WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor keukenafvoer kan je beter 40mm (de norm) gebruiken, zeep- en etensresten spoelen dan veel beter mee.badkuip schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:10:
De vraag die ik heb, is wat ik kan doen om dit te voorkomen. Wij wonen hier pas twee jaar en ik heb het vermoeden dat dit iets is van de vorige bewoner. Zelf gooien we al geen vet door de gootsteen, dat wil zeggen dat vette pannen worden afgenomen met keukenpapier voordat ze onder de kraan gaan.
En sowieso geen vet in gooien.
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 23-08-2026 19:46 ]
Kijk eens of er een grondbank bij je in de buurt zit. Ik mocht daar aarde dat flink wat grind in zich had voor een tientje per aanhanger achterlaten. Wellicht dat dat voor jouw dakgrind ook magwarzaw schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:18:
Hier ook nog een vraag: ik heb het mastieken dak van de schuur afgelopen jaar laten vervangen voor bitumen.
Nu lag er ballastgrind op maar dat is best vervuild (mastiek wordt ook zacht en gaat zwerven). De vraag is wat nu te doen: Wel of geen grind (terug) op het dak voor ballast en afwatering en als niet: hoe kan ik het dan afvoeren? Bij particuliere vuilstort moeten ze het niet hebben, en ik vermoed dag ik hiervoor een bedrijf moet benaderen, maar doen die ook consumenten hoeveelheden?
Iemand ervaring hiermee?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Nee, dit is 50mm buis.Bobmeister schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:27:
Is dat een 110? Dan heeft de vorige bewoner gewoon alles door de spoelbak gegooid. Als jij wel normaal doet dan gebeurt dit niet.
Jep. Die ken ik. Zodat een slang of veer vanaf boven kan worden ingevoerd.basjuuhhh schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:29:
[...]
Kleine tip die je waarschijnlijk wel weet maar toch: Zorg wel dat je het t stuk naar boven monteert met de opening😅 Anders wordt je vies, en hoopt in het stuk een hoop vuil op.
Ik snap wat je zegt maar dat kan ik hier niet doen denk ik. De aansluiting naar het riool gebeurt onder of vlakbij het toilet. Dat is een 110 of 120 buis waar al een aansluiting voor 50mm aan zit. Aan de andere kant van het huis bij de keuken zit een verloop van 40mm boven de houten vloer naar 50mm onder de houten vloer. Waar het verloop precies zit, kan ik niet zien maar het moet ergens gebeuren tussen de vloer, er net onder of er net boven, ergens in een bocht op de vierkante centimeter.XWB schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:46:
[...]
Voor keukenafvoer kan je beter 40mm (de norm) gebruiken, zeep- en etensresten spoelen dan veel beter mee.
En sowieso geen vet in gooien.
Mijn bedoeling is om de afvoer aan te leggen zodat het weer gebruikt kan worden. Met 5 jaar hopen we dat er een nieuwe keuken in zit en is er een kans dat de gootsteen verplaatst zal worden en de afvoer dan dus ook.
Dus als het niet teveel uitmaakt, blijf ik graag bij 50mm
als er bitumen of dakleer vervuiling aan dat grind zit dan zou dat niet moeten mogen, dat is zowat chemisch afval.PaT schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:22:
[...]
Kijk eens of er een grondbank bij je in de buurt zit. Ik mocht daar aarde dat flink wat grind in zich had voor een tientje per aanhanger achterlaten. Wellicht dat dat voor jouw dakgrind ook mag
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/