[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 480 481 Laatste
Acties:

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:45
We hadden al een extra beluchter geplaatst op het sifon van de badkamer boven, maar lijkt een overdruk probleem helaas.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tommy The Cat schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:55:
Ik ben samen met onze installateur aan het kijken naar het realiseren van een open verbinding met het riool (beluchting en met name ontluchting). Ons huis heeft dat nu niet, en als het flink regent loopt het rioolwater niet goed weg. Gek genoeg ondanks dat HWA en riool hier een gescheiden systeem is.

De locatie is een uitdaging; ik wil niet teveel open moeten breken. De eenvoudigste oplossing is het verbinden van een hemelwaterafvoer (klein stukje dak) met het riool. Maar dan krijg ik wel een open riool verbinding ter hoogte van de dakgoot, aan de hoek van het huis waar de oprit zich bevindt.

De installateur is ervan overtuigd dat dit geen stankoverlast geeft, maar ik ben dat niet.

Iemand met enige ervaring hiermee?
Bij ons in de straat heb gescheiden riolering met hwa, een bladscheider vlak boven maaiveld kan je dan soms ruiken, maar ik hang niet zo vaak met mijn neus in de dakgoot... Ik zou niet zo bang zijn voor stankoverlast als de hwa uitkomt op (dak)gootniveau. Vaak genoeg droge periodes gehad hier, en wij hebben overal bladscheiders. Ik ruik alleen soms wat bij de bladscheider die het dichtste bij het riool zit, wat ook wel logisch is natuurlijk. In een dakgoot ruik je dat echt niet meer, tenzij je er een raam vlak bij hebt zitten misschien.

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Hoe oud zijn die pannen? In onze vorige woning uit 1970 kwam de standleiding ook uit onder de betonnen pannen, en toen we die woning in 2020 verkochten was daar nog niks aan de hand.
En welk chemisch proces zou hiervoor verantwoordelijk zijn?
Het lijkt me eerder dat het komt door vocht uit het riool wat daar plaatselijk op de pan condenseert en bij vorst steeds een stukje pan weg erodeert?
Deze pannen zijn van 1980! En ik ga er inderdaad vanuit dat dit door h2s is gekomen.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:05
Kleine update van de vloerverwarmingsleidingen die door de onverwarmde kelder lopen in onze jaren 70 woning.

Gisteren individueel buisisolatie aangebracht, kon de leidingen niet opnieuw rangschikken aangezien ze al vast zitten aan beide kanten.

Echt mooi is het niet maar hopelijk wel functioneel, voel in ieder geval al een stuk minder warmte in de kelder vrijkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hi2J5suNs-BASuORw3XEOKZRA2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYnkmemq6jmNSCo2eWJhY1ja.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foY9j-gtGvSI9vqTr-0JlUFQnW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWi0LwlL9QMRIoYCSbldU1kU.jpg?f=fotoalbum_large

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55

orf

replica17 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:33:
Kleine update van de vloerverwarmingsleidingen die door de onverwarmde kelder lopen in onze jaren 70 woning.

Gisteren individueel buisisolatie aangebracht, kon de leidingen niet opnieuw rangschikken aangezien ze al vast zitten aan beide kanten.

Echt mooi is het niet maar hopelijk wel functioneel, voel in ieder geval al een stuk minder warmte in de kelder vrijkomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe werkt dat eigenlijk met de ontluchting van de vloerverwarming? De verdeler zit lager dan de leidingen in de vloer?

En moet de vloer niet ook geïsoleerd worden?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
SimonBR39 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:25:
Het nadeel van een typische jaren '30 woning is de enorm beperkte ruimte.
Ik hoop dat je hiermee niet bedoelt dat alle jaren 30 woningen klein zijn want dat is natuurlijk enorme onzin. Er zijn net als in alle andere bouwperiodes hele grote en ook hele kleine huizen gebouwd, jij hebt dus kennelijk een kleine te pakken.

een willekeurige link over jaren 30 architectuur zegt niets over de beperkte ruimte , https://jaren30architect....aren-30-woning-kenmerken/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt er nog een koof omheen aanbrengen als je wil, dat is iets mooier (en isoleert). En ja, onbegrijpelijk dit.
Ik wil een geïsoleerde buis (die zijn gewoon zo te kopen) voor de leiding naar de verdeler van mijn vloerverwarming. De installateur vond dat onzin, want binnen de schil. Ja, daag, ik ga geen koof warmstoken als dat niet nodig is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:05
orf schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Hoe werkt dat eigenlijk met de ontluchting van de vloerverwarming? De verdeler zit lager dan de leidingen in de vloer?

En moet de vloer niet ook geïsoleerd worden?
De vloer bestaat uit twee delen: 4 groepen lager dan de verdeler en 2 erboven. Ontluchten ging zonder problemen.

In de vloer zitten EPS-bolletjes (oudere isolatie die je hier in België vaker ziet). Extra isoleren staat op de planning, maar in een bestaande kelder met alle leidingen etc. tegen het plafond is dat geen makkelijke klus. En ik wil geen PUR spuiten...

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:27
SimonBR39 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Klopt (helaas)! Maar dat komt wel goed. In worst case zie je een 'donker' raam van buiten, maar die kans trok aan het kortste eind. Idealiter eerder al geregeld, maar ivm doorlooptijd ga ik dat later doen, aangezien de voorgevel opnieuw gestuct moet worden, een project op zich.
Is er iets mis met het raam aan te buitenkant zo laten? Mooi glas-in-lood voorhangen, en niemand ziet dat het geen echt raam meer is.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Ik zou ze alleen wel weer ondersteunen/ophangen. Nu zit er teveel kracht op de koppelingen van je verdeler, waardoor deze los kunnen komen, met lekkages tot gevolg.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:45
No Hands schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Ik hoop dat je hiermee niet bedoelt dat alle jaren 30 woningen klein zijn want dat is natuurlijk enorme onzin. Er zijn net als in alle andere bouwperiodes hele grote en ook hele kleine huizen gebouwd, jij hebt dus kennelijk een kleine te pakken.

een willekeurige link over jaren 30 architectuur zegt niets over de beperkte ruimte , https://jaren30architect....aren-30-woning-kenmerken/
Nee, dat laat zich raden. Ik doelde meer op dat die huizen toentertijd niet zijn gemaakt voor de meterkasten van tegenwoordig (en alle andere vormen van installaties uiteraard), waardoor je daar moet improviseren. Klein is relatief (6*8), zijn er dik tevreden mee, je moet ergens een begin maken op de woningmarkt :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:31
Ik zou nog een doos maken van PIR ofzo die je over de verdeler heen kan zetten. Scheelt ook weer warmteafgifte.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:16

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je de bundel leidingen nog wel even netjes aan het plafond gaat hangen? Want dit:
  1. Ziet er niet uit
  2. Geeft een grote kans op lekkage van de leidingen. De belasting bij de koppelingen met de verdeler is veel te hoog zo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:08
Ik heb een vraag. Wij hebben in de woonkamer twee lichtkoepels van een soort plastic materiaal. Hierbij verliezen we warmte en hebben we het idee er tegen de lat plexiglas te monteren voor een extra laag met lucht. Gaat dat werken denken jullie? Met de time willen we dit laten vervangen door glas maar dat is wel prijzig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzXIOmXlYMocCfDi_KE9rIl04ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUOk4sQNYONzJBfFuZLLw2Wl.jpg?f=fotoalbum_large

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:28
carpebios schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:54:
Ik heb een vraag. Wij hebben in de woonkamer twee lichtkoepels van een soort plastic materiaal. Hierbij verliezen we warmte en hebben we het idee er tegen de lat plexiglas te monteren voor een extra laag met lucht. Gaat dat werken denken jullie? Met de time willen we dit laten vervangen door glas maar dat is wel prijzig. [Afbeelding]
Het is niet mijn vakgebied, maar ik zou denken dat er risico is op vocht en condensproblemen in de lucht die je opsluit!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:38
Wij hebben in de woonkamer twee lichtkoepels van een soort plastic materiaal. Hierbij verliezen we warmte en hebben we het idee er tegen de lat plexiglas te monteren voor een extra laag met lucht. Gaat dat werken denken jullie?
Dat kan werken, maar belangrijker is dat de lat plexiglas luchtdicht gemonteerd wordt om te voorkomen dat warme binnenlucht als nog tegen de oude koepels, die nu een lagere temperatuur hebben, condenseert. Om condens helemaal te voorkomen zou de nieuwe ruimte een heel klein beetje moeten kunnen ventileren/luchten met buiten om het toch aanwezige vocht te kunnen kwijtraken, maar dat zal moeilijker te realiseren zijn.

• carpebios
Joove schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Dat kan werken, maar belangrijker is dat de lat plexiglas luchtdicht gemonteerd wordt om te voorkomen dat warme binnenlucht als nog tegen de oude koepels, die nu een lagere temperatuur hebben, condenseert. Om condens helemaal te voorkomen zou de nieuwe ruimte een heel klein beetje moeten kunnen ventileren/luchten met buiten om het toch aanwezige vocht te kunnen kwijtraken, maar dat zal moeilijker te realiseren zijn.
Volgens mij zit er isolatieband bij om hem luchtdicht te krijgen. Ik zou dan voor een 140 euro klaar zijn per koepel van 80x278cm. Dank allen, ik ga het erop wagen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• No Hands
carpebios schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Volgens mij zit er isolatieband bij om hem luchtdicht te krijgen. Ik zou dan voor een 140 euro klaar zijn per koepel van 80x278cm. Dank allen, ik ga het erop wagen.
bij mijn vorige werkgever hebben we dat met transparante kanaalplaat gedaan, evengoed nog licht erdoorheen maar als je aan de zijkant die kanalen dichtzet heb je daar al stilstaande lucht in. en dan als een soort van verlaagd plafond onder die lichtkoepelstraat gemonteerd.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 12-01-2026 18:32 ]

• carpebios
No Hands schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:32:
[...]

bij mijn vorige werkgever hebben we dat met transparante kanaalplaat gedaan, evengoed nog licht erdoorheen maar als je aan de zijkant die kanalen dichtzet heb je daar al stilstaande lucht in. en dan als een soort van verlaagd plafond onder die lichtkoepelstraat gemonteerd.
Is dat zoiets als hier?

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:16
Ik heb een vraag. Wij hebben in de woonkamer twee lichtkoepels van een soort plastic materiaal. Hierbij verliezen we warmte en hebben we het idee er tegen de lat plexiglas te monteren voor een extra laag met lucht. Gaat dat werken denken jullie? Met de time willen we dit laten vervangen door glas maar dat is wel prijzig. [Afbeelding]
Plexiglas is nogal prijzig
je moet ook verluchting hebben
daar een beetje out of the box denken de lichtkoepel weghalen
deze rust op een mooie rechthoekige bak als je hier één stuk triple glas zonwerend opleg heb je een super strakke uitstraling in de zomer minder last van instraling van warmte want zonwerend glas houdt nogal wat infrarood en uv tegen

• carpebios
Edje44magnum schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Plexiglas is nogal prijzig
je moet ook verluchting hebben
daar een beetje out of the box denken de lichtkoepel weghalen
deze rust op een mooie rechthoekige bak als je hier één stuk triple glas zonwerend opleg heb je een super strakke uitstraling in de zomer minder last van instraling van warmte want zonwerend glas houdt nogal wat infrarood en uv tegen
Zoiets willen we ook doen, alleen die opstand daarvan zal niet in orde zijn direct en ook vervangen moeten worden (we zijn wel gekkere dingen tegengekomen in dit huis). Maar omdat dat aanpakken wel wat meer kost met installatie dan een paar honderd euro willen we een tijdelijke (lees 3 jaar max) oplossing. En vaak zijn die dingen dus met vaste maten, en wij hebben een afmeting van 80 bij 278 (op het dak iets groter).

[ Voor 22% gewijzigd door carpebios op 12-01-2026 19:18 ]

• No Hands
ja dat is het

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:16
carpebios schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Zoiets willen we ook doen, alleen die opstand daarvan zal niet in orde zijn direct en ook vervangen moeten worden (we zijn wel gekkere dingen tegengekomen in dit huis). Maar omdat dat aanpakken wel wat meer kost met installatie dan een paar honderd euro willen we een tijdelijke (lees 3 jaar max) oplossing. En vaak zijn die dingen dus met vaste maten, en wij hebben een afmeting van 80 bij 278 (op het dak iets groter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIAsSmuWcCmag6KW0qsgQSHsJkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YDMwxCBhy6c3u5vjgD4io4V.jpg?f=fotoalbum_large
Mail eens met agc glashandel

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:34
Als je overweegt het later goed op te lossen, zou je eerst een testje kunnen doen met van die Tessamol raam folie.

Helpt het veel qua koudeval dan weet je iedergeval dat een mooie oplossing het geld waard is.
Pagina: 1 ... 480 481 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/