Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
We hebben in de tuin een mooie carport staan, maar de ruimte tussen de palen is net wat te krap om de auto er gemakkelijk tussen te zetten. Ik speel daarom met het idee om de twee palen te verwijderen en deze te vervangen door één paal in het midden.
Voordat ik hiermee aan de slag ga, wil ik graag weten of dit constructief mogelijk is en welke aanpassingen eventueel nodig zijn om de carport veilig te laten staan. Het blijkt alleen lastiger dan gedacht om een constructeur te vinden (of mijn Google-skills laten me in de steek).
Is zoiets relatief eenvoudig zelf te berekenen, of heeft iemand tips om voor zo’n kleine aanpassing een constructeur te vinden?
Een foto van de caport voor de beeldvorming
Voordat ik hiermee aan de slag ga, wil ik graag weten of dit constructief mogelijk is en welke aanpassingen eventueel nodig zijn om de carport veilig te laten staan. Het blijkt alleen lastiger dan gedacht om een constructeur te vinden (of mijn Google-skills laten me in de steek).
Is zoiets relatief eenvoudig zelf te berekenen, of heeft iemand tips om voor zo’n kleine aanpassing een constructeur te vinden?
Kun je hier iets mee?Eppo © schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:06:
We hebben in de tuin een mooie carport staan, maar de ruimte tussen de palen is net wat te krap om de auto er gemakkelijk tussen te zetten. Ik speel daarom met het idee om de twee palen te verwijderen en deze te vervangen door één paal in het midden.
[Afbeelding]
https://www.houtinfobois....sionering-hellende-daken/
[ Voor 4% gewijzigd door orf op 21-01-2026 17:18 ]
@Eppo © Je kunt ook breed-smal-breed overwegen, oftewel nog steeds vier palen totaal, maar de middelste wat dichter bij elkaar. Zeker als je toch ook 'n plek zoekt voor die motorfietsen, kom je zo wellicht rond met een beperkte aanpassing. (Een ruime strip staal tegen de binnenkant van die balk moet die verschuiving makkelijk trekken.)
Misschien een paal in V vorm? Dan ondersteun je nog dezelfde punten maar moet er links/rechts wel voldoende ruimte zijn voor een auto.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/tBlaRLBogclwXqZUFiaFgPLw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kqXY8gwSExW2UvWJh2lnVm8I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jw3R8533FWMMxbfA4LEX3CHO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2mohpXdGxDIRS9ql96kQqNu0.jpg?f=fotoalbum_large)