[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 501 ... 505 Laatste
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
ik word kotsmisselijk van die scheve foto's. stellen nicht? wie zijn neef is dat?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• marcop23
  • Registratie: December 2009
No Hands schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:04:
ik word kotsmisselijk van die scheve foto's. stellen nicht? wie zijn neef is dat?
Stellen = plekken
Nicht = niet :P

Maar ik zie zo op de foto ook niet wat er mis is. Is het niet helemaal egaal geschilderd?

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
marcop23 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:16:
[...]

Stellen = plekken
Nicht = niet :P

Maar ik zie zo op de foto ook niet wat er mis is. Is het niet helemaal egaal geschilderd?
Op de laatste foto zie ik wat vage verschillen (verfrollerbanen). Schuine foto's Zijn dan wellicht gedaan omdat het anders haast niet te zien is (en omdat dit nu eenmaal het uitzicht is vanaf de oprit?).

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-08 22:38
No Hands schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:04:
De foto's zijn niet scheef, dat is het dak. :+

PSN: Flix20-NL

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 11:10

Griffin

Is mythical

SimonBR39 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:05:
Hoihoi!

Wij hebben een drietal dakramen van Velux laten plaatsen. Eentje zit op de overloop, alleen komen er er niet uit qua raambedekking. Buitenzijde zit zonwering, maar als je savonds naar de badkamer loopt helpt dat uiteraard niet tegen het inkijken. Verduistering hoeft niet, maar heeft hier iemand iets nuttigs te zeggen over hoe plisse of lichtdoorlatende gordijnen zijn qua inkijk?

[membersonly=title]foto niet zichtbaar voor bezoekers

[Afbeelding] [/membersonly]
Velux heeft ook plisse achtige dingen. Zelfs een gordijn systeem met plisee en verduisterend.

VELUX Plisségordijnen | Bestel Ze In De VELUX Shop
Verduisterend rolgordijn plus plisse

(die laatste hebben wij op de kamer van mijn zoon, werkt echt heel goed).

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:17
SimonBR39 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:05:
Hoihoi!

Wij hebben een drietal dakramen van Velux laten plaatsen. Eentje zit op de overloop, alleen komen er er niet uit qua raambedekking. Buitenzijde zit zonwering, maar als je savonds naar de badkamer loopt helpt dat uiteraard niet tegen het inkijken. Verduistering hoeft niet, maar heeft hier iemand iets nuttigs te zeggen over hoe plisse of lichtdoorlatende gordijnen zijn qua inkijk?

[membersonly=title]foto niet zichtbaar voor bezoekers

[Afbeelding] [/membersonly]
Mensen vergissen zich soms heel erg in de mate van inkijk. Test dat eerst eens uit! Vaak kun je bij buitenzonwering wel prima naar buiten kijken (je staat er relatief dicht bij en kijkt 'het licht in'), maar zie je van buiten vrijwel niets aan de binnenzijde.

Als het puur gaat om lichtinval of warmtewering, stop dan ook nog iets aan de binnenzijde. Maar als het alleen inkijk is.. wacht dan even en ervaar eens hoe het nou écht is. Anders is het zonde van de kosten.

Zelfs bij ramen zonder enige bekleding kun je soms vrijwel niet naar binnenkijken. Door reflectie etc. :)

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:08
theduke1989 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:46:
Beste Tweakers, we zijn hier in Duitsland bezig met de gevel renovatie. Alleen hebben opgemerkt dat een paar stellen nicht in orde zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding] Als je goed kijkt, zie je bij de dak overlap waar de roller overheen is gegaan.

Hoe zouden jullie hierop reageren. Hij geeft nog niks zelf toe.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding] Je ziet ook vlekken in het midden

Hij wilt dat wij dit betalen, maar hoezo ik?
Ik zie niets bijzonders eigenlijk.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:40

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ook niet. Maar als je denkt dat het niet goed is, nog snel een laag erover als de steigers nog staan. Alleen niet in de felle zon schilderen.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-08 20:06
Rzaan schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:01:
Ik ook niet. Maar als je denkt dat het niet goed is, nog snel een laag erover als de steigers nog staan. Alleen niet in de felle zon schilderen.
Klopt, heb vermoeden is door de hitte. Vooral nu. Je kan het op de fotos nog wel zien. Ook zie je weer de roller is geweest in het midden.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:33
hoe snel na het verfen is het, is het ubehaupt al goed droog?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@theduke1989Ik snap er niks van. Kun je aangeven wat er precies van je gevelrenovatie niet in orde is? Ik zie nu enkel een boel foto's van steigers en een gevel, zonder verdere context...

Bovendien heb ik het idee dat je dit niet zelf doet, maar dat je een conflict met je aannemer of klusser hebt? Daarmee valt je bericht ook niet binnen dit topic, want dit topic gaat over klussen die je zelf doet.

[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 14-07-2026 14:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:40
BBBrt schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Mensen vergissen zich soms heel erg in de mate van inkijk. Test dat eerst eens uit! Vaak kun je bij buitenzonwering wel prima naar buiten kijken (je staat er relatief dicht bij en kijkt 'het licht in'), maar zie je van buiten vrijwel niets aan de binnenzijde.

Als het puur gaat om lichtinval of warmtewering, stop dan ook nog iets aan de binnenzijde. Maar als het alleen inkijk is.. wacht dan even en ervaar eens hoe het nou écht is. Anders is het zonde van de kosten.

Zelfs bij ramen zonder enige bekleding kun je soms vrijwel niet naar binnenkijken. Door reflectie etc. :)
Dat viel dus tegen! Met indirect licht binnen, buiten donker, zie je misschien 85-90% met buitenzonwering, dus daar moeten we wel wat mee.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:11

Felyrion

goodgoan!

Andrehj schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:20:
@theduke1989Ik snap er niks van. Kun je aangeven wat er precies van je gevelrenovatie niet in orde is? Ik zie nu enkel een boel foto's van steigers en een gevel, zonder verdere context...

Bovendien heb ik het idee dat je dit niet zelf doet, maar dat je een conflict met je aannemer of klusser hebt? Daarmee valt je bericht ook niet binnen dit topic, want dit topic gaat over klussen die je zelf doet.
Ah, ik dacht dat ik de enige was... ik zat al naar de steiger en de dakpannen enzo te kijken.
Maar het lijkt te gaan om de verfbanen die nog zichtbaar zijn? Beetje context kan geen kwaad ;)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Felyrion schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 00:11:
[...]

Ah, ik dacht dat ik de enige was... ik zat al naar de steiger en de dakpannen enzo te kijken.
Maar het lijkt te gaan om de verfbanen die nog zichtbaar zijn? Beetje context kan geen kwaad ;)
Nogmaals. Indien het werk uitbesteed wordt, dan is dit niet het juiste topic. DIY topic heeft natuurlijk een betekenis.

Misschien sowieso handiger om even een apart topic aan te maken voor de “vraag” (die niet gesteld was bij de foto’s…).

Nu weer back on-topic. :(:)

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 19:32

ErA

Aangezien dit topic mij bij mijn vorige project (De zwevende hoogslaper) zo gemotiveerd heeft, introduceer ik alvast mijn nieuwe plan: De overdreven afgewerkte kelder.

Het is zoeken naar klusjes in ons huis. We hebben vrijwel alles echt goed afgewerkt. Maar ik ben gek op klussen: Het geeft voldoening.

Enfin: Laat het aan een kenmerk van adhd over om aan een nieuwe klus te komen.

Achtergrond: Ik heb een inpandige kelder in mijn split level woning, en wat dat betreft is hij al enorm functioneel ingericht. 15 M² aan gestructueerde opslag voor alle seizoensspullen en zaken die je minder vaak gebruikt. Máar: Ik stoor me aan de wijze hoe de dakkoffer erin ligt: Dat kan beter.

De wacky brainstorm fase heeft dit keer wat minder lang geduurd dus het plan de campagne is klaar:

1: Alles eruit.
2: Elektra inbouwen
3: Grote oneffenheden op wanden verwijderen voor wandafwerking
3: Vloer gladmaken zodat er click pvc inkan.
Waterpas maken kan niet: Veel te veel afloop. Maar een beetje gladtrekken is wel wenselijk waarbij ik puisten juist weer weg slijp. Het functioneel doel is zorgen dat ik click pvc ten minste fatsoenlijk door kan leggen.
4: Ondervloertje om oneffenheid nog wat te compenseren en dan de pvc erop
5: PVC wandafwerking (https://www.akupanel-outl...marmerlook-wit-grijs.html)
Uiteraard zal dit niet perfect zijn op een robuuste muur: Maar zeker over de top voor een kelder.
6: Plinten
7: Elektra afmonteren
8: nieuwe kast inrichting met https://www.hbm-machines....ling-opbergrek-3-x-265-kg en een mooi draagsysteem voor de dakkoffer
9: Genieten maar.

Vraag: Waarmee maak ik de betonvloer wat gladder / minder grillig. Het moet niet teveel vloeien want er is ruim 5 cm verloop.

Foto 1: De kelder nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eec9db636VvVDCJW_b7ShpSwT_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ez60NzkJzXKf4dXlLgbXUGS.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2: De reeds afgewerkte garage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdkX4xLajinQ1wEcHehN2DgFr8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/339Eyu5gsAQVevu9DFejeqZt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 166% gewijzigd door ErA op 15-07-2026 20:32 ]

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:18

LankHoar

Langharig tuig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zQC-FPzxofb1WWsxetltQC3eTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vm60XQDiBFrl4LQikcttOI1X.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe krijg ik deze metalen pin er uit? Is de oude deurkruk. Het plastic ringetje wil ik herbruiken. Met een tang krijg ik er geen beweging in. Verder inslaan lijkt ook niet logisch, want aan de andere kant is geen gat te bekennen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 19:32

ErA

LankHoar schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:21:
~~~[Afbeelding]

Hoe krijg ik deze metalen pin er uit? Is de oude deurkruk. Het plastic ringetje wil ik herbruiken. Met een tang krijg ik er geen beweging in. Verder inslaan lijkt ook niet logisch, want aan de andere kant is geen gat te bekennen.
Een dremel met slijp bitje?

Die plastic dingen kosten niet heel veel trouwens. Maar dat had je zelf vast al gevonden. En 0,50 euro is oneindig veel meer dan 0 euro dus: https://www.cilinders.nl/...Eylj1xV482eQaAhKoEALw_wcB

[ Voor 21% gewijzigd door ErA op 15-07-2026 20:35 ]

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:06
[Afbeelding]

Misschien dat uitboren lukt.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:18

LankHoar

Langharig tuig

ErA schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:33:
[...]

Een dremel met slijp bitje?

Die plastic dingen kosten niet heel veel trouwens. Maar dat had je zelf vast al gevonden. En 0,50 euro is oneindig veel meer dan 0 euro dus: https://www.cilinders.nl/...Eylj1xV482eQaAhKoEALw_wcB
Ik dacht als het makkelijk wil doe ik het nu direct. Maar je hebt gelijk, kan dan beter even een nieuwe halen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:02

copykat

Good copy isn't bad

[Afbeelding]

zijkniptang voorzichtig knijpen vlak boven metal vd kruk om grip te krijgen en dan leverege gebruiken van de tang. om hoog wippen dus

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:01
Ik heb een gat van 150mm rond in een half steens buitengevel.
Maar dat moet iets groter worden, namelijk 162mm.
Hoe dat het beste aan te vliegen?
Simpelweg een grotere dozenboor er op gaat denk ik niet, of moet er dan een stellage gemaakt worden om te voorkomen dat de boor 'weg schiet'.
Of als budget optie lekker gaan vijlen? Moet dan rondom 6mm weghalen, dat wordt wel een aardige opgave.

• Fraggert
  • Laatst online: 18:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

Dat is toch gewoon een rolpin die er van die kant ook is ingegaan?

Vasthouden met een fastsoenlijke (grip)tang en met een hamer op die er even naast (op die vierkante stang) tikken.

Proberen die pin eruit te trekken gaat niet lekker, dat klopt, maar meestal heb je genoeg grip voor bovenstaande methode.

Zou relatief makkelijk eruit moeten komen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:57
Piemol schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:02:
Simpelweg een grotere dozenboor er op gaat denk ik niet, of moet er dan een stellage gemaakt worden om te voorkomen dat de boor 'weg schiet'.
Of als budget optie lekker gaan vijlen? Moet dan rondom 6mm weghalen, dat wordt wel een aardige opgave.
gat van 162 mm boren in een dikke plank, plank vastschroeven op de muur met het 16mm gat gecentreerd op het oude gat, nieuw gat boren, gaatjes van schroeven dichtmaken. Succes!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ja, dat is een lastige.

*je kunt het gat tijdelijk dichtsmeren met repartie mortel/voegmiddel, gips etc en dan nieuw boren

*de methode met een dubbele boor, maar dan moet je een set hebben waarbij je meerdere boren kunt monteren waarbij de kleinste je geleider wordt in het bestaande gat.

Afbeeldingslocatie: https://www.thisoldhouse.com/wp-content/uploads/2019/12/enlarge_hole_x-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/5b/23/77/5b23775ea5a84dd6d59f6b8abfd56474.jpg

*balk of plaat erachter klemmen en de centreerboor daarin centreren zodat de gatzaag de buitenste rand van 150 naar 162 mooi meepakt

*last but not least de briljante tip van @hpmkruit _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 16-07-2026 10:52 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:12

Reinier

\o/

Goede opties. En anders secuur met een slijptol aan de slag :)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Reinier schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:23:
Goede opties. En anders secuur met een slijptol aan de slag :)
ja misschien een diamant komschijf proberen.

Het gat is al 150 dus een schijf van 125 gaat daar zo in.

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 16-07-2026 11:26 ]

• inquestos
  • Laatst online: 21:16
Ik doe het altijd op de manier die @hpmkruit beschrijft. Je verzint die methode snel genoeg als je zonder probeert :D , want zonder gaat het gegarandeert mis.

Als je aan de andere kant ook toegang zou hebben kun je eventueel daar ook hout bevestigen met enkel het centreergat.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:01
Bedankt! Kende die methode eigenlijk wel van gaatjes in hout boren, maar totaal niet aan gedacht omdat het nu om een véél groter gat in steen gaat.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Piemol schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:01:
Bedankt! Kende die methode eigenlijk wel van gaatjes in hout boren, maar totaal niet aan gedacht omdat het nu om een véél groter gat in steen gaat.
Laat ff weten waarmee het gelukt is d:)b

die nickname van je is ook wel hilarisch _O-

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:13
Fraggert schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:08:
[...]

Laat ff weten waarmee het gelukt is d:)b

die nickname van je is ook wel hilarisch _O-
Als ie daarmee kan centreren is het wel een grote :+

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:56
elektriekert schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Als ie daarmee kan centreren is het wel een grote :+
dat zal nu niet gaan, daarom moet het gat ook eerst groter denk ik.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Echte mannen doen dat uit de losse pols, gewoon diamantboor erop en goed vasthouden :+
(Ik heb met 162mm geen ervaring, met 200mm lukte het ... soort van ... zodra je een hapje eruit hebt met de boor schuin kun je hem erin draaien, maar de muur krijgt wel wat te verduren bij elke poging)

Uiteindelijk heb je niet veel meer nodig qua support als een L vormige balkje. Je moet ergens op steunen en de boor wandelt richting 1 kant. 2 stevige balkjes aan elkaar zetten of op een lange balk een kleiner blokje en je bent er al.
De laatste keer kon ik met een zware lijmklem de balk precies genoeg vasthouden om het begin te maken en daarna heb je de support al niet meer nodig. Met 2 schroeven de balk tegen de muur vastzetten ben je er ook.
Als je echt niet wilt boren in de rest van de gevel kun je ook proberen een balk met 2 schuine balken tegen de muur te schragen. Het is uiteindelijk maar heel weinig wat je nodig hebt qua ondersteuning.

• rainier15
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:37
Bij ons is net de cement(giet) dekvloer gestort.

Dit is heel mooi vlak behalve putjes/puntjes wat voornamelijk wat luchtbelletjes zijn. Hoe kan ik deze het makkelijkst uitvlakken? Gaat om circa 100m2. Ik dacht zelf aan zo'n roterende schuurmachine met een schuurpad van 40cm.

Hoe zouden jullie dit doen?

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:58
rainier15 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:22:
Bij ons is net de cement(giet) dekvloer gestort.

Dit is heel mooi vlak behalve putjes/puntjes wat voornamelijk wat luchtbelletjes zijn. Hoe kan ik deze het makkelijkst uitvlakken? Gaat om circa 100m2. Ik dacht zelf aan zo'n roterende schuurmachine met een schuurpad van 40cm.

Hoe zouden jullie dit doen?
Wat komt er bovenop? Bij b.v. PVC wordt over het algemeen eerst nog ge-ealiseerd. Dan zou ik nu geen moeite doen om de dekvloer supervlak te krijgen.

Hoe diep/hoog zijn die putjes/puntjes?

• rainier15
stereohead schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Wat komt er bovenop? Bij b.v. PVC wordt over het algemeen eerst nog ge-ealiseerd. Dan zou ik nu geen moeite doen om de dekvloer supervlak te krijgen.

Hoe diep/hoog zijn die putjes/puntjes?
Er komt een parketvloer op (verlijmd).

Zijn putjes van 1 tot 3mm hoog. Dus net te veel. Zat ook te denken om ze gewoon af te steken met een vloerschraper. Alleen het zijn nogal wat m2 dus wil wel direct de juiste stap nemen.

• Andrehj
  • Niet online
Ik moest dit toch even twee keer lezen. Een putje (wat een gaatje is) is normaliter geen probleem. Maar jij hebt dus bobbeltjes (lokale verhogingen) in de vloer zitten.
Ik zou dit even met je parketlegger overleggen.
Overigens: Je weet dat parket geen goede combi is met vloerverwarming, en al helemaal niet als de warmte uit een warmtepomp komt? Door de isolatiewaarde van het hout moet de watertemperatuur namelijk nogal omhoog, wat bij een warmtepomp nogal ten koste gaat van het rendement...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:00
Snel vraagje, heb nog weinig ervaring met cv-systemen maar al doende leert men. Ik wil een kleine radiator weghalen omdat’ie in de weg staat en na isolatie ook niet nodig is. Mijn idee was om “even snel” de koppeling (t stukken waar’ie mee aan de andere leiding zit) eraf te draaien en die af te doppen. Eigenlijk wil ik daarvoor niet het hele systeem droog leggen, en mijn gedachte is dat ik het wel red met een emmer eronder en de duim erop. Iemand ervaring mee? Want als het toch even geen snelle actie is dan loopt de hele bovenverdieping leeg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4-Nicp6YEEWteh2aZq3XjbUHWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSxFjTFMyyQ8sxKMNS7bf1n0.jpg?f=fotoalbum_large

• Evo X
LV87 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:12:
Snel vraagje, heb nog weinig ervaring met cv-systemen maar al doende leert men. Ik wil een kleine radiator weghalen omdat’ie in de weg staat en na isolatie ook niet nodig is. Mijn idee was om “even snel” de koppeling (t stukken waar’ie mee aan de andere leiding zit) eraf te draaien en die af te doppen. Eigenlijk wil ik daarvoor niet het hele systeem droog leggen, en mijn gedachte is dat ik het wel red met een emmer eronder en de duim erop. Iemand ervaring mee? Want als het toch even geen snelle actie is dan loopt de hele bovenverdieping leeg. [Afbeelding]
als dit op de benedenverdieping is denk ik dat je behoorlijk nat zult worden. dat bovenste t-stuk betekent dat alles wat boven je zit naar beneden komt als je die eraf haalt toch?

• No Hands
Snel vraagje, heb nog weinig ervaring met cv-systemen maar al doende leert men. Ik wil een kleine radiator weghalen omdat’ie in de weg staat en na isolatie ook niet nodig is. Mijn idee was om “even snel” de koppeling (t stukken waar’ie mee aan de andere leiding zit) eraf te draaien en die af te doppen. Eigenlijk wil ik daarvoor niet het hele systeem droog leggen, en mijn gedachte is dat ik het wel red met een emmer eronder en de duim erop. Iemand ervaring mee? Want als het toch even geen snelle actie is dan loopt de hele bovenverdieping leeg. [Afbeelding]
dit lost het op: https://www.boels.com/nl-nl/huren/bevriezingsset/p/11532

• No Hands
vandaag 50m2 EPDM gelegd, wat een hels karwei. Vooral de baan van 4,5 meter breed was echt een onding.

Helaas geen foto want forum zegt: CSRF check failed, no token

@twain4me , @tweakduke kun jij dat fixen als mod?

[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 18-07-2026 18:39 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor 100 € kan je veel water laten lopen :+

Korte pijn en alles dichtzetten zou ik zeggen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:07
Ik heb iets dergelijks eens gedaan met een set rubberen stoppen. Die sla je er gauw in en snijd/zaag je dan af. Dat geeft voldoende tijd om er een dop op te draaien. Ik heb dat wel gedaan aan het einde van een buis (met knel eind stuk) en niet op een T-stuk.

• rainier15
Andrehj schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:04:
[...]

Ik moest dit toch even twee keer lezen. Een putje (wat een gaatje is) is normaliter geen probleem. Maar jij hebt dus bobbeltjes (lokale verhogingen) in de vloer zitten.
Ik zou dit even met je parketlegger overleggen.
Overigens: Je weet dat parket geen goede combi is met vloerverwarming, en al helemaal niet als de warmte uit een warmtepomp komt? Door de isolatiewaarde van het hout moet de watertemperatuur namelijk nogal omhoog, wat bij een warmtepomp nogal ten koste gaat van het rendement...
Sorry, wilde puntjes typen, maar dat is duidelijk niet gelukt. Bobbeltjes is natuurlijk een betere omschrijving. Heb inmiddels een stootschraper gehaald en dat gaat erg snel en prima tot nu toe.

Ik weet dat een houten vloer i.c.m. vloerverwarming minder rendement geeft dan pvc of tegels, maar dat neem ik graag voor lief.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03
rainier15 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:16:
[...]

Sorry, wilde puntjes typen, maar dat is duidelijk niet gelukt. Bobbeltjes is natuurlijk een betere omschrijving. Heb inmiddels een stootschraper gehaald en dat gaat erg snel en prima tot nu toe.

Ik weet dat een houten vloer i.c.m. vloerverwarming minder rendement geeft dan pvc of tegels, maar dat neem ik graag voor lief.
Bijkomend voordeel, hout voelt niet koud aan, dus als de verwarming uit staat dan voelt het alsnog prettig aan. Dat beetje rendement verlies heeft het hier ook verloren van de look en feel van echt hout.

Ik heb boven zelf de parketvloer verlijmt. Beneden een professionele partij. Voor je gaat lijmen even met een ronde schuurmachine erover. Voor grote oppervlaktes gebruikte ik de schuurmachine op steel van de stukadoor. Dan is het zo gepiept, zeker als je de hoge bultjes nog even met een verfkrabber zo goed als het gaat wegkrabt.

• LV87
Evo X schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:14:
[...]

als dit op de benedenverdieping is denk ik dat je behoorlijk nat zult worden. dat bovenste t-stuk betekent dat alles wat boven je zit naar beneden komt als je die eraf haalt toch?
Dat is ook mijn angst. Maar mijn hoop was dat ik (of iemand die even helpt) even zn duim erop houdt. Kwestie van snel werken. Maar of dat in de praktijk zo gaat…

het vulpunt van de cv (dus om water bij te vullen) zit lager dan deze radiator. Ik kan de leiding daar dus ook aftappen/legen. Dan is het sowieso veilig. Maar is het opnieuw volledig vullen gedoe of valt dat mee?

De rubberen dop is trouwens een leuke! Ik kan ook een leiding doorzagen vlakbij het t stuk en dat zo laten zitten.

• Evo X
LV87 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Dat is ook mijn angst. Maar mijn hoop was dat ik (of iemand die even helpt) even zn duim erop houdt. Kwestie van snel werken. Maar of dat in de praktijk zo gaat…

het vulpunt van de cv (dus om water bij te vullen) zit lager dan deze radiator. Ik kan de leiding daar dus ook aftappen/legen. Dan is het sowieso veilig. Maar is het opnieuw volledig vullen gedoe of valt dat mee?

De rubberen dop is trouwens een leuke! Ik kan ook een leiding doorzagen vlakbij het t stuk en dat zo laten zitten.
Even kijken dat je een vulslang hebt bij de cv ketel & een kraantje. Vullen is niet zo'n probleem hoor, gewoon doen!

• inquestos
  • Laatst online: 21:16
Ik zou het risico niet nemen. Cv-water is vaak zwart, en dat gaat moeilijk uit je kleding, vloer en muur. Al spuit het er eventjes uit heb je al een zwarte natte bende.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:44

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:38:
vandaag 50m2 EPDM gelegd, wat een hels karwei. Vooral de baan van 4,5 meter breed was echt een onding.

Helaas geen foto want forum zegt: CSRF check failed, no token

@twain4me , @tweakduke kun jij dat fixen als mod?
Dat is iets voor de devvers in Stoute bugs

Tweakers Discord

• LV87
Evo X schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:00:
[...]

Even kijken dat je een vulslang hebt bij de cv ketel & een kraantje. Vullen is niet zo'n probleem hoor, gewoon doen!
Jep, vulslang zit eraan en zo’n kraantje. Goed bereikbaar dus makkelijk tappen. Maar ik bedenk me nu dat de leiding naar deze radiatoren van boven komen. Blijft dat water daar dan niet gewoon in die verticale leiding staan?

• Evo X
LV87 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Jep, vulslang zit eraan en zo’n kraantje. Goed bereikbaar dus makkelijk tappen. Maar ik bedenk me nu dat de leiding naar deze radiatoren van boven komen. Blijft dat water daar dan niet gewoon in die verticale leiding staan?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar:
- aftappen op een punt lager dan de radiator die je los wil koppelen
- vullen bij de CV ketel
- bij het vullen ook kijken of je nieuwe afdop plek wel dicht is, anders kom je straks beneden in een feestje
- vullen volgens handleiding vd CV ketel qua druk (wss rond de 2 bar)
- de radiatoren ook ontluchten. misschien lukt dat niet in 1x helemaal en blijf je wat getik van lucht horen in de leidingen als de pomp vd ketel water rondpompt.

-er zijn veel filmpjes op youtube die dit beter uitleggen dan ik

• LV87
Ik zal even een schetsje maken wat ik bedoel. We hebben wat hoogteverschillen in huis, ik denk bij nader inzien toch dat deze radiator zelf het laagste punt is. Het meeste aftappen doe ik wel bij de vulslang (die kan zo de condensafvoer in), en dan het laatste stukje bij het voetventiel icm een tuinslang naar buiten. Het is zomer en verwacht niet dat de verwarming aan hoeft, dus heb de tijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxJlaQn4awdFiMHWe6ew8IuJka8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/256pi61aWK3OcNEc7wDemRLH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door LV87 op 19-07-2026 08:57 ]

• Evo X
LV87 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:55:
Ik zal even een schetsje maken wat ik bedoel. We hebben wat hoogteverschillen in huis, ik denk bij nader inzien toch dat deze radiator zelf het laagste punt is. Het meeste aftappen doe ik wel bij de vulslang (die kan zo de condensafvoer in), en dan het laatste stukje bij het voetventiel icm een tuinslang naar buiten. Het is zomer en verwacht niet dat de verwarming aan hoeft, dus heb de tijd

[Afbeelding]
Aftappen op een hoog punt zal geen zin hebben. Als de ketel op zolder hangt bijv.

In de meeste gevallen zou er ergens een 'lage' radiator in huis moeten zijn waar een kraantje op zit. Aftappen op een voetventiel klinkt me niet logisch in de oren :)

• LV87
Ik bedoel inderdaad het aftapkraantje van de radiator zelf. Ik kwam natuurlijk weer allerlei termen tegen na het zoeken, en aangezien het niet mijn materie is haal ik het door de war. Ik probeer me altijd zoveel mogelijk in te lezen, en tot nu toe heeft het altijd geleid tot klussen die goed gingen ;) water eruit, radiotor weg, water er weer in.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Evo X schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:47:
Aftappen op een hoog punt zal geen zin hebben. Als de ketel op zolder hangt bijv.
[...]
In de meeste gevallen zou er ergens een 'lage' radiator in huis moeten zijn waar een kraantje op zit. Aftappen op een voetventiel klinkt me niet logisch in de oren :)
Gok dat hij dat ook bedoeld. Maar dan onder aan de radiator.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• LV87
Laatste vraag zodat ik niet het hele topic overneem: ik wil de tijd nemen, kan ik wel gewoon de ketel aanzetten na het aftappen voor warm tapwater? Uiteraard zet ik de thermostaten laag.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:48

timovd

Voorsprong door techniek

@LV87 meestal niet, want als de ketel in storing gaat wegens te lage druk van je cv, is de ketel niet "slim" genoeg om wel sww te maken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-08 12:49
Wegens een scheur in de kachelpijp in de ingemetsende kachel gaan wij de schouw verwijderen. Verder gaan we de ruimte niet verbouwen. Het idee is dus de schouw verwijderen (kan ook omdat op de bovenverdieping de schoorsteen in opgemetseld in het verleden vanaf de betonvloer en de schouw beneden pas later gebouwd is.

De schouw halen we weg, plafond blijft intact en de houten witte Frans eiken geoliede vloer ook.

Op de grond willen we bijpassende plavuizen op de plek van de schouw zodat we niet de vloer hoeven veranderen. De muur willen we vlakstucen en door de kachelpijp een nieuwe pijp trekken met daaronder een Altech kachel (https://www.altechkachels.com/houtkachels/eclips/)

Aan de andere kant van de ruimte hebben we rood schoon metselwerk, zie je ook op de foto en de muur van de kachel is dus eigenlijk de donkere kant.

Wat zou ik met de muur doen? Vlak stucen en dan sauzen? Of een ander soort stuc materiaal of andere materialen gebruiken? Ook kleur ben ik nog niet uit.

Links van de schouw is de puur 3.5m lang.. dan de schouw en dan 50 cm muurtje nog.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SNxj4fH-nJ1ZNmvR4UAwHQ4h0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMUuGr3LOtriFxg3R9IMZ7gn.jpg?f=fotoalbum_large

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
timovd schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:35:
@LV87 meestal niet, want als de ketel in storing gaat wegens te lage druk van je cv, is de ketel niet "slim" genoeg om wel sww te maken.
Of slim genoeg om dat niet te proberen? Zijn er ketels die dat zouden kunnen, zonder water(druk) in het CV-circuit, of zetten ze allen een driewegklep om?

@LV87

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-08 16:17

murphsy

Product Monkey

Ik mag hier ook eens posten! Normaal ben ik niet zo’n klusheld, maar doordat het al niet lukt om een installateur voor een laadpaal te vinden… moet ik de kleinere klussen toch maar zelf gaan opknappen. Misschien dat ik ooit nog van mijn twee linkerhanden afgeraak 🫣

Afijn, ons schuurtje had geen stroom. De groep klapte er steevast uit in de meterkast. Conclusie: kortsluiting.

Pragmatisch ben ik, gewapend met een spanningzoeker, draden gaan volgen vanaf het huis. Al snel trof ik kabeldoos 1, kort gevolgd door kabeldoos 2, 3, 4 én vijf. Meerdere (bewegings)sensoren, een veelvoud aan stopcontacten (waarvan één vol met miereneitjes én één waar vetplanten uit groeiden), lang geleden vergeten tuinlampen, en een gehele waterpompinstallatie (4 pompjes!).

Alles was aangesloten zonder goede grondkabels. Pak em beet 10 cm ingegraven. Behalve één lamp, die zat met een (binnen-)stekker (kabel ook ingegraven) in een stopcontact 😂

Ik heb alles verwijderd, bijna 100m aan kabel. Één kabeldoos laten zitten, en daarin de kabel naar de schuur aangesloten op de kabel uit het huis.

Voila! Stroom in de schuur, geen kortsluiting meer.

Inmiddels heb ik een grondkabel besteld om de bestaande kabel te vervangen, later deze week. Dan netjes 60cm ingegraven natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GoR0IdG_W2KSHIY_M0ZajovWgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnOyBlh06212wcRiscGCOXVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBkLIoa9m8JLfW_mdKIzPTzobCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPbqDkzkxjtOyc7NBmfpmRQh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wbQyA-e7iWJbjz3uAym5_3bSBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmfHfeBitfoc8U6XY2TDcdU1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnPgTqaWZgUEmavAnXgnduxKIVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UUqgPBcV2rrNJqrcaLWClMk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZOCqGTkslqy3ZBUgDX_lUHpCzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht7Adgkc2R6SRqJFd0LGjsjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_5kS2h5LVRtE6FbPTjHn76AABM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRWIZvzIMy9Ypad8XBpF5Mqk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYEHZq8MVrrkJDvHFKX8ttd0kAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WC6xIRRIUXvn0U8F6MFPEt2.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al best een succesvol avontuur.

In de meterkast zit ook nog een waterslang aangesloten direct na de hoofdkraan. Netjes met een kraanhendel. Die heb ik bij wijze van experiment ook even aangezet. Mijn oudste riep vrijwel direct dat er water uit de fietsenstalling kwam.

Klein beetje graven later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4vTLzIq6nwBabEYAwA37_P82Uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQjzfxApZlVbMhVi8fP7JPDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY-LbCUfTBiDoKcalvdDPyH0fvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyJEO5kKUzyEjzkovnK2pKGn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLIS2xURHkw_Xbmx-7RBxspGdt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJk8yMbmpky9TLdAVTWPnZzE.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er best goed uit eigenlijk, maar echt overal spoot water uit. Staat behoorlijk veel druk op. Is dit nog te waterdicht te krijgen? De linker is afgedopt (lijkt ooit richting de pomp installatie te hebben gelopen) maar de rechter loopt naar een in de heg verborgen Gardena aansluiting, die op een heel handige plek zit!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

murphsy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:54:
Ik mag hier ook eens posten! Normaal ben ik niet zo’n klusheld, maar doordat het al niet lukt om een installateur voor een laadpaal te vinden… moet ik de kleinere klussen toch maar zelf gaan opknappen. Misschien dat ik ooit nog van mijn twee linkerhanden afgeraak 🫣

Afijn, ons schuurtje had geen stroom. De groep klapte er steevast uit in de meterkast. Conclusie: kortsluiting.

Pragmatisch ben ik, gewapend met een spanningzoeker, draden gaan volgen vanaf het huis. Al snel trof ik kabeldoos 1, kort gevolgd door kabeldoos 2, 3, 4 én vijf. Meerdere (bewegings)sensoren, een veelvoud aan stopcontacten (waarvan één vol met miereneitjes én één waar vetplanten uit groeiden), lang geleden vergeten tuinlampen, en een gehele waterpompinstallatie (4 pompjes!).

Alles was aangesloten zonder goede grondkabels. Pak em beet 10 cm ingegraven. Behalve één lamp, die zat met een (binnen-)stekker (kabel ook ingegraven) in een stopcontact 😂

Ik heb alles verwijderd, bijna 100m aan kabel. Één kabeldoos laten zitten, en daarin de kabel naar de schuur aangesloten op de kabel uit het huis.

Voila! Stroom in de schuur, geen kortsluiting meer.

Inmiddels heb ik een grondkabel besteld om de bestaande kabel te vervangen, later deze week. Dan netjes 60cm ingegraven natuurlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al best een succesvol avontuur.

In de meterkast zit ook nog een waterslang aangesloten direct na de hoofdkraan. Netjes met een kraanhendel. Die heb ik bij wijze van experiment ook even aangezet. Mijn oudste riep vrijwel direct dat er water uit de fietsenstalling kwam.

Klein beetje graven later:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er best goed uit eigenlijk, maar echt overal spoot water uit. Staat behoorlijk veel druk op. Is dit nog te waterdicht te krijgen? De linker is afgedopt (lijkt ooit richting de pomp installatie te hebben gelopen) maar de rechter loopt naar een in de heg verborgen Gardena aansluiting, die op een heel handige plek zit!
Ik zou van die tyleenslang de laatste paar centimer aan beide kanten verwijderen, en er een vers stukje (met T-stuk) tussenzetten en verse koppelingen en die goed aandraaien. Netjes zandvrij maken vantevoren. Moet je lukken na deze avonturen :)

• Andrehj
  • Niet online
timovd schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:35:
Sommigen (bv Intergas) doen dat wel, want die laten het SWW direct door de warmtewisselaar in het branderhuis (heet dat zo?) lopen.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Boudewijn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:02:
[...]

Ik zou van die tyleenslang de laatste paar centimer aan beide kanten verwijderen, en er een vers stukje (met T-stuk) tussenzetten en verse koppelingen en die goed aandraaien. Netjes zandvrij maken vantevoren. Moet je lukken na deze avonturen :)
Ik denk dat ik de bestaande koppelstukken met een tang wel los kan krijgen. Bedoel je met een t-stuk beide bestaande leidingen (uit het huis) combineren tot één en dan de leiding naar de heg daar als ‘stam van de T’ op aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrzxZWXTfeM140i0SVv9e_m8pAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8a4jQjJKnIJ14CZ7l9nlhVNG.jpg?f=fotoalbum_large

In de meterkast zit overigens maar één slang, dus ik denk dat die in de kruipruimte gesplitst wordt om tot de 2 ‘uitgangen’ te komen. Maar kruipruimtes zijn eng 🫣

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 18:16
Ik zou ook iets verder terug graven en alle koppelingen vervangen en wanneer je te kort hebt even nieuw tussenstuk erin maken.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Moet helaas een stuk pad eruit, maar dat kan op zich wel. Ik kan helaas bij de Hornbach of Gamma deze stukken niet vinden online. Zal morgen eens kijken wat er qua merknamen en maten op staat. Zijn flinke slangen namelijk.

Misschien duik ik volgend weekend de kruipruimte wel in. Als ik de splitsing eruit kan halen, dan scheelt dat alvast de helft van het probleem 😂

• Andrehj
  • Niet online
murphsy schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:03:
Moet helaas een stuk pad eruit, maar dat kan op zich wel. Ik kan helaas bij de Hornbach of Gamma deze stukken niet vinden online. Zal morgen eens kijken wat er qua merknamen en maten op staat. Zijn flinke slangen namelijk.
Dit verkopen ze daar (voor zover ik weet) ook niet. Hiervoor moet je naar online winkels als PVCvoordeel, Witway of Leidingshop.nl

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27
Boudewijn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:02:
[...]

En eens in de zoveel jaar herhalen, het scheelt dat er geen zonlicht bij kan komen als je ze in de grond stopt maar het plastic van Gardena heeft (om commerciële redenen denk ik) niet het eeuwige leven.

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:16
Andrehj schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:10:
[...]

Dit verkopen ze daar (voor zover ik weet) ook niet. Hiervoor moet je naar online winkels als PVCvoordeel, Witway of Leidingshop.nl
Wildkamp is een handige optie waar je ook voor advies terecht kan.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Ahh bij Wildkamp (nooit van gehoord) zie ik inderdaad bekende kleuren en koppelingen. Vanavond even de slangen meten en dan kan ik vervangend spul bestellen. Ik zal even kijken of ze ook uitleg hebben over de toepassing.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:40
murphsy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:26:
Ahh bij Wildkamp (nooit van gehoord) zie ik inderdaad bekende kleuren en koppelingen. Vanavond even de slangen meten en dan kan ik vervangend spul bestellen. Ik zal even kijken of ze ook uitleg hebben over de toepassing.
Toolstation heeft ook tyleenkoppelingen op voorraad.

All-electric.

• MvdD
  • Laatst online: 18:29
Ik ben de badkamer aan het afmonteren en het sanitair plaatsen etc en kom er nu helaas pas achter dat de hoek niet haaks is en de muren niet recht lopen. Dus ik heb kieren van 10-20mm waarvan ik even niet weet hoe ik dit netjes rechtgetrokken krijg. Heeft iemand advies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ChgwByrP2Ixt60USfhM4DkjRwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuPgXGtzk7SxEpkwTFYXs27k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ3EjO9fxowUOtYGZ4TP1t1NqOU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NX7tFj7fxEdV1WG3kLIUTiSO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHoYD4QyB77FT_gPntN-9GORjkg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAtZJ34Xak0qyMTAp3578omM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9w1ZaQ7uNvnggJxen075StqBe3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oX5VspOeWP7MO0FWTNpeK4ue.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96gfTi-1k4qSQN6EiwoTYXkarko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8P8t6FUjh6fNJbjHP9op3v3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGh6dlUVQdH7aC3N0dmW_XRPKLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9X3bcSCuKds4YZg1CVo1XSsv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8Le4tOfD3KFE164onfWL60FcYU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjlUvwiHuRC6BPIKGP0sv4t9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfMgZxPzNzzInZ01GKRNmPCNeyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr3v8MbpNzwUDOR7K7yBn6kK.jpg?f=fotoalbum_tile

• Verduveltje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:41
MvdD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:35:
Ik ben de badkamer aan het afmonteren en het sanitair plaatsen etc en kom er nu helaas pas achter dat de hoek niet haaks is en de muren niet recht lopen. Dus ik heb kieren van 10-20mm waarvan ik even niet weet hoe ik dit netjes rechtgetrokken krijg. Heeft iemand advies?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Is de vloer wel waterpas? Zou dat ook even goed controleren voor er straks altijd een restje water in je bad blijft staan... Want de horizontale voeg boven de tweede rij tegels is aan de ene kant van het bad ruim zichtbaar en aan de andere kant niet.

Hoop voor je dat iemand anders een nette oplossing voor je heeft anders dan een hele forse kitrand.

Een vrijstaand bad zou het probleem ook oplossen maar weet niet of dat past.

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:30
[Afbeelding][Afbeelding]
Just checking, het bad is wel haaks?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eerst eens goed meten qua bad en plaatsing idd.
Verder zijn voor dit doel kitruggen uitgevonden. Al is 2cm wel flink, zou kijken of ik daar iets tussen kon maken ter steun en dan watervast gipsplaat er op ofzo. En met voegmiddel afwerken.

En mag ik vragen waarom je eerst getegeld hebt en toen pas het bad geplaatst?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MvdD
henkjanvdkolk schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:36:
[...]

Just checking, het bad is wel haaks?
Ik heb alleen een speed square, maar die lijkt me te klein om te checken of het bad haaks is.

Hoe kan ik dit checken?

[ Voor 5% gewijzigd door MvdD op 20-07-2026 19:45 ]

• MvdD
Verduveltje schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:11:
[...]

Is de vloer wel waterpas? Zou dat ook even goed controleren voor er straks altijd een restje water in je bad blijft staan... Want de horizontale voeg boven de tweede rij tegels is aan de ene kant van het bad ruim zichtbaar en aan de andere kant niet.

Hoop voor je dat iemand anders een nette oplossing voor je heeft anders dan een hele forse kitrand.

Een vrijstaand bad zou het probleem ook oplossen maar weet niet of dat past.
Goed punt, ik heb het bad inderdaad nog niet waterpas gezet. Dat zal ik eerst even doen en dan nog een keer de kieren bekijken.

Een vrijstaand bad willen we liever niet omdat dat onmogelijk is om rondom schoon te maken en we 2 jonge kinderen hebben dus ik zeker weet dat dat 1 grote bende gaat worden. Overigens kan het bad ook niet meer omgeruild worden.

[ Voor 3% gewijzigd door MvdD op 20-07-2026 19:45 ]

• MvdD
The Eagle schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:02:
Eerst eens goed meten qua bad en plaatsing idd.
Verder zijn voor dit doel kitruggen uitgevonden. Al is 2cm wel flink, zou kijken of ik daar iets tussen kon maken ter steun en dan watervast gipsplaat er op ofzo. En met voegmiddel afwerken.

En mag ik vragen waarom je eerst getegeld hebt en toen pas het bad geplaatst?
Mmmh voor m’n gevoel is dit een te grote kier voor kitsnoer, maar ik zal me er eens beter in verdiepen.

Om antwoord te geven op je vraag, puur onervarenheid en er niet bij stilgestaan dat er een andere volgorde logischer was.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@MvdD als het bad net onder de onderste twee rijen tegels uit komt zou ik (ondanks dat het veel werk is, die rijen tegels weghalen, dan kan het bad net iets meer de hoek in schuiven, worden je naden minder breed en kun je die gewoon afkitten.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:30
MvdD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Ik heb alleen een speed square, maar die lijkt me te klein om te checken of het bad haaks is.

Hoe kan ik dit checken?
Dat kan Pythagoras voor jou! 3-4-5 methode. Een veelvoud van 3 meten aan de korte zijde van het bad. Hetzelfde veelvoud van 4 aan de lange zijde meten. De diagonale lijn tussen beide punten zou dan hetzelfde veelvoud van 5 moeten zijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[Afbeelding][Afbeelding]
Laat hem goed aansluiten aan de lange kant. Voor de korte kant maak je nog een passtuk wat je betegelt en daarop kan je shampootjes zetten enzo. Dus je bad komt niet meer strak tegen de muur, maar tegen het passtuk waarmee je de kieren kan wegsmokkelen. Wediboard is je vriend.

Wise enough to play the fool

• MvdD
Hele goede input, dankjulliewel!

De tegelzetter komt morgen meteen even langs om mee te kijken/denken dus dan zal ik bovenstaande even voorleggen.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:08
Desnoods zou ik het bad aftekenen op de tegels en ze voor een deel eruit slijpen.

XXXVI

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MvdD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:44:
[...]

Om antwoord te geven op je vraag, puur onervarenheid en er niet bij stilgestaan dat er een andere volgorde logischer was.
Je tegelzetter snapt toch wel dat je niet achter een bad tegelt? Ik heb dit nog nooit zo gezien :?

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
Wolly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Je tegelzetter snapt toch wel dat je niet achter een bad tegelt? Ik heb dit nog nooit zo gezien :?
Wat is het probleem behalve de extra tegelkosten? Die muur is zonder tegels ook niet recht? Je hebt hooguit kleinere naden omdat de tegels op het bad aansluiten dan?

Ik heb er geen verstand van, was gewoon benieuwd haha

• Wolly
  • Niet online
basjuuhhh schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Wat is het probleem behalve de extra tegelkosten? Die muur is zonder tegels ook niet recht? Je hebt hooguit kleinere naden omdat de tegels op het bad aansluiten dan?

Ik heb er geen verstand van, was gewoon benieuwd haha
Dan weet je zeker dat je voegen gelijk lopen met je bad. Je weet al gelijk dat de muur niet haaks is en je kan dan gelijk wat eraan doen ipv nu achteraf.

• Evo X
MvdD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:42:
[...]

Goed punt, ik heb het bad inderdaad nog niet waterpas gezet. Dat zal ik eerst even doen en dan nog een keer de kieren bekijken.

Een vrijstaand bad willen we liever niet omdat dat onmogelijk is om rondom schoon te maken en we 2 jonge kinderen hebben dus ik zeker weet dat dat 1 grote bende gaat worden. Overigens kan het bad ook niet meer omgeruild worden.
Er is een apart badkamer topic ook, misschien dat daar nog kenners zitten.
Ik zou denken het bad expres nog heel ietsje van de muur te zetten en desnoods klein randje witte (liggende) tegel rondom de rand te maken. Als je heel dik kit zie je ook verloop daarin en zie je dat er iets is 'wat niet hoort'. Meestal probeer ik een truuc te verzinnen waardoor iets design (diesaign) lijkt maar eigenlijk een foutje verbloemt.

Mooie badkuip trouwens wel!! smaakvol ontwerp zo

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:06
[Afbeelding][Afbeelding]
Er zijn heel veel verschillende afwerkprofielen te koop; misschien zit daar iets tussen om het netjes af te werken. In ieder geval netter dan enorme kitnaden.

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 08:35
Wolly schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Mijn tegelzetter heeft het exact zo gedaan en nee dit was zeer zeker geen onervaren tegelzetter. Ik heb een soortgelijk bad en volgens mij is dat ook de manier bij die baden. Net zoals een vrijstaand bad zet je deze vast met kit op de vloer en vervolgens kit je randen af.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MvdD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Hoe kan ik dit checken?
Even langs de lokale Toolstation voor een bouwhaak

https://www.toolstation.n...pvouwbare-bouwhaak/p67285

Ook handig in de tuin etc.

maar zoals @henkjanvdkolk terecht opmerkt.....even met de 3/4/5 methode van Piet Agoras.

Daar kun je voor weinig ook zelf op een stukje resthout een bouwhaak mee maken ;)

• JvdHoudt
Fraggert schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Even langs de lokale Toolstation voor een bouwhaak

https://www.toolstation.n...pvouwbare-bouwhaak/p67285

Ook handig in de tuin etc.
Toevallig zag ik die langskomen bij Praxis op dit moment voor 15 euro minder.

https://www.praxis.nl/gereedschap-werkplaats/handgereedschap/meet-markeergereedschap/winkelhaken/stanley-winkelhaak-aluminium-1-72m/5067534

• Wolly
  • Niet online
JvdHoudt schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Mijn tegelzetter heeft het exact zo gedaan en nee dit was zeer zeker geen onervaren tegelzetter. Ik heb een soortgelijk bad en volgens mij is dat ook de manier bij die baden. Net zoals een vrijstaand bad zet je deze vast met kit op de vloer en vervolgens kit je randen af.
Volgens mij, als ik de handleiding lees, is dit bad niet anders dan normale baden.
Voor het vastzetten gebruik je pluggen, de randen van het bad zet je vast aan de muur. Je zet dit bad niet vast met kit op de vloer.

Volgens mij moet je eigenlijk ook het bad vullen met water voor je begint met tegelen, maar misschien is dat achterhaald.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Goeie tip, die bij de Toolstation is wat duurder, maar wel met een gratis klein ratelsetje :P

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:08
[...]

Natuurlijk kit je m af maar door om het bad heen te tegelen kan je onvolkomenheden in de muur “opvangen” met de tegels. Dan is de kitrand overal gelijk.
~[Afbeelding]~[Afbeelding]~[Afbeelding]
~[Afbeelding]~[Afbeelding]~[Afbeelding]
~[Afbeelding]~[Afbeelding]
Als ik nog eens kijk loopt het bad gelijk met de horizontale voeg. Dat betekent dat je alleen verticaal hoeft te slijpen. Lijkt me veruit de eenvoudigste oplossing. Dat wordt mooier dan profielen of dikke kitranden.

[ Voor 70% gewijzigd door ephymerous op 21-07-2026 09:53 ]

XXXVI

• JvdHoudt
Wolly schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:17:
[...]

Volgens mij, als ik de handleiding lees, is dit bad niet anders dan normale baden.
Voor het vastzetten gebruik je pluggen, de randen van het bad zet je vast aan de muur. Je zet dit bad niet vast met kit op de vloer.

Volgens mij moet je eigenlijk ook het bad vullen met water voor je begint met tegelen, maar misschien is dat achterhaald.
Als ik de fotos zie van dat bad, kan dat niet, komt die handleiding dan wel overeen met het bad van de fotos? Net zoals het bad wat ik heb kunnen die wanden er niet vanaf. Dus kun je er ook niet bij om dat bad vast te zetten met pluggen.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
[...]

Voordelen:

- je ziet meteen of je muren haaks zijn

- je kan wat goedmaken met de dikte van je tegellijm

- opspattend water loopt over de tegels op de bladrand in het bad. Je hangt niet 100% af van je kit.

- sommige baden kunnen wat flexen als er water/een persoon inzit of beweegt, als je bad tegen de tegels staat belast je hiermee elke keer de kit die geen lang leven beschoren zal zijn

Als je het bad niet met pluggen kan monteren, plaats je meestal een lat tegen de muur waarop het bad kan rusten en je het laatste punt wat opvangt.

• MvdD
Oké allereerst bedankt allemaal voor het meedenken. Met de 3-4-5 methode heb ik bevestigd dat het bad gewoon volledig haaks is. Het bad staat nu ook volledig waterpas en de grootste kieren zijn nog steeds 15-20mm breed. De badrand lijkt nu wel netjes paralel te lopen aan de horizontale tegelvoeg, maar deze valt wel iets onder de rand nu.

@Wolly jij verwijst naar een ander bad. Die van ons wordt, volgens de installatiehandleiding, net als een vrijstaand bad gewoon op de bestemde plek neergezet, waterpas gesteld en daarna volledig gevuld rondom afgekit. Ons bad heeft aan de zijdes die tegen de muren komen wel om de kuip heen wel een soort frame van acryl en glasvezel voor extra stevigheid.

@ephymerous ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt met alleen verticaal te hoeven slijpen, zou je dit eens willen toelichten?

De mogelijke opties die ik nu heb verzameld zijn:
  1. Een afwerkstrip plaatsen van bijvoorbeeld natuursteen. Alleen heb ik geen idee hoe ik deze in de curve van de muur geslepen/gezaagd krijg. En ik weet niet of er nog andere materialen te overwegen zijn die watervast genoeg zijn voor deze toepassing.
  2. De tegels wegbreken, muur uitvullen en vervolgens alles weer zo betegelen dat de tegels op (of dichterbij de badrand vallen. Deze optie is wel een zure en een dure, want de roze tegels lopen helemaal rondom dus dan moet alles opnieuw omdat de voegen anders niet gelijk lopen.
  3. De tegels en de muur onder de badrand wegbreken om lager bij de vloer ruimte te creëren waardoor het bad wat dieper de muur 'in' geplaatst kan worden en de kieren bij de badrand kleiner worden zodat ze beter af te kitten zijn.
  4. De kieren opvullen met een ondersteunende constructie waar kitsnoer/kitruggen ingeplaatst kunnen worden en het dan alsnog rondom afkitten.
  5. Aan de korte zijde het bad 10-15 centimeter verder van muur afplaatsen en hier een plankje maken en betegelen waar dan flessen shampoo etc op kunnen komen te staan. Maar dan zit ik alsnog met de kier op de lange zijde.
Ik heb nog even nieuwe foto's toegevoegd na het waterpas stellen. De moed begint me wel behoorlijk in de schoenen te zakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Duy8FP-9crZMrxASUpTubtbeVNE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGxnLLEATawvHNg6fkp4DyWC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fP_8UYPLn4admbMfGK_JiVbtCxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuRNsOgJGZCPdVDskmPprFZW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2N5IzrCZEaXYMTkCPkIvFdfPPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TM2wmKNpT14IyuV8lTfk8eEq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAAbb9edTUhQ88v22HhySs_dV8U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo4tDJgRaVwE02NovgXYce5s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TW36Pw4bmCxogXN178CWPQiK6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjBwLw0r5bjraJme7UniKhFs.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door MvdD op 21-07-2026 11:22 ]

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-08 22:38
Misschien niet de neste manier, maar tegels net boven de rand van het bad aan de korte zijde afslijpen en verwijderen en zo het bad 'in de tegels' de leggen. Dat de tegels als het waren op het bad aansluiten. vervolgens afkitten.

Dan kan je de lange zijde strak tegen de muur zetten.

PSN: Flix20-NL

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-08 15:19
Wij hebben recent onze tuin gedaan en het terras ligt net iets hoger dan de steeg. Nu hebben een opstapje van een paar cm de tuin in het terras op. Kan ik hier gewoon met snelbeton een soort mini ramp (schuin stukje) maken om hier makkelijk met een fiets/kruiwagen etc. tegenop te komen? Ik heb toevallig nog een zak liggen namelijk, ik weet alleen niet of dit sterk genoeg is/blijft. Het hoeft niet mooi te zijn, het zit achter de poort deur :+

• MvdD
Flix20 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:15:
Misschien niet de neste manier, maar tegels net boven de rand van het bad aan de korte zijde afslijpen en verwijderen en zo het bad 'in de tegels' de leggen. Dat de tegels als het waren op het bad aansluiten. vervolgens afkitten.

Dan kan je de lange zijde strak tegen de muur zetten.
Dat zou wel het probleem aan de korte zijde oplossen, maar ik zie even niet hoe dit ervoor zorgt dat ik de lange zijde strak tegen de muur gezet krijg.

• druktemaker
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-08 12:34
timmert26 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:19:
Wij hebben recent onze tuin gedaan en het terras ligt net iets hoger dan de steeg. Nu hebben een opstapje van een paar cm de tuin in het terras op. Kan ik hier gewoon met snelbeton een soort mini ramp (schuin stukje) maken om hier makkelijk met een fiets/kruiwagen etc. tegenop te komen? Ik heb toevallig nog een zak liggen namelijk, ik weet alleen niet of dit sterk genoeg is/blijft. Het hoeft niet mooi te zijn, het zit achter de poort deur :+
Ja en Nee,

Een randje van een paar cm met snelbeton zal snel breken en afbrokkelen, het is simpelweg te dun om stevig te worden. Wat je eerder kan doen is een klein randje tegels weghalen in de steeg. Wat grond weghalen, vuilniszak erin (anders trekt je vocht te snel uit je beton) en dan de "ramp" storten, dan krijg je een grotere en massievere blok die wel stevigheid heeft. eventueel voor het mooie nog wat wapening erin.

• Wolly
  • Niet online
MvdD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Dat zou wel het probleem aan de korte zijde oplossen, maar ik zie even niet hoe dit ervoor zorgt dat ik de lange zijde strak tegen de muur gezet krijg.
Gezien het hele dunne randje van het bad zie ik het niet als oplossing, het bad valt dan voor een deel in of onder de tegels.

Doe het goed of doe het niet. De tegels zitten ook nog eens niet tegen het plafond dus spelen met de tegellijm zie je dan aan de bovenkant van de tegels weer terug.
Pagina: 1 ... 501 ... 505 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/