[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 461 462 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44
Pieter2 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:19:
Ik heb 2 gaten van beluchtingskanalen die niet meer nodig zijn op zolder, hoe zouden jullie die dicht maken?

Gat 1: hier zat een pijp met op het pannendak een speciale dakpan die ruimte gaf voor beluchting. Zou ik hier een rondje van hout kunnen zagen en dit hier in kunnen plaatsen en dan met een latje erop schroeven? Het hele dak wordt nog vanuit binnen opnieuw geïsoleerd.
[Afbeelding]

Gat 2: hier zit een beluchtingspijp door de schoorsteen. De schoorsteen (heeft dus meerdere kanalen, ook van de buurman) is nog in gebruik dus die wordt niet verwijderd. Zou ik vanuit onderen het kunnen dichten met PUR?
[Afbeelding]
Gat 1 zou ik ook plaatje watervast hechthout tegenaan schroeven.
Gat 2 zou ik zelf toch kiezen om een zgn Chinees hoedje om de buis buiten op de schoorsteen te schroeven om inregenen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:38

copykat

Good copy isn't bad

Den_S85 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:27:
[...]

Voor een volgende keer, gewoon linkerzijde meten van vloer tot schuine dak en 59,5/60cm rechts hetzelfde meten.

Dat aftekenen en afsnijden 😁
Lui en inventief
Zwaaihaak en een digitale graden meter.
Zwaai deel op t dakdeel ,handgreep je digitale graden meter 90graden loodlijn. Vast zetten.
En je hebt de hoek voor meerdere blokken.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-08 22:07
MJV schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Ik zou toch wel kijken wat de oorzaak achter het breken van de verbindingen is. Is dat een te zachte ondervloer, of toch het feit dat de dekvloer niet vlak is. Sla het informatieblad van de ondervloer en laminaatvloer er eens op na. Sowieso is het fijn om bij zo'n klus alles leeg te hebben ipv telkens meubels te moeten verplaatsen tijdens het leggen.
het breken van de verbindingen is echt de ondervloer. In de gang is de vloer vlak en daar wordt het meeste gelopen, daar zijn ook de meeste problemen.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:00

dragonhaertt

@_'.'

darklord007 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

het breken van de verbindingen is echt de ondervloer. In de gang is de vloer vlak en daar wordt het meeste gelopen, daar zijn ook de meeste problemen.
Welk laminaat heb je?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-08 11:56
Een aantal maanden geleden heb ik voor mijn nieuwe huis (1996) een laminaatvloer gekocht.
Het is zeker niet de eerste laminaat vloer die ik leg en ik denk dat ik niet compleet onhandig ben.. 8)7
Maar vanaf de 4/5/6e rij wilde het leggen gewoonweg niet meer lukken. Ik ben meerdere keren opnieuw begonnen en heb de vloer ook tegen een lange rij aan gelegd om te voorkomen dat het aan een scheve muur zou liggen.

Nadat ik alle haren uit mijn hoofd getrokken heb kwam er iemand met de opmerking:
ligt het niet aan de planken?

Hier had ik nog niet aan gedacht omdat bij mijn weten laminaat altijd wel recht is. Lang leve niet natuurlijke fabrieksproducten.

Langewaterpas gepakt en jawel: de planken hebben een bocht. Of in ieder geval het overgrote merendeel.
Voor de duidelijkheid: de planken zijn NIET KROM maar hebben een bocht (wat dus ook krom is maar niet krom zoals vaak bedoeld }:O )

Overdreven illustratie van het probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jpObOvivbdtVtsA0RKI_wadyY0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r9Mg8qkWrBkOkI3OyguGH4XM.jpg?f=user_large

Bij de winkel was een van de eerste vragen die ze stelden 'heeft de vloer gelegen in een ruimte waar ook gestuct is' en helaas zei ik daar direct ja op. |:(
Dus nu neigen ze het een vochtprobleem te noemen... (voor de duidelijkheid: het gesprek met de winkel is nog gaande)

Dat een laminaat plank door bocht krom wordt wil ik wel begrijpen maar een bocht heb ik nog nooit van gehoord en ik denk dus dat het een productie fout is geweest.

Wat denken jullie? Is het mogelijk dat dit probleem een vochtoorzaak heeft?

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sinds aan paar maanden klemt mijn achterdeur. Ik kan eigenlijk alleen de sleutel omdraaien als ik de deur een beetje optil. Wat is de makkelijkste oplossing om dit te fixen? Extra ringetjes in het scharnier plaatsen? De schanieren zijn een jaartje of 5-6 geleden vervangen door een aannemer, die toen zei dat de deur te zwaar was voor de scharnieren die er toen inzaten. Ik vrees dat ik nu weer hetzelfde probleem heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2pE9SJ6WAp92ewDJ9i6HXRA2hA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bgeb8TgFfdBmEYj5ZqaJ2L0O.jpg?f=fotoalbum_large

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

spork schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:48:
Een aantal maanden geleden heb ik voor mijn nieuwe huis (1996) een laminaatvloer gekocht.
Het is zeker niet de eerste laminaat vloer die ik leg en ik denk dat ik niet compleet onhandig ben.. 8)7
Maar vanaf de 4/5/6e rij wilde het leggen gewoonweg niet meer lukken. Ik ben meerdere keren opnieuw begonnen en heb de vloer ook tegen een lange rij aan gelegd om te voorkomen dat het aan een scheve muur zou liggen.

Nadat ik alle haren uit mijn hoofd getrokken heb kwam er iemand met de opmerking:

Hier had ik nog niet aan gedacht omdat bij mijn weten laminaat altijd wel recht is. Lang leve niet natuurlijke fabrieksproducten.

Langewaterpas gepakt en jawel: de planken hebben een bocht. Of in ieder geval het overgrote merendeel.
Voor de duidelijkheid: de planken zijn NIET KROM maar hebben een bocht (wat dus ook krom is maar niet krom zoals vaak bedoeld }:O )

[Afbeelding]

Bij de winkel was een van de eerste vragen die ze stelden 'heeft de vloer gelegen in een ruimte waar ook gestuct is' en helaas zei ik daar direct ja op. |:(
Dus nu neigen ze het een vochtprobleem te noemen... (voor de duidelijkheid: het gesprek met de winkel is nog gaande)

Dat een laminaat plank door bocht krom wordt wil ik wel begrijpen maar een bocht heb ik nog nooit van gehoord en ik denk dus dat het een productie fout is geweest.

Hoe krom hebben we het over? 1mm over de hele plank of 1cm?

• spork
dragonhaertt schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:49:
[...]

Hoe krom hebben we het over? 1mm over de hele plank of 1cm?
Tussen de 1 en de 3 mm zou ik zeggen.
Ik zou nog gedacht hebben dat dat misschien gewoon binnen de marge valt maar een aantal planken zijn écht compeet recht. Dus blijkbaar kan het wel

En helaas telt de fout op als je meerdere rijen gaat leggen (en dat is toch wel de bedoeling bij laminaat..)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
spork schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Tussen de 1 en de 3 zou ik zeggen.
Ik zou nog gedacht hebben dat dat misschien gewoon binnen de marge valt maar een aantal planken zijn écht compeet recht. Dus blijkbaar kan het wel

En helaas telt de fout op als je meerdere rijen gaat leggen (en dat is toch wel de bedoeling bij laminaat..)
1 en 3 wat?

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

spork schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Tussen de 1 en de 3 zou ik zeggen.

In mijn ervaring hebben laminaat planken bijna alijd iets van een bocht, dit kan inderdaad door vocht komen.
Ik zie alleen niet hoe deze fout zich optelt, aangezien je de planken in verstek legt.

Eerst 2-3 rijen los van de muur leggen, en daarna elke plank één voor één inklikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spork
mm, excuus!
Bij 1 tot 3 centimeter denk ik dat de eerste 2 a 3 rijen ook niet gelukt waren :P

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

205Gutmann schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

Je hebt een snoerkap nodig, Busch Jaeger heeft deze (2CKA001710A0110).
Ik zou we de kabel aan de onderzijde uitvoeren in verband met vocht.
@krijn1985

Voor buiten kan je beter de 2133-34 CPL / 2CKA001710A1845 met een geschikt afdekraampje (Busch Jaeger 2101-34 / 2CKA001730A0191) pakken. Die is IP44 en dus bestand tegen (incidentele) regen en houdt ongedierte beter uit de doos ;) .

Toevallig 2 jaar terug dezelfde kap geplaatst voor een zonnescherm. Ik moet alleen nog een keer extra draden trekken, nu zit er 2x schakel, nul en randaarde in, maar wil er ook een fase-draad bij hebben voor een buitenlamp en zigbee module voor het zonnescherm.

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 14-08-2025 11:23 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:54
FabianGTI schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:06:
Afgelopen avonden bezig geweest met akoestische panelen in de keuken, omdat we de lattenwanden een beetje beu zijn hebben we gekozen voor hexagon.

Het is een behoorlijk stuk bewerkelijker om te monteren (kleinere panelen) maar het resultaat vinden we wel geslaagd, alleen de kantlat nog even lijmen.
Op deze wand wordt waarschijnlijk nog een keertje een tv gemonteerd, vandaar dat die stroompunten zo hoog zitten.

***members only***
akoestisch panelen, vanwege de akoestiek of omdat het gewoon mooi is?

Merk je verschil voor en na monteren in de akoestiek?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:35
Wij hebben een meubel besteld voor in de badkamer van massief teakhout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmFoYP8N3pdxGrLGFRRs3771p1A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cmIcbx5uYtsP07d45mm9zCvA.png?f=user_large

Nu wil ik deze voorzien van een laklaag. Wat zou de beste methode zijn om deze aan te brengen?

-Met de hand licht opschuren (korrel 120?) of met een roterend excentrische schuurmachine?

En zouden jullie het gehele meubel doen of alleen het bad omdat daar voornamelijk water op kan komen te liggen?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Possible schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:30:
Wij hebben een meubel besteld voor in de badkamer van massief teakhout:

[Afbeelding]

Nu wil ik deze voorzien van een laklaag. Wat zou de beste methode zijn om deze aan te brengen?

-Met de hand licht opschuren (korrel 120?) of met een roterend excentrische schuurmachine?

En zouden jullie het gehele meubel doen of alleen het bad omdat daar voornamelijk water op kan komen te liggen?
Ik zou sowieso het hele meubel behandelen als hij in een natte ruimte staat. Massief hout is een stuk instabieler dan plaatmateriaal. Zeker bij de wat goedkopere meubels is er vaak niet goed nagedacht over de verbindingen en het werken van het hout op lange termijn.

Met de hand, met de nerf mee, schuren is het beste vóór de afwerking. Excenter kan sporen achter laten die je dan alsnog weg moet schuren.
Korrel 120-180 is over het algemeen goed.

Zo'n bovenblad zou je kunnen lakken, maar het kastje zou ik misschien zelf liever in de olie/hardwax zetten. Dan blijf je de nerf van het hout voelen.

Persoonlijk zou ik het hele ding in de Rubio Monocoat zetten, dat is weinig werk en veel resultaat. Nadeel van zo'n kastje is dat alles al verlijmd is, en je kan de achterkant van je planken niet meer goed bereiken. Gegarandeerd dat dat krom gaat trekken over tijd als je maar één kant behandeld.

• Possible
dragonhaertt schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:41:
[...]

Ik zou sowieso het hele meubel behandelen als hij in een natte ruimte staat. Massief hout is een stuk instabieler dan plaatmateriaal. Zeker bij de wat goedkopere meubels is er vaak niet goed nagedacht over de verbindingen en het werken van het hout op lange termijn.

Met de hand, met de nerf mee, schuren is het beste vóór de afwerking. Excenter kan sporen achter laten die je dan alsnog weg moet schuren.
Korrel 120-180 is over het algemeen goed.

Zo'n bovenblad zou je kunnen lakken, maar het kastje zou ik misschien zelf liever in de olie/hardwax zetten. Dan blijf je de nerf van het hout voelen.

Persoonlijk zou ik het hele ding in de Rubio Monocoat zetten, dat is weinig werk en veel resultaat. Nadeel van zo'n kastje is dat alles al verlijmd is, en je kan de achterkant van je planken niet meer goed bereiken. Gegarandeerd dat dat krom gaat trekken over tijd als je maar één kant behandeld.
Ik wil hem 2 of 3 keer gaan behandelen om hem zo goed mogelijk te sealen.

Overigens lees ik ook als hij nieuw uit de doos komt, dat schuren dan niet echt nodig is? Of wordt dit toch aangeraden om wel te doen ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-08 20:10
barry86 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:28:
[...]

akoestisch panelen, vanwege de akoestiek of omdat het gewoon mooi is?

Merk je verschil voor en na monteren in de akoestiek?
Beide, het was al een kale muur waar we nog wat mee wilde, en op akoestiek moest de keuken ook nog wel wat verbeteren, het heeft wel weer wat geholpen.
Nu alleen nog wachten op de raambekleding (5 ramen in de keuken) en dan hoop ik dat het allemaal goed is. :)

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:52

[Afbeelding]

Ik heb dit ~20 jaar geleden ook gehad. Bij ons ging het toen om 1 op de 3 pakken die 'krom' was. Op den duur nog geprobeerd een losse kamer te leggen met alleen de kromme planken, maar dat wilde ook niet. Het hoeft echt maar 1-2mm krom te zijn, en dan past het al niet meer. Wij hebben toen de pakken teruggebracht en ingeruild voor 'rechte' pakken. Ging om een aanbieding van een van de goedkoopste laminaten bij de Praxis oid.

Het lijkt mij stug dat dit door vocht komt. Zeker ook omdat ze 1 kant op krom buigen. Bij vocht zou ik verwachten dat je planken krijgt volgens jouw 3e plaatje.

• spork
Opperhoof schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Ik heb dit ~20 jaar geleden ook gehad. Bij ons ging het toen om 1 op de 3 pakken die 'krom' was. Op den duur nog geprobeerd een losse kamer te leggen met alleen de kromme planken, maar dat wilde ook niet. Het hoeft echt maar 1-2mm krom te zijn, en dan past het al niet meer. Wij hebben toen de pakken teruggebracht en ingeruild voor 'rechte' pakken. Ging om een aanbieding van een van de goedkoopste laminaten bij de Praxis oid.

Het lijkt mij stug dat dit door vocht komt. Zeker ook omdat ze 1 kant op krom buigen. Bij vocht zou ik verwachten dat je planken krijgt volgens jouw 3e plaatje.
Fijn om te horen dat ik in ieder geval niet de enige ben die een kromme vloer niet gelegd krijg.

Hoewel deze vloer wel van een bouwmarkt komt is het helaas zeker niet de goedkoopste geweest.
Ik hoop dat we straks gewoon de pakken kunnen terugbrengen net zolang totdat we alleen rechte planken hebben.

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:49
Possible schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:46:
[...]

Ik wil hem 2 of 3 keer gaan behandelen om hem zo goed mogelijk te sealen.

Overigens lees ik ook als hij nieuw uit de doos komt, dat schuren dan niet echt nodig is? Of wordt dit toch aangeraden om wel te doen ?
is het onbehandeld? Want nieuw uit de doos klinkt alsof het al behandeld is.

Daarnaast, lakken kan, maar hou er rekening mee dat er helemaal in een badkamer altijd vocht in zal kruipen onder de lak.

Als het glad en onbehandeld uit de doos komt, dan hoef je niet te schuren, dan is het al glad van zichzelf. Kaal hout schuren is alleen nodig om het glad en eventueel splintervrij te krijgen. Zelf zou ik ook kiezen voor olie, maar de keuze is aan jou.

[ Voor 1% gewijzigd door Saint2Saint op 14-08-2025 14:12 . Reden: leesbaarder gemaakt ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Possible
Saint2Saint schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

is het onbehandeld? Want nieuw uit de doos klinkt alsof het al behandeld is.

Daarnaast, lakken kan, maar hou er rekening mee dat er helemaal in een badkamer altijd vocht in zal kruipen onder de lak.

Als het glad en onbehandeld uit de doos komt, dan hoef je niet te schuren, dan is het al glad van zichzelf. Kaal hout schuren is alleen nodig om het glad en eventueel splintervrij te krijgen. Zelf zou ik ook kiezen voor olie, maar de keuze is aan jou.
Het is inderdaad onbehandeld maar verder dus helemaal glad. Dan zal ik toch maar voor de olie gaan. Wil eigenlijk de huidige kleur van het hout behouden en dacht dus met een blanke achtige lak dit te kunnen doen.

Het gaat om deze:

https://www.tikamoon.nl/a...uken-en-badkamer-2455.htm

Nu maakt die 25 euro ook niet uit, mocht olie een betere optie zijn.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Possible schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Het is inderdaad onbehandeld maar verder dus helemaal glad. Dan zal ik toch maar voor de olie gaan. Wil eigenlijk de huidige kleur van het hout behouden en dacht dus met een blanke achtige lak dit te kunnen doen.

Het gaat om deze:

https://www.tikamoon.nl/a...uken-en-badkamer-2455.htm

Nu maakt die 25 euro ook niet uit, mocht olie een betere optie zijn.
Vernis is inderdaad een blanke lak, geen olie.
Lak beschermt beter, maar laat ook een 'dikke' laag achter waardoor je de nerf niet meer kan voelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voordeel is ook dat je olie lokaal kunt bijwerken itt lak. Ik ben zelf voorstander van olie, de structuur voelen vind ik altijd wel fijn.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:22:
Voordeel is ook dat je olie lokaal kunt bijwerken itt lak. Ik ben zelf voorstander van olie, de structuur voelen vind ik altijd wel fijn.
Bedoel je dan een olie of een thin-film? (olie + chemische binding)
Producten zoals Osmo hard wax en Rubio monocoat zijn olie met een chemische verharder die een dunne coating achterlaat en reageert met het oppervlak van het hout.

Hier staat wat meer uitleg over verschillende types afwerking: dragonhaertt in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:49:
[...]

Bedoel je dan een olie of een thin-film? (olie + chemische binding)
Producten zoals Osmo hard wax en Rubio monocoat zijn olie met een chemische verharder die een dunne coating achterlaat en reageert met het oppervlak van het hout.

Hier staat wat meer uitleg over verschillende types afwerking: dragonhaertt in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Olie met een siccatief is fijn, maar laatst ook met tungolie gewerkt en dat was ook prima. Voor binnen in de badkamer zou ik voor osmo gaan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-08 22:07
Kliklaminaat, met een mdf achtige binnenkant. of doel je op wat anders?

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

darklord007 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Kliklaminaat, met een mdf achtige binnenkant. of doel je op wat anders?
Nouja, 4mm goedkoopste van de bouwmarkt of 8+mm A-merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-08 06:32

[Afbeelding]

Het probleem wat je hebt klinkt wel als krom getrokken door vocht. De kromming in je plaatje is precies hoe hout krom trekt als het vochtig is.

Hoelang heeft het laminaat gelegen in huis terwijl de stuc aan het drogen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:29

Peetman

Tjah....

Ik wil graag op onze zolder een kleine vliering gaan maken. Aan de ene kant zullen de liggers tegen een balk op de muur gemonteerd worden, maar aan de andere kant stopt deze halverwege de ruimte.
Nu heb ik 2 opties voor het maken van een constructie om aan die kant de liggers op te monteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKT_jTqfG4PBP4awJdJJSPSJ38k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOl00OqpVbokuObXVUKEIKNg.png?f=fotoalbum_large
Ligger tussen 2 staanders

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG-qdi3HX62aDGGdFaw_8i-_XNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2enH7hoq7CaFnL4aYDsXdXtl.png?f=fotoalbum_large
Liggers op 2 staanders

De staander links komt tegen een wand aan (gipsplaten op houten frame). De staander rechts komt in het midden van de ruimte tot het schuine dak.

Hebben jullie nog redenen waarom 1 van deze opties beter zou zijn dan de andere? En nog tips hoe ik de staanders het best op de vloer (beton met vloerverwarming en met gietvloer er op) kan bevestigen?

Het mooiste zou zijn als de bevestiging niet te veel in het zicht is. Dus geen hoekijzers op de vloer.

Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld een balkdrager met insteekblad:
Afbeeldingslocatie: https://www.balkdragers.com/media/Mainpictures/btc-main-jpg.jpg
Maar ik twijfel of die de kracht in de juiste richting opvangt. Dus misschien is zoiets beter:

Afbeeldingslocatie: https://www.balkdragers.com/media/Mainpictures/embu-gauche.jpg

Het balkenframe wordt aan de onderkant niet afgewerkt en voor de liggers in de lengte gebruik ik zwarte balkdragers, dus een beetje industriele look voor de verbindingen mag best.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:56
Peetman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:26:
Ik wil graag op onze zolder een kleine vliering gaan maken. Aan de ene kant zullen de liggers tegen een balk op de muur gemonteerd worden, maar aan de andere kant stopt deze halverwege de ruimte.
Nu heb ik 2 opties voor het maken van een constructie om aan die kant de liggers op te monteren:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Liggers op 2 staanders

De staander links komt tegen een wand aan (gipsplaten op houten frame). De staander rechts komt in het midden van de ruimte tot het schuine dak.

Hebben jullie nog redenen waarom 1 van deze opties beter zou zijn dan de andere? En nog tips hoe ik de staanders het best op de vloer (beton met vloerverwarming en met gietvloer er op) kan bevestigen?

Het mooiste zou zijn als de bevestiging niet te veel in het zicht is. Dus geen hoekijzers op de vloer.

[Afbeelding]
Maar ik twijfel of die de kracht in de juiste richting opvangt. Dus misschien is zoiets beter:

[Afbeelding]

Het balkenframe wordt aan de onderkant niet afgewerkt en voor de liggers in de lengte gebruik ik zwarte balkdragers, dus een beetje industriele look voor de verbindingen mag best.
Optie 2, daarmee wordt de neerwaartse kracht door de verticale balken opgevangen. Bij optie 1 worden alle krachten door je schroeven/balkverbinder opgevangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Liggers op 2 staanders

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ligger óp de staander is sowieso steviger, dan wordt de kracht van de ligger beter doorgegeven.
Omdat je de ligger afschuint zal je ook iets van een hoekijzer of schoren moeten toepassen.

Wat betreft de montage van de staander, je kan 'blinde' montageplaten gebruiken als je die beugels uit je laatste voorbeeld niet zo mooi vindt.

Je kan ook een simpele plaat gebruiken als deze dun genoeg is om uiteindelijk onder je afwerk-vloer te vallen.
Afbeeldingslocatie: https://nuvoiron.com/wp-content/uploads/WPCP4B_3_Graphic-600x600.jpg

Als die staander gemonteerd is en aan beide kanten goed verankerd zullen daar niet zoveel zijwaartse krachten op komen te staan. Een simpele plaat aan de onderkant zou dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

dragonhaertt schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Ligger óp de staander is sowieso steviger, dan wordt de kracht van de ligger beter doorgegeven.
Omdat je de ligger afschuint zal je ook iets van een hoekijzer of schoren moeten toepassen.

Wat betreft de montage van de staander, je kan 'blinde' montageplaten gebruiken als je die beugels uit je laatste voorbeeld niet zo mooi vindt.

Je kan ook een simpele plaat gebruiken als deze dun genoeg is om uiteindelijk onder je afwerk-vloer te vallen.
[Afbeelding]

Als die staander gemonteerd is en aan beide kanten goed verankerd zullen daar niet zoveel zijwaartse krachten op komen te staan. Een simpele plaat aan de onderkant zou dan voldoende moeten zijn.
Dank je, die blinde montage platen zien er wel goed uit. De afwerkvloer ligt er al, dus hoe netter het aansluit op de vloer hoe beter.
Eventueel werk ik het nog af met een afdekkapje van de 3d printer, maar met dit soort platen kan dat makkelijk.

@dragonhaertt Wat bedoel je precies met een hoekijzer of schoren? Tussen de ligger en staander als verbinding? Of is het nodig als extra versteviging?

[ Voor 5% gewijzigd door Peetman op 15-08-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-08 19:05
_ferry_ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:54:
[...]

Volgens mij heb je weinig tot geen kier, alleen een beetje bij de voegen? Dan zou je ook een beetje voegmortel kunnen aanmaken en der kunnen aanbrengen, of kant en klare voeg uit een kitbus.
Wel flink schuurwerk straks denk ik, als je het hoogteverschil van de kitrand wil wegwerken. Alvorens te gaan grondverven.
Het is niet super veel inderdaad. Maar wel genoeg om vocht binnen te laten. Wat de voeg betreft heb je gelijk, dat ook gelijk maar even aanvullen.

De rest van de kier ga ik voor de compriband optie denk ik, en dan de dunste variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0Uu1MTW4srHZNmLn0FDdkWJyW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kk4fgwHKcUK7bWwlddDq9ojs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door SpelFaut op 15-08-2025 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Peetman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:26:
[...]

Dank je, die blinde montage platen zien er wel goed uit. De afwerkvloer ligt er al, dus hoe netter het aansluit op de vloer hoe beter.
Eventueel werk ik het nog af met een afdekkapje van de 3d printer, maar met dit soort platen kan dat makkelijk.

@dragonhaertt Wat bedoel je precies met een hoekijzer of schoren? Tussen de ligger en staander als verbinding? Of is het nodig als extra versteviging?
Tussen de ligger en de staander, omdat je ligger afgeschuind is zal deze niet heel stevig zijn.
Een hoekijzer (of schoor) tussen de twee geeft wat meer stevigheid aangezien je hele(halve) gewicht van je vliering op die verbinding zal rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:38

copykat

Good copy isn't bad

@Peetman twee 45graden driehoeken van de zelfde materiaal en dikte als je balken in de hoeken lijmen met constructielijm verstevigd al de verticale en horizontale krachten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV5XwmBc01s8wfI-oqY0V6CbqYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LtYp8ASmjwLBYPmdPKcEZsz.jpg?f=fotoalbum_large

90 45 45 driehoekje zagen lijmen en hop. Extra stevig.
Andere ding is lengte balk en ondersteuning.
Doorhangen door belasting. Ik meen dat er ergens op internet een rekenprograamtje is die balk diameter vs vrije overspanning en maximaal toelaatbaar gewicht te vinden is.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
copykat schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:30:
@Peetman twee 45graden driehoeken van de zelfde materiaal en dikte als je balken in de hoeken lijmen met constructielijm verstevigd al de verticale en horizontale krachten
[Afbeelding]

90 45 45 driehoekje zagen lijmen en hop. Extra stevig.
Andere ding is lengte balk en ondersteuning.
Doorhangen door belasting. Ik meen dat er ergens op internet een rekenprograamtje is die balk diameter vs vrije overspanning en maximaal toelaatbaar gewicht te vinden is.
@Peetman Zoek even op balkenschuif, dan zie je meerdere online rekentools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Dank allen, balkenschuif heb ik inderdaad gebruikt.
Het wordt geen vliering voor hele zware spullen en de hoogte tot de nok is beperkt, dus dat gedeelte gaat wel goedkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:12
Peetman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:54:
Het wordt geen vliering voor hele zware spullen en de hoogte tot de nok is beperkt, dus dat gedeelte gaat wel goedkomen.
De planning loopt vaak anders dan die ooit bedoeld is, hoewel je er nu niets zwaars op legt kan het best zijn dat er uiteindelijk toch flink wat op komt. Bezuinig niet op die balk. Overkill is ook niet nodig maar het moet wel echt genoeg balk zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mensen, ik heb een vraagje over lassen.

Wat ik heb: eenvoudig lasapparaat, helm, handschoenen, bikhamer, draad. Ik doe veel met hout en zal in de de categorie hobby-lasser vallen :-) Heb dus de spullen, maar nog niet de tijd en gelegenheid genomen.

Wat voor bescherming kun je het beste dragen voor je bovenlijf? Ik vind lasjassen op interrnet, maar voor een hobbyist? Voldoet een goede overall als je soms last?
Slijptol heb ik ook en dan draag ik gewoon mijn hobby-broek (een oude spijkerbroek ooit gekocht bij de Kik in Duitsland die wel onverwoestbaar lijkt .. afgelopen vakantie in Oostenrijk nog eentje bijgekocht)

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkey7
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:41
Eusebius schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:25:

Wat ik heb: eenvoudig lasapparaat, helm, handschoenen, bikhamer, draad. Ik doe veel met hout en zal in de de categorie hobby-lasser vallen :-) Heb dus de spullen, maar nog niet de tijd en gelegenheid genomen.

Wat voor bescherming kun je het beste dragen voor je bovenlijf? Ik vind lasjassen op interrnet, maar voor een hobbyist? Voldoet een goede overall als je soms last?
Slijptol heb ik ook en dan draag ik gewoon mijn hobby-broek (een oude spijkerbroek ooit gekocht bij de Kik in Duitsland die wel onverwoestbaar lijkt .. afgelopen vakantie in Oostenrijk nog eentje bijgekocht)
Of het correct is kan waarschijnlijk een ander beter over oordelen, maar in mijn ervaring is gelaatsbedekkend katoen voldoende om UV verbranding tegen te gaan en vlieg je (meestal :+) niet in de fik. Overall is een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint

Let vooral op dat je katoen, leer of wol draagt. Draag geen kleding met Nylon of plastic erin, dat smelt.
Dek al je huid af zodat je niet verbrand en scherm je ogen goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
monkey7 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Of het correct is kan waarschijnlijk een ander beter over oordelen, maar in mijn ervaring is gelaatsbedekkend katoen voldoende om UV verbranding tegen te gaan en vlieg je (meestal :+) niet in de fik. Overall is een prima oplossing.
Ik streef ook niet naar een arbo-technische oplossing ;-) Deze Youtuber gebruikt 'las-blousen'. Geen idee of het speciaal voor lassen is, het om de stof gaat en of je het in Nederland kunt krijgen. Ga ik eens uitzoeken.

- edit ik ga toch voor een overal of een losse lasjas. Met wat zoekwerk genoeg te vinden

[ Voor 6% gewijzigd door Eusebius op 15-08-2025 14:51 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Peetman schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:54:
Beter dat ze over 10 jaar zeggen "Damn wat een balk, daar kan je nog een heel extra verdieping op kwijt" dan
"Jammer dat die balk geknapt is omdat ze er te veel spul op hebben neergelegd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Schway schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Beter dat ze over 10 jaar zeggen "Damn wat een balk, daar kan je nog een heel extra verdieping op kwijt" dan
"Jammer dat die balk geknapt is omdat ze er te veel spul op hebben neergelegd"
Uiteraard. Balk die ik nu had bedacht is 100x225 mm kopmaat voor een overspanning van 180 cm, volgens mij zou dat ruim voldoende moeten zijn in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eusebius schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:38:
[...]

Ik streef ook niet naar een arbo-technische oplossing ;-) Deze Youtuber gebruikt 'las-blousen'. Geen idee of het speciaal voor lassen is, het om de stof gaat en of je het in Nederland kunt krijgen. Ga ik eens uitzoeken.

- edit ik ga toch voor een overal of een losse lasjas. Met wat zoekwerk genoeg te vinden
Ik heb meestal katoen aan (overal) ik heb ook 2 las schorten die ik gebruik om soms mijzelf of iets anders te beschermen (let op dat de pijpen van je overal of broek lang genoeg zijn tov. je schoenen. een stuk gloeiend metaal in je schoen is best k*t kan ik je vertellen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:58
twain4me schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb meestal katoen aan (overal) ik heb ook 2 las schorten die ik gebruik om soms mijzelf of iets anders te beschermen (let op dat de pijpen van je overal of broek lang genoeg zijn tov. je schoenen. een stuk gloeiend metaal in je schoen is best k*t kan ik je vertellen. |:(
Het gaat ook altijd zo lekker stinken als je zo'n hand laskap hebt en van die kleine las spetters landen in je haar :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gomp123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-08 16:20

Las overall van katoen, goed stofmasker ( het liefst actieve afzuiging van de lasdampen), handschoenen en lashelm. SVP geen handlasscherm, dat gaat geheid fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wil ook "binnenkort" beginnen met lassen. Na advies ergens heb ik een rallypak gekocht, zie link. Ik heb het bij deze zaak gekocht, weet alleen niet meer of het exact deze is of iets vergelijkbaars.

Ik neem aan dat iemand anders wel een reactie geeft indien dit geen goede suggestie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Stofjas of overall, zolang het maar geen oud dungewassen ding is, want dan branden de vonken er zo doorheen. En op de 1 of andere manier eindigen die vonken altijd in je nek, dus een lashelm met flap, of een kraag, dat is wel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26

JT

VETAK y0

Resthout bankje afgemaakt, zitvlak ingekort want zat niet fijn voor m'n korte partner :+ maar dat was iets te radicaal...ik had geen rekening gehouden met de dikte van het kussen in je rug.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb na deze foto de rugleuning iets schuiner gezet want op de een of andere manier vond ik dat met kussen iets te rechtop, zonder vond ik het juist wel prima. Daarmee alsnog een paar centimeter gewonnen aan zitvlakdiepte. Niet moeders mooiste maar heel veel hout van verbranding gered :)

Ook werk gemaakt van het dak voor het egelhuis waar ik een tijd terug aan werkte. Dit ding komt echt geen water meer in. Dakleer gebruikt, randen gemaakt met douglas latten en alle kieren dichtgemaakt met rubber seal. Die latten doe ik nog met zwarte beits weather proofen, de rest van het hok ga ik eens doen met Copperant transparante beits, in het kader van milieu. Dat egelhuisje moet dan wel een jaar of 10 mee gaan, zo niet langer. Ik moet er overigens nog een soort van tunneltje voor maken voor het tegenhouden van roofdieren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Volgende projecten:
  • Enkele restanten 9x3cm balkjes van 2m+ proberen te de-torderen en dan iets van fabriceren, mogelijk een bankje voor school, anders bijenhotels die ik her en der ophang in de wijk
  • Kruiwagenbankje van restvurenhout (ook beitsen met Copperant)
  • Supersimpel bankje van heel mooi oranje douglas, eens kijken of ik het kan verbinden met een mooie houtverbinding. Ook beitsen.
  • Werkbankje in de schuur (70x100cm, iets aflopen naar 55cm diepte ivm loopruimte). Denk dat ik dat gewoon met 2x18mm OSB doe, verlijmen en schroeven en dan resten van mijn traprenovatie met HPL bovenop verlijmen. Eronder ruimte voor een B&D Workmate 2000 (zo een hele grote), klein compressortje en wat gereedschapskoffers.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Liggers op 2 staanders

[Afbeelding]

[Afbeelding]

No offense, dat je deze vraag hier stelt is alleen maar goed, maar het is voor mij ook aanleiding om wat verder door te vragen :)

Qua sterkte loopt het allemaal wel los voor een 'kleine vliering', maar je moet wel zorgen dat de stabiliteit in orde is, in alle richtingen.

Je hebt dus op zolder 2 wanden, die allebei ergens stoppen. Op die wanden ga je een balk monteren om de liggers voor de vliering te ondersteunen (of zit die er al? Zo ja, hoe is deze bevestigd?). Daar waar geen wanden zitten wil je dus portalen gaan maken(?)

Met portalen is het in alle gevallen (dus ook bij een kleine vliering) belangrijk dat alle verbindingen goed stevig zijn. Zowel kolom aan vloer, als kolom aan ligger als het hele portaal in horizontale richting. Als je dit niet goed doet, dan eindig je met een instabiele constructie. Onder normaal gebruik (beetje verticale belasting), loopt dat allemaal wel los, maar stel dat je zo'n kolom een keer 'aantikt' (zware bank/bureau tijdens verhuizing, volwassene die struikelt en zich opvangt), dan geeft dat toch flink wat krachten die goed opgevangen moeten worden.

Constructeur is echt niet nodig, maar zorg dat alles goed vast zit, met verbindingsdetails die er ook echt voor bedoeld zijn en goede ondersteuning in alle richtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:45
Ik ben van plan een grotere diepvries aan te schaffen. Onze huidige heeft 4 lades en wordt te klein... nu is het "geluk" dat er onder de diepvries nog een "leeg" vak was, dus mijn inziens kan daar een grotere diepvries ingeplaatst worden.

Ik was van plan om de greeplijst tussen de boven en onder deur door te zagen, en de deuren boven en beneden aan elkaar vast te maken met de greeplijst. Dan krijg je dus 1 deur die je bij de greeplijst kunt openen. Zou dat werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vu1abUeEdArnaZNSkFSXatmUwOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Kxkndw8hNNCw0IVQPoAakyo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71yyvRv2fvJ4R3Qpklntb0g-GBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5JmxlclRkaGOvn6qDBP4Dkm.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 461 462 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/