Het hout van mijn schutting is aan vervanging toe en van deze gelegenheid wil ik gelijk gebruik maken om de schuttingdeur op een andere plek te plaatsen.
Ik heb al een los paneel in elkaar geschroefd dat de nieuwe deur moet gaan worden en wil deze als volgt gaan plaatsen:
Het punt waar ik vooral mee zit is dat er met dit type scharnier er achteraf niets meer te stellen is (anders dan de deur gaan schaven waar hij aanloopt) en ik niet kan inschatten in hoeverre de deur schuin gaat hangen zodra de scharnieren belast worden.
Moet ik hiermee van tevoren al rekening houden door bijvoorbeeld de deur iets scheef er tussen te plaatsen voor het vastzetten of door de scharnieren niet helemaal horizontaal te plaatsen?
Om er wat beeld bij te geven
huidige situatie:

Nieuwe deur ervoor geplaatst (hij is nu nog iets te breed):

Scharnier:

Nog wat extra info:
Deur en palen zijn van hardhout.
Deur weegt ongeveer 120 Kg
(had er niet bij stil gestaan dat het zo zwaar zo worden)
Vanwege het gewicht wil ik boven en in het midden van de deur een dubbel scharnier plaatsen en onderaan een enkele
Ik heb al een los paneel in elkaar geschroefd dat de nieuwe deur moet gaan worden en wil deze als volgt gaan plaatsen:
- Paneel links en rechts recht afzagen zodat de deur links en rechts ongeveer 0,5 cm binnen de palen valt (er zit 115cm tussen de palen)
- Paneel op een balkje op de grond in het midden tussen de palen plaatsen en fixeren met lijmklemmen
- De plaatduimen voor de scharnieren rechts op de paal vastschroeven
- Duimhengen op de plaatduimen plaatsen en horizontaal houden en de gaten aftekenen op het paneel
- Gaten boren in het paneel en de bouten door de duimheng bevestigen
- Lijmklemmen en balkje onderaan weghalen en (hopelijk) een werkende deur!
Het punt waar ik vooral mee zit is dat er met dit type scharnier er achteraf niets meer te stellen is (anders dan de deur gaan schaven waar hij aanloopt) en ik niet kan inschatten in hoeverre de deur schuin gaat hangen zodra de scharnieren belast worden.
Moet ik hiermee van tevoren al rekening houden door bijvoorbeeld de deur iets scheef er tussen te plaatsen voor het vastzetten of door de scharnieren niet helemaal horizontaal te plaatsen?
Om er wat beeld bij te geven
huidige situatie:

Nieuwe deur ervoor geplaatst (hij is nu nog iets te breed):

Scharnier:

Nog wat extra info:
Deur en palen zijn van hardhout.
Deur weegt ongeveer 120 Kg

Vanwege het gewicht wil ik boven en in het midden van de deur een dubbel scharnier plaatsen en onderaan een enkele
[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 22-05-2017 22:52 ]