[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 463 ... 472 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:48
TwingyTwingy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:20:
[...]

Waarom niet beide? Je kunt PIR 80mm uitstekend combineren met steenwol en klimaatfolie tussen de balken. Dan kom je zelfs aan de nieuwbouwnorm denk ik.
Tuurlijk, alles kan. Maar het is een schuur, geen leefruimte. In de wanden komt steenwol van 90mm, dan is het dak zowel van binnen als buiten isoleren en aan de nieuwbouwnorm komen wel een beetje overdreven. Er komt ook nog sedum op, wat ook scheelt qua warmtestraling. Twee keer 90mm steenwol tussen de balken is nog wel te overwegen.

Mijn vraag is welke van de twee een betere keuze is voor nu. Meer ruimte in de hoogte (altijd handig om de ladder aan het plafond te kunnen hangen) of isolatie van buitenaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De ladder kan misschien ook nog tussen de balken. Net als stukken PVC, balkjes, restjes plint etc.
Verlichting kan er ook tussen.
Terwijl je waarschijnlijk een vlak plafond hebt als je binnen isoleert, en dan komt de verlichting daar op of in. En kun je niets meer tussen de balken kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Iemand hier toevallig de juiste Google term voor dit rubber profiel? Hier vallen de deuren van de keukenkastjes op dicht en is toe aan vervanging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZAYeCWcicDHt8GfpB3rye24ynY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtDEJuEhp354KPoGqIDQFh0m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-10 18:28
DasNieNix schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Aunt Mel kan trots op je zijn; mooi stuk werk.
(Zwenk)wielen waren geen optie?
De dollies hebben elk 4 zwenkwieltjes waardoor hij heel makkelijk te verplaatsen is over het terras! Op zijn plek lift je hem weer en verschuif je de dollies opzij waardoor hij op zijn poten komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MuddyMagical schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:53:
Iemand hier toevallig de juiste Google term voor dit rubber profiel? Hier vallen de deuren van de keukenkastjes op dicht en is toe aan vervanging.
[Afbeelding]
weet je het merk van de keuken? dat scheelt al een slok op een borrel meestal :)

Zit misschien een stickertje aan de binnenkant van 1 van de deuren of in een lade?

Het profiel is in elk geval "D"....maar dit spul heet ook wel insteekprofiel

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 20-08-2025 10:25 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Nu online
Fraggert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

weet je het merk van de keuken? dat scheelt al een slok op een borrel meestal :)

Zit misschien een stickertje aan de binnenkant van 1 van de deuren of in een lade?

Het profiel is in elk geval "D"....maar dit spul heet ook wel insteekprofiel
Dat is het rottige, ik heb geen enkel idee waar die keuken vandaan komt helaas. Het is ook een off-center d profiel wat het nog lastiger maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MuddyMagical schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

Dat is het rottige, ik heb geen enkel idee waar die keuken vandaan komt helaas. Het is ook een off-center d profiel wat het nog lastiger maakt.
Rubbermax heeft mij goed geholpen bij het zoeken. Even duidelijke tekening maken met exacte maten en foto sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wolly schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Rubbermax heeft mij goed geholpen bij het zoeken. Even duidelijke tekening maken met exacte maten en foto sturen.
Goeie tip voor @MuddyMagical :)

Die site is goud man _O- gewoon overal bij elk product een handgeschreven papiertje met de maten, hilarisch

Afbeeldingslocatie: https://www.rubbermax.nl/files/dsc05173.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Die site is goud man _O- gewoon overal bij elk product een handgeschreven papiertje met de maten, hilarisch

[Afbeelding]
Ik ben er wel eens geweest, het is ook een gouden kerel. Als hij het niet heeft maakt hij een mal en fabriceert hij het voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Nu online
[...]

Damn, das een goeie vondst. Mail is de deur uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-10 16:42

dollyking

duck tape

Fraggert schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

[Afbeelding]
heeft ook alle raamrubbers van mijn camper uit 1980 na gemaakt een paar jaar geleden.
ook op basis van zo'n tekeningetje en foto wat ik had gemaakt. paste prefect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Wolly @dollyking koesteren zo'n toko.......al moet @MuddyMagical een kilometer profiel afnemen :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 19:07
_ferry_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:08:
@silmaril8 en @orf bedankt voor het antwoord wat.ik liever niet hoorde :+ maar inderdaad, het risico is niet uit te sluiten. Dus ik ben maar verder gaan krabben, en nu is de ene wand van de 2 in ieder geval helemaal kaal. En mijn plamuurmes vlijmscherp :P
(Met de behang oplosser kwam de verf grotendeels wel los, maar juist de plekjes waar dat niet het geval was, kost het veel tijd)
Ik heb t trouwens destijds niet gedaan. Dus als je het strak wilt hebben: ja het moet er af als je t gaat behangen.
Dit motief zie je bij mij door t behang heen, ook na verven. Gewoon grote kast neergezet (moest er toch komen). Verder valt t niet echt op, tenzij je er bovenop gaat zitten😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ID-College schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Ik heb t trouwens destijds niet gedaan. Dus als je het strak wilt hebben: ja het moet er af als je t gaat behangen.
Dit motief zie je bij mij door t behang heen, ook na verven. Gewoon grote kast neergezet (moest er toch komen). Verder valt t niet echt op, tenzij je er bovenop gaat zitten😅
Check. Nouja het is er nu helemaal af. En ik had ooit de WCD's verplaatst en met wat F&F de sleuven weer dichtgezet over dat behang heen, dus ook nu weer even rond die sleuven opnieuw glad gestreken. Kan de boel vandaag drogen, en morgen behang er op.

Misschien maar beter ook, ondanks de extra uren, want mijn wederhelft gaat behangen, en als ik het dan niet goed heb voorbereid, dan weet je wel hoe het gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
_ferry_ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:02:
Check. Nouja het is er nu helemaal af. En ik had ooit de WCD's verplaatst en met wat F&F de sleuven weer dichtgezet over dat behang heen, dus ook nu weer even rond die sleuven opnieuw glad gestreken. Kan de boel vandaag drogen, en morgen behang er op.

Misschien maar beter ook, ondanks de extra uren, want mijn wederhelft gaat behangen, en als ik het dan niet goed heb voorbereid, dan weet je wel hoe het gaat ;)
Als je dus gaat behangen: probeer trouwens ook wel de gehele wand echt zo vlak mogelijk te krijgen. Dus kleine oneffenheden wegschuren of opvullen met bv Renoband pasta. Die pasta is echt fantastisch voor het opvullen van kleine oneffenheden, droogt snel en kan je ook makkelijk schuren. Ook trouwens perfect om gaten tussen het (eventuele) renovlies behang op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 19:07
Het valt of staat allemaal een beetje met je definitie van strak. Hier zie je t doorheen idd, maar als ik eerlijk ben: hoe vaak sta je nou echt naar je behang te staren als je alles wit maakt? Alleen als je er bovenop staat dan zie je dat er oneffenheden zitten. Maar als je gewoon rond kijkt zie je t nieteens.. ik werk al jaren in dat hokje en nu ik dit weer lees denk ik: ohja heb ik ook..

Eigenlijk zie ik t al jaren niet meer, omdat je nooit echt naar je behang aan t turen ben. Je werpt er een blik op, that's it.. zie je dus niks van in je dagelijkse leven, maar t kan wel netter idd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
ID-College schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:48:
Het valt of staat allemaal een beetje met je definitie van strak. Hier zie je t doorheen idd, maar als ik eerlijk ben: hoe vaak sta je nou echt naar je behang te staren als je alles wit maakt? Alleen als je er bovenop staat dan zie je dat er oneffenheden zitten. Maar als je gewoon rond kijkt zie je t nieteens.. ik werk al jaren in dat hokje en nu ik dit weer lees denk ik: ohja heb ik ook..

Eigenlijk zie ik t al jaren niet meer, omdat je nooit echt naar je behang aan t turen ben. Je werpt er een blik op, that's it.. zie je dus niks van in je dagelijkse leven, maar t kan wel netter idd :P
Maar je weet het wel. En elke keer als je er langsloopt wordt je er aan herinnert.
Ik ben regelmatig helemaal opnieuw begonnen met een project om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Zal op zich een prima toko zijn - heb ze ook eens benaderd voor een profiel voor om de voordeur. Ik had effectief maar een cm of 5 nodig maar helemaal vervangen was beter.
Op maat maken kreeg ik een offerte terug van 80-90 euro voor 10m profiel. Dus 8 euro de meter, terwijl als je op https://www.rubbermax.nl/aanbiedingen kijkt ze effectief 1 - 3 euro de meter vragen. ALles leuk en aardig, maar 3x zoveel laten betalen omdat op maat gemaakt is wel erg steep :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:37
Schway schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Maar je weet het wel. En elke keer als je er langsloopt wordt je er aan herinnert.
Ik ben regelmatig helemaal opnieuw begonnen met een project om die reden.
Mwah...
Ik heb op een blauwe muur gleuven gefreesd en weer dichtgemaakt (wit). En daarna (toegegeven) donker vliesbehang eroverheen. Dat zie je echt 0%

Niet eens over nagedacht dat je het zou kunnen zien. Sterker nog, ik ben blij dat ik het niet heb gedaan want je brengt het niet overlappend aan en op sommige stukken sluit het net niet perfect (<1mm), en dan heb ik liever blauw dan wit.

Hangt dus af van het type behang, kleur, en kleur van de muur

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-10 19:16
The Eagle schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:26:
Zal op zich een prima toko zijn - heb ze ook eens benaderd voor een profiel voor om de voordeur. Ik had effectief maar een cm of 5 nodig maar helemaal vervangen was beter.
Op maat maken kreeg ik een offerte terug van 80-90 euro voor 10m profiel. Dus 8 euro de meter, terwijl als je op https://www.rubbermax.nl/aanbiedingen kijkt ze effectief 1 - 3 euro de meter vragen. ALles leuk en aardig, maar 3x zoveel laten betalen omdat op maat gemaakt is wel erg steep :X
Ik vind 90 euro voor 10 meter speciaal voor jou op maat gemaakt profiel echt een koopje. Daarvoor moet ie dus
  • Een offerte maken
  • Speciaal voor jou een mal maken
  • Deze in de extruder plaatsen
  • Juiste parameters (snelheden, temperaturen etc) bepalen.
  • Wachten totdat het profiel wat eruit komt goed is.
  • 10 meter eruit snijden.
Dat dat voor 90 euro kan vind ik echt knap. Als de mal en parameters eenmaal goed zijn kosten de meters bijna niks meer, maar voordat je zover bent....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik was vandaag bij een collega een paar gaatjes in een betonnen plafond boren. Nu heb ik echt wel veel geklust, en een lampje ophangen is ook niet de eerste keer. Echter bij 2 gaten trok ik best wel veel stuk mee (formaatje 1 euromunt, of wellicht 2 euromunt) van het zichtbare stucwerk.

Ik heb netjes mijn boorhamer gebruikt in boorstand, met een redelijk net 6mm boortje met 4 snijkanten. Op boorstand, paar mm door het stuc heen, en zodra je voelt dat je op beton bent de trekker los, op hamerstand zetten en rustig hameren. Niet als gekke henkie douwen, maar gewoon heel beheerst boren en de boor weer uit het gat halen. Desondanks 2x een forse hap uit het het stuc, heel oppervlakkig maar wel lullig en lelijk. Tenzij ik een kiezel net onder de stuclaag aantref heb heb ik dit eigenlijk nooit gehad (tientallen lampen opgehangen ondertussen).

Nu is het stuc al geverfd (ik vermoed latex) en ik vermoed dat dat de verflaag het stuc zelf ook meegetrokken heeft en het stuc gewoon vrij los is qua structuur. Kan ik hier in het vervolg nog iets aan doen?

Voor nu is een beetje finishpasta een prima oplossing, maar het staat zo knurftig.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 20-08-2025 20:32 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-10 12:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tsja, ik denk niet dat je echt iets verkeerd gedaan hebt. Soms zit er ook gewoon oude meuk tegen het plafond die eigenlijk niet goed gehecht is.

Ook die oude wit/grijze poeierstuc van vroeger is berucht.

Ik heb in mijn woonkamer de pleisterlaag van 1962 van het plafond getikt. Maar die zat stiekem al op veel plaatsen los. Die werd zegmaar door de latex strak gehouden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik ga binnenkort onze badkamer spiegel ophangen in onze nieuwe badkamer. Best spannend! We hebben 60x30 cm tegels aan de muur. Hoe ga ik hier zo gecontroleerd mogelijk te werk?

Ik dacht zelf aan:
- Proberen de schroefgaten in de tegels te boren en niet in te voegens?
- Wél gebruik van een steenboor. Nog voorkeur? Hardstaal? Diamant?
- Géén hamerstand
- Gebruik van accuboormachine?
- Afplaktape op de boorlocatie zodat de boor niet wegglijdt
- Steenboor één maat kleiner dat de pluggen die ik ga gebruiken
- Pluggen naar binnen drukken/slaan met rubberen hamer

Kan ik in één keer de goede diameter opboren? Of dien ik het gat op te boren (in welke stappen)?

Zoiets? Tips zijn heel welkom!

[ Voor 9% gewijzigd door Perzikvrucht op 20-08-2025 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Perzikvrucht schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:18:
Geen steenboor maar glas- of tegelboor. Ik vind glasboortjes wel prettig omdat die een punt hebben waarmee je eerst een minuscuul putje kunt slaan zodat het boortje niet wegglijdt. Maar ieder zal zo z'n voorkeur hebben.
Dan krijg je die plug er niet in, die bovendien nog door de schroef uit zal zetten. Gaatje boren met dezelfde diameter als de plug dus.
Gebruik schroeven die langer zijn dan de pluggen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AtomicShockwave schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:45:
Tsja, ik denk niet dat je echt iets verkeerd gedaan hebt. Soms zit er ook gewoon oude meuk tegen het plafond die eigenlijk niet goed gehecht is.

Ook die oude wit/grijze poeierstuc van vroeger is berucht.

Ik heb in mijn woonkamer de pleisterlaag van 1962 van het plafond getikt. Maar die zat stiekem al op veel plaatsen los. Die werd zegmaar door de latex strak gehouden :D
Ja leek mij ook niet maar just checking, soms hebben andere mensen gewoon handige trucs.

Dank voor de bevestiging, ik twijfelde na de tweede put een beetje aan mijzelf.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
8088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Geen steenboor maar glas- of tegelboor. Ik vind glasboortjes wel prettig omdat die een punt hebben waarmee je eerst een minuscuul putje kunt slaan zodat het boortje niet wegglijdt. Maar ieder zal zo z'n voorkeur hebben.

[...]

Dan krijg je die plug er niet in, die bovendien nog door de schroef uit zal zetten. Gaatje boren met dezelfde diameter als de plug dus.

[...]

Gebruik schroeven die langer zijn dan de pluggen.
En éénmaal door de tegel wel wisselen van tegelboor naar steenboor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Perzikvrucht schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:35:
Dat hangt af van wat erachter zit. Als het beton is, is een steenboor (en een boorhamer) wel prettig, maar een glas- of tegelboor heeft geen moeite met gips/baksteen/kalkzandsteen/hout.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:01

dragonhaertt

@_'.'

Perzikvrucht schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Ja, of als het zacht genoeg is gewoon met de tegelboor doorgaan.

Ik vind persoonlijk holle tegelboren wel prettig werken, zeker als je ze koelt met water. Daar kan je zuignap-druppel systeempjes voor kopen.

Werkt erg goed op hoge toeren met de boormachine, en heb ik nog nooit een tegel mee gebroken.

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 20-08-2025 21:44 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Alleen in hele slechte, zachte muren. Maar dat merkt je meestal pas als je gaat boren.
En den kun je ook een grote plug gebruiken dan je van plan was.
Anders gewoon de maat die op de plug staat.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:27
Ik ga binnenkort onze badkamer spiegel ophangen in onze nieuwe badkamer. Best spannend! We hebben 60x30 cm tegels aan de muur. Hoe ga ik hier zo gecontroleerd mogelijk te werk?

Ik dacht zelf aan:
- Proberen de schroefgaten in de tegels te boren en niet in te voegens?
- Géén hamerstand
- Gebruik van accuboormachine?
- Afplaktape op de boorlocatie zodat de boor niet wegglijdt
- Pluggen naar binnen drukken/slaan met rubberen hamer

Kan ik in één keer de goede diameter opboren? Of dien ik het gat op te boren (in welke stappen)?

Hangt ook af van de tegels; vloertegels zijn dikker dan wandtegels, maar kunnen net zogoed tegen de wand geplakt worden.

Wat bij mij goed werkte was een diamantboortje met wax kern
Ik boor dan eerst voorzichtig voor met zelfde diameter steenboor zodat de diamantboor niet aan de wandel kan gaan.

PSN: Flix20-NL

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39

MJV

Cyberpope schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:26:
[...]

Alleen in hele slechte, zachte muren. Maar dat merkt je meestal pas als je gaat boren.
En den kun je ook een grote plug gebruiken dan je van plan was.
Anders gewoon de maat die op de plug staat.
En met hele slechte pluggen ;). Met Fischer Duopowers lukt het me echt niet om een 8mm plug in een 6mm gat te krijgen. 6mm en 5mm ook niet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:32:
Ik was vandaag bij een collega een paar gaatjes in een betonnen plafond boren. Nu heb ik echt wel veel geklust, en een lampje ophangen is ook niet de eerste keer. Echter bij 2 gaten trok ik best wel veel stuk mee (formaatje 1 euromunt, of wellicht 2 euromunt) van het zichtbare stucwerk.

Ik heb netjes mijn boorhamer gebruikt in boorstand, met een redelijk net 6mm boortje met 4 snijkanten. Op boorstand, paar mm door het stuc heen, en zodra je voelt dat je op beton bent de trekker los, op hamerstand zetten en rustig hameren. Niet als gekke henkie douwen, maar gewoon heel beheerst boren en de boor weer uit het gat halen. Desondanks 2x een forse hap uit het het stuc, heel oppervlakkig maar wel lullig en lelijk. Tenzij ik een kiezel net onder de stuclaag aantref heb heb ik dit eigenlijk nooit gehad (tientallen lampen opgehangen ondertussen).

Nu is het stuc al geverfd (ik vermoed latex) en ik vermoed dat dat de verflaag het stuc zelf ook meegetrokken heeft en het stuc gewoon vrij los is qua structuur. Kan ik hier in het vervolg nog iets aan doen?

Voor nu is een beetje finishpasta een prima oplossing, maar het staat zo knurftig.
FWIW....been there done that.......van te voren aangegeven gelukkig bij collega met 2 linkerhanden dat ik best een gaatje wil boren voor hem op zijn verzoek maar dat zoiets kan gebeuren....en ja hoor...zelfde als bij jou.

ligt niet aan jouw boorcapaciteiten maar ja......je voelt hem wel ff in je buik als het toch gebeurt |:(

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

Ja, of als het zacht genoeg is gewoon met de tegelboor doorgaan.

Ik vind persoonlijk holle tegelboren wel prettig werken, zeker als je ze koelt met water. Daar kan je zuignap-druppel systeempjes voor kopen.

Werkt erg goed op hoge toeren met de boormachine, en heb ik nog nooit een tegel mee gebroken.
Nooit van gehoord, goeie tip zeg..en voor zulk geld pik ik die binnenkort even ergens mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Fraggert schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:38:
[...]

Nooit van gehoord, goeie tip zeg..en voor zulk geld pik ik die binnenkort even ergens mee.
https://www.toolstation.n...ipsCFg-2QtgoaAiBEEALw_wcB

Ik vond dit ook ideaal voor zulk werk.
Met die 8mm set kon ik netjes 10 gaten in een keramische tegel van 3cm dik boren. Dus voor dat geld is het prima :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Atlas schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Met die 8mm set kon ik netjes 10 gaten in een keramische tegel van 3cm dik boren. Dus voor dat geld is het prima :)
Top, thanks _/-\o_ en dat bij zo'n beetje favoriete leverancier....kan ik op de weg naar huis even oppikken :)

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Atlas schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:41:
[...]

Dit wil ik bevestigen. Hier ook met een accuboormachine gewerkt, en dat ging erg goed. Een paar tips:
Zorg dat de ondergrond goed droog is, anders blijven de plakkertjes niet zitten. Bij het tweede gaatje wil je waarschijnlijk meteen doorgaan, maar let op: de wand kan nog nat zijn van het eerste gat boren ;)
Druk niet te hard tijdens het boren. Ik heb zo een 6mm boor stuk gekregen.

Pardon my dutch

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-10 16:12
Kip schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

Dit wil ik bevestigen. Hier ook met een accuboormachine gewerkt, en dat ging erg goed. Een paar tips:
Zorg dat de ondergrond goed droog is, anders blijven de plakkertjes niet zitten. Bij het tweede gaatje wil je waarschijnlijk meteen doorgaan, maar let op: de wand kan nog nat zijn van het eerste gat boren ;)
Druk niet te hard tijdens het boren. Ik heb zo een 6mm boor stuk gekregen.
Ik heb deze afgelopen dagen ook gebruikt voor gaten in de badkamer. Ik zorg ervoor dat ik de houder goed op de markering plaats (met licht van de boor door het gaatje schijnen) en dan hou ik de houder goed vast terwijl ik een klein gaatje droog boor. Dan zonder houder verder boren en met een plantenspuit de boorkop nat houden. Dat werkte voor mij sneller dan steeds vast plakken.

Tijdens het boren de boor een beetje bewegen onder een kleine hoek en je bent er zo door heen.

No Shame, only Fame!

• Perzikvrucht
8088 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Zoiets?

https://www.amazon.nl/teg...oor%2Caps%2C92&sr=8-7&th=

Of iemand hier ervaring mee?
https://www.lidl.nl/p/par...ingChannel=NL&list=search

[ Voor 18% gewijzigd door Perzikvrucht op 21-08-2025 21:43 ]

• MJV
  • Laatst online: 22:39

MJV

Ik gebruik altijd die met een puntje, de eerste die je linkt. Als je ze goed wil houden voor je met de tegelboor door de tegel, en doe je de rest met een normaal boortje :).

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:45
Een ontspanningsleiding mag (mits niet te lang) een maatsprong kleiner zijn dan de standleiding. Bij een standleiding van 110 mm mag je een ontspanningsleiding van 75 gebruiken. Bij een standleiding van 90 mm dan? Ook 75, of is 50 voldoende?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

marcop23 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:57:
Een ontspanningsleiding mag (mits niet te lang) een maatsprong kleiner zijn dan de standleiding. Bij een standleiding van 110 mm mag je een ontspanningsleiding van 75 gebruiken. Bij een standleiding van 90 mm dan? Ook 75, of is 50 voldoende?
Kijk eens in https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Van klussen krijg je grijze haren

• marcop23
  • Laatst online: 21:45
Hierin staat dat die gelijk moet zijn aan de standleiding. In die van Wavin staat ook gelijk, maar onder bepaalde voorwaarden (waar ik aan voldoe) mag minimaal 0,8x de dikte van de standleiding ook. Dat wordt dus 75 mm (0,8 x 90 = 72 mm minimaal).

Bedankt voor je antwoord, stom dat ik dit niet eerder had gevonden. Ik kende die handboeken al wel...

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 22:23
Een beetje van mijzelf en een beetje van maggi, zo ging het gezegde toch vroeger?

Ik wilde een lapjes tafel maken van allemaal eikenhout wat ik had, echter door tijdgebrek een andere keuze gemaakt. Via allesindustrieel.nl een oost europees eiken tafelblad gekocht van 280x100x4 en dat viel me allezins mee.

Zeker als je kijkt naar wat dergelijke tafelbladen kosten als je ze in de winkel koopt.
Poten hadden we nog dus dat scheelde iets.

Vervolgens mee naar de openbare werkplaats gereden om een facetrand van 35 graden te zagen met de altendorf formaatzaag en met temu freesmalletjes een R25 bocht eraan gezet.

Thuis met een boorstandaard mooi m8 zeskant rampamoeren erin gedraaid voor de tafelpoten.

En toen was het tijd voor de rubio monocoat 2c charcoal en dat blijft toch een feestje om aan te brengen.

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlhadG42d2ub__FuZozBcWwXGB4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YLGfl5lDOxuss2MYMB1OCT6V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sB77ojkv75kSJ6GmdyADklvPFHQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2tRXw2bZYJKWBdxSSOD25WOX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygp_vUzCRHzcoF5ouwxQAf1K960=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6vjZ0AiFKQm6W3ukVSlCtFNk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb5A0AHTh6YrCDbfJurLJdlYOSI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/My6fDvIneYWegjz5BH3aDVG8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKNE78I5jd2BA6lYKa_e1VKAfk0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4atDuCr7qfbh60sypREvpUbE.jpg?f=user_large

Werkplaats inrichting volgt als de tafel eruit is ;) Wel recent 400V aangesloten voor de Sicar Brava 300 combi die als het goed is in oktober komt.

[ Voor 7% gewijzigd door loewie1984 op 22-08-2025 09:59 ]

discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
Klikt als een mooi project, leuk om te zien. Maar ik.ga vast niet de enige zijn die de tafel voor de behandeling mooier vond dan erna ;) ik vind die verkoolde houtlook een beetje sip zeg maar.

Wel een vet ding hoor en vast cool om in je woonkamer te hebben staan, geeft me wel inspiratie om ook aan de slag te gaan een keer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-10 14:57
Rubio ook gebruikt voor tv meubel. Ben je wel lekker snel mee klaar, maar je levert wel wat in aan bescherming. Lang niet zo stevig of waterafstotend als een PU lak. Voor salontafel en eetkamertafel heb ik Skylt gebruikt en nog geen spijt gehad ondanks voldoende ongelukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:44

Rzaan

Altijd zoekende

loewie1984 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:57:

Vervolgens mee naar de openbare werkplaats gereden
Waar zit dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Stadswerkplaats Heerlen Carbon 6

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

loewie1984 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Stadswerkplaats Heerlen Carbon 6
Mooi dat ze zoiets hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@loewie1984 hele mooie tafel! Ik heb een vraagje, heeft overigens totaal niet met je tafel te maken :P
Wat voor vloer heb jij in je werkplaats? Ziet er netjes uit namelijk. Is dat epoxy coating?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:27
loewie1984 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:57:
Een beetje van mijzelf en een beetje van maggi, zo ging het gezegde toch vroeger?

Ik wilde een lapjes tafel maken van allemaal eikenhout wat ik had, echter door tijdgebrek een andere keuze gemaakt. Via allesindustrieel.nl een oost europees eiken tafelblad gekocht van 280x100x4 en dat viel me allezins mee.

Zeker als je kijkt naar wat dergelijke tafelbladen kosten als je ze in de winkel koopt.
Poten hadden we nog dus dat scheelde iets.

Vervolgens mee naar de openbare werkplaats gereden om een facetrand van 35 graden te zagen met de altendorf formaatzaag en met temu freesmalletjes een R25 bocht eraan gezet.

Thuis met een boorstandaard mooi m8 zeskant rampamoeren erin gedraaid voor de tafelpoten.

En toen was het tijd voor de rubio monocoat 2c charcoal en dat blijft toch een feestje om aan te brengen.

Het resultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Werkplaats inrichting volgt als de tafel eruit is ;) Wel recent 400V aangesloten voor de Sicar Brava 300 combi die als het goed is in oktober komt.
Nooit geweten dat die dingen rampamoeren heten :Y

Leuk klusje geweest zo te zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
miicker schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:24:
@loewie1984 hele mooie tafel! Ik heb een vraagje, heeft overigens totaal niet met je tafel te maken :P
Wat voor vloer heb jij in je werkplaats? Ziet er netjes uit namelijk. Is dat epoxy coating?
Ik heb 3 lagen uniflow epoxy coating aangebracht van afbouwbaas https://www.afbouwbaas.nl...-5-kg-epoxy-vloercoating/ (je hoeft er doorgaans maar 2 te doen, maar ik had wat kleurverschil)

Daar heb ik ook de egaline van besteld toen ik de vloer heb geegaliseerd.
Ik heb er daarnaast zelf voor gekozen de vloer in te zanden met een korrel dat heb ik besteld bij polyestershoppen.nl dit om te voorkomen dat ik een keer op mijn plaat ga door neerslaand vocht bij periodes van veel regen.

Tot nu toe tevreden over het resultaat en de vloer.

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 22-08-2025 13:18 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:37
Ik ben mijn CV leidingen aan het vervangen door meerlagenbuizen. Nu vroeg ik mij af:

De vulkraan van mijn cv hangt nu op de retour. Kan deze ook op de aanvoer? Die zit in de nieuwe situatie ook wat hoger, wat het een stuk makkelijker maakt om hem te vullen of eventueel wat te laten leeglopen. Of is het verstandig dit op de aanvoer te houden (vanwege lucht/warmte)? In de kelder zit ook een vw-verdeler met vulkraan.

Sowieso vraag ik mij af of het ivm ontluchten niet handiger is om CV te vullen vanuit de kelder ivm de zolder waar de hr-ketel staat, zodat de lucht makkelijker kan ontsnapen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErjeoPOSwt82dXdlk0RH3D_ibSA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u81BOYILCFZFb2ZDv0Pb1kVk.jpg?f=fotoalbum_medium

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PietBeau
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-10 14:02
Ben deze week begonnen aan het maken van een radiator ombouw.
Onlangs de nieuwe Bosch 18V boven- en kantenfrees gekocht; werkt toch wel echt heel lekker hoor :9~ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeUWQ7DfGHVmJPx5L_Bm2wL6gus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcG9FapM4ka8uBNGxXt0JZDE.jpg?f=fotoalbum_large

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
inquestos schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:24:
Ik ben mijn CV leidingen aan het vervangen door meerlagenbuizen. Nu vroeg ik mij af:

De vulkraan van mijn cv hangt nu op de retour. Kan deze ook op de aanvoer? Die zit in de nieuwe situatie ook wat hoger, wat het een stuk makkelijker maakt om hem te vullen of eventueel wat te laten leeglopen. Of is het verstandig dit op de aanvoer te houden (vanwege lucht/warmte)? In de kelder zit ook een vw-verdeler met vulkraan.

Sowieso vraag ik mij af of het ivm ontluchten niet handiger is om CV te vullen vanuit de kelder ivm de zolder waar de hr-ketel staat, zodat de lucht makkelijker kan ontsnapen.

[Afbeelding]
Jazeker kan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:58

Toppe

Oké ✅

Toevallig iemand ervaring met dit soort klemmen? Ik ben bezig met de bedrading in de caravan en zoek een manier om alles netjes naast de verdeler samen te laten komen. Ik wil het gebruik van lasdozen op verschillende plekken zoveel mogelijk voorkomen.

Natuurlijk kan ik naar Wago’s kijken en ook rijgklemmen zijn een mogelijkheid maar deze oplossing lijkt me net wat beter omdat je geen gebruik hoeft te maken van rijgkammen en dergelijke.

Ik gebruik 3G2.5 rubber Nexans kabel.

Andere opties zijn ook van harte welkom! Kom maar door met die tips 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8bvUtCw-9WA4VbBjwxgkEN3Z8I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fBRje4hmKiN21a8Zc0QutvTV.jpg?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-10 13:41
Weet iemand of een tyleen vloerverwarming ook middels een warmtewisselaar gescheiden moet worden wanneer het CV-systeem geen stalen onderdelen bevat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
sjigo schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:40:
Weet iemand of een tyleen vloerverwarming ook middels een warmtewisselaar gescheiden moet worden wanneer het CV-systeem geen stalen onderdelen bevat?
Ik vermoed van wel. Maar er zijn aanzienlijk geschiktere topics om over deze vraag verder te praten.

Als ik je goed begrijp, heb je zulke VVW slangen in je vloer liggen die voor altijd zuurstofhoudend water zorgen. De vraag is dan of je echt geen staal / aluminium hebt, of dat juist in je CV-ketel (of WP) de wisselaar daar wel van gemaakt is en dus weg gaat roesten. (Da's duur!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-10 13:41
Gwaihir schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Ik vermoed van wel. Maar er zijn aanzienlijk geschiktere topics om over deze vraag verder te praten.

Als ik je goed begrijp, heb je zulke VVW slangen in je vloer liggen die voor altijd zuurstofhoudend water zorgen. De vraag is dan of je echt geen staal / aluminium hebt, of dat juist in je CV-ketel (of WP) de wisselaar daar wel van gemaakt is en dus weg gaat roesten. (Da's duur!)
Welk topic is dat? Ik kon nergens een groot VV topic o.i.d. vinden, behalve droogbouw.

Ik heb inderdaad zo'n systeem, helaas. Gisteren besefte ik dat verreweg het grootste deel van mijn systeem bestaat uit kunststof of koper. Dus ergens in de verre toekomst zou het een optie kunnen zijn om de laatste stukjes staal te vervangen. Ik weet alleen niet of zuurstof in de leiding voor meer problemen dan roest kan zorgen.

Ik heb een Pana Monoblock J-gen. Het interne leidingwerk dat ik heb gezien is allemaal koper, maar de onderdelen zou ik even uit moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
sjigo schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:04:
Ik heb een Pana Monobloc J-gen. Het interne leidingwerk dat ik heb gezien is allemaal koper, maar de onderdelen zou ik even uit moeten zoeken.
Dan is dat meteen je duurste evt. per ongeluk te slopen onderdeel. Dus ik zou 'ns verder puzzelen met de belangstellenden in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-10 19:16
Toppe schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:46:
Toevallig iemand ervaring met dit soort klemmen? Ik ben bezig met de bedrading in de caravan en zoek een manier om alles netjes naast de verdeler samen te laten komen. Ik wil het gebruik van lasdozen op verschillende plekken zoveel mogelijk voorkomen.

Natuurlijk kan ik naar Wago’s kijken en ook rijgklemmen zijn een mogelijkheid maar deze oplossing lijkt me net wat beter omdat je geen gebruik hoeft te maken van rijgkammen en dergelijke.

Ik gebruik 3G2.5 rubber Nexans kabel.

Andere opties zijn ook van harte welkom! Kom maar door met die tips 8)
[Afbeelding]
In een caravan is gewicht erg belangrijk. Ook zijn de meeste (compacte) stopcontactjes in de caravan maar geschikt tot 10A, en zijn de interne kabellengtes niet zo groot. Daarom wordt er meestal 1.5 mm² kabel gebruikt.
In mijn caravan is alleen de inkomende kabel vanaf de CEE-stekker tot de groepenkast 2.5 mm². Afgaand zijn er twee 10A groepen, en is alles bedraad met 1.5 mm², wat zoals gezegd lichter is, en voldoende dik.

Voor de distributie wordt in mijn (Dethleffs) caravan het Wago Winsta 770 midi systeem gebruikt, zie bijvoorbeeld: https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=44543

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

Andrehj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

In een caravan is gewicht erg belangrijk. Ook zijn de meeste (compacte) stopcontactjes in de caravan maar geschikt tot 10A, en zijn de interne kabellengtes niet zo groot. Daarom wordt er meestal 1.5 mm² kabel gebruikt.
In mijn caravan is alleen de inkomende kabel vanaf de CEE-stekker tot de groepenkast 2.5 mm². Afgaand zijn er twee 10A groepen, en is alles bedraad met 1.5 mm², wat zoals gezegd lichter is, en voldoende.

Voor de distributie wordt in mijn (Dethleffs) caravan het Wago Winsta 770 midi systeem gebruikt, zie bijvoorbeeld: https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=44543
Ik gebruik 2.5mm2 in het ‘technische’ deel, dat is hooguit eens 7 meter. Verder zou ik inderdaad 1.5mm2 kunnen gebruiken maar dat qua lengte weinig zoden aan de dijk: dat is maximaal eens 10m bij elkaar.

Er is door een hobby bob (vorige eigenaar) aardig wat ‘zooi’ bij geplaatst op de meest vreemde plekken. Zo zijn de stopcontacten met 0.5mm2 bedraad, mij te dun om met een gerust hart te gaan slapen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Klusje voor de zondag..
Warmtepompdroger condensor schoonmaken.
Verbazingwekkend hoeveel stof er in dat apparaat zit.
Ik geef het niet altijd schoonmaken van het stoffilter er mede de schuld van.
Ik haal er soms drie lagen verschillende kleuren stof uit..
Dus drie runs en te lui om het filter leeg te halen.
Nou ja 5 uur sleutelen en poetsen verder draait hij inmiddels weer als nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0LflaEln8_U3x3YB_JeIH37xi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGWzeDY3Ym9CWgIi6Mpd3JQh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOpeF7FKJ6C5-HOGmhB_F6K1hEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwiVBqDlS22uXGmsrtf5zsPq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2XmjIFTzomqrgD-kdgdoYjTSXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cus56udr0N99GoC0Ga9yZWGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EA8xYsEs1ebNcxtmEOzoCqvDrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXVntscwQGGsytQwHV3zAwCB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWfEO_6mOueGw4qvD5rmbuz_DrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrBduoLnRVLkeT4eBPAZ8RGm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_87jHwt6vpQ_a2RRRIXtS2aZfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dbt5XoW8Sz9oHE2hoRnlmMQT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpuJfE7Jqf9oH9tFJKuiuOK_5zo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSrYvI2uhUeBxvyFp86K649D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdQ8VvakwxUlaPPzYjdm7RZTjQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZP0l5ptyGY6lvLIiHk2kDHTx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SviU-cgNfkpOH9ln6kerpzhkYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGe7qKdk7SlIVmY2vwbnOuyg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X35-DdYnfmnbShECxawS_yz_tZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYwboLO0NH4N2o6hx70a9cB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA0ig_2gUl_IAAWwrCHjDv2ZanY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tBKTnV1KfZHW101NZXrStsE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQSccmUzccPim0mr2nl46UhCKyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUoHeFq9wmBDC5YgBM73itL1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-mBaV6a97pOp7ID9OhbYxYCXg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsrQGjSYIiiT7lOm9KzjK3uw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u81e1V1awTpsZ8JAXeMADuopFyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5Avh2ASGc8W1cuZuWcv08h6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRk1qGgnpCK-m1xc1wB549QeHxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0ckz96XocMlA11tqYkWPPV8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sr3oCyWrWRQgHpFYEgG7vA4t-BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lt4DIaqGpmgud4xRoisq34o8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIEyB3kdEko-Vx_HBRjzjApGVCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SI5R4xM8PMLOIB7wtvjK6AHy.jpg?f=fotoalbum_large

Het eindresultaat heb ik alleen een filmpje van die kunnen we hier weer niet plaatsen helaas.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-10 17:26
@Ronald.42 als die schoon gemaakt is droogt die dan ook beter/zuiniger?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
aegis schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:01:
@Ronald.42 als die schoon gemaakt is droogt die dan ook beter/zuiniger?
Beter en zuiniger.
Hij heeft minder lang werk de volledige condensor wordt nu weer benut dus een stukje efficiënter.
Alle lucht gaat nu weer daadwerkelijk door de trommel in plaats van dat het op elke zwakke plek door de naden blaast.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ronald.42 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Beter en zuiniger.
Hij heeft minder lang werk de volledige condensor wordt nu weer benut dus een stukje efficiënter.
Alle lucht gaat nu weer daadwerkelijk door de trommel in plaats van dat het op elke zwakke plek door de naden blaast.
Wanneer de wisselaar te vuil is zou de droger ook in storing moeten gaan.
Dat doet onze normale condensdroger wel. 1x gebeurd in 2 jaar.
Stof gaat alsnog een beetje langs het filter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Wanneer de wisselaar te vuil is zou de droger ook in storing moeten gaan.
Dat doet onze normale condensdroger wel. 1x gebeurd in 2 jaar.
Stof gaat alsnog een beetje langs het filter
Hij zal vast nu en dan een foutmelding gegeven hebben..
Maarja reset en verder.
Ik bemoei me 1 keer in de vijf weken met de was als ik late dienst heb dan pak ik dat in de ochtend mee.
En soms in het weekend.
Vaak viel me dan op dat er meerdere kleuren lagen stof in het filter zaten.
Als je dan de boel open maakt zie je dat er toch wel veel lucht met stof andere wegen gaat zoeken omdat het filter te veel weerstand heeft.
Hij doet het nu weer als nieuw gelukkig.
Maar goed die discussie over elke keer even het filter schoonmaken als je de was eruit haalt is ongeveer dezelfde als standaard de tijdbespaarknop en zo koud mogelijk alles wassen en dan zeuren dat de wasmachine gaat stinken.
Met één keer in de 5 weken dat ik de was doe en nu en dan een weekend is dat wel opgelost zonder sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ronald.42 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:40:
[...]

Hij zal vast nu en dan een foutmelding gegeven hebben..
Maarja reset en verder.
Ik bemoei me 1 keer in de vijf weken met de was als ik late dienst heb dan pak ik dat in de ochtend mee.
En soms in het weekend.
Vaak viel me dan op dat er meerdere kleuren lagen stof in het filter zaten.
Als je dan de boel open maakt zie je dat er toch wel veel lucht met stof andere wegen gaat zoeken omdat het filter te veel weerstand heeft.
Hij doet het nu weer als nieuw gelukkig.
Maar goed die discussie over elke keer even het filter schoonmaken als je de was eruit haalt is ongeveer dezelfde als standaard de tijdbespaarknop en zo koud mogelijk alles wassen en dan zeuren dat de wasmachine gaat stinken.
Met één keer in de 5 weken dat ik de was doe en nu en dan een weekend is dat wel opgelost zonder sleutelen.
Hier maakt de vrouw elke keer het filter schoon en toch gaat er wat langs af. Maargoed wellicht omdat het geen high-end machine is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:20:
[...]

Hier maakt de vrouw elke keer het filter schoon en toch gaat er wat langs af. Maargoed wellicht omdat het geen high-end machine is
Dit is de aeg t8de86es ik weet niet of dat onder high-end valt.
Hij is denk ik tussen de 2 en 3 jaar oud nu.
Maar op zich zit het allemaal wel degelijk in elkaar.
Het stof in de condensor is wat langs of door het filter komt.
Maar het stof in de rest van de machine komt tussen de afdichting van de trommel door.
Daar wordt de luchtdruk hoger als het filter dicht zit.
De voorste afdichting is een vaste vilt ring.
De achterkant is een vilt ring die door rubber richting de trommel drukt en zo effectief de trommel opsluit tussen het vilt.
Op zich een prima gebouwd machientje voor mijn gevoel.
Alles is stevig en degelijk wieltjes onder de trommel hebben een kogellager bijv.
Ik heb dat ook wel eens gezien als glijlager van kunstof dat zichzelf uiteindelijk op eet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ronald.42 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:37:
Op zich een prima gebouwd machientje voor mijn gevoel.
Ik heb een iets oudere AEG, lijkt inderdaad "prima gebouwd" maar om het even welke machine die complete demontage vraagt om basisonderhoud (zoals de condensor reinigen) te doen, is w.m.b. helemaal niet prima gebouwd :( Ik moet de mijne dringend ook eens helemaal open maken, na 4-5 jaar gebruik (met telkens filter schoonmaken en af en toe de condensor van vooraf stofzuigen en stomen) begon hij toch echt enorm te stinken door al het aangekoekte stof en schimmel in de condensor. Ik heb hem toen een 5tal keer doorgespoeld met de tuinslang :+ en dan heeft wel wat geholpen, maar zelfs dat kan niet op tegen een goede "deep clean". Maar om daar nu een dagtaak van te moeten maken... meh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Slonzo schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:44:
[...]

Ik heb een iets oudere AEG, lijkt inderdaad "prima gebouwd" maar om het even welke machine die complete demontage vraagt om basisonderhoud (zoals de condensor reinigen) te doen, is w.m.b. helemaal niet prima gebouwd :( Ik moet de mijne dringend ook eens helemaal open maken, na 4-5 jaar gebruik (met telkens filter schoonmaken en af en toe de condensor van vooraf stofzuigen en stomen) begon hij toch echt enorm te stinken door al het aangekoekte stof en schimmel in de condensor. Ik heb hem toen een 5tal keer doorgespoeld met de tuinslang :+ en dan heeft wel wat geholpen, maar zelfs dat kan niet op tegen een goede "deep clean". Maar om daar nu een dagtaak van te moeten maken... meh :P
Ik wordt ook niet bijzonder vrolijk van dit soort klusjes.
Maar goed uitbesteden of een nieuwe kopen is me ook te gek.

Na deze komt er weer gewoon één met een pijp naar buiten dat weet ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:17
Ronald.42 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:47:
[...]

Ik wordt ook niet bijzonder vrolijk van dit soort klusjes.
Maar goed uitbesteden of een nieuwe kopen is me ook te gek.

Na deze komt er weer gewoon één met een pijp naar buiten dat weet ik wel.
Heb dezelfde machine en ondanks elke keer filter reinigen en maandelijks condensor uitzuigen vrees ik dat ik er ook aan moet.

Hoe heb je die condensor zo blinkend gekregen ? Compressor perslucht/ zuigen / tandenborstel / penseel ? Eerst droog dan nat ? Thnx:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
doktervictor schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:53:
[...]

Heb dezelfde machine en ondanks elke keer filter reinigen en maandelijks condensor uitzuigen vrees ik dat ik er ook aan moet.

Hoe heb je die condensor zo blinkend gekregen ? Compressor perslucht/ zuigen / tandenborstel / penseel ? Eerst droog dan nat ? Thnx:-)
Een fles dasty erop leeggespoten dat laten inweken en vervolgens spoelen met water en de waterstofzuiger.
En als laatste nog vanuit alle kanten met perslucht doorgeblazen.

En toen heb ik er nog een poosje voor gezeten met twee dunne plaatjes blik uit een transformator blikpakket om alle lamellen die je normaal gezien door het luikje kunt bereiken weer recht te maken.

De rest van de machine, het droge stof zeg maar is perslucht en stofzuiger.

Doe wel voorzichtig met de leidingen als je de condensor eruit/omhoog haalt.
Er zit wel aardig ruimte in maar ze moeten niet knikken.
De verdamper heb ik laten zitten dat was met wat spoelen en blazen wel schoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 28-10 11:20
Ronald.42 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:45:
Klusje voor de zondag..
Warmtepompdroger condensor schoonmaken.
Verbazingwekkend hoeveel stof er in dat apparaat zit.
Ik geef het niet altijd schoonmaken van het stoffilter er mede de schuld van.
Ik haal er soms drie lagen verschillende kleuren stof uit..
Dus drie runs en te lui om het filter leeg te halen.
Nou ja 5 uur sleutelen en poetsen verder draait hij inmiddels weer als nieuw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het eindresultaat heb ik alleen een filmpje van die kunnen we hier weer niet plaatsen helaas.
Wow, geen wonder dat die dingen nog wel eens in de fik vliegen. Zou dat helpen in de discussie thuis? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 28-10 11:20
inquestos schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:36:
  • Omdat ik mijn woonkamer van binnenuit aan het isoleren ben moest ik mijn CV-leiding weghalen... :*)
  • En omdat ik die CV-leiding ging weghalen dacht ik: ik vervang gelijk alle CV-leidingen door dikkere meerlagenbuis... :)
  • En omdat ik de CV-leidingen weg moest halen moest ik ook het knieschot op zolder openhalen... :|
  • En omdat ik het knieschot open moest maken moest ik ook de isolatie op zolder deels verwijderen... :')
  • En toen zag ik dit: een deels rot dakbeschot... ;(
[Afbeelding]

Links en rechts zijn deels rot. Rechts is opgelost (daklood dakraam daarboven was lek). Hout is zacht, maar droog, glaswol plakt er tegen aan, maar schade valt nog mee. Links twijfel ik over, want daar zit ook de dakgoot van het dak aan de linkerkant. En dat is wel echt flink weggerot/verkruimeld. De balk valt waarschijnlijk nog mee.
[Afbeelding]

Ik heb vorig jaar het dak laten vernieuwen voor 9.000 euro (met herbruik pannen, dus eigenlijk enkel latten, tengels, folie ...), en gevraagd ook te letten of het dakbeschot nog goed was. Maar dat is duidelijk niet gebeurd, folie is zelfs over een gat gelegd.

Wat is nu wijsheid... Loop ik kans dat het verder wegrot, en moet er nu actie worden ondernomen. Enige juiste oplossing lijkt me het dakbeschot uitzagen en van gording tot gording vervangen. Maar het is nu bouwvak, dakdekker laat waarschijnljk (voorlopig) niets van zich horen, als ik sowieso al wil dat hij terugkomt, voor je het weet is het weer herfst, en ik heb zelf ook nog andere werkzaamheden. Van binnenuit fatsoenlijk herstellen lijkt me lastig?

Ik kan er voorlopig iets van binnenuit tegenaan zetten, maar dat houdt regenwater niet echt buiten. Andere kant: waarschijnlijk zit dit er al >10 jaar, en het lijkt er niet op dat het er met bakken naar binnen is gekomen, eerder vrijwel permanent vochtig is geweest. Ik was eigenlijk van plan het met houtvezelplaat te isoleren, maar dat kan ik voorlopig ws. beter niet doen.
Dit is alweer even geleden, maar wat ik mij nog afvroeg is of de dakisolatie een goed vochtscherm had? Zo niet, dan kan het vocht ook van binnenuit in je dakbeschot zijn gekomen (al lijkt na je verdere analyse de waterafvoer buiten sowieso niet goed).

Maar dan voor later: sowieso uitzoeken hoe je dampscherm moet icm met de dakfolie nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Zwartoog schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:16:
[...]

Wow, geen wonder dat die dingen nog wel eens in de fik vliegen. Zou dat helpen in de discussie thuis? O-)
Moet je ze niet wijsmaken dat een WP droger met lagere temperaturen werkt.
Overigens heb ik vroeger eens een Beko uit elkaar gehaald met mijn vader om schoon te maken omdat ie naar fik rook.

De verwarmingsspiralen die achter op de machine zaten waar lucht doorheen werd getrokken zaten vol met stof, (niet direct erop want dat schroeit meteen weg) maar je zag ze rood worden door de temperatuur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Bij een oud huis moet je soms concessies doen als het gaat om de plaatsing van verwarming en waterleidingen. Of misschien had ik het achteraf gewoon beter moeten plannen..

Er loopt een schacht door het huis, en ik had destijds besloten om de leidingen op de overloop van de eerste verdieping te laten uitkomen. Daarom had ik er een kast omheen gebouwd. Alleen had die een WAF van 1 uit 10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ls89MkyuEZ0BTel8lcJq8TOwMtY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5wqtz5NTVQiYswkfTZsjohW.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar jaar later besloten we dat dit anders moest. Het idee was om er een bestaande kast te plaatsen. Helaas bleek er te weinig ruimte voor een kast van 60 cm breed, en een van 40 cm was juist weer te smal.

Uiteindelijk een Ikea Billy kast gezien die we allebei mooi vonden en hebben we die aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWXanLWRDcU4xbwwEnhShkK800o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXmTbBFZmryKdppzWpElJYoS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryzHFmJJyb8aGeF-DuCBpdQGZEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxrRzFQOddlo6b3xMrKmuYmv.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig was een standaard kast voldoende materiaal. De linker plank is gebruikt om de voorkant te verlengen. En een plankje om de bovenkant op te vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-RlCgXCrztyO7K7Ml8gh-nK8T4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgstqZU0nyP5Px4ioEWBfzLm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ku368Uy_DK7390iOrsIJefKJnyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVp0qc0b2xg6ubrtaHIbPzk3.jpg?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Geinig, maar zit er nou een spiegelduur voor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-10 20:24
Rzaan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:51:
Geinig, maar zit er nou een spiegelduur voor?
Zo duur hoeft dat niet te zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Erikzelf schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Zo duur hoeft dat niet te zijn hoor.
Vast niet. Maar wat is het nut van een spiegeldeur voor een laag kastje op kniehoogte?
Misschien makkelijk als je wil kijken of je schoenen gepoetst zijn.
Of als je het nog had liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

@Rzaan Het is een glazen deur met een zwarte plaat erachter. Het idee was om er in de toekomst foto’s achter te plaatsen, maar je kunt er ook iets anders achter zetten:
YouTube: The IKEA BILLY bookcase HÖGBO glass door DIY idea #ikeadiy #billyboo...

Het was niet spiegelduur :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY1qhdXAiVUmpIOWaMiP1UzShX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vVZln6rWWOi00BLL0rNhfDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-10 14:45
Rzaan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Vast niet. Maar wat is het nut van een spiegeldeur voor een laag kastje op kniehoogte?
Misschien makkelijk als je wil kijken of je schoenen gepoetst zijn.
Of als je het nog had liggen.
Je moet eens weten hoevaak hier iemand 's morgens voor de spiegel staat om te kijken of de schoenen wel matchen _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Togi schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:36:
[...]

Je moet eens weten hoevaak hier iemand 's morgens voor de spiegel staat om te kijken of de schoenen wel matchen _O-
Zo herkenbaar. kom je op eens aan op kantoor met de hakken van je vrouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:54
Netjes gedaan maar had je hem niet beter helemaal door kunnen laten tot aan het plafond zodat het ook nog praktisch is? Nu lijkt het een beetje als een vergeten kasje dat daar tijdelijk is neergezet bij een verhuizing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-10 14:45
Schway schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Zo herkenbaar. kom je op eens aan op kantoor met de hakken van je vrouw!
Zo lang de kleur van de hak maar past bij de kleur van je stropdas is er toch niets aan de hand? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Kip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:05:
Bij een oud huis moet je soms concessies doen als het gaat om de plaatsing van verwarming en waterleidingen. Of misschien had ik het achteraf gewoon beter moeten plannen..

Er loopt een schacht door het huis, en ik had destijds besloten om de leidingen op de overloop van de eerste verdieping te laten uitkomen. Daarom had ik er een kast omheen gebouwd. Alleen had die een WAF van 1 uit 10.

[Afbeelding]

Een paar jaar later besloten we dat dit anders moest. Het idee was om er een bestaande kast te plaatsen. Helaas bleek er te weinig ruimte voor een kast van 60 cm breed, en een van 40 cm was juist weer te smal.

Uiteindelijk een Ikea Billy kast gezien die we allebei mooi vonden en hebben we die aangepast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gelukkig was een standaard kast voldoende materiaal. De linker plank is gebruikt om de voorkant te verlengen. En een plankje om de bovenkant op te vullen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je een 5G blocker op dat wifi-punt zitten tegen 5G straling? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Half oktober krijg ik een combimachine geleverd. Het ding weegt met gemak 400kg.

Ik zou het graag aan de kant willen schuiven als ik er niet mee werk. Nu zoek ik naar een betaalbare oplossing.

https://www.gereedschappr...4-stuks-draagt-max-220-kg

Deze gaan helaas maar tot 220kg met de vier. De vraag is tevens ook, krijg je 400kg nog met je voet de lucht in getrapt als je zo’n wieltje naar beneden wilt drukken.

Volgens mij zijn er ook opties met schroefdraad of zeskant bout kop waarmee je met een ratel of slag schroevendraaier de boel de lucht in kan draaien zodat de wielen eronder kunnen.

Iemand een gouden tip? Gaat om een sicar brava 400 uit 1996.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:19
loewie1984 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:05:
Half oktober krijg ik een combimachine geleverd. Het ding weegt met gemak 400kg.

Ik zou het graag aan de kant willen schuiven als ik er niet mee werk. Nu zoek ik naar een betaalbare oplossing.

Deze gaan helaas maar tot 220kg met de vier. De vraag is tevens ook, krijg je 400kg nog met je voet de lucht in getrapt als je zo’n wieltje naar beneden wilt drukken.

Volgens mij zijn er ook opties met schroefdraad of zeskant bout kop waarmee je met een ratel of slag schroevendraaier de boel de lucht in kan draaien zodat de wielen eronder kunnen.

Ik vrees dat dit lastig gaat worden. Je wilt sowieso twee wielen tegelijk omhoog duwen, ik heb die wielen aan m'n eikenhouten werkbank van zo'n 80kg en dan is het al lastig om een enkel wiel omhoog te duwen. Ook zou ik bang zijn om de machine te torderen. Waar wil je ze aan vast gaan maken? Ik zou eerder naar zoiets kijken: https://www.hbm-machines....-en-verstelbaar-onderstel

Of zoiets https://www.vevor.nl/nive...-set-van-4-p_010881386636

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:14

Het zal enorm af hangen van je vloer.
Eerst en vooral, als je 100kg op een klein wieltje zet, dan zal menig tegelvloer al gaan barsten.
En als je vloer niet heel mooi vlak is, dan rolt 400kg niet lekker.

Om machines te verplaatsen wordt er wel eens gebruik gemaakt van luchtkussens, maar dat werkt enkel op heel gladde en perfect gelijke vloeren die bovendien ook goed proper zijn.
YouTube: Moving a Heavy Machine on Air Casters of Aerofilm!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Tommie12 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

Het zal enorm af hangen van je vloer.
Eerst en vooral, als je 100kg op een klein wieltje zet, dan zal menig tegelvloer al gaan barsten.
En als je vloer niet heel mooi vlak is, dan rolt 400kg niet lekker.

Om machines te verplaatsen wordt er wel eens gebruik gemaakt van luchtkussens, maar dat werkt enkel op heel gladde en perfect gelijke vloeren die bovendien ook goed proper zijn.
YouTube: Moving a Heavy Machine on Air Casters of Aerofilm!
M'n vloer is opgebouwd uit beton, met daaroverheen 2/3 cm egaline en daaroverheen epoxy welke is ingezand. De vloer is vlak. Op 6.5 meter lengte heb ik uiteindelijk een hoogte verschil van niet meer dan 5 mm over de totale lengte.

Ik zit nu te kijken naar rolhoeken van manutan. Die kunnen 600kg hebben.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:01

dragonhaertt

@_'.'

Enige goede manier om zo'n machine te verplaatsen is met een vaste rij-inrichting en een hefarm, of met een palletwagen.
400KG krijg je niet van de grond getild met 20cm aan arm.

Een combimachine is nou precies zo'n machine die een mooie vaste plaats in het midden van je werkplaats nodig heeft, ander kan je beter twee (of 3) losse machines kopen die je wél tegen een muur aan kan parkeren.

De enige soort wielen die je zou kunnen overwegen zijn inderdaad van die lifting wheels zoals dit:
https://www.item24.com/en...chnology%2Ffloor-elements
Afbeeldingslocatie: https://cdn.item24.com/product-assets/PIC_PRD_BOE_67453_%23SALL_%23AINO_%23V1.jpg

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
loewie1984 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:52:
[...]
Ik zit nu te kijken naar rolhoeken van manutan. Die kunnen 600kg hebben.
Ik denk niet dat je zoiets of losse wielen moet willen. Zo'n machine koop je volgens mij ook omdat je heel precies wilt kunnen werken. Oneffenheden in de vloer (ja, ook na egaline is een vloer nooit egaal) zorgen ervoor dat dit doorwerkt in het onderstel van de machine. Of je moet de rolhoeken er steeds onderweg willen halen natuurlijk.

Er is iemand op marktplaats die verkoopt mooie zwaarlast wielen met in hoogte verstelbare steunpoot (soort van aanhanger neuswiel). Als je 3 of 4 punten op het onderstel vindt waar je die aan kunt monteren, kun je 'm opdraaien, verrijden en weer naar beneden draaien.

Of zoals eerder genoemd door @dragonhaertt: maak een mooie stalen pallet en verplaats 'm met de palletwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
Ik ben even benieuwd naar het volgende. Betreft een nieuwbouwhuis waarbij de trap nu zo'n 10 maanden heeft kunnen "werken" en de trap is aardig losgekomen. Hoe werk ik de kieren nu af?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ga ik de kieren tussen de trap en de muur opvullen met kit en een rugvulling? Of juist met een latje of iets dergelijks? De grote kieren in de hoek zullen sowieso met iets van een latje moeten worden opgevuld, maar wat is nu het mooist en handigst?

Ik ben verder ook even benieuwd naar wat nu handig is met kieren van de aftimmering zelf bij de muur. Die zijn relatief klein, kan ik dat kitten zonder rugvulling?
Members only:

Ten slotte nog een andere vraag. De kieren die tussen de trap treden zelf ontstaan, is het handig om dat nog te vullen met iets van anti-crack kit? Destijds de trap helemaal geschuurd en geschilderd, maar niet nog extra gekit. Gevoelsmatig hadden wij dat misschien beter wel toen al kunnen doen al zijn er lang niet overal kieren in de treden.
Members only:

Alvast bedankt voor de tips en tricks! Ik kan niet wachten totdat betonnen trappen gemeengoed worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
dragonhaertt schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:22:
[...]

Enige goede manier om zo'n machine te verplaatsen is met een vaste rij-inrichting en een hefarm, of met een palletwagen.
400KG krijg je niet van de grond getild met 20cm aan arm.

Een combimachine is nou precies zo'n machine die een mooie vaste plaats in het midden van je werkplaats nodig heeft, ander kan je beter twee (of 3) losse machines kopen die je wél tegen een muur aan kan parkeren.

De enige soort wielen die je zou kunnen overwegen zijn inderdaad van die lifting wheels zoals dit:
https://www.item24.com/en...chnology%2Ffloor-elements
[Afbeelding]
Ja dit, twee rails in de vloer of een palletwagen eronder. Een dergelijke machine hoort vast op 1 plek.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
SL65 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:30:
Ik ben even benieuwd naar het volgende. Betreft een nieuwbouwhuis waarbij de trap nu zo'n 10 maanden heeft kunnen "werken" en de trap is aardig losgekomen. Hoe werk ik de kieren nu af?

***members only***

Ga ik de kieren tussen de trap en de muur opvullen met kit en een rugvulling? Of juist met een latje of iets dergelijks? De grote kieren in de hoek zullen sowieso met iets van een latje moeten worden opgevuld, maar wat is nu het mooist en handigst?

Ik ben verder ook even benieuwd naar wat nu handig is met kieren van de aftimmering zelf bij de muur. Die zijn relatief klein, kan ik dat kitten zonder rugvulling?

***members only***

Ten slotte nog een andere vraag. De kieren die tussen de trap treden zelf ontstaan, is het handig om dat nog te vullen met iets van anti-crack kit? Destijds de trap helemaal geschuurd en geschilderd, maar niet nog extra gekit. Gevoelsmatig hadden wij dat misschien beter wel toen al kunnen doen al zijn er lang niet overal kieren in de treden.

***members only***

Alvast bedankt voor de tips en tricks! Ik kan niet wachten totdat betonnen trappen gemeengoed worden ;)
In mijn vorige huis heb ik het afgewerkt met afwerklijstjes, vastgenageld, daarna geplamuurd, gekit tegen de muur aan en tot slot geschilderd. De kieren tussen de stootborden en de treden heb ik gekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-10 16:32
Wat voor afstand zit er tussen deze hardhouten horizontaal geplaatste planken?
5mm? Of kleiner?

Ik ga horizontaal planken plaatsen als schutting maar aan 1 kant van de paal.
Teveel ruimte ertussen geeft dus teveel doorkijk. En ik vind dit simpelweg ook het mooist. Palen zijn 16x16 en 4m lange palen die 1.75/2m in de grond zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNnZtJM68J0aQn-2E8qYw1F2Ljo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCqztToi5Jl1w9bTeGQDT7W3.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-10 16:23
krizzziz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:00:
5mm? Of kleiner?

Teveel ruimte ertussen geeft dus teveel doorkijk. En ik vind dit simpelweg ook het mooist. Palen zijn 16x16 en 4m lange palen die 1.75/2m in de grond zitten.

[Afbeelding]
Hout heeft ruimte nodig om te werken én om te luchten. Als je privacy wilt, maar ook een schutting die langer dan een jaar of 5 mee gaat, moet je wat meer ruimte houden. 10 mm aanbevolen, maar als je echt wil knijpen zou ik 7-8 mm zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 27-10 21:38
SL65 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:30:

***members only***

***members only***

***members only***

Bij mijn vorige woning (ook nieuwbouw) heeft de trap nog wel twee jaar gewerkt na oplevering, en flink ook. Het randje wat ik gekit had was gescheurd en zat nog een halve cm boven de trap op de muur. Ik zou nog even wachten, en dan eigenlijk voor oplossingen gaan waarmee je de trap en muur niet aan elkaar verbindt. Dus misschien wel een latje (op de trap, tegen de muur aan) om de ruimte tussen trap en muur te verkleinen, maar niet kitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:01

Vliegvlug

Flight Simple

5mm? Of kleiner?

[Afbeelding]
Wat ik gedaan heb om inkijk in de tuin te voorkomen is de planken van een schuine rand te voorzien door de randen 45 graden af te frezen zodat ze alsnog voldoende afstand van elkaar hebben om te werken.
Dan is de zichtlijn veel smaller. Wel zorgen dat de spleet van boven naar beneden loopt van binnen gezien om inkijk van mensen die buiten dichtbij je schutting lopen te voorkomen.

Ik heb toen 5mm afstand aangehouden waarbij mensen hier ook aangaven dat het te weinig was maar heb daar in de ruime 3 jaar daarna er geen enkel probleem mee gehad. De houtsoort die ik gebruikt heb was Angelim Vermelho. Of dat meer of minder werkt dan andere houtsoorten weet ik niet.
Wel zeer geschikt om buiten toe te passen zonder beits of verf, het wordt ook gebruikt om beschoeiing van de maken. Vers Angelim Vermelho hout kan erg stinken schijnbaar maar de partij die ik kocht had dat helemaal niet en was dus waarschijnlijk al ouder.
Je zou natuurlijk meer afstand kunnen nemen dan 5mm voor de zekerheid met wat meer inkijk tot gevolg of de planken meer dan 45° frezen ter compensatie. :)

Zie hier een foto van wat ik bedoel, rechts naar het wiel:
Schuttingdeur loopwiel
Deze planken zitten verticaal maar het gaat om het idee.

Hier de deur recht van voren gezien, dan zie je dat je er niet doorheen kan kijken:
Schuttingdeur
Op die spleten aan de bovenkant na, aan het uiteinde werken die planken nu eenmaal meer omdat ze daar ook nergens aan vast zitten maar daar zal je met jouw horizontale planken tussen de palen in weinig last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSHG8897
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-10 13:53
5mm? Of kleiner?

[Afbeelding]
In mijn vlonder (dat is liggend ipv staand) zit 5mm tussen de hardhoutenplanken. Dan heb je stiekem best wat doorkijk bij een schutting verwacht ik.

Het ligt er nog geen half jaar in dus of het veel gaat werken ja of te nee dat weet ik niet.
Hardhout werkt wel minder dan zacht hout.
Pagina: 1 ... 463 ... 472 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/