[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 501 502 Laatste
Acties:

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

druktemaker schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Ja en Nee,

Een randje van een paar cm met snelbeton zal snel breken en afbrokkelen, het is simpelweg te dun om stevig te worden. Wat je eerder kan doen is een klein randje tegels weghalen in de steeg. Wat grond weghalen, vuilniszak erin (anders trekt je vocht te snel uit je beton) en dan de "ramp" storten, dan krijg je een grotere en massievere blok die wel stevigheid heeft. eventueel voor het mooie nog wat wapening erin.
@Timmert +1 voor bovenstaande.

een klein randje gaat hem niet worden, beter een wat forsere drempel in beton uitvoeren.

Bij het opdrogen even wat zand eroverheen strooien zodat de drempel ruw wordt, scheelt glijpartijen in nat weer en bij vorst met schoenzolen en fietsbanden (voor zover van toepassing).

Tip du jour: plaats bij zulke vragen even een foto, kunnen we wat gerichter meedenken of zelfs woest met Paint aan de slag :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:43
MvdD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:56:
Oké allereerst bedankt allemaal voor het meedenken. Met de 3-4-5 methode heb ik bevestigd dat het bad gewoon volledig haaks is. Het bad staat nu ook volledig waterpas en de grootste kieren zijn nog steeds 15-20mm breed. De badrand lijkt nu wel netjes paralel te lopen aan de horizontale tegelvoeg, maar deze valt wel iets onder de rand nu.

@Wolly jij verwijst naar een ander bad. Die van ons wordt, volgens de installatiehandleiding, net als een vrijstaand bad gewoon op de bestemde plek neergezet, waterpas gesteld en daarna volledig gevuld rondom afgekit. Ons bad heeft aan de zijdes die tegen de muren komen wel om de kuip heen wel een soort frame van acryl en glasvezel voor extra stevigheid.

@ephymerous ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt met alleen verticaal te hoeven slijpen, zou je dit eens willen toelichten?

De mogelijke opties die ik nu heb verzameld zijn:
  1. Een afwerkstrip plaatsen van bijvoorbeeld natuursteen. Alleen heb ik geen idee hoe ik deze in de curve van de muur geslepen/gezaagd krijg. En ik weet niet of er nog andere materialen te overwegen zijn die watervast genoeg zijn voor deze toepassing.
  2. De tegels wegbreken, muur uitvullen en vervolgens alles weer zo betegelen dat de tegels op (of dichterbij de badrand vallen. Deze optie is wel een zure en een dure, want de roze tegels lopen helemaal rondom dus dan moet alles opnieuw omdat de voegen anders niet gelijk lopen.
  3. De tegels en de muur onder de badrand wegbreken om lager bij de vloer ruimte te creëren waardoor het bad wat dieper de muur 'in' geplaatst kan worden en de kieren bij de badrand kleiner worden zodat ze beter af te kitten zijn.
  4. De kieren opvullen met een ondersteunende constructie waar kitsnoer/kitruggen ingeplaatst kunnen worden en het dan alsnog rondom afkitten.
  5. Aan de korte zijde het bad 10-15 centimeter verder van muur afplaatsen en hier een plankje maken en betegelen waar dan flessen shampoo etc op kunnen komen te staan. Maar dan zit ik alsnog met de kier op de lange zijde.
Ik heb nog even nieuwe foto's toegevoegd na het waterpas stellen. De moed begint me wel behoorlijk in de schoenen te zakken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Persoonlijk zou ik kiezen voor optie 5, dus het bad iets van de muren af te zetten aan de korte en lange muur en dit op te vullen met ytong blokken en deze dan betegelen. de ytong blokken zijn makkelijk verwerkbaar en goed haaks te maken.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:52
MvdD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:56:

@ephymerous ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt met alleen verticaal te hoeven slijpen, zou je dit eens willen toelichten?
Dat je de tegels op de horizontale voeg naar beneden kan wegbreken. En het bad dan precies past. Maar ik baseer me op de foto’s.

XXXVI

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:30
Fraggert schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:51:
[...]

een klein randje gaat hem niet worden, beter een wat forsere drempel in beton uitvoeren.

Bij het opdrogen even wat zand eroverheen strooien zodat de drempel ruw wordt, scheelt glijpartijen in nat weer en bij vorst met schoenzolen en fietsbanden (voor zover van toepassing).

Tip du jour: plaats bij zulke vragen even een foto, kunnen we wat gerichter meedenken of zelfs woest met Paint aan de slag :+
Dit zijn/waren al goede tips! Ik zal vanavond even een foto maken inclusief de hoogte, dan wordt het inderdaad wat duidelijker. Die tip met zand is wel echt een goede, daar had ik niet overnagedacht! Dat wordt inderdaad gewoon stukje uitgraven dat er meer ruimte is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
timmert26 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Dit zijn/waren al goede tips! Ik zal vanavond even een foto maken inclusief de hoogte, dan wordt het inderdaad wat duidelijker. Die tip met zand is wel echt een goede, daar had ik niet overnagedacht! Dat wordt inderdaad gewoon stukje uitgraven dat er meer ruimte is.
Is het niet handiger om in die steeg een paar tegels te lichten, zand eronder en ze zo op de juiste hoogte te leggen?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
sweetdude schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Persoonlijk zou ik kiezen voor optie 5, dus het bad iets van de muren af te zetten aan de korte en lange muur en dit op te vullen met ytong blokken en deze dan betegelen. de ytong blokken zijn makkelijk verwerkbaar en goed haaks te maken.
Alleen ga je dan wel heel duidelijk die aflopende rand zien. Zou ikzelf niet mooi vinden.
Wolly schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Is het niet handiger om in die steeg een paar tegels te lichten, zand eronder en ze zo op de juiste hoogte te leggen?
En dit dan iedere 3 jaar te herhalen omdat dit geheid gaat verzakken.

PSN: Flix20-NL

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:41:
[...]

En dit dan iedere 3 jaar te herhalen omdat dit geheid gaat verzakken.
En een slab zwaarder cement gaat niet verzakken op dezelfde plek?

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:30
Wolly schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Het is een gemeentelijke steeg, en een paar tegels schuin leggen ,dan liggen ze weer verhoogd t.o.v. omringende tegels. Dat gaat geheid gezeik op leveren omdat er best wat verkeer doorheen gaat.

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:21
Nou de tegelzetter is vandaag langsgekomen en hem viel op dat de waterleidingen die achter het bad over de muur lopen verder naar voren liggen dan de tegelwand. En dat een deel van die waterleidingen dus precies op de plek zitten van de badconstructie aan de onderkant waardoor deze niet helemaal tegen de muur aangeschoven kan worden.

Dus ik ga morgen de muur eens een stukje openbreken bij het blauwe deel zodat die 90 graden bocht dieper in de muur gelegd kan worden en dan bij het rode deel nog wat sleuven maken om de onderste waterleiding daarin te verleggen. Ik twijfel alleen nog welk gereedschap hier het handigst voor is en zit nu te denken aan de multitool aangezien het toch maar cellenbeton blokken zijn.

Hopelijk geeft die gewonnen ruimte aan de onderkant dan ook voldoende winst aan de bovenkant om het gewoon enigszins normaal af te kunnen kitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I23ivUpHIUTOPRWQVslMdxyWKm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCoPQ8LyxJdXOfs6nHMqg1Zt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJyV_bjuc4ADMs7-Cm3tWt1xabU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmACMeDkCuG2mdpxxZc9nzGC.jpg?f=fotoalbum_tile

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
timmert26 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:19:
Wij hebben recent onze tuin gedaan en het terras ligt net iets hoger dan de steeg. Nu hebben een opstapje van een paar cm de tuin in het terras op. Kan ik hier gewoon met snelbeton een soort mini ramp (schuin stukje) maken om hier makkelijk met een fiets/kruiwagen etc. tegenop te komen? Ik heb toevallig nog een zak liggen namelijk, ik weet alleen niet of dit sterk genoeg is/blijft. Het hoeft niet mooi te zijn, het zit achter de poort deur :+
Je kan ook de tegels in de steeg ophogen. Bijvoorbeeld een meter links en een meter rechts van de poort glooiend ophogen naar de hoogte van je eigen terras. Of de hele steeg ophogen natuurlijk :+
Ik neem aan dat je de steeg deelt met andere mensen, dus netjes afwerken en niet een schuine betonrand in de steeg maken lijkt me wel zo netjes. Maar misschien deel je de steeg niet.

Of je eigen tegels afschuinen zodat ze aansluiten op de steeg.

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
timmert26 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:30:
[...]

Het is een gemeentelijke steeg, en een paar tegels schuin leggen ,dan liggen ze weer verhoogd t.o.v. omringende tegels. Dat gaat geheid gezeik op leveren omdat er best wat verkeer doorheen gaat.
Maar dan gaat een betonrand toch ook gezeik opleveren? En terecht overigens.

Mogelijk kan het als je het over volledige breedte van de steeg doet en dan een paar meter beide kanten op en de buren vraagt.

Bij mijn vorige post had ik nog niet alles gelezen. Excuus.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Fraggert schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:51:
[...]

Laat mij er even buiten ok? :+

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Timmert schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Laat mij er even buiten ok? :+
LMAO verkeerde, my bad dude _O-

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Blokhaak, Timmermanshaak. Kan een stuk goedkoper. Zelfs een Bahco of Stanley is er voor ca 25 euro. In China spul (HBM oid) gaat onder een tientje.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MvdD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:35:
Ik ben de badkamer aan het afmonteren en het sanitair plaatsen etc en kom er nu helaas pas achter dat de hoek niet haaks is en de muren niet recht lopen. Dus ik heb kieren van 10-20mm waarvan ik even niet weet hoe ik dit netjes rechtgetrokken krijg. Heeft iemand advies?
[Afbeelding][Afbeelding]
Kit heet ook wel een ander 3-letterig woord. Het is nu eenmaal nodig om siliconenkit te gebruiken, maar 2cm is te veel. Stevigheid kan met een rijtje Ytong (of ander cellenbeton) en je rand iets breder maken. Maar ongelijk blijft ongelijk. Dus wat anderen ook zeiden: de lange kant parallel zetten. Anders valt het op. En een plateau voor spulletjes is ook handig. Daar kun je eventuele verschillen aan de korte kant iets mee wegsmokkelen.

Maar wel leuk dat je het tegelen zelf hebt opgepakt. Ik laat dat anderen doen. Alleen voegen in poetsen, dat dan weer wel zelf.

Als het een kunststof bad is: eerst vol laten lopen met water. Dan simuleer je een bezet bad.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
MvdD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:40:
Nou de tegelzetter is vandaag langsgekomen en hem viel op dat de waterleidingen die achter het bad over de muur lopen verder naar voren liggen dan de tegelwand. En dat een deel van die waterleidingen dus precies op de plek zitten van de badconstructie aan de onderkant waardoor deze niet helemaal tegen de muur aangeschoven kan worden.

Dus ik ga morgen de muur eens een stukje openbreken bij het blauwe deel zodat die 90 graden bocht dieper in de muur gelegd kan worden en dan bij het rode deel nog wat sleuven maken om de onderste waterleiding daarin te verleggen. Ik twijfel alleen nog welk gereedschap hier het handigst voor is en zit nu te denken aan de multitool aangezien het toch maar cellenbeton blokken zijn.

Hopelijk geeft die gewonnen ruimte aan de onderkant dan ook voldoende winst aan de bovenkant om het gewoon enigszins normaal af te kunnen kitten.
[Afbeelding][Afbeelding]
wat een stomme reparatieklus moet dat zijn, sterkte. Ik wil je wel even bedanken voor het delen van deze saga. Ik ga over 6 maanden ongeveer een badkamer doen en dan ook half-vrijstaand bad plaatsen. Dit is een mooi voorbeeld van waar op te letten voordat alles getegeld etc wordt. Snap dat jij er weinig meer aan hebt maar de collectieve kennis wordt zo beter dus bedankt namens een internet-vreemdeling O-)

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:26

[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt er nu weinig meer aan, maar waarom zijn die leidingen niet gewoon in de muur gezet? Had je veel ellende bespaart tegen beperkte meerprijs.

Maar dit lijkt inderdaad de oorzaak, hopelijk lukt het om de leidingen wat dichter tegen / half in de muur te krijgen.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:51
In de meterkast zit (natuurlijk) de groepenkast, maar achter die houten plaat zit nog een ruimte van 50cm diep. Als ik over die plaat heen kijk zie ik daar de buizen zitten van ventilatie, bron, afvoer en warmwater.

Die lopen naar boven via een koof in de badkamer (zie foto van tijdens bouw, zit nu een inbouwtoilet) door naar zolder achter het knieschot. De gaten in de kanaalplaten in de meterkast en op zolder zijn soort van dichtgesmeerd en gepurd met nog wat steenwol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i75qpXKJCeXZ_wCpx-R38Pgj--o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdJ42F4fMek8SKov4GFoGK9w.jpg?f=fotoalbum_large

Ik probeer op zolder 2 loze leidingen vanaf de meterkast te realiseren en dit is de enige route zonder buitenom te moeten gaan.

Als ik op zolder rechts naast de ventilatiebuis wat weghak en door de pur boor, en hetzelfde in het plafond in de meterkast doe, dan zou ik met een hoop geduld en wat mazzel daar vanaf de zolder met een trekveer toch wel in de meterkast uit gaan komen?

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:08
firecaps30 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:02:
In de meterkast zit (natuurlijk) de groepenkast, maar achter die houten plaat zit nog een ruimte van 50cm diep. Als ik over die plaat heen kijk zie ik daar de buizen zitten van ventilatie, bron, afvoer en warmwater.

Die lopen naar boven via een koof in de badkamer (zie foto van tijdens bouw, zit nu een inbouwtoilet) door naar zolder achter het knieschot. De gaten in de kanaalplaten in de meterkast en op zolder zijn soort van dichtgesmeerd en gepurd met nog wat steenwol.

[Afbeelding]

Ik probeer op zolder 2 loze leidingen vanaf de meterkast te realiseren en dit is de enige route zonder buitenom te moeten gaan.

Als ik op zolder rechts naast de ventilatiebuis wat weghak en door de pur boor, en hetzelfde in het plafond in de meterkast doe, dan zou ik met een hoop geduld en wat mazzel daar vanaf de zolder met een trekveer toch wel in de meterkast uit gaan komen?
Ik denk vooral dat je heel veel mazzel nodig gaat hebben. Het klinkt mij als een bijna onmogelijk opgave, vooral omdat een trekveer flexibel is, en bij alles wat hij tegenkomt buigt.. als je zeker weet dat het redelijk "recht" naar beneden gaat zou ik eerder prikken met een pvc buis, de kans dat je die doorsteekt is denk ik makkelijker..

Ik heb vanaf de zolder door een koof, een pvc buis doorgeduwd naar de kruipruimte. Deze koof had wat elektra buis en een ventilatiekanaal al erin. Met een trekveer lukte dit echt niet, met de pvc buis draaien en duwen was ik in 20 minuten in de kruipruimte. Wel zorgen voor genoeg pvc pijp met verbindigsmoffen.

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:50
firecaps30 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:02:

[Afbeelding]

Met wat mazzel wel ja, kan in 10 minuten lukken, en als je pech hebt lukt het in geen jaren. Hoop voor je dat het lukt.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
timmert26 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:19:
Wij hebben recent onze tuin gedaan en het terras ligt net iets hoger dan de steeg. Nu hebben een opstapje van een paar cm de tuin in het terras op. Kan ik hier gewoon met snelbeton een soort mini ramp (schuin stukje) maken om hier makkelijk met een fiets/kruiwagen etc. tegenop te komen? Ik heb toevallig nog een zak liggen namelijk, ik weet alleen niet of dit sterk genoeg is/blijft. Het hoeft niet mooi te zijn, het zit achter de poort deur :+
Dat terras gaat nog wel wat nazakken waarschijnlijk, maar om hoeveel cm gaat het precies?
Zoek anders even op RWS band. Een kant en klare afgeschuinde betonband in verschillende formaten. Misschien krijg je er daar een enigszins mooi passend mee? Makkelijker dan zelf een stort doen.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011

[Afbeelding][Afbeelding]
Beetje out of the box, maar is het niet makkelijker om de plaatdelen (blauw en rood) in het bad zelf uit te zagen? Rood lijkt me niet héél belangrijk voor de draagkracht en in de hoek (t.p.v. blauw) zou je een houten balkje op maat kunnen zagen en die staand in de hoek van het bad kunnen plaatsen (en uitvullen). Dat lijkt me meer dan genoeg sterkte toevoegen in die hoek.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
appelflap1992 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:43:
[...]

Met wat mazzel wel ja, kan in 10 minuten lukken, en als je pech hebt lukt het in geen jaren. Hoop voor je dat het lukt.
Zo heb ik het ook gedaan, en dan de trekveer door de pvc buis, trekken is toch makkelijker dan duwen als je het alleen moet doen. Desnoods een endoscoop camera gebruiken om te zien of je de goede kant opstuurt.

• MvdD
BBBrt schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:01:
[...]

Beetje out of the box, maar is het niet makkelijker om de plaatdelen (blauw en rood) in het bad zelf uit te zagen? Rood lijkt me niet héél belangrijk voor de draagkracht en in de hoek (t.p.v. blauw) zou je een houten balkje op maat kunnen zagen en die staand in de hoek van het bad kunnen plaatsen (en uitvullen). Dat lijkt me meer dan genoeg sterkte toevoegen in die hoek.
Dat heb ik zeker overwogen, maar omdat het bad half vrijstaand is, heb ik het idee dat die delen toch constructief wel degelijk wat toevoegen. Zeker als ik straks alles geplaatst en afgekit heb, zou het natuurlijk zuur zijn als er toch teveel speling en beweging in het bad komt waardoor m’n kit voegen het niet houden.

• MvdD
Fr33z schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:54:
[...]

wat een stomme reparatieklus moet dat zijn, sterkte. Ik wil je wel even bedanken voor het delen van deze saga. Ik ga over 6 maanden ongeveer een badkamer doen en dan ook half-vrijstaand bad plaatsen. Dit is een mooi voorbeeld van waar op te letten voordat alles getegeld etc wordt. Snap dat jij er weinig meer aan hebt maar de collectieve kennis wordt zo beter dus bedankt namens een internet-vreemdeling O-)
Haha graag gedaan, op deze manier helpen we elkaar toch allemaal weer een stapje verder. Achteraf gezien had ik in ieder geval de stukadoors voor deze 2 muren specifiek als extra opdracht mee moeten geven dat ik een haakse hoek nodig heb en dat de muur zo recht mogelijk is. Als hier met het tegelzetten vervolgens ook nog eens goed op wordt gelet, kunnen met de tegellijm de laatste correcties worden gemaakt.
Pagina: 1 ... 501 502 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/