paar verticale balkjes ertussen. Op dat frame heb ik gipsplaat geschroefd. Afgekit en meegespoten met het plafond/wanden.
[ Voor 18% gewijzigd door amauer op 03-07-2026 20:02 ]
Optie 4; een verticale radiator op de wand waar de leidingen de muur uitkomen?miicker schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:11:
Ik ben in dubio bij een kamer wat ik met de verwarmingsbuizen ga doen. Dit zijn nu hele dikke buizen en die dienen maar voor 1 verwarming. Het lijkt er op alsof de buizen vroeger doorliepen, maar daar zijn afgedopt:
[Afbeelding]
Nu zit ik na te denken over drie opties:Hieronder zie je waar de buizen uit de muur komen en een totaal overzicht van de buizen die naar de radiator lopen:
- In de nabije toekomst wil ik een airco plaatsen in deze kamer. Optie 1 zou zijn de buizen en verwarming volledig weghalen en met de airco de kamer te gaan verwarmen. Als ik voor deze optie kies, kan ik dan op de plek waar de buizen uit de muur komen een stukje uit de muur kappen en daar de buizen afdoppen en dan de muur dicht smeren? Of moeten de aanvoer en retour dan met elkaar verbonden worden?
- De tweede optie is om de buizen in de muur of vloer te laten frezen, maar denk dat dit al snel vrij prijzig zal worden.
- De derde optie is om de buizen compleet te vervangen door dunnere buizen en via de bovenkant van de muur naar de radiator te laten lopen in plaats van de onderkant (zodat we meubels tegen de muur aan kunnen schuiven)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@pantslol hier gewoon een kleine cm boven de kasten open gelaten.amauer schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:00:
@pantslol
[Afbeelding]
Ik zou optie 3 doen, 2 16mm buisjes zijn een stuk netter af te werken, hier lopen er 2 in de kamer naar beneden en dat valt amper op. Misschien kan er zelfs nog een gordijn of nisje voor?miicker schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:11:
[Afbeelding]
Nu zit ik na te denken over drie opties:Hieronder zie je waar de buizen uit de muur komen en een totaal overzicht van de buizen die naar de radiator lopen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor het aflopen volstaat doorgaans het normale afsoppen van beide uiteinden, tenzij je een enkel buis systeem hebt, maar dat is hier zo te zien niet het geval.
De vraag is vooral hoe je ze wilt afdoppen. Zo te zien is het half dikwandige pijp, en dan moet je er draad op snijden, wat alleen op een recht stuk kan. Of dicht lassen.
Eigenlijk wil je de wand wel doortrekken tot boven het plafond ja. Hier lopen balken boven het plafond door een muur, en de ruimtes rond die balken zorgen ook al voor geluids lekkage. Ik neem aan dat er isolatie aanwezig is aan de bovenkant (warm dak) en er dus geen isolatiemateriaal tussen de balken komt? Omdat er wel een dampscherm deels zichtbaar is...SquareOne schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:05:
Hier zijn recente dakkapellen geplaatst. De kamerindeling is inmiddels af en wanden zijn aan één kant dichtgemaakt.
Ik wil de wandjes nog isoleren ivm geluid.
Hoe zouden jullie de ruimte boven het wandje bij de balken van de dakkapel dicht zetten? Want ik kan de wand wel isoleren, maar als het deel tussen de balken open blijft schiet ik er waarschijnlijk niets mee op. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan zou je wat plaatjes hout op maat kunnen zagen. Ik vermoed dat je een opbouw wilt gaat doen a-la gipsplaat-osb-balken met wol-osb-gipsplaat ?
[ Voor 22% gewijzigd door _ferry_ op 04-07-2026 09:12 ]
Hier zijn recente dakkapellen geplaatst. De kamerindeling is inmiddels af en wanden zijn aan één kant dichtgemaakt.
Hoe zouden jullie de ruimte boven het wandje bij de balken van de dakkapel dicht zetten? Want ik kan de wand wel isoleren, maar als het deel tussen de balken open blijft schiet ik er waarschijnlijk niets mee op.:strip_exif()/f/image/LBEeLaxdLGb2J58CHz0w6TZH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o0goaRMxy9br2WduJuVQGelK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag 2: ik moet ook water gaan aanleggen in de wanden ivm een extra badkamer. Op internet lees ik dat 20mm aan te raden is als ‘hoofdleiding’ van CV/warmtepomp naar de badkamer en daar te splitsen naar kleine diameter. Nu heb ik gekeken naar de aansluitingen bij onze warmtepomp en het lijkt alsof de aftakkingen vanaf daar naar de badkamer en overige ruimtes ook met een vrij kleine diameter (denk 16mm) is gedaan.
Op welke punt zouden jullie adviseren de aftakking van het warme water te maken en met welke diameter?
Beetje irritant, het t-stuk zit precies achter de standleiding 😅.:strip_exif()/f/image/pt7UiZf9UsVNxyhy05kljcyI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sc8QYZWtl107DtxcrkFBc4Hx.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe zouden jullie de ruimte boven het wandje bij de balken van de dakkapel dicht zetten? Want ik kan de wand wel isoleren, maar als het deel tussen de balken open blijft schiet ik er waarschijnlijk niets mee op.
:strip_exif()/f/image/LBEeLaxdLGb2J58CHz0w6TZH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o0goaRMxy9br2WduJuVQGelK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag 2: ik moet ook water gaan aanleggen in de wanden ivm een extra badkamer. Op internet lees ik dat 20mm aan te raden is als ‘hoofdleiding’ van CV/warmtepomp naar de badkamer en daar te splitsen naar kleine diameter. Nu heb ik gekeken naar de aansluitingen bij onze warmtepomp en het lijkt alsof de aftakkingen vanaf daar naar de badkamer en overige ruimtes ook met een vrij kleine diameter (denk 16mm) is gedaan.
Op welke punt zouden jullie adviseren de aftakking van het warme water te maken en met welke diameter?
Beetje irritant, het t-stuk zit precies achter de standleiding 😅.
:strip_exif()/f/image/pt7UiZf9UsVNxyhy05kljcyI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sc8QYZWtl107DtxcrkFBc4Hx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door SquareOne op 04-07-2026 09:16 ]
Isolatie zit inderdaad aan de bovenkant van de dakkapel. Bewust voor deze opbouw van de dakkapel gekozen omdat er nu nog ruimte is voor elektra en spotjes en dergelijke._ferry_ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:04:
[...]
Ik zou optie 3 doen, 2 16mm buisjes zijn een stuk netter af te werken, hier lopen er 2 in de kamer naar beneden en dat valt amper op. Misschien kan er zelfs nog een gordijn of nisje voor?
Voor het aflopen volstaat doorgaans het normale afsoppen van beide uiteinden, tenzij je een enkel buis systeem hebt, maar dat is hier zo te zien niet het geval.
De vraag is vooral hoe je ze wilt afdoppen. Zo te zien is het half dikwandige pijp, en dan moet je er draad op snijden, wat alleen op een recht stuk kan. Of dicht lassen.
[...]
Eigenlijk wil je de wand wel doortrekken tot boven het plafond ja. Hier lopen balken boven het plafond door een muur, en de ruimtes rond die balken zorgen ook al voor geluids lekkage. Ik neem aan dat er isolatie aanwezig is aan de bovenkant (warm dak) en er dus geen isolatiemateriaal tussen de balken komt? Omdat er wel een dampscherm deels zichtbaar is...
Dan zou je wat plaatjes hout op maat kunnen zagen. Ik vermoed dat je een opbouw wilt gaat doen a-la gipsplaat-osb-balken met wol-osb-gipsplaat ?
Dat stuk waar dat dampscherm zit was een driehoek waar de dakkapel samenkomt met het bestaande dak. Ik heb de isolatie die uit het dak kwam in die driehoek gesopt en afgewerkt met die folie om ervoor te zorgen dat het er niet uit valt.
:strip_exif()/f/image/FHkqGPbXg747KodlDnZjbbeI.jpg?f=fotoalbum_large)
Je reactie bevestigd mijn vermoeden dat ik het stukje boven de muur nog dicht moet zetten. Maar eens even puzzelen hoe ik dat ga doen. De wanden staan al en wil ik ook niet meer weghalen
[ Voor 9% gewijzigd door SquareOne op 04-07-2026 09:25 ]
Er komt nog wel 2x een plafond op! Afhankelijk van wat je tussen de balken boven dat wandje plaatst kan het een klankkast worden of juist niet. Ik zou aan weerszijden boven het wandje tussen de dakbalken gips schroeven op racheltjes met wol ertussen. Vergeet de randjes niet af te kitten of purren om geluidlekken te voorkomen.SquareOne schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:05:
Hoe zouden jullie de ruimte boven het wandje bij de balken van de dakkapel dicht zetten? Want ik kan de wand wel isoleren, maar als het deel tussen de balken open blijft schiet ik er waarschijnlijk niets mee op. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Beetje irritant, het t-stuk zit precies achter de standleiding 😅. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Niet aanvoer en retour koppellen! gewoon afdoppen vlak bij de muur kapje eromheen (3dprinter?) en klaar. in de muur afdoppen kan maar geeft veel werk.miicker schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oké. Ik denk dat ik gewoon klosjes tegen de balken van de dakkapel schroef en daar dan dezelfde opbouw doe als de wand eronder. Genoeg rest stukken osb en gips over.GudZ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:33:
[...]
Er komt nog wel 2x een plafond op! Afhankelijk van wat je tussen de balken boven dat wandje plaatst kan het een klankkast worden of juist niet. Ik zou aan weerszijden boven het wandje tussen de dakbalken gips schroeven op racheltjes met wol ertussen. Vergeet de randjes niet af te kitten of purren om geluidlekken te voorkomen.
Goed punt van het purren!
:strip_exif()/f/image/XubpGMXFaWqPlHtOn51mxeiz.jpg?f=fotoalbum_large)
Derde en laatste vraag van vandaag.
De zijkant van de dakkapel wordt nog afgewerkt met gips. Het lijkt me logisch om dan de onderkant van het schuine dak ook maar mee te nemen.
Vanuit de bouw is er een latje geplaatst om de rand tussen dakplaten en betonnen wand af te werken.
Hoe doe je dat met gips?
- Latje verwijderen.
- Gips erop met ca. 5mm tussen gips en betonnen wand
- dichtsmeren
- nieuw latje erop?
[ Voor 31% gewijzigd door SquareOne op 04-07-2026 09:55 ]
Maar hier kan dus geen kneldop op? Dat maakt het wel lastiger._ferry_ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:04:
[...]
Ik zou optie 3 doen, 2 16mm buisjes zijn een stuk netter af te werken, hier lopen er 2 in de kamer naar beneden en dat valt amper op. Misschien kan er zelfs nog een gordijn of nisje voor?
[...]
@SquareOne Komt er een bad? Voor een douche en wastafel is 16mm voldoende, dat ziet er dun uit, maar dat debiet is best OK. Als je een spaardouchekop neemt dan kom je in de verste verte niet aan wat er qua debiet dit 16mm alpex ('meerlagenbuis') kan.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Nope enkel een douche en wastafel. 16mm it is!Borromini schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:22:
@SquareOne Komt er een bad? Voor een douche en wastafel is 16mm voldoende, dat ziet er dun uit, maar dat debiet is best OK. Als je een spaardouchekop neemt dan kom je in de verste verte niet aan wat er qua debiet dit 16mm alpex ('meerlagenbuis') kan.
Nog tips over geïsoleerd vs ongeïsoleerde leidingen? Ook dat is nogal een rabbit hole op het net met verschillende adviezen.
Jawel dat kan wel. Zijn ze 21mm in diameter (plus wat verf) ?miicker schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Maar hier kan dus geen kneldop op? Dat maakt het wel lastiger.
22mm kneldop met een VSH super blue kunststof klemring
Optie 1 maar dan moet je die 1/2” dikwandige leiding volgen tot je hopelijk ergens bij een gefitte sok of t-stuk komt, daar kun je dan een 1/2” dop of stop (plug) in fitten met loctitedraad. Of daar desnoods een vul/aftapkraan 1/2” indraaien. Ligt er helemaal aan waar die leiding vandaan komt. Niet in de muur gaan afdoppen met halfwas spullen zoals hier net boven door iemand geschreven met 21mm met nog wat verf erop.miicker schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er kan wel een kneldop, maar die zijn lekkage gevoeliger. Ik heb het hier aangedurfd om in het plafond een overgang te maken van dikwandig staal naar meerlagenbuis.miicker schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Maar hier kan dus geen kneldop op? Dat maakt het wel lastiger.
Omdat ik er nog geen radiator had hangen maar wel een zogenaamde verwarming cyclus wilde maken heb ik de fittingen naar 70 graden gestookt met de vlam (rustig aan).
Ik kon ze daarna nog zeker 1/5 slag geven.
Ook met afdoppen zou ik zoiets doen, maar de kans op lekkage is wel gevoeliger en dat zal altijd zo blijven.
Heb nog meer onderzoek gedaan naar waar die leidingen vandaan komen, maar dat blijkt lastig. Zo te zien komen die leidingen van de badkamer, maar zitten daar vermoedelijk achter de wand van het toilet. Daar lopen ze zeer waarschijnlijk naar zolder, maar op zolder lopen alle leidingen achter niet verwijderbare schotten (gestuct gips).
Mijn denkrichting op dit moment is om ze dan maar een klein stukje uit de muur te laten steken en daar af te doppen.
Mijn denkrichting op dit moment is om ze dan maar een klein stukje uit de muur te laten steken en daar af te doppen.
Laat wel voldoende leiding over dat er in die toekomst nog iets mee kan gebeuren...
Wij zijn vorig jaar in onze 2 onder 1 kapper getrokken uit 2002 en toen viel het me al op dat er in de garage, tegen de muur van het woonhuis, een voorzetwand zat.
Nu was ik van plan om tegen deze muur mijn thuisbatterij installatie te gaan plaatsen, maar bedacht me dat het wellicht een goed idee is om dat tegen een bakstenen muur te doen i.p.v. de voorzetwand.
Inmiddels zag ik dat er ook isolatie in de wand zit en deze ongeveer 15cm dik is.
Heeft iemand enig idee waar die voorzetwand met isolatie voor zou kunnen dienen?
Nu was ik van plan om tegen deze muur mijn thuisbatterij installatie te gaan plaatsen, maar bedacht me dat het wellicht een goed idee is om dat tegen een bakstenen muur te doen i.p.v. de voorzetwand.
Inmiddels zag ik dat er ook isolatie in de wand zit en deze ongeveer 15cm dik is.
Heeft iemand enig idee waar die voorzetwand met isolatie voor zou kunnen dienen?
Everybody happy??? I soon change that here we go...
Garage is minder goed geïsoleerd tijdens de bouw en dit is een manier om de kou in de garage te houden?
Dat dacht ik ook, totdat ik op de bouwtekening keek en zag dat de muur - zoals daarop getekend - er precies hetzelfde uit ziet bij zowel de garage als de buitenmuur. Dan doe ik even de aanname dat deze ook net zo geisloeerd is (assumption is the root of all evil).new_guy schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:45:
Garage is minder goed geïsoleerd tijdens de bouw en dit is een manier om de kou in de garage te houden?
Daarnaast is het (nu) vrijwel dezelfde temperatuur in de garage als in de woonkamer (waarschijnlijk omdat de garage dak isolatie heeft) en in de winter is het nooit kouder geworden dan 10 graden.
Never mind. Na nog een keer goed naar de bouwtekening te kijken, zie ik dat het een enkel steens wandje is en dus geen volledige buitenmuur... Volgende keer dit soort analyse maar doen met minder baby en meer slaap
[ Voor 17% gewijzigd door Mysteryman op 04-07-2026 16:40 ]
Everybody happy??? I soon change that here we go...
Je kunt ze wel in het verticale gedeelte afzagen en dan iets van een schroefbus 1/2” x 22mm te nemen met blauwe ringen voor dikwandige leidingen en 2 radiator aftappers 1/2” zodat je daar evt je systeem kunt aftappen mocht dat nodig zijn.miicker schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:56:
Heb nog meer onderzoek gedaan naar waar die leidingen vandaan komen, maar dat blijkt lastig. Zo te zien komen die leidingen van de badkamer, maar zitten daar vermoedelijk achter de wand van het toilet. Daar lopen ze zeer waarschijnlijk naar zolder, maar op zolder lopen alle leidingen achter niet verwijderbare schotten (gestuct gips).
Thanks voor de info. Ik heb al een aftapkraan op het laagste punt bij de vloerverwarming, is het dan toch aan te raden dat hier ook te plaatsen?scofield schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:35:
[...]
Je kunt ze wel in het verticale gedeelte afzagen en dan iets van een schroefbus 1/2” x 22mm te nemen met blauwe ringen voor dikwandige leidingen en 2 radiator aftappers 1/2” zodat je daar evt je systeem kunt aftappen mocht dat nodig zijn.
Zo nee, zou het dan werken met een knel messing eindkoppeling 22 mm en een Super blue kunststof knelring 1/2?
Of heb ik zoiets nodig?
[ Voor 15% gewijzigd door miicker op 05-07-2026 09:56 ]
De isolatie zou warmteverlies moeten beperken, maar ook uitzetting van de buis zelf opvangen bij temperatuurverschillen. Dat is wat er altijd gezegd wordt.SquareOne schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:46:
[...]
Nope enkel een douche en wastafel. 16mm it is!
Nog tips over geïsoleerd vs ongeïsoleerde leidingen? Ook dat is nogal een rabbit hole op het net met verschillende adviezen.
Ik weet niet wat voor lengtes je hebt; als 't over een paar meter gaat kan je denk ik evengoed voor een buis met gewone geribbelde mantel gaan. Die kan die uitzetting ook opvangen. Zelf ben ik voor de geïsoleerde versie gegaan, vooral omdat die ook in de vloer komen te liggen hier.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Wel goed de verf rondom eraf schuren met schuurlinnen
Ik zou bij vsh blijven, zowel eindkoppeling als 1/2” kunststof ring.miicker schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:38:
[...]
Thanks voor de info. Ik heb al een aftapkraan op het laagste punt bij de vloerverwarming, is het dan toch aan te raden dat hier ook te plaatsen?
Zo nee, zou het dan werken met een knel messing eindkoppeling 22 mm en een Super blue kunststof knelring 1/2?
Of heb ik zoiets nodig?
De vorige bewoners hadden de hwa professioneel dicht geductapped/half begraven in het zand. Nu is de verplaatsing van 5 cm volgens mij net teveel voor 2x 45 graden bochtjes. Nu kon ik op internet wel een 22,5 graden bochtje vinden, maar gaat dat mijn oplossing zijn? Kan die namelijk niet gewoon een bouwmarkt halen, dus even proberen zit er niet in. Of is er een makkelijkere/andere oplossing voor dit probleem?
Zet een stukje buis tussen de twee bochtjes?
Je kan twee keer 10 graden nemen en een stukje buis ertussenEppo © schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:41:
[Afbeelding]
De vorige bewoners hadden de hwa professioneel dicht geductapped/half begraven in het zand. Nu is de verplaatsing van 5 cm volgens mij net teveel voor 2x 45 graden bochtjes. Nu kon ik op internet wel een 22,5 graden bochtje vinden, maar gaat dat mijn oplossing zijn? Kan die namelijk niet gewoon een bouwmarkt halen, dus even proberen zit er niet in. Of is er een makkelijkere/andere oplossing voor dit probleem?
@Eppo © Kun je niet wat dieper graven en dan kijken of de bochtenparade onder het maaiveld past. Staat gelijk een stuk netter vind ik altijd.
Wildkamp, Warmte service hebben ook wel 22,5 ook in antraciet.
Wildkamp, Warmte service hebben ook wel 22,5 ook in antraciet.
[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 05-07-2026 20:08 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Bij warmteservice had ik gekeken, maar daar kon ik niks kleiner vinden dan 45 graden in 70mm (https://www.warmteservice.nl/Installatiemateriaal/Waterafvoermateriaal/PVC-Hulpstukken/c/116?q=::Maat__unit_mm__pos_90__select__string:70), maar ik zag dat wildkamp ze wel had liggen. Ga ik daar even langs, kan ik gelijk even meten of het binnen de 5cm past. Het is dan wel niet antraciet, maar de pijp is toch geschilderd dus had toch kleur verschil gehad.
Ik heb voor een ooit toekomstige laadpaal een rode mantelbuis, 4x6mm2 ymvk-as en een ethernet grondkabel naar de oprit liggen. Allemaal met een beetje overlengte in een lus boven de grond uitstekend :
:strip_exif()/f/image/wtSSSeMUQikCHjzOpPMl9ABH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik stoor mij er aan en wil hem nu wegwerken. Kan ik dit bundeltje gewoon aftapen met pvc tape en onder de oprit begraven?
:strip_exif()/f/image/wtSSSeMUQikCHjzOpPMl9ABH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik stoor mij er aan en wil hem nu wegwerken. Kan ik dit bundeltje gewoon aftapen met pvc tape en onder de oprit begraven?
[ Voor 36% gewijzigd door bkkrdbkstn op 05-07-2026 21:48 ]
Of een mooi koofje eromheen, als je de ruimte hebt.bkkrdbkstn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:43:
Ik heb voor een ooit toekomstige laadpaal een rode mantelbuis, 4x6mm2 ymvk-as en een ethernet grondkabel naar de oprit liggen. Allemaal met een beetje overlengte in een lus boven de grond uitstekend :
[Afbeelding]
Ja kan zeker! Ik zou de uiteinden van de twee kabels wel even met twee wartels in een grondkabeldoos stoppen en dan inderdaad begraven. Dan weet je zeker dat de uiteinden geen last hebben van het vocht.bkkrdbkstn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:43:
[Afbeelding]
hadden die kabels niet in die rode mantelbuis gemoeten?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ymvk-as mag gewoon los in de grond.No Hands schreef op maandag 6 juli 2026 @ 06:58:
hadden die kabels niet in die rode mantelbuis gemoeten?
tijd voor wat klusjes!
Dank, wel een goed idee om ze eerst in een kabeldoos te verstoppen.
Mantelbuis heb ik er vooral bijgelegd om in de toekomst nog wat uit te breiden aan deze kant van het huis. Verwacht 'm niet nodig te hebben voor enkel de laadpaal.
Mantelbuis heb ik er vooral bijgelegd om in de toekomst nog wat uit te breiden aan deze kant van het huis. Verwacht 'm niet nodig te hebben voor enkel de laadpaal.
Kijk uit met die -as kabel. Ik heb bij ons in de tuin zo'n kabel ook een paar maanden laten liggen (je kunt bij nieuwbouw tenslotte niet alles tegelijk), en kwam er toen ik die kabel uiteindelijk nodig had dat de gevlochten mantel (die dus niet van koper van van verzinkt ijzer is) over een lengte van meters verroest was doordat er vocht in was gekomen. Toen was ik niet zo blij....bkkrdbkstn schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:43:
Je moet het uiteinde dus waanzinnig goed tegen vocht beschermen. Begraven zou dus wel het laatste zijn wat ik zou doen. Kun je het niet een waterdicht kastje tijdelijk wegwerken?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij het weghalen van een wasmachine aansluiting is de afvoer afgebroken:
Ik had voor die afvoer een dop gekocht, maar die past hier uiteraard niet op, dan moet op een recht stuk. Wat is nu handig om te doen? Zo laten zitten ziet er ook niet echt uit, het zal geen kwaad kunnen, maar handig is het niet
![]() | ![]() |
Met een föhn warm maken en het uiteinde vervangen en dan afdoppenmiicker schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:16:
Bij het weghalen van een wasmachine aansluiting is de afvoer afgebroken:Ik had voor die afvoer een dop gekocht, maar die past hier uiteraard niet op, dan moet op een recht stuk. Wat is nu handig om te doen? Zo laten zitten ziet er ook niet echt uit, het zal geen kwaad kunnen, maar handig is het niet
[Afbeelding] [Afbeelding]
Af zagen en vol purren?miicker schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:16:
Bij het weghalen van een wasmachine aansluiting is de afvoer afgebroken:Ik had voor die afvoer een dop gekocht, maar die past hier uiteraard niet op, dan moet op een recht stuk. Wat is nu handig om te doen? Zo laten zitten ziet er ook niet echt uit, het zal geen kwaad kunnen, maar handig is het niet
Kan je dat niet zowat gelijk met de muur af zagen en er dan een dop in stek die je ofwel vast zet met siliconen (dat krijg je er ooit nog uit), of met lijm voor PVC en dan is het niet te verwijderen zonder schade.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit is toch gewoon een open verbinding naar het riool? Dat kan wel degelijk kwaad. Als deze aansluiting blijvend ongebruikt blijft zou ik hem gewoon netjes af willen sluiten.miicker schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:16:
Wat is nu handig om te doen? Zo laten zitten ziet er ook niet echt uit, het zal geen kwaad kunnen, maar handig is het niet
Ik zou hem afzagen tot net voor einde laatste koppeling waar je goed bij kan. Daar dan de verffohn op zodat je de restant van die koppeling kan verwijderen en een intacte koppeling overhoudt. Daar kan je dan gewoon op afsluiten met passende PVC kap die je met PVC lijm verlijmt (wat @cverkooyen ook zegt)
Afpurren/kitten zijn in de basis niet duurzaam/wenselijk wat mij betreft.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@miicker Zijkant van de laatste verbinding beetje inzagen en wegbreken. Daarna de dop erop.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als je hele oude (+50 jaar) pvc pijp hebt werkt verwarmen met een föhn helaas niet kan ik je uit ervaring vertellen. Of ze hebben in mijn huis destijds een andere lijm gebruikt.
Mocht je een buis als dit willen zagen dan is daar een handige draadzaag voor. Superhandig voor als je niet half wilt zagen/breken of met een föhn aan de slag wil:
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Zolderkamer renovatie is eindelijk zover klaar dat er geslapen kan worden. Mini showcase 
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QgQRpx7PVLjyTmOfbumXatcd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6R2iem3lAzeV0Svg0pMum6Pf.jpg?f=user_large)
). De gipsplaten zijn niet gestuct maar met vliesbehang (en daarna latex) gedaan nadat de naden en schroefgaten met filler zijn gladgemaakt. Dat werkt op zich redelijk, al zie je op sommige plekken alsnog de overgang tussen de gipsplaten een beetje (vooral als het licht erop staat).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QgQRpx7PVLjyTmOfbumXatcd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6R2iem3lAzeV0Svg0pMum6Pf.jpg?f=user_large)
- Dak geïsoleerd met 16cm PIR tussen de gordingen (met dunne luchtspouw, aan nok- en onderzijde afgewerkt met open/geperforeerde folie om al te harde wind tegen te gaan maar eventuele vochtige lucht nog wel te kunnen ontluchten) plus nog 5cm glaswol tussen de rachels die voor de PIR platen langs zitten op de gordingen. Volgens Ubakus: Rtot = 7,6. Het is een jaren '70 huis btw. De PIR platen zaten vorig jaar al, en in combinatie met spouwmuur isolatie en vloerisolatie in de kruipruimte is het gasverbruik van bijna 1500 m3 naar 900 m3 gezakt (4 personen, koken ook nog op gas).
- Dimmable spots in het schuine plafond (plus in het dak van de dakkapel) met een WiFi dimmer als hoofdverlichting.
- 4x LED strips als sfeerverlichting (2x langs de nok, 2x langs de muur achter hoofdeinde) met een QuinLED Dig-Quad in de nok weggewerkt met dubbele voeding en relais (kleine 5V voeding voor de controller, die via het relais de 12V voor de LED strips inschakelt - dit scheelt standby energieverbruik tov een enkele 12V die dan altijd aan moet blijven om de controller aanspreekbaar te houden). Daar kun je leuke effecten zoals kaarslicht of vuurwerk mee maken, maar ook gewoon een zachte warmwitte sfeerverlichting
- Vloer van het goedkoopste laminaat omgekat naar 60x60 tegels (paar leuke kleedjes moeten er nog komen).
- Inloopkast gemaakt door 2 kleine muurtjes en een schuifwand van 4 deuren (200cm hoog) te plaatsen (na eerst de oude muur te hebben gesloopt die over de hele breedte stond, iets dieper en lager dan de nieuwe muurtjes). Nog geen foto's van in de kast want de kastindeling moet ik nog maken
Het plafond loopt gewoon door in de kast, dus de bedoeling is om getrapte vakkenkasten te maken die de schuinte volgen, haaks achter de deuren. In de kast zitten ook LED strips over de hele 4 meter breedte (maar enkel warmwit, geen RGB), eentje boven de schuifdeur en nog een halverwege. Langs de zijkanten van de inloopkast lopen twee ventilatiebuizen (de grijze afdekroostertjes; die moet ik nog eens opnieuw 3D printen in wit). In de kast zit daar een bekisting omheen (en komen er kledingrekken boven) met ook nog wat WCDs (je weet nooit waar een tweaker nog eens stroom nodig heeft
).
- Achter het hoofdeinde komt nog een houten achterdeel met leeslampjes, WCDs en wat boeken-opbergruimte e.d., in dezelfde stijl als de schuifdeuren. De muur en plafond blijven wit omdat verschillende kleuren lichteffecten daar het beste op uitkomen.
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Mooi kamer geworden!johnwoo schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 00:44:
Zolderkamer renovatie is eindelijk zover klaar dat er geslapen kan worden. Mini showcase
[Afbeelding]
[Afbeelding]Alles eigen werk muv het stuccen van de muren (wel geprobeerd, geen succes
- Dak geïsoleerd met 16cm PIR tussen de gordingen (met dunne luchtspouw, aan nok- en onderzijde afgewerkt met open/geperforeerde folie om al te harde wind tegen te gaan maar eventuele vochtige lucht nog wel te kunnen ontluchten) plus nog 5cm glaswol tussen de rachels die voor de PIR platen langs zitten op de gordingen. Volgens Ubakus: Rtot = 7,6. Het is een jaren '70 huis btw. De PIR platen zaten vorig jaar al, en in combinatie met spouwmuur isolatie en vloerisolatie in de kruipruimte is het gasverbruik van bijna 1500 m3 naar 900 m3 gezakt (4 personen, koken ook nog op gas).
- Dimmable spots in het schuine plafond (plus in het dak van de dakkapel) met een WiFi dimmer als hoofdverlichting.
- 4x LED strips als sfeerverlichting (2x langs de nok, 2x langs de muur achter hoofdeinde) met een QuinLED Dig-Quad in de nok weggewerkt met dubbele voeding en relais (kleine 5V voeding voor de controller, die via het relais de 12V voor de LED strips inschakelt - dit scheelt standby energieverbruik tov een enkele 12V die dan altijd aan moet blijven om de controller aanspreekbaar te houden). Daar kun je leuke effecten zoals kaarslicht of vuurwerk mee maken, maar ook gewoon een zachte warmwitte sfeerverlichting
- Vloer van het goedkoopste laminaat omgekat naar 60x60 tegels (paar leuke kleedjes moeten er nog komen).
- Inloopkast gemaakt door 2 kleine muurtjes en een schuifwand van 4 deuren (200cm hoog) te plaatsen (na eerst de oude muur te hebben gesloopt die over de hele breedte stond, iets dieper en lager dan de nieuwe muurtjes). Nog geen foto's van in de kast want de kastindeling moet ik nog maken
Het plafond loopt gewoon door in de kast, dus de bedoeling is om getrapte vakkenkasten te maken die de schuinte volgen, haaks achter de deuren. In de kast zitten ook LED strips over de hele 4 meter breedte (maar enkel warmwit, geen RGB), eentje boven de schuifdeur en nog een halverwege. Langs de zijkanten van de inloopkast lopen twee ventilatiebuizen (de grijze afdekroostertjes; die moet ik nog eens opnieuw 3D printen in wit). In de kast zit daar een bekisting omheen (en komen er kledingrekken boven) met ook nog wat WCDs (je weet nooit waar een tweaker nog eens stroom nodig heeft
).
- Achter het hoofdeinde komt nog een houten achterdeel met leeslampjes, WCDs en wat boeken-opbergruimte e.d., in dezelfde stijl als de schuifdeuren. De muur en plafond blijven wit omdat verschillende kleuren lichteffecten daar het beste op uitkomen.
). De gipsplaten zijn niet gestuct maar met vliesbehang (en daarna latex) gedaan nadat de naden en schroefgaten met filler zijn gladgemaakt. Dat werkt op zich redelijk, al zie je op sommige plekken alsnog de overgang tussen de gipsplaten een beetje (vooral als het licht erop staat).
Welk type ledstrip heb je gekocht hoeveel M1 aan led heb je zitten ?
Dit zijn BTF-lighting WS2815 12V strips van 60 leds per meter. Totaal is het bijna 14,5 meter, en dat zit op een Mean Well LRS-150-12 voeding (150W). Het langste deel is die schuin naar linksonder (~4,6m) en die langs de nok zijn 4m, maar dat gaat allemaal prima zonder verlies van lichtsterkte zonder extra power injectie (vandaar dat ik ook direct voor 12V had gekozen, met 5V strips zou er wel extra bedrading nodig zijn). Dat QuinLED bordje draait WLED software en daar zit nog een ingebouwde software limiter in (want de theoretische maximum stroomsterkte ligt hoger dan de 12,5A die de voeding kan leveren; in de praktijk gaan ze ruimschoots fel genoeg, het is tenslotte sfeerverlichting).choman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:10:
[...]
Mooi kamer geworden!
Welk type ledstrip heb je gekocht hoeveel M1 aan led heb je zitten ?
De 3M tape die ze achterop die LED strips doen is niet erg hoge kwaliteit en laat na verloop van tijd los. Daarom heb ik de strips met koelpasta vastgezet, dat blijft (vooralsnog
[ Voor 15% gewijzigd door johnwoo op 08-07-2026 08:57 ]
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Hey dit is zo simpel, dat ik er zelf nooit zo aan gedacht heb. Ik mis namelijk ook vaak een tafeltje bij mijn weber.hneel schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:59:
[Afbeelding]
Ik miste eigenlijk al heel lang een tafeltje voor bij de barbecue. Uiteindelijk zo opgelost.
Gewoon aan de binnenkant van een van de klapdeuren van de schuur. Tijdens het barbecue-en staat die dan open en kan het tafeltje uitgeklapt worden.
LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |
![]() | ![]() |
[ Voor 57% gewijzigd door Eijsbeer op 08-07-2026 11:42 ]
prima idee om dat nu te doen. straks kun je er mogelijk minder goed bij en dus is je afdichting dan minder goed. neem de allerdikste compriband die je kan vinden, dan blijft het goed stevig. het vergaat uiteindelijk in weer en wind, dus hoe steviger het erin zit hoe langer dat duurt.Eijsbeer schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:34:Bij de houten kozijnen van onze woning zijn de kieren afgedicht met een grijs, semi flexibel goedje dat langzamerhand begint uit te drogen en het gevoelsmatig ook te verdwijnen. De kieren worden steeds groter. Deze kozijnen staan op het zuiden. Mijn idee is om de huidige kierdichting in zijn geheel uit te steken en te vervangen met compriband. Een andere optie zou zijn om te wachten tot de screens geïnstalleerd zijn op de kozijnen en de kier die overblijft tussen gevel en screens af te dichten met kit. Waar doe ik beter aan?
Hopelijk simpele vraag. Afvoer keuken zit verstopt. Het zit in ieder geval niet tussen de kraan en sifon. Wellicht zit het probleem bij de afvoer onder de kruipruimte. Bij de vorige eigenaar was dat een jaarlijks probleem, daarna zijn er echter wat beugels geplaatst tegen doorzakken en heb ik er de laatste 4 jaar 0 last van gehad. Tot nu toe.
Ik wil even zelf proberen te ontstoppen anders bel ik een ontstopservice.
Kan ik deze zwarte slang tijdelijk verwijderen van de afvoer pvc buis? Ik weet niet of dit verlijmd zit, dus voordat ik iets sloop wil ik even weten hoe dit normaliter bevestigd zit.
Kan ik deze zwarte slang tijdelijk verwijderen van de afvoer pvc buis? Ik weet niet of dit verlijmd zit, dus voordat ik iets sloop wil ik even weten hoe dit normaliter bevestigd zit.
Zou die laten zitten gewoon de witte delen losdraaien? Dan kan je er in kijken en de sifon ook checken.Frankvbr schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:08:
Hopelijk simpele vraag. Afvoer keuken zit verstopt. Het zit in ieder geval niet tussen de kraan en sifon. Wellicht zit het probleem bij de afvoer onder de kruipruimte. Bij de vorige eigenaar was dat een jaarlijks probleem, daarna zijn er echter wat beugels geplaatst tegen doorzakken en heb ik er de laatste 4 jaar 0 last van gehad. Tot nu toe.
~[Afbeelding]
https://spoelbakhuis.com/...-specialist-in-onderdelen
Dat zwarte buisje krijg je ook los maar met beleid doen. Zoals je ziet op bovenstaande link is het geschroefd in de afvoer met pvc draad. Dus dat is niet denderend sterk.
[ Voor 12% gewijzigd door djluc op 08-07-2026 20:14 ]
Idiote plek om een open slang van een overdrukventiel onder een sifon te plaatsen, zo komt er rioolgeur vrij.djluc schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:09:
[...]
Zou die laten zitten gewoon de witte delen losdraaien? Dan kan je er in kijken en de sifon ook checken.
Dat zwarte buisje krijg je ook los maar met beleid doen. Zoals je ziet op bovenstaande link is het geschroefd in de afvoer met pvc draad. Dus dat is niet denderend sterk.
Daarom hangt dat zwarte buisje ook in een lus, om op die manier een sifon te maken.
Maar het kan altijd beter inderdaad, zo vindt ook onze favoriete loodgieter Anouar: YouTube: Veelgemaakte Fout bij Quooker Aansluiten (Zo Los Je ’t Goed Op)
Maar het kan altijd beter inderdaad, zo vindt ook onze favoriete loodgieter Anouar: YouTube: Veelgemaakte Fout bij Quooker Aansluiten (Zo Los Je ’t Goed Op)
Oke dank!djluc schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:09:
[...]
Zou die laten zitten gewoon de witte delen losdraaien? Dan kan je er in kijken en de sifon ook checken.
Alles losmaken is een optie ja, maar is best een gepuzzel en bij voorkeur sloop ik niet meer dan nodig.
Bovendien als dit een feestje wordt om de zoveel tijd, wel handig om te weten of dit gemakkelijk via deze opening kan.
Vooral echt een definitieve oplossing zoeken.Frankvbr schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:48:
[...]
Oke dank!
Alles losmaken is een optie ja, maar is best een gepuzzel en bij voorkeur sloop ik niet meer dan nodig.
Bovendien als dit een feestje wordt om de zoveel tijd, wel handig om te weten of dit gemakkelijk via deze opening kan.
Wat zit er verder op die afvoer? Nog een vaatwasser met een sifon?
Ja filmpje erboven ook wel handig.djluc schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:52:
[...]
Vooral echt een definitieve oplossing zoeken.
Wat zit er verder op die afvoer? Nog een vaatwasser met een sifon?
Inderdaad vaatwasser, Quooker, dubbel afvoer. Misschien laat ik maar een loodgieter komen die kan ontstoppen + de boel juist kan fixen. Moet zelf vast kunnen, maar zal een stuk sneller gaan als ik maar de juiste eisen stel.
Zodra het een beetje loopt, gebruik eens een bus ontstopper, of ga er met een veer door.Frankvbr schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:59:
[...]
Ja filmpje erboven ook wel handig.
Inderdaad vaatwasser, Quooker, dubbel afvoer. Misschien laat ik maar een loodgieter komen die kan ontstoppen + de boel juist kan fixen. Moet zelf vast kunnen, maar zal een stuk sneller gaan als ik maar de juiste eisen stel.
Loodgieter doet niet veel meer hoor, en voor de prijs van de interventie heb je die veer….
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het laatste wat je doet is naar de ontstopper grijpen, dat is zeer agressief en maakt mogelijk meer kapot dan je wilt. Probeer eerst eens kokend water met soda. De ontstoppingsdienst kan ook een camera-inspectie zodat je weet waar de uitdaging zit.
@Frankvbr
Als je in de kruipruimte kunt, kun je toch de bron zelf vinden? Wellicht is de helling onjuist van de afvoer?
Veer kopen, en erin duwen tot je bij de verstopping bent. Afmeten hoeveel cm lengte,dan de kruipruimte in en aftekenen maar!
Doorzagen, aanpassingen doen aan beugels en pijpjes (wat nodig is) , en met een steekmof lijmen. Wil je er nog bij kunnen om te inspecteren kun je ook een overschuifmof met rubbers doen, die kun je terug loshalen.
Bij mij bleek een haarproduct, een of andere klei ofzo, snel verstoppingen te veroorzaken. Gedrag kan soms ook, ondanks een goed riolerings systeem, verstoppingen veroorzaken.
Als je in de kruipruimte kunt, kun je toch de bron zelf vinden? Wellicht is de helling onjuist van de afvoer?
Veer kopen, en erin duwen tot je bij de verstopping bent. Afmeten hoeveel cm lengte,dan de kruipruimte in en aftekenen maar!
Doorzagen, aanpassingen doen aan beugels en pijpjes (wat nodig is) , en met een steekmof lijmen. Wil je er nog bij kunnen om te inspecteren kun je ook een overschuifmof met rubbers doen, die kun je terug loshalen.
Bij mij bleek een haarproduct, een of andere klei ofzo, snel verstoppingen te veroorzaken. Gedrag kan soms ook, ondanks een goed riolerings systeem, verstoppingen veroorzaken.
[ Voor 16% gewijzigd door GudZ op 09-07-2026 00:04 ]
Je laat het wel heel makkelijk klinken maar de praktijk kan dat flink tegenvallen.GudZ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 00:02:
@Frankvbr
Ik dacht ook ‘even’ de verstopping in mijn gootsteenkastje op te lossen door de 90° bocht in mijn kruipruimte te vervangen: [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Maar dat werd al snel iets meer
Ik heb daarna het eindresultaat niet meer gepost maar was ongeveer 2,5m aan buis wat er uiteindelijk uitgezaagd moest worden.
Heb de 90° bocht bij herstel vervangen door 2x een 45° bocht en er ook een afgezaagd T-stuk in gemonteerd voor inspectie en doorblaasoptie mocht het in de toekomst minder gaan doorlopen.
@Frankvbr heeft al aangegeven dat liever sneller te laten oplossen dan het zelf te doen: “Misschien laat ik maar een loodgieter komen die kan ontstoppen + de boel juist kan fixen. Moet zelf vast kunnen, maar zal een stuk sneller gaan als ik maar de juiste eisen stel.”
En dat kan ik ook goed begrijpen, het zelf doen was wel lekker goedkoop want wat pvcbuis, lijm en een beugel kost praktisch niets maar ik heb daarvoor wel flink wat tijd in de kruipruimte doorgebracht voor een niet al te fris klusje.
Tsja het klussende Tweaker topic. Ik geef een doe het zelf advies. En makkelijk kan het zeker zijn, maar dat wil niet zeggen zonder slag of stoot.
Ik ben zelf ook van het meeste zelf doen, of ik moet het echt niet kunnen en het resultaat is gewoon veel beter als ik het laat doen. Is meer dat je zo’n reparatie wel heel makkelijk voorstelde terwijl @Frankvbr hier alleen kwam vragen hoe hij dat zwarte slangetje van zijn Quooker zonder schade uit zijn afvoerbuis kon krijgen.GudZ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:13:
Tsja het klussende Tweaker topic. Ik geef een doe het zelf advies. En makkelijk kan het zeker zijn, maar dat wil niet zeggen zonder slag of stoot.
Nee hoor er zit een 180 gr.bocht inWolly schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:22:
[...]
Idiote plek om een open slang van een overdrukventiel onder een sifon te plaatsen, zo komt er rioolgeur vrij.
:strip_exif()/f/image/oBU5DP8Kx5ygh3oVriL6yBPU.jpg?f=fotoalbum_large)
Voegen uitslijpen om later een nieuwe muur op te trekken en te verankeren met de bestaande muur.
Na een uur slijpen was alles toch serieus wit van de stof 🙈
[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 11-07-2026 21:18 ]
Je kunt nooit genoeg isoleren. Waarom geen totaal 12 of 14cm gekozen?No Hands schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:45:
Mooi werkje als het warm is..
Dakbedekking moest vervangen, er zat 6cm PIR onder. Ik heb er nog 5cm PIR bovenop gelegd. Volgend weekend 50m2 EPDM eroverheen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel heel keurig gedaan. Heb je EPDM uit 1 stuk of ga je met banen werken? Ik zie nog geen uitloop en hoe ga je de randen afwerken?
Dat ben ik helemaal met je eens. Hoe dikker hoe beter en dat doe ik ook altijd maar hier was dat technisch niet mogelijk omdat de isolatie dan hoger kwam dan de deur die op dit platte dak uitkomt onder andere.nokiaan958GB schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:26:
[...]
Je kunt nooit genoeg isoleren. Waarom geen totaal 12 of 14cm gekozen?
Wel heel keurig gedaan. Heb je EPDM uit 1 stuk of ga je met banen werken? Ik zie nog geen uitloop en hoe ga je de randen afwerken?
Onder dit dak zit ook alleen de bijkeuken, de extra badkamer en een soort van tuinkamer. Daar wordt allemaal niet heel hard gestookt, die laatste ruimte ga ik van binnen nog 6cm houtvezel isolatie tegen tussen de plafondbalken plaatsen. Daar past ook niet meer zonder de kamer gek laag te maken.
Het EPDM ligt in twee enorme rollen klaar, er komt dus 1 naad in. Die twee rollen waren al amper te tillen, uit 1 stuk had met een kraan omhoog gehesen moeten worden.
Uitlopen komen in het iets lager liggende (straks verholen) gootje in het blauw. Anders kreeg ik een enorm hoog boeideel.
[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 12-07-2026 07:15 ]
Voor dat uitlopen van EPDM mag je je Nick wel even aanpassen naar Many Hands 
Dat vond ik echt het lastigste toen ik mijn tuinhuisje van 3*3 met EPDM ging bedekken, lijm er op, en dan het EPDM uitklappen/rollen zonder meteen op 100 plekken vast te plakken aan de lijm. Niet te doen in je 1tje
Nouja, nu was het slechts een tuinhuisje, dus die paar luchtbulten neem ik voor lief, maar op zo'n groot dak is het een ander verhaal.
Wel goed, die extra isolatie, zal zeker met de zon vol op een plat dak best schelen, en weer wat stookkosten in de winter
Dat vond ik echt het lastigste toen ik mijn tuinhuisje van 3*3 met EPDM ging bedekken, lijm er op, en dan het EPDM uitklappen/rollen zonder meteen op 100 plekken vast te plakken aan de lijm. Niet te doen in je 1tje
Nouja, nu was het slechts een tuinhuisje, dus die paar luchtbulten neem ik voor lief, maar op zo'n groot dak is het een ander verhaal.
Wel goed, die extra isolatie, zal zeker met de zon vol op een plat dak best schelen, en weer wat stookkosten in de winter
Ha Tweakers, in mijn woning lopen vanuit de kruipruimte twee stukken tyleen (denk ik?) naar de buitenkraan en waterkraan in de uitbouw, door de vorige bewoner zelf aangelegd.
Ik kan op de leiding helemaal geen specificaties vinden en vraag mij af of dit type leiding eigenlijk wel geschikt is voor drinkwater?
herkent iemand dit type leiding? Ik kan niet direct iets soortgelijks vinden op internet.
:strip_exif()/f/image/vhSKwn5dUrx7rE3DueLr90Up.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan op de leiding helemaal geen specificaties vinden en vraag mij af of dit type leiding eigenlijk wel geschikt is voor drinkwater?
herkent iemand dit type leiding? Ik kan niet direct iets soortgelijks vinden op internet.
:strip_exif()/f/image/vhSKwn5dUrx7rE3DueLr90Up.jpg?f=fotoalbum_large)
En welke leidingen bedoel je dan? Ik zie vooral verwarming leidingen, twee groepen, een verdeler en aan/afvoer en wat stroom in flexibele buis. Die groene kan ik niet thuisbregen maar dat is er maar één.Ethiron schreef op zondag 12 juli 2026 @ 13:52:
Ha Tweakers, in mijn woning lopen vanuit de kruipruimte twee stukken tyleen (denk ik?) naar de buitenkraan en waterkraan in de uitbouw, door de vorige bewoner zelf aangelegd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Thanks voor je reactie. Ik dacht dat het voldoende duidelijk was dat het om de groene gaat. Ik benoemde drinkwater dus het gaat idd niet om de cv-leidingen. Een groene leiding gaat naar de buitenkraan (andere locatie) en een gaat naar de bijkeuken, die je hier op de foto ziet.Himalaya schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:04:
[...]
En welke leidingen bedoel je dan? Ik zie vooral verwarming leidingen, twee groepen, een verdeler en aan/afvoer en wat stroom in flexibele buis. Die groene kan ik niet thuisbregen maar dat is er maar één.
Als er niets op staat is de buis waarschijnlijk ongekeurd en mag je het officieel niet voor drinkwater gebruiken. dit is volgens mij het type slang wat veel wordt gebruikt in kassen e.d. Dat betekend overegens niet dat het persee onveilig is.
[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 12-07-2026 14:19 ]
Nieuwe week, nieuw project als onderdeel van de verbouwing.
Ik wil aan de slag met het voorbereiden van de riolering van de extra badkamer op zolder.
Onder het motto, ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan toch even wat advies inwinnen
.
1. Hoe beugel ik de riolering in de kruipruimte?
In de kruipruimte komt een nieuwe rioolbuis die ca. 8 meter moet overbruggen naar de verzamelleiding.
De kruipruimte is ca. 60cm hoog, nu moet ik een manier vinden om deze nieuwe rioolbuis te beugelen, idealiter aan de onderkant van de vloer.
Onder de kanaalplaten zit een dikke laag piepschuim, ik gok ca 25cm. Hoe kan ik ervoor zorgen dat een m8 draadeind in dat piepschuim blijft zitten?
Ik vermoed dat er doorheen boren om tot bij de kanaalplaat vloer te komen niet gaat lukken omdat ik geen boorhamer + lange boor goed verticaal kan positioneren.
Draadijzer met high tack kit oid insmeren en dan in het piepschuim drukken?
2. Waar gebruik een expansiestuk, manchetstukken of lijm ik?
Er komt een nieuwe standleiding in de lepe hoek van de trap. Het is de bedoeling dat deze helemaal verticaal van de kruipruimte naar het dak gaat ivm ontluchting.
Op zolder wordt er een toilet, wastafel en douchegoot aangesloten op deze leiding. Op de BG en 1e verdieping zijn er geen aftakkingen.
YouTube: Install-tv_ monteren PVC standleiding
Op basis van dit filmpje vermoed ik dat ik onderaan vlak voordat de standleiding de grond ingaat een expansiestuk plaatst.
De verticale standleiding wordt opgebouwd uit stukken van 2m 110mm PVC, ik heb dus best een aantal koppelstukken nodig om tot bij het dak te komen.
Als ik een expansiestuk plaats kan ik de rest van de verbindingen dan gewoon lijmen?
Vervolgens onder de vloer. Op veel plekken lees ik dat er manchetstukken worden geadviseerd bij de horizontale riolering. Maar als ik naar de bestaande verzamelleiding en standleiding hier in huis kijk is alles verlijmd.
Mijn idee is nu 2x 45 graden DykaSono bocht met manchet om van verticaal naar horizontaal te gaan.
Vervolgens 4 stukken van ca. 2m verbinden met manchet en op het eind bij de standleiding een y stuk erin lijmen.
Wat zouden jullie adviseren?
Ik wil aan de slag met het voorbereiden van de riolering van de extra badkamer op zolder.
Onder het motto, ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan toch even wat advies inwinnen
In de kruipruimte komt een nieuwe rioolbuis die ca. 8 meter moet overbruggen naar de verzamelleiding.
De kruipruimte is ca. 60cm hoog, nu moet ik een manier vinden om deze nieuwe rioolbuis te beugelen, idealiter aan de onderkant van de vloer.
Onder de kanaalplaten zit een dikke laag piepschuim, ik gok ca 25cm. Hoe kan ik ervoor zorgen dat een m8 draadeind in dat piepschuim blijft zitten?
Ik vermoed dat er doorheen boren om tot bij de kanaalplaat vloer te komen niet gaat lukken omdat ik geen boorhamer + lange boor goed verticaal kan positioneren.
Er komt een nieuwe standleiding in de lepe hoek van de trap. Het is de bedoeling dat deze helemaal verticaal van de kruipruimte naar het dak gaat ivm ontluchting.
Op zolder wordt er een toilet, wastafel en douchegoot aangesloten op deze leiding. Op de BG en 1e verdieping zijn er geen aftakkingen.
Op basis van dit filmpje vermoed ik dat ik onderaan vlak voordat de standleiding de grond ingaat een expansiestuk plaatst.
De verticale standleiding wordt opgebouwd uit stukken van 2m 110mm PVC, ik heb dus best een aantal koppelstukken nodig om tot bij het dak te komen.
Als ik een expansiestuk plaats kan ik de rest van de verbindingen dan gewoon lijmen?
Vervolgens onder de vloer. Op veel plekken lees ik dat er manchetstukken worden geadviseerd bij de horizontale riolering. Maar als ik naar de bestaande verzamelleiding en standleiding hier in huis kijk is alles verlijmd.
Mijn idee is nu 2x 45 graden DykaSono bocht met manchet om van verticaal naar horizontaal te gaan.
Vervolgens 4 stukken van ca. 2m verbinden met manchet en op het eind bij de standleiding een y stuk erin lijmen.
@SquareOne De beugels moeten sterk genoeg zijn om ook een verstopt riool (buis dus helemaal vol met water) te ondersteunen. Dat gaat aan het piepschuim niet lukken. Er zijn wel speciale isolatiepluggen, maar die zijn voor veel lichtere belastingen.
Je zult dus door moeten boren tot in de kanaalplaten en daar met lange stokschroeven de beugels aan bevestigen.
En over die overgang van horizontaal naar verticaal: daar zijn speciale overgangsstukken voor. Denk je verder goed na over beluchting? Dat gaat je veel ellende voorkomen. Dyka (en ook Wavin) hebben hier een handboek voor. Zorg dat je die bestudeerd hebt voordat je hier aan begint.
Je zult dus door moeten boren tot in de kanaalplaten en daar met lange stokschroeven de beugels aan bevestigen.
En over die overgang van horizontaal naar verticaal: daar zijn speciale overgangsstukken voor. Denk je verder goed na over beluchting? Dat gaat je veel ellende voorkomen. Dyka (en ook Wavin) hebben hier een handboek voor. Zorg dat je die bestudeerd hebt voordat je hier aan begint.
[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 12-07-2026 16:39 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
gat graven om je boormachine met lange boor wel te kunnen plaatsen.SquareOne schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:12:
Onder het motto, ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan toch even wat advies inwinnen.
Je kan ook om de zoveel meter een paar bakstenen op elkaar metselen om de buis te ondersteunenSquareOne schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:12:
Onder het motto, ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan toch even wat advies inwinnen.
Hier ligt de riolering ook al 60 jaar op de bodem (zand in de kruipruimte) op bakstenen die zorgen voor een voldoende verval, nog nooit wat mee gebeurd.Driehoek schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:59:
[...]
Je kan ook om de zoveel meter een paar bakstenen op elkaar metselen om de buis te ondersteunen
Kan gewoon met pur of PU lijm. veel makkelijker onder de vloer.Driehoek schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:59:
[...]
Je kan ook om de zoveel meter een paar bakstenen op elkaar metselen om de buis te ondersteunen
Wel stenen even nat maken met water in sprayfles
of gewoon stoeptegels, die blijven vanzelf op elkaar liggen
Ik wil de horizontaal naar verticaal op dezelfde manier gaan uitvoeren als de bestaande standleiding. Dat komt ook overeen met de handboeken (2x 45 graden, en stukje van 250mm ertussen). De extra standleiding komt eigenlijk precies tegenover deze bestaande aan de andere kant van de woning, en wil ik dan bevestiging via een horizontale buis op de verzamelleiding.Andrehj schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:35:
![]() | ![]() |
Oke, wordt toch boren dan. Ik zie dat er vanuit de bouw ook al een paar beugels hangen aan een lang draadeind. Ik kan helaas niet zien hoe die in de kanaalplaat zijn bevestigd.Andrehj schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:35:
@SquareOne De beugels moeten sterk genoeg zijn om ook een verstopt riool (buis dus helemaal vol met water) te ondersteunen. Dat gaat aan het piepschuim niet lukken. Er zijn wel speciale isolatiepluggen, maar die zijn voor veel lichtere belastingen.
Ja inderdaad. Wel easier said than done... echt idioot weinig ruimte.No Hands schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:18:
[...]
gat graven om je boormachine met lange boor wel te kunnen plaatsen.
Stenen gaan stapelen in de kruipruimte om precies op de juiste hoogte uit te komen zie ik eigenlijk nog minder zitten
[ Voor 33% gewijzigd door SquareOne op 12-07-2026 21:45 ]
Met een messing spreidplug en draadeind kom je heel ver.SquareOne schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:41:
[...]
Oke, wordt toch boren dan. Ik zie dat er vanuit de bouw ook al een paar beugels hangen aan een lang draadeind. Ik kan helaas niet zien hoe die in de kanaalplaat zijn bevestigd.
Eerst de losse boor door de piepschuim duwen, dan pas in de sds koppeling van de boorhamer klikken. Je kunt zulke betonschroeven gebruiken: https://www.ecotools.nl/100-st-betonschroeven-fbs-ii-6-x-35-m8-m10-met-binnendraadSquareOne schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:12:
Die kun je erin draaien met een een stuk draadeind erin. Met 2 moeren op het draadeind kun je een ratel of ringsleutel gebruiken.
In een ruimte met beperkte verluchting en weinig beweegruimte is aan de slag gaan met pur (en dampen) wellicht geen goed idee3dmazter schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:31:
[...]
Kan gewoon met pur of PU lijm. veel makkelijker onder de vloer.
Wel stenen even nat maken met water in sprayfles
Als je zeker bent dat je isolatieplaten stevig aan het plafond hangen: Aan een FID 9 van Fischer kan je 17 kilo kwijt. Dat komt overeen met een volledig (met water) gevulde 110m buis van ongeveer 1m80. Normaal is je beugelafstand veel korterSquareOne schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:41:
[...]
Oke, wordt toch boren dan. Ik zie dat er vanuit de bouw ook al een paar beugels hangen aan een lang draadeind. Ik kan helaas niet zien hoe die in de kanaalplaat zijn bevestigd.
Eerste onderdeel van m'n nieuwe bureau is klaar. Wil voor een Balolo Setup Cockpit-achtige bureau setup gaan, maar dan van massief eikenhout met een zit/sta-onderstel. Bij de kringloop heb ik dit pareltje van een tafel op de kop getikt voor 50 euro:
En tot mijn verrassing kon je hem ook nog uitschuiven met een extra stuk van 50cm. Dus beide stukken helemaal afgeschaafd met een electrische handschaaf en gladgeschuurd, de hoeken hebben dezelfde radius als de poten van de monitorstandaard.
:strip_exif()/f/image/m2cZwUXOPhve2WapJ7WQrFwL.jpg?f=fotoalbum_large)
En inmiddels de monitorstandaard af:
Nu nog het schuine profiel in het bureaublad frezen, de gaten voor de pootjes van de monitorstandaard inboren en een onderstel uitkiezen. Hiervoor wil ik rampamoeren inboren zodat deze makkelijk te monteren en verwijderen is. Denk qua afwerking aan Rubio Monocoat Oyster om een beetje die onbehandelde uitstraling te houden.
En tot mijn verrassing kon je hem ook nog uitschuiven met een extra stuk van 50cm. Dus beide stukken helemaal afgeschaafd met een electrische handschaaf en gladgeschuurd, de hoeken hebben dezelfde radius als de poten van de monitorstandaard.
:strip_exif()/f/image/m2cZwUXOPhve2WapJ7WQrFwL.jpg?f=fotoalbum_large)
En inmiddels de monitorstandaard af:
Nu nog het schuine profiel in het bureaublad frezen, de gaten voor de pootjes van de monitorstandaard inboren en een onderstel uitkiezen. Hiervoor wil ik rampamoeren inboren zodat deze makkelijk te monteren en verwijderen is. Denk qua afwerking aan Rubio Monocoat Oyster om een beetje die onbehandelde uitstraling te houden.
[ Voor 7% gewijzigd door BitBakker op 13-07-2026 10:59 ]
Als je ziet wat voor mooi hout (= niet hetzelfde als mooie tafels) er op Marktplaats gratis wordt aangeboden...
Dat, ik was zaterdag bij de milieustraat en daar ging een tafeltje van 1m2 a 8cm dik massief de container in. Helaas kon ik het niet meenemen want het paste niet in mijn auto.Rzaan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:06:
Als je ziet wat voor mooi hout (= niet hetzelfde als mooie tafels) er op Marktplaats gratis wordt aangeboden...
Ja, vind dat wel leuk een leuke sport, dat soort ruwe diamanten opzoeken en een nieuw leven geven. Zeker als je daardoor voor een prikkie super hoge kwaliteit meubels kan maken. Verantwoord de kosten van het gereedschap ook weer een beetjeRzaan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:06:
[ Voor 3% gewijzigd door BitBakker op 13-07-2026 12:38 ]
Doe je ook verzoekjes?BitBakker schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Ja, vind dat wel leuk een leuke sport, dat soort ruwe diamanten opzoeken en een nieuw leven geven. Zeker als je daardoor voor een prikkie super hoge kwaliteit meubels kan maken. Verantwoord de kosten van het gereedschap ook weer een beetje
Voor werkbanken is dit ook best een idee. Op marktplaats zijn ook wel mensen te vinden die kunnen cnc frezen. Heb van eem gratis eiken tafel met 8cm dik blad nu een gevlakt mft patroon eiken werkbank van 5,5cm dik!BitBakker schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Ja, vind dat wel leuk een leuke sport, dat soort ruwe diamanten opzoeken en een nieuw leven geven. Zeker als je daardoor voor een prikkie super hoge kwaliteit meubels kan maken. Verantwoord de kosten van het gereedschap ook weer een beetje
Wel goed opletten, ik heb zo eens een eiken tv-meubel opgehaald met het idee om die te hergebruiken voor een project. Maar bleek toch spaanplaat te zijn met dun fineerlaagje. Die stond dus dezelfde avond weer op MP
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2026 21:03 ]
Hoihoi!
Wij hebben een drietal dakramen van Velux laten plaatsen. Eentje zit op de overloop, alleen komen er er niet uit qua raambedekking. Buitenzijde zit zonwering, maar als je savonds naar de badkamer loopt helpt dat uiteraard niet tegen het inkijken. Verduistering hoeft niet, maar heeft hier iemand iets nuttigs te zeggen over hoe plisse of lichtdoorlatende gordijnen zijn qua inkijk?
[membersonly=title]foto niet zichtbaar voor bezoekers
[/membersonly]
Wij hebben een drietal dakramen van Velux laten plaatsen. Eentje zit op de overloop, alleen komen er er niet uit qua raambedekking. Buitenzijde zit zonwering, maar als je savonds naar de badkamer loopt helpt dat uiteraard niet tegen het inkijken. Verduistering hoeft niet, maar heeft hier iemand iets nuttigs te zeggen over hoe plisse of lichtdoorlatende gordijnen zijn qua inkijk?
[membersonly=title]foto niet zichtbaar voor bezoekers
[/membersonly]
[ Voor 35% gewijzigd door SimonBR39 op 13-07-2026 21:12 ]
Beste Tweakers, we zijn hier in Duitsland bezig met de gevel renovatie. Alleen hebben opgemerkt dat een paar stellen nicht in orde zijn.
:strip_exif()/f/image/LWqh1ww8msl8FfeeiiRoWkjy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wojfxqwfVTk2GRONZkzwtdZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je goed kijkt, zie je bij de dak overlap waar de roller overheen is gegaan.
Hoe zouden jullie hierop reageren. Hij geeft nog niks zelf toe.
:strip_exif()/f/image/jt5KRIjF8iTHmRpRwnYsNRSS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Grqutq66zO3tIijSKGQZBwca.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RlPvgIkYzMKRI4CpGMRxAl51.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LVQ3RwuEt0bWgeKs5cLdjxAS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/COZ7JgSNSI4cedy2LEgykO3W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cgfSZSKHKGvLzMpLSXWYthYi.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet ook vlekken in het midden
Hij wilt dat wij dit betalen, maar hoezo ik?
:strip_exif()/f/image/LWqh1ww8msl8FfeeiiRoWkjy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wojfxqwfVTk2GRONZkzwtdZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je goed kijkt, zie je bij de dak overlap waar de roller overheen is gegaan. Hoe zouden jullie hierop reageren. Hij geeft nog niks zelf toe.
:strip_exif()/f/image/jt5KRIjF8iTHmRpRwnYsNRSS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Grqutq66zO3tIijSKGQZBwca.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RlPvgIkYzMKRI4CpGMRxAl51.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LVQ3RwuEt0bWgeKs5cLdjxAS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/COZ7JgSNSI4cedy2LEgykO3W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cgfSZSKHKGvLzMpLSXWYthYi.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet ook vlekken in het midden
Hij wilt dat wij dit betalen, maar hoezo ik?
[ Voor 45% gewijzigd door theduke1989 op 13-07-2026 22:53 ]
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
/f/image/bXHPhyH0J1xRc5IgxHIfpR8s.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lXIeA5KzkcnQv56d65fuuQT4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U6BU8Hbljyablk2ROgcKziAI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Cr6gf3xMMklxlaJqy2QTjEV0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/veaAlSSJRnO6JO57PWcQ8UWo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/V0ujEp0QFcl6lgEJ60Fo89gx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4ssUT2e3uB9BHIQE5IN59vdI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xREHDXmBR6LSre1NnvYUgz4y.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xwgFejOBTF5mOKH3LwR8gPKN.jpg?f=fotoalbum_tile)