Laats had ik hier wat hulp gezocht over het vervangen van een afvoer van de keuken. Dat is intussen gedaan. Vanaf de keuken naar het toilet bij de hoofdaansluiting riool heb ik de 50mm buis vervangen. Dit was over een lengte van 5 meter waarbij de buis niet rechtuit liep maar twee bochten had om rondom de tussenliggende kelder te lopen.
Eerst spul gekocht en alle lengte en bochten vierdubbel op voorraad. Dan met zijn tweeen de kruipruimte in en samen aanleggen. Derde persoon bleef boven om spullen aan te geven. Het werken in de kruipruimte vind ik aan sich niet erg, vind het erger om telkens weer naar boven te moeten gaan voor spullen.
Met de multitool alle buis in de kruipruimte op maat gezaagd. Dan hoekstukken proberen en als laatste pas lijmen. Nu had ik het issue dat ik de buis niet kan ophangen aan de vloer. Dat is deels beton en deels hout en helemaal volgespoten met 10cm pur ter isolatie. Ook een cadeautje van m’n voorganger. Alles hing in de pur, zelfs de buizen waren aan de buitenkant meegepurt. Waarom geen idee.
Een anker plaatsen moest dus door de pur en dan de vloer in. Dat zagen we niet echt zitten dus we hebben besloten om iets te maken wat op de zandgrond geplaatst kan worden waarop we de buis kunnen laten rusten en fixeren. Beugels zullen vast sjieker zijn, maar dit werkt ook. Ik zal nog wel een keer een foto posten van wat ik en m’n vaste klushulp (pa) hiervoor bedacht hebben.
Maar nu kan ik terug naar m’n andere klus, namelijk het afwerken van de zolder. Daar is een van de zijwanden van de dakkapel kaal onder oud gipsplaat tevoorschijn gekomen.
Ik wil dit gaan afwerken met multiplex of plaatmateriaal. Maar hoe zal ik dit gaan doen? Laat ik de bestaande folie zitten en bouw ik verder op wat er nu is? In de hoek bij het raam zit een dunne lat waarop ik een plaat kan bevestigen. Op de tegenovergestelde kant kom ik uit bij een balk en de muur zelf. Dit loopt niet helemaal vlak dus ik moet hier iets mee doen om netjes uit te komen of af te werken. Ook kom ik een gording tegen die bij plaatsen is afgezaagd. Ik denk dat ik hier maar voorbij moet steken zodat deze uit het zicht blijft. Gevolg is dat ik 30cm muur zal opofferen om dit op één lijn te houden. Zie de lijn op de foto.
Zouden jullie dit ook zo doen? Of anders aanpakken?
[
Voor 40% gewijzigd door
badkuip op 31-08-2026 21:34
]