Schuttingdeur plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:02

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Het hout van mijn schutting is aan vervanging toe en van deze gelegenheid wil ik gelijk gebruik maken om de schuttingdeur op een andere plek te plaatsen.

Ik heb al een los paneel in elkaar geschroefd dat de nieuwe deur moet gaan worden en wil deze als volgt gaan plaatsen:
  1. Paneel links en rechts recht afzagen zodat de deur links en rechts ongeveer 0,5 cm binnen de palen valt (er zit 115cm tussen de palen)
  2. Paneel op een balkje op de grond in het midden tussen de palen plaatsen en fixeren met lijmklemmen
  3. De plaatduimen voor de scharnieren rechts op de paal vastschroeven
  4. Duimhengen op de plaatduimen plaatsen en horizontaal houden en de gaten aftekenen op het paneel
  5. Gaten boren in het paneel en de bouten door de duimheng bevestigen
  6. Lijmklemmen en balkje onderaan weghalen en (hopelijk) een werkende deur! :)
Nu heb ik nog nooit een schuttingdeur met hengen geplaatst dus vroeg ik me af of ik misschien wat over het hoofd zie.

Het punt waar ik vooral mee zit is dat er met dit type scharnier er achteraf niets meer te stellen is (anders dan de deur gaan schaven waar hij aanloopt) en ik niet kan inschatten in hoeverre de deur schuin gaat hangen zodra de scharnieren belast worden.

Moet ik hiermee van tevoren al rekening houden door bijvoorbeeld de deur iets scheef er tussen te plaatsen voor het vastzetten of door de scharnieren niet helemaal horizontaal te plaatsen?

Om er wat beeld bij te geven
huidige situatie:
oude schutting

Nieuwe deur ervoor geplaatst (hij is nu nog iets te breed):
nieuwe schuttingdeur

Scharnier:
schutting scharnier

schutting scharnier detail

Nog wat extra info:
Deur en palen zijn van hardhout.
Deur weegt ongeveer 120 Kg :X (had er niet bij stil gestaan dat het zo zwaar zo worden)
Vanwege het gewicht wil ik boven en in het midden van de deur een dubbel scharnier plaatsen en onderaan een enkele

[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 22-05-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:51
Ik weet er niet genoeg vanaf, maar ik denk dat de paal & de scharnieren behoorlijk onderbemeten zijn voor het gewicht van de deur. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:42
Mooi draai wieltje aan de kant waar de deur opent, neemt alle stress van de scharnieren af?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Bad Brains schreef op maandag 22 mei 2017 @ 23:09:
Mooi draai wieltje aan de kant waar de deur opent, neemt alle stress van de scharnieren af?
Dat is op zich wel een goed idee.
Alleen zal dat wieltje wel enige vering moeten hebben aangezien de bestrating eronder niet heel glad en recht is, en dat doet dan wel weer afbreuk aan de ondersteuning, maar het zal zeker helpen.

[edit] Zoiets is dan misschien wel wat:
loopwiel zwaar geveerd
Heet blijkbaar een 'loopwiel', alleen is bijna €100 me wat te gortig. :/

[ Voor 26% gewijzigd door Vliegvlug op 22-05-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 20:42
Ik zou zelf voor een hard skateboard/rollerblade wiel gaan.
Zouden gratis of voor weinig op MP te krijgen moeten zijn, beetje schaven buigen en veilen van een stuk staal en je bent klaar.

Wat jij daar laat zien is een caravan wiel ;)

https://dutch.alibaba.com...e-caster-60583343449.html

Even snel gegoogold

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Een wieltje eronder blijft lapwerk natuurlijk.
Dat is om te compenseren dat er speling in het scharnier zit en dat je deur niet goed kunt afstellen.
Stalen hekken van een paar honderd kilo draaien ook gewoon op hun scharnieren zonder een wieltje eronder.

Deze is goedkoper dan mijn vorige links met verstelbare duimhengen https://nubuiten.nl/searc...arch=verstelbare+duimheng

[ Voor 20% gewijzigd door bluemoon23 op 23-05-2017 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oei, dat is wel zwaar. Wij gaan binnenkort de achtertuin vernieuwen, maar ik ga alleen hardhouten palen gebruiken. Alles wat geen contact heeft met de grond wordt geïmpregneerd grenen ofzo, ook de tuindeur.

Ik vrees dat de hengen en duimen niet direct het probleem zullen zijn, al had je wat langere hengen kunnen gebruiken. Je zou 3 ipv 2 hengen kunnen gebruiken. Maar de constructie waar je het aan gaat hangen zal het zwaar krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2017 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavink89
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:29
Is het mogelijk om de scharnieren aan de linkerkant te plaatsen? Door de linker paal op flink wat punten (>4) met stevige pluggen en schroeven in de muur vast te zetten, creëer je een vrij stijve constructie die minder zal gaan vervormen door het gewicht van de deur.

Verder zou ik meer ruimte tussen de deur en de palen houden (ongeveer 1 cm per kant), dit om het werken van het paneel op te vangen en mocht de deur toch iets scheef gaan hangen (wat waarschijnlijk onvermijdelijk is) valt het minder op. De kieren die hierdoor ontstaan kan je wegwerken door een koplat van het zelfde hout op de deur te zetten.
Ga je bij de (slot) bouten ook carrosserie-ringen gebruiken? Dit zou ik aanraden, ivm het gewicht van de deur.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:04
De hele constructie is weinig duurzaam. Een idioot zware deur, onderbemeten hengen die de kracht op een klein stukje moeten verdelen, niet-verstelbare hengen. Met wat pech gaat ook het hout nog werken, al is het hardhout.

De enige optie om dit te redden lijkt een wiel of om het overnieuw te doen met ander materiaal.

Ter vergelijk: je koopt voor onder de 100 euro een complete deur met metalen frame en een verstelbaar scharnierset. Enige nadeel daarvan is het tuinhout, maar dat is mogelijk vervangbaar.

edit: zoiets dus: https://gadero.nl/ijzeren-frame-met-slotkast-155-cm/
Afbeeldingslocatie: https://gadero.nl/uploads/webshop/deurframe-met-slotkast.png

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 23-05-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ik zou voor dat gewicht inderdaad een deur met metalen binneframe kiezen

ziets als dit
https://www.onlinetuinhou...-100-cm-recht?limit=Alles

en dan dit soort scharnieren http://www.vangilspoortde...rstelbaar%20scharnier.jpg

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Laatst online: 20:51
Denk dat vooral het paaltje de zwakke schakel gaat zijn in de huidige setup.(staat deze diep genoeg in de grond en gaat deze niet buigen/verzakken?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcComm
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 08:59
Cool! Ik heb 3 weken geleden zelf voor het eerst van mijn leven een tuindeur gemaakt en gehangen, ongeveer vergelijkbaar met jouw situatie. Houten frame gemaakt (Vuren) en daar Douglas rabat planken tegenaan van beiden kanten. Ik heb niet gewogen maar schat zo tussen de 60 en 80 kilo. Aandachtpunten:
Stap 2: Zorg dat dit balkje 100% waterpas staat (omdat je later niet meer kan stellen)
Stap 4: Let goed op de positionering van je plaatduimen. Dit maakt heel veel uit voor je draai. In mijn geval kwam ik met mijn deur in de knel met een gemetselde bloembak dus moest ik mijn duimen zover mogelijk aan de zijkant van de paal bevestigen.
Stap 5: Om doorhangen te voorkomen hou je je hengen in de maximale positie (trek of duw richting) op je duimen. Dus in jou geval trek je je bovenste hengen zover mogelijk naar links, en duw je de onderste hengen zover mogelijk naar rechts voor je deze vast schroeft.

Daarnaast goed voorboren en je houtdraadbouten voorzien van vet (kogellagervet, geen WD40 oid) zodat ze minder snel breken. Je scharnierpunten goed invetten voor het hangen. Na het hangen sla je je balkje onderuit en voila je deur.

Om het punt van @nachtnet op de lossen kun je misschien beter kiezen om de andere kant op open te draaien. Die balk zit zo te zien tegen je schuur aan waar je hem eventueel extra aan kan verstevigen als dat nog niet is gebeurd. Dan moet je uiteraard wel dat duwen en trekken van stap 5 precies andersom doen :)

Mijn pics:
https://my.securefilesync...jpg/feb87a41b4c35c?view=1

Succes ermee, ben benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slavink89 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 09:01:
Is het mogelijk om de scharnieren aan de linkerkant te plaatsen? Door de linker paal op flink wat punten (>4) met stevige pluggen en schroeven in de muur vast te zetten, creëer je een vrij stijve constructie die minder zal gaan vervormen door het gewicht van de deur.

Verder zou ik meer ruimte tussen de deur en de palen houden (ongeveer 1 cm per kant), dit om het werken van het paneel op te vangen en mocht de deur toch iets scheef gaan hangen (wat waarschijnlijk onvermijdelijk is) valt het minder op. De kieren die hierdoor ontstaan kan je wegwerken door een koplat van het zelfde hout op de deur te zetten.
Ga je bij de (slot) bouten ook carrosserie-ringen gebruiken? Dit zou ik aanraden, ivm het gewicht van de deur.

Succes!
Dit is meestal geen echte optie. Waarschijnlijk is de stenen muur van een schuurtje en dan blokkeer je waarschijnlijk de toegang tot de schuur als je de tuindeur opent. Een poort moet doorgaans naar binnen openen, omdat er een brandgang / vluchtweg achter zit en er vaak erfdienstbaarheden op het pad achter de poort zijn gevestigd (of het is helemaal niet jouw grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

PcComm schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:53:
Cool! Ik heb 3 weken geleden zelf voor het eerst van mijn leven een tuindeur gemaakt en gehangen, ongeveer vergelijkbaar met jouw situatie. Houten frame gemaakt (Vuren) en daar Douglas rabat planken tegenaan van beiden kanten. Ik heb niet gewogen maar schat zo tussen de 60 en 80 kilo. Aandachtpunten:
Stap 2: Zorg dat dit balkje 100% waterpas staat (omdat je later niet meer kan stellen)
Stap 4: Let goed op de positionering van je plaatduimen. Dit maakt heel veel uit voor je draai. In mijn geval kwam ik met mijn deur in de knel met een gemetselde bloembak dus moest ik mijn duimen zover mogelijk aan de zijkant van de paal bevestigen.
Stap 5: Om doorhangen te voorkomen hou je je hengen in de maximale positie (trek of duw richting) op je duimen. Dus in jou geval trek je je bovenste hengen zover mogelijk naar links, en duw je de onderste hengen zover mogelijk naar rechts voor je deze vast schroeft.

Daarnaast goed voorboren en je houtdraadbouten voorzien van vet (kogellagervet, geen WD40 oid) zodat ze minder snel breken. Je scharnierpunten goed invetten voor het hangen. Na het hangen sla je je balkje onderuit en voila je deur.

Om het punt van @nachtnet op de lossen kun je misschien beter kiezen om de andere kant op open te draaien. Die balk zit zo te zien tegen je schuur aan waar je hem eventueel extra aan kan verstevigen als dat nog niet is gebeurd. Dan moet je uiteraard wel dat duwen en trekken van stap 5 precies andersom doen :)

Mijn pics:

Succes ermee, ben benieuwd naar het resultaat!
toon volledige bericht
Toch altijd knap, dat bouwvakkers van zoiets 'simpels' als een deur maken en monteren iets compleets abstracts kunnen maken met termen als 'plaatduimen' en 'hengen'... Vaak nog gevolgd door opmerkingen over 'dorpels', 'lateien' en 'spanten'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:04
PcComm schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:53:
Cool! Ik heb 3 weken geleden zelf voor het eerst van mijn leven een tuindeur gemaakt en gehangen,
De vraag met dit soort dingen is hoe het over 3 jaar of 15 jaar hangt.

Ik heb geen beste verwachtingen op basis van de foto's in combinatie met mijn persoonlijke ervaring hoe de gemiddelde tuinpoort er na flink wat jaren (schuin) bijhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eschurma
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:46
Wat is er mis met de oude deur? Even soppen, schuren, verf erover klaar en meteen afgehangen !
Maar je nieuwe deur zou ik gewoon ophangen en kijken wat er gebeurt, zou zomaar mee kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvuurens
  • Laatst online: 12-12-2024
probeer de deur altijd aan de gemetselde muur te hangen want die zakt niet . de nieuwe schutting zakt altijd en dan heb je probleem 1 al . mijn advies is planken los maken omdraaien en deur aan muur bevestigingen.gr Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maniac19800
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-07-2021
http://www.twenteschuttingen.nl/poorten/

Ik zou zeggen doe daar een idee op anders daar even heen bellen. Voor dat geld dat jij nu kwijt bent voor een onpraktisch grote zware poort met lap ideen plaatsen hun een goede complete poort.

Sup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:27
Icephase schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:59:
[...]

Toch altijd knap, dat bouwvakkers van zoiets 'simpels' als een deur maken en monteren iets compleets abstracts kunnen maken met termen als 'plaatduimen' en 'hengen'... Vaak nog gevolgd door opmerkingen over 'dorpels', 'lateien' en 'spanten'...
Nu ben ik geen bouwvakker maar hoe zou je het anders moeten noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

JaMaaT schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:14:
[...]

Nu ben ik geen bouwvakker maar hoe zou je het anders moeten noemen?
Geen flauw idee, ik weet namelijk niet wat het zijn. Voor een deur denk ik aan 'planken', 'schroeven', 'balken', 'palen' en 'scharnieren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Zoveel reacties had ik niet zo snel verwacht maar wel veel goede punten. d:)b

De oude deur hergebruiken is helaas geen optie die is wel op na 20+ jaar gebruik
Was geïmpregneerd tuinhout maar dat eens in de zoveel tijd schuren en beitsen had ik geen zin meer in dus vandaar dat ik voor hardhout heb gekozen.

Dat de deur daardoor zo zwaar zou zijn worden had ik niet bij stil gestaan, heb simpelweg de boel op de grond in elkaar geschroefd en toen ik het ding wilde optillen viel dat wat tegen. ;)
Ben toen met een losse plank die ik nog had op de weegschaal gaan staan en heb het simpelweg met 9 vermenigvuldigd en kwam toen op iets onder de 120 Kg uit.

Zo'n metalen frame was achteraf wel handig geweest met gebruik van dunnere hardhout planken, maar met de huidige planken is dat helaas nu geen optie want dat scheelt alleen de horizontale en diagonale planken en dus niet zo veel gewicht.

Bovendien heb ik dan maar 3 scharnierbevestigingspunten, terwijl ik voor de huidige deur er 5 ga gebruiken.
Dat was misschien niet helemaal duidelijk uit de openingspost maar op de bovenste en middelste horizontale plank komen twee hengen elk en op de onderste een enkele.

De linker paal gebruiken ipv de rechter is om 2 redenen niet mogelijk, links zit ook de schuurdeur en daarbij zit de linker paal alleen aan de enkelsteensmuur van de schuur geschroefd en steunt hij niet op de grond, waarbij al het gewicht dus door een paar schroeven moet worden gedragen.

De rechter paal is dus de enige optie.
Deze zal niet verzakken want staat al 20+ jaar zo, is in een dikke rioolbuis geplaatst waarin beton is gegoten.
De paal zit bovenlangs met nieuw hardhout planken aan zowel de linker als een paal er rechts naast (buiten de foto) verbonden en kan dus niet links of rechts bewegen.
In voor en achterwaartse richting wordt de beweging in grote mate voorkomen doordat de linker paal aan de schuurmuur vast zit en de paal rechts van de rechter weer haaks verbonden is met de rest van de schutting, want daar zit de erfafscheiding met de buren.

Het meeste zorgen maak ik me nog over het eventueel uitbreken van de duimen door het gewicht.

Zo'n loopwiel zal ik dus zeker nodig gaan hebben, nu nog een geschikte vinden.
Deze loopwiel geveerd of deze loopwiel voor poortframes lijken me wel wat.

De praktijk tips voor het vastzetten van de hengen ga ik zeker ter harte nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tip van Flip: Als je een stalen frame in elkaar zet met wat hoekprofielen bestaande uit liefst twee kruizen (2 x "X" boven elkaar) en je bekleed dat frame vervolgens met hout dan is dat steviger. Een 100% houten poort gaat onherroepelijk "werken" (regen/warmte) en als de poort wat breder is dan verzakt 'ie ook vrij gemakkelijk naar een trapezium vorm als 't frame niet stevig is.

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 24-05-2017 03:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Icephase schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:28:Geen flauw idee, ik weet namelijk niet wat het zijn. Voor een deur denk ik aan 'planken', 'schroeven', 'balken', 'palen' en 'scharnieren'.
Tja, zo heten die dingen nu eenmaal, ga maar eens kijken bij de gamma bijvoorbeeld, dat soort lange scharnieren noemen ze nu eenmaal plaatduim en duimheng.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

bluemoon23 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:43:
[...]
Tja, zo heten die dingen nu eenmaal, ga maar eens kijken bij de gamma bijvoorbeeld, dat soort lange scharnieren noemen ze nu eenmaal plaatduim en duimheng.
Nou, ik garandeer je dat als je nu naar de Gamma gaat, daar aan de balie gaat vragen naar 'plaatduimen' en 'duimhengen' dat ze je eerst glazig aan gaan staan kijken en vervolgens in de computer gaan zoeken wat je bedoelt. Kan het 100x zo heten, maar buiten de echte bouwvakkers/'pro-klussers' weet geen mens wat het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:56:
[...]

Nou, ik garandeer je dat als je nu naar de Gamma gaat, daar aan de balie gaat vragen naar 'plaatduimen' en 'duimhengen' dat ze je eerst glazig aan gaan staan kijken en vervolgens in de computer gaan zoeken wat je bedoelt. Kan het 100x zo heten, maar buiten de echte bouwvakkers/'pro-klussers' weet geen mens wat het zijn.
Ga eens zoeken op de website van bijvoorbeeld een leverancier van tuinhout.
Kom je er snel genoeg achter wat een heng en een duim is. Ga vooral niet zoeken op scharnier, want dan vind je het niet. :)

Verwar het personeel van de Gamma niet met "kenners", want de meesten zijn vooral "goedkoop". Je kunt beter advies vragen aan mensen die verstand hebben van wat je gaat doen.

Op naar de volgende: het boerenklinkstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Het personeel bij de Gamma zal het misschien niet weten, maar bij het schap/stelling waar het ligt zal het er wel bij staan ;)
https://www.gamma.nl/asso...heng-rvs-300-mm/p/B112997

[ Voor 21% gewijzigd door bluemoon23 op 24-05-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
wimmel_1 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 23:51:
Tip van Flip: Als je een stalen frame in elkaar zet met wat hoekprofielen bestaande uit liefst twee kruizen (2 x "X" boven elkaar) en je bekleed dat frame vervolgens met hout dan is dat steviger. Een 100% houten poort gaat onherroepelijk "werken" (regen/warmte) en als de poort wat breder is dan verzakt 'ie ook vrij gemakkelijk naar een trapezium vorm als 't frame niet stevig is.
Als ik voor een stalen frame had gekozen had ik er denk ik gewoon één gekocht ;)
Maar dat is inmiddels een gepasseerd station. :P

Over het verzakken van de deur zelf maak ik me geen zorgen.
Elke verticale plank zit met 6 schroeven aan een horizontale plank vast en dan heb je ook nog de schoren (weer zo'n mooie vakterm >:)) die het verzakken tegengaan en waaraan ze ook met 6 schroeven vastzitten.
Dat zijn 30 schroeven per verticale plank dus dat gaat echt nergens heen 8)

Voor het werken van de planken zitten er sleuven tussen de planken onderling, niet goed te zien op de foto want ze zijn 45 graden gefreesd tegen inkijk van buiten.

Met betrekking tot de termen kan je lang en kort discussiëren maar als je online de juiste spullen wilt vinden zal je toch echt de goede term moeten gebruiken.
Als je start met 'scharnier' en 'schutting' kom je vanzelf de juiste termen tegen en zijn je resultaten meteen een stuk zinniger.
Maar het staat mensen natuurlijk vrij om de algemene termen te blijven gebruiken en handmatig alle zoekresultaten te doorlopen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 19:53
Zoiets heb ik ooit zoiets geplaatst, een tikkeltje minder zwaar en in twee delen. Ging eigenlijk prima (Hangt al meer dan 10 jaar, maar heb wel de paal waar de deur aan hing in het beton gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Deze paal zit ook in beton, de rechter tenminste waar de deur aan komt, de linker zit op de schuurmuur geschroefd.

Ik had de deur wel graag minder zwaar gezien of de paal dikker maar het is wat het is. Hopelijk gaat het bij mij ook jaren mee, dat is tenminste wel de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluemoon23
Vliegvlug schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:45:
en dan heb je ook nog de schoren (weer zo'n mooie vakterm >:))
Ah, termen.
Jij hebt een (soort van) opgeklampte deur gemaakt.
Die diagonale schoren zijn schoorklampen.
En jij hebt nog een onder, midden en bovenklamp ;)
Jij hebt geen klampen in de lengterichting van de deur, maar dat zijn de spiegelklampen.

Nog meer moois: handboek voor Timmerlieden, uit 1914 http://www.joostdevree.nl...oor_h_j_de_groot_1914.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-07 20:51

BoltYes

This is the Way

Heb ook zo'n deur hangen, vrij breed, incl schoren. Alles met rvs schroeven vast gezet. Minstens zo zwaar. Hangt nu bijna 10 jaar en heb de deur vorig jaar 3 cm hoger gehangen, omdat deze iets is gaan doorhangen aan één kant en niet meer lekker in het deurbeslag viel.

Methode van ophangen heb ik ook precies zo gedaan. Een metalen frame had gekund, maar deze DIY vond ik leuker en mooier. Gewoon doen dus.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Op verzoek van @PcComm hierbij even een update van mijn schuttingdeur.

Heb het nog niet helemaal af maar de deur hangt inmiddels wel! :)

Schuttingdeur

Het erin hangen viel me achteraf nog wel mee, de deur is wel erg zwaar maar middels een balk als hefboom te gebruiken was hij goed in de scharnieren te plaatsen.

Op de hoek van de deur heb ik een loopwiel geplaatst

Schuttingdeur loopwiel

Was ik helaas nog ruim €68 aan kwijt maar het is niet anders.
Dat loopwiel gaat volgens de specs tot 70Kg maar heb het het ding getest door hem maximaal in te drukken met een weegschaal eronder en dan kom ik tot iets boven de 35Kg

De scharnieren van boven naar beneden:

Schuttingdeur scharnieren boven

Schuttingdeur scharnieren midden

Schuttingdeur scharnier onder

Vind het verloop wel netjes geworden, bovenaan is er maar iets meer ruimte tussen deur en paal dan onderaan.

Nog te doen
Moet de normale moeren nog vervangen door dopmoeren maar dat is even wachten tot mijn nieuwe haakse slijper binnen is omdat de bouten nu iets te veel uitsteken.
Heb het onderste scharnier al wel voorzien van dopmoeren door de bouten af te slijpen met mijn Dremel maar dat duurde me te lang en ging daarbij nogal hard door de slijpschijfjes heen.

Ook moet ik het slot nog in de deur frezen en de slotplaat aan de paal bevestigen.
En de stootlatten zagen en plaatsen.

De deur gaat helaas nogal zwaar open, moet nog uitzoeken waar dat aan ligt.
Kan zijn dat het aan het loopwiel ligt want de bestrating loopt zo'n 2cm omhoog waardoor er bij openen gaanderweg meer druk op komt en daarnaast is de bestrating ook nogal hobbelig.
Of misschien dat het bovenste scharnier klemt want de duim zit een beetje schuin.
Ik vermoed echter dat het aan het wiel ligt aanzien ik de meeste weerstand aan de onderkant voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:29

Alaksandus

Vae puto deus fio

Wellicht een anti-inbraak tip: monteer een stukje metaal boven een scharnier die eroverheen valt. Dit zorgt ervoor dat je de deur niet eenvoudig uit zijn scharnieren lift.

Scheelt wellicht dat je al aangeeft dat je een erg zware deur hebt, maar toch.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
Wat @Alaksandus zegt: ik heb dit bij mij opgelost door het bevestigingspunt van het bovenste scharnier om te draaien. Maar ik heb een lichtere deur.

En heb je nu een loopwiel dat in kan drukken? Het pad ziet er toch redelijk recht uit, had je niet een veel goedkoper wiel kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-07 16:35
Als het loopwiel op basis van gewicht indrukt zou het geen probleem moeten zijn die 2 cm. De veer in het wiel moet natuurlijk wel perfect afgesteld zijn op het gewicht van de deur. Als het wiel verder niet in kan drukken, duw je met die 2 cm de deur uit het lood elke keer als deze open gaat. Gezien het aantal scharnieren verwacht ik dat er niet veel speling op de deur zit, en eerder de paal/palen uit het lood worden gedrukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Qua inbraakwering heb ik eerst wel gedacht aan iets van een beugeltje over een scharnier heen maar vind dat er niet mooi uit zien.

De tip van Pat911 had ik al eerder gehoord en was ik van plan door het bijplaatsen van een tweede scharnier op de onderste plank met omgekeerde plaatduim.

Dat doe ik nu alleen nog niet omdat ik eerst wil weten of de deur niet soepeler kan en daar zal nog een extra scharnier niet bij helpen.
Plus het feit dat het weer €25 extra kost aan materiaal en de deur door zijn gewicht er al haast niet uit te tillen is, dus de noodzaak is niet heel hoog en de nachtschoot van het slot zal waarschijnlijk het uittillen al voldoende blokkeren. En als iemand echt naar binnen wil is eroverheen klimmen makkelijker. ;)

Wat betreft het loopwiel is deze wel afgesteld dat hij die 2 cm kan overbruggen, heb wat marge genomen dus heb nog iets van 1 á 1.5cm speling voordat hij maximaal is ingedrukt.
Voor het draagvermogen van het wiel maakt het weinig verschil want die is over het bereik redelijk constant, ik kreeg er niet meer draagvermogen bij had ik het bereik op precies die 2cm verloop afgesteld tot aan de max invering van het wiel. Maar had dan wel het risico gelopen dat hij niet verder kon inveren en dan zou gaan wringen.

Ik moet de scharnieren nog uitsluiten maar denk dat het niet soepel lopen toch in de oneffenheid van de bestrating zit icm het harde plastic van het wiel.
Een zachtere had misschien wat beter oneffenheden kunnen opvangen.

Veel mogelijkheden voor loopwielen heb ik niet gevonden die ook geschikt waren voor buiten gebruik, wel soms wat goedkopere opties maar die verzonden niet naar Nederland of ze reageerden niet op mijn e-mails. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 14:34
Vliegvlug schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 00:32:
En als iemand echt naar binnen wil is eroverheen klimmen makkelijker. ;)
Dat klopt, maar met hun handen vol vinden ze het handig als de deur open/weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:43

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Pat911 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:38:
[...]

Dat klopt, maar met hun handen vol vinden ze het handig als de deur open/weg is.
ipad-achtge apparaten, laptops, cash, sieraden. Over je plasma hoef je je niet druk te maken, tenzij je je 60" in de etalage hangt want dat toont dat je het voorgaande wel in huis hebt.

verder: lompe poort! :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-07 14:44
Volgens mij kan het je na de winter niet meer ontgaan wanneer er iemand je erf opkomt langs die poort.
Pagina: 1