[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 502 ... 505 Laatste
Acties:

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

druktemaker schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Ja en Nee,

Een randje van een paar cm met snelbeton zal snel breken en afbrokkelen, het is simpelweg te dun om stevig te worden. Wat je eerder kan doen is een klein randje tegels weghalen in de steeg. Wat grond weghalen, vuilniszak erin (anders trekt je vocht te snel uit je beton) en dan de "ramp" storten, dan krijg je een grotere en massievere blok die wel stevigheid heeft. eventueel voor het mooie nog wat wapening erin.
@Timmert +1 voor bovenstaande.

een klein randje gaat hem niet worden, beter een wat forsere drempel in beton uitvoeren.

Bij het opdrogen even wat zand eroverheen strooien zodat de drempel ruw wordt, scheelt glijpartijen in nat weer en bij vorst met schoenzolen en fietsbanden (voor zover van toepassing).

Tip du jour: plaats bij zulke vragen even een foto, kunnen we wat gerichter meedenken of zelfs woest met Paint aan de slag :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 12:06
MvdD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:56:
Oké allereerst bedankt allemaal voor het meedenken. Met de 3-4-5 methode heb ik bevestigd dat het bad gewoon volledig haaks is. Het bad staat nu ook volledig waterpas en de grootste kieren zijn nog steeds 15-20mm breed. De badrand lijkt nu wel netjes paralel te lopen aan de horizontale tegelvoeg, maar deze valt wel iets onder de rand nu.

@Wolly jij verwijst naar een ander bad. Die van ons wordt, volgens de installatiehandleiding, net als een vrijstaand bad gewoon op de bestemde plek neergezet, waterpas gesteld en daarna volledig gevuld rondom afgekit. Ons bad heeft aan de zijdes die tegen de muren komen wel om de kuip heen wel een soort frame van acryl en glasvezel voor extra stevigheid.

@ephymerous ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt met alleen verticaal te hoeven slijpen, zou je dit eens willen toelichten?

De mogelijke opties die ik nu heb verzameld zijn:
  1. Een afwerkstrip plaatsen van bijvoorbeeld natuursteen. Alleen heb ik geen idee hoe ik deze in de curve van de muur geslepen/gezaagd krijg. En ik weet niet of er nog andere materialen te overwegen zijn die watervast genoeg zijn voor deze toepassing.
  2. De tegels wegbreken, muur uitvullen en vervolgens alles weer zo betegelen dat de tegels op (of dichterbij de badrand vallen. Deze optie is wel een zure en een dure, want de roze tegels lopen helemaal rondom dus dan moet alles opnieuw omdat de voegen anders niet gelijk lopen.
  3. De tegels en de muur onder de badrand wegbreken om lager bij de vloer ruimte te creëren waardoor het bad wat dieper de muur 'in' geplaatst kan worden en de kieren bij de badrand kleiner worden zodat ze beter af te kitten zijn.
  4. De kieren opvullen met een ondersteunende constructie waar kitsnoer/kitruggen ingeplaatst kunnen worden en het dan alsnog rondom afkitten.
  5. Aan de korte zijde het bad 10-15 centimeter verder van muur afplaatsen en hier een plankje maken en betegelen waar dan flessen shampoo etc op kunnen komen te staan. Maar dan zit ik alsnog met de kier op de lange zijde.
Ik heb nog even nieuwe foto's toegevoegd na het waterpas stellen. De moed begint me wel behoorlijk in de schoenen te zakken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Persoonlijk zou ik kiezen voor optie 5, dus het bad iets van de muren af te zetten aan de korte en lange muur en dit op te vullen met ytong blokken en deze dan betegelen. de ytong blokken zijn makkelijk verwerkbaar en goed haaks te maken.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:08

@ephymerous ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt met alleen verticaal te hoeven slijpen, zou je dit eens willen toelichten?
Dat je de tegels op de horizontale voeg naar beneden kan wegbreken. En het bad dan precies past. Maar ik baseer me op de foto’s.

XXXVI

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-08 15:19
Fraggert schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:51:
[...]

een klein randje gaat hem niet worden, beter een wat forsere drempel in beton uitvoeren.

Bij het opdrogen even wat zand eroverheen strooien zodat de drempel ruw wordt, scheelt glijpartijen in nat weer en bij vorst met schoenzolen en fietsbanden (voor zover van toepassing).

Tip du jour: plaats bij zulke vragen even een foto, kunnen we wat gerichter meedenken of zelfs woest met Paint aan de slag :+
Dit zijn/waren al goede tips! Ik zal vanavond even een foto maken inclusief de hoogte, dan wordt het inderdaad wat duidelijker. Die tip met zand is wel echt een goede, daar had ik niet overnagedacht! Dat wordt inderdaad gewoon stukje uitgraven dat er meer ruimte is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
timmert26 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Dit zijn/waren al goede tips! Ik zal vanavond even een foto maken inclusief de hoogte, dan wordt het inderdaad wat duidelijker. Die tip met zand is wel echt een goede, daar had ik niet overnagedacht! Dat wordt inderdaad gewoon stukje uitgraven dat er meer ruimte is.
Is het niet handiger om in die steeg een paar tegels te lichten, zand eronder en ze zo op de juiste hoogte te leggen?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-08 22:38
sweetdude schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:03:
[...]

Persoonlijk zou ik kiezen voor optie 5, dus het bad iets van de muren af te zetten aan de korte en lange muur en dit op te vullen met ytong blokken en deze dan betegelen. de ytong blokken zijn makkelijk verwerkbaar en goed haaks te maken.
Alleen ga je dan wel heel duidelijk die aflopende rand zien. Zou ikzelf niet mooi vinden.
Wolly schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Is het niet handiger om in die steeg een paar tegels te lichten, zand eronder en ze zo op de juiste hoogte te leggen?
En dit dan iedere 3 jaar te herhalen omdat dit geheid gaat verzakken.

PSN: Flix20-NL

• Wolly
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:41:
[...]

En dit dan iedere 3 jaar te herhalen omdat dit geheid gaat verzakken.
En een slab zwaarder cement gaat niet verzakken op dezelfde plek?

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-08 15:19
Wolly schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:52:
[...]

Het is een gemeentelijke steeg, en een paar tegels schuin leggen ,dan liggen ze weer verhoogd t.o.v. omringende tegels. Dat gaat geheid gezeik op leveren omdat er best wat verkeer doorheen gaat.

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:29
Nou de tegelzetter is vandaag langsgekomen en hem viel op dat de waterleidingen die achter het bad over de muur lopen verder naar voren liggen dan de tegelwand. En dat een deel van die waterleidingen dus precies op de plek zitten van de badconstructie aan de onderkant waardoor deze niet helemaal tegen de muur aangeschoven kan worden.

Dus ik ga morgen de muur eens een stukje openbreken bij het blauwe deel zodat die 90 graden bocht dieper in de muur gelegd kan worden en dan bij het rode deel nog wat sleuven maken om de onderste waterleiding daarin te verleggen. Ik twijfel alleen nog welk gereedschap hier het handigst voor is en zit nu te denken aan de multitool aangezien het toch maar cellenbeton blokken zijn.

Hopelijk geeft die gewonnen ruimte aan de onderkant dan ook voldoende winst aan de bovenkant om het gewoon enigszins normaal af te kunnen kitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I23ivUpHIUTOPRWQVslMdxyWKm4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCoPQ8LyxJdXOfs6nHMqg1Zt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJyV_bjuc4ADMs7-Cm3tWt1xabU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmACMeDkCuG2mdpxxZc9nzGC.jpg?f=fotoalbum_tile

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
timmert26 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:19:
Wij hebben recent onze tuin gedaan en het terras ligt net iets hoger dan de steeg. Nu hebben een opstapje van een paar cm de tuin in het terras op. Kan ik hier gewoon met snelbeton een soort mini ramp (schuin stukje) maken om hier makkelijk met een fiets/kruiwagen etc. tegenop te komen? Ik heb toevallig nog een zak liggen namelijk, ik weet alleen niet of dit sterk genoeg is/blijft. Het hoeft niet mooi te zijn, het zit achter de poort deur :+
Je kan ook de tegels in de steeg ophogen. Bijvoorbeeld een meter links en een meter rechts van de poort glooiend ophogen naar de hoogte van je eigen terras. Of de hele steeg ophogen natuurlijk :+
Ik neem aan dat je de steeg deelt met andere mensen, dus netjes afwerken en niet een schuine betonrand in de steeg maken lijkt me wel zo netjes. Maar misschien deel je de steeg niet.

Of je eigen tegels afschuinen zodat ze aansluiten op de steeg.

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
timmert26 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:30:
[...]

Het is een gemeentelijke steeg, en een paar tegels schuin leggen ,dan liggen ze weer verhoogd t.o.v. omringende tegels. Dat gaat geheid gezeik op leveren omdat er best wat verkeer doorheen gaat.
Maar dan gaat een betonrand toch ook gezeik opleveren? En terecht overigens.

Mogelijk kan het als je het over volledige breedte van de steeg doet en dan een paar meter beide kanten op en de buren vraagt.

Bij mijn vorige post had ik nog niet alles gelezen. Excuus.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Fraggert schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:51:
[...]

Laat mij er even buiten ok? :+

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Timmert schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Laat mij er even buiten ok? :+
LMAO verkeerde, my bad dude _O-

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Blokhaak, Timmermanshaak. Kan een stuk goedkoper. Zelfs een Bahco of Stanley is er voor ca 25 euro. In China spul (HBM oid) gaat onder een tientje.

• kdekker
  • Niet online
MvdD schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:35:
Ik ben de badkamer aan het afmonteren en het sanitair plaatsen etc en kom er nu helaas pas achter dat de hoek niet haaks is en de muren niet recht lopen. Dus ik heb kieren van 10-20mm waarvan ik even niet weet hoe ik dit netjes rechtgetrokken krijg. Heeft iemand advies?
[Afbeelding][Afbeelding]
Kit heet ook wel een ander 3-letterig woord. Het is nu eenmaal nodig om siliconenkit te gebruiken, maar 2cm is te veel. Stevigheid kan met een rijtje Ytong (of ander cellenbeton) en je rand iets breder maken. Maar ongelijk blijft ongelijk. Dus wat anderen ook zeiden: de lange kant parallel zetten. Anders valt het op. En een plateau voor spulletjes is ook handig. Daar kun je eventuele verschillen aan de korte kant iets mee wegsmokkelen.

Maar wel leuk dat je het tegelen zelf hebt opgepakt. Ik laat dat anderen doen. Alleen voegen inpoetsen, dat dan weer wel zelf.

Als het een kunststof bad is: eerst vol laten lopen met water. Dan simuleer je een bezet bad.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:19
MvdD schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:40:
Nou de tegelzetter is vandaag langsgekomen en hem viel op dat de waterleidingen die achter het bad over de muur lopen verder naar voren liggen dan de tegelwand. En dat een deel van die waterleidingen dus precies op de plek zitten van de badconstructie aan de onderkant waardoor deze niet helemaal tegen de muur aangeschoven kan worden.

Dus ik ga morgen de muur eens een stukje openbreken bij het blauwe deel zodat die 90 graden bocht dieper in de muur gelegd kan worden en dan bij het rode deel nog wat sleuven maken om de onderste waterleiding daarin te verleggen. Ik twijfel alleen nog welk gereedschap hier het handigst voor is en zit nu te denken aan de multitool aangezien het toch maar cellenbeton blokken zijn.

Hopelijk geeft die gewonnen ruimte aan de onderkant dan ook voldoende winst aan de bovenkant om het gewoon enigszins normaal af te kunnen kitten.
[Afbeelding][Afbeelding]
wat een stomme reparatieklus moet dat zijn, sterkte. Ik wil je wel even bedanken voor het delen van deze saga. Ik ga over 6 maanden ongeveer een badkamer doen en dan ook half-vrijstaand bad plaatsen. Dit is een mooi voorbeeld van waar op te letten voordat alles getegeld etc wordt. Snap dat jij er weinig meer aan hebt maar de collectieve kennis wordt zo beter dus bedankt namens een internet-vreemdeling O-)

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt er nu weinig meer aan, maar waarom zijn die leidingen niet gewoon in de muur gezet? Had je veel ellende bespaart tegen beperkte meerprijs.

Maar dit lijkt inderdaad de oorzaak, hopelijk lukt het om de leidingen wat dichter tegen / half in de muur te krijgen.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-08 08:05
In de meterkast zit (natuurlijk) de groepenkast, maar achter die houten plaat zit nog een ruimte van 50cm diep. Als ik over die plaat heen kijk zie ik daar de buizen zitten van ventilatie, bron, afvoer en warmwater.

Die lopen naar boven via een koof in de badkamer (zie foto van tijdens bouw, zit nu een inbouwtoilet) door naar zolder achter het knieschot. De gaten in de kanaalplaten in de meterkast en op zolder zijn soort van dichtgesmeerd en gepurd met nog wat steenwol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i75qpXKJCeXZ_wCpx-R38Pgj--o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdJ42F4fMek8SKov4GFoGK9w.jpg?f=fotoalbum_large

Ik probeer op zolder 2 loze leidingen vanaf de meterkast te realiseren en dit is de enige route zonder buitenom te moeten gaan.

Als ik op zolder rechts naast de ventilatiebuis wat weghak en door de pur boor, en hetzelfde in het plafond in de meterkast doe, dan zou ik met een hoop geduld en wat mazzel daar vanaf de zolder met een trekveer toch wel in de meterkast uit gaan komen?

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:59
firecaps30 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:02:
In de meterkast zit (natuurlijk) de groepenkast, maar achter die houten plaat zit nog een ruimte van 50cm diep. Als ik over die plaat heen kijk zie ik daar de buizen zitten van ventilatie, bron, afvoer en warmwater.

Die lopen naar boven via een koof in de badkamer (zie foto van tijdens bouw, zit nu een inbouwtoilet) door naar zolder achter het knieschot. De gaten in de kanaalplaten in de meterkast en op zolder zijn soort van dichtgesmeerd en gepurd met nog wat steenwol.

[Afbeelding]

Ik probeer op zolder 2 loze leidingen vanaf de meterkast te realiseren en dit is de enige route zonder buitenom te moeten gaan.

Als ik op zolder rechts naast de ventilatiebuis wat weghak en door de pur boor, en hetzelfde in het plafond in de meterkast doe, dan zou ik met een hoop geduld en wat mazzel daar vanaf de zolder met een trekveer toch wel in de meterkast uit gaan komen?
Ik denk vooral dat je heel veel mazzel nodig gaat hebben. Het klinkt mij als een bijna onmogelijk opgave, vooral omdat een trekveer flexibel is, en bij alles wat hij tegenkomt buigt.. als je zeker weet dat het redelijk "recht" naar beneden gaat zou ik eerder prikken met een pvc buis, de kans dat je die doorsteekt is denk ik makkelijker..

Ik heb vanaf de zolder door een koof, een pvc buis doorgeduwd naar de kruipruimte. Deze koof had wat elektra buis en een ventilatiekanaal al erin. Met een trekveer lukte dit echt niet, met de pvc buis draaien en duwen was ik in 20 minuten in de kruipruimte. Wel zorgen voor genoeg pvc pijp met verbindigsmoffen.

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-08 07:02
firecaps30 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:02:

[Afbeelding]

Met wat mazzel wel ja, kan in 10 minuten lukken, en als je pech hebt lukt het in geen jaren. Hoop voor je dat het lukt.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:17
timmert26 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:19:
Wij hebben recent onze tuin gedaan en het terras ligt net iets hoger dan de steeg. Nu hebben een opstapje van een paar cm de tuin in het terras op. Kan ik hier gewoon met snelbeton een soort mini ramp (schuin stukje) maken om hier makkelijk met een fiets/kruiwagen etc. tegenop te komen? Ik heb toevallig nog een zak liggen namelijk, ik weet alleen niet of dit sterk genoeg is/blijft. Het hoeft niet mooi te zijn, het zit achter de poort deur :+
Dat terras gaat nog wel wat nazakken waarschijnlijk, maar om hoeveel cm gaat het precies?
Zoek anders even op RWS band. Een kant en klare afgeschuinde betonband in verschillende formaten. Misschien krijg je er daar een enigszins mooi passend mee? Makkelijker dan zelf een stort doen.

• BBBrt

[Afbeelding][Afbeelding]
Beetje out of the box, maar is het niet makkelijker om de plaatdelen (blauw en rood) in het bad zelf uit te zagen? Rood lijkt me niet héél belangrijk voor de draagkracht en in de hoek (t.p.v. blauw) zou je een houten balkje op maat kunnen zagen en die staand in de hoek van het bad kunnen plaatsen (en uitvullen). Dat lijkt me meer dan genoeg sterkte toevoegen in die hoek.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:28
appelflap1992 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:43:
[...]

Met wat mazzel wel ja, kan in 10 minuten lukken, en als je pech hebt lukt het in geen jaren. Hoop voor je dat het lukt.
Zo heb ik het ook gedaan, en dan de trekveer door de pvc buis, trekken is toch makkelijker dan duwen als je het alleen moet doen. Desnoods een endoscoop camera gebruiken om te zien of je de goede kant opstuurt.

• MvdD
BBBrt schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:01:
[...]

Beetje out of the box, maar is het niet makkelijker om de plaatdelen (blauw en rood) in het bad zelf uit te zagen? Rood lijkt me niet héél belangrijk voor de draagkracht en in de hoek (t.p.v. blauw) zou je een houten balkje op maat kunnen zagen en die staand in de hoek van het bad kunnen plaatsen (en uitvullen). Dat lijkt me meer dan genoeg sterkte toevoegen in die hoek.
Dat heb ik zeker overwogen, maar omdat het bad half vrijstaand is, heb ik het idee dat die delen toch constructief wel degelijk wat toevoegen. Zeker als ik straks alles geplaatst en afgekit heb, zou het natuurlijk zuur zijn als er toch teveel speling en beweging in het bad komt waardoor m’n kit voegen het niet houden.

• MvdD
Fr33z schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 19:54:
[...]

wat een stomme reparatieklus moet dat zijn, sterkte. Ik wil je wel even bedanken voor het delen van deze saga. Ik ga over 6 maanden ongeveer een badkamer doen en dan ook half-vrijstaand bad plaatsen. Dit is een mooi voorbeeld van waar op te letten voordat alles getegeld etc wordt. Snap dat jij er weinig meer aan hebt maar de collectieve kennis wordt zo beter dus bedankt namens een internet-vreemdeling O-)
Haha graag gedaan, op deze manier helpen we elkaar toch allemaal weer een stapje verder. Achteraf gezien had ik in ieder geval de stukadoors voor deze 2 muren specifiek als extra opdracht mee moeten geven dat ik een haakse hoek nodig heb en dat de muur zo recht mogelijk is. Als hier met het tegelzetten vervolgens ook nog eens goed op wordt gelet, kunnen met de tegellijm de laatste correcties worden gemaakt.

• firecaps30
pman63 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:04:
[...]

Zo heb ik het ook gedaan, en dan de trekveer door de pvc buis, trekken is toch makkelijker dan duwen als je het alleen moet doen. Desnoods een endoscoop camera gebruiken om te zien of je de goede kant opstuurt.
Inderdaad, dank voor de tips! Ga het binnenkort gewoon proberen.

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:33

[Afbeelding][Afbeelding]
Mocht je er na deze aanpassing nog niet uit komen als de naden nog te groot blijven, zou je ook kunnen overwegen om een soort voorzetwandje te maken achter en rechts naast het bad met 5cm Ytong blokken. Als je deze wel mooi waterpas en recht zet, daarna betegeld met het zelfde tegeltje, past daar mooi je bad tegen. De vraag is wel of je kraan dan nog in het bad uitkomt.

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17
firecaps30 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:40:
[...]

Het helpt als je feedback hebt tijdens je poging. Ik stak er vanaf de andere kant een breinaald in. Als je hem dan raakt krijg je feedback dat je goedzit, en kan die als geleider fungeren. Maar wellicht is het gat groot genoeg maken en dan iemand laten kijken in jouw geval ook mogelijk.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 20:22
firecaps30 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:40:
[...]

PVC buis heb ik ook in oud huis gebruikt. Ik heb destijds 2 keer gedaan, want de eerste was te dun/klein.
Maak het je zelf makkelijk en kies niet de maat die wel zal passen... Lekker een flink grotere maat, dan kan er evt. ook nog een extra kabel door ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• firecaps30
Gelukt! Ik kon het niet zien dus op de hand gedaan met een stuk pvc met tape er aan de onderkant in gestoken voor de feedback.

Uiteindelijk van bovenaf een touwtje met schroef recht naar beneden laten zakken, bleef aan de tape plakken en toen de trekveer er doorheen getrokken. Precies tussen de buizen door voor de warmtepomp bron. Ga voor 2 of 3x 25mm flex, zal moeten lukken.

Veel mazzel dus aangezien dit soort dingen meestal tegen zitten.

• kdekker
  • Niet online
Oké allereerst bedankt allemaal voor het meedenken. Met de 3-4-5 methode heb ik bevestigd dat het bad gewoon volledig haaks is. Het bad staat nu ook volledig waterpas en de grootste kieren zijn nog steeds 15-20mm breed. De badrand lijkt nu wel netjes paralel te lopen aan de horizontale tegelvoeg, maar deze valt wel iets onder de rand nu.

@Wolly jij verwijst naar een ander bad. Die van ons wordt, volgens de installatiehandleiding, net als een vrijstaand bad gewoon op de bestemde plek neergezet, waterpas gesteld en daarna volledig gevuld rondom afgekit. Ons bad heeft aan de zijdes die tegen de muren komen wel om de kuip heen wel een soort frame van acryl en glasvezel voor extra stevigheid.

De mogelijke opties die ik nu heb verzameld zijn:
  1. Een afwerkstrip plaatsen van bijvoorbeeld natuursteen. Alleen heb ik geen idee hoe ik deze in de curve van de muur geslepen/gezaagd krijg. En ik weet niet of er nog andere materialen te overwegen zijn die watervast genoeg zijn voor deze toepassing.
  2. De tegels wegbreken, muur uitvullen en vervolgens alles weer zo betegelen dat de tegels op (of dichterbij de badrand vallen. Deze optie is wel een zure en een dure, want de roze tegels lopen helemaal rondom dus dan moet alles opnieuw omdat de voegen anders niet gelijk lopen.
  3. De tegels en de muur onder de badrand wegbreken om lager bij de vloer ruimte te creëren waardoor het bad wat dieper de muur 'in' geplaatst kan worden en de kieren bij de badrand kleiner worden zodat ze beter af te kitten zijn.
  4. De kieren opvullen met een ondersteunende constructie waar kitsnoer/kitruggen ingeplaatst kunnen worden en het dan alsnog rondom afkitten.
  5. Aan de korte zijde het bad 10-15 centimeter verder van muur afplaatsen en hier een plankje maken en betegelen waar dan flessen shampoo etc op kunnen komen te staan. Maar dan zit ik alsnog met de kier op de lange zijde.
Ik heb nog even nieuwe foto's toegevoegd na het waterpas stellen. De moed begint me wel behoorlijk in de schoenen te zakken.
[Afbeelding][Afbeelding]
Optie 1: je strip moet natuurlijk zuiver recht zijn, en de 'welvingen' in je muur kun je dan wel met kit overbruggen, toch?

Optie 2: als je leidingen echt niet de muur in kunnen (dat lijkt me de mooiste oplossing, wat daar lelijk wordt, zie je toch later niet meer), dan tegels net op (of een fractie boven) afslijpen (bad eerst weghalen, ivm spetters/beschadigingen, lat op de muur plakken en onder de lat slijpen met bijv. een haakse slijper). De kleine beschadigingen die je krijgt vallen weg na kitten. Alles wegbreken zou ik niet doen.

Optie 3: zie hierboven.

Optie 4: komt met een plateau van 10-15cm de andere (korte) kant van je bad niet voorbij de muur? Zo te zien heb je zoveel ruimte niet. Dan valt die otpie vermoedelijk af.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:48

[Afbeelding][Afbeelding]
Met een multitool frees je daar zo een buisdiepte uit. Wel voorzichtig met die bochten want die zien er behoorlijk scherp uit voor een alupex leiding.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-08 22:38
Leidingen ook meteen even degelijk vastzetten. Niets zo irritant als klapperende waterleidingen.

PSN: Flix20-NL

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22
Ik heb een aantal muren in huis die ik opnieuw ga schilderen. Er zit stukwerk op maar dat is vrij oud en heeft een aantal beschadigingen, waar stukken losgekomen zijn. Op termijn zou ik het wel een keer helemaal opnieuw willen laten stuken maar dat gaat nu qua tijd en budget niet lukken. Ik wil nu de beschadigingen (sommige groter dan andere) zo glad mogelijk maken en het geheel dan schilderen. Ik lees veel goede reviews over "Muurglad" van Alabastine. Maar ik zie daarbij vooral dat mensen een hele muur aanpakken. Weet iemand of je ook deelreparaties het makkelijkste doet met dat spul, of is het daar eigenlijk niet voor bedoeld? Ik zou dan de plekken aanpakken en net wat ruimer nemen, en dan weer gladstrijken.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:33
@Valorian Ligt er een beetje aan wat je op de muur gaat smeren. Als het gewoon muurverf zonder structuur is zie je echt alles op een "vlakke"muur. Bijwerken plaatselijk geeft altijd overgangen. BV Histor Monodek structuur kan nog wat oneffenheden verbergen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-08 09:16
Goedemiddag,

De afgelopen week bezig geweest om mijn garage op te knappen en te isoleren. Na wikken en wegen zo goed als besloten dat ik de kanteldeur wil vervangen voor een roldeur.

Aangezien mijn garage aan de openbare stoep grenst en ik zoveel mogelijk garage wil overhouden wil ik de roldeur in de dag plaatsen. Vanwege de beperkte hoogte wil ik zo min mogelijk ruimte verspillen.

Zoals op de eerste foto te zien is zit er een dakbalk tegen de binnenmuur aan. Zoals op de tweede foto te zien is zit daar nog een stuk constructie/koof achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIwOlTVOej0XAPOwJZLIOlwkNB8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlL8M0QL8405Uttjn6zmrHHv.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khr7Hj68rRqv1FaIPmsZJVeRy_I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sH4j2ubcsCXYqKWqLvJK1qh.jpg?f=fotoalbum_medium

Is er iemand die iets durft te zeggen over de vulling danwel functie van dit gedeelte? Het zou mooi zijn als ik hier extra ruimte voor de cassette kan winnen.

Normaal zou ik de deur alvast verwijderen en dan rustig eens gaan kijken maar aangezien het een deur aan de openbare ruimte betreft wil ik straks alles in één dag ombouwen. Maar dat kan ik pas doen als ik de maximale maat en de roldeur al besteld heb.

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:02
spork schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:54:
Goedemiddag,

De afgelopen week bezig geweest om mijn garage op te knappen en te isoleren. Na wikken en wegen zo goed als besloten dat ik de kanteldeur wil vervangen voor een roldeur.

Aangezien mijn garage aan de openbare stoep grenst en ik zoveel mogelijk garage wil overhouden wil ik de roldeur in de dag plaatsen. Vanwege de beperkte hoogte wil ik zo min mogelijk ruimte verspillen.

Zoals op de eerste foto te zien is zit er een dakbalk tegen de binnenmuur aan. Zoals op de tweede foto te zien is zit daar nog een stuk constructie/koof achter.

[Afbeelding][Afbeelding]

Is er iemand die iets durft te zeggen over de vulling danwel functie van dit gedeelte? Het zou mooi zijn als ik hier extra ruimte voor de cassette kan winnen.

Normaal zou ik de deur alvast verwijderen en dan rustig eens gaan kijken maar aangezien het een deur aan de openbare ruimte betreft wil ik straks alles in één dag ombouwen. Maar dat kan ik pas doen als ik de maximale maat en de roldeur al besteld heb.

Kun je die multiplex plaat aan de buitenzijde niet even lostrekken ? Zie de spijkertjes zitten. Weet je wat erachter zit en spijker of schroef je m tijdelijk weer vast.

• MvdD
Nou het was een hoop aankloten met de slijptol, breekhamer en multitool, maar het is me gelukt om het bad een stuk dichter bij de muur te krijgen!

Ik heb de waterleidingen uitgekapt zodat ik ze dieper in de muur kan leggen (en ik ga ze nog vastzetten). Daarna heb ik de onderste rij tegels verwijderd en ook nog 4 verticale rijen waardoor de ‘balken’ van het badframe precies wat verder de muur in konden.

Ik heb nu op de lange zijde een 10mm kier in het midden onder de kraan en op de korte zijde 10mm aan het uiteinde van het bad. Dus dat ga ik met wat rugvulling maar gewoon zo netjes mogelijk afkitten en dan vind ik het goed genoeg. Heb ook nog overwogen om met 50mm of 70mm ytong blokken een plateautje te maken, maar daar zag ik toch wel tegenop.

Bedankt voor het meedenken allemaal en ik hoop oprecht dat niemand dit ooit zelf hoeft te ervaren |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkRm1ftx2Dwb3EIcB2foVI2dnj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQ5WlIXcKTK7qfFqAXMalH6d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei3CCIszWul4f7DVyLoYPtFRjkc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POnkLqSQyGbUDNE6ywcNiyrG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHbYGXA8Gg2qkpd2deOEcWJqaOY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNs02DQbRK0IMYklkq4rvagD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0okWhrwHMA4naLtNm25jYKikQnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQUkYYZ0DNUiXLLCUiJUrpuv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvZO4T9TbxZ0teqGkQqC2w7hwxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzVND9cR1pO3wJ2GRuKb8oR0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYxIBj8Gmly_9euv7v--n4cewDc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwSdz4k6LlQMaKxAwH0hRUGL.jpg?f=fotoalbum_tile

• Wolly
  • Niet online
MvdD schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:38:
Nou het was een hoop aankloten met de slijptol, breekhamer en multitool, maar het is me gelukt om het bad een stuk dichter bij de muur te krijgen!

Ik heb de waterleidingen uitgekapt zodat ik ze dieper in de muur kan leggen (en ik ga ze nog vastzetten). Daarna heb ik de onderste rij tegels verwijderd en ook nog 4 verticale rijen waardoor de ‘balken’ van het badframe precies wat verder de muur in konden.

Ik heb nu op de lange zijde een 10mm kier in het midden onder de kraan en op de korte zijde 10mm aan het uiteinde van het bad. Dus dat ga ik met wat rugvulling maar gewoon zo netjes mogelijk afkitten en dan vind ik het goed genoeg. Heb ook nog overwogen om met 50mm of 70mm ytong blokken een plateautje te maken, maar daar zag ik toch wel tegenop.

Bedankt voor het meedenken allemaal en ik hoop oprecht dat niemand dit ooit zelf hoeft te ervaren |:(
Hopelijk is de muur waar je in hebt lopen kappen dikker dan 7cm :X

• pman63

Staat het bad niet op stelpootjes die nog lager kunnen?

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-08 09:16
doktervictor schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:00:
[...]

Kun je die multiplex plaat aan de buitenzijde niet even lostrekken ? Zie de spijkertjes zitten. Weet je wat erachter zit en spijker of schroef je m tijdelijk weer vast.
Ik ben daar wat huiverig voor omdat ik bang ben dan de daktrim en het EPDM te slopen.
Mijn verwachting is dat ik er in het uiteindelijke verhaal een gedeelte afzaag en de bovenkant lekker laat zitten waar het zit.

Misschien nog relevant: het huis en de garage zijn in 1996 gebouwd. Mogelijk helpt dat iemand om te weten hoe het toen der tijd gedaan werd

[ Voor 12% gewijzigd door spork op 23-07-2026 17:00 ]

• MvdD
Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:41:
[...]

Opgebouwd uit 10cm gipsbeton en niet dragend, behalve zichzelf. Alleen helemaal in de hoek waar de leidingen de muur in gaan, heb ik het wat dieper uitgebroken maar voor de rest heb ik niet meer dan 3cm uit het gipsbeton gehakt. Lijkt me dat dat prima moet gaan.

Zit nog wel te denken of ik het even dicht moet smeren en waarmee ik dat dan kan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door MvdD op 23-07-2026 17:07 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
spork schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:54:
Goedemiddag,

[Afbeelding][Afbeelding]

kijk op de bouwtekening, als die er niet is kun je ze bij de gemeente opvragen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• The Eagle
  • Laatst online: 23:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@MvdD je bent zo te zien alleen de muur afwerking van je kraan (rozetten) vergeten.
Maar ziet er al een stuk beter uit zo, dit krijg je wel dicht gekit verwacht ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:08
Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:41:
[...]

Gezien de recente kapwerkzaamheden bij mij sta ik hier totaal niet van te kijken en dit moet gewoon prima kunnen, zeker omdat het geen draagwand betreft.

Bij mij heb ik wel een constructeur laten kijken naar de sleuf werkzaamheden die ik ook hier op het forum gedeeld heb en die zijn goedgekeurd daar het gaat om een in verband opgebouwde muur in een hoek. Uiteindelijk is niks zeker en kunnen hier ook problemen ontstaan maar de verwachting is van niet.

Ik denk is mooi opgelost zo :)

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS

• MvdD
The Eagle schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:43:
@MvdD je bent zo te zien alleen de muur afwerking van je kraan (rozetten) vergeten.
Maar ziet er al een stuk beter uit zo, dit krijg je wel dicht gekit verwacht ik.
Heb ik bewust nog open gelaten, ik heb de waterleidingen etc even gespoeld en getest en moet de s-koppelingen nog afkitten. Maar wilde eerst het euvel met het bad verholpen hebben.

• MvdD
pman63 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Staat het bad niet op stelpootjes die nog lager kunnen?
De stelpootjes staan al zo ver ingedraaid dat ik hem nog net waterpas heb gekregen.

• Wolly
  • Niet online
Gringjammer schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:51:
[...]

Gezien de recente kapwerkzaamheden bij mij sta ik hier totaal niet van te kijken en dit moet gewoon prima kunnen, zeker omdat het geen draagwand betreft.

Bij mij heb ik wel een constructeur laten kijken naar de sleuf werkzaamheden die ik ook hier op het forum gedeeld heb en die zijn goedgekeurd daar het gaat om een in verband opgebouwde muur in een hoek. Uiteindelijk is niks zeker en kunnen hier ook problemen ontstaan maar de verwachting is van niet.

Ik denk is mooi opgelost zo :)
De kans dat de muur instort is misschien niet zo groot, maar je hebt wel kans dat er scheurvorming optreedt en dat zie je direct in je mooie tegelwand.

Daarnaast was jouw muur uit iets anders opgebouwd dan deze gipsblokken.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 23-07-2026 19:57 ]

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:08
Wolly schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:55:
[...]

De kans dat de muur instort is misschien niet zo groot, maar je hebt wel kans dat er scheurvorming optreedt en dat zie je direct in je mooie tegelwand.

Daarnaast was jouw muur uit iets anders opgebouwd dan deze gipsblokken.
Dat klopt wel, scheurvorming kan komen door het veranderen van krachten in de muur maar goed, er worden wel gekkere dingen gedaan in de bouw..

De muur waar ik het over had is inderdaad niet uit gips maar uit kalkzandsteen, evengoed wel dieper gesleufd. Heb daar wel wat nachten denk werk van gehad 8)7

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS

• kdekker
  • Niet online

Ik heb nog even bij ons eigen bad gekeken. De kitvoeg is ongeveer even breed als een cementvoeg tussen de tegels (5mm of zo). Als je perfectionistisch ingesteld bent, ga je een kitrand van ca 10mm lelijk vinden + kit kan op den duur gaan schimmelen en mag je het hele ding eruit schrappen.

Bij ons eigen bad zit volgens mij een houten balk (2 en 3) onder de rand, waarover de kit zit. Kit houdt niet in/op lucht, dus je zult of de kier smaller moeten maken, of toch iets anders moeten doen. Hout gaat niet rotten als het droog blijft, dus een smal ding moet kunnen. Idealiter staat je bad (bijna) strak tegen de muur. Kun je niet nog een paar mm weten te winnen? Of anders: waar komt je bad nu dan tegenaan?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:19
het enige andere wat nog gedaan kan worden us veel.rigoreuzer en daar heeft @MvdD denk.ik geen zin in. Je ziet dat de muren niet haaks op elkaar staan en daarom de ruimte ontstaat. dat is alleen op te lossen door tegels er af en rechtstucen+opnieuw tegelen.

• BBBrt
MvdD schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:48:
[...]

Heb ik bewust nog open gelaten, ik heb de waterleidingen etc even gespoeld en getest en moet de s-koppelingen nog afkitten. Maar wilde eerst het euvel met het bad verholpen hebben.
Je zou nog kunnen overwegen om een spierwit stenen plintje op de badrand aan te brengen. Als dat ergens in geschikte kleur en afmeting is te vinden. Die kit je met een superklein kitrandje af aan de boven- en onderzijde.

Dat hóeft niet lelijk of storend te zijn, maar ik kan me voorstellen dat dat nu als 'verlies' zou voelen ;)

• MvdD
BBBrt schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Je zou nog kunnen overwegen om een spierwit stenen plintje op de badrand aan te brengen. Als dat ergens in geschikte kleur en afmeting is te vinden. Die kit je met een superklein kitrandje af aan de boven- en onderzijde.

Dat hóeft niet lelijk of storend te zijn, maar ik kan me voorstellen dat dat nu als 'verlies' zou voelen ;)
Ik heb overwogen om een sierlijstje van composiet of natuursteen boven de rand aan te brengen, maar omdat de muur hol loopt verplaats je de 10mm naad dan alleen maar van de badrand een stukje omhoog naar de sierlijst. Tenzij er een watervast, flexibel materiaal bestaat dat er ook nog fraai uitziet op deze plek, is dit toch wel de situatie waar ik het mee moet doen.

• MvdD
kdekker schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:13:
[...]

Kit houdt niet in/op lucht, dus je zult of de kier smaller moeten maken, of toch iets anders moeten doen. Hout gaat niet rotten als het droog blijft, dus een smal ding moet kunnen. Idealiter staat je bad (bijna) strak tegen de muur. Kun je niet nog een paar mm weten te winnen? Of anders: waar komt je bad nu dan tegenaan?
Ik ga de 10mm kier opvullen met 15mm opencellige rugvulling.

En voor nu krijg ik even niet meer bedacht hoe ik nog wat millimeters kan winnen. Op de lange zijde raakt de badrand aan de linker- en rechterkant nu de tegels en is precies in het midden gewoon een kier door de holling in de muur.

• MvdD
Even een ander dingetje, ik krijg de S-koppelingen die meegeleverd waren bij mijn Grohe badkraan met geen mogelijkheid waterdicht. Ik twijfel even of het een gebruikersfout is of dat ik na alle pogingen de S-koppelingen gewoon verpest heb.

Ik werk met Loctite 55 die ik 6-8 wentelingen aanbreng in de richting van het schroefdraad, volgens de tabel voor een 1/2” koppeling. En elke keer dat ik het opnieuw doe, lekt wel weer 1 van de 2 koppelingen.

Zou het zin hebben om gewoon nieuwe te halen of heeft iemand raad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKM2Xqbi9K5JMr92kR8TP4xFnS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ap1Z7MWXwtaqn57bBWUVZuFT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3fidjASJ7YspDYigTFh6t5-Dsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEjat2mRZMI168wYyBOV0c5C.jpg?f=fotoalbum_large

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MvdD schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:53:
Even een ander dingetje, ik krijg de S-koppelingen die meegeleverd waren bij mijn Grohe badkraan met geen mogelijkheid waterdicht. Ik twijfel even of het een gebruikersfout is of dat ik na alle pogingen de S-koppelingen gewoon verpest heb.

Ik werk met Loctite 55 die ik 6-8 wentelingen aanbreng in de richting van het schroefdraad, volgens de tabel voor een 1/2” koppeling. En elke keer dat ik het opnieuw doe, lekt wel weer 1 van de 2 koppelingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meer teflon tape, tot het niet meer lekt.
Of vlas, dan kan je ze nog nastellen zonder dat het gaat lekken.

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-08 04:15
Slonzo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:21:
[...]

Meer teflon tape, tot het niet meer lekt.
Of vlas, dan kan je ze nog nastellen zonder dat het gaat lekken.
sinds ik loctite heb ondekt wil ik niet meer anders :)

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:05
Oftewel meer loctite gebruiken dan de 6-8 wentelingen. Iemand bij warmteservice vertelde mij ooit dat je eigenlijk niet snel te veel loctite kan gebruiken. Dus schroom niet :-)

• smeek
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:43
Ik begin met Loctite altijd vrij dun, zodat je koppeling goed pakt en dan maak ik het steeds dikker naarmate lengte van schroefdraad

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:15
Tijdje terug hier geïnformeerd naar hoe een paar meubels op te hangen.

Uiteindelijk gekozen voor beugels en op 1 plek een lat op de muur waar met een invalzaag een gat voor in de achterwand gemaakt is.

Super goed gelukt, wilde dat toch even melden 💪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji-6rXBbxe4-70MtKgvEN8Dqd5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2tEi5WT7eikjnEpradTrvom.jpg?f=fotoalbum_large

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:44
Het plafond van mijn carport/afdak heeft verweerde verf, roestende spijkers en een gescheurde naad tussen de twee platen multiplex en kan wat aandacht gebruiken. Vermoedelijk zit de naad vol kit en liggen de spijkers ondiep.

Is het uitkrabben van de kit, dieper slaan van de spijkers en afvullen van de gaten en naad met 2K-vuller de beste manier om dit netjes af te werken? Een zichtbare naad is prima om te houden.

• Wolly
  • Niet online
jappas schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:28:
Het plafond van mijn carport/afdak heeft verweerde verf, roestende spijkers en een gescheurde naad tussen de twee platen multiplex en kan wat aandacht gebruiken. Vermoedelijk zit de naad vol kit en liggen de spijkers ondiep.

Is het uitkrabben van de kit, dieper slaan van de spijkers en afvullen van de gaten en naad met 2K-vuller de beste manier om dit netjes af te werken? Een zichtbare naad is prima om te houden.
Roestende spijkers dieper slaan haal het probleem niet weg. Roest komt vanzelf weer door de verf heen.

• No Hands
MiKeZZa schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:59:

Uiteindelijk gekozen voor beugels en op 1 plek een lat op de muur waar met een invalzaag een gat voor in de achterwand gemaakt is.

[Afbeelding]
wat heb je met die vork gedaan? :?

• LV87
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:57
Gelukt! Vanochtend de tijd genomen om het systeem leeg te laten lopen bij het aftappunt van de radiator die er nog wél hangt. We hebben 2 zones en veel hoogteverschil in huis, dus dat leek me het veiligst. Toen er geen water meer uit de tuinslang kwam, heb ik de kleine radiator ontkoppelt op de t-stukken. Bij de retour kwam nog wel wat water maar m’n vrouw stond klaar met een emmer. Nu keurig afgedopt, cv systeem gevuld. 2x ontlucht, en de boel draait weer. Geen geborrel en alle radiatoren worden warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_Dwbb6zdUTuwtnPPduYAPbi-uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIMDpoF30zWl42Pr0vfLkYKD.jpg?f=fotoalbum_large

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

sailor_dg schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:29:
[...]

sinds ik loctite heb ondekt wil ik niet meer anders :)
Ik heb 'm ook, erg handig. Maar heb al meerdere loodgieters horen klagen dat je die koppelingen met loctite draad niet meer los krijgt na een aantal jaren... Geloof ik wel, dus ik probeer zoveel mogelijk te vermijden om 'm te gebruiken.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:13
No Hands schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:11:
[...]

_O- , kijken of er nog genoeg prik op de accu van het schroefmachine zit :+

• No Hands
elektriekert schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:28:
[...]

_O- , kijken of er nog genoeg prik op de accu van het schroefmachine zit :+
vork op accu en steel in je mond?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:13
No Hands schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:38:
[...]

vork op accu en steel in je mond?
Behoort tot 1 van de opties, zeker weten.

Waarschijnlijk ga je wel je tong verbranden.

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:44
Wolly schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Roestende spijkers dieper slaan haal het probleem niet weg. Roest komt vanzelf weer door de verf heen.
Dan moeten ze er toch maar aan geloven, beter in een keer goed. Heb je ook een idee over de afwerking van zijkant van de platen en opvullen van gaten?

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:15
No Hands schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Bakje bami weggehakt tijdens het klussen 😁

Nee even serieus; het ‘push to open’ mechanisme zat nog niet en het deurtje was dichtgezakt dus met de vork er tussen hem open gemaakt…

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:06
Wolly schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Bekend probleem maar wie heeft er een goede manier om roestende spijker uit een plaat multiplex te krijgen zonder grote beschadigingen te veroorzaken?

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:22
MiKeZZa schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:59:

[Afbeelding]
Goed om te zien dat je ook Thaise veiligheidsschoenen gebruikt. Veiligheid voor alles ;)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• pman63
DasNieNix schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:28:
[...]

Bekend probleem maar wie heeft er een goede manier om roestende spijker uit een plaat multiplex te krijgen zonder grote beschadigingen te veroorzaken?
Kijken of je eerst aan de plaat multiplex kan trekken zodat je de spijkers er een stukje uitkrijgt, dan de plaat terugduwen en de spijkers er met een (k)nijptang uittrekken, desnoods met een dun stuk hout of alu profiel tussen multiplex en (k)nijptang.

• No Hands
DasNieNix schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:28:
[...]

dat is toch waar een klauwhamer voor is? Afbeeldingslocatie: https://media.istockphoto.com/id/1304356735/nl/foto/een-spijker-met-de-hamer-eruit-trekken-bouw.jpg?s=612x612&w=0&k=20&c=GVnmmlmNDkWbVksFXKYaVCbGY-SsfK-bXFtBi4u3KQQ=

• pman63
No Hands schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:04:
[...]

dat is toch waar een klauwhamer voor is? [Afbeelding]
Klauwhamer kan ook maar dan moet je wel wat uitstekende spijker hebben om aan te trekken, bij een nijptang heb je iets minder lengte spijker nodig is mijn ervaring. Met een klauwhamer zie je toch ook vaak sneller beschadiging

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:15
Als je geen nijptang hebt, maar wel een klauwhamer dan wil een plamuurmes onder de klauwhamer nog wel wat beschadigingen voorkomen

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:06
Als ze uitsteken is het geen probleem met een klauwhamer of nijptang. Het lastige is juist als ze niet uitsteken en verdiept liggen en het multiplex niet los kan trekken.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 17:21

TGEN

Hmmmx_

MvdD schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ikzelf ben wel fan van Kolmat ipv Teflontape, is fijn na te stellen (als je een bepaalde hoek zoekt zonder meteen een lek te krijgen).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:37

3_s

jappas schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:28:

Of je slaat de nagels nog iets dieper en smeert er een beetje hammerite op. Daarna afsmeren en erover verven.

• Valorian
Vraagje voor de hoogslaper-kenners:

Ik heb een vrij kleine kamer waar ik optimaal gebruik wil maken van de ruimte. De kamer is 206 x 330 cm, met een deur aan de korte zijde en ramen aan de korte zijde er tegenover.

Nu zou ik graag een hoogslaper plaatsen dwars voor het raam, zodat daar onder ruimte komt voor een bureautje en een kast. Als ik zoek op hoogslapers dan vind ik er genoeg die theoretisch nét passen (+/- 198 - 205cm lang). Omdat de kopse kanten dan ook al nagenoeg tegen de muur zitten kan ik het bed bovendien ook gemakkelijk fixeren aan die muren.

Maar het grote probleem lijkt: hoe kan ik een hoogslaper monteren en daar tussen krijgen? Als ik de hoogslaper eerst monteer dan kan ik de draai niet meer maken om hem ertussen te plaatsen. Ga ik de hoogslaper ter plekke 'er tussen' monteren dan kan ik er vrijwel zeker niet bij om vanuit kopse kanten te werken / dingen aan te draaien, et cetera.

Ik zie zelf twee opties:
  1. Afzien van een aangekochte hoogslaper en zelf iets maken.
  2. Een zoektocht naar een hoogslaper die zo te monteren is dan met deze werkruimte net kán.
Wat denken jullie? Zie ik nog opties over het hoofd? Zelf maken geniet niet de voorkeur...

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Valorian schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:55:
Vraagje voor de hoogslaper-kenners:

Ik heb een vrij kleine kamer waar ik optimaal gebruik wil maken van de ruimte. De kamer is 206 x 330 cm, met een deur aan de korte zijde en ramen aan de korte zijde er tegenover.

Nu zou ik graag een hoogslaper plaatsen dwars voor het raam, zodat daar onder ruimte komt voor een bureautje en een kast. Als ik zoek op hoogslapers dan vind ik er genoeg die theoretisch nét passen (+/- 198 - 205cm lang). Omdat de kopse kanten dan ook al nagenoeg tegen de muur zitten kan ik het bed bovendien ook gemakkelijk fixeren aan die muren.

Maar het grote probleem lijkt: hoe kan ik een hoogslaper monteren en daar tussen krijgen? Als ik de hoogslaper eerst monteer dan kan ik de draai niet meer maken om hem ertussen te plaatsen. Ga ik de hoogslaper ter plekke 'er tussen' monteren dan kan ik er vrijwel zeker niet bij om vanuit kopse kanten te werken / dingen aan te draaien, et cetera.

Ik zie zelf twee opties:
  1. Afzien van een aangekochte hoogslaper en zelf iets maken.
  2. Een zoektocht naar een hoogslaper die zo te monteren is dan met deze werkruimte net kán.
Wat denken jullie? Zie ik nog opties over het hoofd? Zelf maken geniet niet de voorkeur...
kun je niet eerst draagbalken aan de lange en 2 korte zijdes monteren en het bed daarop steunen?

hier een voobeeld zoals een lange steunlat onder kastjes
Afbeeldingslocatie: https://cdn.prod.website-files.com/680733d07a37fe4e715dd252/69615b07b79de4869064de08_How%20to%20Mount%20Wall%20Cabinets%20for%20Electronics%20Safely%20and%20Smartly.jpeg

zoals ze draagplanken en/of meubels monteren, dus gewoon een U.

die balken kun je gewoon met pluggen aan de wand monteren maar er zijn ook brackets te koop met 2 delen waarvan je het ene deel aan de muur bevestigd en het andere deel aan de hoogslaper. Werkt een beetje als bedhaken. Een systeem zoals FrenchCleat (45 graden haaksysteem) kun je ook zelf maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 27-07-2026 11:02 ]

• Valorian
Fraggert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:00:
[...]

kun je niet eerst draagbalken aan de lange en 2 korte zijdes monteren en het bed daarop steunen?

hier een voobeeld zoals een lange steunlat onder kastjes
[Afbeelding]

zoals ze draagplanken en/of meubels monteren, dus gewoon een U.

die balken kun je gewoon met pluggen aan de wand monteren maar er zijn ook brackets te koop met 2 delen waarvan je het ene deel aan de muur bevestigd en het andere deel aan de hoogslaper. Werkt een beetje als bedhaken. Een systeem zoals FrenchCleat (45 graden haaksysteem) kun je ook zelf maken.
Hi, ja, zoiets lijkt nog prima haalbaar binnen mijn klus-kenns. Maar dat betekent wel dat ik dan ook een heel bed moet bouwen. Of zou jij dan een hoogslaper kopen en de poten feitelijk 'vervangen' door deze dragers? Of een normaal bed kopen en die simpelweg 'monteren' op de dragers (+ een hekje maken)?

Ik moet dan wel de muren checken op hardhard/bruikbaarheid. Maar eventueel zou ik er alsnog poten onder kunnen monteren (ook tegen de muur).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@TGEN Loctite is voor de leek het meest vergevingsgezind :).

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 27-07-2026 12:37 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:42
Wij hebben een EasyDrain in de douche.. Iemand een tip om dat trechtertje er makkelijk uit te krijgen zonder elke keer mn klauwen open te halen? het haar zeefje haal je er zo uit, maar aangezien de vrouwen hier in de meerderheid zijn moet ik wekelijks ook die trechter en de beker er onder er ff uit halen om alle haren te verwijderen..

Ik heb het oranje tooltje erbij, maar afaik is die alleen om het deksel te lichten?

[ Voor 3% gewijzigd door Frantic op 27-07-2026 14:15 ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:14

Peetman

Tjah....

Frantic schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:14:
Wij hebben een EasyDrain in de douche.. Iemand een tip om dat trechtertje er makkelijk uit te krijgen zonder elke keer mn klauwen open te halen? het haar zeefje haal je er zo uit, maar aangezien de vrouwen hier in de meerderheid zijn moet ik wekelijks ook die trechter en de beker er onder er ff uit halen om alle haren te verwijderen..

Ik heb het oranje tooltje erbij, maar afaik is die alleen om het deksel te lichten?
Vingers er in en dan hard duwen naar 1 kant, dan duw je 'm scheef en komt het los.

• Frantic
Peetman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Vingers er in en dan hard duwen naar 1 kant, dan duw je 'm scheef en komt het los.
ja dat doe ik.. maar is mega hard duwen :')

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvs87qc7i4K-JMNld5yJiGeHcWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJBOXaK8ajFQ09FzXOJNTOpT.jpg?f=fotoalbum_large hoekje bij de douche laat wederom los, nu is mijn vraag aan jullie, moet je alle kit weg halen of alleen 1 lijn voldoende? Dus aansluiten op de oude kit? Want dat zou niet hechten maar dan kan ik de hele badkamer doen 😅

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:32
flaskk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:45:
[Afbeelding] hoekje bij de douche laat wederom los, nu is mijn vraag aan jullie, moet je alle kit weg halen of alleen 1 lijn voldoende? Dus aansluiten op de oude kit? Want dat zou niet hechten maar dan kan ik de hele badkamer doen 😅
Hier moesten we alle kit weghalen,
Kitremover gebruiken voor de laatste hoekjes en stukjes,
Alles goed laten drogen ( dus een paar dagen ff niet douchen).
Ontvetten met bijv van die den braven cleaning doekjes, waarna er opnieuwe is gekit door iemand die beter kon kitten dan ik zelf kon :F

• flaskk
choman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:02:
[...]

Hier moesten we alle kit weghalen,
Kitremover gebruiken voor de laatste hoekjes en stukjes,
Alles goed laten drogen ( dus een paar dagen ff niet douchen).
Ontvetten met bijv van die den braven cleaning doekjes, waarna er opnieuwe is gekit door iemand die beter kon kitten dan ik zelf kon :F
Jah, helaas is het door twee verschillende kitters gekit dus ik denk dat de vloer wat werkt (zwaluwstaart op houten balken) aannemer wilde wel langs komen maar dat ging een week duren, dus dacht jens het er zelf wel even uit ;)

• No Hands

de tip is om dat door de vrouwen zelf te laten doen.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-08 13:05
Frantic schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:16:
[...]

ja dat doe ik.. maar is mega hard duwen :')
Eerste paar keer heb ik het met een lange schroevendraaier gedaan, die schuin tegen de zijkant duwen (met de achterkant beschadigt hij minder) en dan op en neer bewegen. Nu kan het gewoon met m’n vingers.

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Sowieso eerst je haar borstelen en daarna pas onder de douche, dat scheelt al meer dan de helft.

• BBBrt
flaskk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:45:
[Afbeelding] hoekje bij de douche laat wederom los, nu is mijn vraag aan jullie, moet je alle kit weg halen of alleen 1 lijn voldoende? Dus aansluiten op de oude kit? Want dat zou niet hechten maar dan kan ik de hele badkamer doen 😅
Heb je al eens (hecht)primer gebruikt? Dat helpt bij moeilijke ondergronden..

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:32
flaskk schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:11:
[...]

Jah, helaas is het door twee verschillende kitters gekit dus ik denk dat de vloer wat werkt (zwaluwstaart op houten balken) aannemer wilde wel langs komen maar dat ging een week duren, dus dacht jens het er zelf wel even uit ;)
Hoelang geleden is dit gekit, want ik neem aan dat de aannemer hier misschien nog wel garantie op geeft, als die een fout heeft gemaakt door niet goed schoon te maken bijv.

• flaskk
choman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:45:
[...]

Hoelang geleden is dit gekit, want ik neem aan dat de aannemer hier misschien nog wel garantie op geeft, als die een fout heeft gemaakt door niet goed schoon te maken bijv.
Jah, is beetje een hoofdpijn dossier, jaar geleden is de hele vloer al onder garantie eruit geweest, heeft het nu heel druk vlak voor de bouwvak, dus hij wilde het ook wel doen maar wist niet of ie deze week ging redden. Dus ik haal alles er nu uit en maak het schoon, en doe hem dan ff een appje of ie opnieuw wil kitten. Gelukkig hebben wij een bad met douchekop dus superveel haast heeft het niet.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Dat oranje tooltje is idd alleen voor de deksel.
Maar de trechter trek je er toch zo uit? Ik steek gewoon een halve hand erin en trek dan (volgens mij met wijsvinger en middelvinger) zo die trechter er uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Frantic
Andrehj schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:07:
[...]

Dat oranje tooltje is idd alleen voor de deksel.
Maar de trechter trek je er toch zo uit? Ik steek gewoon een halve hand erin en trek dan (volgens mij met wijsvinger en middelvinger) zo die trechter er uit.
Zit megastrak, die o-ring spant enorm.. en de rand waar je dan aan trekt is vrij scherp

[ Voor 7% gewijzigd door Frantic op 27-07-2026 21:32 ]

• bkkrdbkstn
  • Laatst online: 22:25
Iemand bekend met mogelijkheid om een E27 fitting strak ín een inbouwdoos aan de wand te monteren?

Ik heb een U50 inbouwdoos aan de wand met nul, schakel en aardedraad en een mooie lamp die ik eigenlijk tot 'flush' in de muur wil draaien. Het gaat om een Ikea Molnart lamp.

Als zo'n armatuurtje al bestaat zal het een gefrot met draden worden, maar kan deze uberhaupt nog niet vinden. Anders wordt het zelf geknutsel met een losse fitting en kunststofplaatje. Of zijn er nog andere bezwaren om dit te bewerkstelligen?

• Wolly
  • Niet online
bkkrdbkstn schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:50:
Iemand bekend met mogelijkheid om een E27 fitting strak ín een inbouwdoos aan de wand te monteren?

Ik heb een U50 inbouwdoos aan de wand met nul, schakel en aardedraad en een mooie lamp die ik eigenlijk tot 'flush' in de muur wil draaien. Het gaat om een Ikea Molnart lamp.

Als zo'n armatuurtje al bestaat zal het een gefrot met draden worden, maar kan deze uberhaupt nog niet vinden. Anders wordt het zelf geknutsel met een losse fitting en kunststofplaatje. Of zijn er nog andere bezwaren om dit te bewerkstelligen?
Inbouwspot?
https://www.bol.com/nl/nl...r-keuken/9300000016693339

• bkkrdbkstn
  • Laatst online: 22:25
Dank, dit is inderdaad een goede kandidaat. Ik ga 'm eens bekijken.

Al ben ik bang dat deze toch te diep wordt omdat de aansluiting met snoer aan de achterkant zit.
Pagina: 1 ... 502 ... 505 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/