Ik sta aan de vooravond van een badkamer renovatie. Beetje raar gelopen. We hebben recent nieuwe kozijnen laten plaatsen (daar waar eerst geen ramen zaten) maar door het plaatsen van het nieuwe achterkozijn moet de plafond uitgevlakt worden met stuccen. En omdat de badkamer en de wc's ook op de nominatie staan, en de stucadoor tijd heeft gaat nu alles eraan.
Eerst even hoe het is geworden:
Before:
After:
Het ontwerp van de bloemenramen en nisjes hebben de aannemer en ik zelf bedacht. Beetje over en weer liggen brainstormen. En het is erg mooi geworden al vinden we zelf. Het hout is siberisch lariks, wat gevingerlast is en alle delen zijn hieruit opgebouwd. Boven de achtergevel zat eerst wit lelijk trespa, wat nu vervangen is voor lariks barcode profiel.
Maar nu dus het volgende, onze badkamer wordt aansluitend aangepakt.
Wat ik ga doen:
inbouwkranen plaatsen op de plek van het bad, wederom dubbele wastafel
douchewand vervangen, inbouwdouche maken
tegelwerk eraf (wand en vloer)
bad eruit
vloerverwarming plaatsen op de vloerdelen en hoek bij de douche (niet in de douche)
vervolgens wordt alles glad getrokken door de stucadoor en kan ik de douchewand weer tegelen.
Nu mijn vraag, ik voor zie weinig bijzonderheden. Sanitair verleggen kan ik zelf, als inbouw te diep is moet er een voorzet wand komen. Daarna worden plafond verlaagd met inbouwspots en ingestucte ventilatierooster. Afwerking latex van Sikkens Humitex
Vloerverwarming komt op de betonvloer, wordt vast gezet met hightak en daarover tegelijllijm en tegelwerk
En de hoek van de douche wordt volledig betegeld.
Verder elektra verleggen, stopcontactje voor een sonos op de badkamer
Rekening houden met lampjes en spiegelverlichting
Maar dan is mijn vraag, mis ik nog iets essentieels wat ik over het hoofd zie?
Qua leidingwerk ga ik gewoon aan de slag met uponor materiaal, wat ook in de muur gelegd mag worden. Perstang leen ik bij de warmteservice, die is pneumatisch heb ik ervaring mee en dan zit je altijd goed.
Koppelingen voor inbouwkranen heb ik gisteravond op youtube gezien, aanzetten met locktite. goed aandraaien dan pas persen en voor je alles dicht smeert de watervoorziening controleren op lekkages en of je warm en koud goed aangesloten hebt.