Dan heb je ook wel een knappe houtsoort te pakken! Wel wat aan de dure kant om daar een hele schutting van te maken, maar jouw hek gaat het wel even overleven. Goede keuzeVliegvlug schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:23:
[...]
Wat ik gedaan heb om inkijk in de tuin te voorkomen is de planken van een schuine rand te voorzien door de randen 45 graden af te frezen zodat ze alsnog voldoende afstand van elkaar hebben om te werken.
Dan is de zichtlijn veel smaller. Wel zorgen dat de spleet van boven naar beneden loopt van binnen gezien om inkijk van mensen die buiten dichtbij je schutting lopen te voorkomen.
Ik heb toen 5mm afstand aangehouden waarbij mensen hier ook aangaven dat het te weinig was maar heb daar in de ruime 3 jaar daarna er geen enkel probleem mee gehad. De houtsoort die ik gebruikt heb was Angelim Vermelho. Of dat meer of minder werkt dan andere houtsoorten weet ik niet.
Wel zeer geschikt om buiten toe te passen zonder beits of verf, het wordt ook gebruikt om beschoeiing van de maken. Vers Angelim Vermelho hout kan erg stinken schijnbaar maar de partij die ik kocht had dat helemaal niet en was dus waarschijnlijk al ouder.
Je zou natuurlijk meer afstand kunnen nemen dan 5mm voor de zekerheid met wat meer inkijk tot gevolg of de planken meer dan 45° frezen ter compensatie.
Zie hier een foto van wat ik bedoel, rechts naar het wiel:
[Afbeelding: Schuttingdeur loopwiel]
Deze planken zitten verticaal maar het gaat om het idee.
Hier de deur recht van voren gezien, dan zie je dat je er niet doorheen kan kijken:
[Afbeelding: Schuttingdeur]
Op die spleten aan de bovenkant na, aan het uiteinde werken die planken nu eenmaal meer omdat ze daar ook nergens aan vast zitten maar daar zal je met jouw horizontale planken tussen de palen in weinig last van hebben.
Horizontaal vs. vertikaal maakt ook een hoop uit. Bij horizontale planken kan er bovenop meer vocht blijven zitten. Sterker nog, als je de spleet dan té krap maakt (2-3 mm ofzo), dan trekt dat juist vocht aan door cappilaire werking. Dan gaat de schutting er helemaal snel vandoor.
:strip_exif()/f/image/nOV6RZAaiZhKesxTG4N1OYtA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/w84tJCXfQl7AX87DqQiK7xaI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aNNW1cgt9pEQ7SxFbIsqxHx0.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/qLPXuw3tJzhYCXXnG131soz0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vyl4abYEzJDnyoNkIyK7heh1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/REkfFgF4xzihrOK1y1l9lsrz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HwVxm8PeXMi6acbkBBiMXdzU.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uJJ0dJYR05VMW2R2RSl8LBEf.jpg?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/o9ZodCZhWBZGGz5kXptbZJCj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JDIXeBllHWVJNbIcQdOccCMd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yhOLVqAS4Nu1yfdghPZ00UQO.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/oKHkAYjXAEhbdr5hzPM1bx1B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Iy0GiXo0tInbeM92Q3Vu2WRV.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/TnpisaLYCL9s7De7OSNohinL.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/RyJneAKXveURbGYgW030YrXF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EZFgYdLqEJLVZd6oDX6HZUlK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GBkS0SSGZCGI3D5fjXSoHJc3.png?f=user_large)