[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 507 508 Laatste
Acties:

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:42
ChillPascal schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:05:
Wij willen ons nieuwbouwhuis voorzien van (gedeeltelijke) houtbekleding. Daarbij zoeken wij verticale zwarte profielen. De aannemer heeft hiervoor Modiwood geadviseerd, maar ik kan daar ervaringen over vinden. Heeft iemand ervaring met dit soort ‘thermisch gemodificeerd’ hout?

Kunststof was bij voorbaat al afgevallen vanwege de niet natuurlijke uitstraling. Tenzij dit intussen enorm is verbeterd kiezen wij graag voor echt hout.

Alternatieven en tips zijn altijd welkom!
Behalve het materiaal zelf kijk ook goed naar welk montage systeem je wilt. Van nieten tot schroeven tot clips er is veel verschil. https://carpentier.be/nl-nl/slimme-systemen/quickclip is bijvoorbeeld heel goed.

Bij verticale systemen goed kijken of ze ook clips hebben die verticaal vastzetten. Sommige oudere system hadden nog weleens dat de clips naar beneden zakte.

Het systeem bepaalt deels de hoeveelheid montage tijd. Dus vaak is het een afweging tussen montage en kost van het systeem. Bij clips kan je reparaties doen, vaak kan je een plank er zo uit klikken voor aanpassingen en onderhoud.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:15
Onlangs heb ik het schrootjesplafond van de garage losgehaald, oa om de isolatie te beoordelen.

Het betreft een voormalig carport, met bitumen dak en houten afwerking en deuren aan de voorzijde. De binnenmuren van de garage, zijn de buitenmuren van het huis. De garage wordt dus niet actief verwarmd, enkel indirect door stralingswarmte via muren en de binnendeur.

De opbouw van het dak is eigenlijk als volgt:
- underlayment platen met daarop bitumen
- 7cm luchtspouw
- PUR platen a 4cm
- 3cm luchtspouw
- schrootjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvnSxzvCHvYWUH_L7eKEitQwW_0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WnQL6F29IkTVzMgMrjAcoe2r.jpg?f=user_large

De purplaten hebben nogal wat kieren en naden, onderling alsook bij de randen.
  • Is het zinvol/aan te raden om de naden dicht te maken?
  • Is het zinvol om klimaatfolie toe te passen tussen de purplaten en de schrootjes?

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 31-08-2026 19:29 ]

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:33
Laats had ik hier wat hulp gezocht over het vervangen van een afvoer van de keuken. Dat is intussen gedaan. Vanaf de keuken naar het toilet bij de hoofdaansluiting riool heb ik de 50mm buis vervangen. Dit was over een lengte van 5 meter waarbij de buis niet rechtuit liep maar twee bochten had om rondom de tussenliggende kelder te lopen.

Eerst spul gekocht en alle lengte en bochten vierdubbel op voorraad. Dan met zijn tweeen de kruipruimte in en samen aanleggen. Derde persoon bleef boven om spullen aan te geven. Het werken in de kruipruimte vind ik aan sich niet erg, vind het erger om telkens weer naar boven te moeten gaan voor spullen.

Met de multitool alle buis in de kruipruimte op maat gezaagd. Dan hoekstukken proberen en als laatste pas lijmen. Nu had ik het issue dat ik de buis niet kan ophangen aan de vloer. Dat is deels beton en deels hout en helemaal volgespoten met 10cm pur ter isolatie. Ook een cadeautje van m’n voorganger. Alles hing in de pur, zelfs de buizen waren aan de buitenkant meegepurt. Waarom geen idee.

Een anker plaatsen moest dus door de pur en dan de vloer in. Dat zagen we niet echt zitten dus we hebben besloten om iets te maken wat op de zandgrond geplaatst kan worden waarop we de buis kunnen laten rusten en fixeren. Beugels zullen vast sjieker zijn, maar dit werkt ook. Ik zal nog wel een keer een foto posten van wat ik en m’n vaste klushulp (pa) hiervoor bedacht hebben.

Maar nu kan ik terug naar m’n andere klus, namelijk het afwerken van de zolder. Daar is een van de zijwanden van de dakkapel kaal onder oud gipsplaat tevoorschijn gekomen.

Ik wil dit gaan afwerken met multiplex of plaatmateriaal. Maar hoe zal ik dit gaan doen? Laat ik de bestaande folie zitten en bouw ik verder op wat er nu is? In de hoek bij het raam zit een dunne lat waarop ik een plaat kan bevestigen. Op de tegenovergestelde kant kom ik uit bij een balk en de muur zelf. Dit loopt niet helemaal vlak dus ik moet hier iets mee doen om netjes uit te komen of af te werken. Ook kom ik een gording tegen die bij plaatsen is afgezaagd. Ik denk dat ik hier maar voorbij moet steken zodat deze uit het zicht blijft. Gevolg is dat ik 30cm muur zal opofferen om dit op één lijn te houden. Zie de lijn op de foto.

Zouden jullie dit ook zo doen? Of anders aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Bec-no2-OL8bID5EQ2AM_Axw-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCsnFwy1iSUODTDmQmOnFi40.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RZCbXKSQqReWOYSKEreU4B3DRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y00lbmIP8YmMZVEpp5UrQAvq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULtuS4kYqUGdhRZnF_-_3kJChKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8AZFEF5rig81EhaHhYoCXyU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door badkuip op 31-08-2026 21:34 ]

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:37
Vraagje,

ik ga binnenkort thuis de douche vervangen aangezien er hier delen gelekt hebben en daardoor het ondersteundend hout niet meer goed is. (bewegende tegels, bewegende douche bak etc)

nu weet ik nog niet 100% zeker wat ik ga aantreffen, maar wat zou jullie advies zijn voor de douche kraan aansluiting.
Het lijkt er nu op dat die niet lekt, als hij wel lekt dan ga ik hem uiteraard vervangen, maar als het niet lekt, zouden jullie hem dan alsnog preventief vervangen of lekker laten zitten?

het is ongeveer 20 jaar oud, alle leidingen waar ik bij kan komen zijn koper gesoldeerd, dus ik neem aan achter de muur ook.

dus is dit een gevalletje don't fix it if it ain't broken, of maar beter vervangen en klaar?

[ Voor 7% gewijzigd door fjux op 02-09-2026 11:08 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:59

JT

VETAK y0

Ik wou jullie dit prachtige kwalitatieve eindresultaat van de plaatsing van een dakkapel niet onthouden. Antwoord op de vraag die komen gaat: ja, koud op de laminaatvloer :+

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/8qjwq6i5lwmh1.jpeg

Draadje op Reddit.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• JT

JT

VETAK y0

fjux schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:50:
Vraagje,

ik ga binnenkort thuis de douche vervangen aangezien er hier delen gelekt hebben en daardoor het ondersteundend hout niet meer goed is. (bewegende tegels, bewegende douche bak etc)

nu weet ik nog niet 100% zeker wat ik ga aantreffen, maar wat zou jullie advies zijn voor de douche kraan aansluiting.
Het lijkt er nu op dat die niet lekt, als hij wel lekt dan ga ik hem uiteraard vervangen, maar als het niet lekt, zouden jullie hem dan alsnog preventief vervangen of lekker laten zitten?

het is ongeveer 20 jaar oud, alle leidingen waar ik bij kan komen zijn koper gesoldeerd, dus ik neem aan achter de muur ook.

dus is dit een gevalletje don't fix it if it ain't broken, of maar beter vervangen en klaar?
Je hebt het over de douche vervangen, maar je hebt het ook over hout wat niet meer goed is enzo. Met andere woorden, je gaat de badkamer of douchecabine (semi-) compleet renoveren?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• fjux
JT schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:15:
[...]

Je hebt het over de douche vervangen, maar je hebt het ook over hout wat niet meer goed is enzo. Met andere woorden, je gaat de badkamer of douchecabine (semi-) compleet renoveren?
Ja semi renovatie, lastig uit te leggen, maar we hebben een muurtje met een plateau, dus onder is de muur dikker dan boven. Dat onderste deel is juist waar het slecht is.

Plan is straks alles er af halen en kijken of alleen het dikke deel opnieuw gedaan moet worden of de hele muur vervangen moet worden.
Maar wil wel alvast zoveel mogelijk plannen want als het er af is wil ik uiteraard door knallen ;)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48
JT schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:12:
Ik wou jullie dit prachtige kwalitatieve eindresultaat van de plaatsing van een dakkapel niet onthouden. Antwoord op de vraag die komen gaat: ja, koud op de laminaatvloer :+

[Afbeelding]

Draadje op Reddit.
hey het staat nog toch? ziet er prima uit.... /s

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27
fjux schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:50:
Vraagje,

De vraag stellen is 'm beantwoorden denk ik. Op zich kunnen goed gesoldeerde koppelingen vele decennia mee zonder problemen, maar dat kan je moeilijk zien als leek. In hoeverre zit dit allemaal goed vast en ga je daaromheen nog beweging veroorzaken?

Ik zou persoonlijk als je toch de hele boel gaat renoveren zorgen dat er geen enkele onnodige koppeling of overgang meer zit waar je niet meer bij kan. Dus zoiets of de inbouwdoos van een inbouwkraan inbouwen, koppelingen persen en op druk testen voordat je het dichtbouwt. En dan dus zorgen dat de volgende koppeling pas ergens zit waar je straks bij kan zonder sloopwerk.

All-electric.

• fjux
RonJ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:18:
[...]

De vraag stellen is 'm beantwoorden denk ik. Op zich kunnen goed gesoldeerde koppelingen vele decennia mee zonder problemen, maar dat kan je moeilijk zien als leek. In hoeverre zit dit allemaal goed vast en ga je daaromheen nog beweging veroorzaken?

Ik zou persoonlijk als je toch de hele boel gaat renoveren zorgen dat er geen enkele onnodige koppeling of overgang meer zit waar je niet meer bij kan. Dus zoiets of de inbouwdoos van een inbouwkraan inbouwen, koppelingen persen en op druk testen voordat je het dichtbouwt. En dan dus zorgen dat de volgende koppeling pas ergens zit waar je straks bij kan zonder sloopwerk.
Ja daar was ik al wel bang voor. Voordeel is dat het een hoge bak is, dus onder de bak kan ik er al bij komen (losse rand)
Dan maar eens kijken bij warmteservice of ik een tang kan lenen, want voor 4x persen ga ik geen tang kopen ;)

En zelf koper solderen vind ik wat spannend voor een koppeling in de muur. Of is dat eigenlijk heel simpel?

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
ThinkPad schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:28:
Ik ga binnenkort laminaat op een betonnen verdiepingsvloer leggen. Maar ik ben erg in dubio over wat voor ondervloer ik ga gebruiken. Neigde eerst naar van die groene zachtboard vezelplaten van 7mm, maar ik lees ook weer dat je juist zo dun mogelijk moet doen om kraken te voorkomen. Dan zou zo'n rol van 2mm dik met aan de ene kant foam en de andere kant alufolie beter zijn waarschijnlijk?

In huidige woning heb ik bij het laminaat leggen de ondervloer (zwart foam van 4mm dik ofzo meen ik) hergebruikt. Heb daar spijt van, want de vloer kraakt vreselijk op bepaalde stukken.

Er is geen vloerverwarming en geen onderburen. Wel rennende kinderen.

Dus TL;DR: Laminaat ondervloer, dik of juist dun? Er van uitgaande dat de betonnen vloer gewoon vlak is.
belangrijk tegen kraken is dat je de naden minimaal 30cm laat verspringen. doe je dat niet dan gaat het te veel veren en kraakt het. Ik zou gewoon die 5mm groene platen gebruiken. wellicht nog dampdichte folie er onder. ook als je onderburen hebt.

• RonJ
  • Laatst online: 13:27
fjux schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:21:
[...]

Ja daar was ik al wel bang voor. Voordeel is dat het een hoge bak is, dus onder de bak kan ik er al bij komen (losse rand)
Dan maar eens kijken bij warmteservice of ik een tang kan lenen, want voor 4x persen ga ik geen tang kopen ;)

En zelf koper solderen vind ik wat spannend voor een koppeling in de muur. Of is dat eigenlijk heel simpel?
Er zijn ook goede klem of push koppelingen voor meerlagenbuis tegenwoordig als je niet wil persen. Dan moet je alleen de muurplaten/koppelingen en die stalen achterplaat die de afstand perfect houdt los kopen (iig bij heima). Als je de hele spulleboel bij de warmtejuwelier ;) haalt en daar vaker langskomt krijg je in mijn ervaring die tang vaak zo even mee.

All-electric.

• fjux
RonJ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:27:
[...]

Er zijn ook goede klem of push koppelingen voor meerlagenbuis tegenwoordig als je niet wil persen. Dan moet je alleen de muurplaten/koppelingen en die stalen achterplaat die de afstand perfect houdt los kopen (iig bij heima). Als je de hele spulleboel bij de warmtejuwelier ;) haalt en daar vaker langskomt krijg je in mijn ervaring die tang vaak zo even mee.
Ja ik zag de steek oplossing ook, vision van Henco dacht ik.
Wilde even daar navragen hoe handig dat is om achter de muur te proppen ;)

Maar ik ga er iig van uit dat ik het gewoon ga vervangen! Thanks voor de tips!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
jeej, haal ik mijn oude luide 150 mm ventilator uit de wand.

blijkt dat er achter een 125mm gat in de buiten muur zit. Ook niet met een verloopje of zo aangesloten, nee lekker een cm of zo voor de muur. Geen wonder dat het ding zo luid is.

En wordt al jaren de vochtige lucht lekker de voorzetwand in geblazen.

Het gat in de buitenmuur kan ik niet echt vergroten, dus mijn oplossing is om er een 125mm ventilator in te hangen. E

n hoewel het gat in de tegel waar de oude inzat te groot is om een kleinere ventilator in op te hangen, denk ik dat met mijn steeds beter wordende timmermansoog, dat ik met een paar latjes achter de wand plakken met hightack de opening net klein genoeg kan maken om de nieuwe op te hangen, en voldoende kan op vullen om de ventilator soort van vlak met de tegels te krijgen, en dat de afmetingen van het oude vierkante gat in de wand en omtrek van de buitenkant van de nieuwe ventilator met kit te over te bruggen is.

Vanavond maar even meten of het exact is.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
Schway schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:02:
jeej, haal ik mijn oude luide 150 mm ventilator uit de wand.

blijkt dat er achter een 125mm gat in de buiten muur zit. Ook niet met een verloopje of zo aangesloten, nee lekker een cm of zo voor de muur. Geen wonder dat het ding zo luid is.

En wordt al jaren de vochtige lucht lekker de voorzetwand in geblazen.

Het gat in de buitenmuur kan ik niet echt vergroten, dus mijn oplossing is om er een 125mm ventilator in te hangen. E

n hoewel het gat in de tegel waar de oude inzat te groot is om een kleinere ventilator in op te hangen, denk ik dat met mijn steeds beter wordende timmermansoog, dat ik met een paar latjes achter de wand plakken met hightack de opening net klein genoeg kan maken om de nieuwe op te hangen, en voldoende kan op vullen om de ventilator soort van vlak met de tegels te krijgen, en dat de afmetingen van het oude vierkante gat in de wand en omtrek van de buitenkant van de nieuwe ventilator met kit te over te bruggen is.

Vanavond maar even meten of het exact is.
je kunt niet gewoon een buis in de juiste maat in dat gat duwen ipv latten en kit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:31
fjux schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:30:
[...]

Ja ik zag de steek oplossing ook, vision van Henco dacht ik.
Wilde even daar navragen hoe handig dat is om achter de muur te proppen ;)

Maar ik ga er iig van uit dat ik het gewoon ga vervangen! Thanks voor de tips!
Volgens mij zijn de meeste steek koppelingen (zoals Uponor RTM en varianten van Comap bijv) geschikt voor wegwerken in de muur, maar sommige zoals JD-Speedfit (Hornbach) dan weer niet...

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:57

[Afbeelding]

Draadje op Reddit.
Ik begrijp dit zelf niet helemaal hoe je dit kan laten gebeuren. Als hier iemand bedenkt om de staander of gordingen volledig weg te halen zou ik mooi zeggen: doe maar bij een ander.

• fjux
TheJVH schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:53:
[...]

Volgens mij zijn de meeste steek koppelingen (zoals Uponor RTM en varianten van Comap bijv) geschikt voor wegwerken in de muur, maar sommige zoals JD-Speedfit (Hornbach) dan weer niet...
Ja dat had ik wel gezien, maar heb nog nooit een installateur gehoord die dit gebruikt dus weet niet hoe goed het nu echt is.

• djluc
fjux schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:52:
[...]

Ja dat had ik wel gezien, maar heb nog nooit een installateur gehoord die dit gebruikt dus weet niet hoe goed het nu echt is.
Met beide ervaring, het mag inderdaad afhankelijk van het merk. Dus goed de technische voorschriften lezen.

Ervaring met Uponor RTM: Max 10 stuks ooit geplaatst en 2x gedoe er mee gehad. We hadden ze al in het zicht geplaatst dus niet weggewerkt omdat het nieuw was. Net zweten/druppelvorming. Geen idee waarom, netjes ontbraamt, geknipt etc.

Dus nee, zou absoluut niet mijn voorkeur hebben. Ze zijn ook vrij groot.

Praktijkervaring met perstang: Werkt geweldig, ook hierbij goed instructies volgen uiteraard en tang laten calibreren.

Na 1000+ koppeling nooit gedoe mee gehad. Enkele keer een uitvoeringsfout, bijvoorbeeld buis die er toch uit schuift bij persen. Maar dat zie je meteen bij je nacontrole dus die vervang je en klaar.

Als je kan: koppelingen gewoon in het zicht houden. Bijvoorbeeld door te werken met een sanitairverdeler.

Maar samengevat: regel een perstang, daar word je blij van.

• TheJVH
Zeker, het liefst een perstang gebruiken maar ik heb 1 plek gehad waar ik nevernooit met een perstang zou kunnen komen. Het alternatief zou 2 meter aan loze leiding zijn (langs een WC reservoir - dus niet heel schokkend) of een steekfitting gebruiken. Dat ging om een Comap MultiSkin Push Fit fitting en werkte prima.

Tegenwoordig kan je ook voor een beschaafd bedrag een handperstang kopen. Die TH persfittingen hebben niet eens heel veel kracht nodig om te persen en het resultaat kan je ook controleren met een meetgereedschap die de geperste diameter checked.

Overigens zijn deze fittingen ook vaak wat duurder dan persfittingen, dat is nog een argument voor de prof (voor ons DIY'ers maakt dat meestal iets minder uit).

[ Voor 12% gewijzigd door TheJVH op 02-09-2026 22:43 ]

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:44
Vraagje:

Ik heb, zoals zovelen, kleine scheurtjes in de muur die ik zo goed mogelijk wil herstellen. Ik heb nog gaas in huis en knauf finish spul. Is dat de manier?

Wil enerzijds voorkomen dat ze terugkomen. Anserzijds ook dat het strak is, kan dat wel met een gaasje?

• P-Rolf
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 13:40
ChillPascal schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 19:05:
Wij willen ons nieuwbouwhuis voorzien van (gedeeltelijke) houtbekleding. Daarbij zoeken wij verticale zwarte profielen. De aannemer heeft hiervoor Modiwood geadviseerd, maar ik kan daar ervaringen over vinden. Heeft iemand ervaring met dit soort ‘thermisch gemodificeerd’ hout?

Kunststof was bij voorbaat al afgevallen vanwege de niet natuurlijke uitstraling. Tenzij dit intussen enorm is verbeterd kiezen wij graag voor echt hout.

Alternatieven en tips zijn altijd welkom!
Wij hebben verticale modiwood planken op onze aanbouw. Het bevalt goed en staat nog steeds mooi. Hoewel de plank vuren is, is deze door de thermische behandeling veel harder geworden. Via de website van Modiwood zijn wel samples te bestellen

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:57
Rzaan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:13:
Ik wil (moet) een gat gaan maken direct naast de eindkolom die het begin vormt van mijn tuinmeur. De muur kolom staat waarschijnlijk op een betonnen fundering en komt zelfs tot het maaiveld. Tenminste, ik zie grove beton naast mijn muur.

[Afbeelding]

Geen idee hoe dik dit stuk beton is.
Ik weet dat glazen bollen niet bestaan, maar wat denken jullie?

De muur staat er al zeker 40 jaar. Misschien dat dit iets zegt over de bouwwijze destijds.
Ik verwacht eigenlijk dat de 2 pilaren op een gedeelde fundering staan.
Vaak zijn ze onderling verbonden om te voorkomen dat de palen schuin zakken naar binnen toe.

Denk dat de meest eenvoudige manier is(naast het boren van een rijtje gaten en uithakken) met een kernboor een gat maken die groot genoeg is voor de strip. Een groter gat is ook makkelijker weer vol te gieten. En dit dan aan te vullen met Weber Basis KGM 188.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• JT

JT

VETAK y0

ID-College schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:59:
[...]

Ik begrijp dit zelf niet helemaal hoe je dit kan laten gebeuren. Als hier iemand bedenkt om de staander of gordingen volledig weg te halen zou ik mooi zeggen: doe maar bij een ander.
Iets met de spreekwoordelijjke vlieg op de muur B)

Ecodan warmtepomp

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:57
JT schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:40:
[...]

Iets met de spreekwoordelijjke vlieg op de muur B)
Als ik dat reddit topic zo zie heb je behoorlijk zitten slapen. Imo is dit ook je eigen fout en had je beter moeten opletten.

Zoals altijd, jij zit ermee en zie t maar weer op te lossen. De aannemer of uitvoerden slaapt er niet minder om, toch niet zijn dak.. hopen dat ie het oplost voor je!

• JT

JT

VETAK y0

ID-College schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:59:
[...]

Als ik dat reddit topic zo zie heb je behoorlijk zitten slapen. Imo is dit ook je eigen fout en had je beter moeten opletten.

Zoals altijd, jij zit ermee en zie t maar weer op te lossen. De aannemer of uitvoerden slaapt er niet minder om, toch niet zijn dak.. hopen dat ie het oplost voor je!
Het is niet mijn zolder en waar dat zoals altijd nou ineens vandaan moet komen... :| Niet heel vriendelijk.

Ecodan warmtepomp

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:32
Wij gaan de dakpannen vernieuwen.
Mijn hele woning is nageisoleerd, behalve gedeelde spouw met buurman. Die is gewoon open.

Kan het kwaad/heeft het meerwaarde om de gedeelde spouw aan bovenkant af te dichten met stroken steenwol?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:19
Ik weet niet hoe jouw dak gedetailleerd is tbv de spouwmuur en waar jouw dak is geïsoleerd, maar in de nieuwbouw is het wel vrij gebruikelijk.
Zie bijvoorbeeld het referentiedetail van Rockwool: https://www.rockwool.com/..._060.pdf?f=20260323211659

• Fr33z
[...]

ho even stap terug. dat is niet het huis van JT maar gewoon een voorbeeld. En zelfs als het wel zo was, iets vriendelijker en meelevender kan ook. Voor hetzelfde geld ben je gewoon een dag weg vanwege werk bijv en kom.je terug en is je zolder zo. Zou je dan ook zeggen 'ja je hebt zitten slapen, het is je eige fout moet je maar opletten!'? lijkt me niet....

• pentaw1nz
Arosa schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:44:
Ik weet niet hoe jouw dak gedetailleerd is tbv de spouwmuur en waar jouw dak is geïsoleerd, maar in de nieuwbouw is het wel vrij gebruikelijk.
Zie bijvoorbeeld het referentiedetail van Rockwool: https://www.rockwool.com/..._060.pdf?f=20260323211659
Zowel ik als buurman hebben van binnen nageisoleerd. Op het dakbeschot (spaanplaat) zat geen isolatie.

Het leek me voordelen bieden om de spouw boven af te dichten, omdatbhet natuurlijk een warmtelek is.
Weet echter niet of het misschien toch een functie vervult en ik andere problemen krijg als ik na 50 jaar nu opeens de spouw dichtmaken bovenaan.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:19
pentaw1nz schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:16:
[...]

Zowel ik als buurman hebben van binnen nageisoleerd. Op het dakbeschot (spaanplaat) zat geen isolatie.

Het leek me voordelen bieden om de spouw boven af te dichten, omdatbhet natuurlijk een warmtelek is.

Weet echter niet of het misschien toch een functie vervult en ik andere problemen krijg als ik na 50 jaar nu opeens de spouw dichtmaken bovenaan.
Als er van binnenuit geïsoleerd is, dan heeft het vullen van de spouw tussen de huizen niet direct een toegevoegde waarde. De isolatielijn wordt immers onderbrokken door de bouwmuur.

Even via google een plaatje gezocht hoe je zou kunnen isoleren ipv de bouwmuur bij naïsoleren: Afbeeldingslocatie: https://energieloketlingewaardnl.cdn.maxicms.nl/uploads/Editor-thumbs/2/laatste-afbeelding.jpg
Dan heb je doorgaande isolatielijn. Bij de juiste materialen en uitvoering zou er geen probleem moeten ontstaan. Volgens mij zijn er ook enkele aandachtspunten m.b.t. voorkomen dat je de daken/huizen fysiek aan elkaar verbindt, dan krijg je problemen met contact geluid. En bevorderen van brandoverslag wil je ook niet.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:37

3_s

[...]

Hoe kan iets dat een aannemer uitvoert je eigen fout zijn? Hij is toch de specialist? Of moet iedereen maar alles kennen? En ben je ook zo bij de dokter? Bij de garagist? Als je een niet zo lekker gerecht kiest op de kaart?

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 12:39

dollyking

duck tape

LA-384 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 19:28:
Onlangs heb ik het schrootjesplafond van de garage losgehaald, oa om de isolatie te beoordelen.

Het betreft een voormalig carport, met bitumen dak en houten afwerking en deuren aan de voorzijde. De binnenmuren van de garage, zijn de buitenmuren van het huis. De garage wordt dus niet actief verwarmd, enkel indirect door stralingswarmte via muren en de binnendeur.

De opbouw van het dak is eigenlijk als volgt:
- underlayment platen met daarop bitumen
- 7cm luchtspouw
- PUR platen a 4cm
- 3cm luchtspouw
- schrootjes
[Afbeelding]

De purplaten hebben nogal wat kieren en naden, onderling alsook bij de randen.
  • Is het zinvol/aan te raden om de naden dicht te maken?
  • Is het zinvol om klimaatfolie toe te passen tussen de purplaten en de schrootjes?
Haal je isolatie opbouw even door Ubakus en kijk even op dit forum Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

ik denk dat je isolatie opbouw niet goed is.

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

[Afbeelding]

Draadje op Reddit.
Luxe steun. Wanneer komt de permanente oplossing?

(Reddit blocked??)

• Fr33z
pentaw1nz schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:25:
Mijn hele woning is nageisoleerd, behalve gedeelde spouw met buurman. Die is gewoon open.

Kan het kwaad/heeft het meerwaarde om de gedeelde spouw aan bovenkant af te dichten met stroken steenwol?
en de woningscheidende muur waar die spouw in zit? is.die ook.aan jouw kant geisoleerd van binnenuit? of heb je gewoon stenen en daarachter die open spouw? qua warmtelekkage gaat indien het niet nageisoleerd is het veel schelen als je de spouw van bovenaf afsluit. Nu heb je eigenlijk.een buitenmuur tussen jullie huizen in vanwege de koude lucht die er langs kan blazen.

• pentaw1nz
Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:11:
[...]

en de woningscheidende muur waar die spouw in zit? is.die ook.aan jouw kant geisoleerd van binnenuit? of heb je gewoon stenen en daarachter die open spouw? qua warmtelekkage gaat indien het niet nageisoleerd is het veel schelen als je de spouw van bovenaf afsluit. Nu heb je eigenlijk.een buitenmuur tussen jullie huizen in vanwege de koude lucht die er langs kan blazen.
Nee die muur is zowel bij ons als buren niet geisoleerd.
Leek mij idd ook een kleine moeite om apouw te dichten bij dakrenovatie, met mogelijk minder warmtelek tot gevolg.

Weet alleen niet of ik iets over het hoofd zie waar ik later problemen mee kan krijgen

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 04-09-2026 13:07 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:19
pentaw1nz schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:06:
[...]

Nee die muur is zowel bij ons als buren niet geisoleerd.
Leek mij idd ook een kleine moeite om apouw te dichten bij dakrenovatie, met mogelijk minder warmtelek tot gevolg.

Weet alleen niet of ik iets over het hoofd zie waar ik later problemen mee kan krijgen
Spouw van boven afdichten is een hele effectieve maatregel. Met wat mazzel is de spouw voor de rest ook afgesloten.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKlhWHEEafQWhN4E2BERfmkcP8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APm8dg6z3SNCAII1lEuomhKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k2FzUFT95q61OdCULd-FrRfVTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3aJuj1YPuB8kTT974Vd13Ag.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de situatie dat er een flinke kier zit tussen het terras en de opstap stenen. Daardoor gaat geel zand wegspoelen en ontstaan er verzakkingen, althans ben ik bang voor!
De borderrand zit tevens al los.

De blokken wegen 100kg stuk en laat ik liever op zijn plek liggen.

Mijn idee is om in de sleuf cement te storten voor de stevigheid en dat er geen slagregen meer inkomt.

Wat denken jullie?

• pentaw1nz
barry86 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de situatie dat er een flinke kier zit tussen het terras en de opstap stenen. Daardoor gaat geel zand wegspoelen en ontstaan er verzakkingen, althans ben ik bang voor!

Mijn idee is om in de sleuf cement te storten voor de stevigheid en dat er geen slagregen meer inkomt.

Wat denken jullie?
Middelste trede lijkt nu al scheef. Waarom is het gelegd met afstand er tussen? Je kunt er nu nog bij, strak aansluiten is beter dan beunhazen en spul in die kier gieten

• JT

JT

VETAK y0

barry86 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat denken jullie?
Ben het wel eens met @pentaw1nz . Zeker als ik zie dat alles nieuw aangelegd wordt. Liever een paar tientjes uitgeven aan mensen die het dan voor je doen ofzo, 2 stratenmakers die einde van de dag langs kunnen rijden en binnen een half uur een paar biertjes met frikandel kunnen scoren.

Ecodan warmtepomp

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:00
pentaw1nz schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:25:

Zeer zeker dichtmaken!

Er is een apart topic voor:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1887307

Ik heb hem hier anderhalf jaar geleden dichtgemaakt.
Omdat er een plafond open lag op de slaapkamer bij de nieuwe kinderkamer destijds voelde ik het behoorlijk trekken. Ik had geen idee waar het vandaan kwam. De balken van de verdiepingsvloer liggen ook in die muur en rondom zitten ook nog kieren. Ik heb steenwol gebruikt en omwikkelt met dampopen-folie. Zelfs nog een rupsje flexppur langs getrokken omdat de stenen soms aardig versprongen.

Heb gemeten met gelijkwaardige buitentemperatuur voor en na tussen een binnenmuur en de woningscheidende binnenmuur. En de temperatuur ging van 9 graden naar bijna 16 graden.
Dien16 graden was vergelijkbaar van een binnenmuur tussen 2 slaapkamers.

Door een open souwmuur krijg je een schoorsteen effect, warme lucht van onder gaat snel omhoog en trekt zo dus extra vlot warmte uit je woning.

Bijkomend effect na isoleren is dat daarna de kou in onze eethoek ook weg was :Y

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:23
Heeft iemand ervaring met andere merken corpusklemmen dan bijv Bessey? Ik ben een one-off klusje aan het doen voor een bijzettafel/ kast voor de stereo van ca. 90cm, maar dan is de kostprijs van 1 klem even hoog als de hele kast :D

Ik zie Vevor, Stier (prijs vergelijkbaar met Bessey), de HBM sergeanten, Jorgensen... Iemand goede tips? Sergeanten lijken mij wat onhandelbaar, dan heb ik liever een corpusklem die je ook als spreider kan gebruiken.

• TheJVH
SimonBR39 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:36:
Heeft iemand ervaring met andere merken corpusklemmen dan bijv Bessey? Ik ben een one-off klusje aan het doen voor een bijzettafel/ kast voor de stereo van ca. 90cm, maar dan is de kostprijs van 1 klem even hoog als de hele kast :D

Ik zie Vevor, Stier (prijs vergelijkbaar met Bessey), de HBM sergeanten, Jorgensen... Iemand goede tips? Sergeanten lijken mij wat onhandelbaar, dan heb ik liever een corpusklem die je ook als spreider kan gebruiken.
Tweedehands en daarna weer verkopen?

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:31
TheJVH schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:09:
[...]

Tweedehands en daarna weer verkopen?
zou ik ook belang bij hebben! maar zie weinig voorhanden op marktplaats.

Vevor heeft ook mooi geprijsd setje maar twijfel over kwaliteit. Piher is volgens mij ook goed aangeschreven maar duur. 4 voor 180 euro op amazon

[ Voor 13% gewijzigd door Evo X op 05-09-2026 21:31 ]

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Awayp1sghZ0unvNZbx1LCLY_YOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrFPaOiza0JMR3IpP34Z5YK4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vroeg laatst iets over het verroeste hoeklijn/ ijzer. De oude heb ik eruit gekregen .

Aangezien de rand nog vrij goed is zit ik eraan te denken een gegalvaniseerde hoeklijn (zonder ankers) er met hightech aan vast te lijmen. Zie wat zaken waar ik de 3mm dikke variant kan kopen. Zal dat blijven zitten? Ik rijd er alleen met de fiets over en de bbq

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:04
Hier eerder al gepost over een tuinmuur wat ik ga metselen. Ben prijzen aan t opvragen voor cement e.d. wilde in eerste instantie doorstrijkmortel pakken, maar schrok nogal van de prijzen (plm 12e/25 kg ex btw. Zou 75 zakken nodig hebben, is een bestel artikel dus langere levertijd en retourneren bij teveel geen optie). Dus toch maar traditioneel metselen en voegen. Plan is nu metselcement met kalk/luchtbelvormer erin te nemen. Of zouden jullie ervoor kiezen om dat ook allemaal los te doen? Risico op verkeerde verhoudingen neemt dan wel toe.. metselcement is per zak iets goedkoper en veel minder zakken nodig. Metselzand kan ik per aanhangwagen halen.

Onder de streep dan ook wel weer voegmortel nodig, maar kom dan wel al een stuk goedkoper uit dan met doorstrijken..

[ Voor 5% gewijzigd door Frantic op 06-09-2026 06:06 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:36
Frantic schreef op zondag 6 september 2026 @ 06:04:
Hier eerder al gepost over een tuinmuur wat ik ga metselen. Ben prijzen aan t opvragen voor cement e.d. wilde in eerste instantie doorstrijkmortel pakken, maar schrok nogal van de prijzen (plm 12e/25 kg ex btw. Zou 75 zakken nodig hebben, is een bestel artikel dus langere levertijd en retourneren bij teveel geen optie). Dus toch maar traditioneel metselen en voegen. Plan is nu metselcement met kalk/luchtbelvormer erin te nemen. Of zouden jullie ervoor kiezen om dat ook allemaal los te doen? Risico op verkeerde verhoudingen neemt dan wel toe.. metselcement is per zak iets goedkoper en veel minder zakken nodig. Metselzand kan ik per aanhangwagen halen.

Onder de streep dan ook wel weer voegmortel nodig, maar kom dan wel al een stuk goedkoper uit dan met doorstrijken..
Hoeveel wil je besparen? Zakgoed a €4 per zak bij Hornbach.

Metselmortel per zak, vaste hoeveelheid water dan kan er niks mis gaan. Met cement zakken en los zand zit je ook weer met een berg metselzand wat je moet hanteren. En dat moet wel goed zand zijn. Hier had de zandcementman het zand laten verwisselen omdat het niet goed smeerde, even als voorbeeld.

Je staat in je eentje? Dus stapeltjes stenen uitzetten elke keer zelf metselkoord stellen en alles zelf uitkrabben. Zakgoed onderweg uitzetten, tuinslang erbij , kun je mortel draaien precies waar je werkt. Je berg zand ligt aan een kant. Zakgoed zeg ik.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:23
Evo X schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:13:
[...]

zou ik ook belang bij hebben! maar zie weinig voorhanden op marktplaats.

Vevor heeft ook mooi geprijsd setje maar twijfel over kwaliteit. Piher is volgens mij ook goed aangeschreven maar duur. 4 voor 180 euro op amazon
Vond ik ook. Had al wat rondgeneusd bij Wookworking forum e.d., maar die gaan toch voor het professionele spul. Als ik op dit forum zoek lijkt het erop dat Vevor een Chinese brand is, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel. Lidl had voorheen ook van die klemmen, maar die zijn uit het assortiment, misschien toch te lage kwaliteit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Frantic schreef op zondag 6 september 2026 @ 06:04:

Doorstrijken kan je ook met "gewone" mortel, in bv engeland voegen ze doorgaans niet appart. het voordeel van 2 mortels is dat je ze beide kan tweaken ipv dat je "het ermee moet doen"

• Frantic
twain4me schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:47:
[...]

Doorstrijken kan je ook met "gewone" mortel, in bv engeland voegen ze doorgaans niet appart. het voordeel van 2 mortels is dat je ze beide kan tweaken ipv dat je "het ermee moet doen"
True, de voeg moet ook op kleur komen.. dat maakt t ook wat lastiger.

En in deze hoek van t land zijn er niet heel veel grote bouwmarkten beschikbaar. Hornbach is bv 1.5u rijden maar binnen 15 min heb ik 2 BMN en 1 Bouwcenter. Ga vooralsnog zoveel mogelijk laten leveren door BMN, daar ben ik ook aan gebonden voor een extra pallet stenen. Vandaar ook dat ik nu neig naar 2 mortels, want beide kan ik los wel binnen 15 minuten halen. Ook de voegmortel op kleur. En evt retourneren als ik dus teveel heb.

BMN raadde bv aan alleen de voegmortel te gebruiken om te metselen. In t product blad staat duidelijk dat t niet bedoelt is om te metselen. Tja..

[ Voor 19% gewijzigd door Frantic op 06-09-2026 14:57 ]

• Frantic
GudZ schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:27:
[...]

Hoeveel wil je besparen? Zakgoed a €4 per zak bij Hornbach.
Het hoeft niet het goedkoopst. Maar bv Metselcement en een kar zand besparen me al meer dan de helft tov doorstrijkmortel op kleur.

De berg zand zal loslopen. Dan rij ik de aanhanger een stukje verder.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:10

MJV

MJV schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:49:
Even een checkvraag. Ik ben twee badkamerkranen aan het vervangen, daar zitten 10mm koperen buisjes aan (verchroomd). Uit de muur heb ik 12mm koper. De buisjes vanuit de kraan zijn precies te kort (2e hands, MP). Ik heb nu bedacht om dit op te lossen met 20cm flexslangetjes van 12 naar 10mm knel.

Alternatieve oplossing zou het toevoegen van stopkranen zijn en daar dan 3/8" -10mm flexslangetjes op, maar dat is voor 2 kranen weer meer dan 40 euro extra. Krijg ik spijt van deze besparing? Badkamer is 30 jaar oud en wordt ooit nog gerenoveerd (maar dat kan zo nog eens 5 jaar duren).

Of is er een andere oplossing die ik even over het hoofd zie?
Het zit inmiddels weer in elkaar, maar ik ben er nog niet uit of ik nu heel gelukkig met deze oplossing ben. Buisjes van de kraan netjes op maat gemaakt, 20cm flexslangen bleken te lang om met een mooie ronde bocht (conform instructies Bonfix) vanaf de hoekstopkraan weer naar boven te routeren. Nu dus met 10cm flexslangetjes van een niet-echt-A-merk van de Hornbach. Het zit lek- en zoveel mogelijk spanningsvrij in elkaar, maar helemaal vertrouw ik die slangetjes niet. Terechte zorg of zoek ik nu spijkers op laag water ( ;) )?

Sowieso is het een wat teleurstellende klus omdat het probleem van waterslag (waar ik met eenhendelkraan last van had) ook met deze kraan met twee losse kranen maar beperkt is verminderd, maar dat terzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAvV1mniuI0LBOqRkuET9648vjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgkknkwEqcpbRXH5yvdnaoIy.jpg?f=fotoalbum_large

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:54
Een waterslagdemper ook al geprobeerd?

• MJV

MJV

pman63 schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:25:
Een waterslagdemper ook al geprobeerd?
Ja, op een aantal plekken al toegepast, dat helpt wel enigszins. Voornaamste probleem zit denk ik in de badkraan die achter de badrand door derden aan een loshangende waterleiding is aangesloten. Dat wil ik nog oplossen maar is een iets grotere klus omdat ik er niet zomaar bij kan. Aanleren om kranen rustig te openen en sluiten is redelijk effectief (en gaat t.g.v. dat klapperen bijna vanzelf).

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
Wie of wie kan en wil er meedenken met mij :)
Even het verhaal in het kort (probeer ik).:
Over een x aantal jaar (kan 3 jaar zijn, kan 10 jaar zijn) hebben we waarschijnlijk de luxe een boerderij over te kunnen nemen en dan willen we deze volledig gaan renoveren.
Dit bestaat uit 2 delen:
het voorhuis, +/- 13 bij 11 meter. (hier wordt nu gewoond en gaan wij wonen)
het achterhuis / deel / garage: +/- 13 bij 13 meter (staat nu leeg, blijft later in 1e instantie ook garage)

Het achterhuis en de voorhuis zijn gescheiden met een brandmuur en het hellende dak loopt in 1 deel door (totaal dus 13 meter breed en 24 meter lang)

Het achterhuis is oud en slecht, hier hebben vroeger dieren gestaan en zit nog een hooi zolder op.
De bedoeling is dat we over x aantal jaar het volledige dak gaan vervangen. Het voorhuis wordt dan goed geïsoleerd richting Rc waarde van 8.
Het achterhuis zou ik daar in tegen graag nu al wat aan doen, dit is zo slecht dat alles doorhangt en de buitenmuren drukken langzaam naar buiten.
Mijn idee is om in iedergeval de hooizolder te verwijderen en het 1 lege ruimte van te maken (constructie blijft uiteraard wel). Daarna wil ik graag nieuwe funderingsstroken storten aan de binnenzijde en hierop een staalconstructie zetten.
Mijn idee is dan om de huidige constructie als overbrugging uit te vullen naar de staal constructie zodat het in iedergeval niet erger wordt.
De staalconstructie wil ik wat lager plaatsen zodat:
- ik nu ruimte heb om er een constructie onder te maken / wat werkruimte heb
- Wanneer het dak van het voorhuis wordt aangepakt het achterhuis voorzien kan worden van renovatieplaten op de gordingen en het nieuwe pannendak dan in 1 geheel door kan lopen.

Denk ik nu te makkelijk en zeggen jullie direct al: dit is niet haalbaar zonder het oude dak en constructie te verwijderen. Of heeft het kans van slagen en kan ik met (veel pijn en moeite, ik weet het) een staalconstructie van binnenuit in de uit constructie plaatsen.

De buitenmuur zal eerst blijven staan, wellicht dat die in de toekomst opnieuw opgemetseld gaat worden maar dat staat in mijn ogen los van de constructie. Die is volgens mij gewoon te bevestigen aan de spanten.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Question Mark
  • Laatst online: 18:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daan_96 schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:46:
Dit lijkt mij typisch een geval waar een constructeur voor ingeschakeld zou moeten worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Daan_96
  • Nu online
Constructie technisch lijkt het me geen probleem. De staalconstructie die ik op het oog heb voldoet aan wat de belastingen ect.

Het gaat mij meer om het feit of de constructie van binnenuit te plaatsen is en of mensen hier ervaring mee hebben.

Of dat het echt beter is om te wachten tot het hele dak eraf gaat en voor lief nemen dat het steeds slechter wordende achterhuis het nog maar even vol moet houden.

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:24

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb geen idee. Maar ik zou er een apart topic voor aanmaken. Denk dat je dan ook andere Tweakers trekt, die dit topic voorbij laten gaan.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
Over een x aantal jaar (kan 3 jaar zijn, kan 10 jaar zijn) hebben we waarschijnlijk de luxe een boerderij over te kunnen nemen en dan willen we deze volledig gaan renoveren.
Dit bestaat uit 2 delen:
het achterhuis / deel / garage: +/- 13 bij 13 meter (staat nu leeg, blijft later in 1e instantie ook garage)

Het achterhuis en de voorhuis zijn gescheiden met een brandmuur en het hellende dak loopt in 1 deel door (totaal dus 13 meter breed en 24 meter lang)

Het achterhuis is oud en slecht, hier hebben vroeger dieren gestaan en zit nog een hooi zolder op.
De bedoeling is dat we over x aantal jaar het volledige dak gaan vervangen. Het voorhuis wordt dan goed geïsoleerd richting Rc waarde van 8.
Het achterhuis zou ik daar in tegen graag nu al wat aan doen, dit is zo slecht dat alles doorhangt en de buitenmuren drukken langzaam naar buiten.
Mijn idee is om in iedergeval de hooizolder te verwijderen en het 1 lege ruimte van te maken (constructie blijft uiteraard wel). Daarna wil ik graag nieuwe funderingsstroken storten aan de binnenzijde en hierop een staalconstructie zetten.
Mijn idee is dan om de huidige constructie als overbrugging uit te vullen naar de staal constructie zodat het in iedergeval niet erger wordt.
- Wanneer het dak van het voorhuis wordt aangepakt het achterhuis voorzien kan worden van renovatieplaten op de gordingen en het nieuwe pannendak dan in 1 geheel door kan lopen.

Denk ik nu te makkelijk en zeggen jullie direct al: dit is niet haalbaar zonder het oude dak en constructie te verwijderen. Of heeft het kans van slagen en kan ik met (veel pijn en moeite, ik weet het) een staalconstructie van binnenuit in de uit constructie plaatsen.

De buitenmuur zal eerst blijven staan, wellicht dat die in de toekomst opnieuw opgemetseld gaat worden maar dat staat in mijn ogen los van de constructie. Die is volgens mij gewoon te bevestigen aan de spanten.
alles kan, maar een maand kloten met een constructie binnendoor plaatsen of een week het dak eraf halen, constructie plaatsen en het dak weer terug lijkt me uiteindelijk makkelijker en goedkoper. je moet toch oplossingen zoeken en hopen dat het in het volgende stadium goed past en aansluit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:43
MJV schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:23:
[...]

Het zit inmiddels weer in elkaar, maar ik ben er nog niet uit of ik nu heel gelukkig met deze oplossing ben. Buisjes van de kraan netjes op maat gemaakt, 20cm flexslangen bleken te lang om met een mooie ronde bocht (conform instructies Bonfix) vanaf de hoekstopkraan weer naar boven te routeren. Nu dus met 10cm flexslangetjes van een niet-echt-A-merk van de Hornbach. Het zit lek- en zoveel mogelijk spanningsvrij in elkaar, maar helemaal vertrouw ik die slangetjes niet. Terechte zorg of zoek ik nu spijkers op laag water ( ;) )?

Sowieso is het een wat teleurstellende klus omdat het probleem van waterslag (waar ik met eenhendelkraan last van had) ook met deze kraan met twee losse kranen maar beperkt is verminderd, maar dat terzijde.

[Afbeelding]
Over die slangetjes van de Hornbach hoef je je geen zorgen te maken; op de manege heb ik er tientallen gebruikt voor de waterbakken en nooit een probleem mee gehad.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:02

BTS

Een hulpvraag:

Voor mijn binnenwanden van hout (100mm breed) zoek ik iets zodat het hout niet koud op de betonvloer komt te liggen. (Nee, metal stud mag niet gebruikt van de Statiker.)

Het volgende gevonden:

Foamband, Kantstrookisolatie, DPC folie. Nog iets anders waar ik op kan Googlen?

www.highflow.nl

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:31
BTS schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:50:
Een hulpvraag:

Voor mijn binnenwanden van hout (100mm breed) zoek ik iets zodat het hout niet koud op de betonvloer komt te liggen. (Nee, metal stud mag niet gebruikt van de Statiker.)

Het volgende gevonden:

Foamband, Kantstrookisolatie, DPC folie. Nog iets anders waar ik op kan Googlen?
denk dat DPC veel gebruikt wordt, maar misschien ook daar bovenop eerst nog een laag blokken metselen?

• MJV

MJV

Een hulpvraag:

Het volgende gevonden:

Denk dat het er een beetje om gaat waarom je dit wil. Als vochtbarrière? EPDM kan ook nog.

• twain4me

twain4me

Daan_96 schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:57:
Constructie technisch lijkt het me geen probleem. De staalconstructie die ik op het oog heb voldoet aan wat de belastingen ect.

Het gaat mij meer om het feit of de constructie van binnenuit te plaatsen is en of mensen hier ervaring mee hebben.

Of dat het echt beter is om te wachten tot het hele dak eraf gaat en voor lief nemen dat het steeds slechter wordende achterhuis het nog maar even vol moet houden.
Bijna alles kan, de vraag is vooral of het het waard is. Het gaat je waarschijnlijk extra geld én extra tijd kosten. De constructie zelf zal waarschijnlijk ook duurder uitvallen, omdat je van binnenuit veel beperkter bent met hijsen, vastschroeven, lassen en dergelijke. Je kunt er simpelweg minder goed bij.

Waarschijnlijk krijg je daardoor ook meer, kleinere onderdelen die je ter plekke in elkaar moet zetten, in plaats van een paar grote delen die je er vanaf buiten in één keer in kunt zetten.

Als het dak nu eigenlijk al afgeschreven is, zou ik eerder het pand tijdelijk beschermen door bijvoorbeeld te gaan stempelen en het geheel over een paar jaar in één keer goed aan te pakken. Dan zou ik nu niet veel geld steken in een constructie die je straks mogelijk weer moet aanpassen of verwijderen.

Zelf heb ik behoorlijk wat ervaring met constructies die van binnenuit op lastige plekken geplaatst moeten worden. Het kan absoluut, maar zoals ik eerder al aangaf: het wordt heel snel een stuk duurder dan wanneer je gewoon een balk/portaal van buitenaf kunt plaatsen.

Als het dak zelf nog een aantal jaren zou blijven liggen, zou dat voor mij wel een andere afweging zijn. Dan kan het de extra kosten en moeite misschien wel waard zijn. (al zaagt men dan meestal ook gewoon een gat in het dak ;) )

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:52
Een hulpvraag:

Het volgende gevonden:

Foamglas?

https://www.isolatiemateriaal.nl/foamglas

• Daan_96
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:47:
[...]

Zelf heb ik behoorlijk wat ervaring met constructies die van binnenuit op lastige plekken geplaatst moeten worden. Het kan absoluut, maar zoals ik eerder al aangaf: het wordt heel snel een stuk duurder dan wanneer je gewoon een balk/portaal van buitenaf kunt plaatsen.

Als het dak zelf nog een aantal jaren zou blijven liggen, zou dat voor mij wel een andere afweging zijn. Dan kan het de extra kosten en moeite misschien wel waard zijn. (al zaagt men dan meestal ook gewoon een gat in het dak ;) )
De constructie worden waarschijnlijk 2e hands IPE en HEA van een opgekochte loods voor weinig. Vandaar dat ik er ook langzaam aan kan beginnen en geen haast heeft.

Alles moet ik sowieso op lengte maken en voorzien van nieuwe koppelplaten ect maar dat doe ik allemaal zelf. Beschik over professioneel gereedschap en een shovel en mini shovel waar ik iets op wil maken om de liggers te kunnen hijsen.

Dat het meer tijd kost ben ik me bewust van, maar omdat ik zelf over alles beschik en het niet snel hoeft kan het langzaam in de vrije dagen / weekenden.

Ik ga er even over nadenken, wellicht probeer ik het met 1 vakwerk en als het tegenvalt bereid ik het zover voor dat het snel kan als de kap van het voorhuis tegen die tijd ook los gaat.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:08
Waar je voor jezelf ook stil bij moet staan is hoe ga je gedurende zo'n periode de boog gespannen houden. Je zal niet de eerste zijn die aan de voorkant roept ik kan en ga alles zelf doen, tijd maakt niet uit. Maar na 2 jaar in de puin lopen doet een hoop met de psyche van een persoon.

PSN: Flix20-NL

• BTS

BTS

@Evo X , @MJV ,@Geneuzel

Het gaat om het voorkomen van intrekken van vocht, EPDM had ik ook gezien. Blokken metselen lijkt mij nogal overkill voor binnenwanden. Ik houd het bij een simpele folie als DPC.

www.highflow.nl

• djluc
MJV schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:23:
[...]

Voor een loodgieter is het niet zo'n moeite om die buisjes te verlengen en even te buigen zodat ze in 1x strak aangesloten zitten. Moet je iemand vinden die dat leuk vindt, dan is dat een uurtje werk o.i.d. en heb je het wel strak.

[Afbeelding]
Dat is een irritant probleem.
Voornaamste probleem zit denk ik in de badkraan die achter de badrand door derden aan een loshangende waterleiding is aangesloten. Dat wil ik nog oplossen maar is een iets grotere klus omdat ik er niet zomaar bij kan.
Als tijdelijke fix zou je kunnen overwegen om via het kraangat dus achter de rozetten wat ruimte vrij te maken. En dan kan je die leiding voor tijdelijk fixeren met een purschuim door dat met een slangetje er in te spuiten. Dan kan je dat verwijderen als je echt gaat renoveren.

Kan handig zijn om rondom even goed af te plakken mocht het er uit komen.

• djluc
BTS schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:43:
@Evo X , @MJV ,@Geneuzel

Het gaat om het voorkomen van intrekken van vocht, EPDM had ik ook gezien. Blokken metselen lijkt mij nogal overkill voor binnenwanden. Ik houd het bij een simpele folie als DPC.
Waarom krijg je vocht intrekking in een binnenwand? Zit er meer achter dit verhaal? Want normaal gesproken is het gewoon strookje foamband er op plakken conform voorschrift leverancier en klaar. Dat voldoet voor normaal huishoudelijk gebruik.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:37

3_s

Dit bestaat uit 2 delen:

Wat wij ooit gedaan hebben in een oude garage was links en rechts balken tegen de muur (aan de buitenzijde) en dan met kabels de muren aan elkaar verankerd.
Geen schoonheidsprijs, maar het bleef wel staan. Kost quasi niets en alles ligt nog open als je er echt aan wil beginnen.
Vooral omdat je 'waarschijnlijk' de luxe hebt, zou ik er nu zo weinig mogelijk geld en moeite insteken.

• MJV

MJV

djluc schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:44:
[...]

Voor een loodgieter is het niet zo'n moeite om die buisjes te verlengen en even te buigen zodat ze in 1x strak aangesloten zitten. Moet je iemand vinden die dat leuk vindt, dan is dat een uurtje werk o.i.d. en heb je het wel strak.
Dank voor je tips. Achteraf was de meest makkelijke manier geweest om gewoon 2 simpele kranen nieuw te kopen, of met de 2e hands met flexslangen of buizen van passende lengte. Maar dat is met de kennis van nu :).

Purren is wel goed bedacht maar durf ik niet aan, omdat ik dan ook niets meer met de stopkranen kan die erachter zitten (...). Het zit nu al anderhalf jaar 'tijdelijk' dicht met een een houten plank, dus wilde er sowieso een keer een net plaatje trespa inzetten. Die trespa heb ik al liggen, nu nog de tijd vinden.

• djluc
MJV schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:14:
[...]

Dank voor je tips. Achteraf was de meest makkelijke manier geweest om gewoon 2 simpele kranen nieuw te kopen, of met de 2e hands met flexslangen of buizen van passende lengte. Maar dat is met de kennis van nu :).

Purren is wel goed bedacht maar durf ik niet aan, omdat ik dan ook niets meer met de stopkranen kan die erachter zitten (...). Het zit nu al anderhalf jaar 'tijdelijk' dicht met een een houten plank, dus wilde er sowieso een keer een net plaatje trespa inzetten. Die trespa heb ik al liggen, nu nog de tijd vinden.
Misschien een foto posten wellicht is er wat mee te doen. Als je het over stopkranen "er achter" hebt wordt het interessant :)

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:18
Flix20 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:17:
Waar je voor jezelf ook stil bij moet staan is hoe ga je gedurende zo'n periode de boog gespannen houden. Je zal niet de eerste zijn die aan de voorkant roept ik kan en ga alles zelf doen, tijd maakt niet uit. Maar na 2 jaar in de puin lopen doet een hoop met de psyche van een persoon.
Nou dit, ik heb m'n eigen huis grotendeels zelf verbouwd, kostte me een half jaar, de psychische klap kwam later nadat ik een half jaar lang naast m'n werk ongeveer dagelijks na het eten tot 2u a half 3 's nachts bezig was en in de weekenden. Gaat nu gelukkig weer goed maar precies wat je zegt, dagelijks tegen de berg werk die er nog ligt aankijken, doet wat met de mens.

Adjust non olet, plerumque...

• Flix20
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:09:
[...]

Nou dit, ik heb m'n eigen huis grotendeels zelf verbouwd, kostte me een half jaar, de psychische klap kwam later nadat ik een half jaar lang naast m'n werk ongeveer dagelijks na het eten tot 2u a half 3 's nachts bezig was en in de weekenden. Gaat nu gelukkig weer goed maar precies wat je zegt, dagelijks tegen de berg werk die er nog ligt aankijken, doet wat met de mens.
Daar zit ook een groot verschil in. Mijn eerste 2 grote verbouwingen waren voordat ik een gezin had en nog in het oude huis woonde. Dus 's avonds/weekenden naar 'het huis' gaan om uren lang te beunen. Maar einde v/d dag/avond trok je een pot bier open en ging je daarna naar huis.

Nu zit ik in de afrondende fase van een kleinere verbouwing, dakkapel/zolder maar met als grote verschil dat we er wonen en ondertussen ook meerdere huisgenootjes bij hebben.

Dus na het eten niet meer de luxe om weer door te gaan dus je doorloop tijd loopt al gigantisch uit.
En je trekt aan het einde van de dag ook niet meer de deur dicht en stap je in een fris/schoon huis. Ondanks dath et de zolder is en je alsnog (eindelijk weer) een deur dicht kan trekken, blijft in het hele huis de sporen v/d verbouwing zichtbaar.

Wel heel blij mee dat dat er nu opzit.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:35

copykat

Good copy isn't bad

Ik denk dat alles zelf doen vaak onderschat word als je geen geld hebt om dingen te laten doen tussendoor. Alles zelf leren betekend langzamer gaan dan gepland. Ik had dubbel lol. 1999 afbraak huis opbouwen ( keuken, woonkamer enz.) met de wetenschap dat funderingsherstel gebeuren moest een keer. Dat was 2005, eerste kind 1 jaar koken op zolder beganevloer was kruipruimte zand en bouwput. 2010 was t meeste klaar.

Zelf loodgieteren, metselen, timmeren stucen vloeren leggen badcel renoveren .

De funderings herstel en opbpuw tor weer een normale begane vloer was 2 banen ik at na douchen om 23uur oma woonde op loop afstand dat was onze schone huiskamer en eet plek als we niet kampeerde met een noodkeuken op zolder en een slaapkamer als schone plek om tv te kijken voor mn dochter. Extra voordeur in de trapopgang als afsluiting van ons priveplek. 1 jaar buffelen.Daarna nog jaren project verbouwen, nieuwe zoldertrap , oudetrap in t midden ombouwen tot inbouwkasten, 2 dakkapellen laten plaatsen en kamers maken dak isolatie enz. Tuin verbouwing nieuwe schuur....

Trots zeker maar ook jaren aan vrije tijd verkloot en 1 keer een lichamelijke burnout die me 6 maanden kosten om niet om 20 uur inslaap te vallen en groggy wakker te worden vd wekker om 06:45.

Nu met dit huis heb ik iets meer geld om dingen te laten doen. En gewoon een weekend te niksen met een BBQ of afstandbediening. Of gewoon ergens heen.

Les aan mn kinderen zorg dat je een uursalaris hebt die meer waard is dan t uurloon van een bouwvakker dan kan je vrije tijd duurder zijn ( zelfklussen) dan iemand het proffesioneel laten doen. Aka werken is goedkoper dan dagen opnemen om het zelf te doen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:18
Flix20 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:56:
[...]

Daar zit ook een groot verschil in. Mijn eerste 2 grote verbouwingen waren voordat ik een gezin had en nog in het oude huis woonde. Dus 's avonds/weekenden naar 'het huis' gaan om uren lang te beunen. Maar einde v/d dag/avond trok je een pot bier open en ging je daarna naar huis.

Nu zit ik in de afrondende fase van een kleinere verbouwing, dakkapel/zolder maar met als grote verschil dat we er wonen en ondertussen ook meerdere huisgenootjes bij hebben.

Dus na het eten niet meer de luxe om weer door te gaan dus je doorloop tijd loopt al gigantisch uit.
En je trekt aan het einde van de dag ook niet meer de deur dicht en stap je in een fris/schoon huis. Ondanks dath et de zolder is en je alsnog (eindelijk weer) een deur dicht kan trekken, blijft in het hele huis de sporen v/d verbouwing zichtbaar.

Wel heel blij mee dat dat er nu opzit.
Ik heb ook een gezin en mijn dochter was 6 maanden oud toen ik hieraan begon...

Adjust non olet, plerumque...

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 13:59
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:55:
[...]

Ik heb nu 2 huizen verbouwd terwijl wij een meervoudig gehandicapte dochter hebben die 24/7 zorg nodig heeft. Het vergt wat planning en doorzettingsvermogen, vooral als je net een grote klus bent begonnen en dochterlief komt 2 weken in het ziekenhuis te liggen.

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 17:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3HuzXVQP-G2Pc-EhXFRjeqVy1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/st7pjidiEGl7XDeNeoozU557.png?f=fotoalbum_large

Mijn huis is uit de jaren 70 had overal dikwandige stalen leidingen over de muren lopen. De afgelopen jaren heb ik een deel van de radiatoren weggehaald en ben ik overgestapt op vloerverwarming en airco's, waardoor ik veel van die wandleidingen weg heb kunnen halen. Werkt verder allemaal prima.

Vorig jaar bij de verbouwing van de badkamer heb ik alvast een aanvoer en retour in een koof gelegd dat via de onderliggende meterkast verborgen naar de kruipruimte loopt, zodat ik straks het laatste stuk dikwandig staal van zolder naar de kruipruimte kan weghalen. Ik doe dat liever in twee etappes, en daardoor heb ik in etappe 1 een cirkel: de aanvoer en de retour lopen elk als een gesloten ring rond. Die twee ringen zitten nergens op elkaar aangesloten, buiten de drukverschilregelaar die er al op zit.

Kan dit gewoon zo? Schema staat hierboven. In etappe 2 vallen de stalen leidingen weg en worden de radiatoren en de verdeler door het Uponor deel gevoed, waardoor de gesloten ring weer een normale doodlopende aanvoer en retour wordt.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:02

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ja dat werkt gewoon, maar wellicht dat je even je radiatoren opnieuw moet inregelen, of je accepteert tijdelijk dat het niet optimaal is en doet dat aan het eind.

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-09 17:02
Cassettebandje schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:39:
Ja dat werkt gewoon, maar wellicht dat je even je radiatoren opnieuw moet inregelen, of je accepteert tijdelijk dat het niet optimaal is en doet dat aan het eind.
Super dank je wel voor de bevestiging! Gelukkig valt het qua temperatuur nog mee dus dan kan het optimaal inregelen als laatste stap. :9

• BTS

BTS

djluc schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:47:
[...]

Waarom krijg je vocht intrekking in een binnenwand? Zit er meer achter dit verhaal? Want normaal gesproken is het gewoon strookje foamband er op plakken conform voorschrift leverancier en klaar. Dat voldoet voor normaal huishoudelijk gebruik.
Nee ik zocht inderdaad naar foamband maar kon het juiste niet vinden. dpc, epdm folies kwam ik wel tegen.

www.highflow.nl

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:28
Na de asbestsanering heb ik sandwichpanelen op m’n schuurtje gelegd. De aansluiting op voor en zijgevel is niet top, er zitten flinke kieren tussen. Is dit nou typisch is waar PUR schuim voor bedacht is of zijn er betere manieren? Dichtsmeren met cement?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REdiOIRnLcofmpTVSfoo4aufQQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJ6xSWOfnkMwhuyGzH9mplt7.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

Ik zou het aan de binnen kant purren en "aftimmeren" en aan de buitenkant purren en afsmeren of "aftimmeren", net wat beter bij je gevel past. aftimmeren kan bv ook met een hoekprofiel.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:04
LV87 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:26:
Na de asbestsanering heb ik sandwichpanelen op m’n schuurtje gelegd. De aansluiting op voor en zijgevel is niet top, er zitten flinke kieren tussen. Is dit nou typisch is waar PUR schuim voor bedacht is of zijn er betere manieren? Dichtsmeren met cement?
Standaard PUR is niet UV-bestendig, dus als je van buiten afdicht kun je binnen purren.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:00
copykat schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:50:
Ik denk dat alles zelf doen vaak onderschat word als je geen geld hebt om dingen te laten doen tussendoor. Alles zelf leren betekend langzamer gaan dan gepland. Ik had dubbel lol. 1999 afbraak huis opbouwen ( keuken, woonkamer enz.) met de wetenschap dat funderingsherstel gebeuren moest een keer. Dat was 2005, eerste kind 1 jaar koken op zolder beganevloer was kruipruimte zand en bouwput. 2010 was t meeste klaar.

De funderings herstel en opbpuw tor weer een normale begane vloer was 2 banen ik at na douchen om 23uur oma woonde op loop afstand dat was onze schone huiskamer en eet plek als we niet kampeerde met een noodkeuken op zolder en een slaapkamer als schone plek om tv te kijken voor mn dochter. Extra voordeur in de trapopgang als afsluiting van ons priveplek. 1 jaar buffelen.Daarna nog jaren project verbouwen, nieuwe zoldertrap , oudetrap in t midden ombouwen tot inbouwkasten, 2 dakkapellen laten plaatsen en kamers maken dak isolatie enz. Tuin verbouwing nieuwe schuur....

Trots zeker maar ook jaren aan vrije tijd verkloot en 1 keer een lichamelijke burnout die me 6 maanden kosten om niet om 20 uur inslaap te vallen en groggy wakker te worden vd wekker om 06:45.

Nu met dit huis heb ik iets meer geld om dingen te laten doen. En gewoon een weekend te niksen met een BBQ of afstandbediening. Of gewoon ergens heen.

Les aan mn kinderen zorg dat je een uursalaris hebt die meer waard is dan t uurloon van een bouwvakker dan kan je vrije tijd duurder zijn ( zelfklussen) dan iemand het proffesioneel laten doen. Aka werken is goedkoper dan dagen opnemen om het zelf te doen.
M.b.t. je laatste alinea moet je dan toch echt wel een dik uurloon hebben.

Ik zit op zo'n 1,7x modaal en als ik de prijzen langs zie komen is het goedkoper om daar zelf tijd voor op te offeren. Nu is het zo dat het met 2 kleintjes (onder de 3) er nauwelijks tijd is dus wordt uitbesteden aantrekkelijker.
Nadeel is dat de kwaliteit die geleverd wordt voor deze prijzen ook matig zijn.

• Fr33z
@hierboven: het is bijna niet mogelijk om netto genoeg over te houden om iemand zelfs 'maar' 50 euro per uur te betalen. Hier een redelijk.modaal salaris, dagje vrij kost me 150-200 euro netto. iemand inhuren minimaal het dubbele.

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:28
Oh dat pur niet uv bestendig was wist ik helemaal niet. Er komen windveren voor, het deel tussen windveren en gevel wordt weer “afgesloten” met een lat. Dan zet ik de purspuit er op wanneer het timmerwerk aan de buitenkant gereed is.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@elektriekert en @Fr33z ja de laatste jaren is t uurloon door t dak geschoten en nee zeggen tegen een offerte van een schaarse beschikbare stucer,timmerman enz. Doe je ook niet snel omdat je dan vaak telang moet wachten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDmfRQoA68Z5NAFnRvOVjZrDMY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbJnu2V2nPsAlUDjrxW6M2dc.jpg?f=fotoalbum_large Deze deuren met kozijn plaatsen koste 900 euro om te plaatsen krap ochtendje met zn 2'en gelukkig hebben ze ook even geholpen met de oude valdeur te verwijderen vooral die veren zijn dodelijk als je t verkeerd doet. Ik was net herstelt van mn halve hernia.dus dat ding tillen zag ik echt niet zitten. Maar raampjes en beslag en slot, afwerking zijkanten heb ik weer zelf gedaan. Zelfde met de tuin: ik heb alles er uit gesloopt struiken, grindtegels oude schuur enz. Maar de 60x60 tegels, banden en fundering overkapping en nieuwe schuur voor veel geld laten bestraten. Mn rug was me dankbaar. Wel weer zelf de overkapping en schuur gemaakt. Zelfde met stucen, zolder muren beetje strak trekken in een slaapkamer doe ik zelf. K werk maar te doen, de rest vh huis heb ik laten doen. Wel weer zelf primeren. Ik probeer altijd iemand te vinden die zn ding doet en liefst zonder btw. En t niet erg vind om gedeeltes aan mij over te laten. Veel van mn vrienden kunnen wel helpen maar hebben 2 linker handen dus ik help meestal hun met dingetjes en 1 vriend heb wel geholpen toen ik nog geen spijker van de grond kon oprapen door mn rug met lichte uitstraling. Ik aanwijzen en hij slopen en dergelijke. Die timmer lui rekende 400 euro om een nieuwe voordeur in te frezen voor driepuntsluiting en af te hangen. Dus dat heb ik uiteindelijk ook zelf gedaan.

Ik ben handig geworden omdat ik teweinig geld had om t te laten doen.😅

Nadeel je gereedschap puilt uit je opbergplekken na verloop van tijd. :+

En opzich vind ik iets maken best leuk en geeft me ook en tevreden gevoel als t weer gelukt is. Maar een jaar in een bouwklus wonen en werken ben ik te oud voor geworden. :X die fundering werd gedaan maar t slopen vd houten vloer en afwerken bescherming enz. Deed ik zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SddWzO_rFC5cU1iiGBvKx_s7B98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLmxkthYc4VBhlLfHBDyHEJh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0XAi84DD-MbfOVFl3D41BtW_kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4i6x9nVm5xfocxNUak62wWHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTS3CaaJzvLVeMBJo4jPH06dXjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VC0hwCh1nBlVczwqE6VOiMHW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door copykat op 08-09-2026 22:39 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• marcop23
  • Nu online
copykat schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:32:
@elektriekert en @Fr33z
Ik ben handig geworden omdat ik teweinig geld had om t te laten doen.😅

Nadeel je gereedschap puilt uit je opbergplekken na verloop van tijd. :+

En opzich vind ik iets maken best leuk en geeft me ook en tevreden gevoel als t weer gelukt is. Maar een jaar in een bouwklus wonen en werken ben ik te oud voor geworden. :X die fundering werd gedaan maar t slopen vd houten vloer en afwerken bescherming enz. Deed ik zelf.
Het type verbouwing wat jij noemt, met vloer, dakkapellen, overkapping, tuin, et cetera kost ook gewoon een vermogen om te laten doen. Maar goed. Je woont nu wel in een huis die je waarschijnlijk nooit zomaar met je oorspronkelijke inkomen had kunnen betalen.

Het lijkt me in het algemeen niet meest realistisch om je kinderen mee te geven dat ze zoveel moeten verdienen dat ze financieel beter een bouwvakker in kunnen huren dan dat ze vrij nemen. Daarvoor moet je echt in de top van inkomens zitten: de top 1% eenverdieners verdient 95k besteedbaar inkomen per jaar, oftewel ongeveer €55 per gewerkt uur, dus eigenlijk nog niet genoeg voor een uurloon van een vakman (tenzij zwart)(en hier negeer ik dat een vakman productiever is dan een amateurklusser, maar toch). Dan lijkt het me beter om mee te geven dat je niet té veel moet willen :p Niet te veel vergelijken met mensen "boven" je. En vergelijk het eens met onze grootouders, vergeleken met toen wonen we tegenwoordig sowieso in kastelen.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik vrees dat je gelijk hebt en in 2026 dat werken levert meer op dan tijd vrij maken en t zelf doen gewoon niet meer mogelijk is. Ik heb als ouder nog twee dingen te doen. 1 mijn huidige huis verkopen en splitten om beide kids een hypotheek push te geven van een kleine 100k , 2 wat klussen terwijl ik in de achtertuin in een tinyhuis woon en als t af is naar verzorgflat te gaan :+ .Nee serieuser in 2005 was een klusje badcel laten renoveren inclusief alles 15-20k? 2 a 3 weken 40euro per uur of zo? Slopen opschonen aanpassen afwerken . 1000 a 1500 euro arbeids loon rest was sanitar tegels en bouwmaterialen.Wat kost dat nu per uur? En bouwmaterialen zijn ook verdubbeld in prijs. Dingen zelfdoen is gewoon noodzakelijk geworden. Wel zeg ik tegen mn kinderen choose your battles. Spaar voor de moelijke dingen om die door vaklui te laten doen. En leer schilderen, lampen vervangen een schakelaar of wcd vervangen. Deur slot vervangen enz. De onderhouds klusjes. Al die kleine dingen die stuk gaan in je huis. En kleine verbeteringen zelf doen. Gordijnen, laminaat, plintjes, enz. Daar word je blij van en t scheelt enorm veel geld.

• Daan_96
  • Nu online
Het is natuurlijk moeilijk in te schatten wat het straks gaat doen als onze eerste kleine er is en we dan een keer gaan beginnen aan een complete boerderij zelf renoveren.
Wel komen we beide van het platteland en zijn daarmee ook vanaf kind af aan gewend en opgevoed dat een werkdag niet ophoud bij 8 uur werken, eerder bij 13 uur. We kunnen zelf ook beide heel slecht stil zitten en "niks" doen.
Maar wat ik zeg, dat zal ongetwijfeld veranderen bij de komst van een kleine..

Aan de andere kant is het ook gewoon een "luxe" probleem, we kunnen straks als begin 30ers in een keet wonen waar de meeste mensen maar van kunnen dromen. Daar staat tegenover dat we het volledig renoveren wel zelf moeten gaan doen. Ik ben ondertussen een lekker tijdje aan het sparen en beleggen. Het idee is wel om tegen die tijd eerst een half jaartje of een jaartje vrij te nemen (al dan niet 3 of volledig 6 dagen) zodat in die periode het meeste kan gebeuren. De rest zal dan in de avonden en weekenden doen.

Dat we daarna er even klaar mee zijn dat geloof ik zeer zeker en twijfel ik niet aan, maar "helaas" ontkomen we er niet aan.

• Flix20
1nsane schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:55:
[...]

Mijn reactie was niet bedoeld als 'wie heeft de langste/wie heeft het het zwaarste'.
Het was meer bedoeld om aan te geven dat ook de omstandigheden rondom een verbouwing zwaar meewegen.
En met name een klus wat een meerjarig project gaat worden, zijn ook dat zaken waar je stil bij moet staan.
copykat schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:50:

Voor mij gaat de beslissing 'make or buy' wel verder dan enkel het financiele kostenplaatje.
Ik vind het zelf ook gewoon leuk om te doen.

Heerlijk man, wandje optrekken, gipsplaten erop zetten, beetje met de elektra klooien.
En dan einde v/d dag met een voldaan gevoel naar je resultaat kijken met een koude klatser.

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:07

marapuru

db.

Aan de buitenzijde van deze roosters lijkt iets geplakt te hebben gezeten. We ervaren best wel wat geluidsoverlast van een naastliggende straat. Kan zijn dat de vorige bewoners dit ooit afgeplakt hebben gehad ofzo, maar met wat?

Heeft iemand een idee hoe je de geluidswering van zo’n rooster iets kunt tunen? Als is het maar een paar decibel. Zonder de luchtdoorlatendheid teveel te beïnvloeden.

Overigens heb ik in huis meer van dit soort roosters waar ongeveer hetzelfde speelt.

Ik dacht nog aan vervangen van de roosters, maar dat gaat een prijzig klusje worden denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrH6mwCBvPnhlTLqJxTstaqdQrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyxZUu9ulp8TN2cx9hLhuQgI.jpg?f=fotoalbum_large

• prein2
  • Laatst online: 21:19

prein2

Monument verduurzamen is leuk

marapuru schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:17:
Aan de buitenzijde van deze roosters lijkt iets geplakt te hebben gezeten. We ervaren best wel wat geluidsoverlast van een naastliggende straat. Kan zijn dat de vorige bewoners dit ooit afgeplakt hebben gehad ofzo, maar met wat?

Heeft iemand een idee hoe je de geluidswering van zo’n rooster iets kunt tunen? Als is het maar een paar decibel. Zonder de luchtdoorlatendheid teveel te beïnvloeden.

Overigens heb ik in huis meer van dit soort roosters waar ongeveer hetzelfde speelt.

Ik dacht nog aan vervangen van de roosters, maar dat gaat een prijzig klusje worden denk ik.

[Afbeelding]
Dit is typisch de structuur van ducttape.. t zal vast iets helpen voor geluid, maar de ventilatie ben je kwijt..

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:07

marapuru

db.

prein2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:29:
[...]

Dit is typisch de structuur van ducttape.. t zal vast iets helpen voor geluid, maar de ventilatie ben je kwijt..
Scherp. Maar weet je ook mogelijkheden om het iets te dempen? Zijn er bijv opzetstukjes of foam oid op de markt (of diy) waarmee je geluid kunt dempen?

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

marapuru schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:35:
[...]

Scherp. Maar weet je ook mogelijkheden om het iets te dempen? Zijn er bijv opzetstukjes of foam oid op de markt (of diy) waarmee je geluid kunt dempen?
Nee, echte geluiddempende ventilatieroosters (suskasten) zijn heel anders van opbouw. Wil je een bestaand rooster geluidtechnisch gaan dempen, dan lever je altijd in qua ventilatiecapaciteit.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• fjux
Ik ga dit weekend tegelen in de badkamer, het zijn vrij kleine tegels. (62x250mm)

ik heb nog nooit met zulke kleine tegels gewerkt, maar gebruik je hier ook gewoon een tegensnijder voor of zijn er handigere manieren om ze op maat te krijgen?

• djluc
fjux schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:16:
Ik ga dit weekend tegelen in de badkamer, het zijn vrij kleine tegels. (62x250mm)

ik heb nog nooit met zulke kleine tegels gewerkt, maar gebruik je hier ook gewoon een tegensnijder voor of zijn er handigere manieren om ze op maat te krijgen?
Je moet even testen, soms werkt zo'n tegel kniptang echt top. Ligt ook erg veel aan het materiaal. Gewone tegelsnijder (zo'n plank) werkt natuurlijk ook maar zeker bij zo'n smalle tegels kan zo'n tang het gemakkelijker maken.

Meeste hebben een snij en dan een breek functie. Krijg je prima resultaten mee. Maar echt ff uittesten met de echte tegels.

• fjux
djluc schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:32:
[...]

Je moet even testen, soms werkt zo'n tegel kniptang echt top. Ligt ook erg veel aan het materiaal. Gewone tegelsnijder (zo'n plank) werkt natuurlijk ook maar zeker bij zo'n smalle tegels kan zo'n tang het gemakkelijker maken.

Meeste hebben een snij en dan een breek functie. Krijg je prima resultaten mee. Maar echt ff uittesten met de echte tegels.
Hmm, ik kan eens even kijken, zijn zo te zien niet al te duur, maar hoe Snij je met z'n tang?

Anders misschien gewoon tegen snijder huren voor een weekendje, zijn ook de kosten niet...
Pagina: 1 ... 507 508 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/