Laatst nog gedaan met setje boren van de lidl van 2 tientjes. Viel reuze mee. 1m was voldoende. Mocht je wapening raken dan nieuw gaatje ernaast prikken.Toppe schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:28:
Iemand die hier wat nuttigs op kan zeggen? Ik wil een kabel van buiten naar binnen boren. Dat moet door de fundering.
Mijn idee was om net boven de fundering te beginnen en dan schuin naar beneden te gaan.
Ik moet een boor kopen, zou de lengte van 1 meter voldoende zijn?
[Afbeelding]
Ga maar uit van het ergste en dat het er niet uitziet dan valt het nooit tegen.Ethiron schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:17:
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van plavuizen en egaline rondom een stalen kozijn?
Ik ben zelf mijn toilet aan het renoveren en wil twee lagen plavuizen en egaline met pvc verwijderen. Dat verwijderen op zich is geen probleem, maar het is strak tegen de deurkozijnen aangelegd. Ik vraag me af hoe die kozijnen eruit zien na het verwijderen.
De bedoeling is alleen om een dun laagje egaline en pvc terug te plaatsen, dus een deel van de nu bedekte kozijnen komt dan weer in het zicht. Het zou natuurlijk zonde zijn als als het kozijn heel lelijk is op de plekken waar eerst de egaline ertegenaan lag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je de lagen er inmiddels uit?
Ik zou er gewoon onderdoor graven. Kan nu nog makkelijk, na het graven dichtgooien en klaar. Als de boel afgebouwd is stuk lastiger.
Bovendien: die wapening en het beton is er niet voor niks. Niet alleen steun, ook om je kruipruimte droog te houden enzo.
Bovendien: die wapening en het beton is er niet voor niks. Niet alleen steun, ook om je kruipruimte droog te houden enzo.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Deze foto is 3 jaar oudThe Eagle schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:48:
Ik zou er gewoon onderdoor graven. Kan nu nog makkelijk, na het graven dichtgooien en klaar. Als de boel afgebouwd is stuk lastiger.
Gelukkig iemand gevonden die onder de grond gaat voor paar tientjes 🤣
[ Voor 35% gewijzigd door Toppe op 01-04-2025 22:01 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Slijp er langs boven een geurtje inToppe schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:28:
Iemand die hier wat nuttigs op kan zeggen? Ik wil een kabel van buiten naar binnen boren. Dat moet door de fundering.
Mijn idee was om net boven de fundering te beginnen en dan schuin naar beneden te gaan.
Ik moet een boor kopen, zou de lengte van 1 meter voldoende zijn?
[Afbeelding]
Het huis staat al z’n drie jaar, heb ik er nu ook bij gezet
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Een van mijn beste vrienden wordt binnenkort 40 en ik heb geen idee wat ik de beste man moet geven. Hij heeft alles al, drank is suf, en wat hij nog niet heeft is of heel persoonlijk of astronomisch duur.
Daarom maar een snijplankje. Leuk om ff wat foto's te delen. Het idee is een hakblok met 5x5cm blokken, kops. Dikte wordt een mm of 35 a 40.
Maak er meteen een voor mezelf.
De slachtoffers:
Yup dat is een meter aan 5cm dik beukenhout
De boel verzaagd, met 1cm dikke laagjes walnoot ertussen. Lullig, mijn walnoot is maar 45mm dik, kwam ik natuurlijk te laat achter. gevolg is dat ik het walnoopt op zijn kant heb gezaagd. Soit.
:strip_exif()/f/image/FaMQnl5Pjkjvo6OS1n5W1s6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
De walnotenstukjes zijn wat aan de korte kant, dus ik moet er 2 achter elkaar zetten. Daarom de kopse kanten even haaks gefutseld. Grappig, die stukjes hout lijken op chocoladesnippers.
:strip_exif()/f/image/31uERYDfKGbIXbY80BMuQq7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij gebrek aan vlakbank of vandikte bank, de elbowgrease bank...
En nummer 2 zit nu in de lijmklemmen.
Gebruikte spullen:
- Invalzaag (Voor afkorten van wat hout)
- Tafelzaag (voor het schulpen)
- #4 schaafje voor het vlakken. Te lui om mijn #7 te pakken, de boel is toch vrij vlak
- futselplank + schaaf voor het haaks maken van het notenhout
De #62, handschaafje en bovenfrees staan nog op het programma.
Jaja ik moet mijn resthout eens opruiimen. En dat bakpapier is restant van het lijmen. Zal morgen eens beetje kuisen
. Het was vanochtend brandschoon.
Todo:
- De 2 lange 'samengestelde planken' maak ik tot 1 brede plank (dat is echt makkelijker dan 7 latjes verlijmen).
- De uitstekende stukken beukenhout zaag ik af en voorzie ik ook van walnotenhout
- Daar na zaag ik alles dwars in blokken met een lengte van de dikte van de plank (45mm oid) en kantel ik die, zodat de nerf verticaal loopt. Die blokken vlak ik weer, en dan verlijm ik ze weer in een dambord patroon oid.
Stiekem heel veel werk
Daarom maar een snijplankje. Leuk om ff wat foto's te delen. Het idee is een hakblok met 5x5cm blokken, kops. Dikte wordt een mm of 35 a 40.
Maak er meteen een voor mezelf.
De slachtoffers:
![]() | ![]() | ![]() |
Yup dat is een meter aan 5cm dik beukenhout
De boel verzaagd, met 1cm dikke laagjes walnoot ertussen. Lullig, mijn walnoot is maar 45mm dik, kwam ik natuurlijk te laat achter. gevolg is dat ik het walnoopt op zijn kant heb gezaagd. Soit.
:strip_exif()/f/image/FaMQnl5Pjkjvo6OS1n5W1s6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
De walnotenstukjes zijn wat aan de korte kant, dus ik moet er 2 achter elkaar zetten. Daarom de kopse kanten even haaks gefutseld. Grappig, die stukjes hout lijken op chocoladesnippers.
:strip_exif()/f/image/31uERYDfKGbIXbY80BMuQq7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij gebrek aan vlakbank of vandikte bank, de elbowgrease bank...En nummer 2 zit nu in de lijmklemmen.
Gebruikte spullen:
- Invalzaag (Voor afkorten van wat hout)
- Tafelzaag (voor het schulpen)
- #4 schaafje voor het vlakken. Te lui om mijn #7 te pakken, de boel is toch vrij vlak
- futselplank + schaaf voor het haaks maken van het notenhout
De #62, handschaafje en bovenfrees staan nog op het programma.
Jaja ik moet mijn resthout eens opruiimen. En dat bakpapier is restant van het lijmen. Zal morgen eens beetje kuisen
Todo:
- De 2 lange 'samengestelde planken' maak ik tot 1 brede plank (dat is echt makkelijker dan 7 latjes verlijmen).
- De uitstekende stukken beukenhout zaag ik af en voorzie ik ook van walnotenhout
- Daar na zaag ik alles dwars in blokken met een lengte van de dikte van de plank (45mm oid) en kantel ik die, zodat de nerf verticaal loopt. Die blokken vlak ik weer, en dan verlijm ik ze weer in een dambord patroon oid.
Stiekem heel veel werk
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 01-04-2025 23:05 ]
Nice, dus de plank krijgt ook ethernet?
grapje, klus plekjes horen niet brandschoon te zijn. mensen met te schoon gereedschap zijn ook niet te vertrouwen.
Nee de plank krijgt geen ethernet. Scherp gezien.twain4me schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:06:
[...]
Nice, dus de plank krijgt ook ethernet?
grapje, klus plekjes horen niet brandschoon te zijn. mensen met te schoon gereedschap zijn ook niet te vertrouwen.
Een hulp vraag om te kijken of ik het allemaal wel goed zie 
Voor onderstaand trapkast krijg ik een prijs van 2400euro inc btw, excl handgrepen..(indeling met 3 deuren) voor het maken en plaatsen. Deze prijs krijg ik vanuit een interieurbouwer.
Note: Het linker gedeelte is helemaal open. Wat we zien zijn de contouren van de trap zelf.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/799qS0C00UEh21zblF40sfaM.jpg?f=user_large)
Voorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NkVJe4mI8HvxtqzfyiOxR2jg.jpg?f=user_large)
Is dit niet belachelijk veel geld?
Materiaal wat toegepast wordt is gemelamineerde spaanplaat van DecoLegno (voor de deuren vind ik dit zeker een pre ivm keuken van het zelfde materiaal).
Iemand tips voor ander bedrijven/meubelmakers of bezuinigingstips..
Voor onderstaand trapkast krijg ik een prijs van 2400euro inc btw, excl handgrepen..(indeling met 3 deuren) voor het maken en plaatsen. Deze prijs krijg ik vanuit een interieurbouwer.
Note: Het linker gedeelte is helemaal open. Wat we zien zijn de contouren van de trap zelf.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/799qS0C00UEh21zblF40sfaM.jpg?f=user_large)
Voorbeeld:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NkVJe4mI8HvxtqzfyiOxR2jg.jpg?f=user_large)
Materiaal wat toegepast wordt is gemelamineerde spaanplaat van DecoLegno (voor de deuren vind ik dit zeker een pre ivm keuken van het zelfde materiaal).
[ Voor 4% gewijzigd door BaBoK op 02-04-2025 00:17 ]
@BaBoK zelf doen
. Maar ook dan zit er stiekem nog best wel wat geld in het materiaal. Die beste man/vrouw is ook bij je geweest en zal er ook nog 1,5-2 dagen mee bezig zijn met wat winst. Alles bij elkaar telt het wel op.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Als ik op https://www.meubelpanelen-op-maat.nl/meubelpanelen/ kijk, gezocht op jouw merknaam dan zit ik zo op €79/m2, en het aantal m2 kan ook tegenvallen door alle schuine hoeken, brede planken etc.BaBoK schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:14:
Ik ben benieuwd of je (ver) onder de €1000 materiaal blijft.
Een 'duurdere' kast van de Ikea (Bestå/Pax oid) is, niet passend, ook al iets van €400. En dat is flatpack bulk.
copykat schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:01:
@Ethiron Als het folie of gepoedercoate kozijnen zijn zal de "roest" wel meevallen maar of de coating beschadigd/bekrast is is natuurlijk pas zichtbaar na verwijderen.
altijd vh kozijn weg hakken en pas op het laatst de laatste stukjes voorzichtig los tikken met een steekmes onder langs om het los te tikken.
helemaal onzichtbaar is de vuile lijn vermoedelijk niet.
je kan autolakcleaner gebruiken en indien het erger is citroen JiF en een wondersponsje om het op te schonen.
( bij mij lukte dat wel.)
g00gle schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:25:
@Ethiron Ik zou gewoon beginnen met verwijderen, ik vermoed namelijk dat die egaline sowieso niet heeft gehecht aan het stalen kozijn. Dus dikke kans dat je het heel makkelijk eraf tikt zonder al te veel schade. En je kan het naderhand misschien bij tippen met wat verf als het toch beschadigd is. Tapje er omheen dat je een rechte lijn krijgt van je bijgewerkte stuk. En niemand die het ziet. Maar zelf zie je het altijd, ik ken het.
Maar valt nu weinig over te zeggen, mijn vermoede is, het heeft niet goed gehecht. Dus de schade valt wel mee. Ben benieuwd!
Dank voor jullie reacties! Het gezegde: 'vaak ben je te bang' bleek hier weer van toepassing. Ik heb de lagen er inmiddels uit en precies zoals @g00gle zei, heeft de egaline niet gehecht aan het kozijn. Wel zaten er al een paar beschadigingen achter de tegel onderaan op het kozijn die nu zichtbaar werden. Maar er komt nog een hardstenen dorpeltje tussen en volgens mij bedekt die dan weer precies de lelijke plekken.nokiaan958GB schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:25:
[...]
Ga maar uit van het ergste en dat het er niet uitziet dan valt het nooit tegen.
Heb je de lagen er inmiddels uit?
Vanavond weer verder met het projectje en dan plaats ik wat foto's!
Hoe wordt alles afgewerkt? Want als er bijv. ergens stuc gaat komen, zal de schimmel eerst in de stuc gaan zitten. En als er netjes kimband of een ander waterafstotend middel gebruikt gaat worden, maakt de ondergrond ook niet uit, want als het daarin komt ben je al lek.kings54 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:53:
De voor-montage van onze nieuwe badkamer is vandaag afgerond en ik zie dat alles is afgewerkt met (volgens mij) normale bruine stuc platen. Horen dit niet de groene variant van gipsplaten te zijn?
Een van de nieuwe muren (links op onderstaande foto) zit rechtstreeks in de douche dus daar zal genoeg water op komen.
Er komen uiteraard nog wel tegels op maar ik maak me toch wat zorgen.![]()
[Afbeelding]
Dus vraag eerst even hoe alles waterdicht gemaakt gaat worden.
Groene platen zijn vooral handig om te gebruiken voor bijv. het plafond en als je die enkel daarna gaat verven. Of als je de tegels koud tegen de platen aan gaat zetten. Maar dat moet je sowieso niet willen.
@BaBoK
Het korte antwoord is dat dit goed geprijsd is
ik ben op het moment zelf een waskamer in elkaar aan het zetten met onder andere fronten van decolegno en die zijn al 600 euro aan materiaal zelf, laat staan dat je er ook nog binnenkasten en meubelbeslag bij komt kijken en dan ook nog manuren
Het korte antwoord is dat dit goed geprijsd is
TheGhostInc schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:44:
[...]
scheer je weg, dit is het DIY topic, niet het 'ik laat het iemand anders doen' topic
@Aurum thanks voor de reactie, heb je een PM gestuurd, mogelijk ga ik er toch zelf mee aan de gang nu ik bij een maat gereedschap mag lenen
Je kan het ook op maat laten zagen. Deze toko heeft de meeste opties mbt afwerking voor zover ik zag. Misschien zit jou meubelplaat er ook wel bij of kunnen ze die voor jou bestellen en verzagen.BaBoK schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:09:
@Aurum thanks voor de reactie, heb je een PM gestuurd, mogelijk ga ik er toch zelf mee aan de gang nu ik bij een maat gereedschap mag lenen
Ben bezig met het afwerken van onze HSB-aanbouw. Steenstrips zijn geplaatst en nu wil ik de ruimtes tussen de steenstrips en de metalen profielen dichten. Ik dacht dit eerrst te doen met een geschikte kit, maar aangezien de ruimtes verschillen (steenstrips komen niet in lijn uit) lijkt me dit niet handig. Ruimte is ongeveer gemiddeld een centimeter, maar hier een daar een uitschieter na 2. Dat wordt te gortig met alleen kit.
Dus ik zit te denken aan een zwelband (compriband) zoals bv. deze van Illbruck. Wat ik alleen niet snap, de zwelbanden / krimpbanden die ik ken hebben een plakrand - dus die moet je vooraf plaatsen lijkt mij. Nu de steenstrips er al op zitten wordt dat gefrommeld. De plakstrip (de verpakking zegmaar - de folie erop) laten zitten is ook niet mooi denk ik, die blijf je zien lijkt me. Of is dat wel gewoon de bedoeling? Dat het zo zwelt dat je dat dus niet meer ziet?
Dus ik zit te denken aan een zwelband (compriband) zoals bv. deze van Illbruck. Wat ik alleen niet snap, de zwelbanden / krimpbanden die ik ken hebben een plakrand - dus die moet je vooraf plaatsen lijkt mij. Nu de steenstrips er al op zitten wordt dat gefrommeld. De plakstrip (de verpakking zegmaar - de folie erop) laten zitten is ook niet mooi denk ik, die blijf je zien lijkt me. Of is dat wel gewoon de bedoeling? Dat het zo zwelt dat je dat dus niet meer ziet?
Als vervolg hier op dan even het eindresultaat.dragonhaertt schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:02:
Vandaag voor het eerst kunnen spelen met de spilfrees unit in mijn tafelzaag.
Imposant om zo'n stuk staal met die snelheid rond te slingeren.
[Afbeelding]
Ik had per ongeluk één plankje te kort gezaagd dus toen moest ik twee stukken netjes verbinden. Dit was de perfecte tijd om de freesmessen te gebruiken die ik laatst gekocht had.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgende week aan de slag met de inlays, een opstaand randje van een andere houtsoort zodat de kruiden potjes niet van deze plankjes af kunnen glijden.
[Afbeelding]
![]() ![]() | ![]() |
Plataan ingelegd met Iroko, op den duur zal het iroko stripje donkerder moeten worden.
En de verlijming is amper te zien van een afstandje
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik ben van plan om een tablet aan de muur te hangen waarop home assistant draait.
De meest logische plek voor mij zit ongeveer 40 centimeter boven een lichtschakelaar. Echter is dat vermoedelijk bruin en zwart kwa draden.
Mag ik boven de lightschakelaar een inbouwdoos maken voor bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/...2Ofx56EAQYBSABEgICxfD_BwE
En hoe zit ik dit kwa bedrading moeten doen om zowel de inbouwdoos als de lichtschakelaar nog werkend te kunnen houden?
De meest logische plek voor mij zit ongeveer 40 centimeter boven een lichtschakelaar. Echter is dat vermoedelijk bruin en zwart kwa draden.
Mag ik boven de lightschakelaar een inbouwdoos maken voor bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/...2Ofx56EAQYBSABEgICxfD_BwE
En hoe zit ik dit kwa bedrading moeten doen om zowel de inbouwdoos als de lichtschakelaar nog werkend te kunnen houden?
Ik zou voordat je alle mogelijke scenario's gaat afdekken eerst even, 2 minuten werk, de schakelaar loshalen.Wimploo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:56:
Ik ben van plan om een tablet aan de muur te hangen waarop home assistant draait.
Knopje er af wippen, frame er af, schroefjes los en even er achter kijken.
(eerst de stroom er af)
Als je bruin+blauw+gr/ge hebt dan kan je prima een inbouwdoos bijplaatsen ergens boven de schakelaar. Daarvoor zal je wel moeten boren (dozenboor) en sleuven frezen, of de huidige doos vervangen voor een dubbele.
Allemaal wel te doen, maar hangt er ook van af hoe handig je bent, welke ervaring je hebt en welk gereedschap je tot je beschikking hebt.
Snel gerekend, qua materiaal.BaBoK schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:14:
Een hulp vraag om te kijken of ik het allemaal wel goed zie
[Afbeelding]
Voorbeeld:
[Afbeelding]
€815,- voor plaatmateriaal ( ca 12m² á 68 euro )
€40,- ABS ( kantenband ( 25 meter )
Daarmee blijft er zo'n €1100,- aan arbeid over:
- Zagen,
- ABS plakken,
- Assembleren ( verbindingen, frezingen/boringen )
- Monteren op locatie ( passtroken/op maat maken )
Wat niet gek klinkt.
En dan heb je het nog niet over transport van plaatmateriaal, of vervoer van werkplaats naar jou toe. en een beetje marge.
Even een heel basale vraag maar ik kan het niet zo 123 vinden..
Wanneer gebruik je een spie / mof met een rubberen binnen rand en wanneer een zonder?
Gezien ze beide naast elkaar een het schap liggen.
Wanneer gebruik je een spie / mof met een rubberen binnen rand en wanneer een zonder?
Volgens mij is het bijna altijd aan te raden manchet(rubber) te gebruiken, tenzij er (veel) druk op komt te staan.wokkelz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:15:
[Afbeelding]
Manchet kan wat beweging aan (thermisch uitzetten/krimpen) en is makkelijker te installeren en vervangen.
Enige nadeel is dat het iets duurder is?
En dan moet die interieurbouwer het uitwerken van het ontwerp (hoe lang worden alle plankjes precies, hoe maak ik de verbindingen) en het regelen van de inkoop van materialen nog in zijn vrije tijd doen...HyperTrophy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:19:
Daarmee blijft er zo'n €1100,- aan arbeid over:Wanneer je uitgaat van een uurtarief van €55, dan is dat bijna 3 dagen werk.
- Zagen,
- ABS plakken,
- Assembleren ( verbindingen, frezingen/boringen )
- Monteren op locatie ( passtroken/op maat maken )
Wat niet gek klinkt.
Mensen vergeten hoeveel uren er in het uitzoeken gaan zitten. In grote bedrijven zijn hele afdelingen druk met engineering, inkoop, facturering etc, terwijl we van zo'n zzp-er verwachten dat die dat er allemaal op zijn vrije avond even bij doet...
Overigens denk ik dat een beetje interieurbouwer anno 2025 echt niet meer voor 55 euro per uur voor je aan het werk gaat. Das war einmal...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar als je dan manchet gebruikt (met rubber randje) dan lijm je de delen verder niet?dragonhaertt schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:32:
[...]
Volgens mij is het bijna altijd aan te raden manchet(rubber) te gebruiken, tenzij er (veel) druk op komt te staan.
Manchet kan wat beweging aan (thermisch uitzetten/krimpen) en is makkelijker te installeren en vervangen.
Enige nadeel is dat het iets duurder is?
Lijm zou de flexibele functie van de manchet teniet doen, dus die worden inderdaad niet verlijmd.wokkelz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:40:
[...]
Maar als je dan manchet gebruikt (met rubber randje) dan lijm je de delen verder niet?
Verder is dit ook vooral vanhorenzeggen en ben ik geen ervaringsdeskundige
Misschien is hier iemand die dit kan bevestigen?
[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 03-04-2025 16:51 ]
Manchet is voor buiten, onder de grond en is inderdaad niet bedoeld om te lijmen. Zonder manchet is juist lijmwerk of soms voor hemelwaterafvoer.
Maar ben ook geen expert.
Maar ben ook geen expert.
binnenwokkelz schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:15:
[Afbeelding]
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf
buiten
https://cdn.dyka.nl/media...ische-documentatie-nl.pdf
hier staat alles in wat je over pvc afvoeren wil weten in elke denkbare situatie.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Zo’n simpele nis kast hoeft een monteur niet over na te denken. Uiteindelijk is het qua detaillering niet meer dan een ‘recht toe, recht aan’ kast. Dat stukje schuin valt ook wel mee.Andrehj schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:39:
[...]
En dan moet die interieurbouwer het uitwerken van het ontwerp (hoe lang worden alle plankjes precies, hoe maak ik de verbindingen) en het regelen van de inkoop van materialen nog in zijn vrije tijd doen...
Mensen vergeten hoeveel uren er in het uitzoeken gaan zitten. In grote bedrijven zijn hele afdelingen druk met engineering, inkoop, facturering etc, terwijl we van zo'n zzp-er verwachten dat die dat er allemaal op zijn vrije avond even bij doet...
Overigens denk ik dat een beetje interieurbouwer anno 2025 echt niet meer voor 55 euro per uur voor je aan het werk gaat. Das war einmal...
Er zijn zat zzp’ers die inderdaad dit soort werk met twee vingers in de neus kunnen doen. Incl uitzoekwerk (engineering)
55€ was ook indicatief, om maar aan te geven dat het geschatte restbedrag aan arbeidsloon van 1100 euro niet veel is.
Bedankt, mooie documenten!No Hands schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:41:
[...]
binnen
buiten
hier staat alles in wat je over pvc afvoeren wil weten in elke denkbare situatie.
Wat een toppe documentatie! Voor zover ik weet gebruik je altijd lijm binnen, tenzij het niet kan, bijvoorbeeld bij de overgang van PVC naar je toilet of van je wasbak de muur in. Omdat je buiten vaak niet handig kan werken (gat van > 1m diep, zand, buis vast aan twee kanten) is daar een manchet veel handiger.No Hands schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:41:
[...]
binnen
buiten
Manchet wordt vaak ook gebruikt in reparaties van bijvoorbeeld flats - waarbij het niet te doen is om alle bewoners te vragen "even geen water te gebruiken" totdat de lijm van de standleiding droog is.
[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 04-04-2025 09:53 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik wil twee hardhouten balken/palen van 8x8cm (370cm lang) vastmaken aan de metselstenen van m'n woning (funderingsbalk voor m'n vlonder waar ik dwarsbalken op ga monteren). Nu had ik het idee om daarvoor ankerstangen te gebruiken incl. chemisch anker. Als ik een ankerstang M16 bekijk zie ik dat die 19cm lang is. M'n metselsteen is 10cm breed. Zal ik dan 9cm boren? 9cm in de steen, 8cm door de balk, betekent 2cm over voor de moer.
Daarnaast zie ik chemische anker capsules, maar die zijn volgens mij langer dan 9cm, is dat een probleem? Kan ik dan misschien beter chemisch anker via kitspuit gebruiken?
En als laatste vraag, als ik een M16 ankerstang wil gebruiken, moet ik dan een gat boren van 18mm ipv 16mm?
Alvast bedankt voor jullie hulp
Daarnaast zie ik chemische anker capsules, maar die zijn volgens mij langer dan 9cm, is dat een probleem? Kan ik dan misschien beter chemisch anker via kitspuit gebruiken?
En als laatste vraag, als ik een M16 ankerstang wil gebruiken, moet ik dan een gat boren van 18mm ipv 16mm?
Een mooi natuursteen dorpeltje? Dan voorkom je ook gelijk dat water vanuit je badkamer onder de houten vloer kan lopen.BaBoK schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:14:
In het kader van doe het zelf topic;)
Iemand een tip hoe ik dit hoogte verschil van 15mm netjes kan “oplossen/over laten gaan”?
Jullie kijken nu vanuit de badkamer naar de slaapkamer overgang:)[Afbeelding]
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Tussen steen en parket hebben wij een dorpel bij de badkamer, en een rvs hoekprofiel op andere plekken (keuken/eetkamer en ook bij bijkeuken)BaBoK schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:14:
Iemand een tip hoe ik dit hoogte verschil van 15mm netjes kan “oplossen/over laten gaan”?
RVS hoekprofiel vast op de ondergrond en onder de tegels. Resultaat is dat je alleen een rechte strip RVS ziet en dat het strak afgewerkt is
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Waar je achter blijft haken en gaat struikelen en bron van scheldkannonades wordt.Loft schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:05:
[...]
Tussen steen en parket hebben wij een dorpel bij de badkamer, en een rvs hoekprofiel op andere plekken (keuken/eetkamer en ook bij bijkeuken)
RVS hoekprofiel vast op de ondergrond en onder de tegels. Resultaat is dat je alleen een rechte strip RVS ziet en dat het strak afgewerkt is
Natuursteen dorpel mooi in schuinte aflopend is het beste en het mooiste. Kan gewoon op maat worden gemaakt.
Heel simpel: opstaande plint plat leggen.BaBoK schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:14:
Ik heb zoiets op mijn trap ook toegepast (niet zelf, vorige bewoner):
:strip_exif()/f/image/ldQWaxHhEv76sPVvtE2CIAs3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/krOGtufQGUpbkJ9GuQWtot4L.jpg?f=fotoalbum_large)
ZIt al 10+ jaar prima
Al zou ik zelf ook iets van een stenen drempel neerleggen tussen badkamer (=nat) en je vloer. Misschien moet je daar een stukje van de deur voor afzagen, maar dat moet dan maar.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Natuursteen dorpel is zeker een optie bij een badkamer. Die RVS strip blijf je zeker niet achter haken en ook niet struikelen. dan moet je wel heeeeeel erg je best doen. Dan struilel je over je eigen voeten en niet die RVS strip.t14wo schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:34:
[...]
Waar je achter blijft haken en gaat struikelen en bron van scheldkannonades wordt.![]()
![]()
Natuursteen dorpel mooi in schuinte aflopend is het beste en het mooiste. Kan gewoon op maat worden gemaakt.
Bij ons
Dorpel bij stenen vloeren die water tegen moeten kunnen houden. RVS bij overgang tussen steen en parket waar kan
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Waarom moet je vlonder aan het huis vastLennartTW94 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:29:
Ik wil twee hardhouten balken/palen van 8x8cm (370cm lang) vastmaken aan de metselstenen van m'n woning (funderingsbalk voor m'n vlonder waar ik dwarsbalken op ga monteren). Nu had ik het idee om daarvoor ankerstangen te gebruiken incl. chemisch anker. Als ik een ankerstang M16 bekijk zie ik dat die 19cm lang is. M'n metselsteen is 10cm breed. Zal ik dan 9cm boren? 9cm in de steen, 8cm door de balk, betekent 2cm over voor de moer.
Als de grond is aangetrild dan zal verzakken ook reuze meevallen.
En mocht je toch willen koppelen: waarom geen eenvoudige goedkope spijkerpluggen gebruiken? Die is zijn vrijwel elke lengte verkrijgbaar.
Een vraagje over ruiten. Een ruit (in een vast kozijn) mag je niet opsluiten, maar moet op glasblokjes en onder een ventilerende glaslat, en/of drainagespleten.
Zoals hier (via https://www.glasbeslaginfo.nl/vs14/)
Wat ik niet goed begrijp, is waar het vocht überhaupt vandaan komt? Als alles is dichtgekit, dan kan er ook geen vocht tussen de ruit en het kozijn komen.
Wat ik niet goed begrijp, is waar het vocht überhaupt vandaan komt? Als alles is dichtgekit, dan kan er ook geen vocht tussen de ruit en het kozijn komen.
In kit ontstaan ook wel eens kleine gaatjes en onder je lekdorpel komt ook condens enz.Zwartoog schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:12:
Een vraagje over ruiten. Een ruit (in een vast kozijn) mag je niet opsluiten, maar moet op glasblokjes en onder een ventilerende glaslat, en/of drainagespleten.
[Afbeelding]
Als je een oude geventileerde dorpel bekijkt, dan zie je vaak door vervuiling van de ventilatiegaten dat de boel is gaan rotten. Ik heb daarom een aantal vervangen voor een dorpelafdekker die net zoals op jouw plaatje op rubbers ligt. Dan is de kans op rot door vervuiling een stuk minder.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ah, dus vooral omdat "waterdicht" een theoretisch concept is, terwijl dit in de praktijk vaak niet zo is. Door ventilatie voorkom je grotere problemen, mocht de situatie minder perfect worden.PaT schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:24:
[...]
In kit ontstaan ook wel eens kleine gaatjes en onder je lekdorpel komt ook condens enz.
Als je een oude geventileerde dorpel bekijkt, dan zie je vaak door vervuiling van de ventilatiegaten dat de boel is gaan rotten. Ik heb daarom een aantal vervangen voor een dorpelafdekker die net zoals op jouw plaatje op rubbers ligt. Dan is de kans op rot door vervuiling een stuk minder.
Helaas dus alleen bruin + schakeldraaddragonhaertt schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:46:
[...]
Ik zou voordat je alle mogelijke scenario's gaat afdekken eerst even, 2 minuten werk, de schakelaar loshalen.
Knopje er af wippen, frame er af, schroefjes los en even er achter kijken.
(eerst de stroom er af)
Als je bruin+blauw+gr/ge hebt dan kan je prima een inbouwdoos bijplaatsen ergens boven de schakelaar. Daarvoor zal je wel moeten boren (dozenboor) en sleuven frezen, of de huidige doos vervangen voor een dubbele.
Allemaal wel te doen, maar hangt er ook van af hoe handig je bent, welke ervaring je hebt en welk gereedschap je tot je beschikking hebt.
Heb voor dit idee deze slang gekocht https://www.hornbach.nl/p...32-mm-6-6-meter/12028455/amauer schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:55:
[...]
Inderdaad. De sleeve die ik heb is volgens mij dezelfde als in je link. Ik vind hem nog wel wat stug maar hij is glad van buiten dus glijdt wel goed mee. In de garage hang ik de slang op aan het plafond met een elastiek zodat hij meebeweegt.
Het ophangen aan een elastiek is ideaal voor de beweeglijkheid, maar met de stofzuiger aan maakt 't echt een ontzettende herrie. Een soort snerpend piep geluid, niet te doen. Je oren doen er serieus pijn van.
Vermoedelijk de geribbelde binnenkant.
Niets is perfect ook kitwerk nietZwartoog schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:12:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 05-04-2025 15:35 ]
Medeklussers,
Enige tijd geleden dat ik weer eens wat heb gepost/gevraagd. Maar we zijn druk bezig met een nieuwe woning. Onze styliste heeft een render gemaakt en daar gaat wat werk/klussen uitkomen. Hier kom ik eigenlijk met 2 vragen uit.
1. In de bestaande ruimte heeft ze een roomdivider/wandje bedacht waar de tv hangt (rechter rode cirkel). Dit zou dus een nieuw te maken wandje worden op de al bestaande vloer (met vloerverwarming). Wat lijkt jullie het best om dit te maken? Ik dacht zelf 4x7's en dan bekleden met MDF, renovlies voor gladmaken en afwerken met latex.
2. Gaat over het verlengde qua roomdivider. Hier tekent ze balken in, ook in de extra kamer (linker rode cirkel). Hoe zou ik dit kunnen maken en vooral bevestigen? Ik zie systemen met een deuvel vast in het plafond maar onder kan ik slecht verankeren i.v.m. die bestaande vloer met vloerverwarming.
Enige tijd geleden dat ik weer eens wat heb gepost/gevraagd. Maar we zijn druk bezig met een nieuwe woning. Onze styliste heeft een render gemaakt en daar gaat wat werk/klussen uitkomen. Hier kom ik eigenlijk met 2 vragen uit.
1. In de bestaande ruimte heeft ze een roomdivider/wandje bedacht waar de tv hangt (rechter rode cirkel). Dit zou dus een nieuw te maken wandje worden op de al bestaande vloer (met vloerverwarming). Wat lijkt jullie het best om dit te maken? Ik dacht zelf 4x7's en dan bekleden met MDF, renovlies voor gladmaken en afwerken met latex.
2. Gaat over het verlengde qua roomdivider. Hier tekent ze balken in, ook in de extra kamer (linker rode cirkel). Hoe zou ik dit kunnen maken en vooral bevestigen? Ik zie systemen met een deuvel vast in het plafond maar onder kan ik slecht verankeren i.v.m. die bestaande vloer met vloerverwarming.
Ik wil een utp kabel van binnen naar buiten trekken. Helaas geen loze leiding, dus ik wil een gaatje in de muur naar buiten boren. Ik zal schuin boren doen, zodat er geen water naar binnen komt. En dan de gewetensvraag;
De muren binnen zijn net gestuct. Dus ik zit eraan te denken om van binnen naar buiten te boren. Echter kan ik dan weer last krijgen dat ik niet precies in een voeg uitkom. Wat adviseren jullie om te doen? En hoeveel lengte boor heb ik nodig om van binnen naar buiten te komen (of omgekeerd) en welke diameter heb ik nodig voor een UTP kabel?
De muren binnen zijn net gestuct. Dus ik zit eraan te denken om van binnen naar buiten te boren. Echter kan ik dan weer last krijgen dat ik niet precies in een voeg uitkom. Wat adviseren jullie om te doen? En hoeveel lengte boor heb ik nodig om van binnen naar buiten te komen (of omgekeerd) en welke diameter heb ik nodig voor een UTP kabel?
[ Voor 6% gewijzigd door Ferra op 05-04-2025 21:25 ]
Ik ben bezig met het isoleren van de garage. Nu Zit er een klein "raampje" in de garage. Dit is redelijk knullig gemaakt. Het ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/UCsbkPbJLc33wWmhsW85DonJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/evXii2TTICDPmsceLiOkPsjT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik overal balken tegen de muur aan het zetten, dan isolatiemateriaal en dan een OSB plaat. Maar hoe kan ik dit het beste bij dit raam doen? Ook omdat deze van die een frame heeft dat uitsteekt.
Ik dacht zelf nu aan om met een flex dat frame wat in te korten, zodat het minder uit steekt en dan om het glas heen te werken.
Al zal het geen schoonheidsprijs winnen.
Maar het raampje wint toch al geen schoonheidsprijs, zo ziet het er van buiten uit:
:strip_exif()/f/image/ZmatbZ4ulderyaeedXdUVzmh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B23sYCWvL06QebNYAH3p2g3J.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop ook dat er niet een keer een vleermuis in de spouwmuur gaat zitten. Misschien hier sowieso eens iets mee doen, maar wat? Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Misschien een simpel stuk plexiglas er tegenaan?
:strip_exif()/f/image/UCsbkPbJLc33wWmhsW85DonJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/evXii2TTICDPmsceLiOkPsjT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik overal balken tegen de muur aan het zetten, dan isolatiemateriaal en dan een OSB plaat. Maar hoe kan ik dit het beste bij dit raam doen? Ook omdat deze van die een frame heeft dat uitsteekt.
Ik dacht zelf nu aan om met een flex dat frame wat in te korten, zodat het minder uit steekt en dan om het glas heen te werken.
Maar het raampje wint toch al geen schoonheidsprijs, zo ziet het er van buiten uit:
:strip_exif()/f/image/ZmatbZ4ulderyaeedXdUVzmh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B23sYCWvL06QebNYAH3p2g3J.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop ook dat er niet een keer een vleermuis in de spouwmuur gaat zitten. Misschien hier sowieso eens iets mee doen, maar wat? Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Misschien een simpel stuk plexiglas er tegenaan?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ik heb mijn deuren / ramen gewoon afgetimmerd met OSB zonder extra isolatiemateriaal. Maar wil je dit raam niet gewoon dichtmetselen? Kan mij niet voorstellen dat het echt heel nuttig is en als het enkelglas is dan is het alsof er een gapend gat in je mooie isolatie zit...miicker schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:51:
Ik ben bezig met het isoleren van de garage. Nu Zit er een klein "raampje" in de garage. Dit is redelijk knullig gemaakt. Het ziet er zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat een hoop ellende zeg dat raampje! Ik zou een kozijn (laten) maken en spouwlatten plaatsen. Een fatsoenlijke waterslag/dorpel eronder en een loodslab erboven, anders krijg je lekkage. De enige reden dat het hout nu nog niet compleet verpulvert is, is dat het in ieder geval nog goed kon ventileren met dat gat eromheen.miicker schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is het geen optie om de spouwmuur te isoleren? Dan hoeft er ook geen voorzetwand tegenaan.
Nee zit in een manchet toch? En in het vallende gedeelte dus geen gevaar voor verstopping of wat dan ook. Zou me er totaal niet druk om maken.
Afscheid van nemen en dichtmetselen, veel licht komt er toch al niet door.miicker schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De aansluiting van dat platte dak op de muur is ook bijzonder trouwens .
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
"Geen schoonheidsprijs" is hier wel een understatement. Zo beun zie je ze niet vaak...miicker schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat je moet kiezen:
A. Je wilt graag een raam houden. Dan zou ik de zaag in de muur zetten, het gat in de muur serieus groter maken en er dan een echt kozijn in (laten) plaatsen. Dat kun je dan ook gelijk netjes op je isolatie (kan die trouwens niet in de spouw, scheelt ruimte binnen) aan laten sluiten. Of:
B. Raam is niet belangrijk. Dan zou ik hem dicht metselen, zoals hierboven voorgesteld.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ziet er uit als een plexiglas ruitje in een aluminium hoekprofiel wat je zo kan open en dicht schuiven.
Ik vind het best creatief.
Houten frame er omheen timmeren(ik neem aan dat je ook ventilatielatten gaat plaatsen) en verder isolatie afwerken. Eventueel een eenvoudig kozijn in plaatsen voor een nieuw raam.
Ik vind het best creatief.
Houten frame er omheen timmeren(ik neem aan dat je ook ventilatielatten gaat plaatsen) en verder isolatie afwerken. Eventueel een eenvoudig kozijn in plaatsen voor een nieuw raam.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Thanks! Besloten om het dicht te gaan metselen. Eens kijken waar ik stenen kan vinden die een beetje matchen bij de huidige stenen.
Is zo'n klein raampje (66x22cm) dichtmetselen veel werk? Ik denk dat ik het zelf wel ga proberen.
Is zo'n klein raampje (66x22cm) dichtmetselen veel werk? Ik denk dat ik het zelf wel ga proberen.
Meeste werk gaat het hem er in zitten in hoe netjes je het wil en of je een beetje handig bent in het op maat maken van de stenen.miicker schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:52:
Thanks! Besloten om het dicht te gaan metselen. Eens kijken waar ik stenen kan vinden die een beetje matchen bij de huidige stenen.
Die stenen zijn wel lelijk weggeslepen om dat raam te maken dus ik zou er een paar uit de muur halen zodat je die kan vervangen met hele stenen.
[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 06-04-2025 18:55 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
De halve stenen links en rechts weg halen uit de bestaande muur en dan kun je redelijk in verband het gat weer dichtmaken.miicker schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:52:
Het is op zich niet veel werk maar als je het voor het eerst doet valt het je wel tegen denk ik.
Al doende leert men.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dank je!twain4me schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:33:
[...]
Niets is perfect ook kitwerk niethet is met name condens materialen zijn verschillend dampdicht en alleen glas en metaal zijn dat volledig, denk dus aan de randjes hout, de overgang naar de kit etc. Veder zou je er vocht in opsluiten, vocht wat in de materialen of zelfs lucht zit als je het aan het monteren bent. Opzich kan het lang goed gaan maar meestal rot vroeger of laat de onderdorpel weg als je niet ontwaterend/ventilerend gaat detaileren.
De vraag kwam voort uit dit plaatje:
:strip_exif()/f/image/9bogNeLnZhxxOcWVuh05ztvX.png?f=user_large)
Is een ruit waarvan de bovenste ruit langer is dan de onderste. Zoals hier getekend, lijkt er dus een stuk afdichting over de lat heen te lopen, dus geen afwatering. Volgens de contactpersoon mag dit, aangezien er geen water in kan komen. De bovenste ruit dicht af, dus dat klopt. Aan de zijkant zal de ruit nog wel open zijn, dus zorgt voor beluchting.
Maar ik hoef me dus geen zorgen te maken over een grote stroom condenswater, zoals je bij enkelglas aan de binnenzijde kunt hebben. Afwateringsopeningen zijn dan inderdaad niet nodig.
Ik verwacht geen grote problemen, met name door de enorme zonlast die erop zal staan. alles verdampd weer heel snel, maar ik zou alsnog een ontwateringsgaatje boren. en dat verstoppen achter die loodslabbe (?).
Ik heb wel een andere kanttekening, door dat de kit/lijm van de ruit niet is afgeschermd voor de zon hadden (hebben (?) ) dit soort overstek ruiten vaak wel een kortere levenduur, dat is mij althans verteld jaren geleden toen ik het wilde toepassen. wellicht even een fabrikant contacten?
Disclaimer: Als ik lieg, dan lieg ik in commissie.
Ik heb wel een andere kanttekening, door dat de kit/lijm van de ruit niet is afgeschermd voor de zon hadden (hebben (?) ) dit soort overstek ruiten vaak wel een kortere levenduur, dat is mij althans verteld jaren geleden toen ik het wilde toepassen. wellicht even een fabrikant contacten?
Thanks voor je reactie @Jannibal23 !Ethiron schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:07:
Ik heb net de ombouw van mijn Geberit toilet dichtgeschroefd en zit nog even op de foto’s te kijken naar wat ik heb gemaakt, en nu zie ik dat de afvoer licht naar achteren helt in het verloop.
Denken jullie dat dit kwaad kan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn er nog andere meningen voordat ik begin met tegelen en ik er niet meer bij kan?
Niks aan de hand. Zolang de leiding voldoende ver insteekt en je geen water ziet na doorspeoelen, kan je aan de gang. Die rubberen machet is vrij dik als ik het mij goed herinner, met verschillende 'niveau's'. Dus dat sluit echt wel goed af.Ethiron schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:25:
[...]
Thanks voor je reactie @Jannibal23 !
Zijn er nog andere meningen voordat ik begin met tegelen en ik er niet meer bij kan?
Thanks! Dat stelt op zich gerust. Al moet ik zeggen dat dat rubber wel tegenvalt bij dit overgangsstuk. Het is een heel dun randje. Zie plaatje op deze site.t14wo schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:01:
[...]
Niks aan de hand. Zolang de leiding voldoende ver insteekt en je geen water ziet na doorspeoelen, kan je aan de gang. Die rubberen machet is vrij dik als ik het mij goed herinner, met verschillende 'niveau's'. Dus dat sluit echt wel goed af.
https://www.wildkamp.nl/p...anchet-110-x-90-mm/962057
Dan ben ik in de war met een andere overgang. Volgens mij dan waar de pot op aansluit. Daar zit zo'n breed manchet. Ook meer zodat er toiletten met verschillende diameters op kunnen worden aangesloten denk ik. Anyway, dit zal wel goed gaan. Je hebt ook meer points of failures die je gaat wegtegelen nu. Je kraantje, het slangetje, de koppelingen ertussen.Ethiron schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:59:
[...]
Thanks! Dat stelt op zich gerust. Al moet ik zeggen dat dat rubber wel tegenvalt bij dit overgangsstuk. Het is een heel dun randje. Zie plaatje op deze site.
https://www.wildkamp.nl/p...anchet-110-x-90-mm/962057
Tsja, op liggend glas wordt überhaupt geen garantie gegeven...twain4me schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:19:
Ik verwacht geen grote problemen, met name door de enorme zonlast die erop zal staan. alles verdampd weer heel snel, maar ik zou alsnog een ontwateringsgaatje boren. en dat verstoppen achter die loodslabbe (?).
Wel is er een afdekprofiel voor dubbelglasruiten, inderdaad om de rand te beschermen tegen het weer. Maar dit is een situatie waarin alleen het bovenste raam (enkelglas) in het weer zit, de rest is wel afgeschermd.
Verder kun je deze met silicone-randafdichting(extra vochtbestendigd) krijgen:
https://glasmaatje.nl/iso...-gelaagd-veiligheidsglas/
Met alles wat ik heb gezien, lijkt me dit de beste optie
Is het nodig om precies in een voeg te komen?Ferra schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:24:
Ik wil een utp kabel van binnen naar buiten trekken. Helaas geen loze leiding, dus ik wil een gaatje in de muur naar buiten boren. Ik zal schuin boren doen, zodat er geen water naar binnen komt. En dan de gewetensvraag;
Er is altijd een risico, als de boor bijna er doorheen is, dat je een brok van de steen (of stuc) wegbreekt. Vooral in de hamerstand uiteraard, maar ook als je voorzichtig bent. Dat is makkelijker weg te werken aan de stucckant dan aan de baksteenkant.
Als je de UTP "naakt" door de muur wil laten gaan, is een gaatje van 8 mm al meer dan voldoende. Een Cat 6 kabel heeft een diameter van 5,5 mm. Maar dan zit je vervolgens buiten met een kwetsbare draad (makkelijk stuk te trekken, mogelijk ook UV-gevoelig). Wat dat betreft kan je het beter in een grijze buis trekken. Dan heb je een gat nodig van 16 mm.
Kijk eens in je kruipruimte (als je die hebt), daar wil soms nog een stapeltje stenen liggen. Ik heb er m'n reserve dakpannen liggenmiicker schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:52:
[...]
Helaas geen kruipruimte aanwezig.ThinkPad schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:46:
[...]
Kijk eens in je kruipruimte (als je die hebt), daar wil soms nog een stapeltje stenen liggen. Ik heb er m'n reserve dakpannen liggen
Klopt inderdaad. Aan het einde van het seizoen blaas ik de zwembad buizen schoon en daar komt echt een hele harde piep vanaf (harder dan een rookalarm).JBS schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:57:
[...]
Heb voor dit idee deze slang gekocht https://www.hornbach.nl/p...32-mm-6-6-meter/12028455/
Het ophangen aan een elastiek is ideaal voor de beweeglijkheid, maar met de stofzuiger aan maakt 't echt een ontzettende herrie. Een soort snerpend piep geluid, niet te doen. Je oren doen er serieus pijn van.
Vermoedelijk de geribbelde binnenkant.
Jaren geleden is stedin bij mij geweest voor het verwijderen van de gasleiding en voor een achtergebleven gat hadden ze een soort grijze pur om het te dichten. het werdt knetter hard (meer luchtige epoxy dan pur) en ik denk dat het 2componenten was. Ik was het spul alweer vergeten tot ik een zelfde blobje zag bij een kennis die een nieuwe elektra aanlsuiting heeft gekregen. en daar hebben ze het rond de doorvoer gespoten.
Heeft iemand dankzij mijn vage omschrijving enig idee wat ze gebruiken?
Dat klinkt als bruislijm.
Ik moest aan het volgende topic denken: Tangit M3000twain4me schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:15:
Jaren geleden is stedin bij mij geweest voor het verwijderen van de gasleiding en voor een achtergebleven gat hadden ze een soort grijze pur om het te dichten. het werdt knetter hard (meer luchtige epoxy dan pur) en ik denk dat het 2componenten was. Ik was het spul alweer vergeten tot ik een zelfde blobje zag bij een kennis die een nieuwe elektra aanlsuiting heeft gekregen. en daar hebben ze het rond de doorvoer gespoten.
Achter onze badkamerspiegel zat de volgende inbouwdoos open en bloot. Ik wil dit zelf graaf veilig en netjes afwerken
:strip_exif()/f/image/c7VmqDB5ojWT6uO6CmFGcolE.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat zou een veilige manier zijn? Ik wil er wel opnieuw een badkamerspiegel met lamp aansluiten. Een montagedeksel
, is dat iets? Voor een inbouwstopcontact lijkt wat weinig ruimte.
:strip_exif()/f/image/c7VmqDB5ojWT6uO6CmFGcolE.jpg?f=fotoalbum_medium)
Wat zou een veilige manier zijn? Ik wil er wel opnieuw een badkamerspiegel met lamp aansluiten. Een montagedeksel
[ Voor 19% gewijzigd door inquestos op 07-04-2025 22:21 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Kniedeksel moet je hebben.inquestos schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:19:
Achter onze badkamerspiegel zat de volgende inbouwdoos open en bloot. Ik wil dit zelf graaf veilig en netjes afwerken
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 07-04-2025 22:32 ]
Echt nog nooit van dat ding gehoord. Ziet er wel top uit voor dit soort situaties. Weer wat geleerd.
Bij onze aanbouw (HSB) ben ik vandaag bezig geweest met het plaatsen van de (holle)wand inbouwdoosjes.
Merk dan ook gelijk wat tocht bij de gaten, ik ben immers ook door het dampremmende folie gegaan. (volgens mij dampopen, de rode zegmaar). Wat ik begrijp is het goed dat weer dicht te maken met bv. een luchtdichte tape? Maar het is lastig te plakken in zo;n klein gat? Heb wel inbouwdoosjes van 76mm, dus dat maakt het welllicht wat handiger..
Ik heb in de schuur ook nog een rol folie liggen - een blauwe (is dat een damp open?) liggen. Kan daarmee misschien een patch maken (vierkant eruit knippen en dat met wat kit erop plakken ofzo). Maar weet het geschikt is en of het werkbaar is.
Hoe doen andere klussers zoiets?
Merk dan ook gelijk wat tocht bij de gaten, ik ben immers ook door het dampremmende folie gegaan. (volgens mij dampopen, de rode zegmaar). Wat ik begrijp is het goed dat weer dicht te maken met bv. een luchtdichte tape? Maar het is lastig te plakken in zo;n klein gat? Heb wel inbouwdoosjes van 76mm, dus dat maakt het welllicht wat handiger..
Ik heb in de schuur ook nog een rol folie liggen - een blauwe (is dat een damp open?) liggen. Kan daarmee misschien een patch maken (vierkant eruit knippen en dat met wat kit erop plakken ofzo). Maar weet het geschikt is en of het werkbaar is.
De folie ruimer zodat je doos ervoor past of je gipsplaat verder van de folie af door een grotere spouw te maken of een combinatie van die twee.webber87 schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:09:
Bij onze aanbouw (HSB) ben ik vandaag bezig geweest met het plaatsen van de (holle)wand inbouwdoosjes.
Als het waait achter die folie gaat er sowieso nog meer niet goed.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wellicht weet @Annuk dat, van wat ik mij herinner uit Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 werkt hij bij een netbeheerder.twain4me schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:15:
Ik overweeg mijn houten vloer te vervangen door een schuimbeton vloer.
Het gaat alleen om een jaren '30 woning zonder heipalen die gedeeltelijk verzakt is. Wordt dit niet te zwaar?
Het gaat alleen om een jaren '30 woning zonder heipalen die gedeeltelijk verzakt is. Wordt dit niet te zwaar?
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Als ik het me goed herinner heft schuimbeton zijn eigen gewicht op. Daarom wordt het ook veel gebruikt in jaren 30 of eerder woning die niet op palen staan. Dus het zou geen probleem moeten zijnepic_gram schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:10:
Je zou altijd eesrt nog een goed aangetrilde zandlaag kunnen maken.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk schuimbeton te vermijden door de nog steeds geringe warmteweerstand.
Waarom niet gewoon een traditionele vloer op zand? deze draagt als het goed is ook niet af op de fundering.
en is ook makkelijk zelf te doen...
- Uitvullen met zand op hoogte
- Folie plaatsen
- Isolatie plaatsen (bijvoorbeeld 12cm pir)
- 12cm beton laten storten (is maar 300,- duurder dmv all-in bij online betonboeren)
- vloerverwarming leggen (bijvoorbeeld vloerverwarmingzelfleggen.nl)
- dekvloer laten storten
- en dan de vloerafwerking.
Waarom niet gewoon een traditionele vloer op zand? deze draagt als het goed is ook niet af op de fundering.
- Folie plaatsen
- 12cm beton laten storten (is maar 300,- duurder dmv all-in bij online betonboeren)
- dekvloer laten storten
Schuimbeton isoleerd juist heel goed door alle lucht die er in zit. Volgens het grote internet heeft het een RC waarde van 0.95 bij iedere 10cm. Dus 35 cm heeft een RD waarde van ongeveer 3.5.BlueSS50 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:44:
Ik probeer altijd zoveel mogelijk schuimbeton te vermijden door de nog steeds geringe warmteweerstand.
- Folie plaatsen
- dekvloer laten storten
Meeste vloeren van schuimbeton worden 40+cm dik, maar dat ligt dus aan de hoogte die je hebt.
Meestal als je nu balken hebt zijn die 28 + ruimte er onder voor de ventilatie.
bronnen:
https://fabercomfortvloer.nl/blog/rc-waarde-schuimbeton/
https://www.oranjeduurzaa...chuimbeton-hoge-rc-waarde
PIR wint het nog steeds van schuimbeton en dergelijke vloer is beter te recyclen.choman schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:58:
[...]
Schuimbeton isoleerd juist heel goed door alle lucht die er in zit. Volgens het grote internet heeft het een RC waarde van 0.95 bij iedere 10cm. Dus 35 cm heeft een RD waarde van ongeveer 3.5.
Meeste vloeren van schuimbeton worden 40+cm dik, maar dat ligt dus aan de hoogte die je hebt.
bronnen:
Voor mijn vloer had ik ook keuze uit schuimbeton of EPS. De laatste had een betere isolatiewaarde.
Daarnaast moet je maar net de ruimte hebben uiteraard.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 08-04-2025 14:34 ]
De enige reden dat ik schuimbeton niet overweeg is omdat ik dan een paar weken met een compleet gezin ergens anders moet gaan wonenepic_gram schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:10:
Om die reden ben ik aan het kijken naar een renovatievloer, maar goed mijn eigen opdracht is weer verlengd, dus dan gaan de grote klussen in en rondom het huis ook uitgesteld worden
K to the KillaZ
Laat dat heel goed maar weg....choman schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:58:
[...]
Schuimbeton isoleerd juist heel goed door alle lucht die er in zit. Volgens het grote internet heeft het een RC waarde van 0.95 bij iedere 10cm. Dus 35 cm heeft een RD waarde van ongeveer 3.5.
bronnen:
Schuimbeton is prima maar het kan dus beter. met 12cm pir zit je al over de rc5,5 en dat dichter bij de bron.
Als je nog sneller wilt opwarmen dan kun je ook eerst beton storten en daarop isoleren waarop je dan weer noppenplaten legt en dekvloer.
Ik zie wel dat ik de wapening was vergeten in de opbouw van de betonvloer
Ik heb een halve zak betonmortel nog over van 3 jaar terug. Ik wil binnenkort weer beton gaan gieten. Ik lees overal over houdbaarheidstermijnen/data die veel minder dan die 3 jaar zijn. Het heeft al die tijd in de schuur gestaan. Is het echt verstandiger om me eraan te houden en de mortel weg te doen of is het allemaal een beetje juridisch gelul/manier om meer te verkopen? Qua praktijkervaringen kon ik niet zoveel vinden.
Ik wou ook een standaard maken waar een Grill Guru pizza over op kan en dan wat kolen in die houder. Gewoon een bak op maat van die oven:

Maar nu lees ik dat beton dan niet zo een goed plan is en hittevast beton kost al snel 40+ euro voor een zak/emmer. Is goed prijzig. Of worden een paar kolen niet te heet? Ik zou natuurlijk iets van metaal kunnen (laten) maken ofzo, maar dat geleid een hoop warmte weg, dat doet die oven ook al
Ik wou ook een standaard maken waar een Grill Guru pizza over op kan en dan wat kolen in die houder. Gewoon een bak op maat van die oven:

Maar nu lees ik dat beton dan niet zo een goed plan is en hittevast beton kost al snel 40+ euro voor een zak/emmer. Is goed prijzig. Of worden een paar kolen niet te heet? Ik zou natuurlijk iets van metaal kunnen (laten) maken ofzo, maar dat geleid een hoop warmte weg, dat doet die oven ook al
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Ik zou het na laten rekenen. Ik heb ooit eens een woning bekeken die ik misschien wilde kopen waarvan de woonkamer van een flinke laag schuimbeton was voorzien. (Iets van 70cm). Dat huisje was niet onderheid en was serieus gebroken. Ik vermoed door het extra gewicht ondanks dat schuimbeton relatief licht is.epic_gram schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:10:
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
We wonen nu 1,5 jaar in onze nieuwbouwwoning, maar eigenlijk sinds de oplevering piept de schuifdeur bij openen en sluiten. Het onderste rubber maakt geen geluid, maar alleen de bovenste. Als je de deur met veel snelheid opent/sluit heb je het niet.
Op internet kom ik oplossingen tegen als babypoeder en verschillende oliën. Babypoeder werkt, maar na 4x openen/sluiten heb je het gepiep weer. Olie durf ik niet zo goed, omdat ik ook veel lees dat je dat vooral niet moet doen.
Iemand enig idee wat ik kan doen om het voor goed te verhelpen? Hieronder wat foto’s van de situatie:
:strip_exif()/f/image/EMD5jmJik6sL49fWCwPXj4ci.jpg?f=fotoalbum_large)
Op internet kom ik oplossingen tegen als babypoeder en verschillende oliën. Babypoeder werkt, maar na 4x openen/sluiten heb je het gepiep weer. Olie durf ik niet zo goed, omdat ik ook veel lees dat je dat vooral niet moet doen.
Iemand enig idee wat ik kan doen om het voor goed te verhelpen? Hieronder wat foto’s van de situatie:
:strip_exif()/f/image/EMD5jmJik6sL49fWCwPXj4ci.jpg?f=fotoalbum_large)
Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)
Na aanleiding van dit berichttwain4me schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:15:
Mijn eerste ingeving is inderdaad 2 componenten pur, aangezien wij dat inderdaad ook vaak gebruiken, maar misschien kan je er een foto van plaatsen, dan kan ik je mogelijk iets concreter beantwoorden.ThinkPad schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:18:
[...]
Wellicht weet @Annuk dat, van wat ik mij herinner uit Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 werkt hij bij een netbeheerder.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Tnx, ik ga proberen een foto te krijgen, bij mij bestaat het niet meerAnnuk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:55:
[...]
Na aanleiding van dit bericht
[...]
Mijn eerste ingeving is inderdaad 2 componenten pur, aangezien wij dat inderdaad ook vaak gebruiken, maar misschien kan je er een foto van plaatsen, dan kan ik je mogelijk iets concreter beantwoorden.
Ik wil een aantal doorvoeren afdichten, bv de ruimte rond een rioolbuisje van 50 , die zit door een doorvoer van 75. Wat zou jij dan gebruiken. ?
Ik zou eens beginnen met een beetje (witte) vaseline op dat rubber. Dan is het vrij snel weg verwacht ik.newz schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:22:
We wonen nu 1,5 jaar in onze nieuwbouwwoning, maar eigenlijk sinds de oplevering piept de schuifdeur bij openen en sluiten. Het onderste rubber maakt geen geluid, maar alleen de bovenste. Als je de deur met veel snelheid opent/sluit heb je het niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
cement krijgt vooral moeite om te mengen omdat vocht naar het cement trekt in de loop der tijd. Als ik meer nodig heb gooi ik zoon halve zak er gerust bij in de beton molen en dan eerst mengen met het water voordat je de rest erbij mikt, maar alleen dat gebruiken zou ik niet snel doen. en hoe dan ook niet voor constructieve doeleinden.JT schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:15:
Ik heb een halve zak betonmortel nog over van 3 jaar terug. Ik wil binnenkort weer beton gaan gieten. Ik lees overal over houdbaarheidstermijnen/data die veel minder dan die 3 jaar zijn. Het heeft al die tijd in de schuur gestaan. Is het echt verstandiger om me eraan te houden en de mortel weg te doen of is het allemaal een beetje juridisch gelul/manier om meer te verkopen? Qua praktijkervaringen kon ik niet zoveel vinden.
[Afbeelding]
wat bedoel je met kolen in een houder? bedoel je een brikettenstarter starter? dat ding staat hier altijd op een losse beton tegel 30x30, dus daar kan beton wel tegen
Sschuimbeton is een van de milieuvriendelijkste alternatieven met maar 10% van de CO2 uitstoot van beton.BlueSS50 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:40:
[...]
Laat dat heel goed maar weg....
Schuimbeton is prima maar het kan dus beter. met 12cm pir zit je al over de rc5,5 en dat dichter bij de bron.
Als je nog sneller wilt opwarmen dan kun je ook eerst beton storten en daarop isoleren waarop je dan weer noppenplaten legt en dekvloer.
Ik zie wel dat ik de wapening was vergeten in de opbouw van de betonvloer
diskeltische lurker
Volgens mij is daar zwelkit voor bedoeld: https://www.kitcentrum.nl/waterdichting/zwelkit-c:758/twain4me schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:04:
[...]
Tnx, ik ga proberen een foto te krijgen, bij mij bestaat het niet meerMaar misschien is vertellen waarom ik het wil weten een veel beter idee:D
Ik wil een aantal doorvoeren afdichten, bv de ruimte rond een rioolbuisje van 50 , die zit door een doorvoer van 75. Wat zou jij dan gebruiken. ?
Anders wellicht dit? https://www.kitcentrum.nl...-water-stop-400ml-p:3358/
EDIT: Dit heb ik ook wel eens als aanrader gekregen van een aannemer die de gasbuis bij ons heeft vervangen ooit: https://www.remmerswebshop.nl/stopaq
Die moest 2 keer terug komen omdat we continue lekkage hadden, volgens mij heeft hij het uiteindelijk met dit dichtgeblubberd.
Ik weet echter niet meer wat ze in de oude gasbuis hebben gedaan die ze vorige maand hebben verwijderd.
[ Voor 23% gewijzigd door TheJVH op 08-04-2025 22:34 ]
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
:strip_exif()/f/image/Ix56yxbnBh2Skm4kNFFdYgVR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4RaqE3FjI07Rk28pqCTbOcMY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cULBemiLuQ9DcaO4SUJpjuLO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IPdUgdbdqRHUFnJQGw2uGnkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8lEnBC3D4CK4NpiaTwJEVsbQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RkDqJSZGKIfSUGUN41GngP37.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ty8HMnR3YEE8ytFJIjdnWCy8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3FsCer6JXfietvaut43AtYHl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Sqx6io9Ubg0YYuw6zIfPstOS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UefbYrYpPLKGJ2Cog7E3Jmmf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kOsx5adH087ebAOt2vz8qlz6.jpg?f=fotoalbum_tile)